Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 111 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.548.048 views

Onderwerpen

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04-2025
@JanJeen dat valt nog binnen de marge, lees dit even door: http://www.solarwebsite.n...op-een-elektrische-groep/

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:57
Speksteenkachel schreef op zondag 22 juli 2012 @ 23:45:
Als er een kortsluiting ontstaat in de TL lamp kan er meer stroom gaan lopen dan de 16A waar de groep mee is afgezekerd.
Immers 16A uit het net met daar bij opgeteld het vermogen dat uit de omvormer komt.
Bij een aftakking zijn grotere stromen mogelijk, maar bij het plaatsen van een kleine onderverdeler met een LS van 16A B-kar voor inverter en een LS van 16A of kleiner voor de TL gaan er geen grotere stroom lopen dan nu met alleen de TL in bijzondere situatie. De selektiviteit is er dan niet t.o.v. van de LS in de groepenkast.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Verwijderd

S.Death schreef op zondag 22 juli 2012 @ 21:55:
[...]

Onzin, panelen op het oosten of westen kunnen prima. Zij hebben nog steeds een 80% rendement over t.o.v. pal zuid. Zijn meer dan genoeg voorbeelden hier en op de verschillende statistieken sites te vinden van oost-west orientaties. Sterker nog een oost west orientatie kan zelfs gunstiger zijn omdat je beide daken kunt volleggen met panelen. De noord kant heeft een rendement van 40-50%.
Klopt! Bij een lage hellingshoek is er nog veel minder verschil. Ik heb op het dak west oost opstelling, met een dakhelling van maar 15 graden. Zijn aan het twijfelen geweest om de panelen richting zuid te hellen, maar volgens deskundigen waaraan wij advies gevraagd hebben, verzekerden ons dat over het gehele jaar de productieverschillen marginaal, of zelfs beter zouden zijn.

• S.Death
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-12-2025
Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2012 @ 00:02:
[...]

Klopt! Bij een lage hellingshoek is er nog veel minder verschil. Ik heb op het dak west oost opstelling, met een dakhelling van maar 15 graden. Zijn aan het twijfelen geweest om de panelen richting zuid te hellen, maar volgens deskundigen waaraan wij advies gevraagd hebben, verzekerden ons dat over het gehele jaar de productieverschillen marginaal, of zelfs beter zouden zijn.
Inderdaad, jammer dat het fabeltje nog steeds leeft terwijl dit tegenwoordig eigenlijk niet meer van belang is.

PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org

Verwijderd

Ik lees deze dag, dat men denkt om zonne-panelen op een bestaande groep aan te sluiten, waar ook een wasmachine en een droger op aangesloten is.

Maak a.u.b. een aparte groep aan voor de PV installatie en ga niet goochelen met Amperes e.d. Ik vind, dat je dan gaat vragen om problemen.

Ik snap wel, dat je liever op een groep aansluit, die er al is,omdat je dan niet je huis moet verbouwen. Dan nog zeg ik : Maak een aparte groep voor je PV installatie. Dat is het veiligst voor iedereen in jullie huis.

Verwijderd

Na een dag mooi weer 82,291kWh opgewekt, totaal nu sinds vrijdagmiddag 172,739kWh. Hoogste piek zit op 12kw, zaterdagmiddag om 15:40. Is niet slecht lijkt me, met 40 panelen west en 18 op oost(240wp), en een max van 14,21kWp(STP 12000).

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

En verbruik je ook zoveel of geef je het allemaal weg?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-01 22:17

MXL

Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2012 @ 00:16:
Ik lees deze dag, dat men denkt om zonne-panelen op een bestaande groep aan te sluiten, waar ook een wasmachine en een droger op aangesloten is.

Maak a.u.b. een aparte groep aan voor de PV installatie en ga niet goochelen met Amperes e.d. Ik vind, dat je dan gaat vragen om problemen.

Ik snap wel, dat je liever op een groep aansluit, die er al is,omdat je dan niet je huis moet verbouwen. Dan nog zeg ik : Maak een aparte groep voor je PV installatie. Dat is het veiligst voor iedereen in jullie huis.
Dat snap ik ook, maar ik zat daarover te speculeren. Ik snap dat er meer dan de maximale 16 ampere door die groep kan gaan, daarom de oplossing om ter plaatse die groep weer onder te verdelen in twee aparte groepen gezekerd en wel. zo kan je dan dus nooit boven die 16 ampere komen.

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-01 23:13
MXL schreef op maandag 23 juli 2012 @ 07:39:
Dat snap ik ook, maar ik zat daarover te speculeren. Ik snap dat er meer dan de maximale 16 ampere door die groep kan gaan, daarom de oplossing om ter plaatse die groep weer onder te verdelen in twee aparte groepen gezekerd en wel. zo kan je dan dus nooit boven die 16 ampere komen.
Verzoek: post eens een plaatje van de situatie zoals jij hem in gedachten hebt, dan zal ik aangeven hoe en waar er meer dan 16/18,25A kan lopen.

Mijn punt is simpel: er zijn allerlei creatieve oplossingen te bedenken die in de praktijk echt wel veilig zijn. Maar als je huis om wat voor reden dan ook affikt, en je verzekeringsmaatschappij zoekt een handvat om niet uit te hoeven keren dan kan dergelijk knutselwerk ze een mooie mogelijkheid bieden. De kans is klein, minuscuul klein zelfs denk ik, maar ga jij het risico nemen? En vertel je het ook je buren even? Een kabel trekken is even gekloot, maar dat ben je zo weer vergeten.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• BierTor
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 09:27
zonnigtype schreef op zondag 22 juli 2012 @ 22:49:
[...]

Niet "maximaal". Ze zijn geflasht onder STC condities, en dat is bij 1.000 Watt instraling bij celtemperatuur 25 graden C.

Verder heb je byzondere panelen, zoals je ook in de officiële handleiding had kunnen lezen:

[...]

[...]

Je doelt op deze passage?

[...]

Dat lees ik niet als "125% rendement" van je modules.

Het effect van de hoge output van de modules zal mogelijk niet heel lang duren. Alle dunnelaag modules kennen dat effect. Direct na ingebruikname hebben ze een relatief hoge output (gemeten in Watt DC, vandaar dat je omvormer zulke hoge "pieken" laat zien, na omzetting in AC). Maar na verloop van tijd stabiliseren ze op een lager niveau, wat mogelijk neerkomt op de opgegeven STC waarde. Ik ben benieuwd hoe lang dat duurt bij je mooie Solar Frontier (= volle dochter van de Japanse Shell afdeling...) dunnelaag paneeltjes.
Daar ben ik zelf dan ook benieuwd naar. Is er al iets over bekend hoe snel deze afname kan optreden?
Heb nog even het rendement nagekeken in de handleiding staat -5% tot +10% rendement.
Merk dus wel dat als het warm is, zoals gisteren hij de piek niet haalt. Als het kouder is haalt hij deze piek wel.
Zal het meteen aanpassen.

Verwijderd

artikel uit intech (alleen maar lastig al die zelfopwekkers)

Hoge vermogens teisterden elektriciteitsnet (13-7-2012)
Tot twee keer toe heeft Tennet moeten ingrijpen op het nationale lichtnet. Netbeheerder Tennet kondigde afgelopen week tot twee keer een 'niet normale toestand' af op het net.

Deze uitzonderingspositie werd ingenomen omdat windmolens tijdelijk zorgden voor de aanvoer van grote vermogens. Een opeenvolging van kleine incidentjes zorgden vervolgens voor de niet-normale situatie.

Tennet heeft in reactie op de ontwikkelingen toen de Nederlands-Duitse stroommarkt tijdelijk stilgelegd. Dat zorgde voor verbetering, meldt Energeia.

Op 24 juni werden ook al onverwacht hoge spanningen vastgesteld op het net. Omdat ook andere buitenlandse netten te kampen hadden met hoge spanningen, kon deze niet worden weggevoerd. Wat uiteindelijk de oplossing heeft gebracht, is niet bekendgemaakt.

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Tsjah, kwestie van beter aanpassen aan nieuwe ontwikkelingen dus.

[ Voor 3% gewijzigd door woekele op 23-07-2012 10:04 ]

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2012 @ 10:01:
alleen maar lastig al die zelfopwekkers
Windparken zijn 'zelfopwekkers'?

Als de nood echt aan de man is, kan je het overschot altijd de grond in jagen, maar ja - wel zonde natuurlijk.

[ Voor 23% gewijzigd door Dreamvoid op 23-07-2012 10:10 ]

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-01 14:16

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Laatst een Tennet vertegenwoordigster op BNR gehoord. Klagen over de Duitsers die energie uit Noord Duitsland naar het Zuiden willen hebben (Beieren is netto gebruiker) en daarvoor 'ons' net gebruiken omdat het Duitse net het niet aan zou kunnen.

En dus zetten wij 2 &^*%-centrales aan de Eemshaven en wordt er nog meer Noord-Zuid transport vereist.
En moeten wij meer en een heel lelijk bovengronds net erbij zetten (traject stond laatst in de krant, dwars door het Friese merengebied).

Is dat nu planning?

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West. Batterij 11,2 kWh

• Dreamvoid
  • Niet online
Tennet klaagt daar uiteraard over (kost geld), maar dat is nou eenmaal het gevolg als je met zijn allen afspreekt om 1 aan elkaar geknoopt Europees supergrid te bouwen zodat je opwek verder weg van je gebruikers kan realiseren. Als het efficienter is om windstroom via NL naar zuid-Duitsland te voeren, dan gebeurt dat. Als het geld kost dan moeten er idd wat centen geschoven worden tussen DE en NL, maar goed dat is een onderhandelingsspel tussen de overheden.

Je kan wel roepen "planning" maar dat is lastig als Merkel per decreet een groot deel van de Zuid-Duitse opwek afschakelt. Maar goed, ook in Duitsland weten ze dat de buurlanden niet onverdeeld blij zijn met de Atomausstieg.

Extra Noord-Zuid capaciteit (en de bijbehorende hoge nettarieven) is een van de minder leuke bijwerkingen van de Europese transitie naar duurzaam en de groei van Noordzee wind productie en balancering door Noorse hydro.

[ Voor 55% gewijzigd door Dreamvoid op 23-07-2012 10:49 ]

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-01 16:06
Naar aanleiding van een vraag over de nauwkeurigheid van de kWh logger in een Kostal Piko heb ik gisteravond de stand opgenomen van de externe kWh meter die ik achter mijn Piko 10.1 heb gemonteerd. Sinds installatie heeft de Piko intern 1266 kWh gelogd en de externe (LCD) kWh meter geeft 1260,5 aan.
Die afwijking valt alles mee, ik zal in de gaten houden of de absolute afwijking groter of kleiner word.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Verwijderd

Afgelopen zondag was het de hele dag goed zonnig. Is het nu normaal dat ik toch een lagere piek had dan zaterdag, welke verliep met veel minder zon, en meer bewolking.
Grafiekjes maken is inderdaad vrij simpel ja
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/6yAZP.jpg

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
WoudseHoeve schreef op maandag 23 juli 2012 @ 10:54:
Naar aanleiding van een vraag over de nauwkeurigheid van de kWh logger in een Kostal Piko heb ik gisteravond de stand opgenomen van de externe kWh meter die ik achter mijn Piko 10.1 heb gemonteerd. Sinds installatie heeft de Piko intern 1266 kWh gelogd en de externe (LCD) kWh meter geeft 1260,5 aan.
Die afwijking valt alles mee, ik zal in de gaten houden of de absolute afwijking groter of kleiner word.
dat is ook wat ik ongeveer zie op mijn power-one.
het verschil is niet zo groot maar op jaar basis toch wel iets.
power-one 678kWh.
meterkast 662kWh
(maar er is ook nog kabel verlies.)
Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2012 @ 11:33:
Afgelopen zondag was het de hele dag goed zonnig. Is het nu normaal dat ik toch een lagere piek had dan zaterdag, welke verliep met veel minder zon, en meer bewolking.
panelen worden nu een stukje warmer waar door voltage wat lager is en iets minder hoge pieken.
maar opbrengst is niet fout natuurlijk. :)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

Ja, was een beetje oostindisch blind denk ik, had niet opgemerkt dat ik het uit bovenstaande reacties had kunnen halen :D

• migjes
Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2012 @ 11:38:
Ja, was een beetje oostindisch blind denk ik, had niet opgemerkt dat ik het uit bovenstaande reacties had kunnen halen :D
pv blindheid :*) .
bekend verschijnsel bij mensen waar de elektronen eindelijk de goede kant op stromen ;)
het zal wel met de euforie te maken hebben.
(wacht maar eens tot het voorjaar, nog hogere pieken. ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 23-07-2012 11:44 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• JeroenH
migjes schreef op maandag 23 juli 2012 @ 11:41:
bekend verschijnsel bij mensen waar de elektronen eindelijk de goede kant op stromen ;)
Pas maar op met dat soort opmerkingen, een tijd terug heb ik nog onbedoeld absolute verwarring gezaaid door het zo te omschrijven ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• WoudseHoeve
Stromen de elektronen ze er nu in of uit >:)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Verwijderd

Rol-Co schreef op maandag 23 juli 2012 @ 05:40:
En verbruik je ook zoveel of geef je het allemaal weg?
Een hoop word er verbruikt. Maar heb wel iets overproductie. Er is een boer hier vlakbij met plannen voor 130kWp, +- 500 panelen. Hoe gaat zoiets nu, contract met energiebedrijf ofzo?

• migjes
WoudseHoeve schreef op maandag 23 juli 2012 @ 11:50:
Stromen de elektronen ze er nu in of uit >:)
volgens mij wisselt dat af op 50Hz >:)

@jeroenh
oeps.

ik ga mijn vaatwasser maar eens vullen, bijna genoeg W om hem te kunnen draaien :)

[ Voor 16% gewijzigd door migjes op 23-07-2012 11:55 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:35

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2012 @ 11:33:
Grafiekjes maken is inderdaad vrij simpel ja
[afbeelding]
Had ook het idee dat de panelen gister iets lager piekte. Zal door de hogere cel temperatuur komen.
Desondanks gister een mooie 6.8kw opgewekt (5.667kWh/kW) :9

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• JeroenH
Geintje :) (hoewel de verwarring een paar maandjes terug echt was :P )

• migjes
JeroenH schreef op maandag 23 juli 2012 @ 11:58:
[...]

Geintje :) (hoewel de verwarring een paar maandjes terug echt was :P )
lol

das waar ook. had hem wel gelezen maar wist niet meer waar het op uit liep.

(vaatwasser is gevuld, nog 200W geduld nodig.)

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
revolution-nl schreef op maandag 23 juli 2012 @ 11:57:
[...]

Had ook het idee dat de panelen gister iets lager piekte. Zal door de hogere cel temperatuur komen.
Ik heb een technische vraag:
Ik had gisteren ook bijna 6kWH/KW , krijg het niet beter.
Maar wat kunnen we hier nu uit opmaken. Slecht/matig/goed of ....Weet ik veel.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
revolution-nl schreef op maandag 23 juli 2012 @ 11:57:
[...]

Misschien is het goed om de zonnepanelen te koelen met de wind. Hier een ontwerp welke de wind netjes kan concentreren op het dak :Y

Afbeeldingslocatie: http://d3oeu2l8qd7s1b.cloudfront.net/284537-972484-7.jpg

Zou dat helpen een windhapper die de wind van verschillende kanten kan opvangen en deze geconcentreerd onder/over de zonnepanelen leidt voor natuurlijke ventilatie/koeling :? :? :? :?
Bestaat zoiets voor bovenop een schuin of plat dak?

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:03

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

JoopC schreef op maandag 23 juli 2012 @ 12:42:
[...]
Ik had gisteren ook bijna 6kWH/KW , krijg het niet beter.
Maar wat kunnen we hier nu uit opmaken. Slecht/matig/goed of ....Weet ik veel.
Daarvoor is een site als sonnenertrag.de waar je kan vergelijken met andere installaties. Maar bijna 6 kWh/kWp lijkt mij netjes. Ik had gistermiddag toch wat bewolking en ben uiteindelijk op 5,51 kWh/kWp uitgekomen (Groningen, ZZO, 35° helling). Vandaag moet ik toch met gemak boven de 6 kWh/kWp uitkomen.

Nu al bijna 20 GW in Duitsland!
PV opbrengst Duitsland 23 juli 2012

[ Voor 17% gewijzigd door antonboonstra op 23-07-2012 12:56 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nu met de subsidie en ons stroomverbruik ziet mijn pa het op zich wel zitten om ook wat zonnepanelen te plaatsen, we hebben een schuur die op zuid ligt. Geen zicht op het dak, waardoor het niets afdoet aan het uiterlijk. Gisteren even over gehad, van de week maar eens kijken wat de kosten en benodigdheden zijn :)

• PvPower
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05-2025
@antonboonstra,

Ik vraag het me af of we wel hoger kunnen eindigen dan zondag het is tenslotte ook warmer.
Zondag eindigde ik op 5,94kWh/kWp dit ook met de nodige wolkjes en soms wolken die over trokken.
Maar we zullen het wel zien aan het einde van de dag.

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

PvPower schreef op maandag 23 juli 2012 @ 13:04:
@antonboonstra,

Ik vraag het me af of we wel hoger kunnen eindigen dan zondag het is tenslotte ook warmer.
Zondag eindigde ik op 5,94kWh/kWp dit ook met de nodige wolkjes en soms wolken die over trokken.
Maar we zullen het wel zien aan het einde van de dag.
Gister toch iemand die 6.912kWh/kW geoogst heeft :o

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=9485&sid=7680

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• PvPower
@revolution-nl

Dat is echt veel!
Ik zou wel willen weten wat die voor installatie heeft liggen en waar.
Ik zit zelf al gunstig in Noord-Holland dicht bij de kust.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:03

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

PvPower schreef op maandag 23 juli 2012 @ 14:36:
@revolution-nl

Dat is echt veel!
Ik zou wel willen weten wat die voor installatie heeft liggen en waar.
Ik zit zelf al gunstig in Noord-Holland dicht bij de kust.
16 keer 160W (type n.b.) op een Chint in Gouda

Groot nieuws! Nederland heeft meer PV dan Duitsland :+
(typisch voorbeeldje van verkeerde conclusies trekken uit willekeurige getallen)

[ Voor 20% gewijzigd door antonboonstra op 23-07-2012 14:45 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-01 13:36
Die 6.912? (afgerond 6.9)
Dat is toch een getal op de meter van de omvormer ?

Als ik het zo ziet is het toch redelijk normaal of het ik het mis....

• PvPower
@Erwinvz1,

De omvormers die ik ken (ik geeft toe dat zijn er niet zo veel) geven niet de kWh/kWp weer.
Maar misschien kent iemand hier er wel een paar die dat doen.

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-01 13:36
PvPower schreef op maandag 23 juli 2012 @ 14:51:
@Erwinvz1,

De omvormers die ik ken (ik geeft toe dat zijn er niet zo veel) geven niet de kWh/kWp weer.
Maar misschien kent iemand hier er wel een paar die dat doen.
Okee.
Ik zie namelijk:
Generated 17.696kWh
Efficiency 6.912kWh/kW

Je wilt toch niet zeggen dat hij 39procent omzet naar werkelijke energie?
Ik zie bij mij thuis ook altijd een getal erop en dat is hoger dan zijn waardes. (met kleinere installatie)

• WoudseHoeve
Erwinvz1 schreef op maandag 23 juli 2012 @ 14:56:
[...]
Okee.
Ik zie namelijk:
Generated 17.696kWh
Efficiency 6.912kWh/kW

Ik zie bij mij thuis ook altijd een getal erop en dat is hoger dan zijn waardes. (met kleinere installatie)
Het gerefereerde getal is kWh/kWp en die op de omvormer is de basis niet de kWp maar de max kW van de omvormer ?
Kan nog al schelen.....

• Dreamvoid
  • Niet online
antonboonstra schreef op maandag 23 juli 2012 @ 14:43:
(typisch voorbeeldje van verkeerde conclusies trekken uit willekeurige getallen)
Als je die site bekijkt moet je je panelen op Noord uitrichten, statistisch de meeste opbrengst! :+

[ Voor 4% gewijzigd door Dreamvoid op 23-07-2012 15:03 ]

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-01 17:13
zonnigtype schreef op zondag 22 juli 2012 @ 14:59:
Eventjes voordat we aardappelen gaan rooien:

Speciaaltje voor Speksteenkachel.

Solar Kärntner art.

Fotoreportage "zonne-energie in Karinthië", encounters tijdens onze wandelvakantie.

Enjoy!

[afbeelding]
prachtige reportage, jammer dat een dak van een hollandse tussen woning zo snel vol zit, mijn handen jeuken om er nog wat thermische panelen bij te plaatsen.

helaas is daar geen plaats meer voor.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Erwinvz1 schreef op maandag 23 juli 2012 @ 14:56:
[...]

Okee.
Ik zie namelijk:
Generated 17.696kWh
Efficiency 6.912kWh/kW

:?
6.912kWh/kW betekend niets meer en minder dan dat er 6.9kwh is opgewekt per 1000wp.
In dit geval is de installatie 2560wp wat inderdaad een totale opbrengst betekend van 17.6kwh

Arme metdezon medewerkers, Nederland op zijn smalst.
http://www.zonnepanelen.n...e-aanvraag-niet-gehonoree

[ Voor 23% gewijzigd door revolution-nl op 23-07-2012 15:12 ]

• JeroenH
JakeNL schreef op maandag 23 juli 2012 @ 15:08:
prachtige reportage, jammer dat een dak van een hollandse tussen woning zo snel vol zit, mijn handen jeuken om er nog wat thermische panelen bij te plaatsen.

helaas is daar geen plaats meer voor.
Verbruik omlaag brengen, dat heeft precies hetzelfde effect en kost vrijwel altijd minder! Maar ja, een nieuwe koelkast kopen of je sluipverbruik elimineren is minder 'sexy'....

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

revolution-nl schreef op maandag 23 juli 2012 @ 15:10:
[...]

Naar mijn inziens 6.912kWh/kW betekend niets meer en minder dan dat er 6.9kwh is opgewekt per 1000wp.
Ja. De vraag is dus: is die p van de grafiek afgesneden of heeft deze ook al last van de eenhedenproblemen?
Want 6.912kWh/kW slaat nergens op. Dat moet 6.912kWh/kWp zijn.
Dat dat op zo'n grote site fout staat. ;(

Signatures zijn voor boomers.

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-01 17:13
JeroenH schreef op maandag 23 juli 2012 @ 15:12:
[...]

Verbruik omlaag brengen, dat heeft precies hetzelfde effect en kost vrijwel altijd minder! Maar ja, een nieuwe koelkast kopen of je sluipverbruik elimineren is minder 'sexy'....
Idd sinds Ik ook panelen heb, word ik gauw als expert gezien. Mijn eerste vraag: "wat is je huidige verbruik?" leidt dan al snel tot een discussie over besparing. 9 van de 10x blijkt dat mensen liever een paar duizend euro s uitgegeven aan panelen, dan aan een verbruikmeter van 10 euro. ( om dezelfde reden als Jeroen al aangeeft.)
en... op panelen krijg je subsidie, op die verbruiksmeter niet. :)

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
MXL schreef op zondag 22 juli 2012 @ 22:00:
[...]
Maar terug naar mijn vraag, zou dat een reeele (lees goedgekeurde) oplossing zijn of niet.
JeroenH schreef op zondag 22 juli 2012 @ 22:57:
[...]
Ik denk van niet, omdat je nog steeds bij bijzondere storingen meer dan 16A in stukken leiding kunt krijgen (zoals hier beschreven). Mijn mening is simpel: geen risico nemen; aparte groep aanleggen zonder verdere verbruikers/stopkontakten. Over creatieve oplossingen met extra zekeringkastjes fantaseren achter je laptop is één ding, naast de rokende puinhopen van je huis juridisch vechten met je verzekeraar is iets anders... De kansen zijn klein, maar ga jij het risico nemen?

(Dat de oplossing in de praktijk veilig genoeg zal zijn zou best kunnen, maar ikzelf hebt het risico niet genomen. Onze 'grote' installatie zit op zijn eigen groep. Was ff gekloot destijds, maar dat ben ik nu allang weer vergeten.)
Wat is er creatief / onveilig / verzekeringtechnisch mis met een onderverdeler?
Gewoon toegestaan, mits je de onderverdeler zélf ook in de hoofdverdeler hebt afgezekerd.
Dus hoofdaansluiting -> hoofdzekering -> groepenkast -> eindgroepen + zekering van onderverdeler -> onderverdeler -> zekering voor PV + zekering voor was + zekering voor droger.

Zelf heb ik in de onderverdeler nog een hoofdschakelaar zitten. Weet niet of dat verplicht is, maar ik vond het wel handig.

edit: let wel even op de selectiviteit. Je hoofdaansluiting is (aanname) 25 A, dan zijn al je eindgroepen afgezekerd op 16A (=25/1,6). Dat houdt in dat je eindgroepen in de onderverdeler afgezekerd "moeten" zijn op 10A (=16 /1,6).

"moeten" is tussen aanhalingstekens, omdat deze selectiviteit niet verplicht is. Het is wél verdomd handig...Immers: als je alles (dus ook de eindgroepen in de onderverdeler) op 16A afzekert kan én je eindgroep én de zekering naar de onderverdeler eruitklappen. Het is dan lastig fouten opsporen.

[ Voor 14% gewijzigd door hansdegit op 23-07-2012 15:32 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• JeroenH
:( Mede daarom, stoppen met die subsidie-onzin.

En wat is het toch dat mensen liever voor sexy oplossingen als zonnestroompanelen kiezen dan effectieve oplossingen als besparing? Is het conspicuous consumption? Is het luiheid (gedragsverandering is veruit de meeste effectieve bespaaractie maar lijkt ook veruit het moeilijkst te bewerkstelligen)?
Maasluip schreef op maandag 23 juli 2012 @ 15:13:
Dat dat op zo'n grote site fout staat. ;(
Eenhedenfouten komen op de beste plekken voor ;)

-edit-

@Aparte groep voor 600+Wp PV-installatie: mijn verzoek was serieus; teken eens de situatie zoals je denkt dat het kan? Dan teken ik een storing in die er voor zorgt dat in die situatie ergens meer dan 18,25A kan lopen.

[ Voor 34% gewijzigd door JeroenH op 23-07-2012 15:42 ]

• hansdegit
Dit weekend ook op Texel (makkelijk PV oogsten daar) een zelfde discussie gehad.
"ik wil tóch iets doen voor het miljeu"
- HdG: "besparen is effectiever en goedkoper"

Ik kon lullen als Brugman...Ook de 12 jaar oude ketel was nicht im Frage... Er moest PV op het dak. Een totaalplaatje/plan is gewoon te lastig voor de gemiddelde consument.

edit:
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

[ Voor 10% gewijzigd door hansdegit op 23-07-2012 15:40 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Creatieve ondernemers zijn in NL voor ambtenaren uitermate bedreigend. Die "moet" je blijkbaar "kort" houden.
De burger is de lul, zoals altijd. Tja, wat wil je ook, met een "uit nood" geboren gelegenheids-subsidie die door EZ eleni ambtenaren in elkaar geflanst moest worden. Die hebben hun aandacht bij nukes, niet bij duurzaam...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• JeroenH
hansdegit schreef op maandag 23 juli 2012 @ 15:39:
Ik kon lullen als Brugman...Ook de 12 jaar oude ketel was nicht im Frage...
Moet je eens beginnen over de auto, da's pas lachen...

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JeroenH schreef op maandag 23 juli 2012 @ 15:43:
[...]

Moet je eens beginnen over de auto, da's pas lachen...
Inderdaad, maargoed dat is voor veel mensen toch een heilige koe. To be honest geld dit ook voor mij.

Mijn ouders zijn ook een mooi voorbeeld, verbruiken met zijn tweeen +4000kwh 8)7 en willen nu ineens PV terwijl ze nooit hebben nagedacht over de vele besparingen die te halen zijn in hun huishouden.

Ik heb ze meerdere malen gewezen op het standbye killers een gelijkstroom mechanische afzuiging, een schakeling voor de vloerverwarming pomp, oude koelkast/vriezer en LED verlichting maar ze zijn gewoon niet geinteresseerd.

Maaaar.............. nu willen ze ineens PV. Dat kletst namelijk zo lekker op verjaardagen en het geeft voor jezelf toch gevoel dat je duurzaam bezig bent.

Ik heb nog steeds de stille hoop dat door PV het energie bewustzijn groeit en dat ze door PV toch ook maatregelen gaan nemen aan de bespaar kant.

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-01 20:07
zonnigtype schreef op maandag 23 juli 2012 @ 15:40:
[...]

Creatieve ondernemers zijn in NL voor ambtenaren uitermate bedreigend. Die "moet" je blijkbaar "kort" houden.
De burger is de lul, zoals altijd. Tja, wat wil je ook, met een "uit nood" geboren gelegenheids-subsidie die door EZ eleni ambtenaren in elkaar geflanst moest worden. Die hebben hun aandacht bij nukes, niet bij duurzaam...
15. Wat als ik al voor 2 juli 2012 een deel van de zonnepanelen heb aanbetaald of ze al volledig heb betaald?
U komt niet in aanmerking voor de subsidie zonnepanelen voor particulieren als u al voor 2 juli 2012 een aanbetaling hebt gedaan of al volledig hebt betaald. U bent daarmee immers ook al een verplichting aangegaan.'

en dan nog raar opkijken als je het deksel opje neus krijgt? :X

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Carfanatic schreef op maandag 23 juli 2012 @ 15:50:
[...]

15. Wat als ik al voor 2 juli 2012 een deel van de zonnepanelen heb aanbetaald of ze al volledig heb betaald?
U komt niet in aanmerking voor de subsidie zonnepanelen voor particulieren als u al voor 2 juli 2012 een aanbetaling hebt gedaan of al volledig hebt betaald. U bent daarmee immers ook al een verplichting aangegaan.'

Die tekst stond er voor en op 2 Juli niet op de site. Bij Agentschapnl veranderd de contenct van de site bijna dagelijls.

• PvPower
@JeroenH,

Daar heb je er al een paar mee op de kast gekregen.
Ik heb op de laatste dag van februarie dit jaar mijn installatie ingeschakeld.
Maar bij de aanschaf heb ik er rekening mee gehouden dat ik ook de nodige apparatuur (17 jaar oud) wilde vervangen voor A++(+) en zo minder gaan gebruiken.
De vrouw overtuigd door met Plugwise te laten zien welke apparaten hoeveel gebruikten en wat vervangende apparaten in de A++(+) klasse gebruiken.

• thunder7
  • Laatst online: 13-01 10:35

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

JeroenH schreef op maandag 23 juli 2012 @ 15:36:

@Aparte groep voor 600+Wp PV-installatie: mijn verzoek was serieus; teken eens de situatie zoals je denkt dat het kan? Dan teken ik een storing in die er voor zorgt dat in die situatie ergens meer dan 18,25A kan lopen.
Als je nu in de schuur een subverdeelkastje ophangt met een 6A zekering voor de TL-balk en het stopcontact, en een 10A zekering voor de zonnepanelen, waar kan er dan meer dan 18,25A lopen? Ik ben wel benieuwd.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-01 20:07
revolution-nl schreef op maandag 23 juli 2012 @ 15:51:
[...]

Die tekst stond er voor en op 2 Juli niet op de site. Bij Agentschapnl veranderd de contenct van de site bijna dagelijls.
maar dat er op fraude zou worden gecontroleerd was wel duidelijk.

• zonnigtype

zonnigtype

Maar weer een leuk foldertje dan weer, van ANL. Daar zijn ze goed in.

https://www.agentschapnl....rlandse%20wetgeving_0.pdf

Wat zouden ze eigenlijk bedoelen met:
de trend van de afgelopen 10 jaar - een prijsstijging voor elektriciteit van het net van 5,2%

Owjaa. Als je dan persé kropje sla wilt salderen met je flat, moet je dan maar een verzoek indienen bij de minister om "een eigen net te mogen exploiteren" of zo. Ja, dat gaat opschieten, straks een paar duizend micronetjes binnen flats, en de opvolger van Verhagen die zich helemaal lam schrijft aan goedkeuringen... En proberen iedereen in die flats mee te krijgen met een leverancier waarmee 100% gesaldeerd gaat worden. En zo voorts.

Mensen schei s.v.p. uit met dat ambtelijke gepiel. Einspeise Gesetz. Jetzt!

Maar ja, dat willen de e-bedrijven niet. Want dan gaat het allemaal veel te hard. Krijgen ze koppijn van...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

revolution-nl schreef op maandag 23 juli 2012 @ 15:48:
[...]

Inderdaad, maargoed dat is voor veel mensen toch een heilige koe. To be honest geld dit ook voor mij.

Mijn ouders zijn ook een mooi voorbeeld, verbruiken met zijn tweeen 4000kwh 8)7 en willen nu ineens PV terwijl ze nooit hebben nagedacht over de vele besparingen die te halen zijn in hun huishouden.

Ik heb ze meerdere malen gewezen op het standbye killers een gelijkstroom mechanische afzuiging, een schakeling voor de vloerverwarming pomp en LED verlichting maar ze zijn gewoon niet geinteresseerd.

Maaaar.............. nu willen ze ineens PV. Dat kletst namelijk zo lekker op verjaardagen en het geeft voor jezelf toch gevoel dat je duurzaam bezig bent.

Ik heb nog steeds de stille hoop dat door PV het energie bewustzijn groeit en dat ze door PV toch ook maatregelen gaan nemen aan de bespaar kant.
Ach, ik zie het zo: Bij een auto gaat men ook allemaal voor de 14 of 20% bijtelling, niet omdat die auto dan zo lekker zuinig is, maar omdat je dan minder belasting betaalt.
Terwijl je ook zou kunnen kijken: Wat heb ik nou echt nodig aan auto. En mag je niet meer diep het pedaal in trappen als je bewust een zuinige auto koopt?

Ik kom bij klanten waar ze enkele megawatts aan assimilatielicht hebben hangen. En een dak vol PV. (omvormer van pakweg 1m3 :o ) Moeten die klanten ook eerst gaan kijken of ze niet en paar lampjes minder voor de klanten aan kunnen zetten voordat ze PV plaatsen? En dat die lopende band ook uit kan als er even geen kratjes overheen rollen. Nee, dat mogen ze lekker zelf weten.

• JeroenH
thunder7 schreef op maandag 23 juli 2012 @ 15:52:
Als je nu in de schuur een subverdeelkastje ophangt met een 6A zekering voor de TL-balk en het stopcontact, en een 10A zekering voor de zonnepanelen, waar kan er dan meer dan 18,25A lopen? Ik ben wel benieuwd.
Teken het eens en post het plaatje? Ik zal het je laten zien.
PvPower schreef op maandag 23 juli 2012 @ 15:51:
@JeroenH,

Daar heb je er al een paar mee op de kast gekregen.
Klopt, en dat betekent dat daar wat zit wat het waard is om verder te porren. })

[ Voor 25% gewijzigd door JeroenH op 23-07-2012 16:01 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Carfanatic schreef op maandag 23 juli 2012 @ 15:56:
[...]

maar dat er op fraude zou worden gecontroleerd was wel duidelijk.
Eerst gaf men bij agentschapnl aan dat men een koopovereenkomst op of na 2 juli verlangde en nu wil men een datum van betaling van na 2 juli.

De hele regeling is gewoon één grote puinhoop. Agentschapnl had de hele regeling direct van te voren helder uiteen moeten zetten.

Het feit dat de website na 2 juli al talloze keren is aangepast, de 0.6kwp grens tot een paar dagen terug onduidelijk was is al veel zeggend.

• zonnigtype

zonnigtype

Carfanatic schreef op maandag 23 juli 2012 @ 15:50:
[...]

Gaarne de reacties lezen op die site, ter verklaring van overgemaakt geld wat blijkbaar niet was afgesproken, en derhalve door de leverancier niet als "geldige aanbetaling" werd gezien.

Maar ja, als je zo dicht tegen de wettelijk bepaalde voorwaarden aan gaat schurken, kan het ook wel eens fout gaan. Maar goed, dat is hun probleem. Niet het onze. Gelukkig maar.

• thunder7

thunder7

Tekenen is even lastig met de camping-laptop, dus in ASCII-art:

|
|
16A (meterkast)
|
|
+---- 6A (stopcontact, TL-balk)
|
+---- 10A (zonnepanelen)

Ik zie niet waar er meer dan 16A zou kunnen lopen.

• Rol-Co

Rol-Co

antonboonstra schreef op maandag 23 juli 2012 @ 14:43:
[...]

16 keer 160W (type n.b.) op een Chint in Gouda

Vlak bij mij, even kijken hoe ie dat doet..... :+

Ik ben ook aan het aanmelden bij pvoutput maar een dilemma.

mijn panelen liggen op noordkant van het huis maar de zon schijnt er wel de hele dag (smorgens 7 tot savonds 19:00) op over het huis heen.......dan is het zuid neem ik aan??
beetje verwarrend.

• hansdegit
thunder7 schreef op maandag 23 juli 2012 @ 15:52:
[...]

thunder7 schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:02:

|
|
16A (meterkast)
|
|
|
+---- 10A (zonnepanelen)

Zolang de omvormer op een eigen exclusieve groep zit (al dan niet uit een onderverdeler) kan dat niet mits je de onderverdeler zélf (conform voorschrift!) ook hebt afgezekerd.

edit: volgens mij is -ie zo goed.

[ Voor 28% gewijzigd door hansdegit op 23-07-2012 16:11 ]

• zonnigtype

zonnigtype

revolution-nl schreef op maandag 23 juli 2012 @ 15:59:
[...]

Eerst gaf men bij agentschapnl aan dat men een koopovereenkomst op of na 2 juli verlangde en nu wil men een datum van betaling van na 2 juli.

De hele regeling is gewoon één grote puinhoop. Agentschapnl had de hele regeling direct van te voren helder uiteen moeten zetten.

Het feit dat de website na 2 juli al talloze keren is aangepast, de 0.6kwp grens tot een paar dagen terug onduidelijk was is al veel zeggend.
Je moest eens weten wat er allemaal voor surprises uit de SenterNovem toverdoos kwamen toen de SDE openging in 2008. Ik krijg weer spontaan pijn in mijn polsen nu ik terugdenk aan die memorabele dagen dat ik het ene na het andere verwoestende stuk schreef over die bagger (inmiddels een pagina of twintig en vele tientallen artikelen SDE PV-toestanden vullend).

• hansdegit
Rol-Co schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:03:
[...]
Ik ben ook aan het aanmelden bij pvoutput maar een dilemma.

mijn panelen liggen op noordkant van het huis maar de zon schijnt er wel de hele dag (smorgens 7 tot savonds 19:00) op over het huis heen.......dan is het zuid neem ik aan??
beetje verwarrend.
Sjongejonge... 8)7 Ze vragen niet op welke kant van het huis je panelen liggen, maar waar de cellen naartoe kijken.

• Dreamvoid
  • Niet online
zonnigtype schreef op maandag 23 juli 2012 @ 15:56:
Mensen schei s.v.p. uit met dat ambtelijke gepiel. Einspeise Gesetz. Jetzt!
Waarschijnlijk heb je het hier al eerder gepost, maar hoe zie jij het ideale PV stimuleringsmodel? Er zijn nogal wat opties:
- belastingaftrekbaarheid installatie ja/nee?
- vast FIT?
- variabel FIT (bv wholesale prijs + premie)?
- wel of niet salderen van EB/BTW na de meter?
- salderen op afstand/cooperatieve projecten?
- FIT financieren uit de EB of bv uit de EUA opbrengsten?

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Haha het bewijs is wederom geleverd, PV is aanstekelijk :P
Krijg net een een berichtje van vrouwlief.

"Ik zet heb de wasmachine aangezet en de meter draait nog steeds terug!"

[ Voor 33% gewijzigd door revolution-nl op 23-07-2012 16:13 ]

• WoudseHoeve
revolution-nl schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:13:
Krijg net een een berichtje van vrouwlief.

"Ik zet heb de wasmachine aangezet en de meter draait nog steeds terug!"

Haha het bewijs is wederom geleverd, PV is aanstekelijk :P
Wel een beetje rol bevestigend .......

• hansdegit
WoudseHoeve schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:13:
[...]

Wel een beetje rol bevestigend .......
Juist niet. De vrouw kijkt op de meter....

• zonnigtype

zonnigtype

Dreamvoid schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:12:
[...]

Waarschijnlijk heb je het hier al eerder gepost, maar hoe zie jij het ideale PV stimuleringsmodel? Er zijn nogal wat opties:
- belastingaftrekbaarheid installatie ja/nee?
- vast FIT?
- variabel FIT (bv wholesale prijs + premie)?
- wel of niet salderen van EB/BTW na de meter?
- salderen op afstand/cooperatieve projecten?
- FIT financieren uit de EB of bv uit de EUA opbrengsten?
Geen salderen. Dan is de Staat de grootste antagonist, vervolgens de leverancier. Daar gaan we knetterharde koppijn van krijgen, zeker als er dit jaar minimaal 150 MWp bij wordt geramd (allergrootste deel in hoogste salderingsklasse: kleinverbruik, dus de max.).

"FIT" (ik blijf het Einspeise Vergütung noemen), met uiteraard verplicht minimaal jaarlijkse degressie. Buiten de Staat en de leveranciers om om te slaan via een heffing op ALLE stroomverbruik, groen incluis. Daartoe apart bemeten, "afname uit net" en "invoeding in net" rabiaat fysiek gescheiden houden. In Duitsland betalen alle 1,2 miljoen PV eigenaren mee aan de EEG Umlage. De Umlage aaruit alle netinvoeding wordt betaald (wind>biomassa>zon/water...). Althans, tegenwoordig, het verschil tussen de "totale kosten" en de waarde van de verplichte verkoop - met voorrang - op de stroombeurs. Dat is de taak van de ÜNB's, zou in NL equivalent zijn aan TenneT (wat weer dubieus is, want dat valt direct onder Min. Fin., dus groot gevaar van politieke dictaten/manipulaties).

Maar het zal waarschijnlijk onhaalbaar blijken. Netbeheer int in NL alleen nog maar vaste kosten (bij de kleinverbruikers, nog wel bij grootverbruikers variabele component). En zullen zich hevig verzetten om iets te maken te krijgen met variabele invoeding, maandelijkse uitbetalingen, en wat al niet meer om de boel rond te breien.

Dus blijft het waarschijnlijk bij salderen, het grote gevaar van kropje sla salderen, en dan dus: explosie van de markt, met rampzalige politieke gevolgen (want: krankzinnig veel EB "weggesaldeerd").

• Rol-Co

Rol-Co

hansdegit schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:09:
[...]

Sjongejonge... 8)7 Ze vragen niet op welke kant van het huis je panelen liggen, maar waar de cellen naartoe kijken.
recht omhoog, ze liggen plat op een plat dak ........en dat is dan?

• Domba
Rol-Co schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:25:
[...]

Druppel water op gooien en kijken welke kant die op rolt, dan heb je een richting ook al is dat op dat moment de windrichting. ;)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• PvPower
@Erwinvz1,

Dit 17.696kWh is toch niet op een dag opgewekt?
Want we waren hier bezig met kWh/kWp op een dag.
Dat is dus wat je op een dag in kWh op gewekt hebt gedeeld door je geinstalleerd vermogen uitgedrukt in kWp.

• Rol-Co

Rol-Co

Domba schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:28:
[...]

Druppel water op gooien en kijken welke kant die op rolt, dan heb je een richting ook al is dat op dat moment de windrichting. ;)
nou daar snij je een volgend punt aan, door de warmte heb je lagere pieken, heeft iemand het al eens geprobeerd om te koelen met water :)

• hansdegit
Rol-Co schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:25:
[...]

Shame on me. Discussie van gisteren vergeten.

• hansdegit
Rol-Co schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:30:
[...]

nou daar snij je een volgend punt aan, door de warmte heb je lagere pieken, heeft iemand het al eens geprobeerd om te koelen met water :)
Zojuist nog. Scheelt 20W op een Panda 265. Maar tijdens het koelen heb je weer verminderde opbrengst door 'waterschaduw". Mijn conclusie: niet doen.

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:53
revolution-nl schreef op maandag 23 juli 2012 @ 15:48:
[...]

Mijn ouders zijn ook een mooi voorbeeld, verbruiken met zijn tweeen +4000kwh 8)7 en willen nu ineens PV terwijl ze nooit hebben nagedacht over de vele besparingen die te halen zijn in hun huishouden.

Ik heb ze meerdere malen gewezen op het standbye killers een gelijkstroom mechanische afzuiging, een schakeling voor de vloerverwarming pomp, oude koelkast/vriezer en LED verlichting maar ze zijn gewoon niet geinteresseerd.

Met z'n tweeen zitten we op ongeveer 6000 Kwh, nieuw huis (3 jaar) alles led en een enkele spaarlamp. Laders op een stekerblok met aan uit. HD recorders gaan automatisch uit (X10) etc etc. Maar we hebben wel een keter waar ook een warmte pomp inzit (daalderop) die het eerste werk doet. Gas verbruik is dan ook laag, in drie jaar tijd staat de meter op 3300 kub.

Vandaar dat er binnenkort toch Zonnepanelen komen, ook als voorziening voor mijn oude dag. ;)

Bing

• JeroenH
thunder7 schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:02:

|
|
16A (meterkast)
|
|
|
+---- 10A (zonnepanelen)

Ik doe het ook even low-tech :):

Normale situatie:

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/50384722/IMG_20120723_162715.jpg

Potentieel gevaarlijke situatie:

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/50384722/IMG_20120723_162837.jpg

Zoals te zien treedt in de leiding een kortsluiting op van 8,8 ohm. Legio oorzaken zijn denkbaar. Deze kortsluiting wil bij 230V 26A trekken en als de zon vol schijnt kan dat in deze situatie ook, zonder dat er een zekering afschakelt. Een stuk leiding kan dus (veel) meer dan 18,25A te verwerken krijgen.

Vergezocht? Jazeker. Is het het risico waard? Naar mijn mening niet, trek een nieuwe kabel.

-edit-

Natuurlijk gaat die lamp dan uit, de stroom bereikt hem niet meer door de kortsluiting.

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 23-07-2012 16:36 ]

• thunder7

thunder7

Aha, ik hield alleen rekening met fouten achter de 6A zekering. Stom!

• Rol-Co

Rol-Co

hansdegit schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:33:
[...]

Zojuist nog. Scheelt 20W op een Panda 265. Maar tijdens het koelen heb je weer verminderde opbrengst door 'waterschaduw". Mijn conclusie: niet doen.
ok duidelijk, jammer dat de warmte zoveel invloed heeft, opbrengst is wel constanter en meer natuurlijk met volle zon maar het lijkt of je panelen defect zijn zoveel lager is het.

Afbeeldingslocatie: http://rol-co.nl/got/plat.jpg

heb je er een beeld bij ;) noord oost zuid west neem ik aan? :+

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 23-07-2012 16:39 ]

• zonnigtype

zonnigtype

Rol-Co schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:38:
[...]

ok duidelijk, jammer dat de warmte zoveel invloed heeft, opbrengst is wel constanter en meer natuurlijk met volle zon maar het lijkt of je panelen defect zijn zoveel lager is het.

[afbeelding]

heb je er een beeld bij ;) noord oost zuid west neem ik aan? :+
DIE zullen het zonder ventilatiespleet in ieder geval stukken warmer krijgen nowadays... ;)

• JeroenH
zonnigtype schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:40:
DIE zullen het zonder ventilatiespleet in ieder geval stukken warmer krijgen nowadays... ;)
...en met de onweersbuien van vrijdag/zaterdag waaien ze ook heel leuk weg. Ik neem aan dat dit een tijdelijke opstelling is?
thunder7 schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:36:
Aha, ik hield alleen rekening met fouten achter de 6A zekering. Stom!
Glad to help ;)

[ Voor 23% gewijzigd door JeroenH op 23-07-2012 16:43 ]

• Domba
JeroenH schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:34:
[...]

Normale situatie:

[afbeelding]

[afbeelding]

Zoals te zien treedt in de leiding een kortsluiting op van 8,8 ohm. Legio oorzaken zijn denkbaar. Deze kortsluiting wil bij 230V 26A trekken en als de zon vol schijnt kan dat in deze situatie ook, zonder dat er een zekering afschakelt. Een stuk leiding kan dus (veel) meer dan 18,25A te verwerken krijgen.

Vergezocht? Jazeker. Is het het risico waard? Naar mijn mening niet, trek een nieuwe kabel.

-edit-

Natuurlijk gaat die lamp dan uit, de stroom bereikt hem niet meer door de kortsluiting.
Als dit een kleine onderverdeler is, dan wil je hiermee aantonen dat ook een groepenkast onveilig is?
De lengte kabel tussen beide eindgebruikers zekeringsautomaten is max 10 cm 4mm2 of meer.

• WoudseHoeve
[...]

Normale situatie:

[afbeelding]

[afbeelding]

-edit-

MAAR dat pijtje van 25A wijs op een 6A zekering .... die ligt er uit dus , geen probleem. deze opstelling mag.
Is zelf vergelijkbaar met een hoofd zekering en een aantal groepen met zekeringen. Selectief dus.

• JeroenH
Domba schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:43:
Als dit een kleine onderverdeler is, dan wil je hiermee aantonen dat ook een groepenkast onveilig is?
De lengte kabel tussen beide eindgebruikers zekeringsautomaten is max 10 cm 4mm2 of meer.
Maar meestal denken mensen de extra zekeringen niet dichtbij de hoofdgroepenkast te plaatsen, maar ergens op zolder of in de garage. Tenzij ik je verkeerd begrijp, teken het anders eens?
WoudseHoeve schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:44:
MAAR dat pijtje van 25A wijs op een 6A zekering .... die ligt er uit dus , geen probleem. deze opstelling mag.
Is zelf vergelijkbaar met een hoofd zekering en een aantal groepen met zekeringen. Selectief dus.
Die 6A zekering ligt er dan niet uit (en zelfs als hij er wel uit ligt, maakt dat niet uit):
Kom maar de creatieve bedenksels mensen, ik heb hier een tijd geleden goed over nagedacht >:) Als je het goed en veilig wilt doen is een vrije groep de enige mogelijkheid. Als je dat niet wilt is dat een bewust risico wat je neemt. Naar mijn mening moet je dat niet doen, maar hey, it's a free country. Maar vertel het wel ff aan je buren.

[ Voor 51% gewijzigd door JeroenH op 23-07-2012 16:48 ]

• Rol-Co

Rol-Co

JeroenH schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:41:
[...]

...en met de onweersbuien van vrijdag/zaterdag waaien ze ook heel leuk weg. Ik neem aan dat dit een tijdelijke opstelling is?
Ja tijdelijk tot mijn dak mount klaar is , vandaar ook geen spleet er onder zodat de wind er niet makkelijk onder kan.
waait met deze buitjes nog niet weg hoor, heb al een aardig windje gehad de afgelopen 2 weken.

• hansdegit
JeroenH schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:45:
[...]

Maar meestal denken mensen de extra zekeringen niet dichtbij de hoofdgroepenkast te plaatsen, maar ergens op zolder of in de garage. Tenzij ik je verkeerd begrijp, teken het anders eens?

[...]

Die 6A zekering ligt er dan niet uit (en zelfs als hij er wel uit ligt, maakt dat niet uit):

[...]

Kom maar de creatieve bedenksels mensen, ik heb hier een tijd geleden goed over nagedacht >:) Als je het goed en veilig wilt doen is een vrije groep de enige mogelijkheid. Als je dat niet wilt is dat een bewust risico wat je neemt. Naar mijn mening moet je dat niet doen, maar hey, it's a free country. Maar vertel het wel ff aan je buren.
Wat zou er precies aan jouw tekening veranderen met een "vrije groep"? De situatie blijft hetzelfde...Er komt stroom binnen in een verdeelkast en die wordt afgezekerd doorgegeven. Of de verdeelkast nu de hoofdverdeler of een onderverdeler is maakt toch niet uit?

• JeroenH
hansdegit schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:54:
Wat zou er precies aan jouw tekening veranderen met een "vrije groep"? De situatie blijft hetzelfde...Er komt stroom binnen in een verdeelkast en die wordt afgezekerd doorgegeven. Of de verdeelkast nu de hoofdverdeler of een onderverdeler is maakt toch niet uit?
Nope. Denk die aftakking naar die lamp maar eens weg, houd je duim op het plaatje.

• WoudseHoeve
JeroenH schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:56:
[...]

Nope. Denk die aftakking naar die lamp maar eens weg, houd je duim op het plaatje.
@Hansdegit : Je hebt gelijk hoor het is gewoon een standaard zekeringenkast met een hoofd zekering en meerdere eind zekeringen. De bedrading tussen deze zekeringen dient 4mm2 te zijn, dat weer wel!

• thunder7

thunder7

Ja, maar nu in de meterkast met 2 groepen elk 16A die op 1 hoofdzekering van 25A zitten.

Dan zou er toch, bij een probleem met de bekabeling in de meterkast voor 1 van de 16A groepen, terwijl de andere 16A zonneenergie levert, ook 41A door de bekabeling voor die groep kunnen gaan lopen?

Is dat de reden dat meterkasten intern met dikkere draden werken? Maar dan zou je dus bij de aanleg van zonnepanelen eerst moeten nakijken of de bekabeling in de meterkast (nog) dik genoeg is, ook bij het gebruik van een vrije groep.

• Domba
JeroenH schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:45:
[...]
[...]
[...]
De zekering in de groepenkast is een afzekering van de kabel.
De zekering in de mini onderverdeler is voor afzekering van de gebruikers,
Echter op het moment deze splitsing niet binnen de groepenkast is of onderverdeler, maar ergens onderweg (aftakking/verdeeldoos) dan heb je volkomen gelijk, daarbijkomt dan ook nog dat de koppeling veel al met "Wago" klemmen is en dan is het contact oppervlak beperkt en ook een extra risico door langdurige belasting met hogere stromen dat deze extra warm wordt.

• hansdegit
Om een vaak terugkerende discussie dus plat te slaan:
Je kunt rustig een exclusieve PV groep in je (onder)verdeler hangen.

• JeroenH
hansdegit schreef op maandag 23 juli 2012 @ 17:32:
Ik weet niet helemaal wat een onderverdeler is, maar het is niet echt relevant voor de vraag. Bijna altijd namelijk gaat het er om dat men wil vermijden een nieuwe kabel naar zolder/schuur/etc. te trekken, en dan met een zekering vlakbij wasmachine/wasdroger/andere verbruiker het 'veilig' kan maken. En dat is dus niet zo.

Dus de discussie kan inderdaad platgeslagen worden: voor 600+Wp altijd een vrije groep gebruiken. Is die er niet? Nieuwe kabel trekken, niet creatief met zekeringen gaan doen.

• hansdegit
Ah, dat verheldert veel. Een onderverdeler is een groepenkast(je) die in een andere ruimte hangt dan je hoofdgroepenkast (die vaak in de meterkast hangt).Voor "hoofdgroepenkast" wordt ook wel de term hoofdverdeler gebruikt. Het gebruik van een onderverdeler wordt vrij aardig beschreven in NEN-1010 en NPR-5310.

Je onderverdeler wordt gevoed vanuit de hoofdverdeler. De kabel er naartoe moet afgezekerd zijn, maar hoeft niet aan een aardlek. In de onderverdeler zijn de eindgroepen inidividueel afgezekerd.

edit: dus je kunt rustig de leiding naar de wasmachine gebruiken als voedingskabel voor een onderverdeler. Als je de onderverdeler vervolgens netjes monteert met minimaal 4mm2 enzo, kan je daar "vrij gemakkelijk" een vrije groep voor PV creeren.

[ Voor 19% gewijzigd door hansdegit op 23-07-2012 18:16 ]

Verwijderd

Kan iemand mij vertellen waar ik voor de sunny webbox de registratiesleutel kan vinden?

• migjes
hansdegit schreef op maandag 23 juli 2012 @ 17:32:
jep hans jij hebt hem eigenlijk nu wel door.
maar eigenlijk slapen we het liefst goed uit op een zondag >:)
het is wel dat het een stuk makkelijker is met 3 fase om dan de selectiviteit in orde te houden ;)

maar goed leuk nieuws,
heb best wel een leuke grafiek thuis na een dag als vandaag.
heeft wel iets weg van een tiet.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
migjes schreef op maandag 23 juli 2012 @ 18:48:
[...]

heeft wel iets weg van een tiet.
Dat we nog vaak een tiet mogen zien 8)

sorry dames, alles went, behalve een vent

• migjes
PClop schreef op maandag 23 juli 2012 @ 18:56:
[...]
Dat we nog vaak een tiet mogen zien 8)
knelle, kom net van de roze maandag van de kermis. O-) (meer tieten gezien als ik kan omschrijven. en jullie willen weten.)
die hebben daar gelukkig al mijn overschot opgemaakt. :*)

straks maar eens een grafiek van de dag maken ziet er goed uit.

vrouwen zijn het sterkere geslacht.
die kunnen in hun 1tje totaal ongelukkig zijn.
wij mannen hebben daar nog steeds een vrouw voor nodig

• Dreamvoid
  • Niet online
zonnigtype schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:23:
Geen salderen. Dan is de Staat de grootste antagonist, vervolgens de leverancier. Daar gaan we knetterharde koppijn van krijgen, zeker als er dit jaar minimaal 150 MWp bij wordt geramd (allergrootste deel in hoogste salderingsklasse: kleinverbruik, dus de max.)
Salderen is inderdaad qua prikkels geen goede manier. Het is administratief wel de makkelijkste/goedkoopste, daarom vinden de partijen die het moeten uitvoeren zo leuk.
"FIT" (ik blijf het Einspeise Vergütung noemen), met uiteraard verplicht minimaal jaarlijkse degressie. Buiten de Staat en de leveranciers om om te slaan via een heffing op ALLE stroomverbruik, groen incluis. Daartoe apart bemeten, "afname uit net" en "invoeding in net" rabiaat fysiek gescheiden houden. In Duitsland betalen alle 1,2 miljoen PV eigenaren mee aan de EEG Umlage. De Umlage aaruit alle netinvoeding wordt betaald (wind>biomassa>zon/water...).
Precies, in dit systeem verplicht je in feite dat alle stroomverbruikers collectief verplicht tegen prijs X stroom afnemen van duurzame opwekkers. Nadeel is dat zo'n systeem bij dalende stroomprijzen de gebruikers opzadelt met hoge stroomkosten terwijl de PV eigenaren geen risico lopen, en dat na een paar jaar aan gereviseerde tarieven de administratie een chaos wordt met allemaal door elkaar lopende FITs uit verschillende jaren en degressie tempo's. En dat bij een te groot succes, alle budget naar oude installaties gaat en de FIT's op een gegeven moment zo laag worden dat niemand ze meer bouwt. Maar goed, dat is dan een luxe probleem.
Althans, tegenwoordig, het verschil tussen de "totale kosten" en de waarde van de verplichte verkoop - met voorrang - op de stroombeurs. Dat is de taak van de ÜNB's, zou in NL equivalent zijn aan TenneT (wat weer dubieus is, want dat valt direct onder Min. Fin., dus groot gevaar van politieke dictaten/manipulaties).
Dat gevaar is er altijd, ook als je het als publiek of privaat bedrijf opzet - netbeheer blijft een gereguleerde taak dus kan de overheid altijd de regels veranderen, accijnzen invoeren of belastingvoordeeltjes geven of nemen. Bovendien is er toch wel een fundamenteel probleem met de situatie dat, zeker bij een steeds groeiende portfolio aan duurzame opwek, er 1 staatsbedrijf verplicht alle duurzame productie van het hele land verhandelt en zo een wel heel dominante speler wordt op de stroommarkt.
Dus blijft het waarschijnlijk bij salderen, het grote gevaar van kropje sla salderen, en dan dus: explosie van de markt, met rampzalige politieke gevolgen (want: krankzinnig veel EB "weggesaldeerd").
Ach, ik zie ook wel de aantrekkingskracht ervan. Salderen is uiteindelijk niets meer dan een "quick and dirty" manier van particuliere PV stimuleren via de leveranciersrekeningen en het EB/BTW potje, zonder de hele complexiteit van een Duitse EEG op te tuigen en jaar op jaar weer te finetunen. Duitsers zijn nou eenmaal dol op complexiteit en regels, maar na enkele jaren in de Duitse energiesector begin ik er ook wel mijn buik vol van te krijgen. Je hoeft maar op E-World rond te lopen en te zien dat er een hoop servicebedrijven erg rijk worden van het continu aanpassen van alle IT systemen en bedrijfsprocessen van 700+ Stadtwerke om weer eens het nieuwste decreet van de Bundesnetzagentur te implementeren.
Pagina: 1 ... 111 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.