Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 129 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.763 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
blissard schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 09:30:
Maar het geeft wel een mooi beeld van de prijsstelling van de verschillende merken. Ik ben echt verbaast over dit soort Wp-prijzen. Is dit nu tijdelijk, of hebben we over 10 jaar panelen voor 0,30 €/Wp?
Het ligt volledig in de verwachting dat prijzen nog wel even blijven dalen. Hoe meer er geproduceerd wordt, hoe efficienter de productie wordt (learning curve). En voorlopig blijft de groei nog wel exponentieel.

Ter vergelijking 1978-1990:
Afbeeldingslocatie: http://ars.els-cdn.com/content/image/1-s2.0-S0951832002001576-gr1.gif

Modernere plaatjes relateren de prijs aan de totaal geproduceerde hoeveelheid:
Afbeeldingslocatie: http://leadenergy.org/wp-content/uploads/2011/01/PV-curve.png

Google is helaas niet erg behulpzaam, ik zocht een logaritmische grafiek die de prijs aangeeft vanaf zeg 20 jaar geleden tot nu, zodat je een idee krijgt welke extrapolatie er mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:40
RemcoDelft schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 09:50:
[...]

Het ligt volledig in de verwachting dat prijzen nog wel even blijven dalen. Hoe meer er geproduceerd wordt, hoe efficienter de productie wordt (learning curve). En voorlopig blijft de groei nog wel exponentieel.

Ter vergelijking 1978-1990:
[afbeelding]

Modernere plaatjes relateren de prijs aan de totaal geproduceerde hoeveelheid:
[afbeelding]

Google is helaas niet erg behulpzaam, ik zocht een logaritmische grafiek die de prijs aangeeft vanaf zeg 20 jaar geleden tot nu, zodat je een idee krijgt welke extrapolatie er mogelijk is.
Grappig om te zien dat je gelijk naar dezelfxe informatie opzoek gaat :-) bedankt.
Ik had dit nog gevonden http://thinkprogress.org/...1-06-08-at-3.20.01-PM.png Er is echter wel veel te zeggen over de gekozen lijn, maar de richting is wel goed zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
RemcoDelft schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 09:50:
[...]

Bedoel je met "efficienter" dat de arbeiders meer uitgeknepen moeten worden en meer kinderen aan de arbeitseinsatz worden toegevoegd. (Apple)
Of zou je ook, net als vele anderen, een eerlijke prijs willen betalen zodat een ieder een menswaardig bestaan kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

Denk dat als je naar een paneel maken kijkt er niet zo heel veel efficiënter kan.

Ik kan zo snel onze dhz-er niet vinden die de paneeltjes zelf maakt, maar die processtappen zijn volgens mij gewoon volledig te automatiseren en zullen ook in de Chinese fabriek automatisch gaan. Zelfs Chinese arbeiders zijn duurder dan een robot.
Ontwikkelingskosten zijn er bij de huidige panelen ook niet meer. Common Knowledge.

Kosten drukken kan alleen door te snijden in de kosten: energie, transport en materiaal kosten.

Volgende stap zal een nieuwe techniek worden waardoor er een efficiëntie slag zal komen qua opbrengsten. Die nieuwe panelen zullen in het begin relatief duurder zijn dan de huidige, want daar moeten de ontwikkelingskosten nog uit. Huidige panelen zullen dan een laatste keer in prijs zakken, waarna er weer wordt overgegaan naar de nieuwe techniek met een glijdende prijsdaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
JoopC schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 10:07:
[...]

Bedoel je met "efficienter" dat de arbeiders meer uitgeknepen moeten worden en meer kinderen aan de arbeitseinsatz worden toegevoegd. (Apple)
Of zou je ook, net als vele anderen, een eerlijke prijs willen betalen zodat een ieder een menswaardig bestaan kunnen hebben.
Efficientie is natuurlijk ook prima te halen met technologie. Uitbuiting is helemaal niet nodig voor lagere prijzen. Ook zonder goedkope arbeidskrachten is de Ipad een hele stap voorwaards tenopzichte van 10 jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 07:52
PClop schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 00:03:
[...]

Die rioolontluchtingspannen komen mij akelig bekent voor, ben je zelf op dat idee gekomen? ;)
Nee hoor, dit forum is een grote inspiratiebron geweest voor mij, dus ook jouw ontluchtingspannen. :)

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

JoopC schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 10:07:
[...]

En hoe ga je dat eventueel controleren dan joop? of ga je er vanuit dat als je meer betaald hebt dat het dan eerlijke arbeid is?
Hoe je het ook went of keert, je duurdere panelen zijn nog steeds gemaakt door arbeiders die weinig verdienen, zeker in verhouding tot europa of je moet echt europese panelen kopen als die nog bestaan.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
Rol-Co schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 10:27:
[...]
En hoe ga je dat eventueel controleren dan joop? of ga je er vanuit dat als je meer betaald hebt dat het dan eerlijke arbeid is?
Hoe je het ook went of keert, je duurdere panelen zijn nog steeds gemaakt door arbeiders die weinig verdienen, zeker in verhouding tot europa of je moet echt europese panelen kopen als die nog bestaan.
Wellicht verdienen wij hier met ons allen veel te veel. De globalisering is een goed iets, het is aan de overheden een taak om de interne markt (tijdelijk) te beschermen. Daar hebben ze middelen toe in de vorm van importheffingen en importverboden. Het is echter een kwalijke zaak als je de interne markt niet aanpast aan de globalisering. Zo zouden de EU landbouwsubsidies eigenlijk al lang gestopt moeten zijn. Jaarlijks gaan hier vele miljarden in om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
PClop schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 00:19:
[...]

Dat met die spannings val klopt gewoon, maak je geen zorgen een 50V dip meet ik ook voor vandaag
met 11 stuks van dit type http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/Enfinity-240M6.pdf
op een Fronius IG 30 http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/ScreenShot211.jpg ;)
Maar meet je die spanningsval ook bij onbelaste panelen? Dus losgetrokken van de omvormer?
Ik zal zo mijn ouders eens bellen wat nu de opbrengst is, want het is weer helemaal wolkvrij en er staat een redelijk verkoelend briesje.
Rol-Co schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 08:01:
@td-er

Je hebt eigenlijk 1-2 paneeltjes te weinig, zo te zien kan je er nog 1 er naast kwijt zodat het geheel mooi blijft
Daar waren we gisteren ook al over bezig. Theoretisch zouden er links nog 1 en rechts nog 2 passen, maar ik denk dat we het houden op 2 extra paneeltjes. Dan zit je op zo'n 110% van het vermogen van de omvormer.
De ruimte eronder krijgt vrij veel schaduw van 't huis (de panelen liggen nu op de garage) en op het huis komt nog een dergelijke string zodat het totaal op zo'n 4000Wp uit gaat komen.
Wel mooi ook om te zien dat mijn moeder ook meteen door had dat je dan beter op zonnestroom kon gaan wassen enzo, dus het duurde nog even voordat de meter überhaupt een teruglever-kWh geregistreerd had. :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
Rol-Co schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 10:27:
[...]

je hebt gelijk.
van een jaar of 8 zijn kinderen eigenlijk oud genoeg om bauxiet te kunnen scheppen.
een katoenen lapje tegen het stof.
kunnen ze makkelijk de rest van hun leven de rest van het stof uit hoesten.
(is dan toch niet zo lang meer)
en van een jaar of 6 dan hebben ze nog lekker kleine handjes.
kunnen ze het zaakje goed in smeren met cadmium.
rubber handschoentje is eigenlijk wel genoeg bescherming.
gaat makkelijk.

hoe oud zijn jouw kinderen eigenlijk? >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:24
@migjes: d:)b

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jantje.vlaam schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 10:38:
[...]

Wellicht verdienen wij hier met ons allen veel te veel. De globalisering is een goed iets, het is aan de overheden een taak om de interne markt (tijdelijk) te beschermen. Daar hebben ze middelen toe in de vorm van importheffingen en importverboden. Het is echter een kwalijke zaak als je de interne markt niet aanpast aan de globalisering. Zo zouden de EU landbouwsubsidies eigenlijk al lang gestopt moeten zijn. Jaarlijks gaan hier vele miljarden in om.
Niet helemaal waar natuurlijk, stel dat alle landen dat doen, dan zou nederland ook op zijn gat liggen, die leeft van de export, of mogen we wel exporteren en niet importeren?
verhoudingsgewijs blijft het identiek, je brood kost hier ook meer.
tijdelijk werkt natuurlijk al helemaal niet, als je weet dat het later wel kan wacht je gewoon....

ik denk dat het probleem meer ligt bij de prijs van zo'n paneel hier in europa die 3x over de kop gaat door allerlei tussenpersonen die er ook een boterham aan verdienen, incl de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
s441558 schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 21:21:
[...]

Daarnaast ook siloconenspray gebruikt, wat het inklikken versoepelde. De eerste paar was het even aanklooien, maar als je dakhaak goed recht erin zit, dan werkt het prima.
Ik lees wel vaker dat er spray wordt gebruikt, zou dit echter geen kwaad kunnen want je creërt toch een dun olie laagje tussen de aluminium onderdelen in die juist onder spanning in elkaar geklikt te worden.
Wat denken jullie hierover.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@databeestje.
mooi filmpje.
hoop dat de kat het je vergeeft.

het effect is hoger als ik had verwacht.
flink hoger zelfs.

maar echt kaas kan ik er nog niet van maken.
als je last hebt van substantiële schaduw in de middag.
heb je eigenlijk een verkeerde planning gemaakt.
en dat lost opti ook niet op.
als ik dan ook nog kijk naar de prijs.
dan heb je wel heel veel schaduw nodig om dat goed te maken.
of te wel je had beter geen pv daar moeten leggen.

het is een hele verbetering, maar het lost alleen maar een domme planning op.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

migjes schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 10:44:
[...]

je hebt gelijk.
van een jaar of 8 zijn kinderen eigenlijk oud genoeg om bauxiet te kunnen scheppen.
gaat makkelijk.

Je slaat de plank wel mis hier, mijn vraag was hoe hij het controleerd? en waar en door wie is jou 3800wp gemaakt migjes?
Als ze van buiten (west) europa komen val je in dezelfde categorie als wat je hierboven schrijft. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
Rol-Co schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 10:47:
[...]

Niet helemaal waar natuurlijk, stel dat alle landen dat doen, dan zou nederland ook op zijn gat liggen, die leeft van de export, of mogen we wel exporteren en niet importeren?
verhoudingsgewijs blijft het identiek, je brood kost hier ook meer.
tijdelijk werkt natuurlijk al helemaal niet, als je weet dat het later wel kan wacht je gewoon....

ik denk dat het probleem meer ligt bij de prijs van zo'n paneel hier in europa die 3x over de kop gaat door allerlei tussenpersonen die er ook een boterham aan verdienen, incl de overheid.
En toch gebeurd het over en weer!

Wij hebben flinke importheffingen op voedsel, de Fransen willen een Europesche importheffing op auto's uit Zuid Korea. China heeft een importheffing op schroeven en moeren uit Europa. Europa heeft weer een importheffing uit staal uit de Oekraïne. De lijst is lang en verander vaak. In de US heb je een importheffing op zonnepanelen uit China, die hebben wij (nog) niet. Nu worden ze hier gedumpt.

De prijzen van panelen zijn inderdaad hoog. Maar dat is een kwestie van vraag en aanbod en het aantal spelers dat bereid is marge in te leveren. Als die containers in de haven blijven staan en de prijzen zakken niet, dan zullen ze niet ingeklaard worden. Dat gebeurd pas als ze verkocht zijn (of een groot gedeelte). Maar het staat jou en mij en elk ander vrij om in China een partij te kopen en die in Rotterdam af te laten leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 19:02

databeestje

Von PrutsHausen

migjes schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 10:52:
@databeestje.
mooi filmpje.
hoop dat de kat het je vergeeft.

het is een hele verbetering, maar het lost alleen maar een domme planning op.
Ik denk het wel, de poes loopt er weer lustig op los te knorren. Kennelijk maken brokjes veel goed. O-)

Het is een oplossing voor mensen die helaas geen andere keuze hebben in verband met bomen en schoorstenen en dergelijken. Je peurt toch wat meer energie uit de investering.

Toegegeven, de investering is natuurlijk wel een stukje hoger, toch denk ik dat binnen afzienbare tijd schaduw management in de omvormer een standaard feature wordt. Niet voor de kleine omvormers, maar wel voor de midden tot groot.

Een still efficiente 600-800Wp omvormer met een rendement boven de 90% is toch wel interresant. Een beetje wat de Soladin niet is. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rol-Co schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 10:54:
[...]

Je slaat de plank wel mis hier, mijn vraag was hoe hij het controleerd? en waar en door wie is jou 3800wp gemaakt migjes?
Als ze van buiten (west) europa komen val je in dezelfde categorie als wat je hierboven schrijft. ;)
mijn suntech panelen? (3850Wp)
ik neem mij niks goeds voor.
de silicium mijn is zeker discutabel te noemen.
waar het alu vandaan komt geen idee.
en welke chemicaliën en allemaal gebruikt zijn weet ik ook niet zeker.

maar ben er wel bewust van.
en er moet zeker zuinig mee omgesprongen worden.
als ik de wereld kon veranderen dan had ik dat graag gedaan.
ben helaas maar een luis in de pels van de ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
TD-er schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 10:43:
[...]

Maar meet je die spanningsval ook bij onbelaste panelen? Dus losgetrokken van de omvormer?
Ik zal zo mijn ouders eens bellen wat nu de opbrengst is, want het is weer helemaal wolkvrij en er staat een redelijk verkoelend briesje.
Nee los van de omvormer heb ik dat nog nooit gemeten, als je goed kijkt in de grafiek zie je dat de omvormer dat al zelf meet voor dat deze besluit dat er genoeg spanning/vermogen van de panelen komt om deze te kunnen gaan belasten voor invoeding op het stroomnet.( dit is dan volgens mij de Voc )
Ik geef je dit voorbeeld omdat de open klemspanning in theorie overeen komt met de set op het dak van je ouders, nl 11 x 37,8Voc = 416V en deze spanning heb ik ooit bij benadering al eens gezien bij~ -15C
overdag in de ochtend, de spanning volgens de log van de omvormer was toen 398V DC.

Vergeet ook niet dat als je de hele string meet er enkel aan paneel bekabeling ook al +/- 20
meter kabel tussen zit op het dak dus ex de lengtes die je aanlegt om de stroom naar de omvormer
te transporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
databeestje schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 11:06:
[...]

Ik denk het wel, de poes loopt er weer lustig op los te knorren. Kennelijk maken brokjes veel goed. O-)

Het is een oplossing voor mensen die helaas geen andere keuze hebben in verband met bomen en schoorstenen en dergelijken. Je peurt toch wat meer energie uit de investering.

Toegegeven, de investering is natuurlijk wel een stukje hoger, toch denk ik dat binnen afzienbare tijd schaduw management in de omvormer een standaard feature wordt. Niet voor de kleine omvormers, maar wel voor de midden tot groot.

Een still efficiente 600-800Wp omvormer met een rendement boven de 90% is toch wel interresant. Een beetje wat de Soladin niet is. :-)
ja brokjes maken veel goed. :*)

als ik een hele goedkope sma zoek kom ik nog 550 euro duurder uit als wat ik nu gebruik.
(een sma 3000tl-21, kan wel net iets minder verwerken als ik nu kan.)
dan zou ik 550/0,22 = 2500kWh goed moeten maken.
in 10 jaar is dat 250kWh.
met b.v 500W verschil zou het dan 500uur schaduw per jaar zijn.
en dat zijn dan volle zon uren. met bewolking (diffuus licht) werkt het anders.
(en eigenlijk dan nog de prijs van de panelen er bij rekenen van die in de schaduw liggen.)
misschien als het substantieel goedkoper word.

mm een steca500 met soladin600 allures, zodat we 2x een panda 265Wp kunnen aansluiten op een bestaande groep.
dat zou wel weer een gat dichten in de omvormer reeks.
edit: trouwens dat kan waarschijnlijk al.
gewoon een steca met 5A panelen in de zelfde maat als een panda.
heb allen nog nergens gezien dat het ook effectief is.

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 13-08-2012 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Ik heb de code herschreven voor het schrijven naar PVoutput. >:)

JoopC in "NetDuino Voor DataLogging en nog veel meer."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

migjes schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 11:15:
[...]
de silicium mijn is zeker discutabel te noemen.
Gewoon een kwartsmijn discutabel? Daar komen echt geen kinderhandjes aan te pas.
Ook de aluminium zal uit reguliere bauxiet winning komen.

De omvormer zal meer zeldzame aardmetalen aan boord hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Graag advies van de kenners. Ik wil 10 panelen plaatsen waarvan er nu 2 om 1900 uur in de schaduw komen te liggen. Ik verwacht dat dit in de winter omstreeks 1600 uur zal gebeuren. Liggen achter huis van buurman en ivm draaiende en dalende zon ontstaat deze schaduw. Deze 2 panelen niet plaatsen? Hoor graag jullie tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
PClop schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 11:21:
[...]

Nee los van de omvormer heb ik dat nog nooit gemeten, als je goed kijkt in de grafiek zie je dat de omvormer dat al zelf meet voor dat deze besluit dat er genoeg spanning/vermogen van de panelen komt om deze te kunnen gaan belasten voor invoeding op het stroomnet.( dit is dan volgens mij de Voc )
Ik geef je dit voorbeeld omdat de open klemspanning in theorie overeen komt met de set op het dak van je ouders, nl 11 x 37,8Voc = 416V en deze spanning heb ik ooit bij benadering al eens gezien bij~ -15C
overdag in de ochtend, de spanning volgens de log van de omvormer was toen 398V DC.

Vergeet ook niet dat als je de hele string meet er enkel aan paneel bekabeling ook al +/- 20
meter kabel tussen zit op het dak dus ex de lengtes die je aanlegt om de stroom naar de omvormer
te transporteren.
In onbelaste toestand loopt er ook geen stroom, dus de spanningsval over de bekabeling zou dan 0 moeten zijn. (spanningsval is afhankelijk van de stroom, U = I * R)
De omvormer trekt de spanning momenteel naar zo'n 300V, maar dat is uiteraard tijdens productie. (stroom van zo'n 5A door de keten).
Ik heb je screenshot eens nader bekeken en de opbrengst genormeerd naar kWh/kWp van jouw set (14.8kWh en 5.63kWh/kWp zou duiden op een set van 2.64kWp) loopt de opbrengst bij mijn ouders nu vrijwel gelijk met jouw opbrengst van gisteren rond deze tijd.
De set is ongeveer rond 13h gisteren aangezet, dus in de bijna 24h heeft de set bij mijn ouders al meer dan 8 kWh opgebracht. In het ongunstigste geval zou je er dus 1/24e bij moeten tellen, maar in de praktijk meer, omdat dat een van de uren is met de meeste opbrengst. Dan kom je dus uit op een opbrengst van ruim 9 kWh in een etmaal.
9kWh / 1755Wp is 5.12 kWh/kWp, wat dus al aardig in de buurt van jouw opbrengst komt.
De vraag is echter hoe is jouw oriëntatie, want je haalt al veel eerder opbrengst dan mijn ouders.
Het dak bij hen staat onder een hoek van zo'n 50 graden en het is ongeveer 10 graden oost tov. de ideale zuid-richting. Dat is dus zo'n 90% van het ideaal als je kijkt naar het instralingsdiagram.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Top joop !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@JoopC, waarom drop je die code niet in CodePlex/Google Code/etc? Altijd handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 11:55:
@JoopC, waarom drop je die code niet in CodePlex/Google Code/etc? Altijd handig :)
Ja, ik zoek iets om de versies op te zetten, zo kan ik het hele arsenaal van logging etc plaatsen maar heb het nog niet echt gevonden.
Ik heb ook (in Beta fase) de temperatuur, zonnesterkte en Ferraris draairichting, dus of je verbruikt of niet en hoeveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 11:50:
Graag advies van de kenners. Ik wil 10 panelen plaatsen waarvan er nu 2 om 1900 uur in de schaduw komen te liggen. Ik verwacht dat dit in de winter omstreeks 1600 uur zal gebeuren. Liggen achter huis van buurman en ivm draaiende en dalende zon ontstaat deze schaduw. Deze 2 panelen niet plaatsen? Hoor graag jullie tips.
lastig om er iets van te zeggen.
schaduw in de winter boeit eigenlijk niet veel.
opbrengst is dan zo laag dat de schaduw der niet veel aan af haalt.

je panelen hebben ook nog diodes.
dat betekent dat ze een gedeelte uit kunnen zetten.
als je ze goed plaatst kun je er een paar minuten mee winnen.

(ben wel wat optimistischer geworden over opti track van sma.
allen niet voor de extra kosten.)

het kan zijn dat met 10 panelen je omvormer wel effectiever werkt dan met 8 panelen.
de V komt dan vaak in een hoger rendement stuk.

als de zon om 1900 erg schuin op de panelen schijnt dan is de opbrengst al niet erg hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
migjes schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 10:44:
[...]

je hebt gelijk.
gaat makkelijk.

Om beeld bij woord te voegen; http://www.chinahush.com/...tures-pollution-in-china/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Appel komt met de nieuwe iPhone, zag in ieder geval een slinkse amerikaanse uitzuiger voorbij komen vorige week bij webwereld in zijn zijde pakje met dubbel omgeslagen mouwtjes en gouden manchet knopen.
Als je hem naar de misstanden vraagt speelt hij zeker de vermoorde onschuld, de arbeiders mogen nu ipv 18 uur, 17 uur werken per dag bij 45 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Neem er gerust een iPhone bij. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Verschrikkelijke beelden. Zelfs als dit de extremen zijn, dan vind ik het een extreem beeld.
Als dit echter de gemiddelde milieuverontreiniging in China is, dan hoeven we ons niet bang te laten maken dat ze ons ooit "inhalen". Zo oud worden ze niet. (sic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
TD-er schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 11:53:
[...]

In onbelaste toestand loopt er ook geen stroom, dus de spanningsval over de bekabeling zou dan 0 moeten zijn. (spanningsval is afhankelijk van de stroom, U = I * R)
De omvormer trekt de spanning momenteel naar zo'n 300V, maar dat is uiteraard tijdens productie. (stroom van zo'n 5A door de keten).
Ik heb je screenshot eens nader bekeken en de opbrengst genormeerd naar kWh/kWp van jouw set (14.8kWh en 5.63kWh/kWp zou duiden op een set van 2.64kWp) loopt de opbrengst bij mijn ouders nu vrijwel gelijk met jouw opbrengst van gisteren rond deze tijd.
De set is ongeveer rond 13h gisteren aangezet, dus in de bijna 24h heeft de set bij mijn ouders al meer dan 8 kWh opgebracht. In het ongunstigste geval zou je er dus 1/24e bij moeten tellen, maar in de praktijk meer, omdat dat een van de uren is met de meeste opbrengst. Dan kom je dus uit op een opbrengst van ruim 9 kWh in een etmaal.
9kWh / 1755Wp is 5.12 kWh/kWp, wat dus al aardig in de buurt van jouw opbrengst komt.
De vraag is echter hoe is jouw oriëntatie, want je haalt al veel eerder opbrengst dan mijn ouders.
Het dak bij hen staat onder een hoek van zo'n 50 graden en het is ongeveer 10 graden oost tov. de ideale zuid-richting. Dat is dus zo'n 90% van het ideaal als je kijkt naar het instralingsdiagram.
Idd, ik bedoelde dan ook geen spanningsvergelijkende meting zo als een elektroniche multimeter
gebruikt, maar de meer aktieve meet methode die de omvormer gebruikt, en dan maakt de bekabeling
wel het verschil en samen met de paneel temperatuur kom je dan op zeer afwijkende waardes voor de
Voc ( is maar net hoe je het meet )

En ja mijn panelen liggen ook op 170 graden ( zuid -10 ) maar dan onder een hoek van 15 gr
waar door de zon er net even eerder op piept dan bij een 50gr hoek, en ik pak daarmee meer
skylight ;)

( 11 x 240 Wp is idd 2640 Wp )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Mijn ouders wonen in midden Drenthe, dus geen idee of dat nog veel verschil maakt in de opbrengst, maar het zou leuk zijn als we de kWh/kWp van vandaag, vanavond kunnen vergelijken, zodat ik een idee heb of bij hen alles wel goed werkt, of dat er niet toch 1 paneel tussen zit wat niet blijkt te werken. (die lage onbelaste spanning blijft knagen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Crxtreem schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 19:37:
Maandag zijn er schijnbaar mensen van Omniksol in Nederland,daaraan wordt dit probleem ook aan voorgelegd.
Een antwoord gehad op mijn foutmelding.

Ik moet het zoeken in het DC gedeelte.
Ze gooien het op een aardingsfout.
Moet al mijn MC4 connectoren nalopen.

Kan ik hier ook nog aan meten voordat ik het dak op moet en 18 panelen moet loshalen?

Als ik mijn strings kruislings meet op spanning heb ik geen spanning.
Dus onderling heb ik geen lek.

vreemde is ook dat het niet uitmaakt welke string ik aansluit.
En het maakt ook niet uit of het op aansluiting DC1 of DC2 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
TD-er schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 12:47:
Mijn ouders wonen in midden Drenthe, dus geen idee of dat nog veel verschil maakt in de opbrengst, maar het zou leuk zijn als we de kWh/kWp van vandaag, vanavond kunnen vergelijken, zodat ik een idee heb of bij hen alles wel goed werkt, of dat er niet toch 1 paneel tussen zit wat niet blijkt te werken. (die lage onbelaste spanning blijft knagen)
Je mag dat vanavond zelf even bekijken.
http://home.solarlog-web.nl/657.html
Mag nu ook wel natuurlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 11:50:
Als 10 panelen estetisch mooier is dan kan je dat zondermeer doen. Dat is beter voor de W.A.F. factor. Met 1 string van 10 panelen altijd een goeie opstartspanning.

Let Op. De hoeveelheid opbrengst welke je misloopt door 1 beschaduwd paneel op een string van 10 is significant. Het is niet zo dat je dan de opbrengst van 9 panelen hebt. Maar eerder richting de helft of minder.

Als je weet dat je een harde schaduw zal hebben is dat wel iets waar je rekening mee kan houden.

Ik heb zelf een SMA SunnyBoy 2000HF, deze kan, met OptiTrac aan, om gaan met deze schaduw en meer uit de panelen halen. Hier ook een videotje van een testje wat ik thuis heb uitgevoerd. YouTube: SMA SunnyBoy 2000HF Global OptiTrac test

SMA heeft een paar omvormers met schaduwmanagement, de HF series, en de 3000 TL-20/21 en hoger series.
MasterVolt heeft in de ES series ook schaduw management. Wellicht is dat ook een optie.

Hou rekening met een meerprijs van circa 300 euro ten opzichte van de "gewone" omvormer. Overigens heeft de SunnyBoy HF ten opzichte van de gewone SunnyBoy een hogere efficientie van respectievelijk 95 tegen 91 procent. Vanaf de sunnyBoy 3000-TL21 heeft ook deze OptiTrac, deze heeft echter (net als alle transformatorloze omvormers) strengere aarding eisen met betrekking van de panelen op het dak.

[ Voor 0% gewijzigd door databeestje op 13-08-2012 13:52 . Reden: 3000TL en hoger ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Crxtreem schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 12:51:
[...]

Spreekt dat elkaar niet tegen; aardingsfout + DC gedeelte? Het nalopen van je connectoren kan natuurlijk geen kwaad en dat kun je maar het beste doen zolang het nog mooi weer is buiten. Let er vooral even op dat al je bekabeling op het dak zweeft en niet de kans heeft (tijdelijk) onder water te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Luit schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 13:17:
[...]

Spreekt dat elkaar niet tegen; aardingsfout + DC gedeelte? Het nalopen van je connectoren kan natuurlijk geen kwaad en dat kun je maar het beste doen zolang het nog mooi weer is buiten. Let er vooral even op dat al je bekabeling op het dak zweeft en niet de kans heeft (tijdelijk) onder water te staan.
Dit klopt als een bus, er lekt dus stroom vanuit de panelen naar de aarde toe. Net als je een aardlek in de meterkast hebt voor de wisselspanning heeft de omvormer een aardlek voor de DC zijde om te zien of er een grote lekstroom is.

Ergens onder de panelen is dus een connector met vocht of een paneel waarvan de seal gebroken is en water heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
[...]

Kan ik hier ook nog aan meten voordat ik het dak op moet en 18 panelen moet loshalen?

Ligt er een aparte aardingskabel vanaf het frame van de zonnepanelen naar de omvormer toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
[...]

Als ik die foutmelding intik op google, kom ik enkel AC gerelateerde beveiligingen tegen
die veel in de USA gebruikt worden, dan wordt ook steeds gesproken van een handmatige
reset methode, het blijft gewoon vreemd en ik denk dan ook dat de omvormer gewoon defekt is
( of je zit toch niet goed met L N en PE aansluiting )
Denk ook niet dat het de zonnepanelen kant betreft tenzij je panelen hebt die geaard moeten
worden op de + pool zoals sommige types van Sunpower daar deze dan ook niet weer bruikbaar zijn
in samen werking met een TL omvormer

ik vermoed hier een kastje > muur.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Mijn panelen zijn niet geaard.

Wat heel het verhaal zo vreemd maakt is dat het niet uitmaakt of ik string 1 of string 2 aansluit.

Het zou dus toevallig zo moeten zijn dat er 2 strings de zelfde fout hebben.

Zou het misschien intern aan de dc kant een lekstroom kunnen zijn?

Kan het kwaad dat ik vanavond probeer om de fase en nul aan AC zijde om te draaien?
Misschien dat het intern in de omvormer anders aangesloten zit dan de connector doet vermoeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

[quote]databeestje schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 13:13:
[...]

SMA heeft een paar omvormers met schaduwmanagement, de HF series, en de > 3000 TL-20/21 series.
MasterVolt heeft in de ES series ook schaduw management. Wellicht is dat ook een optie.

De SB 3000-TL heeft ook Opti-trac ! >:)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Crxtreem schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 13:42:

Wat heel het verhaal zo vreemd maakt is dat het niet uitmaakt of ik string 1 of string 2 aansluit.

Kan het kwaad dat ik vanavond probeer om de fase en nul aan AC zijde om te draaien?
Misschien dat het intern in de omvormer anders aangesloten zit dan de connector doet vermoeden?
Fout gaan kan dat niet en is het proberen dubbel en dwars waard, goed idee. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Crxtreem schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 13:42:

Als je van string 1 de open klemspanning meet en van string 2 ook zit daar dan nog verschil in. De stekkers niet aansluiten op de omvormer tijdens het meten.
Ander vraagje welke panelen heb je precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Je kan aan de hand van de spanning tussen de aarde (frame) en de + of - van de panelen ongeveer bepalen waar het lek zit.

Zonder belasting em met een multimeter moet dit te doen zijn. De weerstand van de multimeter is hoog genoeg om deze spanning onbelast te kunnen meten.

Het is dan natuurlijk wel van belang dat het frame van alle panelen elektrisch verbonden zijn. Ik heb dat tijdens de montage met aluminium L profiel en RVS schroeven gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
databeestje schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 13:55:
Je kan aan de hand van de spanning tussen de aarde (frame) en de + of - van de panelen ongeveer bepalen waar het lek zit.

Zonder belasting em met een multimeter moet dit te doen zijn. De weerstand van de multimeter is hoog genoeg om deze spanning onbelast te kunnen meten.

Het is dan natuurlijk wel van belang dat het frame van alle panelen elektrisch verbonden zijn. Ik heb dat tijdens de montage met aluminium L profiel en RVS schroeven gedaan.
@ databeestje
Een paar berichten erboven heeft hij aangegeven dat de zonnepanelen niet geaard zijn.
Deze meting kan dan niet toegepast worden lijkt mij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Open klemspanning is hetzelfde bij beide strings.
Deze zit rond de 380-390Volt.

Type van de panelen:

J&L
Type: JLS72M195W(125)
195W
open klemspanning 43,8V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
[...]

Mag ik ook wat zeggen:
Je hoeft ze niet allemaal los te halen.
Maak op de helft de connector los en meet de 2 strings.
Ga zo verder, zo weet je na 3 keer waar de fout zit, echt waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Hint, ook als je de panelen niet aard wordt het wel aangeraden deze onderling met elkaar te verbinden. Zo staat het in de handleiding van SMA.

Als ik later alsnog de boel aan de aarde wil leggen is het een stuk makkelijker, dan hoef ik aleen maar vanaf de onderkant van de panelen naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 15:59

Kiswum

Gadget reviewer

jhijman schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 14:43:
[...]

Ik zeg doen! :) het geeft me flink wat inzicht (mijn vrouw keek verbaasd toen ik vanuit mijn werk vroeg of de wasmachine aan stond :))

oh en kleine waarschuwing het is erg verslavend zit de hele dag de lijntjes te volgen :9
Fijn dat je Flukso goed werkt en het ziet er naaruit dat alles goed wordt gelogd. Hoeveel heeft dit in totaal gekost en heb je eventueel een foto van je meterkastsettings? :)

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Crxtreem schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 14:00:

Type van de panelen:

J&L
195W
open klemspanning 43,8V
Kun je nu ook nog een keer string 1 losmaken en dan eerst de plusaansluiting ervan meten tov aarde van de omvormer en zo ook met de min aansluiting. Daarna ook met string 2.

Ik weet niet of je meter geschikt is om kleine lekstromen te meten maar als de metingen van hierboven bijna geen spanningen opleveren dan kun je ook meten of dat er misschien toch een lekstroom t.o.v. aarde loopt.

Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Weet iemand of je om in aanmerking te komen voor subsidie de hele set (panelen, omvormer, montagemateriaal etc) bij 1 leverancier moet aanschaffen? Of mag je ook bv. de panelen bij de ene leverancier en de omvormer bij een andere leverancier kopen? M.a.w. kun je meerdere getekende offertes indienen bij je subsidie-aanvraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Mag bij verschillende leveranciers, ik had er ook 3.
wel van alle 3 een factuur nodig natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Niet online
BamSlam_ schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 14:30:
Weet iemand of je om in aanmerking te komen voor subsidie de hele set (panelen, omvormer, montagemateriaal etc) bij 1 leverancier moet aanschaffen? Of mag je ook bv. de panelen bij de ene leverancier en de omvormer bij een andere leverancier kopen? M.a.w. kun je meerdere getekende offertes indienen bij je subsidie-aanvraag?
Volgens mij is dat geen probleem. Je zou even kunnen bellen om het zeker te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Was volgens AgentschapNL geen probleem hier. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
PClop schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 12:52:
[...]

Je mag dat vanavond zelf even bekijken.
http://home.solarlog-web.nl/657.html
Mag nu ook wel natuurlijk :P
Hmm als ik dat zo doortrek, gaat dit vandaag er een worden van > 7kWh/kWp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:47

swat!

computeraar

TD-er schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 14:57:
[...]

Bah.. Hier is tot 14:30 uur bewolkt geweest, zit nu op 2.161kWh/kW :/

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:50
Zijn er ervaringdeskundigen met Panasonic HIT pv panelen? Zit met een relatief klein dak met relatief onhandige maten en kan met deze panelen relatief hoge opbrengst halen :+

Zo'n 240Wp voor panelen van 160x80 en dan 12 stuks is een optie.

Ben inderdaad nog steeds rustig aan het shoppen, wil deze week de knoop wel 's gaan doorhakkelen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

NiGeLaToR schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 15:31:
Zijn er ervaringdeskundigen met Panasonic HIT pv panelen? Zit met een relatief klein dak met relatief onhandige maten en kan met deze panelen relatief hoge opbrengst halen :+

Ben inderdaad nog steeds rustig aan het shoppen, wil deze week de knoop wel 's gaan doorhakkelen.
Precies een reden om die panelen te nemen. Heb ik dus ook gedaan daarom. Ik wilde per m2 beschikbaar dakoppervlak een zo hoog mogelijke Wp waarde. Dat heb ik gerealiseerd met de (destijds nog) Sanyo HIT panelen. Wel een stuk duurder, maar nu kan ik nog uitbreiden als ik dat wil. Anders had mijn dak vol gelegen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
c70070540 schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 15:36:
[...]

Precies een reden om die panelen te nemen. Heb ik dus ook gedaan daarom. Ik wilde per m2 beschikbaar dakoppervlak een zo hoog mogelijke Wp waarde. Dat heb ik gerealiseerd met de (destijds nog) Sanyo HIT panelen. Wel een stuk duurder, maar nu kan ik nog uitbreiden als ik dat wil. Anders had mijn dak vol gelegen.
Juistem, die overweging maak ik nu ook. Panelen bevallen prima dus? Schijnen ook bij mindere instraling relatief goed op te brengen, is dat merkbaar?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

NiGeLaToR schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 15:38:
[...]

Juistem, die overweging maak ik nu ook. Panelen bevallen prima dus? Schijnen ook bij mindere instraling relatief goed op te brengen, is dat merkbaar?
Kan ik niet beoordelen omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb op dezelfde locatie :) Jammer.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
c70070540 schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 15:39:
[...]

Kan ik niet beoordelen omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb op dezelfde locatie :) Jammer.
Moet ik maar even uitgaan van wat ze zelf beweren :P Maargoed, maar even een prijsje afwachten dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

NiGeLaToR schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 15:41:
[...]

Moet ik maar even uitgaan van wat ze zelf beweren :P Maargoed, maar even een prijsje afwachten dan.
Je TVT wordt natuurlijk wel langer, maar dat is iets waar ik eigenlijk niet meer naar kijk. In mijn eerste jaar heb ik een rendement van 6,9% op het geïnvesteerde vermogen gerealiseerd, en dat had ik met op de bank staan nooit gered. Al is het natuurlijk wel zo, dat als je het op de bank laat staan, je nog steeds je geld ter beschikking hebt... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
blissard schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 12:34:
[...]
Verschrikkelijke beelden. Zelfs als dit de extremen zijn, dan vind ik het een extreem beeld.
Als dit echter de gemiddelde milieuverontreiniging in China is, dan hoeven we ons niet bang te laten maken dat ze ons ooit "inhalen". Zo oud worden ze niet. (sic)
Zelfs als je het puur financieel bekijkt is dit op de lange termijn duurder dan gewoon verantwoord bezig zijn. Die rotzooi moet toch ooit eens opgeruimd worden wil het weer leefbaar worden. De hele wereld is zo korte termijn gefocussed, echt niet normaal. Nu nu nu, veel iPhones, meer meer meer.

Ik was vroeger ook wel van het nieuwste van het nieuwste, nieuwe pc onderdelen, etc. Maar tegenwoordig kan het mij aan me ballen jukken, om het maar even plat te zeggen. Ook al dat speelgoed dat maar nieuw gekocht wordt terwijl er stappels ouder speelgoed is. Als ik in de toekomst kinderen heb pak ik gewoon de oude lego doos waar ik vroeger mee heb gespeeld, stop het zelf in een doosje + geprinte handleiding van internet, en geef het ze voor hun verjaardag. Niks nieuw spul. Gewoon hergebruik. Ik heb kinderen in Indonesië gezien, die waren gelukkig met de kleinste dingen. Hadden bijna niets. Je kan mij niet (meer) wijs maken dat altijd maar nieuw speelgoed kopen voor de kinderen omdat ze dat graag willen, gelukkigere kinderen maakt, of wat dat betreft: betere mensen in de toekomst. Ik denk eerder tegenovergesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
c70070540 schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 15:43:
[...]

Je TVT wordt natuurlijk wel langer, maar dat is iets waar ik eigenlijk niet meer naar kijk. In mijn eerste jaar heb ik een rendement van 6,9% op het geïnvesteerde vermogen gerealiseerd, en dat had ik met op de bank staan nooit gered. Al is het natuurlijk wel zo, dat als je het op de bank laat staan, je nog steeds je geld ter beschikking hebt... ;)
TVT loopt alleen op als ze per geleverde Wp duurder zijn dan goedkopere panelen. Zo te zien zijn ze dat, maar anders zit je toch met meer opbrengst op je dakje. Alternatief is dak op oosten of westen, daarvan is de tvt door beperkt zon ook langer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

NiGeLaToR schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 15:44:
[...]

TVT loopt alleen op als ze per geleverde Wp duurder zijn dan goedkopere panelen. Zo te zien zijn ze dat, maar anders zit je toch met meer opbrengst op je dakje. Alternatief is dak op oosten of westen, daarvan is de tvt door beperkt zon ook langer :)
En duurder zijn ze inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 15:31:

Houd in je achterhoofd dat je voor dat beetje extra performancewinst (hogere Wp/m2) wel de hoofdprijs betaalt (euro/Wp). Met behulp van excel moet je in staat zijn een mooie balans te vinden. Stel voor jezelf een gewenste terugverdientijd plus maximaal budget en ga even rekenen. Het maximale uit je dak halen klinkt leuk maar uiteindelijk moet je het wel gewoon als een slimme investering zien.

[ Voor 7% gewijzigd door Luit op 13-08-2012 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:43
Bij ons is de installatie nu begonnen. Helaas nog even wachten op de panelen zelf, maar de rest ligt er inmiddels al, incl. de omvormer.

Naar aanleiding daarvan heb ik de volgende vraag: Ik heb een SMA 3000TL-21 gekregen, en deze heeft 2 strings. Volgens de Sunny Design software kan ik de panelen zowel alle 12 op 1 string aansluiten, als ook 6 per ingang.

Ik ging altijd uit van de 1x12 optie, maar ik bedacht me dat het misschien beter zou zijn om de hoogstliggende panelen op een aparte string te zetten. Dit omdat de onderste in de avond (>19:00) gedeeltelijk in de schaduw raken door het huis van de buren. Door die apart aan te sluiten zou ik het verlies over het totale array kunnen halveren, ook al is het verlies waarschijnlijk niet heel groot.

Is dat correct gedacht? Of is het misschien slecht om met 6 panelen per string te gaan werken omdat de V dan relatief laag blijft? Dan zou ik misschien op die manier weer opbrengst verliezen. Het gaat om Suntech 285 24/Vd panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Niet online
Terpen Tijn schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 15:50:
Bij ons is de installatie nu begonnen. Helaas nog even wachten op de panelen zelf, maar de rest ligt er inmiddels al, incl. de omvormer.

Naar aanleiding daarvan heb ik de volgende vraag: Ik heb een SMA 3000TL-21 gekregen, en deze heeft 2 strings. Volgens de Sunny Design software kan ik de panelen zowel alle 12 op 1 string aansluiten, als ook 6 per ingang.

Ik ging altijd uit van de 1x12 optie, maar ik bedacht me dat het misschien beter zou zijn om de hoogstliggende panelen op een aparte string te zetten. Dit omdat de onderste in de avond (>19:00) gedeeltelijk in de schaduw raken door het huis van de buren. Door die apart aan te sluiten zou ik het verlies over het totale array kunnen halveren, ook al is het verlies waarschijnlijk niet heel groot.

Is dat correct gedacht? Of is het misschien slecht om met 6 panelen per string te gaan werken omdat de V dan relatief laag blijft? Dan zou ik misschien op die manier weer opbrengst verliezen. Het gaat om Suntech 285 24/Vd panelen.
Het is correct bedacht. Een string van 12 van die panelen heeft de potentie om over het maximale voltage van je omvormer heen te gaan. 2x een string van 6 is de enige juiste manier van aansluiten. Een positief gevolg hiervan is dat je daardoor schaduwproblemen ook beperkt.

[edit] Je zegt dat Sunny Design aangeeft dat een string van 12 mogelijk is. Hier zegt Sunny Design juist dat je dan met 50V over je max heen kunt gaan. Ik denk dat je arrays en strings door de war haalt.

Jouw omvormer heeft 2 trackers (arrays), elk met de mogelijkheid voor 2 strings. Mogelijkheden zijn dus:
Array 1: 2x string van 6 / Array 2: leeg (beide op dezelfde tracker, niet handig in jouw geval)
Array 1: 1x string van 12 / Array 2: leeg (gevaar voor overvoltage op omvormer)
Array 1: 1x string van 6 / Array 2: 1x string van 6 (prima, minste invloed van schaduw)

[ Voor 16% gewijzigd door Luit op 13-08-2012 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Met schaduw zou ik kiezen voor 2 strings en dan via de software de Optitrac van SMA inschakelen. Dat kan via de gratis software Sunny Explorer van SMA.

Vandaag geleerd (bedankt databeestje!!) dat die van mij ook een Optitrac-regeling heeft en dat scheelt veel bij schaduwvorming.

Helaas heeft mijn SMA 3000-TL slecht de mogelijkheid voor 1 string.

Doen dus!

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
TD-er schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 14:57:
[...]

Had dat nu niet gezegt, ik stond net nog op de ladder het huis te verven en zag de bewolking al aan komen zeilen in de verte van uit het zuiden ( ja 3 weken vakantie is 3 weken onderhoud plegen ) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Grrrrr heb ik weer in Roosendaal is de stroom uitgevallen van 16:45 tot 17:03. Is wel een goede test geweest voor de omvormer. Schakelt inderdaad uit en levert niets meer terug.
Ben wel benieuwd wat de oorzaak is geweest hiervan.
We zijn gelukkig weer aan het terug leveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Crxtreem schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 14:00:

Type van de panelen:

J&L
195W
open klemspanning 43,8V
Hoog rendement, mooie paneeltjes d:)b
http://www.photovoltaikfo..._180_195_125_EN_08_11.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 07:40
kan iemand wellicht bevistigen dat deze zwart zijn?
Suntech STP245-20/Wd
ik zie verschillende plaatjes op internet namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Terpen Tijn schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 15:50:

Ik heb hier een soortgelijke test gedaan maar met de 2 strings heb je lager voltage per string en kans dat je de hele dag wat verliest, ik kwam er lager mee uit kwa opbrengst.
Ook ik heb in de avond een stuk schaduw, dat gaat dan wel iets beter maar je verliest meer als 1 string met hoger voltage over de hele dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Net weer wat dingen getest.

Fasewissel maakt niets uit.

Spanning tussen alle aansluitingen van de strings en de aarde is ca. 1Volt.

Ik heb in mijn installatie ook een werkschakelaar/lastscheider. 4-polig.
Deze schakelt de 2 strings compleet af.

Als ik deze afschakel dan blijft de omvormer nog ca. 10 seconden aan voordat hij uit valt.

Wat mij op het idee bracht om bij de zelftest op 10 seconden de schakelaar uit te zetten.
Zo blijft hij testen en valt hij zoals iedere keer bij 4 seconden in de GFCI Fault.

Het betekent dus eigenlijk dat hij deze fout ook heeft zonder aangesloten strings.
Dan kan het dus haast niet aan mijn strings liggen of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 0% gewijzigd door Crxtreem op 13-08-2012 18:51 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Crxtreem schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 18:43:

Wat mij op het idee bracht om bij de zelftest op 10 seconden de schakelaar uit te zetten.
Zo blijft hij testen en valt hij zoals iedere keer bij 4 seconden in de GFCI Fault.

Het betekent dus eigenlijk dat hij deze fout ook heeft zonder aangesloten strings.
Dan kan het dus haast niet aan mijn strings liggen of zie ik iets over het hoofd?
Dat is toch wel een rode haring. Neem dat op met de ondersteuning, ik denk dat er dan wel een duidelijk antwoord uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

databeestje schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 13:13:
[...]

Als 10 panelen estetisch mooier is dan kan je dat zondermeer doen. Dat is beter voor de W.A.F. factor. Met 1 string van 10 panelen altijd een goeie opstartspanning.

Let Op. De hoeveelheid opbrengst welke je misloopt door 1 beschaduwd paneel op een string van 10 is significant. Het is niet zo dat je dan de opbrengst van 9 panelen hebt. Maar eerder richting de helft of minder.

Als je weet dat je een harde schaduw zal hebben is dat wel iets waar je rekening mee kan houden.

Ik heb zelf een SMA SunnyBoy 2000HF, deze kan, met OptiTrac aan, om gaan met deze schaduw en meer uit de panelen halen. Hier ook een videotje van een testje wat ik thuis heb uitgevoerd. YouTube: SMA SunnyBoy 2000HF Global OptiTrac test

SMA heeft een paar omvormers met schaduwmanagement, de HF series, en de 3000 TL-20/21 en hoger series.

Hou rekening met een meerprijs van circa 300 euro ten opzichte van de "gewone" omvormer. Overigens heeft de SunnyBoy HF ten opzichte van de gewone SunnyBoy een hogere efficientie van respectievelijk 95 tegen 91 procent. Vanaf de sunnyBoy 3000-TL21 heeft ook deze OptiTrac, deze heeft echter (net als alle transformatorloze omvormers) strengere aarding eisen met betrekking van de panelen op het dak.
Kijk hier kan ik wat mee, bedankt.

Kan ik ook berekenen hoe laag de schaduw komt in het najaar/winter? Nu liggen die 2 panelen vol in de zon maar als ze over 2 maanden bijna de halve dag in de schaduw liggen kan ik ze beter weglaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak

Ik in mijn installatie ook een werkschakelaar/lastscheider. 4-polig.

Als ik deze afschakel dan blijft de omvormer nog ca. 10 seconden aan voordat hij uit valt.

Ik denk dat ik met 99% procent zekerheid wel kan concluderen dat er geen lekstroom naar aarde bestaat.
Teneerste zijn beide strings onbelast ongeveer 380-390 volt. Als er een lek zou zitten naar aarde toe dan zou je dit wel kunnen meten.
Ten tweede met de meting naar de aarde toe geeft het ook geen problemen.

Als je nu merkt dat hij zonder aangesloten strings ook een foutmelding geeft dan klopt er echt iets niet met het apparaat. Sneu voor je maar ik zou maar opnieuw bij je leverancier aan de bel trekken.
Wel een beetje knullige service van je leverancier voor het zelfde geldt had je 18 panelen lopen na kijken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Zomaar een rare gedachte, kan je niet iemand inschakelen om "even" met een andere omvormer langs te komen?

Als is het maar een apparaat dat 1 string kan dragen dan kan je in ieder geval met zekerheid vaststellen of het aan de panelen of aan de omvormer ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

Ik heb in mijn installatie ook een werkschakelaar/lastscheider. 4-polig.

WERK NIET ONDER SPANNING AUB, PROBEER ONDERSTAAND ALS DE ZON ONDER IS

Laatste kans voor je een rma moet aanvragen, je moet de beide strings aan beide zijden
van de werkschakelaar aansluiten op de aansluitklemmen volgens patroon +- en -+
dan heb je de minste kans op induktie, denk dat jij het hebt aangesloten als +- en +-
denk er wel om dat je de afgaande zijde ook om wisselt.

kleine kans dat het werkt, anders......... RMA, sneu voor je met deze zonnige dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
zoeperman schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 17:34:
kan iemand wellicht bevistigen dat deze zwart zijn?
Suntech STP245-20/Wd
ik zie verschillende plaatjes op internet namelijk.
uitgaande van de officiele datasheet: http://am.suntech-power.c...245_Wd_Poly_35mmFrame.pdf

gewoon blauw. alleen de WdB (250/255Wp) versie is black
http://am.suntech-power.c...5S_Wdb_Mono_35mmFrame.pdf

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Morgen even bellen met de leverancier, Even overleggen voor een vervanger/testexemplaar.

Komt het hopelijk toch nog goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Luit schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 15:56:
[...]

Het is correct bedacht. Een string van 12 van die panelen heeft de potentie om over het maximale voltage van je omvormer heen te gaan. 2x een string van 6 is de enige juiste manier van aansluiten. Een positief gevolg hiervan is dat je daardoor schaduwproblemen ook beperkt.

[edit] Je zegt dat Sunny Design aangeeft dat een string van 12 mogelijk is. Hier zegt Sunny Design juist dat je dan met 50V over je max heen kunt gaan. Ik denk dat je arrays en strings door de war haalt.

Jouw omvormer heeft 2 trackers (arrays), elk met de mogelijkheid voor 2 strings. Mogelijkheden zijn dus:
Array 1: 2x string van 6 / Array 2: leeg (beide op dezelfde tracker, niet handig in jouw geval)
Array 1: 1x string van 12 / Array 2: leeg (gevaar voor overvoltage op omvormer)
Array 1: 1x string van 6 / Array 2: 1x string van 6 (prima, minste invloed van schaduw)
>< Ja, inderdaad door elkaar gehaald. Twee _trackers_ aka arrays bedoelde ik. Ik zat dus te kijken naar jouw 2e en 3e optie hierboven.

Sunny Design geeft voor Array 1 x6 + Array 2 x6 de min voltage van 172V aan, max 301V (typical 190V). Dit zou op zich OK moeten zijn. Voor Array 1 x12 + Array 2 leeg geeft ie 345V min en 602V max (typical 380V). Ik zie nu opeens dat dit laatste toch een hogere inverter efficientie zou moeten geven (namelijk 94.8% tegen 93.8% voor de 2*6 optie). Dus dat is dan de prijs van het optimaliseren voor schaduw, vrees ik. Dit bedoelde Rol-co ook, denk ik. Nu twijfel ik helemaal! |:(

//edit:// Overigens is mijn 3000TL ondergedimensioneerd voor de 12x285 panelen. Het boeltje ligt wel bijna pal west. Maakt dat nog uit voor het bovenstaande dilemma?

Sunny Design geeft hier overigens inderdaad geen gevaar voor overbelasting aan bij 1x12 panelen. Ik heb net de nieuwste versie gehaald. Er is iets geks met de specs van de TL-21 geloof ik, want hij staat hier op max 750V, en in de handleiding die ik hier nu heb ook. Op de SMA site stond echter 550V aangegeven [dit betrof waarschijnlijk de TL-20]... en kennelijk in jouw (oudere?) Sunny Design ook?

[ Voor 5% gewijzigd door Terpen Tijn op 13-08-2012 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben je wel zeker dat de aarding correct is aangesloten aan de omvormer en in de meterkast ?

Is de aardingsweerstand van je elektrische installatie uitgemeten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik lees het een of ander over de functie Optitrac van SMA in dit topic

De spanning van mijn AEG Protect PV 2000 daalt aan het eind van de middag van 240 Volt naar 130 Volt door de schaduw van een boom (4 van de 9 panelen in de schaduw). Heeft mijn omvormer dan ook Optitrac?

[Edit]
Hopakee, weer 3 cent eraf.

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 13-08-2012 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Terpen Tijn schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 19:46:
[...]

Sunny Design geeft hier overigens inderdaad geen gevaar voor overbelasting aan bij 1x12 panelen. Ik heb net de nieuwste versie gehaald. Er is iets geks met de specs van de TL-21 geloof ik, want hij staat hier op max 750V, en in de handleiding die ik hier nu heb ook. Op de SMA site stond echter 550V aangegeven... en kennelijk in jouw (oudere?) Sunny Design ook?
Yup, de sma-benelux geeft iig 550 Volt DC max aan. Geen idee waar de andere waarden vandaan komen. Ik denk dat de NL website oude is, deze laat de 3000 TL-20 zien met 1 tracker, dat is het oudere model. De nieuwere TL-21 misschien anders?

http://www.sma.de/produkt...3000tl-4000tl-5000tl.html
Nope, de duitse website laat ook alleen de TL-20 zien.

Ze vermelden wel specifiek de single tracker 3000TL met een spanning van 750 Volt DC. Vaag. Ik zou even emailen met SMA. Ze reageren overwegend snel.

Is een SunnyBoy 3000HF geen optie dan? Weet niet wat deze meer kost en of er uberhaupt nog iets geruild kan worden met de leverancier. Deze kan tot 700 Volt DC heeft ook een rendement van 95,4 euro. Maar dan wel met transformator, vindt ik gewoon fijn voor thuis installaties, aarding niet zo'n probleem.

Op mijn 11 paneel string op het oosten valt deze pas tussen 8 en 9 's avonds af. Volhoudertje met een grote string.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Dre schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 20:13:
Ik lees het een of ander over de functie Optitrac van SMA in dit topic

De spanning van mijn AEG Protect PV 2000 daalt aan het eind van de middag van 240 Volt naar 130 Volt door de schaduw van een boom (4 van de 9 panelen in de schaduw). Heeft mijn omvormer dan ook Optitrac?

[Edit]
Hopakee, weer 3 cent eraf.
Jouw omvormer zal geen OptiTrac hebben, dat is puur een SMA term. Het bereik van deze omvormer start op 100 volt en de MPPT werkt vanaf 150. Tenzij specifiek door de fabrikant vermeldt als schaduw management.

Dus met 5 werkende panelen is het 5 x 35 = 175 volt. Genoeg om op te starten. Maar onder de 150 Volt doet de MPPT tracker niets meer.

Edit: Aargh, weer dubbel post... grr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Laatst online: 17-09 16:05
databeestje schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 20:21:
[...]
Yup, de sma-benelux geeft iig 550 Volt DC max aan. Geen idee waar de andere waarden vandaan komen. Ik denk dat de NL website oude is, deze laat de 3000 TL-20 zien met 1 tracker, dat is het oudere model. De nieuwere TL-21 misschien anders?

Ze vermelden wel specifiek de single tracker 3000TL met een spanning van 750 Volt DC. Vaag. Ik zou even emailen met SMA. Ze reageren overwegend snel.
De 21-serie is de reactive power control versie, en heeft een aparte pagina:
http://www.sma.de/produkt...active-power-control.html
Die serie gaat dus tot 750V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Mijn ouders hebben nu dus eindelijk een PV-installatie en vandaag netjes 10 kWh opbrengst.
Van die 10 kWh hebben ze 4 kennelijk meteen verbruikt voordat het de meter in ging en 6 teruggeleverd.
Echter kwam zonet de vraag van mijn vader wat er zou gebeuren wanneer het dure dag-tarief "door de nul" zou gaan terwijl het nachttarief dus wel "ruim boven de 0" blijft en zelfs het totaal ruimschoots positief is.

Heeft er iemand ervaring hiermee, dat een bepaald tarief "onder nul" zou komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, ik
hangt van je leverancier af, en of deze luistert naar je, grote jongens vallen meteen af dus (callcenters)
ik saldeer soms door op laag, soms ook niet, net wat mij het best lijkt dat jaar, binnen de bestaande regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Heb je dan een keus om te bepalen of je saldeert op laag?
Mijn ouders hebben een (nieuwe) meter die 4 telwerken heeft, die elk dus alleen maar omhoog kunnen tellen.
Oftewel een + en een - T1 en hetzelfde voor T2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Ik zie het probleem nog niet zo.

Je ouders hebben vandaag 4kWh zelf verbruikt, en 6 teruggeleverd. Maar hoe laat gaat je hoogtarief in? en tot wanneer? Bij mij is dat namelijk op werkdagen van 7.00 uur tot 23.00 uur.

Tel daarbij op dat in de winter de panelen fors minder opleveren, en per saldo zal het allemaal wel loslopen.

Overigens... Je weet toch de geschatte opbrengst van de panelen per jaar? En je weet ook wat er normaliter in het hoogtarief verbruikt wordt? Dan kun je makkelijk inschatten of je door de nul gaat. (Hou er wel rekening mee dat het weekend ook laagtarief is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

databeestje schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 20:27:
[...]

Jouw omvormer zal geen OptiTrac hebben, dat is puur een SMA term. Het bereik van deze omvormer start op 100 volt en de MPPT werkt vanaf 150. Tenzij specifiek door de fabrikant vermeldt als schaduw management.

Dus met 5 werkende panelen is het 5 x 35 = 175 volt. Genoeg om op te starten. Maar onder de 150 Volt doet de MPPT tracker niets meer.
MPP spanning is trouwens 28,5 Volt (STC, op mijn dak nog lager). Zou de SMA met Optitrac beter presteren dan mijn AEG op mijn dak met schaduw in de loop van de middag? Of heeft mijn AEG dezelfde Optitrac functionaliteit, maar hebben ze daar nog geen (marketing) label aan gehangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
5/7e van de PV-opbrengst zal in het hoogtarief gesaldeerd worden.
Nu zijn ze beiden overdag gewoon thuis, aangezien het vakantie is, dus in andere weken zal er allicht meer het netwerk in gaan, wat dus gemeten zal worden.
Ze verbruikten tot op heden meer in het laagtarief dan in het hoogtarief en met de beoogde 2e string die er nog gaat komen, gaan ze vrijwel zeker in de toekomst in het hoogtarief "door de nul".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
databeestje schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 20:21:
[...]

Is een SunnyBoy 3000HF geen optie dan? Weet niet wat deze meer kost en of er uberhaupt nog iets geruild kan worden met de leverancier. Deze kan tot 700 Volt DC heeft ook een rendement van 95,4 euro. Maar dan wel met transformator, vindt ik gewoon fijn voor thuis installaties, aarding niet zo'n probleem.

Op mijn 11 paneel string op het oosten valt deze pas tussen 8 en 9 's avonds af. Volhoudertje met een grote string.
Mooie tijden voor een set op het oosten! En ja, Bezuiniger zei het al, het gaat om de serie die aangeduid wordt met Reactive Power Control (TL-21, niet TL-20 dus). Ik heb hier thuis de handleiding voor mijn neus en de aanduidingen op het document kloppen exact. Op de SMA site staat hier (nu?) ook 750V aangegeven. Hij heeft een gele kap, trouwens, geen rode (misleiding!!). :)

Tja, het gaat voor mij nu dus om die schaduw managen met 2 trackers in de avond vanaf ~19:00 versus de hogere efficientie op de betere momenten als ik alles op 1 tracker gooi, denk ik. Dit kon nog wel eens heel moeilijk uit te rekenen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@td`er
alleen greenchoice heeft nog een margeregel dat je onder 0 marktprijs krijgt tot -1000kWh en enkel op een digitale meter. (voor consumenten)

er is overigens geen enkele partij 12 september die hier iets aan gaat doen
je kWh onder 0 is en blijft iets met een illegale verblijfsstatus met willekeurige behandeling.
een leuke stimulans lijkt me dat nederland salderen tot -5000kWh gaat doen voor burgers, ipv tot 0
maar afschaffen lijkt me eerder logisch (iets met lobby en kolenspeeltje tvt)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2012 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Zo. Hebbik wat gemist? Neen? Gelukkig maar.

Ondertussen op zaterdag paar uurtjes in das schöne Deutsche Land rund geradelt, ditmaal op een heuse Nederlandse ligfiets (eerste keer, je moet alles ooit eens geprobeerd hebben).

Weer wat schönes solar entgegegen gekommen, selbstverständlich.

Paar ** KUCH ** "kleine" systeempjes, het bekende "kruimel"werk...

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Beyond_Winterswijk/DSCF7638.jpg
(dat ene dakkie telde bijna 1.300 monokristallijne modules, er stond nog zo'n industrieel varkens verwerkend (en hopen effectief broeikasgas methaan uitstotend) monster naast, waarvan ik niet goed kon peilen wat daar bovenop was gegooid, was ongeveer even groot)

De zooi maar weer eens op een leuke fotopagina gezet, speciaaltje voor Speksteenkachel ... ;)

... zou wel een leuk opdrachtje zijn voor een van de installatie bedrijven die hier rondwaren. Vooral diegenen in het oosten des lands, die hoeven dan niet zoveel kilometers te maken helemaal de andere kant van Nederland in ... O-)

Soort van goedmakertje omdat ik niet naar Intersolar ben geweest...

... ik kan d'r weer ff tegen aan ... :Y

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Dre schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 21:18:
[...]

MPP spanning is trouwens 28,5 Volt (STC, op mijn dak nog lager). Zou de SMA met Optitrac beter presteren dan mijn AEG op mijn dak met schaduw in de loop van de middag? Of heeft mijn AEG dezelfde Optitrac functionaliteit, maar hebben ze daar nog geen (marketing) label aan gehangen?
Er zijn er maar weinig die het hebben. Zie pagina 3 linksonder van deze PDF van Mastervolt.
http://www.libra-energy.e...ter%20ES%20serie%20NL.pdf

SMA heeft het zo uitgelegd op de website.
http://www.sma.de/en/solu...ebase/made-for-shade.html

Jouw AEG heeft het absoluut niet, het is een redelijk nieuwe feature. In de kleinere prijsvechter omvormers verwacht ik het eerlijk gezegd nog niet. Daarnaast moet de spanning wel goed in het MPP bereik zitten. 120 Volt is dat per definitie niet. Dus ook met een SMA met OptiTrac gaat dat niet werken. Als er 1-3 panelen uitvallen zou het misschien nog kunnen, denk aan CV pijpjes e.d.

Het wordt vooralsnog als een "premium" feature aangeboden.
Terpen Tijn schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 21:30:
[...]

Tja, het gaat voor mij nu dus om die schaduw managen met 2 trackers in de avond vanaf ~19:00 versus de hogere efficientie op de betere momenten als ik alles op 1 tracker gooi, denk ik. Dit kon nog wel eens heel moeilijk uit te rekenen zijn...
Je kan achteraf gewoon kiezen, er komen 2 sets kabels binnen bij de omvormer, als je de + en - van de 2 strings aan elkaar touwt dan krijg je 1 lange string, aansluiten een 1 weekje proberen.

Zet dan wel OptiTrac aan om te zien of het werkt zoals je hoopt, anders kan je zo weer terug naar 2 strings van 6.

Doe het wel in de avond, dan is de spanning laag.

[ Voor 34% gewijzigd door databeestje op 13-08-2012 22:01 ]

Pagina: 1 ... 129 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.