Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 108 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.548.057 views

Onderwerpen

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Tweaking_Deejay schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 22:41:
[...]

Thanks!

Nu nog mensen die ervaring hebben met het plat neerleggen van hun panelen :)
Mijn panelen liggen plat......en op het noorden :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 19:50:

en dan hebben we nog PCIop, die noemt van alles
Woef, naar eer en geweten, woef. :Y

• PClop
  • Niet online
Speksteenkachel schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 22:20:
[...]

Nooit wat van gemerkt, mijn opa kwam uit Oude Pekela :)
Dan was ( is ) dat vast een aardige man ;)

• Tweaking_Deejay
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09-2025

Tweaking_Deejay

www.dj-erik.nl

Rol-Co schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 23:29:
[...]
Mijn panelen liggen plat......en op het noorden :)
Mooi :)

Dan heb ik een paar vragen:
Hoe zit het met het rendement?
Last van vuil op je panelen, of water dat er op blijft staan?
Hagelbuien?
Tips?

Trouwens, bij panelen die plat liggen is de oriëntatie toch noord, oost, zuid én west ;)

"...We tell people who come to our concerts that they can tape the shows if they want. I think it is cool that people are so passionate about our music." -- Bono

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-12-2025

Gé Brander

MS SQL Server

Tweaking_Deejay schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 00:18:
[...]
Trouwens, bij panelen die plat liggen is de oriëntatie toch noord, oost, zuid én west ;)
Dat hangt allemaal samen met waar de bovenkant van de panelen naar toe wijzen als ze plat liggen :*)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Rol-Co

Rol-Co

Tweaking_Deejay schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 00:18:
[...]

Mooi :)

Dan heb ik een paar vragen:
Hoe zit het met het rendement?
Last van vuil op je panelen, of water dat er op blijft staan?
Hagelbuien?
Tips?

Rendement kan ik je niet vertellen aangezien mijn systeem geen voorbeeld is, ik heb een grote inverter t.o.v kleine wattage. Maar een 2-3kwu per dag de afgelopen week met 1kwp aan panelen.
wel wat last van vuil door opspetterend water van het dak, water blijft er wel wat op staan maar lijkt niet van invloed en droogt vrij snel op met wat wind, al denk ik dat ietsje helling in de panelen dat wel oplost.
Hagel nog niet gehad...
Ik heb ze eigenlijk tijdelijk op het platte dag gelegt i.v.m de bevestiging voor schuin dak wat nog niet klaar is maar ik vind het niet eens tegenvallen zoals het gaat nu dus waarschijnlijk blijft er wel een string daar en komt er 1 bij op schuin.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
dan krijg je voor alles boven die 5000 kWh een kolenfooi + BTW
Hoe werkt het trouwens als leveranciers aan jou BTW betalen over je (netto) teruggeleverde stroom? Ik kan me in ons BTW stelsel geen situatie voor de geest halen waar je als consument BTW *ontvangt*. Als bedrijf ja, maar dat draag je dan altijd weer af aan de belastingdienst. Als de consument dat niet af hoeft te dragen is dat dus gewoon cash voor die consument uit de BTW pot?

Of netten ze het eerst met de BTW op andere posten (vastrecht, gas, etc) tot aan nul?

Tegenwoordig met Web 2.0 en dynamische content zouden de leveranciers maar zeker al die prijsvergelijkers gewoon eens een rekenvoorbeeldje neer moeten zetten waar je makkelijk wat nummers in kan kloppen, dat is zo veel duidelijker dan alleen tekst.

[ Voor 38% gewijzigd door Dreamvoid op 19-07-2012 10:26 ]

Verwijderd

Dreamvoid schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 10:19:
Hoe werkt het trouwens als leveranciers aan jou BTW betalen over je (netto) teruggeleverde stroom? Ik kan me in ons BTW stelsel geen situatie voor de geest halen waar je als consument BTW *ontvangt*. er moeten zetten waar je makkelijk wat nummers in kan kloppen, dat is zo veel duidelijker dan alleen tekst.
Het was ooit bedoeld als salderend. Men anticipeerde niet dat er netto ''leveranciers'' zouden komen.
Wat dat betreft is die margeregel van Greenchoice er eentje op de rand van de wetgeving.

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-01 16:16
Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 10:38:
[...]
Het was ooit bedoeld als salderend. Men anticipeerde niet dat er netto ''leveranciers'' zouden komen.
Wat dat betreft is die margeregel van Greenchoice er eentje op de rand van de wetgeving.
Nog wel even je website inrichten ????

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• JohannV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-06-2023

JohannV

5,88 kWp

Speciaal om de Oost-West opstellingen in Nederland te vergelijken :

http://pvoutput.org/listteam.jsp?tid=436

Wie komt er bij het clubje :*)

24x cnpv245P,5000TL20,sunnybeam,sunnyview,sunywebbox 12xoost,12xwest, 16graden

• Dreamvoid
  • Niet online
[...]

In principe kan Greenchoice jou wel "BTW" betalen, maar ze zullen dat uitbetaalde bedrag dan niet mogen halen uit de BTW pot die ze zelf aan de belastingdienst moeten betalen, dat geld zal dan gewoon uit hun eigen zak moeten komen. Voor de terugleverende consument zal het je natuurlijk worst zijn of dat geld uit de staatskas komt of uit de zakken van de GC aandeelhouders, het is alleen wel een situatie die denk ik niet heel lang blijft bestaan zodra het een beetje in de papieren gaat lopen.

Tis dan in feite net als de "geen BTW" acties van de Mediamarkt. Natuurlijk is dat geen uitzondering op de BTW wetgeving, het bedrijf zelf geeft gewoon het BTW bedrag als korting.

[ Voor 12% gewijzigd door Dreamvoid op 19-07-2012 11:08 ]

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:41
PClop schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 17:47:
[...]

Heb nog even de gebruiksaanwijzing doorgelezen, en zie dat de borgstrip op de AC aansluiting mist.
( weet niet of dit echt van belang is trouwens )

Ook vind ik het ( indien het zo is aangesloten ) niet slim om zo iets met een stekker in een wcd aan te sluiten
daar het een TL model betreft, je mag dan zeker niet de L1 en N met elkaar verwisselen wat dus dan wel mogelijk is, ingeval met een HF of een LF trafo scheiding is dat minder een probleem.
Oei, ik heb een SB2100TL, die werd geleverd met een molded steker en dwingt dus niet een bepaalde aansluitwijze af...
Wat is het risico of de gevaarzetting? 230V en N en L1 snap ik nog wel, maar de relatie met zonder trafo gaat boven mijn pet.
Overigens al 2 jaar zo aangesloten, geen problemen gehad maar dat is dan toeval?

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Dreamvoid schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 10:19:
[...]

Hoe werkt het trouwens als leveranciers aan jou BTW betalen over je (netto) teruggeleverde stroom? Ik kan me in ons BTW stelsel geen situatie voor de geest halen waar je als consument BTW *ontvangt*. Als bedrijf ja, maar dat draag je dan altijd weer af aan de belastingdienst. Als de consument dat niet af hoeft te dragen is dat dus gewoon cash voor die consument uit de BTW pot?
Ik heb geen idee hoe zij het in hun boekhouding verboeken
Essent heeft het over: terugleververgoeding die gelijk is aan levertarief en BTW
Verder ben ik voor Essent nog geen rekenvoorbeeld tegengekomen.
Waarschijnlijk hebben ze ook niet veel "netto" leveranciers, want bij die voorwaarden ga je al snel rond kijken voor de meeste pecunia's voor de extra opgewekte energie.

Greenchoice heeft o.a. de volgende 2 rekenvoorbeelden op dit moment op hun website staan
Vandaar dat ik klakkeloos "+BTW" heb overgenomen
Rekenvoorbeeld 1:
Een klant verbruikt van het net 18.000kWh en levert 9.000kWh terug

De klant betaalt op de nota voor levering;
10.000 kWh kale leveringsprijs + energiebelasting van €0,1140 + BTW
8.000 kWh: kale leveringsprijs + energiebelasting van €0,0415 + BTW

De klant krijgt op de nota voor de teruglevering vergoed;
1.000 kWh kale leveringsprijs + energiebelasting a €0,1140 + BTW

Rekenvoorbeeld 2:
Een klant verbruikt van het net 18.000kWh en levert 21.000kWh terug.

De klant betaalt op de nota voor levering;
10.000 kWh kale leveringsprijs + energiebelasting a €0,1140 + BTW

De klant krijgt op de nota voor de teruglevering vergoed;
10.000 kWh kale leveringsprijs + energiebelasting van €0,1140 + BTW
1.000 kWh kale leveringsprijs + energiebelasting van €0,1140 + BTW (margeregel)
2.000 kWh kale leveringsprijs + BTW

De teruglevering wordt verrekend met de laatst verbruikte energie en dus met de levering met de laagste belasting.
Edit: Rekenvoorbeelden zijn alleen voor een digitale meter met 4 telwerken deel, voor een analoge Ferraris-meter geen vergoeding voor het "netto" leveringsdeel;

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 19-07-2012 15:14 . Reden: Bloemen vervangen door geld, naar aanleiding van post JakeNL ;) ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06:44

swat!

computeraar

antonboonstra schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 10:26:
Oei... Collega van mij heeft afgelopen weekend net 15 stuks 240Wp Senersun gemonteerd met een Kostal Piko 3.6 (SolarNRG). Is gisteren niet alleen de 16A automaat van de omvormer eruit geklapt, maar ook de 40A hoofdautomaat. Het rook wat branderig bij de omvormer en bij het openschroeven troffen ze dit aan. Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Lijkt mij toch gewoon een garantiegeval?

[afbeelding]
Ik ben toch benieuwd hoe dit verhaal is afgelopen, hebben jullie de fout al kunnen achterhalen?

12*440 oost/west 9*375 oost 9*375 zuid 6*375 west 6*425 zuid

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

[...]

Zijn ze erg goed in, daar bij GC, op die "marges van het wettelijke mes" balanceren (ik herinner me nog de apert foute berekening van vastrechten netbeheer op 2 oude nota's van me). Overigens: vaak ook "noodgedwongen" balancerend op die (ook vaak niet duidelijke cq. eenduidige) "wetgeving" om iets te kunnen betekenen voor meer duurzaam (zie margeregel). Soms gaat het ook wel eens fout, al lag dat weer aan andere zaken.

Eneco heeft trouwens in het verleden rete-illegaal uitsluitend leveringskosten bij een klant gesaldeerd. Een wakker geworden klant die belazerd werd (die het niet vertrouwde, maar niet snapte wat er fout kon zijn), mailde me een nota, dus toen heb ik hem laten weten hoe het wel moest. Die heeft zijn geld terug gekregen. Of dat toen ook bij anderen bij dat bedrijf is gebeurd: Joost mag het weten. Niet lang er na kreeg ik weer een rabiaat fout "gesaldeerde" nota onder ogen (BTW hadden ze altijd al veel moeite mee vanwege bovengenoemde redenen). Verder niks meer van gehoord, volgens mij zijn ze tegenwoordig van beter wil, maar het blijft altijd oppassen geblazen... Bij alle leveranciers. Denk niet dat ze salderen leuk vinden. Ze hebben er de pest aan.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-01 17:13
Domba schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 11:41:
[...]
Verder ben ik voor Essent nog geen rekenvoorbeeld tegengekomen.
Waarschijnlijk hebben ze ook niet veel "netto" leveranciers, want bij die voorwaarden ga je al snel rond kijken voor de meeste petunia's voor de extra opgewekte energie.

[...]
Wat ga je daar vervolgens mee doen dan? De bloemetjes buiten zetten? >:)

Het gezegde "Pecunia non olet" geldt overigens 2000 jaar later nog wel. Ook daar kan je de bloemetjes mee buiten zetten. :)

• Dreamvoid
  • Niet online
zonnigtype schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 14:26:
Eneco heeft trouwens in het verleden rete-illegaal uitsluitend leveringskosten bij een klant gesaldeerd. Een wakker geworden klant die belazerd werd (die het niet vertrouwde, maar niet snapte wat er fout kon zijn), mailde me een nota, dus toen heb ik hem laten weten hoe het wel moest. Die heeft zijn geld terug gekregen. Of dat toen ook bij anderen bij dat bedrijf is gebeurd: Joost mag het weten. Niet lang er na kreeg ik weer een rabiaat fout "gesaldeerde" nota onder ogen (BTW hadden ze altijd al veel moeite mee vanwege bovengenoemde redenen). Verder niks meer van gehoord, volgens mij zijn ze tegenwoordig van beter wil, maar het blijft altijd oppassen geblazen... Bij alle leveranciers. Denk niet dat ze salderen leuk vinden. Ze hebben er de pest aan.
Natuurlijk. Heb je net je systemen ingericht op het nieuwe EB stelsel, mag je boel weer omgooien voor saldering. Maar anyway, da's hun probleem daar betaal je ze ook voor.

Overigens, Eneco zelf schiet er niks mee op als ze alleen leveringskosten salderen, ze geven je alleen geen geld uit de BTW/EB pot wat ze wel zouden moeten doen. Bij zo'n fuckup profiteert alleen het Ministerie van Financien doordat ze onterecht teveel belasting innen.

[ Voor 15% gewijzigd door Dreamvoid op 19-07-2012 15:16 ]

• zonnigtype

zonnigtype

Dreamvoid schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 15:14:
[...]

Natuurlijk. Hadden ze net hun systemen ingericht op het nieuwe EB stelsel, mag je boel weer omgooien voor saldering. Maar anyway, da's hun probleem daar betaal je ze ook voor.

Overigens, Eneco zelf schiet er niks mee op als ze alleen leveringskosten salderen, ze geven je alleen geen geld uit de BTW/EB pot wat ze wel zouden moeten doen. Bij zo'n fuckup profiteert alleen het Ministerie van Financien.
... gaven, niet geven. Ik heb geen aanwijzingen dat "het" nog gebeurt tegenwoordig (anders had ik daar vast wel mails over gekregen).

En energiebedrijven en de Staat. Ze blijven bij mij "The Unholy Alliance". Ze profiteren beiden in extremo van de status quo. En die mag niet verstoord worden. Aan ons de taak om de knuppel in dat gezwellige hoenderhok te gooien, anders zijn we geen knip voor de neus waard... :*)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Dreamvoid
  • Niet online
Tsja, dat is inherent aan bureaucraten overal, of ze nou van goede of slechte wil zijn. Hoe gedetailleerder de regels, hoe foutgevoeliger de executie en hoe langer het duurt voordat je door alle lagen bent om dingen te veranderen.

[ Voor 23% gewijzigd door Dreamvoid op 19-07-2012 15:45 ]

• bonza
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-01 22:48
swat! schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 12:21:
[...]

Ik ben toch benieuwd hoe dit verhaal is afgelopen, hebben jullie de fout al kunnen achterhalen?
Lijkt mij dat als de omvormer defect is dat gewoon een garantie geval is. Maar deze hoeft met zo'n foto niet defect te zijn. Als aders van de stroom kabel door een slechte verbinding (inkerven bij aansnijden of niet goed onder de klem) en de daar bijhorende oververhitting bij elkaar zijn gesmolten zal de omvormer weinig tot geen schade hebben.

Wat ik me wel afvraag is of hier de 16A automaat goed gefunctioneerd heeft. Mocht er een C-kar automaat in de meterkast zitten dan heeft iemand een les geleerd waarom dat niet zo slim is....

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Net een dc piek van 1886 op een 1330 wp set. Ac maar 1631 Lijkt me een record.

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:34
Joepie ik heb zojuist de bevestigings en tevens de toewijzingsbrief ontvangen van AgentschapNL 650 euri voor PV :) over 2 weken moet het op de rekening staan.

Ben ik de eerste?

[ Voor 6% gewijzigd door Appie Heijn op 19-07-2012 16:42 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• zonnigtype

zonnigtype

Appie Heijn schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 16:42:
Joepie ik heb zojuist de bevestigings en tevens de toewijzingsbrief ontvangen van AgentschapNL 650 euri voor PV :) over 2 weken moet het op de rekening staan.

Ben ik de eerste?
Indien ja, wordt het natuurlijk trakteren in de Duurzame Kroeg...

Afbeeldingslocatie: http://www.duensberg-buam.de/images/smiley-bier.gif

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
bonza schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 15:38:
[...]

Wat ik me wel afvraag is of hier de 16A automaat goed gefunctioneerd heeft. Mocht er een C-kar automaat in de meterkast zitten dan heeft iemand een les geleerd waarom dat niet zo slim is....
Doordat de hoofdzekering eruit ligt is er veel meer aan de hand als alleen het butteren van een kabel.
Veelal brand je hele huis af.

Ik ben uitvoerder geweest en weet waar ik over praat.

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:34
zonnigtype schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 16:53:
[...]

Indien ja, wordt het natuurlijk trakteren in de Duurzame Kroeg...

[afbeelding]
Thanks voor de subtiele hint >:) verder in Duurzame kroeg, heb even een scan van de brief gemaakt welk ook in die post staat
Appie Heijn in "De Duurzame Kroeg"

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• PClop
  • Niet online
Karelprior schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 11:26:
[...]

Oei, ik heb een SB2100TL, die werd geleverd met een molded steker en dwingt dus niet een bepaalde aansluitwijze af...
Wat is het risico of de gevaarzetting? 230V en N en L1 snap ik nog wel, maar de relatie met zonder trafo gaat boven mijn pet.
Overigens al 2 jaar zo aangesloten, geen problemen gehad maar dat is dan toeval?
Als SMA dit zo uitlevert naar nederland zal dat ook geen probleem zijn denk ik, het is enkel
dat ik zulks heb gelezen op de belgiese zonnepanelen site, want daar hebben ze in sommige
streeken het probleem dat ze daar een 2 x 127 volt AC systeem hebben en ze daar enkel
een met een trafo gescheiden omvormer kunnen werken en dus niet met een TL versie
√3 x 127V = 220V voor alle duidelijkheid.

Link, http://zonstraal.forumup....ght=127v&mforum=zonstraal
En daar las ik "L und N dürfen nicht vertauscht werden! "

En daar uit leid ik af dat het een probleem zou kunnen zijn om een fase ( L1 ) op de N
aan te sluiten bij een trafoloze omvormer.

Kan ook zijn dat ik weer te vroeg heb geblaft. :X

[ Voor 6% gewijzigd door PClop op 19-07-2012 17:51 ]

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-01 16:46
Sind een poosje aan het draaien

http://db.tt/EEq42XCs

http://db.tt/EEq42XCs

http://db.tt/MU6KNH4m

Betreft:

Yingli YL 260-30b 12 stuks

Omvormer:

Delta Solivia 3.0

Bevestiging flatfix

Gericht op het Zuiden

Zelf geinstalleerd

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Ai ai, offerte vandaag binnengekomen, staat het verkeerde adres erop. Adres van waar ik ze wil gaan installeren ipv mijn eigen adres. Daarmee hoef ik het denk ik niet te gaan proberen bij het Agentschap hè? Gaat vast weer paar dagen duren om nieuwe offerte te krijgen, weekend er overheen, subsidie straks op. Doh.

[ Voor 4% gewijzigd door woekele op 19-07-2012 18:59 ]

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01-2025

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• zonnigtype

zonnigtype

Net reply naar Energeia gestuurd. Is park van Solarhybrid AG. Die is insolvent geraakt in maart. Overname som (park uit 2011 met feed-in van 22,07 cent/kWh, 20 jaar lang, conversie park op oud militair terrein) was EUR 2,16/Wp voor een 4,5 MWp project...

Heeft iemand goed aan verdiend (maar de investeerder straks ook)...

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-12-2025
it is nice to see :-)

Afbeeldingslocatie: http://i1053.photobucket.com/albums/s475/looyenss/WP_000847.jpg

geniet tegenwoordig overdag vollop van de stad amersfoort. wat een hoop PV :o

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:25

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

*twijfel*. Dak van het schuurtje op het noorden is nog leeg. 230cm breed ongeveer 5 meter diep. Daar kan nog wel wat PV op..

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:07

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

woekele schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 18:59:
Ai ai, offerte vandaag binnengekomen, staat het verkeerde adres erop. Adres van waar ik ze wil gaan installeren ipv mijn eigen adres. Daarmee hoef ik het denk ik niet te gaan proberen bij het Agentschap hè? Gaat vast weer paar dagen duren om nieuwe offerte te krijgen, weekend er overheen, subsidie straks op. Doh.
Ehh, volgens mij moet je ook het adres opgeven waar de panelen gemonteerd gaan worden, ander krijg je geen subsidie. Volgens mij is het niet toegestaan dat ik panelen koop, waar ik subsidie op krijg om ze vervolgens bij (bijvoorbeeld) mijn ouders te gaan installeren.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Verwijderd

[ ik ga mijn initiele post verwijderen, ik laat het dan maar gewoon zijn beloop. ]

http://www.essent.nl/cont...ven/verblijfsfunctie.html

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2012 09:50 . Reden: shit will happen ]

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Appie Heijn schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 16:42:

Ben ik de eerste?
Ik had 'm afgelopen zaterdag al ontvangen. :P

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

antonboonstra schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 20:14:
[...]

Ehh, volgens mij moet je ook het adres opgeven waar de panelen gemonteerd gaan worden, ander krijg je geen subsidie. Volgens mij is het niet toegestaan dat ik panelen koop, waar ik subsidie op krijg om ze vervolgens bij (bijvoorbeeld) mijn ouders te gaan installeren.
Het adres van plaatsen moet je inderdaad opgeven. En in de voorwaarden staat dat je toestemming moet hebben voor plaatsen op dat adres. Maar nergens staat (volgens mij?!) dat dat je EIGEN adres moet zijn. Ik wil ze inderdaad bij mijn ouders plaatsen (beter toegankelijk dak, geen monument, etc etc).

[ Voor 7% gewijzigd door woekele op 19-07-2012 20:51 ]

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 00:14

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 20:23:
dikke waarschuwing :

* PcDealer wtf, wat zeg je nou ?
zo zit dat : http://www.essent.nl/cont...ven/verblijfsfunctie.html

u bent gewaarschuwd.
Ik snap nog steeds niet wat je zegt. Maar dat heb ik wel vaker bij je.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Domba
  • Nu online
PcDealer schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 21:08:
[...]

Deze personen hebben hun PV niet bij de netwerkbeheerder aangemeld, maar waar ze naar door gestuurd werden door de netwerkbeheerder.

Alleen elektra aansluitingen met een verblijfsfunctie krijgen €379,16 korting op energiebelasting en zien dit terug op de elektra rekening.

de site http://www.energieleveren.nl/ staat op naam van EDSN BV KvK 39098825 en wat ik zo snel zie bij KvK is het een gewone BV met commercieel winst oogmerk.

Netwerkbeheerders mogen klantgegevens niet gebruiken voor commerciele doelen bij wet, terwijl bij het laatste algemeen overleg aan de minister gevraagd is om dit te onderbinden omdat 30% van de inkomsten van netwerkbeheerders uit commerciele activiteiten zouden komen volgens een kamerlid er was ook een motie voor ingediend
(even zoeken of ik het terug kan vinden AO 19 juni en VAO 5 juli)
Dhr Leegte (VVD) VAO energie 5 juli motie aangehouden
De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat netbeheerders met publiek geld commerciële activiteiten ondernemen die niets te maken hebben met hun kerntaak, zoals bijvoorbeeld het sponsoren van programma's bij National Geographic, het opwekken van duurzame energie, het opzetten van een stichting e-laad en het hebben van eigen installatiebureaus die klussen aannemen, die rechtstreeks concurreren met private ondernemers;

overwegende dat commerciële activiteiten die niet tot de publieke kerntaak van de netbeheerders horen, zo snel mogelijk moeten stoppen of moeten worden overgedragen aan private partijen;

verzoekt de regering, voor september een overzicht te geven van die taken die tot het domein van de netbeheerders behoren, en een juridisch advies te laten uitbrengen om duidelijkheid te verschaffen over de mogelijkheden die de minister heeft om een halt toe te roepen aan de commerciële activiteiten van de netbeheerder,

en gaat over tot de orde van de dag.
Edit hierstaan beter leesbare stukken, nog steeds boeklengte

[ Voor 38% gewijzigd door Domba op 19-07-2012 22:11 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Verwijderd

PcDealer schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 21:08:
[...]

en daar maken zij dus gebruik van....don`t shoot the messenger

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2012 21:35 ]

• dreamscape
  • Laatst online: 13-01 18:32
Sorry Eric, maar ik begrijp het ook niet helemaal. Ik heb mijn nieuwe installatie ook aangemeld via energieleveren.nl en kreeg vrij snel daarna bericht van Liander, mijn netbeheerder. Heb ik nu iets verkeerd gedaan?

Ik kreeg die korting op de energiebelasting sowieso al. Hetbvolle pond van driehonderdzoveel. Ik ga nu minder kWh afnemen, maar kom niet onder nul uit, dus volgens mij is er bij mij niets aan de hand. Dat ik voor 1/3 van mijn jaarverbruik iets met PV doe, en dat heb aangemeld, heeft toch geen fluit met een verblijfsfunctie te maken, of wel soms :?

[ Voor 45% gewijzigd door dreamscape op 19-07-2012 22:25 ]

Punctuality is the politeness of kings

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 13:32
Ja, warrig weer.

Maar goed, als je niet onder de nul gaat en een teruglopende ferraris meter hebt, dan kun je je beter helemaal nergens aanmelden, lijkt me. Of?

• snoekds20
  • Laatst online: 10:54
dat lijkt me ook, ik heb een Ferraris en ben van plan alleen bij GC de panelen te melden (worden binnenkort geïnstalleerd)

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

snoekds20 schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 22:15:
dat lijkt me ook, ik heb een Ferraris en ben van plan alleen bij GC de panelen te melden (worden binnenkort geïnstalleerd)
Geven die nog steeds een halve cent korting per kWh als je het meldt bij hun?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• rube
  • Nu online
mkleinman schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 19:32:
*twijfel*. Dak van het schuurtje op het noorden is nog leeg. 230cm breed ongeveer 5 meter diep. Daar kan nog wel wat PV op..
Ik snap de twijfel niet zo 8)
Plaatsen die hap, en rap een beetje :9

• snoekds20
  • Laatst online: 10:54
Erasmo schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 22:32:
[...]

Geven die nog steeds een halve cent korting per kWh als je het meldt bij hun?
volgens GC website:

http://www.greenchoice.nl...-zon/energie-terugleveren

Analoge meter
Een analoge meter is in principe direct al geschikt voor teruglevering en saldering. De meter moet dan wel achteruit kunnen draaien. Als u al zonnepanelen heeft, kunt u op een zonnige dag controleren of uw meterstand na een paar uur lager is geworden. Is dit niet het geval en blijkt uw meter ongeschikt voor teruglevering, dan kunt u bij uw netbeheerder een nieuwe meter aanvragen. U zult dan vrijwel altijd een digitale meter ontvangen.

2. Is uw stroomverbruik minder dan 10.000 kWh per jaar?
Uw jaarverbruik vindt u op de jaarnota van uw leverancier. Een gemiddeld huishouden verbruikt ongeveer 3500 kWh per jaar.

Ja Nee

Vergoeding van teruglevering
Doordat uw meter achteruit kan draaien, wordt de door u teruggeleverde energie automatisch door de meter van uw verbruik afgetrokken.U ontvangt dus geen aparte vergoeding voor de teruglevering. Met een kWh zonnestroom bespaart u direct het totale energietarief inclusief energiebelasting en de BTW.
Netto verbruik wordt tegen het voordelige tarief van het zonnestroomcollectief afgerekend. U betaalt dan gegarandeerd 0,5 eurocent per kWh minder voor onze groene stroom dan de variabele prijs voor grijze stroom van uw regioleverancier.

3. Is de (verwachte) jaarproductie groter/kleiner dan uw jaarverbruik?
Bijna alle huishoudens die zelf energie opwekken produceren minder dan ze verbruiken.U kunt uw jaarproductie als volgt schatten: vermogen zonnepanelen in Watt-piek x 0,85 = jaarproductie in kWh.

Kleiner Groter / Gelijk aan

Uitzondering netto terugleveren
Bij een klant die teruglevert met een analoge meter gaan we er van uit dat de klant niet meer produceert dan zelf nodig heeft.Een analoge meter wordt bij netto teruglevering daarom afgerekend op nulverbruik tot het moment dat hij weer positief draait.Wilt u uw analoge meter houden en toch afrekenen op het werkelijke negatieve verbruik, geef dan uw standen door met het verzoek op werkelijke standen af te rekenen.
Wanneer u meer produceert dan dat u verbruikt, betaalt u per saldo niet meer voor de geleverde energie. Hiermee bespaart u de stroomprijs inclusief energiebelasting en BTW op uw energierekening.Omdat er geen netto energiebelasting uitgekeerd mag worden krijgt u voor het gedeelte dat u netto teruglevert uitsluitend de kale stroomprijs + BTW vergoed.

Hoe verder...
Als u al zonnepanelen heeft, dan moet u het volgende doen:
Uw zonnepanelen aanmelden bij uw netbeheerder via www.energieleveren.nl
Uw zonnepanelen aanmelden bij Greenchoice via vragen@greenchoice.nl
Om uw teruglevering te kunnen vergoeden, ontvangen wij graag de volgende gegevens van u: of u een digitale meter of een analoge meter (met een draaischijf) heeft, installatiedatum van de zonnepanelen en het vermogen (in Watt-piek) of het aantal panelen van de installatie.

Wilt u graag zonnepanelen aanschaffen? Lees meer over het kopen van zonnepanelen.

Bent u nog geen klant van Greenchoice?

Wanneer u uw bevestigingsbrief heeft ontvangen, dan kunt u uw teruglevering ook bij ons aanmelden.

• Banjy
  • Laatst online: 29-12-2025
Zo na jaren het duurzame energie topic te hebben doorgelezen ben ik de topics uit het oog verloren toen het een apart forum werd. Inmiddels heb ik (eindelijk) mijn eigen woning met eigen G/W/E rekening. Sluipverbruik en energiegebruik probeer ik vanaf de start zo laag mogelijk te houden, al duurt het nog even voordat ik echt kan zeggen dat het werkt.

Zelf opwekken is al erg lang verleidelijk voor mij. Ik heb een prachtig dak op het Zuiden, helaas is dat van de V.V.E. (waar een woningbouwcoorporatie een flinke vinger in de pap heeft). Daar wil ik het zeker aankaarten maar dat is nu nog te snel helaas. Zelf heb ik echter ook een mooi balkon met vrij uitzicht op het Zuiden (bovenste woonlaag). De deur die op het balkon uitkomt staat overdag (nu helaas niet) vol in de zon. Ik ben nu aan het spelen met de gedachte om daar een PV Afdakje te maken, om zo met 120-200 Wp paneel (moet nog gaan meten) al een klein beetje aan de verleiding toe te kunnen geven. Ik kan echter nog geen L-steunen vinden voor wandmontage. Mijn vraag is dus eigenlijk;

Zijn er speciale L-steunen voor Zonnepanelen? Of dien ik zelf iets te fabriceren? Na enkele speurtochten op internet kan ik het nog niet vinden.. Het lastigste lijkt mij de wind die een stuk beter onder zo een 'afdakje' komt wat het moeilijk inschatten maakt wat noodzakelijk is om dat goed te bevestigen. Zijn er mensen met tips voor mij wat dat betreft? Alvast bedankt en ik ga weer eens wat actief meelezen op dit forum voor (nieuwe) tips & tricks :)

[ Voor 6% gewijzigd door Banjy op 19-07-2012 22:47 ]

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• PClop
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 21:35:
[...]

Waar van akte. :S

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
[b][message=38615319,noline]
Zijn er speciale L-steunen voor Zonnepanelen? Of dien ik zelf iets te fabriceren? Na enkele speurtochten op internet kan ik het nog niet vinden.. Het lastigste lijkt mij de wind die een stuk beter onder zo een 'afdakje' komt wat het moeilijk inschatten maakt wat noodzakelijk is om dat goed te bevestigen. Zijn er mensen met tips voor mij wat dat betreft? Alvast bedankt en ik ga weer eens wat actief meelezen op dit forum voor (nieuwe) tips & tricks :)
Zoiets? Op gevel gemonteerde zonnestroompanelen vergunningsplichtig Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2009/05/20090211zonne_afdak.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2009/12/Sneeuw2.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door ZuinigeRijder op 19-07-2012 23:02 ]

• PClop
  • Niet online
JoopC schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 17:00:
[...]

Doordat de hoofdzekering eruit ligt is er veel meer aan de hand als alleen het butteren van een kabel.
Veelal brand je hele huis af.

Ik ben uitvoerder geweest en weet waar ik over praat.
Horen ze het een keer van een ander, bedankt _/-\o_

• Banjy
  • Laatst online: 29-12-2025
Zoiets inderdaad! Ik doe het aan de achterzijde van het appartement, verwacht daarom geen problemen wat betreft vergunning. Ben meer benieuwd naar de bevestiging. Zal Jeroen anders eens binnenkort emailen :)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• zonnigtype

zonnigtype

• Domba
  • Nu online
[...]

Ik heb nog even voor een paar willekeurige adressen gekeken deze hebben voor de elektra vrijwel alle 2 EAN codes.

Als dit aparte meters zijn, dan zou het gaan om salderen voor de meter of te wel zelflevering en wettelijk is daar nog niets geregeld of ze vallen onder een SDE regeling met bruto productiemeter

• zonnigtype

zonnigtype

Domba schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 23:48:
[...]

Ik heb nog even voor een paar willekeurige adressen gekeken deze hebben voor de elektra vrijwel alle 2 EAN codes.

Als dit aparte meters zijn, dan zou het gaan om salderen voor de meter of te wel zelflevering en wettelijk is daar nog niets geregeld of ze vallen onder een SDE regeling met bruto productiemeter
Liander heeft een "uniek" registratie model verschillend van de andere netbeheerders. Die pleuren d'r meteen een extra eannetje overheen, anders snappen ze het niet (of zoiets). Dat registreren zij nog steeds op de Middeleeuwsche wijze bij EDSN als "ODN". En dat staat voor ..... Opwekking Door Nuon ... 7(8)7 :X

• Domba
  • Nu online
zonnigtype schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 00:31:
[...]

Liander heeft een "uniek" registratie model verschillend van de andere netbeheerders. Die pleuren d'r meteen een extra eannetje overheen, anders snappen ze het niet (of zoiets). Dat registreren zij nog steeds op de Middeleeuwsche wijze bij EDSN als "ODN". En dat staat voor ..... Opwekking Door Nuon ... 7(8)7 :X
Noem het maar "uniek" ik mag toch hopen dat één meternummer (1 elektrameter) geen 2 ean codes heeft bij Liander :?

De reactie was naar aanleiding van het gedeeltelijke salderen van de heffingskorting van de energiebelasting i.v.m. de status verblijffunctie in de database aldan niet van deze post

• zonnigtype

zonnigtype

Domba schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 00:54:
[...]

Noem het maar "uniek" ik mag toch hopen dat één meternummer (1 elektrameter) geen 2 ean codes heeft bij Liander :?

De reactie was naar aanleiding van het gedeeltelijke salderen van de heffingskorting van de energiebelasting i.v.m. de status verblijffunctie in de database aldan niet van deze post
Liander maakt voor de teruglevering van stroom een aparte EAN code aan.
(zelfs als je maar een meter hebt, die zowel netafname als netinvoeding registreert)
Liander is de enige netbeheerder die een aparte EAN voor de teruglevering van stroom aanmaakt.
Door de splitsing ODN/LDN communiceert Liander terugleverstanden met aparte ECH‐berichten.
("LDN" is dan natuurlijk zogenaamd "Levering Door Nuon", het feit dat het moederbedrijf al lang is afgesplitst van de Vattenfall leverings-dochter, en dat er zoiets als een "vrije" markt is, sinds 2004, is blijkbaar nog steeds niet doorgedrongen daar)

(bron bekend bij ondergetekende)

En geen enkele netbeheerder heeft iets te maken met het uitbetalen van de teruggavepost energiebelasting. Dat moet de leverancier doen, die het uitbetaalt namens ons gezegende Ministerie van Financien. Heeft netbeheer geen drol over te zeggen, over dat deel van de nota...

• teacher
  • Laatst online: 12:50

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

[...]

Even serieus. Ik zie je om de zoveel tijd in dit topic vallen en een paar zinnen met alarmerende ondertoon achter elkaar zetten. De rest hier moet dat dan eerst extraheren naar iets bruikbaars, echter ontbreekt de context of (voor)kennis. Heel lastig, en jouw boodschap gaat dus verloren.

Zou je, in het vervolg je posts iets leesbaarder willen maken? Onderbouwen, met uitleg wellicht? Velen, waaronder ik zullen je dankbaar zijn. Thanks! :+

[ Voor 10% gewijzigd door teacher op 20-07-2012 02:13 ]

Wise enough to play the fool

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
zonnigtype schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 00:31:
[...]
Dat registreren zij nog steeds op de Middeleeuwsche wijze bij EDSN als "ODN". En dat staat voor ..... Opwekking Door Nuon ... 7(8)7 :X
Was het niet Opname Door NUON?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Verwijderd

iedereen (burgers in hun eigen woning) heeft recht op de teruggave van die post 379,16 euro
met of zonder paneeltjes, na 1 kalenderjaar op de stroomrekening.
op de een of andere reden veranderen ze de status van je woning, waardoor de geregistreerde verblijfsfunctie vervalt, en daarmee vervalt deze post dus ook.
de afrekening ziet er verder prima uit, maar de winst voor het energiebedrijf is weg.
door deze truuk valt er toch nog wat te graaien, en zoals dit forum laat zien, heeft niemand een benul van wat ik zeg. ik denk dat zonnigtype precies weet wat ik bedoel, en heb het feitelijk ook al aan jeroenh laten zien. controleer je afrekening dus goed, als je weet hoe deze eruit moet gaan zien.

het missen van de post heffingskorting is dus niet goed
of een beperkte heffingskorting ook niet.

Verwijderd

woekele schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 20:50:
[...]
Het adres van plaatsen moet je inderdaad opgeven. En in de voorwaarden staat dat je toestemming moet hebben voor plaatsen op dat adres. Maar nergens staat (volgens mij?!) dat dat je EIGEN adres moet zijn. Ik wil ze inderdaad bij mijn ouders plaatsen (beter toegankelijk dak, geen monument, etc etc).
Volgens mij niet de bedoeling. Ik zou dat vooraf afstemmen met ANL.
Zoals jij het nu wil doen komt er op jouw adres een aantekening van een geplaatste installatie terwijl die elders ligt. Bij controle (dat gaan ze waarschijnlijk doen door middel van luchtfotos die de gemeenten maken) kom je dan er niet goed door.

Kan achteraf heel vervelend worden.

• dreamscape
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 09:19:
op de een of andere reden veranderen ze de status van je woning, waardoor de geregistreerde verblijfsfunctie vervalt, en daarmee vervalt deze post dus ook.
En dat gebeurt dus door de aanmelding bij energieleveren.nl?

Want dat betekent dus dat ik gewoon mijn eindafrekening goed in de gaten moet houden om te zien of die teruggave netjes klopt. Toch?

offtopic:
Overigens waardeer ik je fanatieke betoog vóór PV en tegen fossiele brandstoffen, maar het zou ook gewoon een fouje in de registratie kunnen zijn en helemaal niet de grove opzet om 'op deze manier toch nog wat te graaien'. Zeker als je dergelijke beweringen niet kunt onderbouwen neigt dat naar religieus fanatisme en dat komt je boodschap niet ten goede. Terwijl je juist ontzettend veel verstand hebt van het onderwerp.

[ Voor 32% gewijzigd door dreamscape op 20-07-2012 09:34 ]

• Dreamvoid
  • Niet online
Domba schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 21:33:
de site http://www.energieleveren.nl/ staat op naam van EDSN BV KvK 39098825 en wat ik zo snel zie bij KvK is het een gewone BV met commercieel winst oogmerk.
Is dit niet gewoon een sub-BV van de netbeheerders? Dat is dan geen commercieel bedrijf met winst oogmerk maar een overheidsinstantie.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-01 21:37
Dreamvoid schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 09:34:
[...]

Is dit niet gewoon een sub-BV van de netbeheerders? Dat is dan geen commercieel bedrijf met winst oogmerk maar een overheidsinstantie.
Nee, een overheidsinstantie is van de overheid.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Dreamvoid
  • Niet online
OK ik weet dat t een hot issue is bij sommigen hier, maar de netbeheerders (en dus ook al hun sub-BV's) zijn 100% eigendom van de overheid en volledig gereguleerd.

[ Voor 22% gewijzigd door Dreamvoid op 20-07-2012 09:46 ]

Verwijderd

Overigens waardeer ik je fanatieke betoog vóór PV en tegen fossiele brandstoffen, maar het zou ook gewoon een fouje in de registratie kunnen zijn en helemaal niet de grove opzet om 'op deze manier toch nog wat te graaien'. Zeker als je dergelijke beweringen niet kunt onderbouwen neigt dat naar religieus fanatisme en dat komt je boodschap niet ten goede. Terwijl je juist ontzettend veel verstand hebt van het onderwerp.
ik ga mijn initiele post verwijderen, ik laat het dan maar gewoon zijn beloop.

• rube
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 09:49:
[...]
ik ga mijn initiele post verwijderen, ik laat het dan maar gewoon zijn beloop.
Niet nodig, laat gewoon staan svp. Inbreng is altijd zeer gewaardeerd.

• dreamscape
Posts verwijderen lijkt me niet ndoig, want de inbreng wortd wel degelijk gewaardeerd. De ondertoon is niet altijd even handig, dat is alles...

• Dreamvoid
  • Niet online
Verwarrend, zo'n topic met een dreamscape en een Dreamvoid.

[ Voor 13% gewijzigd door Dreamvoid op 20-07-2012 10:17 ]

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-01 11:35

Kiswum

Gadget reviewer

Zolang het niet dezelfde plaatjes zijn, dan is er niets aan de hand ;)

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 09:19:
iedereen (burgers in hun eigen woning) heeft recht op de teruggave van die post 379,16 euro
met of zonder paneeltjes, na 1 kalenderjaar op de stroomrekening.
de afrekening ziet er verder prima uit, maar de winst voor het energiebedrijf is weg.
door deze truuk valt er toch nog wat te graaien, en zoals dit forum laat zien, heeft niemand een benul van wat ik zeg. ik denk dat zonnigtype precies weet wat ik bedoel, en heb het feitelijk ook al aan jeroenh laten zien. controleer je afrekening dus goed, als je weet hoe deze eruit moet gaan zien.

het missen van de post heffingskorting is dus niet goed
of een beperkte heffingskorting ook niet.
Ik sluit me hier in zijn geheel bij aan.
Vertrouwen is goed maar controle is beter.
Kijk maar eens naar de eerdere posts door mij over GreenChoice, voorlopig veroordeeld voor oplichting!.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
Kiswum schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 10:18:
Zolang het niet dezelfde plaatjes zijn, dan is er niets aan de hand ;)
dromen moeten kunnen he.

maar vraag je:
welke omvormer wou je gaan gebruiken voor je setup?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Dreamvoid
  • Niet online
En allebei in 2001 geregistreerd ook nog :)

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Migjes, er is gisteren een Aurora power one geplaatst met 2 ingangen. Oost opstelling op de ene west opstelling op de andere ingang. Vandaag worden de 15 Yingli's op het dak geplaatst. 8 west (voorzijde woning) en 7 oost (achterzijde).
Gisteren heb ik 4 buurtgenoten geïnformeerd over de mooie paneeltjes die binnen werden gereden. Zo kwam ik erachter dat de buurman van 3 deuren verderop zo'n 1300 Kwh per jaar verbruikt met z'n tweeën, knap hoor!

Ben nu nog aan het zoeken van een mooie tool om alle informatie te kunnen inlezen en het liefst via mijn nas binnen te laten komen. De installateur dacht dat Aurora eventueel wel een oplossing heeft, maar de prijs wist hij niet precies, dit kon best wel een aantal honderen euro's zijn. Gisteren zag ik een module voor $999.--. Dat is het voor mij ook weer niet waard natuurlijk :)

Heeft iemand een keer gebruik gemaakt van POE (Power over ethernet)?
POE doosje, netwerkkabel naar de router/switch/pc, omvormer in de POE stekker.

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:56
En mijn set is nu ook besteld! Een Effekta 5000 had ik al goedkoop kunnen scoren, vandaag 20x de LDK 230P-20 besteld. Met een beetje geluk volgende week binnen, dan alleen nog ff wachten totdat mijn Clickfit bestelling binnen is. 8)

• migjes
Kiswum schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 10:38:
Migjes, er is gisteren een Aurora power one geplaatst met 2 ingangen. Oost opstelling op de ene west opstelling op de andere ingang. Vandaag worden de 15 Yingli's op het dak geplaatst. 8 west (voorzijde woning) en 7 oost (achterzijde).
Gisteren heb ik 4 buurtgenoten geïnformeerd over de mooie paneeltjes die binnen werden gereden. Zo kwam ik erachter dat de buurman van 3 deuren verderop zo'n 1300 Kwh per jaar verbruikt met z'n tweeën, knap hoor!

Ben nu nog aan het zoeken van een mooie tool om alle informatie te kunnen inlezen en het liefst via mijn nas binnen te laten komen. De installateur dacht dat Aurora eventueel wel een oplossing heeft, maar de prijs wist hij niet precies, dit kon best wel een aantal honderen euro's zijn. Gisteren zag ik een module voor $999.--. Dat is het voor mij ook weer niet waard natuurlijk :)

cool.
ik neem aan dat het een power-one pvi 3.0 is?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• WoudseHoeve
Kiswum schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 10:38:
Ik gebruik die dingen, werken goed heb in het begin gehad dat ze na een jaar stuk gingen, maar de nieuwe doen het al een tijdje zonder problemen, geen omkijken naar.
Ook bij het vervangenvan een defecte :
In het stop contact, ethernet kabel er in.
Handleiding kijken hoe je het moet configureren ( Was bij de eerste versie lastig)
O hij doet het al klaar ......

EDIT: Het is trouwens "PowerLine" of "HomePlug". Het begrip "Power Over Ethetnet" gaat over het voeden van apparaten via een ethernet apparaat via de router.

[ Voor 11% gewijzigd door WoudseHoeve op 20-07-2012 10:51 . Reden: Toevoegen begrip POE ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Klopt het is inderdaad een pvi 3.0

@Woudsehoeve, gebruik je zoiets toevallig ook bij je omvormer?
Ik heb ze bij KPN erbij gekregen, maar uiteindelijk niet gebruikt voor mijn tv's/pc's.

Het zou zonde zijn als ik de adapters niet zou gebruiken :)

[ Voor 76% gewijzigd door Kiswum op 20-07-2012 10:49 ]

• Rol-Co

Rol-Co

alberthakvoort schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 10:41:
En mijn set is nu ook besteld! Een Effekta 5000 had ik al goedkoop kunnen scoren, vandaag 20x de LDK 230P-20 besteld. Met een beetje geluk volgende week binnen, dan alleen nog ff wachten totdat mijn Clickfit bestelling binnen is. 8)
cool , nog een effekta user :)
zijn er niet veel hier

• WoudseHoeve
Kiswum schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 10:47:
@Woudsehoeve, gebruik je zoiets toevallig ook bij je omvormer?
Ik heb ze bij KPN erbij gekregen, maar uiteindelijk niet gebruikt voor mijn tv's/pc's.
Het zou zonde zijn als ik de adapters niet zou gebruiken :)
Ik gebruik ze daar nog niet (nu alleen voor internet naar een werkplaats te krijgen) Maar de ethernet aansluiting van mijn PIKO ligt nu nog los over de vloer via een aantal deuren ...... ik krijg al klachten :). Ik weet alleen niet of het NETBIOS gebruik van de PIKO ook werkt, TCP-IP is volledig transparant.

P.S. Ik heb ook een setje geplaatst bij mijn schoonvader. Die had een meterkast in het trappen huis waar de draadloze router staat. Maar ontvangst bar natuurlijk, dus gewoon die PowerLine dingen er tussen en probleemloos werken !

Zie ook "http://tweakers.net/productreview/4083/netgear-hdx101-powerline-hd-ethernet-adapter.html"

[ Voor 25% gewijzigd door WoudseHoeve op 20-07-2012 11:00 ]

• migjes
Kiswum schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 10:47:
Klopt het is inderdaad een pvi 3.0
dan doe je hem meer onder dimentioneren als ik. (max 2000W per mppt.)
lol.
maar zal goed werken.

als hij binnen hangt begin gewoon eerst eens met een usb kabel.
ik zelf vind de software van power-one niet echt handig. (mist net de info die je wil en handigheid.)
dan heb je wat meer info er over zonder de kosten. ;)
zijn betere (linux oplossingen voor) zie datalogging.

• Domba
  • Nu online
Dreamvoid schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 09:34:
[...]

Sinds1 januari 2012 ligt het beheer van de meter exclusief bij de netbeheerder volgens de wet, EDSN zou een uitvoeringsorganisatie zijn die in opdracht van de Vereniging Nederlandse Energie Datauitwisseling (NEDU) werkt, dan zou deze ook direct onder ALV dienen te vallen van de NEDU, maar deze is daar bewust onafhankelijk daarvan opgezet!!!!!!!!.

Anders graag een link naar de statuten die EDSN juridisch bind aan de ALV en aan de wettelijke publiekelijke kerntaken van de netwerkbeheerders.

Daarnaast wijst EDSN via de juridische disclaimer elke verantwoordelijkheid voor fouten af.
En dat er fouten inzitten in het centrale aansluitregister is me zeer duidelijk, mijn aansluitingen staan in geboekt als bijzondere aansluiting (CAI, laantaarn, rioolgemaal etc)

Mogelijk dat ze onder de nieuwe informatiecodegaan vallen welke beoogd is om in te gaan per 1 april 2013, die voor alle bindend is en dan kun je in geval van een verschil bij de NMA terecht, maar tot die tijd wie houdt toezicht op EDSN?
Ze hebben niet één van privacy verklaring op energieleveren.nl staan wat er met de ingevoerde data gebeurt.

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Ik zal wellicht in eerste instantie via een usb kabel (usb extender of usb to utp kabel) de informatie wel binnen gaan halen op mijn Windows machine en later eventueel via mijn Synology nas.
Ik zal dan ook zo snel mogelijk alle interessante informatie die ik binnen krijg hier plaatsen. Uiteraard komen de foto's dit weekend waarschijnlijk nog wel langs :)

• antimos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-01 17:51
apepannetje schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 18:37:
Sind een poosje aan het draaien

http://db.tt/EEq42XCs, http://db.tt/MU6KNH4m

Betreft:

Yingli YL 260-30b 12 stuks
Omvormer: Delta Solivia 3.0
Bevestiging flatfix, Gericht op het Zuiden, Zelf geinstalleerd
Ziet er mooi uit! ongeveer zelfde setup als die ik voor ogen heb, zie ik het goed dat je er ook een GW gateway achter hebt hangen? zo ja, hoe bevalt de uitlezing via het web portaal van Delta?

7,5kWh thuisbatterij, 5300Wp solar, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2/3

• Domba
  • Nu online
dreamscape schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 09:29:
[...]

En dat gebeurt dus door de aanmelding bij energieleveren.nl?

Want dat betekent dus dat ik gewoon mijn eindafrekening goed in de gaten moet houden om te zien of die teruggave netjes klopt. Toch?
Jaarafrekening proberen door te worstelen en als deze niet klopt schriftelijk bezwaar maken.
En als je meterstanden doorgeeft, gelijk ook een fotootje maken, meestal nooit meer nodig maar soms heel handig

• dreamscape
'proberen door te worstelen' klinkt alsof het heel veel werk is, maar ik heb een post van 379,16 waarschijnlijk heel snel gevonden. En als hij ontbreekt, zie ik dat ook heel snel :)

Maar toch dank voor het antwoord. Ik ga bij de komende jaarafrekening even goed opletten.

• Domba
  • Nu online
dreamscape schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 11:42:
'proberen door te worstelen' klinkt alsof het heel veel werk is, maar ik heb een post van 379,16 waarschijnlijk heel snel gevonden. En als hij ontbreekt, zie ik dat ook heel snel :)

Maar toch dank voor het antwoord. Ik ga bij de komende jaarafrekening even goed opletten.
Sommige leveranciers hebben meerdere pagina's nodig voor de jaarafrekening, zoals hier ook soms op het forum gemeld wordt

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:00
Woehoe, mijn installatie is gekeurd!

Als Belg zijnde, is het nog op het juiste moment ( voor 1 augustus ).

Wat pictures, genomen met mijn telefoon, dus crappy :

Plat dak, 10 panelen 2500W :
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ByIBONj9S7Cj1fho1S9ddISS/medium.jpg

Schuin dak, 10 panelen 2500W
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/G81s4Lz730avomdvalKfgsCD/medium.jpg

In de kelder 2 SMA 2000-HF omvormers.

Me happy

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• Dreamvoid
  • Niet online
Domba schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 11:05:
Sinds1 januari 2012 ligt het beheer van de meter exclusief bij de netbeheerder volgens de wet, EDSN zou een uitvoeringsorganisatie zijn die in opdracht van de Vereniging Nederlandse Energie Datauitwisseling (NEDU) werkt, dan zou deze ook direct onder ALV dienen te vallen van de NEDU, maar deze is daar bewust onafhankelijk daarvan opgezet!!!!!!!!.
Prima, de juridische opzet is misschien incorrect, maar het een commerciele BV met winstoogmerk noemen is een nogal tendentieuze benaming. Met de overheid als enige aandeelhouder is het altijd vestzak/broekzak werk, rondschuiven van gemeenschapsgeld.

• Domba
  • Nu online
Dreamvoid schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 13:22:
[...]

Prima, de juridische opzet is misschien incorrect, maar het een commerciele BV met winstoogmerk noemen is een nogal tendentieuze benaming. Met de overheid als enige aandeelhouder is het altijd vestzak/broekzak werk, rondschuiven van gemeenschapsgeld.
Zijn de statuten die hier stonden dan aangepast, per wanneer en waar staan de nieuwe?

Verwijderd

En, herinneren jullie nog, die mafkees die 14210 wp op zn dak wilde gooien? Nou, het ligt er hoor, sinds een half uurtje productie, en jawel, terugdraaiende meter ;) . Bijgevoegde foto is na 15 minuten
Afbeeldingslocatie: http://www.weerwoord.be/uploads/1572012205815.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2012 15:26 ]

• rube
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 15:25:
En, herinneren jullie nog, die mafkees die 14210 wp op zn dak wilde gooien?
:9 En ook een mooie foto van het dak plaatsen!

• Gé Brander
  • Laatst online: 26-12-2025

Gé Brander

MS SQL Server

@ Wimoude... Dat is wel behelpen hoor ;)

7,55 x zoveel als ik op mijn dak heb liggen... Best aardig zeg. Hoeveel is je elektraverbruik per jaar?

[ Voor 57% gewijzigd door Gé Brander op 20-07-2012 15:28 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• WoudseHoeve
@winoude Gefeliciteerd ! ( zei hij wat geforceerd, nu op de derde plaats... :))

Zet je hem er ook bij ? "tweakers.net PVoutput.org team"

Waar zit je in de buurt en hoe ligt het en wat ligt er, welke omvormer?
Wij willen informatie !!!!

[ Voor 21% gewijzigd door WoudseHoeve op 20-07-2012 15:31 ]

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Eindhoven heeft er een leverancier bij :)

Voor - en na westside
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3n18Gdrk9CTQHXkNrHxQjoOa/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vZA720AbPx4zMzUdWS7z02uU/medium.jpg

Voor- en bijna na eastside
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/BXToKxVxhIg9mquavDTQVjq6/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Oz9YDos1NyufRoUkbe8oh0B5/medium.jpg

Bedankt!
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/eT8gEFX1twtBqy3T0n3AJYaQ/medium.jpg

Verwijderd

WoudseHoeve schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 15:29:
@winoude Gefeliciteerd ! ( zei hij wat geforceerd, nu op de derde plaats... :))

Zet je hem er ook bij ? "tweakers.net PVoutput.org team"

Waar zit je in de buurt en hoe ligt het en wat ligt er, welke omvormer?
Wij willen informatie !!!!
Kan je daar bv live gegevens uit een web box doorgeven?( Die komt helaas maandag pas )

Verwijderd

Oh ja, deze omvormer:
Afbeeldingslocatie: http://www.weerwoord.be/uploads/1772012182341.jpg

58 panelen 245 wp , 3 strings, waarvan 2 westelijk en 1 oostelijk.
Gelegen te Oudewater, Utrecht.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2012 15:47 ]

• WoudseHoeve
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 15:40:
[...]
Kan je daar bv live gegevens uit een web box doorgeven?( Die komt helaas maandag pas )
Dit heb ik gevonden : op deze pagina ergens halverwege:

SMA Webbox
The Webbox auto uploader accepts FTP Push data from an SMA webbox device. Energy data is calculated from power readings.
FTP Server
Copy and paste the FTP server value into the Webbox FTP Push configuration.
FTP User
Copy and paste the FTP user value into the Webbox FTP Push configuration.
FTP Password
Copy and paste the FTP password value into the Webbox FTP Push configuration.
The XML data format must be selected on the Webbox configuration. Other FTP settings should be left as defaults.

Verwijderd

Dankje. Oh lol, ik zie dat qua systeemgrootte direct al de grootste ben als ik 5 dagen gegevens doorgegeven heb ;)

• PClop
  • Niet online
Één uur en drie kwartier opbrengst naar de kloten |:( |:( |:(

Stroomstoring : http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=111921
Pagina: 1 ... 108 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.