Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.873 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedfightserv schreef op maandag 05 maart 2012 @ 10:05:
ik denk dat Neanderthaler71 een diesel heeft ;) die hebben geen bougie's namelijk
Nope, in 2002 hadden ze allang directe ontsteking.
Ik rij benzine, als ik niet fiets tenminste..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Mike70 schreef op maandag 05 maart 2012 @ 09:27:
[...]

@hansdegit.
Zou je mij op de hoogte willen houden omtrent de Tigo's op je dak? Ik begrijp het verhaal op hun site over het uitlezen van de data niet helemaal.
Volgens mij leest de Maximizer Management Unit de Module Maximizers op RS-485 niveau uit.
Maar er is ook sprake van een Junction Box die de data uit de Module Maximizers uitleest.
Heb jij enig idee?
Ga jij zelf software brouwen om ze uit te lezen?
Ik ga uiteraard de Tigo historie in dit forum verslaan.
Wat op de site van Tigo niet zo duidelijk wordt gemaakt: je hebt tussen de MMU en de maximizers een gateway staan. Die gateway ouwehoert middels rs 485 met de MMU.
Ik heb geen kaas gegeten van het aftappen van rs 485 streams, dus ik zie mezelf niet zo snel software bouwen om die data te onderscheppen. Voor het gemak koop ik denk ik gewoon 5 jaar af.

Maar als ik tijd heb, kunnen de plannen zomaar wijzigen.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sterke koffie zo op de maandagochtend.

http://www.rtl.nl/compone...media-dowjones1075880.xml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

... (smeert monitor schoon van uitgeproeste bruine koffievlekken)

... wacht maar tot Q-Cells omklettert. Die dreun gaan we hier pas echt voelen ...

... ??? op de schaal van Richter ...

Iemand nog een ton over? Een investeringscollectief in mestvergisters wat stijf staat van de juristen, financiële experts en fiscale piepeltjes wil dolgraag uw geld "met nauwelijks risico" gaan wegzetten om Helianthos te redden ...

http://www.polderpv.nl/ni...sobject_voor_rijke_mensen

Zeg maar, een soort van "salderen van gedane belasting uitgaven met fragenswürdige investeringen in de commerciële sector om slimme mensen nog rijker te maken dan ze al zijn". Of zoiets...

8)7

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Mooie verhalen weer.

En Solar Total heeft inderdaad flink misgegokt.. 'eventjes' een dikke voorraad aanleggen, net voordat de prijs kelderen, en dan 'net eventjes telaat' alles moeten verkopen, ver onder de inkoopsprijs. Dat is dubbel pijnlijk.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
Project gezamelijke inkoop PV systemen in Zeeland meldt zich:

http://www.hetzoneffect.n...t-aanmelden-vanaf-7-maart

Zegt het voort !!! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Meridiaan schreef op maandag 05 maart 2012 @ 21:00:
Project gezamelijke inkoop PV systemen in Zeeland meldt zich:
http://www.hetzoneffect.n...t-aanmelden-vanaf-7-maart
Zegt het voort !!! d:)b
Nou woon ik niet in de regio, maar
Het gaat om goede kwaliteit zonnepanelen en we werken samen met een betrouwbare installateur.
is niet heel erg specifiek voor welke investering dan ook?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mmm, het lijkt me morgen een leuk dagje te worden, veel succes iedereen en in het bijzonder de nieuwe setjes. (wolkrandjes, buitjes, maart zon, 9 graden)

je kan ook de hele dag rtl-z kijken en het fd lezen, maar dat is nogal armoedig,
lekker naar je omvormer display kijken en aan een narcis ruiken, het leven is dan heel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-10 00:23
En weer een inkoop initatief waarbij alleen veel voor weinig geldt. Is er ooit een initatief geweest waarbij de panelen er ook nog een beetje mooi uitzagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2012 @ 21:46:
je kan ook de hele dag rtl-z kijken en het fd lezen, maar dat is nogal armoedig,
lekker naar je omvormer display kijken en aan een narcis ruiken, het leven is dan heel mooi.
Laat ik op dinsdag nu altijd thuis werken, de Sunny Beam staat op m'n bureau 8)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Webcam op de omvormer zetten en op de wisselstroommeter is ook leuk. Daarmee kan ik vanaf mijn werk ook regelmatig kijken. :) Het is wel een beetje een luxe probleem. Zelfs, wanneer mijn SunnyBeam dagelijks wordt uitgelezen om daar weer grafieken van te maken. Zodat ik op die manier ook weer kan terug kijken vanaf mijn computer. :)

Hoe dan ook : Het is gaaf om naar de omvormer te blijven kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

MeTooPV schreef op maandag 05 maart 2012 @ 21:52:
En weer een inkoop initatief waarbij alleen veel voor weinig geldt. Is er ooit een initatief geweest waarbij de panelen er ook nog een beetje mooi uitzagen?
Yup. Ik lurk regelmatig aan de foto's van ons "inkoop initiatief" van het begin van deze mooie eeuw, omdat ik niet zo makkelijk het dak op kan... Zien d'r schit-te-rend uit, al zeg ik het zelf ...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
@zonnigtype. Ja, dat is ook mooi, maar voor panelen waar je elke dag tegenaan kijkt vind ik strakke zwarte vlakken geweldig.
Zoiets als dit: http://us.sunpowercorp.co...r-panels/signature-black/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Laatst online: 01-01-2023
franssie schreef op maandag 05 maart 2012 @ 21:43:
[...]

Nou woon ik niet in de regio, maar

[...]

is niet heel erg specifiek voor welke investering dan ook?
Binnenkort volgt er meer specifieke informatie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:25
Weet iemand of er nog richtlijnen zijn in Nederland met het maximale kwp wat je mag plaatsen op een bepaalde aansluiting. of wanneer je direct op de 10KV moet zitten?
Heb nog geen idee waar ik moet beginnen met zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

silvester6 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 12:25:
Weet iemand of er nog richtlijnen zijn in Nederland met het maximale kwp wat je mag plaatsen op een bepaalde aansluiting. of wanneer je direct op de 10KV moet zitten?
Heb nog geen idee waar ik moet beginnen met zoeken.
Dit zal waarschijnlijk altijd door de netbeheerder (zoals Enexis) bepaald worden. Jij geeft alleen aan hoeveel (piek)vermogen je wilt afnemen of terugleveren op een bepaalde locatie en zij bepalen of er voldoende capaciteit is of dat zij een aparte trafo installeren. Voordat je moet denken een rechtstreekse 10 kV aansluiting, dan zit je toch wel aan grote ziekenhuizen of datacenters te denken (vanaf enkele MW's).

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-10 10:06
stom, stom, stom, of niet?
Ben sinds vandaag de gelukkige bezitter van 8x canadian solar 240p en een xs2000 met een prachtige ouderwetse ferraris meter die vanmiddag al even aan het teruglopen was.

Maar toen het spul erop lag had ik het met de monteur/leverancier over nog een stuk dak waar in de toekomst nog eens 5 panelen op kunnen. Had ik dan niet beter meteen een xs3200 kunnen aanschaffen? Als ik over 2 a 3 jaar weer ruim € 1000,- neer moet tikken voor een omvormer is dat niet heel erg rendabel(afgezien van het feit dat ik dan een ruimteprobleem heb en die omvormer niet naast de huidige kan hangen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Hebben die 5 extra te plaatsen panelen dezelfde oriëntatie en evt schaduw?

Bovendien, over 2-3 jaar zijn de specs van panelen allicht anders (ook bij dezelfde fabrikant), en is het lastiger iets te vinden dat het een beetje tussen de string past (en bovendien betekent dit ook dat je een hogere prijs moet betalen dan de gunstigste).

[ Voor 4% gewijzigd door Bartjuh op 06-03-2012 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
Bartjuh schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 17:20:
Hebben die 5 extra te plaatsen panelen dezelfde oriëntatie en evt schaduw?

Bovendien, over 2-3 jaar zijn de specs van panelen allicht anders (ook bij dezelfde fabrikant), en is het lastiger iets te vinden dat het een beetje tussen de string past (en bovendien betekent dit ook dat je een hogere prijs moet betalen dan de gunstigste).
Zelfde orientatie, misschien meer schaduw. Zouden dan 1 verdieping lager komen, circa 2,5 meter hoog begint nog een schuin dak.

Wat bedoel je met hogere prijs betalen dan de gunstigste, beetje abacadabra zin ;)

Ander type panelen kan je niet zomaar bij plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Laatst online: 28-09 17:45
Helemaal niet stom. Budget is niet oneindig. Als er 1000 euro beschikbaar is dan heb je een leuke nieuwe uitdaging dan. De wereld zit vol met voorbeelden van mensen die vast klaar waren voor een toekomst die er nooit kwam. Geniet lekker van je chinada panelen en omvormer :9 . Ik wil iets dergelijk bij mijn ouders ooit op west-noord-west gooien, met dan 14 stuks op een XS3200, dus ben zeer benieuwd naar de performance!

groeten Lard!

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Wat is wijs:

Ik heb op dit moment 1560wp op het dak liggen.
Mijn verbruik is ongeveer 1300Kwh per jaar.
Ik zit bij Greenchoise welke netjes saldeerd en je mag tot 1000kwh meer terug leveren welke je uitbetaald krijg incl energiebelasting.

Nu zit ik er aan te denken om ong 500wp er bij te leggen op het schuurtje. (Gewoon omdat het leuk is en omdat het kan :-P )

Is dit verstandig, of niet aangezien ik dan dus meer ga produceren dan dat ik verbruik?
Zeker ivm onze overheid die constant de regels / wetten veranderd.

[ Voor 6% gewijzigd door jhead22 op 06-03-2012 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Laatst online: 28-09 17:45
Tsja, zelf zit ik ook met dit soort vragen en ik ben zelf van plan om langzaamaan overproductie te gaan genereren en deze zoveel mogelijk zelf te gebruiken, door paneeltjes van oost tot west te leggen zodat ik langer stroom lever en grote overschotten in verwarming te stoppen om daarmee gas te besparen.

Grote droom is uiteraard zien of ik een vliegwiel thuis kan neerzetten en die overdag met panelen kan opladen om snachts langzaam terug te leveren. Als ik een vacuüm gebaseerd zeer laag verlies ding met magneten enzo gebruik is het verlies rond de 5%. Kosten zijn nog veels te hoog maar zoals al eerder hier gemeld op het forum zijn vliegwielen kickass.

terug naar jou vraag, als het je gaat om glashard de garantie dat je de volle mep (22 cent) gaat terugkrijgen per overschot kwh kan niemand je die geven. Als tvt een heilig issue is niet doen. Als je het leuk vind en je hebt het geld over zou ik het zeker doen!

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
ebk71 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 18:24:
[...]
Zelfde orientatie, misschien meer schaduw. Zouden dan 1 verdieping lager komen, circa 2,5 meter hoog begint nog een schuin dak.
Schaduw kan de hele string omlaag halen, meestal niet aan te raden om op één string te doen (tenzij verwaarloosbaar kort schaduw).
Wat bedoel je met hogere prijs betalen dan de gunstigste, beetje abacadabra zin ;)
Inderdaad, sorry :P

Wat ik bedoel is dat als je over 3 jaar gaat kijken naar de 5 extra panelen, die je dan op je huidige omvormer zou willen aansluiten in dezelfde string, je het liefst panelen hebt met exact dezelfde specificaties (van vermogen tot IV-curve e.d.), anders is het suboptimaal. Maar het is maar de vraag of ze dan nog leverbaar zijn, en als ze dat zijn, of ze dan net zo gunstig geprijsd zijn als de concurrentie (kleine kans).

Naast dat is je omvormer tot die tijd waarschijnlijk overgedimensioneerd, wat de efficiëntie omlaag kan halen. Als het al kan m.b.t. mppt-voltages e.d.

Wat ik zou doen in jou geval; het nu gewoon zo laten als het is. En over 3 jaar gewoon die 5 panelen aanschaffen, en tzt kijken wat het voordeligst is. De markt voor micro-inverters gaat denk ik groter worden aangezien het aandeel daken met partiële schaduw gaat toenemen (omdat eerst de schaduwloze daken worden gevuld), waardoor je prijsverlaging krijgt door economies of scale. Dus tegen die tijd kan je wellicht toe met micro-inverters...

Nu zijn 1000-1500 W omvormers relatief duur, en dat blijft wel zo denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
Bartjuh schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 20:01:
[...]

Schaduw kan de hele string omlaag halen, meestal niet aan te raden om op één string te doen (tenzij verwaarloosbaar kort schaduw).

[...]

Inderdaad, sorry :P

Wat ik bedoel is dat als je over 3 jaar gaat kijken naar de 5 extra panelen, die je dan op je huidige omvormer zou willen aansluiten in dezelfde string, je het liefst panelen hebt met exact dezelfde specificaties (van vermogen tot IV-curve e.d.), anders is het suboptimaal. Maar het is maar de vraag of ze dan nog leverbaar zijn, en als ze dat zijn, of ze dan net zo gunstig geprijsd zijn als de concurrentie (kleine kans).

Naast dat is je omvormer tot die tijd waarschijnlijk overgedimensioneerd, wat de efficiëntie omlaag kan halen. Als het al kan m.b.t. mppt-voltages e.d.

Wat ik zou doen in jou geval; het nu gewoon zo laten als het is. En over 3 jaar gewoon die 5 panelen aanschaffen, en tzt kijken wat het voordeligst is. De markt voor micro-inverters gaat denk ik groter worden aangezien het aandeel daken met partiële schaduw gaat toenemen (omdat eerst de schaduwloze daken worden gevuld), waardoor je prijsverlaging krijgt door economies of scale. Dus tegen die tijd kan je wellicht toe met micro-inverters...

Nu zijn 1000-1500 W omvormers relatief duur, en dat blijft wel zo denk ik.
Gelukkig, blijft toch het blije gevoel overheersen....... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Als ik bij klanten kom die 100% van hun verbruik willen opwekken, op een dubbeltariefs Ferraris, adviseer ik tegenwoordig een nieuwe digitale meter + Greenchoice. Anders krijg je negatieve meterstanden, en dat is ingewikkeld.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je zou enkeltarief op de meter moeten adviseren, en ze wijzen op de regels.(van vandaag)
"een ferraris wegnemen is niet meer terug te draaien"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ebk71 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 17:16:
stom, stom, stom, of niet?
Ben sinds vandaag de gelukkige bezitter van 8x canadian solar 240p en een xs2000 met een prachtige ouderwetse ferraris meter die vanmiddag al even aan het teruglopen was.

Maar toen het spul erop lag had ik het met de monteur/leverancier over nog een stuk dak waar in de toekomst nog eens 5 panelen op kunnen. Had ik dan niet beter meteen een xs3200 kunnen aanschaffen? Als ik over 2 a 3 jaar weer ruim € 1000,- neer moet tikken voor een omvormer is dat niet heel erg rendabel(afgezien van het feit dat ik dan een ruimteprobleem heb en die omvormer niet naast de huidige kan hangen.)
Ik weet natuurlijk niet hoe dat is gegaan, maar... Als de leverancier bij of net na het installeren daar pas achter komt lijkt het of nog niemand de situatie goed heeft bekeken vooraf. Ik vind dat zeker de taak van de leverancier.

De oplossing is overigens niet een xs3200, maar een PVI 3.0. Die kan beter omgaan met die afwijkende schaduw. Een pvi is niet veel duurder dan een xs2000 en kan beter dan die xs2000 die 8 canadians aan.
Die is op de grens of er net over op 82% dimensionering. Door de 2 trackers kan die wel goed achteraf gevuld worden met andere panelen.

Er is te weinig uitgegaan van het dak, de ruimte en jou wensen. Dit is gewoonweg geen maatwerk.
Jij bent niet dom, dat is de leverancier. Hij hoort beter te kijken naar de situatie bij het plannen.

Desondanks veel plezier met de installatie. Met 1920 wp kan je behoorlijk wat opwekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jhead22 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 19:26:
Wat is wijs:

Nu zit ik er aan te denken om ong 500wp er bij te leggen op het schuurtje. (Gewoon omdat het leuk is en omdat het kan :-P )

Is dit verstandig, of niet aangezien ik dan dus meer ga produceren dan dat ik verbruik?
Het is niet verstandig, maar het kan wel een hobby zijn. Een dergelijke set kost minder dan een racefiets. Dus wat let je. ;) Ik zou er niet op rekenen dat Greenchoice tot in lengte van jaren dat blijft doen.
Dat is niet erg als het een hobby is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 21:11:
je zou enkeltarief op de meter moeten adviseren, en ze wijzen op de regels.(van vandaag)
"een ferraris wegnemen is niet meer terug te draaien"
Dan blijf je nog steeds met 2 telwerken zitten waarvan er 1 negatief wordt. (Het is niet zo dat 1 telwerk stil wordt gezet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MeTooPV schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 22:14:
Dan blijf je nog steeds met 2 telwerken zitten waarvan er 1 negatief wordt. (Het is niet zo dat 1 telwerk stil wordt gezet)
Maakt niets uit. Bij 1 tarief en 2 tellers wordt het opgeteld.
Je kunt alleen niet per saldo op beide tellers onder nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricdijk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:08
Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 22:23:
[...]

Maakt niets uit. Bij 1 tarief en 2 tellers wordt het opgeteld.
Je kunt alleen niet per saldo op beide tellers onder nul.
Zoals ik het begrepen heb bij Eneco:
1. Teruglevering hoog + laag tarief wordt opgeteld.
2. Dit wordt eerst verrekend met verbruik hoog tarief (maximaal 5000kWh).
3. Resterende deel (indien aanwezig en totaal tot maximaal 5000kWh) wordt verrekend met laag tarief.
4. Meer terug geleverd dan verbruikt of meer teruggeleverd dan 5000kWh wordt vergoed (iets van 8 cent per kWh)

Zolang je maar onder de 5000kWh blijft is dubbel tarief zelfs beter.

(gesproken met een medewerker, ben benieuwd hoe het gaat bij de afrekening)

[ Voor 5% gewijzigd door ricdijk op 06-03-2012 22:41 ]

Live PV Data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

@eric-pvt: Niet iedereen heeft de tijd, kennis en energie om zich tot het oneindige te bemoeien met energierekeningen die wel / niet kloppen. Een digitale meter maakt het eenvoudig, doorzichtig en zeker. En binnen 2 jaar zijn sowieso alle Ferrarisjes weg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Da's toch een beetje de omgekeerde wereld? De grote energiereuzen frustreren de boel en de arme consument moet maar eieren voor zijn geld kiezen.
edit: nou ja, gemak mag wat kosten.

[ Voor 38% gewijzigd door hansdegit op 06-03-2012 23:00 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Je kunt ook overdrijven. Ik kan me goed voorstellen dat negatieve meterstanden van Ferrarismeters niet bepaald eenvoudig te verwerken zijn. En waarom zou je het jezelf moeilijk maken? Met een digitale meter gaat het toch (minimaal) net zo goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
SunshineCompany schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 23:03:
Ik kan me goed voorstellen dat negatieve meterstanden van Ferrarismeters niet bepaald eenvoudig te verwerken zijn.
Da's interessant. Ik kan me dat nl. helemaal niet goed voorstellen. Je hebt een beginstand en je hebt een eindstand. Die trek je van elkaar af. Hoe moeilijk kan het zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hansdegit schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 23:18:
[...]

Da's interessant. Ik kan me dat nl. helemaal niet goed voorstellen. Je hebt een beginstand en je hebt een eindstand. Die trek je van elkaar af. Hoe moeilijk kan het zijn?
Ok. Begin 2000 en eindstand 1500. Hoeveel saldeert deze persoon?
Of begin 2000 en eind 2000, hoeveel saldeert deze persoon?
Wat is het afname uit het net en wat de teruglevering?

Niet te beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

jhead22 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 19:26:
Wat is wijs:

Ik heb op dit moment 1560wp op het dak liggen.
Mijn verbruik is ongeveer 1300Kwh per jaar.
Ik zit bij Greenchoise welke netjes saldeerd en je mag tot 1000kwh meer terug leveren welke je uitbetaald krijg incl energiebelasting.

Kabeltje naar de buren, laat je hem z'n koelkast op zetten of zo.

Seen it all. Done it all... ;)

He, sneller dan verwacht (had nog geen bericht gehad)... Mijn artikel over de Belgische PV-markt is geplaatst. Op Solarplaza (en SolarFuture Belgium):

http://www.solarplaza.com...eats-previous-record-year
http://www.thesolarfuture...record-year-2009-687.html

Zo, dat ook weer achter de rug...

Trustuh!

[ Voor 21% gewijzigd door zonnigtype op 07-03-2012 02:16 . Reden: artikeltje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een negatieve stand op een bierviltje uitrekenen is zo gebeurt.
saldo of teller is hetzelfde.
hoeveel ik heb opgewekt gaat ze niets aan, zonnepanelen zijn immers peanuts qua vermogen,
(zeggen de netbeheerders zelf)
iemand die een droger of elektrische kookplaat koopt hoeft ook niets te melden,
het net is ervoor gemaakt, en we betalen daarvoor.

er is bij elke netbeheerder wel een menu voor negatieve standen, de 2B, (vrije opname)
deze zit ook in het mobiele device van de meteropnemer.
je moet het even weten, anders stink je erin.
blijkbaar zijn we niet meer opgewassen of murf voor administratieve truukjes.

waar blijft de zelf salderende meter ? (bruto / netto)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2012 07:49 . Reden: ?slim? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Alleen het gedonder en de energie wat het je kost om die negatieve standen 1x per jaar achterop dat bierviltje te krijgen is wel de reden om gewoon op kosten van de netbeheerder een digitale meter erin te zetten.

Je kan een "leek" het niet aandoen om 4-10 uur per jaar bezig te zijn met een 500kw negatieve standen.
Wij raden elke klant aan er niet meer op te leggen dan het verbruik is en geven altijd het beleid van GC erbij als tipje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

silvester6 schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 07:59:
Alleen het gedonder en de energie wat het je kost om die negatieve standen 1x per jaar achterop dat bierviltje te krijgen is wel de reden om gewoon op kosten van de netbeheerder een digitale meter erin te zetten.

Je kan een "leek" het niet aandoen om 4-10 uur per jaar bezig te zijn met een 500kw negatieve standen.
Wij raden elke klant aan er niet meer op te leggen dan het verbruik is en geven altijd het beleid van GC erbij als tipje.
Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 23:28:
[...]

Niet te beantwoorden.
Da's toch niet zo interessant? Per saldo moet ik in het eerste geval 500 kWh terugvangen en in het 2e geval hoeven we met elkaar geen kWh's te verrekenen.

edit: natuurlijk snap ik je punt wel, maar in mijn ogen zou het voor de netbeheerder of de energiemaatschappij niet mogen uitmaken of ik op enig moment opwek of onttrek. Aan het eind van het jaar maken we de balans op.

[ Voor 18% gewijzigd door hansdegit op 07-03-2012 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook ik lees mee en raak steeds beter geïnformeerd over de mogelijkheden van zonnepanelen, dank hiervoor _/-\o_

Vandaar nu mijn vraag: Wat zijn eigenlijk goede partijen om mee in zee te gaan als ik het heb over aanschaf en installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 08:57:
Ook ik lees mee en raak steeds beter geïnformeerd over de mogelijkheden van zonnepanelen, dank hiervoor _/-\o_

Vandaar nu mijn vraag: Wat zijn eigenlijk goede partijen om mee in zee te gaan als ik het heb over aanschaf en installatie?
Regelmatig adviseren verkopers niet helemaal correct. Zorg dat je zelf ook wat weet.

Wat voor dak heb je?
Wat voor aansluiting heb je?
Wat is je verbruik?
Wat wil je hiervan zelf opwekken?
Is er een budget?
Kun je wat zelf of laat je liever alles doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een schuin dak van ca. 30-40 graden, oriëntatie is zuidoost
aansluiting weet ik niet, is vrij nieuw huis (2001)
ca.3700 kwh pj
ca. 2000 kwh zelf opwekken
budget is ca. 4000 euro
het liefst laat ik alles door een erkende installateur/elektricien doen, ik ben totaal niet handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hansdegit schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 08:52:
[...]

Da's toch niet zo interessant? Per saldo moet ik in het eerste geval 500 kWh terugvangen en in het 2e geval hoeven we met elkaar geen kWh's te verrekenen.

edit: natuurlijk snap ik je punt wel, maar in mijn ogen zou het voor de netbeheerder of de energiemaatschappij niet mogen uitmaken of ik op enig moment opwek of onttrek. Aan het eind van het jaar maken we de balans op.
Er zijn leveranciers die onbeperkt salderen, maar er zijn ook leveranciers die dat niet doen en die wel de 5000kWh grens aanhouden. Moet je wel voor kunnen weten wat er is teruggeleverd aan het net. Voor een particulier zo goed als nooit interessant.

Zit je niet bij een partij die onbeperkt saldeert (op basis van dezelfde wet) moet je voor voorbeeld 1 en 2 weten wat je op het net hebt gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 09:38:
ca.3700 kwh pj
budget is ca. 4000 euro
het liefst laat ik alles door een erkende installateur/elektricien doen, ik ben totaal niet handig
In dat geval heb je waarschijnlijk ook een digitale meter. Neem dan in elk geval contact op met je netbeheerder om te vragen of je meter in de meterkast retour geschikt is.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Eigenlijk is die 5000 kWh grens een beetje bezopen. Doe dan een gestaffeld dingetje. Zoiets: de eerste 5000 kWh mag u salderen. Of is het inmiddels bij de grote jongens al op die manier geregeld?

Ik geloof dat het voorbeeld hier in dit topic al ter sprake is gekomen. Die boer die heel strak zijn saldeergrens in de gaten hield. Kwam -ie erboven, dan waren al zijn zorgvuldig zelf opgewekte kWh's "vervallen"oid.

Je hebt natuurlijk gelijk: je moet goed weten wat de voorwaarden van je maatschappij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-10 18:33
Achterhoeks PV-systeem (alle onderdelen in de Achterhoek geproduceerd): http://bit.ly/xEHH90

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

hansdegit schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 10:06:
Eigenlijk is die 5000 kWh grens een beetje bezopen. Doe dan een gestaffeld dingetje. Zoiets: de eerste 5000 kWh mag u salderen. Of is het inmiddels bij de grote jongens al op die manier geregeld?

Ik geloof dat het voorbeeld hier in dit topic al ter sprake is gekomen. Die boer die heel strak zijn saldeergrens in de gaten hield. Kwam -ie erboven, dan waren al zijn zorgvuldig zelf opgewekte kWh's "vervallen"oid.

Je hebt natuurlijk gelijk: je moet goed weten wat de voorwaarden van je maatschappij zijn.
Is ook "in essentie gestaffeld". I.t.t. de oude regeling, die op hopeloze wijze door NMa eenzijdig werd verkracht (boven de 3.000 kWh netinvoeding moest je toen nota bene aan je netbeheerder ook voor de invoeding vastrechten gaan betalen, dus dubbelop!!!!), is de "nieuwe opzet" (nog steeds een draak van een regeling) dat je tot en met 5.000 kWh netinvoeding "mag" verrekenen (alleen dus gezeik bij negatieve meterstanden etc.), en dus 100 procent "salderen". Daarboven krijg je "een redelijke terugleververgoeding". Dat is dus "de tweede staffel". Alleen slaat die totaal artificiële breuk nergens op.

Is natuurlijk alleen interessant voor boeren zoals Neanderthaler terecht aangeeft, maar daar komen nu dus de problemen met die typisch ambtelijk ingegeven "begrenzingen". Het is al 7 en een half jaar lang een onopgelost "thema". Omdat we een rotsysteem hebben wat er om vraagt klem te komen bij forse uitbouw van capaciteiten.

Vergeet niet, dat als je gedetailleerder gaat staffelen, dat dan de administratieve ellende alleen maar kan gaan toenemen. Dat wordt direct door Verhagen getackled in een mooie, door zijn beleidsambtenaren aan de Kamer geschreven brief...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 09:38:
ca.3700 kwh pj
budget is ca. 4000 euro
Wat je wilt kan net. Verder zuidoost? kun je dat aangeven in graden?
Ook is de plaats van je huis (gemeente) van belang.

Wat een punt is dat een 2kwp installatie relatief een stuk duurder is dan een 3 kwp installatie.
Bij benadering is een 3 kwp 5250 euro. Dit moet je je wel bewust zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit met een soortgelijke situatie, woning ligt op oost-zuid-oost. De buurman is ook bezig met zonnepanelen en wil ze aan beide kanten van de nok leggen omdat dit meer rendement op zou leveren. Ik dacht juist dat het plaatsen van de panelen op de oost kant licht voordeliger zou zijn qua rendement, aangezien hier nipt meer zonuren op zijn. Zijn argumentatie is dat door de panelen zo hoog mogelijk te leggen en te verdelen over de west en oost-kant het rendement beter zou zijn.

Wat is hier wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

h40d schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 10:12:
Achterhoeks PV-systeem (alle onderdelen in de Achterhoek geproduceerd): http://bit.ly/xEHH90
Leuk!

Heb net ff aan de telefoon gehangen, ik krijg detail info toegestuurd.

:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:42
Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 10:54:
Ik zit met een soortgelijke situatie, woning ligt op oost-zuid-oost. De buurman is ook bezig met zonnepanelen en wil ze aan beide kanten van de nok leggen omdat dit meer rendement op zou leveren. Ik dacht juist dat het plaatsen van de panelen op de oost kant licht voordeliger zou zijn qua rendement, aangezien hier nipt meer zonuren op zijn. Zijn argumentatie is dat door de panelen zo hoog mogelijk te leggen en te verdelen over de west en oost-kant het rendement beter zou zijn.

Wat is hier wijsheid?
wijsheid? geen idee.
ik ben bezig met een oost-west syteem.
ik heb gewoon geen keus.
1710Wp op oost. (hangen nu op dak)
2000Wp op west. (nog niet aanwezig of besteld)
omvormer power-one pvi 3.0.
ik wacht nu nog op de omvormer.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 10:50:
[...]

Wat je wilt kan net. Verder zuidoost? kun je dat aangeven in graden?
Ook is de plaats van je huis (gemeente) van belang.

Wat een punt is dat een 2kwp installatie relatief een stuk duurder is dan een 3 kwp installatie.
Bij benadering is een 3 kwp 5250 euro. Dit moet je je wel bewust zijn.
dank voor je advies :)

119 graden geeft comparemysolar aan
het huis staat in de gemeente Hardenberg
ik denk overigens dat ik het budget nog wel wat kan oprekken, het blijft natuurlijk gewoon een kosten-baten analyse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-08 11:12
Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 10:54:

Wat is hier wijsheid?
Garantie tot aan de stoeprand uiteraard, 30 graden hh op 180graden(Z) geeft ong. 4080 MJoule, 45 graden op OZO(110) is 3407 MJ, 45 graden op WNW(290) is 2739 MJ en 30 graden op WNW(290) is 3032 MJ.
Twee onafhankelijke Mppt's zijn noodzakelijk.
plaatje (de '.Eglobal' lijnen zijn de dagopbrengst.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

HenkS_ schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 11:23:
[...]

Garantie tot aan de stoeprand uiteraard, 30 graden hh op 180graden(Z) geeft ong. 4080 MJoule, 45 graden op OZO(110) is 3407 MJ, 45 graden op WNW(290) is 2739 MJ en 30 graden op WNW(290) is 3032 MJ.
Leuk dat je in MJ rekent. Maar voor de meeste mensen is "kWh" toch wel een iets begrijpelijker eenheid. Is al moeilijk genoeg in Nederland...

(1 MJ = 0,278 kWh)

(mooie grafiek/analyse, trouwens!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
[...]

welk programmaatje gebruik je daar voor eigenlijk?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerDad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
'k Ga deze lente ook zonnepanelen plaatsen en ik heb wat vragen waarmee jullie misschien kunnen helpen.

Mij situatie is
zonnepanelen komen op plat dak van garage die vrij achter mijn woonhuis staat,
garage = 8m x 4m, hoek is zo'n 120 graden (dus lange kant wijst naar 4 uur)
mijn verbruik is zo'n 2800kWh en budget rond de 3k euro

Ik zat te denken aan 6 panelen van ongeveer 240Wp zodat ik ruimte genoeg heb om ze ZZO
(dat is toch de ideale hoek) op het dak te plaatsen.
Is dat ook de beste optie of kan ik beter meer panelen plaatsen wel in dezelfde hoek als het dak?

In de garage zit een ongebruikte 3 fase aansluiting en in de meterkast zit een
3 fase digitale meter (MT171 dus geschikt voor teruglevering), is een 3 fase omvormer handig
voor relatief weinig panelen, of kan ik beter een 1 fase omvormer nemen en die aansluiten op
een van de drie fases?

Ben van plan zoveel mogelijk zelf te doen trouwens.
Alvast mijn dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
De garage heeft dus een eigen "hoofdaansluiting"? Weet je hoe die afgezekerd is?

De reden van de vraag: stel dat -ie op 10A is afgezekerd, dan kan je op een 1-fase groep niet zo veel vermogen kwijt en dan dien je dus al snel naar een 3-fase omvormer te kijken. De kleinste 3-fase omvormer die ik ken is een Piko 4.2 en da's meteen al fors meer dan het vermogen waar jij aan denkt.

disclaimer: ik heb zelf nog niets in productie, blijf dus sceptisch...

[ Voor 8% gewijzigd door hansdegit op 07-03-2012 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RogerDad schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 13:41:
'k Ga deze lente ook zonnepanelen plaatsen en ik heb wat vragen waarmee jullie misschien kunnen helpen.

Mij situatie is
zonnepanelen komen op plat dak van garage die vrij achter mijn woonhuis staat,
garage = 8m x 4m, hoek is zo'n 120 graden (dus lange kant wijst naar 4 uur)
mijn verbruik is zo'n 2800kWh en budget rond de 3k euro

Ik zat te denken aan 6 panelen van ongeveer 240Wp zodat ik ruimte genoeg heb om ze ZZO
(dat is toch de ideale hoek) op het dak te plaatsen.
Is dat ook de beste optie of kan ik beter meer panelen plaatsen wel in dezelfde hoek als het dak?

In de garage zit een ongebruikte 3 fase aansluiting en in de meterkast zit een
3 fase digitale meter (MT171 dus geschikt voor teruglevering), is een 3 fase omvormer handig
voor relatief weinig panelen, of kan ik beter een 1 fase omvormer nemen en die aansluiten op
een van de drie fases?

Ben van plan zoveel mogelijk zelf te doen trouwens.
Alvast mijn dank.
Een ongebruikte 3 fase? Vreemd ik snap niet helemaal hoe ik dat moet zien, lijkt me een kostbaar verhaal.
Je moet even zeker weten wat dat is.

Ik zou gaan voor iets van 8 x 245 of 250 paneel op een 2100tl van sma of pvi2000. Er is geen 3 fase omvormer in die maat. Gezien de ruimte kan je ze dan op 195 graden zetten (optimum) en 20 of 25 hellingshoek kiezen. Iets gedraaid op het dak dus. Is het dak sterk genoeg? Bij een zwak dak moeten de panelen iets platter want dan heb je minder ballast nodig.

Met 20 graden hh heb ik een ontwerp voor een draagconstructie die ik wil testen, ben jij het konijn? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Neanderthaler71
Is er geen overzicht van betrouwbare leveranciers beschikbaar? Die mij zeg maar volledig ontzorgen, maar wel tegen redelijke kosten. Daarom heb ik me ingelezen, om wel te begrijpen waar de kosten inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 14:41:
@Neanderthaler71
Is er geen overzicht van betrouwbare leveranciers beschikbaar? Die mij zeg maar volledig ontzorgen, maar wel tegen redelijke kosten. Daarom heb ik me ingelezen, om wel te begrijpen waar de kosten inzitten.
Neen, zo'n lijst is er niet, want er is geen organisatie die objectieve criteria daarvoor heeft.

Tenzij je Polder PV een "objectieve" organisatie vindt. Ik heb een lijstje op mijn linkpagina staan, maar objectief? Nou neuh. Is toch vooral een ervaringskwestie en goed naar signalen uit de markt luisteren.

Er circuleren wel meer lijstjes...

"Volledig ontzorgen" is in ieder geval in het huidige tijdsgewricht een modeterm geworden. Zou ik me niet zelf aan ophangen in ieder geval. Je kunt ook tegen je wil "ontzorgd" worden... :/

zonnigtiepje gaat géén discussie aan over dat soort lijstjes. You have been warned...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 14:41:
@Neanderthaler71
Is er niet. Je kunt vragen stellen en wat mij betreft krijg je antwoord incl een verklaring.
Nog geen 3 pagina's terug was er een leverancier die na plaatsing vertelt dat er op een 2e stuk dak ook panelen kunnen. Aan dat soort types heb je veel te weinig.
Advies is voor verkoop, niet erna. Ontzorgen kost ook geld natuurlijk. Hoe meer je in de diepte doet (ontzorgen) des te minder is er in de breedte (vermogen in wp).

Het optimum ligt steeds anders. Ontzorgen kan zijn geld waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerDad
  • Niet online
hansdegit schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 13:51:
De garage heeft dus een eigen "hoofdaansluiting"? Weet je hoe die afgezekerd is?
Ik heb de zekeringen er even uitgeschroeft en dat is 3 x 20A, eigenlijk zou ik dan ook de kabeldiameters moeten meten om er zeker van te zijn dat daar ook 20A per ader doorheen kan want een steentje in de zekeringhouder vervangen kan iedereen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerDad
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 14:36:
[...]

Een ongebruikte 3 fase? Vreemd ik snap niet helemaal hoe ik dat moet zien, lijkt me een kostbaar verhaal.
Je moet even zeker weten wat dat is.
mm, ik bedoelde eigenlijk dat ik geen 3 fase apparatuur in die schuur heb, er is wel 1 fase in gebruik voor de "normale" 220. In het huis zitten de inductiekookplaat en de elektrische oven op de 3 fase, maar die zijn apart afgezekerd.
Ik zou gaan voor iets van 8 x 245 of 250 paneel op een 2100tl van sma of pvi2000. Er is geen 3 fase omvormer in die maat. Gezien de ruimte kan je ze dan op 195 graden zetten (optimum) en 20 of 25 hellingshoek kiezen. Iets gedraaid op het dak dus. Is het dak sterk genoeg? Bij een zwak dak moeten de panelen iets platter want dan heb je minder ballast nodig.
Dak wordt gedragen door totaal 16 balken van 17x6 cm (x 4m) met een tussenruimte van 50,5 cm, zou volgens mij ruim voldoende moeten zijn, maar kan nergens vinden hoe je dat kan berekenen (en ik weet ook niet of het C18 of C24 balken zijn).
Met 20 graden hh heb ik een ontwerp voor een draagconstructie die ik wil testen, ben jij het konijn? >:)
Ben altijd in voor goede ideeen, maar met proefkonijnen loopt het meestal slecht af is mijn ervaring ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-10 17:45

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 23:28:

500, toch?
0, toch?
niet belangrijk toch? ik hoef het niet te weten en mij energiebedrijf ook niet; dat was toch juist het leuke aan die Ferraris, hij saldeert alles en na 1 jaar heb je meterstanden en daar word je op afgerekend. (ga ik even uit van een klein particulier systeem en niet van een boerenschuur vol met PV)
Niet te beantwoorden.
wel toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dus als jouw beginstand net zoveel is als je eindstand lijkt het je niet verstandig om dat op te geven richting je energieleverancier? Ofwel besodemieter je dan de boel of je hebt bent het hele jaar niet thuis geweest en hebt lekker de hoofdzekering er uitgedraaid.

Om verkeerde interpretatie van je meterstanden te voorkomen moet je bij je energieleverancier melden dat je zonnepanelen hebt. Op deze manier zijn bepaalde meterstanden beter/goed te rechtvaardigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

sypie schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 17:03:
Dus als jouw beginstand net zoveel is als je eindstand lijkt het je niet verstandig om dat op te geven richting je energieleverancier? Ofwel besodemieter je dan de boel of je hebt bent het hele jaar niet thuis geweest en hebt lekker de hoofdzekering er uitgedraaid.

Om verkeerde interpretatie van je meterstanden te voorkomen moet je bij je energieleverancier melden dat je zonnepanelen hebt. Op deze manier zijn bepaalde meterstanden beter/goed te rechtvaardigen.
@sypie: (kun je voortaan even iets langer nadenken voor je iemand vals beschuldigt :( )
maar goed, ik heb dus wel bij mijn energieleverancier gemeld dat ik PV op mijn dak heb, zowel voor de aankoop als daarna; ook de keren dat de meterman in de meterkast stond te kijken, gemeld dat er PV op het ligt. ben ik dus toch verstandig geweest >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
RogerDad schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 15:22:
[...]

Ik heb de zekeringen er even uitgeschroeft en dat is 3 x 20A, eigenlijk zou ik dan ook de kabeldiameters moeten meten om er zeker van te zijn dat daar ook 20A per ader doorheen kan want een steentje in de zekeringhouder vervangen kan iedereen ;)
Omdat er ook een meter hangt was ik er vanuitgegaan dat die kast met zekeringen verzegeld is en aan de netbeheerder toebehoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
JAN-B schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 17:00:
[...]
500, toch?

[...]
0, toch?

[...]
niet belangrijk toch? ik hoef het niet te weten en mij energiebedrijf ook niet; dat was toch juist het leuke aan die Ferraris, hij saldeert alles en na 1 jaar heb je meterstanden en daar word je op afgerekend. (ga ik even uit van een klein particulier systeem en niet van een boerenschuur vol met PV)

[...]
wel toch?
volgens mij is dat niet zo.
dat is gewoon een gast die 4 straalkacheltjes in de tuin 24 uur per dag en 365 dagen per jaar heeft aanstaan.
en zo zijn meter effen rond draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 19:40

Gé Brander

MS SQL Server

migjes schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 17:38:
[...]

volgens mij is dat niet zo.
dat is gewoon een gast die 4 straalkacheltjes in de tuin 24 uur per dag en 365 dagen per jaar heeft aanstaan.
en zo zijn meter effen rond draait.
LOL! Tja, zou het echt gebeurt zijn? ;)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@sypie en migjes,
`imho` is niet feitelijk en informatief.
met je digitale meter wachten tot de netbeheerder een saldering doorgeeft aan je leverancier,
wat heeft dat nou voor nut, het is kansloos, want er verandert toch niets tov een schijf.
er komt een extra administratieve verwerkingsslag bij die lang duurt en onnodig is, en over peanuts gaat.
een meter die dat direkt kan is prima, dat is een schijf of een salderende digitale, of slimme meter.
(die niet bestaat)

de meter is van de netbeheerder, ook mijn meter is van liander,
dus iemand die opwekt aanspreken is onjuist.
de netbeheerder dient voor bemeting te zorgen als zij dat wil.
mij interesseert het geen lor, alleen de eindstand na een jaar.
als de netbeheerder een negatieve stand anno 2012 niet kan verwerken, (ughe ughe)
dient zij haar meter te vervangen, kosteloos, en daarna saldering gelijk op te maken met de afrekeningen
hun probleem is het mijne niet.
ze kunnen het prima hoor ! echt heel goed,
maar de strategie is iedereen te frustreren, en geld te verdienen op de rand van de wet.
het is niet voor niets dat april 2013 netbeheerders hiervanaf getrokken worden,
het is daar een groot bonaza gok en inschat casino.
schat effe in hoeveel neanderthaler gaat opwekken,
nou veel plezier !
(op welke meter dat is staat erg laag op mijn agenda)
dat kunnen ze niet,
meteropnemer word genegeerd, en neanderthaler hangt zeker (!) november 2012 aan de lijn met de netbeheerder, vanwege een te hoge inschatting gebruik en GEEN saldering.
zo zal het gaan, nederland anno 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerDad
  • Niet online
hansdegit schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 17:32:
[...]
Omdat er ook een meter hangt was ik er vanuitgegaan dat die kast met zekeringen verzegeld is en aan de netbeheerder toebehoort.
De meter hangt gewoon in huis en vandaar loopt er een kabel ondergronds naar de garage.
Zekeringen zitten vrijwel nooit in het verzegelde gedeelte, anders kan de netbeheerder iedere keer opdraven als ik kortsluiting maak (gelukkig al weer lang geleden)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
  • Laatst online: 19-05 18:18
Dames/Heren,

Liander heeft op zijn site een duidelijk stuk over de inrichting van de meterkast.
Hier de link: http://www.liander.nl/sc/...panelen_tcm300-222789.pdf
Dit werpt weer de vraag op hoe te handelen als je geen aparte productie meter wilt.
Eens kijken of ik morgen contact met ze kan krijgen en een antwoord op deze vraag.

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat document is voor de inmiddels afgeschafte SDE regeling indien beschikt.
het is niet van toepassing op MEP installaties, en ook niet voor nieuwe subsidie vrije installaties.
je kan liander bellen, het CCC verteld andere dingen dan het ketenteam teruglevering (haarlem), en zwolle heeft ook weer een ander verhaal (smart metering)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
@eric-pvt Dus voor subsidie vrije installaties gelden andere regels.
En de verschillende afdelingen spreken elkaar dus tegen, dat schiet op
Waar moet je je dan aan houden?
Ik heb bijvoorbeeld een ferrarismeter en wil die graag houden(moet nog uitvinden hoe ik kan controleren of er geen terugloop rem opzit).
En hebben ze dan ook ergens zo'n mooie uitleg voor subsidie vrije installaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee, maar zodra ik achter ben, hoor je het hier meteen.

je kunt wel heel makkelijk aan een nieuwe gratis digi meter komen,
gewoon zeggen dat je 3600Wp hebt neergelegd, en je ean doorgeven,
dan word ie waarschijnlijk meteen stuk verklaart, en dan is de nieuwe gratis.
maar beter is te onderzoeken of ie terugdraait, en wat dat voor jezelf betekenen gaat, je krijgt immers nooit meer die meter.
mijn meter is in de 1e week van februari stuk verklaart **, ondanks ijkrapport, maar dezelfde dag ook weer niet stuk verklaart, ik mag nu wel bellen, als ik zin heb voor een gratis nieuwe (&slimme)
het kan allemaal bij liander ....

** direkt mondeling van achter een buro.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2012 21:40 . Reden: liegen als geen ander ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik voldoe nu wel aan de subsidievrije aansluit regels, heb hier een aardige meneer gehad van liander,
en volgens hem zat het wel oke zo.
hij wist er echt helemaal geen ene bal van, maar goed, ik heb het in ieder geval geprobeert, en heb het zwart op wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Cool tooltje, en bedankt voor het advies. Kan ik dat tooltje ook ergens vinden, een vlugge google op de naam van de applicatie in de titel hielp me niet heel erg :) Maar ik begrijp dus dat het sowieso het gunstigste is om alles zuid-oost te leggen. Dak is trouwens 38 graden, dat valt nog hard mee :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2012 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
@eric-pvt
Nee ik wil dus geen mooie nieuwe digi meter, ik hoop dat er van het weekeinde voldoende zon is om te kijken of de meter terug draait.
Hoe zit de installatie bij jou in elkaar? De groep, de werkschakelaar en dan naar je omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

sypie schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 17:03:

Van de wetgever "moet" er niks richting leverancier. Toon me het artikel waarin dat zou staan.

Van de netbeheerders "zou je je moeten" aanmelden "als je van plan bent om te gaan invoeden". En dat staat in de Netcode. En die kent vrijwel niemand, maar de netbeheerders vertikken het om dat de samenleving in te communiceren. Al die jaren lang blijven ze zwijgen als het graf.

Waarom eigenlijk? Moeten we achterlijk worden gehouden?

Feit: ik saldeer al 12 jaar, toen nota bene een volle dochter van NUON (nu Vattenfall) hier zonnepaneeltjes op het dak gooide en aansloot. Nooit is ook maar een iemand van zowel de later afgesplitste leveringstak, als van Continuon (wat toen nog zo heette, is nu Liander) netbeheer hier met een Grote Trommel langs geweest om te "eisen" dat we ons zouden "aanmelden".

Ik heb me wel "gemeld" met aankoopbewijs bij mijn toenmalige leverancier Echte Energie, maar dat had niks met netbeheer te maken, maar om de toen geldende "opwekvergoeding" te incasseren (theoretisch berekende opbrengst vergoeding, een soort van kunstmatig feed-in tarief op basis van vaste kengetallen).

Tijdens automatische switch naar Greenchoice (EE werd verpatst aan Eneco, had ik natuurlijk geen zin in), ging ik mee als "klant met zonnepanelen" en kreeg ik dus automatisch de halve eurocent/kWh korting op het restant van de levering buiten de gesaldeerde hoeveelheid (en, jammerdepammer, natuurlijk ook een iets lagere "marktwaarde" van de zonnestroom omdat die marktwaarde ook een halve eurocent/kWh lager was).

Heb ik allemaal niks pro-actiefs aan bijgedragen, ging vanzelf, er werd niks "geeist".

Continuon/Liander heeft nooit problemen gezocht, een keer een meteropnemer die nadat die zonder dat ik dat wist in onze meterkast was geweest belde hoe dat zat, met onze lage meterstand. Toen ik hem vertelde dat we zonnepanelen hadden, en ik de nieuwe meterstand had doorgegeven (hoger, in de winter), was het OK, verder niks meer van gehoord.

Status quo: nog steeds niet aangemeld bij netbeheer, ondanks Netcode gezever.

Het gaat allemaal ook om zo weinig. Alle overschot wordt in dit complex al weggevroten voordat je d'r erg in hebt. Zolang er niks goed wettelijk is geregeld voor ALLE situaties, en zolang de waarde van de netinvoeding een groot onzeker kristallen bolletje blijft, lijkt me een gedwongen meldingsplicht bij wie dan ook nogal zwaar aangezet. Eerst goede en zekere wetgeving. Ten faveure van hoge groei van decentrale opwekking. Met vaste invoedingstarieven (zo laag mogelijk, wel om installatie rendabel te exploiteren zonder dat je er "rijk" van wordt). Dan gaan we pas praten met netbeheer. Eerder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 18:48:
meteropnemer word genegeerd, en neanderthaler hangt zeker (!) november 2012 aan de lijn met de netbeheerder, vanwege een te hoge inschatting gebruik en GEEN saldering.
Wat fijn dat je aan me denkt. Ik moet zeggen dat ik hoop niet in de problemen te komen zoals jij.
Tot nu toe gaat het hier absoluut zonder ENIGE vorm van problemen.

De afrekening zal ik in juni aanvragen, dan kan ik je eerder zeggen dat ook dat perfect verloopt.
De meterstanden verklaren zichzelf bij 4 telwerken. Ik heb iets minder afgenomen, blijft er grofweg 1000 over op een half jaar en daar staat dan een te salderen totaal tegenover van 800 (fictieve getallen).

Het gaat helemaal fantastisch verlopen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou ik hoop het echt, recent heb ik gemerkt, dat je zelfs gelazer kan krijgen over 5 jaar geleden,
er was spontaan 3 dagen na de afrekening een terugschatting opgemaakt EN geincasseerd,
wat het volgens de netbeheerder had moeten zijn.<?>
zomaar vanuit het niets.

dit zou ik niet hebben met een digitale meter, waarop de buurman (6kWp) even kwam vragen of een saldering langer duurt dan een jaar <?>

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2012 07:38 . Reden: en dat alles in 1 week. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@sypie en migjes,
`imho` is niet feitelijk en informatief.
met je digitale meter wachten tot de netbeheerder een saldering doorgeeft aan je leverancier,
wat heeft dat nou voor nut, het is kansloos, want er verandert toch niets tov een schijf.
er komt een extra administratieve verwerkingsslag bij die lang duurt en onnodig is, en over peanuts gaat.
een meter die dat direkt kan is prima, dat is een schijf of een salderende digitale, of slimme meter.
(die niet bestaat)

de meter is van de netbeheerder, ook mijn meter is van liander,
dus iemand die opwekt aanspreken is onjuist.
de netbeheerder dient voor bemeting te zorgen als zij dat wil.
als de netbeheerder een negatieve stand anno 2012 niet kan verwerken, (ughe ughe)
dient zij haar meter te vervangen, kosteloos, en daarna saldering gelijk op te maken met de afrekeningen
hun probleem is het mijne niet.
ze kunnen het prima hoor ! echt heel goed,
maar de strategie is iedereen te frustreren, en geld te verdienen op de rand van de wet.
het is niet voor niets dat april 2013 netbeheerders hiervanaf getrokken worden,
het is daar een groot bonaza gok en inschat casino.
schat effe in hoeveel neanderthaler gaat opwekken,
nou veel plezier !
(op welke meter dat is staat erg laag op mijn agenda)
dat kunnen ze niet,
maak je maar niet druk hoor eric-pvt.
ik was niks van plan om te gaan aanmelden.
(mijn oven heeft een hoger wattage als mijn p.v. panelen.
die hoefde ik ook niet aan te melden. ze kunnen de Elektriciteitsmast in klimmen. wat mij betreft.)
ik heb ook niet het idee dat ik nullie of neggie ga worden.
als het goed is blijf ik stroom afnemen.
wel had ik het plan als alles goed werkt en ik er genoeg vertrouwen in heb.
om de maandelijkse betalingen gewoon op 0 te zetten.
en dan elke maand gewoon 100 euro naar de spaarrekening over te maken en de rekening gewoon jaarlijks te betalen.
klopt de rekening dan niet dan betaal ik hem gewoon niet.
(dat bespaart mij ook nog eens 12 euro aan accept-giro kosten, tvt die eens.)

ik ben nu bezig de handleiding van een slimme meter te lezen.
onder het moto: "ken je vijand."
(het valt mij op dat alle "slimme" meters wel een t1,t2,t3,t4 hebben, maar alle communicatie modules allen de t1 en de t2 door geven?)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 08-03-2012 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

_/-\o_
hier in het Zeeuwse doen ze niet moeilijk hoor;
negatief jaarverbruik = - 151kWh = kennen we niet;
we maken er + 99849kWh van. :(
(uiteindelijk snapten ze het wel hoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JAN-B schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 12:07:
[...]
_/-\o_

[...]
hier in het Zeeuwse doen ze niet moeilijk hoor;
negatief jaarverbruik = - 151kWh = kennen we niet;
we maken er + 99849kWh van. :(
(uiteindelijk snapten ze het wel hoor)
Met 525 wp op je dak realiseer je min 151 kWh????

Een prestatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:32
Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 21:38:
nee, maar zodra ik achter ben, hoor je het hier meteen.

je kunt wel heel makkelijk aan een nieuwe gratis digi meter komen,
gewoon zeggen dat je 3600Wp hebt neergelegd, en je ean doorgeven,
dan word ie waarschijnlijk meteen stuk verklaart, en dan is de nieuwe gratis.
maar beter is te onderzoeken of ie terugdraait, en wat dat voor jezelf betekenen gaat, je krijgt immers nooit meer die meter.
mijn meter is in de 1e week van februari stuk verklaart **, ondanks ijkrapport, maar dezelfde dag ook weer niet stuk verklaart, ik mag nu wel bellen, als ik zin heb voor een gratis nieuwe (&slimme)
het kan allemaal bij liander ....

** direkt mondeling van achter een buro.
Wat is jouw ervaring met digitale meters die niet terug kunnen leveren? Mijn buurman heeft er zoëen (van Oxio) en wil graag zonnepanelen aanschaffen. Hij had geinformeerd: kost 70 euro.

Welke stappen kun je het beste doen om een juiste meter gratis te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

wmeester schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 13:32:
[...]
Welke stappen kun je het beste doen om een juiste meter gratis te krijgen?
Een slimme meter accepteren. Deze worden de komende jaren gratis weggegeven. :+
Moet je wel om één vragen die teruglevering ook kan verwerken.
Vaak is dat niet zo.

[ Voor 13% gewijzigd door Mike70 op 08-03-2012 14:00 ]

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Mike70 schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 13:59:
[...]

Een slimme meter accepteren. Deze worden de komende jaren gratis weggegeven. :+
Moet je wel om één vragen die teruglevering ook kan verwerken.
Vaak is dat niet zo.
hoewel ik van een paar varianten nog geen diepere gegevens heb kunnen vinden.
kunnen ze allemaal teruglevering verwerken.
maar ik heb er nog geen 1 gevonden die het ook door geeft aan de netbeheerder.
alleen de t1 en de t2 kan ik iets over vinden.
alles zwijgt over de t3 en t4.
(kan ook zijn dat ik het nog niet helemaal door heb hoe die dingen werken.
ze zijn niet al te scheutig met de informatie.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
Even een ervaring delen. Omdat ik wel had begrepen dat je verplicht bent je installatie aan te melden had ik een kort mailtje naar stedin gestuurd dat ik teruglever maar geen andere meter wil.(ferraris,draait prachtig terug, vanochtend tikte de installatie 1584 Watt aan, allemaal nieuw voor me dus wordt daar nog heel blij van.......)

Kreeg mail terug met verzoek aan te melden op www.energieleveren.nl dan wordt de installatie blijkbaar op ean code geregistreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik kreeg gisteren de volgende reactie van Liander op mijn vraag waarom ik moest registreren:
"het is anders technisch onmogelijk om de teruggeleverde energie in het portable opname apparaat te administreren."

Blijkbaar wordt per adres een ander script afgespeeld op dat apparaat.

Vervolgens antwoordde ik dat ik dat als IT-er echt niet snap en dat het handiger is om gewoon bij ieder adres 4 standen in te vullen.

Best vaag allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
hansdegit schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 14:59:
Ik kreeg gisteren de volgende reactie van Liander op mijn vraag waarom ik moest registreren:
"het is anders technisch onmogelijk om de teruggeleverde energie in het portable opname apparaat te administreren."

Blijkbaar wordt per adres een ander script afgespeeld op dat apparaat.

Vervolgens antwoordde ik dat ik dat als IT-er echt niet snap en dat het handiger is om gewoon bij ieder adres 4 standen in te vullen.

Best vaag allemaal.
van mij mag je dat onder het kopje B.S. schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
ebk71 schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 14:53:

Kreeg mail terug met verzoek aan te melden op www.energieleveren.nl dan wordt de installatie blijkbaar op ean code geregistreerd.
Ik zal me daar toch maar niet zomaar aanmelden dit is 1 grote onzin praat van hen. kan me nog herinneren dat het in duurzaam energie deel 18 uitgebreid besproken is dat registreren daar alleen maar in het voordeel van de energiebedrijven is.

Die ean code heb je al voor je gas en elektra het is mooipraat dat je er nog een bij krijgt. Al zou ik niet weten wat je met een extra ean moet gaan doen. maar daar ehbben zij achter de schermen wel voor jou overnaar gedacht.

Alleen de mensen met een bruto productie meter die hebben nog 1 extra ean voor de subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
PvPower schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 21:23:
@eric-pvt Dus voor subsidie vrije installaties gelden andere regels.
En de verschillende afdelingen spreken elkaar dus tegen, dat schiet op
Waar moet je je dan aan houden?
Ik heb bijvoorbeeld een ferrarismeter en wil die graag houden(moet nog uitvinden hoe ik kan controleren of er geen terugloop rem opzit).
En hebben ze dan ook ergens zo'n mooie uitleg voor subsidie vrije installaties?
De mooie uitleg is behandel je pv installatie als een groep voor een wasmachine o.i.d.

Wat ook vaak wordt gedaan is de groepenkast iets verbouwen.

Je gaat dan via de hoofdschakelaar naar de verdeelblokjes die mogelijk onder in je kast zitten.
va daar splits je je installatie door 2 1f kwh-meters 1 voor je pv groepje(evt aardlekautomaat)
en 1 voor de rest van je verdeler zo kan je altijd zien wat je zelf werkelijk gebruikt hebt.

Als het niet duidelijk is kan ik er nog wel een tekeningetje van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
@silvester6
Bij mij is de situatie als volgt: Hoofdschakelaar, verdeelblokjes, aparte groep en dan door naar de omvormer.
Maar ik vraag me dus af of die last scheider er nog tussen moet in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Als jou installatie door de hoofdschakelaar in 1 handeling uit te zetten is is het goed.
Die extra lastscheider is voor de SDE regeling wel verplicht.

Hier de tekening

Afbeeldingslocatie: http://img822.imageshack.us/img822/5509/pvverdeeldover2kwhmeter.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
@silvester6

Nee ik heb geen SDE regeling, mijn installatie is subsidie vrij.
Hoofdschakelaar omdraaien houd in dat het hele huis uit geschakeld is, dus dat is in orde.
Verder wil ik geen aparte meter voor de zonnepanelen maar gewoon met mijn ferrarismeter de terug levering regelen.
Vandaag gezien dat hij terug draait, dus dat is ook geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
ja zo had ik het ook dan wel met SDE subsidie die mijn opbrengsten al meten door de BPM. Ik kwam erachter dat ik mijn eigen verbruik niet meer kon zien zonder de rekenmachine te pakken. Ik heb er daarom voor gekozen om een kwh meter in te zetten voor mijn eigen verbruik. ding koste me nog geen 30 euro en nu heb ik meteen een S0 uitgang erbij voor de solarlogger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Verwijderd schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 12:42:

Met 525 wp op je dak realiseer je min 151 kWh????

Een prestatie!
Ja, dank je wel ;)

ik had het al eens eerder uitgelegd, maar nogmaals: die -151kWh = dagtarief of hoogtarief, zoals jij het noemen wil.
dus: jaarverbruik = 200 kWh, PV opwek = 350kWh, jaarverbruik = +- min 150kWh. neggie dus :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
@silvster6
Mijn installatie bestaat pas sinds woensdag een week geleden.
Maar als ik het goed begrijp hoef je als je een hoofdschakelaar hebt geen aparte last scheider te hebben.
Ik kan op mijn omvormer vrij goed aflezen wat hij produceert.

Pagina: 1 ... 16 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.