jantje.vlaam schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 15:30:
Vanaf 2020 zijn ze verplicht in de hele EU. Per januari 2014 worden ze in Nederland grootschalig uitgerold. Mensen die ze niet willen hebben mij nog niet met goede argumenten kunnen overtuigen om er geen te nemen. Blijf vooral wonen waar je nu woont, want wellicht heeft je ideale droomhuis wel een slimme meter. Zie er dan nog maar eens een analoge in te krijgen.
Wat kan men nu eenmaal meten als je wel een slimme meter hebt? Wanneer ik TV kijk, of wanneer ik mijn was doe. Door die bulk van informatie die men gaat loggen kan men door de bomen het bos niet meer zien.
Door de bulk aan informatie kun je juist wel heel veel te weten komen over iemand.
Ik monitor mijn verbruik met een Youless en kan met de Excel-sheet die meegeleverd is al heel veel afleiden door alleen al de grafiek van verbruik per dag van de week af te lezen. Dat is nog maar informatie per etmaal.
Als je verbruik met een hogere resolutie hebt, kun je al veel meer te weten komen en nog gevaarlijker als dat vrijwel real-time gedaan wordt.
Vrij veel apparaten hebben namelijk een aardig constant patroon en zijn dus met voldoende beschikbare resolutie uit de data te herleiden.
Toegegeven het is niet zo interessant om te zien wanneer iemand's koelkast aanspringt, maar het is al wel een ander verhaal als je iemand vrijwel elke kant-en-klaar maaltijd "ziet" opwarmen in de magnetron.
Combineer dat met zijn dinsdagavond-sport-avond en je hebt al een heel aardig idee wanneer er niemand thuis is.
Hetzelfde met wanneer je werkt.
Reken maar dat wanneer al die gedetailleerde data ergens centraal staat, dat er vanzelf wel meer geïnteresseerden komen voor die data. Te denken valt aan de gemeente die op uitkeringen wil controleren. Bijvoorbeeld woon je samen of niet? In Groningen doen ze dat al aan de hand van de hoeveelheid afval die iemand aanlevert.
Maar ook de zorgverzekeraar zal interesse hebben in de wetenschap of jij regelmatig magnetron-maaltijden nuttigt danwel 's avonds voor de TV op de bank hangt. Of deze laatste groep toegang krijgt tot die data valt te bezien, maar het is zeker wel een groep waarvoor het interessant kan zijn.
Dan heb je nog de beroepsgroep van het dievengilde wat ook interesse zal hebben in dergelijke data. Je kunt namelijk aflezen wat iemand heeft, maar ook wanneer er niemand thuis is, als de data maar real-time en gedetailleerd genoeg is.
En zoals de beursgang van Facebook heeft laten zien, is profiel-informatie van mensen heel erg veel geld waard voor doelgerichte advertenties. En data die veel waard is, zal ook digitale inbrekers aantrekken.
Kortom, je wilt echt voorkomen dat die informatie vrij gedetailleerd je huis verlaat.
Voor de meting van je verbruik is 1x een getal per 2 maand meer dan zat.
Er zijn ook potentiële goede kanten aan de slimme meter, maar die worden op dit moment nog niet voldoende gebruikt of zelfs maar belicht.
Denk aan witgoed aansturen wanneer je bijvoorbeeld PV-elektriciteit opwekt, zodat je het zelf zoveel mogelijk verbruikt voordat het de meter in gaat. Dan belast je het netwerk zo weinig mogelijk, maar ook heb je er geen last van wanneer de tarieven voor geleverde stroom lager zullen zijn dan afgenomen stroom. (en dat gaat hoe dan ook komen in de toekomst)
Ook het laden van accu's van bijvoorbeeld een elektrisch voertuig zal op momenten kunnen dat het netwerk minder belast wordt.
Ook kun je je verbruik inzichtelijk maken en de herkenning van wat een specifiek apparaat verbruikt in
jouw huishouden kan mensen helpen om het verbruik terug te dringen. Dus een eerder genoemd nadeel kan ook als voordeel werken, mits je de gedetailleerde logs niet naar buiten brengt.
En dan heb ik het in mijn eerdere post hierover ook al gehad over de nadelen van de toegang van buiten tot bepaalde functionaliteit. Dat is gewoon iets wat echt anders moet, omdat de potentiële schade echt groot kan zijn.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)