c70070540 schreef op donderdag 06 september 2012 @ 11:24:
[...]
Volgens mij doel je nu op wat anders

Wil je je werkelijke verbruik weten (dat is verbruik - opbrengst)? Dan zou je met een goed functionerende ferrarismeter prima uit de voeten kunnen.
Het probleem wat hier aangekaart wordt, is dat de ferrarismeters niet altijd te vertrouwen zijn wegens afwijkingen en niet consistent gedrag. (bij mij soms wel soms niet, bij anderen een afwijking naar boven of naar beneden)
Een geijkte digitale of slimme meter lost dat probleem op. Alles wat je niet verbruikt dient goed gemeten teruggeleverd te worden.
Dat kan op twee manieren natuurlijk. Met twee aparte meters, of met 1 meter die ook teruglevering vastlegt. (in feite is een digitale/slimme meter ook niets anders dan twee meters in 1 die direct het verschil tussen opbrengst en verbruik registreert als zijnde verbruik of opbrenst in de ene of de andere meter)
En problemen met een ferrarismeter als je meer teruglevert dan je verbruikt zijn wel handig dan?
ik ben niet tegen een slimme meter hoor.
zou er zelf graag 1 willen.
heb alleen geen zin in de nadelen.
heb gisteren de kaart van enexis binnen gekregen.
daar kan ik de standen t1 en t2 op in vullen. word niks verteld over de t3 en t4?
(vorige maand was de meer opnemen van enexis bij mijn ouders. en heb hem nog gevraagd of hij de standen t3 en t4 ook kon opnemen, zijn antwoord was nee.)
met stand t3 en t4 moet ik dan zelf naar mijn leverancier gaan om die gesaldeerd te krijgen.
(niet iedere leverancier gaat daar netjes mee om, zelfs gc heeft zijn problemen gehad.)
en je zit dan wel vast aan een stuk wetgeving, je moet een flink vertrouwen hebben in de politiek om te geloven dat die nooit kan veranderen.
misschien krijgen we nog wel een wet wijziging dat je maar 0,19 krijgt voor wat je saldeert en dan weer 0,22 moet gaan betalen, met een slimme meter kan dat.
als de slimme meter nu een aparte aansluiting had voor terugleveren.
(en als het effe kan apart gezekerd, zodat b.v. een 60A zou kunnen, en selectiviteit dan ook geen probleem meer zou zijn. jummie maakt veel mogelijk)
kan i ook meteen goed monitoren.
en dan heb je nog de kleine nadelen van een slimme meter. (vind ik zelf minder interessant maar ze zijn er wel)
het op afstand uit zetten b.v.
ze zullen toch maar eens een administratieve fout maken bij de netbeheerder.
het uitlezen door de netbeheerder om de een zeer precies profiel op te zetten van jouw.
(in het begin was het zelfs verboden om de p1 poort uit te lezen, die hadden ze uitgezet en kon allen via een betaal dienst. gelukkig niet meer zo.)
hacken, en voor dat er iemand zegt ik heb niks te verbergen.
stel ik eens voor wat er gebeurd als alle slimme meter in zeeland nu eens aan en uit gezet worden, hoe zou de kerncentrale van Borsele er op reageren?
maar als je echt een slimme meter over weegt.
wees verstandig en laat ze het gsm kaartje verwijderen en laat er een mbus kaart in zetten.
dan kun je via ethernet je eigen meter uit lezen.
dan heb je wel de meeste voordelen (op een paar kleine nadelen na)
heb allen nog niemand het lef zien hebben om dat gewoon te eisen bij de netbeheerder.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)