Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 174 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.903 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:05

ericplan

5180 Wp PV

o2h schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 11:20:

En is het onverstandig om de panelen op de carport/schuur te leggen (voetbal er tegenaan --> paneel kapot)? En/of gedoe met elektriciteitsleiding naar de schuur aanpassen?

Afmeting schuur/carportdak volgens Google Earth: ca. 5.70 x 3.30/4.90 = 23m2 Dak van het huis kan ik niet zo makkelijk opmeten. Huis is overigens vrijwel pal zuid (bovenste plaatje is noordgeoriënteerd).
Ik zou me bij de carport niet zo'n zorgen maken over een voetbal, eerder ongewenst bezoek dat het bestelbusje handig tegen de gevel van de schuur parkeert en dan alle panelen demonteert.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-10 22:44
Hier op het forum heb ik gezocht naar een grafiek tav terlevering vergoeding. Aangezien hier al zo vaak over gesproken is, kan ik toch niet vinden wat ik zoek.
Heeft iemand misschien een link voor me, naar een overzicht waar alle energieleveranciers staan met daarbij vermeld de teruglever vergoeding en voorwaarden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ericplan schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 12:49:
[...]

Ik zou me bij de carport niet zo'n zorgen maken over een voetbal, eerder ongewenst bezoek dat het bestelbusje handig tegen de gevel van de schuur parkeert en dan alle panelen demonteert.
Twee draadjes aan een frame vastmaken. Voedinkje + 120 dB toetertje. Fixed! :>

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-10 16:13
antonboonstra schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 09:18:
[...]

De prijs lijkt mij (incl installatie) wel scherp. Omvormer in Chinees, maar doet het wel goed in de Photon testen. Betrouwbaarheid op lange termijn en ervaring met garantieafhandeling ken ik niet. Panelen zijn van een merk die ik niet ken. Hoeft natuurlijk weinig te zeggen over de kwaliteit

Let wel dat de Solarriver 5200 TL een enkelfase omvormer is die met minimaal 25A afgezekerd moet worden. Hier moet je hoofdaansluiting wel geschikt voor zijn. Ik zou bij deze vermogens eerder kiezen voor een 3-fase omvormer of desnoods twee kleinere enkelfase omvormers.

Edit: een jaaropbrengst van 888 kWh/kWp op een west dak vind ik trouwens wel erg positief ingeschat. Waarschijnlijk alleen haalbaar als je aan de kust woont en helemaal nooit schaduw hebt.
Dankje, offerte is all in, inclusief neiuwe groep in de meterkast.
Op west heb je wel haast nooit de volledige opbrengst uit de omvormer denk ik? Maar goed, zal mijn ouders eens vragen wat voor hoofdzekering ze hebben.

Het bedrijf komt uit de buurt geloof ik, maar ik had er nooit van gehoord. (groenleven.nl, heerenveen)

Offerte ziet er goeduit, qua indruk van een bedrijf, netjes gespecifcieerd en met alles er op wat je kunt verwachten, voorwaarden meegestuurd. Betalingswijze, 25% aanbetaling, 2% korting bij betaling in eens.(vooraf)
al met al komt dat betrouwbaar over, garantie op mterialen is 10 jaar, ook op omvormer.

Dat ik nog nooit van die panelen heb gehoord geeft mij de meeste bedenkingen.
Er komt alshet goed is ook monitoing op, dus dat de gegevens worden geupload naar een website, volgens mij geen leveranciersspecifieke website, maar iets anders.

edit:

ik kom over de omvormer tegen dat die nominaal 4600 en maximaal 5200 W doet.. hoe moet ik dit zien , met de 20 250+3% panelen?
ook kom ik twee plaatjes tegen, met een grote en kleine display, en de specs verschillen ook, ene keer staat er 2 trackers elk 1 string, andere keer 1 mppt tracker, met twee strings... iemand die hier uitsluitsel over kan geven?
anders is het aantrekkelijker ( wegens eventuele schaduw) om 2 omvromers te nemen met dus lagere wattages, dan heb je wel 2 trackers. maar wel extra kosten, ook voor de monitoring...

ah ik zie het al :
http://www.energybank.com...ower%20-%20SolarRiver.pdf
er is een nieuwe 5200 tl-d, met 2 trackers..

maar hoe zit het met de 4600 W nominale ac, en maximale 5200 W ac? gaat dat wel werken met 5000 Wp ?

het gaat trouwens om deze situatie:
http://maps.google.nl/map...LdyzQQ&cbp=11,178.53,,0,0

[ Voor 23% gewijzigd door engelbertus op 17-10-2012 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
engelbertus schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 14:14:
[...]
Op west heb je wel haast nooit de volledige opbrengst uit de omvormer denk ik?
ter extra info:

er zijn momenten op west waarbij je gewoon het volle vermogen haalt uit de panelen.
het is wel minder uren als op zuid dus jaar opbrengst is lager.

toen ik nog met 9x190Wp=1710Wp werkte haalde ik ook pieken van 1880W voor langer als 5 minuten.
(45 graden oost)
een stuk boven STC dus.

het onder dimensioneren gewoon het zelfde doen als op zuid.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:14

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

**update**

Voorlopig ligt het allemaal op dak sinds gisteren, 31 x 100Wp panelen met schuco montage en nog steeds op de effekta es4200.
Al even pieken gezien gisteren van 3.32kW op de meter en gaat als een trein. Ik moet nog wat kleine schoonheidsfoutjes corrigeren zodat het nog wat strakker/netter ligt maar doe ik wel met wat beter weer. Alles werkt en daar ging het even om. Binnen eerst maar even afmaken en wat andere logging.

Laat de mooie (zonnige) dagen maar komen.

Foto van het eindresultaat

Afbeeldingslocatie: http://www.rol-co.nl/got/3100wp.jpg

zonnigtype en anton, kunnen jullie mijn gegevens aanpassen of hoe pas ik ze aan?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Rol-Co schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 14:26:
**update**
Voorlopig ligt het allemaal op dak sinds gisteren, 31 x 100Wp panelen met schuco montage en nog steeds op de effekta es4200.
Al even pieken gezien gisteren van 3.32kW op de meter en gaat als een trein. Ik moet nog wat kleine schoonheidsfoutjes corrigeren zodat het nog wat strakker/netter ligt maar doe ik wel met wat beter weer. Alles werkt en daar ging het even om. Binnen eerst maar even afmaken en wat andere logging.
Laat de mooie (zonnige) dagen maar komen.
Foto van het eindresultaat
[afbeelding]

zonnigtype en anton, kunnen jullie mijn gegevens aanpassen of hoe pas ik ze aan?
Ziet er goed uit!

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Laatst online: 10:32
liggen netjes, nog ff doorgaan op het dakje eronder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 13:07

databeestje

Von PrutsHausen

Hebben mensen hier wel eens Ampere meters in de string gezet om de stroom te kunnen meten?

Ik zag deze op eBay waarvan ik dacht er op elke string 1 in serie te kunnen zetten om oost vs west te volgen.
http://www.ebay.com/itm/1...ain_0&hash=item48428d0618

De prijs is niet verschrikkelijk, en deze hoeft alleen maar in de + kabel naar de omvormer opgenomen te worden. Mooi kastje eromheen dacht ik zo. Nominale stroom van 200Wp panelen is 5 A per string, dus verlies is niet echt noemenswaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Is het meten met een stroomtang niet wat handiger. Wel iets minder nauwkeurig.

http://www.tiepie.com/nl/...on_notes/MeasuringCurrent

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Kijk, dat is wat ik bedoel. En in plaats van 2 van die kleine lullige metertjes vond ik deze http://www.ebay.com/itm/H...ain_0&hash=item563e4ca628 welke vergelijkbaar met de meters van gasschuif zijn.

Het eerste woord dat ik kon bedenken na "vintage" is "steampunk".

Omdat mijn omvormer maar 1 MPP tracker heeft maar wel 2 ingangen wou ik afzonderlijk de stroom kunnen meten. En wat is er mooier dan een paar van deze meters zien hoeken als de zon achter de wolken vandaan komt. Ik had ook de 5A overwogen, maar dat is misschien wat te optimistisch met meetbereik. Wellicht varieert de spanning meer dan de stroom, daar gaan we achter komen.

[ Voor 25% gewijzigd door databeestje op 17-10-2012 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
databeestje schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 16:55:
Kijk, dat is wat ik bedoel. En in plaats van 2 van die kleine lullige metertjes vond ik deze http://www.ebay.com/itm/H...ain_0&hash=item563e4ca628 welke vergelijkbaar met de meters van gasschuif zijn.
Een beetje Tweaker maakt dan zoiets op zolder :)
Afbeeldingslocatie: http://www.plantops.umich.edu/utilities/CentralPowerPlant/graphics/control_room11.gif
I love steampunk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

snoekds20 schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 16:28:
liggen netjes, nog ff doorgaan op het dakje eronder..
Dat word een projectje voor volgend jaar, daar kunnen er nog 8 landscape of 9 portrait.
Tussen de ramen en rechts zou ook nog 1 kunnen maar wil geen tetris.

Ik heb nu een string van 16 en 15 op ieder eigen tracker en kan ivm voltage max 18-20 per string doen dus dan had ik er nu gelijk rekening mee moeten houden.
Dus we zien het volgend jaar wel, eerst maar eens kijken zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
SunshineCompany schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 23:29:
Ja, als zulke schansen nu eens eenvoudig & betaalbaar op maat geleverd zouden kunnen worden. Heb ik wel een markt voor. Alleen wie betaalt als 't er af waait..? 't Is een flinke vlieger.
Klopt dat wel?

Dit is mij recent nog gevraagt via een DM, dit was mijn uitleg :

" http://www.betavakken.nl/...moment/De%20momentwet.pdf
en
http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/wind%20belasting.jpg

Maak dit tweekers maar wijs, dat je bij het gebruik van een schans relatief
minder ballast nodig bent dan bij een portret of landschap opstelling ondanks
de wat hogere opstelling,

Note, bij mij is de arm ( A ) 4 meter, terwijl dat bij L +/- 1 meter en bij P 1,5m is.

Ring a bell ? Een storm heeft bij mijn schans meer kracht nodig om de zaak om te kieperen als bij een standaard opstelling. ;)

Dus ja, ik heb er relatief minder gewicht op liggen dan wat bij een enkele rij opstelling
gewenst zou zijn ~25% minder = 75 Kg per paneel ( incl gewicht paneel ) normaal zit je dus
safe met 100Kg + paneel gewicht. "

VWO + klanten ga uw gang, schiet er maar op ( niet op mij aub, maar op de stelling ) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
PClop schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 18:06:
[...]

Klopt dat wel?

Dit is mij recent nog gevraagt via een DM, dit was mijn uitleg :

" http://www.betavakken.nl/...moment/De%20momentwet.pdf
en
http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/wind%20belasting.jpg

Maak dit tweekers maar wijs, dat je bij het gebruik van een schans relatief
minder ballast nodig bent dan bij een portret of landschap opstelling ondanks
de wat hogere opstelling,

Note, bij mij is de arm ( A ) 4 meter, terwijl dat bij L +/- 1 meter en bij P 1,5m is.

Ring a bell ? Een storm heeft bij mijn schans meer kracht nodig om de zaak om te kieperen als bij een standaard opstelling. ;)

Dus ja, ik heb er relatief minder gewicht op liggen dan wat bij een enkele rij opstelling
gewenst zou zijn ~25% minder = 75 Kg per paneel ( incl gewicht paneel ) normaal zit je dus
safe met 100Kg + paneel gewicht. "

VWO + klanten ga uw gang, schiet er maar op ( niet op mij aub, maar op de stelling ) ;)
Schiet!

Bij het berekenen van het moment is de lengte ten opzichte van het draaipunt van belang. Tot zover heb je volkomen gelijk. De windbelasting van jouw schans is echter veel ongunstiger. De kracht van de wind grijpt daarom niet horizontaal aan op het knooppunt rechtsboven, maar loodrecht op het vlak van het paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

morgen komen ze eindelijk,
hopelijk morgenmiddag online via omnikportal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:24
Vandaag mijn micro inverters en bekabeling binnen.
Vrijdag de panelen.
Zaterdag leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en zijn er vanaf dit weekend weer 2 zongebruikers bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

En nieuwe installaties even aanmelden bij Anton.
Op naar de 700 kWp :)
https://docs.google.com/s...hwbmV3YTZMc2c&hl=nl#gid=0

https://docs.google.com/a...xTnhwbmV3YTZMc2c6MQ#gid=0

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-10 22:46
Zo, die hangt. Nu de panelen nog.

Afbeeldingslocatie: http://i1105.photobucket.com/albums/h356/redmer_bootsma/inverter.jpg

[ Voor 72% gewijzigd door reddo op 17-10-2012 19:57 ]

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Wat komt er aan te hangen als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Speksteenkachel schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 19:20:
Wat komt er aan te hangen als ik vragen mag?
17 x ZN shine 195 Wp gallium panelen. Hopelijk zaterdag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-07 17:24
Verwijderd schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 19:03:
en zijn er vanaf dit weekend weer 2 zongebruikers bij
3, vrijdag komt mijn 2e set ook op het dak te liggen.

PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik zag in reeuwijk (vlak bij mij) ook een setje op dak liggen vandaag, iemand die hier ook leest? Het waren iets van 10 mono's op een soort leien dak.

[ Voor 0% gewijzigd door Rol-Co op 17-10-2012 19:32 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

reddo schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 19:24:
17 x ZN shine 195 Wp gallium panelen. Hopelijk zaterdag...
Het wordt prima weer zaterdag, gaat vast goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-10 17:44
antonboonstra schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 10:09:
[...]

Ik verbaas mij ook dat het werkt. Weet je ook zeker dat het een Steca 500 is en geen Steca 300? De Steca 300 werkt namelijk wel al vanaf 45V.

Theoretisch start een Steca 500 pas als de openklemspanning (Voc) boven de 75V komt. Zodra hij vermogen uit de panelen haalt, zal de stringspanning dalen tot op het MPP voltage. Tenzij het MPP voltage lager ligt dan de minimum spanning van de omvormer. Dan zal deze blijven 'haken' op 75V. Dit lijkt mij te moeten gebeuren als ik de datasheet van de Steca erbij pak. Als in de praktijk dit niet klopt, dan ben ik toch benieuwd waarom in de documentatie dan zo duidelijk staat: "Minimum input voltage 75V"
Op het kastje staat toch echt Stecagrid 500-M
En die 75 V zag ik inderdaad ook staan.
Deze configuratie met 2 x Suntech poly STP 210 en de Steca 500 heb ik overigens niet zelf bedacht.
Het is zo geoffreerd en uiteindelijk dus ook geleverd door een degelijk bedrijf uit Vlissingen.

[ Voor 10% gewijzigd door ElectricAlex op 17-10-2012 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-02-2024
Hallo allemaal,

zit al een paar dagen mee te lezen en vraag me het een en ander af.
Wat is mijn geval beter te realiseren:
- plat dak van 7,10m bij 4,78m breed pal op het zuiden misschien een paar graden afwijking volgen google earth.

dak vol leggen met 0graden hellingshoek, of toch maar een hellingshoek gebruiken en minder panelen kunnen aanleggen met meer rendement. Huidig verbruik circa 3700KWh voor een gezin van drie personen.
Woon aan de kust in Velsen.

Ook zit ik nog een beetje te orienteren kwa afmetingen van de panelen wat het meest voordelig is om zoveel mogelijk Wp neer te leggen.

Wie kan mij wat verder helpen??

Wil eerst een beetje kijken wat het handigst is in mijn geval, daarna kan ik gaan kijken naar de kosten en TVT etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

SpikeHome schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 18:57:
Vandaag mijn micro inverters en bekabeling binnen.
Vrijdag de panelen.
Zaterdag leggen.
Wat voor soort micro inverters, als ik vragen mag?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:06

HeroS

SmartHome Nerd

reddo schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 19:17:
Zo, die hangt. Nu de panelen nog.
De kabels zitten ook super netjes. Mijn complimenten!

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
HeroS schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 21:03:
[...]
De kabels zitten ook super netjes. Mijn complimenten!
In pijpies he... kleine moeite en zo is het mooi strak en kan m'n dochter van 2 haar tanden er ook niet in zetten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
reddo schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 21:06:
[...]

In pijpies he... kleine moeite en zo is het mooi strak en kan m'n dochter van 2 haar tanden er ook niet in zetten :+
Als je dat had gemeend dan had je de werklastschakelaar in een uitvoering met plastic kap genomen :+

Maar idd zeer netjes afgewerkt in vergelijking wat je soms ziet langskomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

ericplan schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 20:39:
[...]

Laat maar, Involars lees ik.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Netjes, is het je vak? ;)

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rukapul schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 21:07:
[...]
Maar idd zeer netjes afgewerkt in vergelijking wat je soms ziet langskomen :)
oeps.... :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

+1 mooie werkschakelaar!

Ik heb er weer eentje bestelt voor het westen. Ze hadden de mooie rode niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
ericplan schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 20:39:
[...]

Involar mac250a-230-vde
Met yingli 245 p-29b panelen.
Hoezo? Ervaring ermee al?

[ Voor 5% gewijzigd door SpikeHome op 17-10-2012 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

SpikeHome schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 21:51:
[...]

Involar mac250a-230-vde
Met yingli 245 p-29b panelen.
Hoezo? Ervaring ermee al?
Ik zag iets van 150 euro per stuk voor de involars bij westlandsolar, zondermeer goedkoper dan de meeste gerenomeerde merken.

Graag laten weten hoe het gaat, ik ben benieuwd naar de ervaringen met deze inverters. Nog steeds duurder voor 6 panelen dan een SB1200 maar een stuk flexibeler.

Had je ook de eGate voor de monitoring erbij bestelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
databeestje schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 22:03:
[...]

Ik zag iets van 150 euro per stuk voor de involars bij westlandsolar, zondermeer goedkoper dan de meeste gerenomeerde merken.

Graag laten weten hoe het gaat, ik ben benieuwd naar de ervaringen met deze inverters. Nog steeds duurder voor 6 panelen dan een SB1200 maar een stuk flexibeler.

Had je ook de eGate voor de monitoring erbij bestelt?
Ben ook benieuwd.
Heb de keuze vooral gemaakt omdat ik last van schaduw heb en toch wel graag rendement wil.
En eigenlijk is het niet zoveel duurder en hoop ik het verschil door de hogere rendement er uit te halen.
De egate niet besteld nog.
Wilde eerst het niet omdat ze gewoon moeten leveren zonder (leuke) speeltjes.
Maar nu het echt dichtbij komt word ik toch wel benieuwd naar de opbrengsten van het systeem.
Dit komt achter op schuur en garage te liggen.
Maar wil van het voorjaar op de woning zonneboilers en wat er over is nog panelen leggen en waarschijnlijk dezelfde inverters gaan gebruiken ondanks uk daar geen last van schaduw heb en pal op zuiden ligt.

Balen alleen dat ik nooit naar mijn energie meter heb gekeken terwijl ik ermee bezig was.
Kwam pas afgelopen zondag er achter dat deze niet geschikt is voor terug levering en zal dus een aantal weken moeten wachten op de nieuwe meter.
Ga wel gewoon met het systeem aan de gang (te nieuwsgierig om het energie bedrijf die kw's maar te gunnen) en sluit alles werkend aan.

Edit het gaat om 10 panelen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

SpikeHome schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 22:15:
[...]

Balen alleen dat ik nooit naar mijn energie meter heb gekeken terwijl ik ermee bezig was.
Kwam pas afgelopen zondag er achter dat deze niet geschikt is voor terug levering en zal dus een aantal weken moeten wachten op de nieuwe meter.
Ga wel gewoon met het systeem aan de gang (te nieuwsgierig om het energie bedrijf die kw's maar te gunnen) en sluit alles werkend aan.

Edit het gaat om 10 panelen nu.
Tip: Installeer een kWh meter met S0 poort (30-40 euro) voor deze PV groep, dan kan je met een Flukso, Youless of zelfbouw of andere S0 loggers zonder problemen en zonder eGate de opbrengst en momentaan vermogen loggen, al dan niet naar een PV website.

Als je niet noodzakelijke alle losse paneel gegevens wil hebben is dat een prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
Hier op het forum heb ik gezocht naar een grafiek tav terlevering vergoeding. Aangezien hier al zo vaak over gesproken is, kan ik toch niet vinden wat ik zoek.
Heeft iemand misschien een link voor me, naar een overzicht waar alle energieleveranciers staan met daarbij vermeld de teruglever vergoeding en voorwaarden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
databeestje schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 22:53:
[...]

Tip: Installeer een kWh meter met S0 poort (30-40 euro) voor deze PV groep, dan kan je met een Flukso, Youless of zelfbouw of andere S0 loggers zonder problemen en zonder eGate de opbrengst en momentaan vermogen loggen, al dan niet naar een PV website.

Als je niet noodzakelijke alle losse paneel gegevens wil hebben is dat een prima oplossing.
Ah dat is idd een goeie.
Zal er over denken (per paneel kijken is ook wel interessant) wat het word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aloysxda schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 13:48:
geen idee of het al gepost is, maar :
Zoek je dit : http://www.zonne-energie-...nergie-Wageningen-DEF.pdf ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
Precies wat ik zocht. Thanks. _/-\o_ Ik zit zelf bij Nuon. In het geval van terug levering niet de beste keus, zoals het overzicht laat zien. Tijd voor verandering dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

databeestje schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 21:47:
[...]

+1 mooie werkschakelaar!

Ik heb er weer eentje bestelt voor het westen. Ze hadden de mooie rode niet op voorraad.
Ik kan wel een rode knop regelen voor je hoor, ik heb er zat op het werk, kan je die zwarte in de kliko gooien. :)

Ik heb een officiele Effekta DC switch gekocht op ebay voor nog geen 8,- , die dingen zijn normaal toch een 100 eurie.

[ Voor 0% gewijzigd door Rol-Co op 17-10-2012 23:54 . Reden: foutje , moet DC zijn ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Die rode werkschakelaars kosten normaliter 30-35 euro nieuw. Maar goed, die is al besteld, we zien hem wel verschijnen.

ik moet nu toch een kastje erbij hebben om de 2 Ampere meters in te kunnen bouwen. Kan ik die meteen mee nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:44

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

databeestje schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 16:55:
[...]

Omdat mijn omvormer maar 1 MPP tracker heeft maar wel 2 ingangen wou ik afzonderlijk de stroom kunnen meten. En wat is er mooier dan een paar van deze meters zien hoeken als de zon achter de wolken vandaan komt. Ik had ook de 5A overwogen, maar dat is misschien wat te optimistisch met meetbereik. Wellicht varieert de spanning meer dan de stroom, daar gaan we achter komen.
De spanning blijft redelijk constant, PV moet je zien als stroombron. Bijna al mijn metertjes komen van marktplaats, en zijn "omgeshunt" naar 0-5 A , kost c.a. 5 Euro per meter.

Op de onderstaande meter ben ik wel trots, een 250 graden instrument, zie je niet veel, zeker niet met twee spoelen
Heeft wel wat werk gekost om hem goed te krijgen. (lees goede shunt en spanning trafo)

Het is met bewolkt weer heel leuk om er naar te kijken om te zien hoe snel (soms langzaam) de steca regelaars hun vermogen op het net drukken. (verslavend soms) :9

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img153/4639/dsc04057jk.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Gasschuif op 18-10-2012 00:36 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

databeestje schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 23:57:
Die rode werkschakelaars kosten normaliter 30-35 euro nieuw. Maar goed, die is al besteld, we zien hem wel verschijnen.

ik moet nu toch een kastje erbij hebben om de 2 Ampere meters in te kunnen bouwen. Kan ik die meteen mee nemen.
Die zijn max 16A toch? 3x 16A , is dat geschikt voor boven de 400v?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettingspanner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:32
de werkschakelaar zit op de ac kant. Op de SMA zit een speciale connector voor de dc kant. Een EEC ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja AC kan je ook met een 10-16A automaat schakelen, als hij maar dubbelwerkend is, dus 0 en fase.
Maar databeestje gebruikt de werkschakelaars voor de DC kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettingspanner
ik dacht dat het om de foto van reddo ging.. excuses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Rol-Co schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 00:10:
[...]

Die zijn max 16A toch? 3x 16A , is dat geschikt voor boven de 400v?
Het mooie van de ouderwetse ampere meters is dat deze 1 een shunt hebben, deze blijven dus werken zelfs als het weergave element stuk is.
Ze behoeven geen eigen spannings bron, de spanningsval over de shunt van een millivolt of 75 is vaak alles. Deze meters hebben dus geen echt besef van de hoge spanning. Dat is met de digitale dus wel anders. Dan behoef je ook voeding voor het display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
blissard schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 18:40:
[...]

Schiet!

Bij het berekenen van het moment is de lengte ten opzichte van het draaipunt van belang. Tot zover heb je volkomen gelijk. De windbelasting van jouw schans is echter veel ongunstiger. De kracht van de wind grijpt daarom niet horizontaal aan op het knooppunt rechtsboven, maar loodrecht op het vlak van het paneel.
Dat geeft dan toch een hogere neerwaartse kracht en is dan toch een voordeel ?
( als ik je goed begrijp, waarschijnlijk bedoel je het iets anders )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

databeestje schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 07:22:
[...]

Het mooie van de ouderwetse ampere meters is dat deze 1 een shunt hebben, deze blijven dus werken zelfs als het weergave element stuk is.
Ze behoeven geen eigen spannings bron, de spanningsval over de shunt van een millivolt of 75 is vaak alles. Deze meters hebben dus geen echt besef van de hoge spanning. Dat is met de digitale dus wel anders. Dan behoef je ook voeding voor het display.
ik bedoelde eigenlijk meer die werkschakelaars, ze zijn gemaakt voor 240v of 400 tussen de fase, maar jij gebruikt ze voor 400v en hoger gelijkspanning. Kan dat zonder problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Rol-Co schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 08:50:
[...]

ik bedoelde eigenlijk meer die werkschakelaars, ze zijn gemaakt voor 240v of 400 tussen de fase, maar jij gebruikt ze voor 400v en hoger gelijkspanning. Kan dat zonder problemen?
600 Volt DC is geen probleem. Je kan alleen geen stromen dan een paar Ampere schakelen met die spanning, wat te verwachten is. Ik heb de binnenzijde van deze werkschakelaar bekeken en de twee contacten hebben flink de ruimte, de kans op overslag lijkt me minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pancake
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-12-2021
databeestje schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 12:22:
[...]

Elk paneel heeft een open klem spanning (Voc) en belast spanning (Vmpp). Voor de bovenstaande panelen is de Vmpp circa 30 Volt. Dit betekent ongeveer 480 Volt. Dit moet in het spanningsbereik van de omvormer passen.

Dan is er nog de open klemspanning deze is circa 37 Volt per paneel, deze open klemspanning mag niet de maximale spanning van de omvormer overschrijden in verband met schade aan de omvormer.
Ik vind de aangeboden systemen van SolarNRG wel wat, maar omdat ik het te simpel vind om zomaar het pakket met de laagste prijs per Wp te kiezen, ben ik in de specs van een aantal panelen en inverters gedoken (ff kijken of ik het nou snap...). De spreiding tussen de verschillende waarden voor de Vmpp en de Voc is max. 5%, dus dat is niet zo schokkend. Voor het totale systeem wat ik voor ogen heb bedraagt de max. Vmpp ca. 480 Volt en de Voc ca. 600 Volt.

Vervolgens kijk ik naar een aantal inverters. Bij bijvoorbeeld 16 x Canadian 6P-245 passen volgens SolarNRG:

Sunny Boy 4000TL
MPP spanningsbereik van 175 V - 500 V, dus dat lijkt prima te passen (is overigens wel meteen de duurste inverter. ;)

Steca 3600
MPP spanningsbereik van 360 V - 650 V, past dus ook maar lijkt mij iets aan de ruime kant en zal onder de 350 V feitelijk niets leveren. Daardoor dus een (veel?) lagere jaarlijkse opbrengst t.o.v. de 4000TL?

Steca 2010 DC MS
Dit kan ik niet plaatsen. Bereik is 80 V - 400 V en lijkt daarmee te klein te zijn (is dit dan op te lossen met 2 strings i.p.v. 1?). Verder is de max. output maar 2.000 W en dat lijkt mij ook veel te krap voor die 16 panelen. Of is ook dit weer op te lossen met 2 strings?

Piko 4.2
MPP spanningsbereik van 180 V - 850 V. Past ook, maar is net als de Steca 3600 misschien ook te ruim. Max. rendement volgens de specs is iets minder dan de 4000TL en het feit dat het bereik van de inverter iets te ruim is maakt het al met al niet veel beter (maar weet eigenlijk niet hoeveel dit scheelt).

Samenvattend zou ik dan zeggen dat de 4000TL het beste past bij die 16 x 6P-245 en dat de Piko 4.2 daar (iets?) achter zit. Zit ik een beetje op de goede weg?

off-topic: Nieuw forum ziet er goed uit!

Computers zijn pas leuk als ze het _niet_ doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettingspanner
heeft iemand ergens info kunnen vinden over terugleveren icm een dubbel tarief meter?
Ik zit bij eneco maar kan er niets over vinden.

Zou graag zwart op wit willen dat de verrekening gaat over de hoog tarief meter. Anders is een enkel tarief meter waarschijnlijk verstandiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pancake
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-12-2021
dries77 schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 11:56:
heeft iemand ergens info kunnen vinden over terugleveren icm een dubbel tarief meter?

Zou graag zwart op wit willen dat de verrekening gaat over de hoog tarief meter. Anders is een enkel tarief meter waarschijnlijk verstandiger.
https://forum.eneco.nl/gr...deren-dubbele-meter-4432/

Computers zijn pas leuk als ze het _niet_ doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:50

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Pancake schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 11:48:
[...]
Ik vind de aangeboden systemen van SolarNRG wel wat, maar omdat ik het te simpel vind om zomaar het pakket met de laagste prijs per Wp te kiezen, ben ik in de specs van een aantal panelen en inverters gedoken (ff kijken of ik het nou snap...). De spreiding tussen de verschillende waarden voor de Vmpp en de Voc is max. 5%, dus dat is niet zo schokkend. Voor het totale systeem wat ik voor ogen heb bedraagt de max. Vmpp ca. 480 Volt en de Voc ca. 600 Volt.

Vervolgens kijk ik naar een aantal inverters. Bij bijvoorbeeld 16 x Canadian 6P-245 passen volgens SolarNRG:

Sunny Boy 4000TL
MPP spanningsbereik van 175 V - 500 V, dus dat lijkt prima te passen (is overigens wel meteen de duurste inverter. ;)
Met 480V MPP spanning zit je wel erg hoog in de MPP range van een SB4000, maar het moet kunnen. De spanning neemt trouwens toe bij celltemperaturen onder de 25°C. Dit kan dus in de winter gebeuren. Aangezien je ruim onder de maximale spanning van 750V blijft moet dit geen probleem zijn. Let wel dat je een SB4000-TL21 krijgt en geen SB4000-TL20 aangezien deze een maximale stringspanning van 550V aan kan!
Steca 3600
MPP spanningsbereik van 360 V - 650 V, past dus ook maar lijkt mij iets aan de ruime kant en zal onder de 350 V feitelijk niets leveren. Daardoor dus een (veel?) lagere jaarlijkse opbrengst t.o.v. de 4000TL?
Nope. De stringspanning blijft, bijna onafhankelijk van de instraling, gelijk en zal dus niet onder de 360V komen. Alleen wanneer er zo weinig licht is dat er ook geen vermogen geleverd kan worden. Hiermee heb je dus geen verlies. 480V zit ruim boven de 360V, dus ook bij hogere temperaturen ga je hier een prima rendement halen. De Steca is een zéér efficiente omvormer, alleen heeft wel hoge spanningen nodig wat met zo'n string wel lukt.
Steca 2010 DC MS
Dit kan ik niet plaatsen. Bereik is 80 V - 400 V en lijkt daarmee te klein te zijn (is dit dan op te lossen met 2 strings i.p.v. 1?). Verder is de max. output maar 2.000 W en dat lijkt mij ook veel te krap voor die 16 panelen. Of is ook dit weer op te lossen met 2 strings?
Je zou zeggen dat ze twee omvormers leveren, want de omvormer is inderdaad flink ondergedimensioneerd. Door twee strings toe te passen halveer je de spanning en verdubbel je de stroom.
Piko 4.2
MPP spanningsbereik van 180 V - 850 V. Past ook, maar is net als de Steca 3600 misschien ook te ruim. Max. rendement volgens de specs is iets minder dan de 4000TL en het feit dat het bereik van de inverter iets te ruim is maakt het al met al niet veel beter (maar weet eigenlijk niet hoeveel dit scheelt).
Een Piko 3.6 zou ook prima kunnen. Ook de Piko's houden van veel spanning (>340V), dus aansluiten op 1 string heeft wel de voorkeur als je geen schaduw hebt.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@dries
als je een analoge meter hebt draait je laagtarief meter terug in het weekend

eneco adviseerde mij ook om die reden de meter te vervangen
echter je daltarief opbrengt is 2/7 van je totale opbrengst
stel je systeem levert 3200 kwh per jaar op dan
loop je in principe slechts 14 euro op jaarbasis mis bij een ferraris meter
omdat er dan niet gesaldeerd word op hoogtarief
Echter
wil je daarvoor perse een digitale meter met 4 telwerken en moet je erdan maar op vertrouwen dat het salderen wel goed gaat????
daarnaast wie weet word er eerdags besloten dat salderen ook op laagtarief moet

er zit uiteindelijk slechts 2 cent tussen hoog-laag tarief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-10 20:47
dries77 schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 11:56:

Heb dus ook een dubbele ferraris en dit is wel interessant om te weten ja, in februari krijgen we de eind rekening (Essent), en van te voren wordt dus al aangeraden om een mail te sturen naar zonzeker@essent.nl met je standen tegen die tijd.
De verwachting is dat ik 400kwh op hoog tarief ga ik terugleveren, en 600kwh op laag tarief zal ik afnemen.
Ik ben in de veronderstelling dat we een terugleververgoeding krijgen voor het hoogtarief, want op de site van Essent staat "De vergoeding is gelijk aan het leveringstarief inclusief energiebelasting en btw."
http://www.essent.nl/cont...terugleververgoeding.html
Hoe dit in praktijk gaat lopen zal dadelijk blijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 13:05:
@dries
als je een analoge meter hebt draait je laagtarief meter terug in het weekend
eneco adviseerde mij ook om die reden de meter te vervangen
echter je daltarief opbrengt is 2/7 van je totale opbrengst
stel je systeem levert 3200 kwh per jaar op dan
loop je in principe slechts 14 euro op jaarbasis mis bij een ferraris meter
omdat er dan niet gesaldeerd word op hoogtarief
Echter
wil je daarvoor perse een digitale meter met 4 telwerken en moet je erdan maar op vertrouwen dat het salderen wel goed gaat????
daarnaast wie weet word er eerdags besloten dat salderen ook op laagtarief moet
er zit uiteindelijk slechts 2 cent tussen hoog-laag tarief
Het voordeel van een dubbeltarief is dat je een grootdeel van je opwek in de hoogtarief doet. Die word (afhankelijk van je opgewekte energie tov verbruik) negatief. Vervolgens wordt het restant van het laagtarief teller afgetrokken. Daarna betaal je dus over het deel wat je nog wel verbtuikt het laagtarief! Bijna altijd gunstiger dus!
In mijn geval:
Verbruik Hoog 7000kWh Laag 8000kWh
Opwek Hoog 7140kWh Laag 2850
De Hoog komt dus uit op 7000-7140 = -140kWh
De laag op 8000-140-2850 = 5010kWh
Ik betaal dus het laag tarief over de 5010kWh die ik nog nodig heb van mijn energie leverancier. (Bij mij scheelt het nog 4 cent ivm vast contract) :)

[ Voor 0% gewijzigd door WoudseHoeve op 18-10-2012 15:37 . Reden: Typo ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en wij zijn live
sinds een half uurtje operationeel
16*240 nsi panelen op een omniksol 4.0
te volgen op http://www.omnikportal.co....aspx?come=Public&pid=860

Afbeeldingslocatie: http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/552645_4096547051157_2045583983_n.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2012 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-10 22:07

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

@WoudseHoeve: Dat klinkt niet slecht, ik heb hierover al jaaaren gezeur met de allergroenste leverancier die ik ken (Greenchoice). Mailen met de helpdesk resulteerde meestal in formele, standaard of totaal niet terzake doende antwoorden.

Situatie (Ferrarismeter met normaal & laagtarief telwerk):
Terugleveren in hoogtarief (-600 kWh): Geen enkele tegemoetkoming, 0 euro :-(
Verbruik in laagtarief (400 kWh): gewoon deze kWh'tjes afrekenen :(

Ondanks dat ik dus netto teruglever, maar verspreid over de 2 tarieven, moet ik toch betalen.
Nouja, niet helemaal, want na teruggave energiebelasting kom ik toch weer aardig uit. Maar kloppen doet het natuurlijk voor geen meter.
Dit jaar lijkt het voor het eerst goed te gaan komen. Even afwachten of dat ook echt zo is...

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

men is wettelijk verplicht om de 1e 5000 kwh te salderen
mits je vebruik hoger is als je opbrengst

indien je vebruik lager is dan je opbrengst zoals je het steld heb je nog steeds recht op een vergoeding
deze varieert van 0,07 tot 0,09 euro per kwh
je leverancier greenchoice in deze is dat verplicht

het klopt wel dat ze bij negatief vebruik op hoogtarief dat niet hoeven te salderen
simpel op te lossen door naar een enkeltarief over te stappen
je behoud je meter er word geen stuursignaal meer gestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Joepla schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 15:44:
@WoudseHoeve: Dat klinkt niet slecht, ik heb hierover al jaaaren gezeur met de allergroenste leverancier die ik ken (Greenchoice). Mailen met de helpdesk resulteerde meestal in formele, standaard of totaal niet terzake doende antwoorden.

Ondanks dat ik dus netto teruglever, maar verspreid over de 2 tarieven, moet ik toch betalen.
Nouja, niet helemaal, want na teruggave energiebelasting kom ik toch weer aardig uit. Maar kloppen doet het natuurlijk voor geen meter.
Dit jaar lijkt het voor het eerst goed te gaan komen. Even afwachten of dat ook echt zo is...
Mogelijk is het handiger om die wasmachine of droger toch maar eens overdag aan te zetten. ( Ik weet valt niet mee.... :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death

Raar ik had hier juist gelezen dat Greenchoice hier juist erg goed mee omging. Staat volgens mij ook in die pdf die gister voorbij kwam.
Ben benieuwd of ik volgend jaar maart al gezeik krijg van ze of dat ik het nog een jaartje weet uit te stellen. Ben de afgelopen maanden veel minder gaan gebruiken en zijn er panelen op het dak bijgekomen morgen nog 12 erbij dus kom een stukje lager uit dan GC verwacht maar of het al alarm bellen bij ze last rinkelen. Het jasr daarop zeker wel maar dat verwacht ik ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-10 20:47

??? hier staat het anders toch???? : Wordt bij de verrekening van de teruglevering rekening gehouden met de meterstanden voor hoog/piek en laag/dal tarief? Bij het salderen van de eerste 5.000 kWh wordt de teruglevering gemeten op het hoog tarief telwerk. Het verbruik wordt verrekend op het hoog tarief telwerk. De teruglevering op het laag tarief telwerk wordt verrekend met het verbruik op het laag tarief telwerk.

http://www.essent.nl/cont...veelgestelde_vragen.html#

[ Voor 15% gewijzigd door pielle007 op 18-10-2012 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Energiefabriek _/-\o_ _/-\o_
Afbeeldingslocatie: http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/60352_4096621893028_1977397296_n.jpg

rechts van de omvormer de wifikit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

S.Death schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 15:56:
[...]

Raar ik had hier juist gelezen dat Greenchoice hier juist erg goed mee omging. Staat volgens mij ook in die pdf die gister voorbij kwam.
Ben benieuwd of ik volgend jaar maart al gezeik krijg van ze of dat ik het nog een jasrtje weet uit te stellen. Ben de afgelopen maanden veel minder gaan gebruiken en zijn er panelen op het dak bijgekomen morgen nog 12 erbij dus kom een stukje lager uit dan GC verwacht maar of het al alarm bellen bij ze last rinkelen. Het jasr daarop zeker wel maar dat verwacht ik ook wel.
In dat pdf staat dat GC met een ferrarismeter een negatief verbruik niet vergoed. Dat wordt dus gewoon nul!
Anders is het als je een digitale meter hebt. Dan wordt verrekend tot 1000 kWh in de min (tegen de kale kwh-prijs.

Salderen is het wegstrepen van opgenomen vermogen tegen zelf geleverd vermogen. Dat is geregeld tot 5000 kWh.

voorbeeld:

Je verbruikt 7000 kWh en wekt 6000 kWh op. Dan wordt standaard tot 5000 kWh van je verbruik afgetrokken. Je betaalt dan 2000 kWh.
Heb je bij GC een digitale meter met vier tellers, dan gaat GC nog 1000 kWh verder. Dus er wordt dan (tot max.) 6000 kWh weggestreept tegen je verbruik.
Je betaalt dan 1000 kWh aan GC.

Heb je geen digitale meter, maar een ferraris, dan verrekent je meter zelf het verbruik met wat je hebt geproduceerd.
Is op een van de tellers dan een negatieve stand aanwezig t.o.v. de vorige opname, dan ben je dat gewoon kwijt (cadeautje aan GC). Het je op een van de tellers een positieve stand t.o.v. de vorige opname, dan betaal je gewoon het tarief van die teller (dag- of nachtteller).

Zo heb ik het tot nu toe begrepen van GC en op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou dat toch eens verder gaan uitzoeken dat zijn regels die men volgens mij niet mag hanteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 16:08:
[afbeelding]

/Zeikmodus

De omvormer hangt strak tegen het dak, niet optimaal voor de koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-10 17:21

MieJuul

3970Wp

Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 16:08:
[afbeelding]

Gefeliciteerd! Maaruh.................wat een spaghetti! :'(

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
databeestje schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 16:31:
[...]

/Zeikmodus

De omvormer hangt strak tegen het dak, niet optimaal voor de koeling.
Inderdaad, en ik denk dat het in een houte schuurjte in de zomer als je panelen optimaal werken en je omvormer dus het warmste wordt het ook erg warm wordt in je schuurjte. De warme lucht gaat omhoog en je omvormer wordt nog warmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
antonboonstra schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 12:15:
[...]

Met 480V MPP spanning zit je wel erg hoog in de MPP range van een SB4000, maar het moet kunnen. De spanning neemt trouwens toe bij celltemperaturen onder de 25°C. Dit kan dus in de winter gebeuren. Aangezien je ruim onder de maximale spanning van 750V blijft moet dit geen probleem zijn. Let wel dat je een SB4000-TL21 krijgt en geen SB4000-TL20 aangezien deze een maximale stringspanning van 550V aan kan!

[...]

Nope. De stringspanning blijft, bijna onafhankelijk van de instraling, gelijk en zal dus niet onder de 360V komen. Alleen wanneer er zo weinig licht is dat er ook geen vermogen geleverd kan worden. Hiermee heb je dus geen verlies. 480V zit ruim boven de 360V, dus ook bij hogere temperaturen ga je hier een prima rendement halen. De Steca is een zéér efficiente omvormer, alleen heeft wel hoge spanningen nodig wat met zo'n string wel lukt.

[...]

Je zou zeggen dat ze twee omvormers leveren, want de omvormer is inderdaad flink ondergedimensioneerd. Door twee strings toe te passen halveer je de spanning en verdubbel je de stroom.

[...]

Een Piko 3.6 zou ook prima kunnen. Ook de Piko's houden van veel spanning (>340V), dus aansluiten op 1 string heeft wel de voorkeur als je geen schaduw hebt.
De steca is een dc ms of zoiets,
MS betekent volgens mij Master Slave.
dit houdt volgens mij in dat het feitelijk 2 omvormers zijn van elk maximaal 2100 W, aan elkaar gekopeld. een beetje vergelijkbaar met de mogelijkheid die je hebt om meerdere steca 300 of 500 omvormers te koppelen. hoe e.e.a. werkt weet ik niet.
maar in dat geval heb je ook gewoon 2 trackers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
even een ventilatiepijpje door de nok .... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 15:31:
en wij zijn live

[afbeelding]
Zie er van buiten keurig uit. Is er een specifieke reden om die laatste hoekjes niet te bedekken? 18 panelen is natuurlijk leuker....

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-10 20:11
engelbertus schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 16:47:
even een ventilatiepijpje door de nok .... :+
Problemen pas oplossen als ze er zijn.. mijn inverter werd onder vollast nauwelijks warm. Wellicht dat in de zomer als de omgeving temperatuur hoger is en de zon op z'n felst het ding 45'c wordt ofzo, maar dat is ook nog niet echt een probleem. Ik zou dus gewoon aankijken hoe warm het wordt en dan pas met fanducts, watertorens en andere nerdy coolmethodieken aan de bak gaan ;)

Hmmm.. ik vrees dat er dagen gaan komen dat je dus gewoon helemaal geen opbrengst hebt? Vandaag maar 0,6kWh. Van de week nog een dag 10kWh - verschil is echt groot per dag.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
Schinnen-groen schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 16:12:
[...]

In dat pdf staat dat GC met een ferrarismeter een negatief verbruik niet vergoed. Dat wordt dus gewoon nul!
Anders is het als je een digitale meter hebt. Dan wordt verrekend tot 1000 kWh in de min (tegen de kale kwh-prijs.

Salderen is het wegstrepen van opgenomen vermogen tegen zelf geleverd vermogen. Dat is geregeld tot 5000 kWh.

voorbeeld:

Je verbruikt 7000 kWh en wekt 6000 kWh op. Dan wordt standaard tot 5000 kWh van je verbruik afgetrokken. Je betaalt dan 2000 kWh.
Heb je bij GC een digitale meter met vier tellers, dan gaat GC nog 1000 kWh verder. Dus er wordt dan (tot max.) 6000 kWh weggestreept tegen je verbruik.
Je betaalt dan 1000 kWh aan GC.

Heb je geen digitale meter, maar een ferraris, dan verrekent je meter zelf het verbruik met wat je hebt geproduceerd.
Is op een van de tellers dan een negatieve stand aanwezig t.o.v. de vorige opname, dan ben je dat gewoon kwijt (cadeautje aan GC). Het je op een van de tellers een positieve stand t.o.v. de vorige opname, dan betaal je gewoon het tarief van die teller (dag- of nachtteller).

Zo heb ik het tot nu toe begrepen van GC en op dit forum.
Ik kan het nergens meer terugvinden maar volgens mij wordt ook bij GC een negatieve stand op het hoogtarief verrekend met het daltarief telwerk. Zolang het maar niet je totale eigen verbruik overschreidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

S.Death schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 17:11:
[...]

Ik kan het nergens meer terugvinden maar volgens mij wordt ook bij GC een negatieve stand op het hoogtarief verrekend met het daltarief telwerk. Zolang het maar niet je totale eigen verbruik overschreidt.
Dat was vorig jaar wel nog zo. Wel voor moeten bellen (paar keer).
Sindsdien zijn de voorwaarden alweer een aantal malen aangepast op de site :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
NiGeLaToR schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 17:11:
[...]

Hmmm.. ik vrees dat er dagen gaan komen dat je dus gewoon helemaal geen opbrengst hebt? Vandaag maar 0,6kWh. Van de week nog een dag 10kWh - verschil is echt groot per dag.
Het is een trieste dag inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
Schinnen-groen schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 17:13:
[...]

Dat was vorig jaar wel nog zo. Wel voor moeten bellen (paar keer).
Sindsdien zijn de voorwaarden alweer een aantal malen aangepast op de site :?
Ik heb het de afgelopen maanden nog gelezen ergens.
Dan gaan we eerst maar naar het enkeltarief toe na de volgende afrekening.
En anders gaan we toch een keer aan de digitale meter moeten.
Eerst volgende afrekening maar eens afwachten en dan gaan we wel in hoog wassen en afwassen.
We weten toch dat we binnen nu en een paar jaar gedwongen worden een digitale/slimme meter te laten installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-gg5D7Rpmxgk/UGRo2j_pm_I/AAAAAAAAFVs/FaQpA_M-KLw/s636/P1030943.JPG

@Energiefabriek,

waarom je omvormer niet buiten onder de overkapping is immers IP-65 geschikt en gelijk een goede koeling als er wind staan. Ik heb hem zelf onder de carport hangen. En voor de oplettende kijker 2e string op oost dak komt er vast begin vollend jaar.

[ Voor 36% gewijzigd door zonnebaas op 18-10-2012 17:36 ]

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

S.Death schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 17:19:
[...]

Ik heb het de afgelopen maanden nog gelezen ergens.
Dan gaan we eerst maar naar het enkeltarief toe na de volgende afrekening.
En anders gaan we toch een keer aan de digitale meter moeten.
Eerst volgende afrekening maar eens afwachten en dan gaan we wel in hoog wassen en afwassen.
We weten toch dat we binnen nu en een paar jaar gedwongen worden een digitale/slimme meter te laten installeren.
In de tweede helft van november gaan we weer de jaarafrekening aanvragen.
Vooraf weer bellen om de juiste meterstanden door te geven.

We hebben dezelfde insteek voor komend jaar: dubbeltarief meter laten vervangen door een enkeltarief.

Eerst maar eens kijken wat we in november nog via de helpdesk "kunnen regelen".

You never know how a cow catches a rabbit 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
en wij zijn live

[afbeelding]
Tja je hebt niets meer om 17.40 terwijl ik nog 250 watt produceer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

buyksloot schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 17:39:
[...]

Tja je hebt niets meer om 17.40 terwijl ik nog 250 watt produceer
Wat wil je met deze opmerking eigenlijk zeggen?

Snap je opmerking niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
[...]

[/quote]

Ik eigenlijk ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-10 20:11
buyksloot schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 17:49:
[...]

[/quote]

Ik eigenlijk ook niet
En wat zeg je dan? >:)

Ach ja, die van mij produceert ook nix op het moment.. zou natuurlijk wat lampen er op kunnen zetten om jullie de ogen uit te steken 8)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
Schinnen-groen schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 17:39:
[...]

In de tweede helft van november gaan we weer de jaarafrekening aanvragen.
Vooraf weer bellen om de juiste meterstanden door te geven.

We hebben dezelfde insteek voor komend jaar: dubbeltarief meter laten vervangen door een enkeltarief.

Eerst maar eens kijken wat we in november nog via de helpdesk "kunnen regelen".

You never know how a cow catches a rabbit 8)
Als we de meter fysiek moeten laten vervangen weten we zeker dat we geen ferraris meer terug krijgen.
Als ik overschakel naar enkeltarief neem ik aan dat er ook maar 1 telwerk gebruikt gaat worden toch op mij dubbeltariefs ferraris meter. Of zie ik dat verkeerd?

Ps ben erg benieuwd hoe GC reageert dus laat ons dat nog even weten als je wil tegen die tijd.

[ Voor 5% gewijzigd door S.Death op 18-10-2012 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Pancake schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 11:48:

Steca 2010 DC MS

off-topic: Nieuw forum ziet er goed uit!
DeSteca 2010 zal idd met slave zijn, je hebt dan de beschiking over 4 mpp trackers wat dan enkel een
voordeel is als je veel schaduw problemen hebt, qwa rendement halen ze het dan niet tegen een SMA
zonder schaduw problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

swapevent schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 15:31
en wij zijn live
Ziet er goed uit :9

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

S.Death schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 17:59:
[...]

Als we de meter fysiek moeten laten vervangen weten we zeker dat we geen ferraris meer terug krijgen.
Als ik overschakel naar enkeltarief neem ik aan dat er ook maar 1 telwerk gebruikt gaat worden toch op mij dubbeltariefs ferraris meter. Of zie ik dat verkeerd?

Ps ben erg benieuwd hoe GC reageert dus laat ons dat nog even weten als je wil tegen die tijd.
Volgens mij wordt in de verdeelkast ergens in de buurt je laagverbruik puls uitgezet en draai je vanaf dat moment alleen op de dagteller verder.
Dus er hoeft geen nieuwe meter te worden geplaatst. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Schinnen-groen schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 18:39:
[...]

Volgens mij wordt in de verdeelkast ergens in de buurt je laagverbruik puls uitgezet en draai je vanaf dat moment alleen op de dagteller verder.
Dus er hoeft geen nieuwe meter te worden geplaatst. >:)
Of ze tellen de 2 standen bij elkaar op :?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

klump4u schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 18:47:
[...]

Of ze tellen de 2 standen bij elkaar op :?
Nee, even een belletje gepleegd: ze zetten de nacht/weekend puls uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

even wat antwoorden,

waarom 2 plekken vooraan leeg.
nu kan het op een 16ampere groep,
met die 2 panelen erbij moet ik een 20amp groep hebben
nu denk ik inmiddels al wel , deze komer er nog wel een keer

mbt de opmerking om 1740 niets meer ,
zie op zelfde omnikportal eens de FOP SMIT die zit 2 straten verder met een zelfde omvormer is ook sinds 1740 niets meer.
het is hier godsgruwelijk grauw en het system draait sinds ongeveer 1500 vanmiddag kan dus nog niets zeggen of het system bij een bepaald daglicht wel/.niet nog iets behoort te doen.

mbt de koeling het raam er onder is een draaikiep raam deze staat zomers open en volgens de monteurs kon dit wel, zoals er al gezegt is probleem pas oplossen als het probleem zich daadwerkelijk voordoet, je hebt immers geen leven meer als je problemen gaat zoeken denk ik dan

mbt de spaghetti,
het is een blokhut dus geen kabels in de muur zoals bij een stenen schuur er komen op dat punt 2 grondkabels naar binnen , 1 voor de omvormer en 1 voor de blokhut verlichting, stopkontakten etc.
tevens extra schakelaars opdat ik de buitenstopcontacten kan uitschakelen als ik deze niet gebruik
veiligheid ivm kinderen

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2012 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 18:57:
even wat antwoorden,

waarom 2 plekken vooraan leeg.
nu kan het op een 16ampere groep,
met die 2 panelen erbij moet ik een 20amp groep hebben
nu denk ik inmiddels al wel , deze komer er nog wel een keer

mbt de opmerking om 1740 niets meer ,
zie op zelfde omnikportal eens de FOP SMIT die zit 2 straten verder met een zelfde omvormer is ook sinds 1740 niets meer.
het is hier godsgruwelijk grauw en het system draait sinds ongeveer 1500 vanmiddag kan dus nog niets zeggen of het system bij een bepaald daglicht wel/.niet nog iets behoort te doen.

mbt de koeling het raam er onder is een draaikiep raam deze staat zomers open en volgens de monteurs kon dit wel, zoals er al gezegt is probleem pas oplossen als het probleem zich daadwerkelijk voordoet, je hebt immers geen leven meer als je problemen gaat zoeken denk ik dan

mbt de spaghetti,
het is een blokhut dus geen kabels in de muur zoals bij een stenen schuur er komen op dat punt 2 grondkabels naar binnen , 1 voor de omvormer en 1 voor de blokhut verlichting, stopkontakten etc.
tevens extra schakelaars opdat ik de buitenstopcontacten kan uitschakelen als ik deze niet gebruik
veiligheid ivm kinderen
Maar de kabels in een grijs pijpje gemonteerd, ziet een stuk strakker uit. Dan heb je ook automatisch de zaak mooi horizontaal en perfect vertikaal gemonteerd.

Ik denk dat men dat bedoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja weet ik , is helaas zo;n klusje wat er nog gedaan moet worden.
er moeten idd nog wat beugeltjes bij , maar goed het systeem draait nu nouja morgen weer nu i shet donker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
en wij zijn live

[afbeelding]
Gefeliciteerd! :) Heb je ook wat foto's van het leggen van de panelen? Ben zeer benieuwd naar hoe ze nu bevestigd zijn aan je shingles-dak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Lag net een folder in de brievenbus van bedrijf uit de buurt hier.
Hier online versie van folder http://zonnepanelenkeuze.nl/pakketten
Kijk eens wat een optimisten bij de verwachte besparing per jaar.
opbrengst 1267 kWh p/j besparing € 450,-
opbrengst 1900 kWh p/j besparing € 756,-
opbrengst 2530 kWh p/j besparing € 1015,-
opbrengst 3160 kWh p/j besparing € 1274,-
opbrengst 3800 kWh p/j besparing € 1533,-

Voor op de folder staat: "een recent onderzoek op europees niveau wijst uit dat de kostprijs van energie met 40% zal stijgen tegen 2015"

[ Voor 45% gewijzigd door klump4u op 18-10-2012 19:27 ]

Pagina: 1 ... 174 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.