Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 131 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.763 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-09 23:08
Gaat echt wel hoor dat voorbeeld wat ik aan haal.
Een ander praktijk voorbeeld
Wij gebruiken hier al 10 jaar 2 frietpannen van 2000watt op een b automaat 16a. gelijktijdig
Ze zitten notabene op een 2 voudige wcd en op die groep zit ook de lcd tv de stereo en het tl armatuur 2x58 watt van de garage.
De automaat gaat er nooit uit.
Daarom is de kueze van de hier op dit forum vaak voor gestelde c of zelfs d automaat vaak ronduit onverstandig zonder kennis te hebben van de rest van de installatie.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
Heeft er hier iemand ervaring met JA Solar panelen? Ik heb een offerte ontvangen die er goed uitziet. 21 van deze panelen met twee Delta omvormers. Hier is de link naar het desbetreffende paneel.

http://www.jasolar.com/up...20120808143150_W5KGZ4.pdf

Wat is verder jullie mening over twee omvormers tegenover een omvormer? Aangeboden zijn een Delta Solivia 2.5 en een 3.0. Daarnaast hoor ik lovende woorden over SMA en de Kostal Pico. Omdat ik een drie fase aansluiting heb (3 * 25A) schijnt die Kostal Pico het beste voor me te zijn.

Deze offerte komt op € 1,94 per WP. (panelen, omvormers, kabels, ophangmateriaal en alle werkzaamheden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Rol-Co schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 19:00:
[...]

Lijkt me lang en een groot verschil, denk niet dat het kan.

het verschil tussen een B en C is dat pieken door opstarten van bijv motoren met de C versie opgevangen worden.
De Effekta 4200 is MAX 17,7 Maar zie er eerst maar te komen, in de practijk haal je dat niet, het is een single fase inverter die gewoon berekend is op 16A .
Je moet de Effekta 4200 ook niet gebruiken voor 10 20×100Wp panelen :> Als het op mijn dak zou passen zou ik 5 kWp op de Effekta 4200 aansluiten, dan zit je wat sneller aan de 17,7 Ampere. (als het warm is alsnog niet...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
MieJuul schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 19:02:
[...]

Het gaat om het AC-stuk vanuit de meterkast, recht naar boven door de computerkamer, door naar zolder, naar waar de omvormer komt te hangen.
Alles blijft binnenshuis, en ik bedoelde inderdaad soepel VD draad.

Maar ik begrijp dat dat dus geen probleem is.
Idd, geen probleem, let wel dat VD soepel en hogere weerstand ondervind tijdens het door de PVC buis
heen "trekken" als je meerdere bochten in dat buis trajekt hebt liggen, tip bij het trekken van de draden,
van boven naar beneden, en dan meer duwen dan trekken ( ja ervarings deskundige )
:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dre schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 19:25:
[...]

Je moet de Effekta 4200 ook niet gebruiken voor 10×100Wp panelen :> Als het op mijn dak zou passen zou ik 5 kWp op de Effekta 4200 aansluiten, dan zit je wat sneller aan de 17,7 Ampere. (als het warm is alsnog niet...)
Lekker opgelet.....not , maar die 17 ga ook jij niet halen maak je geen zorgen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
TD-er schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 18:49:
Nu we het toch over zekeringen hebben....
Ik heb in huis een YouLess hangen en kan dus erg goed het verbruik in de gaten houden.
Als hoofdzekering heb ik een 25A zekering hangen volgens Enexis.
Echter vanmorgen was mijn vriendin een beetje al te enthousiast en stonden vaatwasser, wasmachine en koffiezetapparaat aan en toen ging ook nog de boiler aan.
Totaal werd er toen 7500Watt verbruikt in huis gedurende ongeveer een minuut (en een paar minuten lang dik 6000 Watt).
Dat is echter een stuk meer dan wat zou moeten kunnen bij een 25A zekering.

Het ging echter niet fout, dus mijn vermoeden is dat ik misschien wel een 35A hoofdzekering heb. Ik kan het alleen niet controleren.
Hoe waarschijnlijk is het dat een 25A zekering een dergelijke belasting aankan zonder door te branden?
Nee hoor, 6000W is maar 4% meer als een zek van 25 amp aan kan, en is dit ook sinds jaar en dag
eendje kwak kwak van het type slakje of troge met 2 .. erboven, geen probleem dus en zeker
niet exepioneel. ( ja ervarings deskundige ) :*)

vrije vertaling van bovenstaand, dat houd ti wel een uurtje vol ( 25 amp T)

[ Voor 3% gewijzigd door PClop op 14-08-2012 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar het netbeheer draadje ernaartoe soms niet... zoals hier gebeurde, tussen meter en eindzekering
want ook de netbeheerder wil tvt en dus de grootst mogelijke goedkope troep.
ik heb daar nu zelf betaalde 3x heel dik zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-09 00:04
AUijtdehaag schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 16:09:
Ik ga proberen om 5 x 2,5 mm2 in een 19 mm pvcpijp te leggen voor de aparte PV groep.
Moet voldoende zijn om enige verliezen tegen te gaan.
1x aarde, 2x fase en 2x nul. Dan heb je toch ook 2x 2,5mm2 fase en 2x 2,5 mm2 nul?
Misschien een handig tabelletje voor hier:
code:
1
2
3
4
5
6
Draad       PVC buis         Flexibele buis
            16mm    19 mm   16mm    19 mm
1.5 mm2  5              4
2.5 mm2  4     5        3      4
4mm2        3      5        2      4
6mm2        2      4        2      3
Bij meer dan twee bochten moet je een maat kleiner kijken.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Rol-Co schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 19:39:
[...]

Lekker opgelet.....not , maar die 17 ga ook jij niet halen maak je geen zorgen.
Aangepast. 17 Ampère heb ik (ruim) gehaald met 3,7 kWp, alleen dat duurt niet zolang i.v.m. opwarming panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-09 21:08
Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 20:05:
maar het netbeheer draadje ernaartoe soms niet... zoals hier gebeurde, tussen meter en eindzekering
want ook de netbeheerder wil tvt en dus de grootst mogelijke goedkope troep.
ik heb daar nu zelf betaalde 3x heel dik zitten.
De Netbeheerder (Liander in dit geval) heeft bij mijn buurman vorige week de standaard hoofdzekering van 25 Amp vervangen door een zekering van 40 Amp. Dat doen ze gratis op verzoek, niks zelf betalen. Was nog heel snel geregeld ook.
(aanvragen bij aansluitingen.nl)

Zelf heb ik 3 x 25 Amp volgens de jaarafrekening zag ik gisteren, dus dat moet goed zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar zijn de draadjes tussen de 40A en de meter dat ook ?
en als liander ze monteert in je woning, zijn ze dan ook van goede kwaliteit ?
bij mij in ieder geval duidelijk niet, en gelukkig zei de boel plof, en niet fik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Laatst online: 22-09 21:08
Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 20:48:
maar zijn de draadjes tussen de 40A en de meter dat ook ?
en als liander ze monteert in je woning, zijn ze dan ook van goede kwaliteit ?
bij mij in ieder geval duidelijk niet, en gelukkig zei de boel plof, en niet fik.
Dat kan ik natuurlijk niet beoordelen.
Die monteurs hebben ongetwijfeld diploma's.
Maar foutjes kunnen altijd gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
PClop schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 19:53:
[...]

Nee hoor, 6000W is maar 4% meer als een zek van 25 amp aan kan, en is dit ook sinds jaar en dag
eendje kwak kwak van het type slakje of troge met 2 .. erboven, geen probleem dus en zeker
niet exepioneel. ( ja ervarings deskundige ) :*)

vrije vertaling van bovenstaand, dat houd ti wel een uurtje vol ( 25 amp T)
Maar die 7500 Watt is wel iets meer dan die 4% extra.
Dus is het normaal dat die wel een minuut zonder problemen ging?
En hoe zit het met de eerder genoemde "slijtage"?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Jiriki schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 20:07:
[...]

Misschien een handig tabelletje voor hier:
code:
1
2
3
4
5
6
Draad       PVC buis         Flexibele buis
            16mm    19 mm   16mm    19 mm
1.5 mm2  5              4
2.5 mm2  4     5        3      4
4mm2        3      5        2      4
6mm2        2      4        2      3
Bij meer dan twee bochten moet je een maat kleiner kijken.
Ontzettend bedankt!

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
Heb je in bovenstaande postings opgemerkt dat de door jou voorgestelde bedrading niet mag volgens NEN-1010?
En nee, je mag dus niet 6 draden door een 3/4 pijp leiden, mocht je willen overwegen om aarde ook dubbel uit te voeren.

Ergo: zorg dat je aan 4mm2 komt, of koop 10m YMVK 5x4mm2, of 3x4mm2 als je zeker bent van een enkelfasige omvormergroep.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
jantje.vlaam schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 19:09:
Heeft er hier iemand ervaring met JA Solar panelen? Ik heb een offerte ontvangen die er goed uitziet. 21 van deze panelen met twee Delta omvormers. Hier is de link naar het desbetreffende paneel.

http://www.jasolar.com/up...20120808143150_W5KGZ4.pdf

Wat is verder jullie mening over twee omvormers tegenover een omvormer? Aangeboden zijn een Delta Solivia 2.5 en een 3.0. Daarnaast hoor ik lovende woorden over SMA en de Kostal Pico. Omdat ik een drie fase aansluiting heb (3 * 25A) schijnt die Kostal Pico het beste voor me te zijn.

Deze offerte komt op € 1,94 per WP. (panelen, omvormers, kabels, ophangmateriaal en alle werkzaamheden).
Ik heb de Piko 5.5 op 22 x suntech 250 mono, werkt prima en Piko heeft uitlezing via ingebouwde webserver. was even stoeien maar ik kan nu via het eigen Kostal programma als via suntrol monitoren. Prijs is volgens mij redelijk (ik had het goedkoper maar weet niet wat jasolar doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:59

PeaceNlove

Deugleuter

Ik woon in een appartement met aan de ene kant ramen op het zuidoosten. Omdat de voor en achterzijde van de flat alleen maar ramen hebben kan ik er wel 1 missen en ik zat dus te denken een zonnepaneel volledig verticaal tegen mijn raam te plaatsen, met wat tussenruimte voor verkoelende lucht. Ik pak dus de opgaande zon en vervolgens tot voorbij het hoogste punt kan het paneel zon vangen.

Voor de uitvoering had ik het volgende in gedachten:
NSI 240Watt/piek Polykristallijn
Een Involar MAC250A-230-VDE 250W DC

Beide gevonden op westlandsolar.nl

Is dit een slim plan?
Gaat de verticale opstelling veel minder opbrengst geven dan 240W piek op het paneel?
Zijn er betere deals te krijgen dan genoemde apparatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
PeaceNlove schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 22:16:
Ik woon in een appartement met aan de ene kant ramen op het zuidoosten. Omdat de voor en achterzijde van de flat alleen maar ramen hebben kan ik er wel 1 missen en ik zat dus te denken een zonnepaneel volledig verticaal tegen mijn raam te plaatsen, met wat tussenruimte voor verkoelende lucht. Ik pak dus de opgaande zon en vervolgens tot voorbij het hoogste punt kan het paneel zon vangen.

Voor de uitvoering had ik het volgende in gedachten:
NSI 240Watt/piek Polykristallijn
Een Involar MAC250A-230-VDE 250W DC

Beide gevonden op westlandsolar.nl

Is dit een slim plan?
Gaat de verticale opstelling veel minder opbrengst geven dan 240W piek op het paneel?
Je hebt ook glas met PV geïntegreerd.... BIPV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Ga ik er niet doorkrijgen bij de woningbouw schat ik zo in :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 19:43
PeaceNlove schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 22:16:Is dit een slim plan?
Dat komt op ca. 65% van de opbrengst volgens het instralingsdiagram (ZO 90 graden)... geen fantastisch percentage.Of het dan zin heeft voor het geld hangt dan van de prijs en ideele overwegingen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
Terpen Tijn schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 22:31:
[...]
Dat komt op ca. 65% van de opbrengst volgens het instralingsdiagram (ZO 90 graden)... geen fantastisch percentage.Of het dan zin heeft voor het geld hangt dan van de prijs en ideele overwegingen af.
Ja, gaat idd. niet veel opleveren, zeker gezien de moeite die je erin moet steken.

@PeaceNLove: Kan je niet bij je ouders thuis iets op het dak installeren dat jij betaald? En dan betalen zij jou voor de stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Bartjuh schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 22:39:
[...]

Ja, gaat idd. niet veel opleveren, zeker gezien de moeite die je erin moet steken.

@PeaceNLove: Kan je niet bij je ouders thuis iets op het dak installeren dat jij betaald? En dan betalen zij jou voor de stroom?
Wat betreft de ouders kunnen ze beter zelf gewoon de investering doen lijkt me. Hoofddoel voor mij is om ook een beetje van mijn toch al vrij magere (1500kW /j) stroomverbruik zelf op te wekken, maar dat moet kostentechnisch toch wel een beetje dekkend zijn dan. Maar met 65% lijkt me dat niet bepaald haalbaar, dus dan kan ik denk ik beter die euro's gewoon investeren in zuiniger apparatuur en kekke ledlampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
Dat denk ik wel...

Misschien kan je iets op het dak van je huurhuis/huurappartement plaatsen... er lopen er hier nog een paar rond die dat ook hebben gedaan bij hun huurhuis/huurappartement...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 20-08 20:26
ElectricAlex schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 20:44:
[...]
De Netbeheerder (Liander in dit geval) heeft bij mijn buurman vorige week de standaard hoofdzekering van 25 Amp vervangen door een zekering van 40 Amp. Dat doen ze gratis op verzoek, niks zelf betalen. Was nog heel snel geregeld ook.
(aanvragen bij aansluitingen.nl)
Zelf heb ik 3 x 25 Amp volgens de jaarafrekening zag ik gisteren, dus dat moet goed zitten.
1x 40 Amp is nog gratis maar 3x 35 of groter zeker niet. Zoek maar op bij Liander !!
Het capaciteits tarief is meer den 60 euro per maand

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:36

ericplan

5180 Wp PV

Met wat hulp van Woodski heeft deze man in Valkenswaard ook zonnepanelen op z'n halfronde dak.
http://zonstraal.forumup....=150&mforum=zonstraal#top
Afbeeldingslocatie: http://img43.imageshack.us/img43/4420/plaatsenpanelen24720120.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door ericplan op 14-08-2012 23:31 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koprol
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-07 22:46
Zo ik ben bijna klaar met mijn zonnepanelen systeem. Ik ben nu al sinds begin 2010 aan het inlezen op dit forum en op internet om een goede keuze te maken.

Wat heb ik allemaal gedaan? (sorry, hier komt mijn nerd mode, zie het als een uiting van enthousiasme)
  1. Eerst heel veel rekenen en meten om te zien waar de schaduw zit op mijn platte dak. Er zitten meerdere schoorsteenpijpjes en een dikke van de haard midden op het dak aan de zuidkant van het dak (wie dat verzonnen heeft, had duidelijk geen rekening gehouden met PV panelen). Ik heb geprobeerd het maximale aantal panelen te plaatsen met zo min mogelijk schaduw.
  2. Een ruime 2000 kg aan stoeptegels bij elkaar verzameld.
  3. 4 verschillende soorten frames laten maken door de hier welbekende framebouwer (mooi spul!) om de schaduw van de ene rij zo min mogelijk op de volgende rij te laten komen. Zo is er een speciaal frame gemaakt om een paneel over een lichtkoepel te plaatsen. Omdat dit frame samen met 3 andere "normale" portrait frames op een licht hellend deel van het dak staat, zijn deze frames een ongebruikelijke 17 graden. Dit alles had ik niet kunnen laten doen door een bedrijf want dan was het met zoveel maatwerk alleen al 2000 euro aan frames geworden.
  4. 4680 Wp aan HJSolar panelen gekocht. Dit zijn 260Wp panelen met flashdata erbij. Ik vrees dat ik in mijn enthousiasme van het rekenen en het maximale uit het dak halen wellicht iets te veel heb besteld. Ik had afgelopen energienota een verbruik van 3900 kWh en afgelopen kalender jaar 3500 kWh. Ach, dan plaatsen we toch een airco of zonneboiler met elektrisch verwarmingselement? :*)
  5. Omniksol 4k omvormer met wifi module (zie: http://www.omnikportal.com/Terminal/TerminalMain.aspx?pid=306&key=7D66B76 voor de website van mijn omvormer)
  6. Installatie wordt gedaan door mijzelf met hulp van mijn vader en een installateur voor de meterkast.
  7. De hoofdzekering is vervangen. Van een 25A naar een 35A smeltzekering.
  8. De meterkast is aangepast zodat de omvormer een eigen 20A groep heeft en een eigen aardlekschakelaar.
  9. Het dak is toch maar opnieuw bedekt. Dit was ik in eerst instantie niet van plan maar ik kreeg uiteindelijk last van mijn geweten omdat ik niet wilde dat de boel volgend jaar weer van het dak moet als het dak lek blijkt te zijn. De dakbedekking bleek al minimaal 12 jaar oud maar volgens een dakdekker in het midden in nieuwsstaat, alleen aan de randen was het al lek. Tevens hebben we op het hele dak 7 cm PIR isolatie aangebracht. Dat bleek natuurlijk mijn berekeningen van de schaduw weer te vernachelen want de panelen komen ook weer 7 cm hoger te liggen. Dit is natuurlijk een positief punt want dat betekent ook minder lange schaduwen.
  10. De eerste nacht van het nieuwe dak belde de buurman aan dat ze lekkage hadden en bij ons kwam het op dat moment ook met straaltjes naar beneden. De dakdekker heeft aan een kant de boel niet goed dicht gemaakt waardoor er in een felle onweersbui water onder de dakbedekking is gekomen. De drogers en ventilatoren zullen nog wel een paar weken bij ons en de buren draaien om de boel weer droog te maken. Dit wordt een verzekering kwestie, erg vervelend!
  11. De frames en stoeptegels hebben we op het dak gebracht (pannenlift) en de frames in elkaar gezet.
  12. Oh ja, ik heb hier en daar een subsidie weten te ritselen.
  13. Dit alles voor ca. 1,5 euro per Wp.
Nu is er 1 string van 8 panelen aangesloten op de omvormer en dat is op dit moment te zien op de website van Omniksol. De andere 10 worden erbij geknoopt en de definitieve verdeling wordt pas gemaakt als de andere buurman zijn dak laat bedekken (eind augustus). Ik zal dan 12 panelen op 1 string doen en 6 op de andere. Die van 6 zal mijn "slechte" string worden met de panelen die het eerste en meeste schaduw krijgen.

De vraag die vrijwel niemand kan of wil beantwoorden is hoeveel kg er in een frame geplaatst moet worden. Ik heb er nu zo'n 108 kg per paneel in liggen en ik denk dat dit genoeg is (wellicht overkill), zeker als de frames gekoppeld zijn in groepjes van 2, 3, 4 of 5 (zoals ik heb). Maar wat is wijsheid?

Maar voordat jullie allemaal zeuren om foto's... hier is mijn project.
Afbeeldingslocatie: http://img805.imageshack.us/img805/2110/p8040143.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img821.imageshack.us/img821/520/p8030134.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img337.imageshack.us/img337/1119/p8030122.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img23.imageshack.us/img23/4954/p8030133.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img694.imageshack.us/img694/6623/p8040139g.th.jpg

Zo, ik ben blij dat ik eindelijk zonnestroom produceer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
koprol schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 23:33:
Wat heb ik allemaal gedaan? (sorry, hier komt mijn nerd mode, zie het als een uiting van enthousiasme)

• Een ruime 2000 kg aan stoeptegels bij elkaar verzameld.
2 ton? Ik hoop dat je dakconstructie daarop berekend is. (En tel de sneeuw in de winter daar nog bij op...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koprol
AllesKan schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 23:42:
[...]

2 ton? Ik hoop dat je dakconstructie daarop berekend is. (En tel de sneeuw in de winter daar nog bij op...)
Enig idee wat het dikke pak grind woog toen ik het er nat en al vanaf schepte?
Het is een betonnen dak, dat kan wel wat hebben. Als er een laagje van 5 cm water op mijn dak zou liggen zou het al 4500kg wegen.

[ Voor 17% gewijzigd door koprol op 14-08-2012 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
koprol schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 23:48:
Enig idee wat het dikke pak grind woog toen ik het er nat vanaf schepte?
Nee, is niet boeiend ook. Zolang je maar rekening hebt gehouden met het gewicht van je tegels. ;)

EDIT: Overigens is 5cm water geen 'laagje'.. :o

Maar als jij zeker weet dat je dak je panelen + 2 ton + sneeuw + 5cm smeltwater kan dragen, zal het wel goed zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door AllesKan op 14-08-2012 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Timrek schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 14:14:
Vraag:

14 panelen van 200 Wp (2800Wp totaal, te verdelen in twee strings van 7 (2x1400Wp) op een Omniksol 3K.
Gaat dit wel goed? Is de spanning niet te laag?

Ligging Zuid-West-West, dakhelling 35 graden, nauwelijks schaduw, in het oosten des lands (achterhoek)

Of is dan een SMA 2500HF met alles op 1 string een betere keuze?
Ik heb 2730 Wp in 2 strings (4 en 10 x 195 Sunrupu’s ) op mijn dak liggen op een omniksol 3K omvormer. Ligging is ZZW met een hellingshoek van 40 graden in het westen des lands. Gaat best lekker....

Data te vinden op www.omnikportal.com of
http://www.omnikportal.co....aspx?come=Public&pid=233

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
TD-er schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 21:06:
[...]

Maar die 7500 Watt is wel iets meer dan die 4% extra.
Dus is het normaal dat die wel een minuut zonder problemen ging?
En hoe zit het met de eerder genoemde "slijtage"?
Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/uitschakelkarakteristieken.jpg

Bron, http://www.google.nl/url?...mLLtczKYCoEqQEPzBpiQKabMw

Nog eentje, http://www.google.nl/url?...3R2albOyGHyFGpPU-yRXy4UkQ

[ Voor 45% gewijzigd door PClop op 15-08-2012 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Laatst online: 21:26
ElectricAlex schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 20:44:
[...]
Op mijn jaarafrekening staat ook 3 x 25 Amp, maar in mijn stoppenkast zit toch echt 1 x 35 Amp. (Geldt hetzelfde tarief voor). Als je het zeker wilt weten even navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Speksteenkachel schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 18:08:
Kleiner dan 16 is juist maar dat stond niet in de tekst van plop ;)
Dus om dat in z,n algemeenheid te stellen is niet juist.
Mierenneukmodes uit.
Moet je nog peultjes :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:18
2000 kg klinkt als veel, maar als je het verdeelt over je hel dak, dan valt het wel mee. 5 cm grind weegt ook veel, en als je dat er niet weer op hebt gelegd, lijkt me dat je dak nu misschien zelfs wel minder belast wordt, maar je moet depanelen zelf dan ook nog even meenen, en de frames.

En a.s je het echt. Eilt controleren, dan zoek je de overspanningsrichting van dak nog uit, en kijk je of er dan geen stroken zijn, die door een rij panelen, nu dus extra zwaar worden belast. Sneeuw moet je verder ook eens naar kijken, bij een beetje sneeuwbui, lichte wind en koud weer komt er een mooi dik pak op je dak te liggen, tussen je panelen waait het niet sltijd snel meer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

koprol schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 23:33:
Zo ik ben bijna klaar met mijn zonnepanelen systeem. Ik ben nu al sinds begin 2010 aan het inlezen op dit forum en op internet om een goede keuze te maken.

1. Eerst heel veel rekenen en meten om te zien waar de schaduw zit op mijn platte dak. Er zitten meerdere schoorsteenpijpjes en een dikke van de haard midden op het dak aan de zuidkant van het dak (wie dat verzonnen heeft, had duidelijk geen rekening gehouden met PV panelen). Ik heb geprobeerd het maximale aantal panelen te plaatsen met zo min mogelijk schaduw.
  2. Een ruime 2000 kg aan stoeptegels bij elkaar verzameld.
  3. 4 verschillende soorten frames laten maken door Jan Bolleboom (mooi spul!) om de schaduw van de ene rij zo min mogelijk op de volgende rij te laten komen. Zo is er een speciaal frame gemaakt door Jan om een paneel over een lichtkoepel te plaatsen. Omdat dit frame samen met 3 andere "normale" portrait frames op een licht hellend deel van het dak staat, zijn deze frames een ongebruikelijke 17 graden. Dit alles had ik niet kunnen laten doen door een bedrijf want dan was het met zoveel maatwerk alleen al 2000 euro aan frames geworden.
  4. 4680 Wp aan HJSolar panelen gekocht. Dit zijn 260Wp panelen met flashdata erbij. Ik vrees dat ik in mijn enthousiasme van het rekenen en het maximale uit het dak halen wellicht iets te veel heb besteld. Ik had afgelopen energienota een verbruik van 3900 kWh en afgelopen kalender jaar 3500 kWh. Ach, dan plaatsen we toch een airco of zonneboiler met elektrisch verwarmingselement? :*)
  5. Omniksol 4k omvormer met wifi module (zie: http://www.omnikportal.com/Terminal/TerminalMain.aspx?pid=306&key=7D66B76 voor de website van mijn omvormer)
  6. Installatie wordt gedaan door mijzelf met hulp van mijn vader en een installateur voor de meterkast.
  7. De hoofdzekering is vervangen. Van een 25A naar een 35A smeltzekering.
  8. De meterkast is aangepast zodat de omvormer een eigen 20A groep heeft en een eigen aardlekschakelaar.
  9. Het dak is toch maar opnieuw bedekt. Dit was ik in eerst instantie niet van plan maar ik kreeg uiteindelijk last van mijn geweten omdat ik niet wilde dat de boel volgend jaar weer van het dak moet als het dak lek blijkt te zijn. De dakbedekking bleek al minimaal 12 jaar oud maar volgens een dakdekker in het midden in nieuwsstaat, alleen aan de randen was het al lek. Tevens hebben we op het hele dak 7 cm PIR isolatie aangebracht. Dat bleek natuurlijk mijn berekeningen van de schaduw weer te vernachelen want de panelen komen ook weer 7 cm hoger te liggen. Dit is natuurlijk een positief punt want dat betekent ook minder lange schaduwen.
  10. De eerste nacht van het nieuwe dak belde de buurman aan dat ze lekkage hadden en bij ons kwam het op dat moment ook met straaltjes naar beneden. De dakdekker heeft aan een kant de boel niet goed dicht gemaakt waardoor er in een felle onweersbui water onder de dakbedekking is gekomen. De drogers en ventilatoren zullen nog wel een paar weken bij ons en de buren draaien om de boel weer droog te maken. Dit wordt een verzekering kwestie, erg vervelend!
  11. De frames en stoeptegels hebben we op het dak gebracht (pannenlift) en de frames in elkaar gezet.
  12. Oh ja, ik heb hier en daar een subsidie weten te ritselen.
  13. Dit alles voor ca. 1,5 euro per Wp.
Nu is er 1 string van 8 panelen aangesloten op de omvormer en dat is op dit moment te zien op de website van Omniksol. De andere 10 worden erbij geknoopt en de definitieve verdeling wordt pas gemaakt als de andere buurman zijn dak laat bedekken (eind augustus). Ik zal dan 12 panelen op 1 string doen en 6 op de andere. Die van 6 zal mijn "slechte" string worden met de panelen die het eerste en meeste schaduw krijgen.

De vraag die vrijwel niemand kan of wil beantwoorden is hoeveel kg er in een frame geplaatst moet worden. Ik heb er nu zo'n 108 kg per paneel in liggen en ik denk dat dit genoeg is (wellicht overkill), zeker als de frames gekoppeld zijn in groepjes van 2, 3, 4 of 5 (zoals ik heb). Maar wat is wijsheid?

Maar voordat jullie allemaal zeuren om foto's... hier is mijn project.
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Zo, ik ben blij dat ik eindelijk zonnestroom produceer...
Jan is echt een fantastische framebouwer.
Netjes gedaan.. wel pech van die lekkage.
Goed om ook meteen wat isolatie erbij te doen. Dat bespaard weer.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 18:49:
Nu we het toch over zekeringen hebben....
Ik heb in huis een YouLess hangen en kan dus erg goed het verbruik in de gaten houden.
Als hoofdzekering heb ik een 25A zekering hangen volgens Enexis.
Echter vanmorgen was mijn vriendin een beetje al te enthousiast en stonden vaatwasser, wasmachine en koffiezetapparaat aan en toen ging ook nog de boiler aan.
Totaal werd er toen 7500Watt verbruikt in huis gedurende ongeveer een minuut (en een paar minuten lang dik 6000 Watt).
Dat is echter een stuk meer dan wat zou moeten kunnen bij een 25A zekering.

Het ging echter niet fout, dus mijn vermoeden is dat ik misschien wel een 35A hoofdzekering heb. Ik kan het alleen niet controleren.
Hoe waarschijnlijk is het dat een 25A zekering een dergelijke belasting aankan zonder door te branden?
Om er zeker van te zijn, welke soort hoofdzekering je hebt, kan je beste eens kijken naar de kleur in het midden van de hoofdzekering. Die van mij is zwart en dat betekent, dat ik 1x 35A hoofdzekering heb.
- Kleur verklikker en passchroef

Wat wellicht ook handig is om te weten, is hoeveel Wp zou je kunnen aansluiten op je meterkast :
- Hoofdaansluiting informatie

Groeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 02:41:
[...]

Om er zeker van te zijn, welke soort hoofdzekering je hebt, kan je beste eens kijken naar de kleur in het midden van de hoofdzekering. Die van mij is zwart en dat betekent, dat ik 1x 35A hoofdzekering heb.

Wat wellicht ook handig is om te weten, is hoeveel Wp zou je kunnen aansluiten op je meterkast :

Groeten.
Ik vind die selectiviteit met opwekkers/ PV panelen een beetje vreemd, het zijn geen verbruikers maar wekken juist energie op. Je zou verwachten dat een hoofdzekering er niet uit gaat als je een 25A hoofdzekering hebt en een 25A PV Groep. Allereerst levert de PV omvormer niet (veel) meer dan 25A en daarnaast zitten er nog verbruikers (koelkast e.d) op de hoofdrail aan gesloten. Ik zou zonder problemen 25A+25A durven toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
Dre schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 06:14:
[...]

Ik vind die selectiviteit met opwekkers/ PV panelen een beetje vreemd, het zijn geen verbruikers maar wekken juist energie op. Je zou verwachten dat een hoofdzekering er niet uit gaat als je een 25A hoofdzekering hebt en een 25A PV Groep. Allereerst levert de PV omvormer niet (veel) meer dan 25A en daarnaast zitten er nog verbruikers (koelkast e.d) op de hoofdrail aan gesloten. Ik zou zonder problemen 25A+25A durven toe te passen.
daar heb je wel gelijk in.
er word in de nem norm niet echt rekening mee gehouden.
denk zelf dat het ook wel zou kunnen. (mits een aantal aanpassingen)
maar raad het af in thuis situaties. (bedrijven en boeren hebben een andere situatie)
er zijn ook nog verzekerings-maatschappijen, die maar wat graag bij calamiteiten niet willen uitbetalen.
en die wil je geen stok geven om mee te slaan.

je kunt wel makkelijk een omvormer van 16A + een omvormer van 10A pakken.
dan heb je al meer als 5kWp op 25A.
(dan ben je al snel op de 5000kWh salderings-limiet.)

in veel gevallen is het ook niet een probleem om daar 35A van te laten maken of 3x25A.
dus waarom moeilijk doen als het gewoon via de regels kan.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
koprol schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 23:48:
[...]

Enig idee wat het dikke pak grind woog toen ik het er nat en al vanaf schepte?
Het is een betonnen dak, dat kan wel wat hebben. Als er een laagje van 5 cm water op mijn dak zou liggen zou het al 4500kg wegen.
als de onderliggende dakbedekking los ligt hoort er officieel 90 kilo grind per m2 aan te liggen.
en bij wind of kust streken meer.

en als ik het goed zie is dat epdm.
heb je een op zen kop isolatie van pir/pur moet je wel effen op letten dat je het gewicht genoeg verdeelt.
je wil de isolatie niet plat drukken.

voor de rest lukt dat wel.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timrek
  • Laatst online: 17-07 13:08

Timrek

Lid van de "Patatgeneratie"

Vraagje:
Wat is de meerwaarde van een paneel van Canadian Solar t.o.v. een standaard paneel (J&L, Sopray, XuYang)? Behalve dat deze duurder is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
Timrek schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 08:27:
Vraagje:
Wat is de meerwaarde van een paneel van Canadian Solar t.o.v. een standaard paneel (J&L, Sopray, XuYang)? Behalve dat deze duurder is....
Dat is hetzelfde vragen als waarom er een verschil zit tussen een BMW, Audi, Volkswagen, Mercedes Benz, Daihatsu, Honda etc.

Kwaliteit, betrouwbaardere leverancier (hoewel dat anno 2012 voor elk merk betrekkelijk is), garantie. Panelen zijn panelen en je kunt ze puur op specs kopen, maar als ik 10 jaar garantie krijg wil ik wel dat er over 10 jaar nog een partij is die die garantie kan afhandelen. Of dat nu een verzekeringsmaatschappij is of de leverancier zelf maakt weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timrek
  • Laatst online: 17-07 13:08

Timrek

Lid van de "Patatgeneratie"

Dus eigenlijk puur voor de garantie, ze zijn dus niet beter ofzo dan die chinese panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Timrek schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 08:27:
Vraagje:
ook wat minder gegoochel met de kleine niet op vallende cijfers.
er is meer als het aantal Wp.

edit:
neem de tolerantie.
sopray = +/-3%
canadian = + 0-5W.

dus 230Wp:
sopray krijg je tussen de 223Wp en 236Wp
canadian krijg je tussen de 230 en 235Wp.

een ketting(string) is zo sterk als zijn zwakste schakel(paneel)

[ Voor 24% gewijzigd door migjes op 15-08-2012 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Je kan natuurlijk ook voor de goedkope gaan en een paneeltje extra.....mits je de ruimte hebt natuurlijk.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

Timrek schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 08:53:
Dus eigenlijk puur voor de garantie, ze zijn dus niet beter ofzo dan die chinese panelen.
Los wat Migje terecht noemt over maximale waarden, worden de Canadians ook gewoon in China gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koprol
migjes schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 07:31:
[...]

als de onderliggende dakbedekking los ligt hoort er officieel 90 kilo grind per m2 aan te liggen.
en bij wind of kust streken meer.

en als ik het goed zie is dat epdm.
heb je een op zen kop isolatie van pir/pur moet je wel effen op letten dat je het gewicht genoeg verdeelt.
je wil de isolatie niet plat drukken.

voor de rest lukt dat wel.
90 kilo per m2? Dat wist ik niet maar ik geloof je meteen! Wat een rot klus was het om al dat grind op het dak bij elkaar te vegen/scheppen, van het dak te krijgen (stortkoker in een aanhanger) en vervolgens bij de gemeentelijke stort weer in een, half hoge (grrr!) container te scheppen. Ik heb dat stomme grind minimaal 3 keer in de schep gehad. Gelukkig koste het storten slechts 5 euro per keer.

Ik heb er geen grind meer op liggen maar heb wel paadjes met stenen gemaakt tussen de panelen zodat de nieuwe dakbedekking overal gewicht heeft. Het is namelijk alleen aan de randen vastgemaakt, nu waait het er in ieder geval niet meer vanaf.

@migjes: De PIR platen zijn aan beide zijden voorzien van meerlaags aluminiumfolie, bedoel je dat met op z'n kop?

Het is overigens geen epdm, dat werd mij door vele dakdekkers afgeraden. Er zit een OC-Plan dakbedekking op. Het materiaal is een ECB kunststof. Ik had het liefst een wit dak gehad en heb daar wat onderzoek naar gedaan maar dit was 2 a 3 keer zo duur of het was van materiaal waar de dakdekker geen vertrouwen in heeft, er jammer want dat vind ik nog steeds de slimste optie voor een koel huis en zonnepanelen.

Ik heb nu een efficientie tegen de 5 kWh/Kwp aan. Als ik de andere publieke sites bekijk van Omniksol dan zit ik aan de top. Hoe kan ik makkelijk kijken of dat een beetje goed is voor een 15 graden plat dak systeem op het zuiden?

Ben ik de enige die volslagen debiel wordt van de website zonnestroomopbrengst.eu?
Die site gaat om de haverklap naar de Duitse moedersite, is vreselijk traag en inloggen werkt bij mij ook al niet. Ik weet dat er veel info te vinden is maar op deze manier is het een grote frustratie voor mij.

[ Voor 7% gewijzigd door koprol op 15-08-2012 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
koprol schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 09:41:
[...]

90 kilo per m2? Dat wist ik niet maar ik geloof je meteen! Wat een rot klus was het om al dat grind op het dak bij elkaar te vegen/scheppen, van het dak te krijgen (stortkoker in een aanhanger) en vervolgens bij de gemeentelijke stort weer in een, half hoge (grrr!) container te scheppen. Ik heb dat stomme grind minimaal 3 keer in de schep gehad. Gelukkig koste het storten slechts 5 euro per keer.

Ik heb er geen grind meer op liggen maar heb wel paadjes met stenen gemaakt tussen de panelen zodat de nieuwe dakbedekking overal gewicht heeft. Het is namelijk alleen aan de randen vastgemaakt, nu waait het er in ieder geval niet meer vanaf.

@migjes: De PIR platen zijn aan beide zijden voorzien van meerlaags aluminiumfolie, bedoel je dat met op z'n kop?

Het is overigens geen epdm, dat werd mij door vele dakdekkers afgeraden. Er zit een OC-Plan dakbedekking op. Het materiaal is een ECB kunststof. Ik had het liefst een wit dak gehad en heb daar wat onderzoek naar gedaan maar dit was 2 a 3 keer zo duur of het was van materiaal waar de dakdekker geen vertrouwen in heeft, er jammer want dat vind ik nog steeds de slimste optie voor een koel huis en zonnepanelen.

Ik heb nu een efficientie tegen de 5 kWh/Kwp aan. Als ik de andere publieke sites bekijk van Omniksol dan zit ik aan de top. Hoe kan ik makkelijk kijken of dat een beetje goed is voor een 15 graden plat dak systeem op het zuiden?

Ben ik de enige die volslagen debiel wordt van de website zonnestroomopbrengst.eu?
Die site gaat om de haverklap naar de Duitse moedersite, is vreselijk traag en inloggen werkt bij mij ook al niet. Ik weet dat er veel info te vinden is maar op deze manier is het een grote frustratie voor mij.
Je kunt je opstelling hier http://www.zonnestroomopb...erstraat/13048/13398.html wel aan toetsen ( zuid - 10 gr )
Deze is niet zo traag http://home.solarlog-web.nl/656.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@koprol
lol is een klus ja.

een kunststof had ook gekund.
ziet niet alles op een foto, en eigenlijk moet ik het effen voelen om het zeker te weten.

op zen kop isolatie betekend:
dakbedekking(kunststof in jouw geval), pir, beton.
in plaats van:
dakbedekking(kunststof in jouw geval), beton, pir.

(als het op zen kop is)
misschien effen uitrekenen op een hoe groot oppervlakte de panelen staan.
(de stangen die op het dak rusten)
en de druk weerstand van pir.
(ook een extra sneeuw last mee nemen)

denk wel dat je goed zult zitten.
is allen maar om effen na te rekenen.
en als je krap zit gewoon er voor zorgen dat de panelen op een groter oppervlakte rusten.
(verhaaltje van de mevrouw op naald hakken en de olifant.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:50
Jippie! Mijn order ligt binnen handbereik :D

Nog even een strikvraag aan de kenners alhier; ik heb een mooie offerte voor 12 stuks van de volgende panelen staan: ET Solar M572195-Black
Dit gaat aangesloten worden op een AEG inverter met monitoring config.
Nog zaken ter overweging bij de panelen of de inverter?

Enige waar ik verder tegenop zie is het maken van meer gaten in de kruipruimte / fundering / vloeren voor het trekken van leidingen. Mijn SDS Bosch boorhamer had er de vorige gaten ongeveer een uur permanent boren (jawel, daar kan die tegen) nodig om er doorheen te komen (eerst 10, toen 18 mm). Nog tips met welke apparatuur e.d. dit beter gaat?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Zo hee! Was je in de bewapening aan het boren?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
hansdegit schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 10:07:
Zo hee! Was je in de bewapening aan het boren?
Ik hoop het niet :P

Door steen gaat als boter, dan buitenzijde fundering lijkt onverwoestbaar, in de fundering gaat redelijk en dan er weer uitkomen was een hel. De buitenzijdes van de fundering (ongeveer 35cm dik btw) is echt ontzettend hard. Heb netjes nieuwe boren gekocht en dus een ogenschijnlijk knappe Bosch boorhamer gebruikt. Tot nu toe was geen muur te gek voor 'm, maar dit duurde echt lang. Overigens beide geboorde gaten precies zelfde probleem, dus wil nu even langer nadenken voor ik de boor erin zet - mede omdat ik mogelijk een PVC maatje groter wil nemen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
NiGeLaToR schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 10:05:
Jippie! Mijn order ligt binnen handbereik :D

Nog even een strikvraag aan de kenners alhier; ik heb een mooie offerte voor 12 stuks van de volgende panelen staan: ET Solar M572195-Black
Dit gaat aangesloten worden op een AEG inverter met monitoring config.
Nog zaken ter overweging bij de panelen of de inverter?
ik krijg niet snel een setje bij elkaar met die panelen en een AEG.
welke AEG eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik denk dat je inderdaad in de wapening zat te boren. Al zit er soms in fundering ook wel eens stenen verwerkt (keien)
* TD-er heeft van de week ook 2 gaten door fundering geboord van 2x 50cm en dat was in een 10 minuten klaar.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 02:41:
[...]

Groeten.
Hoe zie je welke hoofdzekering je hebt? Hier zit dat achter een gietijzeren kastje met een lood-zegeltje als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
migjes schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 10:13:
[...]

ik krijg niet snel een setje bij elkaar met die panelen en een AEG.
welke AEG eigenlijk?
AEG Protect PV2800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
TD-er schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 10:13:
Ik denk dat je inderdaad in de wapening zat te boren. Al zit er soms in fundering ook wel eens stenen verwerkt (keien)
* TD-er heeft van de week ook 2 gaten door fundering geboord van 2x 50cm en dat was in een 10 minuten klaar.
Hmmm, dus gebruikte apparatuur zou goed moeten zijn. Wel typisch dat ik dan 2 gaten 5 cm uit elkaar precies in de wapening terecht ben gekomen. Is er nog iets te bedenken om te voorkomen dat je in de wapening komt?
En sluiten jullie je gat na het boren en doorvoeren van PVC weer af om corrosie van beton of betonijzer te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
snel en grof gerekend.
kom ik met die panelen op 606V.
de AEG gaat tot de 500V.
???

ook 12x nullast spanning geeft mij meer als de 500V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
migjes schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 10:18:
[...]

snel en grof gerekend.
kom ik met die panelen op 606V.
de AEG gaat tot de 500V.
???

ook 12x nullast spanning geeft mij meer als de 500V.
Dus de som van de panelen levert een voltage op waarbij dat niet per se iets zegt over de Wp die de som van dezelfde panelen maximaal kan leveren? Omvormer zou goed moeten zijn tot 3400Wp wat ik terug kan vinden en max zo'n 450V inderdaad. Hmmm, maar even navragen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
TD-er schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 10:15:
[...]

Hoe zie je welke hoofdzekering je hebt? Hier zit dat achter een gietijzeren kastje met een lood-zegeltje als ik me niet vergis.
Tsja, in ons geval wist Liander te melden dat we een 25A hoofdzekering hadden. Wij wisten dus niet beter totdat een bevriende Liander monteur het kastje opentrok en zag dat er reeds een 35A smelt in zat.

Waarmee ik wil zeggen dat de administratie van Liander dus alleen de administratieve waarheid vermeldt. Zelf (laten) kijken is het enige wat zekerheid geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Laatst online: 22:15
NiGeLaToR schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 10:17:
[...]
Hmmm, dus gebruikte apparatuur zou goed moeten zijn. Wel typisch dat ik dan 2 gaten 5 cm uit elkaar precies in de wapening terecht ben gekomen. Is er nog iets te bedenken om te voorkomen dat je in de wapening komt?
Als het te lang duurt diagonaal aan de vloer nogmaals proberen.
Ijzer kan horizontaal of verticaal liggen, diagonaal komt bijna niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
NiGeLaToR schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 10:17:
[...]

En sluiten jullie je gat na het boren en doorvoeren van PVC weer af om corrosie van beton of betonijzer te voorkomen?
Wapening loopt horizontaal en verticaal, dus heel raar hoeft het niet te zijn.
Maar zoals ik al zei, soms zitten er ook keien in gestort beton, om op die manier te besparen op het volume benodigd beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
NiGeLaToR schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 10:22:
[...]

Dus de som van de panelen levert een voltage op waarbij dat niet per se iets zegt over de Wp die de som van dezelfde panelen maximaal kan leveren? Omvormer zou goed moeten zijn tot 3400Wp wat ik terug kan vinden en max zo'n 450V inderdaad. Hmmm, maar even navragen dan.
ja.
ik ben niet bekend met aeg omvormers.
specs zeggen mij:
max 2800W met een beetje uitloop naar 3000W.

nu kun je de omvormer wel wat onder dimensioneren.
maar 3400Wp lijkt mij wat veel op een aeg 2800.
(persoonlijk ben ik daar niet een grote voorstander meer van met de huidige prijzen)

je zou wel 2 strings van 6 kunnen maken.
maar dan draait de omvormer in niet het hoogste rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
migjes schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 10:30:
[...]

ja.
ik ben niet bekend met aeg omvormers.
specs zeggen mij:
max 2800W met een beetje uitloop naar 3000W.

nu kun je de omvormer wel wat onder dimensioneren.
maar 3400Wp lijkt mij wat veel op een aeg 2800.
(persoonlijk ben ik daar niet een grote voorstander meer van met de huidige prijzen)

je zou wel 2 strings van 6 kunnen maken.
maar dan draait de omvormer in niet het hoogste rendement.
Nu zit ik met 12 x 195Wp aan de 2300Wp ofzo, dus dat is geen probleem dan lijkt me.
Maar dat voltage is wel vreemd ja, ga het gewoon navragen.

En qua betonboren ga ik het gewoon nog eens proberen, wie weet vlieg ik er nu gewoon doorheen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 10:15:
[...]

Dat van mij is ook verzegeld met een plastic kastje.
Afbeeldingslocatie: http://energiebewust.batto.nl/fotos/02.%20Overig/Hoofdzekering.jpg

In dat glimme rondje in het midden van de zekering kan je dan de kleur zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
NiGeLaToR schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 10:34:
[...]

Nu zit ik met 12 x 195Wp aan de 2300Wp ofzo, dus dat is geen probleem dan lijkt me.

En qua betonboren ga ik het gewoon nog eens proberen, wie weet vlieg ik er nu gewoon doorheen :P
of andere panelen gebruiken.
(iets in de range 230-250Wp)
of andere omvormer.
een sma2500hf-30 kan wel.
(maar er zijn er vast meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 10:35:
[...]

[afbeelding]

Ik kan van buiten dus niets zien.
We zien het wel als de boel een keertje eruitklapt, wat het is (geweest).
* TD-er heeft toch nog geen plek voor heel veel Wp aan panelen op het dak, dus meer dan 6 a 8A invoer zal niet eens kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 10:35:
[...]

[afbeelding]

Jij bent een van de weinige die een doorzichtige kap hebben bij de hoofdzekering.
Helaas is het anders niet mogelijk om te controleren wat voor zekering er precies in zit zonder de zegels te verbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Onderin mijn meterkast heb ik gewoon 3 schakelaars met C25 erop. Kan de boel dus zelf aan en uit zetten, das ook best handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
er komt een leuk grafiekje uit mijn omvormer deze ochtend.

als het mijn hartbewaking zou zijn zou ik me zorgen maken. :*)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/hartbewaking.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
NiGeLaToR schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 10:55:
Onderin mijn meterkast heb ik gewoon 3 schakelaars met C25 erop. Kan de boel dus zelf aan en uit zetten, das ook best handig :)
Dat zou ik ook wel willen. Laatste keer dat er een hoofdzekering uitvloog kostte me € 50,- om hem te laten vervangen. }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 10:05:

Enige waar ik verder tegenop zie is het maken van meer gaten in de kruipruimte / fundering / vloeren voor het trekken van leidingen. Mijn SDS Bosch boorhamer had er de vorige gaten ongeveer een uur permanent boren (jawel, daar kan die tegen) nodig om er doorheen te komen (eerst 10, toen 18 mm). Nog tips met welke apparatuur e.d. dit beter gaat?
Ja hier mee Wikipedia: Dynamiet :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:29
AllesKan schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 12:12:
[...]

Dat zou ik ook wel willen. Laatste keer dat er een hoofdzekering uitvloog kostte me € 50,- om hem te laten vervangen. }:|
die zekering kan je ook gewoon zelf vervangen.

iemand van liander die bij mij de meter vervangen had vertelde mij dat ze niet moeilijk doen als er geen zegel op zit. Tenzij je dichtgespijkerde ramen etc. heb (mogelijke wietplantage)

en geef toe... wanneer komen ze hier naar kijken?

[ Voor 5% gewijzigd door Speedfightserv op 15-08-2012 12:51 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:28
Grrrrrrrr......Wat een enorm flut-bedrijf is dat Stedin toch: Eerst willen ze je niet helpen todat je op energieleveren.nl je ziel en zaligheid hebt ingevuld, dan krijg je vervolgens te horen dat de hiudige wachttijd voor een nieuwe meter 3 maanden is......

Lekker als je op 3 September je PV installatie opgeleverd krijgt.....

Heb ze overigens al 1,5 maand geleden gemaild dat ik PV ga plaatsen en wellicht een andere meter moet, maar dat is bij Stedin niet voldoende.......

Dat wordt tijdens productie-uren maar alles opgebruiken en als de zon is alle apparatuur uitschakelen..... :( ;)

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
MasterMaceMichu schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 12:53:
Grrrrrrrr......Wat een enorm flut-bedrijf is dat Stedin toch: Eerst willen ze je niet helpen todat je op energieleveren.nl je ziel en zaligheid hebt ingevuld, dan krijg je vervolgens te horen dat de hiudige wachttijd voor een nieuwe meter 3 maanden is......

Lekker als je op 3 September je PV installatie opgeleverd krijgt.....

Heb ze overigens al 1,5 maand geleden gemaild dat ik PV ga plaatsen en wellicht een andere meter moet, maar dat is bij Stedin niet voldoende.......

Dat wordt tijdens productie-uren maar alles opgebruiken en als de zon is alle apparatuur uitschakelen..... :( ;)
Ik heb bij Enexis aangegeven dat ik wellicht na de vakantie zonnepanelen op mijn dak wilde. Uiteraard een aardig gesprek gevoerd over hoe en wat van mijn huidige (oude slimme meter van Oxxio) meter en een week later stond de monteur op de stoep met een nieuwe meter. Bij Enexis kun je ook een spoedaanvraag doen voor € 75,00. Maar zo snel als ik hem kreeg verwonderde mij ook na menig verhaal hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Bij mijn ouders stond Enexis ook binnen een week op de stoep om zowel gas- als elektra-meter te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 12:23
Bij mij bij Enexis ook geen problemen. kon direct een afspraak maken voor over 1 week.

Nadeel was wel dat ze de slimme meter voor gas en elektriciteit pushen. Gelukkig kun je zelf bezwaar maken en dan krijg je een normale digitale meter.

Als je zelf geen bezwaar maakt, plaatsen ze de slimme meters..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
Wat is er mis met de slimme gas en electra meter van Enexis. Wanneer je niet wilt dat Enexis in realtime meeleest (volgens mij lezen ze nu een keer per dag uit) kun je een alu kastje voor over je meter maken. Dan weet ik zeker dat de gsm/gprs module geen ontvangst heeft en kan Enexis niets zien totdat jij het kastje verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Wel naief. Ik geloof dat niet...
Als het paard van troje eenmaal binnen is, kom je er niet meer vanaf. Zolang de slimme meter mij niks brengt. cq alleen dingen brengt die geld kosten. wil ik zo een slimme meter niet.

let op mijn woorden over enkele jaren zullen ze de slimme meter misbruiken om per 15 of 30 minuten of te rekenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:28
Helaas kun je moeilijk van Netbeheerder wisselen........
Stedin kent volgens eigen zeggen geen spoedplaatsing......

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 20-08 20:26
MasterMaceMichu schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 14:41:
Helaas kun je moeilijk van Netbeheerder wisselen........
Stedin kent volgens eigen zeggen geen spoedplaatsing......
Gewoon zeggen dat hij stuk is ??? dat hij te weinig aangeeft ... :) :)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-09 21:17

Pixelmagic

Ubergeek

internet4me schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 14:02:
Als het paard van troje eenmaal binnen is, kom je er niet meer vanaf. Zolang de slimme meter mij niks brengt. cq alleen dingen brengt die geld kosten. wil ik zo een slimme meter niet.

let op mijn woorden over enkele jaren zullen ze de slimme meter misbruiken om per 15 of 30 minuten of te rekenen...
Ik heb ook de slimme meter van enexis, is i-de-aal voor logging, P1 poort aansluiten en je hebt een overvloed aan bruikbare data aangaande je gebruik en levering, met als bonus ook nog eens elk uur de gasmeterstand.

Natuurlijk kan je ook allerlei dure meters kopen (been there, done that), maar direct de meter uitlezen is erg prettig.

Dus er kan wel degelijk voordeel zijn. Daarnaast heb ik van de meterplaatser een briefkaart gehad waarmee ik de toestemming om op afstand uit te lezen kan weigeren. Tuurlijk kan ik dat niet controleren, maar och...

Edit: ook hier plaatsing binnen een week, erg nette service. Vraag bij de instalatie afdeling om een Iskra meter, deze heeft cijfers achter de komma, de Kumstrap levert alleen hele kWh !!

[ Voor 23% gewijzigd door Pixelmagic op 15-08-2012 14:48 ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
De standaard digitale teruglevermeter van enexis heeft 2 s0 bussen. voor geleverd en afgenomen electriciteit. :)

Lijkt mij genoeg. een s0 bus uitlezen hoeft niet veel te kosten.

[ Voor 7% gewijzigd door internet4me op 15-08-2012 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
internet4me schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 14:02:

Of iets meer on-topic, gescheiden tarieven gaan hanteren voor levering en afname.
Ik ben zelf ook geen voorstander van de slimme meter, maar dan mede vanuit privacyperspectief en de potentiële hackbaarheid.
Ze kunnen vanaf buiten je woning de boel afsluiten. Gegeven dat zo'n meter zo'n 30 jaar zal blijven hangen, is de kans vrijwel 100% dat ze een keer gehackt worden en dan kan iemand anders op afstand ook die meters aan en uitschakelen en als je dat maar op een schaal doet die groot genoeg is, kun je zo een heleboel schade aanrichten. Naast dat de administratie van de energiemaatschappijen niet zo denderend goed is dat ik graag iemand aan de deur zie als het om afsluiting gaat ipv. dat er een programma automatisch iemand afsluit.
Als zo'n ding 1x per 2 maand de standen (dus enkel een getalletje, niet een gedetailleerde log) doorgeeft, geen communicatie van buitenaf naar het ding toe mogelijk is en we niet heel ingewikkeld meerdere tarieven per dag/week/maand gaan krijgen, dan ben ik de eerste die zo'n ding zou laten plaatsen. Zeker als je 'm dan zelf wel gedetailleerd zou kunnen uitlezen, en/of wanneer de meter met eigen witgoed zou kunnen samenwerken om de netwerkbelasting zo optimaal mogelijk te krijgen (en dus goedkoper).
Maar de huidige implementatie staat me totaal niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Inderdaad de gescheidentarieven, privacy en hackbaarheid is ook een groot punt. vergeten te melden bij mijn vorige post....zat wel in mijn hoofd maar niet gemeld. ;)

Indien de voorstellen van TD-er er doorgaan, zou ik het overwegen. Echter...
Bij een slimme meter vindt ik het belangrijk dat je zelf kan zien en direct "invloed" kan hebben op je eigen gegevens. Dus ook zelf kunnen instellen wanneer jou "getalletjes" worden verstuurd en wat er precies word verstuurd. Niet via 1 of andere website/telefoon maar direct op je slimme meter.

Ook het uitlezen van oude data moet dan via de meter, niet via 1 of andere betaalde dienst. Zoveel ruimte/moeite kost dat echt niet..

Eigenlijk: Baas in eigen meterkast. :*) :*)

[ Voor 87% gewijzigd door internet4me op 15-08-2012 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 19:43
Lijkt me ook dat een alu kastje eromheen geen oplossing is. Dan komen ze natuurlijk als de weerga aanbellen om te zien wat er mis is met de verzending van die data. Als ze het dan categoriseren als knoeien met de meter dan kun je wellicht ook nog straftarieven gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
Vanaf 2020 zijn ze verplicht in de hele EU. Per januari 2014 worden ze in Nederland grootschalig uitgerold. Mensen die ze niet willen hebben mij nog niet met goede argumenten kunnen overtuigen om er geen te nemen. Blijf vooral wonen waar je nu woont, want wellicht heeft je ideale droomhuis wel een slimme meter. Zie er dan nog maar eens een analoge in te krijgen.
Wat kan men nu eenmaal meten als je wel een slimme meter hebt? Wanneer ik TV kijk, of wanneer ik mijn was doe. Door die bulk van informatie die men gaat loggen kan men door de bomen het bos niet meer zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
Terpen Tijn schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 15:19:
Lijkt me ook dat een alu kastje eromheen geen oplossing is. Dan komen ze natuurlijk als de weerga aanbellen om te zien wat er mis is met de verzending van die data. Als ze het dan categoriseren als knoeien met de meter dan kun je wellicht ook nog straftarieven gaan betalen.
Dat is onzin, je hoeft ze niet eens binnen te laten als je dat niet wilt. In het buitengebied heb je soms wel en soms geen ontvangst. Denk je dat ze daar elke week langs gaan? En als je niets met de meter zelf doet knoei je niet met de meter. Heb jij nu iets over straftarieven in je contract staan???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Laatst online: 20:46
Zomaar een vraag, hoe verzend die slimme meter zijn data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
General_Snuss schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 15:35:
Zomaar een vraag, hoe verzend die slimme meter zijn data?
Vai GPRS, mijn kamstrup heeft een gsm module met een simmetje van Vodafone. Elke avond stuurd die de standen door naar Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

NiGeLaToR schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 10:34:
[...]

AEG PV Protect 2000 niet een stuk goedkoper? Heb je rond de €500, zo goed als nieuw O-). Mijn gevoel is dat een overdimensionering van 20% makkelijk gaat op een omvormer. De temperatuur van de panelen gaat hard omhoog bij volle zon. Ik haalde met mijn AEG PV 2000 en 2,1 kWp hooguit 1,7 kW door opwarming van de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
jantje.vlaam schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 15:36:
[...]

Vai GPRS, mijn kamstrup heeft een gsm module met een simmetje van Vodafone. Elke avond stuurd die de standen door naar Enexis.
Daar geloof ik niks van. 1x per 2 mnd. Kan je ook uitzetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Willie Wortel op 15-08-2012 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
Tenzij hij toestemming geeft voor het vaker uitlezen aan een Onafhankelijke Dienst Aanbieders.
Dan mag de meter vaker worden uitgelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Dre schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 15:40:
[...]

AEG PV Protect 2000 niet een stuk goedkoper? Heb je rond de €500, zo goed als nieuw O-). Mijn gevoel is dat een overdimensionering van 20% makkelijk gaat op een omvormer. De temperatuur van de panelen gaat hard omhoog bij volle zon. Ik haalde met mijn AEG PV 2000 en 2,1 kWp hooguit 1,7 kW door opwarming van de panelen.
eeh dre
12 x 195Wp panelen van zijn type gaat over de 600V.
of je moet iets weten wat ik niet weet, maar volgens de specificaties gaat hij maar tot de 500V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

migjes schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 15:51:
[...]

eeh dre
12 x 195Wp panelen van zijn type gaat over de 600V.
of je moet iets weten wat ik niet weet, maar volgens de specificaties gaat hij maar tot de 500V.
Twee parallele strings denk ik dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
MasterMaceMichu schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 12:53:
Mijn Stedin ervaring:

Ik heb mijzelf op 18 mei aangemeld op energieleveren.nl en daar aangegeven dat de startdatum van terugleveren ook 18-5 is. (in het echt pas begin juli ivm subsidie)
  • Binnen een week een brief van Stedin waar ik kon kiezen uit een domme of conventionele meter met teruglevering, beide gratis.
  • Op 8 juni dit formulier ingediend.
  • 1x gebeld: "meestal 3 weken maar max. 3 maanden blabla"
  • 1x gemaild: zelfde verhaal
  • 1x gebeld na 2maanden: "o, ik zie wel en werkorder, maar geen afspraak. Tsja gaat wel eens vaker fout." Afspraak op 24 augustus
  • Brief met afspraakdatum gekregen, waarin een hyperlink stond voor wijziging door mijzelf
  • Online gekeken en de datum naar 15-8 gewijzigd. Hoezo medewerking? 8)7
Vanmiddag dus geplaatst, dus ik ben nu officieel producent :) Wel heb ik al 259kWh geproduceerd waar ik maar een beperkt gedeelte zelf van heb kunnen gebruiken.

[ Voor 1% gewijzigd door JakeNL op 15-08-2012 16:15 . Reden: toegevoegd dat ik ook in Stedin gebied zit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Dre schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 15:57:
[...]

Twee parallele strings denk ik dan?
dan zit je weer zo ver van de optimum spanning af. (360V)

bij heet en warm weer 181V.

beter is andere omvormer of andere panelen die beter bij de omvormer passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

migjes schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 15:59:
[...]

dan zit je weer zo ver van de optimum spanning af. (360V)

bij heet en warm weer 181V.

beter is andere omvormer of andere panelen die beter bij de omvormer passen.
Hoe veel minder optimaal is dat dan? Ik heb nu een EFFEKTA 4200 met "nominale spanning" van 360 Volt en zit met dit warmere weer rond de 200 Volt (MPP). Ik haal met deze lage spanning 6 kWh/ kWp bij mooie dagen (30 hellingshoek, vrijwel zuid). Volgens mij is 6 kWh/ kWp wel goed te noemen (niet aan de kust/water, in Abcoude)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
jantje.vlaam schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 15:30:
Vanaf 2020 zijn ze verplicht in de hele EU. Per januari 2014 worden ze in Nederland grootschalig uitgerold. Mensen die ze niet willen hebben mij nog niet met goede argumenten kunnen overtuigen om er geen te nemen. Blijf vooral wonen waar je nu woont, want wellicht heeft je ideale droomhuis wel een slimme meter. Zie er dan nog maar eens een analoge in te krijgen.
Wat kan men nu eenmaal meten als je wel een slimme meter hebt? Wanneer ik TV kijk, of wanneer ik mijn was doe. Door die bulk van informatie die men gaat loggen kan men door de bomen het bos niet meer zien.
Door de bulk aan informatie kun je juist wel heel veel te weten komen over iemand.
Ik monitor mijn verbruik met een Youless en kan met de Excel-sheet die meegeleverd is al heel veel afleiden door alleen al de grafiek van verbruik per dag van de week af te lezen. Dat is nog maar informatie per etmaal.
Als je verbruik met een hogere resolutie hebt, kun je al veel meer te weten komen en nog gevaarlijker als dat vrijwel real-time gedaan wordt.
Vrij veel apparaten hebben namelijk een aardig constant patroon en zijn dus met voldoende beschikbare resolutie uit de data te herleiden.
Toegegeven het is niet zo interessant om te zien wanneer iemand's koelkast aanspringt, maar het is al wel een ander verhaal als je iemand vrijwel elke kant-en-klaar maaltijd "ziet" opwarmen in de magnetron.
Combineer dat met zijn dinsdagavond-sport-avond en je hebt al een heel aardig idee wanneer er niemand thuis is.
Hetzelfde met wanneer je werkt.

Reken maar dat wanneer al die gedetailleerde data ergens centraal staat, dat er vanzelf wel meer geïnteresseerden komen voor die data. Te denken valt aan de gemeente die op uitkeringen wil controleren. Bijvoorbeeld woon je samen of niet? In Groningen doen ze dat al aan de hand van de hoeveelheid afval die iemand aanlevert.
Maar ook de zorgverzekeraar zal interesse hebben in de wetenschap of jij regelmatig magnetron-maaltijden nuttigt danwel 's avonds voor de TV op de bank hangt. Of deze laatste groep toegang krijgt tot die data valt te bezien, maar het is zeker wel een groep waarvoor het interessant kan zijn.
Dan heb je nog de beroepsgroep van het dievengilde wat ook interesse zal hebben in dergelijke data. Je kunt namelijk aflezen wat iemand heeft, maar ook wanneer er niemand thuis is, als de data maar real-time en gedetailleerd genoeg is.
En zoals de beursgang van Facebook heeft laten zien, is profiel-informatie van mensen heel erg veel geld waard voor doelgerichte advertenties. En data die veel waard is, zal ook digitale inbrekers aantrekken.

Kortom, je wilt echt voorkomen dat die informatie vrij gedetailleerd je huis verlaat.
Voor de meting van je verbruik is 1x een getal per 2 maand meer dan zat.

Er zijn ook potentiële goede kanten aan de slimme meter, maar die worden op dit moment nog niet voldoende gebruikt of zelfs maar belicht.
Denk aan witgoed aansturen wanneer je bijvoorbeeld PV-elektriciteit opwekt, zodat je het zelf zoveel mogelijk verbruikt voordat het de meter in gaat. Dan belast je het netwerk zo weinig mogelijk, maar ook heb je er geen last van wanneer de tarieven voor geleverde stroom lager zullen zijn dan afgenomen stroom. (en dat gaat hoe dan ook komen in de toekomst)
Ook het laden van accu's van bijvoorbeeld een elektrisch voertuig zal op momenten kunnen dat het netwerk minder belast wordt.
Ook kun je je verbruik inzichtelijk maken en de herkenning van wat een specifiek apparaat verbruikt in jouw huishouden kan mensen helpen om het verbruik terug te dringen. Dus een eerder genoemd nadeel kan ook als voordeel werken, mits je de gedetailleerde logs niet naar buiten brengt.

En dan heb ik het in mijn eerdere post hierover ook al gehad over de nadelen van de toegang van buiten tot bepaalde functionaliteit. Dat is gewoon iets wat echt anders moet, omdat de potentiële schade echt groot kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Dre schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 16:09:
[...]

Hoe veel minder optimaal is dat dan? Ik heb nu een EFFEKTA 4200 met "nominale spanning" van 360 Volt en zit met dit warmere weer rond de 200 Volt (MPP). Ik haal met deze lage spanning 6 kWh/ kWp (30 hellingshoek, vrijwel zuid). Volgens mij is 6 kWh/ kWp wel goed te noemen (niet aan de kust/water, in Abcoude)
ik zou het met een aeg niet weten.
staat niet in de specificaties.

6kWh/kWp is zeker goed te noemen.
maar zo kun je het niet vergelijken.
dan spelen er meer factoren mee. die veel belangrijker zijn.

ik haal nu met een spanning van 308-330V
een rendement van 97,1 tot 97,6%. (in conversie van DC naar AC)
op een power-one.

edit:
o ja 2 stings paralel op een aeg 2000.
geeft meer A als hij kan verwerken. max 10A

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 15-08-2012 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
TD-er schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 16:14:
[...]

Door de bulk aan informatie kun je juist wel heel veel te weten komen over iemand.
Ik monitor mijn verbruik met een Youless en kan met de Excel-sheet die meegeleverd is al heel veel afleiden door alleen al de grafiek van verbruik per dag van de week af te lezen. Dat is nog maar informatie per etmaal.
Als je verbruik met een hogere resolutie hebt, kun je al veel meer te weten komen en nog gevaarlijker als dat vrijwel real-time gedaan wordt.
Vrij veel apparaten hebben namelijk een aardig constant patroon en zijn dus met voldoende beschikbare resolutie uit de data te herleiden.
Toegegeven het is niet zo interessant om te zien wanneer iemand's koelkast aanspringt, maar het is al wel een ander verhaal als je iemand vrijwel elke kant-en-klaar maaltijd "ziet" opwarmen in de magnetron.
Combineer dat met zijn dinsdagavond-sport-avond en je hebt al een heel aardig idee wanneer er niemand thuis is.
Hetzelfde met wanneer je werkt.

Reken maar dat wanneer al die gedetailleerde data ergens centraal staat, dat er vanzelf wel meer geïnteresseerden komen voor die data. Te denken valt aan de gemeente die op uitkeringen wil controleren. Bijvoorbeeld woon je samen of niet? In Groningen doen ze dat al aan de hand van de hoeveelheid afval die iemand aanlevert.
Maar ook de zorgverzekeraar zal interesse hebben in de wetenschap of jij regelmatig magnetron-maaltijden nuttigt danwel 's avonds voor de TV op de bank hangt. Of deze laatste groep toegang krijgt tot die data valt te bezien, maar het is zeker wel een groep waarvoor het interessant kan zijn.
Dan heb je nog de beroepsgroep van het dievengilde wat ook interesse zal hebben in dergelijke data. Je kunt namelijk aflezen wat iemand heeft, maar ook wanneer er niemand thuis is, als de data maar real-time en gedetailleerd genoeg is.
En zoals de beursgang van Facebook heeft laten zien, is profiel-informatie van mensen heel erg veel geld waard voor doelgerichte advertenties. En data die veel waard is, zal ook digitale inbrekers aantrekken.

Kortom, je wilt echt voorkomen dat die informatie vrij gedetailleerd je huis verlaat.
Voor de meting van je verbruik is 1x een getal per 2 maand meer dan zat.

Er zijn ook potentiële goede kanten aan de slimme meter, maar die worden op dit moment nog niet voldoende gebruikt of zelfs maar belicht.
Denk aan witgoed aansturen wanneer je bijvoorbeeld PV-elektriciteit opwekt, zodat je het zelf zoveel mogelijk verbruikt voordat het de meter in gaat. Dan belast je het netwerk zo weinig mogelijk, maar ook heb je er geen last van wanneer de tarieven voor geleverde stroom lager zullen zijn dan afgenomen stroom. (en dat gaat hoe dan ook komen in de toekomst)
Ook het laden van accu's van bijvoorbeeld een elektrisch voertuig zal op momenten kunnen dat het netwerk minder belast wordt.
Ook kun je je verbruik inzichtelijk maken en de herkenning van wat een specifiek apparaat verbruikt in jouw huishouden kan mensen helpen om het verbruik terug te dringen. Dus een eerder genoemd nadeel kan ook als voordeel werken, mits je de gedetailleerde logs niet naar buiten brengt.

En dan heb ik het in mijn eerdere post hierover ook al gehad over de nadelen van de toegang van buiten tot bepaalde functionaliteit. Dat is gewoon iets wat echt anders moet, omdat de potentiële schade echt groot kan zijn.
Veel van de risico's die je hier noemt heb je met alles tegenwoordig. Lekke bankapps op je telefoon, digitaal patientendossier, bonuskaart van de AH, betalen met Credit Card of pinpas. Als men denkt dat de "anderen" niets van je mogen weten moet je anno 2012 als een kluizenaar gaan leven zonder internet. Hackers kunnen alles hacken, of het nu je computer, je bank of je digitale meter is. Met een beetje geluk kunnen ze via een kabel de meterstanden aanpassen, dan heb je voordeel van je slimme meter :+
Pagina: 1 ... 131 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.