3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Interessant dit....Ik betrap je vaak op het downplayen (mijn interpretatie) van overdimensioneren van je omvormer. Toch is jouw TriPower bijna 8% overgedimensioneerd. Kwam dat zo uit vanwege de SMA catalogus of zit daar een bewuste gedachte achter?SunshineCompany schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 20:53:
Dankzij een prachtige nazomer is dit zonnejaar in ieder geval gered. Pfew.
ik bedoel er niets mee ofzo hoor, ben gewoon benieuwd/geinteresseerd
[ Voor 8% gewijzigd door hansdegit op 22-10-2012 22:03 ]
Zullen we de term 'goed dimensioneren' gebruiken voor Pac omvormer × 1,30 = Opgesteld Wattpiek vermogen? Overdimensioneren (van de omvormer) is dan <1,30 en onderdimensioneren >1,30.hansdegit schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 21:58:
[...]
Interessant dit....Ik betrap je vaak op het downplayen (mijn interpretatie) van overdimensioneren van je omvormer. Toch is jouw TriPower bijna 8% overgedimensioneerd. Kwam dat zo uit vanwege de SMA catalogus of zit daar een bewuste gedachte achter?
* Dre runs
Vandaag en morgen is het weer top in Limburg.Schinnen-groen schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 21:52:
...mits je niet in Limburg woont....
Ik zal blij zijn als we de standaard 850 halen dit jaar.
Toch iets aan die bomen doen

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
When you're right, you're right.Speksteenkachel schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 22:16:
[...]
Vandaag en morgen is het weer top in Limburg.
Toch iets aan die bomen doen
Vandaag 2,04 kWh/kWp met een redelijke zonnige dag (vanmorgen zat het helemaal dicht met mist).
Ik wil ze meteen toppen maar die krengen zijn zo f*cking hoog ( ca. 7 meter) en dat trek ik niet meer op een laddertje.
Als bonus scheet gisteren een vogel ook nog zijn hele autobiografie over een van de panelen (die heeft zo te zien heel veel meegemaakt in zijn leven..). Ik weet niet hoe die OptiTrac daar nu weer mee omgaat

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Voor het loggen van je verbruik kan je na de HS bijvoorbeeld deze kWh meter plaatsen voor het "echte" verbruik.
http://webshop.kwhmeter.n...roup_id=10&aid=16&lang=NL
En als de PV slechts een enkele fase is kan je deze natuurlijk met een gewone enkel fasige kWh meter met S0 poort meten. Anders zou je 2 van deze 3 fasen meters moeten hebben. Kost natuurlijk wel wat centimeters in de stoppenkast, ik weet niet hoe groot deze is.
In principe sluit je dus de 2 kWh meters parallel naast elkaar aan achter jouw hoofd schakelaar. Ik hoop dat het zo duidelijk genoeg is.
Uiteraard zijn de 3 fasen kWh meters een tikkie duurder dan de 1 fase. Echter valt 40 tegen 70 me lang niet tegen.
Klopt. Eigenlijk altijd. Omvormers zijn relatief duur, dus zonde om ze niet optimaal te benutten. Een kleine aftopping levert financieel meer op dan te weinig panelen. Lekker vol, hoog in de spanning. En af en toe een experiment. Heb nu bijv. op een oost / west / zuiddak in totaal 50 panelen liggen op een Piko 5.5 (3 MPP's). De 8.3 heeft er slechts 2, de 7.0 was er nog niet. Klant weet dat het een experiment is.hansdegit schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 21:58:
[...]
Interessant dit....Ik betrap je vaak op het downplayen (mijn interpretatie) van overdimensioneren van je omvormer. Toch is jouw TriPower bijna 8% overgedimensioneerd. Kwam dat zo uit vanwege de SMA catalogus of zit daar een bewuste gedachte achter?
De 12000 was er destijds even niet, en 2 kleintjes was duurder dan 1 grote. Dus dan maar een 15000. Zou 't nu rustig op een 12000 gooien. Dan mis je wellicht 0,01%.. niet de moeite.
[ Voor 3% gewijzigd door SunshineCompany op 22-10-2012 23:43 ]
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Verwijderd
het is een blokhut geen dakkapelmaar hoe heb jij jouw plaaten vastgezet op je dakkapel. met tegel of boren...
de manier hoe het gemonteerd is is vrij eenvoudig
de bewuste rails
is hier in lengtes gezaagt van pakembeet 20cm
onder deze stukken montagerails is een voetplaat gelast met 4 schroefgaten.
vervolgens ter plaatse is deze voetplaat volledig in de kit gelegt en op het dakgeplakt

Vervolgens zijn deze "rails" vastgeschroeft door de dakshingles heen ( vandaar dat afkitten )
hierna is onder 1 van de panelen een gat geboort naar binnen toe, kabels erdoor en dit is ook netjes afgekit
zodat je dus buiten geen kabels zit lopen.
Nu is het systeem rond 1600 uur gistermiddag aangezet en aangezien de zon scheen heeft hij toch nog volgens de SMA 1,35kWh gegenereerd.
Alleen... als wij nu beneden in de meterkast kijken dan geeft de meter voor de teruglevering nog steeds alleen maar nullen aan.
Ben ik nu wat te ongeduldig en klopt dit, of zit er nu toch nog iets niet goed?
Daar viel ik ook over, de tellers is alleen volledige kWh.Lowroad schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 08:31:
Gisteren is ons eigen PV systeem opgeleverd. 14 Panelen (Canadian Solar, 250Wp) in combinatie met een SMA SB 3000hf.
Nu is het systeem rond 1600 uur gistermiddag aangezet en aangezien de zon scheen heeft hij toch nog volgens de SMA 1,35kWh gegenereerd.
Alleen... als wij nu beneden in de meterkast kijken dan geeft de meter voor de teruglevering nog steeds alleen maar nullen aan.
Ben ik nu wat te ongeduldig en klopt dit, of zit er nu toch nog iets niet goed?
M.a.w. de teller stand voor 2.8.1 of 2.82 zou vandaag moeten verspringen. Zo niet, dan netbeheerder bellen, deze kunnen van afstand de teruglevering meter aan zetten in het geval van een slimme meter.
Verwijderd
vebruik is 1500 watt tegelijkertijd levert je pv 1000 watt dus is je vebruik 500 watt en lever je dus op dat moment 0 watt terug ???? het is tenslotte een slimme meter
Niet anders dan anders, een ferraris draait in dat geval ook gewoon vooruit. Maar wel correct opgemerkt.Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 08:40:
heeft dat niet te maken met je vebruik op dat moment
vebruik is 1500 watt tegelijkertijd levert je pv 1000 watt dus is je vebruik 500 watt en lever je dus op dat moment 0 watt terug ???? het is tenslotte een slimme meter
Zeker aan het einde van de dag zou het goed kunnen dat het verbruik hoger is dan wat de zonnepanelen opbrengen en dus alles binnen soeperen.
Daarom, dus verbruik apart meten met de slimmere kWh meter
Hij lijkt iig sprekend op deze:

Maar ik dacht dat de terugleveringmeter sowieso -alles- registreerd, ongeacht of ik het direct weer verbruik ook..?
De teruglevermeter meet alleen het overschot wat terug het net op gaat. Intern gebruik blijft voor de meter en wordt niet geregistreerd.Lowroad schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 08:46:
Hebben wij een slimme meter? Ik dacht het niet nml
[afbeelding]
Maar ik dacht dat de terugleveringmeter sowieso -alles- registreerd, ongeacht of ik het direct weer verbruik ook..?
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Nope, wat je opwekt gaat eerst het huis in, wat er dan nog overblijft gaat het net op.Lowroad schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 08:46:
[afbeelding]
Zie 2 pagina's terug voor mijn draadje hoe je dit goed kan meten. Korte antwoord: installeer 2 kWh meters met S0 poort in de meterkast na de HS, 1 voor het huis, de ander voor de PV. (~80 euro)
Verwijderd
nee T3, T4 zijn hoog/.laag tarief teruglevertellersMaar ik dacht dat de terugleveringmeter sowieso -alles- registreerd, ongeacht of ik het direct weer verbruik ook..?
alleen als je daadwerkelijk teruglevert gaat deze tellen
bijv eigen vebruik 100 watt
pv levert 1100 dan loopt die resterende 1000 watt via T3 of t4
Bedankt allemaal, dan moet ik dus gewoon nog even geduldig afwachten tot de zon flink gaat schijnen
Voor de liefhebbers:

Ik kan toch ook gewoon de waardes van de SMA noteren?databeestje schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 08:51:
[...]
Nope, wat je opwekt gaat eerst het huis in, wat er dan nog overblijft gaat het net op.
Zie 2 pagina's terug voor mijn draadje hoe je dit goed kan meten. Korte antwoord: installeer 2 kWh meters met S0 poort in de meterkast na de HS, 1 voor het huis, de ander voor de PV. (~80 euro)
[ Voor 44% gewijzigd door Lowroad op 23-10-2012 09:36 ]
Dat is dezelfde meter als ik hebLowroad schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 08:46:
[afbeelding]

De groen oplichtende meters zijn de kWh meters die ik zelf heb bijgeplaatst om zelf mijn opbrengst en verbruik apart te meten
In een bepaalde periode (zo'n 5 maanden) heeft mijn hoofdmeter gemeten:
377 kWh verbruik en 413 kWh teruglevering
Mijn eigen meters hebben de volgende waarden gemeten:
571,9 kWh verbruik en 625,9 kWh opbrengst (let wel, dit is dus opbrengst, niet teruglevering)
Netto heb ik volgens mij hoofdmeter 36 kWh meer teruggeleverd dan verbruikt. Volgens mij eigen meters is dit 53,9 kWh. Lijkt een groot verschil, maar deze wordt volgens mij veroorzaakt door het eigen verbruik van de 4 kWh-meters. Over de periode komt dit namelijk op een constant verbruik van 4,7 W, al vind ik een verbruik van ruim 1W per kWh-meter wel vrij fors.
[ Voor 8% gewijzigd door antonboonstra op 23-10-2012 09:49 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Verwijderd
ik ga binnenkort van 16 *240 naar 18*240wp Energiefabriek 2.0
Dat lijkt me toch stug dat de meters 4,7 kWh verbruiken. Branden die lampjes continue? Anders zou je beter zo'n analoge kunnen nemen. Volgens mij zijn die meters ook niet al te nauwkeurig.
[ Voor 15% gewijzigd door HeroS op 23-10-2012 10:36 ]
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
[ Voor 94% gewijzigd door databeestje op 23-10-2012 10:42 ]
Wat ik me afvraag is het volgende:
Mijn inverter verbruikt 's nachts natuurlijk wat stroom. Helaas, niets aan te doen. Uitschakelen geeft problemen in de logging in de omvormer zelf, dus dat ga ik niet doen.
Op PVOutput.org zie je echter dat mijn systeem dus gedurende de hele nacht zo ongeveer 3 a 4W verbruikt. Kan je in PVOutput.org alles onder de 5W negeren of zo?
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Waar je voor een verbruiksmeter het volgende schema aanhoudt:
meterkast->zekering->verbruiksmeter in ->verbruiksmeter uit -> verbruiker
hoort het qua zonnestroommonitoring:
omvormer -> verbruiksmeter IN-> verbruiksmeter UIT -> zekering -> meterkast
Tenzij de verbruiksmeter ook afzonderlijk negatief verbruik kan meten, natuurlijk.
Maar ik hoef al die waarden van onder de 5W gewoon niet te zien. Ik kan het natuurlijk oplossen in de code op de Netduino, maar ik vroeg me af of het ook kon in de settings op de site.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Verwijderd
http://www.omnikportal.co....aspx?pid=860&come=Public ==> 330 watt
afstand onderling hemelbreed 400 meter ,
hellingshoek verschil pakembeet 20 gr
toch apart om te zien

Jij bent een van de weinige die het snapt.revolution-nl schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 08:50:
[...]
De teruglevermeter meet alleen het overschot wat terug het net op gaat. Intern gebruik blijft voor de meter en wordt niet geregistreerd.
Dacht dat het Flatfix was.Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 12:02:
Gefeliciteerd Spikehome!
Welk montagesysteem is er gebruikt?
omdat het mijn dak niet is.Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 12:21:
waaron links achter niet ook nog een paar paneeltjes?
yup 10 panelen.Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 12:34:
Zijn die vier panelen op het achterste dak wel van jou?
mijn garage zit daar onder.
daarnaast links en rechts andere boxen.
je kan het zien eigelijk aan de ontuchtings kappen
[ Voor 9% gewijzigd door SpikeHome op 23-10-2012 12:36 ]
Doet deugt om dan een set te zien zoals Lowroad in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)" die gewoon strak op het dak ligt.
En over targeted advertising gesproken: Google weet me inmiddels te vinden, maar vanochtend ook al onderweg met 2 auto's van een lokale solaronderneming die naast me hingen op de A2 terwijl ik op de N2 reed. Slim
Verwijderd
en daar kwamen de geijkte antwoorden
* alle info staat op de site meneer
* ik ben alleen telefoniste , maar via google kunt u.....
Niet bang voor diefstal?SpikeHome schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 11:46:
Ik ben nog een foto hier schuldig van mijn geplaatst systeem (afgelopen weekend).
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
http://i1132.photobucket....n-groen/IMG_0048klein.jpg
http://i1132.photobucket....n-groen/IMG_0049klein.jpg
In Enschede de hele dag al dikke mist
Komen deze twee extra panelen op een aparte omvormer?
Edit: idd leuk die verschillen in opbrengt. De orientatie en hellingshoek hebben best wel veel invloed.
[ Voor 44% gewijzigd door drielp op 23-10-2012 14:45 ]
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
4 Juli ingedient 23 Oktober ontvangen.
Langleven de Nederlandse subsidie molen
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Nog een paar aanvullingen voor diverse lijsten op Polderpv
http://www.bndestem.nl/re...wellicht-nog-dit-jaar.ece
http://www.edestad.nl/pla...e_enersolar_29749259.html
http://www.scherpenzeelse...onnepanelen_29765062.html
http://maastricht.dichtbi...n-huurders-nu-beschikbaar
http://www.destentor.nl/r...0-zonnepanelen-rijker.ece
http://www.dvo.be/artikel...ra-dunne-silicium-cellen/
http://www.gelderlander.n...r-Over-Betuwe-College.ece
http://www.energieportal....op-zonnepanelen-7888.html
Waar de een winst heeft, heeft de ander verlies. Gratis geld bestaat niet.revolution-nl schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:37:
Yess ik heb één jaar van mijn TVT af!!! De subsidie toewijzing van agentschap.nl is eindelijk binnen.
4 Juli ingedient 23 Oktober ontvangen.
Langleven de Nederlandse subsidie molen
Daarom moet je zoveel mogelijk gratis geld pakken, anders velies jeJoopC schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:59:
[...]
Waar de een winst heeft, heeft de ander verlies. Gratis geld bestaat niet.

Maar bij ons is het allemaal non subsidia en daar liggen we geen seconde van wakker
Of heeft de ander iets minder winstJoopC schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:59:
Waar de een winst heeft, heeft de ander verlies.
Hier 2x subsidie en daar liggen ook wij geen seconde wakker van.Schinnen-groen schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:18:
Dat vinden de multi-nationals ook..![]()
Maar bij ons is het allemaal non subsidia en daar liggen we geen seconde van wakker
PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org
Zonder de subsidie was het hier niet gekomen, dan had ik het niet rond kunnen maken. Ik durf dan wel te zeggen dat de subsidie zijn bestemming bereikt heeft.S.Death schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:25:
[...]
Hier 2x subsidie en daar liggen ook wij geen seconde wakker van.
Het doet me deugd dat het voor veel mensen het duwtje over de spreekwoordelijke drempel was. Zeker met de aanstekelijkheid van het PV virus helpt het veel mensen op weg met informatie die hout snijdt en een stuk minder gewapper met handen en scheppen van onzekerheid.
Ik zie nu in bijna elke wijk en straat wel ergens een kleine of grote installatie. Dat is denk ik persoonlijk de beste manier om het onder de mensen bewust te maken. Zo laat ik nu met enige regelmaat ook zien dat ik nu weet hoeveel ik aan energie gebruik en hoeveel het oplevert, in een waarde die alle Nederlanders op waarde weten te schatten: Euro's.
Mijn inziens heeft de overheid er goed aan gedaan, ondanks de heftige neveneffecten. Het is misschien genoeg geweest om de Nederlandse motor te starten op gang te houden. Misschien zit ik er nog niet lang genoeg in.
Ik heb zelf geen subsidie gehad maar kan me voorstellen dat dit bij veel mensen net het duwtje in de rug is om wel PV te nemen.
Vaak is het ook zo als er eenmaal een paar installaties in de wijk liggen er meer mensen volgen.
[ Voor 16% gewijzigd door SpeksteenWP op 23-10-2012 16:38 ]
Verwijderd
de 2 extra panelen komen gewoon op dezelfde omvormer
dan is het 9 panelen per mpp tracker
en 2mpp trackers
totaal 4320 wp de omniksol 4.0 kan maximaal 4500 wp aan dus zal tie nu eerder starten en efficienter leveren,
Al vaak gevoerd, die discussie.Speksteenkachel schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:40:
Die panelen leveren me meer lol op dan bus en trein (en nog geld ook)
Soms kan je niet zonder auto. De redenen daarvoor zijn al vaker genoemd.
Subsidie werkt als alcohol.Speksteenkachel schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:37:
Mee eens, hopelijk wordt volgend jaar de subsidiepot ook weer gevuld zodat er niet weer een knipperlicht situatie ontstaat.
Ik heb zelf geen subsidie gehad maar kan me voorstellen dat dit bij veel mensen net het duwtje in de rug is om wel PV te nemen.
Vaak is het ook zo als er eenmaal een paar installaties in de wijk liggen er meer mensen volgen.
Rustig maar, let op deSchinnen-groen schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:59:
Al vaak gevoerd, die discussie.
Soms kan je niet zonder auto. De redenen daarvoor zijn al vaker genoemd.
Ik heb er zelf ook één.
[ Voor 4% gewijzigd door SpeksteenWP op 23-10-2012 18:24 ]
Oké. Even op de Sunny Beam gekeken en toch weer bijna 8 kWh binnen geharkt. Das hebt die Freude
Vandaag een mail ontvangen van GC met een haarfijne uitleg hoe wordt omgegaan (bij de ferrarismeter met dubbel telwerk) met de jaarrekening en negatief verbruik.
Het was zo duidelijk dat ik toch maar weer een mail heb gestuurd met verdere vragen
Als het verhaal compleet is, post ik het hier.
Ik zit in dezelfde situatie, ook een dubbele ferraris en als leverancier GC.
Recent is het hier nog gepost, laag wordt met laag verekend (max tot 0) en hoog met hoog (ook max tot 0)
Mocht je met hoog op -300 kWh uitkomen en laag met + 300 kWh wordt dit niet meer met elkaar verekend.
Het veranderd continu bij GC en steeds ten nadele van de afnemer.
[ Voor 9% gewijzigd door SpeksteenWP op 23-10-2012 18:31 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik heb het zelfde te horen gekregen als je een dubbeltarief overeenkomst hebt, maar als je een administratief een enkel tarief afsluit wordt er wel verrekend (met 2 telwerken noemt GC dit "dubbeldagtarief") , wacht alleen nog op de E-mail of daar het zelfde instaat.Speksteenkachel schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 18:30:
Hier vandaag maar 3,35 kWh.
Recent is het hier nog gepost, laag wordt met laag verekend (max tot 0) en hoog met hoog (ook max tot 0)
Mocht je met hoog op -300 kWh uitkomen en laag met + 300 kWh wordt dit niet meer met elkaar verekend.
Bij Essent wordt bij een administratief enkeltarief en ferrarismeter met 2 telwerken, wel beide verrekend, maar niet als je een dubbeltarief overeenkomst hebt, ik heb per E-mail daar een bevestiging van.
Bij administratief enkeltarief, blijven beide telwerken gewoon doorlopen zoals voorheen alleen is er maar 1 tarief voor beide
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Even doorscrollen naar onderen.Rol-Co schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 18:38:
koken zou zoie zo een optie zijn, iemand daar cijfertjes van wat het verbruik ik op jaarbasis?
http://www.apparatenkampioen.nl/tips/kookplaten/
Met 50 cuub in de maand zonder gebruik van cv kachel lijkt me dat dit iets hoger uitvalt, maar ik zal het eens meten/opnemen.
Nou, in de mail stond een ander verhaal. Ik wil nog even een bevestiging hebben dat de uitleg in de mail daadwerkelijk geldt voor een ferrarismeter met twee tellers.Speksteenkachel schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 18:30:
Hier vandaag maar 3,35 kWh.
Als GC mij dit bevestigt, dan post ik het verhaal.
Nog even aan het wachten op hun mailtje..
Verwijderd
Bij een klant die teruglevert met een analoge meter gaan we er van uit dat de klant niet meer produceert dan zelf nodig heeft. Een analoge meter wordt bij netto teruglevering daarom afgerekend op nulverbruik tot het moment dat hij weer positief draait. Wilt u uw analoge meter houden en toch afrekenen op het werkelijke negatieve verbruik, geef dan uw standen door met het verzoek op werkelijke standen af te rekenen.
Wanneer u meer produceert dan dat u verbruikt, betaalt u per saldo niet meer voor de geleverde energie. Hiermee bespaart u de stroomprijs inclusief energiebelasting en BTW op uw energierekening. Omdat er geen netto energiebelasting uitgekeerd mag worden krijgt u voor het gedeelte dat u netto teruglevert uitsluitend de kale stroomprijs + BTW vergoed.
dit komt neer dat bij een negatief vebruik GC ongeveer 11 cent de kwh dient te betalenUw zonnepanelen aanmelden bij Greenchoice via vragen@greenchoice.nl
Om uw teruglevering te kunnen vergoeden, ontvangen wij graag de volgende gegevens van u: type elektriciteitsmeter (digitaal of analoog met draaischijf), installatiedatum van de zonnepanelen en het vermogen (in Watt-piek) of het aantal panelen van de installatie
Verwijderd
Tot nu toe 76% van de berekende maandopbrengst voor deze maand.......ik ben benieuwd of ik de 100% ga halen.
Verwijderd
valt me niet tegen ,
Vanaf 12.30 toch nog 3.45 kWh opgewekt (0,96 kWh/kWp)
Ik zal morgen nog even wat foto's plaatsen
[ Voor 4% gewijzigd door Tafkar op 23-10-2012 19:46 ]
Lekker gevoel he!?Tafkar schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 19:45:
Vanmiddag de AC kabel aangesloten in de groepenkast, de eerste teruglevering is een feit
Vanaf 12.30 toch nog 3.45 kWh opgewekt
Ik zal morgen nog even wat foto's plaatsen
Gefeliciteerd!
Heerlijk!!
Ferraris meter ging prachtig achteruit
Haha LOL.Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 20:00:
heb jij er ook zo'n ferrari logo opstaan met de neus naar links
Verwijderd
Dank je Duinselduinsel schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 20:41:
[...]
link
hebbes
Your Username is: 876VaartjesJ
Your Password is: Frikandel1
pb is prima, maar ik heb wel ochtend en avond schaduw, dus vegelijken is moeizaam.
Je doet het beter dan ik met je 0.78 kWp dan ik met mijn 1kWp, mijn schaduw speelt me best wel parten zo te zien. Of jij hebt betere zon aan de kust bijvoorbeeld. Zoals ik zei, moeilijk te vergelijken.Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 20:29:
[...]
Dank je Duinsel, kun je wat met het PB'tje??
Ik heb september 2012 naast elkaar gezet voor ons,
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
| Sep2012 Duinsel Zonnecentrale M 1 3.7 4.17 2 1.2 3.67 3 3.3 3.74 4 3.6 5.04 5 1.7 1.99 6 1.4 2.98 7 1.4 1.48 8 3 2.95 9 3.5 4.87 10 1.66 3.22 11 0.9 1.28 12 2.5 3.03 13 1.4 2.38 14 0.3 0.72 15 2.1 2.26 16 1.3 3.49 17 1.55 2.81 18 1.4 1.43 19 2.1 3.8 20 0.65 2.27 21 1.3 1.23 22 2.5 3.88 23 1.1 3.1 24 0.9 0.77 25 1.76 1.73 26 0.7 0.76 27 0.57 0.86 28 1.7 1.82 29 2.4 2.22 30 2.7 4.25 kWh 54.29 78.2 kWh/dag 1.809666667 2.606666667 kWh/kWp 1.8 3.341880342 |
Verwijderd
[...]
Je doet het beter dan ik met je 0.78 kWp dan ik met mijn 1kWp, mijn schaduw speelt me best wel parten zo te zien. Of jij hebt betere zon aan de kust bijvoorbeeld. Zoals ik zei, moeilijk te vergelijken.
Ik heb september 2012 naast elkaar gezet voor ons,
[code]
[...]
Mmm nou, ik zit in Musselkanaal, provincie Groningen.
Niet echt aan de kust, ongeveer 40 km schat ik hemelsbreed.
Of noemen we dat dan een breede kuststrook???
Maar ik ben wel blij met je tabbeletje!
Dank voor de moeite.....
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2012 22:41 ]
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Verwijderd
De meeste van de efficientie krommes van de omvormers vertellen het verhaal. Bij circa 50% vermogen bijna het volledige vermelde rendement. ~90-95% afhankelijk van model.Poecillia schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 22:41:
Hierboven kwam de dimensionering van de omvormer aan de orde. In mijn situatie heb ik voor 4900 WP de keuze uit een Kostal 5.5 en 4.2. De leverancier die de 4.2 aanbiedt zegt dat je niet moet overdimensioneren omdat het rendement van de omvormer dan lager is (zou wel 10% kunnen schelen). Voordeel van een grotere omvormer volgens een andere leverancier zou zijn dat deze beter zijn warmte kwijt kan wat goed is voor de levensduur. Verder kun je achteraf eventueel nog eenvoudig uitbreiden. Wat is wijsheid?
Het stuk tot circa 20% vermogen is over het algemeen aanzienlijk slechter.
Uiteraard is het nog iets complexer omdat de string spanning ook een bepalende factor is.
schaduw: 0 (vrij veld)
type paneel: Suntech STP245
ligging: optimaal
hoek: 30 graden
string: wat is je advies voor 20 panelen
Verwijderd
Min. MPP voltage in single-tracker operation UMPPmin 500 V
Min. MPP voltage in two-tracker or parallel operation UMPPmin 360 V
bij bijv 2 mpp trackers van ieder 10 panelen zit je onder die 360 v.
single tracker kom je op ligt je min V zeer hoog tov je totaal V waarde
ik zeg NIET doen
Neem nu de omniksol 50 TL
en dit is niet omdat ik die zelf heb maar gewoon omdat deze over het algemeen een lagere startspanning heeft
max DC 5000 w
2 mpp trackers
mpp voltage range 120-500 v ==> je kan dus 2 sets van 10 panelen aansluiten
prijs ongeveer 1250 euro
de kostal 4.2 kost ongeveer 1380 euro
of moet je perse 3 fasen invoeden ??
Dan doen ze het in Belgie beter:SunshineCompany schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 22:30:
Het is allemaal zo simpel tegenwoordig. Maar toch, de huidige nieuwbouw, beschamend. Dat is pas iets wat ik echt niet snap. Voor 30.000 EUR meer heb je een energieneutraal huis, inc. PV. Dat bij je hypotheek op.. en het levert je vanaf het begin geld op. Maar nee, mensen kiezen ervoor om lekker gas en electra te blijven kopen. Vreemd.
Duurzaam bouwen in België verplicht. Vanaf 2014 zal elk nieuw huis in Vlaanderen een systeem moeten hebben voor het opwekken van hernieuwbare energie. Dat heeft de Vlaamse regering beslist.
De normen voor een nieuwbouwwoning werden de afgelopen jaren al gevoelig verstrengd. Voorlopig bleven de normen beperkt tot isolatienormen, maar vanaf 2014 komt daar energieproductie bij.
Wie een woning wil bouwen, krijgt de keuze uit zonnepanelen, een zonneboiler, een warmtepomp, een biomassaketel of de participatie in een buurtproject dat energie opwekt.
De nieuwe regeling is het gevolg van een Europese richtlijn.
Duurzaam bouwen in België vanaf 2014 verplicht.
bron
Ik vind 63m3 gas voor koken eigenlijk extreem veel. antonboonstra in "De Duurzame Kroeg" of zonnigtype in "De Duurzame Kroeg"Rol-Co schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 18:57:
Dank je, de berekening voor gas lijkt me wel wat laag met een gewoon gastel, 63 m3 ??
Met 50 cuub in de maand zonder gebruik van cv kachel lijkt me dat dit iets hoger uitvalt, maar ik zal het eens meten/opnemen.
[ Voor 6% gewijzigd door antonboonstra op 24-10-2012 09:36 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Mijn situatie is op het moment, Ferrarismeter 2 telwerken (hoog / laag tarief)Domba schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 18:42:
[...]
Ik heb het zelfde te horen gekregen als je een dubbeltarief overeenkomst hebt, maar als je een administratief een enkel tarief afsluit wordt er wel verrekend (met 2 telwerken noemt GC dit "dubbeldagtarief") , wacht alleen nog op de E-mail of daar het zelfde instaat.
Bij Essent wordt bij een administratief enkeltarief en ferrarismeter met 2 telwerken, wel beide verrekend, maar niet als je een dubbeltarief overeenkomst hebt, ik heb per E-mail daar een bevestiging van.
Bij administratief enkeltarief, blijven beide telwerken gewoon doorlopen zoals voorheen alleen is er maar 1 tarief voor beide
Nav deze discussie heb ik ook gemaild met Essent en heb zojuist antwoordt gekregen, zij stellen dat ik betaal voor het laag tarief en een vergoeding krijg uitbetaald voor het hoog tarief wanneer de meterstand op het hoge tarief lager uitvalt tov het jaar ervoor, er wordt niet gesproken over de hoogte van de vergoeding, dus ik heb de vraag gesteld of dit het leveringstarief inclusief energiebelasting en BTW is.... in afwachting hiervan.
Verwijderd
Bij welke leverancier is dit?silvester6 schreef op maandag 16 april 2012 @ 17:16:
Het zit me toch niet helemaal lekker dat ik vastrecht moet betalen voor mijn opwekking daarom is de vraag toch de deur net maar uitgegaan:
[...]
Edit: is al een oud bericht zie ik, zat op een oude pagina. Excuus.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2012 10:13 ]
Zie ook het vervolg van die posting, zonnig type heeft daar met een andere energieleverancier een schrijfarm aan overgehouden eerder
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Mijn huis staat met het gezicht pal ZW wat volgens mij best gunstig is. Het dak heeft een helling van (schatting) 15/20 graden wat volgens mij ook best gunstig is. Het aantal m2 durf ik niet te zeggen maar het gaat om een rijtjeswoning.
Vergvolgens komen er een hele hoop vragen in me op. Wat voor type panelen? Waar koop ik die? Wie sluit zoiets aan? Wat kost dat allemaal? Wat heb ik nog meer nodig? Hoe zit het nou precies met subsidie * ?
Is er ergens een bron van actuele informatie of in ieder geval iets dat me op weg kan helpen? Dit topic is inmiddels zo groot geworden dan alles lezen niet echt zin heeft.
-Edit:
Al iets gevonden over de subsidie:
De installatie moet groter zijn dan 0,6kWp (wut?). Ik ga er wel van uit dat een volledig dak meer is dan 0,6kWp.Het subsidiebedrag is 15 % van het aankoopbedrag van een zon-PV installatie. Daaronder vallen de kosten voor het materiaal, bijvoorbeeld de aanschaf van de zonnepanelen en ondersteunende apparatuur, zoals omvormers. U krijgt geen subsidie voor de arbeids- en verbouwingskosten. Wilt u in aanmerking komen voor subsidie dan moet de installatie groter zijn dan 0,6 kilo Wattpiek. U kunt maximaal € 650,- subsidie krijgen.
[ Voor 29% gewijzigd door daaan op 24-10-2012 10:44 ]
One's never alone with a rubber duck.
Eh, in single tracker mode ligt de startspanning op 180v. Die heb ik hier altijd heel snel te pakken.Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 06:55:
[...]
bij bijv 2 mpp trackers van ieder 10 panelen zit je onder die 360 v.
single tracker kom je op ligt je min V zeer hoog tov je totaal V waarde
ik zeg NIET doen
Neem nu de omniksol 50 TL
en dit is niet omdat ik die zelf heb maar gewoon omdat deze over het algemeen een lagere startspanning heeft
max DC 5000 w
2 mpp trackers
mpp voltage range 120-500 v ==> je kan dus 2 sets van 10 panelen aansluiten
prijs ongeveer 1250 euro
de kostal 4.2 kost ongeveer 1380 euro
of moet je perse 3 fasen invoeden ??
Verwijderd
ZW 15/20 graden is inderdaad prima.daaan schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 10:31:
Ik heb een substantieel deel van dit topic doorgelezen en veel is nog abracadabra. Ik hoop dat iemand me een beetje op weg kan helpen.
Mijn huis staat met het gezicht pal ZW wat volgens mij best gunstig is. Het dak heeft een helling van (schatting) 15/20 graden wat volgens mij ook best gunstig is. Het aantal m2 durf ik niet te zeggen maar het gaat om een rijtjeswoning.
Vergvolgens komen er een hele hoop vragen in me op. Wat voor type panelen? Waar koop ik die? Wie sluit zoiets aan? Wat kost dat allemaal? Wat heb ik nog meer nodig? Hoe zit het nou precies met subsidie?
Is er ergens een bron van actuele informatie of in ieder geval iets dat me op weg kan helpen? Dit topic is inmiddels zo groot geworden dan alles lezen niet echt zin heeft.

Tip om het beschikbare dakoppervlak te meten / schatten. Meet de (zichtbare) lengte en breedte van een dakpan. Tel vervolgens het aantal dakpannen en vermenigvuldig dat met de maten die je gemeten hebt.
Er zijn veel aanbieders van zonnepanelen, ik denk dat het goed is ook gewoon wat offertes bij verschillende bedrijven aan te vragen. Je zult zien dat hier grote verschillen tussen zitten. Tip: er zijn een aantal websites waar je in een keer een offerte aan kunt vragen bij meerdere bedrijven.
Over de subsidie.. In grote lijnen: 15% tot maximaal € 650,-. De subsidie gaat alleen over de materialen, niet over de installatie. http://www.agentschapnl.n...idieregeling-zonnepanelen
Succes!
Hieronder een afdruk van de mails die ik heb ontvangen:
Wanneer u hoog- en laagtarief heeft, wordt uw teruglevering vergoed tegen het kale leveringstarief dat geldt ten tijde van de teruglevering. Dat is doordeweeks het hoogtarief en in het weekend het laagtarief.
U krijgt daarnaast energiebelasting terug over uw teruglevering. Hoe veel dit is, hangt af van hoeveel u in totaal hebt teruggeleverd en verbruikt. Over alle teruglevering die uw verbruik compenseert, krijgt u energiebelasting terug. Over de extra teruglevering, datgene wat u dus meer heeft teruggeleverd dan u verbruikt heeft, krijgt u alleen het kale leveringstarief plus BTW zonder energiebelasting vergoed.
Dit gaat als volgt in het volgende rekenvoorbeeld:
Verbruik Teruglevering Verloop meterstand
hoogtarief 2.000 kWh 2.600 kWh -600 kWh
laagtarief 1.200 kWh 800 kWh +400 kWh
De vergoeding voor de netto teruglevering is als volgt:
-- u krijgt een nota voor de levering van energie met daarop de volgende verbruiken:
hoogtarief: -400 kWh
laagtarief: +400 kWh
-- u krijgt een nota voor de netto teruglevering van energie met daarop de volgende teruglevering:
hoogtarief: 200 kWh
laagtarief: 0 kWh
Of anders gezegd: de 400 kWh netto verbruik op laagtarief wordt verrekend met de 600 kWh netto teruglevering op hoogtarief, waardoor u niet hoeft te betalen voor het netto verbruik op laagtarief en minder netto teruglevering heeft op hoogtarief. Uiteindelijk heeft u 200 kWh netto teruglevering op het hoogtarief. De vergoeding hiervoor is de kale leveringsprijs van hoogtarief + BTW hierover.
Andersom komt zelden voor omdat op hoogtarief 5/7 van de totale teruglevering plaatsvindt en op laagtarief 2/7. De verrekening zou volgens dezelfde methode gaan.
In mijn tweede mail waarin ik explicitiet vroeg of de berekening is gemaakt voor een Ferrrarismeter (stond niet explicitiet vermeld in de eerste mail), ontving ik de volgende mail:
Geachte heer xxx,
Bedankt voor uw bericht.
Voorgaand rekenvoorbeeld heeft inderdaad betrekking op uw analoge terugdraaimeter. U dient wel bij het doorgeven van uw standen aan te geven dat u graag uw analoge meter wilt behouden en daarom op de werkelijke standen af wilt worden gerekend.
Veel huishoudens kiezen ervoor om de meter te laten verwisselen. Wanneer u beschikt over een digitale meter wordt uw teruglevering apart geregistreerd. Al uw teruglevering wordt dat inclusief energiebelasting uitgekeerd omdat Greenchoice de unieke margeregel hanteert. De margeregel houdt in dat klanten maximaal 1000 kWh per jaar per nota netto meer mogen terugleveren dan ze verbruiken en daarvoor toch een vergoeding krijgen inclusief energiebelasting (REB). Deze margeregel geldt alleen voor klanten met een digitale meter.
Voor meer informatie kan ik u verwijzen naar onze website: http://www.greenchoice.nl...-zon/terugleververgoeding
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
xxxxxxxxxx
Greenchoice
Dit geeft toch een stuk meer duidelijkheid, denk ik.
Gesteld ik zou nu mijn westdak leeghalen en daar 1200Wp voor terug leggen ( 6x 200Wp ) .Hoeveel subsidie zou ik krijgen?
* mkleinman hoopt niet dat hij nu een hele domme vraag stelt.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Vraag je eerst af wat je wil:daaan schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 10:31:
Ik heb een substantieel deel van dit topic doorgelezen en veel is nog abracadabra. Ik hoop dat iemand me een beetje op weg kan helpen.
Vergvolgens komen er een hele hoop vragen in me op. Wat voor type panelen? Waar koop ik die? Wie sluit zoiets aan? Wat kost dat allemaal? Wat heb ik nog meer nodig? Hoe zit het nou precies met subsidie?
- wil je per se je jaarverbruik dekken, of heb je een vast bedrag over dat je wil investeren?
- fanatieke hobbyisten (het type dat hier elke letter leest) kopen panelen, kabels, stekkers, bevestigingsmateriaal en omvormers natuurlijk los, elk bij de goedkoopste of de beste leverancier. Doordat ze alles gelezen hebben, weten ze ook precies wie dat is :-)
- mensen die met wat minder moeite van de zon willen genieten, vragen gewoon wat offertes aan, 2 lokaal en 2 bij een landelijke leverancier. Adressen vind je gemakkelijk via google, of in dit topic.
- voor het type panelen geldt dat het net is als met het kopen van een wasmachine, er zijn veel soorten maar in het gebruik in het begin zijn de verschillen minimaal. Hoe de panelen zich na 10 jaar houden weet niemand echt vantevoren. Er zijn mensen die gokken dat de betere garantie van panelen uit Europa(Duitsland) zinvol genoeg is om er extra voor te betalen, er zijn mensen die zweren bij de 'betere' panelen uit China en er zijn mensen die zweren bij de allergoedkoopste panelen. Waar jij blij van wordt hangt ook van je eigen instelling af, natuurlijk.
Subsidie weet ik niet, mijn panelen kwamen voor de subsidieronde. Een terugtellende meter is elke dag pret, trouwens.
Mijn dak ligt ook ZW met een vrij lage hoek. Veel opbrengst in de zomer, nu wat minder, omdat de panelen relatief plat liggen en de zon laag staat.
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
12 * 240/250 paneeltjes
3 rijen van 4 stuks portret
18 graden hoek
Plat dak pal zuid
Waarschijnlijk : LDK panelen (vanwege prijs) en Omniksol omvormer.
Verwachte kosten 4000 euro incl. bevestigingsmateriaal, kabels etc.
Iemand op/aanmerkingen over zo'n soort opstelling???
Verwijderd
Goede prijs, prima producten in deze prijsklasse. Ga je het zelf installeren?Delchrys schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 10:45:
Beetje rekenwerk levert het volgende op:
12 * 240/250 paneeltjes
3 rijen van 4 stuks portret
18 graden hoek
Plat dak pal zuid
Waarschijnlijk : LDK panelen (vanwege prijs) en Omniksol omvormer.
Verwachte kosten 4000 euro incl. bevestigingsmateriaal, kabels etc.
Iemand op/aanmerkingen over zo'n soort opstelling???
Verwijderd
domme vragen bestaan niet alleen domme antwoordenbsidievraagje:
Gesteld ik zou nu mijn westdak leeghalen en daar 1200Wp voor terug leggen ( 6x 200Wp ) .Hoeveel subsidie zou ik krijgen?
de subsidie is afhankelijke van de prijs van het systeem neem bovengenoemd voorbeeld
uit posting hier direct boven
kostprijs zonder installatie is 4000 euro
subsidie is 15% van 4000 euro met een maxium van 650 euro
in dit voorbeeld 600 euro
zeg dat je bijv 2400 euro kwijt bent voor de installatie
voorwaarde het is meer dan 600 wp ==> voldaan
dan word je subsidie 15% van 2400 euro is 360 euro
prijs ex installatie word dan 2040
kijk wel goed naar leveranciers er is met betrekking tot installatie nog eer te behalen
Verwijderd
Zeg dat het materiaal voor zo'n setje ongeveer € 2200,- a € 2300,- kost dan kan je € 330,- a € 345,- subsidie aanvragen (15% dus).mkleinman schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 10:44:
Subsidievraagje:
Dit topic is gesloten.