databeestje schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 11:06:
[...]
Ik denk het wel, de poes loopt er weer lustig op los te knorren. Kennelijk maken brokjes veel goed.
Het is een oplossing voor mensen die helaas geen andere keuze hebben in verband met bomen en schoorstenen en dergelijken. Je peurt toch wat meer energie uit de investering.
Toegegeven, de investering is natuurlijk wel een stukje hoger, toch denk ik dat binnen afzienbare tijd schaduw management in de omvormer een standaard feature wordt. Niet voor de kleine omvormers, maar wel voor de midden tot groot.
Een still efficiente 600-800Wp omvormer met een rendement boven de 90% is toch wel interresant. Een beetje wat de Soladin niet is. :-)
ja brokjes maken veel goed.
als ik een hele goedkope sma zoek kom ik nog 550 euro duurder uit als wat ik nu gebruik.
(een sma 3000tl-21, kan wel net iets minder verwerken als ik nu kan.)
dan zou ik 550/0,22 = 2500kWh goed moeten maken.
in 10 jaar is dat 250kWh.
met b.v 500W verschil zou het dan 500uur schaduw per jaar zijn.
en dat zijn dan volle zon uren. met bewolking (diffuus licht) werkt het anders.
(en eigenlijk dan nog de prijs van de panelen er bij rekenen van die in de schaduw liggen.)
misschien als het substantieel goedkoper word.
mm een steca500 met soladin600 allures, zodat we 2x een panda 265Wp kunnen aansluiten op een bestaande groep.
dat zou wel weer een gat dichten in de omvormer reeks.
edit: trouwens dat kan waarschijnlijk al.
gewoon een steca met 5A panelen in de zelfde maat als een panda.
heb allen nog nergens gezien dat het ook effectief is.
[
Voor 5% gewijzigd door
migjes op 13-08-2012 11:50
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)