Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 104 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.548.481 views

Onderwerpen

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-01 21:17
Heb eindelijk de knoop doorgehakt. Er komen 16 panelen van 240 Wp op het dak (Scheutensolar) met een Sunmaster ES3.6TL Omvormer. Met dank voor de adviezen van Neanderthaler71 heb ik gekozen voor een 1Fase omvormer die begrensd is op 16 A.

Wat mij, ondanks alle discussies in dit topic, niet duidelijk wordt, is op wat voor groep ik dit nu zou moeten aan sluiten. Neanderthaler71 zegt dat een 16A groep goed is. Dit komt qua selectiviteit goed uit, gezien onze 3*25A hoofdaansluiting. Een bevriend electricien zegt dat ik ook een 20A groep kan overwegen, om te voorkomen dat de groep er bij mooi weer uitknalt. Dit is qua selectiviteit niet geheel correct. Uit andere berichten in dit forum begrijp ik dat selectiviteit ook weer geen verplichting is.

Wat is nu wijsheid?

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02-2025

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Niet naar de elektricien luisteren, die heeft geen verstand van PV. Neanderthaler wel.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Verwijderd

s441558 schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 20:44:
Heb eindelijk de knoop doorgehakt. Er komen 16 panelen van 240 Wp op het dak (Scheutensolar) met een Sunmaster ES3.6TL Omvormer. Met dank voor de adviezen van Neanderthaler71 heb ik gekozen voor een 1Fase omvormer die begrenst is op 16 A.

Wat mij, ondanks alle discussies in dit topic, niet duidelijk wordt, is op wat voor groep ik dit nu zou moeten aan sluiten. Neanderthaler71 zegt dat een 16A groep goed is. Dit komt qua selectiviteit goed uit, gezien onze 3*25A hoofdaansluiting. Een bevriend electricien zegt dat ik ook een 20A groep kan overwegen, om te voorkomen dat de groep er bij mooi weer uitknalt. Dit is qua selectiviteit niet geheel correct. Uit andere berichten in dit forum begrijp ik dat selectiviteit ook weer geen verplichting is.

Wat is nu wijsheid?
Als je op een perfecte dag met volle bak met 100% rendement staat te draaien dan leveren je panelen 16 x 240W = 3840Wp op.
Bij gemiddeld 235V op de fase waarop je teruglevert (mijn spanning op 2 x 2,5 kwadraat springt al graag naar 241V toe) zit je op 16,34A. Rekening houdend met bv 97% rendement van je omvormer houd je hier "maar"15,85 A van over. Als je voor de zekerheid een trage karakteristiek selecteert dan ga je lekker en houd je ook nog je selectiviteit in ere.
De 20A (snelle variant) kan daarentegen ook geen kwaad, vooropgesteld dat je geen "snelle"hoofdzekering hebt.

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
Als de omvormer daadwerkelijk begrensD is (en ik heb geen reden om aan Neanderthaler71 te twijfelen) ga je opbrengst missen. Immers, 240Wp panelen doen ook wel eens méér dan 240W. Die pieken ga je dus niet terugzien, qua tvt.
verder: een 16A zekering zal er niet zomaar uitklappen bij een geringe overschrijding (tenzij er een storing in je omvormer zit en dan wil je juist graag dat de zekering eruit knalt).

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Verwijderd

SunshineCompany schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 20:49:
Niet naar de elektricien luisteren, die heeft geen verstand van PV. Neanderthaler wel.
je hebt 3 fase, profiteer daarvan zou ik zeggen.
laagste tarief, hoogste capaciteit, elke fase vol 16A blazen kan dus,
als je op de fase gaat invoeden waar weinig op zit,
is het aandeel zelf verbruikt nagenoeg 0

• s441558
Ok, helder. De omvormer is trouwens een ander dan Neanderthaler in eerste instantie adviseerde, maar het ging erom dat hij max. 16A uitgeeft naar het net ivm onze hoofdaansluiting van 3*25A. De max uitgangsstroom aan DC zijde is ook bij deze omvormer 16A volgens de documentatie. Er is al een lege 16A c-karakteristiek in de meterkast aanwezig, dus dan kan ik die mooi daar op laten aansluiten.

[ Voor 56% gewijzigd door s441558 op 13-07-2012 21:19 ]

Verwijderd

Nu mijn systeem met 12 x Ying-Li Panda 265Wp lekker staat te pruttelen ALS de zon zijn even achter de wolken uit komt, rest me de afwerking van mijn systeem en het monitoren/loggen.
Het loggen en op afstand bedienen van ons systeem gebeurt met een webbox die maandag binnen moet komen. Resteert alleen het daadwerkelijk meten van de geproduceerde kilowatjes naast de (wellicht wat optimistische) meting van de SMA zelf middels een DIN rail meter van Voltcraft:
http://www.conrad.nl/ce/n...ge-32-A-1-TE/?ref=detview
Heeft iemand hier al eens mee gewerkt en is dit ding geschikt om met oplopende weergave de teruggeleverde kWh's te meten?
Het is immers een verbruiksmeter en ik vraag me af of ik hem "andersom"moet aansluiten net zoals ook wel eens gedaan wordt met "misbrukte"omgebouwde stekker meters.
De puls-uitgang gaat naar een wattcher zodat je op elk moment in huis kunt zien wat je systeem doet as je geen zin hebt om in te loggen op je webbox :-)

• hansdegit
Eric heeft wel een punt....3 fase omvormers zijn wel iets prijziger, maar je hebt er wel wat meer gemak van. Je moet alleen even de groep naar je omvormer opnieuw bedraden.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:22
SunshineCompany schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 20:25:
[...]
Met als resultaat dat je allemaal verschillende gebakjes op je dak hebt.
......
Dan zou ik het toch wel weten. Mijn motto; doe het in 1 keer goed. Spaar dan nog even door. Maar goed, dat is mijn mening.
Ik houd wel van allemaal lekker verschillende gebakjes :9

Maar wat betreft de looks van PV ben ik het met je eens: gewoon in een keer vol plempen dat dak >:)

Verwijderd

hansdegit schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 21:15:
Eric heeft wel een punt....3 fase omvormers zijn wel iets prijziger, maar je hebt er wel wat meer gemak van. Je moet alleen even de groep naar je omvormer opnieuw bedraden.
Eerste gedachte: Kostal Pico 5.5. of zwaarder, alhoewel de webinterface niet je dat is..
SMA gaat komend jaar met een 3 fasen 4000 komen en nog mooier zou het zijn als ik over 2 jaar een 5000HF drie fasen kan kopen die dan de 3000HF30 op één fase aflost.

• s441558
Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 21:17:
[...]

Eerste gedachte: Kostal Pico 5.5. of zwaarder, alhoewel de webinterface niet je dat is..
SMA gaat komend jaar met een 3 fasen 4000 komen en nog mooier zou het zijn als ik over 2 jaar een 5000HF drie fasen kan kopen die dan de 3000HF30 op één fase aflost.
De discussie over een drie fase Piko 4.2 omvormer of een 1Fase omvormer van max 16A heb ik een tijdje geleden met Neanderthaler gevoerd. Nadeel van de Piko 4.2 was dat de voltages van de panelen niet goed in het bereik van de Piko lagen. (waren toen nog Yingli's 245Wp). Vandaar de keuze voor de 1Fase omvormer.

[ Voor 29% gewijzigd door s441558 op 13-07-2012 21:19 ]

Verwijderd

/me heeft het niet zo op 1 dikke doos, met alles erop
bij uitval werd ik erg zuur van het ontbreken van opbrengst
er is iets dwangmatigs aan terugleveren, ontwenning verschijnselen zijn oa chagrijnigheid kortaf je leverancier 10x bellen in een uur, `random tourette` bij het zien van een stukke omvormer, etc etc
het is een resistente vorm van de pv verslaving, en alcohol verzacht ook niet

test het zelf eens : op een zonnige dag gewoon je omvormer eruit trekken, en kijken hoe lang je dat volhoud.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2012 21:23 ]

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:46
vooral dat laatste.. :) :)

• rube
Beter eerst minder energie gaan verbruiken, tegelijkertijd ff sparen indien nodig en dan ergens een PV set goedkoper aanschaffen als bij deze partij.
Da's beter dan alsnog ergens 15 jaar aan vast zitten...

• hansdegit
Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 21:21:
* hansdegit heeft het niet zo op 1 dikke doos, met alles erop
bij uitval werd ik erg zuur van het ontbreken van opbrengst
er is iets dwangmatigs aan terugleveren, ontwenning verschijnselen zijn oa chagrijnigheid kortaf je leverancier 10x bellen in een uur, `random tourette` bij het zien van een stukke omvormer, etc etc
het is een resistente vorm van de pv verslaving, en alcohol verzacht ook niet

test het zelf eens : op een zonnige dag gewoon je omvormer eruit trekken, en kijken hoe lang je dat volhoud.
Oeps, verkeerd begrepen...

Ik werd een keer helemaal gek toen ik -aan het werk in de hoofstad- geen contact kreeg met de webserver. ik wist dus niet wat er geproduceerd werd. Niets weten is zo mogelijk nog erger dan zeker weten dat -ie stuk is.
HdG ging als een speer naar huis...

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:24
En hoeveel kW·h kostte dat? ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-01 10:44
rube schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 21:32:
Beter eerst minder energie gaan verbruiken, tegelijkertijd ff sparen indien nodig en dan ergens een PV set goedkoper aanschaffen als bij deze partij.
Da's beter dan alsnog ergens 15 jaar aan vast zitten...
Het is geen partij, het is (blgens mij ) een gemeentelijk initiatief, dat burgers inlicht, en sunsidie verstrekt.

Het voorbeeld is alleen ter verduidelijking van het statement dat PV ook al rendabel is zonder subsidie.
ook geeft het de mogelijkheid van een groene lening weer.
misschien dat ze ook aandacht kunnen besteden aan een
"groene"hypotheek"
maar het ging mij over de inhoud.
green loans is ook maar een voordeeld in de link die ik gaf. je zi dus nergens aan vast, behalve aan een eventele llening, als je die niet aflost.

• hansdegit
JeroenH schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 21:35:
[...]
En hoeveel kW·h kostte dat? ;)
't Was iets buiten de spits, ik weet niet wat een intercity verbruikt van Sloterdijk naar Schagen...

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-01 10:44
dan zou je het de teinmachinist misschien eens exact kunnen navragen in kWh

Verwijderd

Freemann schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 19:28:
[...]

OHRA is ook geen probleem.

Alles gewoon binnen de dekking en er werd voor de zekerheid een notitie gemaakt dat er zonnepanelen aanwezig zijn.
Klopt, heb net vanmiddag gebeld, werd netjes naar artikel gewezen met daarin 25 items die gedekt werden, zelfs gevolgschade van lekkage door zelf gelegde panelen!, SolarIf is dus niet nodig maar wordt zeker nog nageplozen op voorwaarden. ;)

• rube
hansdegit schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 21:37:
[...]

't Was iets buiten de spits, ik weet niet wat een intercity verbruikt van Sloterdijk naar Schagen...
Het aantal kWh weet ik niet, maar volgens de NS site leverde dat 1,7 kg CO2 op.
Maar je moest waarschijnlijk toch een keer naar huis? 8)

Verwijderd

s441558 schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 21:19:
[...]

De discussie over een drie fase Piko 4.2 omvormer of een 1Fase omvormer van max 16A heb ik een tijdje geleden met Neanderthaler gevoerd. Nadeel van de Piko 4.2 was dat de voltages van de panelen niet goed in het bereik van de Piko lagen. (waren toen nog Yingli's 245Wp). Vandaar de keuze voor de 1Fase omvormer.
Als je op het randje van dre 20A wilt balanceren kun je ook een SB5000TL21 overwegen die op één fase dan max 22A teruglevert als je hem 22 Ying-Li Panda's aanbiedt (was mijn overweging tussen twee maal een galvanisch gescheiden SBxxxHF30 en een Kostal of SB5000HF). Vanwege de galvanische scheiding heb ik gekozen voor een SB3000HF30 voor de eerste 12 Ting-Li Panda 265Wp panelen ZO en later een 10-tal Pandaextra op NW. Om 15:00 uur staat de zo redelijk recht boven de nok en heb je het "risico" van een magere 21A hetgeen met een trage 20A zekering wel te overleven valt. De webbox die maandag binnen komt kan zowel met twee omvormers als met een omvormer met twee stringen prima overweg, in tegenstelling tot de solarlog die alleen de opbrengst van elke omvormer kan weergeven.

• rube
engelbertus schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 21:37:
[...]

Het is geen partij, het is (blgens mij ) een gemeentelijk initiatief, dat burgers inlicht, en sunsidie verstrekt.

Het voorbeeld is alleen ter verduidelijking van het statement dat PV ook al rendabel is zonder subsidie.
ook geeft het de mogelijkheid van een groene lening weer.
misschien dat ze ook aandacht kunnen besteden aan een
"groene"hypotheek"
maar het ging mij over de inhoud.
green loans is ook maar een voordeeld in de link die ik gaf. je zi dus nergens aan vast, behalve aan een eventele llening, als je die niet aflost.
Ah, ok. Had het iets te snel doorgelezen.
Dan is de informatie voor een overheidsinstelling eigenlijk best compleet en goed te noemen ;)

• hansdegit
@padacom
Wat heb jij toch met die galvanische scheiding? Kan je uitleggen waarom dat zo belangrijk voor je is?

[ Voor 4% gewijzigd door hansdegit op 13-07-2012 21:50 ]

Verwijderd

hansdegit schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 21:50:
@padacom
Wat heb jij toch met die galvanische scheiding? Kan je uitleggen waarom dat zo belangrijk voor je is?
Yup ;) : Heb twee kids die met hun handen uit het zolderraam bij de panelen kunnen. Als er ergens zo'n rakker staat te lekken als een zeef heb ik de hele kring als een volledig geladen plaat op het dak liggen, no go voor mij dus. Ik heb na lang googelen de zaak niet aan aarde gelegd (allemaal extra werk) en dus gekozen om de netspanning binnenshuis te houden en de DC hoogspanning via een trafo op het dak. Call me paranoia maar het voelt gewoon beter. De aardlek schakelaar moet je ook in een 100mA variant nemen ipv een 30mA die in de standaard groep zit en om maar niet te spreken over het statisch opladen van de hele set panelen bij droog weer en veel wind.

• Rixard
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-12-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 21:15:

http://www.conrad.nl/ce/n...ge-32-A-1-TE/?ref=detview
Heeft iemand hier al eens mee gewerkt en is dit ding geschikt om met oplopende weergave de teruggeleverde kWh's te meten?
Het is immers een verbruiksmeter en ik vraag me af of ik hem "andersom"moet aansluiten net zoals ook wel eens gedaan wordt met "misbrukte"omgebouwde stekker meters.
De puls-uitgang gaat naar een wattcher zodat je op elk moment in huis kunt zien wat je systeem doet as je geen zin hebt om in te loggen op je webbox :-)
Ik weet dat antonboonstra het werkend heeft met deze:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...iewItem&item=110904233325

Stuk goedkoper bovendien dan de Voltcraft van Conrad. Ik heb hem zelf ook gekocht, maar mijn installatie moet nog geïnstalleerd worden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 21:55:
[...]

Yup ;) : Heb twee kids die met hun handen uit het zolderraam bij de panelen kunnen. Als er ergens zo'n rakker staat te lekken als een zeef heb ik de hele kring als een volledig geladen plaat op het dak liggen, no go voor mij dus. Ik heb na lang googelen de zaak niet aan aarde gelegd (allemaal extra werk) en dus gekozen om de netspanning binnenshuis te houden en de DC hoogspanning via een trafo op het dak. Call me paranoia maar het voelt gewoon beter. De aardlek schakelaar moet je ook in een 100mA variant nemen ipv een 30mA die in de standaard groep zit en om maar niet te spreken over het statisch opladen van de hele set panelen bij droog weer en veel wind.
hollandse herhaal onzin,
ik heb 6kWp over alle fases, en alle windrichtingen,
op 3x16A 30mA en de frames geaard, 3 verschillende omvormers
ik meet niets, al jaren niet
ook kid dat bij de panelen en omvormers kan
knipveiligheid en trekveiligheden zijn met kinderen belangrijker, forse aarding ook.
http://van.wijk.net/pvt/tenesol.jpg
[open dc connectors op omvormer verwijdert]

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2012 22:19 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 22:14:
[...]

hollandse herhaal onzin,
ik heb 6kWp over alle fases, en alle windrichtingen,
op 3x16A 30mA en de frames geaard, 3 verschillende omvormers
ik meet niets, al jaren niet
ook kid dat bij de panelen en omvormers kan
knipveiligheid en trekveiligheden zijn met kinderen belangrijker, forse aarding ook.
http://van.wijk.net/pvt/tenesol.jpg
better DZZZZZZZZafe than DZZZZZZZZZorry! (8>

Verwijderd

Rixard schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 22:03:
[...]

Ik weet dat antonboonstra het werkend heeft met deze:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...iewItem&item=110904233325

Stuk goedkoper bovendien dan de Voltcraft van Conrad. Ik heb hem zelf ook gekocht, maar mijn installatie moet nog geïnstalleerd worden.
Top!, ga hem meteen bestellen, voor dat bedrag kun je je geen buil vallen ;)
Dankjewel voor de tip!

Edit: zie dat je 19 euri aan transport moet betalen hetgeen de bij conrad bestelde omvormer meteen weer wat aantrekkelijker maakt door interne verzending...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2012 22:29 ]

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 22:22:
[...]

Dankjewel voor de tip!

Edit: zie dat je 19 euri aan transport moet betalen hetgeen de bij conrad bestelde omvormer meteen weer wat aantrekkelijker maakt door interne verzending...
Veel te duur, daarnaast maar 1000ticks per KW.
Ik heb een first class teller gekocht voor 38euri 2000ticks per KW incl verzending.
Even Googlen op internet koopmans.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:53

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Petje72 schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 20:30:
[...]

Vreemd :? , ik zit ook bij Reaal en bij mij vallen de panelen wel onder de opstalverzekering zonder extra kosten of premie verhoging.
Aan de reacties te lezen heb ik blijkbaar een miep aan de lijn gehad die het misschien niet helemaal goed begrepen heeft.. Maandag maar weer even bellen :P

Ik heb het Tweakers team overigens gejoint op pvoutput.org 8)
Nu nog even een youless datalogger :9

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01-2025

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Als je de stekker van de omvormer uit het stopcontact trekt staat er DC zijdig nog steeds spanning op de omvormer.
Bij galvanische scheiding is de kans dat je een optater krijgt kleiner.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• hansdegit
Als de Kostal geen prik heeft, gooit -ie de DC schakelaar ook om. Is voorschrift, meen ik.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:45
SunshineCompany schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 17:27:
En al dat gehype over Enecsys snap ik echt niet. Alleen als je echt een slagschaduw over je dak hebt gaan is het nuttig (of rare situaties hebt), en dan nog zou ik wachten tot SMA er mee komt. Maargoed, dat is slechts een mening gebaseerd op een gevoel.. :)

En 25 jaar garantie..? Op electronica? Sounds too good to be true imho.
Sunshine Company, lezen is ook een kunst. 20 jaar garantie en geen 25.
Afgeven op die Enecsys micro omvormers is gemakkelijk, maar noem dan eens een belangrijk voordeel van de reguliere SMA's tov de Enecsys behalve de prijs.
Ik sta open voor alles, maar wel beargumenteerd.

In mijn ogen kan een Enecsys ook nuttig zijn als er eens eentje defect raakt. Er vallen dan maar hoogstens 2 panelen uit, bij de SMA heb je gelijk je hele (of halve in mijn geval) systeem op 0%

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

hansdegit schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 23:11:
Als de Kostal geen prik heeft, gooit -ie de DC schakelaar ook om. Is voorschrift, meen ik.
Dan heb je op die manier ook een galvanische scheiding gecreëerd ;)

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 23:37:
[...]

Dan heb je op die manier ook een galvanische scheiding gecreëerd ;)
hahahahaha *O* *O* *O*

Verwijderd

Star65 schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 23:25:
[...]

Sunshine Company, lezen is ook een kunst. 20 jaar garantie en geen 25.
Afgeven op die Enecsys micro omvormers is gemakkelijk, maar noem dan eens een belangrijk voordeel van de reguliere SMA's tov de Enecsys behalve de prijs.
Ik sta open voor alles, maar wel beargumenteerd.

In mijn ogen kan een Enecsys ook nuttig zijn als er eens eentje defect raakt. Er vallen dan maar hoogstens 2 panelen uit, bij de SMA heb je gelijk je hele (of halve in mijn geval) systeem op 0%
Ik zal SSC effe helpen want hij is aan zijn duim geblesseerd: efficiëntie is zo'n 3% minder als de hedendaagse string omvormers. Een defecte Enecsys geeft weliswaar maar verlies van 2 panelen. Wel eens aan de kosten gedacht als die in het midden zit van je array van 5 rijen van 5 panelen? Daar kom je niet zo makkelijk bij en zijn de kosten van vervanging hoog tov het vervangen van een string omvormer.
Nog een nadeel kan je netspanning zijn. Als die al aan de hoge kant is zou het wel eens kunnen zijn dat juist op de dagen dat je goed wil produceren enkele omvormers gaan lopen muiten omdat de netspanning te hoog.
Als je het goed doet koop je er dan ook een ENS bij?
Denk niet dat ik Enecsys zit af te kraken maar voor een array waar geen schaduw issues zijn zou mijn eerste keus toch uitgaan naar een string omvormer. Vooral vanwege effiecientie en de prijs.
Overigens denk ik dat je leverancier of de SMA Diehl Ako omvormers erg duur verkoopt (wat best zou kunnen want zoals anderen al hebben gezegd is dit een unieke samenwerking tussen 2 omvormerfabrikanten) of de Enecsys omvormers erg goedkoop. De verschillen zijn veel groter normaal gesproken.

Verwijderd

Ter lering en de vermaak en om de discussie over zekeringen en welke omvormers daarop mogen worden aangesloten weer eens op te rakelen. Karakteristieken zekeringautomaten.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2012 09:34 ]

• JohannV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-06-2023

JohannV

5,88 kWp

Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 21:10:
[...]

je hebt 3 fase, profiteer daarvan zou ik zeggen.
laagste tarief, hoogste capaciteit, elke fase vol 16A blazen kan dus,
als je op de fase gaat invoeden waar weinig op zit,
is het aandeel zelf verbruikt nagenoeg 0
In heb hier een slimme 3-fase meter en een 3x25A aansluiting en ik voer terug over 1 fase.
De meter verrekend de opgewekte stroom over alle fases alsof het 1 fase is ( getest tijdens hoge opbrengst met grote verbruikers op verschillende groepen )
Het lijkt me dat alle meters dit doen ook de oude analoge of heb ik het mis ?

24x cnpv245P,5000TL20,sunnybeam,sunnyview,sunywebbox 12xoost,12xwest, 16graden

Verwijderd

ja, het gaat hier om de niet geregistreerde kWhs, dat zijn de beste, en daar wil je er zoveel mogelijk van hebben, zodra er teller standen komen kijken, zit je meteen in het manipulatie circus.

`ja, hij staat daar` `die paarse krokodil kWh`

• JohannV

JohannV

5,88 kWp

Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 09:52:
ja, het gaat hier om de niet geregistreerde kWhs, dat zijn de beste, en daar wil je er zoveel mogelijk van hebben, zodra er teller standen komen kijken, zit je meteen in het manipulatie circus.

`ja, hij staat daar` `die paarse krokodil kWh`
Dat bedoel ik,
alle opgewekte kWh-en worden NIET geregistreerd door de meter mits ik ze meteen verbruik op welke groep/fase dan ook.
Deze meter ziet de 3 fase als 1 wat betreft de registratie van het verbruik.

Verwijderd

anyway, ik probeer de mooie kWh bij de meter weg te houden,
en er zoveel mogelijk van te gebruiken, door fors wat te automatiseren.
(eg electrolux smart wash)
ik hoop dat je meter dat doet, ik heb ze nog niet gezien, is het een iskra o.i.d ?
want ooit gaat mijn ferraris met dwang uit de meterkast, want daar zijn we naar onderweg.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
JohannV schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 10:09:
[...]

Dat bedoel ik,
alle opgewekte kWh-en worden NIET geregistreerd door de meter mits ik ze meteen verbruik op welke groep/fase dan ook.
Deze meter ziet de 3 fase als 1 wat betreft de registratie van het verbruik.
ik heb daar zo mijn twijfels over.
misschien ziet het er zo uit maar de stroom kan niet zo maar van de 1ne fase naar de andere, want ze zijn niet in fase met elkaar.

is natuurlijk wel te testen:
als de panelen flink leveren op de andere 2 fase zoveel apparatuur aan zetten als wat je opwekt.
(water koker doet het erg goed of koffie zet apparaat.)
dan zou je het kunnen zien op de slimme meter.

(ik denk zelf dat je gewoon blijft leveren en stroom af neemt, niet dat het een ramp is.
behalve als je over de 5000kWh heen gaat.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Aan de statistici onder ons, is 2012 tot nu toe het belabberdste zonnejaar?

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:24
Speksteenkachel schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 10:41:
Ik wil het er niet over hebben :(

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Verwijderd

JoopC schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 22:41:
[...]

Veel te duur, daarnaast maar 1000ticks per KW.
Ik heb een first class teller gekocht voor 38euri 2000ticks per KW incl verzending.
Even Googlen op internet koopmans.
typenummer?
vind alleen van die bakkelieten draaistroomdingen (ook wel leuk maar ik integreer dit ding liever in de meterkast.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

JeroenH schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 10:42:
Jeroen laten we het positief bekijken, je kunt nu je parabolische zonnekoker als paraplu gebruiken ;)

Verwijderd

JohannV schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 09:48:
[...]

In heb hier een slimme 3-fase meter en een 3x25A aansluiting en ik voer terug over 1 fase.
De meter verrekend de opgewekte stroom over alle fases alsof het 1 fase is ( getest tijdens hoge opbrengst met grote verbruikers op verschillende groepen )
Correct!, mijn meter (ook een iskra) heeft net zoals die van jou 4 telwerken (2 h 2 l) waarvan er twee teruglever zijn. Op slechts één telwerk heb ik nu iets van 90kWh staan, de rest heb ik opgebruikt tijdens zonneperioden en wordt niet verrekend maar ook niet berekend en zo wil je het hebben.
Op het moment dat de kwh's overdag minder opleveren/kosten dan 's-avonds zal de netbeheerder de slimme meter aan moeten hebben staan en daar tegen kun je opteren zodat ze niet zien wanneer je die hoge of lage standen hebt, ik heb nl nu ook gewoon een enkeltarief en zou zelfs moeten betalen voor een dubbeltariefs gebruik. Als ze dit er toch doorheen drukken komt er een nieuw speeltje op de markt: korte termijn flywheel, condensator of li-ion opslag om in de 6-7 maanden met relevante opbrengst de stroom kort op te slaan en een paar uur later weer in het net te drukken zodat je winst op je door je panelen opgebrachte kwh's weer volledig benut gaat worden. :P
Ik vraag me af of de electriciteitsbedrijven deze stunt durven uit te halen want peak shaving heeft óók voor hun voordelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2012 10:54 . Reden: zpellvaut ]

• migjes
JeroenH schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 15:03:
[...]

OK, OK, we snappen de hint. Hoeveel wil je hebben om het pas in oktober neer te leggen? ;)
JeroenH schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 10:42:
[...]

sorry.
ik ga als het weer een beetje mee zit van de week weer zoon fout maken.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

2 huervan hebben zoals ik op de site zie géén s0 uitgang, welke heb jij?

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:53

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Kan je zo DIN meter trouwens ook nog instellen op een bepaalde stand.

Ik wil er één plaatsen in de meterkast, het zou leuk zijn als ik de meter direct kan instellen op de productie die ik reeds gemaakt heb :)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• hansdegit
Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 10:51:
[...]

Correct!, mijn meter (ook een iskra) heeft net zoals die van jou 4 telwerken (2 h 2 l) waarvan er twee teruglever zijn. Op slechts één telwerk heb ik nu iets van 90kWh staan, de rest heb ik opgebruikt tijdens zonneperioden en wordt niet verrekend maar ook niet berekend en zo wil je het hebben.
Op het moment dat de kwh's overdag minder opleveren/kosten dan 's-avonds zal de netbeheerder de slimme meter aan moeten hebben staan en daar tegen kun je opteren zodat ze niet zien wanneer je die hoge of lage standen hebt, ik heb nl nu ook gewoon een enkeltarief en zou zelfs moeten betalen voor een dubbeltariefs gebruik. Als ze dit er toch doorheen drukken komt er een nieuw speeltje op de markt: korte termijn flywheel, condensator of li-ion opslag om in de 6-7 maanden met relevante opbrengst de stroom kort op te slaan en een paar uur later weer in het net te drukken zodat je winst op je door je panelen opgebrachte kwh's weer volledig benut gaat worden. :P
Ik vraag me af of de electriciteitsbedrijven deze stunt durven uit te halen want peak shaving heeft óók voor hun voordelen.
Hé, da's goed nieuws! 'k Heb ook een "slimme" ISKRA, 2xH, 2xL en heel veel andere menuopties/meetdinges/standen.

Zullen we het fenomeen "fasesaldering" noemen?

• zonnigtype
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Speksteenkachel schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 10:41:
Net niet volgens meetbeest BH. 2004 was bij hem nog iets treuriger.

Moet wel bij gezegd worden dat hij een vette omvormer upgrade heeft, dus misschien is het toch (iets) slechter anno 2012.

Geen probleem om "het er over te hebben" hier. Part of life. Get used to it...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• JohannV

JohannV

5,88 kWp

hansdegit schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 11:30:
[...]

Hé, da's goed nieuws! 'k Heb ook een "slimme" ISKRA, 2xH, 2xL en heel veel andere menuopties/meetdinges/standen.

Zullen we het fenomeen "fasesaldering" noemen?
Kwam ook in me op ;-)

• JohannV

JohannV

5,88 kWp

migjes schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 10:34:
[...]

ik heb daar zo mijn twijfels over.
misschien ziet het er zo uit maar de stroom kan niet zo maar van de 1ne fase naar de andere, want ze zijn niet in fase met elkaar.

is natuurlijk wel te testen:
als de panelen flink leveren op de andere 2 fase zoveel apparatuur aan zetten als wat je opwekt.
(water koker doet het erg goed of koffie zet apparaat.)
dan zou je het kunnen zien op de slimme meter.

(ik denk zelf dat je gewoon blijft leveren en stroom af neemt, niet dat het een ramp is.
behalve als je over de 5000kWh heen gaat.)
JohannV schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 09:48:
[...]

zo heb ik het dus ook vastgesteld ;-)

• Star65
Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 09:18:
[...]

Ik zal SSC effe helpen want hij is aan zijn duim geblesseerd: efficiëntie is zo'n 3% minder als de hedendaagse string omvormers. Een defecte Enecsys geeft weliswaar maar verlies van 2 panelen. Wel eens aan de kosten gedacht als die in het midden zit van je array van 5 rijen van 5 panelen? Daar kom je niet zo makkelijk bij en zijn de kosten van vervanging hoog tov het vervangen van een string omvormer.
Nog een nadeel kan je netspanning zijn. Als die al aan de hoge kant is zou het wel eens kunnen zijn dat juist op de dagen dat je goed wil produceren enkele omvormers gaan lopen muiten omdat de netspanning te hoog.
Als je het goed doet koop je er dan ook een ENS bij?
Denk niet dat ik Enecsys zit af te kraken maar voor een array waar geen schaduw issues zijn zou mijn eerste keus toch uitgaan naar een string omvormer. Vooral vanwege effiecientie en de prijs.
Overigens denk ik dat je leverancier of de SMA Diehl Ako omvormers erg duur verkoopt (wat best zou kunnen want zoals anderen al hebben gezegd is dit een unieke samenwerking tussen 2 omvormerfabrikanten) of de Enecsys omvormers erg goedkoop. De verschillen zijn veel groter normaal gesproken.
Dank voor de heldere uitleg. Steekhoudend en zal dit zeker meenemen in verdere gesprekken met verkoper.
Ik ga in ieder geval eens vragen of ik een beter gespecificeerde offerte kan krijgen waar de prijzen van de omvormers separaat vermeld staan. Wp prijs voor de hele installatie (met de SMA's) inclusief montage is €1,72 ex BTW.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:59
Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 10:56:

quote:
teacher schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 23:19:
Die din rail meters kan elke "groepenkasthandel" wel leveren. Kijk bijvoorbeeld eens hier:
http://www.groepenkastbes...ory-81604/KWH-meters.html
http://www.elektramat.nl/nl/kwh-meters/?TypeID=4
http://www.eprotech.nl/sh...ale-aanduiding-p-141.html

2 huervan hebben zoals ik op de site zie géén s0 uitgang, welke heb jij?
De eerste 2 zijn exact het zelfde, is het zelfde bedrijf alleen 2 verschillende webshops en als je naar de foto's kijkt hebben alle 3 een vermelding voor aantal pulsen voor S0 op de teller

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• migjes
JohannV schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 11:52:
[...]

[...]

zo heb ik het dus ook vastgesteld ;-)
dan vraag ik mij af wat je hebt vastgesteld?
(het kan zijn dat een slimme meter dat intern doet.
door 3 fase apart te meten en alleen het totaal te rapporteren.
technisch gezien kan het namelijk niet.)
heb je een mogelijkheid om die meter uit te lezen eigenlijk?
welke heb je?

• zonnigtype

zonnigtype

Star65 schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 11:53:
Dank voor de heldere uitleg. Steekhoudend en zal dit zeker meenemen in verdere gesprekken met verkoper.
Ik ga in ieder geval eens vragen of ik een beter gespecificeerde offerte kan krijgen waar de prijzen van de omvormers separaat vermeld staan. Wp prijs voor de hele installatie (met de SMA's) inclusief montage is €1,72 ex BTW.
Zou je ook nog kunnen proberen deze vraag te beantwoorden? Want daar lijkt verwarring over te ontstaan die ik graag weg zou nemen (want ik heb nog steeds geen aanwijzingen dat ze samen in een bed zijn gekropen... :P ):

Van een bekende leverancier die beide merken levert:
Diehl AKO

www.diehlako.de
Diehl AKO

Diehl AKO ist ein Teil von Diehl Controls, die nicht nur mechanische, elektromechanische und elektronische Komponenten produziert, sondern auch selbst entwirft und entwickelt. Auch entwirft, entwickelt und produziert Diehl AKO in enger Zusammenarbeit mit seinen Kunden individuelle Lösungen sowie komplette Systeme, die direkt an die Kunden ausgeliefert werden. Diehl AKO ist ein multinationales Unternehmen mit Sitz in Wangen, Deutschland.
SMA

www.sma.de
SMA

SMA Solar Technology AG entwickelt, produziert und vertreibt Solar-Wechselrichter und Überwachungssysteme für Photovoltaik-Anlagen. SMA ist der weltgrößte Hersteller in diesem Segment und ist der einzige Anbieter, der eine Produktpalette mit den passenden Wechselrichter-Typen für jeden Modultyp anbietet. SMA Solar Technology AG ist in Niestetal bei Kassel ansässig und ist auf vier Kontinenten durch 13 ausländische Tochtergesellschaften vertreten.
Dus òf SMA. Òf Diehl. Beide tegelijkertijd in een apparaat: dat vind ik (en mogelijk anderen met mij) heel erg spannend, maar volgens mij klopt hier iets niet. Of ik heb het verkeerd begrepen, kan natuurlijk ook. Wie weet zijn beide Duitse grootheden wel tijdens onze vakantie gefuseerd... :+

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• JohannV

JohannV

5,88 kWp

migjes schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 12:01:
[...]

welke heb je?
Misschien denk ik te eenvoudig, maar simpelgezegt heb ik alleen de knippersnelheid van het ledje bekeken.
Tijdens hoog vermogen van mijn pv > 4000 Watt ( op 1 fase via een 5000TL) heb ik gelijkertijd op verschillende groepen/fases een 3000 Watt verfstripper aangesloten die telkens een minuut of 3 laten lopen en het ledje in de gaten gehouden.

Er is GEEN moment geweest waarop het begon te knipperen dus geen afname van elekta van het net zou ik zeggen.

Ook heb ik fysiek/optisch gecontroleerd binnen in de meterkast dat ik ook zeker op een andere fase zat als de omvormer.

Ik heb een 3x25A aansluiting en weet dat de selectiviteit in mijn installatie te wensen overlaat i.c.m. de 5000TL ;-)

b.t.w. ik heb een Kamstrup ? meter via Endinet gemonteerd in Eindhoven en mijn netto verbruik is nu sinds 1-Feb netto ( over de 4 telwerken ) +400 kWh. bij een gemiddeld jaarverbruik van 8000-9000 kWh lijkt dit mijn conclusie te onderstrepen.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 11:43:
Geen probleem om "het er over te hebben" hier. Part of life. Get used to it...
Ach als je geen PV hebt wek je helemaal niets op, ik zit in 2012 toch al weer op 1400 kWh d:)b

• Rixard
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-12-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 22:22:
[...]

Dankjewel voor de tip!

Je krijgt 10 euro teruggestort, zoals in de advertentie vermeld staat.
Ik heb er overinegs 3 besteld en waarschijnlijk maar 2 nodig, dus DM me even als je er belang bij hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door Rixard op 14-07-2012 12:39 ]

• Star65
zonnigtype schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 17:55:
[...]

Hmmmm. Weer wat nieuws. SMA omvormers verkocht door Diehl?

Ik laat me graag verrassen. Explain!
Sorry, my bet. Ik bedoel natuurlijk gewoon omvormers van Diehl. (in mijn enthousiasme ging ik de term omvormers vervangen door SMA; soort van zonnepaneel-blindheid).

• migjes
JohannV schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 12:27:
[...]

Misschien denk ik te eenvoudig, maar simpelgezegt heb ik alleen de knippersnelheid van het ledje bekeken.
Tijdens hoog vermogen van mijn pv > 4000 Watt ( op 1 fase via een 5000TL) heb ik gelijkertijd op verschillende groepen/fases een 3000 Watt verfstripper aangesloten die telkens een minuut of 3 laten lopen en het ledje in de gaten gehouden.

Er is GEEN moment geweest waarop het begon te knipperen dus geen afname van elekta van het net zou ik zeggen.

Ook heb ik fysiek/optisch gecontroleerd binnen in de meterkast dat ik ook zeker op een andere fase zat als de omvormer.

Ik heb een 3x25A aansluiting en weet dat de selectiviteit in mijn installatie te wensen overlaat i.c.m. de 5000TL ;-)

b.t.w. ik heb een Kamstrup ? meter via Endinet gemonteerd in Eindhoven en mijn netto verbruik is nu sinds 1-Feb netto ( over de 4 telwerken ) +400 kWh. bij een gemiddeld jaarverbruik van 8000-9000 kWh lijkt dit mijn conclusie te onderstrepen.
a een kamstrup.
ik neem aan een 382 ? (kan ook een 282 zijn)
http://kamstrup.com/6479/Kamstrup-382

je denkt niet te eenvoudig hoor. ;)
het ledje is een s0 poort. (ergens zou ook een echte s0 moeten zitten, heb ik ook nog niet gevonden.)
een s0 is niet zoon goede meter om 3fase met terug levering te zien.
alles word dan op 1 grote hoop gegooid en je ziet het verschil gewoon niet meer.

die meter kan ook via tcp/ip , zigbee , wifi etc communiceren.
maar waarschijnlijk zit er allen een gsm module in zodat de leverancier hem allen kan uitlezen (en op afstand uitzetten als ze denken dat je niet betaalt hebt >:) ).
dan kun je wel de 3 fase apart zien, maar daar is waarschijnlijk een extra module voor nodig.
(er is wel plek voor 2 modules als ik het goed heb begrepen.)

• Domba
migjes schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 12:01:
[...]

welke heb je?
Een slimme meter als ISKRA MT830/MT831 heeft 2 Rogowski coils per fase voor de metingen.
Display en P1 geven slechts enkele parameters weer en op afstand kan bepaald worden wat je te zien krijgt afhankelijk van welke module erin zit kan via de andere poorten nog een honderdtal parameters opgevraagt worden, welke --> kijk eens naar deze technische datasheet

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Verwijderd

Horen al die berichten of meters niet thuis in "datalogging: pv systemen" of "youless pulsteller/elektriciteitsmeter" of "energiemeters... deel HIER je ervaring"?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2012 13:30 ]

• zonnigtype

zonnigtype

Star65 schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 12:56:
[...]

Sorry, my bet. Ik bedoel natuurlijk gewoon omvormers van Diehl. (in mijn enthousiasme ging ik de term omvormers vervangen door SMA; soort van zonnepaneel-blindheid).
Dank voor the enlightenment.

Is die verwarring ook weer de wereld uit.

Anderen gingen er namelijk reeds in mee. De "zonnepaneel-blindheid" is een niet te onderschatten, en zeer serieus te nemen, snel opkomende volksziekte ;) ...

Verwijderd

een drie fase ferraris geeft keurig weerstand op de schijf bij teruglevering, en op de afnamefase, die de andere kant op wil (wieltje)
het maakt het verrekenen zo slim SLIM uberslim, zo zijn de fases wel gekoppeld.
er is verder niets bij betrokken, het gebeurt gewoon, geen malle ict fratsen stekkers zenders of administratieve bullshit, of potentiele wetwijzigingen die je bestelen.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
JohannV schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 12:27:
[...]

Ik kan het mis hebben, maar lees ik in bovenstaand verhaal tussen de regels door dat in je woning
verschillende wcd's op verschillende fases zijn aangesloten, met als gevolg dat er in je woning
( niet zijnde bedrijfsruimte ) een spanningsverschil kan ontstaan van 400 volt tussen die wcd's ?
( vroeger mocht dit nooit zo )

( men veranderd wel vaker iets in de nen1010, maar heb dit vast gemist )

Wie o wie weet het juiste antwoord.

• JohannV

JohannV

5,88 kWp

:?
PClop schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 14:38:
[...]

Ik kan het mis hebben, maar lees ik in bovenstaand verhaal tussen de regels door dat in je woning
verschillende wcd's op verschillende fases zijn aangesloten, met als gevolg dat er in je woning
( niet zijnde bedrijfsruimte ) een spanningsverschil kan ontstaan van 400 volt tussen die wcd's ?
( vroeger mocht dit nooit zo )

( men veranderd wel vaker iets in de nen1010, maar heb dit vast gemist )

Wie o wie weet het juiste antwoord.
maar anders heeft een 3x16A toch geen nut :? b.t.w. er bevinden zich (uitgezondert van de keuken) nergens meer dan 1 fase in dezelfde ruimte.

• JohannV

JohannV

5,88 kWp

migjes schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 13:10:
[...]

a een kamstrup.
ik neem aan een 382 ? (kan ook een 282 zijn)
http://kamstrup.com/6479/Kamstrup-382

je denkt niet te eenvoudig hoor. ;)
het ledje is een s0 poort. (ergens zou ook een echte s0 moeten zitten, heb ik ook nog niet gevonden.)
een s0 is niet zoon goede meter om 3fase met terug levering te zien.
alles word dan op 1 grote hoop gegooid en je ziet het verschil gewoon niet meer.

die meter kan ook via tcp/ip , zigbee , wifi etc communiceren.
maar waarschijnlijk zit er allen een gsm module in zodat de leverancier hem allen kan uitlezen (en op afstand uitzetten als ze denken dat je niet betaalt hebt >:) ).
dan kun je wel de 3 fase apart zien, maar daar is waarschijnlijk een extra module voor nodig.
(er is wel plek voor 2 modules als ik het goed heb begrepen.)
Klopt helemaal, er zit inderdaad ook een gprs module ik maar of ze die gebruiken??? Gisteren zijn ze toevallig de meterstanden komen opnemen 8)7

• migjes
JohannV schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 14:52:
[...]

Klopt helemaal, er zit inderdaad ook een gprs module ik maar of ze die gebruiken??? Gisteren zijn ze toevallig de meterstanden komen opnemen 8)7
en, hebben ze 4 standen opgeschreven (ingetyped) of 2?
bij enexis kunnen ze nog steeds maar 2 standen.
hoog en laag, terugleveren doen ze niet aan. 8)7

edit:
sorrie zonnigtype type foutje.

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 14-07-2012 16:00 ]

• zonnigtype

zonnigtype

migjes schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 15:28:
[...]

en, hebben ze 4 standen opgeschreven (ingetyped) of 2?
bij enecsys kunnen ze nog steeds maar 2 standen.
hoog en laag, terugleveren doen ze niet aan. 8)7
Wat heeft een (micro-)omvormer fabrikant uit Engeland met meterstand opnames in opdracht van een Nederlandse netbeheerder (Enexis ???) te maken?

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Star65 schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 11:53:
[...]

Allemaal technische argumenten. Ik bekijk het wat simpeler; ervaring, continuïteit, garantie-afhandeling, in de toekomst wellicht spareparts.. etc. Oh; en ik hang een omvormer nog steeds liever binnen als buiten. Maargoed, het zal mij echt een zorg zijn of iemand Enecsys of SMA wil. Of Mastervolt, Delta, Kostal, Omnik, etc. Ik raad mensen overigens geen PowerOne's meer aan, zeer slechte ervaringen met de 'service' van dit bedrijf. Mastervolt is me verder te herrie-achtig. Lijkt wel of er een Apache ingebouwd zit om dat ding te koelen.

Weten jullie trouwens dat het ongezond is om onder zonnepanelen te slapen? Ze houden bepaalde infra-rood straling tegen (die wel door je dakpannen komt), en die straling heb je 's nachts nodig om uit te rusten. En dit hoorde ik van een klant, die had het weer van zijn 'dokter', en dus is het waar. Oh, en omvormer is ook ongezond qua straling, slechte magnetisme. Dus die moet in de schuur.

En ik heb inderdaad 3 hechtingen in mijn duim omdat ik een gebroken dakpan opving. Moet je niet doen, kunnen scherp zijn. Zonniger nieuws: gisteren 2 kuikentjes gekregen.. 8)

[ Voor 9% gewijzigd door SunshineCompany op 14-07-2012 17:21 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• zonnigtype

zonnigtype

... verplaatst naar de Kroeg ...

[ Voor 98% gewijzigd door zonnigtype op 14-07-2012 17:33 . Reden: delete ]

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-01 09:16

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

http://www.dagelijksestan...kt-naar-record-dieptepunt

beurswaarde duitse zonne-energie industrie zakt naar dieptepunt

[ Voor 23% gewijzigd door aartw99 op 14-07-2012 17:35 ]

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West. Batterij 11,2 kWh

• zonnigtype

zonnigtype

Hansiepansielabohm die elke (oeverloze) "klimaatdiscussie" bulls*** feilloos naar zijn ranzige "laten we de fossiele jongens alstublieft nog een paar honderd jaar lang ondersteunen" verhaaltjes toe weet te praten.

Lijken pikken heet dat ook wel.

... en dan die hondse brutaliteit om Einstein selectief te citeren. Gaiabeterehet.

... daar zakt je broek spontaan van af.

... gewoon verder zonnepaneeltjes blijven kopen, en "schaamteloos" subsidie / saldering / whatever blijven incasseren. Doet de fossiele / atoomlobby natuurlijk helemaal niet aan mee, aan het leegroven van miljarden portemonnees. Ech nie! 8)7

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
JohannV schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 14:50:
:?
[...]

maar anders heeft een 3x16A toch geen nut :? b.t.w. er bevinden zich (uitgezondert van de keuken) nergens meer dan 1 fase in dezelfde ruimte.
Begin te begijpen dat jij het verschil tussen fase en groep niet begrijpt, sorry.

( waar is nu de eenheden&begrippen politie 8)7 )

• rube
De beurswaarde van een aantal bedrijven in de zonne-energie industrie is met circa 24 miljard gezakt en DUS is duurzaame energie slecht.......

Hmmm, laten we dat even doortrekken naar de banken sector >:)

Hoeveel waarde is daar sinds 2007 verdampt? Dan is bankieren en alles wat daarbij hoort helemaal hel en verdoemenis. Ik heb de bankierende medemens daar altijd al voor gewaarschuwd :+

• antimos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-01 13:13
rube schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 18:17:
[...]

Hmmm, laten we dat even doortrekken naar de banken sector >:)

Hoeveel waarde is daar sinds 2007 verdampt? Dan is bankieren en alles wat daarbij hoort helemaal hel en verdoemenis. :+
+1

7,5kWh thuisbatterij, 5300Wp solar, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2/3

• JohannV

JohannV

5,88 kWp

PClop schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 18:04:
[...]

Begin te begijpen dat jij het verschil tussen fase en groep niet begrijpt, sorry.

( waar is nu de eenheden&begrippen politie 8)7 )
Mag je me uitleggen a.u.b. ik denk het verschil toch wel te weten, maar misschien zie ik iets over het hoofd ?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Fase zijn voor de stoppenkast, groepen na de meterkast. bijv kan je 1 fase met 9 groepen hebben, alles komt van dezelfde fase af.
Je kan ook 3 fase aanvragen wat in principe krachtstroom is (380v) waar je dus 3 verschillende fase van 220v hebt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-01 11:30
[
Weten jullie trouwens dat het ongezond is om onder zonnepanelen te slapen? Ze houden bepaalde infra-rood straling tegen (die wel door je dakpannen komt), en die straling heb je 's nachts nodig om uit te rusten. En dit hoorde ik van een klant, die had het weer van zijn 'dokter', en dus is het waar. Oh, en omvormer is ook ongezond qua straling, slechte magnetisme. Dus die moet in de schuur.
Was zeker een advies van Dr Bibber.

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:02
Omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb. Hierbij een vraagje over de dc spanning bij een omvormer. Klopt onderstaande bewering?

Situatie. 1 piko 3.0 met 12x yingli 245.

Als panelen zijn aangesloten op een omvormer. Heb je een bepaalde dc spanning die afhankelijk is van het paneel maar ook van de temperatuur. De dc stroom is afhankelijk van de zoninstraling.

Zover zo goed.

Maar als ik de realtime logging van mijn omvormer bekijk. Schommelt de dc spanning op een dag als vandaag bij tussen de 340 en 365 Volt. Dit schommelen van ongeveer 20/25 Volt kan binnen enkele seconden cq 10tal seconden zijn. Het lijkt mij dat de temperatuur niet zo snel wisselt, wat is hier aan de hand.

Is dat normaal. mijn theorie is dat de mpp tracker van de omvormer dit stuurt. Klopt dat?

Verder als de panelen "zeer" warm zijn zakt de dc spanning tot rond de 300volt. Volgens de specs zou de dc spanning bij een normale temperatuur 360 volt moeten zijn. Is zo een dc spanningsval ook nog logisch.

Edit. De vmpp is 30.2 volt per paneel onder ideale omstandigheden. Aldus yingli.

[ Voor 5% gewijzigd door internet4me op 14-07-2012 19:39 ]

• Domba
internet4me schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 19:27:
Omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb. Hierbij een vraagje over de dc spanning bij een omvormer. Klopt onderstaande bewering?

Situatie. 1 piko 3.0 met 12x yingli 245.

Als panelen zijn aangesloten op een omvormer. Heb je een bepaalde dc spanning die afhankelijk is van het paneel maar ook van de temperatuur. De dc stroom is afhankelijk van de zoninstraling.

Zover zo goed.

Maar als ik de realtime logging van mijn omvormer bekijk. Schommelt de dc spanning op een dag als vandaag bij tussen de 340 en 365. Dit schommelen kan binnen enkele seconden cq 10tal seconden zijn. Het lijkt mij dat de temperatuur niet zo snel wisselt, wat is hier aan de hand.

Is dat normaal. mijn theorie is dat de mpp tracker van de omvormer dit stuurt. Klopt dat?

Verder als de panelen "zeer" warm zijn zakt de dc spanning tot rond de 300volt. Volgens de specs zou de dc spanning bij een normale temperatuur 360 volt moeten zijn. Is zo een dc spanningsval ook nog logisch.

Edit. De vmpp is 30.2 volt per paneel onder ideale omstandigheden. Aldus yingli.
Een Kostal 3.0 voor deze situatie is volgens mij niet de juiste omvormer als ik de specs mag geloven
Kostal 3.0 Min. MPP voltage UMPPmin 380 V

• internet4me
@domba
Dat heb ik ook gezien, volgens de leverancier is dat niet zo erg. Dit zou maar 1 of 2 procent schelen op jaarbasis. De startspanning is vanaf 180v
De piko heeft een interne webserver wat weer veel goed maakt.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Piko's moet je knalhoog in de spanning hebben. Veel MPP's, maar in praktijk weinig bruikbaar. Wel leuk als je bijv. een oost/west dakje pakt.

• Domba
internet4me schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 19:51:
@domba
Dat heb ik ook gezien, volgens de leverancier is dat niet zo erg. Dit zou maar 1 of 2 procent schelen op jaarbasis. De startspanning is vanaf 180v
De piko heeft een interne webserver wat weer veel goed maakt.
Hoeveel % dat scheelt zou je eens bij kostal kunnen informeren of ze daar ooit praktijkwaarden voor hebben gemeten, hopelijk was je leverancier niet in de war met deze piko 3.0 die pas vanaf begin 2013 beschikbaar komt

• internet4me
Ik heb de energie efficiënt lijn bij bepaalde spanning gezien in de documentatie en ik geloof/vertrouw mijn leverancier.
Ik had zelf eerst ook mijn twijfels, maar mijn leverancier heeft mij overtuigd.

Ps. Leverancier leest mee, heb ik gezien. Het is namelijk The Sunshine Company

De nieuwe piko heb ik inderdaad ook gezien. Deze zou bij mij beter passen. Inderdaad.

[ Voor 15% gewijzigd door internet4me op 14-07-2012 22:23 ]

Verwijderd

Alle omvormers renderen het beste als ze zo hoog mogelijk in de spanning zitten van wat ze aan kunnen.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Je kan inderdaad het rendement in de string bekijken in de software van Piko. En dan zie je de verschillen. In geval van internet4me (12x YL245 op Piko 3.0) is het verschil tussen 12 - 13 - 14 - 15 - 16 panelen 0,4% in werkingsgraad. Tja. Piko's hebben nu eenmaal een wat minder hoog rendement. Wel leuke webserver ingebouwd :)
Domba schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 19:41:
[...]

Een Kostal 3.0 voor deze situatie is volgens mij niet de juiste omvormer als ik de specs mag geloven
Kostal 3.0 Min. MPP voltage UMPPmin 380 V
Als je die UMPP min van 380V aanhoudt bij +65 graden, kun je vrijwel nooit een Piko gebruiken. Dan moet je in dit geval al naar 15x YL 245 wat eigenlijk wat teveel is.

[ Voor 43% gewijzigd door SunshineCompany op 14-07-2012 21:17 ]

• internet4me
Inderdaad leuke webserver. Past precies bij mijn instelling van meten is weten.

Uit m'n hoofd:
Qua spanning en rendement. Volgens de zelfde lijn loopt het rendement weer af als de spanning stijgt boven de 380 tot max. Uit m'n hoofd rond de 850 volt. Voordeel is natuurlijk wel dat je vaker/beter op umpp zit.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor een iets minder rendement. Ongeveer 1%. max 2%.tenopzichte van een sma. Wat ook mee speelde is dat de piko "stevig" is, niet zo een plastic gebakje wat je wel eens ziet.

Wat betreft mijn vraag. Kloppen die spanning schommellingen.

[ Voor 2% gewijzigd door internet4me op 14-07-2012 22:25 . Reden: Eenhedenpolitie ]

• hansdegit
Ja, die kloppen. De stroomsterkte wordt een x aantal keer per seconde door de MPP tracker aangepast => voltage spanning schommelt ook een x aantal keer per seconde.

[ Voor 4% gewijzigd door hansdegit op 14-07-2012 21:54 . Reden: bijna groothedenpolitie op mijn nek ]

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

In plaats van 1 dikke 15kw'er hang ik de volgende keer 5 stuks 3kw op, van 5 merken. En maar loggen.. leuke test opstelling zou dat geweest zijn.

Verwijderd

Kom je tenminste nog eens bij de klanten op bezoek als je 5 keer een omvormer moet afleveren. >:)

• zonnigtype

zonnigtype

SunshineCompany schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 22:05:
In plaats van 1 dikke 15kw'er hang ik de volgende keer 5 stuks 3kw op, van 5 merken. En maar loggen.. leuke test opstelling zou dat geweest zijn.
Je mag hier wel wat komen ophangen voor de "praktijk veldtesten in het belang van het Algemeen Maatschappelijk Nut"). Alleen nog wat dakruimte zien te scoren voor wat extra paneeltjes zonder dat de verhuurder gaat sputteren. En salderen buiten eigen aansluiting om rond zien te krijgen zonder dat we daar weer zenuwslopende taferelen met netbeheer mee krijgen ... :P >:)

• Domba
zonnigtype schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 23:00:
[...]
Je mag hier wel wat komen ophangen voor de "praktijk veldtesten in het belang van het Algemeen Maatschappelijk Nut"). Alleen nog wat dakruimte zien te scoren voor wat extra paneeltjes zonder dat de verhuurder gaat sputteren. En salderen buiten eigen aansluiting om rond zien te krijgen zonder dat we daar weer zenuwslopende taferelen met netbeheer mee krijgen ... :P >:)
Zelflevering aan mijn bedrijf zou ook wel wat zijn, ik heb flink wat meer opstelruimte dan mijn prive verbruik.
Ik heb al flink wat zitten google op de laatste visie studie van EL&I zoals aangekondigd in de brief aan de kamer, welk misschien een tip oplicht van het nieuwe verdien model dat het ministerie voor ogen heeft, als er wat meer decentrale energieopwekking komt.

Pagina: 1 ... 104 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.