Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 153 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.619 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 12:21
Vandaag door de "magische" grens gegaan met een 5,76kWp installatie. Systeem draait sind 28 juli 2012.

Afbeeldingslocatie: http://www.iroel.nl/wp-content/uploads/2012/09/999kWh.png

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dre schreef op maandag 10 september 2012 @ 21:48:
[...]

Ik vind het geen probleem dat je (om onbekende reden) meer vertrouwen hebt in SMA omvormer dan andere omvormers van andere fabrikanten. Een aantal mensen op dit forum zijn zulke "believers" van SMA omvormers dat ik ze eerder verkopers van SMA omvormers zou willen noemen. Mijn simpele vraag waarom de EFFEKTA/ AEG niet geschikt is voor schaduw omstandigheden is volgens mij nog niet beantwoord.

Wat betreft dat een ander bereidt is meer uit te geven: Het zal mij een worst wezen wat je betaald voor een omvormer, maar ik krijg het gevoel dat mensen die een (dure) SMA omvormer aangeschaft hebben hun aankoop proberen te rechtvaardigen door wat super geweldige marketing termen van de fabrikant gaan promoten op dit forum. Zolang ik geen goeie vergelijkende testen zie tussen de AEG en de SMA (al dan niet met Optitrac) kan ik simpelweg niet oordelen welke beter presteert, kan jij dat wel?
Denk ook niet dat je die gaat zien want die Aeg wordt niet veel verkocht/aangeboden. Nb: fatsoenlijk zou zijn, het interesseert mij niet ipv het zal mij worst wezen. Kleinigheidje, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:39

databeestje

Von PrutsHausen

Ik heb expliciet aangegeven dat de PowerOne Aurora en de Mastervolt ES dit ook heeft. Kan het ook niet helpen dat ze het alleen in de duurdere omvormers stoppen.

Het is makkelijk om te roepen dat jouw AEG het net zo goed doet met schaduw, bewijs het maar eens. Zo makkelijk is het ook weer niet. Ik heb even in de datasheet lopen ploegen, en nee, ik zie daar niets over schaduw management staan. En die 99,9% MPP quoten alle fabrikanten. Dus dat is ook een wassen neus.

Zoals in in het filmpje, als ik een schaduw werp op het paneel drop ik van 1500/1600 naar 800. Met schaduw management aan doet ie dan 1200 Watt. Dat is geen kattepis, dat is 50% meer. Wellicht had een doorzichtig zeil een betere demonstratie geweest dan een dekentje. Met halve schaduw triggeren niet alle diodes.

Worstel je eens door het PDF document welke ik in dit draadje eerder gelinked hebt met betrekking tot MPP tracking, kom dan maar terug.

Ja, ik voel me aangevallen als je me uitmaakt voor een SMA verkoper. Omdat dat onterecht is. Ik ben echt compleet verbaast over het niet accepteren van vooruitgang in een branche die alleen maar vooruit gaat. Ik kan er niet bij. Ik ben blij dat er ergens een doorbraak geboekt wordt waarmee alles beter wordt. En ik wil het in alle string omvormers, daar wordt de boel alleen maar beter van.

Het spijt me zeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:00

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Het heeft ook niets met duur of goedkoop te maken, een effekta es4200 kost ook 1700,- , dat ze hier en daar in een grijs gebied voor minder als de helft aangeboden worden is niet relevant, dat worden sma ook.

Moeilijk te bepalen maar als ik op pvoutput rond kijk en vergelijk denk ik dat de sma meer rendement geeft of erg optimistisch is met loggen.....zeg het maar, niet iedereen heeft het zelfde weer, panelen,ligging,helling. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

http://ow.ly/i/Vh7t Zo, nu eerst een W... Nee, serieus. Ik heb er 760Wp bij gelegd op een noorddak. Constructie is een echte origineel JB frame, bevestigd met 12 stokschroeven.
4 stuks Eoplly 190Wp en weer een Steca 500 er achter, welke ik wederom kan uitlezen met Plugwise.
Voor dit jaar is de boom op west nog een tikkie (lees een paar takkies) te hoog, met Plugwise zie je dat mooi (een dipje om 18u), maar na de herfst zal dat voor de komende 4 jaar weer beter gaan.
Dak loopt ca 13° af, constructie is 30°. Dus het zou 17° effectief moeten zijn, maar het lijkt meer.

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Voor meer foto's, stuur een DM.

[ Voor 119% gewijzigd door SasJo op 11-09-2012 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

SasJo schreef op maandag 10 september 2012 @ 23:51:
http://ow.ly/i/VhuD Dit is de achterzijde, hier kun je beter zien hoe e.e.a. gemonteerd is.
Ik ga nog een alu strip zetten waar ik de kabel aan ga vastmaken, want dat is het nu net even niet.

Ik dacht altijd erg moeilijk, totdat ik met Jan Bolleboom ging praten, die maakt alles wat je wilt. Hij kan zelf buigen etc. Hij levert alles keurig met RVS ringen, moeren en bouten.
Leuk! Aufständerung op noord-hellend dak. En dat in NEEderland!

Wordt het toch nog JAderland?

Gefeliciteerd!

(nog permissie gevraagd aan de schoonheidscommissie?)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

zonnigtype schreef op maandag 10 september 2012 @ 23:53:
[...]
Leuk! Aufständerung op noord-hellend dak. En dat in NEEderland!

Wordt het toch nog JAderland?

Gefeliciteerd!

(nog permissie gevraagd aan de schoonheidscommissie?)
Thanx, ik zie het als een (bijna) plat dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:03
pkopf schreef op maandag 10 september 2012 @ 16:08:
Laat ik mij ook maar eens melden met een setje panelen, die ik 21 augustus op het dak heb gezet (met behulp van mn schoonvader en een monteur van The Sun Factory).
Netjes. Kun je wat meer vertellen over die frames? Want je hebt panelen van 185x100cm portrait staan zie ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Even een paar vraagjes als newbie mbt zonnepanelen:
- wat is een goede plek om te beginnen met lezen? Ik kom nogal wat sites tegen, maar dat zijn meestal sites van leveranciers.
- kun je nou wel of niet terugleveren aan het net en wat heb je daarvoor nodig? Of beter: om welke meters gaat het. De openingspost laat geen link daarover zien.
- waar kan ik een richtbedrag vinden voor een complete installatie. Ga je uit van Watt of een andere term? Kwp?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 18:03

Barrycade

Through the...

Eusebius schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 13:46:
- wat is een goede plek om te beginnen met lezen? Ik kom nogal wat sites tegen, maar dat zijn meestal sites van leveranciers.
- kun je nou wel of niet terugleveren aan het net en wat heb je daarvoor nodig? Of beter: om welke meters gaat het. De openingspost laat geen link daarover zien.
- waar kan ik een richtbedrag vinden voor een complete installatie. Ga je uit van Watt of een andere term? Kwp?
Gewoon een paar 20-tal pagina's doorlezen en je bent redelijk op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Antwoord op al deze vragen en heeeel veel meer kan je vinden op dit forum. Zou zeggen begin eens met lezen. Het weer wordt toch slechter dus een mooie tijdsbesteding. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
Het forum is onoverzichtelijk. Ik heb het al vaker aangegeven, maar misschien is het handig om de FIPO te updaten en een soort FAQ erbij te zetten om te voorkomen dat dingen vaker worden gevraagd

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik zou zeggen: neem een onderwerp waar je niks vanaf weet en ga 'even' 20 pagina's doorlezen ;-) Ik lees altijd de FIPO, maar daar kom ik ook niet verder met bovenstaande vragen. Neemt niet weg dat ik niet wil zoeken, maar om nou met een bult informatie te beginnen?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
Eusebius schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 14:29:
Ik zou zeggen: neem een onderwerp waar je niks vanaf weet en ga 'even' 20 pagina's doorlezen ;-) Ik lees altijd de FIPO, maar daar kom ik ook niet verder met bovenstaande vragen. Neemt niet weg dat ik niet wil zoeken, maar om nou met een bult informatie te beginnen?
Ja precies :-) dat is wat ik bedoel. + 70% van het forum is herhaalde informatie/ off topic/ niet relevant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:17

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

1) ligt er een beetje aan wat je precies wil weten
2) gooi het exacte typenummer van je eigen meter eens tegen google aan, of anders steeds iets minder exact, dan kom je er misschien wel achter of jouw specifieke meter kan terugleveren of niet. Als je meter dan niet kan, heb je een nieuwe meter nodig. Regel dat met je netbeheerder (Liander bijvoorbeeld).
3) voor een 'middelgrote (2000-4000 Wp)' installatie op een 'normaal' pannendak wat 'normaal bereikbaar' is op een huis met een 'normale' meterkast, zou je volgens mij ergens tussen de EUR 1,50 - 2,50 per Wp uit moeten kunnen komen excl. subsidie. Hangt er een beetje van af of je de beste/duurste/mooiste panelen wil of de allergoedkoopste B-keus van onbekende aziatische herkomst die ergens rond Rotterdam in een container staat. Kleinere installaties worden relatief weer duurder, grotere worden goedkoper.

Het ligt er natuurlijk aan; als je weinig moeite wil doen, vraag je gewoon iemand om een offerte en laat je alles over je heen komen. Als je je in wil lezen om geld te besparen, dan moet je er inderdaad wat tijd insteken.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@databeestje.
Ter info wil ik hier mijn ervaring toevoegen m.b.t. option track global piek.
Hier bestaat het dak uit twee gedeeltes. 12 Panelen liggen op het hoogste dak,acht op het lagere dak. Het lagere dak ligt 's ochtends urenlang gedeeltelijk in de schaduw. Na een week had ik al door dat de panelen op het lagere dak 's ochtends maar produceerden alsof ze helemaal in schaduw lagen.
Met optitrack global peak aan was dit over en nu produceren ze naargelang het gedeelte dat in de zon ligt.
In cijfers op twee achtereenvolgende zonnige dagen 16/17 augustus:
Zonder Met
9:00 288V / 0,2A 297V / 0,3A (Alle 8 in de schaduw
10:00 301V / 0,2A 279V / 0,3A (2 + 2 voor een stukje van de 8 panelen in de zon)
10:30 301V / 0,2A 124V / 2,0A (4 van de 8 in de zon)
11:00 305V / 0,2A 149V / 3,7A ( 4 + 2 halve van de 8 in de zon)
11:30 305V / 0,3A 171V / 4,2A (6 van de 8 in de zon)
12:30 305V / 0,4A 202V / 4,8A (6 + 2 voor 2/3 in de zon)
12:45 246V / 5,0A 235V / 4,7A (Alle 8 in de zon.)

Conclusie:
Optitrack global peak werkt hier dus goed en levert duidelijk een meeropbrengst.

Omvormer: SMA4000-21 met 2 MPP trackers, 2x6 op een MPP-tracker, 8 panelen op de andere.
Panelen: 195 Wp Xiongtai ( 80 x 160 cm )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eusebius schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 14:29:
Kijk ff in je DM. Zit een leverancier in met scherpe prijzen en goede/mooie panelen. Daar was ik in het begin het meeste tijd mee kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 18:03

Barrycade

Through the...

@lennart: Wellicht kwam ik wat kort door de bocht, maar je loopt hier lang genoeg op tweakers rond om te weten dat Tweakers.net geen antwoord machine is. Wat thunder7 in thunder7 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)" post had je echt binnen 4 pagina's hier kunnen vinden. Was je wellicht een 1/2 uurtje mee bezig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:47
Afgelopen vrijdagmiddag is ons systeem van 1000 Wp opgeleverd. Heeft nu 14,4 kWh opgebracht. Is ook erg leuk om te zien wat de actuele opbrengst is 8) (ondanks het feit dat het overwegend bewolkt is op het moment).

Bedankt voor alle uitleg en tips in de orientatie-fase!

[ Voor 12% gewijzigd door daanNL op 11-09-2012 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 14:50:
@databeestje.
Ter info wil ik hier mijn ervaring toevoegen m.b.t. option track global piek.
Hier bestaat het dak uit twee gedeeltes. 12 Panelen liggen op het hoogste dak,acht op het lagere dak. Het lagere dak ligt 's ochtends urenlang gedeeltelijk in de schaduw. Na een week had ik al door dat de panelen op het lagere dak 's ochtends maar produceerden alsof ze helemaal in schaduw lagen.
Met optitrack global peak aan was dit over en nu produceren ze naargelang het gedeelte dat in de zon ligt.
In cijfers op twee achtereenvolgende zonnige dagen 16/17 augustus:
Zonder Met
9:00 288V / 0,2A 297V / 0,3A (Alle 8 in de schaduw
10:00 301V / 0,2A 279V / 0,3A (2 + 2 voor een stukje van de 8 panelen in de zon)
10:30 301V / 0,2A 124V / 2,0A (4 van de 8 in de zon)
11:00 305V / 0,2A 149V / 3,7A ( 4 + 2 halve van de 8 in de zon)
11:30 305V / 0,3A 171V / 4,2A (6 van de 8 in de zon)
12:30 305V / 0,4A 202V / 4,8A (6 + 2 voor 2/3 in de zon)
12:45 246V / 5,0A 235V / 4,7A (Alle 8 in de zon.)

Conclusie:
Optitrack global peak werkt hier dus goed en levert duidelijk een meeropbrengst.

Omvormer: SMA4000-21 met 2 MPP trackers, 2x6 op een MPP-tracker, 8 panelen op de andere.
Panelen: 195 Wp Xiongtai ( 80 x 160 cm )
Dat is goed nieuws. Ik heb precies hetzelfde maar dan aan het eind van de dag. Blij dat ik een SMA heb besteld ipv Omniksol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik heb ook wat metingen gedaan met/zonder OptiTrac.
Het viel mij op dat de grafiek op de Sonny Beam op de top van de kromme een beetje wordt afgeplat.
Normaliter blijft het op een zonnige dag een mooie vloeiende kromme.

De winst met schaduwvorming weegt echter ruimschoots op tegen het beetje verlies bij de hoogste zonnestand.

Als je een SMA hebt en een Sunny Beam, kan je op een mooie zonnige dag het effect van de OptiTrac mooi in beeld krijgen.

Ik ben er blij mee :P

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:42
Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 16:01:
[...]

Dat is goed nieuws. Ik heb precies hetzelfde maar dan aan het eind van de dag. Blij dat ik een SMA heb besteld ipv Omniksol.
kijk daar zit nu eigenlijk het probleem.
misschien was die Omniksol eigenlijk net zo goed.
alleen de marketing van sma beter.

dat optitrack werkt wisten we al.
niet zo goed als ze bij sma schrijven of laten overkomen.
het lijkt wel of ze de diodes uit de panelen hebben gehaald om het punt duidelijker te maken.
of andere schimmige gegevens in hun voordeel uitleggen.
(wie weet het)

mijn power-one laat ook niet die diepe dalen zien met schaduw.
zelfs niet met de optitrack variant uit.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-09 17:05
Lennart, Dit tweakers forum is super tav zonnepanelen. Je kunt het beste hier regelmatig even op kijken, om up to date te blijven.
Door deze link te gebruiken kom je op een belgisch forum waar alles tav zonnepanelen meer in catagorien staat:
http://zonstraal.forumup.....php?c=3&mforum=zonstraal
Heb ik zelf heel veel aan gehad in het begin. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Schinnen-groen schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 16:15:
Ik heb ook wat metingen gedaan met/zonder OptiTrac.
Het viel mij op dat de grafiek op de Sonny Beam op de top van de kromme een beetje wordt afgeplat.
Normaliter blijft het op een zonnige dag een mooie vloeiende kromme.

De winst met schaduwvorming weegt echter ruimschoots op tegen het beetje verlies bij de hoogste zonnestand.

Als je een SMA hebt en een Sunny Beam, kan je op een mooie zonnige dag het effect van de OptiTrac mooi in beeld krijgen.

Ik ben er blij mee :P
Dit is wat ik databeestje ook al vertelde, het lijkt of je minder hoog piekt met optitrack aan, hij dacht overigens van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Meten is weten en naar aanleiding van mijn meetgegevens (en het feit dat ik op dit moment een coniferen-probleem heb) gaat die OptiTrac-regeling niet meer uit tot april volgend jaar.

Gisteren met een vriend uit Uden die recent een PV installatie heeft aangeschaft, onze opbrengsten vergeleken.
Dramatisch verschil.

In 2010 is mijn omvormer door SMA voorzien van die regeling. Ik wist tot een paar weken geleden niet dat die in mijn SB3000-TL zat.

Die is van einde 2010.

Nu eens kijken wat dit oplevert de komende tijd. :9

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 09:24
Zo volgende week panelen op het dak :)

En daarna alles leuk integreren in het eindwerk voor school ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

optitrac is eigenlijk eenvoudig,
het maakt van (bijvoorbeeld) een sma 3000 een 1700 of 1100 qua mpp spanning
een shift in anders onhaalbare gevonden mpp spanning word toch gemaakt en behaald.
mooie techniek, maar volstrekt overbodig in een moderne tl bak met enorm mpp bereik,
die vind hem echt ook wel.
als je panelen onhandig liggen qua diodes, is het geen oplossing.

"er komt verder nooit meer water uit een tuinslang waar iemand met zijn voet op is gaan staan"
een met schaduw management uitgevoerde omvormer maakt geen stroom die niet word aangeboden,
en wat dat betreft is bijvoorbeeld een systeem zoals hans de git met tigo superieur, omdat deze meer windrichtingen en hellingshoeken en schaduw toestaat per paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Vertellen m'n ouders tussen neus en lippen door ff dat de omvormer uitvalt als de AC-kabel richting meterkast bewogen wordt. Net alsof dat een pietluttig klein probleempje is... Doh. Snel maar eens gaan kijken wat er mis is :S

[ Voor 3% gewijzigd door woekele op 11-09-2012 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 19:18
EU lidstaten gedwongen energiebesparing
en dan vooral dit stukje:
De nieuwe regels dwingen energiebedrijven jaarlijks 1,5 procent minder te leveren en te verkopen. Ze moeten hun klanten daarmee aanzetten om energie te besparen.
Hoe gaan ze dat praktisch voor elkaar krijgen?
Stel komende paar winters gaan extreem koud worden. Dus nog kouder dan de afgelopen 3 winters zeg maar.
Of we krijgen komende zomer zo'n ongelooflijk slechte zomer dat alles permanent klammig is en overdag de lampen vaker en langer aan zullen zijn.

Gaat dan ergens in november de stekker eruit, omdat we meer verbruikt hebben dan 98.5% van het vorige jaar?

Ik wil graag minder gaan gebruiken, maar op zo'n schaal heb ik er vrij weinig invloed op en ben dus benieuwd hoe dat aangepakt zal worden.
Het enige wat ik kan bedenken is een vorm van boetes die aan Europa betaald moeten worden en dat kan alleen maar betekenen dat de rekening terecht komt bij de burger. Dus een verkapte belastingverhoging.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:30
Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 19:47:
optitrac is eigenlijk eenvoudig,
het maakt van (bijvoorbeeld) een sma 3000 een 1700 of 1100 qua mpp spanning
een shift in anders onhaalbare gevonden mpp spanning word toch gemaakt en behaald.
mooie techniek, maar volstrekt overbodig in een moderne tl bak met enorm mpp bereik,
die vind hem echt ook wel.
als je panelen onhandig liggen qua diodes, is het geen oplossing.

"er komt verder nooit meer water uit een tuinslang waar iemand met zijn voet op is gaan staan"
een met schaduw management uitgevoerde omvormer maakt geen stroom die niet word aangeboden,
en wat dat betreft is bijvoorbeeld een systeem zoals hans de git met tigo superieur, omdat deze meer windrichtingen en hellingshoeken en schaduw toestaat per paneel.
Ideaal is geen schaduw an allemaal handgeselecteerde panelen. Maar dan moet je wel een PV-addict/vakidioot zijn als eric-pvt.

Hét knapste van Tigo is eigenlijk dat -ie de MPP tracker van de omvormer doodleuk negeert. Heel bot gezegd: een P&O algoritme doet maar wat. Verstoor het evenwicht en kijk wat er gebeurt. Maar als je alleen stroomsterkte en voltage als input hebt, en dan ook nog van de string als geheel kan je je voorstellen dat dat niet in iedere situatie ideaal is.

Tigo laat een berekening los waarin ook temperatuur van het paneel wordt meegenomen. Ieder paneel heeft dan zijn eigen MPP. Dikke reiger langsgeweest? Dat paneel krijgt dan een ander MPP... Schaduwtje? etc, etc.

Het leuke van Tigo is dat de de string niet wordt beperkt door een zwakker paneel. Ieder paneel kan op zijn eigen manier excelleren.
Bovendien geeft het flexibiliteit. Ik zou makkelijk een paneeltje kunnen draaien naar Oost zonder iets aan mijn omvormer te hoeven instellen.

Maar ik word altijd een beetje afgunstig als ik kijk naar de schaduwvrije opstellingen (bij odelay in Schagen, 400m bij mij vandaan bijvoorbeeld, of de kwijlconfig van eric-pvt). Dat betekent dus doodleuk dat ik qua kWh/kWp nooit beter scoor dan zij, simpelweg omdat hun panelen geen schaduw hebben.

Het enige waarmee ik nog wat kan inhalen is het feit dat je met Tigo van die grote strings kunt maken en dus de omvormer wat efficienter kan laten werken.

Wil ik dus aan de top van het tweakersklassement eindigen, zal ik panelen moeten gaan verplaatsen en schaduw vermijden. Wil ik echter maximaal gebruik maken van de voor mij beschikbare dakoppervlakte, kom ik niet onder Tigo uit (of een ander optimizer / microinverter systeem for that matter, onze keuze viel op Tigo).

En zeg nou zelf, die webpagina ziet er toch vet gelikt uit? Je ziet in één slag op je ogen wat welk paneel doet qua vermogen. En -als eigenaar, niet als visitor- kan ik nog véél meer zien (temp, spanning, impedantie en alles wat je wilde weten maar bang was om te vragen).

edit:
Inderdaad alle credits naar Guus. De man blijkt erg creatief met zijn setups.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tsja, op 17 maart starten *** met een onmogelijke setup, en nu in september 657kWh/kWp neerzetten, dat vind ik wel bijzonder van de guus-tigo-hans setup.
het verdient eigenlijk veel meer aandacht op het forum voor individuele setups met schaduw

*** dat zijn nog geen 6 maandjes.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2012 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

migjes schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 16:16:
[...]
kijk daar zit nu eigenlijk het probleem.
misschien was die Omniksol eigenlijk net zo goed.
alleen de marketing van sma beter.
Bedankt voor deze reactie, dit is precies wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:21
MDZ deel 3
BarryH schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 23:22:
Terug van vakantie en snik...snik...

geen opbrengst. sinds 15 augustus 12:10 is de boel uitgevallen.

Omvormer doet niets, behalve zn normale standby verbruik afnemen.
voltage over de string lijkt 3 volt te zijn als de draden nog op de omvormer aangesloten zijn (en omvormer van lichtnet af).

Dus wellicht een kapot paneel of een breuk in de string? Ik heb MDZ maar een mailtje gestuurd. Die hebben het 2 jaar geleden geïnstalleerd. Hopelijk kan het snel verholpen worden.

update: 10 /9 komt MDZ langs om te onderzoeken waar het probleem zit.

heel fijn.
update verslag bezoek op 10/9:
- monteur komt langs
- heeft nieuwe omvormer bij zich
- knipt van de oude omvormer de DC kabels af
- monteert deze op de nieuwe omvormer
- nog steeds geen opwek, dus het ligt niet aan de omvormer
- zijn advies: "we kunnen het beste maar alle panelen vervangen", nee heeft geen ladder bij zich, dus kan bestaande panelen niet controleren.
- gaat weer weg (met de DC kabels nog los...)

wordt vervolgd...

[ Voor 26% gewijzigd door BarryH op 11-09-2012 21:33 . Reden: quote zichtbaar gemaakt ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 19:18
Ik neem aan dat er op de DC-kabels wel even getest is of er niet toevallig toch nog wat spanning staat?
Al was het alleen al vanuit veiligheidsoogpunt.
Mogelijk is de spanning te laag voor de omvormer om aan te springen.
Het is trouwens ook mogelijk dat beide defect zijn, gezien de onweersplaatjes die eerder al van die datum hier getoond waren.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me had even een multimeter gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@TDer: de omvormer heeft nog wel zn normale standby verbruik, dus ik heb goede hoop dat het probleem in een draadbreuk of een paneel met een storing zit.

[ Voor 1% gewijzigd door BarryH op 11-09-2012 21:49 . Reden: typo ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:57

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

BarryH schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 21:45:
@TDer: de omvormer heeft nog wel zn normale standby verbruik, dus ik heb goede hoop dat het probleem in een draadbreuk of een paneel met een storing zit.
En alles ligt nu nog steeds los?

*knip*.

[ Voor 20% gewijzigd door mkleinman op 12-09-2012 12:53 . Reden: geen onnodige rommel laten staan. ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@mkleinman:
- de DC+ was afgetaped

- het is nu donker, dus nu heeft meten geen zin, morgenochtend kan ik dat wel even doen. ik had eerder gemeten op DCklemmen in de omvormer, en dat gaf 0-4 volt overdag (dus weinig...)

- ik stond inderdaad raar te kijken, maar ja, geen volt over de bekabeling, dan maakt het ook niet uit dat ze los hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:57

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

hansdegit schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 21:54:
[...]

:?
Nee, dat bedoelde je niet...
Lol damnyouautocorrect . Ik bedoelde multimeter. Ehehe

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Die mpp scan van de PowerOne Aurora kan ook het globale maximum in plaats van impedantie maximum tracken. Maar natuurlijk weer niet in de PVI-2000 :(
Het andere probleem is dat het raadje Frans is, maar de plaatjes waren duidelijk genoeg. http://www.bricozone.be/f...rora-mppt-scan-53205.html

Wat ik me dan afvraag, zou globale tracking dan ook panelen laten werken met verschillende orientaties zoals een tigo ook de impedantie matcht? Alleen nog maar meer vragen.

De enige manier om het zeker te weten is een Aeg PV2000 regelen en wachten op een mooie ochtend. Nu hangen er nog bladeren aan de bomen, met een beetje mazzel zijn deze met een maandje wel weg :9

Zijn er ook panelen met 96 cellen? En zo ja, wat voor soort afmetingen zou je dan moeten denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:30
databeestje schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 22:18:
[...]

Wat ik me dan afvraag, zou globale tracking dan ook panelen laten werken met verschillende orientaties zoals een tigo ook de impedantie matcht? Alleen nog maar meer vragen.
[...]
De ene orientatie zal minder scoren dan de andere, maar allebei niet optimaal. Dat kán natuurlijk ook niet wanneer de omvormer alleen zicht heeft op de totale spanning. Je hebt info en besturing per paneel nodig om dit principe goed te laten werken. Hoe je het ook wendt of keert: ook optitrac (of systemen van andere omvormers) zijn niet in staat om panelen individueel (of per orientatie) te benaderen wanneer ze in één string zitten.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Zijn er ook panelen met 96 cellen? En zo ja, wat voor soort afmetingen zou je dan moeten denken?
Ja die zijn er met afmetingen 158cm x 106cm. Zoek maar op "HJ Solar Mono 260Wp", wordt verkocht door SolarKing die hier op het forum zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BarryH schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 21:55:
@mkleinman:
- de DC+ was afgetaped

- het is nu donker, dus nu heeft meten geen zin, morgenochtend kan ik dat wel even doen. ik had eerder gemeten op DCklemmen in de omvormer, en dat gaf 0-4 volt overdag (dus weinig...)

- ik stond inderdaad raar te kijken, maar ja, geen volt over de bekabeling, dan maakt het ook niet uit dat ze los hangen
zou me niets verbazen als de string onderbroken is omdat de + en - van een paneel niet doorgelust is maar aan elkaar geklikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Of, als je persé sjiek van bil wilt gaan, Sunpower 327 of 333 Wp paneeltjes met 96 back-contact mono Maxeon™ cellen...

Datenblatt.

1,559 bij 1,046 metertjes, slechts...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Rol-Co schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 22:40:
[...]

zou me niets verbazen als de string onderbroken is omdat de + en - van een paneel niet doorgelust is maar aan elkaar geklikt.
dat verwacht ik niet. het systeem heeft ruim 2 jaar prima gefunctioneerd. met ca. 820 kwh/kwp op ozo met schaduw van een schoorsteen. Dus ik ben er helemaal tevreden over.
op 15/8 is het systeem er ineens midden op de dag mee gestopt. Het is nu dus zoeken naar de oorzaak daarvan en de bijpassende oplossing. Daar ga ik met MDZ vast en zeker uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ah, nee dan niet nee, vreemd dat hij dan de stekkers er af knipt of passen die niet op de vervangende omvormer?
Leuk zoekertje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Rol-Co schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 23:07:
Ah, nee dan niet nee, vreemd dat hij dan de stekkers er af knipt of passen die niet op de vervangende omvormer?
Leuk zoekertje
froniusomvormer had geen stekkers. in de omvormer zit de kabel in een klem geschroeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ok, ja ik zou dan een stukje kabel met stekker maken (2x) en de rest in takt laten voor de test maar ja niet iedereen denkt zo blijkbaar.
Succes iedergeval

Verwijderd

BarryH schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 22:59:
[...]
op 15/8 is het systeem er ineens midden op de dag mee gestopt. Het is nu dus zoeken naar de oorzaak daarvan en de bijpassende oplossing.
dat was precies de datum hier van een zware rolwolk met onweer
http://van.wijk.net/pvt/laug.jpg
mijn omvormer was daarna stuk, de panelen gelukkig niet.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

@S.Death. Het lijkt wel of jouw string(s) erg snel terugvallen naar 0 met de buien en wolken van vandaag. Val je vaak terug onder de startspanning?

http://pvoutput.org/compa...380&sid1=9377&dt=20120912

• S.Death
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-07 17:24
databeestje schreef op woensdag 12 september 2012 @ 12:35:
@S.Death. Het lijkt wel of jouw string(s) erg snel terugvallen naar 0 met de buien en wolken van vandaag. Val je vaak terug onder de startspanning?

http://pvoutput.org/compa...380&sid1=9377&dt=20120912
Hoe bedoel je terugvallen naar 0?
0W, 0V?
De afgelopen weken misschien een paar keer maar dat was omdat ik de automaat of groepenkast aan het aanpassen was?
Zie niet waar ik vandaag naar 0 ben terug gevallen.

Ps. Ben sinds 08:00 vanmorgen niet meer onder de 300V geweest zit nu gemiddeld op 335V.

[ Voor 7% gewijzigd door S.Death op 12-09-2012 12:59 ]

PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Als ik in de compare grafiek kijk staan er waarden van 0 tussen voor het opgewekte vermogen, niet spanning of energie.

Ah, ik zie het al, het is "Average Power" die over 5 minuten soms als 0 wordt gerapporteerd ondanks dat er wel opgewekt wordt. Ik geef de PVoutput website wel de schuld. Als deze power in plaats van average power zou rappporteren zou het er "gewoon" uit zien.

Beetje manco van de compare functie denk ik.

• S.Death
databeestje schreef op woensdag 12 september 2012 @ 12:54:
Als ik in de compare grafiek kijk staan er waarden van 0 tussen voor het opgewekte vermogen, niet spanning of energie.

Ah, ik zie het al, het is "Average Power" die over 5 minuten soms als 0 wordt gerapporteerd ondanks dat er wel opgewekt wordt. Ik geef de PVoutput website wel de schuld. Als deze power in plaats van average power zou rappporteren zou het er "gewoon" uit zien.

Beetje manco van de compare functie denk ik.
Ja die Average Power is irritant, heb hem zelf hier ook al uit gezet, wil gewoon een goede vloeiende grafiek zien.
Hij begint wel vloeiend als het goed is maar stapt in de loop van de dag over op bepaalde drempel waardes ofzo.

• Justin2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:54

PV opbrengst

Verwijderd

9 t/m 11 oktober is Energie 2012, de vakbeurs voor optimaal besparen, in de Brabanthallen Den Bosch. Voor de liefhebber.

• looyenss
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2012 @ 13:59:
9 t/m 11 oktober is Energie 2012, de vakbeurs voor optimaal besparen, in de Brabanthallen Den Bosch. Voor de liefhebber.
9 t/m 11 oktober is Transmission & Distribution Europe 2012, de vakbeurs voor optimaal besparen, in de Amsterdam RAI. Voor de liefhebber.

:)

• S.Death
Deze is beter vergelijken zelfde weer in ieder geval allemaal.
http://pvoutput.org/compa...09&g=2&c=1&gap=0&gs=0&s=1
Verschilt op dagen als vandaag nogal op welke lokatie je bent.
Veel buien weer in het NW waar ik woon.
Sinds de panelen liggen is het in het NW vaak een stuk slechter dan de rest van NL.

• zonnigtype

zonnigtype

fatje schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:15:
:'( :'( :'( Ik vrees het ergste, iemand enig idee wat dit voor vlekken zijn?

[afbeelding]
Hoi fatje, nogmaals een referentie.

Zie deze pagina onder "4. Markings shown on Edge of cell".

Foto daar is wat minder sprekend dan mijn foto.

Conclusie is vergelijkbaar: "Non critical and no negative influence on life time". :)

• Justin2000
S.Death schreef op woensdag 12 september 2012 @ 14:02:
[...]

Deze is beter vergelijken zelfde weer in ieder geval allemaal.
http://pvoutput.org/compa...09&g=2&c=1&gap=0&gs=0&s=1
Verschilt op dagen als vandaag nogal op welke lokatie je bent.
Veel buien weer in het NW waar ik woon.
Sinds de panelen liggen is het in het NW vaak een stuk slechter dan de rest van NL.
Deze betreffende dag was het schierig/wazig weer, de zon klapt er nu weer goed in , tussen de wolken door :)

PV opbrengst

• S.Death
Justin2000 schreef op woensdag 12 september 2012 @ 16:43:
[...]

Deze betreffende dag was het schierig/wazig weer, de zon klapt er nu weer goed in , tussen de wolken door :)
Heiig heet dat wat je bedoeld.

Klopt, maar wel beter te vergelijken omdat het overal hetzelfde weer was.
We zitten 90 km uit elkaar en dat kan veel verschil maken qua bewolking.

Geef mij maar een dag als zondag.

• Rol-Co

Rol-Co

en nog een keer 90km verschil erbij :)

http://pvoutput.org/compa...9554,9982&dt=20120912&c=1

• jonkma
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-09 14:24
Dan moet je PixelMagic er eens bij zetten die heeft een rendement dat is ongelofelijk hij heeft dezelfde setup als SDeath maar op een of andere manier komt er dagelijks bijna 50% meer uit echt bizar.

Camber

• Rol-Co

Rol-Co

Ja kan best, mensen meten op verschillende manieren, wat de omvormer aangeeft , flukso, enz enz.
hier is het netto opbrengst, alle verlies er al af , als dat er al is.

mooiste is op een zwaar regenachtige dag heel het land, dan zie je pas wie er allemaal niet klopt op pvoutput, of smorgens vroeg om 8 uur , dan zijn er al systemen met 3-4kw opbrengst....
Ik zie er zelfs die verbruik mee tellen..

• jonkma
Rol-Co schreef op woensdag 12 september 2012 @ 18:04:
Ja kan best, mensen meten op verschillende manieren, wat de omvormer aangeeft , flukso, enz enz.

mooiste is op een zwaar regenachtige dag heel het land, dan zie je pas wie er allemaal niet klopt op pvoutput, of smorgens vroeg om 8 uur , dan zijn er al systemen met 3-4kw opbrengst....
Maar volgens mij hebben SDeath en Pixelmagic dezelfde panelen ,dezelfde omvormer, dezelfde logger en alleen een andere orientatie west to zuid.

Camber

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
jonkma schreef op woensdag 12 september 2012 @ 18:00:
[...]
Dan moet je PixelMagic er eens bij zetten die heeft een rendement dat is ongelofelijk hij heeft dezelfde setup als SDeath maar op een of andere manier komt er dagelijks bijna 50% meer uit echt bizar.
Mogelijk blijven zijn panelen koeler ? (bij veel zon doet hij het beter)
Als je naar de eff kijkt steekt hij er niet altijd boven uit.
Of zijn Wp klopt niet ......

[ Voor 5% gewijzigd door WoudseHoeve op 12-09-2012 18:14 ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• S.Death
jonkma schreef op woensdag 12 september 2012 @ 18:08:
[...]

Maar volgens mij hebben SDeath en Pixelmagic dezelfde panelen ,dezelfde omvormer, dezelfde logger en alleen een andere orientatie west to zuid.
Klopt, bijna dan, west tov zuid-oost.
Andere orientatie en andere plaats in NL.
Dagen worden korter, instraling neemt af, duidelijk merbaar.
En veel bagger weer voor mij. Afgelopen weken vaak 's ochtends mooi en 's middags (waar ik het van moet hebben) bewolkt in NW NL.

• Rol-Co

Rol-Co

ldk panelen met aeg omvormer , enige wat ik er aan zie dat het zuid oost ligt en dan om half 5 smiddags zijn piek haalt die 100w onder zijn max ligt .

erg goed!

• jonkma
WoudseHoeve schreef op woensdag 12 september 2012 @ 18:11:
[...]

Inderdaad steekt hij er niet altijd bovenuit maar wel vaak.
Kan natuurlijk ook aan het weer in z'n regio liggen
En Sdeath heeft veel slecht weer gehad maar de piek van Pixelmagic ligt ook vaak heel hoog, Ik wil ook wel zo'n setje :)

Camber

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
jonkma schreef op woensdag 12 september 2012 @ 18:18:
[...]
En Sdeath heeft veel slecht weer gehad maar de piek van Pixelmagic ligt ook vaak heel hoog, Ik wil ook wel zo'n setje :)
Als hij inderdaad strak aan de kust ligt gaat het vast ook beter ....
Nieuwste firmware in zijn omvormer ? Korte kabels, DC-vermogen ? Goede batch panelen?
Ik zit te kijken naar een "PIKO Sensor" meten van zon - instraling, temperatuur panelen en omgeving, maar de prijs houd me nog tegen ...... Iemand die hem goedkoop kan leveren ? of 2de hands ?
( beetje of-topic ik weet het)

[ Voor 3% gewijzigd door WoudseHoeve op 12-09-2012 18:23 ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• S.Death
Rol-Co schreef op woensdag 12 september 2012 @ 18:14:
ldk panelen met aeg omvormer , enige wat ik er aan zie dat het zuid oost ligt en dan om half 5 smiddags zijn piek haalt die 100w onder zijn max ligt .

erg goed!
Ik heb ook een piek gehad van +3000W tja hoeveel zegt dat?

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Kom ik aan met mijn schamele 3.3kWh. pfff :'(

• zonnigtype

zonnigtype

[...]

Volgens Pixelmagic "in Braboland" heeft 'ie hier gekocht:
Fabriek garantie 12jr. Opbrengst garantie 12jr/90% , 25jr/80%
Uitsluitend + tolerantie modules.
Best mogelijk dat 'ie vet heeft gescoord met de "plussen"?

Hij heeft het zelf over 2.760 Wp, aanbieding was 2.700 Wp. Maar misschien is het zelfs (flashdata) > 2,76 kWp?

• S.Death
databeestje schreef op woensdag 12 september 2012 @ 18:42:
[...]

Kom ik aan met mijn schamele 3.3kWh. pfff :'(
Toch weer 3,3 kWh welke je zelf hebt opgewekt en niet van je energieboer hoeft te kopen.

• S.Death
zonnigtype schreef op woensdag 12 september 2012 @ 18:49:
[...]

[...]

Hij heeft het zelf over 2.760 Wp, aanbieding was 2.700 Wp. Maar misschien is het zelfs (flashdata) > 2,76 kWp?
Nope aanbieding was 2760Wp maar is nu aangepast naar 2700Wp omdat er geen 230Wp panelen meer leverbaar zijn alleen nog 225Wp daarom wordt mijn oost set nu ook 2700Wp.

• zonnigtype

zonnigtype

S.Death schreef op woensdag 12 september 2012 @ 18:52:
[...]

Nope aanbieding was 2760Wp maar is nu aangepast naar 2700Wp omdat er geen 230Wp panelen meer leverbaar zijn alleen nog 225Wp daarom wordt mijn oost set nu ook 2700Wp.
Ik kreeg 28 augustus nog aanbieding hele reeks LDK Solar poly 220 >> 250 Wp (incl. 230 en 235 Wp), en mono 190 >> 260 Wp in de meelbox. Reeds arrivé in "warehouse Rotterdam, price is good"...

• S.Death
zonnigtype schreef op woensdag 12 september 2012 @ 18:58:
[...]

Ik kreeg 28 augustus nog aanbieding hele reeks LDK Solar poly 220 >> 250 Wp (incl. 230 en 235 Wp), en mono 190 >> 260 Wp in de meelbox. Reeds arrivé in "warehouse Rotterdam, price is good"...
Nu nog een goede aanbieding voor een volledig pakket incl. Installatie die in de buurt komt van de prijzen van DE shop.

• zonnigtype

zonnigtype

S.Death schreef op woensdag 12 september 2012 @ 19:02:
[...]

Nu nog een goede aanbieding voor een volledig pakket incl. Installatie die in de buurt komt van de prijzen van DE shop.
Keus genoeg in NL... (stand hier >> 350 leveranciers, en ontelbare hoeveelheid installateurs).

• S.Death
zonnigtype schreef op woensdag 12 september 2012 @ 19:05:
[...]

Keus genoeg in NL... (stand hier >> 350 leveranciers, en ontelbare hoeveelheid installateurs).
Ik ben er nog geen tegengekomen die qua prijs in de buurt komt maar ik hou me aanbevolen voor suggesties.

• jonkma
S.Death schreef op woensdag 12 september 2012 @ 19:02:
[...]

Waarom installeer je niet zelf? Het kost 1100 euro bij de DE shop daar kun je wel een paar dagen voor knutselen.
Ik zou alleen de panelen bij de DE shop kopen en een EFFEKTA omvormer voor een honderd of 5.

Mocht er nog iemand goedkoop montagemateriaal nodig hebben heb ik in de aanbieding als je een prijslijst wilt even een DM.

Camber

• S.Death
jonkma schreef op woensdag 12 september 2012 @ 19:11:
[...]

Waarom installeer je niet zelf? Het kost 1100 euro bij de DE shop daar kun je wel een paar dagen voor knutselen.
Ik zou alleen de panelen bij de DE shop kopen en een EFFEKTA omvormer voor een honderd of 5.

Mocht er nog iemand goedkoop montagemateriaal nodig hebben heb ik in de aanbieding als je een prijslijst wilt even een DM.
Omdat ik het dak niet op ga. Het kost trouwens €1199 voor 12 panelen. Mij het risico niet waard. Als het een platdak was had ik het wel gedaan maar ik ga geen schuin dak op.
Toen ik hier foto's neerzette van de installateur werd hij zowat van het dak geschoten door een aantal mensen hier omdat hij niet gezekerd op het dak stond, en die was nog ervaren.
Nee mij geen val van 3 hoog waard.

Ps ik wil de AEG hebben want de 2e pv logger is al onderweg van fp4all.

[ Voor 4% gewijzigd door S.Death op 12-09-2012 19:17 ]

• Rol-Co

Rol-Co

S.Death schreef op woensdag 12 september 2012 @ 18:26:
[...]

Ik heb ook een piek gehad van +3000W tja hoeveel zegt dat?
ook om half 5 en met je panelen op zuidoost? ik heb hier zuidwest en dan is mijn piek om die tijd al voorbij.
daarom vind ik het knap.

• jonkma
S.Death schreef op woensdag 12 september 2012 @ 19:16:
[...]

Omdat ik het dak niet op ga. Het kost trouwens €1199 voor 12 panelen. Mij het risico niet waard. Als het een platdak was had ik het wel gedaan maar ik ga geen schuin dak op.
Toen ik hier foto's neerzette van de installateur werd hij zowat van het dak geschoten door een aantal mensen hier omdat hij niet gezekerd op het dak stond, en die was nog ervaren.
Nee mij geen val van 3 hoog waard.

Ps ik wil de AEG hebben want de 2e pv logger is al onderweg van fp4all.
Ja als je zelf het dak niet op wilt is dat te begrijpen ik zou alleen zelf tegen de prijs van 1200 euro aan hikken die gasten sluiten het toch in een middag aan of niet?

Camber

• jonkma
Rol-Co schreef op woensdag 12 september 2012 @ 19:19:
[...]

ook om half 5 en met je panelen op zuidoost? ik heb hier zuidwest en dan is mijn piek om die tijd al voorbij.
daarom vind ik het knap.
Ik heb ook zuidwest en dezelfde helling als jou en haal alleen een hoge piet als de zon achter de wolken wegkomt en dan tussen 12.00 en 14.00

Camber

• S.Death
jonkma schreef op woensdag 12 september 2012 @ 19:22:
[...]

Ja als je zelf het dak niet op wilt is dat te begrijpen ik zou alleen zelf tegen de prijs van 1200 euro aan hikken die gasten sluiten het toch in een middag aan of niet?
5 uurtjes in z'n eentje (werknemer was ziek).
Prijs is volgens mij niet hoger als bij andere aanbieders.

• Rol-Co

Rol-Co

jonkma schreef op woensdag 12 september 2012 @ 19:24:
[...]

Ik heb ook zuidwest en dezelfde helling als jou en haal alleen een hoge piet als de zon achter de wolken wegkomt en dan tussen 12.00 en 14.00
Klopt, maar wel iets later, 14:30-15:00

• S.Death
Rol-Co schreef op woensdag 12 september 2012 @ 19:19:
[...]

daarom vind ik het knap.
Nee mijn piek is tot nu toe meestal rond 16:00 +- een uurtje.
Set bijna op het westen.
En inderdaad de hoge pieken alleen als de zon achter wolken vandaan komt.

• jonkma
S.Death schreef op woensdag 12 september 2012 @ 19:26:
[...]

5 uurtjes in z'n eentje (werknemer was ziek).
Prijs is volgens mij niet hoger als bij andere aanbieders.
WOW 1200/5=240 euro per uur dat wil ik ook wel :)
Maar hij moet natuurlijk ook nog reizen of woont hij in de buurt?

Camber

• S.Death
jonkma schreef op woensdag 12 september 2012 @ 19:28:
[...]

WOW 1200/5=240 euro per uur dat wil ik ook wel :)
Maar hij moet natuurlijk ook nog reizen of woont hij in de buurt?
1,5 uur enkele reis.

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:52

Pixelmagic

Ubergeek

jonkma schreef op woensdag 12 september 2012 @ 18:08:
[...]
inderdaad 100% dezelfde installatie, tot en met dezelfde man op het dak ;)
jonkma schreef op woensdag 12 september 2012 @ 18:18:
[...]
Ik hou het op de locatie, ik zit in Zevenbergen en S.Death in Noord Holland. Het weer is zeker niet slecht geweest hier, had vandaag weer 10kWh :P
WoudseHoeve schreef op woensdag 12 september 2012 @ 18:22:
[...]
Als hij inderdaad strak aan de kust ligt gaat het vast ook beter ....
Nieuwste firmware in zijn omvormer ? Korte kabels, DC-vermogen ? Goede batch panelen?
Zoals gezegd, 100% zelfde spullen, ik heb er nog een losse kWh meter tussen en die kwam de laatste keer dat ik keek behoorlijk overeen met wat de fp-logger meld.
[...]Mogelijk blijven zijn panelen koeler ? (bij veel zon doet hij het beter)
In mijn eerste week is S.Death dik over me heen gegaan vanaf het midden van de middag. Hij ligt dan op west een stuk beter als ik. Mijn gevoel is dat als hij een schone lucht in de middag heeft, hij me zonder meer bijhoud of inhaalt. Is het echter heel de dag wolkenvrij dan blijf ik hem voor.

Het lijkt wel een wedstrijd 8)
zonnigtype schreef op woensdag 12 september 2012 @ 18:49:
[...]
[...]

Ik zou willen dat ik de flashdata heb, maar de data van mijn pallet is niet op de plaats waar hij moet zijn helaas. Ik ben zelf ook erg benieuwd namelijk !

PVoutput van mijn 4950Wp

Verwijderd

midwoud=s.death=randje van het maximum haalbare in nederland
http://www.klimaatatlas.nl/kaart/zon/sq24gem_8110_jaar.png
alleen vanaf nu tot eind februari helemaal niet meer ;(
ook de globale instraling is vrij hoog in midwoud
http://www.klimaatatlas.nl/kaart/zon/q24gem_8110_jaar.png

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2012 20:19 ]

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 13:52
Voor een vriend ben ik wat aan het meedenken voor het opstellen van een pv van 2000Wp op een platdak.

Er kunnen max 8 panelen staan. De orientatie zuid. Het platte dak is boven de verdieping dus geen of weinig last van schaduw. Muz van een afvoer. Zie foto van de opzet die een paar huizen verderop is geinstalleerd.

Voor een vriend ben ik wat aan het meedenken voor het opstellen van een pv van 2000Wp op een platdak.

Er kunnen max 8 panelen staan. De orientatie kan bepaald worden. Het platte dak is boven de verdieping dus geen of weinig last van schaduw. Muz van een afvoer. Zie foto van de opzet die een paar huizen verderop is geinstalleerd.
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb195/jjonkie/DSCF0263.jpg
We gaan het zelf aanleggen. De omvormer gaat waarschijnlijk een SMA worden SB2000HF

Alleen de panelen is nog niet helemaal duidelijk welke dat moeten gaan worden:

We hebben nu op het oog:
8x Canadian 245wp
of
8x Sharp 250wp

Dit zijn beide prima panelen volgens mij maar de Canadian's zijn wel een stukje goedkoper. Suntech panelen zijn ook goed lees ik hier en daar maar zijn ook weer iets duurder.

Vraag aan de ervaren jongens: Waar gaat jullie voorkeur naar uit in deze situatie? Tips en/of opmerkingen zijn welkom

• S.Death
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2012 @ 20:18:
midwoud=s.death=randje van het maximum haalbare in nederland
http://www.klimaatatlas.nl/kaart/zon/sq24gem_8110_jaar.png
alleen vanaf nu tot eind februari helemaal niet meer ;(
ook de globale instraling is vrij hoog in midwoud
http://www.klimaatatlas.nl/kaart/zon/q24gem_8110_jaar.png
Klopt ik kijk uit naar maart 2013. ;-)

• S.Death
Pixelmagic schreef op woensdag 12 september 2012 @ 20:05:

Zoals gezegd, 100% zelfde spullen, ik heb er nog een losse kWh meter tussen en die kwam de laatste keer dat ik keek behoorlijk overeen met wat de fp-logger meld.
Ook ik heb de gegevens uit een digitale kWh meter in de groepenkast naast de pv logger gehouden en heb geen echte verschillen gezien. Dus ze hebben of dezelfde afwijking of de verschillen zijn erg klein.

• Justin2000
Rol-Co schreef op woensdag 12 september 2012 @ 18:04:

En hoe heb je dat gemeten?
Ik meet met een losse KWH meter in de meterkast, dit verscheelt een paar watt met wat mijn omvormer aangeeft. (laat dat op jaarbasis een paar KWH zijn, kabel verlies is nihil (8 meter 4mm2)

PV opbrengst

• Stansat
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-08 08:09
Afbeeldingslocatie: http://i1241.photobucket.com/albums/gg515/Stansat/5407c7e6.jpg

Even een upgrade melden (met foto) op mijn ZWZ dak van 1680kW naar 1920 kW.
1 paneeltje erbij gelegd, ben benieuwd of het veel effect heeft.

Ben te vinden Tweakers.net Team :http://pvoutput.org/list.jsp?id=13275&sid=11185

Stansat Solar ZWZ

• BrandALARM
  • Laatst online: 17:58
Iemand een suggestie wat de mogelijkheden zijn op een (houten) schuur met een platdak met de afmetingen 2,9m x 2,9m. Wat ik tegenkom is slechts 1 paneel, maar is er niet meer mogelijk :?

• Rol-Co

Rol-Co

Justin2000 schreef op woensdag 12 september 2012 @ 20:46:
[...]

En hoe heb je dat gemeten?
Ik meet met een losse KWH meter in de meterkast, dit verscheelt een paar watt met wat mijn omvormer aangeeft. (laat dat op jaarbasis een paar KWH zijn, kabel verlies is nihil (8 meter 4mm2)
Het zelfde dan jij , maar sommigen hebben nog verbruikers op dezelfde kabel van 30-40w en dan kan het raar uitvallen.
vergeleken met de omvormer is de omvormer zelfs pessimistisch, wel allemaal achter de komma geneuzel hoor (migjes ;) )

• Rol-Co

Rol-Co

MatthijsE schreef op woensdag 12 september 2012 @ 20:56:
Iemand een suggestie wat de mogelijkheden zijn op een (houten) schuur met een platdak met de afmetingen 2,9m x 2,9m. Wat ik tegenkom is slechts 1 paneel, maar is er niet meer mogelijk :?
2x3 of 2x 4 paneeltjes 100w in landscape 20 graden op een steca 500

120cm x 55cm

Pagina: 1 ... 153 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.