Helaas zijn de bloemen weg, dus tja... dan maar een andere oplossing gezocht. gelukkig had ik nog wel wat flessen whisky staan en met een paar tulpjes kom je dan ook een eind. De opstelling is daarom ongeveer hetzelfde gebleven, maar dan wel met een ander onderwerp...
Maar laten we maar bij het begin beginnen....
Raad de instellingen: #02
De foto staat al in de TS, dus die gaan we niet nog een keer herhalen.
De Oplossing
De gebruikte spullen
Nikon D50 crop camera (van ruim voor 2007 dus)
Nikkor 105 f2.0 DC
Statief van Manfroto (boeit het type? Vast niet, maar hij kan lekker laag in de macro stand)
(Een bos bloemen en voor nog een stel andere foto's ook nog een paar whisky flessen)
Er was op zich geen reden om een statief te gebruiken, maar omdat ik best een beetje heb zitten prutsen met de instellingen, was dat de makkelijkste manier om consistent dezelfde foto te maken.
De instellingen
iso 200
diafragma f2.8 / r 4.0 (Tja, je hebt een DC lens of je hebt geen DC lens)
diafragma prioriteit !
sluitertijd is een gevolg van licht, diafragma en iso en kwam toevallig uit op 1/60
Witbalans ingesteld op "bewolkte dag"
Fotokwaliteit: JPG Fine/Large
Belichtingscompensatie: -0,3
De foto is gemaakt met natuurlijk licht, aangevuld met de lampjes in de kerstboom. Geen flits, geen lampen en zo verder. Er werd correct opgemerkt dat er wel een witte muur voor de bloemen moet staan en die staat er inderdaad. Geen refelectieschermen....
Maar hoe komt het dan dat er zo veel licht in het folie zit? Om de vaas zit geen huishoud folie, maar het soort stijve folie waar bossen bloemen in verpakt zitten. Als je dat verfrommelt, krijg je heel veel vlakken waar licht op kan reflecteren.
Over het diafragma.... Zie verderop, maar r4.0 wil zeggen dat ik de DC optie van de lens heb gebruikt om de DOF naar achteren te verplaatsen ten opzichte van het focuspunt. Het focuspunt is trouwens de onderste van de drie witte bloemen aan de voorkant van de vaas.
Nabewerking
Tja, jullie weten allemaal dat ik niet zo een nabewerker ben. Ik heb dus ook alleen gebruik gemaakt van de opties die Lightroom bied.
- Resize bij export en dan gelijk maar verscherpen voor scherm
- Kwart stop oplichten
- Invullicht 5 punten
(Dat is natuurlijk lekker handig, heft aardig de belichtingscompensatie van -0,3 weer op.)
De opstelling
Ik ben niet zo een tekenaar, dus ik heb er voor gekozen om e.a. maar gewoon met een foto op te lossen.
Deze foto is dus wel genomen met een D300, deze keer voorzien van de Tokina 12-24 f4.0.
Voor jullie informatie, de hond die je ziet liggen, heeft tijdens de echte shoot iets naar links gelegen, dus onder de lichtbaan van de foto... Afstand tussen de bloemen en de camera is ongeveer 2 meter.
Perspectief van de lens
Heel wat mensen hebben gesuggereerd dat de foto gemaakt zou moeten zijn met een 50 mm. Er zijn zelfs wel suggesties gedaan dat e.a. nog een flink stuk korter zou moeten zijn. Zeker omdat de algemene consensus toch wel was dat ik bezig ben geweest met een crop camera. Daarom heb ik vandaag nog een paar foto's gemaakt. Toch leuk om een arsenaal prime's uit de kast te kunnen trekken.
Om mezelf het leven niet te moeilijk te maken, heb ik onderstaande foto's allemaal geschoten op f4.0. Dat betekent dat de bokeh inderdaad niet zo maar te vergelijken is met de foto in de TS.
105 mm f2.0 DC AF-D
 | 85 mm f1.8 AF-D
 |
50 mm f1.4 AF-D
 | 24 mm f2.8 AF-D
 |
Als ik het zo bekijk, denk ik dat het onderwerp in de originele foto een fractie meer naar links stond.
Het verschil in perspectief tussen de 105 mm en 50 mm vind ik trouwens wel erg opvallend. Als je de originele foto vergelijkt met die van de 105, zie je dat de bloemen en de flessen ongeveer even hoog zijn.
Bokeh en de 105mm DC lens
Wat mij is opgevallen toen ik met deze lens aan het spelen was, is dat de bokeh van deze lens ook heel sterk afhankelijk is van de DC instelling die je gebruikt. In zijn algemeenheid is de 105 DC toch al een lens waar de bokeh (voor mij en ik hoop voorlopig) erg onvoorspelbaar is. Wat speelt een (sterke) rol bij de bokeh vorming van deze lens:
- Instelling diafragma
- Instelling Defocus Control
- Afstand tussen onderwerp en achtergrond
- Afstand van fotograaf tot onderwerp
Ik heb in eerste instantie ook meerdere foto's gemaakt, met meerdere DC settings. Ik heb gekozen voor DC 4.0 R, omdat ik daar nog duidelijk zag dat er iets "vreemds" was aan de foto, maar als ik naar een hogere setting ging, dan begon het echt bizar te worden.
In de retry heb ik even de volgende vier foto's gemaakt, zodat jullie ook een idee kunnen krijgen van wat het allemaal inhoud.
DC f0.0
 | DC f2.8
 |
DC f4.0
 | DC f5.6
 |
Afsluiting
Ik wil iedereen die heeft gereageerd heel erg bedanken. Wellicht dat jullie je kunnen voorstellen dat ik zo nu en dan ontzettend heb gelachen om al jullie suggesties. Ik moet zeggen dat ik het jammer vind dat Mux er met zijn wetenschappelijke benadering, toch redelijk ver naast zat. Wat mij betreft toch een flinke lading kudo's voor je dappere poging.
Wat moet ik verder nog zeggen... Oh, ja,
hier heb ik ook nog de originele foto staan, dus zonder enige bewerking, gewoon direct als jpg uit de camera.