Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
300 Wp panelen zijn vaak onevenredig duurder dan 200/240 Wp panelen. Misschien toch maar 3 panelenwoekele schreef op maandag 16 juli 2012 @ 12:41:
Site van Enecsys ligt er nu helemaal uit [...] Ik zie dat meerdere tweakers 2x265W hebben aan de 480-versie. 2x300 wordt wel erg krap lijkt me toch (als 300W-panelen uberhaupt al leverbaar zijn)?
Leuk ! Je zit bij mij in de buurt dus handig voor het vergelijk. Gebruik volgens mij dezelfde panelen.revolution-nl schreef op maandag 16 juli 2012 @ 11:15:
[...]
Gewoon handmatig loggen, doe ik ook. Erg nuttig
Opbrengst van mijn systeem
http://www.pvoutput.org/list.jsp?userid=11634
Opbrengst tweakers.net team members
http://www.pvoutput.org/listteam.jsp?tid=426
http://pvoutput.org/list.jsp?userid=10171
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Je kan ook kijken naar het volgende product. Deze sluit je aan op elke zonnepaneel en je hebt dan real time data over de opbrengst van je installatie.Rol-Co schreef op maandag 16 juli 2012 @ 10:16:
Heren experts
Ik twijfel aan 1 van mijn panelen, is er een manier om te testen of alle panelen het zelfde leveren? zijn ze afzonderlijk te meten of iets dergelijks.
Gisteren toch best een mooie dag met redelijk zon er op maar kom max aan de 0,76kwh met 1kwp.
misschien is er 1 bij die niet fris is, het zijn 10 paneeltjes.
http://www.tigoenergy.com/products
Nice... mijn locatie heb ik even aangepast... ik zit niet in Amsterdam maar in Amersfoortkdeboois schreef op maandag 16 juli 2012 @ 13:20:
[...]
Leuk ! Je zit bij mij in de buurt dus handig voor het vergelijk. Gebruik volgens mij dezelfde panelen.
http://pvoutput.org/list.jsp?userid=10171
Ik heb CS6-p 240wp op het dak.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Mooie mijlpaal ! Op naar de 10000kWh. Over een jaar of zo. Tenzij ik tussentijds nog ernstige verschijnselen krijg van het hier wel bekende Zonne Virus .... ( ik heb al 4 anderen meegekregen !! )
Ik ben het dak van mijn nieuwe schuur aan het ontwerpen, de onderkant is een bestaande ronde betonnen opbouw van 5 m doorsnee, het dak kan ik dus optimaal richten met de juiste hoek!
( meedraaien ????
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Door een muurplaat van staal/ijzer bovenop te monteren en opstaande wanden te lassen zodat er wieltjes in kunnen lopen vergelijkbaar met een loopcat of een HEB balk te togen. Het dak voldoende overlaten steken.WoudseHoeve schreef op maandag 16 juli 2012 @ 13:51:
Gisteravond nadat de omvormer uitgegaan was stond de totaal teller exact op 1000kWh !!!!!
Mooie mijlpaal ! Op naar de 10000kWh. Over een jaar of zo. Tenzij ik tussentijds nog ernstige verschijnselen krijg van het hier wel bekende Zonne Virus .... ( ik heb al 4 anderen meegekregen !! )
Ik ben het dak van mijn nieuwe schuur aan het ontwerpen, de onderkant is een bestaande ronde betonnen opbouw van 5 m doorsnee, het dak kan ik dus optimaal richten met de juiste hoek!
( meedraaien ????mmmm hoe moet dat op die schaal, moet wel waterdicht zijn... )
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Sündreyer...WoudseHoeve schreef op maandag 16 juli 2012 @ 13:51:
( meedraaien ????mmmm hoe moet dat op die schaal, moet wel waterdicht zijn... )

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
plasmasnijder/mal /waterstraal, vlakkeplaat staal, aantal boogstukken en de opstaande wanden dan voorzichtig lassen.WoudseHoeve schreef op maandag 16 juli 2012 @ 14:09:
mmm maar om die muurplaat netjes rond te krijgen. ........ met een diameter van 5 meter ...
Als een centrale as zou willen, reken dan eens aan de trekkrachten die op de wanden komen.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
-25 ET Solar P660240 panelen, totaal 6000 Wp
-12 Enecsys D480W60 en 1 S240W60 micro omvormer
-Gateway Europe monitoring systeem.
Ik ben toch voor de micro-omvormers gegaan vanwege in mijn ogen toch een paar voordelen zoals:
-20 jaar garantie
-monitoring per paneel (of per 2)
-systeem is makkelijk modulair uitbreidbaar als ik er bijvoorbeeld nog panelen aan wil toevoegen in de toekomst (Loop niet zo snel tegen de grens aan van een string omvormer, maar kan per 2 panelen een goedkopere micro-omvormer bij plaatsen.)
-Mijn halve systeem ligt er niet uit bij een defecte string omvormer, maar hoogstens 2 panelen.
Nadeel is wel dat ik het dak op moet als er een micro-omvormer defect is. Hier staat vanuit de leverancier wel een extra vergoeding tegenover van €150,- per gebeurtenis voor de extra kosten om het dak op te moeten.
Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),
Goed om te horen, heb nu al een installatie liggen van 4.5kWp maar wil er nog snel wat bij leggen 2kW of 2.5kW. Dit waren JA solar 250w panelen. Moet wel opschieten voor 1 aug (woon in belgie).zonnigtype schreef op maandag 16 juli 2012 @ 12:59:
[...]
Ja. Photon april 2012: JA Solar op derde plaats zonnecellen productie, na Suntech en (dunnelaag CdTe fabrikant) First Solar. Schatting voor 2011 voor JA door Photon: 1,7 GWp geproduceerd. Panelen worden ook door hen gemaakt, staan goed bekend. Veel van hun cellen worden door andere module producenten in hun panelen gebruikt.
Die photon kan ik dat ergens terug vinden. Wat ze mij ook vertelde is dat Suntech bijna falliet was maar dat geloof ik niet.
[ Voor 8% gewijzigd door Cyrus The Virus op 16-07-2012 14:25 ]
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Lijkt me een zeer mooie opstellingStar65 schreef op maandag 16 juli 2012 @ 14:15:
Bij ons is de kogel ook door de kerk:
-25 ET Solar P660240 panelen, totaal 6000 Wp
-12 Enecsys D480W60 en 1 S240W60 micro omvormer
-Gateway Europe monitoring systeem.
Gefeliciteerd!
Bij ons wordt op donderdag een ander leuk setje geplaatst
15 Yingli YL 265C panelen
1x Auorra omvormer
De panelen worden verdeeld in een oost/west opstelling waardoor de verdeling waarschijnlijk 7/8 gaat worden.
Qua monitoring weet ik nog niet hoe ik dit ga oplossen. Ik zoek nog naar een gratis tool om dit via het netwerk te monitoren/op te slaan.
Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.
Wat een monsters ...... ik vraag me af wat het voor deel is van mee draaien.
Ik heb verschillende getallen gelezen van 10 tot 50%.
Ik weet niet of de kosten er uit komen.
Mogelijk kan ik beter koeling (water er over laten lopen) in bouwen .....
Toen die "monsters" nog popiejopie waren, waren de Einspeise Vergütungen er nog naar. Zal nu niet meer rendabel geëxploiteerd kunnen worden denk ik (ben met update EEG bezig). Meer voor de blitse jongens met geld teveel. Mogelijk nog steeds een "afzet marktje" dus. Nog genoeg mensen met een dikke buidel volgens mij.WoudseHoeve schreef op maandag 16 juli 2012 @ 14:28:
[...]
19-20 m2 is wat anders dan 450-700 m2WoudseHoeve schreef op maandag 16 juli 2012 @ 14:28:
[...]
Op de website staan wat gebruiksdata
2006-2008
Die Mehrleistung des Sündreyers in den vergangenen 2 Jahren beläuft sich auf 25% und liegt somit über den Erwartungen
Ach sooooo....Cyrus The Virus schreef op maandag 16 juli 2012 @ 14:24:
Goed om te horen, heb nu al een installatie liggen van 4.5kWp maar wil er nog snel wat bij leggen 2kW of 2.5kW. Dit waren JA solar 250w panelen. Moet wel opschieten voor 1 aug (woon in belgie).
Neen*. Abo nemen. Kost wat, maar je krijgt er zooooo veel voor terug. Goeie investering.Die photon kan ik dat ergens terug vinden.
*ff bij me langs wippen. D'r gaan treinen van Brussel naar Amsterdam, in Den Haag even boemeltje naar de Vink nemen, 3 minuten lopen...
We gaan het zien. Er wordt wel meer onzin verteld in deze business...Wat ze mij ook vertelde is dat Suntech bijna falliet was maar dat geloof ik niet.
Ik wil ook PV panelen op mijn dak.
Heb een plat dak van 5*5m op het zuiden, paar graden richting het oosten misschien.
In ieder geval vroeg ik mij af wat het financiëel zou betekenen als ik een hele installatie in een keer financier door mijn hypotheek op te krikken.
Ben ik dan door de hypotheekrenteaftrek en de lagere stroomkosten nog steeds voordeliger uit of niet?
Wie heeft dit al eens voorgerekend? Ik ben hier niet echt een kei in.
25% verdien ik nooit terugDomba schreef op maandag 16 juli 2012 @ 14:45:
[...]
19-20 m2 is wat anders dan 450-700 m2
Op de website staan wat gebruiksdata
2006-2008
[...]
Wij hadden geen nationale hypotheek garantie. De Solar was een verbetering aan het huis. (Bank zei dat)
Daardoor wel hypotheekgarantie en dus iets minder rente.
Netto last zelfs 1 euro minder.
Guus Assmann
Dat plaatje heb ik nog niet voor me, een plat dak op het zuiden?toxict schreef op maandag 16 juli 2012 @ 14:59:
Heb een plat dak van 5*5m op het zuiden, paar graden richting het oosten misschien.
In ieder geval vroeg ik mij af wat het financiëel zou betekenen als ik een hele installatie in een keer financier door mijn hypotheek op te krikken.
Ben ik dan door de hypotheekrenteaftrek en de lagere stroomkosten nog steeds voordeliger uit of niet?
Wie heeft dit al eens voorgerekend? Ik ben hier niet echt een kei in.
Zonnepanelen via je hypotheek zou ik niet doen. Dit kost je over een looptijd van 10 jaar heel veel geld.
Als je het niet kunt betalen doe het dan via een goedkopere lening van bijvoorbeeld SVN: http://www.svn.nl/Paginas/Home.aspx
Je hypotheek zal waarschijnlijk zo'n 5,15% zijn die je in 10-30 jaar afbetaald, een goedkope lening van SVN zit rond de 2%.
http://www.hypotheekrente.nl/
Beide bedragen zijn volgens mij aftrekbaar bij de belastingdienst, maar laat je daarover maar even goed informeren. Laat je ook even informeren of je naast je hyptheek ook direct een langdurige lening mag aangaan.
Middenpaal met een hoge degerWoudseHoeve schreef op maandag 16 juli 2012 @ 15:03:
[...]
25% verdien ik nooit terug, kan ik er beter een paar paneeltjes laten uitsteken als zonne luifel ...
Edit: Oops wordt ook zelfbouw, produktiestop of een mastlengte van 5,5 m moet voldoende zijn
[ Voor 34% gewijzigd door Domba op 16-07-2012 15:28 ]
Geloven is goed, checken is beter, als je beetje een balans kan lezen. Per 31-Mar 2012 was er $800 miljoen equity, $3.5 mld schulden, en als (let wel: "als") ze in het huidige tempo van ongeveer $150 mio/kwartaal doorgaan met geld verliezen kan je uittellen hoe lang het duurt voordat er meer schulden dan bezittingen zijn. Hoeft trouwens niet het einde van Suntech te betekenen, ze kunnen doorstarten onder nieuwe eigenaren met vers kapitaal, maar zekerheid heb je niet.Cyrus The Virus schreef op maandag 16 juli 2012 @ 14:24:
Wat ze mij ook vertelde is dat Suntech bijna falliet was maar dat geloof ik niet.
Of ze stoppen binnen niet al te lange tijd met geld verliezen, dat kan ook.
's Werelds meest geliefde IB is er niet zo positief over.
[ Voor 15% gewijzigd door Dreamvoid op 16-07-2012 15:26 ]
Ja ben niet zo thuis in die wereldDreamvoid schreef op maandag 16 juli 2012 @ 15:14:
[...]
Geloven is goed, checken is beter, als je beetje een balans kan lezen. Per 31-Mar 2012 was er $800 miljoen equity, $3.5 mld schulden, en als (let wel: "als") ze in het huidige tempo van ongeveer $150 mio/kwartaal doorgaan met geld verliezen kan je uittellen hoe lang het duurt voordat er meer schulden dan bezittingen zijn. Hoeft trouwens niet het einde van Suntech te betekenen, ze kunnen doorstarten onder nieuwe eigenaren met vers kapitaal, maar zekerheid heb je niet.
Of ze stoppen binnen niet al te lange tijd met geld verliezen, dat kan ook.
's Werelds meest geliefde IB is er niet zo positief over.
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Productiestop voor CPV trackers. Ze hebben zitten rekenen, concentrated PV samen met (dure) trackers blijkt niet (meer) rendabel te zijn.Domba schreef op maandag 16 juli 2012 @ 15:10:
Edit: Oops wordt ook zelfbouw, produktiestop of een mastlengte van 5,5 m moet voldoende zijn
Niks over trackers voor conventionele systemen.“The increased yield which can be achieved with concentrator technology bears no reasonable proportion to the additional expenditure and does not justify the high development effort,”
Klopt en ik zie ook dat de 3000HD nog gewoon beschikbaar is, ook met een voor gebouwintergratie mast.zonnigtype schreef op maandag 16 juli 2012 @ 15:39:
[...]Niks over trackers voor conventionele systemen.
Net als voor de Sündreyer, waren de beste jaren voor deze oplossingen dat de EEG nog begon met een vergoeding van 54ct/kWh aflopend met 5% per jaar naar nul in 20 jaar.
In NL houdt het op dit moment eigenlijk op als de opbrengst meer is dan het eigen verbruik (salderen achter de meter), salderen voor de meter is nog volop in "discussie"
Tigo rockt ongetwijfeld heel hard. Maar om er nou "even" een defect mee op te sporen....Nee, dat zou ik niet doen. Tenminste, het zou voor mij nooit een reden zijn om het aan te schaffen. Is het ook iets te kostbaar voor, dunkt me.Greekmaster schreef op maandag 16 juli 2012 @ 13:24:
[...]
Je kan ook kijken naar het volgende product. Deze sluit je aan op elke zonnepaneel en je hebt dan real time data over de opbrengst van je installatie.
http://www.tigoenergy.com/products
Met andere woorden:
als je geen last hebt van schaduw en alle panelen mooi in dezelfde orientatie hebt en je bent heel tevreden over het algorithme van je MPP tracker: geen Tigo aanschaffen.
In alle andere gevallen: you will not be disappointed.
Verwijderd schreef op zondag 15 juli 2012 @ 20:23:
not complaining, gaat hier prima goed, de wolken starten altijd vrij ver achter mijn huis, soms dichterbij, maar das weer leuk voor de oost set als de zon in west staat, dat geeft een leuk effect
De Goden verzoeken heet zo ietszonnigtype schreef op zondag 15 juli 2012 @ 20:27:
[...]
7 kilometer uit de kust hier, wolken-wat-is-dat? en ook hier een "hele leipe piek" gezien ...
( onze lieve heer straft di.........
Vandaag ook vapor 100 km voor de kustlijn.
ik zal morgen nog eens kijken hoe dat nou precies zit. Misschien mag ik wel even op het dak van de kantine klimmen.
Ik houd er wel van, af en toe de übermenschen kietelen op een gevoelig plekje ...PClop schreef op maandag 16 juli 2012 @ 17:41:
De Goden verzoeken heet zo iets![]()
( onze lieve heer straft di.........)
/me ... net terug van zo'n heerlijke fietstocht naar de stad en weer terug, door de vette regen. Dan weet je tenminste weer dat je leeft ...
Je hoeft je dan na zo één fietstocht niet meer af te drogen, dat had ik al voor je gedaan.zonnigtype schreef op maandag 16 juli 2012 @ 17:47:
[...]
Ik houd er wel van, af en toe de übermenschen kietelen op een gevoelig plekje ...![]()
/me ... net terug van zo'n heerlijke fietstocht naar de stad en weer terug, door de vette regen. Dan weet je tenminste weer dat je leeft ...
PClop schreef op maandag 16 juli 2012 @ 17:57:
[...]
Je hoeft je dan na zo één fietstocht niet meer af te drogen, dat had ik al voor je gedaan.
Meer iets voor in de kroeg...
Verwijderd
helemaal mijn idee als aanvulling op mijn schuurdakje en tevens reservepaneel voor de 12 stuks die op het dak liggenMagnat schreef op maandag 16 juli 2012 @ 12:43:
[...]
Sterkse duo omvormer is 480W ik zelf heb er 2x 265Wp Yingli Panda's aan hangen.
Mijn webbox bluetooth is binnen, jippie
Vanavond aan de slag om het id op een andere stand dan "1" te zetten, wil de sma niet storen in het binnenharken van de laatste 200 wattjes, vandaag ondanks ellendige regen nog steeds een kleine 8kWh gescoord, niet gek!. Nu nog een écht zonnige dag van 8 uur bakken en braden op de panelen
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2012 18:36 . Reden: zpellvaut ]
Kom in het mooie Twente wonenmkleinman schreef op maandag 16 juli 2012 @ 08:15:
Ik zak dan hopeloos door de mand. Ik rij nu alleen al gemiddeld 250km per dag voor woonwerk verkeer. ( Lelystad - Almelo en v.v. ).
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
Ik steel het graag van anderen
Ik zie nu dat mijn bestelde systeem (xs3200) met 8x250WP panelen niet optimaal word benut (zou zelfs uit de voeten kunnen met een xs2000.
Ik heb een offerte per mail ingediend bij agentschapnl, en bevestiging ontvangen. Kan ik nu mijn ingediende offerte nog wijzigen (2 of 4 panelen erbij), zonder dat ik achteraan moet sluiten bij de aanvragen?
Inderdaad, de effekta heeft 2 trackers en 2100wp per tracker, ik wil niet elke keer een andere kopen als het systeem groeit.Domba schreef op maandag 16 juli 2012 @ 12:19:
[...]
Mag ik opmaken dat de Effekta een ES4200 is, waar nu 1000Wp aan zonnepanel opzit?
Langzaam aan komen er meer panelen aan en meerdere plekken, dus daar is ie ideaal voor.
Hierboven
je kan edditen als je inlogt bij het e-loket
[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 16-07-2012 21:20 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
"Heeft u fouten gemaakt bij de indiening van uw aanvraag per post of e-mail?Justin2000 schreef op maandag 16 juli 2012 @ 21:17:
Ik heb even zitten klooien met het mastervolt systeemontwerp.
Ik zie nu dat mijn bestelde systeem (xs3200) met 8x250WP panelen niet optimaal word benut (zou zelfs uit de voeten kunnen met een xs2000.
Ik heb een offerte per mail ingediend bij agentschapnl, en bevestiging ontvangen. Kan ik nu mijn ingediende offerte nog wijzigen (2 of 4 panelen erbij), zonder dat ik achteraan moet sluiten bij de aanvragen?
Het kan zijn dat u gemerkt heeft dat u fouten heeft gemaakt met het indienen van uw aanvraag per post of per e-mail. U kunt de correcte gegevens dan alsnog als aanvraag indienen via e-Loket. Als u de subsidieaanvraag via e-Loket heeft ingevoerd, ontvangt u een ontvangstbevestiging van e-Loket. Wilt u deze ontvangstbevestiging aan ons doorsturen naar pvi@agentschapnl.nl? Wij kunnen dan de oorspronkelijke (papieren/e-mail-)aanvraag vervangen door de aanvraag uit e-Loket."
PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org
Verwijderd
langzaamaan is mij duidelijk geworden dat 1 jaar al teveel is als je dezelfde cellen en i/v curve zoekt.Rol-Co schreef op maandag 16 juli 2012 @ 21:19:
[...]
Langzaam aan komen er meer panelen aan en meerdere plekken, dus daar is ie ideaal voor.
specs veranderen snel, je mpp niet, die houd daar helemaal niet van, die heeft het liefst 1 batch met als het kan opvolgende serienummers, van 1 merk 1 type, 1 wafer.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2012 21:33 ]
Ik geloof je gelijk, al is dat minder met mono als met poly denk ik. Maar binnen een jaar hoop ik wel compleet te zijn hoor.Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2012 @ 21:32:
[...]
langzaamaan is mij duidelijk geworden dat 1 jaar al teveel is als je dezelfde cellen en i/v curve zoekt.
specs veranderen snel, je mpp niet, die houd daar helemaal niet van, die heeft het liefst 1 batch met als het kan opvolgende serienummers, van 1 merk 1 type, 1 wafer.
En dat kan op verschillende manieren, zint het me niet gaat het gewoon weg en komen er andere, dit was om te proberen, ik zou met een paar panelen beginnen en zijn er nu al 16..... het kan raar lopen he, maar vind het prachtig.
Elke dag een stuk wijzer, ook dankzij dit topic , geweldig.
ik zeg zon
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=y4as9nZSchw]
1 ding hebben ze al bereikt: Kwetsende campagne 'Ik Zeg Zon' van Nederlandse Energie Maatschappij
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Zonnepanelen in je hypotheek...
Hangt af van. Het extra geleende geld, if any, (want dat hoeft immers niet eens het geval te zijn)
en van hoeveel rente korting je krijgt. Die geld immers over het hele hypotheekbedrag.
En inderdaad, dat loopt in 30 jaar wel in de papieren, ook al is het slechts een tiende procentpunt o.i.d.
Bij een hypotheek van 200.000. al 6000. Besparing.
Als dst je budget voor pv is, dan is de tvt nog 0 jaar, en begin je dus meteen keihard te verdienen aan je panelen, en de rente op rente die je zou moeten betalen is dan nog niet meegerekend.
De situatie bij mij was wel gunstig en is dat nog steeds.
En ook goedkoper dan een lening tegen 2% rente.
Waarom?
Er was al een hypotheek, tegen een bepaalde rente.
En omdat de bank van mening was dat het plaatsen van een zonneboiler en PV een belangrijke verbetering aan de woning was, kon ik nationale hypotheek garantie krijgen. (Op verzoek van de bank)
Dat zorgde voor een verlaging van de rente met tussen de 0,2 en 0,3%.
Hierdoor kon ik, met zelfs een iets dalende maandlast, een groot bedrag extra lenen.
Let wel, dit werk alleen als er geen nationale hypotheekgarantie is en de bank wil (kan) meewerken.
Guus Assmann
Maar je moet het nog steeds aflossen ....... Waar is het voordeel ? Nu is de rente wat lager, over 5 jaar opeens veel hoger ... oeps hoe zat dat ook weer met die crisis ????guus.assmann schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 08:50:
Zonnepanelen en hypotheek?
De situatie bij mij was wel gunstig en is dat nog steeds.
En ook goedkoper dan een lening tegen 2% rente.
Waarom?
Er was al een hypotheek, tegen een bepaalde rente.
En omdat de bank van mening was dat het plaatsen van een zonneboiler en PV een belangrijke verbetering aan de woning was, kon ik nationale hypotheek garantie krijgen. (Op verzoek van de bank)
Dat zorgde voor een verlaging van de rente met tussen de 0,2 en 0,3%.
Hierdoor kon ik, met zelfs een iets dalende maandlast, een groot bedrag extra lenen.
Let wel, dit werk alleen als er geen nationale hypotheekgarantie is en de bank wil (kan) meewerken.
Je moet wel van het standpunt uit gaan dat je de opbrengst gebruikt voor versneld aflossen zodat je niet verrast word door een rente verhoging.....
Ik heb een plat dak op het zuiden, 5,5m breed en 5,2 diep. Daar kunnen dus max. 9 panelen op en ik heb de volgende offerte (excl. Btw) ontvangen:
1
2
3
4
5
6
7
| 9x. Panelen astro energy 240 wp 1800,- Omvormer SMA 2100TL. 910,- Flatfix montage materiaal. 450,- DC Aansluitmateriaal. 50,- Automaat incl. Aardlekschakelaar 100,- €1,83/wp (incl. btw) |
Montage en aansluiten doe ik zelf, ballast heb ik nog liggen.
Naar aanleiding van dit topic ben ik er over gaan denken om de panelen plat neer te leggen, ik kan dan 15 panelen kwijt
De nieuwe offerte (excl. btw) ziet er zo uit:
1
2
3
4
5
6
7
| 15x. Panelen astro energy 240 wp 3000,- Omvormer SMA 3000hf 30. 910,- Clickfit montage materiaal. 270,- DC Aansluitmateriaal. 50,- Automaat incl. Aardlekschakelaar 100,- €1,54/wp (incl. btw) |
Ik kom deze panelen 1 keer in het topic tegen:
Astronergy. Is merknaam van Chint, de bekende Chinese omvormer producent die oempjes in NL heeft uitgezet onder WWZ vlag.
- Heeft er al iemand inmiddels meer ervaring met deze panelen (astro energy)?
- Volgens mij zijn de prijzen van de omvormer en clickfit wel redelijk, alleen die van de panelen kom ik nergens tegen. Al lijkt me 0,83/wp (ex btw) niet slecht.
- Wie heeft er ervaring met het plat neerleggen van de panelen?
"...We tell people who come to our concerts that they can tape the shows if they want. I think it is cool that people are so passionate about our music." -- Bono
en nhg is gunstig voor de klant wegens lagere maandlasten, maar voor de bank veel gunstiger.
als er onverhoopt iets in je situate verandert, en je moet e huis verkopen, en van je hypotheek af, blijf je niet met een restschuld zitten. de bank is dus zeker dat hij het geinvesteerde bedrag terugkrijgt bij problemen. dat wordt dan betaald uit het nhg fonds.
stel dat je een huis wilt kopen en 6000 op de bank hebt staan waar je PV van wilt kopen.
je sluit een hypotheek af met nhg, en rente korting vanwege pv. dan kan dat voor hetzelfde bedrag als eerst gepland. alleen in dat geval verdien je door de korting die 6000 alleen al door d ekorting terug. als je accepteert dat dat 30 jaar duurt, begin je met een tvt van 0 jaar, en levert je PV dus vanaf dag 1 geld op.
misschien moet je eens kijken naar ldk panelen, die zijn €0,55/wp , dan is het 1980,-Tweaking_Deejay schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 09:00:
Leuk topic, ik ben al veel wijzer geworden
Ik heb een plat dak op het zuiden, 5,5m breed en 5,2 diep. Daar kunnen dus max. 9 panelen op en ik heb de volgende offerte (excl. Btw) ontvangen:
code:
1 2 3 4 5 6 7 9x. Panelen astro energy 240 wp 1800,- Omvormer SMA 2100TL. 910,- Flatfix montage materiaal. 450,- DC Aansluitmateriaal. 50,- Automaat incl. Aardlekschakelaar 100,- €1,83/wp (incl. btw)
Montage en aansluiten doe ik zelf, ballast heb ik nog liggen.
Naar aanleiding van dit topic ben ik er over gaan denken om de panelen plat neer te leggen, ik kan dan 15 panelen kwijt
De nieuwe offerte (excl. btw) ziet er zo uit:
code:
1 2 3 4 5 6 7 15x. Panelen astro energy 240 wp 3000,- Omvormer SMA 3000hf 30. 910,- Clickfit montage materiaal. 270,- DC Aansluitmateriaal. 50,- Automaat incl. Aardlekschakelaar 100,- €1,54/wp (incl. btw)
Ik kom deze panelen 1 keer in het topic tegen:
[...]
- Heeft er al iemand inmiddels meer ervaring met deze panelen (astro energy)?
- Volgens mij zijn de prijzen van de omvormer en clickfit wel redelijk, alleen die van de panelen kom ik nergens tegen. Al lijkt me 0,83/wp (ex btw) niet slecht.
- Wie heeft er ervaring met het plat neerleggen van de panelen?
pm maar als je wilt weten waar, ik ga geen reclame maken hier.
Je moet het nog steeds terugbetalen ! je TVT blijft gewoon in stand.engelbertus schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 09:12:
ook zonder de panelen op het dak is de bank in staat om zodra de rentevaste periode afloopt, de rente fors te verhogen.
en nhg is gunstig voor de klant wegens lagere maandlasten, maar voor de bank veel gunstiger.
als er onverhoopt iets in je situate verandert, en je moet e huis verkopen, en van je hypotheek af, blijf je niet met een restschuld zitten. de bank is dus zeker dat hij het geinvesteerde bedrag terugkrijgt bij problemen. dat wordt dan betaald uit het nhg fonds.
stel dat je een huis wilt kopen en 6000 op de bank hebt staan waar je PV van wilt kopen.
je sluit een hypotheek af met nhg, en rente korting vanwege pv. dan kan dat voor hetzelfde bedrag als eerst gepland. alleen in dat geval verdien je door de korting die 6000 alleen al door d ekorting terug. als je accepteert dat dat 30 jaar duurt, begin je met een tvt van 0 jaar, en levert je PV dus vanaf dag 1 geld op.
Als je moet verkopen onder het hypotheek bedrag dan moet je ook bij nhg altijd het verschil bij betalen, alleen de bank loopt het risico niet ! Het is dus een mythe dat het veilig is voor de huisbezitter !
Zie: https://www.nhg.nl/consum...ij-gedwongen-verkoop.html
[ Voor 37% gewijzigd door Mr-Leo op 17-07-2012 09:45 . Reden: url toegevoegd ]
Je hebt gelijk, quote van de NHG website:Mr-Leo schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 09:39:
Dat is niet helemaal waar, als je met een restschuld blijft zitten buiten je schuld om dan betaald de NHG die voor jou. Dat is toch ook voor de consument gunstig? Je betaald niet voor niets ook zelf een dikke premie voor de NHG (half procent van de hypotheek o.i.d.).
Zie: https://www.nhg.nl/consum...ij-gedwongen-verkoop.html
Ontslag, arbeidsongeschiktheid, scheiding of overlijden van de partner. Het kan ook u gebeuren. In deze situaties daalt uw inkomen vaak flink en kunt u betalingsproblemen krijgen. Het kan zelfs zijn dat u uw woonlasten niet langer kunt betalen en u uw woning gedwongen moet verkopen.
Als de verkoop van uw woning niet genoeg opbrengt om uw hypotheek volledig af te lossen, blijft u met een restschuld zitten. Als u een lening met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) hebt afgesloten, kan uw restschuld kwijtgescholden worden. Om voor kwijtschelding van uw restschuld in aanmerking te komen, moet u in ieder geval aan onderstaande voorwaarden voldoen:
Voorwaarden kwijtschelden restschuld met Nationale Hypotheek Garantie
1.
U hebt een hypothecaire lening afgesloten met Nationale Hypotheek Garantie.
2.
U hebt uw betalingsachterstanden zoveel mogelijk zelf beperkt, door uw hypotheeklasten zoveel mogelijk te blijven betalen.
3.
U moet uw woning gedwongen verkopen, omdat u uw woonlasten niet meer kunt betalen als gevolg van een van de volgende vier oorzaken:
- ontslag,
- arbeidsongeschiktheid,
- relatiebeëindiging,
- overlijden van uw partner.
4.
U hebt toestemming van uw hypotheekverstrekker om uw woning te verkopen.
5.
U hebt uw woning verkocht met behulp van een makelaar.
6.
U hebt uw woning netjes bewoond.
7.
U kunt de restschuld niet uit eigen middelen inlossen.
Dit zijn nog al wat uitwijk mogelijkheden om toch hun geld terug te vragen ! Alleen de regel 7 al, bedoelen ze dan ook aflossen met een vast bedrag per jaar ?? zou best kunnen.
Lees dit maar eens met de ogen van een geld verstrekker (als jij het had uitgeleend...)
Heb er even snel naar gekeken en de hogere tarieven die je 5 jaar moet betalen zorgen bij het verbruik van mijn ouders al voor 1000 euro bovenop wat je anders zou betalen. Gratis zijn ze dus zeker nietPASware schreef op maandag 16 juli 2012 @ 22:37:
Volgens mij is het nog niet gepost, dont blame if it already is maar de Nederlandse Energie Maatschappij stapt ook in zonnepanelen die je 'gratis' krijgt bij een 5 jarig contract:
ik zeg zon
[video]
1 ding hebben ze al bereikt: Kwetsende campagne 'Ik Zeg Zon' van Nederlandse Energie Maatschappij
Yes there is. The sun.Mr-Leo schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 10:15:
there is no such thing as a free lunch
(Exception: Dutch summer).
PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West. Batterij 11,2 kWh
vergeet het zelf op dak leggen niet, komt er nog bij als je dat niet zelf kan.woekele schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 10:14:
[...]
Heb er even snel naar gekeken en de hogere tarieven die je 5 jaar moet betalen zorgen bij het verbruik van mijn ouders al voor 1000 euro bovenop wat je anders zou betalen. Gratis zijn ze dus zeker niet
Verwijderd
De NEM is zéker niet concurrerend als je de losse paneelprijzen bekijkt en wat me zwaar tegenvalt is het feit dat er over de belangrijkste voorwaarde van korting op deze panelen NIET gecorrespondeerd mag worden. Maakt hun systeem een foutje dan ben jij de korting voor dat jaar kwijt en mag je er niet over bellen brrrrr......Rol-Co schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 10:24:
[...]
vergeet het zelf op dak leggen niet, komt er nog bij als je dat niet zelf kan.
Ik overweeg de overstap naar greenchoice maar gek genoeg is het vervuilende nuon nog niet eens zo gek veel duurder... Leuk als greenchoice ook met zoiets komt, ik heb nog plek voor 3 panelen op mijn shuurdak, hoe meer zonne-energie hoe beter!!
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2012 11:10 ]
als er 1 schaap over de dam is.......... en het lijkt een hype te worden dat zonne energie.
Hoe zetten jullie deze AC kabels:

..om naar reguliere stekkers? Is daar een standaard plug voor (die ik niet kan vinden
Verwijderd
Lijkt op de apparaat stekker van de SMA Sunnyboy waarvoor ik een losse stekker heb meegekregen.Roamor schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:24:
@Enecsys gebruikers;
Hoe zetten jullie deze AC kabels:
[afbeelding]
..om naar reguliere stekkers? Is daar een standaard plug voor (die ik niet kan vinden), of knipt iedereen zelf die pluggen eraf om er zelf een stekker op te zetten?
Logisch lijkt het me dat je met een originele (en dus waterdicht afgewerkte) verlengkabel van de laatste omvormer naar binnen komt en er daar een gewone stekker op zet. Het gaat toch over de mini-inverters per 1 of 2 panelen?
Klopt, maar het verbaast mij eerlijk gezegd dat daar schijnbaar (?) geen standaard conversie-plug voor is? Ik heb er geen probleem om het zelf te doen, maar dat geeft meestal toch meer verliezen.Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:35:
[...]
Lijkt op de apparaat stekker van de SMA Sunnyboy waarvoor ik een losse stekker heb meegekregen.
Logisch lijkt het me dat je met een originele (en dus waterdicht afgewerkte) verlengkabel van de laatste omvormer naar binnen komt en er daar een gewone stekker op zet. Het gaat toch over de mini-inverters per 1 of 2 panelen?
een conversie naar wat precies?Roamor schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:38:
[...]
Klopt, maar het verbaast mij eerlijk gezegd dat daar schijnbaar (?) geen standaard conversie-plug voor is? Ik heb er geen probleem om het zelf te doen, maar dat geeft meestal toch meer verliezen.
Dat plaatje lijkt verdacht veel op een 3-fase kabel.
Naar een kabel die ik in een stopcontact kan steken. Misschien zeg ik iets heel doms, maar daar leer ik graag van.RocketKoen schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:46:
[...]
een conversie naar wat precies?
Dat plaatje lijkt verdacht veel op een 3-fase kabel.
Ik zie alleen dit soort dingen:

Kan mij niet voorstellen dat dat de efficiëntie ten goede komt.
[ Voor 24% gewijzigd door Roamor op 17-07-2012 11:55 ]
Volgens mij heb je een "" Distribution Block" en een "Grid Connect Cable" nodig ..... (website enexis, Installation)Roamor schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:53:
[...]
Naar een kabel die ik in een stopcontact kan steken. Misschien zeg ik iets heel doms, maar daar leer ik graag van.
[afbeelding]
EDIT : Die hier boven lijkt me een "Grid Connect Cable" Kan je zo in een doos afmonteren, beter als een stekker.
[ Voor 8% gewijzigd door WoudseHoeve op 17-07-2012 12:06 ]
Trap er toch niet in joh, de enige die profiteert zijn die onzin maatschappijen.PASware schreef op maandag 16 juli 2012 @ 22:37:
Volgens mij is het nog niet gepost, dont blame if it already is maar de Nederlandse Energie Maatschappij stapt ook in zonnepanelen die je 'gratis' krijgt bij een 5 jarig contract:
ik zeg zon
[video]
Ze hebben het beste voor.......ja met zichzelf.
Je betaalt het 10x terug.!.
En als er één partij niet te vertrouwen is dan is het de NEM wel.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Blijf er dus altijd met je hoofd goed bij als je alles bij de energieboer denkt in te kopen.
Dank je voor de info. Voor een consumentenproduct vind ik het alsnog wat merkwaardig (en prijzig!), maar ik ben weer wat wijzer.WoudseHoeve schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 12:05:
[...]
Volgens mij heb je een "" Distribution Block" en een "Grid Connect Cable" nodig ..... (website enexis, Installation)
EDIT : Die hier boven lijkt me een "Grid Connect Cable" Kan je zo in een doos afmonteren, beter als een stekker.
Ze kreeg 390.000 euro vergoeding voor die 30 secs!
+JoopC schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 12:10:
[...]
Trap er toch niet in joh, de enige die profiteert zijn die onzin maatschappijen.
Ze hebben het beste voor.......ja met zichzelf.
Je betaalt het 10x terug.!.
Klopt helemaal, de NEM is echt een verschrikkelijk bedrijf en natuurlijk verdienen ze er zelf aan, maar je kunt wel merken dat het steeds "hotter" wordt. Er is iig veel aandacht voor, nu alleen nog voor zorgen dat de consument wat slimmer wordt en niet in de zonnepaneel praktijken van de NEM en consorten trapt.....maar gewoon dit topic leestJeroenH schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 12:12:
If it seems to good to be true, it usually is.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Deze kabel dus. Dat is de "Building penetration cable".Roamor schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:53:
[...]
Naar een kabel die ik in een stopcontact kan steken. Misschien zeg ik iets heel doms, maar daar leer ik graag van.
[afbeelding]
Wij hebben er geen stekker aan gezet. Gewoon direct met lasklemmen doorgelust naar de groep. Maar je kan er dus wel een stekker aan zetten als je wilt...
De consument wil graag belazerd worden.PASware schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 12:31:
[...]
+
[...]
Klopt helemaal, de NEM is echt een verschrikkelijk bedrijf en natuurlijk verdienen ze er zelf aan, maar je kunt wel merken dat het steeds "hotter" wordt. Er is iig veel aandacht voor, nu alleen nog voor zorgen dat de consument wat slimmer wordt en niet in de zonnepaneel praktijken van de NEM en consorten trapt.....maar gewoon dit topic leest
Heel veel keuze onder energie maatschappijen....aan mijn hoela.
BV Greenchoice = Eneco.!.
Ik kan jou geen PM sturen. Zou je mij een PM kunnen sturen.
[ Voor 31% gewijzigd door jhead22 op 17-07-2012 12:57 ]
Wut wut? Bedoel je dat Eneco eigenaar is, of een meerderheidsbelang heeft in Greenchoice?JoopC schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 12:34:
[...]
De consument wil graag belazerd worden.
Heel veel keuze onder energie maatschappijen....aan mijn hoela.
BV Greenchoice = Eneco.!.
Ik ben namelijk aan het kijken naar een andere leverancier. Heb nu eneco dus dan zou Greenchoise afvallen..Greenchoice
Energieleverancier Greenchoice is in 2001 opgericht door Rob van Rees, John Appeldoorn en Michiel Rexwinkel. Drie mannen met een goed idee, visie en een no-nonsense aanpak.
12*440 oost/west 9*375 oost 9*375 zuid 6*375 west 6*425 zuid
Eneco is groot aandeelhouder van Greenchoice. Wikipedia zegt 30% maar weet niet hoe betrouwbaar dat is.swat! schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 13:04:
[...]
Wut wut? Bedoel je dat Eneco eigenaar is, of een meerderheidsbelang heeft in Greenchoice?
[...]
Ik ben namelijk aan het kijken naar een andere leverancier. Heb nu eneco dus dan zou Greenchoise afvallen..
Hij kan jou ook geen DM sturen, je hebt de DM-functionaliteit uit staan. Aanzetten in je profiel dus.jhead22 schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 12:52:
@ Rol-Co
Ik kan jou geen PM sturen. Zou je mij een PM kunnen sturen.
Waarom zou GC afvallen als je nu Eneco hebt?swat! schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 13:04:
[...]
Wut wut? Bedoel je dat Eneco eigenaar is, of een meerderheidsbelang heeft in Greenchoice?
[...]
Ik ben namelijk aan het kijken naar een andere leverancier. Heb nu eneco dus dan zou Greenchoise afvallen..
Als je iets tegen Essent hebt, dan zou Energie Direct toch ook niet links laten liggen?
Wat mij betreft gaat het om de service, prijs en eventueel de wijze van stroom opwekken.
Al tijdje op mijn site, over "die actie" van NL-Energie (of NLE, enige correcte afkorting voor dat bedrijf):Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:09:
[...]
De NEM is zéker niet concurrerend als je de losse paneelprijzen bekijkt en wat me zwaar tegenvalt is het feit dat er over de belangrijkste voorwaarde van korting op deze panelen NIET gecorrespondeerd mag worden. Maakt hun systeem een foutje dan ben jij de korting voor dat jaar kwijt en mag je er niet over bellen brrrrr......
Ik overweeg de overstap naar greenchoice maar gek genoeg is het vervuilende nuon nog niet eens zo gek veel duurder... Leuk als greenchoice ook met zoiets komt, ik heb nog plek voor 3 panelen op mijn shuurdak, hoe meer zonne-energie hoe beter!!
Geen investering voor klant. Wel 1.395 Euro voor DHZ pakket betalen, maar "korting krijgen" plus salderen van zonnestroom. Panelen op die wijze binnen 5 jaar "betaald" (dus: 5-jaars VAST contract voor elektra EN gas, bij een "veelbesproken" energie leverancier). Niet DHZ-ers betalen ook installatie kosten. Suntech modules en Mastervolt Soladin"600" omvormer. Noot: NL Energie hanteert al jaren een absurd hoog "vastrecht levering" van € 6,99/mnd (= € 83,88/jaar) voor zowel elektra als gas, dus u betaalt daar waarschijnlijk via een "ongebruikelijke constructie" de panelen sowieso al van...
Lees ook de karakteristieke, door een goed betaalde jurist in elkaar gestoken voorwaarden van die actie...
(energiecontract):IK ZEG ZON-aanbod, bestaande uit de combinatie van het Energiecontract en het Koopcontract.
(vastrecht voor zowel elektra als gas, je kunt niet alleen voor elektra of gas kiezen)Onderstaande tarieven gelden voor klanten die zich aanmelden voor een nieuwe IK ZEG ZON overeenkomst met een vaste looptijd van 5 jaar in de periode van 22 juni 2012 t/m 30 augustus 2012 (beoogde start-levering vanaf augustus 2012), zolang de voorraad strekt. De leveringstarieven staan vanaf de start van de levering voor 5 jaar vast.
Vastrecht per maand: €6,99 (incl. 19% btw)
Dit vastrecht staat gedurende de looptijd van de overeenkomst vast.
De koopprijs van het Pakket wordt door NLE namens de Klant aan OHS voldaan, mits de Klant zijn
Koopcontract niet heeft geannuleerd gedurende de wettelijke bedenktermijn van het Koopcontract.
De Klant dient de koopprijs via automatische incasso vervolgens in maandelijkse gelijke termijnen
van €25,- aan NLE te betalen totdat deze geheel is voldaan (de “Betalingsregeling”).
Ten behoeve van de betaling van de koopprijs machtigt de Klant NLE tot automatische incasso van de maandelijkse termijnen, (incasso-) en administratiekosten bij niet tijdige betalingen, en – bij
het uitblijven van betalingen – (het restant van) de koopprijs van het Pakket.
[NB: = Oskomera, leverancier van het PV-systeempje]Beëindigt de Klant het Koopcontract omdat OHS
blijvend tekort schiet in de nakoming van haar verplichtingen uit hoofde van het Koopcontact, blijft het Energiecontract gewoon van kracht, evenals de Betalingsregeling opgenomen in deze actievoorwaarden, tenzij dit naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbare gevolgen heeft.
(uit Contractvoorwaarden:)Beëindiging Energiecontract
Eindigt het Energiecontract omdat de Klant tijdens de looptijd van zijn Energiecontract overstapt naar
een andere leverancier, dan vervalt de Betalingsregeling als vastgelegd in deze actievoorwaarden
automatisch per de datum dat het Energiecontract eindigt. De nog resterende maandelijkse termijnen zijn in dat geval direct opeisbaar en zullen conform artikel 13 worden geïncasseerd bij de Klant.
(boetes kunnen per product oplopen van 50 tot 125 Euro, bij "contract gas + elektra" dus bij opzegging minimaal 100, en max. 250 Euro)Opzegvergoeding
Bij tussentijdse beëindiging van het contract, brengt NLE een opzegvergoeding in rekening. NLE stelt de hoogte van de opzegvergoeding per product vast ...
Na bezorging van het Pakket bij de Klant is de Klant direct eigenaar van het Pakket en is de Klant vanaf dat tijdstip volledig verantwoordelijk en aansprakelijk voor het Pakket. Schade die de Klant
veroorzaakt door het gebruik van het Pakket zijn alsdan volledig voor zijn rekening en risico.
Leer mij die fraaie rakkers kennen.
Let ook op de FAQ van OHS:
Lees: dan kunt u ook nog lekker extra aanschaf snupsniedie van het Rijk ontvangen, met dat beetje "plus tolerantie" voor die "200 Wattpiek" sunteggies. Kijken of de Agentschap NL medewerkers begrijpen wat een meegestuurd "flashdata" sheet is, en wat de implicaties zijn ...3 Suntech panelen van het type STP200, met een totaal vermogen van meer dan 601 Wattpiek...
Zou OSPS in Deurne een aparte plek in de nagelneue loods hebben waar de 200 Wp "plussers" worden uitgesorteerd, speciaal voor deze actie? Of zou Suntech die oude paneeltjes al op voorhand "plus gesorteerd" naar Rotterdam hebben verscheept? (601 Wp zou al "voldoende" zijn voor de aanvraag, 600 Wp echter beslist niet...)
en uhhhh Greenchoice..... het zijn lekkertjes.
Het enige groene wat ze hebben is het groen in d'r naam.
http://www.z24.nl/speciaal/zoek_op_z24/?q=greenchoice
http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BW6048
en dan nog zeggen dat Eneco geen Greenchoice is.!
[ Voor 16% gewijzigd door Willie Wortel op 17-07-2012 14:38 ]
Je opbrengst gebruiken om je hypotheek af te lossen is altijd een goede bezigheid, of je er nou voor leent of niet.WoudseHoeve schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 08:57:
[...]
Maar je moet het nog steeds aflossen ....... Waar is het voordeel ? Nu is de rente wat lager, over 5 jaar opeens veel hoger ... oeps hoe zat dat ook weer met die crisis ????
Je moet wel van het standpunt uit gaan dat je de opbrengst gebruikt voor versneld aflossen zodat je niet verrast word door een rente verhoging.....
Zonnepanelen in strijd tegen de kredietcrisis/staatsschuld...
Lenen, dood en doodzonde..
[ Voor 3% gewijzigd door flippo765 op 17-07-2012 14:44 ]
Ik vermoed dat je elke leverancier wel in zo'n zoekopdracht kunt gooien.JoopC schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 14:35:
en uhhhh Greenchoice..... het zijn lekkertjes.
Het enige groene wat ze hebben is het groen in d'r naam.![]()
http://www.z24.nl/speciaal/zoek_op_z24/?q=greenchoice
Als GC niet groen is, welke dan (nog) wel?
GC is naar mijn weten wel het beste voor de saldering van groene energie voor thuisgebruikers. Helaas zijn ze niet een van de goedkoopste, ze vallen volgens mij buiten de top 5 goedkoopste leveranciers, maar zal voor de meeste paneel bezitters een worst schelen
Ook niet waar, kijk maar naar Essent geeft 5000 terug.Kiswum schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 14:39:
[...]
Ik vermoed dat je elke leverancier wel in zo'n zoekopdracht kunt gooien.
Als GC niet groen is, welke dan (nog) wel?
GC is naar mijn weten wel het beste voor de saldering van groene energie voor thuisgebruikers. Helaas zijn ze niet een van de goedkoopste, ze vallen volgens mij buiten de top 5 goedkoopste leveranciers, maar zal voor de meeste paneel bezitters een worst schelen
http://www.essent.nl/cont...terugleververgoeding.html
En verder groen, ik heb geen kinderen,.....hoe groen wil je zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Willie Wortel op 17-07-2012 14:46 ]
Eneco "Hiermee ontvangt u een vergoeding die gelijk is aan de prijs die u aan ons betaalt voor de levering van elektriciteit inclusief energiebelasting en BTW."
Hiermee lijkt de vergoeding bij Eneco hoger te zijn, maar ik neem aan dat ze eigenlijk precies hetzelfde zeggen of toch niet?
GC saldeert onbeperkt tot 3x80 Amp aansluiting ( Eneco trouwens ook )JoopC schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 14:42:
[...]
Ook niet waar, kijk maar naar Essent geeft 5000 terug.
http://www.essent.nl/cont...terugleververgoeding.html
En verder groen, ik heb geen kinderen,.....hoe groen wil je zijn.
Dat is het natuurlijk ook niet, ze hebben (en dat is al die jaren ook bekend) "30% aandeel" in het bedrijf.JoopC schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 14:35:
en dan nog zeggen dat Eneco geen Greenchoice is.!
En al jaren hebben ze ruzie.
En omdat de directie van GC er een puinhoop van heeft gemaakt ruiken de net zo "groenfrisse" (???) jongens van Eneco hun kans ...
... en kan het alsnog zo gaan worden dat Eneco straks 100% eigenaar zal gaan worden ...
... net zoals ze mijn ooit verkozen leverancier Echte Energie naar binnen hebben gekacheld (waardoor ik automatisch werd overgeheveld naar GC) ...
Maar dat is dus nog niet zo.
Als het zover komt, is voor mij die hele krankzinnige operatie genaamd "de vrije energiemarkt" voorgoed tot een fiasco te verklaren. Al zullen ze dat in duh haag nooit erkennen.
GC bedoeld bij teveel terug leveren ( wat je niet zelf gebruiken kan, terug leveren dus )Kiswum schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 14:57:
GC "Omdat er geen netto energiebelasting uitgekeerd mag worden krijgt u voor het gedeelte dat u netto teruglevert uitsluitend de kale stroomprijs + BTW vergoed."
Eneco "Hiermee ontvangt u een vergoeding die gelijk is aan de prijs die u aan ons betaalt voor de levering van elektriciteit inclusief energiebelasting en BTW."
Hiermee lijkt de vergoeding bij Eneco hoger te zijn, maar ik neem aan dat ze eigenlijk precies hetzelfde zeggen of toch niet?
En Eneco heeft het gewoon over salderen ..... ( ze geven wel 9.2 cent per kWh bij terug leveren )
De regels zijn voor beide gelijk, geen energie belasting bij terug leveren.
Tsja, bedrijven worden gekocht en verkocht, dat is nou eenmaal het leven. Zeker als ze er een potje van maken. Genoeg mogelijkheid om een andere leverancier te zoeken...zonnigtype schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 15:01:
Als het zover komt, is voor mij die hele krankzinnige operatie genaamd "de vrije energiemarkt" voorgoed tot een fiasco te verklaren. Al zullen ze dat in duh haag nooit erkennen.
[ Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 17-07-2012 15:03 ]
Voorlopig wilde greenchoice AANTOONBAAR, daar zijn ze voor veroordeeld, klanten voor meer dan 10.000.000 (tien miljoen) bedriegen, beduvelen, beetnemen, belazeren, flessen, neppen, oplichten, tillen.!.
http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BW6048
- Greenchoice heeft in de periode 1 januari 2006 tot 31 december 2010 per jaar gemiddeld 20,1% van de eindafrekeningen niet tijdig verstuurd, in iets meer dan de helft van die gevallen als gevolg van het doelbewuste beleid eindafrekeningen aan te houden en niet te verzenden;
- Greenchoice heeft naar aanleiding van het onderzoek van de NMa in kaart gebracht welke afnemers geen afrekening hadden ontvangen, met het doel deze afnemers alsnog een afrekening te sturen (het reparatietraject); het gaat hierbij om in totaal 29.165 afnemers, waarmee een totaalbedrag is gemoeid van € 9.331.185,76;
Ik zie vooral diep in de fossielen en atoompjes zittende conglomeraten en op het vlak van duurzaamheid nauwelijks iets betekenende dozenschuivers in dat NMa lijstje staan, dat bedoel ik er mee...Dreamvoid schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 15:03:
[...]
Tsja, bedrijven worden gekocht en verkocht, dat is nou eenmaal het leven. Zeker als ze er een potje van maken. Genoeg mogelijkheid om een andere leverancier te zoeken...
@JoopC
Directie is er uit gegooid, gun de opvolgers een kans.
... waarmee ik niks goed wil praten. Het was zwijnerij, en dat blijft het ook. Wel HUN zwijnerij. Van diegenen die weg zijn. Hopen we dan maar...
Tsja, wie zou je daar dan willen zien? Uiteindelijk koop je toch ofwel van een stroom/gasproducent direct, of van een tussenhandelaar. Zoveel 'pure-play' renewables producenten zijn er niet.zonnigtype schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 15:12:
Ik zie vooral diep in de fossielen en atoompjes zittende conglomeraten en op het vlak van duurzaamheid nauwelijks iets betekenende dozenschuivers in dat NMa lijstje staan, dat bedoel ik er mee...
Dat is het probleem juist. Die moeten er juist komen door politieke daadkracht. Nederland handelt maar wat graag. Maar wil niet produceren, want het is [zogenaamd] te duur, dat duurzame spul. Zoiets. Duurzaam is nooit leidend geweest. Handel altijd. En de consument uitknijpen is ook nog steeds prioriteit numero uno (Min. Fin., netbeheer, en een paar leuke kruimels voor de slaafse "leverancier"). "Vrije" markt mijn grootje.Dreamvoid schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 15:18:
[...]
Tsja, wie zou je daar dan willen zien? Uiteindelijk koop je toch ofwel van een stroom/gasproducent direct, of van een tussenhandelaar. Zoveel 'pure-play' renewables producenten zijn er niet.
[ Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 17-07-2012 16:02 ]
Eh, je bedoelt toch niet die ketelbouwer heJeroenH schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 12:12:
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Als je overbuurman gezeten heeft (of rozen geplukt tegenwoordig) voor fraude wijs je hem na 10 jaar nog met de vinger.zonnigtype schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 15:12:
[...]
Ik zie vooral diep in de fossielen en atoompjes zittende conglomeraten en op het vlak van duurzaamheid nauwelijks iets betekenende dozenschuivers in dat NMa lijstje staan, dat bedoel ik er mee...
@JoopC
Directie is er uit gegooid, gun de opvolgers een kans.
... waarmee ik niks goed wil praten. Het was zwijnerij, en dat blijft het ook. Wel HUN zwijnerij. Van diegenen die weg zijn. Hopen we dan maar...
Een kans gunnen.....Kijk eens waar de oude direktie van GreenChoice woont..... kuch kuch. Ze hebben d'r zelf niet overgeslagen hoor......... crisis,....welke crisis. 450.000 euro terug betalen is een lachertje.
Een buurman is geen bedrijf.JoopC schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 17:08:
[...]
Als je overbuurman gezeten heeft (of rozen geplukt tegenwoordig) voor fraude wijs je hem na 10 jaar nog met de vinger.
Een kans gunnen.....Kijk eens waar de oude direktie van GreenChoice woont..... kuch kuch. Ze hebben d'r zelf niet overgeslagen hoor......... crisis,....welke crisis. 450.000 euro terug betalen is een lachertje.
En ik weet waar er eentje woont. Sterker nog, ik ben er binnen geweest. Heb toen voor Greenchoice nog onderhoud gedaan in een bossie in de buurt. Meermalen. Niet voor hem. Voor Greenchoice.
Heb de laatste uitnodiging laten passeren. Dat dan weer wel.
Owjaa. Ik heb nog niet gehoord dat er iemand "gezeten" heeft.
Op de blaren ja, dat dan weer wel...
Overzicht van het Tweakers.net team !
30 leden inmiddels, met een dikke 94 kWp, komen er nog meer bij ???
Hier ook even een foto : (3 strings van 4x4 panelen, elk 250 Wp)
Kikken op eigen werk!
Oops! Hans!! Wat gebeurt er met je stroomfabriek? Je zit in de rode cijfers. Vandaag maar 36%.WoudseHoeve schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 17:41:
Eindelijk een paar foto's erbij gekregen ......
Overzicht van het Tweakers.net team !
30 leden inmiddels, met een dikke 94 kWp, komen er nog meer bij ???
Hier ook even een foto : (3 strings van 4x4 panelen, elk 250 Wp)
Kikken op eigen werk!Nu nog een beetje zon ......
[afbeelding]
Heb je de stekker er uit getrokken?
Btw @ WoudseHoeve, mooie foto man. Jaloers op.
Huh? Rode cijfers? Gewoon een rukdag. Nog niet eens 2,5kWh/kWp. Gister ook al een rukdag. De zomer is tot nu toe bedroevend....Stond even op het Tesseltoernooi vandaag, gewoon koud geworden! Half juli! Ik kom al 21 jaar op dat toernooi. Over het algemeen had je daar meer last van de hitte dan van de kou.Geurt-kun schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 17:51:
[...]
Oops! Hans!! Wat gebeurt er met je stroomfabriek? Je zit in de rode cijfers. Vandaag maar 36%.![]()
Heb je de stekker er uit getrokken?
Btw @ WoudseHoeve, mooie foto man. Jaloers op.
Nou ja, volgende week wordt het beter.
edit: nu snap ik het. Rode cijfers op pvoutput.org. Tsja, ik snap die weergave ook niet. Het enige wat ik doe is om de tien minuten mijn opbrengst doorgeven. Dat hij/zij daar dan iets roods van maakt....
[ Voor 13% gewijzigd door hansdegit op 17-07-2012 18:43 ]
Dit topic is gesloten.
![]()