Vertel jij me dan maar eens waar ik 55 cent ex btw voor een 230 Wp polykristallijn zonnepaneel betaal. Dan bestel ik meteen een pallet..Q-bone schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 15:21:
... maar wat is dumpen op het moment, 55 cent ex btw voor 230 poly panelen zijn de prijzen die ik weet.
per Wp
. Maar dat snaptje je zelf ook wel.
Anders had ik er ook wel effe 1000 stuks besteld, hosselen haha.
Maar dat is toch een hele goed prijs, waar vind je zoiets? Ik heb er best wel problemen mee goedkope panelen te vinden. Meeste die ik vind zijn 80-90 cent inc. btw.
Maar dat is toch een hele goed prijs, waar vind je zoiets? Ik heb er best wel problemen mee goedkope panelen te vinden. Meeste die ik vind zijn 80-90 cent inc. btw.
Absoluut relatief, relatief absoluut.
in moordrecht, als je dit mag roepen hier.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Dat het per Wp was had 'ie er wel even bij mogen zetten. Ik was nu in de veronderstelling dat 'ie het bedrag voor de komma vergeten was te typen..
In Moordrecht betaal je 0,60 Euro ex btw per Wp. 0,55 Euro per Wp is bij afname van een pallet van 24 stuks.Rol-Co schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 10:49:
[ Voor 30% gewijzigd door BamSlam_ op 11-08-2012 10:54 ]
Het is hier common practice om prijzen uit te drukken in WpBamSlam_ schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 10:51:
[...]
Dat het per Wp was had 'ie er wel even bij mogen zetten. Ik was nu in de veronderstelling dat 'ie het bedrag voor de komma vergeten was te typen..
Zelfs op MP zie je ze ook al staan voor 68 cent/Wp incl. btw (=0,57 ex).
Nog 2 weken en dan liggen de panelen uit Moordrecht hier ook op het dak.Rol-Co schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 10:49:
PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org
je moet ook effe kijken onder welke omstandigheden de panelen getest zijn.alaintje schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 10:44:
per Wp. Maar dat snaptje je zelf ook wel.
ik zelf vind het erg prettig om panelen te hebben met een + tolerantie.
(een ketting(string) is zo sterk als zijn zwakste schakel(paneel))
de noct wil ook wel eens slechter zijn als de panelen goedkoop zijn.
ik zelf zou niet teveel op de goedkoopste gokken.
een beetje meer betalen is toch wel interessant.
het hoeft dan ook weer geen sanyo te zijn.
(die zijn wel vet cool, maar o zo duur.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
En bij wie is dat dan in Moordrecht? Er wordt nu nogal mysterieus en schimmig over gedaan.BamSlam_ schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 10:51:
In Moordrecht betaal je 0,60 Euro ex btw per Wp. 0,55 Euro per Wp is bij afname van een pallet van 24 stuks.
(per DM mag ook als men het niet publiekelijk bekend wil maken).
Er passen er 21-23 op mijn dak, wat reserve maakt niet uit.
Hier de datasheet voor de LDK panelen: http://5746.static.secure...JI3167318qof7Iw7qE3x8.pdfmigjes schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 10:59:
[...]
je moet ook effe kijken onder welke omstandigheden de panelen getest zijn.
ik zelf vind het erg prettig om panelen te hebben met een + tolerantie.
(een ketting(string) is zo sterk als zijn zwakste schakel(paneel))
de noct wil ook wel eens slechter zijn als de panelen goedkoop zijn.
ik zelf zou niet teveel op de goedkoopste gokken.
een beetje meer betalen is toch wel interessant.
het hoeft dan ook weer geen sanyo te zijn.
(die zijn wel vet cool, maar o zo duur.)
Bij de Duurzame Energieshop uit Moordrecht leveren ze alleen +tolerantie panelen.
Flashdata is op te vragen vlak voor levering.
Dat ligt inderdaad boven het gemiddelde:fv12 schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 14:15:
wij verbruiken redelijk veel stroom, dit ligt ongeveer op de 5200kWh.
http://www.energieleveran...gemiddeld-energieverbruik
http://www.nibud.nl/uitga...ektriciteit-en-water.html
Wellicht wel, maar ons verbruik is de afgelopen jaren alleen maar lager geworden, o.a. door vervangen 150W idle slurpende dual AMD Athlon MP 2200+ en 17" beeldbuis door een Small Form Factor E8400 + 22" lcd met 38W idle, vervangen 28" (120W) beeldbuis door 32" lcd (30W) , door aanschaf laptop minder op de pc werken, pc niet meer 24/7 aan. Vorig jaar grote stappen gemaakt door goed op te letten, zie Wat is jouw actuele energieverbruik?, Zonneboilers, dit is de plek, Serieus elektriciteit besparenWe hebben 3 jonge kinderen dus het verbruik van zowel warm water, gas en stroom zal de komende jaren alleen maar toenemen.
Is het bij gangbare schuine daken mogelijk om de kabels van de panelen onder de pannen door, onder de nok door, onder de panelen aan de andere kant van het schuine dak te krijgen? Aan andere kant van het dak zit namelijk al een doorvoer precies naar het 'hok' waar de omvormer komt te hangen.
Ik vraag me vaak af hoe ze erbij komen dat electriciteitsverbruik bij een tweepersoonshuishouden bijna dubbel zoveel is als een eenpersoons huishouden. TV, pc en verlichting staan nauwelijks langer/vaker aan als er twee personen thuis zijn dan één. Het zal dus vooral op de wasmachine en vaatwasser neer moeten komen, maar kan me niet voorstellen dat het voor een verdubbeling van het verbruik zorgt..PcDealer schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 11:13:
[...]
Dat ligt inderdaad boven het gemiddelde:
http://www.energieleveran...gemiddeld-energieverbruik
http://www.nibud.nl/uitga...ektriciteit-en-water.html
[...]
Maargoed, zo raken we misschien een beetje off-topic.
bij de specificatie van de fabriek staat:S.Death schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 11:03:
[...]
Hier de datasheet voor de LDK panelen: http://5746.static.secure...JI3167318qof7Iw7qE3x8.pdf
Bij de Duurzame Energieshop uit Moordrecht leveren ze alleen +tolerantie panelen.
Flashdata is op te vragen vlak voor levering.
The power tolerance is +/- 3% referred to the Nominal Output
wat de shop zegt is mooie marketing in mijn ogen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ja, zo is het bij ons ook gedaan. Wel hebben wij een zogenaamde vaste nok waar de kabels niet onderdoor gingen. Er is een gat geboord door de vaste nok (houten balk) om aan de andere kant van het dak uit te komen.woekele schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 11:23:
Is het bij gangbare schuine daken mogelijk om de kabels van de panelen onder de pannen door, onder de nok door, onder de panelen aan de andere kant van het schuine dak te krijgen? Aan andere kant van het dak zit namelijk al een doorvoer precies naar het 'hok' waar de omvormer komt te hangen.
Ook zijn we met de paneelkabels eerst naar binnen gegaan, aansluitkastje waar de paneelkabels overgaan in 2 separate kabels van 4mm^2 (XMVK?) die geschikt zijn voor onder de pannen.
Op deze manier kwamen wij ook aan de juiste zijde van het huis uit voor aansluiting in de meterkast.
Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),
edit: beter lezen

[ Voor 94% gewijzigd door revolution-nl op 11-08-2012 11:33 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Volgens mij is het bij Suntrap, maar ik vind hun site ERG onduidelijk en kan geen prijzen vinden.
Edit: toch niet
Edit: toch niet
De andere kabel paste niet onder de pannen door? Of is om een andere reden niet geschikt? Dus je hebt alsnog een doorvoer aan de andere kant moeten maken eerst?Star65 schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 11:32:
[...]
Ja, zo is het bij ons ook gedaan. Wel hebben wij een zogenaamde vaste nok waar de kabels niet onderdoor gingen. Er is een gat geboord door de vaste nok (houten balk) om aan de andere kant van het dak uit te komen.
Ook zijn we met de paneelkabels eerst naar binnen gegaan, aansluitkastje waar de paneelkabels overgaan in 2 separate kabels van 4mm^2 (XMVK?) die geschikt zijn voor onder de pannen.
Op deze manier kwamen wij ook aan de juiste zijde van het huis uit voor aansluiting in de meterkast.
[ Voor 81% gewijzigd door woekele op 11-08-2012 11:48 ]
je wil de kabel het liefst zo kort mogelijk hebben.woekele schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 11:23:
maar goed:
elk dak is anders gebouwd moeilijk iets van te zeggen.
als je nok vast gemetseld zit, kun je het gewoon los tikken en terug metselen met zandcement.
en soms zit het gespijkerd.
maar dat kun je zelf beter zien als ik
Verwijderd
We hebben hier 12x195wp op 4 Steca 500's draaien op 't zuiden, maar ik zie wanneer de zon goed doorbreekt toch weinig de 2000w staan, eerder iets van 1200-1400w. Is dit normaal?
We zouden overigens nog iets aan de bekabeling kunnen doen, de bedrading is nu zo'n 3-4m te lang voor elke kabel aan de kant van de Steca's. Levert dit veel verlies op?
We zouden overigens nog iets aan de bekabeling kunnen doen, de bedrading is nu zo'n 3-4m te lang voor elke kabel aan de kant van de Steca's. Levert dit veel verlies op?
http://www.duurzame-energ.../LDK-230-Poly-module.htmlwoekele schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 11:34:
Volgens mij is het bij Suntrap, maar ik vind hun site ERG onduidelijk en kan geen prijzen vinden.
[...]
De andere kabel paste niet onder de pannen door? Of is om een andere reden niet geschikt? Dus je hebt alsnog een doorvoer aan de andere kant moeten maken eerst?
staat gewoon in dit forum. Palletprijs van de LDK's is 55 cent ex per Wp.
Op het zuiden heb je maximale instraling tussen 13:00 - 14:00 dacht ik, dan zie ik tenminste de hoogste waardes 1000-1170watt uit 1200wpVerwijderd schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 11:36:
We hebben hier 12x195wp op 4 Steca 500's draaien, maar ik zie wanneer de zon goed doorbreekt toch weinig de 2000w staan, eerder iets van 1200-1400w. Is dit normaal?
Uiteraard is dit ook afhankelijk van de temperatuur. Ronde 1800-1900 watt zou je zeker moeten zien naar mijn idee. Misschien iets lager bij hoge temperaturen.
Gewoon even dagopbrengsten bijhouden en registreren op PVouput, kan je de dagopbrengst vergelijken met overige tweakers.
Heb je de productie van de 4 steca's al eens afzonderlijk gemeten?
[ Voor 13% gewijzigd door revolution-nl op 11-08-2012 11:44 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
is wel een beetje laag maar zou goed kunnen kloppen.Verwijderd schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 11:36:
We hebben hier 12x195wp op 4 Steca 500's draaien, maar ik zie wanneer de zon goed doorbreekt toch weinig de 2000w staan, eerder iets van 1200-1400w. Is dit normaal?
check eens bij anton
het is best warm dus een lagere W.
(kabels op juiste lengte doet wel iets natuurlijk)
Ik kwam erachter dat Nuon ook pakketten levert met zonnepanelen, had ik hier nog niets over gelezen.
voor een pakket met 12 panelen hebben ze dit:
12 x Sharp 235 Wp
Mastervolt XS3200sw
inclusief ophanging en kabels.
Iemand daar al ervaring mee, of zijn ze te duur?
12 x Sharp 235 Wp
Mastervolt XS3200sw
Verwijderd
Toch eens bijhouden, ik wil de Steca's inderdaad eens los meten maar ik heb maar 1 kabel met stekker eraan, waardoor het lastig is om echt te vergelijken. Dan moet het flink onbewolkt zijn zodat de output stabiel is, nu fluctueert het door de bewolking alle kanten uit.revolution-nl schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 11:39:
[...]
Op het zuiden heb je maximale instraling tussen 13:00 - 14:00 dacht ik, dan zie ik tenminste de hoogste waardes 1000-1170watt uit 1200wp
Uiteraard is dit ook afhankelijk van de temperatuur. Ronde 1800-1900 watt zou je zeker moeten zien naar mijn idee. Misschien iets lager bij hoge temperaturen.
Gewoon even dagopbrengsten bijhouden en registreren op PVouput, kan je de dagopbrengst vergelijken met overige tweakers.
Heb je de productie van de 4 steca's al eens afzonderlijk gemeten?
Hellingshoek is ook afhankelijk, wamte, bekabeling, efficientie omvormer, schaduw, genoeg variabelen om te bekijken.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ik zou het zelf nooit via de energie leverancier kopen, maar dat heeft meer met een persoonlijke keuze te maken. De panelen zijn een degelijk merk, mooi. De omvormer maakt herrie maar als deze ergens uit de buurt hangt is dat vaak geen probleem. Totaal dus 2820 Wp op een 3200, misschien wat overbemeten.zoeperman schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 11:48:
Ik kwam erachter dat Nuon ook pakketten levert met zonnepanelen, had ik hier nog niets over gelezen.
12 x Sharp 235 Wp
Mastervolt XS3200sw
Ik snap het wel, de XS3200 kan tot 600Volt DC aan, noodzakelijk voor een string van 12 panelen.
Let Op. Als je last van schaduw op 1 of meer panelen hebt zijn er duurdere omvormers beschikbaar zoals de SMA SunnyBoy 3000HF welke hier mee om kunnen gaan (1122 vs 1550).
Heb ik gezien maar zelf geven ze aan alleen + tolerantie te leveren dus ik neem aan dat ze bij LDK vandaan alleen de + panelen geleverd krijgen op verzoek.migjes schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 11:31:
[...]
bij de specificatie van de fabriek staat:
The power tolerance is +/- 3% referred to the Nominal Output
wat de shop zegt is mooie marketing in mijn ogen.
Flashdata kun je er ook bij opvragen dus kun je ook controleren dat dit zo is.
mmm zou nuon graag dingen goedkoop willen verkopen die hun winst kost?zoeperman schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 11:48:
12 x Sharp 235 Wp
Mastervolt XS3200sw
iets ergens in mijn achterhoofd zeg van niet.
@neographikal
Of misschien schaduw op 1 van de 4? , dat is soms slecht te zien.
[ Voor 10% gewijzigd door Rol-Co op 11-08-2012 12:12 ]
Verwijderd
Tot 17:00 is er geen enkele schaduw op de panelen, daarna staat er een drie kwartier een boom voor en daarna hebben ze weer vrij zicht.Rol-Co schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 12:10:
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2012 12:15 ]
Wellicht denken ze dan dat eenpersoonshuishoudens vaak mannen alleen zijn. Zodra er een tweede persoon bij komt is dat doorgaans een vrouw met föhn, stijltang etc.daanNL schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 11:25:
[...]
Ik vraag me vaak af hoe ze erbij komen dat electriciteitsverbruik bij een tweepersoonshuishouden bijna dubbel zoveel is als een eenpersoons huishouden. TV, pc en verlichting staan nauwelijks langer/vaker aan als er twee personen thuis zijn dan één. Het zal dus vooral op de wasmachine en vaatwasser neer moeten komen, maar kan me niet voorstellen dat het voor een verdubbeling van het verbruik zorgt..![]()
Maargoed, zo raken we misschien een beetje off-topic.
ok , vreemd, het zou iets hoger moeten zijn, met bewolking ook geen pieken van 2000?
had je alle 4 de strings het zelfde voltage? dat er niet 1-2 panelen niet mee doen omdat er iets niet goed aangesloten zit?
had je alle 4 de strings het zelfde voltage? dat er niet 1-2 panelen niet mee doen omdat er iets niet goed aangesloten zit?
dan moet je dat geloven op de blauwe ogen van de verkoper.S.Death schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 12:04:
[...]
Heb ik gezien maar zelf geven ze aan alleen + tolerantie te leveren dus ik neem aan dat ze bij LDK vandaan alleen de + panelen geleverd krijgen op verzoek.
Flashdata kun je er ook bij opvragen dus kun je ook controleren dat dit zo is.
maar niet te min de panelen zullen gewoon werken hoor. (en best goed zelfs.)
alleen als je panelen wil vergelijken zijn dat soort dingen belangrijk.
en als je ruimte zat hebt maakt het toch niet uit dan kun je er toch meer van ophangen.
nee dat lijkt mij ook niet, maar had het hier ook nog niet over gelezenmigjes schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 12:05:
[...]
mmm zou nuon graag dingen goedkoop willen verkopen die hun winst kost?
iets ergens in mijn achterhoofd zeg van niet.
Verwijderd
Met bewolking zie ik sowieso geen 2000 voorbij komen, momenteel levert hij zo'n 1.41.6kw uit met de zon er vol op. De panelen zijn gelijk, kan ik het voltage gewoon meten met een simpele multimeter door die op de + en de - van de string te zetten?Rol-Co schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 12:14:
ok , vreemd, het zou iets hoger moeten zijn, met bewolking ook geen pieken van 2000?
Hij loopt nu overigens wel gestaag door naar de 1.72kw, stijgt langzaam door
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2012 12:26 ]
Dat laatste stukje snap ik even niet, die getallen kom ik ook niet in de data sheets van de omvormers tegen.databeestje schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 11:59:
[...]
Ik zou het zelf nooit via de energie leverancier kopen, maar dat heeft meer met een persoonlijke keuze te maken. De panelen zijn een degelijk merk, mooi. De omvormer maakt herrie maar als deze ergens uit de buurt hangt is dat vaak geen probleem. Totaal dus 2820 Wp op een 3200, misschien wat overbemeten.
Ik snap het wel, de XS3200 kan tot 600Volt DC aan, noodzakelijk voor een string van 12 panelen.
Let Op. Als je last van schaduw op 1 of meer panelen hebt zijn er duurdere omvormers beschikbaar zoals de SMA SunnyBoy 3000HF welke hier mee om kunnen gaan (1122 vs 1550).
prijzen daar zijn niet al te gek.zoeperman schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 12:15:
[...]
nee dat lijkt mij ook niet, maar had het hier ook nog niet over gelezendus denk ik tip het even aan...
maar weinig gegevens om er echt iets over te zeggen.
globaal lijkt het mij wel wat goedkoper te kunnen.
Die duurzame-energieshop mag wel eens een andere hoster gaan zoeken, heeft die persoon dat thuis achter een 28k8 modem hangen? Wat een trage site.
Ehm, 1122 euro voor de MasterVolt XS3200 en 1550 euro voor de SMA SunnyBoy 3000HF.zoeperman schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 12:18:
[...]
Dat laatste stukje snap ik even niet, die getallen kom ik ook niet in de data sheets van de omvormers tegen.
Het zijn beide omvormers met Hoog Frequent transformatoren. De SMA heeft OptiTrac om met schaduw op panelen in een string om te gaan. Bluetooth standaard inbegrepen, maar de Mastervolt heeft standaard een seriele poort.
Ik kom op 1.77 Wp voor dat complete pakketmigjes schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 12:24:
[...]
prijzen daar zijn niet al te gek.
maar weinig gegevens om er echt iets over te zeggen.
globaal lijkt het mij wel wat goedkoper te kunnen.
ik heb nog nooit kaas kunnen maken van die optitrac.databeestje schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 12:29:
[...]
De SMA heeft OptiTrac om met schaduw op panelen in een string om te gaan.
schaduw blijft schaduw.
heel misschien dat een sma het dan net iets beter doet als een andere (ik betwijfel het)
maar in jaar opbrengst lijkt het mij sterk dat je dat terug ziet.
natuurwet blijft natuurwet daar kan sma niks aan veranderen.
het is mij een teveel verhaaltje van: "wij van wc-eend raden aan wc-eend."
edit:
en 1550 voor een sma3000hf is best duur.
kan ook wel voor minder.
[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 11-08-2012 12:40 ]
ik neem aan ex installatie?zoeperman schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 12:29:
[...]
Ik kom op 1.77 Wp voor dat complete pakket
wil je het zelf doen of laten leggen?
ex installatie inderdaad, laten leggen in principe, dat dak op lijkt me niet echt mijn ding, als er een valt wordt het een duur geintje. installeren rekenen ze 1200 voor, iets aan de hoge kant lijkt mij.migjes schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 12:37:
[...]
ik neem aan ex installatie?
wil je het zelf doen of laten leggen?
Ik zal eens wat mailtjes rond sturen naar wat bedrijven hier in de buurt, ik zag dat iemand ook suntech en sma deed.
Heb reeds al een offerte voor kyocera en Fornius / China land met Fornius.
Eerst maar eens even beetje onderzoek doen lijkt mij, wat ik nu in korte tijd zie / lees is dat er veel verschil in kwaliteit zit maar ook in prijs en dat dat ook weer per leverende firma verschild.
niks op toe te voegen.zoeperman schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 12:42:
[...]
ex installatie inderdaad, laten leggen in principe, dat dak op lijkt me niet echt mijn ding, als er een valt wordt het een duur geintje. installeren rekenen ze 1200 voor, iets aan de hoge kant lijkt mij.
Ik zal eens wat mailtjes rond sturen naar wat bedrijven hier in de buurt, ik zag dat iemand ook suntech en sma deed.
Heb reeds al een offerte voor kyocera en Fornius / China land met Fornius.
Eerst maar eens even beetje onderzoek doen lijkt mij, wat ik nu in korte tijd zie / lees is dat er veel verschil in kwaliteit zit maar ook in prijs en dat dat ook weer per leverende firma verschild.
goed plan.
Zit jij niet per ongeluk op 28k8? Hier laadt die site al weken bliksemsnel.jantje.vlaam schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 12:27:
Die duurzame-energieshop mag wel eens een andere hoster gaan zoeken, heeft die persoon dat thuis achter een 28k8 modem hangen? Wat een trage site.
Wat zouden jullie doen?
Op een pakket van 800 Wp (4x paneel 200 Wp) heb ik de keuzen tussen 4 stuks panelen van een vaag Aziatisch merk of voor ca. €150,- meerprijs panelen van Canadian Solar.
Garantie op rendement en fabrikagefouten e.d. is echter gelijk. De terugverdientijd met de Canadian Solar panelen is echter wel circa een jaar langer bij deze set.
Gevoelsmatig voelt het beter voor Canadian Solar te gaan, dus waarschijnlijk wordt dat 'm maar hoor graag hoe jullie daarover denken.
Op een pakket van 800 Wp (4x paneel 200 Wp) heb ik de keuzen tussen 4 stuks panelen van een vaag Aziatisch merk of voor ca. €150,- meerprijs panelen van Canadian Solar.
Garantie op rendement en fabrikagefouten e.d. is echter gelijk. De terugverdientijd met de Canadian Solar panelen is echter wel circa een jaar langer bij deze set.
Gevoelsmatig voelt het beter voor Canadian Solar te gaan, dus waarschijnlijk wordt dat 'm maar hoor graag hoe jullie daarover denken.
der is meer als het aantal Wp.daanNL schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 13:32:
Wat zouden jullie doen?
op wat voor omvormer?
komt de V op het mooie puntje van de omvormer?
Het is op een Omniksol 1.5 zodat ik later nog kan bijplaatsen. Hoe zie ik of de V goed overeen komt?migjes schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 13:38:
[...]
der is meer als het aantal Wp.
op wat voor omvormer?
komt de V op het mooie puntje van de omvormer?
Verwijderd
Wij hebben gekozen voor de Canadians ipv HJ Solar spul, beetje op gevoel gekozen onder het motto: groter merk, meer kans op garantie over 10 jaar.
De Steca's worden nu toch wel warm trouwens, met name de rechter van het setje die ook op het net is aangesloten wordt toch wel een graad of 40+. Met een normale bureauventilator erop komt 'ie niet verder dan lauw. Heeft het zin om een kistje te maken met een paar temperatuurgestuurde fans die op piekmomenten de warmte afvoeren? Ik denk dan met name in termen van levensduur en efficientie.
Wat me trouwens wel opvalt is dat die Steca in de standby een tikje nasty zijn: 2w verbruik, maar met een power factor van 0,01: 134w. Nu wordt je daar niet op afgetikt, maar toch. Kan het kwaad om de Plugwise op een schakelschema te zetten zodat ze in de nacht van het net af gaan of krijgen ze daar telkens een klap van?
De Steca's worden nu toch wel warm trouwens, met name de rechter van het setje die ook op het net is aangesloten wordt toch wel een graad of 40+. Met een normale bureauventilator erop komt 'ie niet verder dan lauw. Heeft het zin om een kistje te maken met een paar temperatuurgestuurde fans die op piekmomenten de warmte afvoeren? Ik denk dan met name in termen van levensduur en efficientie.
Wat me trouwens wel opvalt is dat die Steca in de standby een tikje nasty zijn: 2w verbruik, maar met een power factor van 0,01: 134w. Nu wordt je daar niet op afgetikt, maar toch. Kan het kwaad om de Plugwise op een schakelschema te zetten zodat ze in de nacht van het net af gaan of krijgen ze daar telkens een klap van?
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2012 13:46 ]
bij plaatsen is niet verstandig.daanNL schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 13:39:
[...]
Het is op een Omniksol 1.5 zodat ik later nog kan bijplaatsen. Hoe zie ik of de V goed overeen komt?
alle panelen op 1 mppt moeten het zelfde zijn.(zwakste schakel bepaalt de kracht)
en wie vertelt jouw dat je die panelen nog kunt krijgen over een paar maanden.
(beste gok is dan gaan voor canadians, maar ik raad het zoizo af.
beter effen door sparen)
sma heeft wel een handig programmatje voor hun omvormers.
kun je gebruiken en dan handmatig met de specs van de omniksol vergelijken.
of handmatig (excel scheetje) gebruiken.
het liefs heb je de V zo hoog als mogelijk bij de omvormer.
der is altijd een minimum V waar je in de zomer boven moet zitten en een maximum V waar je in de winter onder moet blijven (noct +/- afwijking in graden).
(en verder het hele topic lezen en de voorgaande 19 gedeelte's natuurlijk)
[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 11-08-2012 13:52 ]
Mijn Steca's worden ook behoorlijk warm met dit weer. Ik heb het opgelost met een paar oude heatsinks en een 12cm fan die aan een paneeltje hangt. Veel makkelijker dan met sensors aan de slag gaan, schijnt de zon harder draait de fan harder.Verwijderd schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 13:40:
Wij hebben gekozen voor de Canadians ipv HJ Solar spul, beetje op gevoel gekozen onder het motto: groter merk, meer kans op garantie over 10 jaar.
zoeperman schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 11:48:
12 x Sharp 235 Wp
Mastervolt XS3200sw

Je hebt tegenwoordig al 56k modems... misschien een idee om up te graden? 2x zo snel!BamSlam_ schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 13:25:
[...]
Zit jij niet per ongeluk op 28k8? Hier laadt die site al weken bliksemsnel.

Gelukkig hoeven dan niet te wachten op de kaasmigjes schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 12:36:
[...]
ik heb nog nooit kaas kunnen maken van die optitrac.
schaduw blijft schaduw.
heel misschien dat een sma het dan net iets beter doet als een andere (ik betwijfel het)
maar in jaar opbrengst lijkt het mij sterk dat je dat terug ziet.
natuurwet blijft natuurwet daar kan sma niks aan veranderen.
het is mij een teveel verhaaltje van: "wij van wc-eend raden aan wc-eend."
edit:
en 1550 voor een sma3000hf is best duur.
kan ook wel voor minder.
Hier is een mooie post van een gebruiker die wel een HF had maar een oudere firmware zonder OptiTrac. Je kan goed zien in zijn 2e grafiekje dat het echt heel veel scheelt. Nieuwe firmware er in, aanzetten in de omvormer.
http://www.navitron.org.u....msg173524.html#msg173524
Het probleem met string omvormers is dat deze nu vrijwel allemaal volgens hetzelfde algoritme bepalen wat het ideale punt is. De omvormer weet echter niets van de string af, panelen, etc. Probleem is dus dat het ideale punt ergens anders ligt bij schaduw.
Wat OptiTrac doet is elke 6 minuten een kalibratie uitvoeren om te bepalen waar dat punt zit, ook als er een paneel in de schaduw zit. Het nadeel is dat je een procentje van de jaaropbrengst misloopt door het kalibreren.
We hebben het ook niet over "iets" beter, maar gewoon 80% uit je string sleuren als er 1 van de 11 panelen schaduw heeft. Dat is in mijn geval een schoorsteenpijpje (van de buren, mag ik niet omzagen). Dat is wat anders als 20%.
Vergeleken met losse omvormers haalt het dan weer niet, maar ik hoef niet zo graag 11 van die losse omvormers. Ik heb het niet zo op daken beklimmen. Als deze stuk is trek ik hem van de muur en hang ik wel een andere op.
Ik zal binnenkort even een testje doen met een lekker zonnetje rond 11:00 's ochtends. Dan gooi ik vanuit mijn dakraam even een mooie deken over een paar panelen heen. Maak ik er meteen een youtube filmpje van. Je kan duizenden woorden schrijven, maar filmpjes werken beter.
Werkt overigens ook met bomen e.d.
Tuurlijk is het een WC-eend verhaal, maar dan wel eentje die werkt. Eerst zien, dan geloven, maar ik geloof dat het werkt. Eigenlijk moeten alle omvormers zo'n alternatief algoritme erin jassen. Ik zou niet weten waarom ze het niet zouden kunnen. Zal wel weer een patentoorlog achter zitten.
De prijzen, gewoon van metdezon website geplukt, het is vast wel ergens goedkoper maar het ging om het vergelijk.
probeer het dan goed.databeestje schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 14:06:
[...]
ik zal binnenkort even een testje doen met een lekker zonnetje rond 11:00 's ochtends. Dan gooi ik vanuit mijn dakraam even een mooie deken over een paar panelen heen. Maak ik er meteen een youtube filmpje van. Je kan duizenden woorden schrijven, maar filmpjes werken beter.
op een stabiele dag.
en afhankelijk van het aantal diodes in je panelen cel voor cel te schaduwen.
Ook mijn panelen (1560wp dacht ik) liggen op mijn dak en wekken stroom op. 4 uurtjes werk geweest met twee man. We hadden wel een steiger geregeld dus dat hielp wel mee.
Dit is het eindresultaat:

Dat click-fit spul is wel ideaal zeg. En leuk zeg, zo'n ferraris terug zien lopen. Ik heb de meterkast gelijk voorzien van een stalen deur met sloten, niemand die hem weg gaat halen ;-)
Edit: De meter loopt met de wasmachine aan nog terug, dit is vet zeg.
Dat click-fit spul is wel ideaal zeg. En leuk zeg, zo'n ferraris terug zien lopen. Ik heb de meterkast gelijk voorzien van een stalen deur met sloten, niemand die hem weg gaat halen ;-)
[ Voor 9% gewijzigd door WouterG op 11-08-2012 14:29 ]
NIce!Tomcat schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 14:27:
Ook mijn panelen (1560wp dacht ik) liggen op mijn dak en wekken stroom op. 4 uurtjes werk geweest met twee man. We hadden wel een steiger geregeld dus dat hielp wel mee.
[afbeelding]
maar niet overwogen om strakker naar zijkant/bovenkant te plaatsen in plaats van centraal zoals nu?
Ik denk aan uitbreidingen PV danwel een zonneboiler
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
@Tomcat.
ziet er strak uit zo allblack.
niks is zo leuk als een automatisch salderende ferraris.
(ik had net nog 2500W, misschien maar eens een water koeling op dat ding monteren)
denk ook aan de lijst van anton.
(ik had net nog 2500W, misschien maar eens een water koeling op dat ding monteren)
Verwijderd
Dat ziet er zeer strak uit Tomcat. Geniet er van!Tomcat schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 14:27:
[afbeelding]
Met dit zonnige weer kreeg ik ook reacties of het niet verstandig was om waterkoeling aan te gaan brengen op de meter.
Tegen de tijd dat ik de betere helft van me heb overgehaald om op dit gebied nog investeringen te doen zijn die panelen al afgeschrevenNielsTn schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 14:31:
[...]
NIce!
maar niet overwogen om strakker naar zijkant/bovenkant te plaatsen in plaats van centraal zoals nu?
Ik denk aan uitbreidingen PV danwel een zonneboilerdie de ruimte dan makkelijker op kan vullen
Daarnaast werd me aangeraden om twee pannen uit de dakrand te installeren in verband met het vangen van wind. Ik had hem eigenlijk ook liever wat meer naar links geplaatst ook in verband met die rookgasafvoer rechts van de panelen. Nu heb ik daar 's morgens tot een uur of 9 nog last van.
Schuurdak is trouwens nog beschikbaar, maar daar wil ik dan ook PV op. Kijk dan liever naar een warmtepomp oplossing voor warm water. Maar dat is voor de toekomst, nu eerst even met een biertje in de hand een stoeltje voor de meter zetten en toe gaan kijken ;-)
Bedankt voor de complimenten, zal gelijk eens naar die lijst kijken.migjes schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 14:32:
@Tomcat.
Edit: de lijst is ingevuld, waar kan ik de resultaten vinden?
[ Voor 18% gewijzigd door WouterG op 11-08-2012 14:51 ]
Verwijderd
Kijk dat zijn opmerkingen waar ik wat aan heb !Verwijderd schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 13:40:
Het was me al opgevallen dat er 's nachts ook stroom loopt, terwijl de panelen dan toch echt niets produceren.
Ik meet alleen de stroom met een inductie klem, dus een fase verschuiving kan ik nooit detecteren.
Had er ook al aan zitten denken om ze 's nachts maar uit te zetten, maar dan moet ik daarvoor wat gaan regelen terwijl het me eigenlijk niets oplevert.

De stroom die ik 's nachts door mijn twee steca's meet komt wel ongeveer overeen met jouw 134W (voor 4 steca's), dus consequent zijn ze in ieder geval wel.
Verwijderd
De XS3200 van Mastervolt moet je vergelijken met een SMA2500 HF en niet de 3000 HF.Ehm, 1122 euro voor de MasterVolt XS3200 en 1550 euro voor de SMA SunnyBoy 3000HF.
Het zijn beide omvormers met Hoog Frequent transformatoren. De SMA heeft OptiTrac om met schaduw op panelen in een string om te gaan. Bluetooth standaard inbegrepen, maar de Mastervolt heeft standaard een seriele poort.
De 3200 van Mastervolt slaat op het max aansluitbaar Wp aan zonnepanelen . De 2500 van SMA is het nominaal AC uitgangsvermogen.
De XS3200 heeft ook een nominaal AC uitgangsvermogen van 2500 Watt.
Mijn ferraris beweegt 's nachts niet, dus het zal allemaal wel 'blindvermogen' zijn (cosinus phi).Verwijderd schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 14:56:
[...]
Kijk dat zijn opmerkingen waar ik wat aan heb !
Het was me al opgevallen dat er 's nachts ook stroom loopt, terwijl de panelen dan toch echt niets produceren.
Ik meet alleen de stroom met een inductie klem, dus een fase verschuiving kan ik nooit detecteren.
Had er ook al aan zitten denken om ze 's nachts maar uit te zetten, maar dan moet ik daarvoor wat gaan regelen terwijl het me eigenlijk niets oplevert.
De stroom die ik 's nachts door mijn twee steca's meet komt wel ongeveer overeen met jouw 134W (voor 4 steca's), dus consequent zijn ze in ieder geval wel.
Ben wel benieuwd hoe je 134 W kan meten, mij is niet precies duidelijk wat je meet.
PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West
Hangt bij mij naast de omvormers, wat? een DC/AC stroomtang, meten is weten en kost je de kop nietVerwijderd schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 11:36:
We hebben hier 12x195wp op 4 Steca 500's draaien op 't zuiden, maar ik zie wanneer de zon goed doorbreekt toch weinig de 2000w staan, eerder iets van 1200-1400w. Is dit normaal?
http://www.okaphone.com/artikelen.asp?groep=219 zal elders ook wel te krijgen zijn.
Zelf heb ik deze, http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=461952 Ideaal. voor AC en DC Amps
en vind ook leidingen in de muur, dus tang om de kabel en hup je weet ut
Verwijderd
Die 134W meet ik niet, die noemt neographikal bij een powerfactor van 0.01 voor zijn 4 steca's.
Ik meet 's nachts ongeveer 0.3 ampere door mijn 2 steca's.
Ik meet 's nachts ongeveer 0.3 ampere door mijn 2 steca's.
Verwijderd
Hallo,
ook ik ben om en heb het zonnepanelen virus te pakken. Heb geïnformeerd en al 1 adviseur op bezoek gehad.
Nou kan ik 12 panelen plaatsen voor zo'n 3000 wat piek, levering ongeveer 2400 watt per jaar.
Nou ga ik zelf meehelpen met de uitvoering en de voorbereiding van de installatie, dit wil ik terug zien in de offertes.
Ik zit met 1 vraag: ik ga zelf de kabels leggen naar de meterkast en mogen de elektrische kabels die van de omvormer naar de meterkast gaan lopen voor de extra groep de normale afmeting van 2,5 mm2 hebben of moeten deze kabels dikker zijn!
De zonnepanelen komen binnenkort echt op mijn dak te liggen, als het zover is zal ik een foto plaatsen van het resultaat.
ook ik ben om en heb het zonnepanelen virus te pakken. Heb geïnformeerd en al 1 adviseur op bezoek gehad.
Nou kan ik 12 panelen plaatsen voor zo'n 3000 wat piek, levering ongeveer 2400 watt per jaar.
Nou ga ik zelf meehelpen met de uitvoering en de voorbereiding van de installatie, dit wil ik terug zien in de offertes.
Ik zit met 1 vraag: ik ga zelf de kabels leggen naar de meterkast en mogen de elektrische kabels die van de omvormer naar de meterkast gaan lopen voor de extra groep de normale afmeting van 2,5 mm2 hebben of moeten deze kabels dikker zijn!
De zonnepanelen komen binnenkort echt op mijn dak te liggen, als het zover is zal ik een foto plaatsen van het resultaat.
Keurig, mooi neergelegd. Complimernten.Tomcat schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 14:27:
2,5mm2 is genoeg, is een gewone groep afgezekerd op 16AVerwijderd schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 16:18:
Je mag eindigen met:
- 1 stopcontact (er mag geen 2e stopcontact aanwezig zijn in deze groep)
- of de omvormer direct aansluiten, en dan geen enkel stopcontact aanwezig
Het stopcontact mag officieel niet samen in een "raam"met een ander stopcontact zitten (dus dat je 2 stopcontacten naast elkaar ziet, maar beide wel een andere groep zijn)
Zelf de stroom aanleggen is verstandig. Kan je je best doen om de kabel netjes weg te werken, heb je alle tijd voor.
Vraagje: Hoe kom je hier bij?MeTooPV schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 16:25:
[...]
Het stopcontact mag officieel niet samen in een "raam"met een ander stopcontact zitten (dus dat je 2 stopcontacten naast elkaar ziet, maar beide wel een andere groep zijn)
Omdat het dan niet overzichtelijk meer is. Dat is een van de eerste regels uit de nen1010 je zou bijvoorbeeld bij behangen kunnen denken dat je de juiste groep hebt uitgeschakeld terwijl op de andere wcd nog spanning staat.
snameroc
2 in 1 raam zie je toch haast nooit, die zijn vaak intern gekoppeld, of het zijn 2 fysiek naast elkaar gemaakte stopcontacten.
Het lijkt me inderdaad ook niet slim om er 2 in 1 raam te doen al kan je het voor elkaar krijgen.
Het lijkt me inderdaad ook niet slim om er 2 in 1 raam te doen al kan je het voor elkaar krijgen.
Dat kun je zien op datagrafiek van Omniksol 1.5daanNL schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 13:39:
[...]
Het is op een Omniksol 1.5 zodat ik later nog kan bijplaatsen. Hoe zie ik of de V goed overeen komt?
Wij verkopen deze omvormer ook en deze omvormer is optimaal bij 360V.
Met 4 panelen heb je zo'n lage spanning en zo'n laag vermogen voor deze 1600W omvormer dat je niet die beloofde rendement haalt die de omvormer aangeeft.
Als je later wilt uitbreiden moet je aan precies dezelfde panelen komen want alles gaat in 1 serie op 1 MPPT.
www.sunsolar.nl
Ik zit ook een beetje te harken met de ruimte aan de westzijde. Met het schilderen van de dakkapel west even gemeten, maar ik denk dat ik niet meer dan 5x 160x99 panelen kan plaatsen. Dat zouden dan 240Wp panelen zijn of iets in die richting.
Echter lekker efficiente omvormers met HF trafo voor kleine strings kan ik niet vinden. De HF varianten willen een lekker hoge ingangspanning om op stoom te komen. De LF varianten hebben daar wat minder moeite mee. Met de ingewikkeld schaduw spellen van de dakkapel west gaat dat het toch niet worden.
Toch maar even wachten op de SMA SB 240 of PowerOne Aurora Micro 0.25 micro omvormers. Involar ook wel gezien maar die seint standaard alles door naar het internet (China), geen behoefte aan, ik hoef ze alleen maar lokaal uit te kunnen lezen. Deze zouden per 2013 wel beschikbaar moeten zijn, komt mooi samen met de 6% btw en diverse inkoop collectieven.
Echter lekker efficiente omvormers met HF trafo voor kleine strings kan ik niet vinden. De HF varianten willen een lekker hoge ingangspanning om op stoom te komen. De LF varianten hebben daar wat minder moeite mee. Met de ingewikkeld schaduw spellen van de dakkapel west gaat dat het toch niet worden.
Toch maar even wachten op de SMA SB 240 of PowerOne Aurora Micro 0.25 micro omvormers. Involar ook wel gezien maar die seint standaard alles door naar het internet (China), geen behoefte aan, ik hoef ze alleen maar lokaal uit te kunnen lezen. Deze zouden per 2013 wel beschikbaar moeten zijn, komt mooi samen met de 6% btw en diverse inkoop collectieven.
Alleen als je een knetterdure gateway-geval hebt.databeestje schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 17:50:
.... Involar ook wel gezien maar die seint standaard alles door naar het internet (China), geen behoefte aan, ik hoef ze alleen maar lokaal uit te kunnen lezen. ....
Kortom, je kan best Involar gebruiken + een plugwise-achtig-iets.
Toch begin ik bedenkingen te krijgen bij de Ferraris meter, zeg het eerlijk.Tomcat schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 14:27:
Meten is weten en dat ben ik nu aan het doen.
Hij draait, als het moet, voortvarend vooruit. Maar ik denk dat het terugtellen niet even voortvarend gaat.
Kan me vergissen maar dit is even een schot voor de boeg.
Hij is ook nooit ontworpen om ook terug te draaien (de teller dan).
Wat is het merk en type van je Ferraris?JoopC schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 17:56:
[...]
Toch begin ik bedenkingen te krijgen bij de Ferraris meter, zeg het eerlijk.
[...]
Nou er staat op en of het het merk is weet ik niet maar:BamSlam_ schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 17:59:
[...]
Wat is het merk en type van je Ferraris?
E.C.K. cl130xdf3
Als dit logo op je Ferraris meter staat dan zit er een teruglooprem op:JoopC schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 17:56:
[...]
Hij draait, als het moet, voortvarend vooruit. Maar ik denk dat het terugtellen niet even voortvarend gaat.

Ja, schijnt inderdaad ergens in de befaamde NEN 1010 te staan. En dan ga ik maar meteen met de billen bloot, ik heb gezondigd:
- Stopcontacten wasmachine en droger zitten in 1 raam, maar zijn 2 groepen,
- De zonnepanelen zitten zelfs in een raam met 3 stopcontacten, alle afzonderlijke groepen. (solar / airco / reserve)
Kan het nu niet echt heel erg vinden. Wellicht nog eens een markering erop plaatsen.
Als je meter een teruglooprem heeft draait het wiel wel terug, maar je meterstanden niet. Snel vervangen dus met dit mooie weer!JoopC schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 17:56:
[...]
Verwijderd
Klopt, is ook blindvermogenaartw99 schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 15:12:
[...]
Mijn ferraris beweegt 's nachts niet, dus het zal allemaal wel 'blindvermogen' zijn (cosinus phi).
Ben wel benieuwd hoe je 134 W kan meten, mij is niet precies duidelijk wat je meet.
Heb je al een keer 's ochtends vroeg voor een zonnige dag de meterstand opgeschreven, weinig stroom verbruikt gedurende de dag en gekeken of de teller is teruggelopen? Het draait immers al een aantal maanden toch?JoopC schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 18:04:
[...]
Nou er staat op en of het het merk is weet ik niet maar:
E.C.K. cl130xdf3
Mooi zo! Op mijn Sorema Iskra E72FD uit 1994 staat dat remlogo niet. Op mijn Ferrarisje ga ik heel zuinig zijn!S.Death schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 18:04:
Als dit logo op je Ferraris meter staat dan zit er een teruglooprem op:
[afbeelding]
Op mijn Sorema Iskra E72FD-02 uit 2002 ook niet.=-)BamSlam_ schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 19:21:
[...]
Mooi zo! Op mijn Sorema Iskra E72FD uit 1994 staat dat remlogo niet. Op mijn Ferrarisje ga ik heel zuinig zijn!
Het ontbreken van een logo betekent denk ik niet automatisch dat je meter kan terugdraaien. Check deze lijst dus even om het zeker te weten.
Of gewoon even kijken tijdens een zonnige dag, van verbruiken gaat hij niet achteruit hoor 
ik heb regelmatig de volgende dag bij het opnemen van de meter -1 of -2
ik heb regelmatig de volgende dag bij het opnemen van de meter -1 of -2
Bedankt voor de tip! Meteen gecheckt en ik ga nu de vlag uithangen!Luit schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 19:27:
Het ontbreken van een logo betekent denk ik niet automatisch dat je meter kan terugdraaien. Check deze lijst dus even om het zeker te weten.
Ik zie zojuist dat afgelopen donderdag de PV-subsidie door agentschapNL is bijgeschreven op m'n rekening. Mijn status op de site staat echter nog steeds op 'ingediend' en heb ook nog geen brief ontvangen. Nou ja liever zo, dan andersom. (ingediend met fax, mail, post en uiteindelijk op 3 juli ook via de site)
Ben nu alweer druk aan het meten om volgend jaar meer panelen erbij te plaatsen, gebruikmakend van de subsidieronde 2013 en hoop stiekem dat de panelen nog goedkoper worden zodat ook de wat minder gunstige zijde (meer schaduw) van het dak ook rendabel genoeg wordt.
Ben nu alweer druk aan het meten om volgend jaar meer panelen erbij te plaatsen, gebruikmakend van de subsidieronde 2013 en hoop stiekem dat de panelen nog goedkoper worden zodat ook de wat minder gunstige zijde (meer schaduw) van het dak ook rendabel genoeg wordt.
Dat bedoel ik allemaal niet. Mijn meter draait wel terug.Luit schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 19:27:
[...]
Ik denk dat de meter niet geheel juist terug draait. Denk maar aan een slippende koppeling van een auto.
Daarom ben ik nu aan het meten alleen dat duurt een paar dagen.
Grappig om te lezen dat veel mensen die deze ronde meegedaan hebben of al zonnepanelen hebben zo ook nu weer van plan zijn om bij te leggen.
Toch weer blijk van hoe aanstekelijk het zonne-virus is. Er zou beter voorlichting moeten komen.
Toch weer blijk van hoe aanstekelijk het zonne-virus is. Er zou beter voorlichting moeten komen.
Een bindende overeenkomst volgens AgentSchapNL.AUijtdehaag schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 21:14:
Zou een ondertekende offerte door beide partijen ook voldoende zijn voor de PV-subsidie van agentschap.nl?
Of moet er echt al een koop zijn gedaan?
Een door beide partijen getekende offerte is een bindende aankoop. Dus ja.
Ondertekende offerte = koop. Dus ja, is genoeg.AUijtdehaag schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 21:14:
Zou een ondertekende offerte door beide partijen ook voldoende zijn voor de PV-subsidie van agentschap.nl?
Of moet er echt al een koop zijn gedaan?
Discussie Wel/Niet aanmelden bij energieleveren.nl.
Je bent wettelijk verplicht je installatie aan te melden bij je netwerkbeheerder.
Dat heb ik ook gedaan bij Stedin, mijn beheerder.
Nu heb ik net gekeken bij energieleveren en wat blijkt, ik sta daar geregistreerd met naam en toenaam zeg maar.
Je bent wettelijk verplicht je installatie aan te melden bij je netwerkbeheerder.
Nu heb ik net gekeken bij energieleveren en wat blijkt, ik sta daar geregistreerd met naam en toenaam zeg maar.
Dus ik kan de offerte ondertekenen, inscannen, afwachten of ik subsidie krijg en daarna pas opsturen naar de leverancier?woekele schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 21:17:
[...]
Ondertekende offerte = koop. Dus ja, is genoeg.
Of begrijp ik het nu verkeerd?
agentschap zal dit wel controleren bij de leverancier toch?
[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-08-2012 21:25 ]
Nou ja, niets weerhoud je daarvan, maar het is een bindende koop en het geld van het AgentschapNL komt met gemiddeld 2 weken.AUijtdehaag schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 21:23:
[...]
Dus ik kan de offerte ondertekenen, inscannen, afwachten of ik subsidie krijg en daarna pas opsturen naar de leverancier?
Of begrijp ik het nu verkeerd?
Gewoon naar de leverancier terugsturen, hier wordt ook met enige regelmaat een steekproef gedaan met betrekking tot betaling en orders. Als deze bij de leverancier nog open staat kan dat rare (onwenselijke) situaties scheppen.
Ik heb ondertekend, teruggestuurd naar leverancier en meteen aangemeld op de AgentschapNL website. Betaling ook meteen geregeld.
Kan je er maar vanaf zijn :-)
En moet binnen een bepaalde tijd operationeel zijn en je moet opgeven wanneer, hoe ga je dat doen als de leverancier niet eens weet of je de order ondertekent hebt?
En valt niets te slippen in je meter. Dat zijn allemaal tandwieloverbrengingen. Hooguit zou je schijf te langzaam kunnen terugdraaien t.o.v. je teruglevering op dat moment. Maar daar kan ik geen zinnige reden voor verzinnen.JoopC schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 21:13:
Dat bedoel ik allemaal niet. Mijn meter draait wel terug.
Ik denk dat de meter niet geheel juist terug draait. Denk maar aan een slippende koppeling van een auto.
Daarom ben ik nu aan het meten alleen dat duurt een paar dagen.
Diverse sites (zoals deze: Zon en Co beweren dat aanmdelden bij je netbeheerder niet verplicht is. Ik kan ook eigenlijk niks vinden over officiele regelgeving op dit gebied. Misschien dat jij wel een bron hebt?JoopC schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 21:17:
Je kunt ook (proberen) met je leverancier overeen te komen de overeenkomst te ontbinden wanneer je onverhoopt geen subsidie krijgt. AgentschapNL staat dit toe:databeestje schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 21:16:
[...]
Een bindende overeenkomst volgens AgentSchapNL.
Een door beide partijen getekende offerte is een bindende aankoop. Dus ja.
Bron: https://www.agentschapnl....oor-subsidie-zonnepanelenDe koopovereenkomst mag geen ontbindende voorwaarden bevatten die er voor zorgen dat u als koper van zonnepanelen de overeenkomst kunt ontbinden. Daarop is één uitzondering gemaakt. De overeenkomst mag alleen de voorwaarde bevatten waarin staat dat de koper de overeenkomst kan ontbinden, als er geen subsidie aan hem of haar wordt verstrekt voor de zonne-installatie. Hiermee wordt geborgd dat alleen projecten die men zeker wil realiseren in aanmerking komen voor subsidie.
Net even gecheckt. Ik sta daar met 2 EAN nummers. Om met zonnigtype te spreken: ws een LDN (Levering Door NUON) en een ODN (Opname Door NUON) nummer. Maar voor de rest niets....JoopC schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 21:17:
En van die wettelijk verplichting om eea te melden is mij niets bekend.
Dit topic is gesloten.