Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 112 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.603 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nl tandartsen vrij tarief, oh nee toch weer niet
nl btw nu weer nog wel.
nee je argument is er geentje.
nederland is daar echt veel beter in in die b-shit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosGieros
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Zo ben er uit, na meting had ik geen AC dus...goed pak nu nog net de laatste watjes van vandaag :)
Kan niet wachten tot morgenochtend als de zon er op staat als ik wakker word :9
Net nog 230v met 30w en vrij snel erna 225v en geen wat meer..? Moet nog veel leren :X

[ Voor 48% gewijzigd door LosGieros op 23-07-2012 20:41 ]

Rapapa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 13:41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
hij was mooi he vandaag.
zo eens kijken naar de op brengst

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 18:18
@antonboonstra,
PvPower schreef op maandag 23 juli 2012 @ 13:04:
@antonboonstra,

Ik vraag het me af of we wel hoger kunnen eindigen dan zondag het is tenslotte ook warmer.
Zondag eindigde ik op 5,94kWh/kWp dit ook met de nodige wolkjes en soms wolken die over trokken.
Maar we zullen het wel zien aan het einde van de dag.
Je had gelijk toch nog iets meer dan zondag geproduceerd.
Ik zit nu op 15kWh wat neer komt op 6kWh/kWp ondanks dat er eigenlijk de hele middag geen wind staat en dat het ook niet helemaal helder was.
En mijn max piek vandaag was maar 1998W.
Al met al valt de productie vandaag erg mee.

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shitzooi..ik krijg die web box van SMA niet aan de gang...krijg via de router alleen verbinding met de crossover kabel, maar als ik via sunnyportal wil registreren word er een registration key gevraagd. Die zou op het typeplaatje staan...not...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Bij mij ziet het er niet uit, en dat komt niet door de "echte opbrengst". De Enecsys logging zit er gewoon knetterhard naast. Het rare is, dat het de current* power gewoon goed heeft. Tussen 10:00 en 13:00 was current power gewoon >1kW continu (op 1,44kWp set). Ook wel 1,2kW gezien, maar nooit lager dan 1kW (geen wolkje aan de lucht ook, geen partiële schaduw of iets). Toch logged het ding maar 100-150 Wh 8)7 Naja, ding, ik denk dat er iets mis gaat bij hun servers. Dit verklaart wel waarom het systeem "onder presteert" met 10%-20%, het doet dat niet feitelijk, maar de logging klopt niet.
Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/bartzor/pv/Enecsys23juliverwachting.jpg
De rode lijn heb ik getekend met photoshop, als wat je redelijkerwijs zou verwachten.

De twijfels over dat het aan de logging ligt is nu echt zeker. Eerder was het door het wisselvalige weer moeilijk te bepalen. En eerst dacht ik dat het aan de slechte ontvangst lag (vanwege alufolie tegen dak), dat nu opgelost is (goede ontvangst).

Mailtje naar Enecsys dan maar...

* Niet current = stroom, maar current = momentaan.

edit; vond ook dit, ook lui die problemen hebben met logging; http://www.navitron.org.uk/forum/index.php?topic=16428.0
Al vind ik 5 of 10% mismatch over de gehele linie minder erg (hell, veel omvormers zitten er zo een paar % structureel naast) dan gewoon complete gaten laten vallen die niet kloppen met het profiel.

[ Voor 13% gewijzigd door Bartjuh op 23-07-2012 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:00

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

8,3kwh vandaag 5,18kwh/kwp toch een leuke dag, jammer dat ik het zelfde ook al weer verbruikt heb vandaag. :(

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op maandag 23 juli 2012 @ 21:11:
8,3kwh vandaag 5,18kwh/kwp toch een leuke dag, jammer dat ik het zelfde ook al weer verbruikt heb vandaag. :(
bijna 10x zoveel kWh vandaag, k zal zo ff precies kijken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Bartjuh, is het zo dat de enecsys kastjes een eigen geheugen hebben? Stel je voor dat de enecsys servers niet thuis geven, dan ben je dus de gegevens kwijt??
Ergens moet het gebufferd kunnen worden....

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
hansdegit schreef op maandag 23 juli 2012 @ 21:15:
[...]
Bartjuh, is het zo dat de enecsys kastjes een eigen geheugen hebben? Stel je voor dat de enecsys servers niet thuis geven, dan ben je dus de gegevens kwijt??
Ergens moet het gebufferd kunnen worden....
Geen idee, maar zover ik weet is mijn internetconnectie gewoon goed, en de hele dag ook goed geweest... (hell keek tussen 10:00 en 13:00 ook gewoon om de 10min ofzo op de Enecys monitor hoe het ervoor stond).

Hier is wat meer info over de werking; http://www.navitron.org.uk/forum/index.php?topic=16240.0

Edit; Blijkt wel ergens bewaart te worden, dan wel in omvormer, dan wel in gateway kastje...
Edit2; Schijnt in de micro-omvormer zelf geheugen te zitten die de opbrengst gewoon optelt. De gateway "poll't" de omvormers één voor één, en stuurt dan de opbrengst door.

[ Voor 17% gewijzigd door Bartjuh op 23-07-2012 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2012 @ 21:14:
[...]

bijna 10x zoveel kWh vandaag, k zal zo ff precies kijken O-)
Jaja wrijf het maar in, maar hier ook 10x zo goedkoop in aanschaf O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-09 23:26

MieJuul

3970Wp

bing69 schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:34:
[...]

Met z'n tweeen zitten we op ongeveer 6000 Kwh, nieuw huis (3 jaar) alles led en een enkele spaarlamp. Laders op een stekerblok met aan uit. HD recorders gaan automatisch uit (X10) etc etc. Maar we hebben wel een keter waar ook een warmte pomp inzit (daalderop) die het eerste werk doet. Gas verbruik is dan ook laag, in drie jaar tijd staat de meter op 3300 kub.

Vandaar dat er binnenkort toch Zonnepanelen komen, ook als voorziening voor mijn oude dag. ;)
Wij zijn met z'n 4-en (2 volwassenen en 2 kids (4j en 2j)
Wij zitten qua gas op ca 1200-1300 kuub per jaar.
En elektra ca 3500 kWh per jaar.
Hoekhuis uit 1960, magere isolatie (nog wel, wordt aan gewerkt)

Denk dat er nog wel iets te halen valt in jullie geval.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Bartjuh schreef op maandag 23 juli 2012 @ 21:26:
[...]

Geen idee, maar zover ik weet is mijn internetconnectie gewoon goed, en de hele dag ook goed geweest... (hell keek tussen 10:00 en 13:00 ook gewoon om de 10min ofzo op de Enecys monitor hoe het ervoor stond).

Hier is wat meer info over de werking; http://www.navitron.org.uk/forum/index.php?topic=16240.0

Edit; Blijkt wel ergens bewaart te worden, dan wel in omvormer, dan wel in gateway kastje...
Ik twijfel niet aan jouw spullen, maar aan die centrale dozen van enecsys. Wie weet: misschien is hun datacenter wel een baggerzooi.

Onze Tigo's sturen iedere seconde hun gegevens naar de management unit. Als ze daar niet in slagen, bewaren ze die om dat in een volgende poging door te geven. Da's de 1e buffer. De management unit zoekt iedere 10 minuten contact met het datacenter van Tigo om de gegevens door te seinen. Lukt dat niet, blijven ze gewoon lekker in de management unit gebufferd. Dan kan het voorkomen dat de gegevens niet meteen in de overzichten verwerkt zijn (da's wel een beetje jammer), maar je weet in ieder geval dat er niets verloren gaat.

Niet dat jij hier nu iets aan hebt, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het bij Enecsys of SolarEdge anders werkt.

Inderdaad, mailtje naar Enecsys dan maar.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op maandag 23 juli 2012 @ 21:27:
[...]

Jaja wrijf het maar in, maar hier ook 10x zo goedkoop in aanschaf O-)
Hoop je dan maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:02
Kom vandaag uit op een mooie 6,4 kWh/kWp (Solaredge systeem, 3000 Wp, zw, 38 graden, schaduw van pijpjes in de ochtend). Lijkt erop dat de optimizers hun werk prima doen :)

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-07 01:22

Kiswum

Gadget reviewer

MieJuul schreef op maandag 23 juli 2012 @ 21:28:
[...]

Wij zijn met z'n 4-en (2 volwassenen en 2 kids (4j en 2j)
Wij zitten qua gas op ca 1200-1300 kuub per jaar.
En elektra ca 3500 kWh per jaar.
Hoekhuis uit 1960, magere isolatie (nog wel, wordt aan gewerkt)

Denk dat er nog wel iets te halen valt in jullie geval.
Wij zitten ongeveer op hetzelfde met een huis uit ´68 en volledig gerenoveerd 2008.
Het is een vrij grote tussenwoning met een vloeroppervlakte van zo´n 250m2

Ik denk dat er inderdaad nog wat te halen valt als je 6000Kwh verbruikt per jaar met 2 personen.
Er zit ergens een lek, wietplantage, serverruimte of iets anders wat zeer veel stroom verbruikt.

Nu het leuke nieuws, ook wij hebben zo'n leuke bobbel en deze is zojuist pas gestopt met produceren.
Reportage van za-/zo-/maandag
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/jyr1lZATqbcHLEx4FE6UcPzp/medium.png
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xpMTUdmCdDg1QvoEksuuK2dt/medium.png
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SHlKCdmjVNNr8ZtRwAnhKmnq/medium.png

Oh ja en de final foto's van onze panelen:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VoxACNrlNxzZqPeqRIwv9yZF/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/j0jMQiY8ItCfaaXERkzATEr4/medium.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Kiswum op 23-07-2012 21:58 . Reden: iets te vroeg verstuurd ]

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
hansdegit schreef op maandag 23 juli 2012 @ 21:39:
[...]
Ik twijfel niet aan jouw spullen, maar aan die centrale dozen van enecsys. Wie weet: misschien is hun datacenter wel een baggerzooi.
...
Niet dat jij hier nu iets aan hebt, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het bij Enecsys of PowerEdge anders werkt.

Inderdaad, mailtje naar Enecsys dan maar.
Ja, dat zou kunnen idd. Mailtje naar Enecsys maar ja.

Het probleem is niet incidenteel, maar structureel. Nu is het alleen overduidelijk.

Bij Enecsys zijn ze wat betreft documentatie wel een beetje van het niveau; need to know basis :(

Betaal je zo veel voor dat Enecsys spul in de verwachting dat alles mooi geregeld is... krijg je dit gezeur. Naja, aparte opbrengstmeter ertussen dan maar? Kost ook weer extra.

[ Voor 11% gewijzigd door Bartjuh op 23-07-2012 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Kiswum schreef op maandag 23 juli 2012 @ 21:48:
[...]

Oh ja en de final foto's van onze panelen:
jaja heb je ook geloged vandaag.
ik ga zo de cijfers eens door nemen.
jummie

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Migjes: Ik hoop dat ik het goed heb gelogd, ik weet nog niet zo goed hoe en waar ik ze precies kan inladen en met welk bestandsformaat.
Ik kan het als txt, xls of csv opslaan. Dit zijn dan de exporten van de handmatig gemaakte rapporten. De dagdata wordt standaard als txt opgeslagen.

p.s. wie beheert de GOT PV lijst? Mijn opbrengst mag er uitgehaald worden. 2805Kwh was een beetje te veel van het goed, dat was namelijk mijn piek op die ene dag in wh

[ Voor 23% gewijzigd door Kiswum op 23-07-2012 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nee.....100% €0,87 per wp all in :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op maandag 23 juli 2012 @ 21:58:
[...]

Ohh, maar per wat piek is het redelijk vergelijkbaar hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Kiswum schreef op maandag 23 juli 2012 @ 21:56:
Migjes: Ik hoop dat ik het goed heb gelogd, ik weet nog niet zo goed hoe en waar ik ze precies kan inladen en met welk bestandsformaat.
Ik kan het als txt, xls of csv opslaan. Dit zijn dan de exporten van de handmatig gemaakte rapporten. De dagdata wordt standaard als txt opgeslagen.
ik gebruik de datalogger.
is niet fantasties maar ben er net naar aan het kijken.
(mis vandaag wel een stukje ochtend)

wat heb je gedaan vandaag eigenlijk?

ik zit op 19,34kWh 5,28kWh/kWp
niet slecht vond ik voor een oost-west.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-09 23:26

MieJuul

3970Wp

Rol-Co schreef op maandag 23 juli 2012 @ 21:58:
[...]

Inclusief montage?

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

In dit geval wel :) panelen op dak gelegd en inverter opgehangen in de schuur... Half uurtje en klaar.
Beter als in de schuur laten staan en wachten op montage materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Bartjuh schreef op maandag 23 juli 2012 @ 21:10:
[...]

Bij mij ziet het er niet uit, en dat komt niet door de "echte opbrengst". De Enecsys logging zit er gewoon knetterhard naast. Het rare is, dat het de current* power gewoon goed heeft. Tussen 10:00 en 13:00 was current power gewoon >1kW continu (op 1,44kWp set). Ook wel 1,2kW gezien, maar nooit lager dan 1kW (geen wolkje aan de lucht ook, geen partiële schaduw of iets). Toch logged het ding maar 100-150 Wh 8)7 Naja, ding, ik denk dat er iets mis gaat bij hun servers. Dit verklaart wel waarom het systeem "onder presteert" met 10%-20%, het doet dat niet feitelijk, maar de logging klopt niet.
[afbeelding]
De rode lijn heb ik getekend met photoshop, als wat je redelijkerwijs zou verwachten.
Volgens mij heeft Enecsys de oplossing voor het balanceren van het (midden op de dag) van Photovoltaik-strom vergeven Duitse net gevonden, met die pieken bij jou in de ochtend en de namiddag... >:)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Ik zit vandaag op totaal van 22,9 kWh
en de piek zit op 2,36kWp.
Ik had dit weekend hogere pieken, toen tikten deze tegen de 3,30kWp aan
ook hier een mooie oost-west opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Kiswum schreef op maandag 23 juli 2012 @ 22:16:
Lees: "maximaal afgegeven momentaan AC vermogen op die en die dag was 3,3 kilowatt" (om xx uur yy minuut zz seconde).

Over "kilowattpieken" hebben we het uitsluitend als het over nominaal opgesteld DC generator vermogen hebben. En dat is een onveranderlijk getal. Totdat de modules in die generator opnieuw "geflasht" worden, en er een andere sticker op moet (louter theorie, doet niemand).

Mvgr., uw tijdelijke Einheiten Polizei hulpkracht... Afbeeldingslocatie: http://www.emofaces.nl/png/15/emoticons/bobby.png

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Kiswum schreef op maandag 23 juli 2012 @ 22:16:
jep van het weekend had je hogere pieken.
vandaag warmer lagere pieken.

als ik goed heb?
7x265Wp + 8x265Wp = 3975Wp?
met 22,9kWh.
maakt 22,9/3,975 = 5,76 kWh/kWp.
niet slecht.

(zoals zonnigtype al zegt >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Bartjuh schreef op maandag 23 juli 2012 @ 21:49:
[...]

Ja, dat zou kunnen idd. Mailtje naar Enecsys maar ja.

Het probleem is niet incidenteel, maar structureel. Nu is het alleen overduidelijk.

Bij Enecsys zijn ze wat betreft documentatie wel een beetje van het niveau; need to know basis :(

Betaal je zo veel voor dat Enecsys spul in de verwachting dat alles mooi geregeld is... krijg je dit gezeur. Naja, aparte opbrengstmeter ertussen dan maar? Kost ook weer extra.
Bij mij precies hetzelfde logprobleem, maar pas gisteren en vandaag kon ik het bewijzen. Bij mij gaat de leverancier (Novasole) het aankaarten bij Enecsys. Dit probleem heeft bij Enecsys al eerder gespeeld, toen zeiden ze dat het een fout in een algoritme was. Geen idee hoe ze dit oplossen gaan, volgens de leverancier blijft de data wel bewaard, je zou dus na de fix weer de correcte resultaten moeten zien van de afgelopen tijd.
Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jup, en t lag er binnen een halve dag op.
Geen extra groepen aan hoeven leggen, voorbereiding was wel al gedaan.
Wel ex btw ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2012 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 22:05
PClop schreef op zondag 22 juli 2012 @ 11:48:
[...]

Wordt in duitsland al meer toegepast, maar dan om sneeuw en ijs op de zonnepanelen
te laten dooien. http://www.solarladen.de/...stiges/module_abtauen.pdf

( doen ze vaak om tevoorkomen dat door de sneeuw last het dak instort en voor de opbrengst natuurlijk)
Is kant en klaar tekoop, http://www.solutronic.de/index.php?article_id=9&clang=0
Goh kan dit echt toegepast worden bij zonnepanelen in de winter. Scheelt weer een hoop geploeter op het schuine dak met sneeuwval. Nou is mijn duitse taal kennis erg slecht maar sturen ze dan een gelijkstroom door een zonnepaneel waardoor deze opwarmt?

Was vandaag eindelijk weer eens een lekkere dag met een onbewolkte lucht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

zonnefreak schreef op maandag 23 juli 2012 @ 23:20:
[...]

Goh kan dit echt toegepast worden bij zonnepanelen in de winter. Scheelt weer een hoop geploeter op het schuine dak met sneeuwval. Nou is mijn duitse taal kennis erg slecht maar sturen ze dan een gelijkstroom door een zonnepaneel waardoor deze opwarmt?

Was vandaag eindelijk weer eens een lekkere dag met een onbewolkte lucht. :)
Welkom zonnefreak!

Ja, ze verwarmen de panelen, via DC uit de omvormer. Dat doen ze al jaren met die hardware (bestaat al lang), maar volgens mij is het nooit een succes geworden. Ik hoor en lees er zelden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bweap
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-09 11:48
eindelijk het eerste dagje volle zon :) http://www.pvoutput.org/list.jsp?userid=12051

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Sorry, zonnigtype, ik zal er beter op letten ;)
Zonnekracht/Temperatuur speelde vandaag inderdaad een grote rol bij het maximale vermogen van het setje. Ik vermoed dat de rest van de week wel hetzelfde beeld zal laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Laatst online: 14-09 12:19

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Vandaag 63kWh binnengetrokken. Laat de zomer beginnennnnn!

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 17:58

The Wizard

Moderator Mobile
Ondanks de mooie parabool vandaag was de opbrengst niet zo denderend, de warmte is toch van een behoorlijke invloed: http://www.pvoutput.org/c...0&df=20120722&dt=20120723

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Is er iemand die verstand heeft van de solarlog200 data logfile?
Ik heb ooit 10dagen manueel ingevoerd omdat ik m'n solarlog pas 10d na de ingebruikname van m'n panelen heb ontvangen.

Er is iets vreemd aan de hand in het jaaroverzicht.
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/1fu521.png

Maand juni flipt compleet door, terwijl het ongeveer 838kWh moet zijn in totaal. Ik wou dat deze graph wel de realiteit was :))

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
multipasser schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 01:43:
Is er iemand die verstand heeft van de solarlog200 data logfile?
Ik heb ooit 10dagen manueel ingevoerd omdat ik m'n solarlog pas 10d na de ingebruikname van m'n panelen heb ontvangen.

Er is iets vreemd aan de hand in het jaaroverzicht.
[afbeelding]

Maand juni flipt compleet door, terwijl het ongeveer 838kWh moet zijn in totaal. Ik wou dat deze graph wel de realiteit was :))
Dat werkt bij mij wel goed, heb dat al eens gedaan.
http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/ScreenShot216.jpg
Ik vul de data in bij Correctie data en dan op corrigeren drukken, en het is klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 15:57

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

The Wizard schreef op maandag 23 juli 2012 @ 23:44:
Ondanks de mooie parabool vandaag was de opbrengst niet zo denderend, de warmte is toch van een behoorlijke invloed: http://www.pvoutput.org/c...0&df=20120722&dt=20120723
Misschien niet zulke hoge pieken, maar de dagopbrengst lag bij mij toch een stuk hoger (6,23 i.p.v. 5,51 kWh/kWp). Wat mij het meeste opvalt is het verschil in het laatste uur. Ik moet het dan alleen van indirecte straling hebben en blijkbaar zorgt de bewolking dan juist voor meer reflectie :*)
Vergelijk 22/23 juli 2012

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Wij hebben via een lokale actie ook zonnepanelen besteld. (2500wp)
We hadden een offerte liggen voor:

1x Mastervolt XS3200 omvormer
9x Suntech 250S-20/WD Mono Black
1x installatie

prijs: € 5030,-

De vrouw heeft nog even gebeld om een extra zonnepaneel erbij te doen, en had de offerte getekend met 10 panelen.

Echter stond er nu op de offerte:

10x JA Solar Black 250 Mono modules
1x installatie

prijs: € 5179,-

Kwa prijs is de laatste offerte 149 euro duurder.
Moet ik nu gaan bellen voor de Suntech? of zijn de Ja Solar panelen ook goed?
Verder nog adviezen?

Nu maar op zoek naar een manier voor dataloggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Een alltime high van 68kWh, mijn curve van gisteren vind je hier :

Afbeeldingslocatie: http://www.woudsehoeve.nl/content/23-jul-2012-suntrol.gif

Nu vind ik een max vermogen van 8,7 kW wel wat laag op een 12 kWp systeem ?
Dus 72.5% van max vermogen. De omvormer zelf is en PIKO 10.1 (10kW).
De panelen liggen op ZZW onder 45 graden.
Iemand ideeën ? of loop ik nu te zeuren...

De onderste drie lijnen zijn de vermogens van de afzonderlijke strings.
Je ziet duidelijk aan het begin dat ik een grote betonnen hooiberg paal in de weg heb staan.
Maar het lijkt me dat het totale verlies niet schokken genoeg is om hem te slopen .......
Bij bewolkt weer zie je hem niet ...

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Hier op een Piko 5.5 vergelijkbare gegevens. Met dit warme weer heb je gewoon niet van die pieken.

Is jou opgevallen dat het Suntrol Portal de door de Piko gerapporteerde opbrengst afroomt? Metroman had dat ook en ik heb er ook "last" van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
hansdegit schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 09:20:
Hier op een Piko 5.5 vergelijkbare gegevens. Met dit warme weer heb je gewoon niet van die pieken.

Is jou opgevallen dat het Suntrol Portal de door de Piko gerapporteerde opbrengst afroomt? Metroman had dat ook en ik heb er ook "last" van.
Wat bedoel je met "afroomt". volgens mij is het steeds een gemiddelde van 15 minuten?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
WoudseHoeve schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 09:14:
Een alltime high van 68kWh, mijn curve van gisteren vind je hier :

[afbeelding]

Nu vind ik een max vermogen van 8,7 kW wel wat laag op een 12 kWp systeem ?
Dus 72.5% van max vermogen. De omvormer zelf is en PIKO 10.1 (10kW).
De panelen liggen op ZZW onder 45 graden.
Iemand ideeën ? of loop ik nu te zeuren...

De onderste drie lijnen zijn de vermogens van de afzonderlijke strings.
Je ziet duidelijk aan het begin dat ik een grote betonnen hooiberg paal in de weg heb staan.
Maar het lijkt me dat het totale verlies niet schokken genoeg is om hem te slopen .......
Bij bewolkt weer zie je hem niet ...
Ja je loopt te zeuren, als je kien bent ( en dat ben je wel ) kun je nu ook vlotjes berekenen
hoe warm je paneeltjes waren gisteren met een degadatie van 1% per 2 C
>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
WoudseHoeve schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 09:22:
[...]

Wat bedoel je met "afroomt". volgens mij is het steeds een gemiddelde van 15 minuten?
Voorbeeldje: mijn opbrengst volgens de Piko op 2 juli: 27439Wh. Als ik op Suntrol kijk had ik slechts 27363Wh gescoord.
De dagopbrengst op Suntrol is structureel lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
hansdegit schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 09:27:
[...]

Voorbeeldje: mijn opbrengst volgens de Piko op 2 juli: 27439Wh. Als ik op Suntrol kijk had ik slechts 27363Wh gescoord.
De dagopbrengst op Suntrol is structureel lager.
Ja bij mij ook, bij suntrol staat er 67.94kWh maar op de pv-webserver stond er gisteren 68.33kWh. Ik denk dat hij de laatste stand niet mee neemt of zo ( dan is hij uit ?)

@PClop: het is -0.35% per graad.... dus 25C+ (12000-8700)/120*0.35 = 103.5 C auw ???
Of moeten we nog wat andere verliezen verrekenen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

WoudseHoeve schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 09:38:
[...]

Ja bij mij ook, bij suntrol staat er 67.94kWh maar op de pv-webserver stond er gisteren 68.33kWh. Ik denk dat hij de laatste stand niet mee neemt of zo ( dan is hij uit ?)

@PClop: het is -0.35% per graad.... dus 25C+ (12000-8700)/120*0.35 = 103.5 C auw ???
Het lijkt mij niet dat je 1000W/m2 op beide oriëntaties tegelijkertijd hebt gehad (in de war met wimoude). Daarnaast heb je ook nog wat kabelverliezen en omvormer verliezen als je uitgaat van vermogen aan AC kant.
Denk dat de vrij steile hoek van je panelen er voor zorgt dat je geen 1000W/m2 hebt gehaald.

[ Voor 9% gewijzigd door antonboonstra op 24-07-2012 10:01 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
antonboonstra schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 09:56:
[...]

Het lijkt mij niet dat je 1000W/m2 op beide oriëntaties tegelijkertijd hebt gehad. Daarnaast heb je ook nog wat kabelverliezen en omvormer verliezen als je uitgaat van vermogen aan AC kant.
Ik heb alles op ZZW west liggen te bakken. De omvormer neem idd ook nog 5%, kabel 1% ?
EDIT: 45 C Hoek kan ook wat verlies geven idd, maar dat is max 2% of zo.
Dus : 25 C + ((12000-8700)/120-5-1-2) /0.35 = 80.7 C lijkt me wat beter.
Maar dat betekend als ik ze kan koelen tot 35 C ik 1100 Watt kan winnen in max vermogen ?

[ Voor 6% gewijzigd door WoudseHoeve op 24-07-2012 10:11 . Reden: 2% extra verlies toegevoegd aan formule. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2012 @ 01:08:
Na een dag mooi weer 82,291kWh opgewekt, totaal nu sinds vrijdagmiddag 172,739kWh. Hoogste piek zit op 12kw, zaterdagmiddag om 15:40. Is niet slecht lijkt me, met 40 panelen west en 18 op oost(240wp), en een max van 14,21kWp(STP 12000).
Ik zie dat je installatie nog niet is toegevoegd aan de GoT lijst of aan het tweakers-team op PVoutput. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 17:58

The Wizard

Moderator Mobile
antonboonstra schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 08:49:
[...]

Misschien niet zulke hoge pieken, maar de dagopbrengst lag bij mij toch een stuk hoger (6,23 i.p.v. 5,51 kWh/kWp). Wat mij het meeste opvalt is het verschil in het laatste uur. Ik moet het dan alleen van indirecte straling hebben en blijkbaar zorgt de bewolking dan juist voor meer reflectie :*)
[afbeelding]
Dat is grappig, ik had ook zo'n identieke "boost" in het laatste uur. Indirect licht en dan weerkaatsing van de wolken scheelt idd veel. Ik heb ze redelijk plat liggen (20 graden), dus ze vangen naar verhouding veel indirect licht op.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/25854502/23072012.jpg
http://www.pvoutput.org/c...0&df=20120722&dt=20120723

Ik zat op 5.577kWh/kWp (22/7) en op 5.737kWh/kWp (23/7).

Het valt me op dat veel mensen direct vanuit de omvormer de statistieken halen, dat geeft toch een behoorlijk vertekend beeld met het totaal opbrengst. Ik meet vanuit de meterkast met een kWh meter en een Arduino. Die laatste per cm's in de meterkast met 6 mm2 geeft verwaarloosbare verliezen, maar alles daar tussenin zijn significant.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
WoudseHoeve schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 09:38:
[...]

Het rendement van je omvormer en de kabel verliezen moet je hier ook nog in verweken natuurlijk
je zult dan uitkomen op een graad of 70C ( is niet slecht die -0.35% ik zit op -0.43% )

Maar denk wel dat je hem "vat" , het is niet enkel een zaak van super hoog rendement omvormers
met dito panelen........................................ zeer veel andere parameters maken of breken je
op papier zijnde "supersysteem"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
na de parabool hebben we voortaan de tiet.
oost = 1710Wp
west = 1950Wp
beide op 45 graden.
omvormer power-one pvi 3.0
datum 23/7/2012
19,3kWh 5,27kWh/kWp.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/oostwestreal.jpg
meer heeft mijn dakje niet.
heb nog 1 paneel klaar liggen voor oost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
WoudseHoeve schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 10:07:
[...]

Ik heb alles op ZZW west liggen te bakken. De omvormer neem idd ook nog 5%, kabel 1% ?
EDIT: 45 C Hoek kan ook wat verlies geven idd, maar dat is max 2% of zo.
Dus : 25 C + ((12000-8700)/120-5-1-2) /0.35 = 80.7 C lijkt me wat beter.
Maar dat betekend als ik ze kan koelen tot 35 C ik 1100 Watt kan winnen in max vermogen ?
Ja, enkel de rompslomp van het koelen met bv water is het niet waard, iets meer doorstroming
dus warmte afvoer onderlangs de panelen doet ook al wat, iets hoger monteren dus, en als dat
teveel werk is, dan gewoon dat verlies voor lief nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-09 23:37
JakeNL schreef op maandag 23 juli 2012 @ 22:40:
[...]

Bij mij precies hetzelfde logprobleem, maar pas gisteren en vandaag kon ik het bewijzen. Bij mij gaat de leverancier (Novasole) het aankaarten bij Enecsys. Dit probleem heeft bij Enecsys al eerder gespeeld, toen zeiden ze dat het een fout in een algoritme was. Geen idee hoe ze dit oplossen gaan, volgens de leverancier blijft de data wel bewaard, je zou dus na de fix weer de correcte resultaten moeten zien van de afgelopen tijd.
Wordt vervolgd.
De data van de opbrengsten worden opgeslagen in de micro grids, deze kan ze tot maximaal 1 maand bewaren. Onlangs heb ik 1 week niet gelogd en wat je dan ziet op de enecsys monitoring site dat ie alle data op het uur / dag dag zet waarop je je systeem live heb aangezet.
Best hour wordt dan aangeduid met 18.3kWh

Heb overigens gisteren me systeem met dat van Magnat vergeleken (hij heeft zijn inlog in dit forum beschikbaar gesteld) en die heeft bijna exact dezelfde opbrengstgrafiek als mij, tussen 14.00 en 17.00 een dip.
om 14.00u > 0.118 KWh
15:00u > 0.176 KWh
16:00u > 0159 KWh
17.00u > 0.246 KWh
Vanaf 18.00u piekt ie weer> 1.191 KWh
Uiteindelijk "maar" een dag opbrengst van 6.07

Heeft dit puur met warmte te maken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
The Wizard schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 10:08:
[...]

Het valt me op dat veel mensen direct vanuit de omvormer de statistieken halen, dat geeft toch een behoorlijk vertekend beeld met het totaal opbrengst. Ik meet vanuit de meterkast met een kWh meter en een Arduino. Die laatste per cm's in de meterkast met 6 mm2 geeft verwaarloosbare verliezen, maar alles daar tussenin zijn significant.
hallo Wizard,
Zou ik je source code eens mogen zien van je Arduino.
Ik zelf heb een en ander in Visual Basic geschreven met een Netduino, ook vanuit de meterkast.
Joop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
JakeNL schreef op maandag 23 juli 2012 @ 22:40:
[...]
Wordt vervolgd.
Hmm, interessant! Ben benieuwd naar de ontwikkelingen...

Ik heb iig de mail gestuurd, en daarin ook mede gedeeld dat er meerdere mensen last hebben van dit probleem.

Trouwens zie ik het nu ook alweer fout gaan, de productie van 8 uur is een stuk hoger dan 9 uur ;( Die "Beta" vermelding op de monitor site is iig niet voor niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Niet online
JoopC schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 10:52:
[...]

hallo Wizard,
Zou ik je source code eens mogen zien van je Arduino.
Ik zelf heb een en ander in Visual Basic geschreven met een Netduino, ook vanuit de meterkast.
Joop
Zou ook graag de arduino code zien :-)

Ik lees nu met Visual basic een Velleman K8055 IO board uit in de meterkast.

Zou dit graag met een jeenode ( arduino kloon met RF) willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Dit kan geen toeval zijn:

Ik had gisteren en vandaag rond 10:08-10:12 een dip van zo een 800 watt.
geen wolkje, niks.....
Wat is het technische verhaal hierachter, weet iemand dit?

Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/dip.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
JoopC schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 11:02:
Dit kan geen toeval zijn:

Ik had gisteren en vandaag rond 10:08-10:12 een dip van zo een 800 watt.
geen wolkje, niks.....
Wat is het technische verhaal hierachter, weet iemand dit?
vogel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Nee, geen vogel.

de panelen liggen er warmpjes bij:

Afbeeldingslocatie: http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/panelen.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 15:11
@ Joopc
Toevallig daar heb ik ook vaker last van. Rond 9:30. De dip is meer een afvlakking bij mij.
Vaak komt het bij zonnige dagen voor. Althans bij zonnige dagen valt het op.

http://www.suntrol-portal.../chart/Area2D#content_nav

[ Voor 20% gewijzigd door internet4me op 24-07-2012 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Tijd voor een webcam die mee gelogd wordt ............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Hier ook een record gister.
.
7.005kWh opgewekt
5.838kWh/kWp

Erg tevreden over de prestaties van de canadians en de SMA

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
internet4me schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 11:20:
@ Joopc
Toevallig daar heb ik ook vaker last van. Rond 9:30. De dip is meer een afvlakking bij mij.
Vaak komt het bij zonnige dagen voor. Althans bij zonnige dagen valt het op.

http://www.suntrol-portal.../chart/Area2D#content_nav
Mogelijk een "feed in" probleem met de AC power. ( kan je de DC ook zien? ) dipje in het net ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
WoudseHoeve schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 11:23:
[...]

Mogelijk een "feed in" probleem met de AC power. ( kan je de DC ook zien? ) dipje in het net ?
Dit kan geen toeval zijn, we hebben beide bijna op de minuut nauwkeurig......
Ze willen mijn electra niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Ik heb een kWh meter in de meter kast, het verschil tussen de omvormer (1266kWh) en de kWh meter (1260.5kWh) is niet erg groot en mogelijk heeft het te maken met het eigen verbruik van de omvormer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Niet online
PurpleBlue schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 09:11:
Wij hebben via een lokale actie ook zonnepanelen besteld. (2500wp)
We hadden een offerte liggen voor:

9x Suntech 250S-20/WD Mono Black
1x installatie

prijs: € 5030,-

De vrouw heeft nog even gebeld om een extra zonnepaneel erbij te doen, en had de offerte getekend met 10 panelen.

Echter stond er nu op de offerte:

10x JA Solar Black 250 Mono modules
1x installatie

prijs: € 5179,-

Kwa prijs is de laatste offerte 149 euro duurder.
Moet ik nu gaan bellen voor de Suntech? of zijn de Ja Solar panelen ook goed?
Verder nog adviezen?

Nu maar op zoek naar een manier voor dataloggen :)
Kan iemand hier een antwoord op geven? Kan ik er vandaag nog achteraan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:46
Goeiedag zeg... een forum is geen antwoordautomaat waar je een muntje ingooit en waar meteen een antwoord uitrolt... :/

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Niet online
JeroenH schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 11:37:
Goeiedag zeg... een forum is geen antwoordautomaat waar je een muntje ingooit en waar meteen een antwoord uitrolt... :/
Klopt, je hebt helemaal gelijk :)
Maar aangezien mijn vrouw al heeft getekend, kan ik het wellicht nog aan laten passen voordat het op het dak ligt, en het niet meer aangepast kan worden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JoopC schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 11:20:
[...]

Nee, geen vogel.

de panelen liggen er warmpjes bij:

[afbeelding]
Ik weet niet meer zeker of de volgende vragen al eens zijn gesteld :
- Zit er verschil in productie tussen de Black Panels (zwarte panelen) en de blauwe panelen? Deze vraag stel ik, omdat de kleur zwart meer warmte aantrekt dan blauw voor mjn gevoel.
- Klopt mijn gevoel? Zodra het warmer en de vol er vol op schijnt, heb je dan productie verschillen als je hetzefde soort paneel (240Wp bijvoorbeeld) naast elkaar legt?

Tot zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosGieros
  • Niet online
PurpleBlue schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 11:40:
[...]

Klopt, je hebt helemaal gelijk :)
Maar aangezien mijn vrouw al heeft getekend, kan ik het wellicht nog aan laten passen voordat het op het dak ligt, en het niet meer aangepast kan worden. ;)
Lijken me beide ook toch nog een redelijk prijzige offertes als je het omrekend naar eur/wp?

Rapapa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Niet online
LosGieros schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 12:05:
[...]

Lijken me beide ook toch nog een redelijk prijzige offertes als je het omrekend naar eur/wp?
Ohw :|, tis via de gemeente een actie, dus dan ga je er wel een beetje vanuit dat het voordelig is 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
@PurpleBlue,

Ik betaalde voor 10 van de zelfde Suntech panelen plus Power-One 3.0 omvormer plus bevestigings materiaal
Begin dit jaar 4775 euro.
Ik hoop dat ze het voor dit bedrag op je dak leggen en dat de extra groep geregeld word?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Niet online
PvPower schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 12:14:
@PurpleBlue,

Ik betaalde voor 10 van de zelfde Suntech panelen plus Power-One 3.0 omvormer plus bevestigings materiaal
Begin dit jaar 4775 euro.
Ik hoop dat ze het voor dit bedrag op je dak leggen en dat de extra groep geregeld word?
Ja, installeren op dak, en installeren nieuwe groep in de meterkast via een erkend installatiebureau.
Edit: zie ook: http://www.de-a.nl/zonnepanelen/de-pakketten/

[ Voor 6% gewijzigd door PurpleBlue op 24-07-2012 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Laatst online: 00:16
Doen! over een jaar ben je de aanschafprijs allang vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
@PurpleBlue,

Dan komt de prijs al een stuk redelijker uit.
Maar als je het op een plat dak legt kan je het makkelijk zelf doen.
Voor eind februari had ik nog nooit zonnepanelen van dicht bij gezien maar alles laf er in een dag op en was aan gesloten.
Een schuin dak is een ander verhaal, alleen zelf doen als je denkt dat je het veilig kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

PurpleBlue schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 11:29:
[...]

Kan iemand hier een antwoord op geven? Kan ik er vandaag nog achteraan ;)
Anders een belletje naar de leverancier?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Niet online
De installatie komt op schuin dak, gericht op het zuiden.

Wat is jullie ervaring/mening van de JA Solar Black 250 Mono t.o.v de Suntech 250S-20/WD Mono Black?

[ Voor 10% gewijzigd door PurpleBlue op 24-07-2012 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
@PurpleBlue,

Sorry ik heb niet de Mono Black versie van Suntech maar de gewone blauwe maar dat zal voor de prijs niet echt veel uitmaken.
JA Solar ken ik niet Maar ik ben erg tevreden over de Suntech panelen.
Heb je ge Googled op JA Solar?
Om gebruiker ervaringen te vinden?

[ Voor 4% gewijzigd door PvPower op 24-07-2012 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon303
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-03 09:10

Leon303

1060 Wp

Ja solar schijnt wel een a-paneel te zijn. Maar goed over een paar honderd euro niet moeilijk doen. Plaatsen die hap!

Bankable, maar goed ok dat schijnt tegenwoordig niks uit te maken

http://www.olino.org/wp-c...ads/2011/11/Weisslist.pdf

[ Voor 38% gewijzigd door Leon303 op 24-07-2012 13:01 ]

1060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 23:27

Franko P.

Hit it.

Wat ik me nu afvraag, lees hier regelmatig dat er hier en daar nog een paneeltje bij wordt gelegd. Hoe doen jullie dat met de omvormer dan?

Ik ben aan het wachten op mijn bestelling van 12 panelen met omvormer, maar er werd me al bijverteld dat als ik meer panelen wil gaan leggen ik die panelen nu moet bestellen ivm omvormer.
Ik had al bedacht om een zwaardere omvormer te kopen en dan in de loop der jaren hier en daar nog wat panelen bij te kopen, maar dat zou niet gaan?

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Franko P. schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 13:10:
Wat ik me nu afvraag, lees hier regelmatig dat er hier en daar nog een paneeltje bij wordt gelegd. Hoe doen jullie dat met de omvormer dan?

Ik ben aan het wachten op mijn bestelling van 12 panelen met omvormer, maar er werd me al bijverteld dat als ik meer panelen wil gaan leggen ik die panelen nu moet bestellen ivm omvormer.
Ik had al bedacht om een zwaardere omvormer te kopen en dan in de loop der jaren hier en daar nog wat panelen bij te kopen, maar dat zou niet gaan?
Een vaak terugkomende vraag. Zoek even in dit topic, dan vind je voldoende antwoorden. Kort gezegd is het inderdaad meestal niet mogelijk om naderhand zomaar panelen toe te voegen. Technische verhaal, maar denk aan andere paneelspecificaties, MPP's, stringspanning etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 23:27

Franko P.

Hit it.

Dat technische verhaal heb ik inderdaad meegekregen, vond het daarom zo vreemd dat hier regelmatig wordt gesproken over "een paneeltje bijleggen".

Btw, iemand bekend met Astronergy panelen?
Goede/slechte ervaringen mee?

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Franko P. schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 13:25:

Even een paar pagina's teruglezen, is kort geleden nog behandeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
Dat technische verhaal heb ik inderdaad meegekregen, vond het daarom zo vreemd dat hier regelmatig wordt gesproken over "een paneeltje bijleggen".

Bij string omvormers gaat dat inderdaad moeilijk, bij micro-omvormers kan doorgaans makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

Dat "paneeltje bij leggen" betekend vaak dat met het zonne-virus te pakken heeft gekregen en de laatste beschikbare ruimtes nog vol legt met panelen. Maar dan wel op een nieuwe omvormer of op een string met mpp die nog niet werd gebruikt.

Als je een grotere omvormer wil kopen als je direct nodig hebt moet je die wel per string met mpp vol leggen. Er is wel een efficiency penalty als de omvormer (veel) groter is als het vermogen van de panelen. Hij heeft dan gewoon wat meer verlies.
Je moet dus nooit verschillende typen panelen in serie zetten (op een string). Ze hebben liefst zelfs met oplopende serie nummers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Bij ons staat hij er ook mooi op en vandaag lijkt ook weer een mooie te worden :)
http://www.frijmann.nl/pvlog/index_mono.php

De kWh/kWp viel me, voor gisteren, met 5,3 alleen wat tegen.
Wat dan wel weer leuk is;
Gisteren was het "perfecte zon moment" bepaald op 2012-07-23 15:55:00 en dat klopte op een paar minuten na EN voor gisteren stond het geschat vermogen ook (net als vandaag) op +/- 18-19 kWh en daar zat ik ook netjes in de buurt.

Ben benieuwd voor vandaag:
Zon-tijd: 16:10
kWh staat nu op: +/- 18.43kWh

Van de week kwam ik ook nog een knap staaltje installatie werk tegen:
Afbeeldingslocatie: http://www.filedump.net/dumped/knutselwerk1343130926.png
Het geheel staat op Z/ZW

[ Voor 29% gewijzigd door Freemann op 24-07-2012 14:13 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Freemann schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 13:59:
Bij ons staat hij er ook mooi op en vandaag lijkt ook weer een mooie te worden :)
http://www.frijmann.nl/pvlog/index_mono.php

De kWh/kWp viel me, voor gisteren, met 5,3 alleen wat tegen.

[afbeelding]
Niet echt een genot om naar te kijken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhijman
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09 08:48
revolution-nl schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 14:07:
[...]

Niet echt een genot om naar te kijken :X
Zo, als dat er zo bij mij uit zou zien heb ik problemen met de vrouw 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
Die van mij is niet moeilijk maar hier zou de WAF toch op denk ik wel van zich doen spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosGieros
  • Niet online
Niet heel strak gelegd ook...

Rapapa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
Dat is wel weer goed voor de koeling, verder ziet het er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosGieros
  • Niet online
PvPower schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 14:30:
Dat is wel weer goed voor de koeling, verder ziet het er niet uit.
Bedoelde strak in de zin van recht. Lijkt schots en scheef te staan sommige :+

Rapapa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
Zeker geen visitekaartje voor zonnestroom...
wel een stok voor welstandscommissie om mee te slaan :(

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
@LosGieros,

Oke
Vraag me af hoe dat komt je ziet toch duidelijk de bevestiging rails zitten.
Het moet toch niet al te moeilijk zijn om het daar een beetje netjes op te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
wellicht niet een waterpas meegenomen om de panelen daadwerkelijk in lijn te houden/leggen?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

PurpleBlue schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 12:25:
De installatie komt op schuin dak, gericht op het zuiden.

Wat is jullie ervaring/mening van de JA Solar Black 250 Mono t.o.v de Suntech 250S-20/WD Mono Black?
Ervaring niet. Maar JA Solar is 's werelds op twee na grootste cellen producent. Die zelf ook panelen zijn gaan maken. En een goede reputatie heeft, net als Suntech.

Waarschijnlijk lood om oud ijzer. Gewoon "goed" spul. Vraag wel alle flashdata op (eisen), en vraag in een e-mail aan de producent of die panelen daadwerkelijk van hen afkomstig zijn. Er wordt nl. nogal wat gefraudeerd met Chinese merk modules. Dus: terugkoppelen naar producent, met de flashdata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:50

swat!

computeraar

.

[ Voor 122% gewijzigd door swat! op 24-07-2012 22:48 . Reden: ik ga het gewoon doen! ]

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Freemann schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 13:59:
[afbeelding]
Het geheel staat op Z/ZW
... en dan zitten ze hier te zeuren over dat fraaie staaltje Aufständerung in Karinthië.

Stelletje mietjes... >:)

Pagina: 1 ... 112 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.