Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 109 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.548.051 views

Onderwerpen

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:25
Agentschap heeft zijn website aangepast als ook de norm voor de subsidie aanvraag (gisteren)
De installatie moet minimaal 0,601 kilo Wattpiek zijn.
bron

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• fraggie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2022
Vraagje.
Ik heb 1 zonnepaneel (100wp)
met een 10 A laadregelaar.
Daar zit een "verbruiker" aansluiting op die natuurlijk maar 10A kan hebben.
Is er iets op tegen om een verbruiker direct aan de accu te hangen? (geschakeld natuurlijk)

• MikeWazowski
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-01 21:19

MikeWazowski

Look into my eye

PClop schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 17:14:
Één uur en drie kwartier opbrengst naar de kloten |:( |:( |:(
Stroomstoring : http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=111921
Is het probleem dan dat je het overschot aan energie niet kwijt kan of heb je in huis dan ook helemaal geen electriciteit meer (omdat het gekoppeld is)?
Is er iets wat je kan doen (en wat betaalbaar is) om dit op te lossen - of moet je in zo'n geval gewoon zoveel mogelijk apparaten tegelijk gebruiken (of voorwaarde dat je wel de opgewekte energie zelf kan gebruiken)?

Verwijderd

MikeWazowski schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 17:26:
[...]

Is het probleem dan dat je het overschot aan energie niet kwijt kan of heb je in huis dan ook helemaal geen electriciteit meer (omdat het gekoppeld is)?
Is er iets wat je kan doen (en wat betaalbaar is) om dit op te lossen - of moet je in zo'n geval gewoon zoveel mogelijk apparaten tegelijk gebruiken (of voorwaarde dat je wel de opgewekte energie zelf kan gebruiken)?
Volgens mij zit je, normaal gesproken, zelf ook gewoon zonder stroom, of je moet een apart systeem hebben voor(=tegen) stroomuitval vanaf het net.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2012 17:32 ]

Verwijderd

fraggie schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 17:21:
Vraagje.
Ik heb 1 zonnepaneel (100wp)
met een 10 A laadregelaar.
Daar zit een "verbruiker" aansluiting op die natuurlijk maar 10A kan hebben.
Is er iets op tegen om een verbruiker direct aan de accu te hangen? (geschakeld natuurlijk)
Nope, kan.(lees: MOET, helemaal als je een zwaarder dan 10A apparaat wilt aansluiten, je zou er ook 20 accus achter kunnen hangen, zie het als een druppellader op een autoaccu.)
Hoeveel ampere is de accu, en hoeveel opslagcapaciteit heeft ie? Gewoon een zekeringblokje tussen de accu en de kabel doen van je gewenste amperage als de accu het aankan.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2012 17:44 ]

• S.Death
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-12-2025
De meeste omvormers zijn net gekoppeld en hebben dus AC nodig om te functioneren, anders gaan ze in storing en wordt er dus niets gedaan met de opgewekte stroom.
Voor "off-grid" omvormers heb je een vorm van opslag nodig van je opgewekte energie.

PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

hansdegit schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 09:15:
[...]

Was het niet Opname Door NUON?
Neen, zo stond het echt in dat document wat ik heb.

Op de mkb sectie van Vattenfall/NUON staat dit:
Is er een aparte EAN-code voor teruglevering?

De levering en teruglevering hebben ieder een aparte EAN code:

ODN = Opname door netbeheerder
LDN = Levering door netbeheerder
Netbeheerder is natuurlijk nooit de producent of de "leverancier". In de gouwe ouwe tijd was blijkbaar bij "decentrale opwekking" NUON de opwekker (denk bijv. aan Floriade dak 2,3 MWp...), en Continuon de "primaire afnemer" (of: "ontvanger", of "opnemer") van het opgewekte spul (wat ze dan moesten gaan transporteren naar de "echte afnemer")... :?

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 00:14

PcDealer

HP ftw \o/

S.Death schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 17:32:
De meeste omvormers zijn net gekoppeld en hebben dus AC nodig om te functioneren, anders gaan ze in storing en wordt er dus niets gedaan met de opgewekte stroom.
Voor "off-grid" omvormers heb je een vorm van opslag nodig van je opgewekte energie.
Volgens mij kan een niet-netgekoppeld zoals de SMA Sunny Island prima zonder opslag energie leveren.

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

PcDealer schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 17:36:
[...]

Volgens mij kan een niet-netgekoppeld zoals de SMA Sunny Island prima zonder opslag energie leveren.
Vast wel, maar wel met pieken en dalen adh van de opbrengst zeker? Kan overigens niet lijkt me. Je moet bufferen, om pieken en dalen op te vangen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2012 17:41 ]

• zonnigtype

zonnigtype

Domba schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 17:20:
Agentschap heeft zijn website aangepast als ook de norm voor de subsidie aanvraag (gisteren)

[...]

bron
Is PPV toch nog ergens goed voor (die lezen ze waarschijnlijk met rooie oortjes daar...). 8)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
MikeWazowski schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 17:26:
[...]

De omvormers schakelen dan uit, dit vooral om de veiligheid van de storingzoekende elekromonteurs
te waarborgen.

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01-2025

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

snoekds20 schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 22:15:
dat lijkt me ook, ik heb een Ferraris en ben van plan alleen bij GC de panelen te melden (worden binnenkort geïnstalleerd)
GC zal om een bevestiging van je netbeheerder vragen anders doen ze namelijk niks.
Maar wat is er mis mee om het gewoon te melden bij je netbeheerder?
Ik heb geen enkel probleem gehad met Enexis.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• PClop
  • Niet online
Kiswum schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 15:36:
Eindhoven heeft er een leverancier bij :)

Voor - en na westside
[afbeelding]
[afbeelding]

Voor- en bijna na eastside
[afbeelding]
[afbeelding]

Bedankt!
[afbeelding]
En de Fiat stookt Compressed Natural Gas, zeer prettig, geen dieselwalm.
Pluim ZonneStroom.eu ( Compressed air zou 200% TOP ZIJN )

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 09:19:
het missen van de post heffingskorting is dus niet goed
of een beperkte heffingskorting ook niet.
Net vorige week de eindafrekening gekregen van GC daar wordt de heffingskorting ook wel "Korting milieubelasting" genoemd.
In mijn geval heb ik hem teruggekregen ondanks 2 EAN nummers :)

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:35

Kiswum

Gadget reviewer

Niet moeilijk doen, gewoon je verbruik melden bij de netbeheerder en schriftelijk/per mail doorgeven aan je energieleverancier dat je je verbruik verlaagd doordat je panelen hebt en dat je dit tevens zelf aan de netbeheerder hebt gemeld.
Voorkomt dus gewoon onrust als je je meterstand volgend jaar weer gaat melden.

Edit, Guus heeft zijn busje goed uitgerust :)

[ Voor 7% gewijzigd door Kiswum op 20-07-2012 19:35 ]

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

PClop schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 19:10:
[...]

Guus heeft inderdaad een mooi busje uitgezocht :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 00:14

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 17:39:
[...]

Vast wel, maar wel met pieken en dalen adh van de opbrengst zeker? Kan overigens niet lijkt me. Je moet bufferen, om pieken en dalen op te vangen.
De vraag was of je thuis nog stroom hebt met PV bij stroomuitval. Antwoord: normaliter nee, behalve met een niet netgekoppelde omvormer.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 15:25:
En, herinneren jullie nog, die mafkees die 14210 wp op zn dak wilde gooien? Nou, het ligt er hoor, sinds een half uurtje productie, en jawel, terugdraaiende meter ;) . Bijgevoegde foto is na 15 minuten
[afbeelding]
Hey geelbuik :)
dat is nog eens een beetje pv op je dak zeg........pfff.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 19:17:
[...]

Net vorige week de eindafrekening gekregen van GC daar wordt de heffingskorting ook wel "Korting milieubelasting" genoemd.
In mijn geval heb ik hem teruggekregen ondanks 2 EAN nummers :)
Zowel "heffingskorting", als "korting milieubelasting" zijn niet de termen die Min. Fin. hanteert.

Volgens Staatscourant, Wet Belastingen op milieugrondslag:
Afdeling 5. Belastingvermindering en vrijstellingen

Artikel 63

1. Op de ter zake van de levering van elektriciteit, bedoeld in artikel 50, eerste lid, verschuldigde belasting wordt een vermindering toegepast. De vermindering bedraagt:

a. € 318,62 per verbruiksperiode van twaalf maanden per elektriciteitsaansluiting met betrekking tot onroerende zaken die op zichzelf als gebouwde eigendommen zijn aan te merken welke kunnen dienen als woning of ten behoeve van de uitoefening van een bedrijf of beroep of anderszins een verblijfsfunctie hebben;
Zie ook EB pagina bij Min. Fin. zelf, ook daar "belastingvermindering". Werd / wordt ook wel "teruggave energiebelasting" genoemd. Heffingskorting is pertinent fout, en "korting op milieubelasting" eigenlijk ook, want met het innen van EB zijn beslist niet alleen "milieueffecten" mee beoogd, let vooral op prioritering en volgorde (!):

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/milieubelastingen
Een deel van de belastinginkomsten van de Rijksoverheid komt van de milieubelastingen. Het hoofddoel van deze belastingen is op een doelmatige en rechtvaardige manier inkomsten verkrijgen om de overheidsuitgaven te financieren. Ook kunnen milieubelastingen een bijdrage leveren aan het milieubeleid. Dit gebeurt door milieueffecten in de marktprijs tot uitdrukking te brengen om zo bepaalde gedragseffecten te bereiken.

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:46
antimos schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 11:31:
[...]

Ziet er mooi uit! ongeveer zelfde setup als die ik voor ogen heb, zie ik het goed dat je er ook een GW gateway achter hebt hangen? zo ja, hoe bevalt de uitlezing via het web portaal van Delta?
De gateway is nu drie keer uitgevallen,dus de volgende keer contact opnemen met Delta

Systeem op zich geen probleem

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:32
Even een vraag die wellicht wat afwijkt van de meeste hier..

We zijn bezig met een nieuwbouw woning, bouw moet nog starten. We willen in de (nabije) toekomst zonnepanelen laten plaatsen. Heb tot op heden nog geen antwoord terug van een aantal aanbieders, dus ik dacht ik probeer het hier even!

Wat moet ik, om alles in zoverre aansluit"ready" te maken doen?

1: loze leiding voldoende?
2: 230v WCD laten plaatsen op aparte groep op de zolder voor enkel en alleen zonnepanelen in de toekomst??
3: Anders???

Heb hebben overigens meer dan voldoende groepen beschikbaar ;) We nemen een uitbreiding die nodig is indien we boven de 8 groepen gaan voor het geval dat (scheelt maar iets van 350 euro).

PS: Google hielp niet echt mee...
En evt. alvast bedankt voor jullie reacties!

[ Voor 5% gewijzigd door Thalaron op 20-07-2012 21:14 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-01 23:12
Thalaron schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 21:13:

We zijn bezig met een nieuwbouw woning, bouw moet nog starten. We willen in de (nabije) toekomst zonnepanelen laten plaatsen. Heb tot op heden nog geen antwoord terug van een aantal aanbieders, dus ik dacht ik probeer het hier even!

2: 230v WCD laten plaatsen op aparte groep op de zolder voor enkel en alleen zonnepanelen in de toekomst??

Heb hebben overigens meer dan voldoende groepen beschikbaar ;) We nemen een uitbreiding die nodig is indien we boven de 8 groepen gaan voor het geval dat (scheelt maar iets van 350 euro).

da's eenbegin. wellicht de loze leiding van 19 mm (3/4") installatiebuis laten voorzien (kan je makkelijker evt 4 mm2 (x3)) in kwijt :)
evt. ook gelijk een leiding laten leggen voor UTP/Ethernet kabel (je zal maar eens willen monitoren ;) van je PV-set :D

[ Voor 5% gewijzigd door NielsTn op 20-07-2012 21:25 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Verwijderd

Nog 2 fotootjes
Afbeeldingslocatie: http://www.weerwoord.be/uploads/17720122024250.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.weerwoord.be/uploads/5316036609378.jpg

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:49

Barrycade

Through the...

@ Thalaron: Zoals Niels al aangeeft loze leidingen. En eventueel een extra dakdoorgang voor de DC kabels is ook handig. Maar wel op een handige plaats laten plaatsen.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Aangezien je huis nog gebouwd moet worden is dit een uitstekende kans om PV te integreren in het dak.

PS: Schaf je ook een ZB, douche wtw ed aan?

• rube
  • Laatst online: 23:23
Erasmo schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 21:37:
[...]
Aangezien je huis nog gebouwd moet worden is dit een uitstekende kans om PV te integreren in het dak.

PS: Schaf je ook een ZB, douche wtw ed aan?
en drie-dubbel glas (meer op het zuiden, minder op het noorden) en extra isolatie, gewoon lekker Rc 8-10 :9 (weet niet hoeveel inbreng je zelf hebt, is het CPO of "project"?)

• zonnigtype

zonnigtype

Vette hap, wimoude! Gefeliciteerd. Ik heb wel een vermoeden waar je zit, is op fietsafstand... :P

Ik kan natuurlijk ook gewoon uit de trein springen en door het weiland baggeren...

[ Voor 11% gewijzigd door zonnigtype op 20-07-2012 21:44 ]

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:11
first off: hulde voor dit topic en hoe uitgebreid het is.
daarentegen is het aardig technisch voor een zonnepaneel leek zoals mezelf.

ik zit met wat beginners vraagjes en ik hoopte hier daar wellicht wat antwoorden op te krijgen.

Ik heb een huis (2 onder 1 kap) met 2 schuine dakhelften en daarbij een aanbouw met platdak.
Het platdak is ca. 10 x 3 m (keuken) en nogmaals ca. 10 x 3 m (garage en carport), dus totaal ca. 60 m2

de zon staat over het algemeen pas tegen 17:00/18:00 achter het huis dus het platdak krijgt aardig wat zon overdag.

Het lijkt mij dat dit wel geschikt is voor wat panelen, toch?

Verder kom ik nu bijv een 'aanbieding' tegen van nederlandse energie maatschappij waarbij zij je 3 panelen geven bij een 5 jaar contract. Nu ben ik van nature wat achterdochtig maar ik heb er op dit moment nog te weinig verstand van om te kunnen zeggen of dit nu wel of niet interessant is.
wat is jullie mening hierover?

Mocht ik ervoor kiezen om los van mijn energiemaatschappij panelen te laten zetten, welke leveranciers/installateurs zijn aan te raden? (indien van toepassing, noord brabant, omgeving eindhoven)

verder nog tips om een leek verder te helpen? (als ik te weinig info vermeld heb hoor ik dat natuurlijk graag)

Ik verwacht dat het subsidie potje weer redelijk snel leeg zal raken dus ik hoop op korte termijn wat beslissingen te kunnen nemen.

Alvast bedankt voor jullie wijsheid.

Louzy#2475

• rube
louzy82 schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 21:44:
nederlandse energie maatschappij
Advies: gebruik de zoek functie in dit topic of lees tot minimaal een paar dagen terug. Is het e.e.a. over geschreven (en kijk ook ff in de duurzame kroeg).

• zonnigtype

zonnigtype

Verder kom ik nu bijv een 'aanbieding' tegen van nederlandse energie maatschappij waarbij zij je 3 panelen geven bij een 5 jaar contract. Nu ben ik van nature wat achterdochtig maar ik heb er op dit moment nog te weinig verstand van om te kunnen zeggen of dit nu wel of niet interessant is.
Mijn dringende advies: niet doen, juist vanwege die koppeling wurgcontract, zie bericht hier.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

3: Zorgen dat alle pijpjes, dakraampjes, dakkapellen aan de Noord-zijde worden geplaatst.

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:11
thanks voor de tips, heb ff wat gezocht en paar dagen teruggelezen en mijn gevoel dat er iets veel te mooi klinkte is dus terecht.

ok, mocht ik voor panelen kiezen, dan zal het los zijn van een energiemaatschappij :-)

wat is over het algemeen zo'n beetje de terugverdientijd?
(ik veronderstel dat mijn situatie qua m2 platdak etc gunstiger dan gemiddeld is?)

Louzy#2475

• rube
TVT afhankelijk van berekening, zelf doen-uitbesteden, merk (goedkoop-duurkoop) etc. grofweg 6-12 jaar

Verwijderd

Er is in het verleden heel veel discussie geweest over terug-verdien-tijd (TVT).

Moment zit ik op een TVT van 12 jaar, 7 maanden en 18 dagen.

Deze TVT is gekoppeld aan 14x 240Wp panelen op het WZW.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Vandaag goedkeuring gekregen van Limburgse subsidie €1000,-
Eind juli 10x250Wp op pannendak op ZW hoek
Omvormer is Delta Solivia 2.5 incl. Gateway
Ik heb al alles gemonteerd behalve de panelen.
Verwachte TVT 6.5 jaar

[ Voor 5% gewijzigd door klump4u op 20-07-2012 23:35 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• teacher
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Het ligt er een beetje aan hoeveel je wilt opwekken, maar denk ook eens aan een 3 fase groep op zolder.

En als je toch bezig bent; regenwater berging onder je huis, hydrofoorpomp en grijswatersysteem voor naar je wc's en tuinsproeikraan enzo...

Wise enough to play the fool

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

PClop schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 19:10:
[...]

Het is compressed methaangas en geen air, dat is iets heel anders.
Wij rijden al bijna een jaar met onze Fiat Doblo Cargo XL op CNG (aardgas/groengas) naar onze klanten toe.
Duurder in aanschaf dan diesel maar stuk milieu vriendelijker. Al de eerste 30.000 km opzitten.
Orangegas tankpasje erbij en je rijd overal op Groengas. (werkt met groencertificaten ofzo want meestal gaat er gewoon aardgas in je tank en wordt groengas ergens anders in het gasnet bijgemengd)
Ik raad het iedereen aan mocht je een CNG pomp in je buurt hebben. Wegenbelasting van een benzineauto maar stuk goedkoper tanken dan benzine en milieuvriendelijker. Mocht je zonder gas zitten en niet kunnen tanken dan geen ramp, auto kan ook nog op benzine rijden.

De zonnepanelen passen ook zo lekker in een Fiat vanwege de vierkantige laadruimte kun je tot plafond vol stapelen.

Ontopic.. nogal superdrukke periode dus weinig tijd voor tweakers maar hierbij nog wat mooie foto's van een leuk subsidieloos project in onze buurt waar we nog mee bezig zijn.

72 stuks Kingsun 195Wp op een Siemens 13K omvormer. (top rendement)

Afbeeldingslocatie: http://www.sun-solar.nl/wp-content/gallery/onze_installaties/dsc02154scaled.jpg

Dat smaakte naar meer dus nu uitbreiding met 90 panelen van 190Wp Eoplly op een Delta Solivia 15K G4.
(is nog niet af, komen nog 18 panelen links bij)

Afbeeldingslocatie: http://www.sun-solar.nl/wp-content/gallery/onze_installaties/koningshoeven-010.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door SolarKing op 21-07-2012 05:31 ]

www.sunsolar.nl

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:32
Bedankt allemaal voor de goede raad!

Indien we een Velux raam laten plaatsen gaat deze uiteraard naar de noordzijde (sowiezo ivm warmte buiten houden).

Loze leiding leggen we ook ten minste 1 naar de zolder tbv. zonnepanelen dan.
En elke ruimte krijgt er hoe dan ook 1 loze leiding bij voor de toekomst...

Een zonneboiler gaan we nog wel naar kijken. Water dat door douche gebruikt is zal voor de verwarming het water helpen opwarmen. (via de afvoer/aanvoerbuizen dus).

Het is een project van een aannemer, gewoon 2-onder-1 kap woningen. Heb wel wat invloed op details, maar verwacht geen wonderen! Budget is ook niet heel ruim meer na de geplande aanbouw... grotere ruimte voor badkamer.... stuk of 18 loze leidingen... etc etc. Willen ook nog een wat leuke badkamer kunnen inrichten ;)

Zolder zal hooguit als berging/washok gebruikt gaan worden dus verder maakt het allemaal weinig uit wat daar komt te staan. Duurt nog een jaar voor het huis af is... dus voordat het zover is zijn we denk ik wel 3-5 jaar verder. Voordeel is dat de panelen wellicht beter worden en ook niet verkeerd: goedkoper! (in verhouding dan in ieder geval).

Ik zal ook eens navragen wat de meerprijs is voor 3 Dubbel glas (grote pui met tuindeuren aan zuidzijde in de planning met HR++)

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

• PClop
  • Niet online
SolarKing schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 04:58:
[...]

Bedoelde dan ook echt enkel dat wat ik zei.

YouTube: Compressed Air Cars - France

YouTube: A car that runs on air

Maar is helaas nog geen algemeen goed, en ik vind dit velemalen
beter dan een met akku's volgeladen elektro auto.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

PClop schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 09:22:
[...]

Bedoelde dan ook echt enkel dat wat ik zei.

YouTube: Compressed Air Cars - France

YouTube: A car that runs on air

Maar is helaas nog geen algemeen goed, en ik vind dit velemalen
beter dan een met akku's volgeladen elektro auto.
Zoiets wordt helemaal interessant als je bij naast een stroompje woont, want dan kun je een Trompe bouwen.
[...]

Wij rijden al bijna een jaar met onze Fiat Doblo Cargo XL op CNG (aardgas/groengas) naar onze klanten toe.
Duurder in aanschaf dan diesel maar stuk milieu vriendelijker. Al de eerste 30.000 km opzitten.
Orangegas tankpasje erbij en je rijd overal op Groengas. (werkt met groencertificaten ofzo want meestal gaat er gewoon aardgas in je tank en wordt groengas ergens anders in het gasnet bijgemengd)
Ik raad het iedereen aan mocht je een CNG pomp in je buurt hebben. Wegenbelasting van een benzineauto maar stuk goedkoper tanken dan benzine en milieuvriendelijker. Mocht je zonder gas zitten en niet kunnen tanken dan geen ramp, auto kan ook nog op benzine rijden.

De zonnepanelen passen ook zo lekker in een Fiat vanwege de vierkantige laadruimte kun je tot plafond vol stapelen.

Ontopic.. nogal superdrukke periode dus weinig tijd voor tweakers maar hierbij nog wat mooie foto's van een leuk subsidieloos project in onze buurt waar we nog mee bezig zijn.

[afbeelding]

Dat smaakte naar meer dus nu uitbreiding met 90 panelen van 190Wp Eoplly op een Delta Solivia 15K G4.

[afbeelding]
In die Doblo kun je toch ook precies een europallet kwijt? En is dat niet de trappistenbrouwerij toevallig? :P
Thalaron schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 07:40:
Bedankt allemaal voor de goede raad!

Indien we een Velux raam laten plaatsen gaat deze uiteraard naar de noordzijde (sowiezo ivm warmte buiten houden).

Loze leiding leggen we ook ten minste 1 naar de zolder tbv. zonnepanelen dan.
En elke ruimte krijgt er hoe dan ook 1 loze leiding bij voor de toekomst...

Een zonneboiler gaan we nog wel naar kijken. Water dat door douche gebruikt is zal voor de verwarming het water helpen opwarmen. (via de afvoer/aanvoerbuizen dus).

Het is een project van een aannemer, gewoon 2-onder-1 kap woningen. Heb wel wat invloed op details, maar verwacht geen wonderen! Budget is ook niet heel ruim meer na de geplande aanbouw... grotere ruimte voor badkamer.... stuk of 18 loze leidingen... etc etc. Willen ook nog een wat leuke badkamer kunnen inrichten ;)

Zolder zal hooguit als berging/washok gebruikt gaan worden dus verder maakt het allemaal weinig uit wat daar komt te staan. Duurt nog een jaar voor het huis af is... dus voordat het zover is zijn we denk ik wel 3-5 jaar verder. Voordeel is dat de panelen wellicht beter worden en ook niet verkeerd: goedkoper! (in verhouding dan in ieder geval).

Ik zal ook eens navragen wat de meerprijs is voor 3 Dubbel glas (grote pui met tuindeuren aan zuidzijde in de planning met HR++)
Is het niet interessant om een eigen topic te openen hiervoor?

• Rol-Co

Rol-Co

Dit beloofd een goede dag te worden :) om 6 uur begon de pv al :9

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:05
@thalaron: niet vergeten: als het HR++ glas blijft de maximale spouw nemen (15 mm ipv11, scheelt 10% in Uwaarde) en kost niets extra voor de aannemer.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
Rol-Co schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 10:08:
Dit beloofd een goede dag te worden :) om 6 uur begon de pv al :9
als ik naar buienradar kijk lijkt het me een beetje tegen vallen vandaag. :|
maar ik mag niet klagen (staat in mijn cao.) heb nu al 2,5kWh gedaan.
en er komt zo een groot gat in de wolken.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:49

Barrycade

Through the...

Gisteren was tenminste weer een knappe dag met meer dan 5kWh/kWp de eerste sinds 18 dagen.
Vandaag is het hier weer wolken en nog eens wolken. Zo wordt Juli niet mijn top maand.

• Rol-Co

Rol-Co

migjes schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 10:23:
[...]

Zo! met wat hoeveel wp?
Staat hier al een tijdje stabiel op 1kwh...
Barrycade schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 10:40:
Gisteren was tenminste weer een knappe dag met meer dan 5kWh/kWp de eerste sinds 18 dagen.
Vandaag is het hier weer wolken en nog eens wolken. Zo wordt Juli niet mijn top maand.
gisteren een opbrengst 4kwh, ik keek er van op, de dagen ervoor was natuurlijk ook niet veel maar groot verschil nu met 6 panelen er bij. (is natuurlijk ook 60% meer)

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:09

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Barrycade schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 10:40:
Hierinderdaad ook 5.083kWh/kW. 6.1kwh geoogst.
Vandaag lijkt tegen te gaan vallen, alles zit hier nog steeds dicht.

Ik ben erg benieuwt naar de opbrengst aankomende week. Sinds ik mijn PV heb geplaatst is het nog niet aan één stuk mooi weer geweest.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
migjes schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 10:23:
[...]

Van de week was de opbrengst zo laag dat ik tegen het (digitale) display aan het tikken was.
Kon toch zijn dat de naald bleef hangen. 8)

Verwijderd

haha.. Dat zou zo maar eens kunnen zijn. :D

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
Rol-Co schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 11:05:
[...]

Zo! met wat hoeveel wp?
Staat hier al een tijdje stabiel op 1kwh...
1710Wp oost. 45 graden.
1950wp west. 45 graden.
3,5 kWh tot nu toe. over een paar minuten begind west bij te springen.
(dat heeft hij vanochtend al aardig gedaan, met bewolking(diffuus licht) deed west vanochtend nog 450W.)

@JoopC
lol :*)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-01 20:26

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

[...]

[afbeelding]

[afbeelding]
Nice maar waarom 195wp panelen en niet 240+wp die algemeen goed zijn? Voor de prijs moet je het niet doen. En je hebt ineens 20% minder plaats nodig, of je kan 20% meer installeren op dezelfde lokatie.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• PClop
  • Niet online
multipasser schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 11:17:
[...]

Nice maar waarom 195wp panelen en niet 240+wp die algemeen goed zijn? Voor de prijs moet je het niet doen. En je hebt ineens 20% minder plaats nodig, of je kan 20% meer installeren op dezelfde lokatie.
De opbrengst per m2 is hetzelfde 80x160 tegen 100x165, tevens is de maatvoering van 180/200Wp panelen
wat gunstiger ( 1:2 ) en is de prijs per Wp vaak ook iets lager, je bent enkel iets meer bevestigings klemmen
nodig.

• Rol-Co

Rol-Co

revolution-nl schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 11:07:
[...]

Hierinderdaad ook 5.083kWh/kW. 6.1kwh geoogst.
Vandaag lijkt tegen te gaan vallen, alles zit hier nog steeds dicht.

Ik ben erg benieuwt naar de opbrengst aankomende week. Sinds ik mijn PV heb geplaatst is het nog niet aan één stuk mooi weer geweest.
Dat is best goed voor 1200wp of niet? goede dag dus.

Hier liggen ze plat op het plat dak voorkant huis (N) en valt nog niet eens tegen maar toch ook maar eens een gedeelte aan de zuidkant plaatsen, kijken of het veel verschil maakt.

Of nog een paar er bij :)

• zonnigtype

zonnigtype

revolution-nl schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 11:07:

[sarcasme modus]
Moet haast wel te maken hebben met het feit dat er zo onwijs veel panelen bij worden geplaatst tegenwoordig. Dat ken nie goed wezuh voor het klimaat, al die zonnewarmte die niet meer op normale wijze wordt omgezet door moedertje Aarde, maar aan de stroomzuipers verloren gaat. En/of al dat nieuwe spiegelende spul met xtra reflecties die de delicate lokale atmosferische omstandigheden ernstig verstoren...
[/sarcasme modus]

Ik voel weer een interessante "klimaatdiscussie" op borrelen... >:)

• PClop
  • Niet online
zonnigtype schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 11:56:
[...]

[sarcasme modus]
Moet haast wel te maken hebben met het feit dat er zo onwijs veel panelen bij worden geplaatst tegenwoordig. Dat ken nie goed wezuh voor het klimaat, al die zonnewarmte die niet meer op normale wijze wordt omgezet door moedertje Aarde, maar aan de stroomzuipers verloren gaat. En/of al dat nieuwe spiegelende spul met xtra reflecties die de delicate lokale atmosferische omstandigheden ernstig verstoren...
\[/sarcasme modus]

Ik voel weer een interessante "klimaatdiscussie" op borrelen... >:)
Denk niet dat wij met onze pv paneeltjes het kunnen opnemen tegen de miljoenenvierkantemetes
glas in de glastuinbouw qwa reflecties........................... ;)

• zonnigtype

zonnigtype

PClop schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 12:02:
[...]

Denk niet dat wij met onze pv paneeltjes het kunnen opnemen tegen de miljoenenvierkantemetes
glas in de glastuinbouw qwa reflecties........................... ;)
Dat zijn broeikassen (die steeds meer energie voor de exploitatie opwekken).

En wier rol in dit specifieke segment kan gaan veranderen...

Afbeeldingslocatie: http://www.en.valksolarsystems.nl/dynamics/modules/SPUB0102/view.php?pub_Id=229&att_Id=1248&thumb_nr=0

(Van der Valk Solar Systems, die aardig aan de weg timmert)

(en die sarcasme haken stonden d'r natuurlijk niet voor niets... ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door zonnigtype op 21-07-2012 12:10 ]

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02-2025

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Ik voel me altijd zo klein tussen het geweld van de 'grote jongens'.. ;) Zoals hierboven, van der Valk.

Ach, 't loopt mooi door. Kom net als Solarking niet eens toe aan 't maken / plaatsen van foto's.

[ Voor 4% gewijzigd door SunshineCompany op 21-07-2012 13:10 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik dacht net, het wordt wel eens weer tijd voor een paar mooie plaatjes :)

Heb jij misschien nog iets gehoord wat de status is van dat nieuwe PV park op leegstaande bouwgrond in Almelo?

[ Voor 45% gewijzigd door SpeksteenWP op 21-07-2012 13:32 ]

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Nee, niets meer van gehoord. Zal wel in onderzoek zijn. Ben d'r wel bij betrokken, via via, als lokale partij.. maar ach, het is voor ons weinig interessant. Vind het leuker om 'gewoon' bedrijven & particulieren een goed advies te geven, en gewoon een mooi systeem te mogen plaatsen.

En mooie plaatjes komen zeker weer, gisteren nog 28kWp op oost & west op 't net gegooid, a.s. dinsdag weer 33kWp op 't net.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:03

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

SunshineCompany schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 13:39:
Nee, niets meer van gehoord. Zal wel in onderzoek zijn. Ben d'r wel bij betrokken, via via, als lokale partij.. maar ach, het is voor ons weinig interessant. Vind het leuker om 'gewoon' bedrijven & particulieren een goed advies te geven, en gewoon een mooi systeem te mogen plaatsen.

En mooie plaatjes komen zeker weer, gisteren nog 28kWp op oost & west op 't net gegooid, a.s. dinsdag weer 33kWp op 't net.
Dat schiet dus mooi op. Hoeveel kWp heb je dit jaar in totaal geïnstalleerd? Of zijn dit bedrijfsgevoelige cijfers :$

Zit er op die oost/west installatie geen WebBox gekoppeld? Wil daar wel weer een grafiekje voor maken. Ben wel benieuwd hoe de opbrengst gedurende een dag is bij zo'n opstelling.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• zonnigtype

zonnigtype

SunshineCompany schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 13:39:
Gaan die nog "melden" op energieleveren.nl? Of hebben ze dat al gedaan? Enexis beweert dat er 55.000 installaties zouden zijn geregistreerd (NB: in totaal). Over totaal vermogen wordt niks gezegd. Grootste netbeheerder heeft beweerd dat er niet meer dan 10.000 installaties bekend zouden zijn in hun netgebied. Volgens mij is dat chronisch onderschat, om het mild uit te drukken...

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:35

Kiswum

Gadget reviewer

@antonboonstra: Binnenkort heb ik daar ook wat info over.
Ik ben nu de gegevens aan het uitlezen met een usbkabel vanuit de omvormer. Dit doe ik totdat ik het voor elkaar heb gekregen om een apparaatje heb gevonden om deze aan het lan/wlan te koppelen.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Het zonnepaneel op mijn tracker lijkt een ideale rustplaats voor vliegen te zijn; of dat nu een lekker warm plekje is? Ik zie er altijd wel 1 opzitten; maakt gelukkig weinig schaduw. ;)

• Nox
  • Laatst online: 15:46

Nox

Noxiuz

zonnigtype schreef op maandag 16 juli 2012 @ 00:17:
[...]

:?

Definieer "ziek"???

Owjaa. Pics zou leuk zijn. En lokatie... ;)
Ziek als in groot/enorm/reusachtig. Misschien iets te veel spreektaal :+

Locatie is Akersloot.

Je zal het met deze link moeten doen...

http://goo.gl/maps/uaQK

Foto's heb ik niet en helaas alleen vanaf de waterkant redelijk te doen. Is de boerderij op de streetview, op de satelietbeelden is hij er nog niet.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
[...]
Veel makkelijker te handelen op het dak.... zegt een ervaringsdeskundige. Heb zelf 240Wp panelen, maar als ik had geweten wat voor gesleep en gedoe zulke enorme panelen met zich mee brengen op een schuin dak, dan had ik 180-200Wp genomen. Veel lichter en kleiner, maar wel vergelijkbare prijs.

Op een plat dak maakt het een stuk minder uit.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

antonboonstra schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 14:39:
[...]

Dat schiet dus mooi op. Hoeveel kWp heb je dit jaar in totaal geïnstalleerd? Of zijn dit bedrijfsgevoelige cijfers :$

Zit er op die oost/west installatie geen WebBox gekoppeld? Wil daar wel weer een grafiekje voor maken. Ben wel benieuwd hoe de opbrengst gedurende een dag is bij zo'n opstelling.
Helaas geen webbox. Liggen in totaal 132 x YL245's, op 2x SMA TP12000. Per omvormer 2 strings van 21 op oost, 1 van 21 op west.

Qua kWp's; geen idee nog. Niet veel omdat het veeeeeeeeeeeel particulieren zijn, en weinig grote installaties. Op grote installaties valt geen cent te verdienen, letterlijk. Dus pak liever veel kleinere installaties (5kWp is mooi), minder marge, maar ook minder risico en minder concurrentie (vaak).
zonnigtype schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 16:03:
[...]

Gaan die nog "melden" op energieleveren.nl? Of hebben ze dat al gedaan? Enexis beweert dat er 55.000 installaties zouden zijn geregistreerd (NB: in totaal). Over totaal vermogen wordt niks gezegd. Grootste netbeheerder heeft beweerd dat er niet meer dan 10.000 installaties bekend zouden zijn in hun netgebied. Volgens mij is dat chronisch onderschat, om het mild uit te drukken...
Geen idee. Denk het niet. Veel installaties worden automatisch aangemeld omdat je een nieuwe meter aanvraagt.

• Rol-Co

Rol-Co

Balen

vol zon en ruim 300+ volt geven de panelen af maar 70wp :( de schaduw van een boom valt op een paar panelen) toch de buren eens vragen of hij niet weg mag.
dat waren ze toch al van plan..

Verwijderd

40 panelen op west - 18 panelen op oost orientatie bij 15 graden helling aan beide zijden, 240wp panelen, sma 12000, hier de productiedata van vandaag, eerste volle dag draaien.
>:) Jammer veel bewolking gehad vandaag.
dd-MM-yyyy kWh kW

21-7-2012 4:50 28,862 0
21-7-2012 4:55 28,865 0,036
21-7-2012 5:00 28,871 0,072
21-7-2012 5:05 28,881 0,12
21-7-2012 5:10 28,894 0,156
21-7-2012 5:15 28,91 0,192
21-7-2012 5:20 28,931 0,252
21-7-2012 5:25 28,96 0,348
21-7-2012 5:30 28,998 0,456
21-7-2012 5:35 29,04 0,504
21-7-2012 5:40 29,081 0,492
21-7-2012 5:45 29,115 0,408
21-7-2012 5:50 29,149 0,408
21-7-2012 5:55 29,183 0,408
21-7-2012 6:00 29,21 0,324
21-7-2012 6:05 29,237 0,324
21-7-2012 6:10 29,264 0,324
21-7-2012 6:15 29,299 0,42
21-7-2012 6:20 29,351 0,624
21-7-2012 6:25 29,418 0,804
21-7-2012 6:30 29,491 0,876
21-7-2012 6:35 29,583 1,104
21-7-2012 6:40 29,698 1,38
21-7-2012 6:45 29,828 1,56
21-7-2012 6:50 29,966 1,656
21-7-2012 6:55 30,102 1,632
21-7-2012 7:00 30,241 1,668
21-7-2012 7:05 30,378 1,644
21-7-2012 7:10 30,517 1,668
21-7-2012 7:15 30,666 1,788
21-7-2012 7:20 30,816 1,8
21-7-2012 7:25 31,031 2,58
21-7-2012 7:30 31,328 3,564
21-7-2012 7:35 31,643 3,78
21-7-2012 7:40 31,973 3,96
21-7-2012 7:45 32,272 3,588
21-7-2012 7:50 32,549 3,324
21-7-2012 7:55 32,75 2,412
21-7-2012 8:00 32,875 1,5
21-7-2012 8:05 33,006 1,572
21-7-2012 8:10 33,15 1,728
21-7-2012 8:15 33,317 2,004
21-7-2012 8:20 33,55 2,796
21-7-2012 8:25 33,772 2,664
21-7-2012 8:30 34,06 3,456
21-7-2012 8:35 34,267 2,484
21-7-2012 8:40 34,744 5,724
21-7-2012 8:45 35,292 6,576
21-7-2012 8:50 35,901 7,308
21-7-2012 8:55 36,573 8,064
21-7-2012 9:00 37,31 8,844
21-7-2012 9:05 37,723 4,956
21-7-2012 9:10 38,436 8,556
21-7-2012 9:15 38,857 5,052
21-7-2012 9:20 39,229 4,464
21-7-2012 9:25 39,754 6,3
21-7-2012 9:30 40,327 6,876
21-7-2012 9:35 40,889 6,744
21-7-2012 9:40 41,206 3,804
21-7-2012 9:45 41,519 3,756
21-7-2012 9:50 42,141 7,464
21-7-2012 9:55 42,852 8,532
21-7-2012 10:00 43,537 8,22
21-7-2012 10:05 44,228 8,292
21-7-2012 10:10 44,945 8,604
21-7-2012 10:15 45,746 9,612
21-7-2012 10:20 46,676 11,16
21-7-2012 10:25 47,259 6,996
21-7-2012 10:30 47,629 4,44
21-7-2012 10:35 47,981 4,224
21-7-2012 10:40 48,387 4,872
21-7-2012 10:45 48,792 4,86
21-7-2012 10:50 49,216 5,088
21-7-2012 10:55 49,678 5,544
21-7-2012 11:00 50,138 5,52
21-7-2012 11:05 50,596 5,496
21-7-2012 11:10 51,002 4,872
21-7-2012 11:15 51,356 4,248
21-7-2012 11:20 51,664 3,696
21-7-2012 11:25 51,962 3,576
21-7-2012 11:30 52,261 3,588
21-7-2012 11:35 52,615 4,248
21-7-2012 11:40 53,02 4,86
21-7-2012 11:45 53,438 5,016
21-7-2012 11:50 53,896 5,496
21-7-2012 11:55 54,394 5,976
21-7-2012 12:00 54,954 6,72
21-7-2012 12:05 55,645 8,292
21-7-2012 12:10 56,192 6,564
21-7-2012 12:15 56,599 4,884
21-7-2012 12:20 56,92 3,852
21-7-2012 12:25 57,215 3,54
21-7-2012 12:30 57,423 2,496
21-7-2012 12:35 57,665 2,904
21-7-2012 12:40 57,983 3,816
21-7-2012 12:45 58,382 4,788
21-7-2012 12:50 58,846 5,568
21-7-2012 12:55 59,352 6,072
21-7-2012 13:00 59,809 5,484
21-7-2012 13:05 60,21 4,812
21-7-2012 13:10 60,607 4,764
21-7-2012 13:15 60,994 4,644
21-7-2012 13:20 61,348 4,248
21-7-2012 13:25 61,677 3,948
21-7-2012 13:30 62,04 4,356
21-7-2012 13:35 62,545 6,06
21-7-2012 13:40 63,102 6,684
21-7-2012 13:45 63,94 10,056
21-7-2012 13:50 64,746 9,672
21-7-2012 13:55 65,66 10,968
21-7-2012 14:00 66,227 6,804
21-7-2012 14:05 66,734 6,084
21-7-2012 14:10 67,36 7,512
21-7-2012 14:15 67,819 5,508
21-7-2012 14:20 68,693 10,488
21-7-2012 14:25 69,389 8,352
21-7-2012 14:30 69,999 7,32
21-7-2012 14:35 70,533 6,408
21-7-2012 14:40 71,529 11,952
21-7-2012 14:45 72,224 8,34
21-7-2012 14:50 72,639 4,98
21-7-2012 14:55 73,309 8,04
21-7-2012 15:00 73,623 3,768
21-7-2012 15:05 73,913 3,48
21-7-2012 15:10 74,75 10,044
21-7-2012 15:15 75,235 5,82
21-7-2012 15:20 75,499 3,168
21-7-2012 15:25 75,831 3,984
21-7-2012 15:30 76,082 3,012
21-7-2012 15:35 76,367 3,42
21-7-2012 15:40 76,687 3,84
21-7-2012 15:45 76,961 3,288
21-7-2012 15:50 77,233 3,264
21-7-2012 15:55 77,508 3,3
21-7-2012 16:00 77,843 4,02
21-7-2012 16:05 78,456 7,356
21-7-2012 16:10 78,753 3,564
21-7-2012 16:15 78,863 1,32
21-7-2012 16:20 79,41 6,564
21-7-2012 16:25 79,866 5,472
21-7-2012 16:30 80,216 4,2
21-7-2012 16:35 80,602 4,632
21-7-2012 16:40 80,853 3,012
21-7-2012 16:45 81,093 2,88
21-7-2012 16:50 81,289 2,352
21-7-2012 16:55 81,574 3,42
21-7-2012 17:00 81,983 4,908
21-7-2012 17:05 82,527 6,528
21-7-2012 17:10 83,025 5,976
21-7-2012 17:15 83,49 5,58
21-7-2012 17:20 83,934 5,328
21-7-2012 17:25 84,362 5,136
21-7-2012 17:30 84,778 4,992
21-7-2012 17:35 85,162 4,608
21-7-2012 17:40 85,531 4,428
21-7-2012 17:45 85,895 4,368
21-7-2012 17:50 86,24 4,14
21-7-2012 17:55 86,57 3,96
21-7-2012 18:00 86,883 3,756
21-7-2012 18:05 87,176 3,516

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:56
[...]

Welke type heb jij in gedachte?
PClop schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 11:27:
[...]
De opbrengst per m2 is hetzelfde 80x160 tegen 100x165, tevens is de maatvoering van 180/200Wp panelen
wat gunstiger ( 1:2 ) en is de prijs per Wp vaak ook iets lager, je bent enkel iets meer bevestigings klemmen
nodig.
Naar welke panelen refereren jullie allebei? De een zegt 20% minder ruimte bij grotere opbrengst, en de ander van niet.

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:57
SunshineCompany schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 18:59:
[...]
Geen idee. Denk het niet. Veel installaties worden automatisch aangemeld omdat je een nieuwe meter aanvraagt.
Ik zou het andersom doen: na het aanmelden krijg je bij een aantal netbeheerders gratis een nieuwe meter.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Bezuiniger schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 19:52:
[...]

Ik zou het andersom doen: na het aanmelden krijg je bij een aantal netbeheerders gratis een nieuwe meter.
En dan mensen bang moeten maken dat ze 'niet terug kunnen leveren vanwege een oude meter..'. Nee dus. Je moet niet denken in 'Tweakers-way', maar in normale-consumenten-geen-idee-van-PV-way. Dus vraag je keurig een nieuwe meter aan zodat die er in zit voordat de klant PV krijgt. En die's toch gratis bij Enexis, en bij anderen als je de installatie aanmeldt. :)

Verwijderd

geef ze wel een reminder een jaar later voor de saldering daar schort het nog `wel` eens aan.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

True. Maar dat is ook de verantwoordelijkheid van de klant. En dat vertel ik van te voren.. meldt het de energieleverancier! En let goed op. En ga naar GC, dan is de kans groot dat het in 1 keer goed gaat.

Verwijderd

Ik heb Delta als energie-provider. Via twee contact-formulier-invul-momenten heb ik aan ze doorgegeven. Men krijgt een kopie van het ingevulde formulier per mail opgestuurd. Dus als ze moeilijk zouden gaan doen, dan kan ik ze een mail doorsturen.

De jaarafrekening moet nog komen.

Verwijderd

/just thinking
gek he, als je netbeheerder een internet gsm of tv provider was, had je hem allang afgedankt

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:52
Iemand een idee hoe ik kan zien dat mijn panelen renderen en de beloofde waardes haalt? Ik heb in totaal 5000kw op het dak liggen in twee delen ( 250x10 panelen + 250x 10 panelen ). Met een SMA Sunny Boy omvormer. Kan ik dat ergens vergelijken met andere installaties? Ik ben wel Belg en woon in Antwerpen ( Kontich ).

Dan nog een vraagje : De installatie ging gebeuren met een SMA Sunny Boy 5000, maar deze was niet binnen volgens de installateur. En deze is vervangen met 2x SMA 2000-HF. Ineens is dat dus één met Transformator. En we hebben inderdaad geen neuter. Dus de vraag is : De 5000 had toch nooit gewerkt met onze aansluiting? Kan het kwaad dat we nu nog maar injecteren op 2x 220 , en niet op 3x 220 die we hebben? En is een 2000-HF wel voldoende voor 2500kw?

Sorry voor de vele vragen, maar ik kom er zelf niet echt uit.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Op sonnenertrag.eu kun je je data invullen en vergelijken met andere installaties.
http://www.zonnestroomopbrengst.eu/

[ Voor 18% gewijzigd door SpeksteenWP op 21-07-2012 21:09 ]

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-01 23:12
tc982 schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 21:04:
Iemand een idee hoe ik kan zien dat mijn panelen renderen en de beloofde waardes haalt? Ik heb in totaal 5000kw op het dak liggen in twee delen ( 250x10 panelen + 250x 10 panelen ). Met een SMA Sunny Boy omvormer. Kan ik dat ergens vergelijken met andere installaties? Ik ben wel Belg en woon in Antwerpen ( Kontich ).
...
als je de flash-data van de zonnepanelen hebt, zou je o.a. bij Siderea.nl e.e.a kunnen na laten simuleren en vergelijken.
Zorg wel voor een geijkte kWh-meter
Sonnenertrag.eu/zonnestroomopbrengst.eu kan als indicatie gebruikt worden (afhankelijk van hoe er gemeten is (en denk ook aan orientatie/hellingshoek en (slag)schaduw) dat wordt n.l. niet altijd vermeld op Sonnenertrag....).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 19:18:
40 panelen op west - 18 panelen op oost orientatie bij 15 graden helling aan beide zijden, 240wp panelen, sma 12000, hier de productiedata van vandaag, eerste volle dag draaien.
dd-MM-yyyy kWh kW
[...]hoop data
Voortaan even in een grafiekje hè?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 19:18:
dd-MM-yyyy kWh kW

..................
Tja, hoe krijgen we het hier zo snel vol? Een grafiek zegt meer als een logbestand van 5 minuten waardes. Wat wil je laten zien?

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2012 21:22 ]

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
'k Denk dat Wim vooral trots is op zijn systeem en dat met ons wil delen.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:04
En gelijk heeft hij! Ik kan zelf niet wachten totdat mijn 5.000-6.000 Wp fabriek gaat draaien. Zit nog in het offerte traject, veel gaan/zijn nu net op vakantie, gelukkig dinsdagavond de eerste serieuze afspraak met een leverancier.

Vergelijken offertes is erg lastig: Ieder heeft zijn eigen verhaal waarom dat zonnepaneel nou beter is....de check blijft vrij lastig....

• teacher
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En we hebben inderdaad geen neuter.
:?

Wise enough to play the fool

• tc982
Zo noemen ze dat hier, weet ik veel. Ik heb drie fasen zonder neutraal denk ik dat het woord moet zijn.

Verwijderd

first off: hulde voor dit topic en hoe uitgebreid het is.
daarentegen is het aardig technisch voor een zonnepaneel leek zoals mezelf.

ik zit met wat beginners vraagjes en ik hoopte hier daar wellicht wat antwoorden op te krijgen.

Ik heb een huis (2 onder 1 kap) met 2 schuine dakhelften en daarbij een aanbouw met platdak.
Het platdak is ca. 10 x 3 m (keuken) en nogmaals ca. 10 x 3 m (garage en carport), dus totaal ca. 60 m2

de zon staat over het algemeen pas tegen 17:00/18:00 achter het huis dus het platdak krijgt aardig wat zon overdag.

Het lijkt mij dat dit wel geschikt is voor wat panelen, toch?

Mocht ik ervoor kiezen om los van mijn energiemaatschappij panelen te laten zetten, welke leveranciers/installateurs zijn aan te raden? (indien van toepassing, noord brabant, omgeving eindhoven)

verder nog tips om een leek verder te helpen? (als ik te weinig info vermeld heb hoor ik dat natuurlijk graag)

Ik verwacht dat het subsidie potje weer redelijk snel leeg zal raken dus ik hoop op korte termijn wat beslissingen te kunnen nemen.

Alvast bedankt voor jullie wijsheid.
Mijn advies: NIET DOEN
Heb de voorwaarden doorgelezen en zag dat één van die voorwaarden is dat je altijd netjes op tijd betaald moet hebben (logisch).
Als er om welke reden dan ook een betaling vertraagd wordt, ben je je bonus voor dat jaar kwijt en hierover kan ook NIET gecommuniceerd worden.
Daarnaast is de vraag wat je tarieven doen over 3 jaar, je commit jezelf voor 5 jaar immers

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
michels911 schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 17:30:
[...]

[...]

Als experiment heb ik een SMA2100TL via bluetooth werkend met Linux op een eBox MX3350.
Ik gebruik: http://code.google.com/p/sma-bluetooth/ en kan de omvormer connecten, lezen en de gegevens in mysql zetten.
(Maar in de dagelijkse praktijk draai ik tot op heden gewoon windows XP op dat doosje met sunnyexplorer in commandline mode.
OpenEnergyMonitor is een andere open source implementatie van uitlezen van de SMA bluetooth.

Jammer dat de C# code niet gepubliceerd is. Dan had ik makkelijker een proggie kunnen maken op mijn Touch Diamond met Windows Mobile. Ik kan ook duiken in de sma-reader code, omdat ook C draait op Windows Mobile. Dan kan ik op de telefoon (die weinig stroom gebruikt) via bluetooth de SMA uitlezen en via Wifi de data kunnen sturen naar PVOutput.org. Ik wil namelijk geen PC aan laten staan voor te monitoren 8)7

Wanneer mijn zonnepanelen op het dak liggen en alles werkend is, toch maar eens in gaan verdiepen. Heb al veschillende applicaties gemaakt voor Windows Mobile.

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-01 23:53

MieJuul

3970Wp

tc982 schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 22:28:
[...]

Zo noemen ze dat hier, weet ik veel. Ik heb drie fasen zonder neutraal denk ik dat het woord moet zijn.
Weet je zeker dat je geen nul hebt?

Hoe gaan die SMA 2000-HF's dan werken?
Die hebben toch een nul nodig, of zie ik dat nou verkeerd?!

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Verwijderd

Dan nog een vraagje : De installatie ging gebeuren met een SMA Sunny Boy 5000, maar deze was niet binnen volgens de installateur. En deze is vervangen met 2x SMA 2000-HF. Ineens is dat dus één met Transformator. En we hebben inderdaad geen neuter. Dus de vraag is : De 5000 had toch nooit gewerkt met onze aansluiting? Kan het kwaad dat we nu nog maar injecteren op 2x 220 , en niet op 3x 220 die we hebben? En is een 2000-HF wel voldoende voor 2500kw?

Hangt helemaal af van de oriëntatie en hoek van je panelen.
Hier 12 x een Ying-Li Panda 3180Wp op een 3000Wp omvormer. Zie alleen bij volle zin de omvormer pieken op 3003 Watt maar het meeste van de tijd kom ik niet boven de 2500Watt.
De omvormer regelt netjes terug als er teveel input is en de vraag is simpel: hoe vaak staan ze in de volle zon te draaien?
Houd je van reserve dan was een 2500-30 ook mooi geweest maar als referentie: mijn 3000HF kan ook overweg met 14 Panda's :-)
Ben overigens zeer tevreden met de sma en heb sinds kort ook een webbox aangeschaft die alle data naar sma uploadt. Kan door mijn router heen op de webbox inloggen die alle data op een SD kaart opslaat in xms of csv format.
Voor jou zou zo'n webbox ook wel handig zijn (koppeling via bluetooth dus appeltje-eitje) met name omdat je al 2 omvormers hebt.
Ik hoop zelf om over 2 jaar de tweede set op het dak te leggen, vandaar de voorinvestering van de webbox) en verdeel dan het vermogen van 2 x 3180Wp net zoals jij ook over twee van de 3 fasen, gaat puik!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

MasterMaceMichu schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 21:35:

Vergelijken offertes is erg lastig: Ieder heeft zijn eigen verhaal waarom dat zonnepaneel nou beter is....de check blijft vrij lastig....
Er zijn een stuk of 50 goede merken zonnepanelen. De eerste die zegt dat zijn zonnepaneel beter is dan de rest, krijgt van mij een standbeeld. We zullen het pas over 30 jaar weten. En zelfs waarschijnlijk nog niet. Kortom; pak gewoon een goed paneel van gewoon een groot merk die gewoon al > 5 jaar paneeltjes maakt (Suntech, Sharp, Kyocera, Yingli, Canadian, First, Trina, Sunpower, etc. en je hebt weinig risico. Tenminste, niet meer risico dan met een ander merk. En zelfs met B-merken heb je grote kans dat het jaren perfect werkt.

• PClop
  • Niet online
Lord Anubis schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 19:45:
[...]

Welke type heb jij in gedachte?

[...]

Naar welke panelen refereren jullie allebei? De een zegt 20% minder ruimte bij grotere opbrengst, en de ander van niet.
Die panelen van +/- 240Wp hebben wel ongeveer 20% meer vermogen dan een 195/200Wp paneel
maar zijn ook om zo,n 20% groter in oppervlakte als een 195of 200Wp paneel ( uitzonderingen daargelaten )

Moet niet echt moeilijk zijn om zulks te begrijpen dacht ik zo. :?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 21:20:
[...]

Tja, hoe krijgen we het hier zo snel vol? Een grafiek zegt meer als een logbestand van 5 minuten waardes. Wat wil je laten zien?
Jaa, zo lust ik er nog een paar. Er werd gister om data gevraagd. Alsjeblieft ;)

• tc982
Ik heb nog een klein laptopje met een bluetooth connectie. Kan ik die gebruiken om automatisch te loggen? Ik heb twee SMA-2000HF toestellen. Iemand een tutorial?

• PClop
  • Niet online

Lees dit maar even door,
http://zonstraal.forumup....ght=127v&mforum=zonstraal

Wordt je vast wel iets wijzer van.

( en neuter, heet in NL gewoon de NUL leider N )

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 20:44:
/just thinking
gek he, als je netbeheerder een internet gsm of tv provider was, had je hem allang afgedankt
Dat klopt. Dan had ik dat allang gedaan en vele anderen denk ik ook wel.

Dan hadden we ook bijvoorbeeld veel betere terugleverprijs gekregen voor te veel geproduceerde stroom :)

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 21:08:
Op sonnenertrag.eu kun je je data invullen en vergelijken met andere installaties.
http://www.zonnestroomopbrengst.eu/
er is ook nog http://pvoutput.org

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:56
PClop schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 23:08:
[...]

Die panelen van +/- 240Wp hebben wel ongeveer 20% meer vermogen dan een 195/200Wp paneel
maar zijn ook om zo,n 20% groter in oppervlakte als een 195of 200Wp paneel ( uitzonderingen daargelaten )

Moet niet echt moeilijk zijn om zulks te begrijpen dacht ik zo. :?
Het gaat niet over begrijpen, het gaat over tegenstrijdigheden, of niet alle info aanwezig.
De een zegt iets, jij dus, wat bij mij logisch over kwam maar tegenstrijdig is met de persoon waar jij antwoord op gaf.
Echter was ik eerder gaan kijken bij verschillende leveranciers, en zie daar, zelfde maat panelen met dezelfde poly cellen in 4 verschillende Wp sterktes te leveren. Zelfde maat maar meer Wp/m2. Dus je redenering is wel logisch maar niet altijd waar, vandaar mijn vraag, over welke panelen jij en hij het individueel hadden.

Dus mijn vraag staat nog steeds open. >:)

Verwijderd

hansdegit schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 21:13:
[...]

Voortaan even in een grafiekje hè?
Uhhmm..., ben daar nog niet erg handig in, dus het is alles, of niks, word helemaal niks meer dus tot ik mn webbox heb dan...sorry :S

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Klopt het dat Agentschap na aanvraag van subsidie bij de betreffende leverancier informatie gaat opvragen over de koopovereenkomst? Niet dat ik iets te verbergen heb, maar ben meer benieuwd naar hoe dit praktisch ingevuld wordt. Voor elke subsidie-aanvraag bellen met een leverancier en checken of het klopt? Lijkt me omslachtig.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ki4HL.jpg Even een snel grafiekje dan. Geeft een klap minder informatie, geeft niet aan welke tijden het best waren qua opbrengst..etc etc. Hoe doe k dat het makkelijkst?

• PClop
  • Niet online
Lord Anubis schreef op zondag 22 juli 2012 @ 00:33:
[...]

Het gaat niet over begrijpen, het gaat over tegenstrijdigheden, of niet alle info aanwezig.
De een zegt iets, jij dus, wat bij mij logisch over kwam maar tegenstrijdig is met de persoon waar jij antwoord op gaf.
Echter was ik eerder gaan kijken bij verschillende leveranciers, en zie daar, zelfde maat panelen met dezelfde poly cellen in 4 verschillende Wp sterktes te leveren. Zelfde maat maar meer Wp/m2. Dus je redenering is wel logisch maar niet altijd waar, vandaar mijn vraag, over welke panelen jij en hij het individueel hadden.

Dus mijn vraag staat nog steeds open. >:)
Idd, niet alle info is aanwezig en ben ik ook te dom om voor de duvel te dansen >:)

( ik laat vaak eerst google even dansen kost vaak maar seconden en hup daar is de info 8)7 )
Zoek term http://www.google.nl/sear...ei=r8ELUM31GILG0QW49ZmsCg
resultaat, http://www.zonnepaneel-info.nl/html/3pv.html

[ Voor 17% gewijzigd door PClop op 22-07-2012 11:11 ]

Pagina: 1 ... 109 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.