Raad de Instellingen : Aflevering #03
Het is alweer een paar weken geleden dat het vorige vraagstuk werd gepost, dus tijd voor een nieuwe!Intro
Het GoT-forum van Tweakers.net is zoals bekend een vrij technisch forum met een boel nerds en te weinig vrouwen. Veel mensen hier in het Fotografie-subforum weten alles van camera's, instellingen, objectieven etc, maar weinig van foto's makenIn dit "Raad de Instellingen"-topic gaan we proberen foto's te ontleden om er zo achter te komen hoe een foto precies tot stand is gekomen. Normaal wil iedereen altijd de EXIF-info zien en het liefst moet er dan ook nog een diagram bij voor de lichtopstelling danwel de omgeving waarin de foto is genomen. Nu gaan we het dus precies andersom doen: Raad de camera, de instellingen van de camera, eventuele andere gebruikte apparatuur (objectief, flitsers) en win eeuwige roem hier op Tweakers!
Het doel
Leren! Leren, leren leren! Het is makkelijk om naar de EXIF info te kijken, maar eigenlijk leer je daar weinig van. Je leert veel meer door goed te kijken naar een foto; waar komt het licht vandaan? Hoe vallen de schaduwen? Zit er veel of juist weinig scherptediepte in een foto? Zie ik vervorming? Etc.Hopelijk ontstaat er onderling een discussie over de foto waardoor iedereen wat van elkaar (en vooral van de foto) leert.
Als jullie er niet uitkomen, dan wordt het eerst maar eens tijd voor hints en zo. Maar uiteindelijk komt natuurlijk het moment dat ik de instellingen wel zal verklappen. Het moment daarvoor heb ik nog niet helemaal scherp. Dat zal ik ook maar af laten hangen van de discussie die er ontstaat.
Historie
Dit topic is een opvolger van: Raad de Instellingen : #01 en Raad de Instellingen: #02Raad de Instellingen : Aflevering #03 - De Foto
(Klikbaar voor een grotere versie)
De openstaande vragen:
- Welke camera is gebruikt- Welke lens is gebruikt
- Wat zijn de instellingen
- Welke overige apparatuur is gebruikt
- Hoeveel paaltjes staan er op de foto
Heb je zelf nog andere vragen? Stel ze vooral!