Raad de Instellingen: Aflevering #05
Tijd voor een nieuwe! De startpost is grootendeels schaamteloos overgenomen, koekjes voor de originele schrijver(s).Intro
Het GoT-forum van Tweakers.net is zoals bekend een vrij technisch forum met een boel nerds en hier staan random woorden omdat niemand toch dit stuk leest. Veel mensen hier in het Fotografie-subforum weten alles van camera's, instellingen, objectieven etc, maar weinig van foto's makenIn dit "Raad de Instellingen"-topic gaan we proberen foto's te ontleden om er zo achter te komen hoe een foto precies tot stand is gekomen. Normaal wil iedereen altijd de EXIF-info zien en het liefst moet er dan ook nog een diagram bij voor de lichtopstelling danwel de omgeving waarin de foto is genomen. Nu gaan we het dus precies andersom doen: raad de camera, de instellingen van de camera, eventuele andere gebruikte apparatuur (objectief, flitsers) en win eeuwige roem hier op Tweakers!
Het doel
Leren! Leren, leren leren! Het is makkelijk om naar de EXIF info te kijken, maar eigenlijk leer je daar weinig van. Je leert veel meer door goed te kijken naar een foto; waar komt het licht vandaan? Hoe vallen de schaduwen? Zit er veel of juist weinig scherptediepte in een foto? Zie ik vervorming? Etc.Dit kun je vervolgens toepassen op je eigen foto's: welke instellingen heb ik nodig vooreen bepaald effect? Waren de instellingen die deze fotograaf heeft gemaakt nou echt optimaal voor het beoogde doel? Hopelijk ontstaat er onderling een discussie over de foto waardoor iedereen wat van elkaar (en vooral van de foto) leert.
Dit topic loopt traditiegetrouw vanaf het begin van het weekend tot en met de vrijdag van de opvolgende week - deze week is dat dus tot en met 3 februari. Als jullie er nog steeds flink naast zitten vóór woensdag komen er hints.
Historie
Dit topic is een opvolger van: Raad de Instellingen : #01, Raad de Instellingen: #02, Raad de Instellingen: #03 en Raad de Instellingen: #04Raad de Instellingen: Aflevering #05 - Foto
(Klikbaar voor een grotere versie)
De vragen:
- Welke camera is gebruikt- Welke lens is gebruikt (op welke brandpuntsafstand?)
- Wat zijn de instellingen
- Welke overige apparatuur is gebruikt
- Wat is de positie van eventuele overige apparatuur
- Wat zijn grofweg de instellingen van eventuele overige apparatuur
Als je zelf nog vragen kunt bedenken die je wilt beantwoorden, doe vooral!
Afsluiting:
Traditiegetrouw is aan deze foto niks nabewerkt; het is de JPEG direct uit de camera. Er is geen RAW-bestand beschikbaar. Verder heb ik deze foto uitgekozen om maximaal raadbaar te zijn; als je mijn eerdere posts leest met methodiek om brandpuntsafstand, etc. te bepalen zul je heel dichtbij moeten komen! Dat wil niet zeggen dat je de schuifmaat erbij móet halen - raden en educated guesses zijn net zo leuk.Veel plezier!