Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) OverzichtVolgende deelLaatste deel

Pagina: 1 ... 152 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.401.114 views

• woekele
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

de omvormer had ik met 4mm gedaan, tenzij hij heel dichtbij je meterkast komt? Differentieel weet ik niet wat het is :D

• larsg
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 02-04 15:18
quote:
woekele schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 20:23:
de omvormer had ik met 4mm gedaan, tenzij hij heel dichtbij je meterkast komt? Differentieel weet ik niet wat het is :D
De omvormer hangt naast de meterkast :)
Is maar 1m kabel en 2.5mm² moet dat makkelijk aankunnen lijkt me.

Met differentieel bedoel ik verliesschakelaar/hoofdschakelaar.
De rest wat van de differentieel komt is 6mm², dit gaat naar alle andere zekeringsborden.
Tussen de differentieel is ene soort van bar waar alle kabels in geschroefd kunnen worden, is niet echt meer volgens de code denk ik mja,...

[Voor 12% gewijzigd door larsg op 08-09-2012 21:40]

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 22:05

ericplan

5180 Wp PV

quote:
larsg schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 21:25:
[...]

Met differentieel bedoel ik verliesschakelaar/hoofdschakelaar.
..
In NL noemen we dat ding een aardlekschakelaar.

ZonPHP PVOutput

• larsg
Ik ben dan ook belg :D

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

3kW is minder dan 16A, dus 4mm zou wel genoeg zijn lijkt me. Maar ik ben geen meterkastexpert ;)

• larsg
Ik weet dat ik het in theorie nog met 2,5 of zelfs 1,5 zou kunnen doen.
Ik had alleen ergens gehoord dat alles tot de zekering gelijk moest zijn of je meterkast kon uitbranden.
Dat laatste wil ik graag voorkomen :D

Ik weet dat de andere zekeringskasten let 6mm² zijn verbonden op die aardlek schakelaar.
Daarom vroeg ik me af 4mm² genoeg was, of dat ik maar beter 6mm² gebruik.

• databeestje
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 19:08

databeestje

Von PrutsHausen

quote:
larsg schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 23:31:
Ik weet dat ik het in theorie nog met 2,5 of zelfs 1,5 zou kunnen doen.
Ik had alleen ergens gehoord dat alles tot de zekering gelijk moest zijn of je meterkast kon uitbranden.
Dat laatste wil ik graag voorkomen :D

Ik weet dat de andere zekeringskasten let 6mm² zijn verbonden op die aardlek schakelaar.
Daarom vroeg ik me af 4mm² genoeg was, of dat ik maar beter 6mm² gebruik.
Over het algemeen wordt er 4mm2 flexibel gebruikt in de meterkast voor dat soort dingen. Maar 6mm2 massief kan ook. Ik zou persoonlijk geen 2.5mm2 gebruiken in de meterkast, aansluitkabel dan weer wel. Die zit achter een 16A zekering.

• AllesKan
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 25-06-2016
quote:
databeestje schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 23:35:
Over het algemeen wordt er 4mm2 flexibel gebruikt in de meterkast voor dat soort dingen. Maar 6mm2 massief kan ook. Ik zou persoonlijk geen 2.5mm2 gebruiken in de meterkast, aansluitkabel dan weer wel. Die zit achter een 16A zekering.
Het ligt aan de situatie. Als je vanaf de aardlek naar 1(!) 16A automaat gaat kun je daar gewoon 2,5mm2 voor gebruiken. Ga je naar 2 automaten van 16A met dezelfde draad (doorlussen) dan mag dat uiteraard niet. (Dan kan er dus 32A gaan lopen)

• larsg
Oke, ty

Dan gebruik ik gewoon wat VOB 4mm² massief dat ik nog heb liggen.
Is voor 1 automaat, zal max nooit meer dan 16A doorlopen, is trouwens gezekerd op 20A.

Omvormer word btw een sunnyboy 3000tl-20.

• AllesKan
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 25-06-2016
quote:
larsg schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 23:59:
Oke, ty

Dan gebruik ik gewoon wat VOB 4mm² massief dat ik nog heb liggen.
Dat is uiteraard nog beter.

[Voor 61% gewijzigd door AllesKan op 09-09-2012 00:47]

• larsg
Dit is hoe het zal zijn.

De omvormer is gekoppeld aan de Kwh meter met 2,5mm.
De Kwh meter is gekoppeld aan een 20A automaat met 4mm.
De automaat is gekoppeld aan de aardlek schakelaar met 4mm.

Lijkt me goed niet?

• TD-er
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 23-03 20:06
Ik kan me voorstellen dat je de kabels in de meterkast op een centraal punt aansluit en dat dat centrale punt soms ook een enkele klem kan zijn die meerdere draden tegelijk op een koperen plaat drukt.
Als je dan verschillende dikte gebruikt, kan het zijn dat de dunnere draad niet goed genoeg contact maakt en er dus een te grote weerstand ontstaat. Dat kan dan tot allerlei gevaarlijke situaties leiden.
Maar als je op de centrale plaat voor elke draad een eigen (schroef) klem hebt, dan zou het niet zo erg zijn om verschillende diktes te gebruiken.

Maar goed, ik ben geen elektricien. * TD-er probeert alleen even mee te denken.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• larsg
Ah oke neemt alle zorg weg, bedankt.
Er is nog voldoende plaats op die klem :)

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 02-04 17:59
quote:
larsg schreef op zondag 09 september 2012 @ 10:27:
Ah oke neemt alle zorg weg, bedankt.
Er is nog voldoende plaats op die klem :)
wtf.
als ik het zo lees gaat het om een hele korte afstand. (1 1/2m)
dus over nog geen 20 euro aan kabel.

waarom zou je moeilijk lopen doen.
haal gewoon effe wat 6mm kabel en een stukje bij behorende buis.
en als ik het goed begrijp kun je daar alles mee doen?
(als je de tijd die je er aan had besteed op het forum in salaris uitdrukt was de tvt al negatief.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• larsg
quote:
migjes schreef op zondag 09 september 2012 @ 10:40:
[...]

wtf.
als ik het zo lees gaat het om een hele korte afstand. (1 1/2m)
dus over nog geen 20 euro aan kabel.

waarom zou je moeilijk lopen doen.
haal gewoon effe wat 6mm kabel en een stukje bij behorende buis.
en als ik het goed begrijp kun je daar alles mee doen?
(als je de tijd die je er aan had besteed op het forum in salaris uitdrukt was de tvt al negatief.)
Het gaat inderdaad over geen afstand, ik kan het met 6mm² doen, het probleem is ik heb alles van bekabeling al liggen. Moest ik 6mm² leggen moet ik weer een uurtje gaan fietsen :+

Volgens sunny design zijn de korte kabel verliezen toch niet noemenswaardig, het koper kost meer :9

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23:10

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

Een 3kw systeem laad lang geen 16A , je hele huis is 2,5 mm2 dus waarom willen we 6 kwadraad aan de inverter knopen dan?
Is dat niet een beetje overkill/onnodig?

T.K 20x Solar frontier sf170-S, 1500,-

• zonnigtype
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 08-03 17:42

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

quote:
Rol-Co schreef op zondag 09 september 2012 @ 10:52:
Een 3kw systeem laad lang geen 16A , je hele huis is 2,5 mm2 dus waarom willen we 6 kwadraad aan de inverter knopen dan?
Is dat niet een beetje overkill/onnodig?
High-end hifi overkill. Heel herkenbaar (ik deed maar tot op zekere hoogte mee, zoveel geld had ik nou ook weer niet, vele jaren gelee)... >:)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• BamSlam_
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
quote:
zonnigtype schreef op zondag 09 september 2012 @ 12:50:
[...]
High-end hifi overkill. Heel herkenbaar (ik deed maar tot op zekere hoogte mee, zoveel geld had ik nou ook weer niet, vele jaren gelee)... >:)
Ik wil 10mm2 tussen omvormer en meterkast, en dan gesmeed door Elfen bij maanlicht. :+

• hansvk
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 00:54
quote:
BamSlam_ schreef op zondag 09 september 2012 @ 12:57:
[...]

Ik wil 10mm2 tussen omvormer en meterkast, en dan gesmeed door Elfen bij maanlicht. :+
Wel op ebbenhouten blokjes leggen hoor :P

• migjes
quote:
larsg schreef op zondag 09 september 2012 @ 10:50:
[...]

Het gaat inderdaad over geen afstand, ik kan het met 6mm² doen, het probleem is ik heb alles van bekabeling al liggen. Moest ik 6mm² leggen moet ik weer een uurtje gaan fietsen :+

Volgens sunny design zijn de korte kabel verliezen toch niet noemenswaardig, het koper kost meer :9
nou het probleem is eerder.
dat sommige bruggen in de meterkast altijd met de zelfde dikte kabel moet worden uitgevoerd.
(geen idee welke je hebt)
anders kan het op den duur een beetje los gaan zitten en het zit wel voor de beveiligingen.
dus dat stukje wil je goed hebben.
(en als je dan nog over hebt, kun je de rest ook nog doen. maar dat hoeft natuurlijk niet.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• 238103
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 16-12-2015
hier zo`n flapdrol,
ik kan het niet uitstaan als vermogen als warmte in de kabel verdwijnt,
alles 6mm2 per deelsysteem van 1.85kWp AC
somehow is de netspanning altijd constant, hij/zij kan gewoon zijn vermogen lekker kwijt,
met 2.5 was dat net effe anders, bullshit ik weet het maar daarom ben ik ook een flapdrol.

• storeman
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 02-04 13:42
Gister en vandaag een setje van 9 HC-poly panelen á 230Wp op het platte dak gemonteerd, incl AEG omvormer.

Een paar plaatjes (klikbaar):

http://photos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/538814_363759347033800_2139949755_a.jpg

http://photos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/419331_363759463700455_684375193_a.jpg

http://photos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/488369_363759403700461_561189011_a.jpg

Erg verslavend, dat terugleveren. Ik wil nu al meer panelen :). Al met al heeft dit setje me 2360 euro gekocht, incl montagemateriaal en verzendkosten. - 360 euro subsidie en een dagje werk. Dat is relatief snel terugverdiend! Gelukkig nog een oude draaischijfmeter, dat wil ik graag zo houden.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• 238103
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 16-12-2015
het gaat je uiteindelijk niets kosten want je stroom heeft nu een terugverdientijd,
eerder dus niet, toen had je kansloze stroom " black label" zonder terugverdientijd.
kansloze stroom is binnenkort ook verkrijgbaar in nog kanslozere hoge btw.
je was op tijd gelukkig zie ik, mooie set !
je kan nog even bijbestellen he, het is nog geen 1 oktober.

• Schinnen-groen
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 01-04 15:41

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

"kansloze stroom", geweldig, mag ik die van je op een andere plek quoten? d:)b

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• storeman
quote:
eric-pvt schreef op zondag 09 september 2012 @ 15:33:
het gaat je uiteindelijk niets kosten want je stroom heeft nu een terugverdientijd,
eerder dus niet, toen had je kansloze stroom " black label" zonder terugverdientijd.
De terugverdientijd is nu nog net ff wat korter door de scherpe prijs van de set.

Met een één-persoons huishouden is het niet heel zinvol nog meer panelen neer te leggen, hoewel ik nog genoeg dak heb om wat op te leggen. Echt gaan leveren is niet bepaald kostendekkend, dus daar wil ik wel ver van blijven. Bovendien weet ik nog niet precies hoe de zon op een ander stuk plat dak valt in de winter. Ik ben bang voor veel schaduw van het huis.

• TD-er
quote:
eric-pvt schreef op zondag 09 september 2012 @ 15:33:
Hmm "black label" klinkt wel exclusief.
Kijk maar uit dat de energiemaatschappijen niet met die term aan de haal gaan ;)
En "kansloos" is door mevr Vogelaar een paar jaar geleden al omgeturnd naar "pracht"... of is dat alleen van toepassing op woonwijken? ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• EnergiebewustZL
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 15-03-2015

EnergiebewustZL

WZW:14x 240Wp, ONO:8x 240Wp

Hier is het ook een één-persoons huishouden en ik heb er gewoon meer bijgelegd, dan wat ik zelf verbruik. Zelf heb ik er maling aan, dat in de min ga (op dit moment -852 kWh). Mijn energie-provider kan de boom in. Wat ik wil bewijzen, is dat we zonder kerncentrale en kolencentrale kunnen leven.

In Ettenleur is daar een hele goed oplossing voor gevonden, waar ik al lang aan heb zitten denken : Accu-trafo-huisjes. Die vangen de overtollige opgewekte zonne-energie op. Wanneer de avond valt, dan wordt die opgeslagen energie weer teruggeleverd aan de omliggende huizen.

Dus ik zou gewoon extra PV bestellen en installeren. TVT kan dan iets langer duren, omdat je per te veel opgewekte kWh aan zonne-energie maar weinig voor terug krijgt. Zelfs dat laat ik doen, voor wat het is. Als "oplossing" heb ik daar voor een elektrische radiator met pc-fans ingezet. Daarmee kan ik mijn gasverbruik ook op jaarbasis mee verminderen.

Veel plezier in ieder geval! :)

kleine extra off-topic info : Mijn website wordt nu per 5 minuten automatisch ge-update met de laatste cijfers over de opgewekte zonne-energie. Ik ben er trots op, dat ik dat gemaakt heb. Dan hoef ik niet meer naar de omvormers te kijken of SunnyBeam

[Voor 12% gewijzigd door EnergiebewustZL op 09-09-2012 15:51]

Live webcams : http://www.energiebewustzeeland.nl/ewebcams (inclusief terugdraaiende draaischijf-/Ferrarismeter op zonnige dagen)

• Dre
  • Niet online
quote:
Musicmasters schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 20:10:
[...]

Zie dit filmpje van databeestje YouTube: SMA SunnyBoy 2000HF Global OptiTrac test

Heeft databeestje dus al gedaan.
Test effect schaduw op een paneel met EFFEKTA omvormer:
Ik ben vanmiddag ook even aan testen geweest met de volgende setup:
  • EFFEKTA 4200 (die geen instellings mogelijkheden heeft voor MPP scan/ schaduwmanagment o.i.d)
  • 8 panelen van 230Wp = 1840 Wp
  • Regio Utrecht (indien van toepassing)
  • Hellingshoek 30 graden
  • Dak vrijwel pal zuid
  • Tijdstip 12:30u
Ik heb 1 paneel afgedekt met volgens mij hetzelfde IKEA "poezendekentje" (;)). Dit zijn de resultaten:

Niet afgedekt:
  • 202 Volt MPP (25,3 Volt per paneel)
  • 7,4 Ampère
  • 1,51 kW (189 Watt per paneel)
1 van de 8 panelen volledig afgedekt:
  • 178 Volt (25,4 Volt per paneel bij 7 panelen)
  • 7,5 Ampère
  • 1,32 kW (189 Watt per paneel bij 7 panelen)
De omvormer regelde hier direct naar toe (geen vertraging van minuten)

Volgens mij tonen deze resultaten aan dat (circa) 100% van het beschikbare energie uit de 8 panelen gebruikt wordt :). Of de MPP tracker van de EFFEKTA beter is dan die van SMA of viceversa kan ik als simpele leek niet bepalen. Wellicht dat photon of een ander onafhankelijk instituut daar onderzoek naar gedaan heeft.

Have fun met deze informatie en schiet er maar op 8)

• Rol-Co

Rol-Co

ligt er misschien meer aan hoeveel diodes in de panelen? Ik zie hier toch best resultaat als ik schaduw op de panelen krijg, zelfs van een dakraam.

• storeman
quote:
Dre schreef op zondag 09 september 2012 @ 15:49:
[...]

Niet afgedekt:
  • 202 Volt MPP (25,3 Volt per paneel)
  • 7,4 Ampère
  • 1,51 kW (189 Watt per paneel)
...
Dit soort getallen haal ik nu zeker niet met 9 panelen. Ook als ik voor een paneel ga staan, dan verminderd het wel met meer dan het vermogen wat 1 paneel ervoor deed. Een goedkope omvormer zal ook wel zo z'n nadelen hebben, qua rendement. Een omvormer schijnt toch niet het eeuwige leven te hebben, dus over een jaar of 7 komt er wel weer wat anders :).

• TD-er
Goh die PV-installatie van mijn ouders lijkt toch al wat meer op te leveren dan alleen de opbrengst.
Zonet met mijn ouders aan de lijn gehangen en mijn moeder wist vol trots te vertellen dat ze naar verwachting vandaag of anders morgenvroeg door de 200 kWh grens opbrengst heen zullen gaan. Ze had het ook al over een op "zonnestroom gebakken appeltaart". Die uitspraak is hier al 'wel eens' voorbij gekomen, maar ik heb 'm nooit gebruikt bij mijn ouders. Dus kennelijk is dat heel logisch als je zonnestroom hebt ;)
Maar goed, mijn ouders waren tot een klein jaar geleden nog van mening dat het allemaal toch niet veel zou helpen en nu begon mijn vader ook al over dat 'ie de omvormer wil uitlezen met de PC en mijn moeder is dus echt enthousiast bezig te kijken wat de opbrengst is en wat dingen nu eigenlijk verbruiken.

Het is allemaal een hele positieve vorm van hebberigheid, zo'n PV-installatie :)
* TD-er moet toch maar eens de buurman hier aansporen iets aan zijn deel van het platte deel van het dak te doen, zodat ik weet dat er de komende jaren niets aan hoeft te gebeuren en ik dus ook wat op het dak zou kunnen zetten.

• jappie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 24-06-2013
quote:
Volgens mij tonen deze resultaten aan dat (circa) 100% van het beschikbare energie uit de 8 panelen gebruikt wordt :). Of de MPP tracker van de EFFEKTA beter is dan die van SMA of viceversa kan ik als simpele leek niet bepalen. Wellicht dat photon of een ander onafhankelijk instituut daar onderzoek naar gedaan heeft.

Have fun met deze informatie en schiet er maar op 8)
Zou je ook kunnen testen met bv een lichte paraplu voor 1 van de panelen, dus dan kom er nog wel een vorm van lichtop je paneel maar waarschijnlijk niet genoeg om echt energie op te wekken. (zoals bv. bij een boom)

lijkt er namelijk op dat bij helemaal afdekken de diodes gewoon hun werk doen en de bypass "regelen".

2000 Wp Zuid - Portal

• reddo
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 17-03 17:15
In mijn zoektocht naar PV systemen en zoninval kwam ik het volgende tegen, best aardig

http://www.suncalc.net

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

• EnergiebewustZL

EnergiebewustZL

quote:
TD-er schreef op zondag 09 september 2012 @ 16:21:
Goh die PV-installatie van mijn ouders lijkt toch al wat meer op te leveren dan alleen de opbrengst.
Zonet met mijn ouders aan de lijn gehangen en mijn moeder wist vol trots te vertellen dat ze naar verwachting vandaag of anders morgenvroeg door de 200 kWh grens opbrengst heen zullen gaan. Ze had het ook al over een op "zonnestroom gebakken appeltaart". Die uitspraak is hier al 'wel eens' voorbij gekomen, maar ik heb 'm nooit gebruikt bij mijn ouders. Dus kennelijk is dat heel logisch als je zonnestroom hebt ;)
Maar goed, mijn ouders waren tot een klein jaar geleden nog van mening dat het allemaal toch niet veel zou helpen en nu begon mijn vader ook al over dat 'ie de omvormer wil uitlezen met de PC en mijn moeder is dus echt enthousiast bezig te kijken wat de opbrengst is en wat dingen nu eigenlijk verbruiken.

Het is allemaal een hele positieve vorm van hebberigheid, zo'n PV-installatie :)
* TD-er moet toch maar eens de buurman hier aansporen iets aan zijn deel van het platte deel van het dak te doen, zodat ik weet dat er de komende jaren niets aan hoeft te gebeuren en ik dus ook wat op het dak zou kunnen zetten.
Dit verhaal neem ik ook mee op in mijn a.s. "radio-optreden" :) Vooral het logische begrip "op zonnestroom gebakken appeltaart" zal de mens zeker wel aanspreken.

Geweldig om dit te lezen en succes met de buurman!

Live webcams : http://www.energiebewustzeeland.nl/ewebcams (inclusief terugdraaiende draaischijf-/Ferrarismeter op zonnige dagen)

445033

“Kan je ook op zonnestroom onder de zonnebank?“ vroeg het domme blondje. :)

• Dre
  • Niet online
quote:
jappie schreef op zondag 09 september 2012 @ 16:46:
[...]

Zou je ook kunnen testen met bv een lichte paraplu voor 1 van de panelen, dus dan kom er nog wel een vorm van lichtop je paneel maar waarschijnlijk niet genoeg om echt energie op te wekken. (zoals bv. bij een boom)

lijkt er namelijk op dat bij helemaal afdekken de diodes gewoon hun werk doen en de bypass "regelen".
Het is inderdaad gewoon de by-pass diode die in geleiding gaat, elke omvormer presteert op deze wijze bij volledige schaduw. Ik wou alleen even aantonen dat de EFFEKTA minstens net zo goed reageert als de test die databeestje gefilmd heeft. De SMA van databeestje doet er 6 minuten over om het juiste MPP punt te bepalen terwijl de EFFEKTA het MPP punt direct vind.

Er wordt gesteld dat leveranciers niet deugen als ze geen omvormer aanbieden waarbij de woorden “schaduwmanagment” of “Optitrac” in de handleiding voorkomt. Ik mis de onderbouwing waarom omvormers met “schaduwmanagment” of “Optitrac” beter presteren dan mijn simpele EFFEKTA. (Lijkt wel alsof mensen gevoelig zijn voor marketing O-) , wat opzich heel menselijk is)

Ik kan wel met een paraplu op het dak gaan spelen, maar ik vraag mij af wat dat zegt over de prestaties van de omvormer en of ik de omvormer kan vergelijken met een andere omvormer. Laat het testen van omvormers over aan (onafhankelijke) bedrijven die daar verstand van hebben. Huis tuin en keuken testjes zijn gewoon niet geschikt om te bepalen hoe goed de MPP Tracker van een omvormer werkt.

• Terpen Tijn
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 22:01
Ben ook erg benieuwd naar wat er hier in de avond met schaduw gebeurt. Optitrac staat nog uit... Helaas heeft mijn data collectie vertraging opgelopen omdat mijn laptop (met daarin de enige Bluetooth antenne die ik had) is ontvreemd.

Zucht... maar gelukkig heeft de SMA 63 dagen geheugen, dus als het goed is ben ik de data (nog) niet kwijt.

• ricdijk
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 31-03 08:56
quote:
Dre schreef op zondag 09 september 2012 @ 15:49:
[...]

Ik heb 1 paneel afgedekt met volgens mij hetzelfde IKEA "poezendekentje" (;)). Dit zijn de resultaten:
Volgens mij is het bij schaduw op de panelen iets ingewikkelder dan een paneel geheel afdekken. Ik weet het niet helemaal, volgens mij werkt het als volgt (ik wordt vast wel aangevuld/gecorrigeerd waar nodig :) ):

Als 1 paneel volledig is afgedekt en de rest heeft volle zon, dan zullen de diodes doorlaten, de stroom gaat dan langs dit paneel. Er is gewoon 1 MPP punt, wat de omvormer eenvoudig kan vinden. Het geleverde vermogen per paneel zal gelijk blijven. (zoals jappie eerder al schreef)

Bij schaduw is een paneel gedeeltelijk afgedekt en kan het afhankelijk zijn van de belasting van de omvormer of een diode wel of niet zal doorlaten. Het kan dan zijn dat de MPP tracker op basis van een niet doorlatende diode gaat optimalizeren (waarbij de diode in dezelfde staat blijft). De omvormer blijft dan hangen op een suboptimum.
Het zou nu beter zijn als de omvormer een andere belasting kiest, waardoor de diode juist wel gaat doorlaten en een hoger totaal resultaat wordt behaald (het kan natuurlijk ook dat een diode doorlaten en juist bij een niet doorslaande diode een hoger vermogen wordt gehaald).

Voorzieningen als Optitrac van SMA gaan eens in de zoveel tijd proberen of er een MPP punt is buiten het optimum waarop op dat moment op wordt geoptimaliseerd en vindt dan een situatie als hierboven beschreven. Heel prettig, het vermogen zal aanzienlijk toenemen.
Als je niet in een dergelijke situatie zit, is het ongunstig, immers de omvormer zat op het MPP punt en zal enige tijd niet op het MPP punt functioneren.

[Voor 0% gewijzigd door ricdijk op 09-09-2012 18:40. Reden: Overal doorlaten van gemaakt]

Live PV Data

• Willie Wortel
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
Eigenlijk zou er een tijdklok op de optitrac moeten zitten, ik heb schaduw vanaf 16 urr zeg maar.
Dus zou de optie net ervoor ingeschakeld willen zien.
Gek idee of......

445033

quote:
JoopC schreef op zondag 09 september 2012 @ 18:01:
Eigenlijk zou er een tijdklok op de optitrac moeten zitten, ik heb schaduw vanaf 16 urr zeg maar.
Dus zou de optie net ervoor ingeschakeld willen zien.
Gek idee of......
Nee, topidee. Ik heb straks hetzelfde probleem.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Volgens SMA zou het 0,2 % schelen minder opbrengst zijn over een volle schaduwvrije dag. En zoals rickdijk en jappie aangeven heeft het meer te maken met halve schaduw of zachte schaduw op een paneel.

Ik had voor vandaag optitrac uitgezet en het verschil is behoorlijk, ook al zijn de dagen tussen vandaag en gisteren niet helemaal vergelijkbaar maar redelijk dicht bij elkaar. Eerdere dagen uit Augustus werken niet omdat de orientatie van de zon niet goed te vergelijk is.

Mijn orientatie is oost, maar er staan ook nog wat bomen die schaduw op mijn panelen werpen. Een goed voorbeeld van een complexe schaduw.

Vandaag om 9:20 150 Watt.
Vandaag om 9:35 1200Watt.
http://www.pvoutput.org/i...0380&dt=20120909&gs=0&m=1

Gisteren om 9:20 912 Watt.
Gisteren om 9:35 1344 Watt
http://www.pvoutput.org/i...0380&dt=20120908&gs=0&m=0

Je kan hier redelijk goed zien dat ik meer Watts pomp met Optitrac aan ondanks de schaduw van de boom. Pas als *alle* panelen vrij zijn dan springt deze vandaag naar het volledige vermogen >1200 Watt.

Ik wordt er een beetje flauw van dat ik maar moet bewijzen dat er omvormers met schaduw management zijn en dat dit daadwerkelijk werkt. Beetje omgekeerde wereld en jammer, ik had verwacht dat er wel wat positiever op gereageerd zou worden in plaats van enkel BS te roepen.

Bij deze dan ook op de afdeling lang parkeren geparkeerd, er is nog plek zat.

• Pixelmagic
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 21:25
quote:
Bartjuh schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 13:50:
[...]

Als ik het zo bekijk lijkt mij Clickfit een stuk handiger en beter uitgedacht. Voordat ik dat andere spul zou nemen moet het wel significant goedkoper zijn, maar ja, hoeveel bespaar je dan? Het is al iets van 20 cent/Wp (rule of thumb) aan montagemateriaal... hoeveel kan je daar nog vanaf snoepen?
Even een foto ter illustratie van de RVS beugels zoals op mijn dak:

https://lh4.googleusercontent.com/-bRClDhNMFwQ/UEzVP5KAboI/AAAAAAAABBQ/Jhio8Ph82zE/s400/DSC_3454.JPG

En als dan hiernaar kijk:

http://www.groene-energiewinkel.nl/upload/fb_images/47133310.jpg

Dan ben ik toch vrij snel overtuigd. Daarnaast is staal volgens mij minder bros als alu, maar dat kan ook mijn gevoel zijn.

Ik heb overigens geen idee van de prijs, de beugels zaten bij een (naar mijn mening goedkope) set.

Visual Pinball project: pinball.pixelmagic.nl PVoutput van mijn 4950Wp

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Mijn ClickFit beugel heeft helemaal gaan bouten en moeren, zal wel weer een ander model zijn. Hier wordt de rail in geclicked. Enkel de panelen zitten vast met bouten.

• Dre
  • Niet online
quote:
databeestje schreef op zondag 09 september 2012 @ 19:43:
Vandaag om 9:20 150 Watt.
Vandaag om 9:35 1200Watt.
http://www.pvoutput.org/i...0380&dt=20120909&gs=0&m=1

Gisteren om 9:20 912 Watt.
Gisteren om 9:35 1344 Watt
http://www.pvoutput.org/i...0380&dt=20120908&gs=0&m=0

Je kan hier redelijk goed zien dat ik meer Watts pomp met Optitrac aan ondanks de schaduw van de boom. Pas als *alle* panelen vrij zijn dan springt deze vandaag naar het volledige vermogen >1200 Watt.
Één van je links komt uit op 7 september, ik neem aan dat je 8 september bedoeld
Er is inderdaad duidelijk te zien dat het vermogen in de ochtend (<9:35u) meer vermogen geleverd wordt met Optitrac aan dan uit. Ik ben het helemaal met je eens dat je dan de Optitrac van SMA beter aan kan zetten.
[Edit] Zie opmerking Rol-Co
quote:
Ik wordt er een beetje flauw van dat ik maar moet bewijzen dat er omvormers met schaduw management zijn en dat dit daadwerkelijk werkt. Beetje omgekeerde wereld en jammer, ik had verwacht dat er wel wat positiever op gereageerd zou worden in plaats van enkel BS te roepen.
Het is mij niet bekend welk gedrag de EFFEKTA (of AEG) heeft bij dergelijke complexe schaduw problemen. Wellicht dat jij hiervoor een AEG omvormer hebt gehad en op deze manier een vergelijk hebt tussen de SMA met Optitrac aan of een 'standaard' AEG. Ik heb daar geen gegevens van en kan daarom ook niet oordelen of SMA beter presteert bij schaduw dan de AEG. Jij hebt wel aangetoond dat het aanzetten van Optitrac een positief* resultaat geeft, maar ik ben nog niet overtuigt dat de (goedkopere) EFFEKTA/ AEG niet goed kan omgaan met schaduw problemen.

Excuses als je je aangevallen voelt, maar ik mis simpelweg een goeie onderbouwing waarom de SMA beter presteert bij schaduw dan de EFFEKTA/ AEG.

[Voor 4% gewijzigd door Dre op 10-09-2012 07:27]

• ricdijk
quote:
databeestje schreef op zondag 09 september 2012 @ 19:43:
Ik heb de gister en vandaag overelkaar heen geplakt, zie de verschillen:
https://dl.dropbox.com/u/14042594/testje.jpg

[Voor 31% gewijzigd door ricdijk op 09-09-2012 21:03]

Live PV Data

• Rol-Co

Rol-Co

maar gisteren en vandaag zijn hier ook verschillend, 7 sep en 9 sep zijn redelijk het zelfde

• ricdijk
quote:
Rol-Co schreef op zondag 09 september 2012 @ 20:34:
maar gisteren en vandaag zijn hier ook verschillend, 7 sep en 9 sep zijn redelijk het zelfde
https://dl.dropbox.com/u/14042594/testje2.jpg

Live PV Data

• Dre
  • Niet online
quote:
U vraagt wij draaien, wat een service :*)

Wellicht dat databeestje nog wat meer heeft zitten testen met Optitrac, dus even wachten op zijn reactie. (of het KNMI heeft wat zitten testen met wolken???)

[Voor 6% gewijzigd door Dre op 09-09-2012 20:47]

• Jan Workum
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 24-02-2014
quote:
Pixelmagic schreef op zondag 09 september 2012 @ 19:52:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

Dan ben ik toch vrij snel overtuigd. Daarnaast is staal volgens mij minder bros als alu, maar dat kan ook mijn gevoel zijn.

Ik heb overigens geen idee van de prijs, de beugels zaten bij een (naar mijn mening goedkope) set.
Het nadeel van de getoonde Clickfit beugels (het systeem) vind ik dat de draagkracht van het geheel tè afhankelijk is van de staat van de panlatten (indien nieuwe panlatten dan geen probleem, maar ohwee...) Een systeem als bijvoorbeeld door Solarnrg (RVS beugels) wordt tevens met een separate multiplex strook aan het dakbeschot geschroefd.

• Rol-Co

Rol-Co

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:
reddo schreef op zondag 09 september 2012 @ 16:54:
In mijn zoektocht naar PV systemen en zoninval kwam ik het volgende tegen, best aardig

http://www.suncalc.net
Leuke site, bedankt :) :)

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

@ricdijk mooie website en installatie! Leuk om even door de grafiekjes te wandelen. Is dit nou op basis van zonPHP?

• jaques81
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 16-01-2013
quote:
storeman schreef op zondag 09 september 2012 @ 15:13:
Gister en vandaag een setje van 9 HC-poly panelen á 230Wp op het platte dak gemonteerd, incl AEG omvormer.
persoonlijk berichtje gestuurd storeman.
Mooie set hoor en voor die prijs! netjes

• ricdijk
quote:
databeestje schreef op zondag 09 september 2012 @ 21:35:
@ricdijk mooie website en installatie! Leuk om even door de grafiekjes te wandelen. Is dit nou op basis van zonPHP?
Thx! De basis van de site is zonPHP, gekoppeld aan de piko logdata (15 min interval). Verder heel veel zelfbouw, waaronder de live data (met een interface die de gegevens per minuut van de piko haalt), verbruik data en de temperatuur van de zonneboiler (de laatste twee zijn niet voor iedereen zichtbaar vanwege privacy)

Live PV Data

• zonnigtype

zonnigtype

quote:
EnergiebewustZL schreef op zondag 09 september 2012 @ 16:57:
[...]

Dit verhaal neem ik ook mee op in mijn a.s. "radio-optreden" :) Vooral het logische begrip "op zonnestroom gebakken appeltaart" zal de mens zeker wel aanspreken.

Geweldig om dit te lezen en succes met de buurman!
http://www.polderpv.nl/Assets/images/IMAGE0013.JPG

Al heul veul op zonnestroom gebakken appeltaarten bereid hiero.

Er liggen alweer appels klaar om getransformeerd te worden door dat lekkere zonnestroom spullie... :9

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 03-07-2019
@Zonnigtype: put me down for 1 apple-pie ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Domba
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 02-12-2018
quote:
zonnigtype schreef op zondag 09 september 2012 @ 22:31:
[...]
Al heul veul op zonnestroom gebakken appeltaarten bereid hiero.

Er liggen alweer appels klaar om getransformeerd te worden door dat lekkere zonnestroom spullie... :9
Wordt dat een hele serie om van de "neggie" stand verlost te raken? :9~

cncdrifter.nl . Mijn schema 2x Pana Mono MDC06G3E5

• storeman
Heeft iemand al ervaring met anti-reflectie folie die je op de panelen kunt plakken? En is dit ergens te krijgen, ik heb niets kunnen vinden in mijn speurtocht vannacht, behalve twee producenten:

SolarExcel

DSM KhepriCoat

• migjes
quote:
Jan Workum schreef op zondag 09 september 2012 @ 21:09:
[...]

Het nadeel van de getoonde Clickfit beugels (het systeem) vind ik dat de draagkracht van het geheel tè afhankelijk is van de staat van de panlatten (indien nieuwe panlatten dan geen probleem, maar ohwee...) Een systeem als bijvoorbeeld door Solarnrg (RVS beugels) wordt tevens met een separate multiplex strook aan het dakbeschot geschroefd.
je hebt eigenlijk 2 grote krachten na mijn inziens met bevestiging materiaal.
wind die tegen de panelen drukt.
en wind die aan de panelen trekt.

als de wind drukt dan word de clickfit tegen de pannen aangedrukt.
als de wind trekt moet het ook de dakpannen mee trekken,
een pan weegt ongeveer 4,5 kilo.
een paneel van 1,6 x 1m zitten ongeveer 15 pannen onder met een gewicht van 67 kilo per paneel.

als er nu regelmatig dakpannen van je dak waaien word het wat anders.
(en dat zie ik toch niet vaak gebeuren, en als het gebeurt dan is er een andere reden voor.)
maar voor de rest vind ik het lood om oud ijzer.
sorrie rvs om aluminium. ;)
gewoon je voorkeurs-methode gebruiken en leggen die panelen.

• Schinnen-groen
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 01-04 15:41

Schinnen-groen

Schinnen, Zuid-Limburg

Ik weet niet of dit vandaag de dag nog gebruikelijk is, maar de pannen op mijn staldak (daar ligt de PV-installatie) zijn per pan met beugels vast gemaakt aan het raamwerk.

Hier waaien pannen nog weleens van een dak. 8)

Elke pan heeft een gleufje waar je een stukje ijzer inschuift en met een soort kram wordt die dan vastgetimmerd aan het houtwerk.

De vorstpannen liggen in de cement, dus die liggen ook redelijk vast.

Dat was trouwens wel een overweging bij het plaatsen. Van een kleinere stal is al eens het volledige PVC dak weggewaaid hier.

Er lag nog een plastic zak met van die klemmetjes nogop de zolder van de stal bij aankoop van het huis. Die lagen er niet voor niets denk ik.

Na plaatsing van de panelen heb ik elke pan keurig vastgetimmerd. :P

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• zonnigtype

zonnigtype

quote:
Domba schreef op maandag 10 september 2012 @ 01:07:
[...]

Wordt dat een hele serie om van de "neggie" stand verlost te raken? :9~
Moet ik ze per post gaan versturen, inclusief taartvorm? :P

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 23:14

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

quote:
zonnigtype schreef op maandag 10 september 2012 @ 14:30:
[...]

Moet ik ze per post gaan versturen, inclusief taartvorm? :P
nou?! mjam! :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• peauke
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 06-03 14:39
Heb misschien een domme vraag :?
maar ik stel hem toch.

Moeten de PV-panelen in 1 dezelfde richting geplaatst worden. Met andere worden dient de Junction box waar de MC4 connectors uitkomen boven (bij portrait), links of rechts (bij landscape) geplaatst te worden.

Mogen de panelen ook met de junction box naar beneden toe geplaatst worden ?

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak,

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Ze moesten volgens de handleiding naar boven, maar een reden daarvoor weet ik niet :)

• Rixard
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 30-03 08:07
Even mijn nieuwe avatar showen ;-)

• migjes
@Schinnen-groen
het mafst wat ik ooit aan bevestiging van pannen heb gezien:
2 gaatjes in de pannen en dan elke pan gewoon vast gebonden met een touwtje.

het was wel een huis met een rieten dak. (omgebouwde oude schuur)
en dan gedeeltelijk het riet weg geschoren en daar de pannen aan vast gebonden.

het ging daar eigenlijk meestal wel goed.
alleen bij somige stormen (eens in de paar jaar)
dan stonden hele rijen dakpannen op zen kop.
was wel een lollig gezicht minder leuk om weer goed te leggen (wat was dat hoog en glad).

• LosGieros
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 29-03 23:08

LosGieros

White Ninja

quote:
Pixelmagic schreef op zondag 09 september 2012 @ 19:52:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

Alu oxideert toch sneller dat ijzer roest?

If you tip them really good, they will help you with your wood..

• pkopf
  • Laatst online: 16-03 13:02
Laat ik mij ook maar eens melden met een setje panelen, die ik 21 augustus op het dak heb gezet (met behulp van mn schoonvader en een monteur van The Sun Factory).

Aangezien we een plat dak hebben moest er nog wel een hoop sjouwwerk worden verricht, mijn schoonvader en ik hebben in totaal 36 betontegels van 40x60cm naar boven gedragen. Dat was het niet leuke werk, verder was het erg leuk en leerzaam om op het dak een alu-frame te knutselen :). Panelen op omvormer aansluiten hebben we even aan de monteur overgelaten (ook al stelt het eigenlijk niets voor). Sindsdien hebben we al bijna 140 kWh zonnestroom opgewekt.

De installatie bestaat uit 8 ND-R245 panelen van Sharp:
https://lh4.googleusercontent.com/-oLRykFdAVgI/UDvSwbtLrQI/AAAAAAAAD5g/n48fRGdElQw/s640/P1020676.JPG

De panelen zijn in twee series van 4 geplaatst, oriëntatie vrijwel pal op het zuiden
https://lh5.googleusercontent.com/-ohuefsUEGMU/UDvS4ZW4EhI/AAAAAAAAD58/2xVup03N7tA/s640/P1020680.JPG

Hier is het frame goed te zien, inclusief ballast
https://lh6.googleusercontent.com/-lveu2H2F3mc/UDvTCoDA85I/AAAAAAAAD6w/IjfRHIM26NU/s640/P1020685.JPG
Totaaloverzicht (vanaf het dak van de buren):
https://lh3.googleusercontent.com/-Siakb1A0F7I/UDvTGinpxjI/AAAAAAAAD7E/Wp6BXeNwyFY/s640/P1020687.JPG

In totaal heeft de installatie een piekopbrengst van 1,96kWp, de verwachte jaarlijkse opbrengst is 1666kWh. Op een jaarlijks energieverbruik van net geen 1500 kWh gaan we als het goed is netto terugleveren, ik ben benieuwd hoe snel de installatie zich uiteindelijk terugverdiend. Misschien raar, maar over het terugverdienen heb ik me nog geen seconde druk gemaakt. Het ging mij puur om - iets wat ik hier wel vaker lees - het kunnen bijdragen aan minder kolen- en kernenergie (kansloze energie las ik ergens). Mooi meegenomen dat het ook nog eens gesubsidieerd wordt door de overheid en dat het uiteindelijk geld op kan leveren!

Ik ben overigens zeer te spreken over The Sun Factory, er was erg veel mogelijk in de installatie. We hebben gekozen voor uitvoering op regiebasis, waardoor we uiteindelijk dus maar één monteur nodig hadden. Kan toch schelen in de kosten. De eindfactuur heb ik nog niet gezien, dus daar kan ik nog niet wat over zeggen.

wild mutant space hamsters

• Roamor
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
Mooie set. Zou wel kijken of je wat met die schoorsteentjes kan doen, want dat gaat wel een vervelende schaduw leveren ben ik bang.

• pkopf
  • Laatst online: 16-03 13:02
@Roamor: Bedankt! Ja, die schoorsteentjes zijn erg onlogisch gepositioneerd, als je redeneert vanuit het standpunt dat er nog een pv-installatie op het dak moet komen...Helaas was dit de enige mogelijkheid om het maximale aantal panelen op het dak te krijgen. Gelukkig staan er geen hoge bomen in de buurt, dus is er behalve die afvoerpijpjes van de cv-ketel en de mechanische ventilatie verder geen schaduwvorming.

wild mutant space hamsters

• HeroS
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 01-04 20:01

HeroS

Domotica Nerd

@pkopf Ziet er netjes uit! laat die zon maar komen.

Ik weet dat het niet hoeft maar ik zou toch de kabels even netjes in een gootje/pijp leggen in iedergeval niet zo plat op je dak.

Blog over domotica: http://www.domotica-blog.nl

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Zet je de panelen toch gewoon over de pijpjes heen? :)

Mooie panelen. Apart om de kleurverschillen te zien, zal niet uitmaken in opbrengst.

• wmeester
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 02-04 12:35
quote:
JoopC schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 17:44:
[...]

Geen clickfit, het montage materiaal wat erbij geleverd wordt is idd een klasse beter. Het mooie van dat systeem is dat het geheel verstelbaar is en indien goed bevestigd onverwoestbaar.
De service van Duurzame energieshop is uitstekend.
Gewoon een aanrader. Nou als dit geen mooie reclame is van een oude klant dan weet ik het niet meer.
Duurzame Energie Shop
het grootste nadeel voor mijn dak zou zijn; ik heb een geisoleerd dak met 5cm PIR schuim aan de buitenkant, moet ik dat allemaal wegkrabben? De clickfit beugels hang je gewoon om de panlat.
Geen pannen modificeren scheel ook een hoop.

• Frans G
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 30-03 14:05
Hallo iedereen,

Mag ik even een vraagje stellen. Optitrack is hier al vaak voorbij gekomen maar ik weet niet of ik in mijn situatie het aan moet zetten. Ik heb 7 panelen (Yingli-265) op het oosten liggen op 1 string met aparte MPP-tracker. Op het westen ook 7 panelen (Yingli 265) op 1 string met aparte MPP-tracker. Mijn omvormer is een SB3000TL-21.
Gaat Optitrack voor mij voordeel bieden? Ik weet het niet. Graag advies.

Frans G

• migjes
quote:
Frans G schreef op maandag 10 september 2012 @ 16:24:
Hallo iedereen,

Mag ik even een vraagje stellen. Optitrack is hier al vaak voorbij gekomen maar ik weet niet of ik in mijn situatie het aan moet zetten. Ik heb 7 panelen (Yingli-265) op het oosten liggen op 1 string met aparte MPP-tracker. Op het westen ook 7 panelen (Yingli 265) op 1 string met aparte MPP-tracker. Mijn omvormer is een SB3000TL-21.
optitrak levert alleen voordeel als je last hebt van schaduw.
op het moment dat je schaduw hebt zoekt de mppt een betere verhouding als zonder.
het heeft ook nadelen op het moment dat je geen schaduw hebt.

het geeft de hele dag 0,2% verlies.
met een winst in de schaduw.

het is moeilijk om te zeggen of het voordeel oplevert.
(hopende dat dit antwoord politiek correct genoeg is.)

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

quote:
Frans G schreef op maandag 10 september 2012 @ 16:24:
Hallo iedereen,

Nope.

Als je geen last hebt van schaduw hoef je het niet aan te zetten, de 2 aparte MPP trackers regelen jouw oost-west opstelling prima.

• Frans G
Ik heb 2 situaties bijvoorbeeld.
In de morgen heb ik op het oosten de meeste zon. Op een gegeven moment komen de 7 zonnepanelen zeg maar half in de schaduw naarmate de zon meer naar het westen gaat. Als de zon nog meer naar het westen gaat komen ze weer allemaal in de schaduw te liggen. Moet ik voor dat moment dat ze half in de schaduw komen te liggen, misschien voor een paar uur, de optitrack aanzetten. Gaat me dit voordeel geven.
De andere situatie is wanneer de oostelijke panelen meer schaduw hebben dan de westelijke panelen in de middag, heeft het dan zin om optitrack aan te zetten. Ik heb natuurlijk wel 2 aparte strings met ieder zijn eigen MPP-tracker.

Frans G

• Frans G
quote:
databeestje schreef op maandag 10 september 2012 @ 16:39:
[...]

Nope.

Als je geen last hebt van schaduw hoef je het niet aan te zetten, de 2 aparte MPP trackers regelen jouw oost-west opstelling prima.
Bedankt, dit wilde ik gewoon even weten.

Frans G

• ZuinigeRijder
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online
quote:
Rixard schreef op maandag 10 september 2012 @ 15:29:
Even mijn nieuwe avatar showen ;-)
Dan kan die van mij er ook bij

Duurzamer leven begint bij jezelf

• larsg
quote:
Dre schreef op zondag 09 september 2012 @ 20:46:
[...]

U vraagt wij draaien, wat een service :*)

Wellicht dat databeestje nog wat meer heeft zitten testen met Optitrac, dus even wachten op zijn reactie. (of het KNMI heeft wat zitten testen met wolken???)
Als je een beetje makkelijk dak hebt kan je dat zelf ook testen.

Zet s'nachts wanneer het donker is een grote lamp voor het zonnepaneel, paar 500 watt schijnwerpers ofzo.
Test 1 uurtje met optitrack, 1u zonder, daarna met schaduw spelen :)

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik weet eigenlijk niet of je in de Sunny explorer de aparte strings weer kan geven. Dan zou je rond het overgangs punt een harde val in 1 van de 2 strings moeten zien in het opgewekte vermogen, in pak hem beet 10 minuten dus, wanneer je de schaduw erin ziet snijden.

Alternatief, plaatje van dag met strak blauwe lucht erbij pakken, optitrac aanzetten en dan weer een vergelijkbare dag afwachten. Dat is het lastige met die zon, het is zo slecht te vergelijken.

Als je op een wolkvrije zonnige dag een harde stijging of daling in de grafiek ziet is dat over het algemeen een indicatie van schaduw werking. Iets als 800 Watt verschil (op 2200Wp) in 10 minuten oid.

• zonnigtype

zonnigtype

quote:
woekele schreef op maandag 10 september 2012 @ 15:12:
Ze moesten volgens de handleiding naar boven, maar een reden daarvoor weet ik niet :)
Als de DC kabel er dan aan de onderzijde uit komt, snap ik waarom dat in de handleiding staat. Je wilt nl. niet dat, ook al is de wartel nog zo goed aangebracht en ogenschijnlijk "waterdicht", de opening/wartel naar boven staat gericht richting de elementen. En slagregens en smeltwater alsnog naar binnen kunnen sijpelen, in het ergste geval (al dan niet via capillaire werking), je kostbare junction box in...

(hier tijdens renovatie wel geschied, destijds, maar ik heb alle wartels extra goed gecontroleerd en tot nog toe geen problemen, er werd ook toen al aardig wat af gerotzooid...)

445033

@ Databeestje. Net ff gebeld met een accountmanager van SMA over het een en ander. Wees hem op je filmpje op You Tube Optitrac. Hij ging gelijk kijken. Je wordt nog een bekende Nederlander zo. :)F

• WoudseHoeve
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 02-04 08:25
quote:
LosGieros schreef op maandag 10 september 2012 @ 15:45:
[...]
Alu oxideert toch sneller dat ijzer roest?
Geanodiseerd Aluminium heeft een aluminium oxide laagje welke het aluminium juist beschermd tegen verdere corrosie.
RVS ( Roest Vast Staal) is dus niet roest vrij maar roest niet zo snel ...

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

• SolarKing
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 29-03 23:02

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Nog even tussendoor een mooie foto van een prachtige installatie die we paar dagen geleden hebben geleverd en geïnstalleerd met een hoogwerker in Zwolle. Het pastte perfect. (verder naar links was niet mogelijk vanwege buren)

15 x Suntech 305Wp Superpoly op een SMA sb4000TL-20.
http://www.sun-solar.nl/wp-content/gallery/onze_installaties/v-de-brie-te-zwole.jpg

www.sunsolar.nl

• Peeveetje
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 06-02-2017
@Solarking

maximaal gebruik van het dak! ziet er goed uit.

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

quote:
Peeveetje schreef op maandag 10 september 2012 @ 18:53:
@Solarking

maximaal gebruik van het dak! ziet er goed uit.
Deze hadden we ook speciaal uitgekozen voor maximale gebruik van het dak met mooi rendement.

Weer verder aan het werk..druk druk druk.. vele klanten willen nog voor oktober een systeem aanschaffen vanwege die btw verhoging.

[Voor 19% gewijzigd door SolarKing op 10-09-2012 18:59]

www.sunsolar.nl

• Rol-Co

Rol-Co

Ziet er ook mooi uit, zeer strak zo op dat oranje dak... vakwerk.
wat is het formaat van zo'n paneel?

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

quote:
Rol-Co schreef op maandag 10 september 2012 @ 18:58:
Ziet er ook mooi uit, zeer strak zo op dat oranje dak... vakwerk.
wat is het formaat van zo'n paneel?
Formaat is 1956 x 992 x 50mm en 27 kg zwaar.
Niet het soort panelen die je op je rug de ladder opsjouwd.

www.sunsolar.nl

• jschoorl2
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:40
quote:
SolarKing schreef op maandag 10 september 2012 @ 19:01:
[...]

Ziet er stoer uit en 305kWp, wat kost zo'n paneel nu?

Zou wel een uitkomst zijn voor mij met een wat beperkt vlak dakoppervlak (10*4 mtr).

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 5000 kwp zonnepanelen

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
SolarKing schreef op maandag 10 september 2012 @ 19:01:
[...]

sow, dat is aardig gewicht inderdaad, maar met het formaat kan ik er wel 11 kwijt :9
komt op mijn verlanglijstje voor 2013

• ZuinigeRijder
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online
Ik had geinformeerd bij Agentschap waarom mensen die later hun aanvraag digitaal ingediend eerder hun geld hadden dan de mensen die via email/post hun aanvraag hadden gedaan. Ik had nog steeds geen bericht anders dan de ontvangstbevestiging. Vandaag werd ik teruggebeld met de mededeling dat ik het beste alsnog digitaal kon indienen om het proces/subsidie geld eerder te ontvangen.

Quote van de site van Agentschap:
Agentschap NL heeft ruim 11.500 e-mails ontvangen. Ongeveer 7000 e-mails bevatten een aanvraag. Aan aanvragers die tussen 2 juli en 13 augustus 17.00 uur per e-mail hun aanvraag hebben ingediend, heeft Agentschap NL een ontvangstbevestiging gestuurd. Voor aanvragen per e-mail die na 13 augustus 17.00 uur zijn ontvangen, wordt gewerkt aan een ontvangstbevestiging.
  • Op 30 augustus was 10% van de aanvragen die per e-mail zijn ontvangen, ingevoerd en afgehandeld. De aanvragers hebben een besluit op hun aanvraag ontvangen.
  • Aan de overige 90% aanvragen wordt gewerkt. Die moeten nog ingevoerd worden in het administratiesysteem
....
Agentschap NL verwacht alle aanvragen die voor 30 augustus per e-mail zijn ingediend en waarover AgNL geen vragen meer heeft, eind oktober af te hebben gehandeld. Dat betekent dat u dan een besluit van ons heeft ontvangen. Bij een positief besluit wordt het subsidiebedrag binnen twee weken na verzending van dat besluit op uw rekening gestort.

Oftewel pas 700 met de hand ingevuld en nog 6300 te gaan ;w 8)7 7(8)7
Bij deze het advies om alsnog digitaal in te vullen wil je snel oOo uitsluitsel :)F

Duurzamer leven begint bij jezelf

• jhead22
  • Registratie: november 1999
  • Niet online
quote:
pkopf schreef op maandag 10 september 2012 @ 16:08:
Laat ik mij ook maar eens melden met een setje panelen, die ik 21 augustus op het dak heb gezet (met behulp van mn schoonvader en een monteur van The Sun Factory).

Knip

Hier is het frame goed te zien, inclusief ballast
[afbeelding]
Totaaloverzicht (vanaf het dak van de buren):
[afbeelding]
Ziet er erg goed uit!
Ik zou alleen wel wat aan die schoorsteentjes doen. Die gaan het rendement op je zonnepanelen flink verlagen. 2 kleine schaduw plekjes doen een hoop.
Je kan ze misschien inkorten, of als het hele dak van jou is, de panelen beter voor de schoorsteentjes plaatsen.

• EnergiebewustZL

EnergiebewustZL

@pkopf

Zijn die buizen niet ,met een 90 graden hoek buis om te leggen en zo meer van de panelen af te krijgen?

Hoe dan ook : het ziet er uit als een hele, strakke installatie. Goed bezig! :)

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Virtualisatie Dictator

quote:
jschoorl2 schreef op maandag 10 september 2012 @ 19:05:
[...]
Reken op zo'n 300 euro. Dat was ik ook kwijt voor mijn Suntech 295Wp panelen (>300W gemeten).

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• zonnigtype

zonnigtype

quote:
jschoorl2 schreef op maandag 10 september 2012 @ 19:05:
[...]

Zou wel een uitkomst zijn voor mij met een wat beperkt vlak dakoppervlak (10*4 mtr).
Ga je een bedrijf volleggen? 10 bedrijven à 305 kWp het stuk? ;)

• Dre
  • Niet online
quote:
larsg schreef op maandag 10 september 2012 @ 16:44:
[...]

Als je een beetje makkelijk dak hebt kan je dat zelf ook testen.

Zet s'nachts wanneer het donker is een grote lamp voor het zonnepaneel, paar 500 watt schijnwerpers ofzo.
Test 1 uurtje met optitrack, 1u zonder, daarna met schaduw spelen :)
Ik denk dat de buren de politie EN de psychiater bellen als ik 's nachts met een paar schijnwerpers op het dak ga testen. Volgens mij blijft er tevens weinig elektrisch PV energie van een paar 500 Watt (halogeen)lampen, je moet je niet vergissen in de kracht van de zon.

En voor de gene die het nog niet doorhadden (O-)), ik heb geen omvormer met "OptiTrac" of "schaduwmanagment". Ik heb gewoon een simpele en perfect functionerende EFFEKTA, en daarvoor een AEG (die beide goed functioneren bij omstandigheden met schaduw >:))

445033

quote:
Dre schreef op maandag 10 september 2012 @ 21:00:
[...]

Ik denk dat de buren de politie EN de psychiater bellen als ik 's nachts met een paar schijnwerpers op het dak ga testen. Volgens mij blijft er tevens weinig elektrisch PV energie van een paar 500 Watt (halogeen)lampen, je moet je niet vergissen in de kracht van de zon.

En voor de gene die het nog niet doorhadden (O-)), ik heb geen omvormer met "OptiTrac" of "schaduwmanagment". Ik heb gewoon een simpele en perfect functionerende EFFEKTA, en daarvoor een AEG (die beide goed functioneren bij omstandigheden met schaduw >:))
Het lijkt wel of je het niet kan hebben dat andere bereidt zijn iets meer uit te geven. Waar zijn die cynische opmerkingen voor nodig? Ieder zijn ding. Ik ruil mijn geofreerde Omniksol in voor een Sma omdat ik daar gewoonweg meer vertrouwen in heb en Optitrac is dan mooi meegenomen. Nieuwtje: Sma komt met een 2500 en 3000 TL ook met Optitrac. Speciaal voor de believers. _/-\o_ :

http://files.sma.de/dl/17201/SB3000TLST-21-DEN122913W.pdf)

• Dre
  • Niet online
quote:
Musicmasters schreef op maandag 10 september 2012 @ 21:16:
[...]

Het lijkt wel of je het niet kan hebben dat andere bereidt zijn iets meer uit te geven. Waar zijn die cynische opmerkingen voor nodig? Ieder zijn ding. Ik ruil mijn geofreerde Omniksol in voor een Sma omdat ik daar gewoonweg meer vertrouwen in heb en Optitrac is dan mooi meegenomen. Nieuwtje: Sma komt met een 2500 en 3000 TL ook met Optitrac. Speciaal voor de believers. _/-\o_ :)
Ik vind het geen probleem dat je (om onbekende reden) meer vertrouwen hebt in SMA omvormer dan andere omvormers van andere fabrikanten. Een aantal mensen op dit forum zijn zulke "believers" van SMA omvormers dat ik ze eerder verkopers van SMA omvormers zou willen noemen. Mijn simpele vraag waarom de EFFEKTA/ AEG niet geschikt is voor schaduw omstandigheden is volgens mij nog niet beantwoord.

Wat betreft dat een ander bereidt is meer uit te geven: Het zal mij een worst wezen Het maakt mij niet uit wat je betaald voor een omvormer, maar ik krijg het gevoel dat mensen die een (dure) SMA omvormer aangeschaft hebben hun aankoop proberen te rechtvaardigen door wat super geweldige marketing termen van de fabrikant gaan promoten op dit forum. Zolang ik geen goeie vergelijkende testen zie tussen de AEG en de SMA (al dan niet met Optitrac) kan ik simpelweg niet oordelen welke beter presteert, kan jij dat wel?

• ricdijk
quote:
Bij het vergelijken van omvormers lijkt mij de levensduur van groot belang. Zijn er ergens cijfers over de levensduur en/of het aantal storingen dat per merk/type optreedt?

Live PV Data

Pagina: 1 ... 152 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True