Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 133 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.747 views

Onderwerpen

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:03

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 12:16:
[...]

Toeval bestaat niet, het worden HJ Solars. Specificatie datasheet geeft toch aan maximaal 50,6 Volt?
Bij welke temperatuur? En hoeveel wordt het dan bij -10 's-winters?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 19:02

databeestje

Von PrutsHausen

thunder7 schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 12:33:
[...]

Bij welke temperatuur? En hoeveel wordt het dan bij -10 's-winters?
Zie post databeestje in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-09 08:57
JeroenH schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 09:19:
[...]

Ipad waarschijnlijk. Typische onscreen toetsenbord-fouten. Maar wel veel, leest niet lekker.

Niet melden bij netbeheerder. Waarom zou je? Ze merken het gauw genoeg als ze een negatieve meterstand van je doorkrijgen, je kunt dan altijd nog vertellen hoe dat komt.

Belangrijker is dat je leverancier de negatieve meterstand goed verwerkt, en dat kon nog wel eens een uitdaging zijn. Is dubbeltarief nog wel rendabel?
inderdaad, op een Sony tablet s typt het echt niet lekker, vooral als die ook nog zelf dingen "verbeterd" of interpreteert.

zoals dubbele spatie of zo omzetten in een punt en een hoofdletter.
gezien tijdstip en typehouding en lang stuk tekst, niet elke fout meegekregen en hersteld i.d.d. maar voor mensen die in beton willen boren toch wel een goeie bron. en anders gaan ze maar een uur op hun knieën in een gat in de grond zitten met dit weer, om wat gaten te maken in een betonbalk :)

Windows 8 heeft ingebouwde spelling, en dat is toch ook wel erg makkelijk :)

• koprol
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-07 22:46
Crxtreem schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 12:06:
[...]

Ik zal vanavond eens proberen.
Heb nu gelukkig ook de handleiding van de wifi print.

Als het goed is krijg ik ook een nieuwe Omvormer toegestuurd en hoop dan eindelijk weer te kunnen produceren.

Welke firmware versie geeft jou display aan?
Ik heb even voor je gekeken. Ik heb firmware:
NL1-V2.0-0025

zie mijn omvormer website voor wat meer info.
http://www.omnikportal.com/Terminal/TerminalMain.aspx?pid=306&key=7859H79

Welke Omnik heb jij? Waarom doet deze het niet meer?

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:43

MieJuul

3970Wp

WoudseHoeve schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 10:38:
[...]

Hoog laag tarief is bij PV systemen bijna altijd voordeliger, zeker als je in het hoge tarief door de 0 gaat.
Je wekt op in de hoog tarief en het restant verbruik is in het lage tarief. Green Choice heeft aangegeven gewoon de negatieve waarde van de hoogtarief te salderen met het laag tarief.
Ik heb een ferraris meter ....
Ja, dat dacht ik ook.
Maar ik zit in Eneco/Stedin gebied en vraag me af of die ook zo soepel omgaan met een negatieve stand van hoog tarief.
Of moet ik het er gewoon op aan laten komen?
Als ik bij Stedin melding maak dat ik panelen ga plaatsen en de kans bestaat dat er een negatieve stand ontstaat, zou dat toch voldoende moeten zijn?!
Er zijn vast mensen die een soortgelijke situatie hebben, hoe doen die dat?

Ik heb ook een ferraris (met dubbel telwerk) en die hou ik liever als het niet strikt noodzakelijk is om hem te vervangen.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Petje72 schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 10:50:
[...]

Dank je voor de tip. Dit gaat hem dan worden:
[afbeelding]
Lijkt goed, zorg er ook zeker voor dat je dan automatiche zekeringen gebruikt die zowel de fase L als de
nul N uitschakelen, dus zoals je in het schema aangeeft, anders kun je nog rare grapjes verwachten.
( eentje van 6A plus een van 10A zou net iets doordachter zijn, aan jou de keus >:) )

edit, en geen lasdopjes gebruiken om door te lussen, maar een kammetje gebruiken, nee niet
die je gebruikt om je haar te kammen :D

[ Voor 10% gewijzigd door PClop op 16-08-2012 15:48 ]

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-09 00:04
MieJuul schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 14:36:
[...]
Ja, dat dacht ik ook.
Maar ik zit in Eneco/Stedin gebied en vraag me af of die ook zo soepel omgaan met een negatieve stand van hoog tarief.
Of moet ik het er gewoon op aan laten komen?
Als ik bij Stedin melding maak dat ik panelen ga plaatsen en de kans bestaat dat er een negatieve stand ontstaat, zou dat toch voldoende moeten zijn?!
Er zijn vast mensen die een soortgelijke situatie hebben, hoe doen die dat?
Stedin heeft er verder weinig mee te maken, wanneer je het meld is het voldoende. Je leverancier (Greenchoice?) moet vervolgens omgaan met negatieve standen en compensatie tussen hoog en laag tarief. Greenchoice doet dat dus goed, een ander misschien minder goed.
Ik heb ook een ferraris (met dubbel telwerk) en die hou ik liever als het niet strikt noodzakelijk is om hem te vervangen.
Enexis doet daar in ieder geval niet moeilijk over, lijkt me niet dat dat ergens anders minder is.
PClop schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 14:36:
[...]
edit, en geen lasdopjes gebruiken om door te lussen, maar een kammetje gebruiken, nee niet
die je gebruikt om je haar te kammen :D
Kammetje? Als in lasklem?

[ Voor 11% gewijzigd door Jiriki op 16-08-2012 16:06 ]

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Gewoon die ouderwetse lasdoppen gebruiken geven het hoogste contact vlak (laagste weerstand). Moet je alleen eerst even oefenen met wat oud draad.
Mijn vroegere elektra leraar pakte de lasdop met een tang vast en gaf er een harde ruk ( volle kracht) aan als het afbrak of los kwam kon je alles opnieuw doen ..... grr

Edit PClop of bedoel je de verbinding tussen automaten / schakelaars in de meterkast?

[ Voor 8% gewijzigd door WoudseHoeve op 16-08-2012 16:12 ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik heb even een tijdelijk promotje gemaak van de Netduino, moest het visualiseren, de final duurt wel een paar dagen.

YouTube: Netduino for Data Logging and much more

• masaman
  • Niet online
Ik denk dat hij deze bedoelt:
Afbeeldingslocatie: http://afbeelding.elektramat.nl/webdata/getpic/dee882d6ed46ebb7385d9f0036e91364/7327455

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
zonnigtype schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 11:30:
Inderdaad. Ze salderen niet (heb ik al tig maal duidelijk gemaakt). Daarom hebben ze allemaal twee meters. Het standaard geval in de meterkast voor de afname. En een in eigen beheer te hebben (geen noodzaak, mag ook huur van netbeheerder zijn, is geen verplichting) separate Einspeise Meter. Wat gewoon een hergeijkt en goedgekeurd, zelfs tweedehands ferrarisje mag zijn. Uitsluitend te installeren door een erkend installateur, maar dat gebeurt daar overal.
OK, maar hoevaak gebeurt dat in de praktijk, dat ze een oude Ferraris hergebruiken als Einspeisemeter? Ik had begrepen dat in bijna alle gevallen bij installatie van een PV installatie, er een moderne digitale/slimme meter wordt opgehangen.

Dat "erkend installateur" verhaal is een typisch Duits iets, waar de Zwitsers trouwens nog een ergere tik van meegekregen hebben. Collega van me huurde daar een apartement, zonder fornuis. Hij een elektrisch fornuis kopen bij de lokale witgoedboer, komt er thuis achter dat er geen stroomkabel aan hangt. Na enig heen en weer bellen blijkt dat alleen Gecertificeerde Electriciens™ @ 100 euro/uur + voorrijkosten die kabels verkopen en aan huis moeten 'installeren' (=duw ene eind in fornuis, andere eind in stopcontact). Stickertje erop ("goedgekeurd door erkende installateur"), en niet te vergeten elke 5 jaar inspectie of die stekker er nog in zit. Maar goed, wel verplicht want brand er iets af, dan niet verzekerd. Complete kartelvorming/werkverschaffing van de electriciens-vakbond natuurlijk - en geen EU om er iets aan te doen. Zwitserland hangt aan elkaar van dat soort grappen.

• Jiriki
Oh een kamrail. Dat zal van het gebruikte type automaten afhangen dan, ik gebruik zelf het liefst Hager's quickbusbar maar zo hebben ze allemaal iets.

Lasdoppen om een automaat aan te sluiten is inderdaad niet aan te raden...

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-09 21:17

Pixelmagic

Ubergeek

JoopC schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:31:
Ik heb even een tijdelijk promotje gemaak van de Netduino, moest het visualiseren, de final duurt wel een paar dagen.

YouTube: Netduino for Data Logging and much more
Stoer muziekje 8)

Mis nog de technische details, maar die komen vast nog wel !

PVoutput van mijn 4950Wp

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Dreamvoid schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 17:08:
[...]

OK, maar hoevaak gebeurt dat in de praktijk, dat ze een oude Ferraris hergebruiken als Einspeisemeter? Ik had begrepen dat in bijna alle gevallen bij installatie van een PV installatie, er een moderne digitale/slimme meter wordt opgehangen.
Klaarblijkelijk ken je de praktijk daar niet goed genoeg, ik heb al talloze foto's van standaard Ferrarisjes (als Einspeise Meter) in artikelen in Photon gezien.

Uitgebreide documentatie over de materie bij SFV:
Verwendung eines eigenen Zählers

Wer einen eigenen Einspeisezähler verwenden will, muss einen geeichten Zähler verwenden. Der Zähler gilt nach dem Eichgesetz als geeicht, wenn auf der Eichplombe auf der einen Seite das Eichdatum und auf der anderen Seite die Prüfstelle eingeprägt ist. Einige Versorgungsunternehmen verlangen bei der Verwendung eines eigenen Zählers vom PV-Anlagenbesitzer zusätzlich einen Eichschein. Das Vorlegen eines Eichscheins ist im öffentlichen Verkehr aber nicht notwendig und verursacht unnötige Kosten. Die Energieversorgungsunternehmen stellen für ihre Zähler auch keine Eichscheine zur Verfügung.
Falls Sie aus anderen Gründen einen Eichschein bei der Prüfstelle beantragen, entstehen Ihnen Kosten von ca. 12 Euro. Der Eichschein könnte z.B. interessant sein, wenn man im erkennen will, wer geeicht hat und welche Fehler (natürlich innerhalb der vorgeschriebenen Toleranzen) gemessen wurden.

Bezugsmöglichkeiten von gebrauchten Stromzählern:

Deutsche Zählergesellschaft Oranienburg mbH, Heidelbergerstr. 32, 16515 Oranienburg, Tel.: 03301/854140

Ferraris-Zähler - das sind die üblichen, zu Millionen im Hausgebrauch verwendeten Stromzähler als Einrichtungszähler o. Rücklaufsperre - fertig justiert - bis 40 A zugelassen - sind bereits für ca. 80 Euro erhältlich.
Die Eichung ist normalerweise im Preis enthalten.
Ein Eichschein (im normalen Warenverkehr nicht erforderlich) ist dort für 10,50 Euro erhältlich.

Eichintervall
Die nächste Eichung ist erst nach 16 Jahren erforderlich.
Dus een maal in de EEG vergoedingen periode (20 jaar minimaal) hoef je die Einspeise Meter maar te laten herijken. Dat kost geen drol, gezien de kosten minus opbrengsten van de PV-installatie, mits verstandige prijs betaald bij de betreffende invoedings-tarieven.

Meters die DZG repareert, herijkt, o.a. voor inzet als Einspeise Meter indien mogelijk, maakt verder qua type niet uit, en hoeft absoluut niet "slim" te zijn, want nergens voor nodig (slechts bruto productie in gros van de gevallen):

http://www.dzg.de/zaehlerinstandsetzung/reparatur.html
Dat "erkend installateur" verhaal is een typisch Duits iets, waar de Zwitsers trouwens nog een ergere tik van meegekregen hebben. Collega van me huurde daar een apartement, zonder fornuis. Hij een elektrisch fornuis kopen bij de lokale witgoedboer, komt er thuis achter dat er geen stroomkabel aan hangt. Na enig heen en weer bellen blijkt dat alleen Gecertificeerde Electriciens™ @ 100 euro/uur + voorrijkosten die kabels verkopen en aan huis moeten 'installeren' (=duw ene eind in fornuis, andere eind in stopcontact). Stickertje erop ("goedgekeurd door erkende installateur"), en niet te vergeten elke 5 jaar inspectie of die stekker er nog in zit. Maar goed, wel verplicht want brand er iets af, dan niet verzekerd. Complete kartelvorming/werkverschaffing van de electriciens-vakbond natuurlijk - en geen EU om er iets aan te doen. Zwitserland hangt aan elkaar van dat soort grappen.
De stroom revolutie wordt in Duitsland niet als "ein Witz" gezien. Ze zijn er bloedserieus mee bezig, ze zijn een aardig eind op weg, en die volgens jou klaarblijkelijke overkill van een gecertificeerde installateur zet die Einspeise Meter wel op het netbeheer gedeelte van de elektrische infrastructuur. Dat moet goed geregeld worden, en daar kun je ab-so-luut (als je serieus bezig wilt zijn) geen cowboys bij gebruiken. Maar het mag, en het moet, en op die wijze zijn ze dan inmiddels al ook 1,2 miljoen aansluitingen met (bijna) voldak PV-systemen verder gekomen. Ik heb daar nog steeds diep respect voor en er zeker geen jaloezie of anderszins negatieve gevoelens bij. Ik blijf me daar elke keer weer over verbazen, over dat azijn gehalte als het de mening over de prestaties van de oosterburen betreft...

[ Voor 0% gewijzigd door zonnigtype op 16-08-2012 17:42 . Reden: typo ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
die volgens jou klaarblijkelijke overkill van een gecertificeerde installateur
Hoho, begrijp me niet verkeerd - voor energiemeters is dat logisch en heb ik er niks op tegen. Voor een fornuis in een stopcontact prikken...dat begint toch wel lichtelijk overdreven te worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Dreamvoid op 16-08-2012 17:44 ]

• zonnigtype

zonnigtype

Dreamvoid schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 17:43:
[...]

Hoho, begrijp me niet verkeerd - voor energiemeters is dat logisch en heb ik er niks op tegen. Voor een fornuis in een stopcontact prikken...dat begint toch wel lichtelijk overdreven te worden.
Vind ik ook niet, maar daar ging het dus niet over ... (ook niet over Zwitserland, wat altijd zijn eigen politieke koers heeft gevaren, en niet zonder succes, en ook niet zonder reden... ;) ).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• PClop
  • Niet online
Dreamvoid schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 17:08:
[...]

Nou als je ziet met wat voor gespuis we hier al op dit forum te maken hebben zou een klein beetje
Zwitserland hier ZEER op zijn plaats zijn, zou de instelling van velen heel wat prettiger maken.
( voor een vakman tm )

Btw, ja ik begin over een kammetje om hier zonuendan de (on)kundigheid van sommige
medemensen te testen, voor een verzekeringsbedrijf dat doet.
( lasdoppen in een stroomverdeelinrichting is uit den boze, verbindingen moeten in een schroef klem
of steek klem welke vast in de stroom verdeelinrichting is gemonteerd worden aangesloten)

Zwitserland is wel een mooi land trouwens. >:)

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

PClop schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 18:46:
[...]

Nou als je ziet met wat voor gespuis we hier al op dit forum te maken hebben zou een klein beetje
Zwitserland hier ZEER op zijn plaats zijn, zou de instelling van velen heel wat prettiger maken.
( voor een vakman tm )

Btw, ja ik begin over een kammetje om hier zonuendan de (on)kundigheid van sommige
( lasdoppen in een stroomverdeelinrichting is uit den boze, verbindingen moeten in een schroef klem
of steek klem welke vast in de stroom verdeelinrichting is gemonteerd worden aangesloten)

:?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• zonnigtype

zonnigtype

PClop schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 18:46:
[...]

( voor een vakman tm )

I rest my case... >:)
Ja, heel erg mooi... :9

(off-topic - sommigen vinden het truttig aangeharkt, ieder zijn mening, wacht maar totdat je in Ticino een heftige trekkingroute voor je kiezen krijgt over nogal eng en maagdelijk ruw terrein)

• PClop
  • Niet online
Geld niet voor iedereen, wel voor mensen die een quote na eigen goed dunken gaan aanpassen
bv iets vet gaan maken, terwijl dat bij een quote niet echt netjes is.

Het veranderd dusdanig veel dat ik hier een beetje pisedoff van wordt

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-09 21:10
Pietje NL schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 22:58:
[...]

Weet je zeker dat de ventilatie op een aparte groep zit en niet bij bv de groep van de badkamer?
Lijkt me een beetje weinig vermogen om op een aparte groep te zetten.
Ja het is inderdaad weinig. Maar groep 12 staat ook niks ingevuld op de lijst waar alle andere wel gevuld zijn door de installateur.

Tevens al ik groep 12 uitdoe dan doet alles in het huis behalve de afzuiging.

Als ik nou een fase en een nul aftap van de CV groep. Dan zou de 3 standen schakelaar het in de badkamer nog moeten doen.

De fase en de nul die ik dan "over" heb kan ik gebruiken om als aanvoer richting de meterkast te gebruiken?

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Dat lijkt me niet. Er mag maar één groep door een buis.

[ Voor 5% gewijzigd door Cruise Control op 16-08-2012 21:07 ]

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

PClop schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 19:19:
[...]

Geld niet voor iedereen, wel voor mensen die een quote na eigen goed dunken gaan aanpassen
bv iets vet gaan maken, terwijl dat bij een quote niet echt netjes is.

Het veranderd dusdanig veel dat ik hier een beetje pisedoff van wordt
Misschien wilde ik alleen aangeven dat ik een wat ongemakkelijk gevoel krijg met de vetgemaakte zinsnede.
Maar goed, iedereen heeft recht op zijn/haar taalkeuze.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-09 21:10
er zit dan ook maar 1 groep door die buis,

De groep wordt nu alleen gebruikt voor de perilex tbv de ventilatie.

Als ik die er af al is de groep toch "leeg" ?

• Cruise Control
Je ventilatiesysteem heeft vier draden nodig. Eén keer massa en drie keer fase (voor de drie snelheden). Van de meterkast naar de drie-standen schakelaar gaan een massa en één keer fase. Van de schakelaar naar de motorunit gaan een massa en drie keer fase.

Met alleen de massa en de fase van een andere groep ga je het niet redden. Ik ging ervan uit dat je twee van de bestaande fasedraden wilde blijven gebruiken (en dan zouden er twee groepen door de buis lopen).

Wat misschien wel zou kunnen is de motorunit van je ventilatiesysteem vervangen door één met een twee-aderige voeding en draadloze bediening. Maar dat kost wel wat.

Heb je geen loze leiding liggen naar de zolder?

[ Voor 47% gewijzigd door Cruise Control op 16-08-2012 21:27 ]

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
Cruise Control schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 21:14:
Je ventilatiesysteem heeft vier draden nodig. Eén keer massa en drie keer fase (voor de drie snelheden). Van de meterkast naar de drie-standen schakelaar gaan een massa en één keer fase. Van de schakelaar naar de motorunit gaan een massa en drie keer fase.

Met alleen de massa en de fase van een andere groep ga je het niet redden. Ik ging ervan uit dat je twee van de bestaande fasedraden wilde blijven gebruiken (en dan zouden er twee groepen door de buis lopen).

Wat misschien wel zou kunnen is de motorunit van je ventilatiesysteem vervangen door één met een twee-aderige voeding en draadloze bediening. Maar dat kost wel wat.
let wel, de draden tussen de 3-standen schakelaar en de ventilatie unit zijn als schakeldraad (1,5mm2) uitgevoerd (dus dunner en makkelijker door te voeren)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:12

MrScratch

I am rubber, you are glue

Morgen gaat mijn installatie ook eindelijk online. Reeds geinstalleerd op 1 augustus, maar door planningsfout van mij is de electricien pas morgen aanwezig om de meterkast aansluiting met een extra groep te doen.

Configuratie is 8x250Wp Suntech panelen op Enecsys 240W micro-omvormers. 6 panelen op WZW en 2 panelen op ZZO. Omdat ik in herfst en winter schaduw ga krijgen van de nok van mijn buurman en bomen in de straat heb ik gekozen voor de micro omvormers. Hopelijk ga ik de extra investering daarvan terug zien door hogere opbrengsten.

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1415159/2012-08-02%2014.50.32.jpg

Ik woon vlak aan de kust in de IJmond, dus hopelijk mag ik rekenen op goede opbrengsten. Lijkt me in ieder geval een goed moment om met produceren te beginnen met zo'n zonnig weekend voor de boeg. :)

O ja, hier op tweakers melden we ons aan bij bepaalde tweakers zonnestroom sites/groepjes/clubjes. Hoe zit dat ook al weer, heeft iemand de link(s) voor me?

[ Voor 8% gewijzigd door MrScratch op 16-08-2012 21:31 ]

Look behind you! A three headed monkey!

• zonnigtype

zonnigtype

MrScratch schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 21:30:
Morgen gaat mijn installatie ook eindelijk online. Reeds geinstalleerd op 1 augustus, maar door planningsfout van mij is de electricien pas morgen aanwezig om de meterkast aansluiting met een extra groep te doen.

Configuratie is 8x250Wp Suntech panelen op Enecsys 240W micro-omvormers. 6 panelen op WZW en 2 panelen op ZZO. Omdat ik in herfst en winter schaduw ga krijgen van de nok van mijn buurman en bomen in de straat heb ik gekozen voor de micro omvormers. Hopelijk ga ik de extra investering daarvan terug zien door hogere opbrengsten.

[afbeelding]

Ik woon vlak aan de kust in de IJmond, dus hopelijk mag ik rekenen op goede opbrengsten. Lijkt me in ieder geval een goed moment om met produceren te beginnen met zo'n zonnig weekend voor de boeg. :)

O ja, hier op tweakers melden we ons aan bij bepaalde tweakers zonnestroom sites/groepjes/clubjes. Hoe zit dat ook al weer, heeft iemand de link(s) voor me?
Feli, MrScratch.

Hier vindt u iets van uw gading.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:04

Barrycade

Through the...

MrScratch schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 21:30:

[afbeelding]

Hé Scratch niet meer in de nieuwbouw? Terug op het (ouderlijk) nest? Of herken ik het huis verkeerd?

Qua links: pvoutput.org
Anton zijn google docje: Duurzame Energie en Domotica: FAQ

Ben benieuwd naar je opbrengsten: heb 2 panelen ook op een Enecsys en 7 op een Powerstocc gericht op ZZW.

[ Voor 3% gewijzigd door Barrycade op 16-08-2012 21:43 . Reden: toevoeging van de opbrengsten ]

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:12

MrScratch

I am rubber, you are glue

Barrycade schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 21:40:
[...]

Hé Scratch niet meer in de nieuwbouw? Terug op het (ouderlijk) nest? Of herken ik het huis verkeerd?
Inderdaad, woon tegenwoordig in een jaren 30 huis. Is niet bij mijn ouders, maar wel bij die van mijn vrouw in de straat in Velsen-Noord. Mooie huizen, maar een uitdaging om duurzamer te maken. Nu met muurisolatie en PV goed op weg en vloerisolatie staat op mijn lijstje.
Qua links: pvoutput.org
Anton zijn google docje: Duurzame Energie en Domotica: FAQ
Dank voor de links. Ik heb de boel direct ingevuld
Ben benieuwd naar je opbrengsten: heb 2 panelen ook op een Enecsys en 7 op een Powerstocc gericht op ZZW.
Anders ik wel. Maar het goede nieuws is dat het met de telefoonapp allemaal de hele dag in de gaten is te houden. 8)

Look behind you! A three headed monkey!

Verwijderd

migjes schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 10:40:
[...]

(PCIop zijn weg is ook goed)
deze weg is hogere netimpedantie en ditto hogere spanning uit je omvormer, die op dezelfde fase in huis terechtkomt.
beter is ononderbroken ac direkt in de meterkast, en dikke aders, en zo de impedantie zo laag mogelijk te houden om het vermogen goed kwijt te kunnen.
elke onderbreking is weerstand, met warmte / verlies tot gevolg.
een ononderboken leiding is tevens kind en trekveilig.

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Ha dank voor de link, nog wat extra leesvoer hier auf dem campingplatz.
Polderpv laadt ook lekker snel op de iPad in den vreemde :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 21:58:
[...]

Ha dank voor de link, nog wat extra leesvoer hier auf dem campingplatz.
Kende je die nog niet dan? Ik zie toch echt een spekkerige installatie daar... Op positie 6 maar liefst (geen ranking, dus niet gaan opscheppen). >:)
Polderpv laadt ook lekker snel op de iPad in den vreemde :)
Ja, wist ik al van dinnetje, die af en toe toch haar nieuwsgierigheid niet kan bedwingen om te zien waar ik nou weer uren aan heb gewerkt (foto's ziet ze soms eerder via het 'patje, dan via mijn monitor...).

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Vandaag contact gehad met de Vodafone waarom PVoutput.org niet te benaderen is vanaf het Vodafone 3G netwerk. Browser alswel de PVoutput of Solar Analyzer app hebben hier last van.

Er komt ten allen tijde een "504 Gateway Timeout" terug. Na wat over en weer verkeer met de maker blijkt dat de hosting van PVoutput bij KDDI in Japan staat.

De netwerk range die ze daar gebruiken is een behoorlijk nieuwe, deze is pas in februari 2011 uitgereik. De hypothese tot nog toe is dat Vodafone verzuimt heeft deze uit de blocklist te halen. (Het is standaard praktijk niet toegewezen netwerken te blokkeren. BOGONS).

Vodafone is niet de enige, ook Verizon Wireless in Amerika heeft hier last van gehad.

Er loopt een ticket bij het Nederlands Vodafone NOC, deze hebben het in onderzoek. Later meer!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:51
Mijn 2380Wp systeempje is besteld :) Meteen soepsidie aangevraagd, dat ging erg soepeltjes. Morgen komen m'n nieuwe groepen binnen, dan eerst even een electricien vinden die het even gaat monteren. Ga van het weekend maar weer 's de kruipruimte in - is wel lekker koel met die warmte ;)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

zonnigtype schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 22:05:
[...]

Kende je die nog niet dan? Ik zie toch echt een spekkerige installatie daar... Op positie 6 maar liefst (geen ranking, dus niet gaan opscheppen). >:)
Op de iPad van m,n dochter is niet van alles een bladwijzer gemaakt ;)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Zojuist hebben we in Ten Boer weer mogen meemaken wat de gevolgen zijn van de gaswinning.
Nog geen 10 minuten geleden begon het heel creepy te rommelen alsof er onweer uit de verte komt en ineens staat je hele huis te schudden gedurende 2 a 3 sec.

Dat is echt niet grappig en voelt in elk geval niet echt duurzaam.
* TD-er heeft zojuist z'n eerste aardbeving-ervaring meegemaakt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 21:56:
[...]

deze weg is hogere netimpedantie en ditto hogere spanning uit je omvormer, die op dezelfde fase in huis terechtkomt.
beter is ononderbroken ac direkt in de meterkast, en dikke aders, en zo de impedantie zo laag mogelijk te houden om het vermogen goed kwijt te kunnen.
elke onderbreking is weerstand, met warmte / verlies tot gevolg.
een ononderboken leiding is tevens kind en trekveilig.
jep daar heb je helemaal gelijk in.
en dat zou ook mijn keuze zijn geweest.
Petje72 wou alleen zijn kabel gebruiken voor 2 omvormers.
ik zelf zou gewoon een 2de kabel hebben getrokken en een extra groep hebben gemaakt in de meterkast.
of gegaan zijn voor een omvormer met 2x mppt. (net wat mij meer vrijheid had gegeven voor het doel)

hoe ononderbroken loopt hij bij jouw eigenlijk?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
TD-er schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 22:41:
Zojuist hebben we in Ten Boer weer mogen meemaken wat de gevolgen zijn van de gaswinning.
Nog geen 10 minuten geleden begon het heel creepy te rommelen alsof er onweer uit de verte komt en ineens staat je hele huis te schudden gedurende 2 a 3 sec.

ik weet wat je voelt eh meemaakt. Limburg schudt wel vaker ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• TD-er
NielsTn schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 22:45:
[...]

ik weet wat je voelt eh meemaakt. Limburg schudt wel vaker ;)
Groningen ook. (deze keer -Stad ook letterlijk hoor ik net)
Mijn telefoon geeft regelmatig Slochteren aan als locatie als de wind goed staat.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Net even geteld, ik nu vier groepen op de zolder liggen: 1 met 2 stopcontacten die officieel niet zou mogen, 1 wasmachinegroep en nog 2 loze groepen :P Me dunkt dat ik even vooruit kan zodra ik PV op het dak wil leggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 00:00
Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 10:50:
Kan ik 9x 250 wp met een maximum van 50,6 V per paneel op een Omniksol 2.0K Tl kwijt? Volgens de specifiactie kan deze omvormer 2300 Wp aan met 500 V. Is dit te krap of geen probleem? Ben geen electriciën vandaar. Graag antwoord van een kenner.
9 * http://hjsolar.co.uk/wp-c...s/2011/07/HJM250M-321.pdf = 540 Volt. Dit is een conservatieve schatting, ideaal kan he meer Volt geven, maar Open klem spanning is in Nederland grofweg een indicatie van voltage in de winter bij -5 en een zonnetje.

Uitgaande van http://www.westlandsolar....iksol-1.5k-2.0k-specs.pdf Mag je maximaal gaan tot 500 Volt.

Ergo, bespaar je het afschakelen wegens overvoltage in de winter en ga voor 8 stuks 260.
Mocht je toch 9 aansluiten heb je best-case scenario swinters geen opbrengst wegens V to high foutmelding.
Worst-Case scenario haalt je omvormer de lente niet en zegt ie boem. Probeer dan maar eens onder garantie een nieuwe te krijgen....

8 paneeltjes heeft nog een voordeel: Bij lekker warm weer heb je minstens 10% minder volts dan VMaxp. 8*45 = 360. Ik zeg een match made in heaven.

Als je toch 9 panelen wilt, pak er dan 10 en zet ze 2x 5 parallel.
Is dat ook geen optie, pak dan de SB2000HF, die kan wel 9 stuks aan wegens hogere V toleranties.

suc6 ermee!

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
TD-er schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 22:41:

Ik vraag me wel af wat voor effect dat heeft op je zonnepanelen die op je dak liggen met Click fit. Dat ligt enkel op je pannen terwijl andere haken vaak op je latten geschroefd zijn. Maar goed, ik woon niet in Groningen en ook niet in Limburg. Hier in Oisterwijk is er volgens mij nog nooit een aardbeving(kje) geweest.

Hoe zit dat met je verzekering??? Natuurrampen zijn toch uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:43

MieJuul

3970Wp

jantje.vlaam schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 07:51:
[...]

Ik vraag me wel af wat voor effect dat heeft op je zonnepanelen die op je dak liggen met Click fit. Dat ligt enkel op je pannen terwijl andere haken vaak op je latten geschroefd zijn. Maar goed, ik woon niet in Groningen en ook niet in Limburg. Hier in Oisterwijk is er volgens mij nog nooit een aardbeving(kje) geweest.

Ik denk dat je zonnepanelen er geen last van ondervinden.
Ze blijven, als het goed is, ook liggen bij storm, dus een beetje schudden zal ze niet van het dak werpen.

Wat betreft verzekering; wat is een zware hagelstorm dan? dat valt toch ook onder natuurramp?

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
MieJuul schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 08:04:
[...]

Ik denk dat je zonnepanelen er geen last van ondervinden.
Ze blijven, als het goed is, ook liggen bij storm, dus een beetje schudden zal ze niet van het dak werpen.

Wat betreft verzekering; wat is een zware hagelstorm dan? dat valt toch ook onder natuurramp?
Daar dacht ik ook al aan, maar hagel moet wel heel groot zijn wil het een "ramp" zijn. Het zal me niet verbazen als een verzekeringsmaatschappij dit heeft vastliggen. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:49
Gewoon even goed je polisvoorwaarden lezen. Daar staat het in.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPiX1999
  • Laatst online: 17-09 21:24
Ik zit met 2 dingen in mijn maag.

1.
Ik heb mij vergist in de subsidie. Ik woon in Maastricht, en heb vorig jaar met de vorige LES 4 panelen (190 Wp) met Steca500 aangeschaft, subsidie 1500 euro. Fijn, kat in het bakkie.
Laten ze nou net in Mei 2012 een nieuwe ronde gestart hebben, waarbij ik in de veronderstelling was dat ik geen aanspraak kon maken op LES subsidie wegens de vorige ronde. Blijkt het een nieuwe ronde te zijn, waar ik wel voor in aanmerking kan komen. Helaas heb ik in de tussentijd reeds gebruik gemaakt van de landelijke regeling van AgentschapNL (15% op factuurbedrag, ex installatiekosten) en heb ik reeds 585 euro ontvagen. De LES is veel interessanter, zij geven 0,80 per Wp subsidie met een max van 1000 euro. De nadere bepalingen van de LES zijn echter niet zo strak dichtgetimmerd dat ik er meteen uit begrijp dat ik niet mijn factuur ook bij hun mag indienen. Oftewel: het lijkt erop dat ik mijn factuur ook bij LES mag indienen om in aanmerking te komen voor 1000 euro subsidie.

Ik snap wel dat dit niet de bedoeling _zou kunnen zijn_, en dat er slechts eenmaal subsidie gegeven mag worden, en als ik het toch doe ik kans op een boete loop (of afkeuring van LES, geen subsidie).

Om problemen te voorkomen, en maximaal subsidie te kunnen trekken, neig ik er naar om mijn leverancier de factuur te laten veranderen. Met als resultaat 1 factuur van 7 panelen en 1 factuur van 5 panelen, omvormer en montagemateriaal. De 1e factuur (van 7 panelen) kan ik dan indienen bij LES voor de maximale subsidie van 1000 euro (ze kijken alleen naar besteld/geinstalleerd Wp vermogen, ik denk niet naar omvormer en materiaal), en de 2e factuur dien ik dan in bij AgentschapNL (als verandering, en kom dus geld aan het terugbetalen).

Wat is jullie visie, wat zouden jullie doen?

2.
De opbrengst van mijn panelen is lager dan verwacht. Mijn dak ligt ZO, heeft een helling van ca 30-40 graden. Ik heb 12 nieuwe panelen (195 Wp) + 1 "oud" paneel (190 Wp) aangesloten op een SMA 2500 HF. Theoretisch dus 2530 Wp, wegens ligging (90%) zou ik ca 2200 Wp (dus ook Wh?) over moeten houden. SMA zegt dat ik (onder meest optimale omstandigheden, ca 12:00) maximaal 1,85 kWh teruglever. Wat gaat hier mis (in praktijk of in mijn hoofd)?

Mijn pa heeft bijna hetzelfde: 10 nieuwe 195 Wp panelen op een SMA 2000, en hij levert op meest optimale tijden iets van 1,4 kWh terug. Zijn dak ligt pal op zuid, en ik vermoed dus dat de opbrengst iets van 1850-1900 Wh zou moeten zijn.

Ik ben nog foto's van mijn installatie verschuldigd, die zijn op mijn flickr te vinden. Linkje is te vinden in mijn vorige post, ik kan hem (hier op mijn werk) niet reposten (netwerkrestricties). Setje ligt er iig mooi bij te glimmen! 8)

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:03

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Als je panelen warmer worden, leveren ze minder vermogen. Het maximum zul je nu, in de zomer, dus zelden halen.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:05
iPiX1999 schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 09:28:
Ik zit met 2 dingen in mijn maag.

1.
Ik heb mij vergist in de subsidie.
2.
De opbrengst van mijn panelen is lager dan verwacht.
1; tsja, subsidie. Ik heb alle panelen zonder subsidie aangeschaft. Waar je voor moet oppassen is dat je de boel niet oplicht. "aanpassen van factuur" komt daar erg dicht bij in de buurt.

2.
Is volgens mij niet vreemd, de panelen worden nu zo'n 60 graden in de zon waardoor het voltage erg afneemt. De genoemde waarden kun je verwachten in april-mei, als er een fris windje langswaait en het buiten 18 graden is. Het is nu 25-30 graden buiten, dat is nogal een verschil. Advies is om je kwh/kwp over de maand te vergelijken met andere installaties in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
[...]
Clickfit "ligt op je pannen"? De haken van clickfit hangen gewoon vast achter de tengels. Die panelen gaan echt geen kant op.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Greenchoice in het nieuws bij elsevier:

http://www.elsevier.nl/we...erzwijgt-nevenfunctie.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
[...]

Voor zover ik weet, vallen aardbevingen in Groningen onder de NAM. Tenminste zolang ze veroorzaakt worden door de gaswinning.
Echter de eerste metingen waren dat het epicentrum bij Baflo zou liggen, op 10 km diepte met een kracht van 3,9. 10 km diepte lijkt een andere oorzaak te hebben dan gasboring en aardbevingen als gevolg van gaswinning zouden "nooit boven de 4 uitkomen".
Het is echter wel vreemd dat wij in Ten Boer dan zo'n sterke beving zouden voelen, terwijl dat 20km verderop is. (niet dat ik veel ervaring heb met voelbare bevingen, dit is mijn eerste)
De 2e schatting is dat het bij Loppersum zou liggen, wat hier vlakbij is, en op 3 km diepte. De kracht is bijgesteld naar een 3,4. Dat lijkt meer op gevolg van gaswinning.

Ik kan me voorstellen dat een "normale" aardbeving noch door de verzekeraar, noch door de NAM gedekt wordt, maar een als gevolg van gaswinning zou in principe door de NAM gedekt moeten worden.
Of er een verschil is tussen particulier en zakelijk zou ik echt niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-09 19:01
Lijkt me iets voor de Duurzame Kroeg

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:59

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

[...]

Dan heb je de aardbeving van 1992 (Wikipedia: Aardbeving Roermond 1992) niet meegemaakt.
Die heb ik toen in Diessen (niet ver van Oisterwijk) wel gevoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Die heb ik wel meegemaakt, en ik woonde toen nog in de buurt ook. Ik kan me alleen niet herinneren dat we voor de camera van Hart van NL moesten gaan staan klagen en janken. Waren we toen nog gewoon bikkels, of zijn het tegenwoordig gewoon watjes? :)

Oh, en er was niets van het dak gevallen, panelen zouden ook gewoon zijn blijven liggen. En dat was 5,8 op de Richter schaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Jiriki schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 11:24:
Die heb ik wel meegemaakt, en ik woonde toen nog in de buurt ook. Ik kan me alleen niet herinneren dat we voor de camera van Hart van NL moesten gaan staan klagen en janken. Waren we toen nog gewoon bikkels, of zijn het tegenwoordig gewoon watjes? :)

Oh, en er was niets van het dak gevallen, panelen zouden ook gewoon zijn blijven liggen. En dat was 5,8 op de Richter schaal.
Dat is nu eenmaal 'goede' tv natuurlijk.. en klagen dat is een beetje een volkseigenschap geworden. Allemaal ons steentje bijdragen aan het worden van een positief en optimistische bevolking.

Wel fijn dat de paneeltjes blijven liggen.. aansprakelijkheid lijkt me een lastige in deze. Ik hoop mijn panelen er de komende week op te hebben liggen, kan ik ook weer een stukje energieverbruik compenseren :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
Vanmorgen de klantenservice van Eneco gebeld om te vragen of ik daar mijn zonnepanelen moet aanmelden. Nou, dat hoeft niet. Het kan zelfs niet. En als mijn nettoverbruik volgend jaar de helft is van dit jaar kijkt daar niemand van op: "Nee hoor meneer, dat gaat allemaal per computer.".

Heeft aanmelden bij mijn netbeheerder nu nog zin? Ik ben erg gehecht aan mijn Ferrarisje (ooohhh, Backspin! *;) en een neggie word ik voorlopig niet.

OT: Van die aardbeving in 1992 werd ik 's nachts wakker. In Zoetermeer. Scary sh*t.

[ Voor 10% gewijzigd door Cruise Control op 17-08-2012 12:09 . Reden: Aardbeving ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Jiriki schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 11:24:

Toen was er nog helemaal geen Hart van NL ;)
Maar het schijnt dat je "oppervlakkige" bevingen sneller kunt voelen dan diepe bevingen. (aldus gic)
Wat dat doet met de mogelijk aan te richten schade zou ik niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Cruise Control schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 12:05:
Heeft aanmelden bij mijn netbeheerder nu nog zin?
Je leverancier heeft inderdaad niet zoveel te maken met teruglevering, je netwerk beheerder natuurlijk wel. Waarom je niet aanmelden? Ze verplichten je echt niet je meter te vervangen en zo krijg je achteraf nooit gezeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
Hmm, hoe zijn de de ervaringen daar mee? Hoe hard pushen netbeheerders nieuwe meters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Ik mocht gewoon kiezen, maar omdat het mij wel goed uitkwam heb ik voor een nieuwe meter gekozen. Wanneer je naar dubbel tarief wilt bijvoorbeeld of wanneer de zegels niet meer op de hoofdzekering zitten kan het gemakkelijk zijn dat tegelijk met de meter wisseling te laten doen, scheelt weer in de kosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Cruise Control schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 12:10:
Hmm, hoe zijn de de ervaringen daar mee? Hoe hard pushen netbeheerders nieuwe meters?
valt wel mee.
echt pushen doen ze niet.

hun standaart antwoord is wel dat het eigenlijk altijd nodig is.
en aangezien veel mensen het wel als een "autoriteit" zien heb ik het idee dat veel mensen het klakkeloos overnemen.
een beetje de angst dat hun "dure" investering anders misschien niet werkt.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Als ik het goed begrijp kan mijn digi meter (met teruglevertelwerkje) gewoon registreren wat ik teruggeef en doet Greenchoice aan het einde van het jaar een mooi sommetje maken gebruik - geleverd = betalen + energiebelasting. Dat levert dan toch zelfde resultaat als met de ferraris meter, behalve administratieve dingetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
Ja. Maar met een Ferrarismeter kan niemand dat administratieve dingetje dus verkeerd doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Cruise Control schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 12:43:
Ja. Maar met een Ferrarismeter kan niemand dat administratieve dingetje dus verkeerd doen.
Helder >:) ik moet ze dus in de gaten houden :*)

Ferrarismeter in een nieuw huis is redelijk ongewoon, denk niet dat ze dat nog willen plaatsen bij me :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Klopt in theorie wel, praktijk gevalletjes geven ander beeld gezien de regelmatig terugkerende posts. Ik blijf nog even bij mijn oude meter...

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
NiGeLaToR schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 12:45:
[...]
Ferrarismeter in een nieuw huis is redelijk ongewoon, denk niet dat ze dat nog willen plaatsen bij me :9
Nee, die worden niet meer geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
drielp schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 12:45:
Klopt in theorie wel, praktijk gevalletjes geven ander beeld gezien de regelmatig terugkerende posts. Ik blijf nog even bij mijn oude meter...
Snap ik, is ook makkelijker. Maargoed, ik hou het in de gaten, op zich is de rekensom niet zo lastig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
Nou, het zonnespul is aangemeld op energieleveren.nl. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
Cruise Control schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 12:43:
Jawel, als je meer terug levert dan dat jezelf verbruikt... Dan kom je in het negatieve terecht...

En dat kunnen ze op 2 manieren opvatten:

1 - ze zijn slim en weten dat je zonnepanelen hebt, en rekenen terug (en salderen je)
2 - ze zijn niet slim, en denken dat je je meter het klokje rond hebt gedraait, en je krijgt een rekening met veel getallen euro omdat je in 1 jaar meer dan 100000kWh verbruikt zou hebben.
Maar daar heb ik de laatste tijd niet zo veel meer van gehoord. Gelukkig komt dat dan ook maar 1x per jaar voor, alleen zijn deze " slachtoffers" maanden bezig om alles weer recht te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Eigenlijk wel triest dat dat zoveel moeite kost om duidelijk te maken.
100'000 kWh is ruim 20'000 euro en een constante stroom van 51 Ampère een jaar lang. Knappe thuis-aansluiting die dat kan verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Njah, tegenwoordig heeft de computer altijd gelijk en die zal best kunnen vinden dat je 51A continu stroom verbruikt hebt. Het is juist het domme automatiseren van dit soort processen, bestuurd door zowaar nog minder slimme mensen die het maken dat alles wat ook maar een beetje uitzonderlijk is een 'probleem' wordt.

Maargoed, er zijn straks weer 15.000 zonneaanbidders bij, dus dan gaat het uitzonderlijke er een beetje af :)

Loopt verder totaal niet storm met de subsidiepot he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04:25
NiGeLaToR schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 13:07:
[...]

Snap ik, is ook makkelijker. Maargoed, ik hou het in de gaten, op zich is de rekensom niet zo lastig :)
Of die rekensom lastig is, hangt van de LV af, daar de manier van salderen van de wettelijke verplichte 5000 kWH niet spijkerhard in de regelgeving vastligt zijn er interpretatie verschillen of worden aanvullende eisen gesteld, zoals dat sommige bestaande meters uitgesloten zijn.
Wordt bij de verrekening van de teruglevering rekening gehouden met de meterstanden voor hoog/piek en laag/dal tarief?

Bij het salderen van de eerste 5.000 kWh wordt de teruglevering gemeten op het hoog tarief telwerk. Het verbruik wordt verrekend op het hoog tarief telwerk. De teruglevering op het laag tarief telwerk wordt verrekend met het verbruik op het laag tarief telwerk.
bron

Geen woord over verrekening van het restant van de meer teruglevering dan verbruik bij één tarief met het andere tarief tot samen een max van 5000kWh. Wel dat bij meer teruglevering dan verbruik dit is tegen een terugleververgoeding, in dit geval 70% van de gemiddelde APX inkoop prijs (ergens 2-6ct/kWh)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
niki_lauda schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 11:04:
[...]

Dan heb je de aardbeving van 1992 (Wikipedia: Aardbeving Roermond 1992) niet meegemaakt.
Die heb ik toen in Diessen (niet ver van Oisterwijk) wel gevoeld.
Ik was of 20 en op dat tijdstip lag ik waarschijnlijk met een vrouwtje of met een kater in bed 8) Ik kan het me niet herinneren in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Domba schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 14:01:
[...]

Of die rekensom lastig is, hangt van de LV af, daar de manier van salderen van de wettelijke verplichte 5000 kWH niet spijkerhard in de regelgeving vastligt zijn er interpretatie verschillen of worden aanvullende eisen gesteld, zoals dat sommige bestaande meters uitgesloten zijn.
Dan is het wellicht een voordeel dat ik gewoon alleen de 'hoog' meter gebruik en enkeltarief heb.
Eerst maar 's een setje panelen op het dak krijgen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Nee, enkel tarief is nog steeds duurder. Bijvoorbeeld:

voorbeeld 1:
verbruik: 4000 kWh
opbrengst: 2000 kWh
afrekenen: 2000 kWh enkel tarief

voorbeeld 2:
verbruik: 1500 kWh hoog, 2500 kWh laag
opbrengst: 1400 kWh hoog, 600 kWh laag
afrekenen: 100 kWh hoog en 1900 kWh laag - zolang hoog minder is dan laag is dat voordeliger, hier duidelijk het geval

voorbeeld 3:
verbruik: 1200 kWh hoog, 2800 kWh laag
afrekenen: -200 kWh hoog en 2200 kWh laag - gecorrigeerd 0 hoog en 2000 kWh laag, nog voordeliger dan voorbeeld 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Ah op die manier.. maarja.. mijn energieverbruik is nogal vlak, overdag zijn er zeker binnenkort vaak mensen thuis, lampen zijn (die voor verlichting zorgen) allemaal LED en een enkele spaarlamp. Dus kan wel aanleren electrische apparatuur aan te doen (droger, oven, vaatwasser, wasmachine) als de zon schijnt ;)
Ik denk dat we in daluren dus niet per se meer stroom kunnen/gaan verbruiken. Maarja, kan ik ook niet met zekerheid zeggen nu aangezien ik 1 tellertje actief heb, terwijl mijn poging om weer naar 2 tellers te gaan op niets uitliepen bij Nuon (1 van de redenen dat ik nu bij GC zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
NiGeLaToR schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 15:05:
Maarja, kan ik ook niet met zekerheid zeggen nu aangezien ik 1 tellertje actief heb, ...
Webcam richten op de meter en om 21:00 en 7:00 een foto laten maken van de stand? OCR er overheen en het kan zo in Excel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Jiriki schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 15:11:
[...]

Webcam richten op de meter en om 21:00 en 7:00 een foto laten maken van de stand? OCR er overheen en het kan zo in Excel :)
Goed punt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Jiriki schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 14:59:
Nee, enkel tarief is nog steeds duurder. Bijvoorbeeld:

voorbeeld 2:
verbruik: 1500 kWh hoog, 2500 kWh laag
afrekenen: 100 kWh hoog en 1900 kWh laag - zolang hoog minder is dan laag is dat voordeliger, hier duidelijk het geval

voorbeeld 3:
verbruik: 1200 kWh hoog, 2800 kWh laag
afrekenen: -200 kWh hoog en 2200 kWh laag - gecorrigeerd 0 hoog en 2000 kWh laag, nog voordeliger dan voorbeeld 2
is de helft aan opbrengst in de daluren wel realistisch? Die beginnen tussen 22:00-23:00 en eindigen 06:00-07:00. Net de tijden dat er het minste licht is.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Weekends tellen toch ook mee als daluren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Ja, 2/7e van de opbrengst in daluren moet daarom zeker lukken. Feestdagen tellen ook mee als daluren, net als eventueel opbrengst voor 7:00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:59

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Cruise Control schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 12:10:
Hier een link YouTube: AMIS - Das Smart Metering-System der Energie AG van een project wat in Oostenrijk loopt over smart metering volgens mij sinds vorig jaar.
Kijk en luister er naar met een bril voor iemand die geld wil verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
[...]

Zo is dat, je bent Tweakert of niet. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-09 19:42
De hoog-tarief teller van mijn slimme meter telt nog steeds niet.

Half juli is mijn digitale meter vervangen door een slimme meter. Aangezien ik Hoog/Laag tarief heb, heeft deze slimme meter 4 telwerken (hoog en laag verbruik en terugleveren). Deze is door Enexis mooi op tijd vervangen, kostte ook nog eens niks. Allemaal prima.

Alleen telt mijn hoog tarief verbruik en hoog tarief terugleveren nog niet. Overdag telt gewoon mijn laag tarief door. Daar zou menigeen hartstikke blij mee zijn, alleen heb ik een grote plens zonnepanelen op mijn dak liggen die ruimschoots overdag mijn verbruik compenseren. Teruglevering wordt nu tegen het lage tarief verrekend.

Ik heb Enexis al een paar keer gebeld, het is bekend. De meter moet nog bij Enexis '''geregistreerd'' worden voordat de hoog tarief teller gaat werken. Dit duurt nu al bijna 6 weken.

Komt dit verhaal jullie bekend voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-09 14:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Mijn DIN kwh meter is binnen :)

Nu zie ik alleen dat er 6 aansluitingen op zitten.

Afbeeldingslocatie: http://lampenede.de/img/lcd-wechselstromzhler-stromzhler-wattmeter-550a-fr-hutschiene-mit-s0-schnittstelle-drs155d-_9656_220.jpg
Afbeeldingslocatie: http://lampenede.de/img/lcd-wechselstromzhler-stromzhler-wattmeter-550a-fr-hutschiene-mit-s0-schnittstelle-drs155d-_9655_220.jpg

Iemand enig idee hoe ik dit moet aansluiten in de meterkast.

Ik had gehoopt enkel de + tussen de groep te hoeven plaatsen.

[ Voor 41% gewijzigd door revolution-nl op 17-08-2012 15:55 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
revolution-nl schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 15:54:

[afbeelding]
[afbeelding]

Als je nu eens meer info, link gaf dan was meedenken makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes

[afbeelding]
[afbeelding]

wat dacht je van tussen de omvormer en de meterkast? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

[afbeelding]
[afbeelding]

Zo is die van mij:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/njO9O9REm19LlT1ouQcK0eRo/medium.jpg

S0 is optioneel voor het uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Roamor schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 16:03:
[...]

Zo is die van mij:
[afbeelding]

S0 is optioneel voor het uitlezen.
Thnx!!! Ik heb hetzelfde aansluit schema, was in de war door de s0 aansluitingen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

[afbeelding]
[afbeelding]

Dat is mooi, aan de rechterzijde van de kWh meter staat het aansluit diagram. En de nummers van de polen staan er ook op.

Als het voor het meten van de zonne energie is dan moet de nul en fase onderinin en de meterkast aansluiting bovenin. (omgekeerd dus, in is out, en out is in).

Als je hem gaat gebruiken om het huis te meten op de normale wijze aansluiten, meterkast onderin, verbruikers bovenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Zei iemand Webcam ? ;)

Sorry, kon het niet laten. Nu hou ik er over op met mijn webcams. De rest staat in de signature etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 16:18:
[...]

Zei iemand Webcam ? ;)

Sorry, kon het niet laten. Nu hou ik er over op met mijn webcams. De rest staat in de signature etc.
Dit is echt waanzinnig zeg, wat een techniek tegenwoordig die webcam van energiebewust..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-09 21:17

Pixelmagic

Ubergeek

PcDealer schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 15:20:
[...]

is de helft aan opbrengst in de daluren wel realistisch? Die beginnen tussen 22:00-23:00 en eindigen 06:00-07:00. Net de tijden dat er het minste licht is.
In sommige delen van het land begint laag tarief op 21:00, zoals hier in Braboland. Plus natuurlijk het weekend, maar dat was al gezegd.
aard01 schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 15:53:

Half juli is mijn digitale meter vervangen door een slimme meter. Aangezien ik Hoog/Laag tarief heb, heeft deze slimme meter 4 telwerken (hoog en laag verbruik en terugleveren). Deze is door Enexis mooi op tijd vervangen, kostte ook nog eens niks. Allemaal prima.

Alleen telt mijn hoog tarief verbruik en hoog tarief terugleveren nog niet. Overdag telt gewoon mijn laag tarief door. Daar zou menigeen hartstikke blij mee zijn, alleen heb ik een grote plens zonnepanelen op mijn dak liggen die ruimschoots overdag mijn verbruik compenseren. Teruglevering wordt nu tegen het lage tarief verrekend.

Ik heb Enexis al een paar keer gebeld, het is bekend. De meter moet nog bij Enexis '''geregistreerd'' worden voordat de hoog tarief teller gaat werken. Dit duurt nu al bijna 6 weken.

Niet echt, mij viel ook op dat toen de monteurs weg waren de meter in stand 'low' stond, maar tegen 19:00 stond hij gewoon op 'high'.

Welk merk meter heb je ?

[ Voor 15% gewijzigd door Pixelmagic op 17-08-2012 16:50 ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
aard01 schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 15:53:

Dan heb je waarschijnlijk geen ontvangst in je meterkast. Die van mij is na een dag of 3-4 geactiveerd. (toch een paar dagen gratis stroom :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 16:18:
[...]

Zei iemand Webcam ? ;)

Ik denk dat webcam 3 kapot is. Wat ik daar zie kan nooit kloppen. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
jantje.vlaam schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 16:52:
[...]
Ik denk dat webcam 3 kapot is. Wat ik daar zie kan nooit kloppen. O+
Draait gewoon een filmpje achterstevoren af !!!!! anders kan het echt niet 8)7
Is die meter nu door de 0 gegaan ????

[ Voor 6% gewijzigd door WoudseHoeve op 17-08-2012 17:01 . Reden: toevoeging over meter ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

databeestje schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 16:05:
[...]

Dat is mooi, aan de rechterzijde van de kWh meter staat het aansluit diagram. En de nummers van de polen staan er ook op.

Als het voor het meten van de zonne energie is dan moet de nul en fase onderinin en de meterkast aansluiting bovenin. (omgekeerd dus, in is out, en out is in).

Als je hem gaat gebruiken om het huis te meten op de normale wijze aansluiten, meterkast onderin, verbruikers bovenin.
Gelukt! :9 Helaas waren de aders iets te kort waardoor de DIN meter nu op de groepen rail zit, had hem graag op onderste loze rail geplaatst maar vond het ook zo wat om met kroonsteentjes in de meterkast te hobbien :X

Als ik zie hoe eenvoudig het is dan kan ik zelf ook wel een extra groepje aanleggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Sinds gistermiddag ook zonnepanelen liggen.
10x250wp HJ Solar
Delta Solivia 2.5 incl. gateway
220gr ZW dakhelling 30 gr.
prijs zelfmontage incl meterkastaanpassing €1,47/wp
prijs incl. Limburgse subsidie €1,06/wp

Zelf installeren ging goed, alleen de grote panelen(1.06x1.58) a 22kg is wat lastiger op schuin dak.
Gelukkig had ik een glasdrager aangeschaft.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

klump4u schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 18:12:
Sinds gistermiddag ook zonnepanelen liggen.
10x250wp HJ Solar
Delta Solivia 2.5 incl. gateway
220gr ZW dakhelling 30 gr.
prijs zelfmontage incl meterkastaanpassing €1,47/wp
prijs incl. Limburgse subsidie €1,06/wp

Zelf installeren ging goed, alleen de grote panelen(1.06x1.58) a 22kg is wat lastiger op schuin dak.
Gelukkig had ik een glasdrager aangeschaft.
Ohne die Bilder ist dieser Meldung nicht "offiziel"... >:)

Pagina: 1 ... 133 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.