Nope, in 2002 hadden ze allang directe ontsteking.Speedfightserv schreef op maandag 05 maart 2012 @ 10:05:
ik denk dat Neanderthaler71 een diesel heeftdie hebben geen bougie's namelijk
Ik rij benzine, als ik niet fiets tenminste..
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Verwijderd
Nope, in 2002 hadden ze allang directe ontsteking.Speedfightserv schreef op maandag 05 maart 2012 @ 10:05:
ik denk dat Neanderthaler71 een diesel heeftdie hebben geen bougie's namelijk
Ik ga uiteraard de Tigo historie in dit forum verslaan.Mike70 schreef op maandag 05 maart 2012 @ 09:27:
[...]
@hansdegit.
Zou je mij op de hoogte willen houden omtrent de Tigo's op je dak? Ik begrijp het verhaal op hun site over het uitlezen van de data niet helemaal.
Volgens mij leest de Maximizer Management Unit de Module Maximizers op RS-485 niveau uit.
Maar er is ook sprake van een Junction Box die de data uit de Module Maximizers uitleest.
Heb jij enig idee?
Ga jij zelf software brouwen om ze uit te lezen?
... (smeert monitor schoon van uitgeproeste bruine koffievlekken)Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2012 @ 12:26:
Sterke koffie zo op de maandagochtend.
http://www.rtl.nl/compone...media-dowjones1075880.xml
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Nou woon ik niet in de regio, maarMeridiaan schreef op maandag 05 maart 2012 @ 21:00:
Project gezamelijke inkoop PV systemen in Zeeland meldt zich:
http://www.hetzoneffect.n...t-aanmelden-vanaf-7-maart
Zegt het voort !!!
is niet heel erg specifiek voor welke investering dan ook?Het gaat om goede kwaliteit zonnepanelen en we werken samen met een betrouwbare installateur.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Verwijderd
Laat ik op dinsdag nu altijd thuis werken, de Sunny Beam staat op m'n bureauVerwijderd schreef op maandag 05 maart 2012 @ 21:46:
je kan ook de hele dag rtl-z kijken en het fd lezen, maar dat is nogal armoedig,
lekker naar je omvormer display kijken en aan een narcis ruiken, het leven is dan heel mooi.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Verwijderd
Yup. Ik lurk regelmatig aan de foto's van ons "inkoop initiatief" van het begin van deze mooie eeuw, omdat ik niet zo makkelijk het dak op kan... Zien d'r schit-te-rend uit, al zeg ik het zelf ...MeTooPV schreef op maandag 05 maart 2012 @ 21:52:
En weer een inkoop initatief waarbij alleen veel voor weinig geldt. Is er ooit een initatief geweest waarbij de panelen er ook nog een beetje mooi uitzagen?
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Binnenkort volgt er meer specifieke informatie.franssie schreef op maandag 05 maart 2012 @ 21:43:
[...]
Nou woon ik niet in de regio, maar
[...]
is niet heel erg specifiek voor welke investering dan ook?
Dit zal waarschijnlijk altijd door de netbeheerder (zoals Enexis) bepaald worden. Jij geeft alleen aan hoeveel (piek)vermogen je wilt afnemen of terugleveren op een bepaalde locatie en zij bepalen of er voldoende capaciteit is of dat zij een aparte trafo installeren. Voordat je moet denken een rechtstreekse 10 kV aansluiting, dan zit je toch wel aan grote ziekenhuizen of datacenters te denken (vanaf enkele MW's).silvester6 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 12:25:
Weet iemand of er nog richtlijnen zijn in Nederland met het maximale kwp wat je mag plaatsen op een bepaalde aansluiting. of wanneer je direct op de 10KV moet zitten?
Heb nog geen idee waar ik moet beginnen met zoeken.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
[ Voor 4% gewijzigd door Bartjuh op 06-03-2012 17:21 ]
Zelfde orientatie, misschien meer schaduw. Zouden dan 1 verdieping lager komen, circa 2,5 meter hoog begint nog een schuin dak.Bartjuh schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 17:20:
Hebben die 5 extra te plaatsen panelen dezelfde oriëntatie en evt schaduw?
Bovendien, over 2-3 jaar zijn de specs van panelen allicht anders (ook bij dezelfde fabrikant), en is het lastiger iets te vinden dat het een beetje tussen de string past (en bovendien betekent dit ook dat je een hogere prijs moet betalen dan de gunstigste).
Helemaal niet stom. Budget is niet oneindig. Als er 1000 euro beschikbaar is dan heb je een leuke nieuwe uitdaging dan. De wereld zit vol met voorbeelden van mensen die vast klaar waren voor een toekomst die er nooit kwam. Geniet lekker van je chinada panelen en omvormerebk71 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 17:16:
stom, stom, stom, of niet?
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
[ Voor 6% gewijzigd door jhead22 op 06-03-2012 19:39 ]
Tsja, zelf zit ik ook met dit soort vragen en ik ben zelf van plan om langzaamaan overproductie te gaan genereren en deze zoveel mogelijk zelf te gebruiken, door paneeltjes van oost tot west te leggen zodat ik langer stroom lever en grote overschotten in verwarming te stoppen om daarmee gas te besparen.
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Schaduw kan de hele string omlaag halen, meestal niet aan te raden om op één string te doen (tenzij verwaarloosbaar kort schaduw).ebk71 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 18:24:
[...]
Zelfde orientatie, misschien meer schaduw. Zouden dan 1 verdieping lager komen, circa 2,5 meter hoog begint nog een schuin dak.
Inderdaad, sorryWat bedoel je met hogere prijs betalen dan de gunstigste, beetje abacadabra zin
Gelukkig, blijft toch het blije gevoel overheersen.......Bartjuh schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 20:01:
[...]
Schaduw kan de hele string omlaag halen, meestal niet aan te raden om op één string te doen (tenzij verwaarloosbaar kort schaduw).
[...]
Inderdaad, sorry
Wat ik bedoel is dat als je over 3 jaar gaat kijken naar de 5 extra panelen, die je dan op je huidige omvormer zou willen aansluiten in dezelfde string, je het liefst panelen hebt met exact dezelfde specificaties (van vermogen tot IV-curve e.d.), anders is het suboptimaal. Maar het is maar de vraag of ze dan nog leverbaar zijn, en als ze dat zijn, of ze dan net zo gunstig geprijsd zijn als de concurrentie (kleine kans).
Naast dat is je omvormer tot die tijd waarschijnlijk overgedimensioneerd, wat de efficiëntie omlaag kan halen. Als het al kan m.b.t. mppt-voltages e.d.
Wat ik zou doen in jou geval; het nu gewoon zo laten als het is. En over 3 jaar gewoon die 5 panelen aanschaffen, en tzt kijken wat het voordeligst is. De markt voor micro-inverters gaat denk ik groter worden aangezien het aandeel daken met partiële schaduw gaat toenemen (omdat eerst de schaduwloze daken worden gevuld), waardoor je prijsverlaging krijgt door economies of scale. Dus tegen die tijd kan je wellicht toe met micro-inverters...
Nu zijn 1000-1500 W omvormers relatief duur, en dat blijft wel zo denk ik.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Verwijderd
Verwijderd
Ik weet natuurlijk niet hoe dat is gegaan, maar... Als de leverancier bij of net na het installeren daar pas achter komt lijkt het of nog niemand de situatie goed heeft bekeken vooraf. Ik vind dat zeker de taak van de leverancier.ebk71 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 17:16:
stom, stom, stom, of niet?
Ben sinds vandaag de gelukkige bezitter van 8x canadian solar 240p en een xs2000 met een prachtige ouderwetse ferraris meter die vanmiddag al even aan het teruglopen was.
Maar toen het spul erop lag had ik het met de monteur/leverancier over nog een stuk dak waar in de toekomst nog eens 5 panelen op kunnen. Had ik dan niet beter meteen een xs3200 kunnen aanschaffen? Als ik over 2 a 3 jaar weer ruim € 1000,- neer moet tikken voor een omvormer is dat niet heel erg rendabel(afgezien van het feit dat ik dan een ruimteprobleem heb en die omvormer niet naast de huidige kan hangen.)
Verwijderd
Het is niet verstandig, maar het kan wel een hobby zijn. Een dergelijke set kost minder dan een racefiets. Dus wat let je.jhead22 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 19:26:
Wat is wijs:
Nu zit ik er aan te denken om ong 500wp er bij te leggen op het schuurtje. (Gewoon omdat het leuk is en omdat het kan :-P )
Is dit verstandig, of niet aangezien ik dan dus meer ga produceren dan dat ik verbruik?
Zeker ivm onze overheid die constant de regels / wetten veranderd.
Dan blijf je nog steeds met 2 telwerken zitten waarvan er 1 negatief wordt. (Het is niet zo dat 1 telwerk stil wordt gezet)Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 21:11:
je zou enkeltarief op de meter moeten adviseren, en ze wijzen op de regels.(van vandaag)
"een ferraris wegnemen is niet meer terug te draaien"
Verwijderd
Maakt niets uit. Bij 1 tarief en 2 tellers wordt het opgeteld.MeTooPV schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 22:14:
Dan blijf je nog steeds met 2 telwerken zitten waarvan er 1 negatief wordt. (Het is niet zo dat 1 telwerk stil wordt gezet)
Zoals ik het begrepen heb bij Eneco:Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 22:23:
[...]
Maakt niets uit. Bij 1 tarief en 2 tellers wordt het opgeteld.
Je kunt alleen niet per saldo op beide tellers onder nul.
[ Voor 5% gewijzigd door ricdijk op 06-03-2012 22:41 ]
Da's toch een beetje de omgekeerde wereld? De grote energiereuzen frustreren de boel en de arme consument moet maar eieren voor zijn geld kiezen.
[ Voor 38% gewijzigd door hansdegit op 06-03-2012 23:00 ]
Da's interessant. Ik kan me dat nl. helemaal niet goed voorstellen. Je hebt een beginstand en je hebt een eindstand. Die trek je van elkaar af. Hoe moeilijk kan het zijn?SunshineCompany schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 23:03:
Ik kan me goed voorstellen dat negatieve meterstanden van Ferrarismeters niet bepaald eenvoudig te verwerken zijn.
Verwijderd
Ok. Begin 2000 en eindstand 1500. Hoeveel saldeert deze persoon?hansdegit schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 23:18:
[...]
Da's interessant. Ik kan me dat nl. helemaal niet goed voorstellen. Je hebt een beginstand en je hebt een eindstand. Die trek je van elkaar af. Hoe moeilijk kan het zijn?
Kabeltje naar de buren, laat je hem z'n koelkast op zetten of zo.jhead22 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 19:26:
Wat is wijs:
Ik heb op dit moment 1560wp op het dak liggen.
Mijn verbruik is ongeveer 1300Kwh per jaar.
Ik zit bij Greenchoise welke netjes saldeerd en je mag tot 1000kwh meer terug leveren welke je uitbetaald krijg incl energiebelasting.
Nu zit ik er aan te denken om ong 500wp er bij te leggen op het schuurtje. (Gewoon omdat het leuk is en omdat het kan :-P )
Is dit verstandig, of niet aangezien ik dan dus meer ga produceren dan dat ik verbruik?
Zeker ivm onze overheid die constant de regels / wetten veranderd.
[ Voor 21% gewijzigd door zonnigtype op 07-03-2012 02:16 . Reden: artikeltje ]
Verwijderd
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2012 07:49 . Reden: ?slim? ]
Dit dus.silvester6 schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 07:59:
Alleen het gedonder en de energie wat het je kost om die negatieve standen 1x per jaar achterop dat bierviltje te krijgen is wel de reden om gewoon op kosten van de netbeheerder een digitale meter erin te zetten.
Je kan een "leek" het niet aandoen om 4-10 uur per jaar bezig te zijn met een 500kw negatieve standen.
Wij raden elke klant aan er niet meer op te leggen dan het verbruik is en geven altijd het beleid van GC erbij als tipje.
Da's toch niet zo interessant? Per saldo moet ik in het eerste geval 500 kWh terugvangen en in het 2e geval hoeven we met elkaar geen kWh's te verrekenen.Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 23:28:
[...]
Ok. Begin 2000 en eindstand 1500. Hoeveel saldeert deze persoon?
Of begin 2000 en eind 2000, hoeveel saldeert deze persoon?
Wat is het afname uit het net en wat de teruglevering?
Niet te beantwoorden.
[ Voor 18% gewijzigd door hansdegit op 07-03-2012 09:13 ]
Verwijderd
Verwijderd
Regelmatig adviseren verkopers niet helemaal correct. Zorg dat je zelf ook wat weet.Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 08:57:
Ook ik lees mee en raak steeds beter geïnformeerd over de mogelijkheden van zonnepanelen, dank hiervoor![]()
Vandaar nu mijn vraag: Wat zijn eigenlijk goede partijen om mee in zee te gaan als ik het heb over aanschaf en installatie?
Verwijderd
Verwijderd
Er zijn leveranciers die onbeperkt salderen, maar er zijn ook leveranciers die dat niet doen en die wel de 5000kWh grens aanhouden. Moet je wel voor kunnen weten wat er is teruggeleverd aan het net. Voor een particulier zo goed als nooit interessant.hansdegit schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 08:52:
[...]
Da's toch niet zo interessant? Per saldo moet ik in het eerste geval 500 kWh terugvangen en in het 2e geval hoeven we met elkaar geen kWh's te verrekenen.
edit: natuurlijk snap ik je punt wel, maar in mijn ogen zou het voor de netbeheerder of de energiemaatschappij niet mogen uitmaken of ik op enig moment opwek of onttrek. Aan het eind van het jaar maken we de balans op.
In dat geval heb je waarschijnlijk ook een digitale meter. Neem dan in elk geval contact op met je netbeheerder om te vragen of je meter in de meterkast retour geschikt is.Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 09:38:
Ik heb een schuin dak van ca. 30-40 graden, oriëntatie is zuidoost
aansluiting weet ik niet, is vrij nieuw huis (2001)
ca.3700 kwh pj
ca. 2000 kwh zelf opwekken
budget is ca. 4000 euro
het liefst laat ik alles door een erkende installateur/elektricien doen, ik ben totaal niet handig
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Is ook "in essentie gestaffeld". I.t.t. de oude regeling, die op hopeloze wijze door NMa eenzijdig werd verkracht (boven de 3.000 kWh netinvoeding moest je toen nota bene aan je netbeheerder ook voor de invoeding vastrechten gaan betalen, dus dubbelop!!!!), is de "nieuwe opzet" (nog steeds een draak van een regeling) dat je tot en met 5.000 kWh netinvoeding "mag" verrekenen (alleen dus gezeik bij negatieve meterstanden etc.), en dus 100 procent "salderen". Daarboven krijg je "een redelijke terugleververgoeding". Dat is dus "de tweede staffel". Alleen slaat die totaal artificiële breuk nergens op.hansdegit schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 10:06:
Eigenlijk is die 5000 kWh grens een beetje bezopen. Doe dan een gestaffeld dingetje. Zoiets: de eerste 5000 kWh mag u salderen. Of is het inmiddels bij de grote jongens al op die manier geregeld?
Ik geloof dat het voorbeeld hier in dit topic al ter sprake is gekomen. Die boer die heel strak zijn saldeergrens in de gaten hield. Kwam -ie erboven, dan waren al zijn zorgvuldig zelf opgewekte kWh's "vervallen"oid.
Je hebt natuurlijk gelijk: je moet goed weten wat de voorwaarden van je maatschappij zijn.
Verwijderd
Wat je wilt kan net. Verder zuidoost? kun je dat aangeven in graden?Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 09:38:
Ik heb een schuin dak van ca. 30-40 graden, oriëntatie is zuidoost
aansluiting weet ik niet, is vrij nieuw huis (2001)
ca.3700 kwh pj
ca. 2000 kwh zelf opwekken
budget is ca. 4000 euro
het liefst laat ik alles door een erkende installateur/elektricien doen, ik ben totaal niet handig
Verwijderd
Leuk!h40d schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 10:12:
Achterhoeks PV-systeem (alle onderdelen in de Achterhoek geproduceerd): http://bit.ly/xEHH90
wijsheid? geen idee.Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 10:54:
Ik zit met een soortgelijke situatie, woning ligt op oost-zuid-oost. De buurman is ook bezig met zonnepanelen en wil ze aan beide kanten van de nok leggen omdat dit meer rendement op zou leveren. Ik dacht juist dat het plaatsen van de panelen op de oost kant licht voordeliger zou zijn qua rendement, aangezien hier nipt meer zonuren op zijn. Zijn argumentatie is dat door de panelen zo hoog mogelijk te leggen en te verdelen over de west en oost-kant het rendement beter zou zijn.
Wat is hier wijsheid?
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Verwijderd
dank voor je adviesVerwijderd schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 10:50:
[...]
Wat je wilt kan net. Verder zuidoost? kun je dat aangeven in graden?
Ook is de plaats van je huis (gemeente) van belang.
Wat een punt is dat een 2kwp installatie relatief een stuk duurder is dan een 3 kwp installatie.
Bij benadering is een 3 kwp 5250 euro. Dit moet je je wel bewust zijn.
Garantie tot aan de stoeprand uiteraard, 30 graden hh op 180graden(Z) geeft ong. 4080 MJoule, 45 graden op OZO(110) is 3407 MJ, 45 graden op WNW(290) is 2739 MJ en 30 graden op WNW(290) is 3032 MJ.Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 10:54:
Ik zit met een soortgelijke situatie, woning ligt op oost-zuid-oost. De buurman is ook bezig met zonnepanelen en wil ze aan beide kanten van de nok leggen omdat dit meer rendement op zou leveren. Ik dacht juist dat het plaatsen van de panelen op de oost kant licht voordeliger zou zijn qua rendement, aangezien hier nipt meer zonuren op zijn. Zijn argumentatie is dat door de panelen zo hoog mogelijk te leggen en te verdelen over de west en oost-kant het rendement beter zou zijn.
Wat is hier wijsheid?
Leuk dat je in MJ rekent. Maar voor de meeste mensen is "kWh" toch wel een iets begrijpelijker eenheid. Is al moeilijk genoeg in Nederland...HenkS_ schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 11:23:
[...]
Garantie tot aan de stoeprand uiteraard, 30 graden hh op 180graden(Z) geeft ong. 4080 MJoule, 45 graden op OZO(110) is 3407 MJ, 45 graden op WNW(290) is 2739 MJ en 30 graden op WNW(290) is 3032 MJ.
Twee onafhankelijke Mppt's zijn noodzakelijk.
plaatje (de '.Eglobal' lijnen zijn de dagopbrengst.)
welk programmaatje gebruik je daar voor eigenlijk?HenkS_ schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 11:23:
[...]
Garantie tot aan de stoeprand uiteraard, 30 graden hh op 180graden(Z) geeft ong. 4080 MJoule, 45 graden op OZO(110) is 3407 MJ, 45 graden op WNW(290) is 2739 MJ en 30 graden op WNW(290) is 3032 MJ.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
[ Voor 8% gewijzigd door hansdegit op 07-03-2012 13:52 ]
Verwijderd
Een ongebruikte 3 fase? Vreemd ik snap niet helemaal hoe ik dat moet zien, lijkt me een kostbaar verhaal.RogerDad schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 13:41:
'k Ga deze lente ook zonnepanelen plaatsen en ik heb wat vragen waarmee jullie misschien kunnen helpen.
Mij situatie is
zonnepanelen komen op plat dak van garage die vrij achter mijn woonhuis staat,
garage = 8m x 4m, hoek is zo'n 120 graden (dus lange kant wijst naar 4 uur)
mijn verbruik is zo'n 2800kWh en budget rond de 3k euro
Ik zat te denken aan 6 panelen van ongeveer 240Wp zodat ik ruimte genoeg heb om ze ZZO
(dat is toch de ideale hoek) op het dak te plaatsen.
Is dat ook de beste optie of kan ik beter meer panelen plaatsen wel in dezelfde hoek als het dak?
In de garage zit een ongebruikte 3 fase aansluiting en in de meterkast zit een
3 fase digitale meter (MT171 dus geschikt voor teruglevering), is een 3 fase omvormer handig
voor relatief weinig panelen, of kan ik beter een 1 fase omvormer nemen en die aansluiten op
een van de drie fases?
Ben van plan zoveel mogelijk zelf te doen trouwens.
Alvast mijn dank.
Verwijderd
Neen, zo'n lijst is er niet, want er is geen organisatie die objectieve criteria daarvoor heeft.Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 14:41:
@Neanderthaler71
Is er geen overzicht van betrouwbare leveranciers beschikbaar? Die mij zeg maar volledig ontzorgen, maar wel tegen redelijke kosten. Daarom heb ik me ingelezen, om wel te begrijpen waar de kosten inzitten.
Verwijderd
Is er niet. Je kunt vragen stellen en wat mij betreft krijg je antwoord incl een verklaring.Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 14:41:
@Neanderthaler71
Is er geen overzicht van betrouwbare leveranciers beschikbaar? Die mij zeg maar volledig ontzorgen, maar wel tegen redelijke kosten. Daarom heb ik me ingelezen, om wel te begrijpen waar de kosten inzitten.
Ik heb de zekeringen er even uitgeschroeft en dat is 3 x 20A, eigenlijk zou ik dan ook de kabeldiameters moeten meten om er zeker van te zijn dat daar ook 20A per ader doorheen kan want een steentje in de zekeringhouder vervangen kan iedereenhansdegit schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 13:51:
De garage heeft dus een eigen "hoofdaansluiting"? Weet je hoe die afgezekerd is?
mm, ik bedoelde eigenlijk dat ik geen 3 fase apparatuur in die schuur heb, er is wel 1 fase in gebruik voor de "normale" 220. In het huis zitten de inductiekookplaat en de elektrische oven op de 3 fase, maar die zijn apart afgezekerd.Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 14:36:
[...]
Een ongebruikte 3 fase? Vreemd ik snap niet helemaal hoe ik dat moet zien, lijkt me een kostbaar verhaal.
Je moet even zeker weten wat dat is.
Dak wordt gedragen door totaal 16 balken van 17x6 cm (x 4m) met een tussenruimte van 50,5 cm, zou volgens mij ruim voldoende moeten zijn, maar kan nergens vinden hoe je dat kan berekenen (en ik weet ook niet of het C18 of C24 balken zijn).Ik zou gaan voor iets van 8 x 245 of 250 paneel op een 2100tl van sma of pvi2000. Er is geen 3 fase omvormer in die maat. Gezien de ruimte kan je ze dan op 195 graden zetten (optimum) en 20 of 25 hellingshoek kiezen. Iets gedraaid op het dak dus. Is het dak sterk genoeg? Bij een zwak dak moeten de panelen iets platter want dan heb je minder ballast nodig.
Ben altijd in voor goede ideeen, maar met proefkonijnen loopt het meestal slecht af is mijn ervaringMet 20 graden hh heb ik een ontwerp voor een draagconstructie die ik wil testen, ben jij het konijn?
500, toch?Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 23:28:
Ok. Begin 2000 en eindstand 1500. Hoeveel saldeert deze persoon?
0, toch?Of begin 2000 en eind 2000, hoeveel saldeert deze persoon?
niet belangrijk toch? ik hoef het niet te weten en mij energiebedrijf ook niet; dat was toch juist het leuke aan die Ferraris, hij saldeert alles en na 1 jaar heb je meterstanden en daar word je op afgerekend. (ga ik even uit van een klein particulier systeem en niet van een boerenschuur vol met PV)Wat is het afname uit het net en wat de teruglevering?
wel toch?Niet te beantwoorden.
@sypie: (kun je voortaan even iets langer nadenken voor je iemand vals beschuldigtsypie schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 17:03:
Dus als jouw beginstand net zoveel is als je eindstand lijkt het je niet verstandig om dat op te geven richting je energieleverancier? Ofwel besodemieter je dan de boel of je hebt bent het hele jaar niet thuis geweest en hebt lekker de hoofdzekering er uitgedraaid.
Om verkeerde interpretatie van je meterstanden te voorkomen moet je bij je energieleverancier melden dat je zonnepanelen hebt. Op deze manier zijn bepaalde meterstanden beter/goed te rechtvaardigen.
Omdat er ook een meter hangt was ik er vanuitgegaan dat die kast met zekeringen verzegeld is en aan de netbeheerder toebehoort.RogerDad schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 15:22:
[...]
Ik heb de zekeringen er even uitgeschroeft en dat is 3 x 20A, eigenlijk zou ik dan ook de kabeldiameters moeten meten om er zeker van te zijn dat daar ook 20A per ader doorheen kan want een steentje in de zekeringhouder vervangen kan iedereen
volgens mij is dat niet zo.JAN-B schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 17:00:
[...]
500, toch?
[...]
0, toch?
[...]
niet belangrijk toch? ik hoef het niet te weten en mij energiebedrijf ook niet; dat was toch juist het leuke aan die Ferraris, hij saldeert alles en na 1 jaar heb je meterstanden en daar word je op afgerekend. (ga ik even uit van een klein particulier systeem en niet van een boerenschuur vol met PV)
[...]
wel toch?
LOL! Tja, zou het echt gebeurt zijn?migjes schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 17:38:
[...]
volgens mij is dat niet zo.
dat is gewoon een gast die 4 straalkacheltjes in de tuin 24 uur per dag en 365 dagen per jaar heeft aanstaan.
en zo zijn meter effen rond draait.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Verwijderd
De meter hangt gewoon in huis en vandaar loopt er een kabel ondergronds naar de garage.hansdegit schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 17:32:
[...]
Omdat er ook een meter hangt was ik er vanuitgegaan dat die kast met zekeringen verzegeld is en aan de netbeheerder toebehoort.
15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer
Verwijderd
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2012 21:40 . Reden: liegen als geen ander ]
Verwijderd
Cool tooltje, en bedankt voor het advies. Kan ik dat tooltje ook ergens vinden, een vlugge google op de naam van de applicatie in de titel hielp me niet heel ergHenkS_ schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 11:23:
[...]
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2012 22:08 ]
Van de wetgever "moet" er niks richting leverancier. Toon me het artikel waarin dat zou staan.sypie schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 17:03:
Dus als jouw beginstand net zoveel is als je eindstand lijkt het je niet verstandig om dat op te geven richting je energieleverancier? Ofwel besodemieter je dan de boel of je hebt bent het hele jaar niet thuis geweest en hebt lekker de hoofdzekering er uitgedraaid.
Om verkeerde interpretatie van je meterstanden te voorkomen moet je bij je energieleverancier melden dat je zonnepanelen hebt. Op deze manier zijn bepaalde meterstanden beter/goed te rechtvaardigen.
Verwijderd
Wat fijn dat je aan me denkt. Ik moet zeggen dat ik hoop niet in de problemen te komen zoals jij.Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 18:48:
meteropnemer word genegeerd, en neanderthaler hangt zeker (!) november 2012 aan de lijn met de netbeheerder, vanwege een te hoge inschatting gebruik en GEEN saldering.
zo zal het gaan, nederland anno 2012
Verwijderd
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2012 07:38 . Reden: en dat alles in 1 week. ]
maak je maar niet druk hoor eric-pvt.Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 18:48:
@sypie en migjes,
`imho` is niet feitelijk en informatief.
met je digitale meter wachten tot de netbeheerder een saldering doorgeeft aan je leverancier,
wat heeft dat nou voor nut, het is kansloos, want er verandert toch niets tov een schijf.
er komt een extra administratieve verwerkingsslag bij die lang duurt en onnodig is, en over peanuts gaat.
een meter die dat direkt kan is prima, dat is een schijf of een salderende digitale, of slimme meter.
(die niet bestaat)
de meter is van de netbeheerder, ook mijn meter is van liander,
dus iemand die opwekt aanspreken is onjuist.
de netbeheerder dient voor bemeting te zorgen als zij dat wil.
mij interesseert het geen lor, alleen de eindstand na een jaar.
als de netbeheerder een negatieve stand anno 2012 niet kan verwerken, (ughe ughe)
dient zij haar meter te vervangen, kosteloos, en daarna saldering gelijk op te maken met de afrekeningen
hun probleem is het mijne niet.
ze kunnen het prima hoor ! echt heel goed,
maar de strategie is iedereen te frustreren, en geld te verdienen op de rand van de wet.
het is niet voor niets dat april 2013 netbeheerders hiervanaf getrokken worden,
het is daar een groot bonaza gok en inschat casino.
schat effe in hoeveel neanderthaler gaat opwekken,
nou veel plezier !
(op welke meter dat is staat erg laag op mijn agenda)
dat kunnen ze niet,
meteropnemer word genegeerd, en neanderthaler hangt zeker (!) november 2012 aan de lijn met de netbeheerder, vanwege een te hoge inschatting gebruik en GEEN saldering.
zo zal het gaan, nederland anno 2012
[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 08-03-2012 10:38 ]
Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 18:48:
mij interesseert het geen lor, alleen de eindstand na een jaar.
hier in het Zeeuwse doen ze niet moeilijk hoor;als de netbeheerder een negatieve stand anno 2012 niet kan verwerken, (ughe ughe)
Verwijderd
Met 525 wp op je dak realiseer je min 151 kWh????JAN-B schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 12:07:
[...]
![]()
[...]
hier in het Zeeuwse doen ze niet moeilijk hoor;
negatief jaarverbruik = - 151kWh = kennen we niet;
we maken er + 99849kWh van.
(uiteindelijk snapten ze het wel hoor)
Wat is jouw ervaring met digitale meters die niet terug kunnen leveren? Mijn buurman heeft er zoëen (van Oxio) en wil graag zonnepanelen aanschaffen. Hij had geinformeerd: kost 70 euro.Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 21:38:
nee, maar zodra ik achter ben, hoor je het hier meteen.
je kunt wel heel makkelijk aan een nieuwe gratis digi meter komen,
gewoon zeggen dat je 3600Wp hebt neergelegd, en je ean doorgeven,
dan word ie waarschijnlijk meteen stuk verklaart, en dan is de nieuwe gratis.
maar beter is te onderzoeken of ie terugdraait, en wat dat voor jezelf betekenen gaat, je krijgt immers nooit meer die meter.
mijn meter is in de 1e week van februari stuk verklaart **, ondanks ijkrapport, maar dezelfde dag ook weer niet stuk verklaart, ik mag nu wel bellen, als ik zin heb voor een gratis nieuwe (&slimme)
het kan allemaal bij liander ....
** direkt mondeling van achter een buro.
Een slimme meter accepteren. Deze worden de komende jaren gratis weggegeven.wmeester schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 13:32:
[...]
Welke stappen kun je het beste doen om een juiste meter gratis te krijgen?
[ Voor 13% gewijzigd door Mike70 op 08-03-2012 14:00 ]
www.mijnzon.info
hoewel ik van een paar varianten nog geen diepere gegevens heb kunnen vinden.Mike70 schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 13:59:
[...]
Een slimme meter accepteren. Deze worden de komende jaren gratis weggegeven.
Moet je wel om één vragen die teruglevering ook kan verwerken.
Vaak is dat niet zo.
van mij mag je dat onder het kopje B.S. schrijven.hansdegit schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 14:59:
Ik kreeg gisteren de volgende reactie van Liander op mijn vraag waarom ik moest registreren:
"het is anders technisch onmogelijk om de teruggeleverde energie in het portable opname apparaat te administreren."
Blijkbaar wordt per adres een ander script afgespeeld op dat apparaat.
Vervolgens antwoordde ik dat ik dat als IT-er echt niet snap en dat het handiger is om gewoon bij ieder adres 4 standen in te vullen.
Best vaag allemaal.
Ik zal me daar toch maar niet zomaar aanmelden dit is 1 grote onzin praat van hen. kan me nog herinneren dat het in duurzaam energie deel 18 uitgebreid besproken is dat registreren daar alleen maar in het voordeel van de energiebedrijven is.ebk71 schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 14:53:
Kreeg mail terug met verzoek aan te melden op www.energieleveren.nl dan wordt de installatie blijkbaar op ean code geregistreerd.
De mooie uitleg is behandel je pv installatie als een groep voor een wasmachine o.i.d.PvPower schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 21:23:
@eric-pvt Dus voor subsidie vrije installaties gelden andere regels.
En de verschillende afdelingen spreken elkaar dus tegen, dat schiet op
Waar moet je je dan aan houden?
Ik heb bijvoorbeeld een ferrarismeter en wil die graag houden(moet nog uitvinden hoe ik kan controleren of er geen terugloop rem opzit).
En hebben ze dan ook ergens zo'n mooie uitleg voor subsidie vrije installaties?
Ja, dank je welVerwijderd schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 12:42:
Met 525 wp op je dak realiseer je min 151 kWh????
Een prestatie!
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq