3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
mbus = modbus?migjes schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 13:34:
[...]
(ik heb de mbus kaart nog niet helemaal begrepen hoe die nu werkt.)
Ik ben van plan om deze modbus meteen na de hoofdschakelaar te hangen:
http://www.shmmetershop.c...h-RS485-Modbus-Comms.html (komt nog wel een 3-fase meet-transformator bij)
Dan kan ik continu de stroom (en heel veel andere dingen) uitlezen.
Ik kan alleen nog niets vinden over wat deze meter gaat doen met een negatief verbruik op een of meer fasen.
Het modbus protocol ziet er niet al te ingewikkeld uit.
Ik kon geen 3-fase puls-uitgang meter vinden met voldoende pulsen/kWh om bij een laag verbruik real-time iets met de meet gegevens te kunnen doen, vandaar de keuze voor modbus.
jep dat had modbus moeten zijn.jwstolk schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 13:40:
[...]
mbus = modbus?
Ik ben van plan om deze modbus meteen na de hoofdschakelaar te hangen:
http://www.shmmetershop.c...h-RS485-Modbus-Comms.html (komt nog wel een 3-fase meet-transformator bij)
Dan kan ik continu de stroom (en heel veel andere dingen) uitlezen.
Ik kan alleen nog niets vinden over wat deze meter gaat doen met een negatief verbruik op een of meer fasen.
Het modbus protocol ziet er niet al te ingewikkeld uit.
Ik kon geen 3-fase puls-uitgang meter vinden met voldoende pulsen/kWh om bij een laag verbruik real-time iets met de meet gegevens te kunnen doen, vandaar de keuze voor modbus.
ik heb nu deze hangen.
http://www.eprotech.nl/sh...ale-aanduiding-p-143.html
1600 pulsen per kWh. (1 fase).
nog niet veel ervaring mee.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Dak wordt plat, bruikbaar deel van ca. 13.5m breed x 10m lang (dus van zuid naar noord).
Er gaan overigens nog wel wat ventilatieluiken af.
Wat is een beetje een goede afstand tussen de rijen met panelen, is 4 rijen een beetje haalbaar?
Onder welke hoek staan ze dan optimaal?
Wil graag zo'n 5000kWh opleveren dit dekt het verbuik al redelijk af.
Zijn hier nog optimale configuraties voor wat betreft opbrengst, bijv i.v.m. omvomers of i.d., of is alles redelijk schaalbaar?
Check de realisatie van ons energieleverend passiefhuis op energieleverend.nl
De panelen die ik op het oog heb zijn 99,2 cm breed. Zou ik er dan 6 naast elkaar kwijt kunnen zonder op het dak van de buren te komen?
Er zit volgens mij altijd iets ruimte tussen de panelen en de montage rail steekt ook nog iets uit denk ik.
Het gaat overigens om dit dak: http://g.co/maps/6m7rc
is 5000kWh niet een beetje veel?peeweeherman schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 13:58:
Ben bezig met ontwerp van een passiefhuis in Wierden, met redelijke orientatie op zuiden (max 15 graden richting oost) (by the way, misschien ook eens tijd voor een passiefhuis topic....)
Dak wordt plat, bruikbaar deel van ca. 13.5m breed x 10m lang (dus van zuid naar noord).
Wat is een beetje een goede afstand tussen de rijen met panelen, is 4 rijen een beetje haalbaar?
Zijn hier nog optimale configuraties voor wat betreft opbrengst, bijv i.v.m. omvomers of i.d., of is alles redelijk schaalbaar?
je moet het wel zelf opmaken want geld er voor krijgen is allen mogelijk voor kolenfooi.
je zou ook voor 7 x 160X82 panelen kunnen gaan dan heb je nog een klein beetje over.rvdm schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 14:20:
Ik ben aan het kijken wat er aan panelen bij ons op het dak zou passen. Het huis is 6 meter breed.
De panelen die ik op het oog heb zijn 99,2 cm breed. Zou ik er dan 6 naast elkaar kwijt kunnen zonder op het dak van de buren te komen?
Er zit volgens mij altijd iets ruimte tussen de panelen en de montage rail steekt ook nog iets uit denk ik.
Het gaat overigens om dit dak: http://g.co/maps/6m7rc
ik tel maar 6 dakpannen.
dat zou betekenen dat de panelen helemaal tot aan de nok komen te liggen.
daar zou de wind onder kunnen komen met alle gevolgen van dien.
(normaal hou je een extra dakpan bij de nok vrij.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik kan het zo niet online vinden, maar de tussenruimte tussen de panelen is met clickfit ongeveer 8mm en de eindhaken hebben ongeveer 2cm nodig. Je zult het even precies uit moeten zoeken, maar misschien dat het dan kan. Of je dit moet willen is iets heel anders...
Is wel veel, maar is de bedoeling dat we energieleverend huis gaan bouwen.migjes schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 14:54:
is 5000kWh niet een beetje veel?
je moet het wel zelf opmaken want geld er voor krijgen is allen mogelijk voor kolenfooi.
[...]
Daarnaast ben ik aan het kijken of het all-electric kan worden met warmtepompen ipv gas
een energie leverend huis is niet echt tof met de huidige wetgeving en energie bedrijven.peeweeherman schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 15:14:
[...]
Is wel veel, maar is de bedoeling dat we energieleverend huis gaan bouwen.
Daarnaast ben ik aan het kijken of het all-electric kan worden met warmtepompen ipv gas
als het huis all-electric gaat scheeld het veel in de vastrecht aansluitkosten etc..
maar dan kan het energie bedrijf niks aan je verdienen en moeten ze jouw elke maand betalen.
daar zijn ze niet blij mee.
ik weet niet hoever je al eens uitgezocht hebt hoe je elektriciteit rekening in elkaar steekt.
maar met een goed passief huis kun je makkelijk onder de 5000kWh blijven.
(waarschijnlijk is het beter om toch net iets te betalen, dat scheeld een hoop problemen)
Verwijderd
teveel pv bestaat niet, teveel kolencentrales wel, gewoon omdat ze dom, ouderwets en vies zijn gedurende hun levensduur.
het is beter dan 100.000 mensen gewoon flink van bil gaan op het dak, mischien verandert er dan iets.
Zijn die PV-panelen hiertegen bestandVerwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 16:20:
als je blijft kopen blijven ze ook kolencentrales bouwen
teveel pv bestaat niet, teveel kolencentrales wel, gewoon omdat ze dom, ouderwets en vies zijn gedurende hun levensduur.
het is beter dan 100.000 mensen gewoon flink van bil gaan op het dak, mischien verandert er dan iets.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
bedoel je nu dat je de stroom gratis het net op moet gooien?Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 16:20:
als je blijft kopen blijven ze ook kolencentrales bouwen
tenminste wat je over hebt. en vooral niet affakkelen?
wetgevingen kunnen heel snel veranderen als dat soort dingen gaan gebeuren.
(ik zie het nog wel een keer gebeuren dat dit soort dingen als linkse hobby worden verbannen.)
Dat wisselt sterk. Weten "zij" dat ik inmiddels al een ouwe l*l ben, er zitten ook beleefde mensen bij. De "u" vorm wordt vaak gehanteerd als ze iets van me willen. Dan beginnen ze eerst met een vleiende opmerking over mijn website (altijd lekker natuurlijkSunshineCompany schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 12:18:
[...]
Zeggen ze 'u' tegen je?En goed dat ik het weet, als ik omvormers nodig heb..
Voor de goede orde: ik "moet" steeds meer laten liggen. Het is fysiek gewoon niet meer te behappen. Jammerdepammer dus voor diegenen die naast het potje piesen. Welgemeend excuus voor het NIET (kunnen) beantwoorden van uw meel.
Anderen zijn wat minder goed opgevoed, beginnen meteen te "je-en" en te "jouw-en", gezellig amicaal te doen en zo. Dan is het sowieso ff oppassen geblazen, wat voor vleesch in den cuyp je "voor" je hebt...
Misschien is de boot per ongeluk rechtdoor gegaan na de Westerschelde (Antwerpen) en de havenhoofden van de Maasvlakte (Rotterdam) te hebben gepasseerd, en is 't ie full-speed onderweg gestuurd naar Hamburg om een dikke bonus te kunnen vangen...En ik moet helaas klanten ook wel eens bellen om te zeggen dat we een weekje (of 2) later komen. Balen, maar dat komt vaker door beschikbaarheid monteurs dan door voorraden. Tot nu dan. Want de container Canadians heeft vertraging..
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Verwijderd
China houd veel minder voorraad aan in Europa. Vorig jaar hoefde je met je vingers te knippen en de panelen stonden klaar in Hamburg , Antwerpen of Rotterdam. De reden heeft echt niet alleen met Duitsland van doen.Alles is moeilijk leverbaar op dit moment. Alles gaat richting Duitsland.
Eigen afzet in China?Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 17:22:
[...]
China houd veel minder voorraad aan in Europa. Vorig jaar hoefde je met je vingers te knippen en de panelen stonden klaar in Hamburg , Antwerpen of Rotterdam. De reden heeft echt niet alleen met Duitsland van doen.
Ik krijg nog regelmatig aanbiedingen uit alle drie de havens. Allemaal Chinees spul. Moet nog ff geleegd worden al die containers?
Andere redenen? Amerika? Italië? India? Japan ? (zwaar beschermde markt)
Productielijnen stil gelegd? Zo ja hoeveel dan?
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Als het mee zit ga ik straks ook over de 5000kWh/jaar heen, en dat op een oost-west dak. Mijn verbruik zal vooral afhangen van hoeveel de warmtepomp moet draaien in de winter (en hoeveel de houtkachel brandt). Ik heb eigenlijk meer gekeken naar het verbruik en de opbrengst in het voor/na jaar. In de winter zal ik wel te kort komen, en in de zomer ga ik bakken stroom overhouden omdat de warmtepomp dan nauwelijks draait.
Zolang ik 1:1 kan salderen haal ik een leuke tvt. Als ik in de zomer 5 cent/kWh krijg, en in de winter 25 cent/kWh moet betalen, dan moet er in de zomer dus 5x zo veel het net op gegooid worden. En als er helemaal een einde komt aan salderen of vergoedingen door-de-nul, dan heb ik in het voor/na-jaar een mooie opbrengst, en gaan we in juni/juli met 0 cent/kWh de concurrentie aan met Borssele
Het zijn inderdaad twee stukken dak van maar 6 dakpannen hoog. Ik zit net te lezen dat je 2 pannen van de nok moet blijven en 1 pan van de dakgoot. Dan hou ik maar 3 dakpannen over en zou het alleen landscape kunnen. Het is gewoon geen handig dak voor PV.migjes schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 14:54:
[...]
je zou ook voor 7 x 160X82 panelen kunnen gaan dan heb je nog een klein beetje over.
ik tel maar 6 dakpannen.
dat zou betekenen dat de panelen helemaal tot aan de nok komen te liggen.
daar zou de wind onder kunnen komen met alle gevolgen van dien.
(normaal hou je een extra dakpan bij de nok vrij.)
rvdm schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 19:17:
[...]
Het zijn inderdaad twee stukken dak van maar 6 dakpannen hoog. Ik zit net te lezen dat je 2 pannen van de nok moet blijven en 1 pan van de dakgoot. Dan hou ik maar 3 dakpannen over en zou het alleen landscape kunnen. Het is gewoon geen handig dak voor PV.
[ Voor 7% gewijzigd door counter12 op 10-03-2012 19:35 ]
Of je maakt een betaald oplaadpunt oor elektrische auto's.engelbertus schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 19:13:
dan lijkt het me een goed idee dat je zomers de opgewekte energie, die je niet betaald krijgt als het het net op gaat affakkelt door er lampjes op te laten brenden, of een geluidsinstallatie, net niet teveel lawaai laat produceren of zo.. gegarandeerd dat er veel aandacht komt voor deze waanzin van gratis terug moeten leveren, omdat de energieboeren " het anders zo slecht zouden hebben"
passiefhuis blijft vaak net onder 15kWh/m2 per jaar, bij een woonoppervlak van ca. 200m2 zit ik dan snel op 3000kWh, eigenverbruik ligt ook vrij hoog met al die pc's e.d., dus 5000kWh lijtk em wel reëel..migjes schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 16:18:
[...]
ik weet niet hoever je al eens uitgezocht hebt hoe je elektriciteit rekening in elkaar steekt.
maar met een goed passief huis kun je makkelijk onder de 5000kWh blijven.
(waarschijnlijk is het beter om toch net iets te betalen, dat scheeld een hoop problemen)
Ik las hier pas ook al vergelijkbare kul!* Ik zou het dak helemaal vol leggen als je de stroom kunt gebruiken. Als je bang bent voor de wind, dan kun je de panelen natuurlijk gewoon beter vast zetten.rvdm schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 19:17:
[...]
Het zijn inderdaad twee stukken dak van maar 6 dakpannen hoog. Ik zit net te lezen dat je 2 pannen van de nok moet blijven en 1 pan van de dakgoot. Dan hou ik maar 3 dakpannen over en zou het alleen landscape kunnen. Het is gewoon geen handig dak voor PV.
*Kul, want ik heb het nog nooit uit een respectabele bron vernomen. Kan er ook geen zinnige reden voor bedenken.
Ja, dan heb je 3000kWh/jaar aan warmte nodig ja. Maar je bent natuurlijk oliedom (pun intended) bezig als je dat met gewone resistieve verwarming elektrisch gaat opwekken. Daar gebruik je natuurlijk een warmtepomp voor en als dat een heel goed/inefficiënt geval is, dan zou je nog steeds een COP van 3 moeten halen. Ergo 1000kWh-elektrisch/jaar voor verwarming zou meer dan genoeg moeten zijn.peeweeherman schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 19:42:
[...]
passiefhuis blijft vaak net onder 15kWh/m2 per jaar, bij een woonoppervlak van ca. 200m2 zit ik dan snel op 3000kWh, eigenverbruik ligt ook vrij hoog met al die pc's e.d., dus 5000kWh lijtk em wel reëel..
[ Voor 33% gewijzigd door Paul C op 10-03-2012 19:59 ]
De redenering is als volgt. De bovenste dakpan kan je niet omhoogschuiven omdat die vast gemetseld is aan de nok. De dakpan daaronder blijkbaar ook niet? Ik zou de nokpannen altijd kunnen loshalen en opnieuw vastzetten. Volgens mij ligt de helft al los.pcmadman schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 19:56:
[...]
Ik las hier pas ook al vergelijkbare kul!* Ik zou het dak helemaal vol leggen als je de stroom kunt gebruiken. Als je bang bent voor de wind, dan kun je de panelen natuurlijk gewoon beter vast zetten.
*Kul, want ik heb het nog nooit uit een respectabele bron vernomen. Kan er ook geen zinnige reden voor bedenken.
De afstand naar de dakgoot zou zijn omdat anders het regenwater niet meer in de goot loopt maar eroverheen als het hard regent.
Of je sluit er een aircon op aan die overdag je slaapkamer koel houdt als de zon schijnt - wel zo comfortabel niet? In de winter kan die zelfs verwarmen.counter12 schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 19:36:
[...]
Of je maakt een betaald oplaadpunt oor elektrische auto's.
Weer een stapje verder off-the-grid, of mis ik iets?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Verwijderd
Van 2080 wp, nu vernieuwd en dus 3030 wp !
Bijgeplaatst vandaag: 5 x Suntech 190 op de dakkapel -70 azimuth hellingshoek 15 graden
aangesloten op de 2e string van de power-one 3.0 outd-s.
Aansluitmoment, net na afloop van de dag, nog geen productie kunnen zien.
Edit, foto:

(Er komt nog wat ballast bij, dit is 288 kg.
Dit is tijdens en niet na de installatie overigens...inzake details..)
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2012 21:22 ]
Verwijderd
Je kunt rustig volledig parallel met je dak plaatsen (geen correctie voor die 15 - 5 = 10 graden).peeweeherman schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 13:58:
Ben bezig met ontwerp van een passiefhuis in Wierden, met redelijke orientatie op zuiden (max 15 graden richting oost) (by the way, misschien ook eens tijd voor een passiefhuis topic....)
Met een dergelijke oppervlakte kun je heel ruim opstellen. Ter vergelijk: ik heb op 3.8m x 5.4 al 2080wp staan.
Ideale hoek is iets meer dan 20 graden. Hou het rustig op 20 graden. Afstand tussen de panelen: Vuistregel is 2 x de hoogte = de afstand tussen de panelen. Om schaduw effecten de verminderen zou ik het houden bij een factor 2.5.
Alles is schaalbaar, vanaf circa 3000wp gaat dat zelfs erg goed. Met je oppervlakte kun je goed kiezen voor standaard panelen die goedkoper zijn dan hoog vermogende panelen.Verder je moet rekening houden met je aansluiting. Omdat je een WP wilt neem ik aan dat je een 3 x 25A aansluiting kiest. Dan kom je uit bij de 3 fase omvormers, gelet op de 5000 kwh wens. Iets om even op te letten, ook geen probleem.
En als je in Wierden woont kun je lastig om Sunshine Company heen vind ik. Die zitten bij jou in het ''dorp''.
(jaja geen reclame natuurlijk..). Loop er eens langs.
21 x Suntech 250 op een piko 5.5
nu heb ik in vroeg voorjaar en laat najaar wat schaduw in de laatste 2 uur vd dagen (ongeveer)
Als ik nu die 21 in één string laat leggen, inverter efficiency een 95.9%.
Als ik nu de boel ga opsplitsen en de 'schaduw' panelen in een anders string ga zetten dan heb ik een 13-8 verdeling. 3.25 kWp op 95% en 2.00 kWp op 94.5% (gem 94.8%)
Is er ook een berekening waar ik mee kan berekenen wat me schaduw gaat kosten op de volledige string versus de opgesplitste variant? maw gaat me de 1.1% inverter verlies + 8 panelen nihil door schaduw me meer opbrengen als een volledige string van 21?
Om er toch te laatste watt'jes eruit te persen.
iemand een idee?
iMac, A1370, DS-412+, Yingli, Kostal, https://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=7287&sid=67244
Alleen mijn nokvorst is nog zichtbaar bovenop. De rest is allemaal zonnepaneel.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Verwijderd
Vraagjes over de foto :Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 20:56:
Vandaag wezen klussen....
Bijgeplaatst vandaag: 5 x Suntech 190 op de dakkapel -70 azimuth hellingshoek 15 graden
Edit, foto:
[afbeelding]
Het frame, waar de zonne-panelen opliggen, is dat een standaard frame van een merk of is dat speciaal er voor gemaakt? Welke hellingshoek hebben de zonne-panelen op deze foto?
Alvast bedankt voor een reactie.
Verwijderd
De hellingshoek is 15 graden. Het is een op maat gemaakt frame. Maakt niet uit in kosten (36 euro per paneel), maar sluit wel 100 % aan op de situatie.Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2012 @ 03:18:
Vraagjes over de foto :
Het frame, waar de zonne-panelen opliggen, is dat een standaard frame van een merk of is dat speciaal er voor gemaakt? Welke hellingshoek hebben de zonne-panelen op deze foto?
Alvast bedankt voor een reactie.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2012 07:40 ]
staan ze niet een klein beetje te veel naar de rand toe.Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 20:56:
Edit, foto:
[afbeelding]
normaal word het dakleer op de rand vast gespijkerd en daar loopt nu het water recht op als het van de panelen komt.
dat is niet het water dichtste stukje van een dakkapel.
(het kan ook de hoek zijn van de foto dat ik het niet goed zie.)
ik denk dat er toch wel meer mogelijk is.rvdm schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 19:17:
[...]
zo onhandig dak is het nu ook weer niet.
zeker niet als je het niet erg vind om de nok er gewoon uit te halen.
als het vol zuid is kun je makkelijk 14 x 190Wp neer leggen.
(mits de juiste maatregelen en vol zuid en daar ziet het wel naar uit.)
Is het trouwens normaal dat de omvormer een lichte piep produceert (power one 3.0) bij een belasting boven de 2kw ? Niet dat het verder uitmaakt aangezien die ergens hangt waar dat toch niet te horen is maar vroeg me af of het kwaad kan.
Coil-whine. Is normaalgesproken niet erg. Kan verholpen worden door klodder lijm op spoel te doen. Maar dan ben je je garantie kwijt omdat je hem dan moet open maken.Crazyanz schreef op zondag 11 maart 2012 @ 13:43:
Ik zag dat er net al een goede 8kwh was opgewekt vandaag dit wordt een top dag.
Is het trouwens normaal dat de omvormer een lichte piep produceert (power one 3.0) bij een belasting boven de 2kw ? Niet dat het verder uitmaakt aangezien die ergens hangt waar dat toch niet te horen is maar vroeg me af of het kwaad kan.
Gefeliciteerd, ziet er mooi uitVerwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 20:56:
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
SunshineCompany schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 19:39:
[...]
Panda-dakje vol (18x YL260 op SB5000):
[afbeelding]
[...]
Moet het ff vragen anders blijft het aan me knagen; Is dat in Emmen, Rietlanden, Zwaluwenveld?
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
deed me inderdaad denken aan coil whine, maar dat stelt me allerminst gerust dat hoor je meestal namelijk pas na X jaar, mijn ervaring is dat een product dan op zijn laatste benen loopt.zero_cool89 schreef op zondag 11 maart 2012 @ 14:06:
[...]
Coil-whine. Is normaalgesproken niet erg. Kan verholpen worden door klodder lijm op spoel te doen. Maar dan ben je je garantie kwijt omdat je hem dan moet open maken.
Nee, Gorinchem. Zit hier trouwens nu op bijna 20 KWh voor vandaag. Hoop dat de stop het houd: die moet nog vervangen worden.NitroX infinity schreef op zondag 11 maart 2012 @ 14:16:
[...]
offtopic:
Moet het ff vragen anders blijft het aan me knagen; Is dat in Emmen, Rietlanden, Zwaluwenveld?
Ja, als de vorsten zijn aangesmeerd, dan is het inderdaad lastig om een dakhaak onder de bovenste pan te krijgen. Het aansmeren van vorsten is volgens mij echter redelijk ouderwets, maar bij ons is het ook nog gebeurt (ouderwets dak). Tegenwoordig worden vorsten vaak geschroefd als ik het goed heb. Het is me hier echter wel gelukt om de dakhaken onder de tweede rij pannen te krijgen. De bovenste rij zit goed vast in de specie, maar de tweede rij kon ik net genoeg bewegen om er een haak onder te krijgen. Dit in combinatie met een relatief kleine pan (kruispan) zorgt ervoor dat ik de panelen van de vorst tot bijna in de goot kan laten lopen.rvdm schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 20:04:
[...]
De redenering is als volgt. De bovenste dakpan kan je niet omhoogschuiven omdat die vast gemetseld is aan de nok. De dakpan daaronder blijkbaar ook niet? Ik zou de nokpannen altijd kunnen loshalen en opnieuw vastzetten. Volgens mij ligt de helft al los.
De afstand naar de dakgoot zou zijn omdat anders het regenwater niet meer in de goot loopt maar eroverheen als het hard regent.
Verwijderd
Kent iemand de site metdezon.nl
hier worden diverse panelen aangeboden in diverse setjes..
hele leuke prijzen voor mooie aantal WP
maar is het goed, zijn de panelen degelijk en de omvormers..
kan iemand mij daar wat van vertellen?????
gaat om de volgende site
http://www.zonnepanelen.nl/metdezon-superactie
voorbaat dank en groet Oetave
Verwijderd
jammer, sorryVerwijderd schreef op zondag 11 maart 2012 @ 16:50:
koop en verkoop adviezen zijn niet conform forumregels.
zelf uitvinden.
ik ben zelf een noob en dacht laat ik mensen met ervaring eens vragen naar deze systemen..
als ik lees op dit forum is er een hoop verstand dienaangaand aanwezig.
en laat ik nu eens gebruik willen maken van deze kennis en ervaring..
ik ben dan zelf altijd nog diegene die moet kopen...
De eerst mijn meterkast, de groep rechtsboven is de groep voor de Zonnepanelen.
De tweede is mijn omvormer in de garage.
De derde mijn panelen van achteren gezien op het dak van mijn garage schuur.
en de vierde mijn panelen van voren gezien uit het zolderraam van mijn achterbuurman.
[ Voor 16% gewijzigd door PvPower op 11-03-2012 17:24 ]
15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer
Daar zou ik toch gewoon 8 x 245 Wp aan moeten kunnen hangen ?
Is het bluetooth interface van die SMA 2000 HF met bv. een arduino oid uit te lezen?
al vast met dank,
Ewald...
Is dit nu helemaal volgens de regels?PvPower schreef op zondag 11 maart 2012 @ 17:10:
Goed zoals belooft een paar foto's gemaakt.
De derde mijn panelen van achteren gezien op het dak van mijn garage schuur.
[afbeelding]
Hoewel het er erg netjes uit ziet, zou ik er niet echt gelukkig van worden als ik hier altijd tegen aan zou moeten kijken.
Verwijderd
wel eens een schoorsteen van een kolencentrale bekeken ?
dat is ook volgens de regels.
Ja hoor dit is helemaal volgens de regels.
De achterkant kijk ik zelf tegen aan, en aan de kant van je eigen tuin hoef je niet op een bepaalde afstand van de rand te blijven.
Aan de voor kant zit ik meer dan anderhalve keer de hoogt van de panelen uit de rand.
De installatie bestaat uit 10 Suntech STP250-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI3.0 omvormer en Schletter montage materiaal.
@Crazyanz
Dit is een plat dak
[ Voor 4% gewijzigd door PvPower op 11-03-2012 19:02 ]
Wat veel schaduw geeft op mijn dak.
De installatie is trouwens geleverd door Guus Lambalk van Zonnestroom.eu
En door mij zelf geinstalleerd.
Ik snap de problemen met Guus niet maar dat is mijn probleem ook niet.
Ik heb ook een goede ervaring met Guus (installatie hier is door hem aangelegd) maar de klachten aan zijn adress gaan geloof ik ook meer over het overtreden van forum regels hier en niet zozeer zijn service.PvPower schreef op zondag 11 maart 2012 @ 19:05:
Mijn schuine dak kan ik helaas geen panelen op leggen omdat mijn buren een dakopbouw hebben.
Wat veel schaduw geeft op mijn dak.
De installatie is trouwens geleverd door Guus Lambalk van Zonnestroom.eu
En door mij zelf geinstalleerd.
Ik snap de problemen met Guus niet maar dat is mijn probleem ook niet.
Ha, mooi! Ik ben ook bezig geweest dit weekend....2660 Wp (14 x Suntech 190) geplaatst en aangesloten.Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 20:56:
Al even piek van 2600 W gezien vanmiddag
Foto's volgen later...na zo'n weekend op het dak werken merk je als bureau tijger toch wel je spieren hebt waar je het bestaan niet van wist

Probleem is dat ik het moet laten leggen. Ga zelf het dak echt niet op, ben niet zo'n held. Een installateur zal die gok misschien niet durven nemen.pcmadman schreef op zondag 11 maart 2012 @ 15:12:
[...]
Ja, als de vorsten zijn aangesmeerd, dan is het inderdaad lastig om een dakhaak onder de bovenste pan te krijgen. Het aansmeren van vorsten is volgens mij echter redelijk ouderwets, maar bij ons is het ook nog gebeurt (ouderwets dak). Tegenwoordig worden vorsten vaak geschroefd als ik het goed heb. Het is me hier echter wel gelukt om de dakhaken onder de tweede rij pannen te krijgen. De bovenste rij zit goed vast in de specie, maar de tweede rij kon ik net genoeg bewegen om er een haak onder te krijgen. Dit in combinatie met een relatief kleine pan (kruispan) zorgt ervoor dat ik de panelen van de vorst tot bijna in de goot kan laten lopen.
Het is Zuid-Oost. 14x190Wp panelen zou helemaal geweldig zijn.migjes schreef op zondag 11 maart 2012 @ 11:36:
[...]
als het vol zuid is kun je makkelijk 14 x 190Wp neer leggen.
(mits de juiste maatregelen en vol zuid en daar ziet het wel naar uit.)
Dat is inderdaad minder handig. Maar aan de andere kant heeft een ervaren installateur ook de nodige kennis. Misschien wil hij het wel gewoon maken en als de vorsten daarbij beschadigen deze gewoon vervangen.
Ik herinner me net trouwens ook weer hoe ik het voor elkaar heb gekregen. Ik kon de tweede pan namelijk ook niet hoog genoeg optillen om de beugel eronder te krijgen. Wat echter wel ging was de tweede pan genoeg optillen om de derde eruit te kunnen pakken. In dit gat kon vervolgens de beugel. Als de beugel ver genoeg naar boven geschoven zit, dan kon de pan er weer terug in en kon de beugel vastgetrokken worden.
Verwijderd
Ze staan iets dichter bij de rand dan de bedoeling, maar er zit wel wat ruimte tussen. Gezien de vlakke helling verwacht ik geen problemen (zal niet snel stromen op 15 graden). Het is een EPDM dakje en de daklijst is volledig gekit daardoorheen zitten de nagels. Niet direct een zwakke plek.migjes schreef op zondag 11 maart 2012 @ 11:31:
staan ze niet een klein beetje te veel naar de rand toe.
normaal word het dakleer op de rand vast gespijkerd en daar loopt nu het water recht op als het van de panelen komt.
dat is niet het water dichtste stukje van een dakkapel.
(het kan ook de hoek zijn van de foto dat ik het niet goed zie.)
Nee.NitroX infinity schreef op zondag 11 maart 2012 @ 14:16:
[...]
offtopic:
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
[ Voor 98% gewijzigd door SunshineCompany op 12-03-2012 09:00 . Reden: Iemand op z'n *** getrapt blijkbaar. ]
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Heb op dit forum 1 post gevonden:
"Bij ons hangt de mastervolt xs3200 op zolder en we horen op de eerste verdieping de ventilator bij zonnig weer lekker zoemen. "
Is het echt zo erg? De fabrikant laat nergens iets los over het geluidsniveau , dus dat geeft al te denken.
Zal dan ook wel lekker vrij moeten hangen om veel verse lucht te klrijgen? Dus opbergen op een vliering zonder veel luchttoevoer is geen optie.
Daarnaast schijnt hij voorzien te zijn van een bedrade netwerkuitgang. Kan je hem gewoon aan je huisnetwerk koppelen en dan loggen op een pc? Of heb je daar weer allerlei extra dingen voor nodig?
Ik vind stil belangrijk, alternatief zou een SB3000 (met convectie, 30 dB(A) ) of SB3000 HF zijn (met opticool, dus ventilator 38 dB(A).
Verwijderd
Kan prima en is een hele goede omvormer. Er mag 2100 W aan en dus ook nog wel een tikje meer in Wp.RogerDad schreef op zondag 11 maart 2012 @ 17:21:
Heeft er iemand al ervaring met de SMA 2000 HF ?
Is het bluetooth interface van die SMA 2000 HF met bv. een arduino oid uit te lezen?
al vast met dank,
Ewald...
Ben geen bluetooth expert, maar het protocol van SMA is niet zo makkelijk uit te lezen .. voor zover ik weet.
Arduino kun je inzetten om een simpeler signaal te loggen.
Verwijderd
Wat is verstandiger!!!
1 set kopen op 1 omvormer 1140 WP die waarschijnlijk op een aparte groep zal moeten..
of systematisch als de poen ervoor is setjes bijkopen, van ongeveer 570 WP -870 WP
de omvormer dan op elkaar aansluiten.. zodat je eventueel verschil in vermogen kan opvangen..
Verwijderd
XS3200 is een oud bakkie al en wordt binnenkort afgelost.MeTooPV schreef op zondag 11 maart 2012 @ 22:10:
Ik zoek me een ongeluk naar echte info over de XS3200 van mastervolt.
Heb op dit forum 1 post gevonden:
"Bij ons hangt de mastervolt xs3200 op zolder en we horen op de eerste verdieping de ventilator bij zonnig weer lekker zoemen. "
Is het echt zo erg? De fabrikant laat nergens iets los over het geluidsniveau , dus dat geeft al te denken.
Zal dan ook wel lekker vrij moeten hangen om veel verse lucht te klrijgen? Dus opbergen op een vliering zonder veel luchttoevoer is geen optie.
Daarnaast schijnt hij voorzien te zijn van een bedrade netwerkuitgang. Kan je hem gewoon aan je huisnetwerk koppelen en dan loggen op een pc? Of heb je daar weer allerlei extra dingen voor nodig?
Ik vind stil belangrijk, alternatief zou een SB3000 (met convectie, 30 dB(A) ) of SB3000 HF zijn (met opticool, dus ventilator 38 dB(A).
Er zijn meer alternatieven dan je je kan voorstellen. Die SB3000 (zonder toevoeging) is ook een gouwe ouwe. De SB 3000 tl20 is dan wel weer van deze tijd.
Het hangt er ook vanaf wat je voor panelen kies en of de voltage range lekker aansluit.
Heb zelf een power-one, bij mij is die vrijwel onhoorbaar.
Verwijderd
Gefeliciteerd, mooi (eigen) werk. Ik zou wel overwegen TOCH die pijpjes weg te halen of dePvPower schreef op zondag 11 maart 2012 @ 17:10:
Goed zoals belooft een paar foto's gemaakt.
panelen naar voren te halen en er over de pijpjes heen te plaatsen. (doppie eraf).
Veel opbrengst gewenst!
Just my two cents.Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2012 @ 22:36:
[...]
Gefeliciteerd, mooi (eigen) werk. Ik zou wel overwegen TOCH die pijpjes weg te halen of de
panelen naar voren te halen en er over de pijpjes heen te plaatsen. (doppie eraf).
Veel opbrengst gewenst!
A'dam PVOutput

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
- Goed rondgekeken bij de verschillende aanbieders;
- Beperkte ruimte op het dak (2 panelen van 2x1m past net perfect).
Uitgekomen bij www.zonnepanelen.nl en een pakketje met twee "300"Wp panelen. Waarom de dubbele haakjes vraagt u nu misschien af? Omdat ik twijfel aan de juistheid daarvan.
De bijbehorende links:
300Wp panelen op www.zonnepanelen.nl
Datasheet Longbai Solar
Datasheet GPPV Solar
Er wordt ten eerste vermeld dat er geleverd zal worden van een van de volgende twee producten: GPPV Solar of Longbai Solar. Mijn eerste ontdekking is dat Longbai Solar een onbetrouwbare zaak lijkt met een vreemde 'Alibaba'-webshop en dat zij uberhaupt geen panelen leverel van 2x1m.
Wanneer ik echter ga kijken bij de panelen van GPPV Solar blijkt dat de maximale uitvoering uit de genoemde reeks 290Wp is en niet 300Wp. Met een mogelijke afwijking van 3% kan ik best leven met panelen van 280-290Wp. Dat is ook niet probleem.
Het wordt nu echter pas interessant. De datasheet die ik hierboven heb gelinked van de GPPV panelen blijkt gemanipuleerd te zijn. Vergelijk:
http://www.zonnepanelen.nl/panelen/gppv300.pdf
http://gppv.cc/cnpdf/GPM280_B_72.pdf
Zo is dus de 280 veranderd in 300 (te zien aan de selecteerbaarheid, geen anti-aliasing, wittere letters, en men is vergeten de tekst goed te manipuleren in de eerste alinea).
Inmiddels ook een offerte aangevraagd om te kijken of er hierdoor meer duidelijkheid zou komen over de panelen, maar dat is helaas niet gebeurd. Overal wordt er reclame gemaakt met 300Wp panelen, die niet lijken te bestaan en waarvoor officiele datasheets zijn gemanipuleerd. Hoe kan ik dit anders zien dan oplichting en misleiding?
Wat moet ik hiermee? Hoeveel mensen trappen in deze misleidende advertenties?
Ik kan niet in zee gaan met bedrijven die mensen proberen te misleiden. Mijn laatste vraag is aldus of iemand een andere vergelijkbare aanbieder van panelen van 2x1m weet?
http://zonstraal.forumup.be/about15325
De vreemde conclusie daar was dat MDZ waarschijnlijk inderdaad zelf een nieuw typenummer heeft gemaakt om 300 Wp te suggereren, terwijl de tabel eronder laat zien dat maximaal 290 Wp kan worden geleverd, maar wellicht krijg je ook wel het 240 Wp paneel. Dat zou helemaal lachen (of huilen) zijn.
Verwijderd
Antwoord 1; je niet mee vermoeien. (even gekeken, echt niet te geloven dit!)Sodiac999 schreef op zondag 11 maart 2012 @ 23:27:
Wat moet ik hiermee? Hoeveel mensen trappen in deze misleidende advertenties?
Ik kan niet in zee gaan met bedrijven die mensen proberen te misleiden. Mijn laatste vraag is aldus of iemand een andere vergelijkbare aanbieder van panelen van 2x1m weet?
Antwoord 2: Suntech STP 290 -24 , het is zelfs mogelijk dat ze goedkoper zijn, maar daar kun je wellicht mee leven.
(aanbieder, kan ik noemen via DM)
edit; je zult het ergens aan moeten hangen, de omvormer, ik denk een Soladin 600, dan kun je zonder problemen ook voor 280 of 285 wp panelen gaan.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2012 08:03 ]
dat gaat dus wel lukken.rvdm schreef op zondag 11 maart 2012 @ 19:26:
[...]
Het is Zuid-Oost. 14x190Wp panelen zou helemaal geweldig zijn.
als het wat duurder mag zijn kun je ook nog gaan voor 14x 200Wp.
of als je echt teveel geld hebt ga je gewoon voor sanyo 240Wp, maar dat komt wel met een prijs.
dan moet je je zelf kijken of je een omvormer wil met 1 of 2 mppt's
ik kan moeilijk schatten of het handig is om de onderste string op een aparte mppt nodig is (of aparte omvormer).
ik denk zelf van niet, maar dat mag je zelf besluiten.
het dakje zag er niet al te moeilijk bereikbaar uit.
maar als je echt geen zin hebt er op te klimmen dan kun je het laten doen natuurlijk.
de epdm (netjes) die gaat wel 80 jaar mee.Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2012 @ 20:27:
[...]
Ze staan iets dichter bij de rand dan de bedoeling, maar er zit wel wat ruimte tussen. Gezien de vlakke helling verwacht ik geen problemen (zal niet snel stromen op 15 graden). Het is een EPDM dakje en de daklijst is volledig gekit daardoorheen zitten de nagels. Niet direct een zwakke plek.
allen die kit is na 5 jaar niet zo goed meer.
maar dat is natuurlijk geen probleem voor je zwager om dat op te lossen.
geen ervaring met de SMA2000 HF.RogerDad schreef op zondag 11 maart 2012 @ 17:21:
Heeft er iemand al ervaring met de SMA 2000 HF ?
al vast met dank,
Ewald...
maar 8 x 245 Wp (suntech panelen gepakt.) geeft mij niet een bijzonder mooi systeem.
het gaat, maar dan ook maar net.
de hf is voor hogere voltages en die haal je niet met dat type panelen.
de sma2100tl doet het net iets beter.
probeer eens het programmaatje van sma Sunny design.
(tipje kijk niet teveel naar het aantal Wp van een paneel.
met b.v. 190Wp panelen kun je er misschien wel 10 plaatsen wat goedkoper is en beter voor de omvormer.)
En nu nog wat meer details:rube schreef op zondag 11 maart 2012 @ 19:20:
[...]
.....Ik ben ook bezig geweest dit weekend....2660 Wp (14 x Suntech 190) geplaatst en aangesloten.
Al even piek van 2600 W gezien vanmiddag
ZZO en geen last van schaduw.
Een (voor mij onbekende) Eaton omvormer gebruikt die ik voor een goede prijs in Duitsland kon kopen.
Clickfit gebruikt voor de bevestiging
Eenvoudig gelogd via PlugWise.
Ik kon makkelijk 1 groep maken, dus hoefde er gelukkig geen groep en aardlekschakelaar bij te plaatsen.
En dit alles, bij zelf installeren, voor slechts € 1,46 / Wp. Dat nog niet iedereen dit doet
Incl. mijn reiskosten komt er trouwens een paar cent bij, maar ik woon nogal ver van mijn ouders waar ik dit geïnstalleerd heb.
Nu moet Enexis alleen nog een nieuwe meter (=gratis) komen plaatsen die de teruglevering registreert
En natuurlijk foto's:

Omvormer:

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
De 300 kWp nadert.
https://docs.google.com/s...hwbmV3YTZMc2c&hl=nl#gid=0
2 vragen:
- hoewel het dak al op de 1e verdieping begint vraag ik me af hoe mensen voorkomen dat ze van het dak af kukkelen. Vooral bij een wat hoger dak krijg je volgens mij dan geen 2e kans.
- Tussen de rijen zit horizontaal een kleine opening. Is dit bewust/ met een reden gedaan?
Ik zal het natuurlijk aanmelden op de lijst van Anton, moet ff de link opzoeken (link van hierboven is alleen voor weergave, niet aanmelden?)
Ah, hier dus: https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?hl=nl&formkey=dDJ3R3dpQ1EzRFgxTnhwbmV3YTZMc2c6MQ#gid=0
-Ik heb bij het plaatsen van mijn eigen systeem destijds 2 klimgordels en touw aangeschaft. Dat heb ik hier ook weer gebruikt: touw door een dakraam aan de andere kant naar binnen en aan de trap vast gemaakt. Ik heb zelf ook nog wel een beetje last van hoogtevrees en ga echt niet een hele dag werken zonder beveiligingMeTooPV schreef op maandag 12 maart 2012 @ 09:27:
Netjes geplaatst.
2 vragen:
- hoewel het dak al op de 1e verdieping begint vraag ik me af hoe mensen voorkomen dat ze van het dak af kukkelen. Vooral bij een wat hoger dak krijg je volgens mij dan geen 2e kans.
- Tussen de rijen zit horizontaal een kleine opening. Is dit bewust/ met een reden gedaan?
-Bij Clickfit kun je dopjes gebruiken die je aan de achterzijde van het paneel kunt bevestigen. Deze dopjes steunen dan op de rail en dat is erg makkelijk tijdens het vast maken. Als ik die opening kleiner had willen hebben dan had ik zelf nieuwe gaten in de panelen moeten boren en daar had ik niet zoveel zin in. Ik heb geen problemen met de kleine opening, dus het is bewust zo gedaan
[ Voor 8% gewijzigd door rube op 12-03-2012 09:44 ]
als je de dakpannen omhoog schuift heb je een heel aardig trapje waar over je makkelijk kunt lopen.MeTooPV schreef op maandag 12 maart 2012 @ 09:27:
Netjes geplaatst.
2 vragen:
dan sta je aardig stevig op de panlatten (wel stevige schoenen aantrekken). (kijk eens naar de foto's van sunschinecompany een paar posts eerder.)
als je klickfit eenmaal hangt dan kan je daar ook wel op staan.
de opening was niet nodig, rube heeft het zich makkelijk gemaakt en gewoon de ophang busjes gebruikt van clickfit.
dan hou je met bepaalde dakpannen een beetje ruimte over.
maar ik vind het er netjes uitzien.
Maar dat van die stekker wilde ik idd nog vragen; als je een aparte groep aanlegt voor je PV (< 600 Wp) mag je er dan nog wel een stekker/stopcontact tussen zetten? Of mag er als je er een PV-installatie aanhang gewoon maar 1 stopcontact aanwezig zijn... (in principe is het doel daarmee natuurlijk ook al bereikt, tenzij iemand bedenkt daar wel even een verdeeldoos tussen te mogen stoppen)
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Ja, daar is hier idd een discussie / vraag over geweest, maar geen duidelijk antwoord op gekomen.NovapaX schreef op maandag 12 maart 2012 @ 09:46:
Ziet er zeker netjes uit!
Maar dat van die stekker wilde ik idd nog vragen; als je een aparte groep aanlegt voor je PV (< 600 Wp) mag je er dan nog wel een stekker/stopcontact tussen zetten? Of mag er als je er een PV-installatie aanhang gewoon maar 1 stopcontact aanwezig zijn... (in principe is het doel daarmee natuurlijk ook al bereikt, tenzij iemand bedenkt daar wel even een verdeeldoos tussen te mogen stoppen)
Er komt hier nog een briefje aan te hangen NIET ER UIT HALEN OF IETS ANDERS OP AANSLUITEN of zoiets
Ik heb de contactdoos iig al lekker hoog opgehangen, zodat je het ook niet zo snel zou doen.
Ik kreeg die vraag regelmatig, en heb er daarom een uitgebreid antwoord op geschreven: http://www.solarwebsite.n...op-een-elektrische-groep/NovapaX schreef op maandag 12 maart 2012 @ 09:46:
Ziet er zeker netjes uit!
Bij meer dan 600Wp mag er geen enkele verbruiker op de groep aangesloten worden, en om dat uit te sluiten mag er ook geen stopkontakt op de groep zitten.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
(Ik ben zelf namelijk al ernstig rekening aan het houden met een 1000-1500 Wp systeempje)
Sparql TV wiki
Als omvormer heb ik een SMA Sunnyboy 3000TL‐20 in de planning staan.
Echter ben ik niet echt geintesseerd in allemaal mooie opbrengsgrafieken en dergelijke..
Ik een goede omvormer voor een goede prijs...
Welke omvormer raden jullie aan?
Nee waarom? Ook een grotere omvormer heeft meestal gewoon een stekker, en je kunt dus gewoon met een Circle loggen.NovapaX schreef op maandag 12 maart 2012 @ 09:57:
Dus als je dan met plugwise wil loggen moet je gewoon een lasdoos/opbouwdoos met een 'Plugwise Stealth' erin plaatsen....
(Ik ben zelf namelijk al ernstig rekening aan het houden met een 1000-1500 Wp systeempje)
-edit-
Ik meen dat echt grote omvormers, in de richting van 3kW, wel eens een schroefaansluiting hebben, dan zou een Stealth inderdaad een oplossing zijn.
[ Voor 15% gewijzigd door JeroenH op 12-03-2012 10:01 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Hierboven zeg je net dat er geen stopcontact op de groep mag zitten?
Maar als je omvormer met een stekker wilt aansluiten heb je toch 1 stopcontact op de groep nodig?
Geen andere verbruiker is duidelijk en ben ik het helemaal mee eens, maar ik ben benieuwd of er in de NEN1010 letterlijk staat dat er een on onderbroken kabel van de groep naar de omvormer toe moet..?
Of mag er wel een schakelaar tussen? Bij mij is de Plugwise/stopcontact dan namelijk de schakelaar
je hebt de vraag verkeert beantwoord.JeroenH schreef op maandag 12 maart 2012 @ 09:59:
[...]
Nee waarom? Ook een grotere omvormer heeft meestal gewoon een stekker, en je kunt dus gewoon met een Circle loggen.
-edit-
Ik meen dat echt grote omvormers, in de richting van 3kW, wel eens een schroefaansluiting hebben, dan zou een Stealth inderdaad een oplossing zijn.
@NovapaX
een stekker en stopcontact mag gewoon.
net als een elektrische oven of wasmachine.
neem wel een stekker en stopcontact die dat aan kan.
(alle gebruik apparaten van > 2000W moeten wel een eigen groep.
alle leverende systemen van > 500W moeten ook eigen groep.)
de stealth oplossing vind ik ook beter, maar hoeft niet.
ik had over over het plaatsen van enig stopcontact in de groep... jij dacht denk ik dat ik het over een tweede stopcontact had. Ik begrijp nu dus dat je wel 1 stopcontact mag hebben om je omvormer op aan te sluiten... maar een dolle dwaas kan daar toch zo een verdeelblok tussen stoppen omdat hij nog een stopcontact nodig heeft voor zijn vijverpomp-systeem die in de garage staat. (leuke aardlek-kortsluit-kandidaat)
Sparql TV wiki
rube schreef op maandag 12 maart 2012 @ 10:06:
@ JeroenH: spreek je jezelf nu niet tegen?
Hierboven zeg je net dat er geen stopcontact op de groep mag zitten?
Maar als je omvormer met een stekker wilt aansluiten heb je toch 1 stopcontact op de groep nodig?
Ah ik zie het nu ja, verkeerd geïnterpreteerd. Bij PV-installatie >600Wp mag er dus in totaal maar één stopkontakt aanwezig zijn, en daarop moet dus de omvormer aangesloten. Bij hogere vermogens kan een goede schroefaansluiting iets minder verlies geven, maar goed schakelmateriaal kan ik me niet voorstellen dat het onder de 2kWp veel scheelt.
Klopt, maar als de verzekeringsinspecteur na een brand door de rokende puinhopen van je schuur waadt en daar geen verdeelblok aantreft is er niets aan de hand.NovapaX schreef op maandag 12 maart 2012 @ 10:10:
Ja, ik denk dat we elkaar verkeerd begrepen hebben.
ik had over over het plaatsen van enig stopcontact in de groep... jij dacht denk ik dat ik het over een tweede stopcontact had. Ik begrijp nu dus dat je wel 1 stopcontact mag hebben om je omvormer op aan te sluiten... maar een dolle dwaas kan daar toch zo een verdeelblok tussen stoppen omdat hij nog een stopcontact nodig heeft voor zijn vijverpomp-systeem die in de garage staat. (leuke aardlek-kortsluit-kandidaat)
[ Voor 31% gewijzigd door JeroenH op 12-03-2012 10:17 ]
Zoals jeroenH aangeeft, 1 stopcontact mag.
als mijn omvormer zou roken?MeTooPV schreef op maandag 12 maart 2012 @ 10:17:
Een verlengsnoer met verdeelblok maakt geen deel uit van je elektrische installatie. Dat een omvormer zonder stekker verkeerde dingen doen moeilijker maakt is waar. Maar ik vind het ook wel prettig dat als je omvormer gaat staan roken (geen idee of dat kan) , dat je dan gewoon de stekker eruit kan trekken, en niet in de stoppenkast hoeft ete zoeken welke van die 12 groepen de omvormer is.
Zoals jeroenH aangeeft, 1 stopcontact mag.
dan gooi ik als een gek mijn hoofd schakelaar om.
dat is niet goed natuurlijk. (er mag niet gerookt worden op mijn zolder.
je kunt ook een stikkertje op hangen welke groep van je omvormer is.
Dat is mooi, want dan kan ik binnenkort vast wat groepen boven aan gaan leggen. Ik moet toch nog een extra groep voor de droger maken. Loze leidingen (2 stuks) liggen er al dus dan neem ik direct wel een extra groep mee voor de PV... de WAF direct weer een stuk omlaag gebracht omdat dat nogal wat zooi scheelt.
Of ben ik nu heel erg, de voorbereiding voor een PV-installatie wegmoffelen onder het mom van een extra groep voor de droger.... "en als ik dan toch bezig ben doe ik er wel eentje extra... je weet maar nooit"

Sparql TV wiki
een hele mooie methode.NovapaX schreef op maandag 12 maart 2012 @ 10:24:
Ah.. helemaal duidelijk. Das is dus gewoon de verantwoordelijkheid van de gebruiker (ik dus)
Dat is mooi, want dan kan ik binnenkort vast wat groepen boven aan gaan leggen. Ik moet toch nog een extra groep voor de droger maken. Loze leidingen (2 stuks) liggen er al dus dan neem ik direct wel een extra groep mee voor de PV... de WAF direct weer een stuk omlaag gebracht omdat dat nogal wat zooi scheelt.
Of ben ik nu heel erg, de voorbereiding voor een PV-installatie wegmoffelen onder het mom van een extra groep voor de droger.... "en als ik dan toch bezig ben doe ik er wel eentje extra... je weet maar nooit"
bij mij was de waf-factor net anders om.
ik heb de extra groep voor de droger weg gemoffeld bij de pv installatie.
(ook die voor het toekomstig koffie zet apparaat.)
Sparql TV wiki
1 groep, 1 stopcontact, 1 stekker voor je PV installatie.
Trouwens weer zware bewolking vandaag boven Twente, ik geloof dat ik maar ga verhuizen naar e kust
[ Voor 52% gewijzigd door SpeksteenWP op 12-03-2012 10:35 ]
Dat laatste is niet juist. Ik heb dat bij iemand met veel NEN1010 kennis nagevraagd en het staat nergens beschreven dat je je omvormers niet met een stekker mag aansluiten op een groep waar exclusief op wordt ingevoed.JeroenH schreef op maandag 12 maart 2012 @ 09:54:
Bij meer dan 600Wp mag er geen enkele verbruiker op de groep aangesloten worden, en om dat uit te sluiten mag er ook geen stopkontakt op de groep zitten.
Edit:
Meerdere stopkontakten mag ook op diezelfde groep. Mits je daar maar geen verbruikers op aansluit.
Zou maf zijn. Heb je een systeem met 3 omvormers ( 3000Wp ), dan zou je 1 omvormer WEL met stekker mogen aansluiten, en de andere twee niet.

[ Voor 21% gewijzigd door mkleinman op 12-03-2012 10:34 ]
Mijn antwoord was op een vraag die ik verkeerd interpreteerde - en die jij nu ook weer verkeerd interpreteertmkleinman schreef op maandag 12 maart 2012 @ 10:32:
Dat laatste is niet juist. Ik heb dat bij iemand met veel NEN1010 kennis nagevraagd en het staat nergens beschreven dat je je omvormers niet met een stekker mag aansluiten op een groep waar exclusief op wordt ingevoed.
Overigens is het wel stom dat die NEN1010 niet gewoon gratis openbaar te lezen is. Iedereen 'kent wel iemand' of 'heeft gehoord dat' maar ik zou het wel eens zelf willen lezen. Als je echter opzoekt wat het document kost word je niet vrolijk...
Edit toegevoegdJeroenH schreef op maandag 12 maart 2012 @ 10:34:
[...]
Mijn antwoord was op een vraag die ik verkeerd interpreteerde - en die jij nu ook weer verkeerd interpreteert
Overigens is het wel stom dat die NEN1010 niet gewoon gratis openbaar te lezen is. Iedereen 'kent wel iemand' of 'heeft gehoord dat' maar ik zou het wel eens zelf willen lezen. Als je echter opzoekt wat het document kost word je niet vrolijk...
En inderdaad is het IMHO belachelijk dat je bij een consumenten norm voor elektriciteit hier als consument geen toegang tot hebt.
Ik heb voor m'n uitbreiding ook weer een omvormer nodig.mkleinman schreef op maandag 12 maart 2012 @ 10:32:
[...]
Dat laatste is niet juist. Ik heb dat bij iemand met veel NEN1010 kennis nagevraagd en het staat nergens beschreven dat je je omvormers niet met een stekker mag aansluiten op een groep waar exclusief op wordt ingevoed.
Edit:
Meerdere stopkontakten mag ook op diezelfde groep. Mits je daar maar geen verbruikers op aansluit.
Zou maf zijn. Heb je een systeem met 3 omvormers ( 3000Wp ), dan zou je 1 omvormer WEL met stekker mogen aansluiten, en de andere twee niet.
Enkel stopcontact gaat een dubbel stopcontact worden voor 2 omvormers

Het is enigszins creatief, maar het mag zo
Dit topic is gesloten.