Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 150 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.545.094 views

Onderwerpen

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-10 13:07

Gé Brander

MS SQL Server

JoopC schreef op donderdag 06 september 2012 @ 09:37:
Ferraris metingen Bottom line:

Het verbruik zonder teruglevering klopt als een zwerende vinger zeg maar (zei mijn oma alijd) ;) De verschillen zijn verwaarloosbaar.

Maar....Meten = weten.... >:)
Met teruglevering kan het negatief verschil oplopen tot >5%, met de Ferraris die bij ons geinstalleerd is.
Als ik meer verbruik dan is het verschil kleiner en dat verklaart ook de fluctuaties.

[afbeelding]

Dus in mijn geval heeft de netbeheerder gelijk wat betreft terug levering: De Ferraris meter is niet geschikt!
Voor wie de meetspullen wil leasen, ....... 8)
Wat ik van het begin af aan al dacht. Mijn meter deed het de ene dag wel (terugdraaien) en de andere dag niet terwijl er geen verbruik was en een strakblauwe hemel. Niet te vertrouwen dus direct een digitale meter aangevraagd.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Zo kan het ook,
http://www.hetkanwel.net/...oenen-met-schone-energie/

+Zo kunnen we hier de leegloop van het platteland ook wel een ho toeroepen.
( speeld behoorlijk in mijn woonomgeving )

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

c70070540 schreef op donderdag 06 september 2012 @ 10:11:
[...]

Wat ik van het begin af aan al dacht. Mijn meter deed het de ene dag wel (terugdraaien) en de andere dag niet terwijl er geen verbruik was en een strakblauwe hemel. Niet te vertrouwen dus direct een digitale meter aangevraagd.
Potverdorie, dat zet me wel weer aan het denken, ...... wel, niet, wel, niet. :-(

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
PClop schreef op donderdag 06 september 2012 @ 10:18:
Zo kan het ook,
http://www.hetkanwel.net/...oenen-met-schone-energie/

+Zo kunnen we hier de leegloop van het platteland ook wel een ho toeroepen.
( speeld behoorlijk in mijn woonomgeving )
Ja, prachtig alhoewel ik niks heb met windmolens, sterker nog...de een de lusten, de ander de lasten.

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Rol-Co schreef op donderdag 06 september 2012 @ 10:23:
[...]
Potverdorie, dat zet me wel weer aan het denken, ...... wel, niet, wel, niet. :-(
Same here...

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-10 09:07
Ferraris metingen Bottom line: :)

Met teruglevering kan het negatief verschil oplopen tot >5%, met de Ferraris.....
... in mijn geval heeft de netbeheerder gelijk wat betreft terug levering: De Ferraris meter is niet geschikt!
Goed dat je dit heb onderzocht. Zoals iedereen nam ik aan dat mijn ferrarismeter ook goed achter werkt. Dit is dus niet altijd zo. Zo blijkt maar weer dat je aannames altijd zelf moet checken. Het zijn immers maar aannames. Ik ga zelf ook mijn meter controleren. JoopC bedankt voor je moeite.

[ Voor 8% gewijzigd door drielp op 06-09-2012 10:48 . Reden: quote ingekort ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Tweaking_Deejay schreef op donderdag 06 september 2012 @ 09:33:
Ik krijg Sunny Explorer niet werkend op mijn server.... (WHS 2011)

Een bluetooth usb dongle installeren was eigenlijk helemaal geen probleem, in tegenstelling tot vele verhalen die ik overal tegenkom ( o.a. hier )

....
Ik heb een CBT200NANO dongle gekocht, omdat deze een bereik heeft van 100 meter. Deze werkt goed met mijn Sunny Explorer met Windows 7 64 bits. Kostte ook maar 14 euro inclusief verzendkosten. Kun je niet proberen met een andere Bluetooth dongle? Misschien dat niet de benodigde profielen ondersteund worden? Staat jouw bluetooth dongle bij de ondersteunde in de Sunny Explorer installatie?

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
drielp schreef op donderdag 06 september 2012 @ 10:46:
[...]

Goed dat je dit heb onderzocht. Zoals iedereen nam ik aan dat mijn ferrarismeter ook goed achter werkt. Dit is dus niet altijd zo. Zo blijkt maar weer dat je aannames altijd zelf moet checken. Het zijn immers maar aannames. Ik ga zelf ook mijn meter controleren. JoopC bedankt voor je moeite.
Mijn Ferraris meter loopt harder terug dan vooruit. Dus ik hou deze. En natuurlijk check ik de dagopbrengst met de tellerstand m.b.t. gemiddeld verwachtte verbruik. Maar vind het helemaal niet erg als deze 10% harder achteruitloopt dan vooruit

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

ZuinigeRijder schreef op donderdag 06 september 2012 @ 11:00:
[...]

Mijn Ferraris meter loopt harder terug dan vooruit. Dus ik hou deze. En natuurlijk check ik de dagopbrengst met de tellerstand m.b.t. gemiddeld verwachtte verbruik. Maar vind het helemaal niet erg als deze 10% harder achteruitloopt dan vooruit
En terecht dan! Alleen zoals sommigen hier de Ferraris meter bij voorbaat heilig verklaren is niet terecht dus. Altijd zorgen dat je een gefundeerde keuze maakt. Niet op basis van wat sommige op een forum roepen!

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-10 15:50
c70070540 schreef op donderdag 06 september 2012 @ 11:04:
[...]

En terecht dan! Alleen zoals sommigen hier de Ferraris meter bij voorbaat heilig verklaren is niet terecht dus. Altijd zorgen dat je een gefundeerde keuze maakt. Niet op basis van wat sommige op een forum roepen!
heel verstandig.

maar zie dingen wel in perspectief.
de ferraris is heilig tegenover een slimme meter. (automatiese saldering tov niet gecontroleerde saldering)
niet de ferraris zelf.
is maar een klein verschil maar wel een bron van problemen met sommige leveranciers.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

migjes schreef op donderdag 06 september 2012 @ 11:09:
[...]

heel verstandig.

maar zie dingen wel in perspectief.
de ferraris is heilig tegenover een slimme meter. (automatiese saldering tov niet gecontroleerde saldering)
niet de ferraris zelf.
is maar een klein verschil maar wel een bron van problemen met sommige leveranciers.
Iets te stellig weer. De Ferraris is voor jouw heilig. Voor mij is correcte opbrengst monitoren belangrijker dan automatische saldering... Voor jou dus niet :)

• migjes
c70070540 schreef op donderdag 06 september 2012 @ 11:14:
[...]

Iets te stellig weer. De Ferraris is voor jouw heilig. Voor mij is correcte opbrengst monitoren belangrijker dan automatische saldering... Voor jou dus niet :)
dat is niet helemaal waar.

een slimme meter of een digitale meter doet ook niet correct monitoren.
als je koelkast aan staat of je luistert naar de radio etc..
word dat net zo goed niet gemeten door elke meter die we hebben in nl.
een gedeelte van de opgewekte stroom word dan gebruikt en gaat niet langs de meter
en word ook niet gesaldeerd of gemeten.

dat heeft eerder temaken met hoe wij pv moeten aansluiten in nl.
om dat echt op te lossen heb je gewoon een 2de meter nodig.
dat zie je wat meer in de landen om ons heen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

migjes schreef op donderdag 06 september 2012 @ 11:20:
[...]

dat is niet helemaal waar.

een slimme meter of een digitale meter doet ook niet correct monitoren.
als je koelkast aan staat of je luistert naar de radio etc..
word dat net zo goed niet gemeten door elke meter die we hebben in nl.
een gedeelte van de opgewekte stroom word dan gebruikt en gaat niet langs de meter
en word ook niet gesaldeerd of gemeten.

dat heeft eerder temaken met hoe wij pv moeten aansluiten in nl.
om dat echt op te lossen heb je gewoon een 2de meter nodig.
dat zie je wat meer in de landen om ons heen.
Volgens mij doel je nu op wat anders ;)
Wil je je werkelijke verbruik weten (dat is verbruik - opbrengst)? Dan zou je met een goed functionerende ferrarismeter prima uit de voeten kunnen.

Het probleem wat hier aangekaart wordt, is dat de ferrarismeters niet altijd te vertrouwen zijn wegens afwijkingen en niet consistent gedrag. (bij mij soms wel soms niet, bij anderen een afwijking naar boven of naar beneden)

Een geijkte digitale of slimme meter lost dat probleem op. Alles wat je niet verbruikt dient goed gemeten teruggeleverd te worden.

Dat kan op twee manieren natuurlijk. Met twee aparte meters, of met 1 meter die ook teruglevering vastlegt. (in feite is een digitale/slimme meter ook niets anders dan twee meters in 1 die direct het verschil tussen opbrengst en verbruik registreert als zijnde verbruik of opbrenst in de ene of de andere meter)

En problemen met een ferrarismeter als je meer teruglevert dan je verbruikt zijn wel handig dan?

[ Voor 3% gewijzigd door Gé Brander op 06-09-2012 11:26 ]

Verwijderd

Ik zit even met het volgende. Ik wil gaan terugleveren en nam contact op met Eneco.

Eneco heeft me doorverwezen naarStedin. Stedin moet dan in de administratie opgeven dat ik teruglever. Stedin beweerde eerst echter dat ik geen teruglevermeter heb. Maar dat heb ik dus wel (ISKRA meter uit 2005), de teruglevering wordt gewoon geregistreerd in een apart telraam.

Toen werd het verhaal van Stedin ineens anders, nl. dat de meter die ik heb niet goed de teruglevering registreert en ik moet dus aan een nieuwe meter.
Als ik dus de installatie opgeef op energieleveren.nl, dan krijg ik over 5 weken een nieuwe meter geinstalleerd (een slimme meter). En daar heb ik (nu) niet zo een zin in eigenlijk.

Is er iemand die kan bevestigen dat de meter ISKRA type ME161-D1A52-V12G12--K0 uit 2005 niet goed de teruglevering registreert en dus vervangen moet worden?

Alvast bedankt! _/-\o_

ps.: op internet vind ik niks over terugleverproblemen. De website van Stedin heeft info over mijn meter, en daar staat ook gewoon dat er een apart telraam is voor teruggeleverde energie.

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Kan iemand verklaren waarom een voor afname geijkte Ferrarismeter teruglevering niet goed zou registreren? Met mijn stoffige 6VWO natuurkunde kan ik me niet voorstellen waarom de stroomrichting uit zou maken. (En ja, ik begrijp hoe een Ferrarismeter werkt).

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Cruise Control schreef op donderdag 06 september 2012 @ 11:35:
Kan iemand verklaren waarom een voor afname geijkte Ferrarismeter teruglevering niet goed zou registreren? Met mijn stoffige 6VWO natuurkunde kan ik me niet voorstellen waarom de stroomrichting uit zou maken. (En ja, ik begrijp hoe een Ferrarismeter werkt).
Sommige hebben een teruglooprem. Sommige zijn gemaakt om alleen maar vooruit te draaien en kunnen wel terugdraaien, maar er is nooit getest hoe het mechaniek daarop reageert. Je kan je voorstellen dat er andere remmende krachten (door mechaniek) dit veroorzaken.

Puur speculatief op de teruglooprem na.

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-10 11:49
Domba schreef op donderdag 06 september 2012 @ 09:37:
[...]
Wat voor panelen zijn dat, al de tijd in de veronderstelling geweest dat je zm-solar had liggen?
mm ja dat klopt :
250Wp / (1.67m x 0.99m )= 250 / 1.6533 m2 = 151.2 Wp/m2
Ja rekenfoutje dus ..... was al laat toen ik dat gister uitrekende ..... Blijft een groot verschil ... faktor 5.....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• migjes
c70070540 schreef op donderdag 06 september 2012 @ 11:24:
[...]

Volgens mij doel je nu op wat anders ;)
Wil je je werkelijke verbruik weten (dat is verbruik - opbrengst)? Dan zou je met een goed functionerende ferrarismeter prima uit de voeten kunnen.

Het probleem wat hier aangekaart wordt, is dat de ferrarismeters niet altijd te vertrouwen zijn wegens afwijkingen en niet consistent gedrag. (bij mij soms wel soms niet, bij anderen een afwijking naar boven of naar beneden)

Een geijkte digitale of slimme meter lost dat probleem op. Alles wat je niet verbruikt dient goed gemeten teruggeleverd te worden.

Dat kan op twee manieren natuurlijk. Met twee aparte meters, of met 1 meter die ook teruglevering vastlegt. (in feite is een digitale/slimme meter ook niets anders dan twee meters in 1 die direct het verschil tussen opbrengst en verbruik registreert als zijnde verbruik of opbrenst in de ene of de andere meter)

En problemen met een ferrarismeter als je meer teruglevert dan je verbruikt zijn wel handig dan?
ik ben niet tegen een slimme meter hoor.
zou er zelf graag 1 willen.
heb alleen geen zin in de nadelen.

heb gisteren de kaart van enexis binnen gekregen.
daar kan ik de standen t1 en t2 op in vullen. word niks verteld over de t3 en t4?
(vorige maand was de meer opnemen van enexis bij mijn ouders. en heb hem nog gevraagd of hij de standen t3 en t4 ook kon opnemen, zijn antwoord was nee.)
met stand t3 en t4 moet ik dan zelf naar mijn leverancier gaan om die gesaldeerd te krijgen.
(niet iedere leverancier gaat daar netjes mee om, zelfs gc heeft zijn problemen gehad.)
en je zit dan wel vast aan een stuk wetgeving, je moet een flink vertrouwen hebben in de politiek om te geloven dat die nooit kan veranderen.
misschien krijgen we nog wel een wet wijziging dat je maar 0,19 krijgt voor wat je saldeert en dan weer 0,22 moet gaan betalen, met een slimme meter kan dat.

als de slimme meter nu een aparte aansluiting had voor terugleveren.
(en als het effe kan apart gezekerd, zodat b.v. een 60A zou kunnen, en selectiviteit dan ook geen probleem meer zou zijn. jummie maakt veel mogelijk)
kan i ook meteen goed monitoren.

en dan heb je nog de kleine nadelen van een slimme meter. (vind ik zelf minder interessant maar ze zijn er wel)
het op afstand uit zetten b.v.
ze zullen toch maar eens een administratieve fout maken bij de netbeheerder.
het uitlezen door de netbeheerder om de een zeer precies profiel op te zetten van jouw.
(in het begin was het zelfs verboden om de p1 poort uit te lezen, die hadden ze uitgezet en kon allen via een betaal dienst. gelukkig niet meer zo.)
hacken, en voor dat er iemand zegt ik heb niks te verbergen.
stel ik eens voor wat er gebeurd als alle slimme meter in zeeland nu eens aan en uit gezet worden, hoe zou de kerncentrale van Borsele er op reageren?

maar als je echt een slimme meter over weegt.
wees verstandig en laat ze het gsm kaartje verwijderen en laat er een mbus kaart in zetten.
dan kun je via ethernet je eigen meter uit lezen.
dan heb je wel de meeste voordelen (op een paar kleine nadelen na)
heb allen nog niemand het lef zien hebben om dat gewoon te eisen bij de netbeheerder.

• migjes
Cruise Control schreef op donderdag 06 september 2012 @ 11:35:
dat kan ook niet.
als hij te langzaam achteruit loopt loopt hij ook te langzaam vooruit.
(op de types met terug loop rem na dan.)

voor de mensen die dat niet geloven.
bij de betere bouwmarkt of op markt plaats kun je voor 30 euro der 1 kopen.
en schroef hem maar eens open.

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

migjes schreef op donderdag 06 september 2012 @ 12:11:
[...]

dat kan ook niet.
als hij te langzaam achteruit loopt loopt hij ook te langzaam vooruit.
(op de types met terug loop rem na dan.)
Jouw stelling is dit.
voor de mensen die dat niet geloven.
bij de betere bouwmarkt of op markt plaats kun je voor 30 euro der 1 kopen.
en schroef hem maar eens open.
En de draaistroommeter die je bij de bouwmarkt koopt is identiek aan degene die bij mij thuis hing? En is identiek aan degene die bij jouw thuis hangt zonder rem, en is identiek aan degene die bij anderen hangen met rem?

Nee, en daarom kan je dat dus niet stellen als universele waarheid.

Als jij dat nog steeds wel denkt, leg mij dan eens uit waarom mijn ferrarismeter dan de ene dag wel terugliep en de andere dag niet? Beide momenten had ik al het andere verbruik in huis op nul gezet door de automaten uit te schakelen behalve de PV groep en beide dagen was er op dat moment van de dag (zelfde tijd) volle zon op de panelen en telde mijn meter die ik tussen de groep en omvormer had, wel netjes extra stroom...

[ Voor 22% gewijzigd door Gé Brander op 06-09-2012 12:18 ]

Verwijderd

hansvk schreef op donderdag 06 september 2012 @ 08:28:
[...]

Heb je ook last van schaduw? Zo ja, dan zou ik voor een systeem kiezen met micro omvormers of optimizers, wat ongeveer net zo duur zal zijn.
Ik ben ook bezig om een mooi systeem op mijn dak te plaatsen, en heb een stuk of 8 panelen van Senersum 245 Black op het oog en zoek nog een geschikte omvormer hierbij. Uitdaging die ik heb is dat de onderste 3 panelen aan het einde van de middag schaduw zullen krijgen vanwege een grote boom bij de buurman in de tuin (ligging 190 zuid)

Om terug te komen op de reactie hierboven over micro omvormers/ optimizers.

Is een SMA 2000HF hiermee uitgerust?

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:50
Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2012 @ 12:36:
[...]

Ik ben ook bezig om een mooi systeem op mijn dak te plaatsen, en heb een stuk of 8 panelen van Senersum 245 Black op het oog en zoek nog een geschikte omvormer hierbij. Uitdaging die ik heb is dat de onderste 3 panelen aan het einde van de middag schaduw zullen krijgen vanwege een grote boom bij de buurman in de tuin (ligging 190 zuid)

Nee, niet zoals ik het bedoel (dus met achter elk paneel (of elke 2) een kastje die de boel regelt). Ik zou eens kijken naar een SolarEdge systeem, Enecsys, etc. Als je goed zoekt zijn de kosten voor zo'n systeem (met vaak ook betere efficienty) niet veel hoger. En je kunt er leuke monitoring bij krijgen (per paneel).

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

c70070540 schreef op donderdag 06 september 2012 @ 12:16:

Als jij dat nog steeds wel denkt, leg mij dan eens uit waarom mijn ferrarismeter dan de ene dag wel terugliep en de andere dag niet? Beide momenten had ik al het andere verbruik in huis op nul gezet door de automaten uit te schakelen behalve de PV groep en beide dagen was er op dat moment van de dag (zelfde tijd) volle zon op de panelen en telde mijn meter die ik tussen de groep en omvormer had, wel netjes extra stroom...
Het lijkt of ik dit ook heb maar dan alleen op de laag (dubbele meter) het is altijd in een weekend dat het onverklaarbaar raar er uit ziet, zon of geen zon maakt daar weinig verschil om te zien.
Hoog lijkt wel goed dusver

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• hansvk
Ik ben sinds een paar dagen opbrengst en verbruik apart aan het meten (2 DIN rail kWh meters en een Flukso), dus ik kan binnenkort precies zien of mijn ouderwetse meter met draaiende schijf correct werkt. Ik verwacht van wel, omdat de meter werkt met mechanische overbrenging.

[ Voor 7% gewijzigd door hansvk op 06-09-2012 12:45 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• migjes
c70070540 schreef op donderdag 06 september 2012 @ 12:16:
[...]

Jouw stelling is dit.

[...]

En de draaistroommeter die je bij de bouwmarkt koopt is identiek aan degene die bij mij thuis hing? En is identiek aan degene die bij jouw thuis hangt zonder rem, en is identiek aan degene die bij anderen hangen met rem?

Nee, en daarom kan je dat dus niet stellen als universele waarheid.

die van de bouwmarkt werkt volgens het zelfde princiepe als elke andere ferrarismeter.
wervelstroom

als je op de lijst kijkt van alle type meters die er zijn in nl.
dan zullen der vast wel een aantal tussen zitten die het niet goed doen.
en als hij het niet goed doet. duuhuu vervangen die hap.

alleen de stelling vervangen als je p.v. hebt die gaat er niet in bij mij.
en al helemaal niet met de huidige regels omtrent salderen.

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Rol-Co schreef op donderdag 06 september 2012 @ 12:43:
[...]

Het lijkt of ik dit ook heb maar dan alleen op de laag (dubbele meter) het is altijd in een weekend dat het onverklaarbaar raar er uit ziet, zon of geen zon maakt daar weinig verschil om te zien.
Hoog lijkt wel goed dusver
Ik zal eens kijken of ik nog kan achterhalen of de ene dag in het weekend was en de andere niet... Het zijn twee telwerken inderdaad met een dubbeltarief meter wat ik ook had.

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-10 19:56

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2012 @ 12:36:
[...]

De SMA HF series en 3000TL-20/21 en hoger hebben schaduwmanagement.
De MasterVolt ES omvormers hebben schaduw management
De PowerOne Aurora hebben schaduw management.

Staat standaard uit, wel zelf aanzetten. Ik heb het met een dekentje getest (zie youtube filmpje in topic) en het werkt voor mij. Dit is met name van toepassing bij half beschaduwde panelen wanneer de diodes nog niet in werking treden. Zoek anders in dit topic op Optitrac, er is meerdere keren uitvoerig over gesproken maar ik kan niet iedereen overtuigen. :)

• migjes
hansvk schreef op donderdag 06 september 2012 @ 12:45:
Ik ben sinds een paar dagen opbrengst en verbruik apart aan het meten (2 DIN rail kWh meters en een Flukso), dus ik kan binnenkort precies zien of mijn ouderwetse meter met draaiende schijf correct werkt. Ik verwacht van wel, omdat de meter werkt met mechanische overbrenging.
ben bang dat dat niet gaat werken.
de flukso kan niet meten in welke richting de stroom gaat.
hoe meet je de stroom die niet naar buiten gaat maar rechtstreeks gebruikt?

of hij hangt op een speciale manier.
in de meterkast en niet der onder.

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

migjes schreef op donderdag 06 september 2012 @ 12:51:
[...]

die van de bouwmarkt werkt volgens het zelfde princiepe als elke andere ferrarismeter.
wervelstroom

als je op de lijst kijkt van alle type meters die er zijn in nl.
dan zullen der vast wel een aantal tussen zitten die het niet goed doen.
en als hij het niet goed doet. duuhuu vervangen die hap.
Precies! :)
alleen de stelling vervangen als je p.v. hebt die gaat er niet in bij mij.
en al helemaal niet met de huidige regels omtrent salderen.
De stelling zou moeten zijn: Als je PV of andere vorm van energie opwekking doet, dan zul je goed moeten controleren of de ferrarismeter (als je die hebt) in alle gevallen juist teruglevert. Zo nee, vervangen, zo ja, lekker laten hangen tenzij je meer opwekt dan afneemt. Want de systemen van de energiemaatschappijen zijn zo rot dat lagere eindstanden niet begrepen worden ;)

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

migjes schreef op donderdag 06 september 2012 @ 13:01:
[...]

Hij zegt expliciet dat het huis en de PV elk op een aparte kWh meter zitten, dus JA, hij kan het wel degelijk meten. (opbrengst minus eigen verbruik). Tuurlijk het is een rekensom, maar de kWh meters van de installateur zullen wel redelijk zijn.

Alternatief is een 2e ferraris kWh meter (of digitale die teruglevering registreert) in lijn zetten met de huidige, deze zouden dan ten alle tijden gelijk op en af moeten lopen.

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
JoopC schreef op donderdag 06 september 2012 @ 10:24:
[...]
Ja, prachtig alhoewel ik niks heb met windmolens, sterker nog...de een de lusten, de ander de lasten.
Daarom moet een windmolen ook gedragen worden door de lokale bevolking, die dan zowel de lasten als de lusten heeft.

Wedden dat jij heel anders tegen zo'n draaiende molen aankijkt op het moment dat bij elke slag van dat ding jouw eigen portemonnee zegt: 'ketsjing, ketsjing'. En dat de hele dag maar door 'ketsjing, ketsjing' :)

Ik zag in het jaarveslag van de vereniging de Windmolen dat ze het afgelopen jaar 6% rendement hebben uitgekeerd aan de inleggers, het jaar daarvoor 5%. Toch wel heel wat meer dan die miezerige 2.4% die bijv. de ASN-bank je vandaag geeft.
In mijn familie zitten ook van die windmolen haters. Eigenlijk wel gek, want Kinderdijk windmolentjes zijn dan weer wel leuk, daar rijden zelf de Japanners voor om. Ze zijn alleen wat ouder, met een bijbehorend design. Toendertijd zijn ook die dingen puur voor de functie neergezet.

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

c70070540 schreef op donderdag 06 september 2012 @ 11:04:
[...]

Ben nog steeds niet ontevreden over mijn "onnauwkeurig dus ongeschikt metende" Ferrarisje...

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/SDMdetail.gif

Ik zeg: houwen zo! _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door zonnigtype op 06-09-2012 13:14 . Reden: typo grrrr. ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• hansvk
migjes schreef op donderdag 06 september 2012 @ 13:01:
[...]

Meters zitten in de groepenkast ingebouwd. PV zit rechtstreeks op de hoofdschakelaar, daar zit nu een kWh meter tussen. Tussen de hoofschakelaar en overige groepen zit de tweede kWh meter, die dus het verbruik meet. kWh(pv) - kWh(verbruik) = kWh van/naar het net (= tellerstandverschil op ferraris) .

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-10 22:50
hansvk schreef op donderdag 06 september 2012 @ 08:28:
[...]

Heb je ook last van schaduw? Zo ja, dan zou ik voor een systeem kiezen met micro omvormers of optimizers, wat ongeveer net zo duur zal zijn.
Nee, ik heb geen last van schaduw. Ik heb een offerte liggen voor een systeem met micro-omvormers alleen was dat voor 6 of 9 panelen..

• migjes
hansvk schreef op donderdag 06 september 2012 @ 13:10:
[...]

Meters zitten in de groepenkast ingebouwd. PV zit rechtstreeks op de hoofdschakelaar, daar zit nu een kWh meter tussen. Tussen de hoofschakelaar en overige groepen zit de tweede kWh meter, die dus het verbruik meet. kWh(pv) - kWh(verbruik) = kWh van/naar het net (= tellerstandverschil op ferraris) .
cool dat is de manier.
zijn de meters ook geschikt voor meer als 5A.
(de meeste inbouw meters zijn maar nauwkeurig tot de 5A. jammer genoeg)
anders de foutmarge mee nemen.

• zonnigtype

zonnigtype

Dat is niet de eerste keer...

... en het zal ook niet de laatste keer zijn ...

Alweer een "lichtplaat" in een golfplaat dak. Die beginnen inmiddels berucht te worden bij de PV-installateurs met langere staat van dienst...

Kan meteen in de handleiding worden opgenomen als verhoogde risico factor op van die mooie vette boerderij schuren...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Verwijderd

databeestje schreef op donderdag 06 september 2012 @ 13:00:
[...]

Staat standaard uit, wel zelf aanzetten. Ik heb het met een dekentje getest (zie youtube filmpje in topic) en het werkt voor mij. Dit is met name van toepassing bij half beschaduwde panelen wanneer de diodes nog niet in werking treden. Zoek anders in dit topic op Optitrac, er is meerdere keren uitvoerig over gesproken maar ik kan niet iedereen overtuigen. :)
Micro inverters zijn mij nu ook helder dankzij Hansvk. 1 omvormer is installatie technisch en voor onderhoud wel een stuk eenvoudiger.

Thanks, ik zal dat filmpje even opzoeken. Ik heb van ca 08:00 - 16:00 volle zon. daarna zullen de onderste 3 panelen (1 rij van 5 boven de dakkapel en 1 rij van 3 eronder ) langzaam in schaduw komen te vallen. zoals hieronder
Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/verselewel/IMG_2860.gif

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2012 13:26 ]

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

zonnigtype schreef op donderdag 06 september 2012 @ 13:07:
[...]

Ben nog steeds niet ontevreden over mijn "onnauwkeurig dus ongeschikt metende" Ferrarisje...

[afbeelding]

Ik zeg: houwen zo! _/-\o_
Kunnen we nu eens een keer wat genuanceerder reageren? Ik probeer juist de nuance er in te brengen. Dat jouw ferrarismeter goed functioneerd is alleen maar prima, ik zou willen dat de mijne dat ook had gedaan. Maar dat deed hij niet. Soms wel en soms niet is niet betrouwbaar! Of vind je dat ik hem had moeten laten hangen waarbij mijn overschot gratis en voor niets weggegeven had geweest?

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:08
Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2012 @ 13:19:
[...]

[...]

Micro inverters zijn mij nu ook helder dankzij Hansvk. 1 omvormer is installatie technisch en voor onderhoud wel een stuk eenvoudiger.
Daarentegen wel vaak veel langere levensduur en/of garantie op micro inverters en lagere vervangingskosten...

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-10 20:23

HeroS

SmartHome Nerd

@hansvk >> Dat vind ik ook wel leuk. Zou deze kunnen werken: http://www.electroshop.nl...display-energiemeter.html ?

of een nog wat goedkoper alternatief?

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-10 11:08
databeestje schreef op donderdag 06 september 2012 @ 13:00:
[...]

Wat is de technische achtergrond bij schaduwmanagement? Je kunt toch op inverterniveau onmogelijk een individueel paneel "besturen"?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• zonnigtype

zonnigtype

c70070540 schreef op donderdag 06 september 2012 @ 13:19:
[...]

Kunnen we nu eens een keer wat genuanceerder reageren? Ik probeer juist de nuance er in te brengen. Dat jouw ferrarismeter goed functioneerd is alleen maar prima, ik zou willen dat de mijne dat ook had gedaan. Maar dat deed hij niet. Soms wel en soms niet is niet betrouwbaar! Of vind je dat ik hem had moeten laten hangen waarbij mijn overschot gratis en voor niets weggegeven had geweest?
Neen, problemen met meters zijn schering en inslag op bijv. TROS Radar forum. De pest is dat je dan ijking mag aanvragen, voor een woeker waar de NMa nog steeds niks mee heeft gedaan. M.a.w.: je had sowieso een probleem gehad, en niet vanwege de zonnepanelen. Maar omdat de meter dus sowieso onbetrouwbaar is / lijkt te zijn (ik kan natuurlijk niet in je meterkast kijken, maar ik geloof je op je woord).

Het probleem is dat de netbeheerders gewoon leugens gebruiken om de door HEN gewilde sluwe meters er door te drukken, zie de voorbeelden bij Stedin, die nog steeds NIET van de moederholding Eneco is afgesplitst, en die denken dat ze God zijn. Dan mag je ook wel wat tegenvuur verwachten.

Uiteraard niet persoonlijk bedoeld. Die netjongens moeten gewoon een hoop toontjes lager gaan zingen en zich bezig gaan houden met de netten. En niet kleine decentrale producentjes belachelijke en onnodige meter vervangingen (deels nog steeds te betalen ook, helaas) door de strot douwen.

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Maar waarom zou ik als consument een ijking aanvragen van een meter van bijna 40 jaar oud met als achtergrond teruglevering. Een meter die nooit bedoeld is geweest om met teruglevering om te gaan.

Daar zijn die apparaten nooit op getest, dus je kan dan ook niet zomaar stellen dat het gewoon zou moeten werken, en verwachten dat het goed werkt.

Dat is alles wat ik probeer te zeggen.

Als de meter goed en nauwkeurig terugloopt, dan hoor je me niet, als ie dat niet doet, dan is het gewoon slimmer om hem te vervangen.

En dezelfde verwijten over partijen die leugens vertellen (wat ik ook ten zeerste afkeur) gelden ook voor sommigen hier op het forum die keihard (zwart wit) roepen dat een ferrarismeter prima geschikt is voor terugleveren.

Maar het is helaas niet zwart wit (ja nee) dus probeer aub de nuance er in te houden in de berichtgeving hierover. Dat is wat ik soms mis hier, en dat is waar ik me aan stoor.

• zonnigtype

zonnigtype

c70070540 schreef op donderdag 06 september 2012 @ 13:41:
Maar waarom zou ik als consument een ijking aanvragen van een meter van bijna 40 jaar oud met als achtergrond teruglevering. Een meter die nooit bedoeld is geweest om met teruglevering om te gaan.

Daar zijn die apparaten nooit op getest, dus je kan dan ook niet zomaar stellen dat het gewoon zou moeten werken, en verwachten dat het goed werkt.

Als de meter goed en nauwkeurig terugloopt, dan hoor je me niet, als ie dat niet doet, dan is het gewoon slimmer om hem te vervangen.

En dezelfde verwijten over partijen die leugens vertellen (wat ik ook ten zeerste afkeur) gelden ook voor sommigen hier op het forum die keihard (zwart wit) roepen dat een ferrarismeter prima geschikt is voor terugleveren.

Maar het is helaas niet zwart wit (ja nee) dus probeer aub de nuance er in te houden in de berichtgeving hierover. Dat is wat ik soms mis hier, en dat is waar ik me aan stoor.
Daar moet dan ook bij "in de meeste gevallen prima geschikt".

Ik heb in 2006 (!) al eens een stukje gewijd aan de stiekeme wijziging van de toen nog vrijwel onbekende Meetcode, en de dramatische consequenties voor mensen die onverhoopt een (gelukkig zeldzame) Ferrarismeter met terugloopbeveiliging in de meterkast hadden, is ook in artikel in Bode van ODE verwerkt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2012 @ 13:19:
[...]

Thanks, ik zal dat filmpje even opzoeken. Ik heb van ca 08:00 - 16:00 volle zon. daarna zullen de onderste 3 panelen (1 rij van 5 boven de dakkapel en 1 rij van 3 eronder ) langzaam in schaduw komen te vallen. zoals hieronder
[afbeelding]
Ik heb bijna precies hetzelfde dilemma en ben er na 1 maand dubben nog niet uit. Kan 3 extra panelen leggen. Moet ik nu met microomvormers werken of een Sma? Grrrrr, wordt er kriegel van. 8)7

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

MarcelGo schreef op donderdag 06 september 2012 @ 13:23:
[...]

Daarentegen wel vaak veel langere levensduur en/of garantie op micro inverters en lagere vervangingskosten...
Garantie staat helaas niet gelijk aan levensduur. MTBF is ook zo'n hol iets. Harde schijven iemand? |:(

De maker van de OK4E had ook voor ogen dat deze langer mee zou gaan dan dat deze gaat. Gelukkig houden ze het wel wat langer uit als ze binnen hangen. Dat scheelt een hoop ellende en is een end makkelijker voor onderhoud.

Mijn grootste ding met de micro-omvormers is dat deze buiten onder de panelen hangen. In mijn vlak van 11panelen in een 4x3 opstelling kan dat knap irritant zijn als ik een paneel onder de nok eraf moet halen om te zien wat er mis is met de micro-omvormer. Ik ben geen dak artiest, dus liever niet.

Als mijn centrale SMA omvormer stuk gaat kost het me zeker 5 minuten om de werkschakelaars om te zetten, de oude van de muur te halen en een nieuwe op te hangen. Binnen, warm, droog, goed licht. De garantie is 5 jaar, misschien haalt ie het, misschien gaat deze er wel ruim overheen.

Nou ga ik in 2013 wel een aantal panelen op west met micro-omvormers doen, maar deze ga ik binnen hangen omdat het schuine deel van het dak op zolder goed bereikbaar is. Ook hier een lastige schaduw zaak met om de dakkapel.

M.a.w. centrale omvormer, tenzij ik het niet anders kan.

[ Voor 10% gewijzigd door databeestje op 06-09-2012 14:16 . Reden: OK4E referentie toegevoegd. ]

• WoudseHoeve
HeroS schreef op donderdag 06 september 2012 @ 13:32:
@hansvk >> Dat vind ik ook wel leuk. Zou deze kunnen werken: http://www.electroshop.nl...display-energiemeter.html ?

Wat dacht je hier van :
EEM groepenkasten
Ik heb de "KWH3-D-50A" gebruikt voor mijn PIKO 10.1 ongeveel 0.5% verschil met de uitlezing van de omvormer.
Ik heb hier ook de 3 fase automaat en 300mA aardlek vandaan .
Is volgens mij Chinees net als mijn panelen ....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• WoudseHoeve

Een defecte meter is niet goed voor terug leveren of het nu een Ferraris, domme of slimme meter betreft, alles kan stuk !

• WoudseHoeve

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-10 20:23

HeroS

SmartHome Nerd

@WoudseHoeve >> oke thanks ziet er goed uit.

Welke aardlek heb je precies gebruikt?

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

• S.Death
  • Laatst online: 13-07 17:24

Deze: http://www.vekto.nl/kwh-meters/1-fase-5-45a-met-puls/310647
Hier heb ik er 2 van in de groepenkast hangen 1 voor opwek en 1 voor verbruik samen met een flukso kan ik live de gegevens zien.

PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org

• migjes

voor de handleiding.
http://www.eltako.com/nl/...tronische-kwh-meters.html

referentie stroom is dan 5A.
of te wel tot de 5A is hij nauwkeurig.
daar boven heb je een afwijking.
(geen idee of dat een probleem is voor wat je wil meten.)

goedkoper kan wel.
http://www.eprotech.nl/shop/kWh-meters-c-16.html
zelfde nauwkeurigheid ook 5A.
maar wel met een s0 voor als je dat handig vind.

als je je hele huis zou willen meten zou ik het niet doen.
die dingen zijn voor max 32A en je kunt goed gezekerd zijn op 35A.
mee op passen.

met dit soort meters kom je wel verder.
http://www.electroshop.nl...1%252dfase-KWH-meter.html
helaas maar 10A nauwkeurig.

edit:
die S.Death opgeeft is al wel wat veiliger.
maar helaas ook maar 5A nauwkeurig.
eigenlijk zijn die dingen bedoeld om elke groep apart te meten.
maar dan word het een duur geintje.

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 06-09-2012 14:32 ]

• WoudseHoeve
HeroS schreef op donderdag 06 september 2012 @ 14:23:
@WoudseHoeve >> oke thanks ziet er goed uit.

Welke aardlek heb je precies gebruikt?
De "ALS-3P+N"

• migjes
als ik elk bericht hier met de volle nuance zou moeten schrijven en elke keer alle uitzonderingen er bij zou moeten zetten.
dan heb ik meerdere pagina's nodig per bericht.
de zaken zijn zo vaak veel ingewikkelder als wat je zomaar effen opschrijft.

laatst hoorde ik nog op het forum dat niet heel nl 220V/230V binnen krijgt.
ik dacht dat het onderhand wel overal zo zou zijn.
kom het zelf namelijk nooit tegen dat het anders is.
(weer wat geleerd, nu nog waar allemaal niet.)
en dat schrijf ik er niet elke keer bij voor het geval het anders is.

en vaak is het een discussie en worden punten tegenover elkaar gesteld en daar zul je zelf de nuance uit moeten halen. (en soms gaat het ook wel iets te snel hier)

• zonnigtype

zonnigtype

migjes schreef op donderdag 06 september 2012 @ 14:46:

en vaak is het een discussie en worden punten tegenover elkaar gesteld en daar zul je zelf de nuance uit moeten halen. (en soms gaat het ook wel iets te snel hier)
... vandaar dat bij mij woorden en kreten "als", "tenzij", "in deze situatie", "gezegd zou hebben" e.d. veelvuldig voorkomen ... >:)

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

En dat is een heel goede zaak, denk ik ;)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:18
S.Death schreef op donderdag 06 september 2012 @ 14:26:
[...]

Deze: http://www.vekto.nl/kwh-meters/1-fase-5-45a-met-puls/310647
Hier heb ik er 2 van in de groepenkast hangen 1 voor opwek en 1 voor verbruik samen met een flukso kan ik live de gegevens zien.
Vraagje: deze http://youless.nl/productdetails/product/kWh-meter.html zijn goedkoper maar ook goed??

Bing

• masaman
  • Niet online
Ik ben momenteel in de bestel- en subsidiefase voor een PV-systeem, ik wil straks ook gaan meten wat ik teruglever. Uit het Zuinige Server topic blijkt dat veel kWh meters die je in het stopcontact kunt pluggen niet nauwkeurig zijn. Zie ook deze test. Ik zie dat er veel verschillende meters gebruikt worden in meterkasten in dit topic, hoe weten jullie hoe nauwkeurig deze meters jullie opbrengst meten?

Verwijderd

Offerte binnen en ga akkoord.

15 stuks EGing 245 WP en SMA SB 3000 TLST-21 omvormer.

Volgens offerte plaatsen binnen 3 weken!

Foto's volgen uiteraard.

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-10 18:13

MieJuul

3970Wp

Ik heb net ook een offerte ondertekend.

12x LDK 225Wp en een Effekta ES3300.
Betreft een DHZ-pakket voor nog geen 2900,-

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Even aan het spitten geweest naar de Koopman kWh meters (DMMetering).

Deze zijn nauwkeurigheidsklasse 1.
Volgens de Hager catalogus is dat "1%" staat niet bij of dat ook naar beneden afgerond kan zijn. 2 is 2%.
http://catalogus.hager.nl...ni=2208570&ci=4&app=Catal

Info: http://www.jacs-koopman.nl/info.php?id=64259
meet al vanaf 0,01kWh, dat is hoopvol, zijn ook goedgekeurd voor verekening met derden.

Ik kan alleen niet zo snel vinden wat de specificaties van de Iskra ME382 zijn.

• Aloysxda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-10 22:27
Een paar dagen geleden heb ik hier een bericht geplaatst over de aarlekschakelaar die er bij mij elke ochtend uit knalt bij opstarten van de omvormer. De installateur is vandaag geweest.
In eerste instantie heeft hij de omvormer op een vrije groep gezet op de aardlek. Tijdens opstarten van de omvormer, ging de aardlek er net zo hard weer af. Helaas.
Daarna heeft hij een nieuwe aardlekschakelaar geplaatst. Een 100 ma blijkt niet standaard te zijn en bijna nergens op voorraad. Nu heeft hij een 300 ma geplaatst. Tijdens starten van de omvormer ging het in 1x goed.
Hopelijk gaat dit morgenvroeg ook probleemloos en hebben we een goed werkende installatie.
Onze leverancier heeft de installatie verkocht met een + 5% rendement. Het blijkt wel dat ze dit waarmaken. Ik heb 16x 240 w panelen op het dak en heb al een paar keer een piek opbrengst gehad van 4160 w.
Dit is een + 7% rendement. Al met al dus dik tevreden.

• Aloysxda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-10 22:27
Deze meter heb ik 2 weken geleden geplaatst met youless. Werkt super met hele duidelijke uitleg qua aansluiten. Succes.

• zonnigtype

zonnigtype

VEH actie met prijsstellingen fase II op mijn site.

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/VEH_actieII_eindresultaat_prijzen.gif

Nicht schlecht, als je ziet wat voor moeite er allemaal in wordt gestoken (prijsstelling mag dus best hoger zijn dan bij standaard van de plank pakketjes bij een willekeurige andere aanbieder, doelgroep en concept is natuurlijk ook anders).

NB: prijzen pakketten actie II zijn terug gerekend met 19% BTW om vergelijking met actie I "eerlijk" te maken. Uiteraard wordt er geen 19, maar 21% betaald vanaf 1 oktober.

• Luit
  • Niet online
zonnigtype schreef op donderdag 06 september 2012 @ 17:57:
VEH actie met prijsstellingen fase II op mijn site.

[afbeelding]

Nicht schlecht, als je ziet wat voor moeite er allemaal in wordt gestoken (prijsstelling mag dus best hoger zijn dan bij standaard van de plank pakketjes bij een willekeurige andere aanbieder, doelgroep en concept is natuurlijk ook anders).

NB: prijzen pakketten actie II zijn terug gerekend met 19% BTW om vergelijking met actie I "eerlijk" te maken. Uiteraard wordt er geen 19, maar 21% betaald vanaf 1 oktober.
Hmm, het kan aan mij liggen maar ik zou toch echt even ervoor moeten gaan zitten om wijs de worden uit deze grafiek. De hele post lijkt ook een beetje uit het niets te komen (al heb ik dat wel vaker met sommige posts in dit topic). Misschien een link naar een bron/context?

• S.Death
PV virus heeft ook hier toegelagen.
Vandaag toch maar een offerte opgevraagd voor een 2e set achter op het huis.

• zonnigtype

zonnigtype

Luit schreef op donderdag 06 september 2012 @ 18:05:
[...]

Hmm, het kan aan mij liggen maar ik zou toch echt even ervoor moeten gaan zitten om wijs de worden uit deze grafiek. De hele post lijkt ook een beetje uit het niets te komen (al heb ik dat wel vaker met sommige posts in dit topic). Misschien een link naar een bron/context?
Ja hoor, maar ik wilde niet overmatig linken. Uw verzoek:

http://www.polderpv.nl/ac...innaar_bekend_met_prijzen

Uitleg bij oorspronkelijke grafiek van eerste actie VEH:

http://www.polderpv.nl/ac...rt2012_VEH_prijs_evolutie

Post was n.a.v. het feit dat de leverancier voor de tweede actie inmiddels bekend is geworden. Geen verrassing, het is dezelfde als die voor de eerste actie, en is NL allergrootste PV-plaatser... ;)

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:03
databeestje schreef op donderdag 06 september 2012 @ 16:54:
Even aan het spitten geweest naar de Koopman kWh meters (DMMetering).

Deze zijn nauwkeurigheidsklasse 1.
Volgens de Hager catalogus is dat "1%" staat niet bij of dat ook naar beneden afgerond kan zijn. 2 is 2%.
http://catalogus.hager.nl...ni=2208570&ci=4&app=Catal

Info: http://www.jacs-koopman.nl/info.php?id=64259
meet al vanaf 0,01kWh, dat is hoopvol, zijn ook goedgekeurd voor verekening met derden.

Ik kan alleen niet zo snel vinden wat de specificaties van de Iskra ME382 zijn.
De ME382-D1A52 is toegelaten als nauwkeurigheidsklasse 2
De ME382-D1A42 is toegelaten als nauwkeurigheidsklasse 1

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Joepie, zouist een brief van Agentschap NL ontvangen: ik krijg 15% subsidie. :)
Alleen is men vergeten pagina 2 van 2 in de enveloppe te stoppen. Staat daar nog bijzondere informatie op en moet ik erachteraan gaan om die alsnog te ontvangen of is dat de moeite niet waard?

Verwijderd

Wie weet of een schijf elektriciteitsmeter van Landis+Gyr uit 1999

met dubbel telwerk gewoon zijn werk doet..... dus ook terug telt als

ik opgewekte elektriciteit terug lever aan net van Enexis?

Of zit hier een blokkering op?

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2012 @ 18:39:
Wie weet of een schijf elektriciteitsmeter van Landis+Gyr uit 1999

met dubbel telwerk gewoon zijn werk doet..... dus ook terug telt als

ik opgewekte elektriciteit terug lever aan net van Enexis?

Of zit hier een blokkering op?
Zie vraag en link hier.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

hansdegit schreef op donderdag 06 september 2012 @ 13:33:
[...]

Wat is de technische achtergrond bij schaduwmanagement? Je kunt toch op inverterniveau onmogelijk een individueel paneel "besturen"?
Hoeft ook niet, zo lang het dezelfde panelen kan je de "techniek van vierkante vlakken" gebruiken. M.a.w. je string bestaat uit vierkanten en dus ga je de MPP spanning bekijken op verschillende punten met die deling als basis.

Voorbeeld, De omvormer ziet 360 Volt deelt door 10 = 36 Volt. Minimum is ~180 Volt De omvormer kijkt dan op 5 verschillende punten vanaf 180 Volt tot 360 Volt. Dan ziet deze dat op Bijvoorbeeld 288 Volt (8/10) de stroom hoger is dan punt 7 en 9. De omvormer pakt dan daar aan begint dan ouderwets te klimmen.

Je hoeft dus ook niet precies te weten hoeveel panelen het zijn, de normale heuvelklim doet de rest wel. Het is puur om het hogere vermogens punt te vinden wat lager in de spannings curve zit.

Daarom noemt PowerOne het ook gewoon MPP scan.

Een goedkope en klaarblijkelijk effectieve methode. Uitstekend geschikt voor panelen met een halfzachte schaduw, zoals bomen, waarbij je nog wel spanning maakt, maar er dus geen echt vermogen opgewekt wordt.

Als een paneel bedekt wordt met een deken, dus 100% schaduw, pakken de diodes pas op om door te verbinden. Je kan het een WC eend verhaal vinden, maar het werkt en 3 fabrikanten bouwen het gewoon in de duurdere omvormers (luxer model?)

Niks weerhoud de leveranciers ervan om een Soladin 600 met zoiets uit te rusten.

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Ja hoor onze gezamenlijke lijst is door de 550 kWp aan opgesteld vermogen :9~
https://docs.google.com/s...hwbmV3YTZMc2c&hl=nl#gid=0

[ Voor 39% gewijzigd door SpeksteenWP op 06-09-2012 19:05 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-10 14:40
Ferraris metingen Bottom line:

Het verbruik zonder teruglevering klopt als een zwerende vinger zeg maar (zei mijn oma alijd) ;) De verschillen zijn verwaarloosbaar.

Met teruglevering kan het negatief verschil oplopen tot >5%, met de Ferraris die bij ons geinstalleerd is.
Als ik meer verbruik dan is het verschil kleiner en dat verklaart ook de fluctuaties.

[afbeelding]

Dus in mijn geval heeft de netbeheerder gelijk wat betreft terug levering: De Ferraris meter is niet geschikt!
Just curious, heb je bij het meten van de teruglevering helemaal geen eigen verbruik gehad?
Dit omdat jouw meetmethode alleen goed werkt als je ofwel langdurig meet, zodat afrondfouten in de afgelezen stand geen invloed hebben (of in elk geval aanzienlijk minder dan die 5% zijn), ofwel wanneer je niet wisselt in de draairichting van de meter tijdens de meting.

Indien eigen verbruik totaal verwaarloosbaar was, dan is het best wel apart te noemen dat die meter inderdaad terug moeilijker lijkt te lopen dan vooruit.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

ik heb het laten ijken met alleen opwek, en alleen afname.
dus zijn verhaal geld hier in het geheel niet.
meetafwijking was 0,03% beide kanten op
door ohmse belasting opwek; na een wolk schiet de meter bloedsnel achteruit,
door erg foute cos phi savonds (led) is de meter in afname niet vooruit te fikken
zuiver ohmse belasting dus voor mij alleen tijdens de opwekfase.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 01:49

PcDealer

HP ftw \o/

* PcDealer huivert van deze (naast de twee al genoemde):
http://123zonne-energie.n...t-minder-goed-gaat-met-de

LinkedIn WoT Cash Converter

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Wat een stelletje amateurs!!!!!

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• zonnigtype

zonnigtype

Ja, daar lopen er nog genoeg van rond. Ik vind deze nog steeds fraai voor in "het handboek" (afdeling "hoe het beslist NIET moet"...):

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/DSCF3418.jpg

(beroept zich er nog steeds op 20 jaar installatie ervaring te hebben...)

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Wow, dat wordt spektakeltent als die kabels eindelijk door gesleten zijn en met de alu pijp in contact komen.

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-10 22:15

Pixelmagic

Ubergeek

S.Death schreef op donderdag 06 september 2012 @ 18:08:
PV virus heeft ook hier toegelagen.
Vandaag toch maar een offerte opgevraagd voor een 2e set achter op het huis.
Dan moet je ook aan een andere meter? Want twee van onze setjes red je niet op 1 fase (als ik het goed onthouden heb).

Helaas zit mijn dak vol, maar heb al wel in 1 week mijn eerste 100 kWh binnen 8)

PVoutput van mijn 4950Wp

• zonnigtype

zonnigtype

databeestje schreef op donderdag 06 september 2012 @ 20:10:
Wow, dat wordt spektakeltent als die kabels eindelijk door gesleten zijn en met de alu pijp in contact komen.
Goed dat "de minister" niet het dak op "hoefde"... :X

• S.Death
Pixelmagic schreef op donderdag 06 september 2012 @ 20:10:
[...]

Dan moet je ook aan een andere meter? Want twee van onze setjes red je niet op 1 fase (als ik het goed onthouden heb).

Helaas zit mijn dak vol, maar heb al wel in 1 week mijn eerste 100 kWh binnen 8)
5750 Watt mag er max ingevoed worden aan omvormers op 1x 35A.
Als het goed is.

• hansvk

Ik heb ze hier gekocht: http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...iewItem&item=120977859749

@Migjes: volgens mij zijn al die meters 5(45) A. Voor mij voldoende nauwkeurig voor het meten van pv en verbruik.

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

MieJuul schreef op donderdag 06 september 2012 @ 16:52:
Ik heb net ook een offerte ondertekend.

12x LDK 225Wp en een Effekta ES3300.
Betreft een DHZ-pakket voor nog geen 2900,-
Wat een prijzen he? Goedkope omvormer, goedkoopste paneel op de markt.. koopjestijd.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik zou willen, maar ik de staarde langer naar mijn bankrekening dan nodig.

Het wordt 2013. ;w

Seth wacht stilletjes op de SB240 micro omvormers

[ Voor 25% gewijzigd door databeestje op 06-09-2012 21:18 ]

• zonnigtype

zonnigtype

databeestje schreef op donderdag 06 september 2012 @ 21:13:

Het wordt 2013. ;w
Dan LACH je om die 21% BTW... :Y

• S.Death

Het wordt 2013. ;w

Dat was bij ons ook de planning maar het risico wordt me te groot dat de prijzen van volgend jaar gaan tegenvallen.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

zonnigtype schreef op donderdag 06 september 2012 @ 21:18:
[...]

Dan LACH je om die 21% BTW... :Y
Dat dan weer wel, maar het is zo ver weg ....

• zonnigtype

zonnigtype

databeestje schreef op donderdag 06 september 2012 @ 21:19:
[...]

Dat dan weer wel, maar het is zo ver weg ....
Eventjes doorbijten nog. Dan mag je straks "knallen"!

Je moet die installateurs volgend jaar natuurlijk ook nog wat werk gunnen. Of ga je het zelf doen?

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Oh, en fouten maken alle bedrijven wel eens. Bij ons gaat er ook wel eens wat mis. Klemmen die scheef zitten, verkeerde gaten geboord, CV leidingen raken, andere leidingen raken, omvormers laten vallen (duur geintje), panelen laten vallen (koopje tegenwoordig), je maakt het allemaal mee. Maargoed, dat los je op. 40A zekeringen in een particuliere meterkast, da's dan weer een fout van een heel ander caliber.

Wat mij verbaast is de hoeveelheid bedrijven die op een 3x25A meterkast gewoon een SB5000 offreren.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• zonnigtype

zonnigtype

Nog effekes geduld, volgens gogreensolar.com...
Even though SMA is still the leading manufacturer of photovoltaic inverters, the popularity of products like the Enphase M215 has incrementally chipped away at SMA's would-be customer base. Enphase estimates that there have been around 40,000 installations with their microinverters.
;)

• hansvk
Naar aanleiding van de discussie vandaag in dit forum over de nauwkeurigheid van de Ferraris, heb ik mijn meterstanden afgelezen van mij kWh meters in de groepenkast en berekend wat de Ferraris zou moeten aangeven. Ik heb gemeten van maandagavond t/m vanavond. Gemeten afwijking op de Ferraris is 0 kWh +/- 0,1 kWh. Mijn Ferraris mag in ieder geval blijven :)

• zonnigtype

zonnigtype

hansvk schreef op donderdag 06 september 2012 @ 21:43:
Naar aanleiding van de discussie vandaag in dit forum over de nauwkeurigheid van de Ferraris, heb ik mijn meterstanden afgelezen van mij kWh meters in de groepenkast en berekend wat de Ferraris zou moeten aangeven. Ik heb gemeten van maandagavond t/m vanavond. Gemeten afwijking op de Ferraris is 0 kWh +/- 0,1 kWh. Mijn Ferraris mag in ieder geval blijven :)
*O*

Feestje!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

S.Death schreef op donderdag 06 september 2012 @ 20:48:
[...]
Als het goed is.
SunshineCompany schreef op donderdag 06 september 2012 @ 21:25:
Wat mij verbaast is de hoeveelheid bedrijven die op een 3x25A meterkast gewoon een SB5000 offreren.
Jullie zijn niet de eerste die dit beweren, maar kunnen jullie onderbouwen waarom ik geen 25 Ampère PV groep mag aansluiten op een 25 Ampère hoofdzekering?

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Dre schreef op donderdag 06 september 2012 @ 22:41:
[...]

[...]

Jullie zijn niet de eerste die dit beweren, maar kunnen jullie onderbouwen waarom ik geen 25 Ampère PV groep mag aansluiten op een 25 Ampère hoofdzekering?
Is dit een serieuze vraag?

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-10 22:15

Pixelmagic

Ubergeek

*KNIP*
S.Death schreef op donderdag 06 september 2012 @ 20:48:
[...]

Als het goed is.
De kans dat je de 6Kw haalt is natuurlijk niet zo groot bij Oost West opstelling, maar niet ondenkbaar. Ik zou eens informeren wat 3*25A los bij je netwerkbeheerder.

[ Voor 31% gewijzigd door FeaR op 06-09-2012 23:29 ]

PVoutput van mijn 4950Wp

• snoekds20
  • Laatst online: 16:00
volgens mij was dit humort..
van mijn kant van harte gegunt en die diefstal maakt de vakantie er niet leuker op.

[ Voor 60% gewijzigd door snoekds20 op 06-09-2012 22:53 ]

• S.Death
Dre schreef op donderdag 06 september 2012 @ 22:41:
[...]

[...]

Compleet niet maar ik snap dan ook niet waarom mijn bericht gequote wordt.

Pagina: 1 ... 150 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.