Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 147 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.643 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Ik ben er ook wel benieuwd naar. Je zou eigenlijk moeten capturen met wireshark oid wat dat wifi-apparaat precies het netwerk opstuurt. Heb jij trouwens het interne of externe wifi-apparaat?

Erg leuk dat er ook een android- en ios-app voor zijn. Android-app heeft bij mij nog wel een bug waardoor de grafieken erg verneukt worden weergegeven. En de website laadt niet altijd lekker en logt je wel erg snel weer uit. Maargoed, zal allemaal nog wel beter worden.

[ Voor 41% gewijzigd door woekele op 02-09-2012 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, ik heb nog niks. Ik krijg het spul dinsdag, met de interne wifi. Ben nu alleen nog met de meterkast voorbereiding en algemene voorpret bezig. Denk dat wireshark oid. wel een goede optie is. Verbaast me nog steeds dat dat niet al ergens gedaan is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Bartjuh schreef op zondag 02 september 2012 @ 11:38:

Dus 14+25 = 39 cent van 73 cent is materiaal? Verwacht weinig innovaties betreffende minder Si e.d. in komende tijd, dus 39 cent bare minimum? Zitten we al aardig in de buurt denk...

Dan zou centrotherm slechts 6 cent de Wp overhouden voor productie... en Schmid 13 cent/Wp. Misschien dalen de Si PV grade prijzen? Alu zie ik op lange termijn niet dalen, zilver zeker niet.
Niet Centrotherm, natuurlijk. Maar diegenen die dat soort megafabrieken door hen laat ontwerpen/neerzetten, die zouden die kosten moeten hebben. Centrotherm verkoopt het idee en de fabriek alleen maar. Uiteraard voor een leuke marge. Al moeten ze blijkbaar ook hun huiswerk opnieuw gaan doen, want ook zij zijn involvent... :X

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje aan gebruikers/kenners van Sunnydesign van Omniksol. Volgens mij hanteert het programma bij de waardes alleen de uiterste opbrengst/voltage van de panelen. Daar deze in Nederland zelden worden gehaald wilde ik deze waardes terugbrengen naar 85%. Weet iemand of dit mogelijk is bij dit programma ? SMA rekent niet met 100% waardes zodat je met een kleinere/goedkopere omvormer toe kan. Sterker men adviseert in NL te onderdimensioneren bij SMA en ik zie dit niet terug in het programma van Omniksol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik had voor de verandering weer eens een stroomstoring van 59 minuten... (alkmaar west)
volgens liander was er "niks aan de hand meneer", maar er stond wel een busje bij het wijkstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op zondag 02 september 2012 @ 17:19:
ik had voor de verandering weer eens een stroomstoring van 59 minuten... (alkmaar west)
volgens liander was er "niks aan de hand meneer", maar er stond wel een busje bij het wijkstation.
Misschien trok Taqa wel even iets teveel stroom bij het vullen van de holtes onder de Bergermeer met "Putin kussengas"? :X

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-09 17:05
Geurt-kun schreef op zondag 02 september 2012 @ 10:51:
[...]

Plaats eens een foto van je aardlekschakelaar.
Hierbij een foto van de aardlekschakelaar.

https://www.dropbox.com/s/pfh6comutnfcm12/Meterkast.jpg

De linker is voor de omvormer. Hier zit verder de bovenverdieping op. Op het moment dat de omvormer rond 7.00 uur aan gaat, is het enige wat actief is onze verwarmingsketel. Deze draait niet op dat moment.
Wat zou een oplossing zijn dat de aardlek er niet elke ochtend af gaat ?
Iemand heeft me ook al advies gegeven om een aardlek van 100 m amp te plaatsen ipv de 30 m amp die er nu aan hangt.

[ Voor 50% gewijzigd door Aloysxda op 02-09-2012 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:11
Zou ik niet doen, want alle witte groepen zitten er dan achter.
Misschien een alemat plaatsen?

[ Voor 10% gewijzigd door Pietje NL op 02-09-2012 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
Verwijderd schreef op zondag 02 september 2012 @ 17:19:
Ik eentje van 3 uur, maar die was zelf gekozen. De onderverdeler op zolder volledig nieuw ingericht en een kWh meter geplaatst om nu eens zeker te weten of de Piko een optimist of pessimist is.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
Pietje NL schreef op zondag 02 september 2012 @ 17:39:
Zou ik niet doen, want alle witte groepen zitten er dan achter.
Misschien een alemat plaatsen?
Dit bedoel je :
http://www.bengshop.nl/de...A+&shop=5&art_id=13429479

Hier ben ik niet bekend mee. Zou je me nog even willen aangegeven wat je met een Alemat kunt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
aardlekautomaat. Is een zekeringautomaat met ingebouwde aardlekschakelaar.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Aloysxda schreef op zondag 02 september 2012 @ 17:26:
[...]

Als het om een installatie gaat die via een vaste kabel is aangesloten is een aardlek niet verplicht. Je kunt de 16A automaat van de omvormer in de groepenkast dan direct op de hoofdschakelaar aansluiten. Dit lijkt me de meest praktische oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Mijn boiler is ook met een vaste aansluiting, zonder wcd's ertussen aangesloten. Tóch heb ik die op een aardlekautomaat. Water, staal, leidingen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Niet online
hansdegit schreef op zondag 02 september 2012 @ 17:59:
Mijn boiler is ook met een vaste aansluiting, zonder wcd's ertussen aangesloten. Tóch heb ik die op een aardlekautomaat. Water, staal, leidingen....
Ik snap wat je bedoelt maar er is een belangrijk verschil. Er vanuit gaand dat de omvormer van Aloysxda op correcte wijze is aangesloten (en er dus geen probleem is met de installatie) laat deze wel elke ochtend zijn aardlekschakelaar klappen. Ik denk niet dat jouw boiler dat doet.

Ook neem ik aan dat de AC bekabeling van de installatie niet door de badkamer van Aloysxda heenloopt waar de kans op contact met niet geisoleerde kabel extra nare gevolgen kan hebben, dit in tegenstelling tot de buizen van jouw boiler.

Daarnaast zijn de omvormers die in Europa verkocht mogen worden voorzien van voldoende eigen veiligheidsystemen waardoor het gevolg van eventuele fouten en storingen vaak al worden opgevangen.

[ Voor 14% gewijzigd door Luit op 02-09-2012 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Eensch, ik vergat de context. In zijn algemeenheid vind ik de regel niet veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
De kabel van omvormer naar het net, zitten geen stekkers tussen. Dit is dus rechtstreeks. In de meterkast heb ik een digitale meter geplaatst tussen de kabel van omvormer naar de beveiliging van 20 amp.
Dus zou hierbij de aardlek omzeild kunnen worden.
Aangezien er 100 m amp aardlekschakelaars zijn, zou ik die kunne plaatsen, en daar dan alleen de omvormer op aan kunnen sluiten.
Dan zou het aardlek uitval toch verholpen moeten zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Bij ons zitten vrijwel alle omvormers op aardlekautomaten. Vrijwel niemand heeft z'n meterkast zo netjes in orde dat er nog ergens een aardlek zit waar nog een automaat op kan.

Ik heb ook maar een pallet LDK's gekocht (90 EUR / stuk). Heb nog nieuwe schutting nodig. :P

Zit nu in Duitsland, in Rheinland-Pfalz.. vanmiddag op de racefiets vanaf een heuveltop getracht windmolens te tellen. Schatting: 200 stuks. Gaat achter elkaar door hier. Lijkt 's avonds wel een disco, met al die lampen in de top. Dit is een foto vanuit de voortuin:

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-5tSIDXgcZiE/UEOPYjmj3sI/AAAAAAAAMbs/EqlZntZBBcU/s720/IMG_0513%2520%2528Large%2529.JPG

Doe mij dan maar een paar flinke daken vol PV.

[ Voor 45% gewijzigd door SunshineCompany op 02-09-2012 18:55 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Dubbelpost

[ Voor 98% gewijzigd door Geurt-kun op 02-09-2012 19:03 ]

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

[...]

De linker is voor de omvormer. Hier zit verder de bovenverdieping op. Op het moment dat de omvormer rond 7.00 uur aan gaat, is het enige wat actief is onze verwarmingsketel. Deze draait niet op dat moment.
Iemand heeft me ook al advies gegeven om een aardlek van 100 m amp te plaatsen ipv de 30 m amp die er nu aan hangt.
Plaats een nieuwe aardlekschakelaar van zelfde type en grootte, echter dan 1 waar het ~ symbool op een kerktoren lijkt en 99% zeker dat je van het probleem af bent.
Deze aardlekschakelaar is namelijk niet geschikt voor de hogere harmonische stromen.
Bij mijn weten is elke nieuwe aardlekschakelaar geschikt voor hogere harmonischen, dus makkelijk te controleren.
Aloysxda schreef op zondag 02 september 2012 @ 17:47:
[...]

Dit bedoel je :

Hier ben ik niet bekend mee. Zou je me nog even willen aangegeven wat je met een Alemat kunt ?
Alamat is een pseudoniem zoals Aperientje is voor een paracetamolletje.
Feitelijk wordt bedoeld dat je een aardlekautomaat moet nemen, dus een aardlekschakelaar en zekeringautomaat in één.
Een Alamat is een typenaam van het merk Holec (Eaton), zoals een DPn-Vigi een typenaam is van het merk Merlin Gerin (Schneider Electric)
Echter sla je met een nieuwe aardlekschakelaar meerdere vliegen in één klap!

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

SunshineCompany schreef op zondag 02 september 2012 @ 18:50:
Zit nu in Duitsland, in Rheinland-Pfalz.. vanmiddag op de racefiets vanaf een heuveltop getracht windmolens te tellen. Schatting: 200 stuks. Gaat achter elkaar door hier. Lijkt 's avonds wel een disco, met al die lampen in de top. Dit is een foto vanuit de voortuin:

[afbeelding]

Doe mij maar beide. Schiet lekker op namelijk, met die Energierevolution. Jij kan in je uppie toch die Duitsers niet bijhouden met daken vol zonnepanelen. Sterker nog, zelfs die 350 leveranciers in NL niet... >:)

* edit *

Mooie windturbien foto! Dat duurzame energie zo mooi kan zijn... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door zonnigtype op 02-09-2012 19:07 . Reden: Mooi is niet lelijk ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Ik snap al die dingen over aardlekken/automaten niet met die verschillende klasses en karateristieken hoor. Ik lees dat je voor transformatorloze omvormers allerlei specifieke versies nodig hebt volgens richtlijnen etc etc. Geen touw aan vast te knopen wat mij betreft.

Zie Richard in http://www.zonnepanelen.n...c/405/aansluiten-omvormer
Een groep dient beveiligd te worden met een installatie automaat met een C-karakteristiek, deze zal tot installaties van 3680 Watt, 16 Ampere zijn. Daarnaast moet een transformatorlose omvormer beveiligd worden met een EIGEN aardlekautmaat klasse B van 0,3 Ampere. (deze zijn duur, merk Hager) Dus niet met de standaard aardlek, die klasse A is en 0,03 Ampere. Eventueel kan een klasse A aardlek gebruikt worden mits je de speciaal darvoor gecertificeerde typen van ABB of Siemens toepast. Van ABB de F202 16A 0,3 of F204 16A 0,3. Siemens heeft ook twee goedgekeurde types. Het bijschakelen van een PV-systeem op bestaande groepen of aardleks mag dus niet.

[ Voor 58% gewijzigd door woekele op 02-09-2012 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
zonnigtype schreef op zondag 02 september 2012 @ 19:05:
[...]
Doe mij maar beide. Schiet lekker op namelijk, met die Energierevolution. Jij kan in je uppie toch die Duitsers niet bijhouden met daken vol zonnepanelen. Sterker nog, zelfs die 350 leveranciers in NL niet... >:)
Precies, en wind vangt mooi het tekort aan zon in de winter op (het waait s'winters harder) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
Bartjuh schreef op zondag 02 september 2012 @ 19:25:
[...]

Precies, en wind vangt mooi het tekort aan zon in de winter op (het waait s'winters harder) :)
Vergeet de avonden en de nachten niet!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Aloysxda schreef op zondag 02 september 2012 @ 17:47:
[...]

Dit bedoel je :

Deze heb ik erin gezet
http://www.groepenkastbes...maat-B-16A-30ma-1P+N.html

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
Dat ziet er nog niet zo slecht uit. Qua grootte zou die bij me passen,waar nu de beveiligings schakelaar zit. Morgen heb ik contact met de leverancier van de installatie. Dan zal ik dit eens met hen overleggen wat die hier van vinden. Bedankt voor je tip in ieder geval, en ook bedankt voor de tips die alle anderen op dit forum al hebben geplaatst. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
SunshineCompany schreef op zondag 02 september 2012 @ 18:50:
[...]

[afbeelding]

Freisen?

Ik vind de heuvels een stuk mooier zonder die turbines.

[ Voor 17% gewijzigd door hansdegit op 02-09-2012 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Hoe zit het eigenlijk met het lawaai van die turbines?
In de gemeente Zijpe (Noord Holland) worden ze er horendol van.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Laatst online: 15-08 09:14
Speksteenkachel schreef op zondag 02 september 2012 @ 20:28:
Doet me altijd denken aan het verhaal van een zendmast in Amsterdam. De mensen hadden allemaal last van straling van die mast. Alle metingen waren goed, maar mensen bleven last houden. KPN heeft alle zenders en ontvangers uitgezet maar de mensen bleven last hebben van de straling. KPN zei dat dit niet kon omdat alles uit stond. Nu bleek die mast op een aanvliegroute van Schiphol te zijn en stond er een rood lampje op dat knipperd. Moraal van het verhaal, een hoop hypogonders voelen of horen altijd wel iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op zondag 02 september 2012 @ 20:28:
ik woon er vlakbij
ik kan je in het donker onder zo`n ding zetten vestas of enercon,
en ik vraag me af of je ze hoort boven de auto`s over de n9
we moeten stoppen deze lulkoek te verkopen, we moeten het eens gaan vergelijken met je kanus in een kolenpijp, en gelijk je kinderen ook erin.

de }:O }:O hebben er ook weinig last van, maar henk en ingrid blijkbaar wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dus omdat de gewone man er last van schijnt te hebben moet je ze daar maar in de achtertuin zetten :?
Rare redenatie, je lijkt wel een kolencentralebouwer :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Nou, nou...De Schager Courant staat vol met verhalen van mensen die in de buurt van de beruchte turbine aan de Grote Sloot wonen. Aan de Grote Sloot kan je de N9 niet horen, maar het contine gezoef (woesh...woesh...woesh..) van die turbine maakt mensen horendol. Bovendien staat dat ding daar illegaal.

Het is niet voor jan met de korte achternaam dat er WOZ beschikkingen flink verlaagd zijn nadat er turbines gebouwd zijn in de buurt van het WOZ-object.

Wind op land...liever niet. En als het dan toch moet: ver weg in onbewoond gebied.

Wat wilden we ook alweer bereiken met windenergie? Minder CO2 uitstoot?

sorry, moet in de duurzame kroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Iemand in de buurt van Woudenberg, Amersfoort of Utrecht die me, voor aankomend weekend, aan een MC4 tang kan helpen?

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Geurt-kun schreef op zondag 02 september 2012 @ 21:25:
Iemand in de buurt van Woudenberg, Amersfoort of Utrecht die me, voor aankomend weekend, aan een MC4 tang kan helpen?
Heb je geen soldeerbout? Die dingen kun je namelijk ook solderen. Dat is nog bedrijfszekerder ook dan aanknijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@hans
nee, het gaat om het weglaten van de vervuiling
dat vind ik absurd
molen geluidsvervuiling - uit - weg

nou en nu de kolencentrale
gaat erg moeilijk uit, vervuiling zoals zwavel blijft gewoon liggen in de leefomgeving
hoe boos zijn de mensen in zijpe daar wel niet over ?
helemaal niet, gek is dat toch he ?

en dan heb je nog nuon natuurlijk :
http://www.ijmuidercouran...stoot-weer-roestregen-uit

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2012 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Tegen de nieuwe kolencentrale in Groningen zijn er wel degelijk protesten, daar wordt echter net zo min wat mee gedaan als met de protesten tegen het lawaai van een windturbine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Helder. CO2 is dus geen item bij turbines. En zo'n ding kan je 's nachts uitzetten. Maar dat doet de eigenaar niet, en dan slaap je niet lekker. En 's nachts heb je toch stroom nodig. Ik weet even niet waar die vandaan zou moeten komen. Biogas gestookte centrales? Decentraal is er in de nacht niet zoveel te halen (sprak hij met beperkte kennis, dus sla me om mijn oren met feiten dienaangaand).

De vervuiling van de kolencentrale is voor veel mensen te ver van hun bed. Da's raar, maar een bekend psychologisch verschijnsel. Immers: je hebt er niet direct last van, dus maak je je er minder druk om.

Verder in de kroeg? Ik wil het draadje niet vervuilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 19:18
zonnigtype schreef op zondag 02 september 2012 @ 19:05:
[...]
Mooie windturbien foto! Dat duurzame energie zo mooi kan zijn... ;)
Windturbines kunnen inderdaad heel mooi zijn:
Afbeeldingslocatie: http://www.meterstand.info/wp-content/uploads/2011/09/MG_44791.jpg
(Genomen vanaf oprit bij Ketelbrug, vrijwel niets aan bijgesteld, vrijwel rechtstreeks uit de camera)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
h
AllesKan schreef op zondag 02 september 2012 @ 21:32:
[...]

Heb je geen soldeerbout? Die dingen kun je namelijk ook solderen. Dat is nog bedrijfszekerder ook dan aanknijpen.
het is pertinent onjuist dat solderen beter is als krimpen! soldeerverbindingen zijn afhankelijk van de ervaring en oplettendheid van de persoon die het doet. je hebt makkelijk koude lassen slecht doorgevloeide lassen enz. ook breekt eengesoldeerde vebinding eerder af als een kripverbinding. wel met de juiste tang krimpen!

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 22:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

WoudseHoeve schreef op zondag 02 september 2012 @ 21:51:
h
[...]

het is pertinent onjuist dat solderen beter is als krimpen! soldeerverbindingen zijn afhankelijk van de ervaring en oplettendheid van de persoon die het doet. je hebt makkelijk koude lassen slecht doorgevloeide lassen enz. ook breekt eengesoldeerde vebinding eerder af als een kripverbinding. wel met de juiste tang krimpen!
Klopt, je moet wel goed solderen, dat hangt ook weer af van de gebruikte soldeerbout, het vermogen ervan en de eventueel ingestelde temperatuur.

Best of both worlds is solderen en deels krimpen. Ik heb mijn MC4 stekkers gesoldeerd en geknepen ( laatste deel/trekontlasting. Dat zit prima vast.

De eerste stekkers heb ik mei 2010 gesoldeerd, die heb ik vorig jaar oktober nog gecontroleerd omdat alles van het dak af moest en dat zit nog steeds zeer solide.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
WoudseHoeve schreef op zondag 02 september 2012 @ 21:51:
Ja. En je hebt ook personen die niet kunnen knijpen natuurlijk. :D

Jij beweert nu met droge ogen dat een goed gesoldeerde MC stekker eerder losraakt dan een goede krimpverbinding?

Ik soldeer ze altijd, en ik weet 1000% zeker dat ik (met blote handen zeg maar) eerder een kabel die jij gekrompen hebt uit de connector krijg, dan jij een kabel die ik gesoldeerd heb. Bovendien vloeit het geheel bij solderen netjes dicht tot 1 geheel, en zit je met krimpen slechts met een klemverbinding, waar op den duur hoe dan ook corrosie gaat optreden. Als je wilt dat die connectoren 50 jaar probleemloos vastzitten, dan moet je gewoon solderen. Kleine moeite, groot plezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
mkleinman schreef op zondag 02 september 2012 @ 22:02:
Best of both worlds is solderen en deels krimpen. Ik heb mijn MC4 stekkers gesoldeerd en geknepen ( laatste deel/trekontlasting. Dat zit prima vast.
Zo doe ik dat ook. Ik stop de gestripte ader een stukje in de connector, dan even met een punttang de lipjes ombuigen zodat het geheel enigzins fixeert. Dan even de soldeerbout erop, wat tin ertegenaan, en je ziet hem door de capillaire werking in 1 keer helemaal dicht vloeien. Solider als dan dat wordt het nooit. Ook niet met 12 krimptangen tegelijk.

[ Voor 0% gewijzigd door AllesKan op 02-09-2012 22:27 . Reden: Typo, even gewijzigd, PcDealer kan het anders kennelijk niet meer volgen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Ik irriteer me toch wel aan het slechte Nederlands. Ik weet dat Duitsland als groot voorbeeld dient, maar dan hoeven we nog niet "als" te gebruiken i.p.v. "dan".

[ Voor 32% gewijzigd door PcDealer op 02-09-2012 22:46 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:23

ericplan

5180 Wp PV

PcDealer schreef op zondag 02 september 2012 @ 22:21:
Ik irriteer me toch wel aan het slechte Nederlands. Ik weet dat Duitsland als groot voorbeeld dient, maarn dan hoeven we nog niet "als" te gebruiken i.p.v. "dan".
Ik erger me aan.... of Het irriteert me.........

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 22:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Waar zit de vind ik leuk knop :)

Okay ik weet het ... offtopic :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
PcDealer schreef op zondag 02 september 2012 @ 22:21:
Ik irriteer me toch wel aan het slechte Nederlands. Ik weet dat Duitsland als groot voorbeeld dient, maarn dan hoeven we nog niet "als" te gebruiken i.p.v. "dan".
Maarn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Ja, vlakbij Woudenberg. Als je er toch bent... Doe mij die tang dan even :)
Anders wordt het toch maar solderen.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Geurt-kun schreef op zondag 02 september 2012 @ 22:37:
Ja, vlakbij Woudenberg. Als je er toch bent... Doe mij die tang dan even :)
Anders wordt het toch maar solderen.
Helaas, ik heb geen tang, anders kon je hem zo lenen.

Ik zie het nut niet om een dure tang te kopen terwijl het met een soldeerbout beter kan. Tuurlijk, als je voor je werk op een dak een connector aan een kabel moet vastmaken, dan knijp je die. Zal vast 20 jaar goed zitten...

Ik reken gewoon vooraf uit hoelang de kabel ongeveer moet worden, knip het wat ruimer af en soldeer op de begane grond alvast aan 1 kant de connector. (Werkt voor de mensen op het dak nog sneller ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

ericplan schreef op zondag 02 september 2012 @ 22:28:
[...]

Ik erger me aan.... of Het irriteert me.........
Touché :)

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennnie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 09:34
Gisteren 14 van deze panelen opgehaald.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/25772979/IMG_20120901_171606%20thump.jpg

Nu de kabels en omvormer nog,ik laat wat meer horen als ze op het dak zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Mooie mono's, 190wp ?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennnie
250 :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Hoog rendement of iets, mooi klein formaat voor 250wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Niet online
800mm x 1350mm schat ik? Echt nice rendement dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennnie
Ik hoop dat ik het goed heb. "Nominal Power W@STC Peak Power (Pmax)"=wp?

1,640x992. Speciaal 2 dakramen weggehaald en 1 grote voor in de plaats gedaan en de schoorsteen van het dak gehaald. We gaan alles zelf instaleren.

Dit zijn ze, 14 stuks:
http://www.whichenergy.co...-module/49904-stp250-20wd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Niet online
Bennnie schreef op zondag 02 september 2012 @ 23:34:

1,640x992. Speciaal 2 dakramen weggehaald en 1 grote voor in de plaats gedaan en de schoorsteen van het dak gehaald. We gaan alles zelf instaleren.

Dit zijn ze, 14 stuks:
Erg mooi paneel, ze lijken een stuk kleiner op de foto. Probeerde de maat de schatten aan de hand van de cellen van mijn eigen paneel van IBC maar toch een stuk ernaast. Succes met de installatie. Welke omvormer ga je erbij gebruiken?

[ Voor 9% gewijzigd door Luit op 02-09-2012 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Bennnie schreef op zondag 02 september 2012 @ 23:34:

Dit zijn ze, 14 stuks:
"Gewoon" Sunteggies, dus.

http://eu.suntech-power.c...255_250_245%29_EN_WEB.pdf

Maar mooi spul.

HiPerforma moduultjes...

http://eu.suntech-power.com/en/technology/pluto.html

[ Voor 6% gewijzigd door zonnigtype op 02-09-2012 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja de foto gaf een vertekend beeld, 60 cel mono heb je ook ik 260wp zag ik zelfs (yingli panda)

jammer , had gehoopt op een 250wp paneel van max 90 breed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennnie
Luit schreef op zondag 02 september 2012 @ 23:35:
[...]

Erg mooi paneel, ze lijken een stuk kleiner op de foto. Probeerde de maat de schatten aan de hand van de cellen van mijn eigen paneel van IBC maar toch een stuk ernaast. Succes met de installatie. Welke omvormer ga je erbij gebruiken?
Sorry dat weet ik niet uit mijn hoofd. Ik bezoek tweakers nogal vaak dus kon het niet laten om even een foto te posten, maar had niet meteen allemaal vragen verwacht.Ik doe dit project samen met mijn vader, daarom zal ik alle info en een paar foto's plaatsen als ze op het dak zitten, kan nog wel even duren denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
[...]

Weet niet of je het zelf aangesloten hebt maar ik zie een 3 fasen aardlek, en waarschijnlijk zit daar maar
1 fase op aan gesloten, hoe zijn die 3 witte eindgroepen daar op aangesloten?
Het zou fout kunnen gaan als ( voor het gemak ) aan de onderkant van de ALS een brug is gemaakt
van bv L1 naar L2 om zodoende aan de bovenkant van de ALS de 20A C op L2 aan te sluiten
De 3 fase ALS raakt dan ietsjes in de war, als daar dan niet 2 of 3 fasen maar 1 fase verdeeld
over 2 fase aansluitingen op aangesloten zit, een foto zonder bescherm deksel zou fijn zijn.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 22:11
Barrycade schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 22:47:
[...]
Nog een keer op de preekstoel dan: als iedereen zo'n ding heeft hoeven er geen mensen meer te pas komen. Dus dan zal een domme computer gewoon naar alle 4 de veldjes kijken en een rekening op basis van deze cijfertjes sturen.
Maar ik nok er mee. Ik hou niet van preken. En ik begin iets te veel op een fanaticus te lijken naar mijn zin.
Nog een keer dan, waarom kunnen we NU dan niet alvast de meterstanden bij een domme computer in voeren? Lijkt me niet zo goed plan om daarmee te wachten "als iedereen zo'n ding" heeft.

Dat is net zoiets als vanaf nu alleen nog maar auto's verkopen die op water stof rijden, maar dat er alleen 1 pomp op Rottumeroog te vinden is, niet handig :N

en dat is even afgezien van alle privacy issues zoals hierbeneden al is weergegeven.

En voor alle duidelijkheid, ik ben helemaal niet per definitie tegen de invoering van een slimme meter, maar dan wel op een slimme en correcte manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
Je hebt gelijk PClop. Met een foto van de aansluitingen krijg je een goed beeld van het geheel. Top dat je hier naar wil kijken.
Hier staat de foto: https://www.dropbox.com/s...fwysr/20120903_080218.jpg

Zoals ik het zie is de ALS zelf een 4 fase. er is een fase ongebruikt. Hadden ze hier dan de omvormer op aan moeten sluiten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 22:11
Bartjuh schreef op zondag 02 september 2012 @ 11:38:
[...]
Mijn super-ruwe schatting was vooral om aan te tonen dat het nooit goedkoper kan gaan worden dan de grondstoffen kosten :P Om als soort grens te zien waar het nooit lager kan worden (buiten dump-effecten na dan). Ingot, wafer, en cell processing zijn fabricage kosten, Si en Frame/glass etc niet.

Dus 14+25 = 39 cent van 73 cent is materiaal? Verwacht weinig innovaties betreffende minder Si e.d. in komende tijd, dus 39 cent bare minimum? Zitten we al aardig in de buurt denk...

Dan zou centrotherm slechts 6 cent de Wp overhouden voor productie... en Schmid 13 cent/Wp. Misschien dalen de Si PV grade prijzen? Alu zie ik op lange termijn niet dalen, zilver zeker niet.
De volgende grote stap moet dan ook niet komen uit het verkleinen van marges en efficiënter produceren maar uit het slimmer ontwerpen. B.v. de profielen aanpassen zodat er minder grondstoffen nodig zijn en toch dezelfde sterkte en stijfheid krijgt als bij de huidige panelen.
Uiteraard zijn er al vele knappe koppen daar dagelijks mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Luie electricien geweest, gewoon bijgeknoopt op een andere groep zodat dat kleine verbindingkje onder de aardlek niet hoeft....pff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:11

databeestje

Von PrutsHausen

Aloysxda schreef op maandag 03 september 2012 @ 08:37:
Je hebt gelijk PClop. Met een foto van de aansluitingen krijg je een goed beeld van het geheel. Top dat je hier naar wil kijken.

Zoals ik het zie is de ALS zelf een 4 fase. er is een fase ongebruikt. Hadden ze hier dan de omvormer op aan moeten sluiten ?
Dit ziet er uit als 3 fasen met een Nul. Dus wel degelijk 3 fasen stroom en aardlek.

Ehm, die digitale kWh meter zit bijzonder aangesloten. :|

Toch maar een losse aardlek(of alamat) voor de PV, aansluiten op 1 van de fasen op de montage klemmen onder de ALS schakelaars. Dan door naar boven richting B16 en kWh meter voor de PV

Draai dan meteen de kWh meter ff om, deze zit nu ondersteboven. Had die harry maar meer lengte in zijn draad moeten houden. En als het me goed heugt gaat er een fase en nul aan de ene kant in, en een fase en nul aan de andere zijde uit. Hier zie ik 2 fases aan de boven zijde en 2 maal nul aan de onder zijde. :F

[ Voor 16% gewijzigd door databeestje op 03-09-2012 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
AllesKan schreef op zondag 02 september 2012 @ 22:05:
[...]

Ja. En je hebt ook personen die niet kunnen knijpen natuurlijk. :D

Jij beweert nu met droge ogen dat een goed gesoldeerde MC stekker eerder losraakt dan een goede krimpverbinding?

Ik soldeer ze altijd, en ik weet 1000% zeker dat ik (met blote handen zeg maar) eerder een kabel die jij gekrompen hebt uit de connector krijg, dan jij een kabel die ik gesoldeerd heb. Bovendien vloeit het geheel bij solderen netjes dicht tot 1 geheel, en zit je met krimpen slechts met een klemverbinding, waar op den duur hoe dan ook corrosie gaat optreden. Als je wilt dat die connectoren 50 jaar probleemloos vastzitten, dan moet je gewoon solderen. Kleine moeite, groot plezier.
Nee dat zeg ik niet. Ik zeg dat de krimpen verbindingen geeft van een constante kwaliteit omdat de tang altijd volledig moet worden door geknepen. Bij soldeerverbindingen ben je afhankelijk van de ervaring van de soldeerder.
Daarnaast heeft een soldeer verbinding het probleem dat op de plaats waar de draad de huls verlaat een schuin aflopende tin laag heeft naar de draad toe (een graag van tin dus). deze kraag geeft veel eerder breuk bij veelvuldig bewegen als een gekrompen verbinding waarbij juist de huls een trompetvorm heeft waar de draad er uit komt. Vooral op het dak is dat een voordeel omdat daar de draad met connector veel kan bewegen door weersinvloeden.

Nog even een quote van een audiofiel:
2 krimpen geeft meer druk, en dus een stabielere overgang, maar wat belangrijker is, je slaat de TIN-overgang over. Dus koper op koper zal minder weerstand geven dan de koper-tin-koper. Verder is koper-tin ook nog eens een thermo-koppel, dus er ontstaat een (erg kleine) drift. Last but not least zal Tin uiteindelijk oxideren, en dan een grotere weerstand veroorzaken.
Overigens is de krimp vooral ontstaan uit de automatisering, een robot kan makkelijker krimpen dan solderen....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Aloysxda schreef op maandag 03 september 2012 @ 08:37:

Zo te zien had je het gaaf op een eigen fase kunnen laten aansluiten, ja en was ook mooier geweest voor
de belasting van de ALS ( wist niet dat je dat type KWh meter zo moest aansluiten trouwens )
En doordat het schijnbaar een 3 fasen kast betreft, had de bedrading iets netter gemogen, je heb dan
nl wel kans op induktie tussen de verschillende fasen wat een aardfout zou kunnen geven,
voor de rest zie ik geen beren op de weg.

Dus ja de 20A C op een eigen fase laten aansluiten, dan zijn alle 3 fasen op de ALS belast en "kan"
dat het probleem op lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

databeestje schreef op maandag 03 september 2012 @ 08:50:
[...]

Dit ziet er uit als 3 fasen met een Nul. Dus wel degelijk 3 fasen stroom en aardlek.

Ehm, die digitale kWh meter zit bijzonder aangesloten. :|

Draai dan meteen de kWh meter ff om, deze zit nu ondersteboven. Had die harry maar meer lengte in zijn draad moeten houden. En als het me goed heugt gaat er een fase en nul aan de ene kant in, en een fase en nul aan de andere zijde uit. Hier zie ik 2 fases aan de boven zijde en 2 maal nul aan de onder zijde. :F
Niet alle meters hebben de aansluiting zo, ze zijn er ook net als deze. Verder wel slordig gedaan inderdaad het lijkt of hij niet genoeg draad had, steelt het stukje onder de aardlek om de verbinding naar de pv te maken en knoeit dan de pv maar bij de andere groep bij. Ik zou dat eerst eens in orde maken, dan zit het zoals het bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Rol-Co schreef op maandag 03 september 2012 @ 09:22:
[...]

Niet alle meters hebben de aansluiting zo, ze zijn er ook net als deze. Verder wel slordig gedaan inderdaad het lijkt of hij niet genoeg draad had, steelt het stukje onder de aardlek om de verbinding naar de pv te maken en knoeit dan de pv maar bij de andere groep bij. Ik zou dat eerst eens in orde maken, dan zit het zoals het bedoeld is.
Dat korte stukje draad wat idd "mist" aan de onderzijde van de ALS duid op het ( waarschijnlijk) gemis van
een HS en het gemis van zegelrecht van de monteur in kwestie als je bergijpt wat ik bedoel 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-07 17:24
Rol-Co schreef op maandag 03 september 2012 @ 09:22:
[...]

Mijn digitale kWh meters gaan ook van links naar rechts in plaats van beneden naar boven.

PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

PClop

Ja zou goed kunnen, maar zonder hs en zegelrecht krijg je dat er wel in hoor, geeisoleerde punttang en wat voorzichtigheid doen wonderen.

Niet doen! speel niet met je leven! ;w

[ Voor 14% gewijzigd door Rol-Co op 03-09-2012 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

PClop schreef op maandag 03 september 2012 @ 09:37:
[...]

Dat korte stukje draad wat idd "mist" aan de onderzijde van de ALS duid op het ( waarschijnlijk) gemis van
een HS en het gemis van zegelrecht van de monteur in kwestie als je bergijpt wat ik bedoel 8)7
Er valt me nog iets op, de NUL is niet door de 16A automaat geschakeld. Niet tof. Dus als de 16A eruit klapt ligt de groep niet zwevend. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:23

ericplan

5180 Wp PV

Misschien eens een apart draadje maken "Aanpassingen in de huisinstallatie tbv PV"?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Rol-Co schreef op maandag 03 september 2012 @ 09:47:
PClop

Ja zou goed kunnen, maar zonder hs en zegelrecht krijg je dat er wel in hoor, geeisoleerde punttang en wat voorzichtigheid doen wonderen.
sssssst zo flikt ik zei de gek het ook maar dat mag je hier niet zeggen, kost teveel tweekertjes

:Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
databeestje schreef op maandag 03 september 2012 @ 09:48:
[...]

Er valt me nog iets op, de NUL is niet door de 16A automaat geschakeld. Niet tof. Dus als de 16A eruit klapt ligt de groep niet zwevend. :'(
Ik geef toe het is even een zoekplaatje maar de Nul wordt wel geschakeld door de 16A links ( die bedoel je?)
zit een brug, doorlussing onder is idd moeilijk te zien.

En zie nu ook dat er een 4 of 6mm2 samen met een 2,5mm2 onder één klem zitten op de N van de ALS
afgaande zijde idem L3 ( kan los gaan zitten) 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door PClop op 03-09-2012 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

PClop schreef op maandag 03 september 2012 @ 10:06:
[...]

Ik geef toe het is even een zoekplaatje maar de Nul wordt wel geschakeld door de 16A links ( die bedoel je?)

En zie nu ook dat er een 4 of 6mm2 samen met een 2,5mm2 onder één klem zitten op de N van de ALS
Dus eigenlijk is de conclusie, dit is prutswerk door een (non?)installateur.

Schakel een installateur in om een aparte aardlek te maken en het goed aansluiten en waarschijnlijk klapt de boel er niet meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jorrit_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-02 20:48
Voor de geinteresseerden in verdeelinrichtingen, hier een link naar een draadje op Fok over het (waarschijnlijk profi) aanleggen ervan: http://forum.fok.nl/topic/1644587/1/25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Leuk dat iemand die moeite neemt om alles zo te documenteren etc. Maar alsjeblieft, laat hem wat doen aan het vervoegen van werkwoorden (d/t enzo, vooral in dat filmpje). Overigens maakt hij zo te zien niet gebruik van 3-fase, maar gewoon 1-fase. Is natuurlijk minder ingewikkeld :)

[ Voor 16% gewijzigd door woekele op 03-09-2012 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
Nu jullie hier allemaal met een scherpe blik hebben gekeken naar mijn aansluiting, blijkt dat dit knap onprofessioneel is aangesloten. Bedankt allemaal !
Zeker op termijn, 2 kabels van verschillende diktes gebruiken op een aansluiting. Wie bedenkt dat nou...........

Inmiddels heb ik de leverancier ingelicht. Die gaat de installateur naar me toe sturen om de aansluiting aan te passen. Omdat de aardlek er nu elke ochtend uit klapt, zal die ook wel een opdonder gehad hebben. Die kunnen ze vervangen voor een nieuwe.
Ik houdt jullie op de hoogte en nogmaals bedankt allemaal voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephan11
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 20:16
PClop schreef op maandag 03 september 2012 @ 10:06:
[...]

Tja, zelfde als asbest, vinden ze een stukje asbest dan wordt de hele wijk ontruimd, levens gevaarlijk. Oeps verkeerde qote

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Log, 90minuten meterkast, pulsetellers:
opgewekt 2301 watt AC
verbruikt 0,34 kw
2301-340= 1961 watt opgewekt dus.

ferraris : 600r / kwh

1 rotatie = 1,666666666666667 watt. (1000watt/600rotaties)
1129 rotaties terug = 1881,666666666667 watt (log met met een LDR verbonden met Netduino)

De verschillen zijn meer/minder afhankelijk van eigen gebruik. (eigen verbruik op 0 om te loggen is in mijn situatie niet mogelijk.) Het verbruik komt van de computer en de koelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Waar meet je die 2301Wh? Er zit dus blijkbaar zo'n 3,5% verschil tussen die meting en de waarde die je hoofdmeter aangeeft.

En wees voorzichtig, de eenhedenpolitie controleert hier dagelijks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommybear1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-12-2023
Toch maar even een kickje met mijn vraag omdat ik denk dat het een interessante vraag is:

- Wat zijn voor/nadelen tussen systemen met veel kleine panelen en systemen met een paar grotere panelen.
Dus bijv. 25x100Wp tov 10x250Wp.

Iets wat mij dan tebinnen schiet is wat bijvoorbeeld :
- dat als je kleine paneeltjes neemt je verhoudingsgewijs meer alumunium rand hebt per oppervlakte welke aan het frame geschroefd wordt.
- Wellicht doet dit iets voor de koeling?
- Maar met verhoudingsgewijs meer rand heb je misschien ook meer kans op corrosie?
- De panelen sluit je op elkaar aan met de af fabriek aan het paneel gemonteerde kabels en connectoren. Met meer panelen wellicht totaal meer DC lengte en meer connectors=meer verliezen?

Wat zijn jullie gedachten?
Overweging is namelijk dat ik met kleine paneeltjes totaal meer Wp op m''n dak kwijt kan dan met grote panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
@ Tommybear
Kleinere panelen zijn echter ook vaak een stuk duurder per Wp. Sweet spot qua prijs is zo 190-230 Wp.

Echter, iets kleinere panelen zijn ook handzamer op het dak (mocht je zelf installeren). Voor een plat dak maakt het wat minder uit hoe handzaam de panelen zijn, voor schuin dak wel (is mijn ervaring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://nos.nl/artikel/414...illen-energieakkoord.html

Now we're talking ! :)

(Als nu maar niet de subsidie omhoog gaat anders was ik te vroeg :-( )

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2012 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Eerst maar eens afwachten hoe men e.e.a. vorm wil geven.

Ik houd mijn hart vast...

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:03
Tommybear1979 schreef op maandag 03 september 2012 @ 14:37:
Toch maar even een kickje met mijn vraag omdat ik denk dat het een interessante vraag is:

- Wat zijn voor/nadelen tussen systemen met veel kleine panelen en systemen met een paar grotere panelen.

- dat als je kleine paneeltjes neemt je verhoudingsgewijs meer alumunium rand hebt per oppervlakte welke aan het frame geschroefd wordt.
- Maar met verhoudingsgewijs meer rand heb je misschien ook meer kans op corrosie?
- De panelen sluit je op elkaar aan met de af fabriek aan het paneel gemonteerde kabels en connectoren. Met meer panelen wellicht totaal meer DC lengte en meer connectors=meer verliezen?

Overweging is namelijk dat ik met kleine paneeltjes totaal meer Wp op m''n dak kwijt kan dan met grote panelen.
zoals bartuh al zegt.
en:

nu willen de meeste omvormers meestal ongeveer 350V hebben per mppt.

10 x 300Wp van 35V en 8.5A. (meeste panelen zijn dan een 1 meter breed en 2 meter hoog.)
geeft een V van 350 met 3kWp.

10 x 200Wp van 35V en 5,7A. (meeste panelen zijn dan 80cm breed en 1,65 hoog.)
geeft een V van 350 met 2kWp.

je kunt ook gaan voor:
2 strings parallel.
2 x 10 x 200Wp van 35V en 5,7A.
geeft een V van 350 met 11,4A voor 4kWp

(er zijn natuurlijk veel uitzonderingen.
op de panelen en de omvormers.
je kunt combineren tot je zot word. >:) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Laatst online: 16-09 20:18
Tommybear1979 schreef op maandag 03 september 2012 @ 14:37:

Zit een beetje met hetzelfde. Heb een plat dak en als je veel kleine panelen hebt moet je ook veel constructies neer zetten om ze op te kunnen monteren. Deze zijn circa € 90 Euro per paneel (fastflix). Op paneelkosten van € 200 loopt dit behoorlijk op.

Ik weet niet of je een plat dak hebt maar volgens mij kun je betere naar een lagere hoek gaan waaronder de panelen staan opgesteld, 15 i.p.v. 30 graden om de rijen wat dichter op elkaar te zetten.

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeveetje
  • Laatst online: 26-09-2023
Ik heb zelf een plat dak en ik ga zelf ook kleiner panelen( 158*81 monokristal) op 15 graden portrait plaatsen ipv landscape. Zo kan ik toch veel meer kwijt dan de wat grotere polykristalpanelen. ik ga nu 2 rijen van 6 krijgen met totaal 2340 kw. van polykristalpanelen kan ik er anders maar 5 van kwijt ivm afstand onderling te klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
databeestje schreef op maandag 03 september 2012 @ 10:36:
[...]

Dus eigenlijk is de conclusie, dit is prutswerk door een (non?)installateur.

Schakel een installateur in om een aparte aardlek te maken en het goed aansluiten en waarschijnlijk klapt de boel er niet meer uit.
Is ook mijn idee d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Met verbazing alle verhalen over "de meterkast aanpassen" gelezen.

Gewoon vooraf een tekening (schets) maken, kiezen van de juiste onderdelen en aansluiten.

Wat kan er eenvoudiger zijn. :F

Het is ruim 30 jaar geleden dat ik de laatste groepenkast heb gemaakt en bedraad, maar misschien denk ik weer te simpel :+

Uiteraard wel alle ontwikkelingen/NEN1010 aanpassingen bijgehouden

[ Voor 11% gewijzigd door Schinnen-groen op 03-09-2012 16:52 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
_jorrit_ schreef op maandag 03 september 2012 @ 11:14:
Voor de geinteresseerden in verdeelinrichtingen, hier een link naar een draadje op Fok over het (waarschijnlijk profi) aanleggen ervan: http://forum.fok.nl/topic/1644587/1/25
Gaaf, zit ook maar een tenenkrommer in en dat is de Makita 8)7

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/_tgLQTw5dAmM/TcwOvQWHaoI/AAAAAAAABy8/8kz0AVZv8m4/s512/P1070621.JPG

Maar daar viel daar ook al iemand anders over
maar idd een zeer goede doku _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

We zullen het maar "Zeitgeist" noemen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 14:52

MieJuul

3970Wp

De Makita staat gelukkig wel op z'n lichtste stand, dat dan weer wel

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 17:52

Pixelmagic

Ubergeek

MieJuul schreef op maandag 03 september 2012 @ 17:14:
De Makita staat gelukkig wel op z'n lichtste stand, dat dan weer wel
De Enexis monteurs die mijn meter kwamen vervangen draaide alles met de hand vast, en daar ging de boortol als 'controle' achteraan op het einde.

Ze zullen het wel weten dacht ik toen?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 03 september 2012 @ 15:05:
http://nos.nl/artikel/414...illen-energieakkoord.html

Now we're talking ! :)

(Als nu maar niet de subsidie omhoog gaat anders was ik te vroeg :-( )
Ik wacht het eerst heeeel rustig af. Dit lijkt niks anders dan een verkiezingsstunt en na de verkiezingen hoor en lees je er he-le-maal niks meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op maandag 03 september 2012 @ 19:29:
[...]

Ik wacht het eerst heeeel rustig af. Dit lijkt niks anders dan een verkiezingsstunt en na de verkiezingen hoor en lees je er he-le-maal niks meer over.
Nationaal Energietransitie Akkoord
... waar hebben we dat vaker gehoord?

[ Voor 14% gewijzigd door zonnigtype op 03-09-2012 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nationaal Energietransitie Akkoord=brandhout, graag onmiddelijk een feed-in naar europeesch model.
anders blijven we zoals bulgarije en cyprus onderaan de ladder.
misschien moet ik de pvv eens mailen over islamitische tuig-energie,
of zouden ze daar een stille blinde lobby vlek hebben, iets met "ich habe es nicht ..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Kijk eens aan, alle doemdenkers/zwartkijkers verzameld onder elkaar.
Kunnen jullie uberhaupt ergens iets positief in zien? En dan ook nog de 2e wereldoorlog erbij....

|:( :|
Pagina: 1 ... 147 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.