Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 130 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.763 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-07 17:24
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 21:36:
@td`er
alleen greenchoice heeft nog een margeregel dat je onder 0 marktprijs krijgt tot -1000kWh en enkel op een digitale meter. (voor consumenten)

er is overigens geen enkele partij 12 september die hier iets aan gaat doen
je kWh onder 0 is en blijft iets met een illegale verblijfsstatus met willekeurige behandeling.
een leuke stimulans lijkt me dat nederland salderen tot -5000kWh gaat doen voor burgers, ipv tot 0
maar afschaffen lijkt me eerder logisch (iets met lobby en kolenspeeltje tvt)
Het is toch zo dat alles wat je teveel in hoogtarief terug levert dat dit verrekend wordt met het laagtarief indien je dubbeltarief hebt? En dit dan tot 0 mag opwekken?

PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
zonnigtype schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 21:45:

... ik kan d'r weer ff tegen aan ... :Y
Ik ook, dat zijn aardige installaties die je daar gefotograffeerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Meterstanden doorgeven Essent.
Uw meterstanden wijken teveel af van de historische gebruiks gegevens.
Gelieve contact op te nemen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

S.Death schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 21:53:
[...]
Het is toch zo dat alles wat je teveel in hoogtarief terug levert dat dit verrekend wordt met het laagtarief indien je dubbeltarief hebt? En dit dan tot 0 mag opwekken?
er zijn er die spreken over saldo per telwerk, en jaar saldo volledig.
(hoog+laag) ga d`r maar aanzitten als het eenmaal fout gaat...

salderen gaat over afname wegstrepen tegen opwek, dus eerst over hoog, en de rest over laag.
dan blijft er iets over wat + 0 of - kan zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

jantje.vlaam schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 21:55:
[...]

Ik ook, dat zijn aardige installaties die je daar gefotograffeerd hebt.
Noot: dat waren slechts een paar uurtjes Duitsland, gewoon volstrekt willekeurige/toevalstreffers dus. We moesten nog rap op de trappers stampen om op tijd bij de baas van de ligfietsen handel in Winterswijk te arriveren. Hij moest nog diezelfde avond kerkorgel spelen in een dorp in de buurt... :P

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Sunny Design geeft voor Array 1 x6 + Array 2 x6 de min voltage van 172V aan, max 301V (typical 190V). Dit zou op zich OK moeten zijn. Voor Array 1 x12 + Array 2 leeg geeft ie 345V min en 602V max (typical 380V). Ik zie nu opeens dat dit laatste toch een hogere inverter efficientie zou moeten geven (namelijk 94.8% tegen 93.8% voor de 2*6 optie). Dus dat is dan de prijs van het optimaliseren voor schaduw, vrees ik. Dit bedoelde Rol-co ook, denk ik. Nu twijfel ik helemaal!
Dat bedoel ik ja, met hoger string voltage werkt het ook veel beter bij slechte/bewolkte dagen en smorgens start hij eerder.
Het beetje schaduw wat je aan het eind van de dag hebt wanneer hij al niet heel veel meer doet is niet veel, door het hoge voltage loopt hij ook weer langer door op gewoon daglicht.
Ook ik heb schaduw savonds en zelfs smiddags een randje maar hij heeft er weinig last van, misschien komt het door de monopanelen ik weet het niet.

Met je 12 array kan het alleen zijn dat je in de winter te hoog komt kwa voltage, dit heb ik ook maar steek ze tegen die tijd wel als 2 strings, dit kan gewoon bij de inverter hier.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
S.Death schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 21:53:
[...]

Ik zit bij Greenchoice, daar doen ze het bij mij als volgt: ik krijg 2 jaarafrekeningen, 1 voor afname, 1 voor opwek. Ik heb een digitale meter, met 4 telwerken. De afname wordt hoog en laag gewoon afgerekend, de opwek wordt voor hoogtarief betaald. Netto lever ik iets van 200 kWh per jaar meer op dan ik gebruik, maar ik kan me herinneren dat ze het over tot 3000 kWh per jaar hadden tot waar ze wilden terugbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:43
Rol-Co schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 22:05:
[...]

Dat bedoel ik ja, met hoger string voltage werkt het ook veel beter bij slechte/bewolkte dagen en smorgens start hij eerder.
Het beetje schaduw wat je aan het eind van de dag hebt wanneer hij al niet heel veel meer doet is niet veel, door het hoge voltage loopt hij ook weer langer door op gewoon daglicht.
Ook ik heb schaduw savonds en zelfs smiddags een randje maar hij heeft er weinig last van, misschien komt het door de monopanelen ik weet het niet.

Met je 12 array kan het alleen zijn dat je in de winter te hoog komt kwa voltage, dit heb ik ook maar steek ze tegen die tijd wel als 2 strings, dit kan gewoon bij de inverter hier.
Thanks, dat klinkt toch als de betere keuze dan.

Maar kun je dat circuit tekenen ofzo, hoe jij dat bij de inverter zomaar kan omzetten? Je moet toch je panelen heel anders verbinden voor 1x12 of 2x6? Hoe loopt jouw bedrading dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
gatgda schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 22:08:
[...]

Ik zit bij Greenchoice, daar doen ze het bij mij als volgt: ik krijg 2 jaarafrekeningen, 1 voor afname, 1 voor opwek. Ik heb een digitale meter, met 4 telwerken. De afname wordt hoog en laag gewoon afgerekend, de opwek wordt voor hoogtarief betaald. Netto lever ik iets van 200 kWh per jaar meer op dan ik gebruik, maar ik kan me herinneren dat ze het over tot 3000 kWh per jaar hadden tot waar ze wilden terugbetalen.
Ik zit ook bij Greenchoice maar heb een dubbeltarief Ferraris. Dus ik ben benieuwd hoe ze dat gaan doen.
En inderdaad als ik hier beide daken heb volliggen dan gaat mijn hoogtarief in de min op jaarbasis.
Op de website van Greenchoice hebben ze het alleen over jaarverbruik, dus ik denk dat het teveel opgewekte in hoogtarief verrekend wordt op het laagtarief. We gaan het wel zien tegen die tijd. Eerst het ene dak maar vol volgende week en dan volgend jaar het andere dak. Dan kijken we wel hoe dat loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Terpen Tijn schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 22:19:
[...]

Thanks, dat klinkt toch als de betere keuze dan.

Maar kun je dat circuit tekenen ofzo, hoe jij dat bij de inverter zomaar kan omzetten? Je moet toch je panelen heel anders verbinden voor 1x12 of 2x6? Hoe loopt jouw bedrading dan?
Ik heb 2 strings van 10 panelen dus krijg je 4 kabels bij de inverter waarvan ik de - van string 2 aan de + van string 1 plug, dan houd je de - van string 1 en + van string 2 over die je in de inverter steekt, in de winter prik ik hem om naar beide strings op eigen tracker van de inverter.
Alleen een setting veranderen in de inverter en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

S.Death schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 22:21:
[...]

Ik zit ook bij Greenchoice maar heb een dubbeltarief Ferraris. Dus ik ben benieuwd hoe ze dat gaan doen.
En inderdaad als ik hier beide daken heb volliggen dan gaat mijn hoogtarief in de min op jaarbasis.
Op de website van Greenchoice hebben ze het alleen over jaarverbruik, dus ik denk dat het teveel opgewekte in hoogtarief verrekend wordt op het laagtarief. We gaan het wel zien tegen die tijd. Eerst het ene dak maar vol volgende week en dan volgend jaar het andere dak. Dan kijken we wel hoe dat loopt.
gebeurd dat wel? je hebt ook 104 dagen in de laag dat je terug leverd he.... ligt natuurlijk aan je verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

zonnigtype schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 21:45:

De zooi maar weer eens op een leuke fotopagina gezet, speciaaltje voor Speksteenkachel ... ;)
Ziet er weer top uit bij jou zoals gewoonlijk _/-\o_
Hier in de dorpjes in Schwarzwald is ook genoeg pv, maar dan gewoon op woonhuizen.
Grootste wat ik hier in Munstertal geteld heb is 152 panelen op een boerenschuur.
Voor de rest heel veel bos hier op de bergjes alwaar je prachtig kunt wandelen en bijna geen mensen tegen komt :)
Vandaag op en neer geweest naar Colmar in Frankrijk, het is vreemd om te zien dat de pv installaties verdwenen zijn zodra je de Rijn overgestoken bent.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

databeestje schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 22:56:

Ander nieuws, volgens SMA komt er geen SunnyBoy 1000HF oid, geen OptiTrac voor de SB1200 evenmin, en de SB240 is naar eerste kwartaal 2013 verschoven. Niemand weet nog wat die gaan kosten.
Heb je daarvoor een harde bron? Zo ja welke?

Verbaast me trouwens niets, PowerOne blijft ook maar twijfelen met hun micro's. Gaat het gebeuren of niet, zo ja, wanneer dan wel? Moet blijkbaar helemaal perfect en probleemloos zijn, anders staat een goede naam op het spel (denk ik).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
Rol-Co schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 22:28:
[...]

gebeurd dat wel? je hebt ook 104 dagen in de laag dat je terug leverd he.... ligt natuurlijk aan je verbruik.
Uiteindelijk wel, ik wil de PV sets zo hebben dat het jaarverbruik gedekt is dus als beide daken volliggen dan gaat er een moment komen dat de teller op jaarbasis voor hoogtarief in de min gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Rol-Co schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 22:26:
[...]

Ik heb 2 strings van 10 panelen dus krijg je 4 kabels bij de inverter waarvan ik de - van string 2 aan de + van string 1 plug, dan houd je de - van string 1 en + van string 2 over die je in de inverter steekt, in de winter prik ik hem om naar beide strings op eigen tracker van de inverter.
Alleen een setting veranderen in de inverter en klaar.
Aha, ik begrijp het! Dus dat zou bij mij ook zo aangelegd kunnen worden als 2 strings die je de helft van de tijd aan elkaar knoopt alsof het er 1 is. Slim idee; ik zie hier eigenlijk geen nadelen aan, tenzij je iets meer kabel-/ connector verliezen krijgt ofzo... lijkt me minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja er zit een paar meter kabel extra aan inderdaad maar is allemaal 6 kwadraad dus zal minimaal zijn met max 5,5 ampere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

zoeperman schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 12:15:
[...]

nee dat lijkt mij ook niet, maar had het hier ook nog niet over gelezen :) dus denk ik tip het even aan...
Bericht van 19 april 2012 (m.b.t. de Vattenfall/NUON aanbieding PeeVau). Inderdaad niet op GoT, maar je hoeft niet alles te dupliceren.

Inmiddels heb ik 9 energiebedrijven in de enorme waslijst die (weer, of voor de eerste maal) van bil zijn gegaan met de schone zonnepaneelkes. Vind je het gek. Schijnen de klanten van te soppuh, van dat spul, dus aanbieden die handel (soms schreeuwend duur)... ;)

Delta
DGB Energie B.V. (De Groene Belangenbehartiger)
Dong Energy
Eneco Zonnepanelen
E.ON
Greenchoice
NL-Energie
RWE/Essent
Vattenfall/NUON

NB: op 18 april 2012, Rotterdam stond ook toen al nokkienokkie vol met onafzienbare rijen containers bomvol Chinese modules, stond op de site van RWE/Essent nog vermeld: "Zonnepanelen zijn tijdelijk niet leverbaar." ... 7(8)7

Is inmiddels verwijderd, ook daar lezen ze PPV kennelijk goed... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Heb je een grote foto van dat camping paneeltje, en dan bedoel ik de gegevens er van... voltage enz.
zou dat graag weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Rol-Co schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 22:56:
[...]

Heb je een grote foto van dat camping paneeltje, en dan bedoel ik de gegevens er van... voltage enz.
zou dat graag weten
U heeft een poststuk in de elektronische brievenbus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

nee helaas.....vreemd

nu wel , thanks

[ Voor 38% gewijzigd door Rol-Co op 13-08-2012 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-09 00:04
Vraagje van een PV beginner, ik kan een installatie van 18 panelen kwijt om mee te beginnen, nu kan ik kiezen tussen Suntech STP250S-20/Wd en Yingli YL265C-30b, beide voor ongeveer 1€ / Wp, is daar tussen te kiezen anders dan op vermogen?

Zelfde voor de omvormer, een Kostal PIKO 4.2 of SMA SB4200TL-21, heeft daar een voordelen boven de ander? Het enige dat ik kan zien is een fan op de Kostal en niet op de SMA, en deze laatste partij heeft natuurlijk Sunny Design en Kostal niets vergelijkbaars zo lijkt het.

Ik heb het hele topic wel doorgelezen dus ik geloof niet dat er een foute keuze tussen zit. Schaduw op de panelen heb ik niet en de prijs maakt nauwelijks uit, dus meer is beter?

Edit: de hele installatie kwam op €1,72 / Wp inclusief installatie en BTW, exclusief meterkast aanpassing, nette prijs geloof ik toch.

[ Voor 8% gewijzigd door Jiriki op 13-08-2012 23:23 ]

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Crxtreem schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 14:00:
Open klemspanning is hetzelfde bij beide strings.
Deze zit rond de 380-390Volt.

Type van de panelen:

J&L
Type: JLS72M195W(125)
195W
open klemspanning 43,8V
Op die duitse site gaan ze nog wat dieper op de materie in en daar staat voor jou
paneel vermeld : Erdung des Montagegestells: ja

Ik weet niet of je deze link kunt openen, je moet er lid van zijn
http://www.photovoltaikfo...s=3&mode=display&id=45606

Heb geen idee of het wat voor je uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Jiriki schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 23:21:
Vraagje van een PV beginner, ik kan een installatie van 18 panelen kwijt om mee te beginnen, nu kan ik kiezen tussen Suntech STP250S-20/Wd en Yingli YL265C-30b, beide voor ongeveer 1€ / Wp, is daar tussen te kiezen anders dan op vermogen?

Zelfde voor de omvormer, een Kostal PIKO 4.2 of SMA SB4200TL-21, heeft daar een voordelen boven de ander? Het enige dat ik kan zien is een fan op de Kostal en niet op de SMA, en deze laatste partij heeft natuurlijk Sunny Design en Kostal niets vergelijkbaars zo lijkt het.

Ik heb het hele topic wel doorgelezen dus ik geloof niet dat er een foute keuze tussen zit. Schaduw op de panelen heb ik niet en de prijs maakt nauwelijks uit, dus meer is beter?

Edit: de hele installatie kwam op €1,72 / Wp inclusief installatie en BTW, exclusief meterkast aanpassing, nette prijs geloof ik toch.
Heb je thuis een 3 fasen aansluiting ?
Bij ja kun je beide gebruiken, indien nee, dan valt de kostal af en heb je enkel wat aan de SMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-09 00:04
Nee, drie fasen zijn aanwezig. Alleen geen vrije drie fase groep maar die is ook zo gemaakt. Hoewel, op de sub verdeler in de garage is er nog wel een vrij dus die kan ik ook nog gebruiken.

Volgens de documentatie is de SMA efficiënter, maar of dat in de praktijk ook merkbaar is?

Ik zie ook dat de garantie van de SMA kan worden uitgebreid, over de Kostal kan ik dat niet vinden.

[ Voor 15% gewijzigd door Jiriki op 14-08-2012 00:07 ]

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 19:02

databeestje

Von PrutsHausen

zonnigtype schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 22:32:
[...]

Heb je daarvoor een harde bron? Zo ja welke?

Verbaast me trouwens niets, PowerOne blijft ook maar twijfelen met hun micro's. Gaat het gebeuren of niet, zo ja, wanneer dan wel? Moet blijkbaar helemaal perfect en probleemloos zijn, anders staat een goede naam op het spel (denk ik).
Mailwisseling met SMA, ik heb het gewoon rechtstreeks gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 12:23
@jiriki. Kostal heeft ook een soort van sunnydesign. De pikoplan. Kun je gewoon op de website vinden.
Als je kunt kiezen, Kies de yingli met de Kostal. (mijn persoonlijke mening.. ;) )

[ Voor 22% gewijzigd door internet4me op 14-08-2012 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
Jiriki schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 00:02:
Nee, drie fasen zijn aanwezig. Alleen geen vrije drie fase groep maar die is ook zo gemaakt. Hoewel, op de sub verdeler in de garage is er nog wel een vrij dus die kan ik ook nog gebruiken.

Volgens de documentatie is de SMA efficiënter, maar of dat in de praktijk ook merkbaar is?

Ik zie ook dat de garantie van de SMA kan worden uitgebreid, over de Kostal kan ik dat niet vinden.
heb je eigenlijk meerdere mppt nodig.
(de 2 voorbeelden hebben dat)

als niet dan kan het nog beter als die 2.
(goedkoper en effectiever)

kostal.
wil eigenlijk best veel V hebben om effectief te zijn.
yingli panelen zijn/staan niet bekend om een hoge V.

sma
heeft uit gebreide garantie.
(maar ook extra regels om onder de garantie uit te komen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

... ik kan d'r weer ff tegen aan ... :Y
ik kan er ook weer tegen met mijn 1200 Wp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:19
Valt me op dat er toch regelmatig pv wordt gelegd met "recht-toe-recht-aan" systemen in situaties met schaduwproblemen. Vind men de hogere kosten voor systemen met bijv. micro-inverters, optimizers e.d. niet opwegen tegen de voordelen?

Zelf vind ik mijn SolarEdge systeem heel goed functioneren, met en efficiëncy die vele anderen niet halen. En dat inclusief schaduwproblemen van een paar pijpjes, locatie in het oosten des lands en een wzw oriëntatie. Het zou zo maar eens kunnen dat ik na verloop van tijd relatief goedkoper uit ben dan anderen met een "gewoon" pv-systeem. De tijd zal het leren.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:40
hansvk schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 09:48:
Valt me op dat er toch regelmatig pv wordt gelegd met "recht-toe-recht-aan" systemen in situaties met schaduwproblemen. Vind men de hogere kosten voor systemen met bijv. micro-inverters, optimizers e.d. niet opwegen tegen de voordelen?

Zelf vind ik mijn SolarEdge systeem heel goed functioneren, met en efficiëncy die vele anderen niet halen. En dat inclusief schaduwproblemen van een paar pijpjes, locatie in het oosten des lands en een wzw oriëntatie. Het zou zo maar eens kunnen dat ik na verloop van tijd relatief goedkoper uit ben dan anderen met een "gewoon" pv-systeem. De tijd zal het leren.
Misschien dat de extreem lage prijs van panelen er iets mee te maken heeft. Volgens heeft de invertor-prijs een steeds grotere invloed op de totale €/wp prijs. Als dit zo door gaat dan krijgt een Oost-West orientatie mogelijk een betere €/opgewekte KWh verhouding heeft dan zuid-georienteerde systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes

pv leggen is bij velen nog erg onbekend.
denk dat daar door veel fouten ontstaan.
(hoe vaak hoor je hier wel niet van iemand die de opstart spanning voor de omvormer niet eens haalt.
of panelen heeft die meer A leveren als de omvormer om kan zetten.
yingli panelen op 1 mppt van een kostal b.v.)

ik zelf heb/neem de schaduw van mijn pijpjes gewoon.
het is maar 5 min per dag. (op momenten dat de W toch laag is)
voor die extra opbrengst vond ik optimisers niet interessant(te duur).
wel heb ik de panelen zo neer gelegd dat de diodes het al een aardig eind oplossen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

pv is tegen alle logica wetten in :)

als het koud word gaat het voltage omhoog
als het warm word en volle zon er op gaat het voltage om laag en haal je max watt niet van je panelen.

dat maakt het verwarrend en een beetje gokken wat voor voltage je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rol-Co schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 10:01:
pv is tegen alle logica wetten in :)

als het koud word gaat het voltage omhoog
als het warm word en volle zon er op gaat het voltage om laag en haal je max watt niet van je panelen.

dat maakt het verwarrend en een beetje gokken wat voor voltage je nodig hebt.
het werkt volledig volgens de natuurwetten.
en eigenlijk allemaal erg logies.

het is wel effen wennen in het begin.
je weet gewoon in het begin niet waar je op moet letten en dat zijn veel variabelen.

en als je iets beter panelen als jij gebruikt maakt het wel wat inzichtelijker.
(met beter bedoel ik dat de specificaties volledig zijn en niet de helft weg gelaten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:14
migjes schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 09:57:
voor die extra opbrengst vond ik optimisers niet interessant(te duur).
Ik probeer wat prijzen te vinden van het spul, maar ik kan het nog niet zo snel vinden...
Ik heb een string met 3 panelen, waarvan 1 paneel een slag gedraaid staat. Past niet anders op mijn platte dak. Twee panelen staan dus op ZZO, 1 paneel op WZW. Die string presteert tussen 20 en 50% slechter dan mijn andere string met 3x ZZO.

Ik kan weinig info vinden over optimizers, maar misschien weet een van jullie het: zou het slim zijn op bij dat ene paneel (WZW) er een optimizer tussen te zetten?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

dreamscape schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 10:22:
[...]

Ik probeer wat prijzen te vinden van het spul, maar ik kan het nog niet zo snel vinden...
Ik heb een string met 3 panelen, waarvan 1 paneel een slag gedraaid staat. Past niet anders op mijn platte dak. Twee panelen staan dus op ZZO, 1 paneel op WZW. Die string presteert tussen 20 en 50% slechter dan mijn andere string met 3x ZZO.

Ik kan weinig info vinden over optimizers, maar misschien weet een van jullie het: zou het slim zijn op bij dat ene paneel (WZW) er een optimizer tussen te zetten?
Het werkt voor hansdegit, echter, dat is wel 250 voor de MMU en 3 x 50 voor de panelen. Pittig.
3 micro omvormers is 3 x 150. Misschien een beter optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

migjes schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 10:08:
[...]

het is wel effen wennen in het begin.
je weet gewoon in het begin niet waar je op moet letten en dat zijn veel variabelen.

en als je iets beter panelen als jij gebruikt maakt het wel wat inzichtelijker.
(met beter bedoel ik dat de specificaties volledig zijn en niet de helft weg gelaten.)
nou... vol zon er op en dan lager voltage en max piek watt rekend bijna niet op, iemand die er net mee begint denkt dat het dan op vol vermogen zou gaan, dacht ik zelf ook en heb die vraag al een paar keer voorbij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
dreamscape schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 10:22:
[...]

zoals databeestje al zegt.

voor de prijs: nee.
voor de opbrengst: ja.

maar hangt ook van je toekomst plannen af.
met tigo's kun je een aardig eind door bouwen in allerlei hoeken en gaten.

denk b.v. aan panelen plaatsen die in de zomer bijna niks op leveren maar wel in de herfst en winter.
met de paneel prijs van tegenwoordig begind dat rap interessant te worden.

(met tigo's en somige omvormers zijn wel wat kleine probleempjes.
vraag hansdegit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rol-Co schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 10:28:
[...]

nou... vol zon er op en dan lager voltage en max piek watt rekend bijna niet op, iemand die er net mee begint denkt dat het dan op vol vermogen zou gaan, dacht ik zelf ook en heb die vraag al een paar keer voorbij zien komen.
jep dat klopt.
maar zoon vol zondag is vaak wel erg lang dus opbrengst toch weer hoger.

bij goede panelen staat het gewoon in de specificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
migjes schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 10:29:
[...]

zoals databeestje al zegt.

voor de prijs: nee.
voor de opbrengst: ja.

maar hangt ook van je toekomst plannen af.
met tigo's kun je een aardig eind door bouwen in allerlei hoeken en gaten.

denk b.v. aan panelen plaatsen die in de zomer bijna niks op leveren maar wel in de herfst en winter.
met de paneel prijs van tegenwoordig begind dat rap interessant te worden.

(met tigo's en somige omvormers zijn wel wat kleine probleempjes.
vraag hansdegit)
Hopen dat hansdegit meeleest ;)

Maar het antwoord is nog niet helemaal duidelijk. Ik zou dus wel dat ene paneel dat minder presteert gewoon kunnen voorzien van een optimizer? Of moet ik dan meteen de anderen ook doen en met een andere omvormer gaan werken? Ze zitten nu met z'n drieën op één Steca 500. Misschien is het dan handiger om de Steca weg te doen en met drie micro-inverters te werken.

Andere oplossing: ik gooi dat paneel bovenop het afdak naast het huis. Dan staat 'ie wel in de goede richting. Heb ik alleen minder licht in de keuken. Leuk voor de WAF :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
dreamscape schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 10:32:
[...]

Hopen dat hansdegit meeleest ;)

Maar het antwoord is nog niet helemaal duidelijk. Ik zou dus wel dat ene paneel dat minder presteert gewoon kunnen voorzien van een optimizer? Of moet ik dan meteen de anderen ook doen en met een andere omvormer gaan werken? Ze zitten nu met z'n drieën op één Steca 500. Misschien is het dan handiger om de Steca weg te doen en met drie micro-inverters te werken.

Andere oplossing: ik gooi dat paneel bovenop het afdak naast het huis. Dan staat 'ie wel in de goede richting. Heb ik alleen minder licht in de keuken. Leuk voor de WAF :)
de mindere waf is de beste oplossing. sorrie.

elk paneel moet dan een tigo hebben en nog een tigo verzamel kasje.
of een steca500 het kan?
(lijkt mij zoizo geen goed idee om dat met een steca500 te doen. :*) )

edit:
mischien een heel extreme oost-west opstelling.
dak hoek van 60 graden .
en dan 4 panelen op de steca.
heel mischien dat het werkt.
maar ik zou niet op garantie rekenen.

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 14-08-2012 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Als dat met elk paneel moet en een extra kastje erbij, dan wordt het waarschijnlijk weer een erg dure grap. Die panelen hebben verder geen last van vervelende schaduw, dus dus moet ik toch maar gaan zoeken naar andere manieren om de spullen te monteren. Dat wordt even enorm puzzelen, maar dat is soms ook wel eens leuk :)

Veel andere opstelmogelijkheden zijn er niet... het is een vrij klein plat dak en ik kan modules ook niet te dicht op elkaar zetten. Misschien kan ik die string met dat ene paneel even aanpassen dat ze alle drie op WZW staan, maar dan in een kleinere hoek omhoog, want anders passen ze niet achter elkaar.

[ Voor 32% gewijzigd door dreamscape op 14-08-2012 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
Hansie leest gewoon mee, hoor. ;)
Dat "probleem" tussen de Kostal en de Tigo MMU bestond alleen in mijn beperkte en onervaren mindset. De praktijk is dat het systeem gewoon donders goed draait en ik er heel blij mee ben. Zo blij dat ik overweeg om naast de nieuwe buizencollector nog een Yingli 265 bij te plaatsen; er is nu immers weer ruimte.

Als je naar de grafiek van een willekeurige heldere dag kijkt (allemaal via mijn site oproepbaar) zie je gewoon heel duidelijk dat de Kostal het voltage de spanning omlaagtrekt tot 175-180V en dan weer laat oplopen. Bij een bewolkte dag werkt het systeem in de ochtend beter, want meer reflectie. Ik begreep dat nooit...Nu wel.

Voor drie paneeltjes zou ik altijd voor micro-inverters gaan. Tigo wordt pas interessant bij grotere systemen. Waar de grens ligt? Moet ieder voor zichzelf uitmaken. Een paneel met schaduw zal altijd minder presteren, welke optimizer je daar ook onder hangt.

BTW: tijdens de montage van de nieuwe zonnenboiler is een paneel op een dakkapel de hele dag bedekt geweest met een vlakkeplaatcollector. Het systeem bleef perfect doorzoemen met 20 panelen. Alsof er een paneel uit de string was verwijderd.
Da's toch geweldig?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn

Deels naar aanleiding van mijn vraag? Wat mijn situatie betreft; "schaduwprobleem" is (hopelijk) een te groot woord. Ik schat dat de schaduw van mijn buren in de avond de opbrengst niet rampzalig zal beinvloeden. Het gaat in mijn geval om de onderste rij dakpannen om 19:00, waarschijnlijk nog iets meer later in het jaar. Qua optimalisering doe ik ook al wat:

1) ik plaats de panelen zo hoog mogelijk en zo dat de diodes niet alle 3 uitvallen door dat schaduwbodempje, maar 1 voor 1 (i.e., landscape ligging), hopelijk blijft het uitvallen dan grotendeels al beperkt tot 1 diode;

2) ik heb een SMA omvormer met OptiTrac;

3) ik overweeg dus of ik twee arrays zal maken zodat de onderste panelen niet de werking van de nooit beschaduwde hogere panelen negatief beinvloeden.

Hierom leek het me persoonlijk niet nuttig om uit te wijken naar micro-omvormers. Die hebben ook zo hun nadelen, namelijk een beperkte max Wp (250 dacht ik, mijn panelen zijn 285), en een minder hoge efficientie. Dus daar zou ik ook weer verliezen op lijden. Het lijkt me dat micro-omvormers alleen in echt lastige schaduw-situaties (e.g., verscheidene schoorstenen + boom + dakkapel ofzo) hun nut kunnen bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Terpen Tijn schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 11:00:
[...]
Die hebben ook zo hun nadelen, namelijk een beperkte max Wp (250 dacht ik, mijn panelen zijn 285), en een minder hoge efficientie. Dus daar zou ik ook weer verliezen op lijden. Het lijkt me dat micro-omvormers alleen in echt lastige schaduw-situaties (e.g., verscheidene schoorstenen + boom + dakkapel ofzo) hun nut kunnen bewijzen.
Volgens mij doen die dingen van Bartjuh (Enecsys toch?) lachend 300W.

Je vergat te melden dat micro-omvormers danwel optimizers ook hun nut bewijzen wanneer je meerdere orientaties in één string zet. Kan je dus met een omvormer met slechts één MPP tracker tóch een Oost-West opstelling maken.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
hansdegit schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 11:11:
[...]

Je vergat te melden dat micro-omvormers danwel optimizers ook hun nut bewijzen wanneer je meerdere orientaties in één string zet. Kan je dus met een omvormer met slechts één MPP tracker tóch een Oost-West opstelling maken.
Ok, maar waarom zou je dan niet gewoon een omvormer met 2 MPP trackers nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
hansdegit schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 11:11:
[...]

Ik snap even het probleem van Terpen-Tijn niet... :?

Ik heb er 2 panelen van 240Wp panelen aan een duo 480W omvormer. Maar zie niet in waarom je er niet 250 of 285W panelen aan zou kunnen hangen?

Bovendien, een euro-efficiency van 93,5 is zo slecht nog niet. En vergeet niet, in een string is het slechtste paneel beperkend (zwakste schakel idee). Aangezien de tolerantie vaak iets van 0+-3% voor PV panelen is, heb je daar al een verschil in het voordeel van micro-omvormers. En ook de DC kabel verliezen zijn kleiner (kortere afstand). Dus de "effectieve" efficientie zelfs als je nooit schaduw zou hebben is volgens mij niet veel anders dan een string-omvormer in de praktijk.
Terpen Tijn schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 11:17:
[...]
Ok, maar waarom zou je dan niet gewoon een omvormer met 2 MPP trackers nemen?
Ik ken de schaduwsituatie niet precies. Maar ik a.d.h.v. je verhaal is een string-omvormer met 2 mppt waarschijnlijk het beste idee, vanwege prijs.

[ Voor 12% gewijzigd door Bartjuh op 14-08-2012 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Bartjuh schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 11:22:
[...]

Ik snap even het probleem van Terpen-Tijn niet... :?

Ik heb er 2 panelen van 240Wp panelen aan een duo 480W omvormer. Maar zie niet in waarom je er niet 250 of 285W panelen aan zou kunnen hangen?

Bovendien, een euro-efficiency van 93,5 is zo slecht nog niet. En vergeet niet, in een string is het slechtste paneel beperkend (zwakste schakel idee). Aangezien de tolerantie vaak iets van 0+-3% voor PV panelen is, heb je daar al een verschil in het voordeel van micro-omvormers. En ook de DC kabel verliezen zijn kleiner (kortere afstand). Dus de "effectieve" efficientie zelfs als je nooit schaduw zou hebben is volgens mij niet veel anders dan een string-omvormer in de praktijk.
Gevoelig onderwerp geloof ik, haha. :) Ik heb geen probleem hoor, alleen vragen bij micro-omvormers. Ik meende dus dat micro-omvormers niet optimaal zouden werken bij hogere Wp panelen; als je 2x285 aan een duo 480W zou hangen, dan zit je toch vrij ver onder het maximum van wat die panelen zouden kunnen leveren? Misschien heb ik het gewoon niet goed begrepen hoor, kom pas net kijken hier.

Goed punt over de DC kabel verliezen. Wat +- tolerantie betreft ben ik wat minder overtuigd. + tolerantie panelen zijn nu toch wel redelijk standaard, leek me zo. Goed, dan zit je nog steeds aan het minst-plusse paneel, dat is zo. Maar het lijkt me gemiddeld een klein verlies.

Misschien is de grootste vraag over micro-omvormers (voor mij tenminste) _wanneer_ precies de opbrengst zoveel hoger is dan met een string omvormer dat de aanschaf ervan financieel interessant wordt. Hier heb ik nog geen berekeningen van gezien, wellicht omdat schaduw-verlies zo moeilijk te bepalen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Terpen Tijn schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 11:34:
[...]

Misschien is de grootste vraag over micro-omvormers (voor mij tenminste) _wanneer_ precies de opbrengst zoveel hoger is dan met een string omvormer dat de aanschaf ervan financieel interessant wordt. Hier heb ik nog geen berekeningen van gezien, wellicht omdat schaduw-verlies zo moeilijk te bepalen is.
Ik zeg, panelen rond een dakkapel. En dan specifiek:
- Op het zuiden, links en rechts van een dakkapel ('s ochtends links schaduw, 's middags rechts schaduw)
- Op het oosten/westen, onder de dakkapel (discutabel. Tussen circa 12:00 en 14:00 voordat deze schaduwvrij is/ beschaduwd wordt).

Panelen geplaatst rond een schoorsteen of CV pijp. Dus niet een schoorsteen erboven op het dak.

Dat zijn specifiek voorbeelden waar conventionele strings niet goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:19
Terpen Tijn schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 11:00:
[...]

Deels naar aanleiding van mijn vraag? Wat mijn situatie betreft; "schaduwprobleem" is (hopelijk) een te groot woord. Ik schat dat de schaduw van mijn buren in de avond de opbrengst niet rampzalig zal beinvloeden. Het gaat in mijn geval om de onderste rij dakpannen om 19:00, waarschijnlijk nog iets meer later in het jaar. Qua optimalisering doe ik ook al wat:

1) ik plaats de panelen zo hoog mogelijk en zo dat de diodes niet alle 3 uitvallen door dat schaduwbodempje, maar 1 voor 1 (i.e., landscape ligging), hopelijk blijft het uitvallen dan grotendeels al beperkt tot 1 diode;

2) ik heb een SMA omvormer met OptiTrac;

3) ik overweeg dus of ik twee arrays zal maken zodat de onderste panelen niet de werking van de nooit beschaduwde hogere panelen negatief beinvloeden.

Hierom leek het me persoonlijk niet nuttig om uit te wijken naar micro-omvormers. Die hebben ook zo hun nadelen, namelijk een beperkte max Wp (250 dacht ik, mijn panelen zijn 285), en een minder hoge efficientie. Dus daar zou ik ook weer verliezen op lijden. Het lijkt me dat micro-omvormers alleen in echt lastige schaduw-situaties (e.g., verscheidene schoorstenen + boom + dakkapel ofzo) hun nut kunnen bewijzen.
Nou, jij hebt er over nagedacht dus niets mis mee ;)

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
[...]

Gevoelig onderwerp geloof ik, haha. :)

Ga zelf ff zweten zeg, hier in http://www.knmi.nl/klimat...straling_in_Nederland.pdf vind je alles om even de zonne-uren af te zetten tegen de daglicht-uren p/j
dan kom je ergens achter, dat beloof ik je. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
[...]
Ik meende dus dat micro-omvormers niet optimaal zouden werken bij hogere Wp panelen; als je 2x285 aan een duo 480W zou hangen, dan zit je toch vrij ver onder het maximum van wat die panelen zouden kunnen leveren? Misschien heb ik het gewoon niet goed begrepen hoor, kom pas net kijken hier.
Maar dat geld voor elke omvormer, ook string omvormers. Als je een string van 1200Wp op een 1000W omvormer zet verlies je ook piekopbrengsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik 10 panelen met 2500 wp totaal, waarvan ik er 4 in een aparte string wil leggen, welke Sma met optitrac moet ik dan hebben? Zie ff door de bomen het bos niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 13:25:
Als ik 10 panelen met 2500 wp totaal, waarvan ik er 4 in een aparte string wil leggen, welke Sma met optitrac moet ik dan hebben? Zie ff door de bomen het bos niet meer.
1 String, 10 panelen, SMA SunnyBoy 2500HF, OptiTrac aanzetten met SunnyExplorer via Bluetooth.
http://www.sma-benelux.co...2000hf-2500hf-3000hf.html

Zal je niet tegen vallen, ik heb de 2000HF in 1 string met 11 panelen, fijn apparaat, lekker stil.

Opsplitsen in 2 strings is geen optie. 2 strings van 5 panelen is een minimale opstart spanning zou ik niet doen, 4 is te weinig. Kleine omvormers met 2 strings zijn er niet en zouden 2 losse omvormers worden. Niet interresant.

Edit: Circa 1200 euro in duitsland, 1450 bij een bekende nederlands leverancier.
Gewoon 1 string, lekkere spanning doet de MPP lekker zijn werk en ook bij bewolking.

[ Voor 4% gewijzigd door databeestje op 14-08-2012 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 13:25:
dus 2 strings van 3 panelen.
en 2 strings van 2 panelen.

ben bang dat er nog veel meer bomen zijn in het bos. >:)

een omvormer heeft een minimale start spanning die je moet halen.
(meeste omvormer zitten met 10 panelen in 1 string op ongeveer het optimum.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
PClop schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 12:58:
[...]

Ga zelf ff zweten zeg, hier in http://www.knmi.nl/klimat...straling_in_Nederland.pdf vind je alles om even de zonne-uren af te zetten tegen de daglicht-uren p/j
dan kom je ergens achter, dat beloof ik je. 8)7
Dank voor de link en de vriendelijke aansporing. Interessante materie, maar de andere kant van de vergelijking (i.e., schaduw en zijn effecten) ontbreekt hierin nog wel. Hoe dan ook, ik ben geen verkoper van micro-omvormers, dus ik laat het informatiserende missiewerk in deze graag aan anderen over. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

migjes schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 10:08:
[...]

Het zou toch wat wezen als we sinds JeroenH's eerste post (26 juni 2006 - 2.241 dagen geleden), hier met z'n allen "tegen de natuurwetten in" aan het produceren waren... })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
zonnigtype schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 13:49:
[...]

Het zou toch wat wezen als we sinds JeroenH's eerste post (26 juni 2006 - 2.241 dagen geleden), hier met z'n allen "tegen de natuurwetten in" aan het produceren waren... })
lol.
dat is wel eens beweerd volgens mij.

het spul is wel logisch, allen die specificaties lezen levert wel eens problemen op bij mensen.
misschien toch iets te technisch voor een tweaker. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Daarom hebben we ook 1295 posts.........omdat het zo logisch is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Rol-Co schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 13:55:
Daarom hebben we ook 1295 posts.........omdat het zo logisch is :)
Vergeet de 20(?) eerdere topics hierover niet, elk met ruim 1000 posts.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timrek
  • Laatst online: 17-07 13:08

Timrek

Lid van de "Patatgeneratie"

Vraag:

14 panelen van 200 Wp (2800Wp totaal, te verdelen in twee strings van 7 (2x1400Wp) op een Omniksol 3K.
Gaat dit wel goed? Is de spanning niet te laag?

Ligging Zuid-West-West, dakhelling 35 graden, nauwelijks schaduw, in het oosten des lands (achterhoek)

Of is dan een SMA 2500HF met alles op 1 string een betere keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Je noemt geen specs/type van de panelen, dus ik ga maar even uit van een "standaard" spanning van zo'n 40V per paneel.
De SMA 2500HF kan tot 700V DC aan.
14*40V zit nog onder die 700V, dus dat zou nog moeten kunnen.
Mocht je het in 2 strings verdelen kun je in elk geval nog wel rekening houden met de schaduw.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Timrek schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 14:14:
Vraag:

14 panelen van 200 Wp (2800Wp totaal, te verdelen in twee strings van 7 (2x1400Wp) op een Omniksol 3K.
Gaat dit wel goed? Is de spanning niet te laag?

Ligging Zuid-West-West, dakhelling 35 graden, nauwelijks schaduw, in het oosten des lands (achterhoek)

Of is dan een SMA 2500HF met alles op 1 string een betere keuze?
Deze heeft ook 2 MPPT trackers, en 2 inputs. Met 7 panelen start deze echt wel, minimaal 240 volt en open 370 Volt. Met dat soort spanning wil deze ook wel redelijk werken. Ziet er netjes uit maar de wifi module is een beetje Chinees engrish.

De SMA moet ook met 2 strings van 7. Deze zit wel redelijk aan het uiterste met bijna 700 volt open spanning op 1 string van 14, en met vorst moet het wel heel blijven. Sunny Design zegt NEE.

Aangezien de panelen hetzelfde zijn is 2x7 geen punt op de SMA of de Omniksol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 14:52:
Was volgens AgentschapNL geen probleem hier. :)
En toch heb ik hier meel van iemand die geen apart besteld opbouwmateriaal heeft opgevoerd omdat dat niet ingevuld zou kunnen worden in dat *** formulier van ANL. En dus heeft hij niet over het opbouwmateriaal snupsniedie gekregen ...

In de opties op het formulier kun je óf apart materiaalkosten opvoeren, waarbij er echter uitsluitend "zonnepanelen", "omvormer", en "bekabeling" staan vermeld (en helaas geen "ondersteunings-constructie" o.i.d.). Óf je hebt een optie met het all-in aankoop bedrag voor de materialen "totaal" exclusief arbeidskosten.

In het eerste geval kun je [blijkbaar] geen frame etc. kosten opvoeren. In het tweede geval beslist wel (want: all-in exclusief arbeidsloon).

Ergo: discriminatie van gelijkwaardige aanvragers. Dat is scheve schaats numero xxx van ANL...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

dubbelpost

[ Voor 98% gewijzigd door Barrycade op 14-08-2012 15:13 . Reden: dubbelpost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

zonnigtype schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 14:40:
[...]

En toch heb ik hier meel van iemand die geen apart besteld opbouwmateriaal heeft opgevoerd omdat dat niet ingevuld zou kunnen worden in dat *** formulier van ANL. En dus heeft hij niet over het opbouwmateriaal snupsniedie gekregen ...

In de opties op het formulier kun je óf apart materiaalkosten opvoeren, waarbij er echter uitsluitend "zonnepanelen", "omvormer", en "bekabeling" staan vermeld (en helaas geen "ondersteunings-constructie" o.i.d.). Óf je hebt een optie met het all-in aankoop bedrag voor de materialen "totaal" exclusief arbeidskosten.

In het eerste geval kun je [blijkbaar] geen frame etc. kosten opvoeren. In het tweede geval beslist wel (want: all-in exclusief arbeidsloon).

Ergo: discriminatie van gelijkwaardige aanvragers. Dat is scheve schaats numero xxx van ANL...
Ombudsman Zonnigtype?

En wat heeft de man/vrouw in kwestie ondernomen om dit aan te kaarten, of na te vragen of hij/zij dit onder een andere post mocht opnemen?
Of namen ze de telefoon niet op / stond de mail uit bij het ANL?

Mooie verhalen hoor, maar het is gratis geld, dus een beetje inzet om het te verkrijgen lijkt me logisch.

Als er een zure/geen reactie komt van ANL heb je alle gelijk van de wereld om het pH te verlagen. Maar tot die tijd verwacht ik toch een " zonnig type " ;)

/me heeft geen banden met ANL en heeft subsidievrije zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-09 23:43

MieJuul

3970Wp

Even voor de NEN mensen onder ons:

Ik ga een dedicated groep naar boven maken voor PV.
Gaat door 19mm pvc-pijp (heb ik nog aantal lengtes van liggen)

Moet dit persé kabel zijn? Of mag dat ook met soepel draad (4 of 6 mm2) en adereindhulzen uitgevoerd worden?

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Barrycade schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 15:12:
[...]

Ombudsman Zonnigtype?

En wat heeft de man/vrouw in kwestie ondernomen om dit aan te kaarten, of na te vragen of hij/zij dit onder een andere post mocht opnemen?
Of namen ze de telefoon niet op / stond de mail uit bij het ANL?

Mooie verhalen hoor, maar het is gratis geld, dus een beetje inzet om het te verkrijgen lijkt me logisch.

Als er een zure/geen reactie komt van ANL heb je alle gelijk van de wereld om het pH te verlagen. Maar tot die tijd verwacht ik toch een " zonnig type " ;)

/me heeft geen banden met ANL en heeft subsidievrije zonnepanelen
Neen, ik kaartte het juist bij genoemd persoon aan omdat ik vreemde getallen zag en wilde weten hoe die getallen (bedragen) tot stand waren gekomen. Daaruit volgde dat 'ie geen materiaalkosten voor de frames heeft "gedeclareerd" omdat 'ie het niet op het formulier kwijt kon (frame besteld bij een andere leverancier).

Hij klaagde niet. Heeft gewoon de zooi gekocht, snupsniedie opgestreken voor panelen, omvormer, en bekabeling, and that was it.

Maar het blijft gewoon bezopen dat het zoveelste formulier van ANL alweer niet klopt. Ze zijn gewoon de ondersteuningsconstructie vergeten er op te zetten (voor de "afzonderlijke post route"). En dat was beslist niet de "bedoeling". Idioot, gewoon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
MieJuul schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 15:19:
Even voor de NEN mensen onder ons:

Ik ga een dedicated groep naar boven maken voor PV.
Gaat door 19mm pvc-pijp (heb ik nog aantal lengtes van liggen)

Moet dit persé kabel zijn? Of mag dat ook met soepel draad (4 of 6 mm2) en adereindhulzen uitgevoerd worden?
Even kortsluiten, met kabel bedoel je X(Y)mvk ( buitenkabel) ,ja kan mag ( ook buiten op het dak )
Of kabel in de vorm van installatiedraad VD massief ? ook ja ( niet voor op het dak / buiten)
bedoel je met soepel 4 of 6 mm2 draad de pv gelijkstoom bekabeling dubbel geisoleerd, dan ook ja/ja
soepel VD 4 of 6 mm2 enkel geisoleerd ook ja, maar niet buiten op het dak.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik ga proberen om 5 x 2,5 mm2 in een 19 mm pvcpijp te leggen voor de aparte PV groep.
Moet voldoende zijn om enige verliezen tegen te gaan.
1x aarde, 2x fase en 2x nul. Dan heb je toch ook 2x 2,5mm2 fase en 2x 2,5 mm2 nul?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Dat mag zeker niet volgens de NEN :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
AUijtdehaag schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 16:09:
Ik ga proberen om 5 x 2,5 mm2 in een 19 mm pvcpijp te leggen voor de aparte PV groep.
1x aarde, 2x fase en 2x nul. Dan heb je toch ook 2x 2,5mm2 fase en 2x 2,5 mm2 nul?
Als je die groep nog moet gaan aanleggen zou ik voor 5x4mm2 gaan. Kan je evt ook een 3 fase omvormer ophangen met weinig verlies. Qua kosten maakt het allemaal niet zoveel uit...(van de kabels bedoel ik)

Dus 3x fase, 1x nul, 1x aarde.

hier spreekt een ervaringsdeskundige

[ Voor 4% gewijzigd door hansdegit op 14-08-2012 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-09 16:08

Ravhin

no <root>...

Dit mag niet volgens NEN1010 (nietwaar Migjes ;) ). Een XYMVK-kabel (wandkabel) met 5x 2,5 kwadraat is volgens NEN1010 te gebruiken tot een gezamelijke belasting van 5700 Watt.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:40

dof

Barrycade schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 15:11:

Ergo: discriminatie van gelijkwaardige aanvragers. Dat is scheve schaats numero xxx van ANL..
Vraag gezonden aan Agentschap:

-----Oorspronkelijk bericht-----
Geachte agentschap,

Recentelijk heb ik subsidie aangevraagd in het kader van subsidieregeling zonnepanelen. Ik
heb mijn bestelde zonnepanelen en de omvormer opgegeven voor subsidie.

Het montagemateriaal om de zonnepanelen te bevestigen heb ik niet opgegeven omdat ik
dit, op dit moment, nog niet precies kan bepalen. Ik heb daarvoor eerst de panelen in huis
nodig.

Mijn vragen zijn:

1) Valt het montagemateriaal voor bevestiging van zonnepanelen (beugels en dergelijke) ook
onder de regeling?

2) kan ik de kosten voor het montagemateriaal naderhand nog apart voor subsidie volgens
de subsidieregeling zonnepanelen opgeven?

Antwoord ontvangen van Agentschap:

Goedemiddag

We hebben uw mail in goede orde ontvangen.
Een antwoord op uw vraag is:

Montage materiaal mag ook berekend worden voor subsidie, alleen geen arbeidsloon.
In uw geval zou u een een wijziging kunnen doen.

Hopende u voldoende ingelicht te hebben

Vriendelijk groet

---------------------

Kortom, je kunt het gewoon opgeven in het formulier bij "bekabeling"of per email nazenden.

mvg, dof

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ravhin schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 16:14:
[...]
Dit mag niet volgens NEN1010 (nietwaar Migjes ;) ). Een XYMVK-kabel (wandkabel) met 5x 2,5 kwadraat is volgens NEN1010 te gebruiken tot een gezamelijke belasting van 5700 Watt.
Da's onjuist. Het mag gerust als je de fasedraden samenwikkelt en de nulleiders ook. Praktisch? Neen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
De 2 fasedraden en de 2nuldraden wilde ik inderdaad samen aangesluiten op 1 16 amp groep. Belasting zal in de praktijk niet meer dan 2900 wp zijn. (=11,4 amp bij 230 volt)
Dit mag toch gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Maar met welk doel precies? Over wat voor lengte praten we? Wat is er mis met 4mm2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
4 mm2 is slechter aan te komen voor mij. En 2x 2,5 mm2 heb ik zo liggen. Het doel is om verliezen zo klein mogelijk te maken.
Ik heb geen 3 fase groepen enkel 230 V beschikbaar.
Lengte zal ongeveer een 10 meter bedragen maximaal.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-08-2012 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Welke omvormers (naast de Piko 3.6) zijn er nog meer die je af kunt zekeren met 16A, en die 2 MPPT's hebben..? De StecaGrid 2000+ heeft er 2, verder geen ervaring met die omvormer. Hier gebruikers?

Delta, SMA (nog niet), Mastervolt, Omnik vallen al af..

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

PowerOne 3.0 toch? Maar die zal je gezien je eerdere ervaringen niet willen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
AUijtdehaag schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 16:31:
4 mm2 is slechter aan te komen voor mij. En 2x 2,5 mm2 heb ik zo liggen. Het doel is om verliezen zo klein mogelijk te maken.
Ik heb geen 3 fase groepen enkel 230 V beschikbaar.
Lengte zal ongeveer een 10 meter bedragen maximaal.
Ik denk dat de verliezen bij 11-12 A over 10m bijzonder zullen meevallen. Om kort te gaan: het mag, maar als ik jou was zou ik gewoon lekker 10m YMVK 4mm2 kopen en dat in die buis doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 16:33:
Welke omvormers (naast de Piko 3.6) zijn er nog meer die je af kunt zekeren met 16A, en die 2 MPPT's hebben..? De StecaGrid 2000+ heeft er 2, verder geen ervaring met die omvormer. Hier gebruikers?

SMA 3000 TL-21 heeft 2 MPP trackers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

De Effekta es4200 en es5000 , de laatste is er in 2 versies (2000-3000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

dof schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 16:16:
[...]

Vraag gezonden aan Agentschap:

ANL verhaal...

Kortom, je kunt het gewoon opgeven in het formulier bij "bekabeling"of per email nazenden.

mvg, dof
Dank, zal het stukkie doormailen naar de betrokkene die het niet heeft "kunnen" aanvragen. Hij zal vrees ik niet de enige zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
De aarde draad moet minimaal de zelfde totaaldoorsnede hebben als de fase en de nul leider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dat is niet altijd het geval, in sommige gevallen wordt de aarddraad dunner genomen.
Praktisch komt dat echter alleen voor als je enkeladerige kabels gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Speksteenkachel schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 17:56:
Dat is niet altijd het geval, in sommige gevallen wordt de aarddraad dunner genomen.
Praktisch komt dat echter alleen voor als je enkeladerige kabels gebruikt.
Leuke tekst, een voorbeeld graag, welke voldoet aan de nu geschetste situatie met nen1010 onderbouwing
als U zo goed wilt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Voedingskabels bijvoorbeeld van 4x1x200mm2 dan wordt uit kostenbesparing de pe het liefst zo dun mogelijk genomen aan de hand van een kabelberekeningsprogramma.
Die kostenbesparing zal voor huisinstallaties niet gauw opgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Sorry Spek, par 543.1.1: kerndoorsnede moet minimaal gelijk zijn aan kerndoorsnede van de fasegeleider bij doorsnede < 16mm2

edit: precies. Jouw voorbeeld heeft 200mm2.

[ Voor 15% gewijzigd door hansdegit op 14-08-2012 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Kleiner dan 16 is juist maar dat stond niet in de tekst van plop ;)
Dus om dat in z,n algemeenheid te stellen is niet juist.
Mierenneukmodes uit.

[ Voor 37% gewijzigd door SpeksteenWP op 14-08-2012 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
hansdegit schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 16:21:
[...]

Da's onjuist. Het mag gerust als je de fasedraden samenwikkelt en de nulleiders ook. Praktisch? Neen.
Gewoon vanuit interesse...
Mag je dan 2x 2.5mm^2 beschouwen als 1x 5mm^2 en er dus 50 A doorheen jassen? (ruim 11kW @230V dus)

Het lijkt mij toch wat gevaarlijker dan met een enkele kern, omdat je geen garantie hebt met 2 draden dat beide dezelfde weerstand hebben en dus geen garantie dat de verdeling van de stroom gelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

SunshineCompany schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 16:33:

Effekta 4200 (normale versie) levert 17,7 Ampère max. Volgens kan een 16A automaat/ zekering wel even “overbelast” worden en anders minder Wp neerleggen. Iemand een karakteristiek van een voorverwarmde (ochtendzon) 16A zekering?

[Edit]
TD-er schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 18:15:
[...]

Mag je dan 2x 2.5mm^2 beschouwen als 1x 5mm^2 en er dus 50 A doorheen jassen? (ruim 11kW @230V dus)

Het lijkt mij toch wat gevaarlijker dan met een enkele kern, omdat je geen garantie hebt met 2 draden dat beide dezelfde weerstand hebben en dus geen garantie dat de verdeling van de stroom gelijk is?
2x2,5 heeft meer oppervlakte aan de buitenkant en kan dus beter koelen en dus in theorie meer stroom voeren. Koper heeft een PTC karakteristiek (warmer=hogere weerstand) en verdeelt de stroom dus goed tussen verschillende kabels.
Dit was een stukje theorie, ik ken de regelgeving voor de rest niet.

[ Voor 38% gewijzigd door Dre op 14-08-2012 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Dre schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 18:17:
[...]

Effekta 4200 (normale versie) levert 17,7 Ampère max. Volgens kan een 16A automaat/ zekering wel even “overbelast” worden en anders minder Wp neerleggen. Iemand een karakteristiek van een voorverwarmde (ochtendzon) 16A zekering?
In de documentatie van de SMA2000HF omvormer stond vermeld dat ze aanraden een "C"-zekering te gebruiken in de meterkast voor de omvormer.
Standaard is een "B" zekering, maar de "C"-variant is wat trager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
TD-er schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 18:15:
[...]

Not my field of expertise, maar ik denk van wel. Het wordt natuurlijk een ander verhaal als je verschillende materialen gebruikt. Dus alu met koper bijv. NEN schrijft voor dat ze dezelfde lengte moeten hebben en van hetzelfde materiaal moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Dat je geen verschillende materialen moet combineren, ging ik al vanuit, maar dat had ik inderdaad even bij mijn vraag kunnen zetten. Je kunt met dat soort vragen/antwoorden op een forum niet nauwkeurig genoeg zijn. Voor je het weet vind iemand dat antwoord jaren later terug en geeft er een eigen interpretatie aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
TD-er schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 18:22:
[...]

In de documentatie van de SMA2000HF omvormer stond vermeld dat ze aanraden een "C"-zekering te gebruiken in de meterkast voor de omvormer.
Standaard is een "B" zekering, maar de "C"-variant is wat trager.
Een C-kar. knalt er bij overbelasting net zo snel uit als een B-kar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

hansdegit schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 18:32:
[...]

Een C-kar. knalt er bij overbelasting net zo snel uit als een B-kar.
Klopt!

Afbeeldingslocatie: http://vaktechniek.et-installateur.nl/imagesart/BCD-karakteristiek.6.gif

Zie meteen de 1,13× en 1,45× spreiding! 16×1,13=18,08 Ampère en 16×1,45=23,2 Ampère. Dit is volgens mij alleen voor zekeringen bij een starttemperatuur en omgevingstemperatuur van 30 graden. Met PV ochtendzon warmt ie al eerder op.

[ Voor 27% gewijzigd door Dre op 14-08-2012 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Nu we het toch over zekeringen hebben....
Ik heb in huis een YouLess hangen en kan dus erg goed het verbruik in de gaten houden.
Als hoofdzekering heb ik een 25A zekering hangen volgens Enexis.
Echter vanmorgen was mijn vriendin een beetje al te enthousiast en stonden vaatwasser, wasmachine en koffiezetapparaat aan en toen ging ook nog de boiler aan.
Totaal werd er toen 7500Watt verbruikt in huis gedurende ongeveer een minuut (en een paar minuten lang dik 6000 Watt).
Dat is echter een stuk meer dan wat zou moeten kunnen bij een 25A zekering.

Het ging echter niet fout, dus mijn vermoeden is dat ik misschien wel een 35A hoofdzekering heb. Ik kan het alleen niet controleren.
Hoe waarschijnlijk is het dat een 25A zekering een dergelijke belasting aankan zonder door te branden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 22-09 23:08
Je kunt een 25 A zekering makkelijk gedurende 10 minuten belasten met 35A daar springt hij niet van maar als je dat vaak doet zal hij wel verouderen.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

snameroc schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 18:53:
Je kunt een 25 A zekering makkelijk gedurende 10 minuten belasten met 35A daar springt hij niet van maar als je dat vaak doet zal hij wel verouderen.
Lijkt me lang en een groot verschil, denk niet dat het kan.

het verschil tussen een B en C is dat pieken door opstarten van bijv motoren met de C versie opgevangen worden.
De Effekta 4200 is MAX 17,7 Maar zie er eerst maar te komen, in de practijk haal je dat niet, het is een single fase inverter die gewoon berekend is op 16A .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-09 23:43

MieJuul

3970Wp

PClop schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 16:00:
[...]

Even kortsluiten, met kabel bedoel je X(Y)mvk ( buitenkabel) ,ja kan mag ( ook buiten op het dak )
Of kabel in de vorm van installatiedraad VD massief ? ook ja ( niet voor op het dak / buiten)
bedoel je met soepel 4 of 6 mm2 draad de pv gelijkstoom bekabeling dubbel geisoleerd, dan ook ja/ja
soepel VD 4 of 6 mm2 enkel geisoleerd ook ja, maar niet buiten op het dak.

;)
Het gaat om het AC-stuk vanuit de meterkast, recht naar boven door de computerkamer, door naar zolder, naar waar de omvormer komt te hangen.
Alles blijft binnenshuis, en ik bedoelde inderdaad soepel VD draad.

Maar ik begrijp dat dat dus geen probleem is.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Pagina: 1 ... 130 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.