Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Inductie.SunshineCompany schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 21:41:
Klant belt; omvormer doet niets meer. Monteur erheen, die meet nog 130 volt op 10x Yingli, en omvormer reageert niet geweldig op 'prik'. Omvormer staat blijkbaar (op Sunny Beam te zien) al 1,5 maand in storing. Inslag geweest bij overburen.. 't vreemde is, het ENIGE wat kapot is in huis is het PV systeem.
Iemand een logische verklaring?
Als een buur een bliksemafleider heeft die netjes z'n werk gedaan heeft, dan komt er heel erg veel inductie vrij en als er vrijwel parallel daaraan nog een kabel heeft gelopen dan kan die een hoop oppikken.
Die afleider kan ook een metalen paal geweest zijn zoals een antenne-mast (die heb je niet veel meer tegenwoordig) of zelfs een lantaarnpaal.
Alleen bij dat laatste zal je wel meer gemerkt hebben qua stroomuitval in de buurt.
* TD-er heeft bij blikseminslag in een flat gehad dat de parallel lopende netwerkkabel voldoende had opgepikt om alles met een netwerkstekker stuk te krijgen in de hele flat (kabel over 9 etages, ongeveer 20m vanaf de bliksemafleider)
Je bibbert nogal met de lijntjeszonnigtype schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 22:21:
Grafiekjes, altijd leuk.
[...]
Allemaal handwerk...
[ Voor 8% gewijzigd door TD-er op 04-09-2012 22:31 ]
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Nou is het wel zo dat met een strak blauwe lucht mijn opbrengst tussen 2 en 3 een vrije val maakt naar 100 Watt. Als er 's middags wolken zijn tuft de installatie nog met een paar honderd Watt door. Mijn record is 10kWh op 12 augustus.
Ik wou dat mijn dak een stukje verder naar het zuiden gedraaid was. Hopelijk gaat dat straks een stukje beter met een paar panelen op het zuiden en Westen.
@MasterMaceMichu, die hobbel in de grafiek in de ochtend ziet er verdacht veel uit als een schaduw op 1 van de de panelen of strings.
kijk eens op www.herbergpv.nl daar heeft de eigenaar enige dunnefilm panelen.Dre schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 21:59:
Hebben mensen hier ervaring met dunne film (thin film) panelen? Het gaat om CIGS panelen die ik wil toepassen op een ongunstig dak (60 graden hellingshoek oost/ west met veel schaduw). Het volgende valt mij op aan dunne film panelen:Qua prijs zijn de dunne film panelen erg gunstig, en ik had ooit begrepen dat prestaties van dunne film panelen bij mijn omstandigheden ook gunstig zijn t.o.v. poly/ mono panelen. Iemand anders die hier iets over kan zeggen?
- 40% minder Wp vermogen per m2 dan goedkope poly panelen
- 50% meer gewicht per m2 (2 keer zo zwaar voor hetzelfde Wp vermogen
Ik heb er hier 1 staan (Powermax van Avancis), maar nog geen omvormer....
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Neen, dat is Excel 2010 met rimmetiek...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
24 KWh uit 4.9KWp. gewoon goed, hier 23.5 KWh uit 4.8 KWp zuid-10. hoek 15º ( Groningen )ZuinigeRijder schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 21:52:
Omdat gisteren de installateur van mijn zonnepanelen zo snel klaar was met de door mij gemaakte puzzel (eigenlijk zouden de zonnepanelen vandaag geplaatst worden) heb ik vandaag de hele dag mogen genieten van een bewolkloze zonnige dag met goede opbrengst.
[afbeelding]
Natuurlijk ook de data naar PVoutput gestuurd m.b.v. PVupload koppeling naar Sunny Explorer.
Hier het resultaat:
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13464&sid=11351
24 kWh vandaag op een 4900 Wp systeem op ZuidWest 231 graden en 50 graden schuin dak in Noord-Brabant, met een SMA SB 4000TL-21 omvormer (die maximaal 4200 Watt DC en 4000 Watt AC kan leveren).
Piek was 3684 Watt om 15:50. Eigenlijk had ik gehoopt in de buurt van de 4000 Watt te komen. Dus blijkbaar is de onderdimensionering van de omvormer nog geen probleem.
PVOutput geeft een efficiency aan van 4.907kWh/kW. Is dit redelijk voor mijn systeem/ligging?
En me natuurlijk aangemeld bij de PV installaties van GoT leden
Verwijderd
Ik blijf wel dromen hoor. Ik twijfel nog tussen 3x 230Wp of anders 4x 350Wp. Als ik 350Wp-panelen zou nemen, dan zie je meteen een groot lengte verschil. Daarom denk ik eerder aan 3x 230Wp panelen op een soladin600. Dan hou ik nog voldoende dakpan-ruimte over voor ander mogelijk onderhoud aan het dak. Bijvoorbeeld bij de buizen, die er uitsteken.migjes schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 10:37:
[...]
er zijn nog wel dromen hoor als je echt zou willen.
met 35A kun je best nog wel wat doen.
de info van http://www.zonnekoning.com/informatie/hoofdaansluiting.
(of die van http://www.solarnrg.nl/hoofdaansluiting
vraag me af wie van wie het nu gecopieert heeft.
ze bevatten allebei de zelfde fouten)
geven allen maar aan wat de grootste omvormer is.
kijk naar hoe de omvormer is gezekerd.
b.v 2 x een omvormer van 16A + een soladin600/steca500 (2,25A)
16A + 16A + 2,25A = 34,25A
dan heb je 2x 3680W + 500W = 7860W.
dit zou de hoofdstop moeten kunnen handelen.
door de omvormers 20% te onder dimensioneren kom je dan op:
2x 4400Wp + 600Wp = 9400Wp
ook zou je nog oost-west kunnen leggen om een betere spreiding te hebben over de dag.
ik gok een 12kWp zou dan mogelijk zijn.
dan levert dat wel een 10.000kWh op per jaar.
je wil dan geen slimme meter meer![]()
want dan saldeer je meer als 5000kWh.
van mij kun je dus wel effe door dromen hoor.
Weltrusten.
Hier de kleinste met 2 mpp trackers stecagrid-2010+Verwijderd schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 21:11:
Ook wij staan op het punt om een kliene PV installatie te laten monteren op onz garage van 2400Watt piek.![]()
Echter doordat het dak daarvan schuin loopt kunnen we 2 secties a 5 panelen Canadian Solar black 240Watt kwijt. Dus 10 panelen in 2 afzonderlijke strings. Reden hiervan is dat de ene zijde altijd minder goed in de zon ligt dan de andere.![]()
Dus we moeten in ieder geval een omvormer hebben met 2 MPP trackers erin; zoals de Omniksol 3.0TK of 4 stuks Soladin 600 gebruiken en dan 4 strings maken. Dat laatste staat me minder aan, want a) ze maken herrie en b) zehebben een lager rendement c) kunnen moeilijk automatich uitgelezen worden.
Andere omvormers met 2 MPP trackers die passen bij deze opstelling van 2x 5 panelen a 240watt heb ik niet kunnen vinden.
Nu geeft de Omniksol calculatietool aan dat de combi zou moeten werken, ondanks dat de Omniksol3.0TK omvormer overbemeten is. En de 2.0TK versie heeft maar 1 MPP tracker dus is onbruikbaar..![]()
Vragen:
- Is het een probleem dat we toch de Omniksol 3.0TK in deze opstellen gebruiken en waarom???![]()
- Als de panelen minder opbrengen met bewolkte dagen enzo; blijft dan die omvormer gewoon continue zijn werk doen. Of schakelt hij helemaal uit omdat de opgewekte stroom van de panelen te laag wordt om zijn werk te kunnen blijven doen??? Of is dit niet aan de orde.![]()
- die 80% efficientie ratio; in ROOD aangegeven; is dit een probleem en wat houdt dit in???![]()
- Zijn er andere omvormers met 2 MPP grackers die wellicht een betere keuze zijn????
[afbeelding]
http://www.solarnrg.nl/do...plus-specification-en.pdf
Deze wordt vaak vergeten als optie voor als niets anders past.
Ik krijg een SB3000, de leverancier zegt, gewoon een zekering achter de hoofdschakelaar zonder aardlek ertussen, deze zit al in de omvormer.
Toch lees ik hier dat mensen er ook nog een aardlek tussen zetten, waarom zou je dat doen als die ook al in de omvormer zit?
Ik vergelijk wel eens met jouw set (beide niet top) en merk wel dat je max nu eerder afzwakt t.o.v een 2 weken geleden, waarschijnlijk komt het dak er verder/eerder voor. nu val je af om 13:00 en was 15:00, toch 2 uur eerder down.databeestje schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 22:42:
Grr, ik kom met de panelen op oost niet verder dan 7kWh met 2200Wp panelen. Goed voor 3,183kWh/Kwp
Nou is het wel zo dat met een strak blauwe lucht mijn opbrengst tussen 2 en 3 een vrije val maakt naar 100 Watt. Als er 's middags wolken zijn tuft de installatie nog met een paar honderd Watt door. Mijn record is 10kWh op 12 augustus.
Ik wou dat mijn dak een stukje verder naar het zuiden gedraaid was. Hopelijk gaat dat straks een stukje beter met een paar panelen op het zuiden en Westen.
@MasterMaceMichu, die hobbel in de grafiek in de ochtend ziet er verdacht veel uit als een schaduw op 1 van de de panelen of strings.
http://www.pvoutput.org/c...82&sid1=10380&dt=20120904
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Omdat die aardlek toevallig al in de meterkast aanwezig is? Zo was het bij mij in ieder geval. En als het dan niet gaat, kun je altijd nog wat anders proberen.zoeperman schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 23:47:
Ik lees verschillende verhalen over wel of geen aardlekschakelaar gebruiken.
Ik krijg een SB3000, de leverancier zegt, gewoon een zekering achter de hoofdschakelaar zonder aardlek ertussen, deze zit al in de omvormer.
Toch lees ik hier dat mensen er ook nog een aardlek tussen zetten, waarom zou je dat doen als die ook al in de omvormer zit?
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
Zit hier heel dicht tegen brabant aan: met 4680Wp haalde ik hier 26,79kWh. Piek was over de 3800W rond 13:50, met 18x Yingli-260 op een SB4000TL-21. Ligging is wel iets anders: zuid, 48 graden.ZuinigeRijder schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 21:52:
24 kWh vandaag op een 4900 Wp systeem op ZuidWest 231 graden en 50 graden schuin dak in Noord-Brabant, met een SMA SB 4000TL-21 omvormer (die maximaal 4200 Watt DC en 4000 Watt AC kan leveren).
Piek was 3684 Watt om 15:50. Eigenlijk had ik gehoopt in de buurt van de 4000 Watt te komen. Dus blijkbaar is de onderdimensionering van de omvormer nog geen probleem.
PVOutput geeft een efficiency aan van 4.907kWh/kW. Is dit redelijk voor mijn systeem/ligging?
Maar je hebt je niet aangemeld bij het tweakers team van pvoutput, ik heb je niet terug gevonden.ZuinigeRijder schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 21:52:
Omdat gisteren de installateur van mijn zonnepanelen zo snel klaar was met de door mij gemaakte puzzel (eigenlijk zouden de zonnepanelen vandaag geplaatst worden) heb ik vandaag de hele dag mogen genieten van een bewolkloze zonnige dag met goede opbrengst.
En me natuurlijk aangemeld bij de PV installaties van GoT leden
beter zoekenJoopC schreef op woensdag 05 september 2012 @ 07:52:
[...]
Maar je hebt je niet aangemeld bij het tweakers team van pvoutput, ik heb je niet terug gevonden.
4-9-2012 14:54:32 ZuinigeRijder 4.900 20xCHN245-60P Woning schuin dak ZuidWest > 45° Noord-Brabant 2012 0 Drunen Aanschafsubsidie 15% (2012) 0,00 0,00 4-9-2012 09-2012
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
Volgens de NEN1010 hoeft een apparaat dat rechtstreeks is aangesloten (niet via een wandcontactdoos) niet beveiligd te zijn met een aardlekbeveiliging. Dit is zeker het geval als de omvormer zelf al over een aardlekbeveiliging beschikt.zoeperman schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 23:47:
Heb je het helemaal gelezen?migjes schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 20:06:
[...]
leuk verhaal van sma, maar als het echt zo goed was.
waarom staat het dan niet default aan?
Het is echter onvermijdelijk dat hierdoor tijdens het zoeken verliezen optreden. De zoekmethode van OptiTrac Global Peak is er echter speciaal op gericht, om in tijden zonder schaduw de verliezen door het zoeken naar een eventueel tweede vermogensmaximum te beperken tot maximaal 0,2 procent.
In bepaalde gevallen kan het zinvol zijn om in PV installaties met langzaam optredend beschaduwing de zoekfrequentie (cyclustijd) individueel aan te passen en te verlagen. Dit verlaagt de zoekverliezen nog verder.
Verwijderd
Kabels verkeerd gelegd en daardoor inductielussen?SunshineCompany schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 21:41:
Klant belt; omvormer doet niets meer. Monteur erheen, die meet nog 130 volt op 10x Yingli, en omvormer reageert niet geweldig op 'prik'. Omvormer staat blijkbaar (op Sunny Beam te zien) al 1,5 maand in storing. Inslag geweest bij overburen.. 't vreemde is, het ENIGE wat kapot is in huis is het PV systeem.
Je geeft nu wel 2 storingen aan, a, 10 yingli die nog maar 130V= leverenSunshineCompany schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 21:41:
( 1 doorgeslagen diode is al genoeg om dit te veroorzaken )
b, de omvomer staat in storing, wat is de storings id ?
Ik heb nog ongeveer 4,1 meter bij 2,5 meter dak (achter in de tuin) beschikbaar richting ZZO en helling ongeveer 20 graden.
dus bijvoorbeeld:
1000Wp = 5 keer 160X80 van 200Wp ongeveer 37V = 185V
1200Wp = 4 keer 200X100 van 300 wp ongeveer 38V = 152V
Met een Omniksol 1.5K TL, turn off voltage 120V (ideaal 120-450V) optimum load 30-110% van 1750Wp is minimaal 525Wp.
Nu heb ik begrepen dat beide waarden van invloed zijn op het rendement, alleen is mij niet duidelijk of we praten over de laatste paar procenten...dus bv 95% tegen 99% rendement (ik heb in ieder geval begrepen dat ideaal zou zijn als je de omvormer zou dicht mogelijk tegen de limiet aan belast, word lastig in mijn situatie er zijn niet zo heel veel buiten omvormers van ongeveer 1000Wp)
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
toch iets kijken voor een omvormer binnen? 2x steca 500 bijv.
Mijn gok is dat het met de winter maanden verschil moet maken. Als we in het zuiden van europa zitten zou ik het andersom doen. De efficientie curves van de omvormers zijn wat lastig te lezen, maar ze doen het even goed wel.
Wil ik wel doen, maar ik kan me pas bij het PVoutput tweakers team aanmelden wanneer ik 5 outputs heb geregistreerd. Dus nog een dag of 5 geduldJoopC schreef op woensdag 05 september 2012 @ 07:52:
[...]
Maar je hebt je niet aangemeld bij het tweakers team van pvoutput, ik heb je niet terug gevonden.
Ok, waar vindt ik deze belaste waarde?Rol-Co schreef op woensdag 05 september 2012 @ 10:04:
152 is zoiezo te laag, belast blijft daar minder van over als 120v denk ik.
toch iets kijken voor een omvormer binnen? 2x steca 500 bijv.
Dus inschakel en uitschakel is belangrijker als je dat vaker tegenkomt en dan kan je beter hogere spanning hebben. Het rendement zal dan groter zijn omdat ie vaker ingeschakeld staat, toch?databeestje schreef op woensdag 05 september 2012 @ 10:06:
Hogere spanning van de Lus over Watts in mijn opinie. Haal je altijd de opstartspanning, gaat ie eerder aan en later uit. Met een lus van 5 zit je iig met 180 Volt oid ruim over de minium opstartspanning en kan de MPPT zijn werk doen.
Mijn gok is dat het met de winter maanden verschil moet maken. Als we in het zuiden van europa zitten zou ik het andersom doen. De efficientie curves van de omvormers zijn wat lastig te lezen, maar ze doen het even goed wel.
Geen idee, maar ik zie in mijn systeem dat het zomaar van 340v naar 270v zakt tussen onbelast en belast, het zal overal anders zijn en afhankelijk van de hoeveelheid panelen maar 50v zakt hij zomaar lijkt me.MarcelGo schreef op woensdag 05 september 2012 @ 10:11:
[...]
Ok, waar vindt ik deze belaste waarde?
Maar er zitten veel knappe pv koppen hier die het vast kunnen vertellen, zelf zou ik op die omvormer het liefst over de 300v willen.
Vul je er toch 5 handmatig in.ZuinigeRijder schreef op woensdag 05 september 2012 @ 10:10:
[...]
Wil ik wel doen, maar ik kan me pas bij het PVoutput tweakers team aanmelden wanneer ik 5 outputs heb geregistreerd. Dus nog een dag of 5 geduld
Dat, en veel omvormers houden van spanning. Als de range van 120 tot 450 Volt is, dan zou een string van een Volt of 300 mooi zijn. Lekker in het midden zitten.[b]MarcelGo schreef op woensdag 05 september 2012 @ 10:11:
Dus inschakel en uitschakel is belangrijker als je dat vaker tegenkomt en dan kan je beter hogere spanning hebben. Het rendement zal dan groter zijn omdat ie vaker ingeschakeld staat, toch?
Even zoeken... Ja hoor, in de Spec Sheet. Euro efficiency at 360VDC (96.6%)
Eerste pagina van de Spec Sheet moet je een aardig idee geven.
http://www.westlandsolar....iksol-1.5k-2.0k-specs.pdf
Pac is je vermogen, en de spanning wijst zichzelf. Zoals een Rol-Co aangaf is misschien 2 Steca 500 omvormers, met een lus van 2 en 3 panelen. Op zich niet slecht.
Je bent niet de eerste die tegen het gat tussen de 600 Watt Soladin en 1200-1500 SunnyBoy/Omniksol aan loopt. Daar zit een gat waar geen leverancier iets in heeft.
Ik denk dat een SunnyBoy 1200 wel een aardige keuze is, deze zit bij 75% vermogen (van 1200) bij 180 Volt op de 92%. Zie pagina 2 van de Spec sheet. http://files.sma.de/dl/5682/SB1200_3000-DEN110712W.pdf
Lood om oud ijzer?
Ik zit ook in dat gat (4x250 Wp Suntech), en heb dat gevuld met micro omvormers (van Enecsys). Je kan eens uitrekenen hoe dat uitkomt qua euro's en efficientie. Bij mij speelde ook wat schaduw issues die dit interessant maakten.databeestje schreef op woensdag 05 september 2012 @ 10:29:
[...]
Je bent niet de eerste die tegen het gat tussen de 600 Watt Soladin en 1200-1500 SunnyBoy/Omniksol aan loopt. Daar zit een gat waar geen leverancier iets in heeft.
Verwijderd
Ga deze eens bekijken.
Om op mijn vragen terug te komen;
Ik heb inmiddels een antwoord van Omnic terug gekregen dat het geen probleem is om een overbemeten omvormer te gebruiken.
Wel zie ik dat er hier zelfs personen zijn die een omvormer juist bewust undersisen.
Waarom? Werkt die dan efficienter??? Maar dan gaat die toch ook veel sneller kapot, want je bent structureel de omvormer aan het overbelasten. Niet dan?

PClop schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 23:39:
[...]
Hier de kleinste met 2 mpp trackers stecagrid-2010+
Deze wordt vaak vergeten als optie voor als niets anders past.
ik mis nog een optie die je niet bekeken hebt.MarcelGo schreef op woensdag 05 september 2012 @ 09:53:
Kan maar geen goede keuze maken, ook de goed(bedoelde)adviezen hier maken het mij nog niet makkelijk...hieronder beschrijving van situatie en advies MDZ
Ik heb nog ongeveer 4,1 meter bij 2,5 meter dak (achter in de tuin) beschikbaar richting ZZO en helling ongeveer 20 graden.
dus bijvoorbeeld:
1000Wp = 5 keer 160X80 van 200Wp ongeveer 37V = 185V
1200Wp = 4 keer 200X100 van 300 wp ongeveer 38V = 152V
Met een Omniksol 1.5K TL, turn off voltage 120V (ideaal 120-450V) optimum load 30-110% van 1750Wp is minimaal 525Wp.
Nu heb ik begrepen dat beide waarden van invloed zijn op het rendement, alleen is mij niet duidelijk of we praten over de laatste paar procenten...dus bv 95% tegen 99% rendement (ik heb in ieder geval begrepen dat ideaal zou zijn als je de omvormer zou dicht mogelijk tegen de limiet aan belast, word lastig in mijn situatie er zijn niet zo heel veel buiten omvormers van ongeveer 1000Wp)
kijk eens naar http://www.sun-solar.nl/?page_id=15 de HJ Mono 260Wp.
dat is een paneel met een hoog voltage.
nulllast 60V en mpp 51V.
5 panelen zou dan wel moeten lukken.
5 x 51 = 255V. dat is al een stuk beter.
probeer dat eens in te passen op het dak.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Als ik deze bekijk lijkt me dat ik minimaal 2000Wp moet installeren? EDIT ik heb niet goed gelezenRol-Co schreef op woensdag 05 september 2012 @ 10:43:
Deze zou volgensmij al wat beter uitkomen
Een beetje wel...maar 5 keer 200Wp kan dus en ja het kan altijd beter, ik nog maar eens bedenken of ik er niet 6 of 7 van kan makendatabeestje schreef op woensdag 05 september 2012 @ 10:29:
[...]
Dat, en veel omvormers houden van spanning. Als de range van 120 tot 450 Volt is, dan zou een string van een Volt of 300 mooi zijn. Lekker in het midden zitten.
Even zoeken... Ja hoor, in de Spec Sheet. Euro efficiency at 360VDC (96.6%)
Eerste pagina van de Spec Sheet moet je een aardig idee geven.
http://www.westlandsolar....iksol-1.5k-2.0k-specs.pdf
Pac is je vermogen, en de spanning wijst zichzelf. Zoals een Rol-Co aangaf is misschien 2 Steca 500 omvormers, met een lus van 2 en 3 panelen. Op zich niet slecht.
Ik denk dat een SunnyBoy 1200 wel een aardige keuze is, deze zit bij 75% vermogen (van 1200) bij 180 Volt op de 92%. Zie pagina 2 van de Spec sheet. http://files.sma.de/dl/5682/SB1200_3000-DEN110712W.pdf
Lood om oud ijzer?

Ja deze heb ik ook al eens bekeken, maar zijn slecht verkrijgbaar, meestal alleen in combinatie met panelen en dan komt de knip weer mee kijkenduinsel schreef op woensdag 05 september 2012 @ 10:52:
[...]
Ik zit ook in dat gat (4x250 Wp Suntech), en heb dat gevuld met micro omvormers (van Enecsys). Je kan eens uitrekenen hoe dat uitkomt qua euro's en efficientie. Bij mij speelde ook wat schaduw issues die dit interessant maakten.
kijk eens naar die hjsolar panelen. 5 moet lukken.MarcelGo schreef op woensdag 05 september 2012 @ 11:00:
[...]
Een beetje wel...maar 5 keer 200Wp kan dus en ja het kan altijd beter, ik nog maar eens bedenken of ik er niet 6 of 7 van kan maken
je zou ook kunnen gaan voor canadian solar.
die zijn net een paar cm kleiner.
kun je er wat meer kwijt. (is wel erg krap, weet niet hoe precies je maten zijn.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
natuurlijk heb ik het marketing verhaaltje gelezen.
het is niet dat sma de eerste was die dit systeem had.
ze zijn wel de gene die er hard van de toren over schreeuwen.
ze kunnen het eigenlijk pas erg laat.
en het voorbeeldje lijkt wel of ze panelen gebruiken zonder diodes.
waarschijnlijk om het extra duidelijk te maken.
heb ook met mijn power-one een testje uitgevoerd.

op 1 paneel een deken gelegd van de 10. (100% schaduw op 1 paneel)
en dan moet ik nog er bij zeggen dat de optitrac variant van power-one uitstond.
(dus dit was zonder optitrac.)
dus ik heb zo iets als mooi marketing verhaal, weinig wol.
Weet je, alles kan maar het moet ook een beetje praktisch zijn en mijn genoot vind er ook nog iets van, als ik het ruim over het dak laat uitsteken, kan het zomaar zijn dat ik er moet slapenmigjes schreef op woensdag 05 september 2012 @ 11:10:
[...]
kijk eens naar die hjsolar panelen. 5 moet lukken.
je zou ook kunnen gaan voor canadian solar.
die zijn net een paar cm kleiner.
kun je er wat meer kwijt. (is wel erg krap, weet niet hoe precies je maten zijn.)

Verwijderd
Ik heb gemaild met Omniksol technische helpdesk.. Omvormer funtioneert het beste bij 360 V. Solardesign invullen met de waardes van je panelen en van de waardes 20% aftrekken ivm onderdimensioneren( kan helaas niet in de software dus handmatig van de uitkomsten aan de rechterkant). Omniksol bevestigt mij dat dit voor Nederland geen probleem is zodat je meer panelen kan aansluiten en naar een hoger voltage komt. Het scheel mij een investering van de Omnikol 3.0 naar de 2.0. Ik sluit nu op advies van Omniksol 2500 wp op de 2.0 aan.MarcelGo schreef op woensdag 05 september 2012 @ 10:11:
[...]
Ok, waar vindt ik deze belaste waarde?
[...]
Dus inschakel en uitschakel is belangrijker als je dat vaker tegenkomt en dan kan je beter hogere spanning hebben. Het rendement zal dan groter zijn omdat ie vaker ingeschakeld staat, toch?
@Marcelgo. Kijk ff in je DM
Een beetje afhankelijk hoe nauwkeurig deze maten zijn, zijn er ook nog zoiets als JYM 145Wp panelen van 122x80.8 waarvan 10 met moeite zouden kunnen passen.MarcelGo schreef op woensdag 05 september 2012 @ 09:53:
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
met de hjsolars 5x kun je makkelijk 4 in liggend en 1 staand leggen.MarcelGo schreef op woensdag 05 september 2012 @ 11:23:
[...]
Weet je, alles kan maar het moet ook een beetje praktisch zijn en mijn genoot vind er ook nog iets van, als ik het ruim over het dak laat uitsteken, kan het zomaar zijn dat ik er moet slapen
ruim binnen je dakmaten.
en heb je nog 255V op de mpp.
dat zijn grote panelen met een lage A en een hoge V.
edit:
die van domba is ook erg mooi.
[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 05-09-2012 11:36 ]
Ik heb denk ik een andere rekenmachine, maar 158+106 is bij mij 264 en ik wil graag binnen de buitenmaten blijvenmigjes schreef op woensdag 05 september 2012 @ 11:33:
[...]
met de hjsolars 5x kun je makkelijk 4 in liggend en 1 staand leggen.
ruim binnen je dakmaten.
en heb je nog 255V op de mpp.
dat zijn grote panelen met een lage A en een hoge V.
edit:
die van domba is ook erg mooi.
Ja deze passen, maar er passen als ik op de randen ga zitten ook 5 portrait en 2 landscape van de 160X80 en dat is financieel iets aantrekkelijker...toch bedankt voor de tip!Domba schreef op woensdag 05 september 2012 @ 11:32:
[...]
Een beetje afhankelijk hoe nauwkeurig deze maten zijn, zijn er ook nog zoiets als JYM 145Wp panelen van 122x80.8 waarvan 10 met moeite zouden kunnen passen.
Officieel hoor je dacht ik net zover van de dakrand te blijven, als de hoogte van hetgeen je op het dak zet. (Nou zal er geen haan naar kraaien...)MarcelGo schreef op woensdag 05 september 2012 @ 11:48:
Ja deze passen, maar er passen als ik op de randen ga zitten ook 5 portrait en 2 landscape van de 160X80 en dat is financieel iets aantrekkelijker...toch bedankt voor de tip!
het is wel de mooiste optie.MarcelGo schreef op woensdag 05 september 2012 @ 11:48:
[...]
Ja deze passen, maar er passen als ik op de randen ga zitten ook 5 portrait en 2 landscape van de 160X80 en dat is financieel iets aantrekkelijker...toch bedankt voor de tip!
en de prijs?
zou solarking maar eens mailen om dat zeker te weten.
(ook voor de techniek, want ik kan nu niet bij de specificaties.)
Ik heb de mijne deze zomer van van Solar Garant gehaald, ik denk dat je de diverse modellen daar zo los kunt bestellen. Enphase lijken ze ook te hebben, maar daar weet ik verder niets vanaf.Ja deze heb ik ook al eens bekeken, maar zijn slecht verkrijgbaar, meestal alleen in combinatie met panelen en dan komt de knip weer mee kijken
De aardlekschakelaar in de omvormer beschermt alleen de omvormer en niet de aansluitkabel.zoeperman schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 23:47:
Stel, je wilt met je ongeïsoleerde schroevendraaiertje even het aansluitdraadje van de kabel controleren. De kans dat je een opdonder krijgt is best wel aanwezig.
Zie je jezelf al de spanning afschakelen? Werkschoenen met geïsoleerde schoenen dragen?
Met alle respect, maar er zijn hier veel mensen die denken dat 230 Volt niet zo’n gevaarlijke spanning is. Echter, zit je met je onbeschermde handen in/tegen de metalen behuizing van de omvormer dan ben je goed geaard en is de kans dat je het niet overleefd redelijk groot aanwezig.
Ook al zeggen de voorschriften dat het niet hoeft, in dit geval kan het niet veilig genoeg.
Aha, gewoon pvoutput voor de gek houden

Heb me toegevoegd aan het tweakers.net team op PVoutput.
Vanavond de opbrengst van vandaag toevoegen......
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
http://antonboonstra.nl/energie/got_pv/
Groningen blijft trouwens wel een beetje achter. Zitten er niet veel Groningers op GoT ofzo?

[ Voor 19% gewijzigd door antonboonstra op 05-09-2012 13:28 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Heel vaag. Hij staat wel in de Fusion table, maar blijkbaar wordt de bar-chart niet bijgewerkt. O wacht, ik zie het al. Hij nam alleen maar de eerste 119 regels mee. Er misten dus een heleboel GoT-ers...databeestje schreef op woensdag 05 september 2012 @ 13:28:
Intrigerend, maar ik zie geen databeestje? Heeft de import iets overgeslagen?
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Dat geldt voor een platdak, voor een hellend dak waar de panelen de zelfde helling hebben als het dak hebben mogen ze niet uitstekenAllesKan schreef op woensdag 05 september 2012 @ 11:52:
[...]
Officieel hoor je dacht ik net zover van de dakrand te blijven, als de hoogte van hetgeen je op het dak zet. (Nou zal er geen haan naar kraaien...)
bron:
Edit:
Is het de bedoeling dat je per string orientatie en hellingshoek aan meldt in de GOT-spreadsheet?antonboonstra schreef op woensdag 05 september 2012 @ 13:25:
Heb de gegevens van de GoT lijst ook weer even geëxporteerd naar Fusiontables, zodat de grafieken en landkaart ook weer zijn bijgewerkt. Vooral de grafiek "Geinstalleerd Wp per jaar" is leuk![]()
http://antonboonstra.nl/energie/got_pv/
omvomer-1 L1 zwz 30 graden 2,09 kWp
omvormer-2 L2 zwz 30 graden 2,09 kWp
omvormer-3 L3 zwz 75 graden 2,09 kWp (moet panelen nog monteren)
Monitoring als geheel als wel per omvormer kWh-meter
[ Voor 36% gewijzigd door Domba op 05-09-2012 14:09 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
PVOutput geeft een API-key uit, die je kan gebruiken voor upload met ???mkleinman schreef op woensdag 05 september 2012 @ 13:19:
Ik heb mij ook aangemeld voor pvoutput.org, alleen: (noob) hoe krijg ik mijn data die kant op?
Ik neem aan dat je al je verschillende systemen samen wil uploaden of elk apart?
Lelystad staat ook nog niet vermeldantonboonstra schreef op woensdag 05 september 2012 @ 13:47:
[...]
Heel vaag. Hij staat wel in de Fusion table, maar blijkbaar wordt de bar-chart niet bijgewerkt. O wacht, ik zie het al. Hij nam alleen maar de eerste 119 regels mee. Er misten dus een heleboel GoT-ers...
Nog geen idee, ik moet dan jSunnyreports geschikt hiervoor gaan maken.Snowmiss schreef op woensdag 05 september 2012 @ 14:02:
[...]
PVOutput geeft een API-key uit, die je kan gebruiken voor upload met ???
Ik neem aan dat je al je verschillende systemen samen wil uploaden of elk apart?
[ Voor 32% gewijzigd door mkleinman op 05-09-2012 14:04 ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
De Geocode functie had die plaats niet automatisch herkend
Regio Tilburg is ook erg leeg! Zal er binnenkort een stipje maken. Maar ik ben wel benieuwd of dat door een tekort aan GoTters is of een tekort aan GoTters met een PV installatie.antonboonstra schreef op woensdag 05 september 2012 @ 14:17:
[...]
De Geocode functie had die plaats niet automatisch herkendHandmatig even toegevoegd. Maar de plaats Juleville in Noord Holland (GoT-er Jopiee) kan ik ook handmatig niet vinden.
Of wordt die alleen gevuld op het moment dat je je complete adres invult?
regio tilburg hier.jantje.vlaam schreef op woensdag 05 september 2012 @ 14:38:
[...]
Regio Tilburg is ook erg leeg! Zal er binnenkort een stipje maken. Maar ik ben wel benieuwd of dat door een tekort aan GoTters is of een tekort aan GoTters met een PV installatie.
ja ik mis nog wel iets?
trouwens toch een kostal?
ik vond de power-one op 1 fase ook niet zo best.
had nog niet nagerekend met die zwarte panelen, gingen die wel door?
@antonboonstra
ik mis ook tilburg.
(als we toch bezig zijn. hoe gaan we het doen met mijn oost-west setup?
1900Wp oost.
1950Wp west.)
Als ik ze daarna gekloofd en wel op kan halen hoor je mij i.i.g. niet klagen.Trebbors schreef op woensdag 05 september 2012 @ 15:05:
Is het al geaccepteerd om flinke bomen te hakken zodat mijn dak volledig op het zuiden een kans krijgt?
Alleen als je van de bomen pellets maakt en die zelf in je pelletkachel opstookt! En een paar boompjes terugzetten.Trebbors schreef op woensdag 05 september 2012 @ 15:05:
Is het al geaccepteerd om flinke bomen te hakken zodat mijn dak volledig op het zuiden een kans krijgt?
Het klopt dat je jouw installatie niet ziet op de kaart. Dat is een beperking van markers in Google maps. Als deze dezelfde locatie hebben (er zijn meerdere met de locatie Apeldoorn), dan komen ze precies bovenop elkaar te liggen. De eerste in de lijst is daardoor wel zichtbaar, degene (met dezelfde plaats) die daarna komt niet meer. Of je moet met exactere posities gaan werken, dus niet alleen plaats maar ook straat. Kan mij voorstellen dat niet iedereen dat wil i.v.m. privacy.altec schreef op woensdag 05 september 2012 @ 14:38:
@ Anton: mijn PV installatie (Apeldoorn) zag ik niet op de kaart, maar wel in de lijst van GoT-ers.
Of wordt die alleen gevuld op het moment dat je je complete adres invult?
Is bij mijn systemen in Aduard helemaal lastig. Zelfde locatie, maar meerdere systemen, waardoor alleen de marker van het eerste systeem zichtbaar is.
Je staat wel in de GoT lijst, maar hebt geen plaats ingevuld. Kan ik nog wel voor je doen als je dat wilt. Je kunt meerdere installaties per GoT naam invullen (heeft de voorkeur zelfs) maar alleen de eerste komt op de kaart te staan. Bij de laatste staafgrafiek (Totaal Wp per GoT-user) worden alle installaties wel opgeteld.migjes schreef op woensdag 05 september 2012 @ 14:56:
[...]
@antonboonstra
ik mis ook tilburg.
(als we toch bezig zijn. hoe gaan we het doen met mijn oost-west setup?
1900Wp oost.
1950Wp west.)
[ Voor 27% gewijzigd door antonboonstra op 05-09-2012 15:45 ]
dan is dat waarschijnlijk mijn domme fout.antonboonstra schreef op woensdag 05 september 2012 @ 15:40:
Je staat wel in de GoT lijst, maar hebt geen plaats ingevuld. Kan ik nog wel voor je doen als je dat wilt. Je kunt meerdere installaties per GoT naam invullen (heeft de voorkeur zelfs) maar alleen de eerste komt op de kaart te staan. Bij de laatste staafgrafiek (Totaal Wp per GoT-user) worden alle installaties wel opgeteld.
mag gerust tilburg staan.
en dan 2x een installatie.
1900Wp oost
1950Wp west.
(en dan zal ik mijn onderschrift ook eens aanpassen)
Ik weet niet of je Frans goed is.mkleinman schreef op woensdag 05 september 2012 @ 13:19:
Ik heb mij ook aangemeld voor pvoutput.org, alleen: (noob) hoe krijg ik mijn data die kant op?
Of google translate gebruiken.
De panelen zijn CSUN 250-60M panelen met 250W pmpp, de omvormer een Maxtervolt XS3200. Dat alles inclusief 21% BTW en installatie.
Maar even een paar nachtjes over slapen. Tegenwoordig moet je al een waarborgsom deponeren als je verder wilt, deze is maar 100 euro maar toch.
Verder wil en kan ik (denk het) zelf installeren. Ik heb een loze leiding naar zolder liggen dus kabeltjes trekken is ook zo gebeurd, een extra groep op de din-rail klikken, aansluiten en klaar..
Ik laat het even bezinken..
Dat laatste lijkt me wel zo prettig. Op jouw kaartje staat mijn installatie nu in Leiden centrum. Vind ik wel zo fijn (misschien komt het nog van pas, voor als de meteropnemer in december komt om mijn "onmogelijke" meterstand van het Ferrarisje te proberen vast te gaan leggen...antonboonstra schreef op woensdag 05 september 2012 @ 15:40:
[...]
Het klopt dat je jouw installatie niet ziet op de kaart. Dat is een beperking van markers in Google maps. Als deze dezelfde locatie hebben (er zijn meerdere met de locatie Apeldoorn), dan komen ze precies bovenop elkaar te liggen. De eerste in de lijst is daardoor wel zichtbaar, degene (met dezelfde plaats) die daarna komt niet meer. Of je moet met exactere posities gaan werken, dus niet alleen plaats maar ook straat. Kan mij voorstellen dat niet iedereen dat wil i.v.m. privacy.
Alleen oppassen met de Gateway, die is daar bizar duur geprijsd (is elders 100 euro goedkoper met iets minder dan 200 euro).duinsel schreef op woensdag 05 september 2012 @ 12:57:
[...]Ik heb de mijne deze zomer van van Solar Garant gehaald, ik denk dat je de diverse modellen daar zo los kunt bestellen. Enphase lijken ze ook te hebben, maar daar weet ik verder niets vanaf.
De rest lijkt me normaal geprijsd zo op het oog.
Mijn 11 stuks 200Wp panelen, SB2000HF en al het installatie materiaal waren 3370 bij MDZ via het inkoop collectief. Dus 1,54 euro per Wp. Daar ging later nog de 15% subsidie over. De installatie was circa 1200 euro daar bovenop maar ik heb DHZ gedaan. Jij zit met installatie op 1,93 euro per Wp.Looney11 schreef op woensdag 05 september 2012 @ 16:46:
Zonet mijn aanbieding van 123 zonne energie gekregen, hmm, 12 panelen met omvormer + installatie voor €5805 euro.
De panelen zijn CSUN 250-60M panelen met 250W pmpp, de omvormer een Maxtervolt XS3200. Dat alles inclusief 21% BTW en installatie.
Op zich redelijk, nou is de SB2000HF wel een stuk duurder vergeleken met een Mastervolt XS. Een SB2500HF zou vergelijkbaar zijn met de XS3200 en daar zit circa 2-300 euro tussen.
Amsterdam, Almere, Deventer en Wageningen lanceren BedrijfzoektBuur
Vandaag lanceren Wij Krijgen Kippen, gemeente Almere, gemeente Deventer en Stichting Zonne-energie Wageningen het concept BedrijfzoektBuur. Dit concept maakt het mogelijk dat bedrijven en burgers samen een zonnestroominstallatie realiseren. In BedrijfzoektBuur investeert het Bedrijf in een zonnestroominstallatie op het dak van de woning van de burger, de Buur. Het bedrijf is eigenaar van de zonnestroominstallatie, en heeft daarmee toegang tot fiscale mogelijkheden zoals de energieinvesteringsaftrek. De buur heeft het genot van het gebruik van de zonnestroom, en betaalt hiervoor een vergoeding aan het bedrijf. De een heeft het geld, de ander het dak. Samen hebben zij mooie fiscale voordelen, samen investeren zij in lokale duurzame energie.
Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen
Voor m'n tweede setje zou ik ook in dat gat komen 5x 190Wpduinsel schreef op woensdag 05 september 2012 @ 10:52:
Ik zit ook in dat gat (4x250 Wp Suntech), en heb dat gevuld met micro omvormers (van Enecsys). Je kan eens uitrekenen hoe dat uitkomt qua euro's en efficientie. Bij mij speelde ook wat schaduw issues die dit interessant maakten.

Setje wordt nu 3x 190Wp op een Soladin, 14 september wordt het geplaatst.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Verwijderd
de regeling is uitgekleed (30ct/Wp max 200 euro)
en stopt hierna.
het was een feest 5 jaar lang !
ik doe ook niet mee, want het past echt nergens meer.
http://www.energieloket.n...er-actie-zonnesteek-.html
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2012 19:39 ]
De link naar het modelcontract is nog leegjschoorl2 schreef op woensdag 05 september 2012 @ 19:02:
Leuk concept ! Zou ook leuk zijn als het andersom kon. Bedrijven hebben vaak veel ruimte op plat dak voor zonnepanelen.
Vandaag lanceren Wij Krijgen Kippen, gemeente Almere, gemeente Deventer en Stichting Zonne-energie Wageningen het concept BedrijfzoektBuur.
Ik was eigenlijk benieuwd naar de fiscale/belasting constructie, daar IEA voor bedrijfmiddelen is, ik ben geen belasting-deskundige, maar dit zou misschien kunnen via een operationele lease constructie zolang het een roerend goed is.
Afhankelijk van de leasekosten en de huidige salderingsregel zoals die nu is, ook zo ook blijft, kan het een win/win situatie zijn en de drempel van aanschaf wegnemen voor sommige.
Leuke variant op de mij bekende BoerZoektBuurjschoorl2 schreef op woensdag 05 september 2012 @ 19:02:
Leuk concept ! Zou ook leuk zijn als het andersom kon. Bedrijven hebben vaak veel ruimte op plat dak voor zonnepanelen.
Vandaag lanceren Wij Krijgen Kippen, gemeente Almere, gemeente Deventer en Stichting Zonne-energie Wageningen het concept BedrijfzoektBuur. Dit concept maakt het mogelijk dat bedrijven en burgers samen een zonnestroominstallatie realiseren. In BedrijfzoektBuur investeert het Bedrijf in een zonnestroominstallatie op het dak van de woning van de burger, de Buur. Het bedrijf is eigenaar van de zonnestroominstallatie, en heeft daarmee toegang tot fiscale mogelijkheden zoals de energieinvesteringsaftrek. De buur heeft het genot van het gebruik van de zonnestroom, en betaalt hiervoor een vergoeding aan het bedrijf. De een heeft het geld, de ander het dak. Samen hebben zij mooie fiscale voordelen, samen investeren zij in lokale duurzame energie.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Doe 't zelf overigens ook, maar dan alleen bij familie.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
En dat vind ik dus geen goede ontwikkeling. Zo misbruik je een fiscale stimuleringsregeling, die uiteindelijk de particulier qua salderen de nek om zal draaien.jschoorl2 schreef op woensdag 05 september 2012 @ 19:02:
In BedrijfzoektBuur investeert het Bedrijf in een zonnestroominstallatie op het dak van de woning van de burger, de Buur. Het bedrijf is eigenaar van de zonnestroominstallatie, en heeft daarmee toegang tot fiscale mogelijkheden zoals de energieinvesteringsaftrek. De buur heeft het genot van het gebruik van de zonnestroom, en betaalt hiervoor een vergoeding aan het bedrijf.
Sowieso ben ik persoonlijk niet van alle moeilijke clubjes, acties, inkoopsdingen, etc. etc. Hoog van de toren blazen, maar weinig actie / resultaat in praktijk. Imho.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Het is niets voor niets dat er elk jaar een "Obfuscated Code Contest" is. Deze regeling schuiven we daar onder.
Het wordt tijd dat ik eens wat ga doen met mijn kanslozeonderneming.nl domein.
Moest ook even zoeken maar hier is het modelcontract en een voorbeeld business case en wat achtergrond bij de fiscale constructie.Domba schreef op woensdag 05 september 2012 @ 19:57:
[...]
De link naar het modelcontract is nog leeg
Ik was eigenlijk benieuwd naar de fiscale/belasting constructie, daar IEA voor bedrijfmiddelen is, ik ben geen belasting-deskundige, maar dit zou misschien kunnen via een operationele lease constructie zolang het een roerend goed is.
Afhankelijk van de leasekosten en de huidige salderingsregel zoals die nu is, ook zo ook blijft, kan het een win/win situatie zijn en de drempel van aanschaf wegnemen voor sommige.
Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen
50% Health
zie link : http://pvoutput.org/ladde...sp?p=2&tid=426&o=e&d=desc
Komt dat door de lagere efficiency of wat anders.
Of moet je wat meer outputs hebben?
Stansat
Je install date staat op twee weken geleden, waarvan je 7 dagen data hebt geupload. Vandaar 50% healthStansat schreef op woensdag 05 september 2012 @ 20:57:
Gisteren aangemeld met mijn "Stansat Solar" pv bij tweakers.net Team op pvoutput.org en wat zie ik staan bij mezelf:
50% Health![]()
zie link : http://pvoutput.org/ladde...sp?p=2&tid=426&o=e&d=desc
Komt dat door de lagere efficiency of wat anders.
Of moet je wat meer outputs hebben?
Stansat
ziet er al gezonder uit!
Installatiedatum is wel 23 augustus maar ben pas op de 29e begonnen met bijhouden bij pvoutput.org
Bedankt Luit, (afkorting van luitenant?)
De reden dat boerzoektbuur een noodsprong heeft gemaakt (>> "bedrijfzoektbuur") heb ik een tijdje geleden al op mijn "kropje sla alternatieven" lijst gezet:NielsTn schreef op woensdag 05 september 2012 @ 20:08:
[...]
Leuke variant op de mij bekende BoerZoektBuur
Vandaar dat ik ook erg sceptisch ben over de kropje sla modellen, ondanks alle hedendaagse politieke retoriek over "zelf opwekken van je energie op een ander dak, dat moet toch kunnen!".BZB deelproject gestaakt n.a.v. expliciete opstelling "geen salderen buiten aansluiting om geaccepteerd" door Belastingdienst Rivierenland Arnhem. Zie deze brief!
En ik ook erg sceptisch ben over alle "vluchtroutes" die dan maar weer worden verzonnen om her en der belastingvoordeeltjes te gaan zitten grazen, natuurlijk vooral omdat de particulieren zo'n hoge stroomprijs betalen. Ik zie ook helemaal niks in zo'n jarenlange verbintenis met een bedrijf wat goedkoop voor jou de paneeltjes gaat kopen, en wat jij dan middels je gesaldeerde inkomsten moet gaan terugbetalen.
Maar iedereen moet dat zelf maar gaan bepalen. Hopelijk zeer goed ingelicht over alle ramificaties en mogelijke gevolgen als er "iets" misgaat in die lange periode. Of als het gekochte spul niet goed blijkt te functioneren. Of de opbrengsten vallen tegen. Of het bedrijf wordt na paar jaar overgenomen, de nieuwe eigenaar wil van de constructie af, en eist het systeem weer op (goed naar kleine lettertjes turen).
Yep, een leaseovereenkomst met koop optie aan het einde van de overeenkomst, bedrijf blijft minimaal 5 jaar of langer juridisch/economische eigenaar met opstalrecht.jschoorl2 schreef op woensdag 05 september 2012 @ 20:49:
[...]
Moest ook even zoeken maar hier is het modelcontract en een voorbeeld business case en wat achtergrond bij de fiscale constructie.
Als ik zo snel het modelcontract doorloop mag het bedrijf het bedrijfmiddel gewoon bezwaren met stil pandrecht of vuistrecht.
Zoiets is alleen iets voor warme relatiebanden, zoals SSC met familie.
BoerzoektBuur concept heeft een transport component, wat het zelflevering maakt en daarnaast dienen beide voor de duur van de overeenkomst bij de zelfde energieleverancier te blijven,
Het idee was 25 jaar, in dit geval Greenchoice, die het recht heeft om de overeenkomst op elk moment over te dragen aan derden Alg, Voorwaarden art 3 lid 10, Boer en buur niet art 3 lid 9.
Verwijderd
Suntech 240wpDre schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 21:16:
[...]
Welke panelen? De openklem spanning wordt waarschijnlijk te hoog voor de omvormer bij 12 panelen, dus vandaar 11. Parallel schakelen van twee strings kan, maar dan moet elke string wel hetzelfde aantal panelen hebben (totaal 12 panelen of totaal 14, dus geen 13).9
[...]
LDK 225Wp of wat? Waar kan ik die LDK panelen kopen (als bedrijf zijnde)?
Heb de aanbieding ook binnen, precies het zelfde bedrag ondanks de hoge korting als wat ik er 28 augustus voor betaald hebt. Valt me dus tegen eigenlijk.Looney11 schreef op woensdag 05 september 2012 @ 16:46:
Zonet mijn aanbieding van 123 zonne energie gekregen, hmm, 12 panelen met omvormer + installatie voor €5805 euro.
Maar even een paar nachtjes over slapen. Tegenwoordig moet je al een waarborgsom deponeren als je verder wilt, deze is maar 100 euro maar toch.
Verder wil en kan ik (denk het) zelf installeren. Ik heb een loze leiding naar zolder liggen dus kabeltjes trekken is ook zo gebeurd, een extra groep op de din-rail klikken, aansluiten en klaar..
Bing
PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West
Heb je ook last van schaduw? Zo ja, dan zou ik voor een systeem kiezen met micro omvormers of optimizers, wat ongeveer net zo duur zal zijn.Looney11 schreef op woensdag 05 september 2012 @ 16:46:
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Wat is even? Voordat dit er is en betaalbaar?
2013 beschikbaar en 50% goedkoper...
[ Voor 6% gewijzigd door LosGieros op 06-09-2012 08:50 ]
Rapapa...
Begint natuurlijk prijzig zodat je tvt weer lang is, ik denk wel dat het de andere panelen goedkoper maakt.
Dus kan je anderhalf keer aanschaffen.
Ben je weer het zelfde
En dan u het hilarische:De gemeente Schagen heeft onlangs enkele verzoeken voor het verwijderen van gemeentelijke bomen binnegekregen. Waarom? Om dat de bomen de zon wegnemen voor de zonnepanelen op het dak.
Besloten is om de aanvragen voor kappen of snoeien af te wijzen. "we zijn uiteraard enthousiast over het gebruik van zonnepanelen door particulieren"reagaeert wethouder Hans Heddes. "Maar ze moeten er niet ten koste van alles komen. Daarom willen we een helder standpunt innemen over het kappen en snoeien van bomen voor zonnepanelen."
Er is zo'n gebrek aan kennis bij de overheden....Hier verderop hebben ze een milieu educatiecentrum neergezeten een aantal jaar geleden. Mooi, met paneeltjes op het zuiden. Achter een enorme populier. Tsja.... Ik zal ze maar niet WOB-ben over de opbrengst van die investering."Bovendien werken de panelen ook als er schaduw is. Sterker nog, metingen wijzen uit dat ze dan beter werken omdat wolken licht weerkaatsen"
Wachten wachten wachten ....... We hebben al zo veel van deze verhalen gehoord... wordt uiteindelijk niets, eerst zien dan geloven.
Maar die marketing man heeft wel zijn "Moment Of Fame"
Nu is het zo dat ik een aanbod zag van panelen uit 2004 voor weinig, na berekening bleken ze 28 Wp/m2te zijn t.o.v. mijn huidige 217Wp/m2 Ze waren wel erg goedkoop .... maar moet je wel veel ruimte over hebben! (30kWp voor 6000, incl omvormers enz)
Mogelijk kunnen wij ook 3d spiegel kamers op de panelen plakken ?
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Laat ze eerst maar eens meetdata publiceren, getallen zijn nu relatief t.o.v. een cel zonder light managment uit de zelfde labproductie eenheid, wat is de STC efficientie van die cel en hoever houdt zich dit tot wat nu mainstream is op de markt ?,
Geeft wel aan dat deze principle of proof zou werken met light managment, maar de huidige mainstream panelen zijn ook al met aantal extra's als coating, de paneelefficientie valt ook niet direct terug van 17% naar 5% als het de zon/paneelhoek oploopt naar 20 graden, zoals uitgangspunt van de solar3D voor de berekening.
Een bluetooth usb dongle installeren was eigenlijk helemaal geen probleem, in tegenstelling tot vele verhalen die ik overal tegenkom ( o.a. hier )
Ik kan het SMA bluetooth apparaat gewoon vinden en een verbinding maken, ook het blauwe ledje op de SMA geeft aan dat er verbinding is:

Daarna gaat het bij het installeren van Sunny Explorer mis, de SMA wordt gevonden:

Er wordt getracht een verbinding te maken:

Connection failed...

Wat heb ik al geprobeerd:
- Ik heb inmiddels alle NetID's op de SMA ingesteld en geprobeerd.
- De server en de SMA staan 3 meter uit elkaar, de verbinding moet sterk genoeg zijn.
- Er is geen ander bluetooth apparaat in de buurt
- Ook installeren zonder koppelen en/of verbinden werkt niet
- Firewall aangepast voor zowel het programma als de bluetooth dongle
Ik zal deze vraag ook hier neerleggen: Softe goederen » Serversoftware en Windows Servers. Je weet nooit
"...We tell people who come to our concerts that they can tape the shows if they want. I think it is cool that people are so passionate about our music." -- Bono
Ik heb mijn DHZ pakketje besteld:
24x ET-Solar ET-P660240 panelen (240 WP)
SMA SB 5000 TL-21 omvormer
click fit montagesysteem voor hellend dak
Kan niet wachten met installeren nu we nog een beetje nazomer hebben.
5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT
Het verbruik zonder teruglevering klopt als een zwerende vinger zeg maar (zei mijn oma alijd)
Maar....Meten = weten....
Met teruglevering kan het negatief verschil oplopen tot >5%, met de Ferraris die bij ons geinstalleerd is.
Als ik meer verbruik dan is het verschil kleiner en dat verklaart ook de fluctuaties.

Dus in mijn geval heeft de netbeheerder gelijk wat betreft terug levering: De Ferraris meter is niet geschikt!
Voor wie de meetspullen wil leasen, .......
Wat voor panelen zijn dat, al de tijd in de veronderstelling geweest dat je zm-solar had liggen?WoudseHoeve schreef op donderdag 06 september 2012 @ 09:06:
...... t.o.v. mijn huidige 217Wp/m2 ....
Uiteraard Gratis
DM maar ff (regio amersfoort)
[ Voor 6% gewijzigd door Speedfightserv op 06-09-2012 10:06 ]
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Speedfightserv, je onderschrift: Eigenwijs is onwijs.Speedfightserv schreef op donderdag 06 september 2012 @ 09:48:
Mocht iemand nog beton tegels (30x30) nodig hebben voor zijn zonnenpanelen op een plat dak..
DM maar ff (regio amersfoort)
http://www.nu.nl/economie...chinese-zonnepanelen.html
Eerst moet er marktwerking zijn, dan ben je goedkoop, dan is dat ook weer niet goed.
[ Voor 18% gewijzigd door Willie Wortel op 06-09-2012 10:09 ]
Dit topic is gesloten.