Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Heb je tijdens de opnamen zoiets triviaal gemist (windows 3.11 slechte ondergrond) dan kun je de klant hiervoor niet aansprakelijk houden. Is er bewust informatie achter gehouden door de klant, dan is het natuurlijk een heel ander verhaal.
[ Voor 0% gewijzigd door lithoijen op 21-10-2012 20:35 . Reden: taalfout ]
Verwijderd
In jouw fixed price idem, risico van de leverancier, hij is de expert in dit soort installaties en had dit op locatie al moeten inschatten dus verantwoordelijkheid is ook voor zijn rekening. De klant is namelijk akkoord gegaan met het aanbod in de veronderstelling dat deze alles kon monteren en dat is blijkbaar niet zo.
Uiteraard kan je wel het e.e.a. afdekken in je algemene voorwaarden, mocht dit bij de rechter komen dan trek je als "expert" toch vaak aan het kortste eind.
Iemand trouwens ervaring met panelen van Chinaland en is het interessant om in deze panelen te investeren aangezien het bedrijf kortgeleden nog staatssteun nodig heeft gehad?
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2012 00:55 ]
Hebben we dat helder. Qua prijs kan het inderdaad een stuk beter. Ik heb €1,11 incl. BTW excl. Montage betaald voor mijn LDK sets in combi met een AEG pv2800.SunshineCompany schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 19:55:
LDK + Fronius is opzich niets mee, maar wel voor die prijs, daar moet 30% af. En Suntech + Piko voor 1,47 ex. BTW ex. montage is niet scherp. Inc. montage wel. Ik geloof dat wij nu rond de 1,50 zitten met 5-6kWp Canadian Solar All Black + Piko, inc. montage, ex. BTW.
PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org
Ik heb bewust gekozen voor een firma die bijna 100 jaar ervaring hebben met daken. Die gasten hebben bij mij een kleine 2 dagen over het dak liggen lopen met alle werkzaamheden om de panelen te plaatsen. Geen enkele pan kapot, totdat een elektromonteur op het dak ging om te controleren of de panelen goed waren verbonden in de juiste strings. Die gast was nog geen 10min op het dak of er waren al 3 pannen kapot. Hij werd direct weer het dak afgestuurd. Ze hebben die gast naderhand eens precies uitgelegd hoe je over een dak moet lopen.
Lekker makkelijk om het op de staat van de pannen te gooien.
Ook het winddruk verhaal lijkt me twijfelachtig. Als het goed is geïnstalleerd wordt de druk op z'n minst over het gehele oppervlak verdeeld en lijkt het me een kleine kans dat er pannen breken.
Lijkt mij dus duidelijk: leverancier draait voor de volledige kosten op.
Wat mij meer verbaast is dat de pannen blijkbaar zo slecht waren dat het niet opviel dat er waarschijnlijk al een aantal gebroken pannen op het dak lag. En waarom zoiets pas na een dag werk concluderen?
Interessante casus en zeker niet zwart/wit, maar dit lijkt te neigen naar ondernemersrisico (en voor een bedrijf wat naar kwaliteit streeft een kwestie van marketing).
De laatste keer dat een ervaren dakwerker bij mij op het dak bezig was gaf hij als tip om zelf op kousen het dak op te gaan om de pannen heel te laten. Niet gedaan, maar ik weet dan ook dat je voor minder dan 2 euro/stuk je een nieuwe pan hebt die je er zelf zo tussenschuift
[ Voor 19% gewijzigd door Rukapul op 21-10-2012 21:56 ]
Ik kom nog even terug op de veranda waarvan je een mooie foto bij je post plaatste in reactie op mijn vragen. Nieuwschierig geworden heb ik je website bezocht en meer info gevonden over deze showcase. tot mijn verbazing staat hierbij
Deze veranda is volledig handgemaakt door de eigenaar van het huis. De zonnepanelen liggen op houten spanten, op dezelfde hoogte als een stalen rand. Tussen de zonnepanelen is een waterkerend rubberen profiel geplaatst. Een prachtig stukje vakmansschap van de eigenaar!
Dus profielen tussen de panelen om het waterdicht te maken is wel mogelijk, sterker nog een showcase voor jullie. Kun je me meer informatie geven hoe jullie klant dit dan aangepakt heeft?
Ik wilde afwijkende installatie, daar gingen ze prima in mee. Veel via mail met ze geregeld, duurt soms een paar dagen voordat het antwoord kwam, vooral bij aanpassing offerte, maar wel correcte antwoorden. Telefonisch goed bereikbaar en ook altijd wel iemand aanwezig die je antwoord kon geven.Pancake schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 15:33:
[...]Ziet er goed uit. Hoe was overigens je ervaring met SolarNRG?
Ze moesten een paar keer terugkomen omdat het te hard waaide (aan een kant grenst mijn huis aan volkomen open gebied).
Er hoefde geen aanpassing aan de elektrische installatie plaats te vinden, dat had ik al voorbereid.
Twee puntjes van kritiek:
Eerste is dat ze, net als volgens mij alle installateurs, vrijwel geen persoonlijke beschermingsmiddelen gebruiken. Die handige jongens staan gewoon los op je dak en je ziet dat ze weten wat ze doen, maar een ongeluk komt nu eenmaal altijd onverwachts. Bij mij hebben ze wel een stijger gebouwd, maar het dak was toch echt wel breder dan de stijger.
Tweede is dat er bij het bevestigingssysteem draadeinden omhoog steken waarop een moertje is gedraaid. Mooier zou een boutje zijn geweest. Nu steekt dus telkens 2cm draadeind tussen de panelen omhoog, i.p.v. een gladde boutkop.
Maar al met al zeer tevreden. Zit al te kijken of ik toch nog een stukje plat dak vol zal gaan leggen. En dan haal ik de spullen weer bij hen.
Ik kwam een aantal andere voorbeelden tegen waarbij de panelen gelijk het dak vormen:Poecillia schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 15:56:
[...]
Bedankt voor je reactie en die van anderen die me aan het denken zet. Mijn bedoeling was eigenlijk om de panelen van onderen vast te maken aan een frame van stevige planken. Dat kan ik net als het maken van het frame van de schuur wel zelf en scheelt me installatiekosten. Als er een mogelijkheid is om de ruimte tussen de panelen waterdicht te maken (tochtband/siliconenkit is dat altijd strakker en goedkoper dan wat voor montage ook. Er zit geen woonhuis onder, het risico op een beetje lekkage is ook niet heel erg voor een schuur waarin ik wat haardhout en hooi opsla. Maar kennelijk is er geen ervaring met het dichten van kieren tussen zonnepanelen.
Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen
Waarom doe je zelf geen 30% van jou prijs af ?SunshineCompany schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 19:55:
LDK + Fronius is opzich niets mee, maar wel voor die prijs, daar moet 30% af. En Suntech + Piko voor 1,47 ex. BTW ex. montage is niet scherp. Inc. montage wel. Ik geloof dat wij nu rond de 1,50 zitten met 5-6kWp Canadian Solar All Black + Piko, inc. montage, ex. BTW.
Bedoel, jij legt aan anderen voor welke prijs ze moeten hanteren ?
Als ik jou prijs doorreken naar incl BTW zit je op eenzelfde bedrag als de rest.
Deze post's van jou zijn het stadium van sluikreklame reeds ruimschoots gepasseerd.

Ik ken de marktprijzen. En ik ben altijd eerlijk. Je hoort mij namelijk ook zeggen dat de andere prijs prima is (daar hoor ik je niet over klagen). Als ik aan tafel zit en ik krijg een andere offerte onder ogen die van een gerenommeerde partij is, met goede producten, voor een prima prijs, zal ik dat altijd aangeven aan de klant. Er wordt hier gevraagd om advies, geef ik het, is het nog niet goed.PClop schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 22:30:
[...]
Waarom doe je zelf geen 30% van jou prijs af ?
Bedoel, jij legt aan anderen voor welke prijs ze moeten hanteren ?
Als ik jou prijs doorreken naar incl BTW zit je op eenzelfde bedrag als de rest.
Deze post's van jou zijn het stadium van sluikreklame reeds ruimschoots gepasseerd.
Verder vind ik niet dat je als leverancier verantwoordelijk gehouden kunt worden voor de slechte kwaliteit van een dak. Wel voor het inschatten van risico's. Echter; sommige zaken zijn nu eenmaal niet te controleren van te voren, zoals de sterkte van een pan. Je kan niet over elk dak gaan lopen om dat te testen. De ene pan van 40 jaar oud is nog supergoed, de andere valt uit elkaar. Het is de verantwoordelijkheid van een klant om een degelijk dak aan te leveren. Als een dak slecht is, en een bedrijf besteed daar 8 uur aan om tot de conclusie te komen dat het toch echt niet gaat, vinden jullie dat de verantwoordelijkheid van het bedrijf (hadden ze maar eerder moeten stoppen). Echter; als het bedrijf na een uur stopt omdat het niet gaat, accepteert een klant dat ook niet, omdat je al 'opgeeft'. En als er lekkage optreed is het bedrijf verantwoordelijk. En incalculeren van zulke risico's.. dat vind elke klant een goed idee, behalve als het in zijn/haar offerte is! Want dan moet het scherp, scherper, scherpst..
Kortom; stop je snel omdat een dak slecht is, is het niet goed. Ga je door, zijn de kosten voor jou. Calculeer je extra in omdat een dak slecht lijkt, is het niet goed. Risico's van zwakke pannen zijn van te voren NIET in te schatten zonder er over heen te lopen ('even testen of uw pannen breken meneer, moment!'). Bij 18/20 klussen breekt er geen, bij 1/20 breken er 2 (pech), en bij 1 van de 20 breken er 200 (slecht dak). Daarnaast breken pannen meestal niet bij het erover heen lopen of bij het plaatsen van profielen, maar bij het plaatsen van zonnepanelen. Dan wordt er druk uitgeoefend. Het is dus niet zo makkelijk allemaal.
Ik begrijp niet wat je verbaast..? Er zitten geen profielen tussen om iets waterdicht te maken, dat staat ook nergens. Je maakt een waterdichte ondergrond met houten profielen, daar schroef je alu profielen op, daarop de panelen. En optioneel is een waterkerend rubber tussen de panelen. Dus geen waterdicht rubber. Want dat krijg je met een basisproduct wat er niet voor bedoelt is niet voor elkaar. En is ook nodeloos ingewikkeld.Poecillia schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 20:53:
@ Sunshinecompany
Ik kom nog even terug op de veranda waarvan je een mooie foto bij je post plaatste in reactie op mijn vragen. Nieuwschierig geworden heb ik je website bezocht en meer info gevonden over deze showcase. tot mijn verbazing staat hierbij
Deze veranda is volledig handgemaakt door de eigenaar van het huis. De zonnepanelen liggen op houten spanten, op dezelfde hoogte als een stalen rand. Tussen de zonnepanelen is een waterkerend rubberen profiel geplaatst. Een prachtig stukje vakmanschap van de eigenaar!
Dus profielen tussen de panelen om het waterdicht te maken is wel mogelijk, sterker nog een showcase voor jullie. Kun je me meer informatie geven hoe jullie klant dit dan aangepakt heeft?
[ Voor 35% gewijzigd door SunshineCompany op 21-10-2012 23:12 ]
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Ik wil ook panelen op een dak leggen. Op een dakkapel. Ik ben alleen een beetje bang als ik tegels ga gebruiken dat de boel gaat verzakken. Zat meer te denken aan draadeinde door me dak heen te zetten en op deze manier me panelen op de plek te houden. Heb een kwalitatief goede dakkapel maar die 60/40 tegels ben ik toch een beetje bang voor doorzakken enzo en andere ellende die door die zware dingen kunnen komen.Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2012 @ 10:15:
[...]
Het is inderdaad de lekkans. Een grotere opstand is makkelijker dan een massa kleintjes. Ook ga je door je isolatie heen (koudebruggen?).
Ik weet zeker dat een massa bouten veel meer werk gaat worden dan die ballast.
Je hebt een betondak, waar maak je je druk om? Bestel een verhuiskraan voor de ballast en de panelen.
Goedkoper dan die bouten.
Rijen zijn inderdaad gekoppeld. Alleen die oplossingen met die consoles hebben dat niet.
me panelen die ik wil plaatsen die zijn 1.65m bij 0.99m kan iemand mij advies geven.
In mijn ogen ben een goede kerel, en eerlijk en een goede ondernemer die ook mensen wil helpen
Ga door met je goede werk
Ook van mijn kant, ga door met reacties geven ook vanuit jou standpunt gezien als ondernemer.
De links die Jschoorl2 stuurt geven inderdaad goed weer waarnaar ik op zoek ben. Helaas staat nergens precies hoe ze dit goed waterdicht maken.
Verwijderd
Het draait allemaal om het standpunt als leverancier in dergelijke situaties en dit duidelijk vooraf te communiceren naar de klant.
Als leverancier kan je ook na een uur in overleg met de klant al aangeven dat je tegen een knelpunt loopt en dit in samenspraak oplossen. En als het zo slecht ging waarom dan pas na 8uur stoppen?
Zoals ik het als buitenstaander lees is er zonder vooraf duidelijke afspraken gewoon stug doorgegegaan en zit er nu iemand met een rekening in z'n maag.
Maar wij weten vanaf achter onze computer natuurlijk niet wat er van te voren met de klant is doorgesproken m.b.t. risico's en meerwerk.
De leverancier had ook een pro-actieve houding kunnen innemen en een offerte aanbieden voor het aantal pannen die je moet vervangen om het systeem te laten draaien, dan weet de klant tenminste direct waar deze aan toe is.
Zoals in alle geschillen draait het om communicatie of juist gebrek daaraan en daarbij ontstane verwachtingspatronen.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2012 00:41 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Verwijderd
Een oost-west opstelling zou ook kunnen, maar dit spaart het vooraanzicht van de woning en zolang de salderingregels zijn zoals ze nu zijn maakt het niet zoveel uit. Daarnaast kan ik dan de omvormer die ik al heb liggen vrolijk gaan gebruiken
Enige waar ik mee zit is de installatie, dak is hier behoorlijk hoog, maar de installatiekosten vallen me tot op heden erg tegen. Dit zou de tvt nog wat verlengen, maar ik twijfel om het dak toch zelf maar op te gaan. Zoveel werk is het nou ook weer niet (gaatje boren voor de kabels, railtjes plaatsen en de panelen omhoog hijsen).
De installatie bij pa en ma viel me 100% mee toen we handigheid kregen met dat clickfit spul
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2012 01:22 ]
Zoals het er nu uitziet is de ligging ongeveer 250gr (SW dus), en ben als alles goed gaat, moeten er een paneel of 12-15 op mijn dak kunnen passen, en hoop ik op een opbrengst van rond de 2500/3000Wp. Dat zou een behoorlijke deuk moeten kunnen slaan in mijn electriciteitsrekening
Ondertussen lees ik dit topic van voor naar achter om te leren, dus zo af en toe zullen er vast nog wel wat vragen komen, mochten die nog niet gesteld zijn.
Vooralsnog heb ik een configuratie van solar-systemen.nl op het oog, met de Omnik omvormer. Hier lees ik hier eigenlijk alleen maar goede verhalen over, zijn er ook mensen die met de Omnik niet zo blij zijn?
Het zal grotendeels een DIYproject gaan worden, dus zelf het dak op en monteren, zelf omvormers aansluiten, waarbij de meterkast ook onder de loep moet worden genomen. Gelukkig heb ik daarvoor een electricien in de vriendenkring
Wish me luck!
[ Voor 7% gewijzigd door Mescaline op 22-10-2012 02:16 ]
Ja, dat zal de (open deur) reden wel zijn geweest...antonboonstra schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 08:42:
Ze zullen wel erg goedkoop aan die panelen zijn gekomen...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Verwijderd
@bikkel ik heb hier NSI panelen liggenme panelen die ik wil plaatsen die zijn 1.65m bij 0.99m kan iemand mij advies geven
deze zijn ze NSI 240/60-p maten Module(mm) 1650*992*50
---------------------
mbt voorschot betalen
er kwam een opmerking voorbij met als voorbeeld een keuken
als men een speciale op maakt gemaakte keuken besteld dan kan ik me een voorschot voorstellen
maar dan nog een max van 10% vooraf. de getekende overeenkomst is voor beide partijen een garantiestelling
mbt zonnepanelen zie ik geen enkele reden om een voorschot te betalen de getekende overeenkomst dient voldoende garantstelling te zijn voor beide partijen.
stel nu dat de koop niet door gaat om wat voor reden dan ook, dan is het bij de leveranciers zoals 365zon,bespaarbazaar.nl, westlandsolar,solarngr etc geen enkel probleem
ze lijden geen verlies omdat ze bijv met 20 panelen blijven zitten, en een omvormer deze worden dan toch wel naar een andere klant gestuurd omdat het standaartwerk ipv maat werk is.
-----------------
verantwoording bij schade aan het dak,
het is aan de consument om vooraf de situatie duidelijk door te geven , foto's van de situatie of de installateur voor aanvang een keer t elaten kijken is dan ook bij twijfel het advies
gaat de leverancier in deze akkoord met de situatie en er komt gevolgschade dan is het verantwoording leverancier tenzij de klant vooraf de situatie niet goed overlegt heeft.
tja dat kan per opdracht idd verschillen.
Dus ik sta ook voor Luuk in - ik vind ook zijn reacties op het forum hier meer dan netjes, waar anders kun je met een leverancier meekijken en direct vragen stellen - zonder met offertes en euro's bezig te zijn?
Mbt de brekende pannen -
Ons huis heeft deels een bijzonder metalen dak, met gefelsde randen. Er bleek gelukkig passend installatie materiaal te zijn en Guus ging aan de slag. De eerste dag zat het wat tegen, maar gelukkig kon ik veel zelf doen, zodat Guus met het dak bezig kon. De tweede dag ging flitsender, zeker omdat op dag 1 de elektrische installaties al gereed waren. Ik vond het dan ook niet meer dan normaal dat omdat mijn dak anders is we een basis hebben besproken in de offerte en op nacalculatie de uiteindelijke prijs zelfs nog lager uitviel. Wellicht zou het een eenvoudige clausule moeten zijn in een offerte - dat als het werk niet door kan gaan omdat het huis uit elkaar dondert dat dit niet de kosten voor installateur kunnen zijn.
[ Voor 38% gewijzigd door NiGeLaToR op 22-10-2012 07:46 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Heb nu wel een ongelovelijke spierpijn
Het was al te donker gister om te zien of alles werkt. Ik heb wel even de multimeter op beide strings gezet om te kijken of er spanning op de panelen stond. Het viel me op dat er een groot verschil tussen de voltages is. Beide strings hebben 9 panelen. String 1 gaf 72 volt, string 2 gaf 58 volt. Komt dit omdat er te weinig licht was? Je verwacht toch dat ze beide ongeveer hetzelfde voltage zouden geven?
Wat is de basis spanning op je panelen? Bij mij bij het minste beetje licht meet de inverter meteen ommenabij de 200V - ongeacht of er dan al stroom opgewekt wordt. Kan dus prima zijn dat je door gebrek aan licht nog niet alle panelen 'aan' had - dus vandaag als er eindelijk weer licht is maar even opnieuw kijkenTafkar schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 07:43:
Hele weekend op het dak gezeten maar de 18 panelen zitten erop!!
Het was al te donker gister om te zien of alles werkt. Ik heb wel even de multimeter op beide strings gezet om te kijken of er spanning op de panelen stond. Het viel me op dat er een groot verschil tussen de voltages is. Beide strings hebben 9 panelen. String 1 gaf 72 volt, string 2 gaf 58 volt. Komt dit omdat er te weinig licht was? Je verwacht toch dat ze beide ongeveer hetzelfde voltage zouden geven?
Check hier de voltages op mijn dak maar: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=13948&sid=11810
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Hoeft niets te zeggen, mischien dat 1 van je twee strings meer zicht had op de hemelkoepel dan de andere. Ik zou vandaag als het licht is beide strings nog eens na meten. Als je dan weer zo'n verschil meet dan vermoed ik dat je een paneel niet hebt aangesloten in je stringTafkar schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 07:43:

Succes met je spierpijn, ik weet hoe het voelt
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Lees mijn posts nog eens wat beter, er staat meer in dan dat je nu denkt dat er in staat volgens mij!Poecillia schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 23:37:
Ik ben ook blij met Sunshine company. Je hebt vandaag al veel bruikbare informatie gegeven. Wat betreft je laatste reactie op mij: Ik reageer op de formulering op je website 'Tussen de zonnepanelen is een waterkerend rubberen profiel geplaatst' Ik begrijp dat hier eigenlijk bedoeld wordt: Tussen de zonnepanelen en het frame is een rubberen profiel (folie?) geplaatst. Detailfoto's zouden erg helpen.
En nee, er is tussen de zonnepanelen een waterkerend rubber geplaatst, zoals ook op de detailfoto te zien is die ik al reeds geplaatst had..
Verwijderd
had ik niet verwacht
Op de dag van installatie waren zoveel pannen kapot dat de keuze is gegeven aan me broer: of nieuwe dakpannen regelen OF de order retour en het geld terug.
Dus de dag erna dezelfde pan 2e hands kunnen kopen en de installateurs terug laten komen, hebben ze weer 2 uur op dak gewerkt om tot de conclusie te komen dat ook deze pannen breken.
Wederom de keuze gekregen geld terug of een nieuw dak leggen en dan zouden ze weer terugkomen.
Inmiddels heeft me broertje gekozen om een nieuw dak te leggen. Ondertussen is de provincie limburg komen controleren en verhaal komen halen waarom de panelen er niet op lagen (ivm subsidie aanvraag die was toegekend). Ze wilde toch wel even zien of ie de panelen / omvormers etc wel allemaal in huis had.
Paar dagen later was me broertje zo slim om te melden bij de gemeente dat hij een asbest dakbeschot heeft en dat hij deze wel zelf even zou verwijderen.... alle alarm bellen bij de gemeente gingen natuurlijk af.
Inmiddels hij is verplicht gesteld om dit te laten verwijderen door een erkend asbestsaneringsbedrijf.
De provincie hijgt ondertussen in zn nek, en hij moet nu met een datum komen wanneer hij de zonnepanelen erop heeft liggen anders wordt de subsidie teruggetrokken.
MAAR ondanks alles worden er wel nog zonnepanelen op zn dak geinstalleerd.
Verwijderd
het is een beetje oftopic maar toen wij jaren terug een opbouw gebouwt gingen bouwen netjes gemeld dat de bouw gestart was. smiddags al een controleer op de stoep om te zien of de rookmelder geinstalleerd waren.

back on topic
wat voor set komt erop ?
Hoogte is geen ramp als je je maar ergens aan vast kan houden/verankeren, als de dakhaken er in zitten is het al heel anders vind ik, als de rails liggen helemaal. 2 uurtjes op het dak en het is zo normaal als over de schutting klimmen.Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 01:16:
Knoop is hier ook doorgehakt, voor het einde van dit jaar ga ik 2400-2600wp op het dak leggen (afhankelijk van de prijs van de modules). Ik kan op mijn dak perfect 5 panelen van 240-260wp naast elkaar kwijt, dus met twee rijtjes kom ik dan een heel eindLigging is 100 graden, oftewel bijna oost-zuid-oost op een dakhelling van zo'n 38 graden. Al met al niet 100% ideaal, maar voldoende om een terugverdientijd van een kleine 6,8 jaar nu de subsidie er nog op zit. (uitgaande van 0,7*wp = kwh opbrengst/jaar).
Een oost-west opstelling zou ook kunnen, maar dit spaart het vooraanzicht van de woning en zolang de salderingregels zijn zoals ze nu zijn maakt het niet zoveel uit. Daarnaast kan ik dan de omvormer die ik al heb liggen vrolijk gaan gebruiken
Enige waar ik mee zit is de installatie, dak is hier behoorlijk hoog, maar de installatiekosten vallen me tot op heden erg tegen. Dit zou de tvt nog wat verlengen, maar ik twijfel om het dak toch zelf maar op te gaan. Zoveel werk is het nou ook weer niet (gaatje boren voor de kabels, railtjes plaatsen en de panelen omhoog hijsen).
De installatie bij pa en ma viel me 100% mee toen we handigheid kregen met dat clickfit spul
Toch een rubber tussen de panelen dus. De vraag die ik dan natuurlijk heb is wat dit voor rubber is, kun je daar nog wat specifieker over zijn?SunshineCompany schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 09:28:
[...]
En nee, er is tussen de zonnepanelen een waterkerend rubber geplaatst, zoals ook op de detailfoto te zien is die ik al reeds geplaatst had..Niet tussen de profielen. Onder de profielen zit een waterdicht dak.
Daarmee nog niet volledig waterdicht begrijp ik. Dus een laagje EPDM om het volledig waterdicht te maken(en condens af te sluiten) maakt het dan af.
Verwijderd
Klopt wel ja, daar zit ook wel een beetje het gevaar.. alleen vinden pa en ma het helemaaaaaaaaaaaalll geen goed idee dat ik op dat dak aan het werk ga.Rol-Co schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 10:49:
[...]
Hoogte is geen ramp als je je maar ergens aan vast kan houden/verankeren, als de dakhaken er in zitten is het al heel anders vind ik, als de rails liggen helemaal. 2 uurtjes op het dak en het is zo normaal als over de schutting klimmen.
Ik leg de rail + dakhaken gewoon in 1x, dan hoef ik ze niet op hoogte in elkaar te klikken
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2012 11:02 ]
Ja dat had ik niet, ik heb rvs dakhaken en de rails zit geschroeft met M10!, ik heb het clickfit wel gezien maar is een stuk slapper dus niet gekozen.Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 11:01:
[...]
Ik leg de rail + dakhaken gewoon in 1x, dan hoef ik ze niet op hoogte in elkaar te klikken
Had nu dakhaken rvs 40mm (standaard) voor nog geen 5,- p/s en een lengte rails (6m10) is 33,- , dus ook nog iets goedkoper.
"Chaos kan niet uit de hand lopen"
[ Voor 34% gewijzigd door NielsTn op 22-10-2012 11:33 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Zo te zien prikt de zon al aardig door de mist - ook al is het hier volledig mistig, doet mijn PV 33km verderop ook meer dan gisteren. Geweldig is het niet, maarja..Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 09:35:
net even gekeken ondanks de mist op dit moment toch nog 100 watt eruit
had ik niet verwacht
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=13948&sid=11810
Een piek van 468W Peak op een 2400Wp dakbedekking is niet geweldig
Verwijderd
als je dan naar de 1 of de andere kijkt zie je wel heel erg veel verschil
het ene systeem van 3100 wp bijv doet 300 watt terwijl een paar kilometer verder een systeem staan van 2600 wp en die doet 1200 watt op dat zelfde moment
half uurtje later is het weer totaal anders bijv
zo zie jemaar weer dat je de ene situatie niet met de andere kan vergelijken
ook als staan bijv 2 sets redelijk dicht bij elkaar staan dan nog heb je hellingshoek, ligging tov zuiden en bewolking etc
Ik zit nu op de helft van mijn totale productie van gisteren, het gaat hier in Castricum een betere dag worden.NiGeLaToR schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 12:01:
[...]
Zo te zien prikt de zon al aardig door de mist - ook al is het hier volledig mistig, doet mijn PV 33km verderop ook meer dan gisteren. Geweldig is het niet, maarja..![]()
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=13948&sid=11810
Een piek van 468W Peak op een 2400Wp dakbedekking is niet geweldig
15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer
Verwijderd
en wellicht importheffing, douanekosten, btw, verzendkosten e.d.Poecillia schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 11:58:
Aansluitend op het bericht dat China de race gaat winnen: Zijn er hier ervaringen met het zelf importeren van panelen uit China. Ik heb tegenwoordig de gewoonte om bij alles wat ik koop even op Alibaba te kijken. Daar staan Suntech en Yingli voor prijzen van $ 0,53 tot 0,75 per Watt. Zitten natuurlijk haken en ogen aan (betaling, kwaliteit, garantie), maar als het goed spul is is voor de helft van de prijs de terugverdientijd wel een stuk interessanter.
Dan had je gisteren een betere dag dan hier,:)PvPower schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 12:27:
[...]
Ik zit nu op de helft van mijn totale productie van gisteren, het gaat hier in Castricum een betere dag worden.
gisteren:
0,6kWh opbrengst met 192w!! piek
Vandaag:
nu 3kWh
2000wp continue en nog geen 13:00h
ondangs de mist
Gisteren 1,12 kWh totaal.Rol-Co schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 12:34:
[...]
Dan had je gisteren een betere dag dan hier,:)
gisteren:
Vandaag:
nu 3kWh
ondangs de mist
Nu zit ik tot 12:00 uur op 0,61 kWh
Edit: Tot 13:00 uur 1,41 kWh
[ Voor 4% gewijzigd door PvPower op 22-10-2012 13:06 ]
zo mooi om te zien dat die simpele paneeltjes het nog best aardig doen.

A=1600wp
B=1500wp
Haha ik heb zaterdag een kennis geholpen met het installeren van 14 250Wp ZM-solar panelen met klick-fit profielen op een 45 graden kruispannen dak ...... Ik heb nog steeds last van mijn bovenbenen .... brrrr.Tafkar schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 07:43:
De kruispannen zijn (oude)klei pannen en dus erg bros. Na het plaatsen van de 14 panelen hadden we een kruiwagen vol gebroken pannen. Dat is soms gewoon normaal. De meeste sneuvelen bij het plaatsen van de haken of het klicken van het profiel. Ik gooi ook snel een pan weg die niet meer optimaal is, als hij onder de panelen ligt vervang je hem niet ze makkelijk. Van te voren ook gezorgd voor voldoende reserve. Voor de instalatie van mijn eigen 48 panelen op een zelfde kruispannen dak had ik 3 kruiwagens vol gebroken pannen. Sommige pannen zijn nu eenmaal bros.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Even snel de inleiding gelezen en daar gaat het dus expliciet over de amerikaanse meters welke draadloos werken. Dat is niet hetzelfde als de meters in Nederland. Hier gebruiken de netbeheerders GSM/GPRS modems voor het uitlezen.
Het zend vermogen van de GSM/GPRS modems is overigens aanzienlijk minder vergeleken met de pulsen welke van de amerikaanse "slimme" energie meters af komen.
Gister 0.800kWh gehaald, dus zeker een fijnere dag vandaag. Piek van 1503Watt
Zo te zien nog niet helemaal helder, woon zo'n 40km van de kust af. Of 1 km van de Ijsselmeerkust
Mooie installatie op je schuurdak, makkelijk bereikbaar om schoon te houden. De hellingshoek en orientatie zijn idd van grote invloed. Jouw systeem gaat volgens mij 's zomer pas echt opleveren. In deze tijd van het jaar zakt jouw opbrengst in, lage hoek enzo. Het is wel leuk om te zien dat onze grafieken aardig overeenkomen qua pieken en dalen.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Sunny design zegt alles in 1 string aansluiten....wat te doen ? Dak staat op zuiden, 50gr. helling, geen schaduw.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
mmmm lijkt me geen goed plan on een string van en een string van 7 parallel te zetten, zit altijd een spannings verschil tussen. !harry.rb schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 16:35:
Vandaag compleet pakket thuis gekregen. 13x 260 Wp Amerisolar panelen (AS-6M30) met SMA SB3000-TL21 omvormer. Nu staat er in de instructie dat ik het aan moet sluiten met 1x string van 6, en 1x string van 7, deze vervolgens parallel zetten met T koppelingen, en dan aansluiten op de omvormer...
Sunny design zegt alles in 1 string aansluiten....wat te doen ? Dak staat op zuiden, 50gr. helling, geen schaduw.
De max spanning Voc van de panelen maal 13 en nog een correctie voor -10 graden berekenen en dat moet midner zijn als de max spanning van de omvormer.
Ook de Vmp *13 moet in het MPP range van de omvormer liggen.
EDIT : Ook omdat je geen schaduw hebt en ze allemaal de zelfde orientatie en hoek hebben.
[ Voor 4% gewijzigd door WoudseHoeve op 22-10-2012 16:44 ]
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Zoals Schinnen-groen al zegt.harry.rb schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 16:35:
Vandaag compleet pakket thuis gekregen. 13x 260 Wp Amerisolar panelen (AS-6M30) met SMA SB3000-TL21 omvormer. Nu staat er in de instructie dat ik het aan moet sluiten met 1x string van 6, en 1x string van 7, deze vervolgens parallel zetten met T koppelingen, en dan aansluiten op de omvormer...
Huh? T Koppelingen? De omvormer heeft notabene 2 aparte ingangen en MPP trackers. Die hebben het niet begrepen. N.B. Je moet geen strings van ongelijke lengte op een T connector zetten.
Dit zijn panelen met een Vmpp van 30 Volt en Voc van 37 Volt. Dit betekend dus 1 string van 13 maken.
Vmpp ~= 390 Volt > 175 Volt < 500 Volt OK
Voc ~= 481 Volt < 750 Volt OK
Was dit geroepen in verband met schaduw vorming? Je kan altijd nog OptiTrac in deze omvormer aanzetten en kijken of dat afdoende is.
N.B. Met 6 panelen in serie ben ik bang dat je de startspanning van 175 Volt niet haalt. Raar advies.
[ Voor 8% gewijzigd door databeestje op 22-10-2012 16:52 ]
Ik heb duidelijk aangegeven bij de bestelling geen schaduw....databeestje schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 16:44:
[...]
....Was dit geroepen in verband met schaduw vorming? Je kan altijd nog OptiTrac in deze omvormer aanzetten en kijken of dat afdoende is.
[ Voor 7% gewijzigd door harry.rb op 22-10-2012 16:47 ]
Verwijderd
En BTW.... Een T-stukje...? Deze omvormer heeft toch gewoon twee ingangen?
Edit: http://www.wwmusa.com/images/files/TUV_Certified/AS-6M30.pdf
VOC 37,1 V. Gewoon een string van 13 maken imo.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2012 16:55 ]
"Niet ideaal" Understatement van het jaarVerwijderd schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 16:50:
In dit geval is de panelen parallel schakelen ook niet echt ideaal, omdat je twee ongelijke strings parallel schakelt...
Ik gok dat de string van 6 welke parallel geschakeld nimmer zou meedraaien in productie.
Bewuste keuze geweest?
Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2
Vertel? 13x260 is toch best goed voor een 3000tl ?antimos schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 16:54:
Niet om het een of ander hoor maar is die SMA3000TL-21 niet een beetje overkill (qua prijs dan?) aangezien je alles op 1 orientatie hebt liggen zonder schaduw, ik denk dat er hiervoor zeker minder prijzige oplossingen voor waren....
Bewuste keuze geweest?
Verwijderd
:-).databeestje schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 16:54:
[...]
"Niet ideaal" Understatement van het jaar![]()
Ik gok dat de string van 6 welke parallel geschakeld nimmer zou meedraaien in productie.
Ik zou het zelf nooit zo aanbieden / installeren / adviseren. Reden dat ik (onbewust) voor de woordkeuze 'niet ideaal' i.p.v. 'belachelijk' heb gekozen is dat ik onlangs iemand sprak die twee ongelijke strings parallel op een MPP-tracker had aangesloten met behulp van een T-stukje. Hij was erg te spreken over de resultaten, het was hem ook zo aangeraden door zijn leverancier.... Vreemd, iemand anders hier ervaringen mee?
Dat begreep ik ook uit het bericht.Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 16:59:
[...]
:-).
Ik zou het zelf nooit zo aanbieden / installeren / adviseren. Reden dat ik (onbewust) voor de woordkeuze 'niet ideaal' i.p.v. 'belachelijk' heb gekozen is dat ik onlangs iemand sprak die twee ongelijke strings parallel op een MPP-tracker had aangesloten met behulp van een T-stukje. Hij was erg te spreken over de resultaten, het was hem ook zo aangeraden door zijn leverancier.... Vreemd, iemand anders hier ervaringen mee?
Het kan natuurlijk wel, als 1 van de strings harde schaduw heeft valt de spanning van die string ver genoeg terug dat de omvormer de andere string zal gaan tracken voor de MPP.
Wellicht moet je die man een keer een omvormer met 2 trackers voor een week lenen, kan je misschien een nieuwe verkopen. Alleen is dat een lastiger financieel verhaal om te verkopen, of je zou moeten inruilen. Ik weet alleen niet of je dat als leverancier moet willen.
Zeker hoor, ik zou alleen zelf voor een goedkopere oplossing gaan kijken.Rol-Co schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 16:58:
[...]
Vertel? 13x260 is toch best goed voor een 3000tl ?
Ik bedoel ermee te zeggen dat niet alles wat de installateur aandraagt perse de beste keuze hoeft te zijn in verhouding prijs/mogelijkheden.
Het loont om zelf ook vooronderzoek te verrichten.
Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2
Neem een SMA 3000TL-20 en zet alles in 1 string.
Dat zou mijn keuze zijn...
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Ja, ivm geluidsniveau...antimos schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 16:54:
Niet om het een of ander hoor maar is die SMA3000TL-21 niet een beetje overkill (qua prijs dan?) aangezien je alles op 1 orientatie hebt liggen zonder schaduw, ik denk dat er hiervoor zeker minder prijzige oplossingen voor waren....
Bewuste keuze geweest?
MmmRol-Co schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 12:34:
[...]
Dan had je gisteren een betere dag dan hier,:)
gisteren:
Vandaag:
nu 3kWh
ondangs de mist
Ik heb 45 Kwh om 1700
Ik hier ook nog een 8 stuksRol-Co schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 18:08:
Zeker geen slechte dag inderdaad voor oktober, 3.073kWh/kWp, doe me morgen nog maar zo een.
4,04 kWh vandaag
Oktober tot nu toe gemiddeld op 2.289kWh/kWp
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522
[ Voor 14% gewijzigd door reddo op 22-10-2012 18:50 ]
weinig mensen die bij het tweakers team zijn aangemeld zo te zien, een reden?
@pvpower
log je ook op pvoutput?
Ik over oktober 1,667 KWh/kWp. Flink verschil zeg, heb je een gunstige winter-hoek?revolution-nl schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 18:37:
Vandaag 2.750kWh/kWp
Oktober tot nu toe gemiddeld op 2.289kWh/kWp
Ik vul het met de hand in.
Onder de naam PvPowerTweaker.
De naam Pvpower bleek al in gebruik te zijn al kan ik hem niet terug vinden.
Was helaas al bijna weer donker, toch nog even gemeten. Spanning was nu 116V om 124V, ik denk dat het gewoon een verschil is tussen het weinige licht wat nu op de panelen schijnt. Een paneel niet aansluiten is bijna niet mogelijk, ik heb de panelen zo aangesloten dat 1 string geen schaduw heeft en 1 string in de winter soms wat schaduw van 2 pijpjes krijgt. Om dit te bereiken heb ik ze in een soort zigzag aangesloten, eentje missen is niet mogelijkmkleinman schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 07:54:
[...]
Hoeft niets te zeggen, mischien dat 1 van je twee strings meer zicht had op de hemelkoepel dan de andere. Ik zou vandaag als het licht is beide strings nog eens na meten. Als je dan weer zo'n verschil meet dan vermoed ik dat je een paneel niet hebt aangesloten in je string.
Succes met je spierpijn, ik weet hoe het voelt
Nu nog de AC kabel aansluiten in de groepenkast, maar dat wordt waarschijnlijk pas morgen of overmorgen
Verwijderd
dat klopt, afgelopen vrijdag het sahara zand binnen 5min afgespoeld en dat was inclusief tuinslang pakken en opruimen.makkelijk bereikbaar om schoon te houden. De hellingshoek en orientatie zijn idd van grote invloed.
als ik het totaal plaatje goed heb begrepen dan is de hoek in de zomermaanden ideaaler dan bijv het dak van mijn woonhuis.
toch ga ik nog wel die 2 hoekjes opvullen , beetje raar zicht zo
plus het is 400 kwh extra per jaar
Snap net niet jij hebt 3.07 met 3.1kwp terwijl ik met 16 kwp 45 kwh heb nog al een verschilRol-Co schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 18:08:
Zeker geen slechte dag inderdaad voor oktober, 3.073kWh/kWp, doe me morgen nog maar zo een.
Vraaag me af waar evt het probleem zit
Hier gaat het nog iets beter: 2,383 kWh/kWp per dag in oktober, 3,37 kWh/kWp voor vandaag.NiGeLaToR schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 19:06:
[...]
Ik over oktober 1,667 KWh/kWp. Flink verschil zeg, heb je een gunstige winter-hoek?
Verwijderd
@peevee heb je hem ook op de omnikportal staan dan kan ik daar eens kijken.
pb mag ook
Verwijderd
Bij jouw lees en/of rekenvermogenbuyksloot schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 19:21:
[...]
Snap net niet jij hebt 3.07 met 3.1kwp terwijl ik met 16 kwp 45 kwh heb nog al een verschil
Vraaag me af waar evt het probleem zit
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=9982
Nee grapje, is kWh/kWp, ofwel de efficientie.
Bij de omnikportal kan je kijken bij steunzooltje. Mijn buurman(Sun4Free) heeft de dezelfde set alleen die heeft geen last van een klein beetje schaduw. Panelen staan onder een hoek van 15 graden. In het voorjaar en zomer zullen we gelijke opbrengst hebben.
En waar kan ik jouw ergens vinden?
Verwijderd
Ik kom ze niet zoveel tegen, ben eigenlijk benieuwd hoe men er hier over denkt, ze zijn relatief wat duurder, maar presteren ze op langere termijn ook iets beter??
Ik ben pas sinds 12 mei 2012 met een klein systeem van 780 wp, met 2 enecsys 360 duo's actief.
Heb nu tot op heden 411 Kwh opgewekt.
Systeem ligt op ZZO (-36 graden oost tov pal zuid), met een hellingshoek van 45 graden.
Is de 411 Kwh tot nu een goede opwek voor deze opstelling?
Kortom, ik zou graag willen vergelijken met soortgelijke installaties.
Verwijderd
hier is de link http://www.omnikportal.co....aspx?come=Public&pid=860
anders zoeken op alblasvijver
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Verwijderd
ik heb ze bij solargarant uit Drachten vandaan.mkleinman schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 19:42:
Trouwens, andere vraag, waar kan je Enecsys omvormers aanschaffen op dit moment? Loop met een plannetje rond om aankomend voorjaar mijn westdak aan te pakken en netjes te maken.
http://www.solargarant.nl/index.htm/
Het is lastig vergelijken, en veel mensen met micro's hebben deels een schaduw kwestie die het helemaal lastig maakt dingen te vergelijken.Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 19:38:
Zijn er meer leden die met enecsys inverters werken??
Ik kom ze niet zoveel tegen, ben eigenlijk benieuwd hoe men er hier over denkt, ze zijn relatief wat duurder, maar presteren ze op langere termijn ook iets beter??
Ik ben pas sinds 12 mei 2012 met een klein systeem van 780 wp, met 2 enecsys 360 duo's actief.
Systeem ligt op ZZO (-36 graden oost tov pal zuid), met een hellingshoek van 45 graden.
Kortom, ik zou graag willen vergelijken met soortgelijke installaties.
Ik heb 4x250Wp op Enecsys mono 240 wisselend georienteerd (ZO-ZW) op 20gr. Pik een mooie dag vanaf eind juli, en ik kan je mijn opbrengst sturen. Een andere tweaker (ik dacht magnat) heeft een keer zijn publieke login hier gepost. Ik kan het even niet vinden, maar als je de thread doorzoekt kun je het vast vinden, het zijn maar 700 pages
Verwijderd
Inderdaad zoeken is wat lastig in 700 pages..........duinsel schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 19:54:
[...]
Het is lastig vergelijken, en veel mensen met micro's hebben deels een schaduw kwestie die het helemaal lastig maakt dingen te vergelijken.
Ik heb 4x250Wp op Enecsys mono 240 wisselend georienteerd (ZO-ZW) op 20gr. Pik een mooie dag vanaf eind juli, en ik kan je mijn opbrengst sturen. Een andere tweaker (ik dacht magnat) heeft een keer zijn publieke login hier gepost. Ik kan het even niet vinden, maar als je de thread doorzoekt kun je het vast vinden, het zijn maar 700 pages
Maar ik heb wel een overzicht van de dag opbrengsten voor mijn paneeltjes, zal ik een pb'tje sturen?
Met 411kwh zit je op 411/780=526kwh/kwp. Als je kijkt op http://www.sonnenertrag.eu/ kun je zien wat een gemiddeld (daar aangemeld) pv systeem in nederland doet, zelfs per provincie. 526kwh/kwp vanaf 12 mei is redelijk gemiddeld. Je zou kunnen overwegen om daar een account aan te maken en met terugwerkende kracht je gegevens in te voeren.Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 19:38:
...
...
Ik heb zelf een bestelling gedaan voor een 8 250wp panelen en 4 enecsys duo omvormers. Dit wordt 2e helft november geplaatst. Pal zuid, 55graden dakhoek, schaduw in de winter. Daarom ben ik zelf ook wel nieuwsgierig naar de behaalde rendementen met enecsys omvormers.
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
216.05.000Poecillia schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 10:54:
[...]
Toch een rubber tussen de panelen dus. De vraag die ik dan natuurlijk heb is wat dit voor rubber is, kun je daar nog wat specifieker over zijn?
Daarmee nog niet volledig waterdicht begrijp ik. Dus een laagje EPDM om het volledig waterdicht te maken(en condens af te sluiten) maakt het dan af.
EPDM 70° Shore zwart
rollengte 100 meter
Via www.polson.nl
En onder 't motto: "wie heeft vandaag de langste PV-penis" 3,18 kWh/kWp vandaag, 49,81 kWh/kWp (694kWh) deze maand.
[ Voor 17% gewijzigd door SunshineCompany op 22-10-2012 20:30 ]
Morgen is het anders om
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Dat is niet eerlijk.......jij hebt er verstand van.SunshineCompany schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 20:25:
[...]
En onder 't motto: "wie heeft vandaag de langste PV-penis" 3,18 kWh/kWp vandaag, 49,81 kWh/kWp (694kWh) deze maand.(En nu komt er iemand uit de kuststreek me even op m'n plek zetten..
)
ik heb voor morgen iedergeval al wat mooi weer besteld.
linkVerwijderd schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 19:58:
[...]
Inderdaad zoeken is wat lastig in 700 pages..........
hebbes
Your Username is: 876VaartjesJ
Your Password is: Frikandel1
pb is prima, maar ik heb wel ochtend en avond schaduw, dus vegelijken is moeizaam.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
maar hoe heb jij jouw plaaten vastgezet op je dakkapel. met tegel of boren...Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 06:42:
[...]
@bikkel ik heb hier NSI panelen liggen
deze zijn ze NSI 240/60-p maten Module(mm) 1650*992*50
---------------------
mbt voorschot betalen
er kwam een opmerking voorbij met als voorbeeld een keuken
als men een speciale op maakt gemaakte keuken besteld dan kan ik me een voorschot voorstellen
maar dan nog een max van 10% vooraf. de getekende overeenkomst is voor beide partijen een garantiestelling
mbt zonnepanelen zie ik geen enkele reden om een voorschot te betalen de getekende overeenkomst dient voldoende garantstelling te zijn voor beide partijen.
stel nu dat de koop niet door gaat om wat voor reden dan ook, dan is het bij de leveranciers zoals 365zon,bespaarbazaar.nl, westlandsolar,solarngr etc geen enkel probleem
ze lijden geen verlies omdat ze bijv met 20 panelen blijven zitten, en een omvormer deze worden dan toch wel naar een andere klant gestuurd omdat het standaartwerk ipv maat werk is.
-----------------
verantwoording bij schade aan het dak,
het is aan de consument om vooraf de situatie duidelijk door te geven , foto's van de situatie of de installateur voor aanvang een keer t elaten kijken is dan ook bij twijfel het advies
gaat de leverancier in deze akkoord met de situatie en er komt gevolgschade dan is het verantwoording leverancier tenzij de klant vooraf de situatie niet goed overlegt heeft.
tja dat kan per opdracht idd verschillen.
Dit topic is gesloten.