Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 173 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.905 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 13:31
Afgelopen zaterdag heb ik 3 stuks Kingsun 185 Wp gekocht (van srbsun). Deze wilde ik eerst op mijn schuur leggen (met een steca 500). Het probleem is dat mijn buren hier op kijken en de BAF is niet echt hoog. Ik kan ook deze 3 panelen op mijn (woning)dak plaatsen. Hier liggen al 14 stuks 195 Wp sunrupu’s en deze 3 kingsuns kunnen daar mooi naast.

De sunrupu’s zijn met 2 strings, 10 en 4 stuks, op een omniksol 3K aangesloten. Niet de meest ideale configuratie, maar het werkt op zich prima. De omniksol 3K kan een maximale ingangsvermogen van 3400 W hebben, daar blijft deze configuratie onder en ook de maximale voltage wordt niet overschreden. En het spaart een extra omvormer uit…

Gegevens kingsun 185 Wp

Vmp=35,5 V
Imp=5,21
Voc=44 V
Isc=5,45

Gegevens Sunrupu 195 Wp

Vmp=36,94 V
Imp=5,28 A
Voc=45,33 V
Isc=5,68 A

Nu is de vraag: Is het mogelijk om de 3 kingsuns op de string van 4 sunrupus aan te sluiten, de verschillen zijn niet zo groot. Loopt ik dan nog tegen andere problemen aan behalve dat de prestaties van de 4 sunrupu’s iets teruglopen?

Heeft iemand nog dat adres van de afkickkliniek nog bij de hand. Moet toch snel hulp gaan zoeken, het loopt uit de hand.... >:)

[ Voor 5% gewijzigd door drielp op 16-10-2012 02:00 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Speksteenkachel schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 19:05:
Kom d'r maar in @zonnigtype
http://www.nuzakelijk.nl/...groenheffing-energie.html

Weet jij misschien hoeveel GWp er staat opgesteld aan zon, wind en biomassa te samen in Duitsland :P
De antwoorden vindt u hier, niet schrikken... :*)

EEG Umlage ontwikkeling, niet schrikken...: :/

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Duitsland/EEG_Umlage_2013_graph.gif

[ Voor 0% gewijzigd door zonnigtype op 16-10-2012 12:37 . Reden: Link gewijzigd ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi.

Kan iemand iets zinngs zeggen over deze aanbjeding. http://www.eon.nl/zonnepanelen. Het lijkt., voor een leek als ik, een goede aanbieding. Maar er zal vsst wel een addertje onder het paneel schuil gaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:35
De E-on aanbieding is volgens mij al eerder een keer voorbij gekomen in dit topic.
Het kan veel goedkoper (even zoeken op internet levert je zo 'n paar adressen op waar je goedkoper uit bent). Bovendien zit je 3 jaar vast aan E-on als ik het goed heb gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:28

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Best prijzig inderdaad, ik kom even grof gerekend met het top pakket niet verder als 4200,- incl montage.
Blijft er toch 1600,- ergens hangen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb dat bij eneco ook wel eens nagevraagt waarom dat ze voor een vergelijkbare set zo'n stuk duurder zijn.
hun reactie wij zijn proffesioneel met bijbehorende kwaliteit
terwijl die andere bedrijfen b-merken leveren
ahum ahum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:32
Rol-Co schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 23:53:
Mooi he dat virus, ik heb er ook al een tijdje '' last '' van, ik begon als test met 600wp en eindig voorlopig morgen op 3100wp als ik de laatste panelen ga monteren. :)

Niet verlavend hoor, nee totaal niet!
ben direct keihard begonnen met 5500Wp en na de eerste kick wil ik meer en meer en meer..daarnaast ook alles proberen uit te zetten dus geen/weinig sluipverbruik, A+++ vriezert etc het is een soort koorts. :o
er zijn nu 3 mensen geinfecteerd in dezelfde straat en 2 op mijn werk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:07

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Heerlijk om al die verslavingsverhalen te lezen bij iedereen :). Ik weet precies hoe het voelt. Begonnen met 93Wp en nu op ruim 4kWp, en nog wil ik meer.

De zonneboiler is ook zo verslavend, zeker nu de zonneboiler/CV combinatie ook goed werkt.

Ik kom dakruimte te kort! *HELP*

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

zonnigtype schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 02:34:
De antwoorden vindt u hier, niet schrikken... :*)
Dank wederom voor deze fraaie uiteenzetting _/-\o_

Vooral de quote "(het is echter steeds interessanter om de eigen opwek daadwerkelijk momentaan te gaan verbruiken)" is interessant.
Vandaar dat Sonnenertrag een enquete is gestart over energieopslag voor eigen gebruik.
Dat gaat de volgende revolutie worden bij onze oosterburen :)

[ Voor 38% gewijzigd door SpeksteenWP op 16-10-2012 09:47 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 08:01:
Best prijzig inderdaad, ik kom even grof gerekend met het top pakket niet verder als 4200,- incl montage.
Blijft er toch 1600,- ergens hangen.
Waar kan je zo'n pakket voor rond de 4200 krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cranberry schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 06:12:
De E-on aanbieding is volgens mij al eerder een keer voorbij gekomen in dit topic.
Het kan veel goedkoper (even zoeken op internet levert je zo 'n paar adressen op waar je goedkoper uit bent). Bovendien zit je 3 jaar vast aan E-on als ik het goed heb gelezen.
Wat voor leveranciers praatbje dan over? Ik heb flibk gezocht op inet. Veel doehetzelf pakketten tegengekomebn maar weinig inclusief monteren. Daarnaast heel veel soorten en merken panelen waardoor het niet echg inzichtelijker wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 14:44
Dat probleem heb ik ook... ik zit in een benedenwoning met achteraan een aanbouw met plat dak. Dat plat dak ligt nu al vol met 1200 Wp. En dan ligt het nog niet ideaal, omdat het hoge deel van de rij woningen ervoor zorgt dat er in de ochtend geen zon op het dak komt. Ik denk dat ik gewoon de buurvrouw ga vragen of ik een stukje van haar dak mag gebruiken. Dan draai ik mijn twee strings een beetje schuin richting ZZW.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pancake
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-12-2021
Ik wil ook zonnepanelen!

Ik heb aan de achterzijde iets meer dan 29 m2 dakvlak onder een helling van ca. 35 graden. Dit dakvlak is bijna pal op het zuiden gericht (6 graden uit het lood, dus zeg maar ZZZW) en heeft alleen in de late middagen in de 2 maanden voor en de 2 maanden na de kortste dag last van schaduw vanwege een flatgebouw van ca. 30 m hoog op 80 m ten westen van mijn dak. Verder geen zonbelemmerende objecten op het dak of daar in de buurt. Qua voorbereiding ben ik nu veel bezig met Google en lezen.

Ik wil nagenoeg het volledige dakoppervlak in zonnepanelen leggen en kan volgens mij zo’n 16 (4x4) Canadian 6P-245 in landscape formaat kwijt (totaal 3.920 Wp), 16 Sharp ND-250-A5 in dezelfde configuratie (totaal 4.000 Wp) of 19 x Sharp ND-190R1S (4x4 landscape met in het midden 3 portrait boven elkaar; totaal 3.610 Wp). Ik lees goede verhalen over Sharp en Canadian Solar, vandaar de keuze voor deze twee merken. De Canadian Solar is qua €/Wp het goedkoopste en qua Wp/m2 het beste, dus lijkt de keuze voor dat paneel voor de hand te liggen (maar ik moet toegeven dat ik bovenstaande vergelijking nog niet voor andere merken heb gemaakt).

Qua inverters schijnen Piko en SMA goed te zijn. Ik moet daar nog verschillende specs van downloaden en lezen maar heb al wel een aantal vragen.
  • Ik lees dat de opbrengst van een string zonnepanelen bepaald wordt door het zwakste paneel. Ik wil dus in ieder geval mijn systeem in een aantal strings verdelen. Ik begrijp dat je inverter het gebruik van meer dan één string moet ondersteunen, maar zijn er verder nog zaken waar je bij de keuze van het aantal strings (of het aantal panelen per string) op moet letten?
  • Ik zit nu op een theoretische opbrengst van 4000 W. Op de 16A groep mag ik max. 16 x 230 = 3680 W aansluiten. Dat is 92% van de maximale theoretische opbrengst. Mag ik er zondermeer van uitgaan dat ik met de verliezen in de panelen (?) en de inverter nooit boven die 3680 W uitkom (zelfs niet als ik een strak blauwe lucht en geen schaduw heb?) en dat ik mijn systeem dus veilig op een 16A groep aan kan sluiten?
  • Heeft een inverter zelf een voeding nodig (van een andere groep)? Of haalt de inverter zijn eigen spanning uit de opbrengst van de zonnepanelen?
  • Klopt het dat de inverter zo dicht mogelijk bij de panelen moet zitten en zijn daar voor wat betreft die afstand nog ‘spelregels’ voor?
  • Vraagje over datalogging, maar zag zojuist dit topic

Computers zijn pas leuk als ze het _niet_ doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 09:01:
[...]

Waar kan je zo'n pakket voor rond de 4200 krijgen?
ik denk wel op meerdere plekken , 1,68 per wp is niet heel bijzonder. maar kijk bijv eens op marktplaats en zoek op zonnepanelen, genoeg bedrijven die daar ook adverteren. Het is niet de bedoeling om hier reclame te gaan maken voor 1 bedrijf.

Ik had een simpel hoofdrekensom gedaan en dan heb je.

10 poly 240wp panelen a 170,-
inverter 1000,-
montage materiaal 500,-
montage 1000,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:22

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Pancake schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 09:36:
Ik wil ook zonnepanelen!
  • Ik lees dat de opbrengst van een string zonnepanelen bepaald wordt door het zwakste paneel. Ik wil dus in ieder geval mijn systeem in een aantal strings verdelen. Ik begrijp dat je inverter het gebruik van meer dan één string moet ondersteunen, maar zijn er verder nog zaken waar je bij de keuze van het aantal strings (of het aantal panelen per string) op moet letten?
    1
  • Ik zit nu op een theoretische opbrengst van 4000 W. Op de 16A groep mag ik max. 16 x 230 = 3680 W aansluiten. Dat is 92% van de maximale theoretische opbrengst. Mag ik er zondermeer van uitgaan dat ik met de verliezen in de panelen (?) en de inverter nooit boven die 3680 W uitkom (zelfs niet als ik een strak blauwe lucht en geen schaduw heb?) en dat ik mijn systeem dus veilig op een 16A groep aan kan sluiten?
    2
  • Heeft een inverter zelf een voeding nodig (van een andere groep)? Of haalt de inverter zijn eigen spanning uit de opbrengst van de zonnepanelen?
    3
  • Klopt het dat de inverter zo dicht mogelijk bij de panelen moet zitten en zijn daar voor wat betreft die afstand nog ‘spelregels’ voor?
    4
1) daar mag je misschien niet altijd van uit gaan, maar als je een inverter koopt in de 3600W klasse, is die zo ingesteld dat hij nooit meer dan 16A teruglevert. Als dat wel dreigt te gebeuren, regelt hij de panelen anders zodat het niet gebeurt.

2) nee, om veiligheidsredenen levert de inverter niet terug tenzij hij 240V ziet op zijn eigen groep. Dat voorkomt dat als je de hoofdschakelaar van je stoppenkast omzet er toch spanning op blijft staan, bijvoorbeeld.

3) korte kabels zijn beter, omdat elke meter kabel je wat vermogen kost. Of het zin heeft de inverter richting de panelen te verschuiven en dus een langere netvoeding te maken is afhankelijk van de kabelsoorten, maar over het algemeen is dat gerommel in de procentenmarge - ik zou me er niet te druk om maken.

Wat inverters betreft: kostal/piko is gemakkelijk (standaard een ethernet aansluiting, niks gerommel met RS485/bluetooth/wifi), maar heeft niet het hoogste rendement en al helemaal niet met maar 16 panelen. Ik heb een piko 3.6 en met mijn 16 panelen heb ik eigenlijk niet genoeg voltage, waardoor de inverter niet zo efficient werkt als zou kunnen. Dat scheelt meer dan een paar meter kabel!

SMA heeft efficiente omvormers, StecaGrid heeft de efficientste (meen ik gelezen te hebben), Omniksol wordt veel genoemd (goedkoop en goed genoeg?). De panelen en de inverter moeten bij elkaar passen - qua voltage bijvoorbeeld.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 13:07

databeestje

Von PrutsHausen

Je bent al halverwege!
Een aantal van de vragen zijn hierboven al beantwoord.

Mijn string advies zou 16 panelen zijn, komt uit op circa 480 volt Vmpp en minder als 700 Volt open. Zeker als het 1 dak vlak betreft zonder teveel complicaties. De nominale spanning voor een 3600TL-21 is ongeveer 400 Volt en dat zit je daar in de buurt voor een goede 95% efficient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:50

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

drielp schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 00:54:
Nu is de vraag: Is het mogelijk om de 3 kingsuns op de string van 4 sunrupus aan te sluiten, de verschillen zijn niet zo groot. Loopt ik dan nog tegen andere problemen aan behalve dat de prestaties van de 4 sunrupu’s iets teruglopen?
Die Kingsuns moeten zonder problemen aan te sluiten zijn op de string van 4 sunrupus. Vooral de stroom moet niet al te veel verschillen en dat lijkt inderdaad niet het geval. Groot voordeel is dat de stringspanning van de kleine string een stuk hoger komt te liggen. Ik neem aan dat de panelen wel dezelfde connectoren hebben (MC4?).

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
[b][message=39109021,noline]mkleinman schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @

De zonneboiler is ook zo verslavend, zeker nu de zonneboiler/CV combinatie ook goed werkt.
Kan ik eens bij je komen kijken in lelystad ( in archipel neem ik aan gezien de woni gen daar?)
Ben net bezig met plaatsen van systeem 16.000 watt / met een 3 fase solarmax
Maar wil ook eens naar de zonneboiler kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 13:31
antonboonstra schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 10:08:
[...]

Die Kingsuns moeten zonder problemen aan te sluiten zijn op de string van 4 sunrupus. Vooral de stroom moet niet al te veel verschillen en dat lijkt inderdaad niet het geval. Groot voordeel is dat de stringspanning van de kleine string een stuk hoger komt te liggen. Ik neem aan dat de panelen wel dezelfde connectoren hebben (MC4?).
Anton bedankt, de connectoren zijn idd MC4. Ik ga de montagespullen bestellen. Zodra het spul werkt zal ik mijn gegevens aanpassen voor je boekhouding.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
16kW?????

Sjeeses. En SolarMax lijkt me ook heel gaaf spul.
/me pakt een dweiltje en een teiltje

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:36
Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 09:06:
[...]

Wat voor leveranciers praatbje dan over? Ik heb flibk gezocht op inet. Veel doehetzelf pakketten tegengekomebn maar weinig inclusief monteren. Daarnaast heel veel soorten en merken panelen waardoor het niet echg inzichtelijker wordt.
Om met een voorbeeld te komen, wel een wat kleiner pakket:

- E.ON met 6x250w panelen: € 4071
- Solarnrg met 6 x 240w panelen incl montage: € 2945

Scheelt toch weer € 1100,- wat toch best veel te noemen is.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij eneco
6 panelen met een sma omvormer totaal 4800 euro
CSUN, China
Technologie Polykristallijne cellen
Vermogen 240 Wp
Module rendement 14,78%
Afmetingen (LxBxD) 1640 x 990 x 40 mm
Gewicht 19,1 kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 11:21:
bij eneco
6 panelen met een sma omvormer totaal 4800 euro
CSUN, China
Technologie Polykristallijne cellen
Vermogen 240 Wp
Module rendement 14,78%
Afmetingen (LxBxD) 1640 x 990 x 40 mm
Gewicht 19,1 kg
Even voor het gemak: 4800 / 1440 = 3,33 euro per Wp. Wablief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:15
Maar dat is toch geen nieuws onder de zon. Nuon & co zijn al jaren dure wederverkopers van producten en diensten zoals CV-ketels en isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 14:07

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

buyksloot schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 10:10:
[...]

Kan ik eens bij je komen kijken in lelystad ( in archipel neem ik aan gezien de woni gen daar?)
Ben net bezig met plaatsen van systeem 16.000 watt / met een 3 fase solarmax
Maar wil ook eens naar de zonneboiler kijken
16kWp WHOW! Kom ik aan met m'n babysysteempje van 4kWp. Je bent van harte welkom om eens te komen kijken. Ik woon zelf in het Karveel en niet in de Archipel :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

mkleinman schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 11:34:
[...]
16kWp WHOW! Kom ik aan met m'n babysysteempje van 4kWp.
Dit is pas :9~

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
PASware schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 11:08:
[...]

Om met een voorbeeld te komen, wel een wat kleiner pakket:

- E.ON met 6x250w panelen: € 4071
- Solarnrg met 6 x 240w panelen incl montage: € 2945

Scheelt toch weer € 1100,- wat toch best veel te noemen is.
En je kunt 12 panelen hebben voor €4.000 incl. omvormer bij solarnrg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Rukapul schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 11:30:
Maar dat is toch geen nieuws onder de zon. Nuon & co zijn al jaren dure wederverkopers van producten en diensten zoals CV-ketels en isolatie.
Zij geven de PV markt een slechte naam.

"Nee zonnepanelen zijn errug duuuur hoor, kijk maar hoeveel Nuon e.d. ervoor vragen"

"Kijk even verder"

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rappie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:06
Gisteren bij mijn pa zijn laatste 4 260w panelen geïnstalleerd. Nu heeft hij 2 panelen van 260w over met een afmeting van 1x1.60, deze zou ik graag op mijn platdak leggen. (om mijn pannendak vrij te houden voor een toekomstige grotere installatie.) Maar wat is nu de makkelijkste en goedkoopste manier om deze grote panelen te plaatsen? Clickfit vind ik behoorlijk aan de prijs. Eventueel heeft hij nog dakrails over die ik kan gebruiken voor de montage, maar dan moet ik de schuine hoek op een eenvoudige manier kunnen maken.

Heb gekeken voor een Soladin 600 of steca 500. Oriëntatie wordt zuid-zuid-west, maar met schaduw van het huis vanaf een uur of 3/4 in de middag ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pancake
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-12-2021
@Thunder7: Bedankt voor de antwoorden. Ik ga mij ook maar eens goed verdiepen in inverters, want 'zomaar' een inverter aankoppelen lijkt dus niet zo zinvol te zijn (dat idee had ik al, maar er lijkt wel wat meer aan vast te zitten).

De inverter bevat dus een beveiliging om te voorkomen dat de 16A wordt overschreden waardoor de zekering eruit klapt. Verder heb ik het idee dat de maximale theoretische opbrengst van de panelen en het max. 'vermogen' van de inverter met elkaar in overeenstemming moeten zijn? Om een heel extreem voorbeeld te nemen: 4x250 Wp aan panelen en een 4000 Wp inverter gaat dus (blijkbaar?) ook ten koste van je rendement.

@Databeestje: Ook dank. Dat van 16 panelen op 1 string kan ik nog volgen. Dat van die 480 Volt mpp en 700 Volt open niet meer :? maar zoals gezegd moet ik maar eens met Google aan de slag.

Computers zijn pas leuk als ze het _niet_ doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PASware schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 11:44:
[...]

Zij geven de PV markt een slechte naam.

"Nee zonnepanelen zijn errug duuuur hoor, kijk maar hoeveel Nuon e.d. ervoor vragen"

"Kijk even verder"
Bedankt voor de info. Ik heb inmiddels via DM een paar goede tips gekregen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Pancake schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 11:55:

@Databeestje: Ook dank. Dat van 16 panelen op 1 string kan ik nog volgen. Dat van die 480 Volt mpp en 700 Volt open niet meer :? maar zoals gezegd moet ik maar eens met Google aan de slag.
Elk paneel heeft een open klem spanning (Voc) en belast spanning (Vmpp). Voor de bovenstaande panelen is de Vmpp circa 30 Volt. Dit betekent ongeveer 480 Volt. Dit moet in het spanningsbereik van de omvormer passen.

Dan is er nog de open klemspanning deze is circa 37 Volt per paneel, deze open klemspanning mag niet de maximale spanning van de omvormer overschrijden in verband met schade aan de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Rappie schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 11:52:
Gisteren bij mijn pa zijn laatste 4 260w panelen geïnstalleerd. Nu heeft hij 2 panelen van 260w over met een afmeting van 1x1.60, deze zou ik graag op mijn platdak leggen. (om mijn pannendak vrij te houden voor een toekomstige grotere installatie.) Maar wat is nu de makkelijkste en goedkoopste manier om deze grote panelen te plaatsen? Clickfit vind ik behoorlijk aan de prijs. Eventueel heeft hij nog dakrails over die ik kan gebruiken voor de montage, maar dan moet ik de schuine hoek op een eenvoudige manier kunnen maken.

Heb gekeken voor een Soladin 600 of steca 500. Oriëntatie wordt zuid-zuid-west, maar met schaduw van het huis vanaf een uur of 3/4 in de middag ....
Steca 500 is niet geschikt voor 2 van deze panelen. Enige oplossing is de Soladin 600 of een microinverter (Involar MAC250A-230-VDE / Enecsys SMI-S240W-60 / Power One Micro-0.25-I-outd / Enecsys SMI-D480W-60) waarvan niet alle types leverbaar zijn...
Zelf een constructie maken kan, als je handig bent. Anders zijn er wel mensen die iets van aluminium voor je in elkaar kunnen zetten. Heb zelf een frame laten maken door Jan Bolleboom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 08:08:
ik heb dat bij eneco ook wel eens nagevraagt waarom dat ze voor een vergelijkbare set zo'n stuk duurder zijn.
hun reactie wij zijn proffesioneel met bijbehorende kwaliteit
terwijl die andere bedrijfen b-merken leveren
ahum ahum
Pffffff....

Zwak verweer hoor. Zijn een hoop bedrijven (waar Eneco vast een hoop niet van kent...) die "niet b-merken" leveren. Maar ja, ze moesten toch iets antwoorden over - neem ik aan - de telefoon ...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 14:31
Vanmorgen bericht dat vrijdag mijn panelen geleverd worde.
10x yinlgi 245 met micro inverters.
Kan ik gelijk zaterdag beginnen met leggen.
Nu hopen dat liander snel de nieuwe meter komt hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7

thunder7

[b][message=39110318,noline]Verder heb ik het idee dat de maximale theoretische opbrengst van de panelen en het max. 'vermogen' van de inverter met elkaar in overeenstemming moeten zijn? Om een heel extreem voorbeeld te nemen: 4x250 Wp aan panelen en een 4000 Wp inverter gaat dus (blijkbaar?) ook ten koste van je rendement.
Zo'n inverter reageert op een bepaalde spanning van de panelen. Is die spanning te laag, dan zet hij geen of inefficiënt stroom om. Bij veel te weinig panelen heb je te weinig spanning. Ook verder hangt de efficiënte waarmee de inverter omzet af van of het voltage in het 'optimale' gebied valt.

Ik heb bv. 16 panelen van 250 Wp, hetgeen mij een voltage van rond de 450-500V oplevert. Mijn inverter heeft een ingangsspanning van 180-950V. Onder de 180V doet hij niets, boven de 950V is er een kans op !Poef!.
Er is ook een MPP-spanningsbereik nominaal vermogen van 360-850V. Uit de datasheet blijkt dat de inverter bij 70% last en 680V 95.7% efficiency haalt. Bij 380V is dat 94.7%. Meer volt is dus beter, en achteraf had ik waarschijnlijk beter 20x200Wp panelen kunnen nemen dan 16x250Wp - zelfde vermogen, meer voltage.

Maar, zoals je uit het verschil tussen 95,7 en 94,7 kunt lezen: let op dat je niet al te veel in de details blijft hangen - hoewel dat voor sommigen echt een sport is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij de grote kolenstokers vragen om zonnepanelen is net zoiets als aan de slager vragen of zijn vlees vers is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 08:57:
[...]

Merci. Let er ff op dat ik het artikel heb verplaatst i.v.m. de omvang. Hier nieuwe link.

(nog paar kleine dingetjes gewijzigd en toegevoegd)
Vooral de quote "(het is echter steeds interessanter om de eigen opwek daadwerkelijk momentaan te gaan verbruiken)" is interessant.
Vandaar dat Sonnenertrag een enquete is gestart over energieopslag voor eigen gebruik.
Ja, dat gaat een grote issue worden. Er staat weer een werkelijk verbijsterend scherpe, diepgaande, en omvangrijke analyse van Photon baas Philippe Welter in het oktober nummer, over "100% Erneuerbaren ist machbar". Een grenzeloos fascinerend artikel wat de hele stroommarkt op de keper beschouwt, en bomvol getallen staat. Ik heb niet voor niets een abo op dat blad... Dan is 67 Euro/jaar (studenten: 58 Euro) echt een schijntje... d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
verkeerd draadje.. >:)

[ Voor 92% gewijzigd door Willie Wortel op 16-10-2012 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

"maximaal 52 GWp"
Wordt het dan verboden om PV bij te plaatsen?
Zou wat zijn :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 14:17:
"maximaal 52 GWp"
Wordt het dan verboden om PV bij te plaatsen?
Zou wat zijn :o
Neen. Maar die kunnen dan geen aanspraak meer doen op Einspeise Vergütungen onder de EEG paraplu.

Als je de stroom economisch rendabel kunt vermarkten tegen die tijd, en er is nog ruimte op het lokale net O-), mag je gerust weer een bakbeest van, pak hem beet, 100 MWp neer pleuren irgendwo in das schöne Deutsche Landschaft... :P

* edit *
Moet er wel een bouwvergunning aanwezig zijn dunkt me, dus genoeg beren op de weg...

[ Voor 8% gewijzigd door zonnigtype op 16-10-2012 14:41 . Reden: vergunningkje hier, vergunningkje daar, und dann ist Solar Klaus wieder klar... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Opslaan voor eigen gebruik dan maar.
Een soort van salderen voor de meter >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-10 20:21
JoopC schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 14:17:
Ik log nu met mijn Netduino de P1 poort "slimme" meter .
heb je ooit wel eens zoveel gegevens bij elkaar gezien? En dat alles uit de meterkast hè....

https://cosm.com/users/zonnestroom
Mooi! is dat 'ding' iig ergens goed voor. De lokaties van mijn werkgever laat ik ook ombouwen naar zo'n meter, incluis het hoofdkantoor waar we terugleveren (tegen 6 ct helaas, gelukkig gaat het meeste op aan de baseload van het gebouw) zodat ik net als jij prachtig alles kan monitoren en bijhouden.

Maar bij mij thuis komt ie er niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

prachtig
Afbeeldingslocatie: http://www.donaldduck.nl/media/archief/artikelen/visuals/2005-33.gif
vind het ook erg handig die slimme dingen

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2012 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
mkleinman schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 11:34:
[...]

16kWp WHOW! Kom ik aan met m'n babysysteempje van 4kWp. Je bent van harte welkom om eens te komen kijken. Ik woon zelf in het Karveel en niet in de Archipel :)
nu het adres nog ?
Tevens 16 kw incl btw en kabels omvormer montage materiaal onder de 16000 euri ( 60 panelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 14:51:
[...]

prachtig
[afbeelding]
vind het ook erg handig die slimme dingen
sjonge jonge wat een niveau zeg....

Wikipedia: Paranoia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hahaha no brainer hoor,
ik spreek je als er 2 losse dc draadjes hangen
ik heb het al aan de hand gehad, een gewaarschuwd mens telt voor 2.
je hoeft mij dus niets toe te schrijven, want daar reageer ik niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 15:26:
hahaha no brainer hoor,
ik spreek je als er 2 losse dc draadjes hangen
ik heb het al aan de hand gehad, een gewaarschuwd mens telt voor 2.
je hoeft mij dus niets toe te schrijven, want daar reageer ik niet op.
Of thee drinken met mij of je tweaker account inleveren. 8)
TWEAKER FORUM.... lijkt hier tegenwoordig meer op een werklozen soos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Nee , nu even serieus.

Uit de aangeleverde gegevens van de meter kan je niets herleiden. Immers verbruik en opwek worden direkt verrekend met elkaar. Daar kan zelfs de gemiddelde hatseflatser geen touw aan vastknopen.
Kijk, bestudeer en rapporteer voordat je gaat gillen. De meeste zijn gewoon papagaaien.!
Zo van O tinus zei X ...O....dan moet ik ook X zeggen. Dat is niet zo....neee. ....dacht het al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
En voor de super bijdehandjes ..... de cv (GAS) staat op een tijdschakelaar/thermostaat.
Veel zon, weinig gas, koud meer gas....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3 posts achter alkaar, heb ik een gevoelige snaar geraakt ?
anyway, ik had ook wat dingen publiek staan, het trekt aandacht, pas daarmee op.
het zijn nu eenmaal gewilde dure spullen.

soos papegaai en paranoia zijn al 3 toeschrijvingen,
dat is niet nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2012 15:59 . Reden: schreeuwen maakt lelijk ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Beste Eric, waarom onderzoek je nu niet eerst voordat je een bewering doe.
Daar zijn ze in DenHaag al bedreven in, hoeven we toch niet te kopieren (met trema)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Blik1984 schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 11:43:
[...]

En je kunt 12 panelen hebben voor €4.000 incl. omvormer bij solarnrg
Klopt, maar dat is zonder montagekosten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:52

ericplan

5180 Wp PV

JoopC schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 16:58:
Beste Eric, waarom onderzoek je nu niet eerst voordat je een bewering doe.
Daar zijn ze in DenHaag al bedreven in, hoeven we toch niet te kopieren (met trema)
Of het aan de voornaam ligt weet ik niet, maar eric-pvt heeft wel een punt. Niet voor niets ontstaan er allerlei collectieven om zelf leverancier te worden. Eenvoudig om weer de zeggenschap over deze nutsvoorzieningen te krijgen. De samenleving begint zo langzamerhand door te krijgen dat de verkoop van het GEB aan Nuon enz enz misschien op korte termijn geld oplevert, maar op lange termijn duur uitpakt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Eric met alle respect, maar waar we het hier over hebben (economisch gewin) is een beetje wisselgeld voor het winkelend publiek in de pchooftstraat. Slimme meter of ferraris, "genaaid" word je toch wel ...
Leef en geniet, en doe vooral morgen wat je vandaag had kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-07 17:24
PASware schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 17:08:
[...]

Klopt, maar dat is zonder montagekosten ;)
Kan ook best met hoor. Ik heb €4300 betaald inclusief montage voor 12x 230Wp.

PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
caddyslack schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 21:49:
[...]

Heb nog het e.a. uitgezocht de NOCT van de REC PE250Black zit op 182Wp (tolerantie tot +5%).
Moet ik dan rekening houden met de NOCT-waarde? 8 panelen liggen bij straks op het oosten en de andere 8 op het westen onder een hoek van 45graden. Rond het middaguur zou ik dus een overlap gaan krijgen.
Ik woon overigens in Ruinen, Drenthe

Als ik het dus goed lees zit ik met mijn configuratie wel goed. (inmiddels ook de bevestiging gekregen van SMA dat dit prima kan met de 3000TL-21).
oost-west blijft lastig.
ik denk dat een sma3000tl-21 te zwaar is. (3000W per mpp)
het doet wel goed werken hoor.

ik doe het zelf met een power-one 3.0 (2000W per mpp) met 3850Wp.
hij komt zeldzaam boven de 2500W.

dus je kunt gerust nog 2 panelen extra per kant leggen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

heren, houden het even fris? Ik stel een glaasje in de duurzame kroeg voor....

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-10 17:44
Rappie schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 11:52:

Ik heb nog 2 aluminium light boxes over uit 2009. Deze zijn gebruikt voor 2 panelen 1x1.50 landscape.
Dat moet dus probleemloos passen, hooguit een paar gaatjes extra boren.
Voor alle duidelijkheid deze steunen zijn dus voor plat dak en zijn eenvoudig te verzwaren met stoeptegels.
Ik heb nu 3 panelen portrait ipv van 2 landscape op een beperkte ruimte vandaar dat deze steunen over zijn.
Als je belangstelling hebt dan laat maar weten in DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

teacher schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 19:14:
[mbr] heren, houden het even fris? Ik stel een glaasje in de duurzame kroeg voor.... [/mbr]
ik weet ook niet welke wending de sprekers willen,
maar ik wees erop dat als je al te opzichtig goed bedoelde grafieken neerzet,
er mensen zijn die het nodig vinden je spullen te stelen.
dat geld voor zowel pvoutput met naam installatie en adres, als ook online slimme metering met adres.
dat was slechts een opmerking na een diefstal hier, omdat ik dat ook te opzichtig deed.
dankzij een oplettende buurman viel het mee, maar het is gebeurt.

de slimme meter van joopc daar heb ik niets mee, iedereen krijgt hem toch,
en ik geniet nog even van mijn schijf, totdat deze ook vervangen word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
antonboonstra schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 12:37:
[...]

Steca 500 is niet geschikt voor 2 van deze panelen. Enige oplossing is de Soladin 600 of een microinverter (Involar MAC250A-230-VDE / Enecsys SMI-S240W-60 / Power One Micro-0.25-I-outd / Enecsys SMI-D480W-60) waarvan niet alle types leverbaar zijn...
Zelf een constructie maken kan, als je handig bent. Anders zijn er wel mensen die iets van aluminium voor je in elkaar kunnen zetten. Heb zelf een frame laten maken door Jan Bolleboom
Waarom zou een Steca 500 niet geschikt zijn voor 2 panelen van 260 Wp (specificaties verder onbekend)?
Ik heb zelf een Steca 500 aangesloten op 3 x 210 Wp (Suntech poly) en dat werkt prima.
Soladins heb ik ook maar ik heb toch een voorkeur voor de Steca wegens het ontbreken van een koel ventilator en de bijbehorende geruisloosheid. Bovendien geeft dat meer vertrouwen in de levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-10 07:45
Een Steca 500 heeft een MPPT range van 75 - 170 Volt. Met 2 260WP (60 cell) panelen kom je niet aan 75 volt. Deze omvormer zal het dan dus niet doen. Een Mastervolt Soladin 600 heeft een MPP voltage vanaf 40 volt en heb je dus meer mogelijkheden.

Met 3 210WP 72cel panelen zit je wel ruim over de 75 volt.

Boodschap: Bekijk de datasheets van de panelen en de omvormer. Kijk niet alleen naar het Wattage.

Overigens zijn er wel 260Wp panelen die met z'n tweeen gaan werken op een Steca 500. Dit zijn dan de wat meer zeldzamere 96cell panelen van bijvoorbeeld HJ Solar. Die zitten rond de 50 volt.

Eenvoudigste, goede en niet al te dure oplossing is in mijn ogen een Enecsys SMI-D480W-60 (ca 290 euro).

[ Voor 41% gewijzigd door RaymondD op 16-10-2012 20:26 ]

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

Even een vraagje aan de specialisten:

Ik wil dit weekend mijn panelen gaan plaatsen (als het droog is). Ze gaan op een schuin dak 35 graden met standaard dakpannen. Hoe hebben jullie de DC kabels het dak binnen gekregen. Ze moeten toch ergens onder de dakpannen door? Hebben jullie hier een speciale pan voor gebruikt of de kabels in een pvc buis onder de dakpan geklemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:15
Tafkar schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 20:20:

Ik wil dit weekend mijn panelen gaan plaatsen (als het droog is). Ze gaan op een schuin dak 35 graden met standaard dakpannen. Hoe hebben jullie de DC kabels het dak binnen gekregen. Ze moeten toch ergens onder de dakpannen door? Hebben jullie hier een speciale pan voor gebruikt of de kabels in een pvc buis onder de dakpan geklemd?
Ik heb een ventilatiepan gekocht. (Nog niet gelegd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Pancake schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 09:36:
Ik wil ook zonnepanelen!
Qua inverters schijnen Piko en SMA goed te zijn. Ik moet daar nog verschillende specs van downloaden en lezen maar heb al wel een aantal vragen.
SMA, Piko, maar ook Delta doet 't niet slecht qua prijs/kwaliteit. Canadian en Sharp zijn prima.

Meer strings = minder rendement per string bij veel omvormers. Dus onbeperkt strings maken heeft geen zin. Bij dit aantal panelen heb je sowieso minimaal 1, maximaal 2 strings. Bij complexe schaduwsituaties kun je uitwijken naar micro-omvormers.

Verder gaat het niet om het vermogen van de panelen, maar om het vermogen van de omvormer. Je kan misschien best binnen de regels 5000Wp op een SB3600 plaatsen, je 16A zal er nooit uitgaan omdat de omvormer de beperkende factor is.

De omvormer zo dicht mogelijk bij de panelen, dat klopt. Maar iets anders is vrijwel niet mogelijk in een 'normaal' woonhuis.. ;) Omvormer heeft geen eigen voeding als een stopcontact nodig. Wel een eigen kabel naar de meterkast.

Wil je toffe datalogging? Dan vind ik de Piko's erg leuk. Ingebouwde webserver. Alhoewel, als je een echte Tweakert bent, draai je je hand niet om voor een moeilijkere oplossing met andere omvormers.. ;)

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Tafkar schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 20:20:

Mijn montage was icm met de Clickfit beugels. 2 kleine gaatjes van 8mm gemaakt, vervolgens een stukje VD installatie draad er doorheen gestoken welke door de isolatie heen kwam. Vervolgens de solar kabel met ducktape vastgemaakt aan de uiteinden VD binnen. (Dakraam ernaast maakt het wel makkelijk)

Vervolgens buiten de VD draden doorgetrokken en voila, 2 stuks solar kabel. Buiten de stekkers eraan gezet en deze onder de pan gelegd tot installatie dag.

Op de dag van installatie de rode langs 1 van de dakhaken geleid onder de pan door. De kabel is vrijwel zo dik als de ClickFit dakhaak dus zal niet schuren, deze op de onderste rail vastgezet met tiewrap (niet strak) zodat de kabel niet veel kan bewegen.

Dezelfde procedure bij zwarte draad aan het andere eind van de lus. De paneel kabels heb ik vastgezet met een tiewrap op de verbonden connectoren tegen de clickfit rail tegen het hangen.

Er zal vast wel wat op aan te merken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Waarom? Lekker eenvoudig toch? Idd, gewoon bij een dakhaak langs onder de pan, en gat in 't dak boren, en ff afkitten.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
SunshineCompany schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 20:30:
[...]
Wil je toffe datalogging? Dan vind ik de Piko's erg leuk. Ingebouwde webserver. Alhoewel, als je een echte Tweakert bent, draai je je hand niet om voor een moeilijkere oplossing met andere omvormers.. ;)
Nou ben ik redelijk fan van onze Piko, maar "toffe datalogging" is een wat enthousiaste kwalificatie. Tenzij je het graag naar een vaag portal zoals Suntrol upload.

BTW: SSC, doe je wel eens klussen voor VVE's in de randstad? Of vind je dat te ver?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

Mijn montage was icm met de Clickfit beugels. 2 kleine gaatjes van 8mm gemaakt, vervolgens een stukje VD installatie draad er doorheen gestoken welke door de isolatie heen kwam. Vervolgens de solar kabel met ducktape vastgemaakt aan de uiteinden VD binnen. (Dakraam ernaast maakt het wel makkelijk)

Vervolgens buiten de VD draden doorgetrokken en voila, 2 stuks solar kabel. Buiten de stekkers eraan gezet en deze onder de pan gelegd tot installatie dag.

Op de dag van installatie de rode langs 1 van de dakhaken geleid onder de pan door. De kabel is vrijwel zo dik als de ClickFit dakhaak dus zal niet schuren, deze op de onderste rail vastgezet met tiewrap (niet strak) zodat de kabel niet veel kan bewegen.

Dezelfde procedure bij zwarte draad aan het andere eind van de lus. De paneel kabels heb ik vastgezet met een tiewrap op de verbonden connectoren tegen de clickfit rail tegen het hangen.

Er zal vast wel wat op aan te merken zijn.
Ik heb ook clickfit en denk dat ik ook op zo'n constructie uitkom. Ik zal de draden naar de nok moeten leiden om daar naar het stookhok te gaan. Ik heb alleen wel 4 draden die ik moet verwerken, het lukt denk ik wel om ze langs verschillende dakhaken te leiden.

Even nog een heel andere vraag. Moet een 16A automaat in de stroomkring van de zonnepanelen niet anders om worden aangesloten, of maakt dit met automaten niet uit? De kWh meter heb ik wel omgedraaid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caddyslack
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 14:29
@SunshineCompany
Heb jij ook enig idee wat het max. vermogen per string is op een 4000TL-21? Is dat 2000 voor poort A & 2000 voor poort B of 4000 voor poort A & 4000 voor poort B.
Het zit namelijk zo, voor mijn situatie 8 panelen oost & 8 panelen west zoek ik de meest geschikte SMA omvormer. Uitbreiding in de toekomst is niet nodig, omdat ik geen ruimte meer beschikbaar heb. Of kan ik toch gewoon toe met een 3000TL-21 die dan op de grens zit?

Alvast bedankt voor jouw reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Tafkar schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 20:55:
[...]

Ik heb ook clickfit en denk dat ik ook op zo'n constructie uitkom. Ik zal de draden naar de nok moeten leiden om daar naar het stookhok te gaan. Ik heb alleen wel 4 draden die ik moet verwerken, het lukt denk ik wel om ze langs verschillende dakhaken te leiden.

Even nog een heel andere vraag. Moet een 16A automaat in de stroomkring van de zonnepanelen niet anders om worden aangesloten, of maakt dit met automaten niet uit? De kWh meter heb ik wel omgedraaid :)
links en rechts langs 1 haak kan vaak wel. Dat zijn er dan alvast 2.

16A automaat kan je gewoon laten zitten, ding trekt zich niks van de richting aan. De kWh meter uiteraard wel, daar moeten in en uit omgedraaid worden. Goed gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

hansdegit schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 20:53:
[...]

Nou ben ik redelijk fan van onze Piko, maar "toffe datalogging" is een wat enthousiaste kwalificatie. Tenzij je het graag naar een vaag portal zoals Suntrol upload.

BTW: SSC, doe je wel eens klussen voor VVE's in de randstad? Of vind je dat te ver?
Ja, sorry. Gebruikte even verkooppraat. Je prikt er meteen doorheen.. ;) En inderdaad, i.c.m. Suntrol wordt 't leuk. Randstad? Vandaag de hele dag in 't Bronovo geklust. SolarLog online gegooid, Solarfox scherm bijna aan de praat gekregen. Heeft nog aardig wat voeten in de aarde, zulke zaken in een ziekenhuis aan de gang proberen te krijgen. 1000 regels. Dus ja hoor. Maar met de huidige prijzenoorlog (vooral bij grotere klussen, elk installatiebureau wil 't hebben) richten we ons momenteel meer op de particulier. Lekker hier in oost-Nederland.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

caddyslack schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 20:59:
@SunshineCompany
Heb jij ook enig idee wat het max. vermogen per string is op een 4000TL-21? Is dat 2000 voor poort A & 2000 voor poort B of 4000 voor poort A & 4000 voor poort B.
Het zit namelijk zo, voor mijn situatie 8 panelen oost & 8 panelen west zoek ik de meest geschikte SMA omvormer. Uitbreiding in de toekomst is niet nodig, omdat ik geen ruimte meer beschikbaar heb. Of kan ik toch gewoon toe met een 3000TL-21 die dan op de grens zit?

Alvast bedankt voor jouw reactie!
Met oost / west kun je ws. wel uit de voeten met een SB3000TL-21. Gok ik, ligt ook beetje aan de dakhelling. Met 10 graden wordt 't al krap, met 60 graden ruim. Heb pas 12 om 9 op een Piko 3.6 geïnstalleerd. En tijdje terug 11 om 11 op een SB4000TL-21.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
RaymondD schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 20:15:
Een Steca 500 heeft een MPPT range van 75 - 170 Volt. Met 2 260WP (60 cell) panelen kom je niet aan 75 volt. Deze omvormer zal het dan dus niet doen. Een Mastervolt Soladin 600 heeft een MPP voltage vanaf 40 volt en heb je dus meer mogelijkheden.

Met 3 210WP 72cel panelen zit je wel ruim over de 75 volt.

Boodschap: Bekijk de datasheets van de panelen en de omvormer. Kijk niet alleen naar het Wattage.

Overigens zijn er wel 260Wp panelen die met z'n tweeen gaan werken op een Steca 500. Dit zijn dan de wat meer zeldzamere 96cell panelen van bijvoorbeeld HJ Solar. Die zitten rond de 50 volt.

Eenvoudigste, goede en niet al te dure oplossing is in mijn ogen een Enecsys SMI-D480W-60 (ca 290 euro).
Bedankt voor je duidelijke uitleg. Maar nu heb ik toch nog vraagtekens.
Ik heb de datasheet eens bekeken en ik zie dit (Suntech STP210):
Open - Circuit Voltage (Voc) 33.6V
Optimum Operating Voltage (Vmp) 26.4V

Ik heb ook een tijd 2 panelen aangesloten gehad op de Steca 500 en dat werkte ook prima.
2 maal 33.6 V is 67.2 v en geen 75 V. Hoe moet ik dat dan zien?
(Ik probeer de materie te begrijpen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

SunshineCompany schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 21:00:
Vandaag de hele dag in 't Bronovo geklust.
Wordt weer eens tijd voor een paar foto's :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caddyslack
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 14:29
@SunshineCompany;

M'n dakhelling is 45graden.
Stel dat ik een 4000TL-21 zou gaan inzetten, lever ik dan veel in tov. de 3000TL-21 of is dit verwaarloosbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag een offerte ontvangen:

12x panelen Axitec 250 WP
1x Power-One PVI 3.0 TL omvormer

Prijs is inclusief installatie op een schans (plaatsing 15 graden bij oriëntatie ZZW)

Onder de streep komt het neer op EUR 5.000 inclusief btw (excl. subsidie)

Wat zijn jullie reacties?

Met name gericht op de omvormer, ik zie hier het meerendeel SMA en Omniksol genoemd worden maar eigenlijk nooit Power-One (is daar een reden toe?)

Panelen deze Axitec zijn Duitse panelen, mag ik als leek 'uitgaan' van Duitse degelijkheid?

Andere offerte welke ik heb gehad is EUR 500 duurder, maar dan heb ik dezelfde setting maar dan met een SMA omvormer en Suntech 235 Wp panelen.

Wat zouden jullie adviseren?

Ben erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

ElectricAlex schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 21:06:
[...]

Bedankt voor je duidelijke uitleg. Maar nu heb ik toch nog vraagtekens.
Ik heb de datasheet eens bekeken en ik zie dit (Suntech STP210):
Open - Circuit Voltage (Voc) 33.6V
Optimum Operating Voltage (Vmp) 26.4V

Ik heb ook een tijd 2 panelen aangesloten gehad op de Steca 500 en dat werkte ook prima.
Bijna goed, je moet de MPP spanning gebruiken, dat is dus 26 volt per stuk, dus 52 Volt nominaal om het meeste eruit te purren.

De 33,6 Volt is de Voc, deze x aantal panelen mag de maximale spanning van de omvormer niet overschrijden.

Hee, dat schreef ik een post of 5 geleden ook al, het wordt hoog tijd dat de zoek knop gebruikt gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Sinds vandaag gelukkige bezitter van 3,1kWp aan panelen op het dak, eindelijk naar het zin.

die perste er smiddags nog even 6,4 kwh uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Speksteenkachel schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 21:10:
[...]

Wordt weer eens tijd voor een paar foto's :9
Op die vraag zat ik natuurlijk al tijden te wachten.. ;) Even een greep, geprobeerd de wat leukere foto's te selecteren. 2 rijtjes van 5 op een pannendak kennen we ondertussen wel.

ET Solar 250Wp op een Piko. 27 stuks.
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-M0fsFfsQA-Y/UH2vScQb_nI/AAAAAAAAP9o/hnzZCfIOh9A/s720/IMG_0712%2520%2528Large%2529.JPG

Canadian Solar 245Wp op een Piko. 8 panelen onderaan op aparte string ivm. schaduw.
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-JictijsT9VA/UH2vzwZbn8I/AAAAAAAAP-I/7zhEsYqzK_E/s720/IMG_0779%2520%2528Large%2529.JPG

Canadian Solar 245Wp op een SB5000TL-21. Paneel rechtsboven moet nog even verhuisd worden naar links. Als alles nu eens in 1 keer goed zou gaan.. ;)
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-JjzOetCddeg/UH2v6lQmQ6I/AAAAAAAAP-Q/XQY6c_pr448/s720/IMG_0771%2520%2528Large%2529.JPG

YL245 op een Piko 4.2
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-AwAVJj2t5-c/UH2wSnmyOII/AAAAAAAAP-Y/tyTaDb0RRbM/s720/IMG_0763%2520%2528Large%2529.JPG

Canadian 240 mono's in 2 strings (2 daken) op een SB4000TL
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-YT0KU2nWP8Y/UH2wYiRs7fI/AAAAAAAAP-g/McllMiazf1s/s800/P1100664%2520%2528Large%2529.JPG

Yingli's op een Piko.
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-XPhrSrWsYyo/UH2w-DyOEuI/AAAAAAAAP_A/zJN50ujryrk/s720/Stuurwold.JPG

Voorkant.
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-am1PqKw02Ck/UH2wt33BR6I/AAAAAAAAP-w/HpJmGwmpmsM/s720/IMG_0863%2520%2528Large%2529.JPG

Achterkant.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-J29YxQ5PTo0/UH2wr-ju0vI/AAAAAAAAP-o/XbHwn3mxPlQ/s720/IMG_0860%2520%2528Large%2529.JPG

Deze kreeg ik pas van een klant.. hangen 2 Tripower 15.000, die even lekker aan 't maxxen waren.. :9~
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-Ig2q4_Og_mU/UH2wwbQ9kaI/AAAAAAAAP-4/364c2MjbxOI/s640/30.000%2520Watt.jpg

Op 't dak van 't Bronovo. Dubbelballast (dus 11 tegels per paneel) en zijkanten mooi dicht.
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-zUX4qI9EQMI/UH2zMGLk_YI/AAAAAAAAP_Q/nmwiew4hB-E/s720/IMG_0848%2520%2528Large%2529.JPG

[ Voor 5% gewijzigd door SunshineCompany op 16-10-2012 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

caddyslack schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 21:16:
@SunshineCompany;

M'n dakhelling is 45graden.
Stel dat ik een 4000TL-21 zou gaan inzetten, lever ik dan veel in tov. de 3000TL-21 of is dit verwaarloosbaar?
Prijsverschil verdien je ws. niet terug. Voer 't eens in in Sunny Design, inclusief 2 dakvlakken. Kun je zelf het verschil zien in opwek per omvormer. Dat keer 10 jaar, keer 25 cent. Weet je je wat het je meer oplevert als je een grotere omvormer neemt. Dan kijken of de meerprijs van een SB4000 't wel waard is. Ik gok van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-10 07:45
ElectricAlex schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 21:06:
[...]
Waren dat 2 STP210 panelen? Ging het niet om 2 andere panelen van ca. max 200Wp? De meeste 175-200wp panelen zijn 72 cell en komen met 2 panelen wel aan het minimale MPPT voltage van de steca 500.

Als het wel werkt: laten we het erop houden dat het niet ideaal is.

[ Voor 6% gewijzigd door RaymondD op 16-10-2012 21:32 ]

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 08:57:
[...]

sorry voor de late reactie (belachelijk hoeveel reacties zijn gepost in dag! :D )

Ooit gedacht aan een afdakje aan de zuid-kant van je huis?
Of gedacht aan het monteren van aan de muren van je huis (landscape!) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

databeestje schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 21:17:
[...]

.....
Hee, dat schreef ik een post of 5 geleden ook al, het wordt hoog tijd dat de zoek knop gebruikt gaat worden.
Dat zoeken binnen Tweakers.net werkt niet, zoals ik het graag zie. Dus zoek ik niet zo snel. Goed, zelf zal ik daar nog wat meer mee moeten oefenen. Maar op dit moment vind ik het niks. Als ik zoek op een bepaald woord (mag je zelf invullen wat), dan krijg ik diverse topics terug. Klik daar vervolgens op, dan begint dat vrolijk op pagina 1. Hoewel ik eigenlijk zoek ben naar pagina 241 en dan bijvoorbeeld de 10 posting van boven.

Zo iets had ik graag meteen willen zien. Maar dat is me tot op heden niet gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Gebruik Google om in tweakers te zoeken....Gaat beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
RaymondD schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 21:29:
[...]

Waren dat 2 STP210 panelen? Ging het niet om 2 andere panelen van ca. max 200Wp? De meeste 175-200wp panelen zijn 72 cell en komen met 2 panelen wel aan het minimale MPPT voltage van de steca 500.

Jawel,dat "waren" 2 stuks Suntech STP210 panelen inderdaad. En die leverden keurig 388 kWh per jaar.Hoezo niet ideaal ? Positionering is overigens bijna pal zuid, hellings hoek 20 graden, geen schaduw, in het oosten des lands.
Maar ze zijn er nog, alleen zijn ze sinds een paar maanden met z'n drietjes en met z'n allen op dezelfde Steca aangesloten. Ik hou ze in de gaten.
(No. of Cells 54 (6 × 9) zie ik in de data sheet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Sunshine het is weer top. d:)b
Vooral die boerderij met koeien op de voorgrond, het ideale plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 21:16:
Vandaag een offerte ontvangen:

12x panelen Axitec 250 WP
1x Power-One PVI 3.0 TL omvormer

Prijs is inclusief installatie op een schans (plaatsing 15 graden bij oriëntatie ZZW)

Onder de streep komt het neer op EUR 5.000 inclusief btw (excl. subsidie)

Wat zijn jullie reacties?

Met name gericht op de omvormer, ik zie hier het meerendeel SMA en Omniksol genoemd worden maar eigenlijk nooit Power-One (is daar een reden toe?)

Panelen deze Axitec zijn Duitse panelen, mag ik als leek 'uitgaan' van Duitse degelijkheid?

Andere offerte welke ik heb gehad is EUR 500 duurder, maar dan heb ik dezelfde setting maar dan met een SMA omvormer en Suntech 235 Wp panelen.

Wat zouden jullie adviseren?

Ben erg benieuwd.
Ik vind dit zo mooi :X

Afbeeldingslocatie: http://www.zonnestroomopbrengst.eu/img/plant_base/large/13398.jpg

Ik zeg, ga voor de max ( 12 x 250Wp of> )
Ik laat me even niet uit over de omvormer, wil hier niet steeds worden afgeschoten ;)

Ondergetekend, schans lover ut G'run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ja, als zulke schansen nu eens eenvoudig & betaalbaar op maat geleverd zouden kunnen worden. Heb ik wel een markt voor. Alleen wie betaalt als 't er af waait..? 't Is een flinke vlieger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 23:29:
Ja, als zulke schansen nu eens eenvoudig & betaalbaar op maat geleverd zouden kunnen worden. Heb ik wel een markt voor. Alleen wie betaalt als 't er af waait..? 't Is een flinke vlieger.
Beste Sunshine,

Zou u uw proffesionele mening kunnen geven over:
- Power-One omvormer
- 12x Axitec 250 Wp panelen

Of kan ik beter voor EUR 500 meer gaan voor SMA + Suntech 235 Wp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 23:36:
[...]

Beste Sunshine,

Zou u uw proffesionele mening kunnen geven over:
- Power-One omvormer
- 12x Axitec 250 Wp panelen

Of kan ik beter voor EUR 500 meer gaan voor SMA + Suntech 235 Wp?
Liever 500 EUR meer uitgeven aan SMA + Canadian Solar 250Wp mono's. Of een mooie Yingli mono. Of een mooie Sharp mono. Of een mooie 250Wp Suntech mono. Geen ouwe Suntechjes van 235. Moet eerlijk zeggen dat ik weinig tot niets weet over Axitec, maar of dat aan mij ligt, dat weet ik niet. Klinkt klein, ws. Chinese cell, plakwerk in Duitsland, dus 'made in Germany'. Tja.

Overigens is er zeker niets mis met PowerOne an-sich, heb alleen zeer slechte ervaringen met hun bar-en-bar slechte service. Echt, zo slecht heb ik het nog nooit meegemaakt. Vind ze verder geen voordelen hebben. Niet extreem goedkoop, of een extreem hoog rendement. Middenmoot, zoals 10 andere merken. Omnik is top qua prijs en rendement, SMA top qua service / trackrecord, Delta geeft 10 jaar garantie voor een prima prijs. Piko's zijn 3-fasig. En dan heb je nog een paar grote Duitse merken die degelijke spullen maken, maar die je niet heel veel ziet in NL. Mastervolt is overigens ook top.. als je van raket-simulatie-geluiden houdt.

/mening.

[ Voor 37% gewijzigd door SunshineCompany op 16-10-2012 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mastervolt is overigens ook top.. als je van raket-simulatie-geluiden houdt

LOL: het gaat dus een Mastervolt worden.

Maar bedankt voor je toelichting, ik ga denk ik verzoeken om de SMA had ik van start af aan al 'goed gevoel' bij (specificaties zijn ok).

Over paneeltjes twijfel ik nog, maar eens een nachtje over slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-10 16:13
Mijn ouders hebben een offerte ontvangen voor 5000 Wp compleet geinstalleerd,

panelen zijn shinetime solar 250 Wp mono

omvormer een solarriver 5200 TL

er wordt gesproken over een terugverdientijd van 7,9 jaar, opbrengst 4440 kW jaar
ze komen op een hellend dak met clickfit, gericht naar het westen.

is dit een goeie combinatie en vinden jullie van de merken? ik heb er nog nooit van gehoord.
met een all in prijs van 1,43 per WP lijkt me de prijs wel redelijk....

zijn er haken en ogen of alleen apen en beren op de weg?

[ Voor 10% gewijzigd door engelbertus op 17-10-2012 02:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[off topic]
@sunshinecompany
vraagje foto6 yingli op een piko
zijn dat asbestplaten op die schuur?
[off topic off]

@waterviolier bij de 235 panelen betreft het dan ook 12 panelen in dat geval zou ik zeggen ga voor de 250wp panelen
als het bij de 235wp panelen bijv 14 panelen betreft kun je mijn inziens dat beter doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

engelbertus schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 02:09:
Mijn ouders hebben een offerte ontvangen voor 5000 Wp compleet geinstalleerd,

panelen zijn shinetime solar 250 Wp mono

omvormer een solarriver 5200 TL

er wordt gesproken over een terugverdientijd van 7,9 jaar, opbrengst 4440 kW jaar
ze komen op een hellend dak met clickfit, gericht naar het westen.

is dit een goeie combinatie en vinden jullie van de merken? ik heb er nog nooit van gehoord.
met een all in prijs van 1,43 per WP lijkt me de prijs wel redelijk....

zijn er haken en ogen of alleen apen en beren op de weg?
De prijs lijkt mij (incl installatie) wel scherp. Omvormer in Chinees, maar doet het wel goed in de Photon testen. Betrouwbaarheid op lange termijn en ervaring met garantieafhandeling ken ik niet. Panelen zijn van een merk die ik niet ken. Hoeft natuurlijk weinig te zeggen over de kwaliteit

Let wel dat de Solarriver 5200 TL een enkelfase omvormer is die met minimaal 25A afgezekerd moet worden. Hier moet je hoofdaansluiting wel geschikt voor zijn. Ik zou bij deze vermogens eerder kiezen voor een 3-fase omvormer of desnoods twee kleinere enkelfase omvormers.

Edit: een jaaropbrengst van 888 kWh/kWp op een west dak vind ik trouwens wel erg positief ingeschat. Waarschijnlijk alleen haalbaar als je aan de kust woont en helemaal nooit schaduw hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door antonboonstra op 17-10-2012 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 22:16:
[...]

Dat zoeken binnen Tweakers.net werkt niet, zoals ik het graag zie. Dus zoek ik niet zo snel. Goed, zelf zal ik daar nog wat meer mee moeten oefenen. Maar op dit moment vind ik het niks. Als ik zoek op een bepaald woord (mag je zelf invullen wat), dan krijg ik diverse topics terug. Klik daar vervolgens op, dan begint dat vrolijk op pagina 1. Hoewel ik eigenlijk zoek ben naar pagina 241 en dan bijvoorbeeld de 10 posting van boven.

Zo iets had ik graag meteen willen zien. Maar dat is me tot op heden niet gelukt.
Als ik in dit topic zit en je drukt op het driehoekje van de zoekbox staat er "dit topic", teven zoeken op en/of evenals poster. Dat is toch redelijk functioneel.

Werkt voor mij iig prima.

Toegegeven, als je niet in een topic staat krijg je van alles terug, daar kan wat verbeterd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:52

ericplan

5180 Wp PV

Omdat buurman ook wat PV op het dak van onze VvE gaat leggen zit ik te denken aan een kleine uitbreiding, die in zijn order erbij kan. Twee panelen Sanyo/Panasonic H250. Omdat ik perse geen omvormers binnen wil/kan hebben worden dat dus micro-inverters. Weet iemand wanneer de Power One Micro's echt op de markt komen? Is Involar het enige alternatief dat deze panelen aankan, of zijn er nog anderen?
In de logging is reeds voorzien, de geijkte teller kWh-teller in de aparte groep is al opgenomen in de ZonPHP configuratie

[ Voor 16% gewijzigd door ericplan op 17-10-2012 10:12 . Reden: aanvulling logging ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

RaymondD schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 21:29:
[...]

Ik verbaas mij ook dat het werkt. Weet je ook zeker dat het een Steca 500 is en geen Steca 300? De Steca 300 werkt namelijk wel al vanaf 45V.

Theoretisch start een Steca 500 pas als de openklemspanning (Voc) boven de 75V komt. Zodra hij vermogen uit de panelen haalt, zal de stringspanning dalen tot op het MPP voltage. Tenzij het MPP voltage lager ligt dan de minimum spanning van de omvormer. Dan zal deze blijven 'haken' op 75V. Dit lijkt mij te moeten gebeuren als ik de datasheet van de Steca erbij pak. Als in de praktijk dit niet klopt, dan ben ik toch benieuwd waarom in de documentatie dan zo duidelijk staat: "Minimum input voltage 75V"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moons
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-10 20:10
Wat denken jullie van dit huis? Ik woon er (nog?) niet, dus kan het niet gaan opmeten.

Hoeveel m2 panelen zullen hierop passen denk je? Nu verbruiken we ca. 2000kWh per jaar (dus 10 panelen van 250 Wp nodig), maar dat zal wel wat gaan toenemen (nu op een flatje).

En is het onverstandig om de panelen op de carport/schuur te leggen (voetbal er tegenaan --> paneel kapot)? En/of gedoe met elektriciteitsleiding naar de schuur aanpassen?

Afmeting schuur/carportdak volgens Google Earth: ca. 5.70 x 3.30/4.90 = 23m2 Dak van het huis kan ik niet zo makkelijk opmeten. Huis is overigens vrijwel pal zuid (bovenste plaatje is noordgeoriënteerd).

Fotootjes voor de duidelijkheid:
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-p9M2zqQgmXY/UH52yRMSn_I/AAAAAAAAExo/2uGkvsj9ptw/s800/huis0.jpg
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-aI0rklU1mYs/UH52ye8gheI/AAAAAAAAExw/i43Rx5VdTtA/s800/huis2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-0Gh2vdSGkyI/UH52yqPW-GI/AAAAAAAAExs/r8vCpIAg_fA/s800/huis1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7

thunder7

Panelen zijn, als het goed is, hagelsteenbestendig. Een voetbal keihard recht er op, is misschien wel schadelijk. Maar om hem recht op een zonnepaneel op een carport te krijgen, moet er wel iemand in een helicopter aan het voetballen zijn. Dat risico lijkt me nogal mee te vallen.

Pagina: 1 ... 173 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.