Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) OverzichtVolgende deelLaatste deel

Pagina: 1 ... 17 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.386.186 views

• Neanderthaler71
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 31-07-2012

Neanderthaler71

3030 WP. Non subsidium !

quote:
PvPower schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 16:39:
Ik kan op mijn omvormer vrij goed aflezen wat hij produceert.
Dat lijkt zo. Omvormers kunnen flink afwijken. Mijn SMA overdreef ruim 8% en mijn huidige
power-one overdrijft 1 a 1,5%. En pas in de meterkast vind subsitutie plaats (mijn stroom, voor hun stroom).

Jullie mogen het nu wel weten, ik heb een bedrijf in PV, Zonnekompas is de naam.

• silvester6
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 12-02 08:43
Nee die lastscheider wordt bij de SDE geëist zodat de monteur die de bpm plaatst niet naar je omvormer hoeft om daar de scheiding te maken wat je wel zou kunnen doen voor jezelf is een werkschakelaar bij de omvormer maar dit is niet verplicht.

• WouterB
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 15-07 14:46

WouterB

3680 Wp

quote:
Neanderthaler71 schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 16:43:
[...]

Dat lijkt zo. Omvormers kunnen flink afwijken. Mijn SMA overdreef ruim 8% en mijn huidige
power-one overdrijft 1 a 1,5%. En pas in de meterkast vind subsitutie plaats (mijn stroom, voor hun stroom).
Ik vermoed dat de overdrijving van de PVI het eigengebruik van de omvormer is. ik log 'm met plugwise en de PVI geeft inderdaad net iets meer aan dan plugwise.

Moet je trouwens een groep die puur en alleen voor PV is achter een aardlek hebben zitten? Als dat niet zo is, dan kan ik mooi na de hoofdschakelaar een 3-fasemeter zetten, die dan het gebruik meet en de groep voor de PV apart op 1 fase aansluiten (via een 1fase-meter). Die 2 meter zou ik dan met een arduino (of eventueel youless oid) automatisch kunnen gaan loggen.

WouterB wijzigde deze reactie 08-03-2012 16:49 (26%)
Reden: aardlek en PV-groep?

10 Yingli Panda 260Wp + 4 270Wp, Power-One Aurora PVI 3.0 en tigo optimisers. Zie http://www.tigoenergy.com/site.php?wouterb

• silvester6
Bij mij zit er 1-2% in met de omvormer en de BPM. Maar voor mij is het hobby om leuke grafieken te krijgen en meterstanden bij te houden

• engelbertus
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 10-02 18:03
quote:
silvester6 schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 16:13:
Als jou installatie door de hoofdschakelaar in 1 handeling uit te zetten is is het goed.
Die extra lastscheider is voor de SDE regeling wel verplicht.

Hier de tekening

[afbeelding]
zoals in die schets telt zowel de lever als de teruglevermeter als je aan jezelf levert, dus dat lijkt me niet een goed idee? dat kost je geld.

• PvPower
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 25-11-2017
@silvester6
Ok, dus die lastscheider was alleen vereist voor de SDE regeling.

@Neandertthaler71
Dus de omvormer overdrijft een beetje.

@WouterB
Ik denk ook na over Plugwise, werkt dat een beetje goed?

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

• silvester6
Deze standen zijn toch ook voor eigen gebruik en niet voor een nuts bedrijf.

Ik kan op deze manier zien wat ik teruglever in 1 dag en wat ik verbruik in die dag.

Dat kon ik op mijn ferrarismeter en nu op mijn digitale meter niet zien.

Het kost me alleen een kwh meter.

hoofdmeter van het nuts bedrijf zit onder deze schets

silvester6 wijzigde deze reactie 08-03-2012 16:56 (16%)

• hansdegit
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 14-07 21:47
Aardlek is voor particulieren alleen verplicht als je ergens je vinger in kan steken. Bijvoorbeeld een wcd. Als er alleen maar een -direct aangesloten, dus zonder stekker- omvormer op die groep zit, is een aardlek niet verplicht.

Maar ik zou het altijd doen.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• WouterB

WouterB

3680 Wp

quote:
PvPower schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 16:53:
@silvester6
Ok, dus die lastscheider was alleen vereist voor de SDE regeling.

@Neandertthaler71
Dus de omvormer overdrijft een beetje.

@WouterB
Ik denk ook na over Plugwise, werkt dat een beetje goed?
Plugwise zelf werkt bij mij prima. Soms moet je even geduld hebben totdat de data van de omvormer-plug is uitgelezen, maar ik heb in het half jaar dat ik nu plugwise heb nog nooit problemen met data gehad.

@Hans: ik er natuurlijk een aardlekautomaatje tegenaan gooien; maar dat kost weer extra geld en de groepenkast zelf is ook al bijna vol.. (Maar ik denk dat zelfs een 3fase-meter al niet meer gaat passen, tenzij ik er 1 kan vinden die maar 1 plekje in beslag neemt)

10 Yingli Panda 260Wp + 4 270Wp, Power-One Aurora PVI 3.0 en tigo optimisers. Zie http://www.tigoenergy.com/site.php?wouterb

• Schinnen-groen
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 00:27

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

Ik denk dat mijn SMA-omvormer wel redelijk nauwkeurig de opbrengst meet.
Echter meet die aan de gelijkstroomkant.
Mijn Plugwise meet aan de wisselstroomkant en dat geeft uiteraard een verschil.

Mijn idee is dat SMA de meting het meest correct doet: een zonnepaneel zet namelijk zonlicht om in een gelijkstroom/spanning dus in een gelijkstroomvermogen.

Als je dit wil omzetten in een wisselstroom/spanning, dan kost dat natuurlijk een deel van de opgewekte energie.

Vreemd dat ik dit verhaal nog nooit heb gelezen op dit forum, of moeten die glazen alweer sterker worden in mijn bril? :?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen..

• engelbertus
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 10-02 18:03
@Silvester6

achter 1 aardlek mag je toch 4 groepen hebben, jij hebt er nu 3. je kunt ook achter 1 van die aardleks pas de 2e kwh meter aansluiten, en daarna je pv automaat? dan zit die ook achter een aardlek.

• WouterB

WouterB

3680 Wp

quote:
engelbertus schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 17:21:
@Silvester6

achter 1 aardlek mag je toch 4 groepen hebben, jij hebt er nu 3. je kunt ook achter 1 van die aardleks pas de 2e kwh meter aansluiten, en daarna je pv automaat? dan zit die ook achter een aardlek.
Dan heb je het 'probleem' dat de 2e meter ook de opbrengst telt / saldeert en dat je je 'echte' verbruik dus niet in 1 oogopslag inzichtelijk hebt. dat heeft Silvester op deze manier proberen op te lossen (en was voor mij de trigger rond mijn vraag voor de aardlek + groep voor PV)

• 238103
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 16-12-2015
quote:
Moet je trouwens een groep die puur en alleen voor PV is achter een aardlek hebben zitten?
met een TL omvomer altijd aardlek nemen en de frames aarden,
vraag mkleinmann maar waarom (de doe het zelfer alike myself)

een tl omvormer behoud namelijk netkontakt met de panelen.

ik heb vandaag zeer fijne vermogens gezien, de tenesol... joepeieieiieieeieeeee die doet nu al 400watt ac meer dan de sma. (voor mij geen degelijke sma meer)
sma zat op 68% per Wp vorig jaar in de eerste week van maart, de tenesol op 77,2%
de tenesol & sungrow zijn realtime in de mpp, de sunny boy is echt heel traag (1100 en 2100)

238103 wijzigde deze reactie 08-03-2012 18:10 (16%)

• ebk71
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 23:15
quote:
silvester6 schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 15:44:
[...]

Ik zal me daar toch maar niet zomaar aanmelden dit is 1 grote onzin praat van hen. kan me nog herinneren dat het in duurzaam energie deel 18 uitgebreid besproken is dat registreren daar alleen maar in het voordeel van de energiebedrijven is.

Die ean code heb je al voor je gas en elektra het is mooipraat dat je er nog een bij krijgt. Al zou ik niet weten wat je met een extra ean moet gaan doen. maar daar ehbben zij achter de schermen wel voor jou overnaar gedacht.
:+
Alleen de mensen met een bruto productie meter die hebben nog 1 extra ean voor de subsidie.
Wat gaat me nu gebeuren? Swat team komt me vannacht uit mijn bed sleuren? :+

Ik meen toch echt uit de regelgeving opgemaakt te hebben dat je verplicht bent ze op de hoogte te stellen, vind ik ook niet zo gek aangezien je met stroom bezig bent. Maar wat zou er nu specifiek op tegen zijn om de netbeheerder in te lichten?

• 238103
toon die regelgeving. `imho is niet waar en ook niet informatief.`
netcode is geen regelgeving of wet.

specifiek is het zo dat je de netbeheerder triggered je maximaal te frustreren

ik heb me in 05-2007 aangemeld, maar nu is hen niets bekend daarvan,
gelukkig heb ik de papieren bevestiging nog.
wat ben ik sinds 2007 wijzer geworden ?
dat het totaal compleet nutteloos is.
een farce.
houden ze er rekening mee ? (afwijkend lager gebruik dan de buurman)
integendeel
men schat er juist nu lustig op los.
je word consequent genegeerd.

de helft van mijn vrienden woont in de stad van de zon,
strategie blijkt, beleid ook.
netbeheerders zijn integraal valse krengen, ik kan het bewijzen.
meer weten ?
bel gerust willekeurig een bewoner aan de evenaar in heerhugowaard, en voila.
vooral de NEM en oxxio zijn notorious onwettig bezig. (woodski kom er maar in)
salderen is wet.

een huis aan de evenaar : http://www.huizenzoeker.n.../6/41/1997841-3-groot.jpg
in het huis links hiervan woont een vriend van me, ik hielp hem van oxxio af in april 2011,
naar greenchoice.
toen pas nam greenchoice voor het eerst telwerk 4 en 5 over, en de bewoner was 4 jaar 27.200 kWh *** door de neus geboord. gelukkig heeft greenchoice verhaal gehaald bij liander en oxxio. hulde !
oxxio weigerde te salderen, ongeacht aanmelding.
nederland anno 2012

*** 6300 euro niet gesaldeerd, en wel 4 jaar lang 210 euro geincasseerd.
(dossier in behandeling bij consuwijzer)

238103 wijzigde deze reactie 08-03-2012 18:30 (90%)
Reden: ik kan nog legio noemen

• PvPower
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 25-11-2017
@eric-pvt, @hansdegit
Ik heb zo'n automaat gecombineerd met een aardlekschakelaar.
Dat neemt niet zo veel ruimte in te groepenkast in en als je aardlek uitslaat zit niet gelijk een groot deel van je huis in het donker.

edit:
Zal proberen wat foto's te maken van het weekeinde.

Verder is het ook niet toegestaan om je omvormer via een CEEForm wcd aan te sluiten?
Hier kan je maar een apparaat te gelijk op aan sluiten.

PvPower wijzigde deze reactie 08-03-2012 21:30 (32%)

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

• ElectricAlex
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 30-06 12:19
Liander: mijn broek zakt af, zucht.
Hieronder een eenzijdige mail wisseling over onterecht in rekening gebrachte kosten voor een niet geleverde (op mijn uitdrukkelijk verzoek) slimme meter.
Na bijna 3 jaar kreeg ik weer een brief waarbij gedreigd werd met aanmaankosten.

From: XXXXXXXXX
To: incasso.eenmalig@liander.nl
Subject: FW: Foutieve te hoge factuur (nr 91586109) plaatsen meter
Date: Thu, 8 Mar 2012 21:11:27 +0100

T.a.v. XXXXXXXX,
(indien nog werkzaam bij Liander)

Tot mijn verbazing ontving ik vandaag uw herinnering betreffende een factuur waarvan de betalingstermijn inmiddels vertreken zou zijn.
(Met daarbij de mededeling dat de factuur verhoogd wordt met aanmaankosten indien niet tijdelijk betaald.)

Het betreft hier:
Factuunummer: 91586109
Factuurdatum: 21 april 2009
Factuurbedrag: € 164,61
Openstaand bedrag: € 77,41

Deze factuur is onterecht. Zie onderstaande mail wisseling.
Hoe is het mogelijk dat dit na bijna 3 jaar weer komt bovendrijven.

In afwachting van uw schriftelijke reactie,

XXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXX

--------------------------------------------------------------------------------
From: XXXXXXXXXX
To: incasso.eenmalig@liander.nl
Subject: FW: Foutieve te hoge factuur (nr 91586109) plaatsen meter
Date: Mon, 29 Jun 2009 23:48:54 +0200

T.a.v. XXXXXXXXXXXX,

N.a.v. ons telefoongesprek vandaag nogmaals de volgende uiteenzettting:
Afgelopen vrijdag ontving ik ondanks eerder telefonisch contact met Liander (29 april) voor de 3e maal de onjuiste factuur 91586109 (gedateerd 27 juni 2009), ditmaal met incasso kosten.

Overige kenmerken factuur:
Klant: XXXXXXXXXXX Klantnummer: XXXXXXXX
Bedrijf: Infra Oost/Monitoring
Behandelaar: V. v.d. Klift

Deze factuur gaat over het plaatsen van een brutoproductie meter en een teruglevermeter.
Er is echter geen teruglevermeter geplaatst, alleen een brutoproductie meter. Wel is het zo dat ik de teruglevermeter in eerste instantie wel besteld heb, maar deze meter heb ik afbesteld nadat mij duidelijk werd dat dit geen verplichting meer was om in aanmerking te komen voor subsidie.
De monteur was hier van op de hoogte en heeft alleen een brutoproductiemeter geplaatst.

De brutoproductie meter heb ik betaald op 15 mei (EUR 87,20).
De teruglevermeter (+incassokosten) dient dus niet in rekening gebracht te worden.
Nogmaals: Hopenlijk is hiermee dan deze zaak afgedaan.

In afwachting van uw reactie,

XXXXXX
XXXXXX

P.S.
Hieronder als extra info mijn eerdere pogingen om deze zaak per mail recht te zetten.
(Nooit meer een reactie op gehad overigens)

--------------------------------------------------------------------------------
From: XXXXXXXXXXXX
To: info@liander.nl
Subject: FW: Foutieve factuur (nr 91586109) plaatsen meter (Herinnering!)
Date: Fri, 15 May 2009 20:56:25 +0200

L.S.

Heden (15 mei 2009) ontving ik helaas een betalingsherinnering gedateerd 16 mei 2009 (morgen dus ?) voor factuur 91586109 (betalingsbedrag 164,61 EURO) waarin tevens gedreigd werd met aanmaningskosten.
Ik heb u op 28 april een mail gestuurd dat deze factuur onjuist is (zie hieronder). Ik heb op 29 april tevens gebeld met uw bedrijf en men heeft mij verzekerd dat de rekening gecorrigeerd zou worden.
Een reactie op mijn mail van 28-05-2009 heb ik niet ontvangen (binnen 10 werkdagen is mij beloofd in de ontvangstbevestiging).

Daarom heb ik nu het juiste verschuldigde bedrag (EUR 87,20) overgemaakt.
Ik verwacht van u alsnog een gecorrigeerde factuur.

Hopenlijk is hiermee dan deze zaak afgedaan.

XXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXX

Ontvangstbevestiging‏
Van: info@liander.nl
Verzonden: dinsdag 28 april 2009 20:58:10
Aan: XXXXXXXXXXXXXXX

Ontvangstbevestiging

Hartelijk dank voor uw e-mail. Uw e-mail wordt zo spoedig mogelijk in behandeling genomen.

U ontvangt binnen 10 werkdagen een reactie op uw e-mail.

Op dit bericht kunt u niet reageren.

From: XXXXXXXXXXXXX
Subject: Foutieve factuur (nr 91586109) plaatsen meter
Date: Tue, 28 Apr 2009 20:58:03 +0200

L.S.

In uw factuur (nr 91586109) d.d. 21 april 2009 wordt een te hoog bedrag in rekening gebracht

Overige kenmerken factuur:
Klant: XXXXXXXX Klantnummer: 11826105
Bedrijf: Infra Oost/Monitoring
Behandelaar: V. v.d. Klift

Voor het plaatsen van een teruglevermeter en een brutoproductiemeter worden EUR 164,61 in rekening gebracht, n.a.v. offerte met kenmerk MO 1700/2189.

Echter: er is alleen een brutoproductiemeter geplaatst en de reeds aanwezige Ferraris meter is niet vervangen door een teruglevermeter/electriciteitsmeter.

Het klopt dat ik in eerste instantie een offerte heb aangevraagd voor beide meters. Maar ik heb de teruglevermeter telefonisch afbesteld nadat mij duidelijk werd dat een dergelijke meter niet verplicht meer was. De medewerkster in kwestie heeft de offerte aangepast, hoewel ik overigens nooit een nieuwe offerte heb ontvangen.

Toch was de monteur ook op de hoogte van de aanpassing. Hij heeft slechts de productiemeter geplaatst en geen teruglevermeter.

Bij deze dus het verzoek om een gecorrigeerde factuur op te sturen.

Alleen de eenmalige kosten voor het plaatsen van een productiemeter (EUR 87,20) dienen in rekening gebracht te worden.

XXXXXXXXXX
XXXXXXXXXX

• SpeksteenWP
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 31-03 20:23

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon

quote:
silvester6 schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 16:13:
Als jou installatie door de hoofdschakelaar in 1 handeling uit te zetten is is het goed.
Die extra lastscheider is voor de SDE regeling wel verplicht.

Hier de tekening

[afbeelding]
Ik zie geen automaat zitten tussen PV en hoofdschakelaar?

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• MeTooPV
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 14-07 16:46
Heeft iemand instructies hoe panelen lanscape op een pannendak worden geplaatst? lopen de regels waarop de panelen bevestigd worden dan haaks op de panelen?

• zonnigtype
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 01-07 21:53

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

quote:
ElectricAlex schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 21:29:
Liander: mijn broek zakt af, zucht.
Ik zucht met je mee. Lijkt me typisch gevalletje Geschillencommissie Energie en Water, of, als die het vertikken om dat te behandelen direct naar ConsuWijzer (na verstrijken datum die je L. oplegt om het in orde te brengen, zet ze voor het blok, heeft zo te zien lang genoeg geduurd).

Ik zal als ik er aan denk ook dit "akkefietje" morgen te berde brengen. Afspraak met "iemand van de marktwaakhond"...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Geurt-kun
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 15-07 11:37

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

quote:
Speksteenkachel schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 22:40:
[...]

Ik zie geen automaat zitten tussen PV en hoofdschakelaar?
Dacht ik ook even. Echter het rechthoek met "PV" moet zijn: Groep (tbv) PV.

2k op west bij Pv Output

• SB1300TL
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
Binnenkort verkrijgbaar. Specificaties vind je hier

• silvester6
Het is ook maar een snel gemaakt tekeningetje. die groep voor PV kan een automaat of een aardlekautomaat zijn.

Idd het max aantal groepen achter een aardlek is 4 groepen in dit voorbeeld heb ik er 3 gebruikt.
Het hadden ook 3 aardleks met elk 4 groepen kunnen zijn oid. Ook als het kastje vol is is een klein kastje ernaast plaatsen nog niet zoveel werk.

@ebk71. het is geen schande om even de netbeheerder te vertellen dat je pv hebt geplaatst. dit is geen geheim.
Het is wel eens schande dat ze daarnaar zeggen dat ze even je meter komen vervangen a 160 euro terwijl je bestaande goed is.
Ook is het onzin dat wij voor hun administratie op een aparte site waar maar heel weinig over bekend is even onze gegevens moeten registreren. Dat kunnen ze zelf ook doen. Maar het is natuurlijk makkelijker als de klant het zelf doet.

Het staat algemeen bekend dat de meeste leveranciers en netbeheerders geen kaas hebben gegeten van PV en de regelgeving hier achter.al helemaal bij de callcenters. elke keer dat je belt/mailt zul je een ander verhaal krijgen.

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 14-07 20:43

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

quote:
MeTooPV schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 23:14:
Heeft iemand instructies hoe panelen lanscape op een pannendak worden geplaatst? lopen de regels waarop de panelen bevestigd worden dan haaks op de panelen?
Wat wil je weten? Ik heb 10 panelen landscape geplaatst op mijn dak.

In mijn geval liggen de clickfit rails gewoon horizontaal en heb ik in de panelen twee extra gaatjes geboord voor de clickfit hulpwieltjes. Het verdere aansluiten gaat dus precies hetzelfde als het plaatsen van de panelen in portrait, je hebt alleen twee keer zoveel rails nodig.

Tip met clickfit: Als je gaat beginnen met het plaatsen van de beugels achter je panlatten, begin dan van onderaan het dak en werk naar boven toe, doe je het andersom dan krijg je je dakpannen niet meer omhoog geschoven omdat de bovenliggende beugel dan klemt. ( ik heb ervaring :) )

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Neanderthaler71

Neanderthaler71

3030 WP. Non subsidium !

quote:
eric-pvt schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 18:09:
[...]
sma zat op 68% per Wp vorig jaar in de eerste week van maart, de tenesol op 77,2%
de tenesol & sungrow zijn realtime in de mpp, de sunny boy is echt heel traag (1100 en 2100)
Moet je dat niet meten op hetzelfde moment met dezelfde instraling (plek).
Gisteren was een fraaie dag. (piekje op 86% stc)

Wat voor celtemperatuur heb je momenteel? (ik heb inderdaad zelf geen thermometer hangen daar)

Jullie mogen het nu wel weten, ik heb een bedrijf in PV, Zonnekompas is de naam.

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 01:02
quote:
mkleinman schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 08:26:
[...]
Tip met clickfit: Als je gaat beginnen met het plaatsen van de beugels achter je panlatten, begin dan van onderaan het dak en werk naar boven toe, doe je het andersom dan krijg je je dakpannen niet meer omhoog geschoven omdat de bovenliggende beugel dan klemt. ( ik heb ervaring :) )
dat is een goede tip.
voor mij was het schade en schande, kwam daar te laat achter.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• rube
  • Laatst online: 07:15
quote:
migjes schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 08:38:
[...]

dat is een goede tip.
voor mij was het schade en schande, kwam daar te laat achter.
Goede tip idd! Dit weekend ga ik 2 rijen direct boven elkaar plaatsen :Y

• 238103
quote:
Neanderthaler71 schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 08:38:
[...]

Moet je dat niet meten op hetzelfde moment met dezelfde instraling (plek).
Gisteren was een fraaie dag. (piekje op 86% stc)

Wat voor celtemperatuur heb je momenteel? (ik heb inderdaad zelf geen thermometer hangen daar)
36,1c om 12:35
er zit een setje naast van 3 kingsuns op een steca, dat is de referentie

• mkleinman

mkleinman

quote:
rube schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 08:43:
[...]

Goede tip idd! Dit weekend ga ik 2 rijen direct boven elkaar plaatsen :Y
Nog een tip: Plaats aan de uiteinden van elke rail twee beugels vlak bij elkaar. De rail krijgt daar de grootste klappen van de wind. En lijn je rails goed uit zodat ze exact boven elkaar zitten. Bij 1 set van mij zijn de rails precies lang genoeg ( 1cm speling ). Dan kom je er pas bij het laatste paneel achter dat je te weinig ruimte hebt in de rails als ze niet exact goed zitten 8)7

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• zonnigtype

zonnigtype

quote:
SB1300TL schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 07:03:
Is dit een verwijzing van een professioneel aanbieder? Mede gezien uw "nick"?

Indien het antwoord "ja" luidt, s.v.p. een bedrijfsaccount aanvragen bij GoT (standaard policy).

Met dank.

In ieder geval weer meer keus op de "kleine omvormer markt". Dat is sowieso een goeie zaak.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• rube
quote:
mkleinman schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 09:04:
[...]
Nog een tip: Plaats aan de uiteinden van elke rail twee beugels vlak bij elkaar. De rail krijgt daar de grootste klappen van de wind. En lijn je rails goed uit zodat ze exact boven elkaar zitten. Bij 1 set van mij zijn de rails precies lang genoeg ( 1cm speling ). Dan kom je er pas bij het laatste paneel achter dat je te weinig ruimte hebt in de rails als ze niet exact goed zitten 8)7
Dank d:)b

• Neanderthaler71

Neanderthaler71

3030 WP. Non subsidium !

quote:
eric-pvt schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 08:51:
36,1c om 12:35
er zit een setje naast van 3 kingsuns op een steca, dat is de referentie
Is dat een schuindak of een open frame montage?
Moet ook nu wel iets uitmaken, natuurlijk meer als het warmer wordt.

Ik heb een Delta gekocht voor mijn broertje, hoop dat hij het hele E-net overbelast, maar dat zal wel niet gebeuren.

• vjdb
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 11-11-2014
Afgelopen zaterdag kondigde de Nederlandse Energie Maatschappij overigens nog aan dat ze als prijsvechter in de zonnepanelenbranche actief willen worden "in het voorjaar". Ze deden dit in het Tros radioprogramma 'Tros in Bedrijf'.

linkje
op 33.20

• zonnigtype

zonnigtype

quote:
vjdb schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 09:28:
Afgelopen zaterdag kondigde de Nederlandse Energie Maatschappij overigens nog aan dat ze als prijsvechter in de zonnepanelenbranche actief willen worden "in het voorjaar". Ze deden dit in het Tros radioprogramma 'Tros in Bedrijf'.

linkje
op 33.20
Aha. Was al op Energeia aangekondigd (stond al in mijn waslijst).

Gezien hun "reputatie" gaat dat een bloedbad worden. Of ze hebben van hun (vele) fouten geleerd, kan natuurlijk ook...

Dank voor de link.

• rube
Een bloedbad? Voor wie....?

• zonnigtype

zonnigtype

quote:
De "sector".

(gaat dan uitsluitend nog maar om geld, de rest is dan helemaal niet belangrijk meer...)

zonnigtype wijzigde deze reactie 09-03-2012 09:37 (23%)

• migjes
quote:
zonnigtype schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 09:36:
[...]

De "sector".

(gaat dan uitsluitend nog maar om geld, de rest is dan helemaal niet belangrijk meer...)
voor het zelfde geld worden dit gewoon weer te dure setjes.
ieder bedrijf zegt dat ze prijsvechter zijn.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• rube
quote:
migjes schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 09:39:
[...]
voor het zelfde geld worden dit gewoon weer te dure setjes.
ieder bedrijf zegt dat ze prijsvechter zijn.
SSC niet, die is daar vrij duidelijk over

Maar idd, veel andere bedrijven wel....prijsvechters hoeven niet erg te zijn maar het is geen stofzuigertje dat je koopt....

rube wijzigde deze reactie 09-03-2012 09:41 (21%)

• zonnigtype

zonnigtype

quote:
rube schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 09:39:
[...]

Maar idd, veel andere bedrijven wel....prijsvechters hoeven niet erg te zijn maar het is geen stofzuigertje dat je koopt....
Dat bedoel ik nou. PV-installaties zijn geen stofzuigers. Daar komt echt wel wat meer bij kijken. Zeker als je een SERIEUZE installatie wilt. Maar het zullen wel weer "setjes" worden. NL-Energie kijkt vanuit hun hoofdkantoor mogelijk direct op de stapels containers met onafzienbare hoeveelheden cheepo's uit Azië die daar staan weg te rotten. Dus die dachten waarschijnlijk: "Daar gaan we wat mee doen!"

We gaan het wel weer zien...

• migjes
quote:
rube schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 09:39:
[...]

zelfs hij moet dat doen.
welles waar in een ander gedeelte van de markt.

• mkleinman

mkleinman

En nu de prijzen weer hard zakken blijft het jeuken om nog meer PV op m'n dak te leggen.

*twijfel*..

Ik zou mijn 5x100Wp Isofotons kunnen vervangen voor een 740Wp set ( 4x 190Wp ) op een Steca500. Of ik laat die Isofotons liggen en plaats 2 custom panelen van 200x100cm naast mijn dakraam op het westen ( circa 300Wp per stuk ).

AArgh!~

• migjes
quote:
mkleinman schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 09:47:
En nu de prijzen weer hard zakken blijft het jeuken om nog meer PV op m'n dak te leggen.

*twijfel*..

Ik zou mijn 5x100Wp Isofotons kunnen vervangen voor een 740Wp set ( 4x 190Wp ) op een Steca500. Of ik laat die Isofotons liggen en plaats 2 custom panelen van 200x100cm naast mijn dakraam op het westen ( circa 300Wp per stuk ).

AArgh!~
of je neemt een omvormer met 2 mppt's.
en gaat volledig oost-west.

• zonnigtype

zonnigtype

quote:
mkleinman schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 09:47:

*twijfel*..

AArgh!~
* mompelt .... arme jongen .... ongeneeslijk ziek .... moet ik Endegeest alvast gaan inlichten? ... 't is toch wat ....zo jong nog .... zouden zijn ouders wel weten wat daar speelt? .... gevoelige materie .... maatschappelijk probleem .... wordt steeds erger .... wie weet raad? *

• mkleinman

mkleinman

quote:
migjes schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 09:49:
[...]

of je neemt een omvormer met 2 mppt's.
en gaat volledig oost-west.
Het allerliefste zou ik al mijn omvormers vervangen voor Steca300 en Steca500 omvormertjes. 2,3 of 4 panelen per omvormer. Puur en alleen om zo alle schaduw effecten te minimaliseren.

Alleen vraag ik me oprecht af of het nog nut heeft om er meer bij te leggen.

Onze verwachte jaaropbrengst is nu zo rond de 2400kWh terwijl ons jaarverbruik rond de 2200kWh zit. Met onze nachtteller blijven we positief, met de dagteller gaan we hoe dan ook dit jaar negatief eindigen.

Wanneer ik nog meer PV ga plaatsen gaan we nog dieper op de dagteller onder nul terwijl de nachtteller positief blijft.

En gezien de horrorverhalen van de neggies hier op het forum weet ik niet of ik op die problemen zit te wachten.

* mkleinman mompelt wel iets dat het ontzettend leuk is om NOG een extra set PV panelen te monitoren thuis... :)

• rube
quote:
mkleinman schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 09:58:
[...]
Het allerliefste zou ik al mijn omvormers vervangen voor Steca300 en Steca500 omvormertjes. 2,3 of 4 panelen per omvormer. Puur en alleen om zo alle schaduw effecten te minimaliseren.

Onze verwachte jaaropbrengst is nu zo rond de 2400kWh terwijl ons jaarverbruik rond de 2200kWh zit. Met onze nachtteller blijven we positief, met de dagteller gaan we hoe dan ook dit jaar negatief eindigen.

Wanneer ik nog meer PV ga plaatsen gaan we nog dieper op de dagteller onder nul terwijl de nachtteller positief blijft.

En gezien de horrorverhalen van de neggies hier op het forum weet ik niet of ik op die problemen zit te wachten.

* mkleinman mompelt wel iets dat het ontzettend leuk is om NOG een extra set PV panelen te monitoren thuis... :)
haha, doe zoals ik: eigen dak vol, ga verder bij anderen (ik dus bij mijn ouders :) )

• Bartjuh
  • Niet online
quote:
SB1300TL schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 07:03:
Toevallig is dat wel het ideale formaat voor mijn nog te plaatsen 1440 Wp installatie op ZO.

Ben benieuwd naar de prijs, als hij nou <600 euro gaat kosten... :9

• SolarKing
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 15-06 15:14

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

quote:
Bartjuh schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 10:18:
[...]

Toevallig is dat wel het ideale formaat voor mijn nog te plaatsen 1440 Wp installatie op ZO.

Ben benieuwd naar de prijs, als hij nou <600 euro gaat kosten... :9
SMA omvormers staan niet bekend om goedkoop te zijn.
Deze zal vast meer kosten dan de sb1200.
Waarschijnlijk een paar tientjes goedkoper dan de sb1600.

www.sunsolar.nl

• 238103
@mkleinmann ik heb een hele batterij stecaatjes 300/500 over nu, dus als je je niet kan bedwingen ....

• mkleinman

mkleinman

quote:
eric-pvt schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 11:06:
@mkleinmann ik heb een hele batterij stecaatjes 300/500 over nu, dus als je je niet kan bedwingen ....
Thanks,

Aan de ene kant is het wel doodzonde, ik heb nu een Solarmax2000S hangen die perfect z'n werk doet en erg goed te loggen is.

• rube
quote:
rube schreef op zondag 04 maart 2012 @ 13:21:
Ik wil controleren of een digitale meter teruglevering kan meten. Volgens mij is er eerder een adres gepost waar dit kan controleren, maar ik kan het niet meer vinden.

Iemand een url om dit te controleren?
Of weet iemand dit van de Schlumberger Eurotri Code T92X T2416?
Er staat wel op: T1 = laag tarief, T2 = normaal tarief, T3 = hoog tarief 1 T4 = hoog tarief 2 (??)
Geen reactie gekregen hier, dus zelf maar even gebeld met duurzaam produceren nummer van enexis 088 857 67 75:
nee, deze meter wel 4 verschillende tarieven, maar geen teruglevering registreren. Nieuwe meter kan binnen 3 weken geplaatst worden, zijn geen kosten aan verbonden.

Nou ja, omdat er nu toch ook geen ferraris hangt en vervanging gratis is, hoef ik niet te twijfelen toch?

• migjes
quote:
rube schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 12:07:
[...]

Geen reactie gekregen hier, dus zelf maar even gebeld met duurzaam produceren nummer van enexis 088 857 67 75:
nee, deze meter wel 4 verschillende tarieven, maar geen teruglevering registreren. Nieuwe meter kan binnen 3 weken geplaatst worden, zijn geen kosten aan verbonden.

Nou ja, omdat er nu toch ook geen ferraris hangt en vervanging gratis is, hoef ik niet te twijfelen toch?
licht er aan waarvoor ze hem vervangen.
je mag zeker nog steeds kiezen voor de administratieve opt out met een slimme meter.
maar heb je al geprobeert door te zeuren en een ander meter te krijgen?

• antimos
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 15-07 17:21
Vraagje, ik ben van plan om de meterkast (volgens mij 1x35A) alvast aan te passen voor de zonnepanelen die op den duur op mijn plat dak komen te liggen. Het oude antieke stoppenkast gedeelte gaat eruit om plaats te maken voor een nieuwe met schakelautomaten en vandaar uit gaat er een kabel naar boven voor aansluiting op omvormer, die op een aparte groep (+ aardlek?) komt aangezien het aantal wp (hopelijk) zo rond de 2000 komt te liggen. (plat dak op zuiden 8m lengte x 4,5m breedte in Hengelo ov)

Op dit moment zit er een Schlumberger SIR2E digitale meter in die volgens Enexis niet geschikt is voor teruglevering, .... er zal dus een nieuwe geplaatst moeten worden (had er een Ferraris inzitten maar koos voor hoog/laag tarief 12 jaar geleden :'( ) Is het trouwens zinnig om zodra de panelen er liggen naar 1 tarief te gaan? Heb er wel het een en ander over gelezen hier maar het is me nog niet helemaal duidelijk.
Verbruik hoog/laag is nu ong. gelijk.

Een van de redenen voor mij om voor de slimme meter (Actaris) te kiezen is het feit dat die meter mijn gegevens betreffende de opbrengst van de zonnepanelen makkelijker toonbaar kan maken dan een standaard digitale meter (koppeling PC/smartphone) is dit een juiste gedachte?
Wat ik ook begrepen heb is dat zodra ik voor een slimme meter kies ook de gasmeter vervangen wordt door een slimme uitvoering en bij plaatsing aangegeven kan worden of de uitleesfunctie op afstand aan of uit gezet kan worden.

Dan nog het volgende, bij het googlen op slimme meter kwam ik ook op de site terecht van slimmemeteruitlezen.nl, nu las ik het volgende stukje op hun website: "Enepa is een adviesbureau op het gebied van energiebeheer en is sinds eind 2011 gecertificeerd om slimme meters te mogen uitlezen."
Vond ik wel vreemd, dacht dat het uitlezen alleen voorbehouden was aan de netwerkbeheerder en de eigenaar van het pand waar de meter geplaatst is?

Graag zou ik jullie gedachten/opmerkingen hierover willen horen.

H96-Pro+ androidbox, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Xiaomi Redmi Note 2

• antonboonstra
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 15-07 13:11

antonboonstra

3400 Wp + warmtepomp + Zero SR

quote:
Ik heb nog een Steca500 nodig, waar 3 stuks Suntech STP190S op worden aangesloten op m'n ouders dak. Hoeveel 'draaiuren' hebben ze achter de rug en hoeveel vraag je er voor? DM me anders maar even.
quote:
Bartjuh schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 10:18:
[...]
Ik lees bij de specs "Max. DC power (@ cos φ=1) 1400 W". Wat zegt de Sunny Design er van?

antonboonstra wijzigde deze reactie 09-03-2012 12:27 (31%)

Canon EOS 7D + 40D | 10-22 | 17-55 f/2.8 IS | 70-200mm f/2.8L IS II | 430EX | fotoblog | PV output | Tweakers PVOutput lijst

• Neanderthaler71

Neanderthaler71

3030 WP. Non subsidium !

quote:
Het jeukt.... wellicht op het schuurtje....

• jhead22
  • Registratie: november 1999
  • Niet online
.

jhead22 wijzigde deze reactie 09-03-2012 20:07 (97%)

• rube
quote:
migjes schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 12:21:
[...]
licht er aan waarvoor ze hem vervangen.
je mag zeker nog steeds kiezen voor de administratieve opt out met een slimme meter.
maar heb je al geprobeert door te zeuren en een ander meter te krijgen?
Nee, nog niet gevraagd wat er dan exact komt te hangen, in ieder geval wel een die wel de teruglevering kan meten.

En bij het "slimme" gaat het alleen om de functie om hem wel wel/niet op afstand uit te kunnen lezen? Ik ben daar zelf niet zo'n voorstander van, maar zo'n groot issue is het hier nu ook weer nier.

Als er een afspraak is gemaakt zal ik eens verder informeren wat ze precies van plan zijn te plaatsen..

• hansdegit
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 14-07 21:47
quote:
mkleinman schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 09:58:
[...]

Bang voor overschotten? Ga stroom gebruiken om je gasrekening nog lager te zetten. Warmtepomp op je 300 ltr boiler.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• migjes
quote:
rube schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 13:14:
[...]

Nee, nog niet gevraagd wat er dan exact komt te hangen, in ieder geval wel een die wel de teruglevering kan meten.

En bij het "slimme" gaat het alleen om de functie om hem wel wel/niet op afstand uit te kunnen lezen? Ik ben daar zelf niet zo'n voorstander van, maar zo'n groot issue is het hier nu ook weer nier.

Als er een afspraak is gemaakt zal ik eens verder informeren wat ze precies van plan zijn te plaatsen..
bij na alle slimme meters is het goed mogelijk om de communicatie kaart der uit te slopen.
(door enexis dan wel te verstaan. dat gedeelte is verzegeld samen met de hoofdzekering.)
dan heb je wel de terug lever meter maar der is dan niks slims meer aan. >:)

ik zou dat de administratieve opt-out willen noemen met zekerheid dat het ook zo is.

of nog mooier is hun kaart laten vervangen voor een tcp/ip kaart.
dan heb je meteen geen kwh meter meer nodig.
(ik heb de mbus kaart nog niet helemaal begrepen hoe die nu werkt.)

migjes wijzigde deze reactie 09-03-2012 13:36 (9%)

• mkleinman

mkleinman

quote:
hansdegit schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 13:29:
[...]

Bang voor overschotten? Ga stroom gebruiken om je gasrekening nog lager te zetten. Warmtepomp op je 300 ltr boiler.
Als ik straks de CV ketel aangesloten heb op de zonneboiler dan heb ik geen warmtewisselaar meer vrij in de boiler jammer genoeg. Ik kan dan geen warmtepomp meer aansluiten extra op de zonneboiler.

Ik ben nu van plan om het eventuele overschot op de dagteller af te "fakkelen" in een simpele 800W warmte-element die ik nog heb liggen. Mocht het overschot redelijk substantieel zijn dan wil ik kijken voor een lucht/lucht warmtepomp voor in de woonkamer. Maar dat heeft op dit moment nog een hele lage WAF ben ik bang :X

• Bartjuh
  • Niet online
quote:
antonboonstra schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 12:23:
[...]
Ik lees bij de specs "Max. DC power (@ cos φ=1) 1400 W". Wat zegt de Sunny Design er van?
Online update gedaan en staat nog geen 1300-TL tussen...

SB 1200 geeft trouwens 0 problemen met Trina Solar 240Wp (6x). Hij (Sunny Design) zegt;
quote:
The nominal power ratio (max. DC power of the inverter divided by the peak power) is within the recommended range (81%-110%)
max. DC power is 1,32kW van SB 1200. De 1300TL heeft 1,4kW, dus daar moet het helemaal goed zitten lijkt me. Zo op het oog kloppen ook alle voltages van de 1300TL m.b.t. start-up en mppt tracker.

• migjes
quote:
mkleinman schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 13:59:
[...]

Als ik straks de CV ketel aangesloten heb op de zonneboiler dan heb ik geen warmtewisselaar meer vrij in de boiler jammer genoeg. Ik kan dan geen warmtepomp meer aansluiten extra op de zonneboiler.

Ik ben nu van plan om het eventuele overschot op de dagteller af te "fakkelen" in een simpele 800W warmte-element die ik nog heb liggen. Mocht het overschot redelijk substantieel zijn dan wil ik kijken voor een lucht/lucht warmtepomp voor in de woonkamer. Maar dat heeft op dit moment nog een hele lage WAF ben ik bang :X
die zou je natuurlijk wel kunnen combineren met de c.v. aansluiting van je boiler. ;)
dat kan goed samen.

• mkleinman

mkleinman

quote:
migjes schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 14:07:
[...]

die zou je natuurlijk wel kunnen combineren met de c.v. aansluiting van je boiler. ;)
dat kan goed samen.
?

Hoe had je dat in gedachten?

• migjes
quote:
mkleinman schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 14:11:
[...]

?

Hoe had je dat in gedachten?
ik weet niet zeker wat je laatste plan was.
en we zitten volgens mij in het verkeerde forum onderdeel.

• mkleinman

mkleinman

inderdaad we gaan offtopic :). Ik ben dit van plan: http://www.familie-kleinman.nl/energie/?p=1715

• rube
quote:
migjes schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 13:34:
[...]
bij na alle slimme meters is het goed mogelijk om de communicatie kaart der uit te slopen.
(door enexis dan wel te verstaan. dat gedeelte is verzegeld samen met de hoofdzekering.)
dan heb je wel de terug lever meter maar der is dan niks slims meer aan. >:)

ik zou dat de administratieve opt-out willen noemen met zekerheid dat het ook zo is.

of nog mooier is hun kaart laten vervangen voor een tcp/ip kaart.
dan heb je meteen geen kwh meter meer nodig.
(ik heb de mbus kaart nog niet helemaal begrepen hoe die nu werkt.)
Ja, oke, dan is het zoals ik dacht. Dat heb ik bij de installatie van mijn BPM ook laten doen.
Als ze willen weten wanneer de zon schijn in Gouda is kijken ze maar op weeronline.nl ofzo ;)

• woudie
  • Laatst online: 09-03-2012
Spam? No thank you!

Ed_L wijzigde deze reactie 10-03-2012 10:32 (94%)

• migjes
quote:
rube schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 14:18:
[...]
Ja, oke, dan is het zoals ik dacht. Dat heb ik bij de installatie van mijn BPM ook laten doen.
Als ze willen weten wanneer de zon schijn in Gouda is kijken ze maar op weeronline.nl ofzo ;)
dat vind ik ook.

@mkleinman
tussen de m1 en de splitsing naar zb.

• trekker22
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 08:15
Iemand kennis LES Limburg 2012? Van horen zeggen dat er mogelijk per 1 april nieuwe regeling zou komen. Iemand iets van gehoord

casino's maken me rijk!Neteller heb je dan nodig!!

• MikeWazowski
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 12-07 13:42

MikeWazowski

Look into my eye

quote:
Mooie site en lijken me aantrekkelijke prijzen. Jammer voor mij dat ze geen zonneboilersystemen leveren, ik wil namelijk graag beide en dan natuurlijk mooi geintegreerd - maar dat lijkt wat lastiger....

Ed_L wijzigde deze reactie 10-03-2012 10:32 (27%)

• Speedfightserv
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 23:59
quote:
1 bericht.. woudie... (eigenaar van de website is bert van woudenberg) ik zeg SPAM ;)

Ed_L wijzigde deze reactie 10-03-2012 10:32 (39%)

13 x Trina 300 = 3900 wp op Solax omvormer, dak zuid | PVOutput

• 238103
quote:
Ik kan dan geen warmtepomp meer aansluiten extra op de zonneboiler
op de cv retour toch wel, gewoon in de koude retour effe de gasketel laten denken dat de zon schijnt.

hoog saldeer gehalte.
en in de grijze aan en afvoer gewoon unipipe gebruiken.

• zonnigtype

zonnigtype

quote:
Speedfightserv schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 16:52:
1 bericht.. woudie... (eigenaar van de website is bert van woudenberg) ik zeg SPAM ;)
Erger nog...

Ik zeg *** KUCHEKUCHE ***

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 08:44

franssie

Save the albatross

offtopic:
ach ja je ziet overal van die cusrussen sociale media aangeboden worden, en daar leren ze blijkbaar dit soort dingen voor EUR600,- ex BTW. Jammer. http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/icon_hand_unread.gif

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• EnergiebewustZL
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 15-03-2015

EnergiebewustZL

WZW:14x 240Wp, ONO:8x 240Wp

het is duidelijk spam. beetje jammer.. dit account wordt niet gekicked door Tweakers?

Live webcams : http://www.energiebewustzeeland.nl/ewebcams (inclusief terugdraaiende draaischijf-/Ferrarismeter op zonnige dagen)

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ach, alles beter als een kolenleverancier ;)

• Pietje NL
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 06:34
quote:
eric-pvt schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 17:02:
[...]

op de cv retour toch wel, gewoon in de koude retour effe de gasketel laten denken dat de zon schijnt.

hoog saldeer gehalte.
en in de grijze aan en afvoer gewoon unipipe gebruiken.
Heb je die zelf?
Zo ja wat is zijn de specs?
Zeer geïnteresseerd in een warmtepomp voor de toekomst.

• SunshineCompany
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 11-02 12:39

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Grootste drama-dak ooit (pannen heel broos, die braken al als je er naar keek.. :X ). 21x YL240 op Piko 5.5

Panda-dakje vol (18x YL260 op SB5000):

Je kan niet rechter plaatsen dan het dak krom is.. ofzo. 16x YL260 op Mastervolt XS4300.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• 238103
die eerste series kingsun blijven magistrale paneelkes,
vandaag 1989 Wac gezien, en dan niet eventjes kort (uit 10x185)
het idee hoge spanning naar beneden trekken in de mpp en de stroom pas op ac duwen werkt erg goed.
ondanks het slechte weer is de jaaropbrengst al hoger tot nu toe

• Christian B
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 26-04-2013
Het is beslist, vandaag offerte ondertekend, het worden 11 x Sharp 245 Wp op een SMA SB 2500 HF. Ondanks inkoop actie die hier in Zeeland wordt opgestart, hiervoor gekozen.

• Bezuiniger
  • Laatst online: 19-03 19:28
quote:
SunshineCompany schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 19:39:
Panda-dakje vol (18x YL260 op SB5000)
Kleine correctie: het is een SB4000. 18 panelen zou wat weinig zijn voor een 5000.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

quote:
Christian B schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 21:06:
Het is beslist, vandaag offerte ondertekend, het worden 11 x Sharp 245 Wp op een SMA SB 2500 HF. Ondanks inkoop actie die hier in Zeeland wordt opgestart, hiervoor gekozen.
Gaat vast goed komen, ik heb zelf 10x Sharp 245 (mono's) op een 2500HF.
Gelijk een Sunny Beam erbij voor in de woonkamer?

• migjes
vraagje.
power-one pvi 3.6.-OUTD -S
op een 16A zekering?
(hoe zit dat met de G83/1 verzie?
kan het?)

vast blijven houden aan de -S verzie?
of zonder DC schakelaar.

(zit nog vast met de leverancier over levering.
maar er is zon aan het einde van de tunnel.
alleen technische twijfel ik nog een beetje.)

• Bezuiniger
  • Laatst online: 19-03 19:28
quote:
migjes schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 22:48:
vraagje.
op een 16A zekering?
kan het?)

of zonder DC schakelaar.

In de documentatie staat: output max. 20A bij 240V output. Dus ik zou op 20A zekeren.

• Neanderthaler71

Neanderthaler71

3030 WP. Non subsidium !

quote:
migjes schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 22:48:
vraagje.
op een 16A zekering?
kan het?)

of zonder DC schakelaar.

Gewoon de versie met de -S aanhouden.
Je kunt mbt de zekering ook even kijken wat je erop plaats en hoe.
Oost west of alles in 1 vlak?
Zet je er 3600wp op of 4200wp?
4000/230 = 17,4
Maximale uitgangsstroom 17,2A (datasheet)

Oost west ad 3600wp zou ik zonder problemen op een 16A durven zetten, anders wordt het als je 4200wp pal zuid op 30hh gaat plaatsen.

• Neanderthaler71

Neanderthaler71

3030 WP. Non subsidium !

quote:
Heb je wel een goed afspraak omtrent levertijdstip? Sharp wil wel eens lastig leveren.
Bepaalde mensen op het forum weten daar alles van.

• migjes
quote:
Neanderthaler71 schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 23:38:
[...]

Gewoon de versie met de -S aanhouden.
Je kunt mbt de zekering ook even kijken wat je erop plaats en hoe.
Oost west of alles in 1 vlak?
Zet je er 3600wp op of 4200wp?
4000/230 = 17,4
Maximale uitgangsstroom 17,2A (datasheet)

Oost west ad 3600wp zou ik zonder problemen op een 16A durven zetten, anders wordt het als je 4200wp pal zuid op 30hh gaat plaatsen.
4100Wp oost-west 45 graden.
maar zit er zwaar aan te denken om voor 3800Wp te gaan.

• Christian B
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 26-04-2013
Levering zou begin april zijn. We wachten het af.
quote:
Neanderthaler71 schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 23:39:
[...]

Heb je wel een goed afspraak omtrent levertijdstip? Sharp wil wel eens lastig leveren.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Alles is moeilijk leverbaar op dit moment. Alles gaat richting Duitsland.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• zonnigtype

zonnigtype

quote:
SunshineCompany schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 10:23:
Alles is moeilijk leverbaar op dit moment. Alles gaat richting Duitsland.
Vanwege deze politiek bepaalde teneur...

... ik word er zelfs mee lastig gevallen ...

"Weet u waar ik deze omvormer kan krijgen?", van installateurs enzo ...

* edit *
Volgens een in dat artikel geciteerde CDU man (fervent kernenergie voorstander) zou er alleen al in de eerste 2 maanden van dit jaar alweer 2 GWp bij zijn gekomen (uitspraak deed 'ie in een TV uitzending). Moet je wel op een gouden schaaltje leggen, want kan ook hoch brisant politiek gemotiveerde opmerking zijn om zo snel mogelijk de geplande drama ingrepen in het EEG (door o.a. zijn CDU collega Norbert Röttgen van het milieu ministerie) er door geramd te krijgen. Maar het zou mij niet verbazen gezien de extreem volatiele politieke situatie daar rond het "thema zonnestroom".

* edit 2 *
Het zou me niets verbazen als er tijdens de "nu of nooit" bouw frenzy weer de meest absurde taferelen zich gaan afspelen. Containers met modules per vliegtuig aan laten rukken uit Azië om nog op tijd voor 1 april geplaatst te krijgen, en zo... :X

zonnigtype wijzigde deze reactie 10-03-2012 11:46 (51%)
Reden: Bijbouw cijfer true or false?

• Bartjuh
  • Niet online
quote:
zonnigtype schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 11:41:
[...]
* edit 2 *
Het zou me niets verbazen als er tijdens de "nu of nooit" bouw frenzy weer de meest absurde taferelen zich gaan afspelen. Containers met modules per vliegtuig aan laten rukken uit Azië om nog op tijd voor 1 april geplaatst te krijgen, en zo... :X
Zou het dan wellicht lonen om te wachten tot halverwege april met de aanschaf van een omvormer, aangezien de prijzen wellicht zullen kelderen om voorraden weg te werken? En nu juist extra hoog zijn omdat de vraag hoog is...

De omvormer kost bij mij namelijk bijna even veel als de zonnepanelen 8)7 Voor 1440Wp is geen gunstige €/W omvormerprijs te krijgen.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

quote:
Neanderthaler71 schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 23:39:
Breek me de b*k niet open :X
Maar nu het er eenmaal licht *;

• EnergiebewustZL
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 15-03-2015

EnergiebewustZL

WZW:14x 240Wp, ONO:8x 240Wp

quote:
Weer een zeeuw die zonne-panelen aanschaft. Goed bezig. Hoe meer zonne-panelen, hoe beter..

Ik heb ze vorig jaar aangeschaft en helaas ook een vertraging in de levering meegemaakt. Drie weken later dan gepland. Maar nu ik ze heb, kan ik alleen maar zeggen : Heerlijk en geweldig.
Toen ik eenmaal dat gevoel had, had ik er ng zelfs extra aangeschaft. Vanaf dat moment werd dus ook een hobby voor mij.

Hoe dan ook, zodra de zonne-panelen zijn geinstalleerd, ga je het aanhet einde van het jaar zeker merken op je energierekening. Veeel plezier! Christian B. :)

Live webcams : http://www.energiebewustzeeland.nl/ewebcams (inclusief terugdraaiende draaischijf-/Ferrarismeter op zonnige dagen)

• mkleinman

mkleinman

quote:
Neanderthaler71 schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 12:58:
[...]

Het jeukt.... wellicht op het schuurtje....
Die ligt op pal noord, veel opbrengst gaat dat dus niet geven :(

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

quote:
zonnigtype schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 11:41:
[...]

"Weet u waar ik deze omvormer kan krijgen?", van installateurs enzo ...
Zeggen ze 'u' tegen je? :D En goed dat ik het weet, als ik omvormers nodig heb.. ;)

En ik moet helaas klanten ook wel eens bellen om te zeggen dat we een weekje (of 2) later komen. Balen, maar dat komt vaker door beschikbaarheid monteurs dan door voorraden. Tot nu dan. Want de container Canadians heeft vertraging.. :/

SunshineCompany wijzigde deze reactie 10-03-2012 12:20 (29%)

• 238103
ik heb ook stevige vertraging met mijn nieuwe oost pv,
er zitten weer 2 merel nestjes onder de panelen, (vorig jaar ook al)
ja zonnigtype, ook onder je alfasolars.....
wat nu ? ik denk dat ik ze lekker laat broeden.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

quote:
eric-pvt schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 12:31:
ik heb ook stevige vertraging met mijn nieuwe oost pv,
er zitten weer 2 merel nestjes onder de panelen, (vorig jaar ook al)
Steenmarter nodig? >:)

• Schinnen-groen
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 00:27

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

Vogels zijn duurzaam.. O-)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen..

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Mmm, ik herinner me nog een foto van bergen met ooievaarspoep op een PV installatie op een kerkdak ;)

Pagina: 1 ... 17 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True