Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Domba schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 23:31:
[...]
Zelflevering aan mijn bedrijf zou ook wel wat zijn, ik heb flink wat meer opstelruimte dan mijn prive verbruik.
Ik heb al flink wat zitten google op de laatste visie studie van EL&I zoals aangekondigd in de brief aan de kamer, welk misschien een tip oplicht van het nieuwe verdien model dat het ministerie voor ogen heeft, als er wat meer decentrale energieopwekking komt.
Lees: burgermensjes "zijn [blijkbaar] niet betrokken" bij de materie, en hoeven dus ook helemaal niet geconsulteerd te worden. En als dat al zou gaan geschieden, trekken ze zich geen r**t aan van wat die dom te houden burgermensjes er wel van zouden vinden. Ze trekken altijd hun eigen plan, de rest van de wereld interesseert ze geen moer.Aan deze visie wordt momenteel de laatste hand gelegd, waarna de betrokken marktpartijen (energiebedrijven, netbeheerders, industrie) zullen worden geconsulteerd.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
We zijn uiteindelijk toch afgestapt van het 123-zonne-energie collectief en hebben nu een maatwerkofferte die nog goedkoper is ook. Eind augustus zullen er 2 sets van 6 ET panelen icm SMA omvormers (totaal 2,88 kWp) worden geïnstalleerd.
Heb je de aanvraag wel digitaal ingevuld? En wanneer eigenlijk?VantageR schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 23:59:
Vandaag de brief van Agentschap NL ontvangen, dat de subsidieaanvraag is goedgekeurd en dat binnen 2 weken het maximale bedrag zal worden overgemaakt.![]()
We zijn uiteindelijk toch afgestapt van het 123-zonne-energie collectief en hebben nu een maatwerkofferte die nog goedkoper is ook. Eind augustus zullen er 2 sets van 6 ET panelen icm SMA omvormers (totaal 2,88 kWp) worden geïnstalleerd.
Ik las vandaag op agentschap onderstaande nog:
Had eigenlijk wel verwacht dat het iets sneller zou gaanStand van zaken op 13 juli
Vanaf de start van de regeling op 2 juli zijn er tot vrijdagochtend 13 juli 10:00 uur ongeveer 12.000 aanvragen binnengekomen. In totaal is er aangevraagd voor bijna 8.3 miljoen euro. Dit betekent dat er nog ruim 13 miljoen euro subsidiebudget beschikbaar is.
12*440 oost/west 9*375 oost 9*375 zuid 6*375 west 6*425 zuid
Het was 2 juli al gelukt. 's Middags had ik het formulier kunnen invullen en opslaan, maar bij het verzenden klapte 'ie eruit. Toen die avond heb ik het formulier nog kunnen verzenden.swat! schreef op zondag 15 juli 2012 @ 00:05:
Heb je de aanvraag wel digitaal ingevuld? En wanneer eigenlijk?
Had ik ook een geïllustreerd stukje aan gewijd.swat! schreef op zondag 15 juli 2012 @ 00:05:
Had eigenlijk wel verwacht dat het iets sneller zou gaan
D'r zitten de nodige quirks in de genoemde getallen:

Suggestie wordt gewekt dat het "geaccepteerde" aanvragen betreft, en dan kloppen die rode getallen dus niet, zelfs als je met ruimhartige afrondingen rekening houdt...
[ Voor 15% gewijzigd door zonnigtype op 15-07-2012 00:23 ]
EUR 1,5/Wp incl. BTW voor alle hardware?VantageR schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 23:59:
Vandaag de brief van Agentschap NL ontvangen, dat de subsidieaanvraag is goedgekeurd en dat binnen 2 weken het maximale bedrag zal worden overgemaakt.![]()
Hoeveel betaal je voor het arbeidsloon? Al bekend?
Verwijderd
Die vraag heb ik bij Kostal ook neergelegd, maar daar geven ze geen antwoord op.Domba schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 20:49:
Hoeveel % dat scheelt zou je eens bij kostal kunnen informeren of ze daar ooit praktijkwaarden voor hebben gemeten,
Het probleem is ook niet absoluut, maar genuanceerder. Vanaf 360v is het mogelijk het maximale vermogen van de omvormer te realiseren. Daaronder niet, hoe verder je onder die 360v af gaat zitten des te meer impact dat heeft. Ik verwacht dat je bij circa 225V ook buiten het bereik van de MPP gaat lopen.
In de opstelling bij internet4me opstelling ga je er betrekkelijk mild onderdoor. Dus zal het effect binnen de perken blijven. Temeer omdat hij ook nog eens de omvormer niet 100% heeft belast (nominaal).
Een en ander is ook opgemerkt bij de Photon test uit het jaar kruik.
Betrof een piko 10.1Den guten Eindruck trübt eigentlich nur der vom Hersteller spezifizierte MPP-Spannungsbereich. Mit 400 bis 850 Volt ist er sehr weit, hat aber keinen ausreichenden Abstand zur maximalen DC-Spannung
des Wechselrichters und ist deshalb selbst für kristalline Module, vor allem aber für Dünnschichtmodule nicht voll nutzbar.
Dit is deels te ondervangen door 5 inch gebaseerde zonnepanelen toe te passen (hoge spanningen) of het geheel in 1 string aan te sluiten. Tis allemaal afhankelijk van de situatie.
Het blijft een uniek apparaat in de 3 fase variant (nog even).
Zo goedkoop hebben we het niet kunnen vinden. Voor alles incl. installatie van beide systemen (1 systeem op schuin dak en 1 op plat dak), plaatsing extra groep en verplaatsing luchtafvoer op het dak is het 2,625 euro/Wp. Bij het collectief waren we naar schatting 2,80 euro/Wp (incl. installatie) kwijt (voor 6 + 3 panelen). Hierbij werd de luchtafvoer niet verplaatst. Beide zijn excl. subsidie.zonnigtype schreef op zondag 15 juli 2012 @ 00:29:
EUR 1,5/Wp incl. BTW voor alle hardware?
Hoeveel betaal je voor het arbeidsloon? Al bekend?
€ 1,11/Wp voor alleen alle hardware, incl automaat.
PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org
Dat moet um in de LDK panelen zitten, ik bedoel de prijs. Dit kan niet kloppen.S.Death schreef op zondag 15 juli 2012 @ 10:41:
€ 1,54/Wp incl. arbeid, plaatsing schuindak, meterkast alles erop en eraan (extra 20A automaat groep), incl BTW, excl. subsidie teruggave. Voor 12 LDK panelen 2760Wp, omvormer AEG, en alle benodigde hardware, 6mm2 DC bekabeling.
€ 1,11/Wp voor alleen alle hardware, incl automaat.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Ik heb toch echt hier de offerte incl. alle handtekeningen.JoopC schreef op zondag 15 juli 2012 @ 11:24:
[...]
Dat moet um in de LDK panelen zitten, ik bedoel de prijs. Dit kan niet kloppen.
Dus diegene slaapt ook alleen overdag, wanneer er uberhaupt infrarode straling ís. En natuurlijk is alle dakisolatie ook verwijderd, want ook dat houdt infrarode straling tegen. En de omvormer slaat natuurlijk overdag de verkeerde straling op, om vervolgens stiekem 's nachts dit naar de argeloze bewoners uit te stralen in hun slaapSunshineCompany schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 17:08:
[...]
Weten jullie trouwens dat het ongezond is om onder zonnepanelen te slapen? Ze houden bepaalde infra-rood straling tegen (die wel door je dakpannen komt), en die straling heb je 's nachts nodig om uit te rusten. En dit hoorde ik van een klant, die had het weer van zijn 'dokter', en dus is het waar. Oh, en omvormer is ook ongezond qua straling, slechte magnetisme. Dus die moet in de schuur.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
En de spanning tussen twee fases is 400V
15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer
VantageR schreef op zondag 15 juli 2012 @ 10:08:
[...]
Zo goedkoop hebben we het niet kunnen vinden. Voor alles incl. installatie van beide systemen (1 systeem op schuin dak en 1 op plat dak), plaatsing extra groep en verplaatsing luchtafvoer op het dak is het 2,625 euro/Wp. Bij het collectief waren we naar schatting 2,80 euro/Wp (incl. installatie) kwijt (voor 6 + 3 panelen). Hierbij werd de luchtafvoer niet verplaatst. Beide zijn excl. subsidie.
Ergo: totaal 2,88 kWp in jouw geval. Je claimt EUR 2,625/Wp all-in uit te geven, komt dus op EUR 7.560 inclusief arbeidskosten.
Van de staat krijg je maximaal 650 Euro of 15% van aanschafkosten voor de hardware, je claimt dat je "het maximale bedrag" toegezegd is gekregen, waarbij ik er van uit ging dat je dus die 650 Euro bedoelt. Indien ja zou dat betekenen dat je minstens 4.333 Euro pure hardware kosten hebt, dat is ongeveer 1,5 Euro/Wp (normale incl. BTW prijs voor een goedkoper maar goed type paneel bij bekende aanbieder, schuin en plat dak ontlopen elkaar niet zoveel). Dat zou betekenen dat je maximaal 3.227 Euro aan arbeidskosten zou hebben, wat echter buiten de aan Agentschap NL toe te sturen ondertekende overeenkomst had moeten staan.
Bij genoemde leverancier kost arbeidsloon voor zo'n set plus meterkast aanpassing beslist niet veel meer dan een Euro of 1.500 incl. BTW (mogelijk minder). Ben je zoveel extra kwijt voor verplaatsing luchtafvoer?
Kloppen deze aannames of zie ik iets over het hoofd?
Maar haal je in de regel niet, ik meet 224 maximaal in huis, op het werk 380 tussen de fasen.PvPower schreef op zondag 15 juli 2012 @ 12:23:
Heren even een correctie wat betreft de spanning tussen een fase en nul deze is tegenwoordig 230v
En de spanning tussen twee fases is 400V
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
denk dat dat erg lokaal bepaalt word.(wijkcentrale)Rol-Co schreef op zondag 15 juli 2012 @ 12:33:
[...]
Maar haal je in de regel niet, ik meet 224 maximaal in huis, op het werk 380 tussen de fasen.
ik meet thuis op dit moment 232V.
en regelmatig 238V.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ook ik meet 229-231V op een normale WCD en 230-232V (1V hoger dus) op de WCD van de PV.migjes schreef op zondag 15 juli 2012 @ 12:41:
[...]
denk dat dat erg lokaal bepaalt word.(wijkcentrale)
ik meet thuis op dit moment 232V.
en regelmatig 238V.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Ik weet het, het is afhankelijk van hoe ver je op de kabel zit en hoeveel de belasting is.
Migjes, ik denk dat bij jouw in de buurt de belasting erg op en neer gaat.
[ Voor 28% gewijzigd door PvPower op 15-07-2012 13:32 ]
15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer
Bij ons thuis hebben we in de schuur een krachtstroom aansluiting waar de vorige eigenaar een draaibank op aangesloten had zitten. Dit betreft een 3-fase aansluiting zonder nul (waar we helaas dus niks mee kunnen behalve een "normale" groep van maken). Hier meet ik wel 400V tussen de fasen.Rol-Co schreef op zondag 15 juli 2012 @ 12:33:
[...]
Maar haal je in de regel niet, ik meet 224 maximaal in huis, op het werk 380 tussen de fasen.
Weet iemand of er 3-fase omvormers bestaan die een output hebben naar 3-fase zonder nul?
[edit]

Interessant. In dit document van SMA gebruiken ze drie Sunnyboy inverters op een 3 fase aansluiting zonder nul. Hier zou ik graag wat meer over weten, eens even doorlezen. Heeft iemand dit in de praktijk toegepast?
[ Voor 22% gewijzigd door Luit op 15-07-2012 14:26 ]
jep ik weet het.PvPower schreef op zondag 15 juli 2012 @ 12:48:
Migjes, ik denk dat bij jouw in de buurt de belasting erg op en neer gaat.
had er rekening mee gehouden met de omvormer.
maar goed dat ik pv heb om het wat uit te vlakken.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Verwijderd

Altijd leuk. bijna 4kW aan opgewekte zonne-energie op dat moment.
Mijn locatie : s-Heer Arendskerke, provincie Zeeland
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2012 14:12 ]
Helemaal in den Heere, dus...Verwijderd schreef op zondag 15 juli 2012 @ 14:11:
Verwijderd
Want ik was die regen echt wel zat. Los van het feit of ik nu wel of niet zonne-panelen heb. Dus de zon levert mij dubbel wat op : lekker naar buiten en zonne-energie opwekken.
http://wolken.buienradar.nl/nl
Is ook goed terug te zien op sonnenertrag (zie resultaten eric-pvt en karel prior)
[ Voor 7% gewijzigd door SpeksteenWP op 15-07-2012 15:19 ]
oeps ja, ga zo nog ff twee weken inkloppen op SE, heb het even druk gehad. hang on...Speksteenkachel schreef op zondag 15 juli 2012 @ 15:18:
Het is toch fascinerend om te zien hoe kraak helder de kuststrook weer is t.o.v. de rest van Nederland.
http://wolken.buienradar.nl/nl
Is ook goed terug te zien op sonnenertrag (zie resultaten eric-pvt en karel prior)
Tja, daar zit er ook al eentje. En dan wordt de voorslaapkamer errug donker. Maar idd, het scheelt twee panelen. Daarom gaat het hele zwikkie na de vakantie op oost/west basis naar achteren op de blokhut en komt er voor iets nieuws.Speksteenkachel schreef op zondag 15 juli 2012 @ 15:53:
Eigenlijk zou je dat dakraam nog eens naar de achterkant moeten verplaatsen
Verwijderd
O, dat kan nog wel goedkoper. 10 CSUN265-60M Quasar met AEG Protect PV2800 (inclusief fp4all PVlogger) schuin dak montagemateriaal , extra groep in de meterkast en plaatsing voor €1,45/WpJoopC schreef op zondag 15 juli 2012 @ 11:24:
[...]
Dat moet um in de LDK panelen zitten, ik bedoel de prijs. Dit kan niet kloppen.
Heerlijk een beetje zon....Verwijderd schreef op zondag 15 juli 2012 @ 14:11:
De volgende foto zal iedereen wel aardig aanspreken. Zojuist is de lucht aan het opklaren. De regen is net weg en de panelen waren dus goed gekoeld. Dat leverde de eerste minuut het volgende resultaat op :
[afbeelding]
https://cosm.com/feeds/66777
China Sunergy verkocht hun modules in het eerste kwartaal gemiddeld voor 86 dollarcent per Wp, plm. 70 Eurocent/Wp. 8,5% lager dan in het laatste kwartaal van 2011...Verwijderd schreef op zondag 15 juli 2012 @ 16:08:
[...]
O, dat kan nog wel goedkoper. 10 CSUN265-60M Quasar met AEG Protect PV2800 (inclusief fp4all PVlogger) schuin dak montagemateriaal , extra groep in de meterkast en plaatsing voor €1,45/Wp
http://investors.chinasun...cle&ID=1698452&highlight=
Bruto winst in het eerste kwartaal van dit jaar was slechts 700.000 dollar, netto verlies 9,6 miljoen dollar. "significantly better than the previous quarter"...
Er is voor de aanvraag inderdaad een aparte overeenkomst opgesteld voor alleen de hardware. Deze bedraagt 5.760 euro, wat neerkomt op precies 2 euro/Wp. De andere overeenkomst voor de installatie is vastgesteld op 1.800 euro.zonnigtype schreef op zondag 15 juli 2012 @ 12:29:
[...]
Je mag arbeid niet [als "subsidiabel"] op de koopovereenkomst hebben staan, anders is je subsidie aanvraag ongeldig. Bewijs te subsidiëren hardware bedrag moet volgens mij expliciet ZONDER arbeidskosten worden opgevoerd. Is dat in jouw geval ook zo geschied?
Ergo: totaal 2,88 kWp in jouw geval. Je claimt EUR 2,625/Wp all-in uit te geven, komt dus op EUR 7.560 inclusief arbeidskosten.
Van de staat krijg je maximaal 650 Euro of 15% van aanschafkosten voor de hardware, je claimt dat je "het maximale bedrag" toegezegd is gekregen, waarbij ik er van uit ging dat je dus die 650 Euro bedoelt. Indien ja zou dat betekenen dat je minstens 4.333 Euro pure hardware kosten hebt, dat is ongeveer 1,5 Euro/Wp (normale incl. BTW prijs voor een goedkoper maar goed type paneel bij bekende aanbieder, schuin en plat dak ontlopen elkaar niet zoveel). Dat zou betekenen dat je maximaal 3.227 Euro aan arbeidskosten zou hebben, wat echter buiten de aan Agentschap NL toe te sturen ondertekende overeenkomst had moeten staan.
Bij genoemde leverancier kost arbeidsloon voor zo'n set plus meterkast aanpassing beslist niet veel meer dan een Euro of 1.500 incl. BTW (mogelijk minder). Ben je zoveel extra kwijt voor verplaatsing luchtafvoer?
Kloppen deze aannames of zie ik iets over het hoofd?
De 700 kWh/kWp gepasseerd in 2012 zie ik.Karelprior schreef op zondag 15 juli 2012 @ 15:45:
oeps ja, ga zo nog ff twee weken inkloppen op SE, heb het even druk gehad. hang on...
De 1000 kWh/kWp ga je weer op je sloffen halen.
Weet je al welke panelen je op dak gaat plaatsen?
EUR 2/Wp voor ET Solar / SMA plus installatiemateriaal ex arbeid vind ik beetje prijzig. Maar verder niks van aantrekken, op het dak d'r mee en zonnestroom bakken. En hoop lol hebben. Aanschaf prijs ben je al snel weer vergeten, waarschijnlijk...VantageR schreef op zondag 15 juli 2012 @ 17:01:
[...]
Er is voor de aanvraag inderdaad een aparte overeenkomst opgesteld voor alleen de hardware. Deze bedraagt 5.760 euro, wat neerkomt op precies 2 euro/Wp. De andere overeenkomst voor de installatie is vastgesteld op 1.800 euro.
Volgens mij kan je een mail sturen. Staat ergens op de website van Agentschapnl.Rol-Co schreef op zondag 15 juli 2012 @ 17:51:
Weet iemand of je aangevraagde subsidie nog kan aanpassen/editen zolang je niets gehoord hebt? Ik heb nog een paar panelen bijgekocht dus zou mooi zijn om die er nog even bij te zetten.
Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees
"Heeft u fouten gemaakt bij de indiening van uw aanvraag per post of e-mail?Rol-Co schreef op zondag 15 juli 2012 @ 17:51:
Weet iemand of je aangevraagde subsidie nog kan aanpassen/editen zolang je niets gehoord hebt? Ik heb nog een paar panelen bijgekocht dus zou mooi zijn om die er nog even bij te zetten.
Het kan zijn dat u gemerkt heeft dat u fouten heeft gemaakt met het indienen van uw aanvraag per post of per e-mail. U kunt de correcte gegevens dan alsnog als aanvraag indienen via e-Loket. Als u de subsidieaanvraag via e-Loket heeft ingevoerd, ontvangt u een ontvangstbevestiging van e-Loket. Wilt u deze ontvangstbevestiging aan ons doorsturen naar pvi@agentschapnl.nl? Wij kunnen dan de oorspronkelijke (papieren/e-mail-)aanvraag vervangen door de aanvraag uit e-Loket."
Hey, da's leukVantageR schreef op zondag 15 juli 2012 @ 18:04:
@zonnigtype: Ik had ook al gezien dat het vrij aan de hoge kant is, maar het bedrijf kwam verder heel goed op ons over en ze waren heel snel wat reageren en langskomen betreft. Dus ik vind het wel prima zo.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
No problemo. Het is goed zo. Als er maar hyperveel uit komt aan kWh...VantageR schreef op zondag 15 juli 2012 @ 18:04:
@zonnigtype: Ik had ook al gezien dat het vrij aan de hoge kant is, maar het bedrijf kwam verder heel goed op ons over en ze waren heel snel wat reageren en langskomen betreft. Dus ik vind het wel prima zo.
Het betreffende bedrijf wil vast wel als compensatie voor zoveel goede wil iets met vet gepimpte monitoring of zo voor je (laten) doen. Voor een zeer faire prijs...
[ Voor 19% gewijzigd door zonnigtype op 15-07-2012 19:20 . Reden: Voor wat hoort wat... ]
Bij mij is het dan 10kWh of 11kWh somsVerwijderd schreef op zondag 15 juli 2012 @ 14:11:
De volgende foto zal iedereen wel aardig aanspreken. Zojuist is de lucht aan het opklaren. De regen is net weg en de panelen waren dus goed gekoeld. Dat leverde de eerste minuut het volgende resultaat op :
[afbeelding]
Een amiga 500 met 512 kb ram !
Nee, nee, we moeten de teugels strak blijven houden.
Anders ontspoort de boel binnen no-time (met 310 aanbieders) ...
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
... derhalve: watch your back ...SunshineCompany schreef op zondag 15 juli 2012 @ 19:40:
.. waarvan een groot gedeelte de winter nog door moet gaan komen..
Lees nu in handleiding dat er een 3x4mm kabel vanuit meterkast naar boven moet (had hier net 50m 3x2,5 liggen
Is dit strikt noodzakelijk? 2,5mm2 is volgens mij nog altijd 20A. (beveiligd met een 16a automaat)
[ Voor 46% gewijzigd door Justin2000 op 15-07-2012 20:45 ]
Verwijderd
neem lekker te zware omvormers he, (+20%) en ook reteefficient, en enorm mpp bereikKarelprior schreef op zondag 15 juli 2012 @ 15:58:
[...]
Tja, daar zit er ook al eentje. En dan wordt de voorslaapkamer errug donker. Maar idd, het scheelt twee panelen. Daarom gaat het hele zwikkie na de vakantie op oost/west basis naar achteren op de blokhut en komt er voor iets nieuws.
(probeer een sungrow te scoren oid)
ik ben erg happy met de huidige setup, somehow lijkt hier mono het behoorlijk beter te doen dan poly,
geen idee waarom.
alleen al zo`n lijpe piek en je bent de hele dag vrolijk
Hoewel 2012 niet zo'n heel best jaar is tot nu toe gaat het op dagen als deze wel lekker tov de binnenlanden ;-) ik woon op 2500m van de vloedlijn, en vaak begint de bewolking bij omstandigheden als vandaag op 3km van de kust... mooi gezicht hihihi (bij eric pvt is het weer anders denk ik want hij zit al weer 6km van de kust.)Speksteenkachel schreef op zondag 15 juli 2012 @ 17:03:
[...]
De 700 kWh/kWp gepasseerd in 2012 zie ik.
De 1000 kWh/kWp ga je weer op je sloffen halen.
Weet je al welke panelen je op dak gaat plaatsen?
voor komen 11 Yingli's 240 aan een SB3000TL te hangen.
Verwijderd
7 kilometer uit de kust hier, wolken-wat-is-dat? en ook hier een "hele leipe piek" gezien ...Karelprior schreef op zondag 15 juli 2012 @ 20:14:
[...]
Hoewel 2012 niet zo'n heel best jaar is tot nu toe gaat het op dagen als deze wel lekker tov de binnenlanden ;-) ik woon op 2500m van de vloedlijn, en vaak begint de bewolking bij omstandigheden als vandaag op 3km van de kust... mooi gezicht hihihi (bij eric pvt is het weer anders denk ik want hij zit al weer 6km van de kust.)
... met "brakke" hyper inefficiënte OK4 "micro-inverters" uit het jaar minus een ...
Die YL's zijn weer poly, ben benieuwd.
Voorlopige conclusie : hoezo degradatie van x% per jaar? nog niets van te merken, zelfs niet met een beetje delaminatie...
Die x% degradatie modellen houden vast geen rekening met gepimpte turbo Soladinnetjes, zoals jij hebt...Karelprior schreef op zondag 15 juli 2012 @ 20:30:
Sharp mono's uit 2011 op een SB2100TL doen het 10% beter dan Shell poly's uit 2002 op een Soladin 600.
Die YL's zijn weer poly, ben benieuwd.
Voorlopige conclusie : hoezo degradatie van x% per jaar? nog niets van te merken, zelfs niet met een beetje delaminatie...
Als het 50 meter is, heb je zelfs meer dan 3x4mm2 nodig. Volgens de handleiding van jouw omvormer is de aanbeveling tot 25 meter 3x4mm2. Daarboven zou je een grotere diameter moeten toepassen. In de software op de site van mastervolt kan je volgens mij zelfs uitrekenen welke diameter het meest geschikt is. Of dit strikt noodzakelijk is kan ik niet voor je beantwoorden, helaas.Justin2000 schreef op zondag 15 juli 2012 @ 20:07:
Ik krijg een mastervolt xs3200 bij mn set, is hier geautomatiseerd ook data uit te trekken voor een mooie online grafische weergave?
Lees nu in handleiding dat er een 3x4mm kabel vanuit meterkast naar boven moet (had hier net 50m 3x2,5 liggen)
Is dit strikt noodzakelijk? 2,5mm2 is volgens mij nog altijd 20A. (beveiligd met een 16a automaat)
[ Voor 4% gewijzigd door s441558 op 15-07-2012 20:54 ]
Nou eh... die nieuwe van de inruilactie heb ik niet voorzien van vuvuzela, met het oog op de geplande verhuisactie. Maar dat zie ik wel heeel goed terug in de grafieken. Met toereikende koeling zou het verschil nog kleiner zijn dan 10%. Ook vandaag dus weer temperaturen in de Soladin van 80 graden C, en dus derating helaas.zonnigtype schreef op zondag 15 juli 2012 @ 20:31:
[...]
Die x% degradatie modellen houden vast geen rekening met gepimpte turbo Soladinnetjes, zoals jij hebt...
er komt voor 2000WP op mijn xs3200, de lengte van mijn vmvk kabel is <20 meter.s441558 schreef op zondag 15 juli 2012 @ 20:52:
[...]
Als het 50 meter is, heb je zelfs meer dan 3x4mm2 nodig. Volgens de handleiding van jouw omvormer is de aanbeveling tot 25 meter 3x4mm2. Daarboven zou je een grotere diameter moeten toepassen. In de software op de site van mastervolt kan je volgens mij zelfs uitrekenen welke diameter het meest geschikt is. Of dit strikt noodzakelijk is kan ik niet voor je beantwoorden, helaas.
Kale hoofd redenering zegt me dat dit volgens mij voldoende moet zijn?
De verkopen zijn compleet gekelderd vorig kwartaal, waar komt dat ineens vandaan?zonnigtype schreef op zondag 15 juli 2012 @ 16:26:
China Sunergy verkocht hun modules in het eerste kwartaal gemiddeld voor 86 dollarcent per Wp, plm. 70 Eurocent/Wp. 8,5% lager dan in het laatste kwartaal van 2011...
Verwijderd
http://files.sma.de/dl/13...chnung_13_20081016_DE.xlsJustin2000 schreef op zondag 15 juli 2012 @ 21:03:
[...]
er komt voor 2000WP op mijn xs3200, de lengte van mijn vmvk kabel is <20 meter.
Duitsland die in de remmen ging met (draconische ingrepen in) het EEG. Italië die de (krankzinnig lucratieve) incentives richting Armagedoon schoot. Vlaanderen wat downgrade deed met de absurde incentives. UK die keihard in de remmen kneep. U.S.A. die importheffingen van hier tot gunder op Chinese zonnepaneelkes introduceerde. Frankrijk als eeuwige twijfelaar (met heftige atoombelangen), you name it. Crisisje nr. xxx d'r overheen, banken die koudwatervrees kregen bij het uitlenen van geld voor grote PV-parken, marges die toch al aardig smal waren geworden, overcapaciteit van twee keer te veel voor slinkende afzet met een bezetting op de capaciteit die zelfs de Indiërs tot tranen dwong, grondstof prijzen die omhoog blijven gaan, milieuschandaaltje bij een bekende Chinese producent...Dreamvoid schreef op zondag 15 juli 2012 @ 21:07:
[...]
De verkopen zijn compleet gekelderd vorig kwartaal, waar komt dat ineens vandaan?
... need more arguments?
Heb het even ingevuld, ben even uitgegaan van 8 Yingli's van 250 Wp. Kabelweerstand bij 20m is 0,18 ohm bij 4mm2 (0,52% verlies bij max instraling). Bij 2,5mm2 is het 0,28 ohm (0,83% verlies bij max instraling). Volgens de software (excelsheet) van mastervolt is dit aanvaardbaar (groen). De grens ligt bij 1% wat mastervolt aanvaardbaar vindt. Uiteraard kan je die grens zelf bepalen, maar als je al 2,5 m² hebt liggen, dan zou ik het daar bij houden. Als je het nog moet kopen, zou ik voor de 4mm2 gaan.Justin2000 schreef op zondag 15 juli 2012 @ 21:03:
[...]
er komt voor 2000WP op mijn xs3200, de lengte van mijn vmvk kabel is <20 meter.
Dan mogen we pieken dus van nu af aan alleen in percentage STC melden, akkoord? En dan AC, graag.EnergiebewustZL schreef op zondag 15 juli 2012 @ 21:55:
[...]
inderdaad.. Het lijkt op "ik heb de grootste". Hij doet maar. Ik kan zo op internet zoeken naar nog "grotere". Dus dan verliest hij het als nog.
Voor mij was deze korte zonne-energie opbrengst het hoogst wat ik kort gezien had op de Sunny Beam en daar ben ik blij mee
Volgens mij was de bedoeling "in percentage van SSC" (met limiet "100%")...hansdegit schreef op zondag 15 juli 2012 @ 22:06:
[...]
Dan mogen we pieken dus van nu af aan alleen in percentage STC melden, akkoord? En dan AC, graag.
Alsnog is 40% omlaag toch wel serieus veel. Zo raken ze die overcapaciteit situatie nooit kwijt, en is een bodem van de prijzen nog niet in zicht. Maar ja, met die ongehoord lage stroomprijzen is het wel begrijpelijk. <50 euro voor peak, tis lang geleden.zonnigtype schreef op zondag 15 juli 2012 @ 21:29:
Duitsland die in de remmen ging met (draconische ingrepen in) het EEG. Italië die de (krankzinnig lucratieve) incentives richting Armagedoon schoot. Vlaanderen wat downgrade deed met de absurde incentives. UK die keihard in de remmen kneep. U.S.A. die importheffingen van hier tot gunder op Chinese zonnepaneelkes introduceerde. Frankrijk als eeuwige twijfelaar (met heftige atoombelangen), you name it. Crisisje nr. xxx d'r overheen, banken die koudwatervrees kregen bij het uitlenen van geld voor grote PV-parken, marges die toch al aardig smal waren geworden, overcapaciteit van twee keer te veel voor slinkende afzet met een bezetting op de capaciteit die zelfs de Indiërs tot tranen dwong, grondstof prijzen die omhoog blijven gaan, milieuschandaaltje bij een bekende Chinese producent...
... need more arguments?
Leuk voor de kopers, moeten we maar denken.
Maar hij was nogal grootschalig aan het doen. twee lange rijen die ieder 3 panelen 'dik' waren. Panelen lagen in landscape, grofweg 35 op een rij. Dus dat maal zes is 210 panelen. Als ik er vanuit ga 200-250Wp dan zit je dus op 52000-42000Wp. Hoe ziek zou die installatie zijn die daarachter hangt?
Maar ik ben benieuwd waarom die boer zoiets zou doen eigenlijk. Hij betaalt geen elektriciteit denk ik omdat je melkstal nooit zoveel zou verbruiken en het huis ook niet. Hij stookt waarschijnlijk (hopelijk) met elektrische vloerverwarming en heeft een huge boiler want, terugleveren. Daar krijg je in Nederland toch echt de kale inkoopsprijs voor exclusief energiebelasting en allerlei toeslagen, right?
Op zich is dit wel logisch, ik geloof dat je op een 9 cent de kWh zit, dus dan zit je terugverdientijd op wel wat meer dan die 5 jaar (die ik trouwens nooit geloof, eerder 6-8 jaar) maar meer dik tien jaar verder. Ik heb die uitzending van een tijdje terug gezien in Duitsland en daar is het niet vreemd dat het zo massaal aan slaat als je er 28 cent terugleverprijs voor krijgt en 23 cent als je neemt. Voor die tarieven had ik desnoods het dak van de buren 'gehuurd' om er panelen op te gooien.
Want belastingen zijn voor de staat, vastrechten voor de netbeheerder en toeslagen e.d. ook dus in principe ben jij gewoon een energieleverancier net als de kerncentrale.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
E.e.a. is niet vanuit het oogpunt van energiebesparing ontwikkeld.
Ons kantoor verbruikt al snel net zoveel energie in 1 maand, als een geween gezin.
(airco, close in boilder, vaatwasser elke dag, 10 uur per dag het licht aan, printers en pc's etc.
Dan zouden we nog niet genoeg hebben aan 40000 wp geplaatste panelen....
Verwijderd
De leverancier (uut limboland) zou hem woensdag op de post hebben kunnen doen en zeker donderdag, vrijdag nog niets gezien en maar gaan bellen met dhl en dhl express: niets bekend.
Nogmaals gebeld met de importeur die eerst riep dat het pakketje al weg was en nu bleek ineens dat ie nog niet verzonden was....
Impporteurs en groothandels hebben het te druk om zich zorgen te maken over een end-user die voor een paar sneue eurootjes (500) en lullig productje bestelt lijkt het wel...
Hoop dat de lol aan de webbox weer alles goed maakt, kan ik meteen het hele circus tot aan de inbedrijfstelling meteen deleten in mijn brein :-)
En het ligt ook nog voor een mooi ex btw prijsje op z,n dakengelbertus schreef op maandag 16 juli 2012 @ 00:10:
Een bedrijf verbruikt al snel tien keer zoveel als een gewoon gemiddeld gezin. Er brand vaak licht, verwarming, schoonmaken met warm of heet water, allerlei motoren die dingen in gang houden.
E.e.a. is niet vanuit het oogpunt van energiebesparing ontwikkeld.
Ons kantoor verbruikt al snel net zoveel energie in 1 maand, als een geween gezin.
(airco, close in boilder, vaatwasser elke dag, 10 uur per dag het licht aan, printers en pc's etc.
Dan zouden we nog niet genoeg hebben aan 40000 wp geplaatste panelen....
( je vergeet bij deze melkveehouder nog de koeltank voor de melk
NoxiuZ schreef op zondag 15 juli 2012 @ 23:51:
Was net even met de boot aan het varen toen ik een boerderij tegen kwam die ook panelen had.
Maar hij was nogal grootschalig aan het doen. twee lange rijen die ieder 3 panelen 'dik' waren. Panelen lagen in landscape, grofweg 35 op een rij. Dus dat maal zes is 210 panelen. Als ik er vanuit ga 200-250Wp dan zit je dus op 52000-42000Wp. Hoe ziek zou die installatie zijn die daarachter hangt?
Definieer "ziek"???
40-50 kWp kan, met de nodige truken, op een max. 3x 80 Ampère aansluiting. Dus kleinverbruik. Dus recht op salderen. Dus bij voldoende verbruik groot deel in eerste staffel EB, tweede staffel is ook nog aardig pruimbaar. Dit geschiedt al langer in Nederland.
52 kWp kan in NL zo'n 47.000 kWh d'r doorheen jagen aan opwek. Gesaldeerd kan dat best een dikke melkrobot e.a. apparatuur voeden. Dat is helemaal geen gek gebruik voor een "geautomatiseerde" boerderij met de nodige koeien. Hier staan een paar leuke PV-kneiters op boerderijen...Maar ik ben benieuwd waarom die boer zoiets zou doen eigenlijk. Hij betaalt geen elektriciteit denk ik omdat je melkstal nooit zoveel zou verbruiken en het huis ook niet.
Ja, und? Leverancier zijn we allemaal (degenen met zonnepaneeltjes op het dak). Het gros is op jaarbasis "zelf leverancier" (tot op zekere hoogte, of tot op/rond de nul). No problem with that. Legaal, wettelijk toegestaan. "Achter" de meter vooralsnog, daar "buiten" is (nog) niks voor geregeld.Want belastingen zijn voor de staat, vastrechten voor de netbeheerder en toeslagen e.d. ook dus in principe ben jij gewoon een energieleverancier net als de kerncentrale.
Owjaa. Pics zou leuk zijn. En lokatie...
Morgen is het zo ver. Dan wordt 3,0 kWp op mijn dak gelegd. Daarna mag de zomer beginnen
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
[ Voor 27% gewijzigd door teacher op 16-07-2012 09:38 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Ik zak dan hopeloos door de mand. Ik rij nu alleen al gemiddeld 250km per dag voor woonwerk verkeer. ( Lelystad - Almelo en v.v. ).JeroenH schreef op maandag 16 juli 2012 @ 08:10:
Er zou eens een lijst moeten komen met netto totaal-energieverbruik per persoon per jaar (dus ook mobiliteit, voedsel, gadgets, alles). Ik ben benieuwd hoe die top-50 eruit zal zien. Op mijn werk ben ik de duurzaamste (volgens de rekenmethode die men daar hanteert) maar hier? Ik durf het niet te zeggen.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Eerder 5, ex balancering. Salderen (of een andere extra bron van inkomsten) is broodnodig.NoxiuZ schreef op zondag 15 juli 2012 @ 23:51:
Daar krijg je in Nederland toch echt de kale inkoopsprijs voor exclusief energiebelasting en allerlei toeslagen, right?
Op zich is dit wel logisch, ik geloof dat je op een 9 cent de kWh zit.
[ Voor 29% gewijzigd door Dreamvoid op 16-07-2012 09:07 ]
Ik denk dat ik redelijk goed weg kom als ik mijn auto gebruik niet meereken.JeroenH schreef op maandag 16 juli 2012 @ 08:10:
Er zou eens een lijst moeten komen met netto totaal-energieverbruik per persoon per jaar (dus ook mobiliteit, voedsel, gadgets, alles). Ik ben benieuwd hoe die top-50 eruit zal zien. Op mijn werk ben ik de duurzaamste (volgens de rekenmethode die men daar hanteert), maar hier? Ik durf het niet te zeggen.
40.000km per jaar
Vind 1:16 over 10.000km best netjes voor een traditionele 1.6 benzine.
[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 16-07-2012 10:00 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik twijfel aan 1 van mijn panelen, is er een manier om te testen of alle panelen het zelfde leveren? zijn ze afzonderlijk te meten of iets dergelijks.
Gisteren toch best een mooie dag met redelijk zon er op maar kom max aan de 0,76kwh met 1kwp.
misschien is er 1 bij die niet fris is, het zijn 10 paneeltjes.
welke panelen zijn het ook al weer.Rol-Co schreef op maandag 16 juli 2012 @ 10:16:
Heren experts
Ik twijfel aan 1 van mijn panelen, is er een manier om te testen of alle panelen het zelfde leveren? zijn ze afzonderlijk te meten of iets dergelijks.
Gisteren toch best een mooie dag met redelijk zon er op maar kom max aan de 0,76kwh met 1kwp.
misschien is er 1 bij die niet fris is, het zijn 10 paneeltjes.
en welke omvormer?
kun je iets zien op de omvormer.
bijvoorbeeld het voltage? (bij 10 panelen ongeveer +/-300V, maar kan ook iets anders zijn.)
Het zou ook kunnen dat het komt door weinig panelen op grote omvormer hoor maar vroeg het me af.
er komen nog 6 paneeltjes bij dus kijken of dat beter word.
bijv net als nu, bewolkte dag, 175v 1a, leverd hij 0,15kwu, lijkt me wat laag.
Hoeveel wp heb je per paneel dan, wat is de orientatie? Wat voor omvormer heb je en wat is je setup. Heb jde waardes al eens vergeleken met installaties in de buurt op pvoutput of sonnertrag?Rol-Co schreef op maandag 16 juli 2012 @ 10:29:
panelen zijn gespecificeerd 19,7v , ik heb er wel eens los 1 gemeten en was rond 22-23v , de effekta omvormer geeft aan 210v als hij die 0,74-0,76 leverd.
Het zou ook kunnen dat het komt door weinig panelen op grote omvormer hoor maar vroeg het me af.
Bij 10 panelen van 19.7v lijkt mij 175v met bewolking een prima waarde, ook die 210v is ok.
Mijn panelen (5x 29v) starten en eindigen rond de 110-120v... op de dag varieert de spanning aanvankelijk van de straling tussen de 130 - 150v.
[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 16-07-2012 10:41 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Verwijderd
Da's nou de reden dat de hele wereld me uitlacht als ik 120m 6kwadraat leg van ieder paneeltje naar binnen toe.Ik hoef slechts de Fluke te prikken op de klemmen van de panelen en weet een eventuele foute rakker er zó tussenuit te halen.Rol-Co schreef op maandag 16 juli 2012 @ 10:29:
panelen zijn gespecificeerd 19,7v , ik heb er wel eens los 1 gemeten en was rond 22-23v , de effekta omvormer geeft aan 210v als hij die 0,74-0,76 leverd.
Wat je zou kunnen doen is te meten in twee strings (met tussen kabel naar de omvormer zodat je snel weet in welke helft het zit.
Men schijnt ook magnetisch te kunnen kijken of een paneel niet in orde is en een andere mogelijkheid is om een thermische camera te huren waarmee je acuut kunt zien welk paneel defect is.
Hoop dat je panelen op een plat dak liggen
wat me ook opvalt dat het niet afhankelijk is van veel zon, volle zon er op word nauwelijks meer, ik probeer het te snappen maar lukt nog niet helaas.
oke open klem spanning per paneel is dus 22-23V.Rol-Co schreef op maandag 16 juli 2012 @ 10:29:
en op de mppt 19,7V.
de panelen hebben het wat warmer dus 175V zou kunnen kloppen.
(is wat laag, maar hoeft geen vreemde waarde te zijn)
met 175V en 1A levert hij dus 150W.
met een stukje afronding en omvormer verlies zou het kunnen kloppen.
als de omvormer flink is kan het best zijn dat je op de minimum waarde van de omvormer zit bij bewolkt weer.
dan is het rendement een stuk slechter.
(probeer de juiste bewoording te gebruiken voor je groot heden.
schrijft een stuk begrijpelijker.)
Liggen ze wel in een string maar binnen gekoppeld? begrijp ik dat goed? ik kan inderdaad 2 strings maken en die afzonderlijk meten of er verschil in zit, daarna nog een keer delen in 3 en 2. Alleen met een beetje veranderlijk weer meet je toch verschil, hoe groot mag het zijn vraag ik me af.Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2012 @ 10:39:
[...]
Da's nou de reden dat de hele wereld me uitlacht als ik 120m 6kwadraat leg van ieder paneeltje naar binnen toe.Ik hoef slechts de Fluke te prikken op de klemmen van de panelen en weet een eventuele foute rakker er zó tussenuit te halen.![]()
Wat je zou kunnen doen is te meten in twee strings (met tussen kabel naar de omvormer zodat je snel weet in welke helft het zit.
Men schijnt ook magnetisch te kunnen kijken of een paneel niet in orde is en een andere mogelijkheid is om een thermische camera te huren waarmee je acuut kunt zien welk paneel defect is.
Hoop dat je panelen op een plat dak liggen
36paneeltjes per unit , wat als er 1-2 kapot zijn, haal je dat er uit met meten?
het ligt op plat dak inderdaad.......tijdelijk.
Heb je een foto van hoe dat er dan binnen uit ziet? Heb je aan de kabels binnen ook weer MC4 connectoren gemaakt zodat je ze daar kunt doorlussen?Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2012 @ 10:39:
[...]
Da's nou de reden dat de hele wereld me uitlacht als ik 120m 6kwadraat leg van ieder paneeltje naar binnen toe.Ik hoef slechts de Fluke te prikken op de klemmen van de panelen en weet een eventuele foute rakker er zó tussenuit te halen.
Registreer je dagopbrengst eens op www.zonnestroomopbrengst.euRol-Co schreef op maandag 16 juli 2012 @ 10:42:
wp per paneel is 100 , installaties in de buurt nog niet gezien, misschien daaromvergelijken kan ik ook slecht omdat niemand dit zo heeft gok ik 100wp paneeltjes bedoel ik dan en 1kwp totaal.
wat me ook opvalt dat het niet afhankelijk is van veel zon, volle zon er op word nauwelijks meer, ik probeer het te snappen maar lukt nog niet helaas.
Hier kan je heel mooi zien wat de opbrengst in de regio is en wat jou opbrengst is.
Mijn 1.2kwp presteerd globaal alsvolgt. Dit zijn waardes die ik manueel heb afgelezen gezien ik nog geen data logger heb.
Minimal afgifte wat ik heb gezien 6 watt
Zeer dichte bewolking <50watt
Bewolking 50 - 150 watt
Bewolking met doorstraling 150 - 600 watt
Zon - 600 - 1178watt. De 1178 heb ik gezien tussen 13:00 - 15:30 daarvoor en daarna heb ik dit niet gezien.
Denk ook niet dat dit haalbaar is door de stand van de zon.
(Vmp) 19,54Vmigjes schreef op maandag 16 juli 2012 @ 10:45:
[...]
oke open klem spanning per paneel is dus 22-23V.
en op de mppt 19,7V.
de panelen hebben het wat warmer dus 175V zou kunnen kloppen.
(is wat laag, maar hoeft geen vreemde waarde te zijn)
met 175V en 1A levert hij dus 150W.
met een stukje afronding en omvormer verlies zou het kunnen kloppen.
als de omvormer flink is kan het best zijn dat je op de minimum waarde van de omvormer zit bij bewolkt weer.
dan is het rendement een stuk slechter.
(probeer de juiste bewoording te gebruiken voor je groot heden.
schrijft een stuk begrijpelijker.)
(Voc) 23,7V
dat is onderin de specificatie van de omvormer inderdaad, die start bij 120v en bereik is 150v-500v vandaar de 6 extra panelen zodat het rond 300v uitkomt.
Dan begint hij ook eerder en stopt later.
Komt aardig overeen met hier, alleen die piek van boven de 1000 heb ik niet natuurlijk. Ik heb geen datalogger, de effekta heeft een com poort maar ik moet nog even uitzoeken hoe te loggen.revolution-nl schreef op maandag 16 juli 2012 @ 10:54:
[...]
Registreer je dagopbrengst eens op www.zonnestroomopbrengst.eu
Hier kan je heel mooi zien wat de opbrengst in de regio is en wat jou opbrengst is.
Mijn 1.2kwp presteerd globaal alsvolgt. Dit zijn waardes die ik manueel heb afgelezen gezien ik nog geen data logger heb.
Zeer dichte bewolking <50watt
Bewolking 50 - 150 watt
Bewolking met doorstraling 150 - 600 watt
Zon - 600 - 1178watt. De 1178 heb ik gezien tussen 13:00 - 15:30 daarvoor en daarna heb ik dit niet gezien.
Denk ook niet dat dit haalbaar is door de stand van de zon.
Het systeem ligt er 3 dagen en de infekta zegt 6 kwu opgebracht, dus ongeveer (kan alleen hele kwu zien) 2kwu per dag de afgelopen 3 dagen (vrij-zat-zon)
de omvormer zal niet eerder starten met een hogere V.Rol-Co schreef op maandag 16 juli 2012 @ 10:54:
[...]
(Vmp) 19,54V
(Voc) 23,7V
dat is onderin de specificatie van de omvormer inderdaad, die start bij 120v en bereik is 150v-500v vandaar de 6 extra panelen zodat het rond 300v uitkomt.
Dan begint hij ook eerder en stopt later.
(misschien luttele secondes.)
wel hebben de meeste omvormers een beter rendement als ze een hogere V krijgen.
(niet een super groot verschil soms maar 1-2% afhankelijk van de omvormer)
mijn omvormer heeft een bodem van 235W op de AC. (power-one 3.0)
dat wil zeggen het rendement begind te zakken zodra hij onder de 235W komt.
in het begin gaat het niet rap maar zodra hij onder de 100W komt zakt hij al snel naar 80% rendement.
is nog altijd erg netjes vind ik voor een 3300W omvormer.
als je 2 multimeters hebt.
kun je 1 paneel als referentie gebruiken.
en dan het verschil in V tussen de panelen opschrijven.
mocht er een paneel tussen zitten dat flink lager produceert kun je die er uit houden.
een ketting (string) is zo sterk als zijn zwakste schakel(paneel).
Gewoon handmatig loggen, doe ik ookRol-Co schreef op maandag 16 juli 2012 @ 11:01:
[...]
Komt aardig overeen met hier, alleen die piek van boven de 1000 heb ik niet natuurlijk. Ik heb geen datalogger, de effekta heeft een com poort maar ik moet nog even uitzoeken hoe te loggen.
Het systeem ligt er 3 dagen en de infekta zegt 6 kwu opgebracht, dus ongeveer (kan alleen hele kwu zien) 2kwu per dag de afgelopen 3 dagen (vrij-zat-zon)
Opbrengst van mijn systeem
http://www.pvoutput.org/list.jsp?userid=11634
Opbrengst tweakers.net team members
http://www.pvoutput.org/listteam.jsp?tid=426
Voor zover ik kan lezen op internet is het een hele grote.
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Normaal zal hij niet eerder starten maar als je aan de ondergrens zit moet je toch eerst voldoende licht hebben om op de startgrens te komen, met meer panelen is dat toch eerder, of zie ik dat nou verkeerd?migjes schreef op maandag 16 juli 2012 @ 11:15:
[...]
de omvormer zal niet eerder starten met een hogere V.
(misschien luttele secondes.)
wel hebben de meeste omvormers een beter rendement als ze een hogere V krijgen.
(niet een super groot verschil soms maar 1-2% afhankelijk van de omvormer)
mijn omvormer heeft een bodem van 235W op de AC. (power-one 3.0)
dat wil zeggen het rendement begind te zakken zodra hij onder de 235W komt.
in het begin gaat het niet rap maar zodra hij onder de 100W komt zakt hij al snel naar 80% rendement.
is nog altijd erg netjes vind ik voor een 3300W omvormer.
als je 2 multimeters hebt.
kun je 1 paneel als referentie gebruiken.
en dan het verschil in V tussen de panelen opschrijven.
mocht er een paneel tussen zitten dat flink lager produceert kun je die er uit houden.
een ketting (string) is zo sterk als zijn zwakste schakel(paneel).
150v -500 is zijn bereik, dus onder de 150 gaat hij in standby, met dagen zoals dit is het dus net aan met 170v wat met 16 panelen al snel 100v hoger ligt.
rendement zal nu nog lager blijven maar ooit gaan we naar max van de inverter (4200wp) tenminste......dat is het doel.
Als de 6 er zijn zal ik de rest eens meten of ik iets vind.
Verwijderd
foto volgt en idd aan de binnenkant komen gewone accu-klemmetjes die ook in de auto gebruikt worden, als je de 3000HF openschroeft zie je dat ze deze zelf ook gebruikenmasaman schreef op maandag 16 juli 2012 @ 10:50:
[...]
Heb je een foto van hoe dat er dan binnen uit ziet? Heb je aan de kabels binnen ook weer MC4 connectoren gemaakt zodat je ze daar kunt doorlussen?
Verwijderd
geen paar dagen geleden betrapte ik mijn 3000hf30 dat ie 17!! watt stond te produceren, als ie eenmaal draait zal hij heel lang doorgaan met de laatste zonnestraaltjes om te zetten in stroomRol-Co schreef op maandag 16 juli 2012 @ 11:26:
[...]
Normaal zal hij niet eerder starten maar als je aan de ondergrens zit moet je toch eerst voldoende licht hebben om op de startgrens te komen, met meer panelen is dat toch eerder, of zie ik dat nou verkeerd?
150v -500 is zijn bereik, dus onder de 150 gaat hij in standby, met dagen zoals dit is het dus net aan met 170v wat met 16 panelen al snel 100v hoger ligt.
rendement zal nu nog lager blijven maar ooit gaan we naar max van de inverter (4200wp) tenminste......dat is het doel.
Mag ik opmaken dat de Effekta een ES4200 is, waar nu 1000Wp aan zonnepanel opzit?Rol-Co schreef op maandag 16 juli 2012 @ 11:26:
[...]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ik zie dat meerdere tweakers 2x265W hebben aan de 480-versie. 2x300 wordt wel erg krap lijkt me toch (als 300W-panelen uberhaupt al leverbaar zijn)?
[ Voor 25% gewijzigd door woekele op 16-07-2012 12:47 ]
Sterkse duo omvormer is 480W ik zelf heb er 2x 265Wp Yingli Panda's aan hangen.woekele schreef op maandag 16 juli 2012 @ 12:41:
Site van Enecsys ligt er nu helemaal uitWeet iemand wat hun sterkste duo-omvormer is? Ik zou graag met 2 panelen en 1 omvormer 0,6kWp halen ivm de SDE-subsidie. Ivm geluid wil ik liever geen omvormer binnen hebben staan.
Dit klinkt wel heeel goed. Wil twee panelen in landscape met 15c op het dakkapel plaatsen.woekele schreef op maandag 16 juli 2012 @ 12:41:
Site van Enecsys ligt er nu helemaal uitWeet iemand wat hun sterkste duo-omvormer is? Ik zou graag met 2 panelen en 1 omvormer 0,6kWp halen ivm de SDE-subsidie. Ivm geluid wil ik liever geen omvormer binnen hebben staan.
Ik zie dat meerdere tweakers 2x265W hebben aan de 480-versie. 2x300 wordt wel erg krap lijkt me toch (als 300W-panelen uberhaupt al leverbaar zijn)?
Zat al te dubben over de omvormer gezien ik geen Soladin 600 apache op zolder wil hebben.
Had in eerste instantie 2x 300wp in mijn hoofd, maar met de enecsys pak ik dan 2x Canadians 240WP (past mooi bij de overige canadians)
Ook lekker dat ik de omvormer dan niet een plekje op zolder hoef te geven
Geen ervaring ik lees alleen specs, de SMI-D480W-60 is voor een 60 cel paneel, veel 300Wp panelen zijn 72 cel, Voc ligt bij STC dan al boven de 44V volgens specsMagnat schreef op maandag 16 juli 2012 @ 12:43:
[...]
Sterkse duo omvormer is 480W ik zelf heb er 2x 265Wp Yingli Panda's aan hangen.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ja. Photon april 2012: JA Solar op derde plaats zonnecellen productie, na Suntech en (dunnelaag CdTe fabrikant) First Solar. Schatting voor 2011 voor JA door Photon: 1,7 GWp geproduceerd. Panelen worden ook door hen gemaakt, staan goed bekend. Veel van hun cellen worden door andere module producenten in hun panelen gebruikt.Cyrus The Virus schreef op maandag 16 juli 2012 @ 11:21:
Weet iemand of JA solar panelen goed zijn ?
Voor zover ik kan lezen op internet is het een hele grote.
Dit topic is gesloten.
![]()