Je bent te goed voor deze wereld.JakeNL schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 15:58:
[...]
Vanmiddag dus geplaatst, dus ik ben nu officieel producentWel heb ik al 259kWh geproduceerd waar ik maar een beperkt gedeelte zelf van heb kunnen gebruiken.
Dat er elders al een hoop data vastgelegd wordt over je leven is niet een reden om niet meer kritisch te blijven.jantje.vlaam schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 16:23:
[...]
Veel van de risico's die je hier noemt heb je met alles tegenwoordig. Lekke bankapps op je telefoon, digitaal patientendossier, bonuskaart van de AH, betalen met Credit Card of pinpas. Als men denkt dat de "anderen" niets van je mogen weten moet je anno 2012 als een kluizenaar gaan leven zonder internet. Hackers kunnen alles hacken, of het nu je computer, je bank of je digitale meter is. Met een beetje geluk kunnen ze via een kabel de meterstanden aanpassen, dan heb je voordeel van je slimme meter
Bij alles wat je doet, dien je kritisch te zijn en als het niet nodig is, leg het dan niet vast (of laat het niet vastleggen).
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
TD-er schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 16:25:
[...]
Dat er elders al een hoop data vastgelegd wordt over je leven is niet een reden om niet meer kritisch te blijven.
Bij alles wat je doet, dien je kritisch te zijn en als het niet nodig is, leg het dan niet vast (of laat het niet vastleggen).
offtopic:
Bovenstaande heb je ook toegepast toen je je Tweakers profiel opschreef? Snap niet dat je dat wel openbaar maakt en dan heel kritisch tegenover een "slimme" meter bent.
Bovenstaande heb je ook toegepast toen je je Tweakers profiel opschreef? Snap niet dat je dat wel openbaar maakt en dan heel kritisch tegenover een "slimme" meter bent.
Dat hacken van je slimme meter is een kwestie van tijd.jantje.vlaam schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 16:23:
[...]
. Met een beetje geluk kunnen ze via een kabel de meterstanden aanpassen, dan heb je voordeel van je slimme meter
Problemen komen pas als alle "slimme" meters worden afgesloten door een hacker.
Of als de meterstanden ineens heel hoog zijn.
Het probleem is qua acceptatie dat er te weinig bekend is over hoe en wat de communicatie enz werken.
De "slimme" meter KAN tot besparing leiden als hij direct word uitgelezen, omdat je op die manier inzicht krijgt over je energie verbruik.
Denk niet dat een "slimme" meter meehelpt met het bv aansturen van een wasmachine helaas.
Dit zal een interne actie blijven (teruglevering dan start wasmachine/boiler) voor zover ik info kan vinden over de "slimme" meter.
Ofwel slimme is eigenlijk een domme naam.
Het probleem is qua acceptatie dat er te weinig bekend is over hoe en wat de communicatie enz werken.
De "slimme" meter KAN tot besparing leiden als hij direct word uitgelezen, omdat je op die manier inzicht krijgt over je energie verbruik.
Denk niet dat een "slimme" meter meehelpt met het bv aansturen van een wasmachine helaas.
Dit zal een interne actie blijven (teruglevering dan start wasmachine/boiler) voor zover ik info kan vinden over de "slimme" meter.
Het is voor mij een appeltje eitje om bij teruglevering automatisch allerhande apparaten op te starten, Alleen zie ik daar het nut niet van.Pietje NL schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 16:48:
een slimme meter is een hele domme naam.Pietje NL schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 16:48:
Problemen komen pas als alle "slimme" meters worden afgesloten door een hacker.
tot nu toe is hij niet slim voor de klant alleen maar slim voor de leverancier.
ook als je wil meten hoeveel je panelen nu op wekken is i dom.
het gebruik in huis detecteert hij niet. (flinke afwijking dus)
hij kan geen was maschiene aan of uit zetten. (ik zou dat nog niet eens willen)
niet een accu van een auto opladen als er overproductie is.
of als de prijzen laag zijn.
soms vertellen ze het wel alsof een slimme meter een smart grid is.
maar dat is hij dus niet. ver weg daar van.
het is eerder een manier om nog meer geld uit je zakken te toveren.
en voor iedereen die dommer is als zijn meter.
hebben we nu deze optie van http://www.energiemanageronline.nl/.
verder denkt migjesSlimme meter: nog 50 dagen!
We krijgen veel vragen over de slimme meter, zoals: Wanneer kan Energiemanager Online de meterstanden van de slimme meter automatisch inlezen? We leggen momenteel de laatste hand aan de slimme meter module, vanaf eind september zal deze module beschikbaar zijn. Met een slimme meter is het niet meer nodig om de meterstanden voor gas en elektriciteit op te nemen (water is niet gekoppeld aan de slimme meter), die gegevens halen we dagelijks bij de netbeheerder op. Bovendien krijg je veel beter inzicht in het energieverbruik in je woning. Van uur tot uur zie je hoeveel gas en elektriciteit er wordt verbruikt, zodat je dit makkelijker kunt herleiden naar de energieverbruikers in je huis. De slimme meter module gaat €19,50 (incl. BTW) per jaar kosten. Voor dat bedrag regelen we alles met je netbeheerder en halen we 365 keer per jaar je meetdata op.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Denk niet dat een "slimme" meter heel veel kan betekenen qua smart grid.
Hiervoor zou je eigenlijk teveel data krijgen terwijl het op bv wijk niveau goedkoper zou zijn om te implementeren.
Qua smart grid en kosten berekenen zou het ook weer voor de consument niet zo'n slimme meter zijn.
Ik zie in de toekomst wel komen dat je bv tussen 13-14 uur je heel goedkoop stroom kan gebruiken omdat er dan meer dan genoeg productie op het net is.
Hiervoor zou je eigenlijk teveel data krijgen terwijl het op bv wijk niveau goedkoper zou zijn om te implementeren.
Qua smart grid en kosten berekenen zou het ook weer voor de consument niet zo'n slimme meter zijn.
Ik zie in de toekomst wel komen dat je bv tussen 13-14 uur je heel goedkoop stroom kan gebruiken omdat er dan meer dan genoeg productie op het net is.
Barrycade schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 16:38:
[...]
offtopic:
offtopic:
Ik weet redelijk precies welke informatie er over mij te vinden is en wat niet.
En ja ik heb ook een mobiel en een pinpas, dus ook die informatie is ergens centraal van mij opgeslagen.
Ik ben mij er ook prima van bewust dat je met een beetje handigheid binnen 5 minuten mijn volledige adres kunt achterhalen en waarschijnlijk ook mijn telefoonnummer.
Maar dat komt mede doordat voor bepaalde diensten het nodig steeds nodig is dat je je volledige naw-gegevens openbaart. (niet voor Tweakers.net)
Daarentegen heb ik bijvoorbeeld bewust geen Facebook, geen Twitter en geen paspoort waar vingerafdrukken voor nodig zijn, noch een OV-chip.
Een deel van de problemen die ik voorzie met een slimme meter zit 'm erin dat het enorm grootschalig zal worden. Daardoor zijn de gegevens eigenlijk al per definitie een potentieel target voor mensen met andere bedoelingen dan waar het oorspronkelijk voor bedoeld is.
Vergelijkbare problemen zie ik met het EPD, Elektronisch Kind Dossier en centraal vastleggen van heel veel andere informatie die niet noodzakelijk is voor het doel waarvoor ze verzameld zijn. (vingerafdrukken bijvoorbeeld in je paspoort, maar ook OV-chip)
Ik weet redelijk precies welke informatie er over mij te vinden is en wat niet.
En ja ik heb ook een mobiel en een pinpas, dus ook die informatie is ergens centraal van mij opgeslagen.
Ik ben mij er ook prima van bewust dat je met een beetje handigheid binnen 5 minuten mijn volledige adres kunt achterhalen en waarschijnlijk ook mijn telefoonnummer.
Maar dat komt mede doordat voor bepaalde diensten het nodig steeds nodig is dat je je volledige naw-gegevens openbaart. (niet voor Tweakers.net)
Daarentegen heb ik bijvoorbeeld bewust geen Facebook, geen Twitter en geen paspoort waar vingerafdrukken voor nodig zijn, noch een OV-chip.
Een deel van de problemen die ik voorzie met een slimme meter zit 'm erin dat het enorm grootschalig zal worden. Daardoor zijn de gegevens eigenlijk al per definitie een potentieel target voor mensen met andere bedoelingen dan waar het oorspronkelijk voor bedoeld is.
Vergelijkbare problemen zie ik met het EPD, Elektronisch Kind Dossier en centraal vastleggen van heel veel andere informatie die niet noodzakelijk is voor het doel waarvoor ze verzameld zijn. (vingerafdrukken bijvoorbeeld in je paspoort, maar ook OV-chip)
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
hum 19,90 per mnd....kan je zelf ook maken, alleen gratis.migjes schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 16:57:
[...]
verder denkt migjes
https://sites.google.com/site/nta8130p1smartmeter/home
ehhh.Pietje NL schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 17:02:
Denk niet dat een "slimme" meter heel veel kan betekenen qua smart grid.
een energie maatschappij gaat een gedeelte van zijn winst in leveren omdat er toevallig goedkope energie is.
dat gaan de aandeelhouders leuk vinden.
denk niet dat dat ooit gaat gebeuren.
@joopC
het is 19,90 per jaar dus dat valt wel mee.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
19,90 per jaar........foutje......maar ik zeg NIET DOEN.migjes schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 17:06:
[...]
ehhh.
een energie maatschappij gaat een gedeelte van zijn winst in leveren omdat er toevallig goedkope energie is.
dat gaan de aandeelhouders leuk vinden.![]()
@joopC
Een van de potentiële voordelen is wel dat je het verbruik zoveel mogelijk kunt nivelleren, of nog liever aan kunt passen op het aanbod.migjes schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 17:06:
[...]
ehhh.
dat gaan de aandeelhouders leuk vinden.![]()
@joopC
Dat scheelt een hoop in de kosten van de energiemaatschappij, aangezien overcapaciteit duur is.
Ik vrees echter dat ze niet zozeer energie goedkoper gaan aanbieden wanneer er overcapaciteit is, maar dat ze de prijs bij schaarste omhoog zullen brengen.
Dat vinden aandeelhouders wel weer leuk.
Sommige klanten vinden het slim om dagelijks hun standen te kunnen zien en vinden het fijn dat ze niet eens per jaar hun standen hoeven door te geven.migjes schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 16:57:
[...]
een slimme meter is een hele domme naam.
tot nu toe is hij niet slim voor de klant alleen maar slim voor de leverancier.
ook als je wil meten hoeveel je panelen nu op wekken is i dom.
het gebruik in huis detecteert hij niet. (flinke afwijking dus)
het is eerder een manier om nog meer geld uit je zakken te toveren.
[...]
Mijn slimme meter heeft 4 meterstanden. Afname hoog en afname laag. Daarnaast toeleveren hoog en toeleveren laag. Beide meters lopen op.
Hoe kloppen ze meer geld uit mijn zakken??? Als mijn leverancier me niet aanstaat ben ik vrij om naar een ander over te stappen.
De slimme meter heeft in principe ook niets te doen met je energieleverancier maar met je netbeheerder.
De meter is alleen slim voor hun, niet voor je leverancier.
Misschien alleen dat ze de energie per 2 maanden in gaan kopen dus de inkoop prijzen voor hun lager kunnen zijn.
Misschien alleen dat ze de energie per 2 maanden in gaan kopen dus de inkoop prijzen voor hun lager kunnen zijn.
[ Voor 45% gewijzigd door Pietje NL op 15-08-2012 17:23 ]
Precies, en die kan men toch niet kiezen tenzij men gaat verhuizen. Nog even en ze worden straatsgewijz aangepakt.Pietje NL schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 17:21:
De slimme meter heeft in principe ook niets te doen met je energieleverancier maar met je netbeheerder.
ik zou de hele tekst eens lezen.jantje.vlaam schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 17:16:
[...]
Sommige klanten vinden het slim om dagelijks hun standen te kunnen zien en vinden het fijn dat ze niet eens per jaar hun standen hoeven door te geven.
Mijn slimme meter heeft 4 meterstanden. Afname hoog en afname laag. Daarnaast toeleveren hoog en toeleveren laag. Beide meters lopen op.
Hoe kloppen ze meer geld uit mijn zakken??? Als mijn leverancier me niet aanstaat ben ik vrij om naar een ander over te stappen.
maar goed.
je betaalt al iets van 19,90 per jaar voor de huur van een meter aan de netbeheerder.
(en in mijn geval betaalt er al 24 jaar iemand voor die meter, ik vind eigenlijk dat hij onderhand wel genoeg heeft opgebracht voor de netbeheerder.)
en nu gaat er nog een 19,90 bij komen om de slimme meter makkelijk uit te lezen.
en dat loopt totaal los van bij welke administratie kantoor (leverancier) jij zit.
voor mensen die nog willen TVTen, probeer deze eens te TVTen.
dat is een TVT van: nooit.
(je kunt nog beter een plugwise setje kopen, is een stuk preciezer)
dat gaat ook een keer gebeuren.jantje.vlaam schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 17:26:
[...]
Precies, en die kan men toch niet kiezen tenzij men gaat verhuizen. Nog even en ze worden straatsgewijz aangepakt.
en dan voeren ze meteen in dat je met een slimme meter maar 0,19euro per kWh terug krijgt.
en dan mag je 0,22euro per kWh gaan betalen.
Zolang er concurrentie blijft zal er altijd een leverancier zijn die dit niet doet. Ik denk persoonlijk dat we straks voor de meter kunnen leveren aan locale collectieven. Wanneer dat zal zijn weet ik niet. Stroom is een virtueel iets, het is geen tastbaar goed maar kan wel gemeten worden. Totdat we het kunnen opslaan kunnen we het alleen maar terugleveren aan het net. Wanneer de energiemaatschappijen ons (nog meer) gaan naaien, dan worden alternatieven interessanter.migjes schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 17:36:
[...]
dat gaat ook een keer gebeuren.
en dan voeren ze meteen in dat je met een slimme meter maar 0,19euro per kWh terug krijgt.
en dan mag je 0,22euro per kWh gaan betalen.
Op dit moment kan ik weinig anders met de stroom die gegenereerd wordt dan opmaken of terugleveren. Ik zit wel te wachtten op een molten salt batterij die ik op zolder kan hangen. Maar ook dat is toekomstmuziek.
Stond ook op de nominatie om te posten hier (andere dingen aan het hoofd). Dank voor de post, hoeft dus niet meer.migjes schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 16:57:
[...]
verder denkt migjes
Je moet wel gaan dokken voor die service, en dan moet je vast ook een of ander typisch netbeheerders-juristen-document gaan ondertekenen dat je afziet van allerlei rechten, en dat je meteen een hoop informatie misbruik toe zou kunnen gaan staan - wie leest dat soort documenten eigenlijk tegenwoordig?
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Verwijderd
smart grid en centraal geregelde nieuwe domme kolencentrales zijn een illusie ofwel mutually exclusive
het is pseudo wetenschap, de kolencentrale draait namelijk door terwijl je door besparing minder afneemt
ondertussen begin je te betalen voor diensten, waarvan je nu nog niet weet dat je ze nodig hebt.
en anders pakt het vastrecht je wel.
je zit daar goed td`er, maar weinigen zien de echte lock-in.
Voor alle netbeheerders in 2012 voor alle elektra meters EUR 2,616 incl. BTW/maand = EUR 31,39/jaar (EUR 26,38/jaar ex BTW). Dat is 58% hoger dan jouw "schatting"...migjes schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 17:33:
je betaalt al iets van 19,90 per jaar voor de huur van een meter aan de netbeheerder.
(zie o.a. tariefblad Liander, pdf)
Wordt per 1 oktober, met de 2% BTW verhoging, EUR 31,92 op jaarbasis, zou best kunnen dat er ook nog inflatie correctie overheen gaat komen per 1 jan. 2013. Wordt "gereguleerd" door NMa, die mij en miljoenen andere enkeltarief klanten bij o.a. Liander en Enexis, per 1 jan. 2008 ook al 30 tot bijna 40% verhoging van die "meetdienst" in onze **** hebben gestoken...
Pechvogels met SDE subsidie en een bruto productie meter naast hun standaard netmeter zijn extra de lul, die betalen het dubbele...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Iemand ervaring met een Omniksol en de wifi kit?
Heb vandaag een printje op gestuurt gekregen die in de omvormer geschoven kan worden.
Alleen hoe is nergens te vinden.
Hij kan er op 2 manieren in.
Wil kijken of ik deze aan de gang krijg zodat ik misschien meer info van mijn storing kan uitlezen.
Alleen van de wifi kit is alleen een handleiding van een externe wifi kitop internet.
Heb vandaag een printje op gestuurt gekregen die in de omvormer geschoven kan worden.
Wil kijken of ik deze aan de gang krijg zodat ik misschien meer info van mijn storing kan uitlezen.
Alleen van de wifi kit is alleen een handleiding van een externe wifi kitop internet.
Maar je kan toch wel gewoon altijd het current vermogen zien van zo'n Kamstrup? Dus xyz Watt? Op de P1 poort.Pixelmagic schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 14:46:
[...]
Edit: ook hier plaatsing binnen een week, erg nette service. Vraag bij de instalatie afdeling om een Iskra meter, deze heeft cijfers achter de komma, de Kumstrap levert alleen hele kWh !!
We hebben namelijk zo'n ding hier.
[ Voor 6% gewijzigd door Bartjuh op 15-08-2012 19:17 ]
Ok, hierbij een stukje van mijn log:TD-er schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 16:14:
[...]
Als je verbruik met een hogere resolutie hebt, kun je al veel meer te weten komen en nog gevaarlijker als dat vrijwel real-time gedaan wordt.
Vrij veel apparaten hebben namelijk een aardig constant patroon en zijn dus met voldoende beschikbare resolutie uit de data te herleiden.
Kortom, je wilt echt voorkomen dat die informatie vrij gedetailleerd je huis verlaat.
Datumtijd Tarief1 Tarief2 Tarief6 Tarief7
15-08-2012 13:19:59 69,453 87,483 474,013 208,513
15-08-2012 13:18:59 69,453 87,483 473,956 208,513
15-08-2012 13:17:59 69,453 87,483 473,899 208,513
15-08-2012 13:16:59 69,453 87,483 473,841 208,513
15-08-2012 13:15:59 69,453 87,483 473,784 208,513
15-08-2012 13:14:59 69,453 87,483 473,728 208,513
15-08-2012 13:13:59 69,453 87,483 473,671 208,513
15-08-2012 13:12:59 69,453 87,483 473,615 208,513
15-08-2012 13:11:59 69,453 87,483 473,558 208,513
15-08-2012 13:10:59 69,453 87,483 473,501 208,513
15-08-2012 13:09:59 69,453 87,483 473,445 208,513
Veel succes: zeg me vooral even welke apparaten er allemaal aan staan (behalve de omvormer dan, die is vrij duidelijk).
De meter is per Watt en per 10s uit te lezen, ik heb ervoor gekozen 1x per minuut de meting te noteren. Resolutie en nauwkeurigheid zijn dus heel behoorlijk. Door eigen opwek is uit verreweg het grootste deel van de metingen compleet niets af te leiden. Alleen in combinatie met je log van de omvormer valt er overdag nog iets te herleiden. De meter is trouwens erg makkelijk uit te lezen, en zonder kosten.
Mijn stelling: voor mensen die nog moeten beginnen met de eerste fase (besparen) is de slimme meter een goed hulpmiddel. Zodra je bij de inzet van duurzame energie aangekomen bent wordt het lastiger.
Wat betreft het hacken van de meter: dat kan vast wel. Maar wie maakt zich zorgen om zijn meter als er een kerncentrale op minder dan 100 km afstand staat waar een hacker ook het besturingssysteem van kan platleggen?
De mijne logt ook het actuele verbruik, afgerond op 10W. Ook daaruit kun je maar met moeite afleiden wat er binnen gebeurt - als er 2000W bijkomt, is iemand dan aan het stofzuigen, strijken, koken met de oven of iets met de waterkoker?
Of iemand thuis is of niet, dat is gemakkelijk, maar verder? En zeker met zonnepanelen is dat actuele verbruik vaak 0, en wisselt de actuele teruglevering.
Of iemand thuis is of niet, dat is gemakkelijk, maar verder? En zeker met zonnepanelen is dat actuele verbruik vaak 0, en wisselt de actuele teruglevering.
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
Concurrentie? Je zit vast aan je netbeheerder. Het is als met de kabelaars (Ziggo et al.): je mag op je blote knietjes als die een goede dienst leveren. Doen ze dat niet, dan is er geen alternatief, tenzij je uit de regio verhuist (niet erg realistisch).jantje.vlaam schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 17:41:
[...]
Zolang er concurrentie blijft zal er altijd een leverancier zijn die dit niet doet. Ik denk persoonlijk dat we straks voor de meter kunnen leveren aan locale collectieven. Wanneer dat zal zijn weet ik niet. Stroom is een virtueel iets, het is geen tastbaar goed maar kan wel gemeten worden. Totdat we het kunnen opslaan kunnen we het alleen maar terugleveren aan het net. Wanneer de energiemaatschappijen ons (nog meer) gaan naaien, dan worden alternatieven interessanter.
Op dit moment kan ik weinig anders met de stroom die gegenereerd wordt dan opmaken of terugleveren. Ik zit wel te wachtten op een molten salt batterij die ik op zolder kan hangen. Maar ook dat is toekomstmuziek.
Het is mij wel duidelijk geworden dat in heel veel markten concurrentie helaas een te kleine rol speelt. In NL betaal je zelfs 4-5x teveel voor vitaminepillen (in DE zijn die een fractie van de prijs, rara hoe kan dat). Een akkoordje is gauw gemaakt en zeer lastig om te bewijzen later.
Alle goeds met die slimme meter, maar kijk alsjeblieft niet raar op als je op middellange termijn toch te maken krijgt met andere (lees: aanzienlijk lagere) teruglever-tarieven.
Met een sample van amper 10 minuten kun je weinig afleiden, maar als je een dataset hebt van een heel etmaal, dan kun je wel veel meer afleiden en zeker als je ettelijke etmalen hebt, dan kun je heel veel afleiden van iemands gedrag.Bezuiniger schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 19:34:
[...]
Ok, hierbij een stukje van mijn log:
[...]
Veel succes: zeg me vooral even welke apparaten er allemaal aan staan (behalve de omvormer dan, die is vrij duidelijk).![]()
De meter is per Watt en per 10s uit te lezen, ik heb ervoor gekozen 1x per minuut de meting te noteren. Resolutie en nauwkeurigheid zijn dus heel behoorlijk. Door eigen opwek is uit verreweg het grootste deel van de metingen compleet niets af te leiden. Alleen in combinatie met je log van de omvormer valt er overdag nog iets te herleiden. De meter is trouwens erg makkelijk uit te lezen, en zonder kosten.
Mijn stelling: voor mensen die nog moeten beginnen met de eerste fase (besparen) is de slimme meter een goed hulpmiddel. Zodra je bij de inzet van duurzame energie aangekomen bent wordt het lastiger.
Wat betreft het hacken van de meter: dat kan vast wel. Maar wie maakt zich zorgen om zijn meter als er een kerncentrale op minder dan 100 km afstand staat waar een hacker ook het besturingssysteem van kan platleggen?
Bijvoorbeeld ons verbruik per dag van de week over een periode van 3 maand: (let wel dat de grafiek niet bij 0 begint)

Hierboven is goed te zien dat wij de afgelopen maanden bovengemiddeld vaak op dinsdag en donderdag niet ‘s avonds TV hebben zitten kijken, maar weg waren. Ook is te zien dat we vaak op zaterdag een ovengerecht klaarmaken (elektrische oven).
Ik post dit omdat ons leven nogal onregelmatig is en er voor ons dus weinig uit te voorspellen valt voor de toekomst.
Ander mooi voorbeeldje:

Die spikes elke 4 uur? De boiler in de keuken die afgekoeld is.
Hoe laat gingen we naar bed? Hoe laat stonden we weer op?
Hebben we 1 of 2 koelkasten? De spikes zijn per 10 minuten, dus zijn net iets te lage resolutie om te schatten hoe vaak ik koffie heb gezet, maar je kunt ze er bij een resolutie van 1 minuut wel uithalen.
En ja, een minimum verbruik van zo'n 180Watt ben ik niet trots op, maar daar wordt aan gewerkt.
Ik overweeg 4 á 5 Canadian Solar CS5a (specs) panelen aan te schaffen samen met een omniksol 1.5K TL omvormer (specs, de pdf op de website van de fabrikant werkt even niet).
Nu heb ik hier op het forum gelezen dat voor een goede efficientie de aantal V welke de panelen opleveren overeen moeten komen met het optimum van de omvormer. Kan iemand mij wegwijs maken welke V-waarden ik uit de specificaties in de gaten moet houden? Ik verlies een beetje het overzicht bij die specificatie-tabellen
Nu heb ik hier op het forum gelezen dat voor een goede efficientie de aantal V welke de panelen opleveren overeen moeten komen met het optimum van de omvormer. Kan iemand mij wegwijs maken welke V-waarden ik uit de specificaties in de gaten moet houden? Ik verlies een beetje het overzicht bij die specificatie-tabellen
[ Voor 8% gewijzigd door daanNL op 15-08-2012 19:58 ]
780wp op een 1500w omvormer lijkt mij niet heel goed voor het rendementdaanNL schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 19:55:
Ik overweeg 4 á 5 Canadian Solar CS5a (specs) panelen aan te schaffen samen met een omniksol 1.5K TL omvormer (specs, de pdf op de website van de fabrikant werkt even niet).

Ik zou dan eerder voor een SMA SB1200 gaan. Zeker een pakket uit het nieuwe assortiment van MDZ. Snap niet dat ze in een pakket omvormers verkopen die zo overgedimensioneerd zijn.
Sowieso heb ik qua merk een beter gevoel bij SMA dan bij Omniksol maargoed dat is persoonlijk natuurlijk
[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 15-08-2012 20:08 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Verwijderd
de nominale spanning is die spanning waarbij de omvormer in staat is zijn maximum vermogen te leveren.
zoals bij een auto het beste koppel.
houd rekening met zomer en winter, maar juist in de zomer oogst je veel, en is de spanning lager,
je wilt dan niet laag in spanning zitten.
de omniksol haalt zijn beste waardes bij 360+ volt, je kan ook naar de sungrow sg1k5tl kijken,
die heeft dat bereik zitten op 270+
de hierbovengestelde sma mening deel ik totaal niet,
sma was voor mij absoluut bagger, en heel erg average.
op gevoel adviseer je geen omvormer, maar wel op kWh/kWp gemeten na een jaar.
http://www.inverter-direc...mniksol-1_5k-TL-4967.html
http://www.inverter-direc...td_-SG_1K5TL-31-5428.html
houd rekening met zomer en winter, maar juist in de zomer oogst je veel, en is de spanning lager,
de omniksol haalt zijn beste waardes bij 360+ volt, je kan ook naar de sungrow sg1k5tl kijken,
op gevoel adviseer je geen omvormer, maar wel op kWh/kWp gemeten na een jaar.
http://www.inverter-direc...mniksol-1_5k-TL-4967.html
http://www.inverter-direc...td_-SG_1K5TL-31-5428.html
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2012 20:09 ]
Als je 4 panelen neemt kan je waarschijnlijk beter 2 micro-omvormers nemen.daanNL schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 19:55:
Met dit vermogen zit je namelijk in een omgekeerde sweet-spot. String omvormers van <1500W zijn relatief duur.
Voorbeeld; 2x360W duo enecsys omvormers. Kost iets van 240 per stuk, dus 480 euro totaal. Ik weet niet hoeveel die Omniksol kost?
Oké bedankt. Wanneer bedoel je dat de spanning lager is? Het is toch hoe meer zonkracht/straling (onder juiste hoek e.d.) hoe hoger de spanning?Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 20:06:
de nominale spanning is die spanning waarbij de omvormer in staat is zijn maximum vermogen te leveren.
Kan je me misschien ook vertellen welke spanning ik uit de spec's van de panelen moet hebben? De "Open Circuit Voltage (VOC)"? En dan de waarde vermenigvuldigen met het aantal panelen?
Het zou dan om 800 Wp gaan, mijn fout had ik niet vermeld. Maargoed die 20 Wp zal het verschil niet makenrevolution-nl schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 20:05:
[...]
780wp op een 1500w omvormer lijkt mij niet heel goed voor het rendement![]()
Ik zou dan eerder voor een SMA SB1200 gaan. Zeker een pakket uit het nieuwe assortiment van MDZ. Snap niet dat ze in een pakket omvormers verkopen die zo overgedimensioneerd zijn.
Sowieso heb ik qua merk een beter gevoel bij SMA dan bij Omniksol maargoed dat is persoonlijk natuurlijk
Inderdaad een pakket van MDZ.
Open Circuit voltage is de spanning die je panelen geven wanneer je ze niet belast.
Echter je moet totaal (dus aantal panelen in een string x werkspanning) wel zo gauw mogelijk boven de startspanning van je omvormer uitkomen. Anders mis je 's ochtends opbrengst.
Het totaal van de Open Circuit Voltage x #panelen moet onder het maximum blijven wat de omvormer aan kan.
Echter je moet totaal (dus aantal panelen in een string x werkspanning) wel zo gauw mogelijk boven de startspanning van je omvormer uitkomen. Anders mis je 's ochtends opbrengst.
Het totaal van de Open Circuit Voltage x #panelen moet onder het maximum blijven wat de omvormer aan kan.
Nou....vanavond een brief op de mat van Stedin......Dat is toch nog snel, dacht ik.....
Opengemaakt: of ik nog even wilde aangeven hoeveel ik wel ga leveren met mijn 'eigen opwekking', want dat moeten zetoch echt weten....en dat mag dan weer makkelijk via..... energieleveren.nl....
Frappant detail: je kunt ook een formulier retourneren, waarop een sectie is waar je aan kunt geven dat je helemaal niets gaat opwekken.....Ws. wordt er op die site dus regelmatig maar wat ingevuld.
Opengemaakt: of ik nog even wilde aangeven hoeveel ik wel ga leveren met mijn 'eigen opwekking', want dat moeten zetoch echt weten....en dat mag dan weer makkelijk via..... energieleveren.nl....
Frappant detail: je kunt ook een formulier retourneren, waarop een sectie is waar je aan kunt geven dat je helemaal niets gaat opwekken.....Ws. wordt er op die site dus regelmatig maar wat ingevuld.
Ik had vandaag de bevestiging email van de Liander met betrekking tot de teruglever melding.
Ze gaven aan dat ze de ferraris wouden wisselen voor een nieuwe meter, alleen was dat de 10e al gedaan, de dag van de vervanging/aanvraag.
Ik had de aanvraag voor een nieuwe meter al in juli gedaan, maar deze was nog niet uitgevoerd tot de 10e augustus. Verhaal uitgelegd aan de telefoon dat ze niet nog een keer hoeven te komen, want die nieuwe meter hangt er al. Kruisende administratie.
Ze waren op verzoek wel weer zo schappelijk de 77 euro factuur voor "vervroegde vervanging" van de nieuwe meter te laten vervallen omdat ik deze zelf al aangevraagd had voor de zonnepanelen. Vriendelijk.
Ze gaven aan dat ze de ferraris wouden wisselen voor een nieuwe meter, alleen was dat de 10e al gedaan, de dag van de vervanging/aanvraag.
Ik had de aanvraag voor een nieuwe meter al in juli gedaan, maar deze was nog niet uitgevoerd tot de 10e augustus. Verhaal uitgelegd aan de telefoon dat ze niet nog een keer hoeven te komen, want die nieuwe meter hangt er al. Kruisende administratie.
Ze waren op verzoek wel weer zo schappelijk de 77 euro factuur voor "vervroegde vervanging" van de nieuwe meter te laten vervallen omdat ik deze zelf al aangevraagd had voor de zonnepanelen. Vriendelijk.
Na wat eerste onderzoeken en vele vraagtekens rijker wil ik jullie vragen me even op weg te helpen.
Er is zo veel informatie dat ik door de bomen de panelen niet meer zie.
De casus:
2 onder 1 kap, CV deels met vloerverwarming, pelletkachel
. Buitentemperatuur afhankelijke regeling
4 bewoners, aardig wat apparaten.
Verbruik gas 1000m3 (was 2000 m3 zonder pelletkachel) op jaarbasis dit is nog vrij fors en komt door een stort douche en een 120 liter 40kw gasboiler. Verhouding 800 m3 warm water, 200 m3 vloerverwarming/bijverwarmen boven.
Stroom verbruik van 7000 Kwh naar 5000 Kwh door nieuwe droger, wasmachine, diepvries en TV.
Ik wil er nog 500 kwh afsnoepen door de puntjes op de I te zetten met een nog aan te schaffen energie meter ( youless of iets in die richting.
Wat wil ik:
Zelf installeren, veel voor weinig, leuk en bewust bezig zijn met energie. Dak hoeft niet vol en wil klein beginnen. Ruimte voor expansie zodat ik in de toekomst de meter op nul kan zetten.
Budget: niet vooraf vastgesteld maar zoals al aangegeven ik wil graag klein beginnen.
Dakhelling 37 graden. Orientatie OZZ
Plaatjes bij het praatje:

Nu de vragen:
1. De omvormer, kan ik die op de groei kopen? Of is dat minder efficiënt?
2. < 600 watt kan ik zo op het wand contactdoos invoeren die in de buurt zit?
3 > 600 watt vergt een aparte groep, nu heb ik een groep nr 12 zie foto waar alleen een periflex op zit voor de ventilatie. Als ik die nu bij de CV op zet. Kan ik die koperdraad dan gebruiken ?
4. Suggesties met sites waar ik kan beginnen mbt verkopers van panelen omvormers etc?
5. Wat zou jij doen in mijn geval?
6. Is mijn meter en meterkast verder geschikt of behoeft dat nog aanpassingen?
Er is zo veel informatie dat ik door de bomen de panelen niet meer zie.
De casus:
2 onder 1 kap, CV deels met vloerverwarming, pelletkachel
4 bewoners, aardig wat apparaten.
Verbruik gas 1000m3 (was 2000 m3 zonder pelletkachel) op jaarbasis dit is nog vrij fors en komt door een stort douche en een 120 liter 40kw gasboiler. Verhouding 800 m3 warm water, 200 m3 vloerverwarming/bijverwarmen boven.
Stroom verbruik van 7000 Kwh naar 5000 Kwh door nieuwe droger, wasmachine, diepvries en TV.
Ik wil er nog 500 kwh afsnoepen door de puntjes op de I te zetten met een nog aan te schaffen energie meter ( youless of iets in die richting.
Wat wil ik:
Zelf installeren, veel voor weinig, leuk en bewust bezig zijn met energie. Dak hoeft niet vol en wil klein beginnen. Ruimte voor expansie zodat ik in de toekomst de meter op nul kan zetten.
Budget: niet vooraf vastgesteld maar zoals al aangegeven ik wil graag klein beginnen.
Dakhelling 37 graden. Orientatie OZZ
Plaatjes bij het praatje:

Nu de vragen:
3 > 600 watt vergt een aparte groep, nu heb ik een groep nr 12 zie foto waar alleen een periflex op zit voor de ventilatie. Als ik die nu bij de CV op zet. Kan ik die koperdraad dan gebruiken ?
4. Suggesties met sites waar ik kan beginnen mbt verkopers van panelen omvormers etc?
Verwijderd
je woont heel dichtbij http://www.duurzame-energiesystemen.nl
je meter is zo op het eerste gezicht geschikt voor teruglevering
5. doe alletwee die auto`s weg en koop 1 kleine, en geniet daarna van je gratis duurzame investeringen
5. doe alletwee die auto`s weg en koop 1 kleine, en geniet daarna van je gratis duurzame investeringen
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2012 21:19 ]
1. Koop alleen de juiste maat, niet groter, tot 600 Watt Soladin 600 of Steca 500. Daarboven veel keus maar de efficiente omvormers beginnen overwegend bij 1500 en hoger. HF en TL omvormers hebben een hoog rendement.jjonkie schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 20:52:
Nu de vragen:
2. Ja
3. Ja
4. Top 50 solar. weet de url niet off hand. eh, ja http://top50solar.nl/
5. Geef een paar honderd extra uit aan de zwarte panelen. Dat maakt het zo veel mooier op het zwarte dak.
6. Geschikt, geef aan bij de netbeheerder wanneer je terug gaat leveren zodat deze de teruglever standen gaan verwerken.
6+ installeer een aparte kWh meter voor je huis achter de hoofdschakelaar en een aparte kWh meter voor de PV Groep(en). Hierdoor krijg je direct inzicht tussen wat je verbruikt en opwekt, en niet de mengelmoes van de netbeheerder meter.
Verwijderd
Omdat ik een slimme meter ook wel interessant vind vanwege de P1 poort heb ik enexis wat vragen gesteld. Ik heb voorlopig alleen een berichtje terug gekregen dat mijn vragen doorgestuurd zijn naar de "afdeling moeilijke vragen" (dat stond er niet, maar dat bedoelden ze wel
) Ik verwacht dus niet snel antwoord van ze, maar misschien weten jullie er ook wat van .
Ik wil van ze weten wat er precies aan data verstuurd wordt, volgens mij is dat meer als alleen de actuele meterstanden. Ook als je niet wilt dat er twee maandelijks uitgelezen wordt, hun eigen regels bieden hier ruimte voor namelijk.
Ook wil ik van ze weten of het mogelijk is om de externe communicatie helemaal uit te schakelen. (kan technisch prima natuurlijk, maar of ze dat ook doen is maar de vraag)
En nog wel het belangrijkste, wat doen ze om toegang tot mijn meter door derden te voorkomen?
Zoals al eerder werd aangehaald wil je niet hebben dat een grapjas zomaar je meter uitzet, of je verbruik in kaart brengt zodat hij weet dat er iedere werkdag niemand thuis is en je tv komt weghalen.
Volgend daar op wil ik ook weten of die externe toegang nog gelogd wordt.
Die P1 poort vind ik leuk, maar ik wil wel eerst weten wat ik verder voor ding in huis haal.
Ik wil van ze weten wat er precies aan data verstuurd wordt, volgens mij is dat meer als alleen de actuele meterstanden. Ook als je niet wilt dat er twee maandelijks uitgelezen wordt, hun eigen regels bieden hier ruimte voor namelijk.
Ook wil ik van ze weten of het mogelijk is om de externe communicatie helemaal uit te schakelen. (kan technisch prima natuurlijk, maar of ze dat ook doen is maar de vraag)
En nog wel het belangrijkste, wat doen ze om toegang tot mijn meter door derden te voorkomen?
Zoals al eerder werd aangehaald wil je niet hebben dat een grapjas zomaar je meter uitzet, of je verbruik in kaart brengt zodat hij weet dat er iedere werkdag niemand thuis is en je tv komt weghalen.
Die P1 poort vind ik leuk, maar ik wil wel eerst weten wat ik verder voor ding in huis haal.
Waarom niet gewoon een Youless aanschaffen, dan weet je in iedergeval dat de gebruiksdata in veilige handen is.Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 21:20:
Omdat ik een slimme meter ook wel interessant vind vanwege de P1 poort heb ik enexis wat vragen gesteld. Ik heb voorlopig alleen een berichtje terug gekregen dat mijn vragen doorgestuurd zijn naar de "afdeling moeilijke vragen" (dat stond er niet, maar dat bedoelden ze wel) Ik verwacht dus niet snel antwoord van ze, maar misschien weten jullie er ook wat van .
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Neen hoor, ze weten GoT daar ook te vinden en hebben juristen achter de hand die de nog op te stellen formuleringen moeten testen op zo weinig mogelijk claim gevolgen, en de inhoud zo'n hoog mogelijk niveau van nietszeggendheid te geven...Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 21:20:
Omdat ik een slimme meter ook wel interessant vind vanwege de P1 poort heb ik enexis wat vragen gesteld. Ik heb voorlopig alleen een berichtje terug gekregen dat mijn vragen doorgestuurd zijn naar de "afdeling moeilijke vragen" (dat stond er niet, maar dat bedoelden ze wel) Ik verwacht dus niet snel antwoord van ze, maar misschien weten jullie er ook wat van .
... of zoiets.
[ Voor 3% gewijzigd door zonnigtype op 15-08-2012 21:28 ]
Verwijderd
Ik doe al eigen metingen met een CurrentCost EnviR die iedere 6 secenden een XML berichtje naar een pc'tje stuurt. Maar een P1 poort zou daar een leuke aanvulling op kunnen zijn.
Maar als ik geen bevredigend antwoord krijg komt die slimme meter er gewoon niet. Nu niet en nooit niet.
Tsja, die zullen inderdaad wel onderdeel van zijn van "de afdeling voor moeilijke vragen"!juristen achter de hand die de nog op te stellen formuleringen moeten testen op zo weinig mogelijk claim gevolgen, en de inhoud zo'n hoog mogelijk niveau van nietszeggendheid te geven.
Maar als ik geen bevredigend antwoord krijg komt die slimme meter er gewoon niet. Nu niet en nooit niet.
[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2012 21:33 ]
haha, we hebben al gedownsized, de witte is klein genoeg in mijn optiek,Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 21:17:
je woont heel dichtbij http://www.duurzame-energiesystemen.nl
De Audi is niet echt een goedkope jongen inderdaad maar ik geniet er zo van :-)
Ik zou het je niet durven zeggen, toen ik er achter kwam dat hij alleen xxx.000 levert wist ik dat ik hem niet wilde hebben.Bartjuh schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 19:16:
[...]
Maar je kan toch wel gewoon altijd het current vermogen zien van zo'n Kamstrup? Dus xyz Watt? Op de P1 poort.
We hebben namelijk zo'n ding hier.
Voor 16 euro even een USB-BUB bestellen bij Jeelabs, binnen 2 dagen in huis, even de settings aanpassen en uitlezen maar.
BTW: 27-8 komen mijn panelen op het dak !!!
Dank! de installatie wordt een stuk makkelijk als ik die groep 12 kan gebruiken. Hoef dan alleen maar de solar kabel naar het stookhok te brengen. Maximale lengte is daarvan een meter of 10 toch?databeestje schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 21:19:
[...]
1. Koop alleen de juiste maat, niet groter, tot 600 Watt Soladin 600 of Steca 500. Daarboven veel keus maar de efficiente omvormers beginnen overwegend bij 1500 en hoger. HF en TL omvormers hebben een hoog rendement.
2. Ja
3. Ja
4. Top 50 solar. weet de url niet off hand. eh, ja http://top50solar.nl/
5. Geef een paar honderd extra uit aan de zwarte panelen. Dat maakt het zo veel mooier op het zwarte dak.
6. Geschikt, geef aan bij de netbeheerder wanneer je terug gaat leveren zodat deze de teruglever standen gaan verwerken.
6+ installeer een aparte kWh meter voor je huis achter de hoofdschakelaar en een aparte kWh meter voor de PV Groep(en). Hierdoor krijg je direct inzicht tussen wat je verbruikt en opwekt, en niet de mengelmoes van de netbeheerder meter.
Zwarte panelen zijn inderdaad veel mooier, daar gaat wel mijn voorkeur naar uit.
Wat bedoel je met extra meter, zo din rail meter zodat ik kan zien hoeveel kwh er geleverd is?
zoals in onderkant van mijn logje. http://iserv.nl/files/pics/solar/jjonkie schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 21:51:
[...]
Dank! de installatie wordt een stuk makkelijk als ik die groep 12 kan gebruiken. Hoef dan alleen maar de solar kabel naar het stookhok te brengen. Maximale lengte is daarvan een meter of 10 toch?
Zwarte panelen zijn inderdaad veel mooier, daar gaat wel mijn voorkeur naar uit.
Wat bedoel je met extra meter, zo din rail meter zodat ik kan zien hoeveel kwh er geleverd is?
Ik heb 2 Koopmans kWh meters voor op de DIN rail gekocht. Dan kan ik altijd zuiver uitlezen wat het huis verbruikt en wat de PV oplevert. Makkelijk in te bouwen.
Na de privacy discussie weet ik niet zeker of ik deze ook in de pvoutput.org grafiek ga stoppen.
De stroom wordt hoger en lager met de instraling. De spanning blijft zo goed als hetzelfde, maar zal wel afnemen bij hogere temperatuur.daanNL schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 20:11:
[...]
Oké bedankt. Wanneer bedoel je dat de spanning lager is? Het is toch hoe meer zonkracht/straling (onder juiste hoek e.d.) hoe hoger de spanning?
Kan je me misschien ook vertellen welke spanning ik uit de spec's van de panelen moet hebben? De "Open Circuit Voltage (VOC)"? En dan de waarde vermenigvuldigen met het aantal panelen?
De VOC is de onbelaste spanning wanneer je paneel niet is aangesloten op een omvormer en zo de spanning op meet. Die moet je niet hebben. Je moet de belaste spanning nemen (ongeveer 10V lager). Deze staat ook in datasheet, op flashdata en op sticker paneel. Deze waarde vermenigvuldigen met aantal panelen. Dit is bij 25 graden. Bij hogere temperaturen zal nog wat lager worden.
Hierbij een grafiekje uit datasheet van de Omniksol omvormer. Hoe lager de spanning hoe lager het rendement. Nu hebben ze er geen lijntje instaan bij 140V maar die zal een stuk lager liggen dan dat blauwe lijntje van 310V.

Er wordt niet voor niets door de meeste zonnepanelenleverancier afgeraden om een te grote omvormer te gebruiken omdat dat ten koste gaat van rendement.(en meestal ook duurder is) Die beloofde rendement/opbrengst wordt dan ook niet gehaald maar ja, een leek weet dat niet en ziet alleen dat hoge rendements percentage staan.
(optimaal is meestal 10%-20% meer Wp aansluiten dan max AC omvormer en zo dicht mogelijk bij die optimale spanning komen.)
www.sunsolar.nl
Wordt die perilex gebruikt om de verschillende snelheden van de ventilatie te sturen? En kan je dat ook wanneer deze op een andere groep aangesloten wordt?jjonkie schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 20:52:
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
tja daar zeg je iets,
de 3 standen schakelaar zit in de badkamer
Mmm hier moet ik even over nadenken...
PV-output zie ik weinig privacy-issues mee.databeestje schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 21:56:
[...]
Na de privacy discussie weet ik niet zeker of ik deze ook in de pvoutput.org grafiek ga stoppen.
Je kunt er hooguit mee afleiden waar een huis misschien staat, als je de buienradar-informatie erbij houdt.
Verwijderd
Als iemand op pvoutput netjes op de map aangeeft waar hij woont weet je het precies!TD-er schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 22:07:
[...]
PV-output zie ik weinig privacy-issues mee.
Je kunt er hooguit mee afleiden waar een huis misschien staat, als je de buienradar-informatie erbij houdt.
Maar dat vind ik niet zo'n punt, iedereen kan zien dat er zonnepanelen op mijn dak liggen dus dat is geen geheim.
Ik zet echter alleen de opbrengst van m'n panelen er op, mijn verbruik vind ik wel prive (zeker de live data).
Niet dat ik me er voor hoef te schamen, maar ik zet ook niet op internet van hoe laat tot hoe laat ik iedere dag niet thuis ben.
Weet je zeker dat de ventilatie op een aparte groep zit en niet bij bv de groep van de badkamer?jjonkie schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 22:05:
tja daar zeg je iets,
Lijkt me een beetje weinig vermogen om op een aparte groep te zetten.
Verwijderd
Was er ergens in Duitsland het idee geboren om eventuele "overproductie" bij de slimme meter af te knijpen, zodat dit mogelijk geen problemen kan opleveren in het elektriciteits net? Ik hoop niet, dat ze zo iets ook hier in Nederland van plan zijn.TD-er schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 17:10:
[...]
Een van de potentiële voordelen is wel dat je het verbruik zoveel mogelijk kunt nivelleren, of nog liever aan kunt passen op het aanbod.
Dat scheelt een hoop in de kosten van de energiemaatschappij, aangezien overcapaciteit duur is.
Ik vrees echter dat ze niet zozeer energie goedkoper gaan aanbieden wanneer er overcapaciteit is, maar dat ze de prijs bij schaarste omhoog zullen brengen.
Dat vinden aandeelhouders wel weer leuk.
(ik dacht Duitsland, maar kan net zo goed ook ergens anders geweest zijn)
Er schijnt wel een optie te zitten in die slimme meters om gebruikers te "limiteren" of "dimmen". Alleen heeft niemand mij ooit uit kunnen leggen wat dat in zou houden. Maar jouw suggestie zou maar zo een mogelijke toepassing kunnen zijn van die optie.
Best wel een apart idee. Aan de ene kant wenselijk, wanneer het de stabiliteit van het netwerk echt ten goede zou komen, maar aan de andere kant ook zeer onwenselijk om de overduidelijke redenen.
Iemand die daar meer over kan vertellen hier?
Best wel een apart idee. Aan de ene kant wenselijk, wanneer het de stabiliteit van het netwerk echt ten goede zou komen, maar aan de andere kant ook zeer onwenselijk om de overduidelijke redenen.
Iemand die daar meer over kan vertellen hier?
Slaue Meter zijn in Duitsland al die jaren van decentrale stroom revolutie nauwelijks een issue geweest afgezien van de bekende pilots die je overal ziet. Ze hebben daar 28 Gieg PV capaciteit op het net gezet vrijwel zonder sluwe meter gedoe (en hier zitten ze meteen te mekkeren dat we het echt wel nodig hebben, we hebben hier iets van 150 MWp...). Owjaa. Diese bl*de Deutscher hebben ook nog 30 Gieg aan windturbine capaciteit staan...Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 23:04:
[...]
Was er ergens in Duitsland het idee geboren om eventuele "overproductie" bij de slimme meter af te knijpen, zodat dit mogelijk geen problemen kan opleveren in het elektriciteits net? Ik hoop niet, dat ze zo iets ook hier in Nederland van plan zijn.
(ik dacht Duitsland, maar kan net zo goed ook ergens anders geweest zijn)

Dus, neen, dat "idee van slimme meter afknijpen" is daar niet ontstaan. Dat de e-bedrijven dat best wel zouden willen kan best, maar ze hebben geen controle over de feed-in. Daar hebben ze helemaal niks mee te maken namelijk, alles moet via de onafhankelijke netbeheerders wettelijk verplicht met voorrang het net op.
Wel is er inmiddels Einspeise Management, en dan kan netbeheer op afstand afschakelen. Maar (a) heeft dat niks met de hele sluwe meter discussie te maken, en (b) dat mogen ze alleen maar in noodgevallen doen, alles moet worden gedocumenteerd, en ze zijn verplicht om gemiste Einspeise Vergütungen uit te betalen... (geldt alleen voor de grotere installaties, waar burgers niks bij hebben te zoeken).
De slimme meter kan je verbruik limiteren tot bijvoorbeeld een vermogen van 3 watt,dit kan om er voor te zorgen dat een koelkast kan blijven werken, als een gebruojer wordt afgeslote.
Dit is omdat sommige mense bijvoorbeeld medicijnen in de koelkast moeten bewaren, zoals dianetici,of hartpatienten.
Boren in. Beton moet met eengoeie scherpe boor, een echte boorhsmer, en geen klopboor.
Of met een diamantboor, die je kunt huren, of late ndoen door een boor of zaagbedrijf oid.
er zitten geen keien in beton. Beton is een precies op maat gemaakte samenstelling van zand, grind en cement.
Door er wateraan toe te voegen gaat dit een reactie aan met het cement, en dit cement zorgt oor de binding van het zand en grind.
Het is dus een soort lijm. Die er voor zorgt dat de rest azn elkaar blijft zitten.
Het grind zirgt er voor dat de beton druk op kan nemen, en de samenstelling is zodanig dat de ruimte tussen de stenen telkens door zo groot mogelijke grindkorrels kan. Worden oogevuld.Zand is eigenlijk heel klein grind
Er kunnen nog andere stoffen aan worden toegevoegd om bepazalde eigens happen aan de beton te geven.
We weten nu dus datbeton druk op kzn nemen. Maar beton kan slechts. Weinig trek opnemen, en daarom stopt men er beton in. Dit komt er in als hoofdwapening, op de plek waar de trek optreed, dus boven en onderin de balk, met. Oldoende dekking, zodat de scheuren dieals gevolg van de trek in de beton niet zo diep worden dat de wapening aangetast kan worden door water. Deze hoofdwapening ligt dus in hetalgemeen in de bovenste en onderste 10 cm van de betonbalk.
Naast de hoofdwapening zitten en beugels in de balk. Deze zijn bedoeld als hulpstaal, en om er voor te zorgen dat de balk ook dwarskracht op kan nemen. Deze beugels zitten maximaal 30 cm uitelkaar.
Nu heb je misschien een beeld waar de wapening in een balk zit, en waar je dus beter niet kunt boren.
Ook zit er soms halverwegen de hoogte van de balk ook nog flankwapening, maar dat is meestal allen nidig als de hoofdwapening anders meer dan 300 uit elkaar ligt. Dus bij balken hoger dan 40 cm.
Qua krachtswerking kun je dus het beste geen wapening doorboren, en het meestgunstig is dus hakverwege de hoigte van een balk te boren, aar dan wel net onder of onder de flankwapening.
Boren doe je liever ook niet op een plek vlak bij de ondersteuning van een betonbalk, dus bijvoorbeeld minimaal 80 cm uit de zijkant van een funderingspaal. Let er hierbij op dat je eigenlijk nooit, zonder de paal zelf op te zoeken, kunt redeneren waar deze zit. Zomaar aannemen dat een pzaal zit op de hoek van een gebouw is zeer riskant. Hij zal vaker een stuk uit de hoek zitten, maar je weet dan niet in welke richting.
Als je zeker wlit zijn, en minder dan een uur lzng wilt boren, kun je ook een buis onder de funderingsbalk door maken. Dit moet je dan weer niet doen alsnje woning gefundeerd is op betonstroken, van bijvoorbeeld 50 cm breed en 25 cm dik. Dzn kun je beter een gat xoor de muren mzken die erbovenop staan.
Dit is omdat sommige mense bijvoorbeeld medicijnen in de koelkast moeten bewaren, zoals dianetici,of hartpatienten.
Boren in. Beton moet met eengoeie scherpe boor, een echte boorhsmer, en geen klopboor.
Of met een diamantboor, die je kunt huren, of late ndoen door een boor of zaagbedrijf oid.
er zitten geen keien in beton. Beton is een precies op maat gemaakte samenstelling van zand, grind en cement.
Door er wateraan toe te voegen gaat dit een reactie aan met het cement, en dit cement zorgt oor de binding van het zand en grind.
Het is dus een soort lijm. Die er voor zorgt dat de rest azn elkaar blijft zitten.
Het grind zirgt er voor dat de beton druk op kan nemen, en de samenstelling is zodanig dat de ruimte tussen de stenen telkens door zo groot mogelijke grindkorrels kan. Worden oogevuld.Zand is eigenlijk heel klein grind
Er kunnen nog andere stoffen aan worden toegevoegd om bepazalde eigens happen aan de beton te geven.
We weten nu dus datbeton druk op kzn nemen. Maar beton kan slechts. Weinig trek opnemen, en daarom stopt men er beton in. Dit komt er in als hoofdwapening, op de plek waar de trek optreed, dus boven en onderin de balk, met. Oldoende dekking, zodat de scheuren dieals gevolg van de trek in de beton niet zo diep worden dat de wapening aangetast kan worden door water. Deze hoofdwapening ligt dus in hetalgemeen in de bovenste en onderste 10 cm van de betonbalk.
Naast de hoofdwapening zitten en beugels in de balk. Deze zijn bedoeld als hulpstaal, en om er voor te zorgen dat de balk ook dwarskracht op kan nemen. Deze beugels zitten maximaal 30 cm uitelkaar.
Nu heb je misschien een beeld waar de wapening in een balk zit, en waar je dus beter niet kunt boren.
Ook zit er soms halverwegen de hoogte van de balk ook nog flankwapening, maar dat is meestal allen nidig als de hoofdwapening anders meer dan 300 uit elkaar ligt. Dus bij balken hoger dan 40 cm.
Qua krachtswerking kun je dus het beste geen wapening doorboren, en het meestgunstig is dus hakverwege de hoigte van een balk te boren, aar dan wel net onder of onder de flankwapening.
Boren doe je liever ook niet op een plek vlak bij de ondersteuning van een betonbalk, dus bijvoorbeeld minimaal 80 cm uit de zijkant van een funderingspaal. Let er hierbij op dat je eigenlijk nooit, zonder de paal zelf op te zoeken, kunt redeneren waar deze zit. Zomaar aannemen dat een pzaal zit op de hoek van een gebouw is zeer riskant. Hij zal vaker een stuk uit de hoek zitten, maar je weet dan niet in welke richting.
Als je zeker wlit zijn, en minder dan een uur lzng wilt boren, kun je ook een buis onder de funderingsbalk door maken. Dit moet je dan weer niet doen alsnje woning gefundeerd is op betonstroken, van bijvoorbeeld 50 cm breed en 25 cm dik. Dzn kun je beter een gat xoor de muren mzken die erbovenop staan.
Goed verhaal. Maareh: dikke vingers?
Melding aan netbeheerder of niet ?
Situatie:
Jaarverbruik laag 4000 kWh
Jaarverbruik hoog 2400 kWh
Sinds kort een PV installatie welke met capaciteit van 1440wp (welke mijn dagverbruik met name zal doen terugdraaien).
Melden aan de Netbeheerder of niet ? En waarom eventueel melden ?
Situatie:
Sinds kort een PV installatie welke met capaciteit van 1440wp (welke mijn dagverbruik met name zal doen terugdraaien).
Ipad waarschijnlijk. Typische onscreen toetsenbord-fouten. Maar wel veel, leest niet lekker.hansdegit schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 08:56:
Goed verhaal. Maareh: dikke vingers?
Niet melden bij netbeheerder. Waarom zou je? Ze merken het gauw genoeg als ze een negatieve meterstand van je doorkrijgen, je kunt dan altijd nog vertellen hoe dat komt.
Belangrijker is dat je leverancier de negatieve meterstand goed verwerkt, en dat kon nog wel eens een uitdaging zijn. Is dubbeltarief nog wel rendabel?
[ Voor 48% gewijzigd door JeroenH op 16-08-2012 09:21 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant
zou ik alleen doen als er een echte noodzaak is om dat te doen.giancarlo_f schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 09:15:
Situatie:
(je meter moet vervangen worden voor terugleveren, b.v. )
Ik zou het niet doen, zolang je niet in de min komt op 1 of beide telwerken.giancarlo_f schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 09:15:
Situatie:
En dat gaat in jou geval niet gebeuren.
Zelf zit ik in een lastiger pakket.
1500 kWh hoog/1900 kWh laag
Komt waarschijnlijk 2760Wp bij, dus hoog gaat waarschijnlijk naar min.
Nou zit ik met een dilemma:
- andere meter om administratieve dwalingen te voorkomen
of
- alles wat ik normaal 's nachts doe (wassen, vaatwasser ed) naar overdag verplaatsen en zo proberen niet in de min te duiken.
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Hoezo, alle PV installaties hangen in Duitsland toch achter slimme meters? Hun hele EEG-systeem is gebaseerd op een strikte scheiding van verbruik en opwek. Dat werkt niet als je achter een Ferraris meter zit te salderen.zonnigtype schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 23:54:
Slaue Meter zijn in Duitsland al die jaren van decentrale stroom revolutie nauwelijks een issue geweest afgezien van de bekende pilots die je overal ziet. Ze hebben daar 28 Gieg PV capaciteit op het net gezet vrijwel zonder sluwe meter gedoe
[ Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 16-08-2012 09:29 ]
Denk je echt dat ze een apart net hebben aangelegd voor opwek en een apart net voor afname? Denk het niet. Het zijn alleen aparte meters, maar komen uiteindelijk op dezelfde kabel uit. Het gaat alleen om de administratie zodat ze aparte meters hebben voor afname en opwek.Dreamvoid schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 09:28:
[...]
Hoezo, alle PV installaties hangen in Duitsland toch achter slimme meters? Hun hele EEG-systeem is gebaseerd op een strikte scheiding van verbruik en opwek. Dat werkt niet als je achter een Ferraris meter zit te salderen.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Of een laagvermogen elekroboiler monteren en dan gas besparen,verdien het dan zo terugMieJuul schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 09:25:
[...]
Ik zou het niet doen, zolang je niet in de min komt op 1 of beide telwerken.
of
- alles wat ik normaal 's nachts doe (wassen, vaatwasser ed) naar overdag verplaatsen en zo proberen niet in de min te duiken.
( verbruik per dag 4 a 5 KWh ) werkt prima bij mij thuis.
Voorbeeld ; http://www.boilerservice.nl/shop/100-liter-boiler.html
Tapwater van de combiketel is vaak uit te schakelen.
Ik krijg het even niet terug gevonden in alle post hier en het is al vaker ter sprake gekomen maar nog een keer dan maar.
Ik heb nu een omvormer hangen, SMA SB1200 met max A van 6,1 en wil daar misschien een Omniksol 1.5 bij hangen die een max A van 9 heeft. Samen 15,1A dus dat moet kunnen op een 16A afgezekerde groep (hoofdzekering 3x25A). Maar hoe sluit ik de (stroom)kabels het veiligste aan? ik heb dit bedacht:

Lijkt me OK, maar toch heb ik het gevoel dat het veiliger moet, misschien met een extra zekering van 10A er tussen of zo, of is dit overkill? b.v. stel dat 1 van de omvormers gigantisch flipt, de 16A zal wel omspringen maar is dan de kans niet groot dat de 2e omvormer een klap krijgt ?
Edit: typo
Ik heb nu een omvormer hangen, SMA SB1200 met max A van 6,1 en wil daar misschien een Omniksol 1.5 bij hangen die een max A van 9 heeft. Samen 15,1A dus dat moet kunnen op een 16A afgezekerde groep (hoofdzekering 3x25A). Maar hoe sluit ik de (stroom)kabels het veiligste aan? ik heb dit bedacht:
Lijkt me OK, maar toch heb ik het gevoel dat het veiliger moet, misschien met een extra zekering van 10A er tussen of zo, of is dit overkill? b.v. stel dat 1 van de omvormers gigantisch flipt, de 16A zal wel omspringen maar is dan de kans niet groot dat de 2e omvormer een klap krijgt ?
Edit: typo
MieJuul schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 09:25:
of
Zelf heb ik op dit moment gekozen voor die eerste optie: meer dingen overdag doen.PClop schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 09:50:
Of een laagvermogen elekroboiler monteren en dan gas besparen,verdien het dan zo terug
( verbruik per dag 4 a 5 KWh ) werkt prima bij mij thuis.
Voorbeeld ; http://www.boilerservice.nl/shop/100-liter-boiler.html
Tapwater van de combiketel is vaak uit te schakelen.
Maar wat PClop aangeeft is ook een goede om te onthouden.
Goed is om een extra groep van uit de meterkast te trekken.Petje72 schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 09:56:
Ik krijg het even niet terug gevonden in alle post hier en het is al vaker ter sprake gekomen maar nog een keer dan maar.
[afbeelding]
Lijkt me OK, maar toch heb ik het gevoel dat het veiliger moet, misschien met een extra zekering van 10A er tussen of zo, of is dit overkill? b.v. stel dat 1 van de omvormers gigantisch flipt, de 16A zal wel omspringen maar is dan kans dan niet groot dat de 2e omvormer een klap krijgt ?
Een redelijk alternatief is om er een extra zekering kast met een 6amp en een 10amp er in
en deze dan te voeden via die 16A eindgroep in je meterkast
( mag dan ook NIETS anders op aangesloten worden )
en geen nood om te denken, dan klapt de SB 1200 er om de haverklap uit, is nl niet zo
zie diverse post's mbt belastbaarheid van zekeringen deze week.
[ Voor 17% gewijzigd door PClop op 16-08-2012 10:25 ]
ben benieuwend wat je wil schrijven PCIop.
ik kan nog niet veel vinden, op een paar kleine puntjes.
Maak een verdeelkastje boven met 2 automaten van 10A. Dan is het veilig, als 1 van de 2 omvormers de mist in gaat kan er geen stroom van meer als 10A tussen de 2 omvormers lopen.Petje72 schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 09:56:
Lijkt me OK, maar toch heb ik het gevoel dat het veiliger moet, misschien met een extra zekering van 10A er tussen of zo, of is dit overkill? b.v. stel dat 1 van de omvormers gigantisch flipt, de 16A zal wel omspringen maar is dan kans dan niet groot dat de 2e omvormer een klap krijgt ?
Selektiviteit blijft ook gewaarborgd, dwz, de automaat boven springt eruit voor dat de automaat beneden eruit klapt.
Alternatief, 2 automaten 16A B karakteristiek boven, en 1 16A automaat C karakteristiek beneden.
Hoe dan ook boven apart afzekeren.
Jij raakt de toetsen ook wel eens anders dan bedoeldmigjes schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 10:17:
ben benieuwend wat je wil schrijven PCIop.
Hoog laag tarief is bij PV systemen bijna altijd voordeliger, zeker als je in het hoge tarief door de 0 gaat.MieJuul schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 09:25:
[...]
Ik zou het niet doen, zolang je niet in de min komt op 1 of beide telwerken.
of
Je wekt op in de hoog tarief en het restant verbruik is in het lage tarief. Green Choice heeft aangegeven gewoon de negatieve waarde van de hoogtarief te salderen met het laag tarief.
Ik heb een ferraris meter ....
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
oke mijn mening.Petje72 schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 09:56:
het kan net.
maar dan ook echt net. (ik hou er niet van om op de grens te zitten.)
(er zal iets verzonnen moeten worden om die kabels te koppelen zodat het ook 27A aan kan.
dus geen goedkoop bouwmarkt spul. je hebt iets beters nodig)
beter is:
mijn optie was een kasje met 2x 10A zekeren.
(PCIop zijn weg is ook goed)
kost eigenlijk niet veel en is makkelijk verkrijgbaar in de betere bouwmarkt.
om met 16C en dan 16B te werken vind ik weer dom.
dat beveiligt geen drol.
Dank je voor de tip. Dit gaat hem dan worden:databeestje schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 10:18:
[...]
Maak een verdeelkastje boven met 2 automaten van 10A. Dan is het veilig, als 1 van de 2 omvormers de mist in gaat kan er geen stroom van meer als 10A tussen de 2 omvormers lopen.
Selektiviteit blijft ook gewaarborgd, dwz, de automaat boven springt eruit voor dat de automaat beneden eruit klapt.
Alternatief, 2 automaten 16A B karakteristiek boven, en 1 16A automaat C karakteristiek beneden.
Hoe dan ook boven apart afzekeren.
Verwijderd
Kan ik 9x 250 wp met een maximum van 50,6 V per paneel op een Omniksol 2.0K Tl kwijt? Volgens de specifiactie kan deze omvormer 2300 Wp aan met 500 V. Is dit te krap of geen probleem? Ben geen electriciën vandaar. Graag antwoord van een kenner.
@Petje72
Ook zou ik de bekabeling op 4mm gooien naar je meterkast. Het kan wel (cq net) met 2.5mm.
Ook zou ik de bekabeling op 4mm gooien naar je meterkast. Het kan wel (cq net) met 2.5mm.
Dat is 450 volt open, en ook in de winter denk ik wel dat je onder de 500 Volt blijft (9x55=495). Ik denk dat dit wel blijft werken.Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 10:50:
Kan ik 9x 250 wp met een maximum van 50,6 V per paneel op een Omniksol 2.0K Tl kwijt? Volgens de specifiactie kan deze omvormer 2300 Wp aan met 500 V. Is dit te krap of geen probleem? Ben geen electriciën vandaar. Graag antwoord van een kenner.
in de schuur als ik het goed heb?Petje72 schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 10:50:
[...]
Dank je voor de tip. Dit gaat hem dan worden:
hou rekening met stoten en botsen.
misschien een wat steviger kastje gebruiken en denk ook aan eventueel wat vochtigere omgeving enz.
kan ik niet schatten, maar wou het wel laten weten.
is niet echt te zeggen met deze gegevens.Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 10:50:
hangt een beetje van de temperatuur af van waarop hij getest is en wat zijn afwijking is bij lage temperaturen.
(betere gegevens = beter antwoord)
eerste blik zegt wel dat het kan.
der zijn wel een aantal van dat soort panelen waarbij ik dan weer twijfel.
(ik ga er van uit dat het paneel ongeveer 5A levert, en dan kan het heel krap zijn of te veel.)
Alles hangt boven de 1,90m in een goed geisoleerde garage, dus niemand kan er tegen botsen en stotenmigjes schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 10:54:
[...]
in de schuur als ik het goed heb?
hou rekening met stoten en botsen.
misschien een wat steviger kastje gebruiken en denk ook aan eventueel wat vochtigere omgeving enz.
kan ik niet schatten, maar wou het wel laten weten.

Zat ik ook aan te denken, met 1 omvormer is 2,5mm2 voldoende als de 2e er bij komt is het inderdaad net binnen de norm. Better safe than sorryinternet4me schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 10:52:
@Petje72
ik doe het zelf (wel kortere kabel) ook met 2,5mm. (14,5A)Petje72 schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 11:04:
[...]
Zat ik ook aan te denken, met 1 omvormer is 2,5mm2 voldoende als de 2e er bij komt is het inderdaad net binnen de norm. Better safe than sorry
die 16kWh die ik verlies op 1000kWh is mijn opoffering aan de zonnegod.
dat i maar veel mag schijnen.
Petje, mooi gedaan zeg, waar teken je het schema mee.?.Petje72 schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 10:50:
[...]
Dank je voor de tip. Dit gaat hem dan worden:
[afbeelding]
Inderdaad. Ze salderen niet (heb ik al tig maal duidelijk gemaakt). Daarom hebben ze allemaal twee meters. Het standaard geval in de meterkast voor de afname. En een in eigen beheer te hebben (geen noodzaak, mag ook huur van netbeheerder zijn, is geen verplichting) separate Einspeise Meter. Wat gewoon een hergeijkt en goedgekeurd, zelfs tweedehands ferrarisje mag zijn. Uitsluitend te installeren door een erkend installateur, maar dat gebeurt daar overal.Dreamvoid schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 09:28:
[...]
Hoezo, alle PV installaties hangen in Duitsland toch achter slimme meters? Hun hele EEG-systeem is gebaseerd op een strikte scheiding van verbruik en opwek. Dat werkt niet als je achter een Ferraris meter zit te salderen.
In bijna alle gevallen "klassieke meter in de meterkast" (kan Ferraris of dom digitaal zijn, of zelfs - vaak in pilots - een heuse echte "slimme" ). In heel erg veel gevallen daarnaast een (geijkt) Ferrarisje voor de Einspeisung, waarmee alle [zonne]stroom het net op gaat en daarop wordt afgerekend door de regionale netbeheerder. Er zullen vast slimme meters bij zitten, maar het is een ondergeschikte hoeveelheid. Het echt slimme van het hele systeem is de (don't forget: omvangrijke!) administratieve kermis op de achtergrond waarmee in ieder geval de invoeders verder niet mee worden lastig gevallen. Al betalen ze allemaal mee aan het systeem, omdat ze EEG Umlage betalen over elke afgenomen kWh. Over de stroom afgenomen via hun "standaard netmeter".
Ik laat hierbij het inmiddels weer (voor nieuwe installaties) afgeschafte pilot "Eigenverbrauch" even buiten beschouwing om het niet nog ingewikkelder te maken dan het is/lijkt.
sorrie databeesje, ik vind dit niet een handig antwoord.databeestje schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 10:54:
[...]
Dat is 450 volt open, en ook in de winter denk ik wel dat je onder de 500 Volt blijft (9x55=495). Ik denk dat dit wel blijft werken.
9x sanyo 250Wp zou grof gerekend wel gaan.
maar 9x HJsolar 250Wp gaat weer ruim over de 600V.
type paneel is toch erg belangrijk.
kunt er zo ver naast zitten.
Ik lees zo veel over meter A, Meter B, slimme meter............xyz.....
Wat is nu de ideale situatie voor een pv systeem. Wat / welke meter / situatie willen we graag in huis?. Wat ....
Wat is nu de ideale situatie voor een pv systeem. Wat / welke meter / situatie willen we graag in huis?. Wat ....
hadden we dat hier ook maar.zonnigtype schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 11:30:
[...]
Daarom hebben ze allemaal twee meters. Het standaard geval in de meterkast voor de afname. En een in eigen beheer te hebben (geen noodzaak, mag ook huur van netbeheerder zijn, is geen verplichting) separate Einspeise Meter. Wat gewoon een hergeijkt en goedgekeurd, zelfs tweedehands ferrarisje mag zijn. Uitsluitend te installeren door een erkend installateur, maar dat gebeurt daar overal.
maakt een hoop geklungel met nem normen etc... wat makkelijker.
Is het niet zo dat er ook omvormers in de handel zijn die zelf al een zekering aan de ac zijde hebben.
Zoals bijvoorbeeld de soladin 600.
Ik krijg na de vakantie de situatie van 1x sb2500hf + 1x sunnyboy 600 op een groep van 16A/B.
Zoals bijvoorbeeld de soladin 600.
Ik krijg na de vakantie de situatie van 1x sb2500hf + 1x sunnyboy 600 op een groep van 16A/B.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Good old windows classic: Paint !JoopC schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 11:28:
[...]
Petje, mooi gedaan zeg, waar teken je het schema mee.?.
Man, wat gaat dit forum hard... niet bij te benen!Crxtreem schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 19:16:
Iemand ervaring met een Omniksol en de wifi kit?
Ik heb inmiddels ervaring met een Omniksol 4k met wifikit want die hangt hier in huis. De handleiding van de wifikit heb ik op internet gevonden. De manier om het kleine printplaatje in de omvormer te stoppen bleek niet zo moeilijk, dat kan maar op 1 manier (op de 4k in ieder geval). Ik moest daarvoor wel een plaatje eraf schroeven wat ook niet in de handleiding vermeld staat. Verder is de installatie niet moeilijk als je een beetje goed kijkt. Wel is het onhandig met het invullen van het vermogen van de installatie. Die staat namelijk in kW en niet in kWp. Ook moet je opletten niet een komma te gebruiken maar een punt (ik weet het dat klopt van geen kant, het hoort een komma te zijn) in dat getal. Menig gebruiker heeft er een duizendmaal te groot getal staan (2000 kW ipv 2.0 kW). De website rekent per dag automatisch de efficiency uit maar als de installatie 1000x te groot is ingevuld komt die efficiency niet boven de 0,0 uit. Ik zit voor vandaag al op 4,49 kWh/kWp.
Verder werkt het goed die wifi kit.
Verwijderd
Waarom je gebruik de solar design software van Omnik niet ?Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 10:50:
http://www.omnik-solar.com/solardesign
Je moet je wel eerst registreren.
die mc4 stekkers die vanaf de zonnepanelen komt en naar de sma gaan zitten die er staandaard aan, of moet je die er aan maken?Petje72 schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 11:02:
[...]
Alles hangt boven de 1,90m in een goed geisoleerde garage, dus niemand kan er tegen botsen en stotenkastje komt dan rechts naast de SB1200 en weer rechts daarvan de 2e omvormer.
[afbeelding]
voor het trekken door een pvc buis, is dan 5/8 makkelijk of 3/4
Ik zal vanavond eens proberen.koprol schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 11:41:
[...]
Man, wat gaat dit forum hard... niet bij te benen!
Ik heb inmiddels ervaring met een Omniksol 4k met wifikit want die hangt hier in huis. De handleiding van de wifikit heb ik op internet gevonden. De manier om het kleine printplaatje in de omvormer te stoppen bleek niet zo moeilijk, dat kan maar op 1 manier (op de 4k in ieder geval). Ik moest daarvoor wel een plaatje eraf schroeven wat ook niet in de handleiding vermeld staat. Verder is de installatie niet moeilijk als je een beetje goed kijkt. Wel is het onhandig met het invullen van het vermogen van de installatie. Die staat namelijk in kW en niet in kWp. Ook moet je opletten niet een komma te gebruiken maar een punt (ik weet het dat klopt van geen kant, het hoort een komma te zijn) in dat getal. Menig gebruiker heeft er een duizendmaal te groot getal staan (2000 kW ipv 2.0 kW). De website rekent per dag automatisch de efficiency uit maar als de installatie 1000x te groot is ingevuld komt die efficiency niet boven de 0,0 uit. Ik zit voor vandaag al op 4,49 kWh/kWp.
Verder werkt het goed die wifi kit.
Heb nu gelukkig ook de handleiding van de wifi print.
Als het goed is krijg ik ook een nieuwe Omvormer toegestuurd en hoop dan eindelijk weer te kunnen produceren.
Welke firmware versie geeft jou display aan?
Verwijderd
Bedankt voor de tip. Zal eens kijken.Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 11:50:
[...]
Waarom je gebruik de solar design software van Omnik niet ?
http://www.omnik-solar.com/solardesign
Je moet je wel eerst registreren.
Verwijderd
Toeval bestaat niet, het worden HJ Solars. Specificatie datasheet geeft toch aan maximaal 50,6 Volt?migjes schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 11:31:
[...]
sorrie databeesje, ik vind dit niet een handig antwoord.
9x sanyo 250Wp zou grof gerekend wel gaan.
maar 9x HJsolar 250Wp gaat weer ruim over de 600V.
type paneel is toch erg belangrijk.
kunt er zo ver naast zitten.
Ik het weet zo niet precies, bij mij is alles aangelegd door een bedrijf. Maar het kan allebei volgens mij: de kabel kan met en zonder MC4 stekkers geleverd worden, dat zal per leverancier verschillen.zoeperman schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 11:58:
[...]
die mc4 stekkers die vanaf de zonnepanelen komt en naar de sma gaan zitten die er staandaard aan, of moet je die er aan maken?
voor het trekken door een pvc buis, is dan 5/8 makkelijk of 3/4
Betreft de buis, dat maakt niet zo veel uit denk ik en het ligt er aan hoeveel kabels je er door heen wil voeren en hoe dik de kabels zijn. Ik zou altijd genoeg ruimte/speling willen hebben in de buis.
Check deze handleiding eens, hierin staat e.e.a. netjes uitgelegd met foto's
Dit topic is gesloten.