Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 148 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.632 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 12:36
Barrycade schreef op maandag 03 september 2012 @ 20:20:
Kijk eens aan, alle doemdenkers/zwartkijkers verzameld onder elkaar.
Kunnen jullie uberhaupt ergens iets positief in zien? En dan ook nog de 2e wereldoorlog erbij....

|:( :|
ahum, die is ook ontstaan daar tijdens crisis/recessie.... en een bepaald sujet riep wat t volk graag horen wil. we weten waar het toe geleden heeft :'(

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barrycade schreef op maandag 03 september 2012 @ 20:20:
Kijk eens aan, alle doemdenkers/zwartkijkers verzameld onder elkaar.
Kunnen jullie uberhaupt ergens iets positief in zien? En dan ook nog de 2e wereldoorlog erbij....

|:( :|
je reageert vast op mij, maar reageer eens op het feit dat we geen feed-in hebben ? of kunnen kiezen.
ik ben verder zeer vrolijk en positief gestemd hoor :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik weet wel dat de meeste dit soort dingen niet interesseert maar voor die eenling die wel serieus bezig is:
Vannacht (vanaf nu) log ik opnieuw mijn Ferraris. Dan heb ik namelijk geen opbrengst, ben benieuwd of dan het aantal rotaties icm verbruik wel klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
PClop schreef op maandag 03 september 2012 @ 17:02:
[...]
Gaaf, zit ook maar een tenenkrommer in en dat is de Makita
Zo gaat het in de kastenbouw/seriematige bouw van verdeelinrichtingen ook. Je gaat echt niet alles met het handje vastdraaien, die is gek. Accuboormachine op de juiste stand, de lichtste is vaak al voldoende vast, en gaan met die banaan. De slipkoppeling doet z'n werk echt wel. Sneller werken is minder onkosten, en jij wilt het ook voor ene prikkie hebben...

Je kunt het beter met een accuboormachine doen die een fatsoenlijke bit heeft dan een schroevendraaier die gewoon niet goed past, wat waarschijnlijk vaker gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 03 september 2012 @ 19:53:
Nationaal Energietransitie Akkoord=brandhout, graag onmiddelijk een feed-in naar europeesch model.
anders blijven we zoals bulgarije en cyprus onderaan de ladder.
misschien moet ik de pvv eens mailen over islamitische tuig-energie,
of zouden ze daar een stille blinde lobby vlek hebben, iets met "ich habe es nicht ..."
Niet mee eens, ik ben niet niet voor extra feed-in tarieven.

Het salderen (je krijgt hetzelfde bedrag als je betaald voor stroom) werkt prima. PV wordt alleen maar goedkoper, en dus nog winstgevender (dat het nu al makkelijk is). Ik maak me vooralsnog geen zorgen, we gaan een inhaalslag maken.

Bovendien krijg je er raar gedrag door. Zo min mogelijk stroom gebruiken als er veel stroom uit PV komt, terwijl je juist precies het tegenovergesteld wil bereiken; het gros van de energie verbruiken als de zon schijn. Dan draaien centrales efficiënter.

Daarnaast krijg ook nog eens allemaal geklungel met allerlei meters, wat ook weer extra kost.

Nee, de huidige saldeer regeling is prima. Houden zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

NielsTn schreef op maandag 03 september 2012 @ 20:22:
[...]

ahum, die is ook ontstaan daar tijdens crisis/recessie.... en een bepaald sujet riep wat t volk graag horen wil. we weten waar het toe geleden heeft :'(
en ook gewoon nog inhaken op de WWII dooddoeners 8)7

Punt dat ik wilde maken is dat er redelijk positief nieuws wordt gepost hier over duurzame energie en er meteen een rant polonaise wordt ingezet. Ik begrijp dat het bij bepaalde posters hier leeft dat alles wat politiek/regering doet niet goed genoeg is. Maar ik irriteer me aan de toon die bij het commentaar iedere keer wordt neergezet.

Ik vind het zonnepanelen deel reuze interessant van dit topic, mede daardoor liggen er hier ook nu panelen. Maar ben bijna zo ver om dit topic maar uit mijn bookmarks te halen puur door bovenstaande posts die eigenlijk voorspelbaar zijn, maar iedere keer me triggeren om er tegenin te gaan. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@Barrycade: dus discussie voeren mag niet.. ach ja.. vrijheid van meningsuiting en zo..
we zien het hier positiever in , maar kennen ook de pappenheimers uit de politiek.....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 17:39

databeestje

Von PrutsHausen

Ik zie liever posts met plaatjes van PV!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar iedere keer me triggeren om er tegenin te gaan
dat is goed, dat maakt je scherp, maar ik zal erop gaan letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach ja, ik dacht laat ik eens iets positiefs plaatsen. Dat is precies het probleem in dit land. Iedereen zeurt en klaagt, inclusief de politiek en niemand doet wat en zo komen we met zijn allen nergens. Laten we er maar over stoppen voordat we net zo'n klaagmuur worden als die commentaren op Nu Jij. Pfffffff ;w

@ Barrycade, helemaal mee eens !

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2012 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
databeestje schreef op maandag 03 september 2012 @ 20:51:
Dat vind ik nou ook, daarom een fotootje van mijn 9x ZNShine 255Wp op een SB2100TL, pal op het westen met een hoek van 45 graden. In zonnig Zeeland, ik ben benieuwd wat het setje op jaarbasis doet. :)

zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
JoopC schreef op maandag 03 september 2012 @ 20:37:
Ik weet wel dat de meeste dit soort dingen niet interesseert maar voor die eenling die wel serieus bezig is:
Vannacht (vanaf nu) log ik opnieuw mijn Ferraris. Dan heb ik namelijk geen opbrengst, ben benieuwd of dan het aantal rotaties icm verbruik wel klopt.
Voor wat het waard is... Daar ben ik eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar.

Probleem blijft natuurlijk wel dat jij aangaf ten tijde van de eerste meting maar 2 verbruikers te hebben (koelkast en PC) maar staat er echt niets anders meer aan? (Mechanische ventilatie, wekkerradio, digitale ontvanger, router, standby van je keukenapparatuur/tv enz. enz.)

Als je goed wilt doen, zou je feitelijk even al je groepen moeten uitzetten (je koelkast/vriezer overleeft 90 minuten spanningsloos wel hoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op maandag 03 september 2012 @ 21:15:
Ach ja, ik dacht laat ik eens iets positiefs plaatsen. Dat is precies het probleem in dit land. Iedereen zeurt en klaagt, inclusief de politiek en niemand doet wat en zo komen we met zijn allen nergens. Laten we er maar over stoppen voordat we net zo'n klaagmuur worden als die commentaren op Nu Jij. Pfffffff ;w

@ Barrycade, helemaal mee eens !
mag ik nog klagen? Mijn dak is gevuld met PV, wil meer maar dat gaat niet meer passen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Tele schreef op maandag 03 september 2012 @ 21:21:
[...]

Dat vind ik nou ook, daarom een fotootje van mijn 9x ZNShine 255Wp op een SB2100TL, pal op het westen met een hoek van 45 graden. In zonnig Zeeland, ik ben benieuwd wat het setje op jaarbasis doet. :)

[afbeelding]
Mooi zonnig plaatje :)

Oost/West opstelling nog overwogen? Zo te zien heb je er een mooi dak voor.

@NielsTn: klagen over gebrek aan ruimte voor panelen mag natuurlijk weer wel. Wellicht wat tegels in de tuin vervangen door (versterkte) panelen? ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Barrycade op 03-09-2012 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

niels heeft nog geen pv pergola en een achterdeur shell afdakje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op maandag 03 september 2012 @ 21:41:
niels heeft nog geen pv pergola en een achterdeur shell afdakje
true... en nog geen PV_carport...
maar ook geen auto ;)

eerst kijken hoe GC mijn neggie stand gaat verrekenen :)
jaarverbruik ca 800kWh...
PV productie ehh... 4000 kwh? (ff niet gekeken)
afdak gaat lastig worden, mijn dakgoot steekt een meter uit :)

[ Voor 7% gewijzigd door NielsTn op 03-09-2012 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Bartjuh schreef op maandag 03 september 2012 @ 20:46:
[...]

Niet mee eens, ik ben niet niet voor extra feed-in tarieven.

Het salderen (je krijgt hetzelfde bedrag als je betaald voor stroom) werkt prima. PV wordt alleen maar goedkoper, en dus nog winstgevender (dat het nu al makkelijk is). Ik maak me vooralsnog geen zorgen, we gaan een inhaalslag maken.
Denk het niet, dat je 543 MWp gedeeld door factor 5 (grofweg ratio bevolking BRD:NL) = 109 MWp in een maandje d'r bij zonder problemen krijgt weg gesaldeerd, onze pappenheimers kennende.

En 29,7 GWp in korte tijd inhalen? Zelfs /5 = 5,9 GWp? Ik bezie de saldering van de output van dat enorme volume (zeer conservatief geschat op 5,3 terawattuur/jaar, 1,3 maal jaar output Borssele), grotendeels à 23 ct/kWh met die hoeveelheden met bovenmatige belangstelling.
Bovendien krijg je er raar gedrag door. Zo min mogelijk stroom gebruiken als er veel stroom uit PV komt, terwijl je juist precies het tegenovergesteld wil bereiken; het gros van de energie verbruiken als de zon schijn. Dan draaien centrales efficiënter.
Hoe vaak moet ik het nog zeggen? Duitsers salderen niet, dus de suggestie "zo min mogelijk stroom gebruiken" bij hoge PV-output is gewoon niet aan de orde daar, want in de meeste gevallen gaat nog steeds alles direct het net op, waarop alles wordt afgerekend. Overigens is de Direkt-vermarktung van zonnestroom in BRD nu flink aan het aantrekken (nieuwe mogelijkheid onder EEG condities, "vrije markt principe"), er zou in augustus al 1,4 Gigawatt aan PV-capaciteit onder dat "instrumentarium" vallen. Tezamen met populaire windstroom (70% van totaal direkt vermarkt), belast dat de kosten van het Duitse EEG meer dan wanneer er "slechts" FITs (directe feed-in op het net) uitbetaald zouden worden. Photon (september nummer) schat dit inmiddels voor geaccumuleerde volumes binnen het EEG, nu nog vooral windvermogen, in augustus in op 500 miljoen Euro meerkosten...

Het eigenverbruiks-model voor PV, wat maar paar jaar als pilot heeft gedraaid, is door de overheid uit de regeling gegooid. Echter, steeds meer Duitsers zijn al bezig met eigen stroom steeds meer te proberen in huis te verbruiken, omdat gemiddelde kWh net-prijs al lang boven de huidige Einspeise Vergütungen ligt. Maar dat is niet salderen zoals wij dat kennen. Er wordt momentaan afgerekend, en beslist niet over een heel jaar "net metering via nota". Alles wat je niet direct verbruikt moet via de ongunstiger Einspeise Vergütung fysiek bemeten het net op (of, zeer inefficiënt, en nog veel te duur, "opgeslagen in accu's").
Daarnaast krijg ook nog eens allemaal geklungel met allerlei meters, wat ook weer extra kost.
"Geklungel" met meters bij 1,2 miljoen zonnestroom opwekkers in Duitsland? Je weet niet waar je het over hebt. Het is een van de fundamenten van het succes van het Duitse EEG, invoeding en afname fysiek van elkaar scheiden, en vooral geen directe weerstand kweken door partijen als leveranciers of de Staat met extreem hard (Staat, 15 ct/kWh) dan wel pijnlijk (leveranciers, grofweg 7-8 ct/kWh) direct inkomsten te ontzeggen door salderen (grootschalig) te gaan toelaten. Dat gaat onherrroepelijk op termijn fout, en hoe harder en sneller de markt groeit, hoe eerder er flinke wrijvingen met genoemde partijen zullen gaan ontstaan (dat verzet is er natuurlijk al lang, en dat zal flink gaan toenemen).
Nee, de huidige saldeer regeling is prima. Houden zo.
Het was en is een leuke incentive voor alle tweakers hier, ondergetekende incluis. Al is het nog steeds een relict van een noodartikeltje, in 2004 in de Elektriciteitswet gepropt na verschillende amendementen en "capping" van de zijde van - destijds - EZ. Maar als het om honderden megawattpieken gaat binnen paar jaar tijd, gaat dit spaak lopen.

Wim Sinke baart de snelle groei in dit verband ook ernstig zorgen (video NewEnergy.tv), en daagde de sector op 24 mei jl. uit om het voortouw te nemen om het juist niet tot een aanvaring met de Staat te laten komen. Maar wellicht heb je daar andere ideeën over. Dat mag natuurlijk.

@databeestje:
Dat kan geregeld worden. Zoiets?

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Download/DSCF4466_25pct.jpg

(Erlasee Bayern, tracker park van SOLON AG)

[ Voor 2% gewijzigd door zonnigtype op 03-09-2012 21:54 . Reden: foto! ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 19:18
Ik had het al eerder gevraagd, maar volgens mij heb ik er geen antwoord op gezien, of gewoon gemist. (dat laatste is ook goed mogelijk met de snelheid van dit topic)
Hoe meet je je verbruik onafhankelijk van je draaischijfmeter?
Oftewel hoe controleer je je meter?

Wat je zou kunnen doen is een ouderwetse gloeilamp als enige verbruiker aan te zetten (of iets met een verwarmingselement met bekend vermogen) en dan kijken of je verbruik goed geregistreerd wordt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:25
Vandaag is bij mij ook de laatste hand gelegd aan mijn zonnestroom-fabriek.

Zaterdag is Guus het Click-systeem vast komen maken:
Afbeeldingslocatie: http://www.rentier-online.com/got/PV_clickfit1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.rentier-online.com/got/PV_clickfit2.jpg

Vandaag met twee man sterk de rest aankomen sluiten/leggen:

De Paneeltjes (18xSuntech High Performa Pluto Vdm 295 V):
Afbeeldingslocatie: http://www.rentier-online.com/got/PV_panels_box.jpg

Close-up:
Afbeeldingslocatie: http://www.rentier-online.com/got/PV_panel_close_up.jpg

Achterkant:
Afbeeldingslocatie: http://www.rentier-online.com/got/PV_panel_back.jpg

Alles gemonteerd vanaf de begane grond:
Afbeeldingslocatie: http://www.rentier-online.com/got/PV_Bottom.jpg

En vanaf het dak zelf:
Afbeeldingslocatie: http://www.rentier-online.com/got/PV_Bottom2.jpg

En dan nog de bovenste acht:
Afbeeldingslocatie: http://www.rentier-online.com/got/PV_top.jpg

Dit alles wordt opgevangen door deze drie jongens:
Afbeeldingslocatie: http://www.rentier-online.com/got/PV_inverters.jpg
1x AEGProtect PV2800, 2 xAEGProtect PV2000 omvormer, met 3 x fp4all
Pvlogger kaarten erin, aangesloten op een Netgear switch die de data doorstuurt.

En dan natuurlijk nog de meterkast (waar het meeste werk in ging zitten omdat de originele installateur er een bende van had gemaakt...):
Afbeeldingslocatie: http://www.rentier-online.com/got/PV_meterkast.jpg
Bovenin twee meters die puur de opbrengst meten (één voor de set onder de dakkapel en één voor de set erboven), dan op de tweede rail een verbruiksmeter met een Youless erop.
En helemaal onderin de verplichte nieuwe, maar gelukkig domme meter....

Als klap op de vuurpijl vandaag nog bijna 0,6kWh opgewekt!!!!

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
MasterMaceMichu schreef op maandag 03 september 2012 @ 21:54:

[afbeelding]

[afbeelding]

Vandaag met twee man sterk de rest aankomen sluiten/leggen:

De Paneeltjes (18xSuntech High Performa Pluto Vdm 295 V):
[afbeelding]

Close-up:
[afbeelding]

Achterkant:
[afbeelding]

Alles gemonteerd vanaf de begane grond:
[afbeelding]

En vanaf het dak zelf:
[afbeelding]

En dan nog de bovenste acht:
[afbeelding]

Dit alles wordt opgevangen door deze drie jongens:
[afbeelding]
1x AEGProtect PV2800, 2 xAEGProtect PV2000 omvormer, met 3 x fp4all
Pvlogger kaarten erin, aangesloten op een Netgear switch die de data doorstuurt.

En dan natuurlijk nog de meterkast (waar het meeste werk in ging zitten omdat de originele installateur er een bende van had gemaakt...):
[afbeelding]
Bovenin twee meters die puur de opbrengst meten (één voor de set onder de dakkapel en één voor de set erboven), dan op de tweede rail een verbruiksmeter met een Youless erop.
En helemaal onderin de verplichte nieuwe, maar gelukkig domme meter....

Als klap op de vuurpijl vandaag nog bijna 0,6kWh opgewekt!!!!
Soppuh! Nice! :)
en welkom bij de club :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 14:52

MieJuul

3970Wp

sypie schreef op maandag 03 september 2012 @ 20:43:
[...]
Zo gaat het in de kastenbouw/seriematige bouw van verdeelinrichtingen ook. Je gaat echt niet alles met het handje vastdraaien, die is gek. Accuboormachine op de juiste stand, de lichtste is vaak al voldoende vast, en gaan met die banaan. De slipkoppeling doet z'n werk echt wel. Sneller werken is minder onkosten, en jij wilt het ook voor ene prikkie hebben...

Je kunt het beter met een accuboormachine doen die een fatsoenlijke bit heeft dan een schroevendraaier die gewoon niet goed past, wat waarschijnlijk vaker gebeurt.
Ik kan dit bevestigen, als paneelbouwer zijnde :-)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Mooie installatie, veel plezier ermee :)
Ook al aangemeld bij Anton?
https://docs.google.com/s...hwbmV3YTZMc2c&hl=nl#gid=0
https://docs.google.com/s...xTnhwbmV3YTZMc2c6MQ#gid=0

[ Voor 11% gewijzigd door SpeksteenWP op 03-09-2012 22:14 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Eigenlijk zouden de zonnepanelen pas morgen gelegd worden, maar ze kwamen op de terugweg van een andere klus alvast een start maken. Om 16:00 uur zijn ze met 3 man begonnen en het schoot zo goed op dat ze doorgingen en om 20:30 klaar waren. Jammer genoeg niet genoeg licht meer om de meter terug te zien draaien.

20 x CHN245-60P panelen, 1.64m x 0.99 m. Ik had al wat gepuzzeld om de panelen zo goed mogelijk te verdelen. Door de 2 kleine dakramen was dat best nog moeilijk, zeker omdat ik de panelen zo hoog mogelijk wilde plaatsen, zodat ik 's avonds zo goed als geen schaduw heb. Uiteindelijk is dit de puzzel geworden.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/35461579/zontech/0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/35461579/zontech/1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/35461579/zontech/2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/35461579/zontech/3.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/35461579/zontech/4.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/35461579/zontech/5.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/35461579/zontech/6.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
TD-er schreef op maandag 03 september 2012 @ 21:54:
[...]

Ik had het al eerder gevraagd, maar volgens mij heb ik er geen antwoord op gezien, of gewoon gemist. (dat laatste is ook goed mogelijk met de snelheid van dit topic)
Hoe meet je je verbruik onafhankelijk van je draaischijfmeter?
Oftewel hoe controleer je je meter?

Wat je zou kunnen doen is een ouderwetse gloeilamp als enige verbruiker aan te zetten (of iets met een verwarmingselement met bekend vermogen) en dan kijken of je verbruik goed geregistreerd wordt.
Ik heb in een ijslollie stokje 2 gaatjes geboord, in de 1st een led lampje en de 2e een licht sensor. Het ledje verlicht in een straal zeg maar de draaischijf. Het stokje op het draaischijf ruitje geplakt. Als nu het zwarte streepje langs de sensor gaat, dan lees ik dit software matig als een pulse. Het voltage gaat omlaag wat ik meet. Het werkt goed moet ik zeggen, de streepjes tellen. Het verbruik meet ik ook met een KWH SO pulsemeter klasse 1. Ik meet nu dus dubbel, er mag geen verschil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
@NielsTN: Thanks, ben er ook zeer blij mee. Morgen hopelijk de eerste dag met een mooie opbrengst!

@Speksteenkachel: doe ik morgen, na mijn eerste productie-dag..... ;)

@Zuinigerijder: Dat is inderdaad een enorme legpuzzel....Hadden ze wel heel snel voor elkaar bij jou!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
zonnigtype schreef op maandag 03 september 2012 @ 21:52:
[...]
Denk het niet, dat je 543 MWp gedeeld door factor 5 (grofweg ratio bevolking BRD:NL) = 109 MWp in een maandje d'r bij zonder problemen krijgt weg gesaldeerd, onze pappenheimers kennende.

En 29,7 GWp in korte tijd inhalen? Zelfs /5 = 5,9 GWp? Ik bezie de saldering van de output van dat enorme volume (zeer conservatief geschat op 5,3 terawattuur/jaar, 1,3 maal jaar output Borssele), grotendeels à 23 ct/kWh met die hoeveelheden met bovenmatige belangstelling.
De Duitse situatie is niet te vergelijken met de NL situatie nu. Met inhaalslag bedoel ik geenszins dat we ze gaan inhalen, maar dat we ten minste per capita dezelfde "opbouwsnelheid" gaan krijgen, of iig in de buurt van.

Ik maak me daar niet druk om.

Bovendien, vangen de Duitsers inmiddels minder voor hun PV stroom dan ze betalen, of is het nog steeds net aan meer? Kortom, gewoon salderen is prima voor de gewone consument. Prima rendabel, straks zelfs binnen 6 jaar (als het niet beter is) terugverdient. Daar hoeft geen extra geld bij. Anders krijg je ook weer Duitse taferelen; iedereen betaald, ook de arme Duitser die geen PV kan betalen.
[...]
Hoe vaak moet ik het nog zeggen? Duitsers salderen niet, dus de suggestie "zo min mogelijk stroom gebruiken" bij hoge PV-output is gewoon niet aan de orde daar, want in de meeste gevallen gaat nog steeds alles direct het net op, waarop alles wordt afgerekend.
Nee, maar hier met gewone terugtelmeters is het een ander verhaal. Kortom; Nederland != Duitsland.

En ik heb het over de gewone Nederlandse huishoudens, niet bedrijven/boeren.
Het eigenverbruiks-model voor PV, wat maar paar jaar als pilot heeft gedraaid, is door de overheid uit de regeling gegooid. Echter, steeds meer Duitsers zijn al bezig met eigen stroom steeds meer te proberen in huis te verbruiken, omdat gemiddelde kWh net-prijs al lang boven de huidige Einspeise Vergütungen ligt. Maar dat is niet salderen zoals wij dat kennen. Er wordt momentaan afgerekend, en beslist niet over een heel jaar "net metering via nota". Alles wat je niet direct verbruikt moet via de ongunstiger Einspeise Vergütung fysiek bemeten het net op (of, zeer inefficiënt, en nog veel te duur, "opgeslagen in accu's").
Maar naar een dergelijke indirecte incentive moeten we uiteindelijk wel heen. Iets minder krijgen voor je stroom dan je betaald is ideaal. Gelijk een incentive voor een zo hoge mogelijke utiliteitsfactor van je zonnestroom.

In Duitsland aan de orde vanwege het grote aandeel PV, maar in Nederland nog lang niet.
[...]
"Geklungel" met meters bij 1,2 miljoen zonnestroom opwekkers in Duitsland?
Nee, met de NL meters, ik heb het niet over de Duitse situatie.

Er moeten dan allemaal aparte meters geïnstalleerd worden = extra kosten. Niet nodig met salderen.
Je weet niet waar je het over hebt. Het is een van de fundamenten van het succes van het Duitse EEG, invoeding en afname fysiek van elkaar scheiden, en vooral geen directe weerstand kweken door partijen als leveranciers of de Staat met extreem hard (Staat, 15 ct/kWh) dan wel pijnlijk (leveranciers, grofweg 7-8 ct/kWh) direct inkomsten te ontzeggen door salderen (grootschalig) te gaan toelaten. Dat gaat onherrroepelijk op termijn fout, en hoe harder en sneller de markt groeit, hoe eerder er flinke wrijvingen met genoemde partijen zullen gaan ontstaan (dat verzet is er natuurlijk al lang, en dat zal flink gaan toenemen).
Het was een van de fundamenten van het succes, toen PV nog duur was, toen je nog geenszins kon spreken van grid parity, nu is de situatie compleet anders. Wij hoeven die weg niet meer op.

En ja, uiteindelijk kan je niet meer salderen, maar in NL de komende jaren echt nog wel zonder al te veel wrijving. Uiteindelijk zal je er minder voor gaan krijgen (logischerwijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
[...]
[...]
Guus met de gouwen kabels?

Ziet er mooi uit! Een échte array van AEG Protect PeeVee (hé dat rijmt!)

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:37
_jorrit_ schreef op maandag 03 september 2012 @ 11:14:
Voor de geinteresseerden in verdeelinrichtingen, hier een link naar een draadje op Fok over het (waarschijnlijk profi) aanleggen ervan: http://forum.fok.nl/topic/1644587/1/25
ik zie echter niet waar hij de spanning voor de klok en schemerschakelaar vanaf groep 4 voedt. het lijkt er mee rop dat deze vanaf de aardlek 1 t/m 4 gevoed wordt.
jammer dat er niks over aarde wordt verteld, en waarom de klok en schemrschakelaar rechts zitten terwijl deze vanaf links wordt gevoed.

er staat vedrer immers niks over vermeld op de opschriften. dus zo duidelijk / simpel of eenduidig vindt ik de kast niet opgebouwd.

verder vraag ik me af, wanneer je een wcd of beltrafo monteert (in de verdeelkast) tellen deze dan als groep? of moeten ze achter een eindgroep van ten hoogste 16A worden gezet ?

verder leuk die klemmenstroken, maar een gewone sterveling komt die nooit ergens tegen, er wordt wel verteld dat die altijd worden gebruikt n groetere kasten, maar het nut ervan wordt niet echt duidelijk.

het heeft denk ik hetzelfde voordeel als een patchkabel in een patchkast, je kunt de spanning er makkelijk ahalen om er iets op aan te sluiten of de installatie aan te passen.
maar was het al niet de bedoeling dat de kast compleet spanningloos zou zijn op het moment dat de kap er af gaat? op de hoofdschakelaar na dan misschien?

in mijn wioning zit een 40 ampere automaar als hoofdzekering, dus ik kan de hele meterkast echt spanningloos maken, zelfs de meter is dn spanningloos, maar daar kan ik natuurlijk niet bij ( is verzegeld)

ik heb verder ABB busboard, dus geen adereindhulzen nodig ( heb je ook niet nodig bij massief koperdraad in plaats van kabel)
maar wel een beltrafo op 1 kant van de busboardrail. nu vroeg ik me dus af, mag ik daar dan 3 of 4 eindgroepen van 16 ampere bij zetten?
de trafo is volgens mij geen zekering? maarrechtstreeks op de aardlek aangesloten zonder wcd op die "groep" dus dat "mag"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Barrycade schreef op maandag 03 september 2012 @ 21:31:
[...]

Mooi zonnig plaatje :)

Oost/West opstelling nog overwogen? Zo te zien heb je er een mooi dak voor.
Oost heeft helaas teveel schaduw, maar op deze westzijde kan ik er links naast nog eens 9 panelen in dezelfde opstelling kwijt als ik dat in de toekomst zou willen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wauw. gaaf om die nieuwe PV's te zien. Daardoor krijg ik toch enorm te kriebels hoor. Daardoor ik bijna mijn hele huurhuis willen volleggen en volhangen langs de muren met PV.

Nadeel is dan wel, dat ik mijn elektriciteitsaansluiting moet laten verzwaren, omdat ik met mijn 1x 35A bijna aan de maximum aan te sluiten vermogen (W) aan PV-power zit.

zie http://www.zonnekoning.com/informatie/hoofdaansluiting.
Zelf heb ik nu 3000W + 1700W = 4700W aan omvormervermogen.Maximaal mag ik 5750 W aansluiten. Dus dan blijft er niet veel meer over: ± 1050W aan vermogen.

Totzover mijn PV-dromen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op maandag 03 september 2012 @ 22:39:
Zelf heb ik nu 3000W + 1700W = 4700W aan omvormervermogen.Maximaal mag ik 5750 W aansluiten. Dus dan blijft er niet veel meer over: ± 1050W aan vermogen.

Ik wou dat ik zo'n dak had.

Mooie Foto's! Gaat de goede kant op zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

In Amerika worden ze langzaam wakker.
http://www.nuzakelijk.nl/...r-groei-zonnepanelen.html

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
In het eerste semester van 2012 zorgde Amerika voor een groei van 3,5 gigawatt aan capaciteit, 40 procent van de wereldwijde groei.
Ik meen ergens iets gelezen te hebben van een importheffing van 250% (!) op chinese panelen na 1 juni 2012.

Lijkt me dus gewoon een 'nu je kans pakken, straks kan het niet meer' actie van de consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Bartjuh schreef op maandag 03 september 2012 @ 22:26:

Bovendien, vangen de Duitsers inmiddels minder voor hun PV stroom dan ze betalen, of is het nog steeds net aan meer? Kortom, gewoon salderen is prima voor de gewone consument. Prima rendabel, straks zelfs binnen 6 jaar (als het niet beter is) terugverdient. Daar hoeft geen extra geld bij. Anders krijg je ook weer Duitse taferelen; iedereen betaald, ook de arme Duitser die geen PV kan betalen.
Neen, niet iedereen betaalt in BRD. De lasten worden vanwege de industrie ondersteuningslobby van de regering steeds meer naar steeds minder (particuliere) schouders verschoven, en dat is foute boel. Dat was uitdrukkelijk NIET de bedoeling van Hermann Scheer en de zijnen, die lasten moeten door ALLE stroomverbruikers worden gedragen (de 1,2 miljoen PV-producenten incluis, via hun standaard afname meter). Er worden desondanks steeds meer bedrijven uitgesloten, en dat is waanzin en gevaarlijk spel.

"Daar hoeft geen extra geld bij"??? Dat komt allemaal uit de rijksuitgaven die niet meer worden geïncasseerd, maar waar wel mee en "op" werd gerekend door Min. Fin. Ergo: "iedereen" die belastingen betaalt, betaalt de NL saldering. Omdat de inkomsten voor de Staat bij de hoogste EB staffel(s) stapsgewijs gaan opdrogen. En dat ergens anders vandaan gehaald "zou kunnen gaan worden". Ik roep even in herinnering de injectietarieven die in Vlaanderen weer uit de poppenkast zijn getoverd... (moet je wel bij energieleveren.nl geregistreerd staan, waarschijnlijk, anders "kent de netbeheerder je niet"... :/ ).
Nee, maar hier met gewone terugtelmeters is het een ander verhaal. Kortom; Nederland != Duitsland.
Nogal kort door de bocht. Nederland is onvergelijkbaar aan Duitsland op dit en vele andere vlakken.
Maar naar een dergelijke indirecte incentive moeten we uiteindelijk wel heen. Iets minder krijgen voor je stroom dan je betaald is ideaal. Gelijk een incentive voor een zo hoge mogelijke utiliteitsfactor van je zonnestroom.
Wordt aan gewerkt door EPIA (>> Sinke).
Er moeten dan allemaal aparte meters geïnstalleerd worden = extra kosten. Niet nodig met salderen.
Totdat een eigenwijze heikneuter van een netbeheerder gedwongen meter vervanging voor de perfect salderende Ferraris dicteert. Die mag je ook betalen. In Duitsland kun je fysiek eigenaar van een eigen geijkte Einspeise Meter zijn. Die voor een prikkie kan worden gekocht, en je geen jaarlijkse meterhuur kost. Meterhuur in NL (gestandaardiseerd per 1-1--2008) kost je momenteel EUR 31,39/jaar, al is het ding al lang afgeschreven.

Invoedingstarieven zijn nog dermate gunstig in BRD, met 20 jarige zekerheid, dat installeren van extra meter als onderdeel van het standaard (scherpe) aanbod voor PV-installaties binnen no-time is terugverdiend. Da's peanuts op het totaal (dakvullende systemen).
En ja, uiteindelijk kan je niet meer salderen, maar in NL de komende jaren echt nog wel zonder al te veel wrijving. Uiteindelijk zal je er minder voor gaan krijgen (logischerwijs).
Ik help het je hopen, van die "weinig wrijving"... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

AllesKan schreef op maandag 03 september 2012 @ 22:48:

Ik meen ergens iets gelezen te hebben van een importheffing van 250% (!) op chinese panelen na 1 juni 2012.

Lijkt me dus gewoon een 'nu je kans pakken, straks kan het niet meer' actie van de consument.
Chinezen gaan gewoon verder dumpen. Ze zijn al bezig hun cellen e.d. uit Korea, etc. te halen, kunnen ze (deel) dumpverordeningen mogelijk gaan omzeilen. Of ze gaan gewoon daar fabrieken neerzetten. Of ze gooien het eigen land vol met de eigen producten. Kan ook dat het een EN-EN-EN scenario gaat worden.

Maar de handelsoorlog wordt op alle fronten gevoerd (India die Amerika kan dagen met beschuldiging eigen PV-industrie te bevoordelen t.o.v. die in India).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
zonnigtype schreef op maandag 03 september 2012 @ 23:01:
Chinezen gaan gewoon verder dumpen. Ze zijn al bezig hun cellen e.d. uit Korea, etc. te halen, kunnen ze (deel) dumpverordeningen mogelijk gaan omzeilen. Of ze gaan gewoon daar fabrieken neerzetten. Of ze gooien het eigen land vol met de eigen producten. Kan ook dat het een EN-EN-EN scenario gaat worden.

Maar de handelsoorlog wordt op alle fronten gevoerd (India die Amerika kan dagen met beschuldiging eigen PV-industrie te bevoordelen t.o.v. die in India).
Zolang ze in de EU de importheffingen maar laten rusten. Ik wil aankomend voorjaar er nog 3kWp bijleggen, maar niet als daar een importheffing opzit waardoor mijn tvt fors toeneemt. (en ik vind 2 jaar al fors...)

Nou ja, nog ff een paar maandjes afwachten dan maar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 19:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Tommybear1979 schreef op maandag 03 september 2012 @ 14:37:
Toch maar even een kickje met mijn vraag omdat ik denk dat het een interessante vraag is:

- Wat zijn voor/nadelen tussen systemen met veel kleine panelen en systemen met een paar grotere panelen.
Dus bijv. 25x100Wp tov 10x250Wp.

Iets wat mij dan tebinnen schiet is wat bijvoorbeeld :
- dat als je kleine paneeltjes neemt je verhoudingsgewijs meer alumunium rand hebt per oppervlakte welke aan het frame geschroefd wordt.
- Wellicht doet dit iets voor de koeling?
- Maar met verhoudingsgewijs meer rand heb je misschien ook meer kans op corrosie?
- De panelen sluit je op elkaar aan met de af fabriek aan het paneel gemonteerde kabels en connectoren. Met meer panelen wellicht totaal meer DC lengte en meer connectors=meer verliezen?

Wat zijn jullie gedachten?
Overweging is namelijk dat ik met kleine paneeltjes totaal meer Wp op m''n dak kwijt kan dan met grote panelen.
Op een schuin dak meer montage materiaal, de opbrengst/performance lijkt (lees weet het niet zeker) iets minder maar hangt van zoveel factoren af.
Heb hier 20x 1m20x0,55m panelen, vandaar.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat. Als blijkt dat jouw ferrarismeter echt te weinig aangeeft, dan ga ik de mijne ook maar eens nameten. Ik ben vooralsnog geen voorstander voor een slimme meter, maar als de ferraris echt kWh gaat kosten....

En ach, over een paar jaar moeten we er waarschijnlijk allemaal aan geloven. Als PV echt gaat doorbreken, zal het salderen snel aangepakt/aangepast worden. De belastingcentjes zijn heilig.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Je kunt toch heel simpel een 2e teller direct na je hoofdschakelaar plaatsen? Dan kan je je ferraris altijd checken. (mits die 2e teller ook zowel naar boven als beneden kan tellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 19:18
JoopC schreef op maandag 03 september 2012 @ 22:17:
[...]

Ik heb in een ijslollie stokje 2 gaatjes geboord, in de 1st een led lampje en de 2e een licht sensor. Het ledje verlicht in een straal zeg maar de draaischijf. Het stokje op het draaischijf ruitje geplakt. Als nu het zwarte streepje langs de sensor gaat, dan lees ik dit software matig als een pulse. Het voltage gaat omlaag wat ik meet. Het werkt goed moet ik zeggen, de streepjes tellen. Het verbruik meet ik ook met een KWH SO pulsemeter klasse 1. Ik meet nu dus dubbel, er mag geen verschil zijn.
Let wel dat je dergelijke data alleen kunt vergelijken wanneer je niet teruglevert, of alleen maar teruglevert en niet verbruikt.
Een draaischijfmeter kan bijvoorbeeld rond het 0-verbruik precies met het vlakje voor de sensor heen en weer draaien, of precies niet. (die kans is groter, want vlakje is maar een klein stukje van de omtrek)
Dit terwijl de S0 meter gewoon een pulsje geeft na X Wh langs die meter, ongeacht de richting.
Dus vooral als je vaak "door de nul" gaat op een dag, zul je een groot verschil meten tussen beide.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

In ander goed nieuws, ik had een Ticket bij het Vodafone NOC geopened over het niet bereikbaar zijn van de PVoutput.org website. (21-08-2012).

Ergens vorige week rond de 28ste is het opgelost en is het nu dus mogelijk de PVoutput.org website te bezoeken als je gebruik maakt van het Vodafone 3G/data netwerk. Het duurde wat langer ivm een onder aannemer.

Dus ook de Android applicaties van Mark McDonald PVoutput en Solar Analyzer kunnen nu data tonen van deze website.

Het technische verhaal hier achter was een niet bijgewerkt BOGON filter. Dit filter blokkeert niet uitgegeven IPv4 reeksen, echter, inmiddels is vrijwel alles al uitgedeeld, en de IPv4 reeks waar PVoutput.org op zit al in februari 2011.

Lastig om te debuggen, de Vodafone Smartphone Crew is leuk, maar als het geen smartphone issue betreft gaat het ze toch boven hun hoofd. Gelukkig gaat het aanmelden via het officiele NOC contact wel zoals het hoort. Vodafone heeft het iig een aantal maanden sneller opgelost dan Verizon Wireless in Amerika.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
ZuinigeRijder schreef op maandag 03 september 2012 @ 22:14:
Eigenlijk zouden de zonnepanelen pas morgen gelegd worden, maar ze kwamen op de terugweg van een andere klus alvast een start maken. Om 16:00 uur zijn ze met 3 man begonnen en het schoot zo goed op dat ze doorgingen en om 20:30 klaar waren. Jammer genoeg niet genoeg licht meer om de meter terug te zien draaien.

20 x CHN245-60P panelen, 1.64m x 0.99 m. Ik had al wat gepuzzeld om de panelen zo goed mogelijk te verdelen. Door de 2 kleine dakramen was dat best nog moeilijk, zeker omdat ik de panelen zo hoog mogelijk wilde plaatsen, zodat ik 's avonds zo goed als geen schaduw heb. Uiteindelijk is dit de puzzel geworden.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Ah, de mannen van Zontech...Die hebben hier in de straat ook een WZW dak volgegooid. Die gaan blijkbaar het hele land door.

edit:
verderop is er dik 6kWp bijgeplaatst op de platte daken van de bungalowtjes hier. Niet handig geplaatst door n.b. de grootste installateur hier uit de buurt. Met de door eric-pvt op mij overgebrachte kennis zou ik het daar heel anders aanpakken:
- strak op zuid richten ipv achter de bomen op ZZO
- niet de "standaard" hellingshoek van 30 graden, maar lekker op 20 graden.
- wat panelen op west richten. Je hebt daar vrij zicht.

[ Voor 13% gewijzigd door hansdegit op 04-09-2012 09:42 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[afbeelding]
Ik kan het niet goed zien maar het lijkt alsof de 2 kWh meters niet hetzelfde gemonteerd zijn,eentje met de tekst van boven naar beneden en de andere met de tekst van beneden naar boven. Is er een reden waarom je dat zo gedaan hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

databeestje schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 07:20:
In ander goed nieuws, ik had een Ticket bij het Vodafone NOC geopened over het niet bereikbaar zijn van de PVoutput.org website. (21-08-2012).

Ergens vorige week rond de 28ste is het opgelost en is het nu dus mogelijk de PVoutput.org website te bezoeken als je gebruik maakt van het Vodafone 3G/data netwerk. Het duurde wat langer ivm een onder aannemer.

Dus ook de Android applicaties van Mark McDonald PVoutput en Solar Analyzer kunnen nu data tonen van deze website.

Het technische verhaal hier achter was een niet bijgewerkt BOGON filter. Dit filter blokkeert niet uitgegeven IPv4 reeksen, echter, inmiddels is vrijwel alles al uitgedeeld, en de IPv4 reeks waar PVoutput.org op zit al in februari 2011.

Lastig om te debuggen, de Vodafone Smartphone Crew is leuk, maar als het geen smartphone issue betreft gaat het ze toch boven hun hoofd. Gelukkig gaat het aanmelden via het officiele NOC contact wel zoals het hoort. Vodafone heeft het iig een aantal maanden sneller opgelost dan Verizon Wireless in Amerika.
Nou nog iets voor ios... is er niet denk ik. wel kan je gewoon via de website kijken maar niet handig.
ook zou het leuk zijn om het weer mee te laten lopen, ofwel de temperatuur van een weerstation in de buurt, iemand enig idee hoe dit te doen? heb je dan api gegevens nodig van het weerstation?
hansdegit schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 08:50:
[...]

Ah, de mannen van Zontech...Die hebben hier in de straat ook een WZW dak volgegooid. Die gaan blijkbaar het hele land door.

edit:
verderop is er dik 6kWp bijgeplaatst op de platte daken van de bungalowtjes hier. Niet handig geplaatst door n.b. de grootste installateur hier uit de buurt. Met de door eric-pvt op mij overgebrachte kennis zou ik het daar heel anders aanpakken:
- strak op zuid richten ipv achter de bomen op ZZO
- niet de "standaard" hellingshoek van 30 graden, maar lekker op 20 graden.
- wat panelen op west richten. Je hebt daar vrij zicht.
Als je kan kiezen tussen ZZO of ZZW welke richting zou het beste zijn kwa opbrengst?

[ Voor 21% gewijzigd door Rol-Co op 04-09-2012 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Rol-Co schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 09:44:
[...]

Nou nog iets voor ios... is er niet denk ik. wel kan je gewoon via de website kijken maar niet handig.
ook zou het leuk zijn om het weer mee te laten lopen, ofwel de temperatuur van een weerstation in de buurt, iemand enig idee hoe dit te doen? heb je dan api gegevens nodig van het weerstation?
Apps list.
http://www.pvoutput.org/help.html#integration-mobile-apps

API key aanmaken op wunderground.com, zoek dan een code van een weerstation in de buurt. Werkt prima voor mij.
http://www.pvoutput.org/help.html#autoupload-weather

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Rol-Co schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 09:44:
[...]

Als je kan kiezen tussen ZZO of ZZW welke richting zou het beste zijn kwa opbrengst?
Dat maakt niet zo heel veel uit hier (is afhankelijk van je locatie, bedoel ik). Voor onze paneeltjes scheelt het wel (< 10%) om ze ipv 160gr op 175gr te richten. Die van de buren zijn in lijn met hun dak gelegd, op 160 graden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@databeestje

werkt, thanks

@hans
gouda, ik kan ze gewoon draaien namelijk en liggen nu ZW zodat ik in de avond langer heb, smorgens zit er toch een dak voor maar ik merk dat de piek nu om 15:00-15:30 heb wat misschien beter is om ze meer naar zuid te draaien.
Of is dat een beetje trial en error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:03
Verwijderd schreef op maandag 03 september 2012 @ 22:39:
Wauw. gaaf om die nieuwe PV's te zien. Daardoor krijg ik toch enorm te kriebels hoor. Daardoor ik bijna mijn hele huurhuis willen volleggen en volhangen langs de muren met PV.

Nadeel is dan wel, dat ik mijn elektriciteitsaansluiting moet laten verzwaren, omdat ik met mijn 1x 35A bijna aan de maximum aan te sluiten vermogen (W) aan PV-power zit.

zie http://www.zonnekoning.com/informatie/hoofdaansluiting.

er zijn nog wel dromen hoor als je echt zou willen.
met 35A kun je best nog wel wat doen.

de info van http://www.zonnekoning.com/informatie/hoofdaansluiting.
(of die van http://www.solarnrg.nl/hoofdaansluiting
vraag me af wie van wie het nu gecopieert heeft.
ze bevatten allebei de zelfde fouten)
geven allen maar aan wat de grootste omvormer is.

kijk naar hoe de omvormer is gezekerd.
b.v 2 x een omvormer van 16A + een soladin600/steca500 (2,25A)
16A + 16A + 2,25A = 34,25A
dan heb je 2x 3680W + 500W = 7860W.
dit zou de hoofdstop moeten kunnen handelen.

door de omvormers 20% te onder dimensioneren kom je dan op:
2x 4400Wp + 600Wp = 9400Wp

ook zou je nog oost-west kunnen leggen om een betere spreiding te hebben over de dag.
ik gok een 12kWp zou dan mogelijk zijn.
dan levert dat wel een 10.000kWh op per jaar.

je wil dan geen slimme meter meer >:)
want dan saldeer je meer als 5000kWh.

van mij kun je dus wel effe door dromen hoor. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
@Rol-co:
Ja, da's trial and error. Maar alleen jij kunt bepalen wat voor jou het beste werkt. Wat is nu je hellingshoek?

[ Voor 4% gewijzigd door hansdegit op 04-09-2012 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Hellingshoek is laag, 13 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rol-Co schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 10:40:
Hellingshoek is laag, 13 graden.
en achter een huis. op een schuurtje. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

migjes schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 10:40:
[...]

en achter een huis. op een schuurtje. ;)
Huis nog niet (liggen bij de buren :P ), wel op een laag dak inderdaad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaking_Deejay
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 08:29

Tweaking_Deejay

www.dj-erik.nl

De beloofde pica's van mijn 3675 wp installatie :) (klikbaar):

Het bouwpakketje:
Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/erik.gerritsen/Geleverd-klein.jpg

De panelen:
Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/erik.gerritsen/PV-panelen-klein.jpg
15 stuks, 245 wp. klik voor pdf.

Ballast (gratis via marktplaats 8) ) en ClickFit met rechts op de grond de panelen (de rechter zijde van de garage is pal zuid):
Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/erik.gerritsen/Ballast-Clickfit-klein.jpg

Het dak vol panelen:
Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/erik.gerritsen/Garage-met-panelen-klein.jpg
2 strings: 1x7 en 1x 8 panelen. Ze liggen op hetzelfde afschot als het dak, maar er blijft aardig wat water achter na een regenbui...

De installatie binnen (in de kelder van de garage):
Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/erik.gerritsen/Installatie-binnen-klein.jpg

Dit alles rechtstreeks op een 16A alamat aangesloten in de groepenkast.

Vrijdag 17 augustus opgeleverd, opbrengst de eerste week: 77 kwh 8)

Ik heb inmiddels bluetooth op mijn server (WHS 2011) geïnstalleerd, deze staat in dezelfde ruimte. Ik krijg alleen de connectie met de SMA niet voor elkaar, het installeren van Sunny Explorer loopt vast op het connecten met de omvormer (Net ID gewoon zichtbaar en ook gekoppeld). Iemand die hier ervaringen mee heeft?

"...We tell people who come to our concerts that they can tape the shows if they want. I think it is cool that people are so passionate about our music." -- Bono

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
@Tweaking-DJ

Mooi! Maar ik ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen m.b.t. vuiligheid op de panelen, omdat het regenwater niet makkelijk het vuil weg kan laten lopen... misschien valt het mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaking_Deejay

Tweaking_Deejay

www.dj-erik.nl

Bartjuh schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 12:47:
@Tweaking-DJ

Mooi! Maar ik ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen m.b.t. vuiligheid op de panelen, omdat het regenwater niet makkelijk het vuil weg kan laten lopen... misschien valt het mee?
2 keer per jaar schoonmaken helpt denk ik wel :)

Ik zat er aan te denken om het afschot toch iets te vergroten om het overtollige water af te voeren, maar de prijs van de materialen daarvoor lijkt me niet opwegen tegen de opbrengsten...

"...We tell people who come to our concerts that they can tape the shows if they want. I think it is cool that people are so passionate about our music." -- Bono

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Tweaking_Deejay schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 12:54:
[...]

Ik zat er aan te denken om het afschot toch iets te vergroten om het overtollige water af te voeren, maar de prijs van de materialen daarvoor lijkt me niet opwegen tegen de opbrengsten...
Gaat snel hoor die vervuiling, 2x per maand cleanen komt eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe je dit hebt vastgemaakt. Zitten de alu strips alleen aan de tegels vast? Als ik zie wat voor hoeveelheden tegels er in de standaard systemen voor platte daken gaan, lijkt me de door jou gebruikte ballast wat weinig. Dit is wel de manier waarop ik ook mijn installatie wil gaan uitbreiden dus ik ben erg benieuwd (ook goed bereikbaar plat dak waar ik de panelen plat op wil monteren ivm zicht vanuit de tuin/buren).
databeestje schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 13:03:
Aparte combinatie van een string van 7 en 8 panelen op deze sunnyboy met 1 MPPT. En ik maar denken dat het niet goed ging. Ik vraag me dan ook af op welke MPP spanning deze nu functioneert.

Dit zou eigenlijk niet moeten werken, bijzonder. Als het 2 strings van 7 waren kan ik me dat dan weer wel voorstellen, echter:.
En bovenstaande. Sunny Design zelf stelt 1 string van 15 panelen voor. 77kwh opbrengst in de eerste week is zeer mager. In dezelfde week haalde ik met mijn installatie (3500Wp) 120kwh. Reken het nog maar eens een keer goed door met Sunny Design zou ik zeggen :) (ik ga uit van de Astronergy CHSM 6610P-245 panelen)

[ Voor 57% gewijzigd door Luit op 04-09-2012 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Aparte combinatie van een string van 7 en 8 panelen op deze sunnyboy met 1 MPPT. En ik maar denken dat het niet goed ging. Ik vraag me dan ook af op welke MPP spanning deze nu functioneert.

Dit zou eigenlijk niet moeten werken, bijzonder. Als het 2 strings van 7 waren kan ik me dat dan weer wel voorstellen, echter:

Een string van 7 panelen zit buiten het MPPT bereik van de SB3000HF (170 Volt)
Een string van 8 panelen zit net binnen het MPPT bereik van de SB3000HF (194Volt)

Deze astroenergy panelen hebben een Voc van 38 volt, 15x38=570 Volt. Sunny Design heeft wel de 240Wp variant, die zit daar dicht bij in de buurt. (CHSM 6610P (240W) (EU)
Volgens Sunny Design is 1 string van 15 panelen op de SB3000HF-30 is geen probleem.
Nominale spanning is 403 Volt, minimum 365, maximum 626 Volt bij -10C

De min van lus A op de plus van lus B.
Sluit de Plus van A en de Min van B op SB3000HF
Dat valt dus binnen de specificaties, doet de HF het ook een stuk beter, deze wil een beetje spanning hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
[...]

Als de rechterkant van de foto het zuiden is kun je toch gewoon rij 2 (vanaf de rechterkant geteld) van de tegels iets ophogen door er wat onder te leggen? En rij 3 nog iets hoger, enz ? Je rails liggen er goed voor.

[ Voor 3% gewijzigd door AllesKan op 04-09-2012 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Hallo Databeestje, ik krijg de webpagina die jij hebt gemaak niet aan de praat. (om kwh van pvoutput te halen). Is het mogelijk dat jij, als het niet te veel moeite is, een werkende pagina (waar ik alleen op hoef te klikken) te maken. Ik heb geen kaas gegeten van web pagina's, zal wel komen door mijn leeftijd maar mijn einddoel is om het te verbouwen tot een Google Gauge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AllesKan schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 13:24:
[...]

Als de rechterkant van de foto het zuiden is kun je toch gewoon rij 2 (vanaf de rechterkant geteld) van de tegels iets ophogen door er wat onder te leggen? En rij 3 nog iets hoger, enz ? Je rails liggen er goed voor.
Dan komt hij ruimte te kort, je hebt snel een stuk schaduw achter de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Rol-Co schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 13:28:
Dan komt hij ruimte te kort, je hebt snel een stuk schaduw achter de panelen.
Nee, dan wordt het 1 hellend vlak. Niet maar de helft van de rijen ophogen, maar allemaal oplopend. (Behalve de de eerste rij dan, dat heeft weinig zin.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
AllesKan schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 13:29:
[...]

Nee, dan wordt het 1 hellend vlak. Niet maar de helft van de rijen ophogen, maar allemaal oplopend. (Behalve de de eerste rij dan, dat heeft weinig zin.)
of de panelen een slag draaien en gebruik maken van de 6 diodes. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

JoopC schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 13:27:
Hallo Databeestje, ik krijg de webpagina die jij hebt gemaak niet aan de praat. (om kwh van pvoutput te halen). Is het mogelijk dat jij, als het niet te veel moeite is, een werkende pagina (waar ik alleen op hoef te klikken) te maken. Ik heb geen kaas gegeten van web pagina's, zal wel komen door mijn leeftijd maar mijn einddoel is om het te verbouwen tot een Google Gauge.
Hallo Joop, het is een stukje PHP code in een web pagina maar in de basis zou je de API url van PVoutput.org kunnen gebruiken om de comma seperated values te verkrijgen.

Als je deze URL van pvoutput.org aanroept krijg je CSV data terug.
code:
1
http://pvoutput.org/service/r2/getstatistic.jsp?sid=<je_sid>&key=<jouw_API_key>&df=20120805'

De output ziet er dan zo uit.
code:
1
196062,0,6324,186,10012,2.875,31,20120805,20120904,4.551,20120812

Hier is de documentatie van de functie.
http://pvoutput.org/help.html#api-getstatistic

Ik heb contact gehad met de PVoutput.org website maar er schijnt weinig vraag naar een ROI widget te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
databeestje schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 13:37:
[...]

Hallo Joop, het is een stukje PHP code in een web pagina maar in de basis zou je de API url van PVoutput.org kunnen gebruiken om de comma seperated values te verkrijgen.

Als je deze URL van pvoutput.org aanroept krijg je CSV data terug.
code:
1
http://pvoutput.org/service/r2/getstatistic.jsp?sid=<je_sid>&key=<jouw_API_key>&df=20120805'

De output ziet er dan zo uit.
code:
1
196062,0,6324,186,10012,2.875,31,20120805,20120904,4.551,20120812

Hier is de documentatie van de functie.
http://pvoutput.org/help.html#api-getstatistic

Ik heb contact gehad met de PVoutput.org website maar er schijnt weinig vraag naar een ROI widget te zijn...
Ja als ik de regel invoer op de webbrouwser balk dan krijg ik data te zien, maar het is me nog nooit gelukt om het aan de praat te krijgen in een google gauge (zo een metertje). Ik heb heeeeeeeeeeeel lang alles geprobeerd maar zonder resultaat, ik achtte het onmogelijk tot ik je programma code zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaking_Deejay

Tweaking_Deejay

www.dj-erik.nl

Rol-Co schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 12:58:
Gaat snel hoor die vervuiling, 2x per maand cleanen komt eerder.
Ga ik zeker in de gaten houden!
Luit schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 12:59:
Ik ben wel benieuwd hoe je dit hebt vastgemaakt. Zitten de alu strips alleen aan de tegels vast? Als ik zie wat voor hoeveelheden tegels er in de standaard systemen voor platte daken gaan, lijkt me de door jou gebruikte ballast wat weinig. Dit is wel de manier waarop ik ook mijn installatie wil gaan uitbreiden dus ik ben erg benieuwd (ook goed bereikbaar plat dak waar ik de panelen plat op wil monteren ivm zicht vanuit de tuin/buren).
De alu rails zitten op een soort voetje die op de tegels bevestigd zijn.

Een foto zegt meer dan woorden :)
Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/erik.gerritsen/Steun-klein.jpg
Omdat de installatie zo geen wind vangt leek me dit gewicht voldoende...
Luit schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 12:59:
Sunny Design zelf stelt 1 string van 15 panelen voor. 77kwh opbrengst in de eerste week is zeer mager. In dezelfde week haalde ik met mijn installatie (3500Wp) 120kwh.
en
databeestje schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 13:03:
Dit zou eigenlijk niet moeten werken, bijzonder. Als het 2 strings van 7 waren kan ik me dat dan weer wel voorstellen, echter:

Een string van 7 panelen zit buiten het MPPT bereik van de SB3000HF (170 Volt)
Een string van 8 panelen zit net binnen het MPPT bereik van de SB3000HF (194Volt)

Deze astroenergy panelen hebben een Voc van 38 volt, 15x38=570 Volt. Sunny Design heeft wel de 240Wp variant, die zit daar dicht bij in de buurt. (CHSM 6610P (240W) (EU)
Volgens Sunny Design is 1 string van 15 panelen op de SB3000HF-30 is geen probleem.
Nominale spanning is 403 Volt, minimum 365, maximum 626 Volt bij -10C

De min van lus A op de plus van lus B.
Sluit de Plus van A en de Min van B op SB3000HF

Dat valt dus binnen de specificaties, doet de HF het ook een stuk beter, deze wil een beetje spanning hebben.
Aangepast! Ik had me daar nog niet zo in verdiept, ging er vanuit dat ik dat nog zou doen :)
AllesKan schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 13:24:
Zoiets had ik ook in gedachten, elke rail iets ophogen (behalve de eerste). Misschien in de toekomst...

Nu Sunny Explorer nog werkend zien te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• altec
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 13:32

altec

Plop

Heb de sheet van Anton ook maar even ingevuld :)
Vandaag echt een schitternde dag so far!

Afbeeldingslocatie: http://familie-mensink.nl/04092012.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
masaman schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 09:13:
[...]

Ik kan het niet goed zien maar het lijkt alsof de 2 kWh meters niet hetzelfde gemonteerd zijn,eentje met de tekst van boven naar beneden en de andere met de tekst van beneden naar boven. Is er een reden waarom je dat zo gedaan hebt?
Scherpe ogen! ;) Moest zo omdat het anders echt voor geen meter paste. Te weinig ruimte met veel teveel slecht gelegde kabels. En om nou die hele kast opnieuw te moeten indelen ging 3 stappen te ver
Zo kan ik ze ook nog eens makkelijker uit elkaar houden... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Vandaag is de eerste dag dat ik last krijg van schaduwvorming van een aantal coniferen.

Via dit forum begrepen dat mijn omvormer een OptiTrac regeling heeft.

we gaan eens kijken of deze regeling zoden aan de dijk zet. :>

Maar, hoe kan ik checken of die regeling inderdaad zoden aan de dijk zet?

Zijn er ervaringsdeskundigen op dit gebied?

[ Voor 21% gewijzigd door Schinnen-groen op 04-09-2012 17:11 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Tweaking_Deejay schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 12:43:
De beloofde pica's van mijn 3675 wp installatie :) (klikbaar):

Het bouwpakketje:
[afbeelding]

De panelen:
[afbeelding]
15 stuks, 245 wp. klik voor pdf.

Ballast (gratis via marktplaats 8) ) en ClickFit met rechts op de grond de panelen (de rechter zijde van de garage is pal zuid):
[afbeelding]

Het dak vol panelen:
[afbeelding]
2 strings: 1x7 en 1x 8 panelen. Ze liggen op hetzelfde afschot als het dak, maar er blijft aardig wat water achter na een regenbui...

De installatie binnen (in de kelder van de garage):
[afbeelding]

Dit alles rechtstreeks op een 16A alamat aangesloten in de groepenkast.

Vrijdag 17 augustus opgeleverd, opbrengst de eerste week: 77 kwh 8)

Ik heb inmiddels bluetooth op mijn server (WHS 2011) geïnstalleerd, deze staat in dezelfde ruimte. Ik krijg alleen de connectie met de SMA niet voor elkaar, het installeren van Sunny Explorer loopt vast op het connecten met de omvormer (Net ID gewoon zichtbaar en ook gekoppeld). Iemand die hier ervaringen mee heeft?
Zo als jij had ik m,n dak doorvoer eerst ook, http://home.solarlog-web.nl/656.html
heb um omgebouwd naar dit, http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/DSCF0020.JPG
is nu iets minder grof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Tweaking_Deejay schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 14:08:
[...]

Ga ik zeker in de gaten houden!

[...]

De alu rails zitten op een soort voetje die op de tegels bevestigd zijn.

Een foto zegt meer dan woorden :)
[afbeelding]
Omdat de installatie zo geen wind vangt leek me dit gewicht voldoende...

[...]

en

[...]

Aangepast! Ik had me daar nog niet zo in verdiept, ging er vanuit dat ik dat nog zou doen :)

[...]

Zoiets had ik ook in gedachten, elke rail iets ophogen (behalve de eerste). Misschien in de toekomst...

Nu Sunny Explorer nog werkend zien te krijgen.
Je installatie ziet er prachtig uit, zeker goed bevestigd. Af en toe ff met een tuinslang spoelen is genoeg.
Wat men vaak vergeet is dat een dak afschot heeft waardoor het water en vuil naar de rand gaat en daaroverheen, zeker met een zware bui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Reageren op je eigen post is waarschijnlijk not done, maar ik heb even een meting gedaan:

Optitrac uit om 17.20 uur met een momentane opbrengst van 1,37 W.

Optitrac aan en na 5 minuten (dalende zon) een opbrengst van 1,41 W.

Systeem werkt dus!

Alleen jammer dat ik dit de afgelopen twee jaar niet heb ingezet.. 8)7

Leermoment, dus.....

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
JoopC schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 17:35:
Wat men vaak vergeet is dat een dak afschot heeft waardoor het water en vuil naar de rand gaat en daaroverheen, zeker met een zware bui.
In de praktijk werkt dat niet. Uiteraard spoelt er een en ander af, maar er blijft na de regen water op het paneel staan doordat de aluranden hoger zijn dan het glas.

Mijn dak helt 8 graden, daar liggen de panelen plat op. Maar ik zie duidelijk een 'rand' van verontreiniging groeien op de onderste 2cm van elk paneel doordat daar water blijft staan na de regen. Overigens spoelt een goede plensbui dat wel weer los en weg, maar ideaal is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Schinnen-groen schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 17:36:
Reageren op je eigen post is waarschijnlijk not done, maar ik heb even een meting gedaan:

Systeem werkt dus!

Leermoment, dus.....
Optitrac geeft vooral rendement in de wintermaanden, lage zon ....schaduwen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Schinnen-groen schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 17:36:

Systeem werkt dus!

Leermoment, dus.....
zo ver ik begrijp heeft optitrac ook een nadeel.
eens in de zoveel tijd moet er een scan gedaan worden.
dus de W kan hoger lijken maar opbrengst kan lager zijn.

geen idee wanneer het omslag moment er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

migjes schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 19:48:
[...]

zo ver ik begrijp heeft optitrac ook een nadeel.
eens in de zoveel tijd moet er een scan gedaan worden.
dus de W kan hoger lijken maar opbrengst kan lager zijn.
Extra info: http://www.sma-benelux.co...be/schaduwmanagement.html

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 17:52

Pixelmagic

Ubergeek

Moet het toch even vermelden als pv-newbee, heb vandaag voor mijn gevoel een stevig persoonlijk record neergezet met mijn 2760Wp setje, 15,5 kWh geproduceerd!

Ik ben een beetje trots :P

[ Voor 3% gewijzigd door Pixelmagic op 04-09-2012 20:04 ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
jep en wij van wceend vertellen natuurlijk niet wat de nadelen zijn.

leuk verhaal van sma, maar als het echt zo goed was.
waarom staat het dan niet default aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Migjes, je hebt hier een punt. Gaan we in de komende maanden eens aan meten, qua opbrengst.

Wat opbrengst betreft via de Sunny Beam is het effect op dit moment erg positef :*)

Je kan in de daggrafiek duidelijk zien dat de dip door de schaduwwerking ineens wordt weggewerkt.

Maar goed, daar gaan we in de herfst/wintermaanden eens aan meten en de grafiekjes op Tweakers zetten.

wordt vervolgd....

[ Voor 63% gewijzigd door Schinnen-groen op 04-09-2012 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Mooie dag vandaag
4.96 kWh/kWp

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/harryklumpkens/4%20sept.JPG

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JoopC schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 17:35:
[...]

Je installatie ziet er prachtig uit, zeker goed bevestigd. Af en toe ff met een tuinslang spoelen is genoeg.
Ik kan me niet voorstellen dat dat genoeg is. Ik heb een serre die ik 1 x per jaar goed schoonmaak en dan komt daar zwart water vanaf maar dan moet ik daar toch echt met een spons en zeep op. Doe ik dat niet dan heb ik duidelijk minder licht binnen en dat zal met panelen lijkt me niet anders zijn. Ik ga straks toch echt het dak op met spons en sopje van afwasmiddel om te reinigen. Einde van de zomer als de lichtintensiteit minder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 20:06:
[...]

jep en wij van wceend vertellen natuurlijk niet wat de nadelen zijn.

leuk verhaal van sma, maar als het echt zo goed was.
waarom staat het dan niet default aan?
Is toch bekend dat het 2 a 3 % rendement kost onder normale omstandigheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Als je serieus last hebt van schaduw, dan zakt dat rendement echt dramatisch.

Dan is die 2-3% verwaarloosbaar, denk ik.

We zullen zien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 20:47:
[...]

ja ik weet het.
de vraag was ook retorisch ;)
of die 2-3% klopt weet ik ook niet.

het vreemde is dat sma er hoog mee van de toren blaast terwijl er meerdere omvormers zijn die het ook kunnen.
maar ook daar word afgeraden het te gebruiken.
testen is de enige optie.

maar hoe meet je het eigenlijk?
een half uur 400W meer opbrengst doet niet veel opleveren.
en de ene dag is de andere niet. tenzij je 2 omvormers hebt met de zelfde panelen. (en de flash data, dat verschil doet al meer op een dag.)

@schinnen-groen.
als je serieus last hebt van schaduw?
waarom wil je er dan pv neerleggen?
dan kun je beter iets anders verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb sinds kort 10 panelen van 240 WP met een Aeg pv 2800 omvormer.
Heb nog ruimte voor 3 panelen en wil graag uitbreiden. Kan dat?
Leverancier zegt dat deze omvormer max 11 van deze panelen aankan?
Omvormer geschikt tot 3400 WP zegt internet. Graag jullie reactie. Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 21:07:
Omvormer geschikt tot 3400 WP zegt internet. Graag jullie reactie. Alvast bedankt
sorrie geen goed woord over te zeggen.
het aantal Wp is niet de grens.
maar hoeveel V leveren de panelen bij een temperatuur van -10 in de winter.
(of een andere temperatuur waar mee je wil rekenen.)

edit:
10 x 240 = 2400Wp.
13 x 240 = 3120Wp.
kan alle bij op de omvormer allen niet met elk paneel.

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 04-09-2012 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook wij staan op het punt om een kliene PV installatie te laten monteren op onz garage van 2400Watt piek. :)

Echter doordat het dak daarvan schuin loopt kunnen we 2 secties a 5 panelen Canadian Solar black 240Watt kwijt. Dus 10 panelen in 2 afzonderlijke strings. Reden hiervan is dat de ene zijde altijd minder goed in de zon ligt dan de andere. :D
Dus we moeten in ieder geval een omvormer hebben met 2 MPP trackers erin; zoals de Omniksol 3.0TK of 4 stuks Soladin 600 gebruiken en dan 4 strings maken. Dat laatste staat me minder aan, want a) ze maken herrie en b) zehebben een lager rendement c) kunnen moeilijk automatich uitgelezen worden.
Andere omvormers met 2 MPP trackers die passen bij deze opstelling van 2x 5 panelen a 240watt heb ik niet kunnen vinden.

Nu geeft de Omniksol calculatietool aan dat de combi zou moeten werken, ondanks dat de Omniksol3.0TK omvormer overbemeten is. En de 2.0TK versie heeft maar 1 MPP tracker dus is onbruikbaar.. :(

Vragen:
- Is het een probleem dat we toch de Omniksol 3.0TK in deze opstellen gebruiken en waarom??? :?

- Als de panelen minder opbrengen met bewolkte dagen enzo; blijft dan die omvormer gewoon continue zijn werk doen. Of schakelt hij helemaal uit omdat de opgewekte stroom van de panelen te laag wordt om zijn werk te kunnen blijven doen??? Of is dit niet aan de orde. :?

- die 80% efficientie ratio; in ROOD aangegeven; is dit een probleem en wat houdt dit in??? :?

- Zijn er andere omvormers met 2 MPP grackers die wellicht een betere keuze zijn???? :X

Afbeeldingslocatie: http://10.0.0.12:9090/en/ajp/public/0c1b710420a0e4948b6afe7415f22d4c.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Is er niet een of andere AEG tool?

Na 68 panelen op 't kantoor (Suntech / SMA) nu ook 12 panelen particulier (huurhuis), LDK + Omnik (is dat vloeken in de kerk?). Eens kijken.. ;)

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 21:07:
Welke panelen? De openklem spanning wordt waarschijnlijk te hoog voor de omvormer bij 12 panelen, dus vandaar 11. Parallel schakelen van twee strings kan, maar dan moet elke string wel hetzelfde aantal panelen hebben (totaal 12 panelen of totaal 14, dus geen 13).9
SunshineCompany schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 21:11:
Na 68 panelen op 't kantoor (Suntech / SMA) nu ook 12 panelen particulier (huurhuis), LDK + Omnik (is dat vloeken in de kerk?). Eens kijken.. ;)
LDK 225Wp of wat? Waar kan ik die LDK panelen kopen (als bedrijf zijnde)? :9

[ Voor 21% gewijzigd door Dre op 04-09-2012 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

@ John Hoek: Power One 3.0 niet iets? ( ik ben te lui om de specs op te zoeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Pixelmagic schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 20:03:
Moet het toch even vermelden als pv-newbee, heb vandaag voor mijn gevoel een stevig persoonlijk record neergezet met mijn 2760Wp setje, 15,5 kWh geproduceerd!

Ik ben een beetje trots :P
Ik heb even je log bekeken maar geef je DC of AC door aan pvoutput.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 20:47:
[...]

Nou zover als ik weet is dat het tot 0,2% rendement verlies. Maar een ander verhaal wat ik heb gelezen is dat je panelen niet blij zijn met die instelling. Waarom, weet ik veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Klant belt; omvormer doet niets meer. Monteur erheen, die meet nog 130 volt op 10x Yingli, en omvormer reageert niet geweldig op 'prik'. Omvormer staat blijkbaar (op Sunny Beam te zien) al 1,5 maand in storing. Inslag geweest bij overburen.. 't vreemde is, het ENIGE wat kapot is in huis is het PV systeem.

Iemand een logische verklaring?

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Omdat gisteren de installateur van mijn zonnepanelen zo snel klaar was met de door mij gemaakte puzzel (eigenlijk zouden de zonnepanelen vandaag geplaatst worden) heb ik vandaag de hele dag mogen genieten van een bewolkloze zonnige dag met goede opbrengst.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/35461579/zontech/7.jpg

Natuurlijk ook de data naar PVoutput gestuurd m.b.v. PVupload koppeling naar Sunny Explorer.
Hier het resultaat:

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13464&sid=11351

24 kWh vandaag op een 4900 Wp systeem op ZuidWest 231 graden en 50 graden schuin dak in Noord-Brabant, met een SMA SB 4000TL-21 omvormer (die maximaal 4200 Watt DC en 4000 Watt AC kan leveren).

Piek was 3684 Watt om 15:50. Eigenlijk had ik gehoopt in de buurt van de 4000 Watt te komen. Dus blijkbaar is de onderdimensionering van de omvormer nog geen probleem.

PVOutput geeft een efficiency aan van 4.907kWh/kW. Is dit redelijk voor mijn systeem/ligging?

En me natuurlijk aangemeld bij de PV installaties van GoT leden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Power One 3.0 opgezocht en gevonden! Bedankt. :*)
http://www.power-one.com/...i-30-pvi-36-pvi-42/series

Ziet er ook goed uit. Zal de prijzen eens zien op te vragen.

Iemand anders nog wat zinnings te vertellen over die Omniksol die ik hierboven in gedachten had?
:X
Barrycade schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 21:29:
@ John Hoek: Power One 3.0 niet iets? ( ik ben te lui om de specs op te zoeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 07:56
SunshineCompany schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 21:11:
Is er niet een of andere AEG tool?

.........
Op de AEG site staat ook een design tool dat in Java software is gemaakt, maar ik kwam er niet zo goed wijs uit er klopte volgens mij het e.e.a. niet van.

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Hebben mensen hier ervaring met dunne film (thin film) panelen? Het gaat om CIGS panelen die ik wil toepassen op een ongunstig dak (60 graden hellingshoek oost/ west met veel schaduw). Het volgende valt mij op aan dunne film panelen:
  • 40% minder Wp vermogen per m2 dan goedkope poly panelen
  • 50% meer gewicht per m2 (2 keer zo zwaar voor hetzelfde Wp vermogen
Qua prijs zijn de dunne film panelen erg gunstig, en ik had ooit begrepen dat prestaties van dunne film panelen bij mijn omstandigheden ook gunstig zijn t.o.v. poly/ mono panelen. Iemand anders die hier iets over kan zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Vandaag ook mijn eerste productiedag:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/34816730/Productie_04-09-12.JPG

Totaal 26,8 kWh. Op een set van 5.310Wp komt dat volgens mij uit op 5,05 kWh/kWp. Ik mag niet klagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

24 kWh vandaag op een 4900 Wp systeem op ZuidWest 231 graden en 50 graden schuin dak in Noord-Brabant, met een SMA SB 4000TL-21 omvormer (die maximaal 4200 Watt DC en 4000 Watt AC kan leveren).

PVOutput geeft een efficiency aan van 4.907kWh/kW. Is dit redelijk voor mijn systeem/ligging?
Ik had vandaag 4.96kWh/Kwp
2500Wp op 225 Zuid-West 30 gr helling
Komt goed overeen :) :)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

ZuinigeRijder schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 21:52:

Piek was 3684 Watt om 15:50. Eigenlijk had ik gehoopt in de buurt van de 4000 Watt te komen. Dus blijkbaar is de onderdimensionering van de omvormer nog geen probleem.
Pieken kan je verwachten in het voorjaar, denk aan April/Mei. Scherp zonnetje en koude wind uit het noord-westen. Dat duwde mijn omvormers tegen hun max aan :)

[..]
http://www.pvoutput.org/outputs.jsp?df=20120904&tid=426 is het tweakers team op PVoutput.org dan kan je een beetje vergelijken wat de tweakers vandaag hebben gedaan. Je moet wat meer dagen invullen en dan je ook daar je aanmelden :)
Pagina: 1 ... 148 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.