Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 175 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.903 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 13:07

databeestje

Von PrutsHausen

klump4u schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 19:12:
Lag net een folder in de brievenbus van bedrijf uit de buurt hier.
Hier online versie van folder http://zonnepanelenkeuze.nl/pakketten
Kijk eens wat een optimisten bij de verwachte besparing per jaar 8)7
Geen idee wat voor hypothetische stroom prijs ze gebruikt hebben, maar met 22 euro cent kom ik op 268 euro en geen 450.

Supervaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-07 17:24
Schinnen-groen schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 18:51:
[...]

Nee, even een belletje gepleegd: ze zetten de nacht/weekend puls uit.
Zo staat het niet op hun website. Daar staat dat de omzetting van dubbel naar enkeltarief puur een adminstratieve aanpassing is waarbij beide telwerken vanaf dat moment tegen 1 tarief worden verrekend dus dat lost nog steeds geen negatieve meterstanden op.

PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 21:32

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 18:57:
even wat antwoorden,

waarom 2 plekken vooraan leeg.
nu kan het op een 16ampere groep,
met die 2 panelen erbij moet ik een 20amp groep hebben
nu denk ik inmiddels al wel , deze komer er nog wel een keer
Of je neemt een Steca 500, plaatst die op de bestaande groep erbij en sluit daar 2-3 panelen op aan.
Op een bestaande groep mag je 600Wp invoeden.

Het is in ieder geval zo al een mooie inzet van het dak van je schuurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-10 16:13
Schinnen-groen schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 18:39:
[...]

Volgens mij wordt in de verdeelkast ergens in de buurt je laagverbruik puls uitgezet en draai je vanaf dat moment alleen op de dagteller verder.
Dus er hoeft geen nieuwe meter te worden geplaatst. >:)
hoe kunnen ze nu voor een enkele aansluiting de puls uitzetten in een verdeelhokje? ik heb nagevraagd, ik heb al een meter met voldoende telwerken, maar als ik dag/nachttarief wil ( wat ik nu dus nog niet heb, moet er een "mannetje" langskomen bij je thuis ( om een rekening van 153 euro uit te schrijven. of zoiets?)

verder is het allemaal administratief te regelen tegenwoordig, als je het omgekeerde wilt, en dan worden de dag en nachtstanden bij elkaar geteld, en betaal je daarover het enkel tarief.

volgens mij wordt normaal de puls, of de reactie op de puls, in de meter uit gezet. maar dat is dus niet meer nodig, bealve als je van enkel naar hoog/laag tarief wilt overstappen, en er nu maar 1 telwer telt.

[ Voor 13% gewijzigd door engelbertus op 18-10-2012 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

S.Death schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 19:18:
[...]

Zo staat het niet op hun website. Daar staat dat de omzetting van dubbel naar enkeltarief puur een adminstratieve aanpassing is waarbij beide telwerken vanaf dat moment tegen 1 tarief worden verrekend dus dat lost nog steeds geen negatieve meterstanden op.
Ik had een monteur van Enexis gebeld. Die zei dat ze dan gewoon de puls uitzetten, hmm. Mistig allemaal.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
PClop schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 18:00:
[...]

DeSteca 2010 zal idd met slave zijn, je hebt dan de beschiking over 4 mpp trackers wat dan enkel een
voordeel is als je veel schaduw problemen hebt, qwa rendement halen ze het dan niet tegen een SMA
zonder schaduw problemen.
dat is wel cool dan. heb je dus 4 trackers, in plaats van 1 of twee, wat normaal gebruikelijk is... als meer dan een beetje schaduw hebt, of puntdak op oost en west, kan dat wel handig zijn.

qua rendement weet ik niet hoe sma optitrack zich daaroe verhoudt, in een situatie dat er meer dan twee dlen van je systeem verschillende eigenschappen hebben qua bezonning en schaduw, dus ik kan niets zeggen over de prestaties....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 13:31
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 15:31:
en wij zijn live
sinds een half uurtje operationeel
16*240 nsi panelen op een omniksol 4.0
te volgen op http://www.omnikportal.co....aspx?come=Public&pid=860

[afbeelding]
Is dit in Alblasserdam?

edit: ja dus en maar twee straten verder (Fop Smit Solar). Op naar een duurzaam dorp. (de windmolens gaan voorlopig niet door.)

[ Voor 12% gewijzigd door drielp op 18-10-2012 20:24 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
engelbertus schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 19:50:
[...]

hoe kunnen ze nu voor een enkele aansluiting de puls uitzetten in een verdeelhokje? ik heb nagevraagd, ik heb al een meter met voldoende telwerken, maar als ik dag/nachttarief wil ( wat ik nu dus nog niet heb, moet er een "mannetje" langskomen bij je thuis ( om een rekening van 153 euro uit te schrijven. of zoiets?)

verder is het allemaal administratief te regelen tegenwoordig, als je het omgekeerde wilt, en dan worden de dag en nachtstanden bij elkaar geteld, en betaal je daarover het enkel tarief.

volgens mij wordt normaal de puls, of de reactie op de puls, in de meter uit gezet. maar dat is dus niet meer nodig, bealve als je van enkel naar hoog/laag tarief wilt overstappen, en er nu maar 1 telwer telt.
De grote vraag is nu dus hoe gaan ze om met een negatieve waarde op hoogtarief? Theoretisch gezien moeten ze tot 5000kWh salderen. Maar blijkbaar is het bij een dubbeltarief meter zo dat niet iedereen dit dan verrekend met het daltarief. Ik ga het wel horen ga in ieder geval veel stampij maken als ze het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@drielP ja vanwaar je vraag,?
mbt de montage
ze hebben de rails in stukken van 20cm gezaagt en daar een voetplaat onder gesoldeert
deze voetplaat is met 4 schroeven vastgezet
tevens is deze in de kit geplaatst

er is dus niet 1 doorlopende rails van 3 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 20:09:
mbt de montage
ze hebben de rails in stukken van 20cm gezaagt en daar een voetplaat onder gesoldeert
deze voetplaat is met 4 schroeven vastgezet
tevens is deze in de kit geplaatst
OK, dus van boven door de shingles heen geschroeft en daarna gekit tegen vocht? Dan zou ik dus stokschroeven kunnen gebruiken i.c.m. kit. Ben benieuwd hoe het zaakje bij jou het gaat uithouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee niet rondom afgekit
de montage beugels zijn eers volledig in de kit gezet , hiermee als hetware op het dakgeplakt en daarna met schroeven vast gezet de kit zit hierdoor rondom de schroef.

Afbeeldingslocatie: http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/404138_4096546691148_1398036527_n.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2012 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 13:31
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 20:17:
nee niet rondom afgekit
de montage beugels zijn eers volledig in de kit gezet , hiermee als hetware op het dakgeplakt en daarna met schroeven vast gezet de kit zit hierdoor rondom de schroef.

[afbeelding]
Handig gedaan.Een stuk makkelijker dan op een pannendak.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en omdat het een blokhut is was een steiger bouwen niet nodig
dat scheelt ongeveer 40% tot 50 %in de installatie kosten.

PS: 2 miljoen in de afgelopen 2 weken aan subsidie toegekend
sprintje ivm de 21%

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2012 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 21:17:
en omdat het een blokhut is was een steiger bouwen niet nodig
dat scheelt ongeveer 40% tot 50 %in de installatie kosten.

PS: 2 miljoen in de afgelopen 2 weken aan subsidie toegekend
sprintje ivm de 21%
Er is bij mij nooit een steiger gebouwd. Gewoon met 1 ladder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-10 22:07

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 15:48:
het klopt wel dat ze bij negatief vebruik op hoogtarief dat niet hoeven te salderen
simpel op te lossen door naar een enkeltarief over te stappen
je behoud je meter er word geen stuursignaal meer gestuurd
Dat is technisch niet mogelijk, dat stuursignaal wordt 'ergens' toegevoegd (denk in het trafohuisje van je wijk) en kun je niet simpelweg bij jou huisje laten stoppen. Wél kan men de stuurpuls vanaf je toonontvanger in je meterkast naar je meter onderbreken. Desgevraagd, doet men dat dus niet. Er wordt dan gewoon afgerekend tegen 1 tarief, oftewel een administratieve kwestie. De telwerken blijven nog steeds beiden actief.
WoudseHoeve schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 15:48:
[...]Mogelijk is het handiger om die wasmachine of droger toch maar eens overdag aan te zetten. ( Ik weet valt niet mee.... :) )
Nou, ik kan je vertellen: alles dat veel energie verbruikt en dat enigzins niet 's avonds/in het weekend hoeft te draaien, draait inderdaad overdag. Extremer dan dit gaat niet, op gevaar van echtscheiding ;)
S.Death schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 15:56:
[...]
Raar ik had hier juist gelezen dat Greenchoice hier juist erg goed mee omging. Staat volgens mij ook in die pdf die gister voorbij kwam.
De afgelopen jaren hebben ze het nooit opgelost, en ik heb echt behoorlijk gezeurd. Meestal geven ze de zwarte Piet aan Stedin, die zou niet met negatieve standen kunnen omgaan. Dit jaar gaan we het zien!
pielle007 schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 16:00:
[...]??? hier staat het anders toch???? : Wordt bij de verrekening van de teruglevering rekening gehouden met de meterstanden voor hoog/piek en laag/dal tarief? Bij het salderen van de eerste 5.000 kWh wordt de teruglevering gemeten op het hoog tarief telwerk. Het verbruik wordt verrekend op het hoog tarief telwerk. De teruglevering op het laag tarief telwerk wordt verrekend met het verbruik op het laag tarief telwerk.

http://www.essent.nl/cont...veelgestelde_vragen.html#
Ja daar staat het. Da's Essent. Geen Greenchoice.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

En de bevestiging dat sinds de nieuwe regels alle installaties hier in Vlaanderen stilgevallen zijn :

http://www.gva.be/nieuws/...anelen-geinstalleerd.aspx

Volgens de cijfers van de VREG werden van 1 augustus tot 15 oktober slechts 58 nieuwe installaties van zonnepanelen aangemeld. In 2010 lag het aantal nieuwe PV-systemen per maand gemiddeld op 2.750, in het uitzonderlijke jaar 2011 zelfs op 7.000 per maand. Bovendien bedraagt het voorlopige totaal van het opgesteld vermogen voor de eerste 9 maanden van 2012 230.000 kW. Dat is slechts 30 procent van de cijfers van 2011.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeWazowski
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-10 14:22

MikeWazowski

Look into my eye

Hier sinds 6 september ook de volledige 5715Wp geinstalleerd, gericht op ZZO: 18x ETSolar 195 + 9x ETSolar 245 op een Aurora PVI-6000OU - draait als een zonnetje :). Ontzettend stoer om te zien hoe hard je meter kan terugdraaien!

Pic van de 18x ET195 op het hoofddak
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img5/4843/zonnepanelenhoofddak500.jpg

Pic van de (installatie van de) 9x ET245 op het garagedak
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img51/8934/zonnepanelengarage500.jpg

Grootste probleem (naast het hebben van goed installatieweer) was het werken met leien én het vinden van reserve leien. In Belgie en Duitsland ruim aanwezig op daken, maar in Nederland onbekend voor de installateurs en leveranciers. Uiteindelijk toch gelukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Kijk eens wat een optimisten bij de verwachte besparing per jaar.
opbrengst 1267 kWh p/j besparing € 450,-
opbrengst 1900 kWh p/j besparing € 756,-
opbrengst 2530 kWh p/j besparing € 1015,-
opbrengst 3160 kWh p/j besparing € 1274,-
opbrengst 3800 kWh p/j besparing € 1533,-
7(8)7

4,32 kWp zou ("vermogen per jaar" :o ) 3.800 kWh genereren (gerekend met specifieke opbrengst 880 kWh/kWp.jaar). Dat zou in 20 jaar 38.000 Euri opleveren. Gemiddeld 1.900 Euri per jaar. Gemiddeld gerekend met 50 Euricent/kWh opbrengst.

Niet "verzekerd" natuurlijk. Disclaimer: "Prijzen zijn gemaakt onder voorbehoud."

Ja, zo kun je het ook zeggen. Volksverlakkerij kan ook...
Voor op de folder staat: "een recent onderzoek op europees niveau wijst uit dat de kostprijs van energie met 40% zal stijgen tegen 2015"
Hahahahahahahahaha.....

Moet het daarna wel rap omhoog gaan. We gaan het zien...

/me ... doet weer een doekje over zijn melkwitte kristallen bol ...

@Tomsworld (Vlaanderen): zat er aan te komen, het was sowieso eerder dit jaar al mager pitje. Als ik tijd heb zal ik weer eens een grafiek update gaan doen (is veel werk).

Wie weet een uitgelezen kans voor Nederland om eindelijk eens Vlaanderen een hak te gaan zetten dit jaar.

In ieder geval alweer 754 kWp schoon aan de haak in Bleiswijk. Kijk, dat schiet eindelijk eens op... :)

[ Voor 15% gewijzigd door zonnigtype op 18-10-2012 23:09 . Reden: NL haalt Vlaanderen rechts in? ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Zijn die felle witte randen hier op het forum nog ergens aan te passen? :r

[ Voor 37% gewijzigd door SpeksteenWP op 18-10-2012 23:36 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:14

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Zal best zonnigtype, maar wat is er bij jou de afgelopen jaren goedkoper geworden? Ok die 40% gaat nergens over maar dat bericht geloof ik ook weinig van, allemaal lokkertjes zodat mensen overstappen waarschijnlijk, btw omhoog gegaan en "ja meneer de btw is omhoog vandaar dat u moet bijbetalen" en "ja klopt de prijzen zijn naar beneden maar de verhoging van de btw heeft roet in het eten gegooit"

nee tis goed, ik gooi nog wel een paneeltje op het vuur....... euhh nee dak! :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-10 17:44
Kijk eens wat een optimisten bij de verwachte besparing per jaar.
opbrengst 1267 kWh p/j besparing € 450,-
opbrengst 1900 kWh p/j besparing € 756,-
opbrengst 2530 kWh p/j besparing € 1015,-
opbrengst 3160 kWh p/j besparing € 1274,-
opbrengst 3800 kWh p/j besparing € 1533,-

Voor op de folder staat: "een recent onderzoek op europees niveau wijst uit dat de kostprijs van energie met 40% zal stijgen tegen 2015"
Waarom zou je deze aanbiedingen hier nog eens extra onder de aandacht willen brengen?
Ik geef er verder geen oordeel over maar als je het niks vindt dan gooi je die folder toch gewoon in de oud papierbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

ElectricAlex schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 23:39:
[...]
Waarom zou je deze aanbiedingen hier nog eens extra onder de aandacht willen brengen?
Ik geef er verder geen oordeel over maar als je het niks vindt dan gooi je die folder toch gewoon in de oud papierbak.
Nou, voor diegenen die het niet snappen is het best wel handig om ff de vloer aan te vegen met die polderkolder, toch?

Toegegeven: niet al te vaak aandacht aan besteden. Maar onzin moet te vuur en te zwaard bestreden worden. Dit is een hele erge vorm van onzin. Daarom, dus.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:50

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

zonnigtype schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 22:38:
[...]
In ieder geval alweer 754 kWp schoon aan de haak in Bleiswijk. Kijk, dat schiet eindelijk eens op... :)
Onbegrijpelijk dat ze 195Wp panelen voor zo'n groot project hebben gebruikt. Ten eerste heb je veel meer werk en montagemateriaal nodig om veel kleine panelen te installeren en ten tweede moet je gedwongen met veel meer strings werken aangezien je al snel op de 1000V stringspanning uitkomt.

Met bijvoorbeeld 260Wp panelen kun je prima 25 panelen in een string zetten wat neerkomt op 6,5 kWp.
Met 195Wp panelen kun je maximaal 21 panelen in een string zetten wat neerkomt op slechts 4,1 kWp. Dat betekent 37% minder vermogen per string, dus heb je een stuk meer bekabeling nodig.

Ze zullen wel erg goedkoop aan die panelen zijn gekomen...

Wel een prachtig dak natuurlijk. Het lijkt wel of dit speciaal is gebouwd voor zonnepanelen _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door antonboonstra op 19-10-2012 08:44 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 20:17:
nee niet rondom afgekit

[afbeelding]
Dit kon je niet kwijt op je oude schuur en zie dat je je vijver nog niet aangepast hebt ;)

Mooi oplossing :D

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[offtopic aan] hihi idd , eerst moet het vlonder terras eruit maar dan moet ik 25cm klei afgraven daar[offtopic uit]
verder denk ik toch dat die 2 hoeken nog opgevuld gaan worden
en ja ik weet het achter kijk je de koe in de kont ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
engelbertus schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 19:53:
[...]

dat is wel cool dan. heb je dus 4 trackers, in plaats van 1 of twee, wat normaal gebruikelijk is... als meer dan een beetje schaduw hebt, of puntdak op oost en west, kan dat wel handig zijn.

qua rendement weet ik niet hoe sma optitrack zich daaroe verhoudt, in een situatie dat er meer dan twee dlen van je systeem verschillende eigenschappen hebben qua bezonning en schaduw, dus ik kan niets zeggen over de prestaties....
Idd, je kunt dan tevens op zowel oost als op west ook die beide vlaken nog over 2 mpp trackers
verdelen als dat nodig mocht zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:58
Gisteren de vier extra panelen van 195 Wp geplaatst. De oude panelen zijn 175 Wp. Er zitten 3 strings van 8 panelen aangesloten op de SB3300. Moet ik nu rekenen dat ik een 24 * 175 = 4200 Wp of 20 x 175 + 4 * 195 Wp = 4280 Wp installatie heb?
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/A5jtB-tCMAAokEw.jpg
Foto is wat donker, als vanmiddag de zon er op staat zal ik een nieuwe maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

deejeebv schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 11:03:
Gisteren de vier extra panelen van 195 Wp geplaatst. De oude panelen zijn 175 Wp. Er zitten 3 strings van 8 panelen aangesloten op de SB3300. Moet ik nu rekenen dat ik een 24 * 175 = 4200 Wp of 20 x 175 + 4 * 195 Wp = 4280 Wp installatie heb?
[afbeelding]
Foto is wat donker, als vanmiddag de zon er op staat zal ik een nieuwe maken.
24x175

De laagste verlaagt de gehele string, of beter gezegd, de stroom van de string wordt beperkt door de 175Wp panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
databeestje schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 11:13:
[...]

24x175

De laagste verlaagt de gehele string, of beter gezegd, de stroom van de string wordt beperkt door de 175Wp panelen.
de vraag is wel.
wat zou optitrack hier mee doen?

zou hij 20 panelen zien met schaduw en 4 zonder?

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 19-10-2012 11:35 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

migjes schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 11:32:
[...]

de vraag is wel.
wat zou optitrack hier mee doen?

zou hij 20 panelen zien met schaduw en 4 zonder?
Ik denk helemaal niets.

Mijn vermoeden is dat de stroom beperkt zal worden door de kleinere panelen in de string. De kortsluitstroom van de 175Wp panelen is kleiner dan de 195Wp panelen. Je zal dus nooit boven de kortsluitstroom van de 175Wp uit kunnen komen, ongeacht op welke spanning.

De tracker zal dus gewoon de spanning waarbij het meeste vermogen eruit komt volgen. Die spanning zal echter wel een combinatie zijn van de Vmpp van de 2 verschillende panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:42
S.Death schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 17:59:
[...]

Als we de meter fysiek moeten laten vervangen weten we zeker dat we geen ferraris meer terug krijgen.
Als ik overschakel naar enkeltarief neem ik aan dat er ook maar 1 telwerk gebruikt gaat worden toch op mij dubbeltariefs ferraris meter. Of zie ik dat verkeerd?

Ps ben erg benieuwd hoe GC reageert dus laat ons dat nog even weten als je wil tegen die tijd.
GC officiele uitleg op dit moment is voor een analoge meter met 2 telwerken (ferraris)

Met 2 tarieven contract (hoog/laag tarief)
-Hoog wordt met hoog verrekend
-Laag met laag
- Eventuele negatieve stand wordt op 0 gesteld en er vindt geen terugleververgoeding plaats of verrekining hoog met laag.

Er vindt geen saldering plaats tot 5000kWh zoals in artikel 31c van de energie wet staat, tenzij

Administratieve overstap op 1 tarief voor beide telwerken, dan worden beiden standen bij elkaar geteld.
mocht hierna een netto levering over blijven dan wordt voor een analoge meter geen terugleververgoeding verstrekt.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
Domba schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 11:57:
[...]

GC officiele uitleg op dit moment is voor een analoge meter met 2 telwerken (ferraris)

Met 2 tarieven contract (hoog/laag tarief)
-Hoog wordt met hoog verrekend
-Laag met laag
- Eventuele negatieve stand wordt op 0 gesteld en er vindt geen terugleververgoeding plaats of verrekining hoog met laag.

Er vindt geen saldering plaats tot 5000kWh zoals in artikel 31c van de energie wet staat, tenzij

Administratieve overstap op 1 tarief voor beide telwerken, dan worden beiden standen bij elkaar geteld.
mocht hierna een netto levering over blijven dan wordt voor een analoge meter geen terugleververgoeding verstrekt.
Even voor de goede orde wat is de bron van deze officiele uitleg?
Ik heb net een aanvraag ingediend bij GC om over te gaan naar enkeltarief. Aangezien we ons verbruik net niet dekken hoeven we (nog) niet aan de digitale meter hoop ik.
Bedankt Domba.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Afrekening Greenchoice:

Zojuist toch maar even gebeld met GC. We hebben een dubbeltariefmeter met hoog een netto teruglevering en laag een netto verbruik. Aan de telefoon begrepen dat ik twee rekeningen ga krijgen. Dat moet belastingtechnisch op die manier (?).

Toen werd het wat verwarrend aan de telefoon en hebben we afgesproken dat er een rekenvoorbeeld op mijn mail zal worden gezet. Hier kan ik dan evt. nog op reageren (fijn van die mensen :X ).

Als ik de mail binnen heb, dan zet ik hem hier op het forum.
Hopelijk geeft de mail wat ECHTE duidelijkheid, want de info op de site van GC verandert met het weer :+

Wordt vervolgd...

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:22

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ik heb van Greenchoice de volgende informatie ontvangen:

Wanneer u hoog en laag tarief heeft, wordt uw teruglevering vergoed tegen het tarief dat geldt ten tijde van teruglevering. Dat is doordeweeks hoogtarief en in het weekend laagtarief.

Uw teruglevering wordt ook gesaldeerd, waardoor u energiebelasting terugkrijgt. Wij salderen uw totale verbruik met uw totale teruglevering. Netto teruglevering op uw hoogtarief wordt dus vergoed inclusief energiebelasting voor zolang het totale verbruik hoger is dan de totale teruglevering. 

Dit gaat als volgt in het volgende rekenvoorbeeld:

code:
1
2
3
                   Verbruik        Teruglevering
hoogtarief          2.200 kWh        2.600 kWh
laagtarief          2.200 kWh        1.300 kWh

De vergoeding teruglevering zal dan zijn:

-- 2.600 kWh * hoogtarief + BTW hierover
-- 1.300  kWh * laagtarief + BTW hierover
-- 4.400 kWh * energiebelasting + BTW hierover

Ik heb een slimme meter, maar of dat verschil maakt?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-10 20:11
Hoewel het ook bij mij nog niet helemaal flitsend gaat ism Liander en GC, vind ik wel dat je snel en enthousiast te woord wordt gestaan. Ik heb inmiddels een teruglevercontract, Liander heeft de meter 'goedgekeurd' en ik heb een tabje teruglevering in de GC website, maar kan bijvoorbeeld nog geen meterstanden invoeren omdat ze wachten op een technisch dingetje ofzo. Maargoed, je kunt terugleveren, het gaat met terugwerkende kracht vanaf 0 kWh (dus niet van meterstand NU als beginstand nemen, al had ik dan toch 0 doorgegeven).

Dat kan ook anders - het terugleveren opzich wordt wel gewaardeerd en in tegenstelling tot mijn laatste ervaring bij Nuon vorig jaar - je krijgt ook echt antwoord! :D

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Hierbij een nieuwe foto van mijn uitgebreide installatie,
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img195/4839/imgp4045p.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Niks op aan te merken, het ligt er netjes bovenop. Met 2 dakramen en een zonneboiler moet je er toch het beste van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
S.Death schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 12:42:
[...]

Even voor de goede orde wat is de bron van deze officiele uitleg?
Ik heb net een aanvraag ingediend bij GC om over te gaan naar enkeltarief. Aangezien we ons verbruik net niet dekken hoeven we (nog) niet aan de digitale meter hoop ik.
Bedankt Domba.
Officieel, omdat ik gevraagd bij de telefonische toelichting van GC om te mogen publiceren op mijn website
Ik ga over 2 weken het switchtraject in vandaar de vraag ook speelt.

@thunder7 mijn uitleg is specifiek voor analoge meter, voor digitale heb ik niet in detail gevraagd, maar dat zijn 2 rekeningen

[ Voor 10% gewijzigd door Domba op 19-10-2012 13:37 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-10 16:33
@Domba, het ziet er dan naar uit dat je je mooie leverancierslijst mag aanpassen. Greenchoice blijkt dus niet altijd 5000kWh te vergoeden. misschien wat extra koloms aanmaken. (analoge meter, digitale meter en slimme meter.)

Ja het blijft leuk in energieland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
internet4me schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 13:43:
@Domba, het ziet er dan naar uit dat je je mooie leverancierslijst mag aanpassen. Greenchoice blijkt dus niet altijd 5000kWh te vergoeden. misschien wat extra koloms aanmaken. (analoge meter, digitale meter en slimme meter.)

Ja het blijft leuk in energieland.
Yep, van het weekend kan de pagina op de schop, want ook het telefonisch contact met Essent gaf een zelfde uitkomst wat betreft analoge meter met 2 tellers, de andere kant struikelde ook, moest meerdere keren uitleg op de website herlezen voor ik een antwoord kreeg.

Edit: Voor een enkele energieleveranciers wacht ik nog wachten op beantwoording van E-mail

[ Voor 6% gewijzigd door Domba op 19-10-2012 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

deejeebv schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 13:32:
Hierbij een nieuwe foto van mijn uitgebreide installatie,
[afbeelding]
Kan nog paneeltje bij rechts :)

Maar heb je nu mono en poly in 1 string of zie ik dat mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Rol-Co schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 13:49:
[...]

Kan nog paneeltje bij rechts :)

Maar heb je nu mono en poly in 1 string of zie ik dat mis.
Ik laat het hier maar bij.
Nee alles is mono (20 x STP175S-14/Ac en 4 * STP195S-24/Ad+). Zelfde panelen zijn niet meer leverbaar. Deze zijn vergelijkbaar van afmeting en eigenschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ok, ja dacht al, je hebt vandaag iedergeval een mooi dagje om te testen/vergelijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Inmiddels heb ik weer tijd voor m'n zonnepanelen project.

Omvormer wordt de nieuwe SMA TriPower 5000-20TL met 20 Yingli's (perfecte combo volgens Sunny Design)

Na wat speurwerk heb ik een leverancier gevonden die de Yingli's (Panda YL270C-30b, nieuwe uitvoering met 40mm frame) aan de deur kan leveren voor 4720 4820 euro incl BTW.

Het is alleen lastig vergelijken want de meeste zonnepanelen leveranciers tonen geen prijzen op hun site.

Mijn vraag, is dat een nette prijs?

[ Voor 16% gewijzigd door Carbon op 19-10-2012 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-10 16:02
Carbon schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 14:26:

Omvormer wordt de nieuwe SMA TriPower 5000-20TL met 20 Yingli's (perfecte combo volgens Sunny Design)

Na wat speurwerk heb ik een leverancier gevonden die de Yingli's (Panda YL270C-30b, nieuwe uitvoering met 40mm frame) aan de deur kan leveren voor 4720 euro incl BTW.

Het is alleen lastig vergelijken want de meeste zonnepanelen leveranciers tonen geen prijzen op hun site.

Klinkt heel goed.
zijn die SMA`s al leverbaar?
Of krijg je die dan pas in januari?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Na wat speurwerk heb ik een leverancier gevonden die de Yingli's (Panda YL270C-30b, nieuwe uitvoering met 40mm frame) aan de deur kan leveren voor 4720 euro incl BTW.
270*20 = 5400 Wp voor € 3.900,- ex BTW = € 0,72 / Wp. Dat is een zeer scherpe prijs voor zulke panelen! Wist niet eens dat er al 270Wp versie bestond van de Panda's.
databeestje schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 11:41:
[...]
De tracker zal dus gewoon de spanning waarbij het meeste vermogen eruit komt volgen. Die spanning zal echter wel een combinatie zijn van de Vmpp van de 2 verschillende panelen.
Inderdaad. Ik heb dit al eens theoretisch berekend antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)" Komt erop neer dan je ongeveer 188Wp van de 195Wp overhoudt.

[ Voor 34% gewijzigd door antonboonstra op 19-10-2012 15:26 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Dat wordt paneeltjes wassen morgen ! :(
"http://www.nu.nl/wetenschap/2937815/wolk-saharazand-schuift-nederland.html"

Weer eens wat anders als de auto .....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
Zo de 2e set panelen ligt ook op het dak:
12x LDK 225p-20 op een AEG Protect PV 2800 met FP4All logger.
Afbeeldingslocatie: http://www.mediafire.com/conv/7fcbd709b88de87e82ad8c34f387bd3f6ff5f54ebbbefd4b6bc4e9ae1c5ab76b4g.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mediafire.com/conv/931966fc5f0fe4008fe9aad9fa324b88ef0507c186c123ca9d0092efe5eb5e4c4g.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door S.Death op 19-10-2012 16:56 . Reden: Specs vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Gefeliciteerd. Flink totaal vermogen en oost-west is d:)b Staat ie ook al op de GoT PV lijst?

[ Voor 24% gewijzigd door antonboonstra op 19-10-2012 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Mooi !
Ik zie dat je een ethernet switch ernaast hebt hangen. Er zit toch geen ethernet aansluiting op die PV2800?
Ik ga morgen bij een kennis een set met een AEG PV4600 plaatsen, zitten wel rare connectors aan .....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
WoudseHoeve schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 16:42:
[...]

Mooi !
Ik zie dat je een ethernet switch ernaast hebt hangen. Er zit toch geen ethernet aansluiting op die PV2800?
Ik ga morgen bij een kennis een set met een AEG PV4600 plaatsen, zitten wel rare connectors aan .....
Thanks.
Klopt er zit een FP4all logger in waar de ethernet in gaat, samen met een USB stick voor backup/ruwe data.
Past ook in de PV4600 als het goed is.
Logt automatisch naar PVOutput.org/FP4All.org en stuurt iedere dag/week/maand/jaar overzichten.

[ Voor 13% gewijzigd door S.Death op 19-10-2012 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
antonboonstra schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 16:41:
Gefeliciteerd. Flink totaal vermogen en oost-west is d:)b Staat ie ook al op de GoT PV lijst?
Thanks!
Jep net aangemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
S.Death schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 16:57:
[...]

Thanks.
Klopt er zit een FP4all logger in waar de ethernet in gaat.
Past ook in de PV4600 als het goed is.
Logt automatisch naar PVOutput.org/FP4All.org en stuurt iedere dag/week/maand/jaar overzichten.
Dat is best duur zie ik (136 euro per stuk ?) Werkt het leuk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
WoudseHoeve schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 17:06:
[...]

Dat is best duur zie ik (136 euro per stuk ?) Werkt het leuk ?
Ik vind het een super systeem.
Prijzen zijn erg gestegen de afgelopen weken.
Ik heb ze gelukkig nog voor onder de 100 euro kunnen kopen.
Nederlands bedrijf, in huis ontwikkeld, bij problemen/aanpassingen een mailtje en dan wordt je altijd geholpen door ze.
Instellen en gaan. Altijd live data.
Kijk even op de website van pixelmagic : solar.pixelmagic.nl
Krijg je een idee hoe de webserver op de logger zelf eruit ziet met live data.
Die website is wel een uitgeklede versie van de webserver, normaal zie je veel meer opties en instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
S.Death schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 17:12:
[...]
Ik vind het een super systeem.
Prijzen zijn erg gestegen de afgelopen weken.
Ik heb ze gelukkig nog voor onder de 100 euro kunnen kopen.
Nederlands bedrijf, in huis ontwikkeld, bij problemen/aanpassingen een mailtje en dan wordt je altijd geholpen door ze.
Instellen en gaan. Altijd live data.
Kijk even op de website van pixelmagic : solar.pixelmagic.nl
Krijg je een idee hoe de webserver op de logger zelf eruit ziet met live data.
Die website is wel een uitgeklede versie van de webserver, normaal zie je veel meer opties en instellingen.
Ziet er goed uit !
Thanks, ik ga het morgen adviseren!
De persoon waar die panelen het dak op gaan is een digibeet (kan net een mailtje versturen, en roept mij als hij niet kan printen (stekker er uit :) ) )
Ik denk dat hij hier wat aan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
WoudseHoeve schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 17:21:
[...]

Ziet er goed uit !
Thanks, ik ga het morgen adviseren!
De persoon waar die panelen het dak op gaan is een digibeet (kan net een mailtje versturen, en roept mij als hij niet kan printen (stekker er uit :) ) )
Ik denk dat hij hier wat aan heeft.
Mocht jij (of hij) vragen hebben of meer willen weten dan weet je me te vinden.
Ps. Zie in mijn signature de fp4all.org website die ook automatisch gevuld wordt.

[ Voor 8% gewijzigd door S.Death op 19-10-2012 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

robindk schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 14:37:
[...]

Klinkt heel goed.
zijn die SMA`s al leverbaar?
Of krijg je die dan pas in januari?
Gewoon op voorraad in Duitsland, prijs incl BTW en verzendkosten 2140 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:59

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

S.Death schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 16:36:
[afbeelding]

[afbeelding]
Gefeliciteerd. Grrrr je zou jaloers worden van zoveel PV op je dak :/.
Ik ben benieuwt wat je jaaropbrengsten is van je twee sets bijelkaar.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[afbeelding]

[afbeelding]
Mooi hoor, kan de hele buurt op jouw panelen draaien :)

lekker systeempje zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zag hier idd al een behoorlijk laag sahara zand liggen. :X

vandaag voor het eerst volle dag gedraait ,
net de 4kwh niet gehaald maar ja het begin is
en de rest komt vanzelf _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PM gestuurd...graag zou ik de naam van deze leverancier ook ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
revolution-nl schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 18:20:
[...]

Gefeliciteerd. Grrrr je zou jaloers worden van zoveel PV op je dak :/.
Ik ben benieuwt wat je jaaropbrengsten is van je twee sets bijelkaar.
Ik ook, toch altijd spannend of alle ideeen en berekeningen uitkomen. Tot nu toe met de West set steeds mooi op schema. Hoop over een jaar ook nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
Rol-Co schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 18:34:
[...]

Mooi hoor, kan de hele buurt op jouw panelen draaien :)

lekker systeempje zo.
Nee mag het allemaal zelf opmaken, als Greenchoice geen roet in het eten gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
S.Death schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 18:49:
[...]

Ik ook, toch altijd spannend of alle ideeen en berekeningen uitkomen. Tot nu toe met de West set steeds mooi op schema. Hoop over een jaar ook nog steeds.
als ik dat zo zie komt het wel goed.
kunt wel lekker veel leggen met oost-west.
dak ruimte genoeg.

heb vandaag 18 panda's 265Wp binnen gehad.
met een power-one 3.0.
over onder dimensioneren van een omvormer gesproken.
4770Wp.
(voor als er mensen mee lezen, dit doe je niet onder alle omstandigheden.
of te wel discalmer etc....)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
migjes schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 19:24:
[...]

als ik dat zo zie komt het wel goed.
kunt wel lekker veel leggen met oost-west.
dak ruimte genoeg.

heb vandaag 18 panda's 265Wp binnen gehad.
met een power-one 3.0.
over onder dimensioneren van een omvormer gesproken.
4770Wp.
(voor als er mensen mee lezen, dit doe je niet onder alle omstandigheden.
of te wel discalmer etc....)
Nice! Komen die als toevoeging op je andere panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettingspanner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:32
Als ik een slimme meter aanschaf, kan deze de bruto of netto energie levering van mijn pv installatie registreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Verwijderd schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 18:45:
PM gestuurd...graag zou ik de naam van deze leverancier ook ontvangen.
[...]
pm gestuurd

Ik had alleen een fout gemaakt met de verzendkosten de totaal prijs is niet 4720 maar 4820 euro.

Ondanks dat lijkt het me nog steeds een scherpe prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Carbon schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 20:06:
[...]

pm gestuurd

Ik had alleen een fout gemaakt met de verzendkosten de totaal prijs is niet 4720 maar 4820 euro.

Ondanks dat lijkt het me nog steeds een scherpe prijs.
thx..maar die pm heb ik nog niet ontvangen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Verwijderd schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 20:20:
[...]
thx..maar die pm heb ik nog niet ontvangen.....
Nu wel als het goed is!

Ik dacht dat ik antwoorde op jouw pm, maar blijkbaar was er nog iemand met dezelfde vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
dries77 schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 20:04:
Als ik een slimme meter aanschaf, kan deze de bruto of netto energie levering van mijn pv installatie registreren?
Nee, tenzij je je eigenverbruik volledig weet te scheiden van je opwek.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het donkergroene is het deel wat de slimme meter registreert, het lichtgroene is hetgeen de panelen opwekken (gemeten met een plugwise circle). Op de slimme meter kan je dus alleen zien wat je aan het elektriciteitsnet levert, niet wat je van de elektriciteit die je panelen opwekken verbruikt of wat ze in totaal opwekken.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8470/8103455612_e25dbb1e55_b.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2012 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Installeer 2 kWh meters met S0 poort, Flukso erop aansluiten en gaan. :)
http://iserv.nl/files/pics/solar/

Zie de stoppenkast ergens onderaan. Ik wou ook de 2 netjes los van elkaar meten, die slimme meter van mij is niet slim genoeg.

Ander pluspunt, PVoutput vertelt me wat ik exporteer aan de hand van wat ik gebruik en opwek. De laatste dagen voornamelijk 0kWh geexporteerd omdat het gebruikt is omdat het opgewekte vermogen kleiner was dan het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-10 20:14
databeestje schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 21:49:
[...]

Installeer 2 kWh meters met S0 poort, Flukso erop aansluiten en gaan. :)
http://iserv.nl/files/pics/solar/

Zie de stoppenkast ergens onderaan. Ik wou ook de 2 netjes los van elkaar meten, die slimme meter van mij is niet slim genoeg.

Ander pluspunt, PVoutput vertelt me wat ik exporteer aan de hand van wat ik gebruik en opwek. De laatste dagen voornamelijk 0kWh geexporteerd omdat het gebruikt is omdat het opgewekte vermogen kleiner was dan het verbruik.
Als je alleen de S0 wilt loggen is de flukso een oplossing die je out of the box kan gebruiken. Wil je tweaken kan je kiezen voor een microcontroller zoals arduino-netduino-raspberry-etc.
Zelf heb ik gekozen voor netduino met wat elektronica voor de S0 interface voor 4 tellers, maar dat kunnen er ook 16 zijn :D
Mogelijkheden te over en heel veel hulp vanuit dit forum. Sourcecode is vrij beschikbaar.
Nu ik toch bezig ben...heeft iemand de mogelijkheid een print te maken. Ik ben al een tijdje niet meer op school waar ik de mogelijkheden wel had.

Op dit moment log ik alleen naar thingspeak op http://api.thingspeak.com/channels/3044/ elke vijf minuten met twee S0 tellers. Ruwe output maar het doet wat ik wil (behalve een minor bugje in de productie source 8) )

[ Voor 9% gewijzigd door tw_eek op 19-10-2012 22:18 . Reden: thingspeak toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

tw_eek schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 22:14:
[...]

Nu ik toch bezig ben...heeft iemand de mogelijkheid een print te maken. Ik ben al een tijdje niet meer op school waar ik de mogelijkheden wel had.
Heb je geen school voor nodig, een stukje blanco printmateriaal, een stift en een verwarmbaar bakje met water en zoutzuur....voila

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
  • Laatst online: 17-02-2024
Iemand enig idee op mijn voorgaande post als ik zo brutaal mag wezen deze topic binnen te stormen??
Samenvatting van vorige post:
dak van 7,10X4,68 pal zuid.
hellingshoek klein en meer panelen
of hellingshoek 30 graden en meer rendement per paneel??????
Vebruik nu is zo'n 3200-3700 KWh.

Wil graag wat verder gaan rekenen aan mijn dak en mijn eventuele investering...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Rol-Co schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 22:47:
[...]

Heb je geen school voor nodig, een stukje blanco printmateriaal, een stift en een verwarmbaar bakje met water en zoutzuur....voila
Het ouderwetse etsen ( wel met watervaste stift natuurlijk ) heb het later nog wel eens
gedaan met licht gevoelige printplaat je kon dan iets fijnere baantjes maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettingspanner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:32
ik heb ook gekeken naar die flukso, maar ik heb een moderne meterkast waar er wel 15 kabels uit totaal 8 groepen komen. de opbrengst van de panelen kan ik idd meten, maar zou graag een completer systeem willen.

Die plugwise stretch levert volgens mij ook alleen een bruto levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:22

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Delchrys schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 23:47:

Je kunt natuurlijk proberen alles tot 3 cijfers achter de komma uit te rekenen van te voren, maar bedenk wel dat als er nu al een marge van 500 kWh in je jaarverbruik zit en je een soortgelijke marge in de jaaropbrengst kan verwachten (afhankelijk van het weer) dat je dan, als je dat optelt, al met een marge van 1000 kWh over een gebied van 3500 kWh zit.

Heeft al dat rekenen dan nog zin? Ik zeg: gewoon panelen op dat dak!

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Delchrys schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 23:47:
Iemand enig idee op mijn voorgaande post als ik zo brutaal mag wezen deze topic binnen te stormen??
Samenvatting van vorige post:

Minder panelen en de hoek electrisch verstelbaar voor zomer winter. Max rendement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

dries77 schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 00:51:
ik heb ook gekeken naar die flukso, maar ik heb een moderne meterkast waar er wel 15 kabels uit totaal 8 groepen komen. de opbrengst van de panelen kan ik idd meten, maar zou graag een completer systeem willen.

Die plugwise stretch levert volgens mij ook alleen een bruto levering.
Tja, dat soort grappen worden snel onbetaalbaar, vandaar dat ik gewoon 1 kWh meter voor alle groepen gedaan heb. Ik kan altijd door het huis heen rennen met de losse kWh meter die in het stopcontact kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
databeestje schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 09:24:
[...]

Tja, dat soort grappen worden snel onbetaalbaar, vandaar dat ik gewoon 1 kWh meter voor alle groepen gedaan heb. Ik kan altijd door het huis heen rennen met de losse kWh meter die in het stopcontact kan.
Ik heb ook 1 kWh meter in de meterkast voor verbruik van alle groepen en 1 kWh meter voor opwek van beide systemen deze samen op een Flukso en ik kan Live beide meters nog uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

S.Death schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 11:04:
[...]

Ik heb ook 1 kWh meter in de meterkast voor verbruik van alle groepen en 1 kWh meter voor opwek van beide systemen deze samen op een Flukso en ik kan Live beide meters nog uitlezen.
Maar dat kan niet altijd, mijn abb stoppenkast heeft steekautomaten die in een centrale rail zitten en dus centraal gevoed worden vanaf de hoofdschakelaar, dan heb je voor elke uitgaande groep een meter nodig (7stuks) en 1 voor de pv. Dan word het wel prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Waar een wil is, is een weg ;)

Zonder gekheid, ik kan niet zo snel dit type ABB kast met rail vinden. Had je ook een foto van de binnenkant van deze kast?

Je kan de kWh meter ook voor de hoofdschakelaar zetten, uiteraard niet zo flexibel. Zonder verder informatie lastig om dit in te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
[afbeelding]

[afbeelding]
Nette opstelling! Ben zelf vooralsnog ook erg tevreden over mijn PV2800. Zelfs >2kW bij lekker zonnig weer produceert ie nauwelijks lawaai of warmte en de PVoutput.org logging is geweldig :) Had zo m'n twijfels vooraf, aangezien zo'n beetje iedereen bij voorkeur SMA'ed hier, maar dat hoeft dus niet per se.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

databeestje schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 15:12:

Zonder gekheid, ik kan niet zo snel dit type ABB kast met rail vinden. Had je ook een foto van de binnenkant van deze kast?

Je kan de kWh meter ook voor de hoofdschakelaar zetten, uiteraard niet zo flexibel. Zonder verder informatie lastig om dit in te vullen.
Moet de kWh meter niet achter een aardlek zitten?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

databeestje schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 15:12:

Enige manier dat het zou gaan is een kwh meter tussen hoofschakelaar en rail maar dan meet hij ook pv dus die automaat vervangen door een schroef versie en voor de verbruiks meter aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
Rol-Co schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 15:49:
[...]

Enige manier dat het zou gaan is een kwh meter tussen hoofschakelaar en rail maar dan meet hij ook pv dus die automaat vervangen door een schroef versie en voor de verbruiks meter aansluiten.
Dat heb ik dus gedaan.
Ik heb ook ABB bus systeem. Heb de 2 automaten voor PV vevangen voor schroef automaten en die gaan naar een kWh meter. En de verbruik kant gaat van HS naar kWh meter naar 2 ALS naar 7 groepen verbruikers.
De PV groepen draaien zonder ALS omdat deze rechtsreeks zijn afgemonteerd.

[ Voor 6% gewijzigd door S.Death op 20-10-2012 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Enige is dan wel dat je pv niet over aardlek loopt, geen ramp denk ik zo opzich.

Nu weet ik totaal verbruik door in de meterkast te kijken, als ik bruto verbruik wil tel ik pv er bij op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
klump4u schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 15:36:
[...]

Moet de kWh meter niet achter een aardlek zitten?
Volgens mij kan een kWh meter nooit lekken naar aarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
NiGeLaToR schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 15:34:
[...]

Nette opstelling! Ben zelf vooralsnog ook erg tevreden over mijn PV2800. Zelfs >2kW bij lekker zonnig weer produceert ie nauwelijks lawaai of warmte en de PVoutput.org logging is geweldig :) Had zo m'n twijfels vooraf, aangezien zo'n beetje iedereen bij voorkeur SMA'ed hier, maar dat hoeft dus niet per se.
Bevalt perfect die AEG geen gezeik gewoon goed werken lekker stil (ook al heb ik ze toch actief gekoeld door een paar case fans voor extra levensduur) en super in combi met de FP4All logger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
Rol-Co schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 16:02:
Enige is dan wel dat je pv niet over aardlek loopt, geen ramp denk ik zo opzich.

Nu weet ik totaal verbruik door in de meterkast te kijken, als ik bruto verbruik wil tel ik pv er bij op. :)
Een ALS is benodigd als er gebruik wordt gemaakt van een stopcontact, bij rechtstreeks afmonteren van de omvormer en dan rechtstreeks op de groep is geen ALS nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Verwijderd schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 21:33:
[...]

Het donkergroene is het deel wat de slimme meter registreert, het lichtgroene is hetgeen de panelen opwekken (gemeten met een plugwise circle). Op de slimme meter kan je dus alleen zien wat je aan het elektriciteitsnet levert, niet wat je van de elektriciteit die je panelen opwekken verbruikt of wat ze in totaal opwekken.

[afbeelding]
de omschrijving bij de lichtgroene balkjes is niet helemaal juist denk ik?
het lichtgroene is het deel va de opbrengst van de zonnepanelen dat je zelf opgebruikt, en het donkergroene lever je terug via de meter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
S.Death schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 16:05:
[...]

Bevalt perfect die AEG geen gezeik gewoon goed werken lekker stil (ook al heb ik ze toch actief gekoeld door een paar case fans voor extra levensduur) en super in combi met de FP4All logger.
Had ik ook bedacht, maar vooralsnog komt de temp niet boven de 35'c ofzo uit.
Nu heb ik ook maar 2400Wp op dak liggen - dus zelfs midden in de zomer is de inverter overgedimensioneerd. Wellicht ook goed voor de levensduur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
NiGeLaToR schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 16:22:
[...]

Had ik ook bedacht, maar vooralsnog komt de temp niet boven de 35'c ofzo uit.
Nu heb ik ook maar 2400Wp op dak liggen - dus zelfs midden in de zomer is de inverter overgedimensioneerd. Wellicht ook goed voor de levensduur :)
Ik heb in het begin waardes gezien van over de 50 richting de 60 geloof ik en die waardes vind ik persoonlijk te hoog ook al is het geen probleem voor de AEG zelf. Als ik ze onder de 40 kan houden hoop ik de levensduur te verlengen. Had nog een fan controller en fans liggen welke op een schakelklok op bepaalde tijden aan en uit gaat, verbuikt maar een paar W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hulliex
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-09 13:48
Is er op pvoutput ook een team van tweakers?
PVoutput

Heb vorige maand mijn installatie uitgebreid met 16 panelen. Wel wat spierpijn aan overgehouden :*)
Totaal nu 28x 195wp met ruimte voor nog 22 panelen meer. (Inverter zit nu meer dan vol)

Afbeeldingslocatie: http://www.zonnepanelen.nl/community/public/album_photo/05/07/06fe_71e7.JPG?c=88a5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
S.Death schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 16:37:
[...]

Ik heb in het begin waardes gezien van over de 50 richting de 60 geloof ik en die waardes vind ik persoonlijk te hoog ook al is het geen probleem voor de AEG zelf. Als ik ze onder de 40 kan houden hoop ik de levensduur te verlengen. Had nog een fan controller en fans liggen welke op een schakelklok op bepaalde tijden aan en uit gaat, verbuikt maar een paar W.
Dat is inderdaad wel warm - mocht het zover komen hangt mijn inverter in de garage in de buurt van een raam - dan wil ik pogen een fannetje op zonne-energie te maken, zodat de fan aan is als de zon schijnt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

hulliex schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 16:40:
PVoutput

Heb vorige maand mijn installatie uitgebreid met 16 panelen. Wel wat spierpijn aan overgehouden :*)
Totaal nu 28x 195wp met ruimte voor nog 22 panelen meer. (Inverter zit nu meer dan vol)

[afbeelding]
Wat een prachtig dak voor panelen man, ik zou pas stoppen als hij helemaal vol lag. :)
welke orientatie is dit? :X west dus

team
http://pvoutput.org/listteam.jsp?tid=426

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 20-10-2012 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Totaal nu 28x 195wp. (Inverter zit nu meer dan vol)

[afbeelding]
Hoe heb je de panelen doorgelust? In 2 strings? Dan wordt de stringspanning eigenlijk te hoog voor een SMA SB4000-TL21.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
PVoutput

[afbeelding]
Wat een g**l dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
Hoe upload je in hemelsnaam data automatisch naar pvoutput?

Snap niet wat de system key is en de api key is of zijn

Cees
Pagina: 1 ... 175 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.