Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 113 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.505 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
zonnigtype schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 14:46:
[...]

Ervaring niet. Maar JA Solar is 's werelds op twee na grootste cellen producent. Die zelf ook panelen zijn gaan maken. En een goede reputatie heeft, net als Suntech.

Waarschijnlijk lood om oud ijzer. Gewoon "goed" spul. Vraag wel alle flashdata op (eisen), en vraag in een e-mail aan de producent of die panelen daadwerkelijk van hen afkomstig zijn. Er wordt nl. nogal wat gefraudeerd met Chinese merk modules. Dus: terugkoppelen naar producent, met de flashdata.
Ok, top!
Zal het vragen :)
Net zoals de rs485 module voor de omvormer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
NielsTn schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 14:43:
wellicht niet een waterpas meegenomen om de panelen daadwerkelijk in lijn te houden/leggen?
Dat doe je toch niet met een waterpas, een slaglijn en dan kijken vanaf beneden.
Als iets waterpas zou liggen en de rest niet, dan is dat ook geen gezicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 18:18
Lijkt me inderdaad dat je het met de daklijn of de lijn van de dakpannen mee legt.

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Duitsland om 1 uur vandaag: 20,7072 Gigawatt zonnestroom invoeding op het net... _/-\o_

Extrapolatie van de ÜNB's.

Gisteren 21,69 GW...

Respect!

[ Voor 3% gewijzigd door zonnigtype op 24-07-2012 16:38 . Reden: gisteren ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

PvPower schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 14:21:
Die van mij is niet moeilijk maar hier zou de WAF toch op denk ik wel van zich doen spreken.
Ha ha hier hetzelfde, PV vindt ze prima als het maar strak gelegd is. :)

Ze vroeg recent nog "Hoe zit het eigenlijk met die uitbreiding?"
Dat vraag ik me ondertussen ook wel af, wat dat betreft is Solarnrg niet de snelste.

[ Voor 21% gewijzigd door SpeksteenWP op 24-07-2012 18:27 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
zonnigtype schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 16:35:
Duitsland om 1 uur vandaag: 20,7072 Gigawatt zonnestroom invoeding op het net... _/-\o_

Extrapolatie van de ÜNB's.

Gisteren 21,69 GW...

Respect!
Leuker nog, Duitsland balanceert Frankrijk nu de nukes daar in onderhoud liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje... is van de SMA webbox, het sunnyportal.com gebeuren, altijd al zo traag geweest? Wtf is dat voor bullshit real-time monitoring... echt hoor... t loopt gewoon uren achter..ongelofelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

ben benieuwd wanneer agentschap weer eens met een update komt. 13 juli is wel weer ff geleden... Of doen ze om de 2 weken, dus de 27e weer. Afwachten maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 18:55:
Vraagje... is van de SMA webbox, het sunnyportal.com gebeuren, altijd al zo traag geweest? Wtf is dat voor bullshit real-time monitoring... echt hoor... t loopt gewoon uren achter..ongelofelijk...
Had je maar een Solarlog moeten kopen....................... ben al weg :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:33
Ik heb sinds 2001 een nieuwbouw woning met 6 zonnepanelen(Sunpower) maar het viel me op dat de meter niet meer terug liep bij mooi zomer weer.
Dus ff op zolder gekeken want daar zit een klein kastje met een stekker die in het stopcontact zit en een kWh metertje en een draad die door het dak gaat naar de panelen,verder zit er nog een aan/uit schakelaar op en een groen ledje.
Zowel de kWh meter als het ledje doen het niet en de schakelaar staat gewoon aan,heb het kastje ff open gemaakt en daar zit één plastic module in waar de kWh meter in zit en 2 draden van de zonnepanelen en 2 draden die via de schakelaar de stekker gaan.
Op het kastje staat E Conergy VariWatt PV 2.1 maar vind niks met google,de plastic module is ongeveer net zo'n module die vaak in MCC kasten ziet op een rail zoals bv elektronische zekeringen ,thermische relais.
Iemand een idee wat het kastje is?
Morgen als het lukt zal ik met een multimeter eens de spanningen proberen te meten.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:42
Wel wat te vinden op VariWatt:

http://www.vringer.nl/pvmain.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

audiojunk schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 20:20:
Ik heb sinds 2001 een nieuwbouw woning met 6 zonnepanelen(Sunpower) maar het viel me op dat de meter niet meer terug liep bij mooi zomer weer.
Dus ff op zolder gekeken want daar zit een klein kastje met een stekker die in het stopcontact zit en een kWh metertje en een draad die door het dak gaat naar de panelen,verder zit er nog een aan/uit schakelaar op en een groen ledje.
Zowel de kWh meter als het ledje doen het niet en de schakelaar staat gewoon aan,heb het kastje ff open gemaakt en daar zit één plastic module in waar de kWh meter in zit en 2 draden van de zonnepanelen en 2 draden die via de schakelaar de stekker gaan.
Op het kastje staat E Conergy VariWatt PV 2.1 maar vind niks met google,de plastic module is ongeveer net zo'n module die vaak in MCC kasten ziet op een rail zoals bv elektronische zekeringen ,thermische relais.
Iemand een idee wat het kastje is?
Morgen als het lukt zal ik met een multimeter eens de spanningen proberen te meten.
Als het een "Sunpower" systeem betreft wat destijds door Vattenfall/NUON en Eneco is uitgevent (er zijn alleen door die twee al onder die "Sunpower" paraplu 35.500 Shell Solar modules geleverd destijds), is het waarschijnlijk dat er OK4 omvormers onder de modules hebben gezeten. Of in jouw geval "nog zitten". Heb jij nooit een brief gekregen van hetzij NUON, hetzij Eneco dat de systemen gerenoveerd zouden worden met vervanging OK4 voor een Soladin600 omvormer? Systeem/woning wellicht overgenomen en nooit wat van vorige eigenaar gehoord???

Zo niet, en je hebt nog nooit van die enorme renovatie actie gehoord, heb je dus nog steeds OK4 omvormers. Die zitten onder de modules. En die begonnen al rap stuk voor stuk uit te vallen omdat ze niet tegen de sterke omgevings-fluctuaties bleken te kunnen.

Grote kans, dus, dat al je OK4tjes kapot zijn gegaan, of in ieder geval "genoeg" om niet meer op te wekken dan je momentaan afneemt.

http://www.polderpv.nl/Sunpower_actueel.htm

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosGieros
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
De eerste dag mn 6 suntech 285w paneeltjes vol in de zon gehad leverde me 10,4 kWh op, max piek was wat ik even zag 1362w zo rond 1u vanmiddag. Neem aan dat het door de warmte komt dat ze niet max pieken?

Rapapa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-09 18:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

LosGieros schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 21:35:
De eerste dag mn 6 suntech 285w paneeltjes vol in de zon gehad leverde me 10,4 kWh op, max piek was wat ik even zag 1362w zo rond 1u vanmiddag. Neem aan dat het door de warmte komt dat ze niet max pieken?
Dat is ongeveer 6.000kWh / kWp. Nette waarde!
Het klopt dat de panelen met dit warme weer lager pieken.

Al aangemeld bij ons tweakers team op pvoutput.org
http://www.pvoutput.org/listteam.jsp?tid=426

Kan je de prestaties van je systeem mooi vergelijken met mede tweakers.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosGieros
  • Niet online
revolution-nl schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 21:44:
[...]

Ja vanmiddag maar toen zonder gegevens van vandaag nog, maar zag me er nog niet instaan dus net nog maar een keer gedaan nu met gegevens :P

Rapapa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

revolution-nl schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 21:44:
[...]

6,08 kWh/kWp overdag, op 24 juli van het Jaar Des Heeren 2012, bedoel je waarschijnlijk...

... en ja, dat is nog steeds een "hele nette waarde" ... ;)

6,07 kWh/kWp voor de Kyocera paneeltjes hier, met een aftands OK4tje d'r aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:31
Ik kom vandaag uit op 4,36 kWh op 1170Wp. Valt toch nog wat tegen, want dat is 3,73 kWh/kWp. Binnenkort maar eens de boel ombouwen. De ene string met drie panelen op ZZW presteert significant beter dan de tweede string, met twee op ZZW en één op WZW. Volgens de leverancier zou het maar een paar procent moeten schelen, maar ik zie in Plugwise Source* verschillen van 20 tot 40%. Dat moet dus echt beter. Ik ga nog wat knutselen met een bevestiging op mijn afdak en zet die tweede string in zijn geheel op WZW.

* tot mijn Plugwise set kapot ging na één week draaien... :(

Pluspunt is wel dat de oude Ferrarismeter nu 1 kWh minder staat dan gisteravond op dit tijdstip. Een avond salade eten (dus geen oven of afzuigkap) en lekker buiten zitten (dus geen tv) helpt natuurlijk wel. Morgen lekker pizza's bakken, dan verbruiken we tenminste nog eens wat stroom ;)

[ Voor 20% gewijzigd door dreamscape op 24-07-2012 22:45 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Vandaag weer een redelijke 8,4 kwh -5,25 kwh/kwp en kom net als hier boven op -1 op de meter uit.

Het is verslavend!

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

zonnigtype schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 21:07:
[...]

Als het een "Sunpower" systeem betreft wat destijds door Vattenfall/NUON en Eneco is uitgevent (er zijn alleen door die twee al onder die "Sunpower" paraplu 35.500 Shell Solar modules geleverd destijds), is het waarschijnlijk dat er OK4 omvormers onder de modules hebben gezeten. Of in jouw geval "nog zitten". Heb jij nooit een brief gekregen van hetzij NUON, hetzij Eneco dat de systemen gerenoveerd zouden worden met vervanging OK4 voor een Soladin600 omvormer? Systeem/woning wellicht overgenomen en nooit wat van vorige eigenaar gehoord???

Zo niet, en je hebt nog nooit van die enorme renovatie actie gehoord, heb je dus nog steeds OK4 omvormers. Die zitten onder de modules. En die begonnen al rap stuk voor stuk uit te vallen omdat ze niet tegen de sterke omgevings-fluctuaties bleken te kunnen.

Grote kans, dus, dat al je OK4tjes kapot zijn gegaan, of in ieder geval "genoeg" om niet meer op te wekken dan je momentaan afneemt.

Ik moest even toeren en een terrasje pakken, maar deze tab stond nog open: http://www.zonnestroomproducenten.org/ok4e.html
Mijn gok was nl. Ook de ok4 omvormer, aangezien je er binnen geen een hebt.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.weerwoord.be/uploads/216036757275.jpg
kWh per uur aan zonlicht - 24-7-2012 totaal [kWh] : 84,02

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2012 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Mooie score wim, gaat ook laat door he?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, gaat idd laat door, even over 10 stond ie nog ietsjes te produceren. Best leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
zonnigtype schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 21:07:
[...]

Ik ben de eerste eigenaar van de woning die geleverd is door Bouwfonds en heb nog nooit een brief gehad dat de omvormers vervangen moeten worden.
Weet natuurlijk niet zeker dat er ook OK4 onder de panelen zit maar wat ik begrijp heeft elk paneel een OK4 omvormer?
En de Soladin 600 omvormer kan ik voor alle panelen tegelijk gebruiken(in serie) of heb ik er daar ook 6 van nodig.

Viel me wel op dat de kWh meter op 4942 stond en dat is dus best wel laag want bij een kW prijs van 0,20 is dat nog geen 1000€ in 10 jaar,het systeem koste toen zo'n 4500€ waarvan ik de helft terug kreeg(subsidie) dus die heb ik er nog niet uit :( maar ik had geen keus bij deze woning waar het standaard op zat.
Waarschijnlijk zijn er dan al eerder van die OK4 omvormers gesneuveld want ik weet nog dat toen de woning in oktober werd opgeleverd ik 6 lampen van 60W kon laten branden en de meter dan stil stond.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
  • Laatst online: 13-07 17:24
audiojunk schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 00:14:
[...]

Ik ben de eerste eigenaar van de woning die geleverd is door Bouwfonds en heb nog nooit een brief gehad dat de omvormers vervangen moeten worden.
Weet natuurlijk niet zeker dat er ook OK4 onder de panelen zit maar wat ik begrijp heeft elk paneel een OK4 omvormer?
En de Soladin 600 omvormer kan ik voor alle panelen tegelijk gebruiken(in serie) of heb ik er daar ook 6 van nodig.

Viel me wel op dat de kWh meter op 4942 stond en dat is dus best wel laag want bij een kW prijs van 0,20 is dat nog geen 1000€ in 10 jaar,het systeem koste toen zo'n 4500€ waarvan ik de helft terug kreeg(subsidie) dus die heb ik er nog niet uit :( maar ik had geen keus bij deze woning waar het standaard op zat.
Waarschijnlijk zijn er dan al eerder van die OK4 omvormers gesneuveld want ik weet nog dat toen de woning in oktober werd opgeleverd ik 6 lampen van 60W kon laten branden en de meter dan stil stond.
Ja de tijden zijn erg veranderd in die 10 jaar tijd. Voor hetzelfde geld heb je nu een systeem geinstalleerd die meer dan 2300kWh per jaar kan opleveren en dus in iets meer dan 2 jaar jou stand evenaart.

PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

audiojunk schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 00:14:
[...]

Een van de organisaties die destijds blijkbaar werd "gemist". Dat was een verschrikkelijke, gigantische hoeveelheid tijd en energie vretende toestand, we hebben met wat particulieren en enkele organisaties, ODE voorop, zo'n 1.200 vette e-mails uitgewisseld voordat de boel bij NUON en Eneco in gang werd gezet (bij NUON vier crisismanagers versleten...).
Wis en waarachtig, zoals de handleiding ook bedoelde. Die dingen waren IP67 getest (zwaarste stof/water weerstandsklasse, waar geen enkele andere inverter een equivalent van had, alleen bleek het allemaal anders uit te pakken als "beloofd"). Foto van typisch Shell Solar paneel uit die begintijd, achterzijde:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/2001_511_200dpi.jpg
Het "dikke" kastje is de junction box waar de DC bekabeling uit het module lucht/vochtdicht aangesloten kan worden op bekabeling "naar buiten toe". Dunnere kastje, daar schuin links voor, is de OK4 omvormer (1 per module), die toen nog onder het paneel zat gemonteerd in een alu freempje. Ik ben een van de weinigen die hebben geopteerd voor renovatie en binnenplaatsing, functioneert naar redelijkheid sinds 2005 continu (met opmerkelijke resultaten voor zo'n oud systeem en - in essentie - brakke omvormertjes).
In serie in 2 parallelle ministrings, meestal. Afhankelijk van paneeltype. Zie schema van Mastervolt.

http://www.polderpv.nl/Sunpower1.htm#alternatief

Dan moet wel de hele bekabeling worden omgebouwd: van AC naar DC grotendeels. DC kabels van dak naar binnen, pas daar Soladin600. Of, indien van toepassing, een Steca 300 of 500.
Dat kan best. Mijn eerste begon na twee jaar eerste kuren te vertonen:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/eerste_inverter_dip.gif

Daarna is er "heel wat gebeurd"... :(

@S.Death:
Ja de tijden zijn erg veranderd in die 10 jaar tijd. Voor hetzelfde geld heb je nu een systeem geinstalleerd die meer dan 2300kWh per jaar kan opleveren en dus in iets meer dan 2 jaar jou stand evenaart.
Gedenkt uw pioniers die dat allemaal mede voor jullie bofkonten mogelijk hebben gemaakt... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door zonnigtype op 25-07-2012 00:32 . Reden: Op uw knieën, per favore... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Laatst online: 18:36

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Vandaag 6,35kWp/kWh, 65kWh opbrengst.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
zonnigtype schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 00:31:
Gedenkt uw pioniers die dat allemaal mede voor jullie bofkonten mogelijk hebben gemaakt... ;)
Haha inderdaad. Zo gaat dat, early adaptors komen alle kinderziektes tegen.
De techniek staat niet stil. Iedereen die nu panelen aanschaft zal waarschijnlijk over 10 jaar ook terugkijken met het idee: "man man wat een oude bende met een slecht rendement. een TVT van 7 jaar om van te lachen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

S.Death schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 00:41:
[...]

Haha inderdaad. Zo gaat dat, early adaptors komen alle kinderziektes tegen.
De techniek staat niet stil. Iedereen die nu panelen aanschaft zal waarschijnlijk over 10 jaar ook terugkijken met het idee: "man man wat een oude bende met een slecht rendement. een TVT van 7 jaar om van te lachen."
Het jaar des Heeren 2022 (kabinet Samsom III / rainbow coalition net gevallen over een onbeduidend conflictje...):

Sunpower (de "echte"...) paneeltjes met rendement van 21%: "Wat een bagger is dat toch! Waar is het dichtstbijzijnde PV-Cycle/WEEE recycling punt? Ik ga die nieuwe 35% paneeltjes wel scoren, ze staan net in de aanbieding bij de Lidl. Ze hebben ze in dertien kleuren."...

Dream on! (speciaaltje voor ericplan... >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
Ik ga maar eens gaan uitrekenen of het nog wel loont om een nieuwe omvormer te kopen want ik denk ook dat de panelen niet meer het rendement hebben zoals in het begin?
Als ik er toen 6 lampen van 60W op kon laten branden geeft dat bij zo 8 uur licht zo'n 1000kWh per jaar op is dus 200€ maar dat is met nieuwe panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

audiojunk schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 00:54:
Ik ga maar eens gaan uitrekenen of het nog wel loont om een nieuwe omvormer te kopen want ik denk ook dat de panelen niet meer het rendement hebben zoals in het begin?
Als ik er toen 6 lampen van 60W op kon laten branden geeft dat bij zo 8 uur licht zo'n 1000kW per jaar op is dus 400€ maar dat is met nieuwe panelen.
"kW per jaar" is een "illegaal" (lees: "emoties op veler gezichten brengend") construct op dit forum. Energie opbrengst op te geven in "kWh" s'ils vous plaît.

En met de degradatie van de opbrengst valt het allemaal wel mee. Beslist voor mijn Shell Solar paneeltjes die jij ook lijkt te hebben:

http://www.polderpv.nl/totaaloverzichten_GDO.htm#DOVG93Wp

En er zijn inmiddels langjarige testresultaten die dat onafhankelijk bevestigen:

http://www.polderpv.nl/ni...denburg_weinig_degradatie

Heb net weer artikel gezien, maar wacht ff op antwoord op een vraag van mij voordat ik daar op in ga.
Als ik er toen 6 lampen van 60W op kon laten branden geeft dat bij zo 8 uur licht zo'n 1000kW per jaar op is dus 400€ maar dat is met nieuwe panelen.
6 [stuks] x 0,06 [kW/stuk] x 8 [uur/dag] x 365 [dagen/jaar] = 1.051,2 kWh/jaar

En dat zou volgens jou 400 Euri waard zijn?

... 38,1 eurocent per kWh??????

... bij welke "leverancier" zit jij dan ???

/me Mompelt iets over de 22,16 eurocent/kWh die hij nog steeds betaalt tot en met 30 sep. 2012...

[ Voor 21% gewijzigd door zonnigtype op 25-07-2012 01:05 . Reden: mompeldemompel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje, 20 juli is het pv systeem hier in werking gesteld. De SMA webbox is pas maandag geleverd, en nu vroeg ik me af: Ga ik ook die gegevens van 20, 21, 22 en 23 juli ooit nog in mn sunnyportal te zien krijgen, of kan ik dat beter uit mn hoofd zetten? De gegevens zijn tenslotte ook beschikbaar in de omvormer, ik snap niet helemaal waarom ik maar vanaf maandagavond gegevens zie :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:36

grimson

domeingrommer

Vandaag, volgens Smeer je NU.NL goed in vandaag! kans op hoge zonkracht.
Ik lees dat dit UV-Straling betreft en helaas kan ik niet goed terugvinden of zonnepanelen hiervan kunnen profiteren.
Wel kan ik terugvinden het tegenovergestelde, afbraak door UV-straling;
http://www.stroomwerk.nl/solarbasics.php
Zonnepanelen zetten licht om in elektriciteit. In dat licht zitten ook UV stralen. UV stralen breken verbindingen af. De afbraak die UV straling bewerkstelligt is langzaam. Het vermogen van een zonnepaneel neemt daarom af met de jaren, gemiddeld ongeveer 0,5% per jaar.
PV heeft dan eigenlijk niet veel met UV-Straling? Het enige wat ik kan vinden is het dat zonnepanelen op 'licht' werken.
/edit
Hmm ik denk dat de quote het al zelf zegt eigenlijk .... ;) maargoed ::) ff de panelen maar insmeren met factor pv.

[ Voor 12% gewijzigd door grimson op 25-07-2012 09:26 . Reden: beter eigen gequote text lezen ... ]

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosGieros
  • Niet online
Zie net op mn werk een klein faktuurtje 2x50 stuks voorbij komen van LDK Solar, inkoop mono 185w 98 eur per stuk en mono 255 142 eur per stuk. Tijdje terug moesten we 150 containers van 1 boot leveren in Dld. :o

Rapapa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:18

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

grimson schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 09:21:
Vandaag, volgens Smeer je NU.NL goed in vandaag! kans op hoge zonkracht.
Ik lees dat dit UV-Straling betreft en helaas kan ik niet goed terugvinden of zonnepanelen hiervan kunnen profiteren.
Amorfe panelen reageren redelijk op UV licht (0,1 - 0,4 μm), crystalijne panelen meer op infrarood (vanaf 0,8 μm) Het spectrum daar tussenin (zichtbaar licht) heeft echter het meeste invloed.
Afbeeldingslocatie: http://www.semiconductor-sanyo.com/images/amorton/feature/wavelength.gif

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Heb er hier tussen rotterdam en den haag ook 1 op het dak staan (nouja, 4 verschillende eigenlijk :P )
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hFcTK6aznvlZBZIq4gh7CKBF/full.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
zonnigtype schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 00:59:
[...]
6 [stuks] x 0,06 [kW/stuk] x 8 [uur/dag] x 365 [dagen/jaar] = 1.051,2 kWh/jaar

En dat zou volgens jou 400 Euri waard zijn?

... 38,1 eurocent per kWh??????

... bij welke "leverancier" zit jij dan ???
Ik bedoelde eigenlijk dat ik een nieuwe omvormer binnen 2 jaar terug verdien(stond er een beetje ongelukkig),en ik rekende met een kWh prijs van 0.20€.
Zit nu bij de Nuon en ga in augustus naar Energie Direct en betaal dan 0,20 hoog/0,18 laag 5 jaar vast.

Net ff de AC spanning gemeten van de kabel die uit het dak komt en de kWh meter ingaat en die is dus 0V :( dus alle omvormers zijn stuk.

[ Voor 7% gewijzigd door audiojunk op 25-07-2012 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Als we dus zien dat gisteren het vermogen van de zon niet hoger is gekomen als 800W/m2 kunnen we dus aannemen dat de maximale momentaan vermogen ook niet boven de 80% van het de Wp van een installatie uit kan komen (als de panelen >=25C zijn). En dan hebben we het nog niet over het verminderde vermogen door de temperatuur en andere verliezen in de keten.

Zie ik dit goed ?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
WoudseHoeve schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 10:59:
Als we dus zien dat gisteren het vermogen van de zon niet hoger is gekomen als 800W/m2 kunnen we dus aannemen dat de maximale momentaan vermogen ook niet boven de 80% van het de Wp van een installatie uit kan komen (als de panelen >=25C zijn). En dan hebben we het nog niet over het verminderde vermogen door de temperatuur en andere verliezen in de keten.

Zie ik dit goed ?
Panelen kunnen nog wel maximaal presteren, maar moeten dit uit minder straling halen. Dus de hoeveelheid straling zegt niets over de prestatie van het systeem zelf.

[ Voor 6% gewijzigd door Roamor op 25-07-2012 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

WoudseHoeve schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 10:59:

Zie ik dit goed ?
800 W/m2 is vermoedelijk horizontale instraling. Je panelen staan onder een hoek, en kunnen bij redelijk optimale instralingshoek meer vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-08 06:43

GeeBee

Oddball

Ik krijg morgen een vertegenwoordiger van DGB energie op bezoek.

Ons huis staat zo goed als pal op het zuiden (de normaal staat een paar graden naar het ZO) met vrij zicht. Hoek van het dak weet ik zo niet.
Ik heb de jaarrekeningen van de afgelopen 3 jr klaarliggen.

Zijn er nog specifieke vragen die ik zou kunnen stellen?

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:57

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Als aanvulling op het instralingsitem nog een link naar de metingen in Wageningen. Ook andere (meteorologische) grootheden zijn hier terug te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
@audiojunk.
Hoe heb je dat gemeten?
Stekker uit stopcontact en dan aan de kabel die uit het dak komt meten?
Dat werkt niet, omdat dan de omvormer uitschakelt.
Dit is een standaard beveiliging.
Met alles aangesloten zou er netspanning aan de PV kant moeten zijn.
Wellicht is de meter kapot?

Grote kans dat het de omvormer wel is.
De technische levensduur van de panelen is wel veel langer dan 10 jaar en de degradatie is laag.
Volgens mij is reparatie economisch rendabel.
En dat wordt veel beter als je het zelf kunt doen.

Guus

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

guus.assmann schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 11:54:
@audiojunk.
Grote kans dat het de omvormer wel is.
De technische levensduur van de panelen is wel veel langer dan 10 jaar en de degradatie is laag.
Volgens mij is reparatie economisch rendabel.
En dat wordt veel beter als je het zelf kunt doen.

Guus
Dat wordt bij OK4 omvormers vrijwel onmogelijk gemaakt. Zijn allemaal ingegoten in epoxyhars, componenten zitten opgesloten (vandaar dat die dingen bij extreme weersomstandigheden, selectieve krimp en rek, dus gewoon stuk gingen...):

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/OK4_onderzijde.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
guus.assmann schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 11:54:
@audiojunk.
Hoe heb je dat gemeten?
Stekker uit stopcontact en dan aan de kabel die uit het dak komt meten?
Dat werkt niet, omdat dan de omvormer uitschakelt.
Dit is een standaard beveiliging.
Met alles aangesloten zou er netspanning aan de PV kant moeten zijn.
Wellicht is de meter kapot?
Inderdaad zo heb ik het gemeten,zal het nog een keer meten met de stekker in het stopcontakt en het kastje aanzetten.

Heb het nog een keer gemeten met de stekker in het stopcontact en meet dan wel 230V(PV kant) maar vraag me af of dat wel van de panelen komt en niet uit het stopcontact :?

Misschien maar alle apparatuur in huis uitzetten en kijken over of de meter(schijf) in de meterkast terugloopt,normaal deed die dat met dit weer ook met de koelkast,laptop en computer aan :'(

[ Voor 12% gewijzigd door audiojunk op 25-07-2012 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:57

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

GeeBee schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 11:47:
Ik krijg morgen een vertegenwoordiger van DGB energie op bezoek.

Ons huis staat zo goed als pal op het zuiden (de normaal staat een paar graden naar het ZO) met vrij zicht. Hoek van het dak weet ik zo niet.
Ik heb de jaarrekeningen van de afgelopen 3 jr klaarliggen.

Zijn er nog specifieke vragen die ik zou kunnen stellen?
In ieder geval de voorwaarden even goed lezen als je er nog geen klant bent. "U krijgt standaard 5 jaar productgarantie op zowel de zonnepanelen als de omvormer. Deze aanbieding is in combinatie met een elektriciteitsovereenkomst van DGB Energie.Genoemde prijzen zijn exclusief kosten voor levering van het pakket en installatie. Meerprijs voor installatie is €985,- inclusief BTW. Betaling bij levering van de zonnepanelen. Op deze aanbieding zijn de standaard algemene voorwaarden van Agri Solar van toepassing"
En de prijs vergelijken met andere aanbieders, weet niet of dit nu echt scherpe aanbiedingen zijn (prijzen excl. montage en kosten voor de levering)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Laatst online: 04-08 21:17
Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 01:18:
Vraagje, 20 juli is het pv systeem hier in werking gesteld. De SMA webbox is pas maandag geleverd, en nu vroeg ik me af: Ga ik ook die gegevens van 20, 21, 22 en 23 juli ooit nog in mn sunnyportal te zien krijgen, of kan ik dat beter uit mn hoofd zetten? De gegevens zijn tenslotte ook beschikbaar in de omvormer, ik snap niet helemaal waarom ik maar vanaf maandagavond gegevens zie :S
Een Sunnyboy heeft dagelijks een tijdsync nodig om zijn gegevens te bewaren.

De webbox synct de tijd dagelijks met je inverter, als je daarvoor niet dagelijks de sunny explorer software o.i.d hebt gebruikt heeft je inverter dus de afgelopen dagen geen tijdsync gehad, en onthoud dus ook niet zijn resultaten...

Dat kun je dan dus uit je hoofd zetten inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
@GeeBee

Jan Workum heeft groot gelijk, ik zou de prijzen maar eerst eens vergelijken met andere aanbieders.
Zeker als ook nog eens zo'n bedrag moet betalen voor installatie.
Ik denk dat je deze pakketten bij een ander wel goedkoper kan "krijgen"
En de kosten van installatie lijken me ook aan de hoge kant.
Vertel ze maar dat je een aantal offertes heb aangevraagd en daar uit zal kiezen.
En verder een zonnepaneel pakket afnemen en dan vijf jaar vast zitten aan een energie bedrijf lijkt me ook niet zo'n goed idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

PvPower schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 12:30:
@Audiojunk,

Jan Workum heeft groot gelijk, ik zou de prijzen maar eerst eens vergelijken met andere aanbieders.
Vertel ze maar dat je een aantal offertes heb aangevraagd en daar uit zal kiezen.
En verder een zonnepaneel pakket afnemen en dan vijf jaar vast zitten aan een energie bedrijf lijkt me ook niet zo'n goed idee
Brrrrr. Ze zijn erg mistig over hun stroomtarieven (die dus aan die koop vastgebakken zitten, 5 jaar lang). Moet je bellen naar ze...

http://www.dgbenergie.nl/pagina/125/elektra

Brrrr. Ik houd niet van dat soort geintjes...

Ze schermen ook met "A-kwaliteit" paneel. Tja. Welke van de tigduizend types had u gehad willen hebben? Wel betalen als we afleveren, alstublieft... :/

aside: ging trouwens over een post van GeeBee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
Zie ik al die mooie grafiekjes voorbij komen, ziet mijne er nog steeds zo uit;
Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/bartzor/pv/Enecsys25juli.jpg
;(

Maar ineens heb ik een idee waar het probleem wellicht kan liggen, als de opbrengst schijnbaar hoger komt dan 1000Wh (of 1kWh), dan gebeurt dit. Wat als hij nou op een een of andere rare manier de duizendtallen niet meeneemt? Wat je dus ziet (en logt als dagtotoaal, zie dagtotaal) is het aandeel boven de 1000Wh.

Edit; van bovenstaande uitleg moet ik terugkomen nu ik zo naar andere grafieken kijk (van gisteren bijv.). Die verklaring klopt niet. Aaargh, k*tprobleem.

Edit2; Ligt niet aan specifieke omvormers, ze hebben alle drie hetzelfde probleem.
Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/bartzor/pv/Enecsys25juliomvormers.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door Bartjuh op 25-07-2012 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
@zonnigtype je hebt gelijk ik zal mijn post even aanpassen, bedankt.

@Audiojunk, sorry voor de verwarring.

[ Voor 23% gewijzigd door PvPower op 25-07-2012 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
PvPower schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 12:30:
@GeeBee

Ik weet niet waar je het over hebt :?
Ik heb al een installatie ben alleen overgestapt van de Nuon naar Energie Direct,scheelt 120€ per jaar bij een verbruik van 1250/1250kWh.

http://www.vastelastenbond.nl/

edit: zie dat je je post al hebt aangepast.

[ Voor 5% gewijzigd door audiojunk op 25-07-2012 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Veel meer dan 76 Watt (AC) is er niet uit een Shell zonnepaneeltje van 108 Wp te persen op dit moment, met onze OK4tjes... Dus grofweg gezegd, 70 procent van de onder STC condities bepaalde DC power komt d'r nu maximaal (AC-zijdig, na systeemverliezen inclusief de heet wordende epoxyhars van de OK4tjes...) uit.

Ach ja: het is beter dan niks, toch? :)

[ Voor 14% gewijzigd door zonnigtype op 25-07-2012 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
zonnigtype schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 12:53:
Veel meer dan 76 Watt (AC) is er niet uit een Shell zonnepaneeltje van 108 Wp te persen op dit moment, met onze OK4tjes... Dus grofweg gezegd, 70 procent van de onder STC condities bepaalde DC power komt d'r nu maximaal (AC-zijdig, na systeemverliezen inclusief de heet wordende epoxyhars van de OK4tjes...) uit.

Ach ja: het is beter dan niks, toch? :)
Klopt aardig want ik kon 6 lampen van 60W laten branden met een stilstaande meter(was in oct 2001)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

audiojunk schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 12:56:
[...]

Klopt aardig want ik kon 6 lampen van 60W laten branden met een stilstaande meter(was in oct 2001)
Dat was neem ik aan om te testen, of had jij midden op de dag "normaal" 6x 60 Watt gloeilampen aan staan??? :X

By the way, als de omstandigheden zéér gunstig waren, had je qua momentaan AC vermogen in oktober best wel meer dan 76 Watt uit een OK4tje kunnen halen als je een 108 Wp paneel type had gehad. Als zonnestand gunstig was en de luchttemperatuur laag genoeg.

Maar als je 93 Wp modules hebt (meest verkochte type, kan ook 95 Wp zijn geweest ik heb hier 2 datasheets voor hetzelfde module ACN2000E), zit je sowieso op zo'n warme zomerse dag als vandaag lager. Effe spieken op de monitor: die zitten op 64 Watt AC max., nu. Kan op een koele oktober dag met hoog staande zon best wat meer zijn geweest. Alleen echter bij wisselvallig weer (zon/wolken/zon/wolken) kans op meer. Bij een continu all-clear-sky oktober dag zat ik in oktober 2004 voor de 93 Wp modules ongeveer op hetzelfde niveau als nu, het was toen wel koel (maar modules warmen gewoon op bij continu heldere hemel):

http://www.polderpv.nl/dagcurves_11okt04.htm

[ Voor 58% gewijzigd door zonnigtype op 25-07-2012 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duinsel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:59
Bartjuh schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 12:46:

Edit2; Ligt niet aan specifieke omvormers, ze hebben alle drie hetzelfde probleem.
[afbeelding]
Bij mij loopt het wel naar behoren tot nu toe.
Ik heb 4 omvormers, maar 3 zijn er nog offline door AC kabel leverings vertraging :( .
Mijn totalen zijn dus lager dan bij jou. Ik ben benieuwd of het probleem bij mij verschijnt wanneer mijn 3 omvormers erbij komen, hopelijk vandaag of morgen (al die gemiste zon doet pijn).

Afbeeldingslocatie: http://www.duijn.info/1EnecsysInverter.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
duinsel schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 13:25:
[...]
Bij mij loopt het wel naar behoren tot nu toe.
Ik heb 4 omvormers, maar 3 zijn er nog offline door AC kabel leverings vertraging :( .
Mijn totalen zijn dus lager dan bij jou. Ik ben benieuwd of het probleem bij mij verschijnt wanneer mijn 3 omvormers erbij komen, hopelijk vandaag of morgen (al die gemiste zon doet pijn).

[afbeelding]
Ik heb het idee dat het vooral gebeurt bij hoge vermogens/opbrengst (boven 800W). Dus ik ben benieuwd wat er bij jou gebeurt als je de rest eraan hangt (je gebruikt allemaal single 240 omvormers? Aan je opbrengst te zien...). Het momentane vermogen "klopt" altijd wel, het ligt echt aan de logging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

swat!

computeraar

Wie zou mij kunnen helpen met mijn vraagstuk; Om te bepalen of ik een transformatorloze omvormer moet aanschaffen of eentje met transformator, heb ik antwoord nodig op de vraag of er een NUL leider (nullijn, neuter, ik heb al heel wat equivalenten voorbij zien komen :) ) ons huis binnenkomt.

Afgaande op onderstaande foto: Zou ik kunnen zeggen dat er 3 keer (bruin) 1-fase binnenkomt + N (blauw)?
En is het altijd zo dat er bij 3-fasen en NUL leider aanwezig is?

Afbeeldingslocatie: http://tiny.cc/k81zhw

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 22:07
Ik krijg regelmatig nieuwsbrieven van mijn energieleverancier Eneco en dat ik daar zonnepanelen kan kopen.

Eigenlijk wil ik gewoon simpelweg zonnepanelen op het dak zonder veel gedoe. Kan iemand me vertellen wat het beste is:
a. alles door Eneco laten regelen
b. een zonnenpaneel installateur laten komen en dan zelf subsidie etc aanvragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Laatst online: 17:15
goed inlezen o.a. op dit forum en verdiepen en je komt op antwoordt B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Yihaaa schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 13:34:
Ik krijg regelmatig nieuwsbrieven van mijn energieleverancier Eneco en dat ik daar zonnepanelen kan kopen.

Eigenlijk wil ik gewoon simpelweg zonnepanelen op het dak zonder veel gedoe. Kan iemand me vertellen wat het beste is:
a. alles door Eneco laten regelen
b. een zonnenpaneel installateur laten komen en dan zelf subsidie etc aanvragen
"Zonder veel gedoe" = "totale ontzorging" = "wij maken alles voor u in orde" = "geen omkijken naar", bijvoorbeeld dus je "energieleverancier" = duuuhuuuurrrrrrrr.

Moet je verder zelf weten. Het is erg leerzaam en straks ook nog eens goedkoooooop om zoveel mogelijk zelf te doen. Leer je hoop van. En je word er minder slaaf van, van je e-bedrijf. Die moeten een toontje lager gaan zingen. Of beter "zouden moeten"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
swat! schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 13:34:
Wie zou mij kunnen helpen met mijn vraagstuk; Om te bepalen of ik een transformatorloze omvormer moet aanschaffen of eentje met transformator, heb ik antwoord nodig op de vraag of er een NUL leider (nullijn, neuter, ik heb al heel wat equivalenten voorbij zien komen :) ) ons huis binnenkomt.

Afgaande op onderstaande foto: Zou ik kunnen zeggen dat er 3 keer (bruin) 1-fase binnenkomt + N (blauw)?

[afbeelding]
Als je 220v groepen hebt is er een nul aanwezig.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:49
Bartjuh schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 12:46:
Zie ik al die mooie grafiekjes voorbij komen, ziet mijne er nog steeds zo uit;
[afbeelding]
;(

Maar ineens heb ik een idee waar het probleem wellicht kan liggen, als de opbrengst schijnbaar hoger komt dan 1000Wh (of 1kWh), dan gebeurt dit. Wat als hij nou op een een of andere rare manier de duizendtallen niet meeneemt? Wat je dus ziet (en logt als dagtotoaal, zie dagtotaal) is het aandeel boven de 1000Wh.

Edit; van bovenstaande uitleg moet ik terugkomen nu ik zo naar andere grafieken kijk (van gisteren bijv.). Die verklaring klopt niet. Aaargh, k*tprobleem.

[afbeelding]
@ bartjuh, heb t zelfde op 23-07
Afbeeldingslocatie: http://img715.imageshack.us/img715/2736/23072012.jpg

Als je inlogd met het account van magnat op enecsys site zie je dat hij dezelfde dip heeft:

Your Username is: 876VaartjesJ
Your Password is: Frikandel1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duinsel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:59
Bartjuh schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 13:31:
[...]
(je gebruikt allemaal single 240 omvormers? Aan je opbrengst te zien...).
Ja, 4x 240 single omvormers op Suntech 250Wp mono panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
pielle007 schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 13:40:
[...]

@ bartjuh, heb t zelfde op 23-07
[afbeelding]

Als je inlogd met het account van magnat op enecsys site zie je dat hij dezelfde dip heeft:

Your Username is: 876VaartjesJ
Your Password is: Frikandel1
Weird weird. En bij jou is het momentane vermogen ook gewoon goed lijkt me?

Raar probleem. Ik vermoed sterk dat het bij hun servers ligt. Misschien is het in de database wel goed opgeslagen, maar gaat er bij het algoritme om er mooie uurtotalen van te maken iets verkeerd? Of erger; de ruwe data is verkeerd. Naja, gewoon gissen op dit moment.

Misschien moeten we maar eens 'samen' (met alle loginnamen) een mailtje sturen naar Enecsys direct? Aangezien we nu al 4 users hebben die hetzelfde probleem hebben;
  • JakeNL
  • pielle007
  • Bartjuh
  • Magnat (maar nog geen reactie hier)
En duinsel gaat het binnenkort bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
Bartjuh schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 14:02:
[...]

Weird weird. En bij jou is het momentane vermogen ook gewoon goed lijkt me?

Raar probleem. Ik vermoed sterk dat het bij hun servers ligt. Misschien is het in de database wel goed opgeslagen, maar gaat er bij het algoritme om er mooie uurtotalen van te maken iets verkeerd? Of erger; de ruwe data is verkeerd. Naja, gewoon gissen op dit moment.

Misschien moeten we maar eens 'samen' (met alle loginnamen) een mailtje sturen naar Enecsys direct? Aangezien we nu al 3 users hebben die hetzelfde probleem hebben;
  • JakeNL
  • pielle007
  • Bartjuh
En duinsel gaat het binnenkort bekijken.
Heb je ook gekeken op t account van Magnat op 23-07?

Jup, de moment opnames waren boven de 1kWh, strak blauwe lucht, pcies zoals jij omschreef.
Heb t nu doorgestuurd naar mijn installateur en hem verwezen naar jullie berichten, iav zijn reactie.
Maar als je samen iets wilt versturen naar Enecsys vind ik dat ook ok. Kunt me een direct message sturen evt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
pielle007 schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 14:07:
[...]
Heb je ook gekeken op t account van Magnat op 23-07?

Jup, de moment opnames waren boven de 1kwh, strak blauwe lucht, pcies zoals jij omschreef.
Heb t nu doorgestuurd naar mijn installateur en hem verwezen naar jullie berichten, iav zijn reactie.
Maar als je samen iets wilt versturen naar Enecsys vind ik dat ook ok. Kunt me een direct message sturen evt?
Oh, ik dacht even dat het jouw account was :P Sorry.

Ingelogd, en idd, hij heeft hetzelfde probleem, even lijst opdaten...

Ik denk dat we het beste even kunnen wachten op de andere twee (Magnat en Jake) hebben gereageerd voordat we iets opstellen? Samen sta je altijd sterker/maak je meer indruk.

offtopic:
Momentaan vermogen is in kW (of W), en energie (opbrengst) is in kWh ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rdfeij schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 12:23:
[...]

Een Sunnyboy heeft dagelijks een tijdsync nodig om zijn gegevens te bewaren.

De webbox synct de tijd dagelijks met je inverter, als je daarvoor niet dagelijks de sunny explorer software o.i.d hebt gebruikt heeft je inverter dus de afgelopen dagen geen tijdsync gehad, en onthoud dus ook niet zijn resultaten...

Dat kun je dan dus uit je hoofd zetten inderdaad.
Waarom zie ik dan wel in de webbox via het lokale ip adres die data?

Via bluetooth kan ik toch ook direct uit de inverter die data halen via sunny explorer.. vreemd hoor..

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2012 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
Bartjuh schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 14:13:
[...]

Oh, ik dacht even dat het jouw account was :P Sorry.

Ingelogd, en idd, hij heeft hetzelfde probleem, even lijst opdaten...

Ik denk dat we het beste even kunnen wachten op de andere twee (Magnat en Jake) hebben gereageerd voordat we iets opstellen? Samen sta je altijd sterker/maak je meer indruk.

offtopic:
Momentaan vermogen is in kW (of W), en energie (opbrengst) is in kWh ;)
Lijkt me wel beter ja. Dan wacht ik een DM af. Dit topic is bijna niet bij te houden nml ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!
  • Nu online

swat!

computeraar

WoudseHoeve schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 13:39:
[...]

Ik "denk" dat het antwoord hierop ja is. Uit het stopcontact komt 230v. Is dit bevestigend of zou ik het nog tussen de groepen moeten meten?

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
Enecsys heeft zelf een compatibilty list:
www.thesolarelectricityco...%20-%20January%202012.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
@swat!
Als je tussen de fase van diverse groepen meet, zul je 380 (of 400V) meten.
En dat hoort ook zo.
In Nederland is het nu zo, dat overal een nul het huis binnenkomt.
Dit was lang geleden in een paar steden anders, maar dat is inmiddels al lang aangepast.
De blauwe draad is gewoon de nul.

Een andere indicatie zijn de aanwezige aardlek schakelaars.
Deze werken ook nooit zonder nul.

BR/
Guus

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
zonnigtype schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 12:57:
[...]
Dat was neem ik aan om te testen, of had jij midden op de dag "normaal" 6x 60 Watt gloeilampen aan staan??? :X
Nee puur om te testen natuurlijk en tegenwoordig allemaal spaarlampen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!
  • Nu online

swat!

computeraar

guus.assmann schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 14:53:
@swat!
Als je tussen de fase van diverse groepen meet, zul je 380 (of 400V) meten.
En dat hoort ook zo.
In Nederland is het nu zo, dat overal een nul het huis binnenkomt.
Dit was lang geleden in een paar steden anders, maar dat is inmiddels al lang aangepast.
De blauwe draad is gewoon de nul.

Een andere indicatie zijn de aanwezige aardlek schakelaars.
Deze werken ook nooit zonder nul.

BR/
Guus
Ah kijk aan! Thanks kan ik voor een TL inverter gaan :)

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-09 12:00
Bartjuh schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 14:13:
[...]
Zaterdag worden bij mij de panelen geplaatst met 12 Duo omvormers van Enecsys inclusief Gateway. Vanaf volgende week kan ik hier misschien dan ook iets nuttigs op zeggen.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Laatst online: 12:34
swat! schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 13:34:

[afbeelding]
Er komt altijd een nul binnen. Er komen bij jou dus 3 fasen en een nul binnen.

Jou hoofdschakelaar is trouwens ook echt een schakelaar. Vaak wordt gedacht dat hier nog enige beveiliging in zit

[ Voor 7% gewijzigd door Speedfightserv op 25-07-2012 15:29 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
WoudseHoeve schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 13:39:
[...]

In belgie niet altijd, maar in dit geval ogenschijnlijk wel, we hebben het zo te zien aan zijn
uitspraak met een zuiderbuur te doen.
In belgie heb je ook 220v 3 fase netten zonder N nul, kijk daar mee uit voor je iets zeker en vast
stelt. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
PClop schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 16:55:
[...]
In belgie niet altijd, maar in dit geval ogenschijnlijk wel, we hebben het zo te zien aan zijn
uitspraak met een zuiderbuur te doen.
In belgie heb je ook 220v 3 fase netten zonder N nul, kijk daar mee uit voor je iets zeker en vast
stelt. :D
Je hebt gelijk, er kan ook 220V tussen de fasen staan. De voor een aardlek moet je wel een nul hebben dacht ik, of zal die ook tussen 2 fasen werken .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Paneel A9 ligt de hele dag reeds in het pikkedonker van de vlakkeplaatcollectoren die daarop te rusten zijn gelegd. Toch is het geen weerstand, ondanks dat de Tigo module onder het paneel geen stroom heeft.
Twee constateringen:
- de string doet het nog prima met 20 ipv 21 panelen
- een Tigo maximizer voedt zich met zonnestroom die door zijn "eigen" paneel wordt verstrekt.

o wacht, nog een 3e constatering:
het is écht te warm om op het dak te werken.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

hansdegit schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 17:12:
het is écht te warm om op het dak te werken.
Da's lullig voor die - inmiddels - 83 collectieve inkoop acties die wel het dak op MOETEN anders gaan ze het allemaal niet redden voor het verstrijken van de nodige termijnen, subsidie eind data, and so forth...

ff allemaal _/-\o_ voor al die slecht betaalde installateurs die op bloederig hete 'ollandsche daken bezig zijn om aan de onverzadigbare stroomhonger en de zonnepanelen hebzucht van steeds meer Nederlanders tegemoet te komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
agentschapnl heeft kort geleden de volgende PDF gepubliceerd: Zonnestroom en de Nederlandse wetgeving Afbeeldingslocatie: http://www.energiebusiness.nl/wp-content/uploads/2012/07/grafiek-agentschapnl.png
Zelf zonnestroom opwekken vaak rendabel voor kleingebruikers

Voor kleinverbruikers die jaarlijks minder dan 10.000 kWh stroom verbruiken is het in de meeste gevallen rendabel om zelf zonnestroom op te wekken. Dit komt doordat er geen belasting verschuldigd is voor elektriciteit die zelf is opgewekt en achter de meter ingevoed. Het is een van de conclusies uit een onderzoek naar zonnestroom en de Nederlandse wetgeving, uitgevoerd in opdracht van Agentschap NL.

Tot nu heerste er nog veel onduidelijkheid over de wettelijke bepalingen rondom het terugleveren van decentraal opgewekte elektriciteit, ondermeer bij de Tweede Kamer, het ministerie, energiebedrijven en particulieren. Om meer duidelijkheid te scheppen en alle partijen een gelijke referentie te geven van waaruit onderhandeld kan worden, startte Agentschap NL een onderzoek. Het rapport geeft een duidelijk beeld van de wettelijke mogelijkheden rondom het opwekken van decentrale energie en hieraan gekoppeld de financiële consequenties. In welke situaties is decentraal opwekken uit financieel oogpunt interessant? En wat mag er wel en niet volgens de wettelijke bepalingen? Alle resultaten zijn gebundeld in de brochure Zonnestroom en de Nederlandse wetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
WoudseHoeve schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 17:04:
[...]

Je hebt gelijk, er kan ook 220V tussen de fasen staan. De voor een aardlek moet je wel een nul hebben dacht ik, of zal die ook tussen 2 fasen werken .....
Als die foto echt van zijn ( of haar ) verdeelkast is, dan is er geen probleem.

En hoe dat in zijn werk gaat met die verouderde 3 fase 220V netten in belgie mbt de aardlek
beveiliging, weet ik niet zeker, maar ik vermoed dat ze daar de aardedraad ( va de grond aardelektrode pen )
voor gebruiken.

Namelijk de nul N die in jou huis binnen komt is ook een aftakking van het geaard sterpunt van het laatste
onderverdeel/eindstation ( trafohuisje ) bij jou in de buurt, waar jij op aan gesloten bent.
( niet jij maar je meterkast natuurlijk )

Dus de sec zijde van de eind trafo ( laagspannings eindstation ) is met een dikke aardpen
vanuit het sterpunt met de aarde verbonden, waar je nul dus ook van wordt afgetakt
aarde is nul / nul is aarde.

Plaatjes zeggen meer dan pr.... http://www.ffxs.nl/DIY-el...sen/16tt-it-tn-netten.pdf

( ben nooit geen schoolmeester geweest, sorry ) ;)

[ Voor 4% gewijzigd door PClop op 25-07-2012 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Bartjuh schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 13:31:
[...]

Ik heb het idee dat het vooral gebeurt bij hoge vermogens/opbrengst (boven 800W). Dus ik ben benieuwd wat er bij jou gebeurt als je de rest eraan hangt (je gebruikt allemaal single 240 omvormers? Aan je opbrengst te zien...). Het momentane vermogen "klopt" altijd wel, het ligt echt aan de logging.
Al 3 dagen op een rij zie ik om 12:00 een piek van bijna 800Wh, wat wordt vervolgd door superlage getallen van nog geen 200Wh. Om 17:00 of 18:00 schiet de grafiek weer omhoog. Ik heb momenteel 3x een 480 Duo omvormer in gebruik en ik zit nog te wachten op een 360Watt Duo en een 200Watt Mono versie. Niet dat dit veel uitmaakt, Stedin neemt uitgebreid de tijd om de elektriciteitsmeter (gratis) te wisselen. Ik heb me op 18 mei al aangemeld. Overigens, de Stedin website geeft aan dat de wissel naar een slimme meter gratis is, wanneer terug geleverd wordt. Toen ik post van Stedin kreeg, bleek ik te kunnen kiezen tussen zowel een slimme meter als een conventionele teruglevermeter, beide gratis. Aangezien ik het voordeel voor mijzelf niet zie in een slimme meter, heb ik prompt voor de conventionele uitvoering gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een slimme meter? Dat kan niet..... helemaal gelijk dat je die nie hebt gekozen.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2012 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-09 20:59
JakeNL schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 17:45:
[...]

Al 3 dagen op een rij zie ik om 12:00 een piek van bijna 800Wh, wat wordt vervolgd door superlage getallen van nog geen 200Wh. Om 17:00 of 18:00 schiet de grafiek weer omhoog. Ik heb momenteel 3x een 480 Duo omvormer in gebruik en ik zit nog te wachten op een 360Watt Duo en een 200Watt Mono versie. Niet dat dit veel uitmaakt, Stedin neemt uitgebreid de tijd om de elektriciteitsmeter (gratis) te wisselen. Ik heb me op 18 mei al aangemeld. Overigens, de Stedin website geeft aan dat de wissel naar een slimme meter gratis is, wanneer terug geleverd wordt. Toen ik post van Stedin kreeg, bleek ik te kunnen kiezen tussen zowel een slimme meter als een conventionele teruglevermeter, beide gratis. Aangezien ik het voordeel voor mijzelf niet zie in een slimme meter, heb ik prompt voor de conventionele uitvoering gekozen.
Ik weet niet of je in de meterkast een ferraris meter hebt hangen. Anders kun je met behulp van die meter uitrekenen hoeveel je nu terug levert aan het net. Je moet dan wel eerst even een paar minuten alle andere apparatuur in huis uitschakelen. Vervolgens moet je meten hoe lang je draaischijf er over doet om 1 keer rond te draaien. Aan de hand daarvan kun je uitrekenen hoeveel rondjes hij dan normaal in een uur draait. Nu staat er ergens ook nog een C constante op de meter vermeld. Stel dat deze 600 is dan betekend dit dat als je in een uur tijd precies 600 rondjes heb gedraaid dat er dan precies 1 kWh opgewekt is.

Als je nu ziet dat het na 12:00uur echt een stuk langzamer draait dan is je werkelijk opgewekte vermogen ook een stuk lager. Je kunt op deze manier eenvoudig even controleren of je zonnepanelen wel optimaal opwekken.
succes met uitvogelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
zonnefreak schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 18:29:
[...]
...
Als je nu ziet dat het na 12:00uur echt een stuk langzamer draait dan is je werkelijk opgewekte vermogen ook een stuk lager. Je kunt op deze manier eenvoudig even controleren of je zonnepanelen wel optimaal opwekken.
succes met uitvogelen :)
Even voor hem spreken ;)
Hij heeft geen problemen met opwekking. Het momentane vermogen klopt gewoon, en dat wordt teruggeleverd. Net zoals ik en de overige mensen die hier last van hebben.

Het probleem zit hem overduidelijk in de logging, en waarschijnlijk zit het probleem server-side bij Enecsys.

[ Voor 4% gewijzigd door Bartjuh op 25-07-2012 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

woekele schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 18:56:
ben benieuwd wanneer agentschap weer eens met een update komt. 13 juli is wel weer ff geleden... Of doen ze om de 2 weken, dus de 27e weer. Afwachten maar :)
Vandaag dus een update :)
Stand van zaken op 25 juli
Vanaf de start van de regeling op 2 juli zijn er tot woensdagochtend 25 juli 10:00 uur ongeveer 14.000 aanvragen binnengekomen. In totaal is er aangevraagd voor bijna 8,3 miljoen euro. Dit betekent dat er nog ruim 13 miljoen euro subsidiebudget beschikbaar is. Dubbelingen in aanvragen zijn deels verwerkt in deze stand van zaken.
Vorige keer was het:
Stand van zaken op 13 juli
Vanaf de start van de regeling op 2 juli zijn er tot vrijdagochtend 13 juli 10:00 uur ongeveer 12.000 aanvragen (40 procent van een totaal van 30.000) binnengekomen. In totaal is er aangevraagd voor bijna 8.3 miljoen euro. Dit betekent dat er nog ruim 13 miljoen euro subsidiebudget beschikbaar is. Dubbelingen in aanvragen zijn nog niet verwerkt in deze stand van zaken.
Deel van de dubbelingen verwerkt. Dus 2000 aanvragen extra, maar toch nog net zoveel geld beschikbaar. Nice.

[ Voor 19% gewijzigd door woekele op 25-07-2012 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
Bartjuh schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 18:39:
[...]

Even voor hem spreken ;)
Hij heeft geen problemen met opwekking. Het momentane vermogen klopt gewoon, en dat wordt teruggeleverd. Net zoals ik en de overige mensen die hier last van hebben.

Het probleem zit hem overduidelijk in de logging, en waarschijnlijk zit het probleem server-side bij Enecsys.
Heb vanmiddag een mail terug gekregen van mn installateur, en die bevestigd dat er meer klanten zijn met dezelfde opmerkingen mbt het loggen, wordt morgenvroeg aangemeld bij Enecsys.

Had vandaag ook weer loggings die foutief waren op de uren 14.00u 15.00u 16.00u :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:40
Ik weet volgende week of m'n budget reservering voor panelen op mijn dak overeind blijft - dus mooi op tijd voor soepsidieee! :+ Goed, ook zonder soepsidie had ik ze gekocht, dus we zien wel :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:51
Franko P. schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 13:10:
Wat ik me nu afvraag, lees hier regelmatig dat er hier en daar nog een paneeltje bij wordt gelegd. Hoe doen jullie dat met de omvormer dan?
Zoek de verschillen! :)

Afbeeldingslocatie: http://img36.imageshack.us/img36/118/panelenschuur2small.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img651.imageshack.us/img651/4085/3panelenopschuur2small.jpg

De verklaring is simpel:
De 2 panelen (ieder 210 Wp) zaten sinds 2 jaar op een omvormer Steca 500 wat een beetje overbemeten was. Maar het werkte prima.
Op diezelfde Steca is nu 1 paneel extra aangesloten, wat misschien weer net te krap is.
Maar alleen onder optimale omstandigheden zal de opbrengst ietsje afgeknepen worden.
Het staat er nu 3 dagen zo bij en ik ben heel tevreden over de opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik wil ook pv loggen via pvoutput.
Is er iemand die een voorbeeld heeft hoe je data zend naar PVOUTPUT.ORG met bv een arduino of visual basic.

Er is wel een dikke help file maar voorbeelden examples, homaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
JoopC schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 21:34:
Is er iemand die een voorbeeld heeft hoe je data zend naar PVOUTPUT.ORG met bv een arduino of visual basic.

http://www.google.nl/url?...X6ELQsFYSn49uWeCw&cad=rja

Op pvoutput.org zie je in de Help allerlei cUrl examples. Dit moet je wel op weg helpen.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mag ik dan als nog tot 5000 kWh aan energie opwekken dan wat ik per jaar afneemen krijg ik voor die 4999 kWh de volle energieprijs voor gerekend als vergoeding?

code:
1
2
- 1 januari 2012 meterstand : 90000 kWh
- 1 januari 2013 meterstand : 85001 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:28
JoopC schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 21:34:

dubbelpost ook in PV monitoring? staat ook al respons ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:50
Op ons dak hebben we nu eigenlijk al heel veel zonnepanelen liggen namelijk 42 panelen van 210 watt.

Nu hebben we net iets te kort om het voor ons interessanter te maken om over te schakelen van een dubbele teller naar een enkele.

Dus ik zou er graag ZELF nog op het tuinhuis bijleggen.
Het is een kant dat ik kan beleggen en dat is 4,4 meter lang en 2.5 meter hoog.

Is er ergens een adresje waar ik kant en klare sets kan kopen?
Dus de zonnepanelen, omvormers, boutjes, aluminium profielen zodat ik ze gewoon op een dag er op kan leggen.

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:28
Nock372 schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 23:50:
Op ons dak hebben we nu eigenlijk al heel veel zonnepanelen liggen namelijk 42 panelen van 210 watt.

Nu hebben we net iets te kort om het voor ons interessanter te maken om over te schakelen van een dubbele teller naar een enkele.

Dus ik zou er graag ZELF nog op het tuinhuis bijleggen.
Het is een kant dat ik kan beleggen en dat is 4,4 meter lang en 2.5 meter hoog.

Is er ergens een adresje waar ik kant en klare sets kan kopen?
Dus de zonnepanelen, omvormers, boutjes, aluminium profielen zodat ik ze gewoon op een dag er op kan leggen.
menig leverancier kan je dat zo leveren, zie o.a. de dutch solar top 50 punt nl ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:50
Ik zit wel in België. En ik ben nog bij de gelukkige die 450 euro premie krijgt per kWh die de zonnepanelen opbrengen. De panelen die erbij komen moeten in principe buiten dat systeem komen want anders verdwijnt die premie ook van de overige panelen

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 23:38:
[...]

Mag ik dan als nog tot 5000 kWh aan energie opwekken dan wat ik per jaar afneemen krijg ik voor die 4999 kWh de volle energieprijs voor gerekend als vergoeding?

code:
1
2
- 1 januari 2012 meterstand : 90000 kWh
- 1 januari 2013 meterstand : 85001 kWh
Nee volgens mij niet want je teruglevering is groter dan je afname geweest.
Wek je zelf tot 5000kWh op en verbruik je dat ook dan krijg je de volle pond. Wek je zelf tot 10.000kWh op en verbruik je dat ook dan krijg je tot €0,20 per kWh terug, dus dat is ook nog goed te doen, daarna wordt het minder interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

20 jaar oude Kyocera moduultjes presteren ook nog best in atoomstaat vive-la-France...

http://www.polderpv.nl/ni...ocera_20yr_modules_ook_OK

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 19:31
Nock372 schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 23:56:
... 450 euro premie krijgt per kWh die de zonnepanelen opbrengen...
Wat? Dat komt met mijn magere setje uit op 2000 euro per dag bij dit zonnige weer. Misschien toch maar eens emigreren. :+

Of bedoel je kWp?

[ Voor 3% gewijzigd door dreamscape op 26-07-2012 00:30 ]

Punctuality is the politeness of kings

Pagina: 1 ... 113 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.