Het zijn beiden community projects.MewBie schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 09:09:
[...]
Fedora is de Red Hat community versie.
En CentOS is de vrij verkrijgbare versie van RHEL.
Wikipedia: CentOS
Wikipedia: Red Hat
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Het zijn beiden community projects.MewBie schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 09:09:
[...]
Fedora is de Red Hat community versie.
En CentOS is de vrij verkrijgbare versie van RHEL.
Apart! Wellicht ligt het aan de koelprut. En 160€ das idd flink pfoe. Heb zelf omgerekend iets meer dan 70€ betaald voor de 1265L V1.rookie no. 1 schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 17:50:
[...]
Ik heb hem inmiddels boven de 3Ghz zien klokken, dus dat lijkt te werken. Had deze voor rond de €160. Flinke duit, maar ik kan weer even vooruit met deze hardware
[ Voor 9% gewijzigd door Tomba op 28-10-2017 20:53 ]
Lijkt mij niet dat het aan de koelpasta kan liggen. Als het optoeren van de fan gewoon resulteert in lagere temperaturen zou je verwachten dat de warmteoverdracht richting het koelblok prima is.Tomba schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 18:16:
[...]
Apart! Wellicht ligt het aan de koelprut. En 160€ das idd flink pfoe. Heb zelf omgerekend iets meer dan 70€ betaald voor de 1265L V1.
Toch eens kijken of ik nog ergens Arctic Silver heb liggen dan, nu Noctua NH1 gebruikt.
Jij hebt ook de E2 1265L 'V1'?Pyramiden schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 10:33:
[...]
Lijkt mij niet dat het aan de koelpasta kan liggen. Als het optoeren van de fan gewoon resulteert in lagere temperaturen zou je verwachten dat de warmteoverdracht richting het koelblok prima is.
Bij mij werkt die turbo inderdaad ook niet, en komt hij niet boven de 2,4 Ghz.
Mijn v1, met dezelfde HK stempel erop als de jouwe is met Arctic Silver gedaan maar ik heb het ding nooit harder dan 2,4Ghz zien gaan.Tomba schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 11:10:
[...]
Voornaamste reden om niet omhoog te schieten is normaal de temperatuur, vandaar mijn aanname dat het wel eens aan de koelprut kon liggen. Voor de 3470T had ik namelijk wél Arctic Silver gebruikt (en die vloog vrolijk naar 3,2GHz)
Bedankt voor de bevestiging, dan weet ik dat dit het isoef! schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 20:01:
[...]
Mijn v1, met dezelfde HK stempel erop als de jouwe is met Arctic Silver gedaan maar ik heb het ding nooit harder dan 2,4Ghz zien gaan.
hoe zet je zoiets in boost?Tomba schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 17:44:
[...]
Pfoe scheelt toch wel substantieel:
https://browser.geekbench.../4634049?baseline=4632959
Zo te zien doet die V2 wél aan Turbo Boost want scheelt echt fors die Multi Core! (of het is het geheugen)
Wat was je kwijt voor die V2?
There are no secrets, only information you do not yet have
Dat zet je niet in boost, dat regelt de processor zelf. Zie https://www.intel.com/con...rbo-boost-technology.html
Lijkt me op zich logisch, maar het is mogelijk om ook eens te kijken of het uitmaakt als je binnen iLO de 'Power regulator settings' op 'Static high performance mode' zet. Ben benieuwd!Tomba schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 07:44:
[...]
Dat zet je niet in boost, dat regelt de processor zelf. Zie https://www.intel.com/con...rbo-boost-technology.html
RAID-5 sowieso niet, zeker niet met dit soort grote schijven en een matige CPU in de Gen8. Je hebt sowieso 3 harde schijven nodig en de kleinste bepaald de grootte van je array.Pyramiden schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 17:03:
Als de hoeveelheid opslag niet een probleem is, zouden jullie dan voor RAID 1 of voor RAID 5 gaan?
Mijn v1 zag ik net nog naar de 3,1Ghz gaan dus het kan wel. Heb volgens mij de Gen8 Microserver vrij standaard staan en gebruik hem i.c.m. Windows server 2012R2.oef! schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 20:01:
[...]
Mijn v1, met dezelfde HK stempel erop als de jouwe is met Arctic Silver gedaan maar ik heb het ding nooit harder dan 2,4Ghz zien gaan.
[ Voor 53% gewijzigd door WouterG op 30-10-2017 21:57 ]
70MB/s schrijven onder HP ESXi 6.5 na de vib hack binnen verschillende Debian/Windows VM's met de b120i, ESXi heeft geen ondersteuning voor mijn p400. 250MB/s schrijven onder Windows 10 pro (bare metal). Windows getest met de b120i en de p400 met 1gb cache (in gebruik), beide performen gelijk. Dit alles in RAID 10 met WD reds.SAiKO schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 22:38:
Wat halen jullie trouwens van snelheden voor schrijven? Heb nu 1 gen8 met 3x4tb (waarvan 1 parity) die Unraid draait. Nog geen cache disk maar kan er maar met +/- 25MB/s naar schrijven.
Zodra ik de data overgepompt heb, zal ik eens kijken wat voor snelheid ik haal op de andere gen8 met AHCI. Ben benieuwd naar setups met P222 of P420.
Top, dankjewel. Ik heb besloten om het gewoon met RAID-1 te doen. Het overzetten van de data ging best makkelijk.rookie no. 1 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 21:26:
[...]
RAID-5 sowieso niet, zeker niet met dit soort grote schijven en een matige CPU in de Gen8. Je hebt sowieso 3 harde schijven nodig en de kleinste bepaald de grootte van je array.
Met twee schijven wordt het RAID-1, maar met vier schijven kan je weer RAID-10 doen wat veel sneller is.
Maar de regel is: (meerdere) goede backup(s) is belangrijker dan een redundand disk setups.
Ik haal 225MB/s met RAID-1 op mijn P410 onder Windows Server 2016.SAiKO schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 22:38:
Wat halen jullie trouwens van snelheden voor schrijven? Heb nu 1 gen8 met 3x4tb (waarvan 1 parity) die Unraid draait. Nog geen cache disk maar kan er maar met +/- 25MB/s naar schrijven.
Zodra ik de data overgepompt heb, zal ik eens kijken wat voor snelheid ik haal op de andere gen8 met AHCI. Ben benieuwd naar setups met P222 of P420.
Netjes voor zon oude controller. Is neem ik aan met BBWC?Pyramiden schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 11:13:
[...]
Ik haal 225MB/s met RAID-1 op mijn P410 onder Windows Server 2016.
Met de 1GB FBWC.Tomba schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 13:32:
[...]
Netjes voor zon oude controller. Is neem ik aan met BBWC?
Is het een prima server voor.hindrikv schreef op woensdag 1 november 2017 @ 21:55:
Hallo tweakers,
Ik ben al een tijdje opzoek naar een home server.
Nu kwam ik de HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T tegen.
Op deze server wil ik graag een vpn draaien, dowloaden, file sharing met het gezin en misschien wat "kleine" andere programma's draaien.
Zouden jullie mij dan deze server aanraden? Of toch naar iets anders sturen?
Groet,
Had de P400 al FBWC? Dacht dat de P410 de eerste was.
Ja, klopt. Ik heb de P410rippiedoos schreef op donderdag 2 november 2017 @ 08:06:
[...]
Had de P400 al FBWC? Dacht dat de P410 de eerste was.
Beter lezen, haalde 2 posts door elkaar...
Nice, gefeliciteerdDakillerbean schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 22:06:
Zojuist via eBay een E3-1265L besteld. Was in totaal €77,- kwijt. Nu begint dan het lange wachten vanuit China... Maar het heeft geen super haast, de stock CPU kan tot nu toe nog goed aan wat ik er van vraag... 90% van de tijd draait bijna alles idle, alleen mag het streamen met Plex net allemaal iets soepeler. Netwerk technisch en qua geheugen geen last maar bij starten van stream en pauzeren en resumen piekt de XPenology vol naar de 100% CPU die 2vCPU toegekend heeft in Vmware. Om vervolgens op 35% gestaag het filmpje naar RasPlex te duwen. Maar dan moet ik niets doen op mijn andere VM’s.
Heb je van de SSD al een RAID-0 array gemaakt bij de instellingen van de interne RAID-controller?hindrikv schreef op zondag 5 november 2017 @ 18:46:
Trotse eigenaar van een gen 8 sinds gister.
Echter wanneer ik Windows 2016 server wil installeren op een SSD die in slot 1 zit krijg ik een error. Dat Windows geen partitie kan maken. Ik ben al met diskpart bezig geweest maar helaas zonder geluk.
Iemand enig idee wat het probleem kan zijn?
Ja, dat heb ik gedaan!Pyramiden schreef op zondag 5 november 2017 @ 18:56:
[...]
Heb je van de SSD al een RAID-0 array gemaakt bij de instellingen van de interne RAID-controller?
Hier iemand met hetzelfde probleem:hindrikv schreef op zondag 5 november 2017 @ 19:21:
[...]
Ja, dat heb ik gedaan!
Ik probeer nu windows te installeren via ilo. Helaas krijg ik nu deze fout; http://prntscr.com/h6l6l9
Hmm, na de zoveelste poging kan ik eindelijk nu op next drukken in de installatie!Pyramiden schreef op zondag 5 november 2017 @ 20:02:
[...]
Hier iemand met hetzelfde probleem:
https://www.hardwareluxx....icroserver-963207-13.html
Maar mijn Duits is niet zo fantastisch...
Hoe probeer je hem te installeren? Gewoon door een disk te booten of via intelligent provisioning?
Ik kan mij herinneren dat ik zelf problemen had omdat de ISO te groot was voor FAT/FAT32...
Top! Goed om te horen! Je gaat nog veel plezier aan je microserver beleven!hindrikv schreef op zondag 5 november 2017 @ 20:31:
[...]
Hmm, na de zoveelste poging kan ik eindelijk nu op next drukken in de installatie!
Wat ik nu fout heb gedaan is mij niet duidelijk, maar het werkt
Bedankt voor het meedenken Pyramiden
Wauw, ga ik dan ook nog eens testen dan binnenkortPyramiden schreef op zondag 5 november 2017 @ 20:49:
[...]
Top! Goed om te horen! Je gaat nog veel plezier aan je microserver beleven!
Trouwens, over die discussie van een tijdje terug:
Het klopt inderdaad dat ls je de server binnen iLO op "High Performace" zet, de Intel boost wel werkt op de E3-1265L!
[afbeelding]
Bedankt!tjorni schreef op woensdag 8 november 2017 @ 09:11:
Ter info: hier een Geekbench4 vergelijking tussen de stock G1610T uit mijn recent aangeschafte Microserver Gen8 en een Xeon E3-1220L (v1). Het geheugen is 1333mhz ECC/unbuffered dat ik nog had liggen, en gelukkig prima werkt.
https://browser.geekbench.../4592222?baseline=4593548
De machine draait als een zonnetje met OMV en een rits docker containers. Heerlijk apparaat, had ik jaren eerder moeten aanschaffen!
Ziet er goed uit! Kan nu al niet wachten tot mijn E3-1265L binnen is, volgens mij wordt het dan NOG meer genieten van mijn Gen8tjorni schreef op woensdag 8 november 2017 @ 09:11:
Ter info: hier een Geekbench4 vergelijking tussen de stock G1610T uit mijn recent aangeschafte Microserver Gen8 en een Xeon E3-1220L (v1). Het geheugen is 1333mhz ECC/unbuffered dat ik nog had liggen, en gelukkig prima werkt.
https://browser.geekbench.../4592222?baseline=4593548
De machine draait als een zonnetje met OMV en een rits docker containers. Heerlijk apparaat, had ik jaren eerder moeten aanschaffen!
[ Voor 37% gewijzigd door Thijs_Rallye op 09-11-2017 21:48 . Reden: nog wat toegevoegd/toegelicht ]
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Waarom niet? Als je hem eerst netjes afsluit, kan een poosje later de stroom er toch veilig af?Taro schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 08:57:
Ik wil niet met tijdschakelaars aan de slag om de stroom er extern af te halen, dat lijkt me niet bevorderlijk voor de hardware.
Klopt, dat is ook nog een goede optie, maar dan zit ik dus wel weer met een extern power iets. Op zich geen groot probleem, maar liever niet. Het kan dus niet standaard via de BIOS?dragon2 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 09:31:
[...]
Waarom niet? Als je hem eerst netjes afsluit, kan een poosje later de stroom er toch veilig af?
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Heb zo even geen idee of de Gen10 dit kan, maar als je router WOL ondersteunt kun je wellicht daar iets mee? Mijn Asus RT-N18U van 6 tientjes ondersteunt dit wel en kan gescheduled, dus datkan ook nog een optie zijn. Werkt iig prima met mijn Gen8. Die start om 23.00 met zijn backup, en wordt daarna netjes afgesloten. Om 6.00 krijgt hij een WOL en gaat het spul weer aan. Het zijn maar een paar uurtjes maargoed, iedere stroombesparing is er 1Taro schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 09:35:
[...]
Klopt, dat is ook nog een goede optie, maar dan zit ik dus wel weer met een extern power iets. Op zich geen groot probleem, maar liever niet. Het kan dus niet standaard via de BIOS?
Zelf draai ik nextcloud, nzbget, radarr & sonarr, plex en spotweb qua cpu gaat dat wel goed, ik heb er wel 12gb ram in zitten.goosse schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 18:54:
Hallo tweakers,
Vraag ik wil (weer) een server thuis neerzetten nadat ik dat in het verleden met veel plezier heb gehad zowel met OpenBSD als met Ubuntu linux. Ik wil een aantal zaken op de server waardoor de standaard NAS altijd niet voldoet en daarom weer het idee om zelf een server neer te zetten die het volgende moet kunnen:
* File sharing
* Own cloud of iets dergelijks
* Mail server
* plex server
* Roon labs core
* VPN server
Op bol.com (sorry) zie ik deze staan HP ProLiant MicroServer Gen8 G1610T voor 259 euro. Enige dat mist is de hd daar wil ik in eerste instantie een 256 SSD schijf in zetten en dan daarna gaan uitbreiden.
In eerste instantie wil ik met de 4 gb ram draaien en de standaard processor en die later uitbreiden/upgraden.
Vraag is van mijn kant is dit een optie om dat met deze server te gaan doen of zie ik wat over het hoofd?
Ben ook nog aan het denken welk OS erop moet tips daarvoor zijn ook welkom zolang het maar geen windows is
De Gen8 leent zich hier prima voor, zij het wel dat je met de standaard 4Gb. geheugen snel klaar bent als je wil gaan virtualiseren. Ben zelf ook zo begonnen, maar na 2 VM’s binnen ESXi met eigenlijk alleen Win10 en Xpenology/Plex was die 4Gb al te weinig. Dus na 2 dagen er 8Gb bijgeprikt. Had nog een 128gb SSD en 1 TB WD green liggen, werkt voor nu prima.goosse schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 18:54:
Hallo tweakers,
Vraag ik wil (weer) een server thuis neerzetten nadat ik dat in het verleden met veel plezier heb gehad zowel met OpenBSD als met Ubuntu linux. Ik wil een aantal zaken op de server waardoor de standaard NAS altijd niet voldoet en daarom weer het idee om zelf een server neer te zetten die het volgende moet kunnen:
* File sharing
* Mail server
* plex server
* Roon labs core
* VPN server
Op bol.com (sorry) zie ik deze staan HP ProLiant MicroServer Gen8 G1610T voor 259 euro. Enige dat mist is de hd daar wil ik in eerste instantie een 256 SSD schijf in zetten en dan daarna gaan uitbreiden.
In eerste instantie wil ik met de 4 gb ram draaien en de standaard processor en die later uitbreiden/upgraden.
Vraag is van mijn kant is dit een optie om dat met deze server te gaan doen of zie ik wat over het hoofd?
Ben ook nog aan het denken welk OS erop moet tips daarvoor zijn ook welkom zolang het maar geen windows is
FreeNAS.goosse schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 18:54:
Hallo tweakers,
* File sharing
* Mail server
* plex server
* Roon labs core
* VPN server
[ Voor 6% gewijzigd door unezra op 10-11-2017 21:51 ]
[ Voor 4% gewijzigd door Cave_Boy op 11-11-2017 11:06 ]
Ik zou de HP Gen8 kopen als je iets meer power wilt. Van de Gen8 kun je namelijk de CPU vervangen voor een sneller model.Cave_Boy schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 11:04:
Extra note: Ik heb een bon die aan het verlopen is (eind deze maand) van 75 euro. Hierdoor dacht ik om direct de HP Gen 10 te nemen in plaats van de gen 8 (even wat nieuwer ook).
[ Voor 4% gewijzigd door Pyramiden op 11-11-2017 19:28 ]
Ik heb hem bij deze seller gekocht:Cave_Boy schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 20:02:
Het is echt testen en blijft eigenlijk intern. Hooguit enkele kijk bezoekers via een VPN.
Als ik op Ebay naar de Xeon cpu kijk dan ben je daar ook vrij snel 240 euro voor kwijt. Ik zal wel verkeerd kijken vermoed ik. Als die Xeon echt goedkoop is dan is de Gen een prima opttie
Bedankt voor het linkje..Pyramiden schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 20:21:
[...]
Ik heb hem bij deze seller gekocht:
https://www.ebay.ie/itm/W...ksid=p2057872.m2749.l2649
Verder staan er ook nog een hoop op:
https://www.ebay.ie/sch/i...S0&_nkw=e3-1265l&_sacat=0
Afgezien van het feit dat het niet handig is om vanaf een schijf uit één van de bays te booten maar vanaf bijvoorbeeld een SSD aangesloten op de SATA 5 aansluiting rechtstreeks op het MB zal de bootinstelling niet in orde zijn. En wat voor software wil je eigenlijk draaien?asvogel schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 20:48:
Ik heb net een Gen10 gekocht. Voorkant opengemaakt, oude disk uit oude Linux-server erin geprikt, power aan, en dan krijg ik alleen zo'n groene rechthoek op mijn scherm, met rechtsonder code 92. Zonder HD komt er wel wat BIOS-tekst op het scherm. Andere HD (ook oud): Zelfde probleem.
Doe ik iets doms? Moet ik eerst zonder HD iets in de BIOS instellen ter voorbereiding? Of heb ik gewoon een crappy exemplaar?
Disks wel in het BIOS in straight AHCI mode gezet?asvogel schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 20:48:
Ik heb net een Gen10 gekocht. Voorkant opengemaakt, oude disk uit oude Linux-server erin geprikt, power aan, en dan krijg ik alleen zo'n groene rechthoek op mijn scherm, met rechtsonder code 92. Zonder HD komt er wel wat BIOS-tekst op het scherm. Andere HD (ook oud): Zelfde probleem.
Doe ik iets doms? Moet ik eerst zonder HD iets in de BIOS instellen ter voorbereiding? Of heb ik gewoon een crappy exemplaar?
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Voor de SSD heb je een 4 pins floppy naar SATA kabel nodig voor ongeveer 3 euro te verkrijgen. De aan te sluiten kabel voor de ssd ligt al netjes klaar in de Gen 10.Taro schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 21:08:
Ik krijg eind komende week een Gen10 binnen en heb een SSD besteld. Ik probeer te achterhalen wat er wel of niet bij de Gen10 wordt meegeleverd, maar zo te zien geen SATA 3 kabels en geen SSD power cable.
Ik ga er van uit dat de 4 x 3,5" inch schijven net als bij een Synology NAS gewoon in de bay geklikt kunnen worden en dat die ze van SATA3 en power voorziet, correct? Voor de SSD moet ik dan dus nog een SATA3 en Power cable bestellen? De SATA3 kabel komt wel goed, maar welke power cable moet ik dan bestellen? Aan de SSD kant weet ik dat uiteraard, maar het is even onduidelijk hoe de aansluiting op het moederbord eruit ziet.
Ok, dus alleen bijvoorbeeld https://www.onlinekabelsh...floppy-m-kabel-0-15-meter voor de voeding (15cm voldoende?) en verder niets voor SATA (data dus) bestellen?Wouter02 schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 21:15:
[...]
Voor de SSD heb je een 4 pins floppy naar SATA kabel nodig voor ongeveer 3 euro te verkrijgen. De aan te sluiten kabel voor de ssd ligt al netjes klaar in de Gen 10.
[ Voor 28% gewijzigd door MewBie op 11-11-2017 21:22 ]
*beeeeep*
Bedankt, maar die is voor zover ik kan zien nergens op voorraad?MewBie schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 21:20:
Sata kabel moet je ook bestellen.
Je kunt ook de kant en klare HPE kit bestellen, krijg je er ook een mounting bracket bij.
Part nr is 870212-B21
Ja, klopt ongeveer. Om van de 5e bay gebruik te maken voor de SSD (bovenin) heb je nog wat kabels nodig.Cave_Boy schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 20:34:
[...]
Bedankt voor het linkje..
Dan kom ik voor een Gen 8 op
De Gen 8 zelf:: 220 euro
De andere CPU: 80 euro
Wat meer RAM: 150 euro? (16GB)
Totaal: 450 euro en moet nog 2x een harde schijf bij van 2TB (wil die maxtor )
Geschat komt dus rond de 650 euro.
Klopt mijn lijstje nu ongeveer? Ik heb al een SSD van 120 GB en die wil ik eigenlijk als bootschijf maken (moet geloof ik helemaal bovenin?)
Dat is iets wat je voor je zelf moet bepalen.Taro schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 21:32:
[...]
Bedankt, maar die is voor zover ik kan zien nergens op voorraad?
Ik heb al een bracket en SATA3 data kabel in mijn winkelwagen zitten, dat lijkt ook goedkoper dan de HP kit. Die voedingskabel is ook nog wel te overzien. Samen is het ook goedkoper dan die kit, mits ik in 1x de juiste producten bestel.
*beeeeep*
Standaard 8 GB ipv 4 GB RAM, ongeveer vergelijkbare prijs en nieuwer product, waardoor hopelijk een en ander beter werkt en langer ondersteund wordt.Cave_Boy schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 21:35:
@Taro Wat heeft voor jou de keuze doen maken voor een Gen 10 in plaats van een Gen 8?
Ik heb geen SSD liggen, maar wel nog deze HD. Er zijn natuurlijk betere oplossingen, maar die kosten meer geld... Ik ga gewoon Linux draaien. Of beter gezegd: Ik wil gewoon Linux blijven draaien: HDs uit oude server, in nieuwe server, booten, klaar. Althans, dat is de theorieWouter02 schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 20:56:
[...]
Afgezien van het feit dat het niet handig is om vanaf een schijf uit één van de bays te booten maar vanaf bijvoorbeeld een SSD aangesloten op de SATA 5 aansluiting rechtstreeks op het MB zal de bootinstelling niet in orde zijn. En wat voor software wil je eigenlijk draaien?
Dat zou kunnen. Ik ben niet in het BIOS geweest - mijn oude keyboard blijkt PS2 te zijn en ik heb even geen USB keyboard liggen. Maar dat zal ik zeker controleren na het weekend. Het verbaast me alleen wel dat je helemaal geen BIOS-meldingen ziet als ik er een HD in heb zitten.unezra schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 20:56:
[...]
Disks wel in het BIOS in straight AHCI mode gezet?
Weet niet wat de default is, als dat RAID is snap ik dat het niet boot.
Raar, ik zie rechtsonder toch '92' staan... Is het dan een ander soort code?MewBie schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 21:06:
Code 92 is trouwens geen geldige error code.
Zie dit HPE document voor alle codes:
https://support.hpe.com/h...c/display?docId=c05362118
[ Voor 34% gewijzigd door MewBie op 11-11-2017 21:51 ]
*beeeeep*
Zonder HD gebeurt dat wel, maar met HD niet. Al moet ik misschien nog langer wachtenMewBie schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 21:50:
Dat is geen error code volgens mij. Wat je nu ziet is gewoon het POST scherm. Probeer eens op Del of F2 te drukken.
Na een tijdje zou dit scherm moeten verdwijnen en een console zichtbaar worden als je niks hebt om van op te starten.
Nee, dat PS2 keyboard gaat niet werken. Maar zonder keyboard en zonder HDs krijg ik linksboven wel BIOS berichten te zien, dus ik maak me wat zorgen.Wouter02 schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 22:02:
Ik denk dat je oude ps2 keyboard niet werkt op de Gen 10 en daardoor niet de BIOS opties links bovenin te zien zijn. Een USB keyboard zal denk ik wel werken.
Ah, ik dacht dat je een Gen8 fanboy was die mij probeerde na te laten denken over mijn mogelijke verkeerde Gen10 aankoopCave_Boy schreef op zondag 12 november 2017 @ 07:39:
@Taro dat der van nieuwer had ik eigenlijk ook in mijn hoofd. Nadeel is dat de cpu zoveel zwakker is dan gedacht. De Passmark met een X3421 ( quad core versie) scoort net over de 5 duizend. Is geen whopping 6 duizend met een Xeon cpu maar ook ook verwacht dat deze langer support krijgt en het is ook wat nieuwer. Zit nu te kijken wat de minimale prijs voor een model met X3421 is. Er zit jammer genoeg volgens mij een behoorlijk gat tussen.
Firmware updates zijn een uitdaging bij HP. Volgens mij kun je die alleen krijgen als je een actief support contract hebt. Alleen dan kun je de zgn. SPP (Support Pack for Proliant Servers) downloaden.Taro schreef op zondag 12 november 2017 @ 10:12:
[...]
Firmware updates en support vind ik belangrijker dan een CPU kunnen vervangen. Ik heb namelijk ook over een zelfbouw PC nagedacht met MSI ECO moederbord, Pentium/i3, etc. om juist die vrijheid te hebben, maar, dan wordt het doel van deze aankoop weer wazig. Daarom voor een Gen10 gegaan, puur als NAS.
Mooi doelstelling. Heb nu nog een echte nas van Netgear. Die is inmiddels bejaard maar bijft super werken. Een tijdje terug kreeg zelfs die nog een update. Het schijnt zelfs dat deze nu ook 4TB schijven aankan. (heb 2x 2TB). Maar de snelheid van doorvoer wordt nu wel vaker geconstateerd en wil dus een vervanger van de hoofdopslag.Taro schreef op zondag 12 november 2017 @ 10:12:
[...]
Ah, ik dacht dat je een Gen8 fanboy was die mij probeerde na te laten denken over mijn mogelijke verkeerde Gen10 aankoopJe zou namelijk niet de eerste zijn...
Ik gebruik hem echt puur als netwerkshare, SABNZBD host en FTP server. Af en toe een cryptowallet erop. Verdere performance maakt mij niet uit, daar heb ik nog gewone computers/laptops en een NUC voor.
Firmware updates en support vind ik belangrijker dan een CPU kunnen vervangen. Ik heb namelijk ook over een zelfbouw PC nagedacht met MSI ECO moederbord, Pentium/i3, etc. om juist die vrijheid te hebben, maar, dan wordt het doel van deze aankoop weer wazig. Daarom voor een Gen10 gegaan, puur als NAS.
Zo stond ik er 4-5 jaar geleden ook in toen ik mijn vorige NAS kocht. Toen heb ik besloten een externe VPS/VM af te nemen voor mijn websites en die van een aantal klanten. Dat zijn inmiddels >30 websites, die zou ik tegenwoordig niet meer thuis willen hosten, ook omdat je niet 100% op je ISP kunt vertrouwenCave_Boy schreef op zondag 12 november 2017 @ 11:15:
[...]
Mijn idee was om ook direct enkele test websites te doen. Maar ik begin hier steeds meer over te twijfelen. De Quadcore versie zou geschikt zijn maar omdat deze zoveel duurder is .. is het goedkoper om hosting pakket voor de komende 4 jaar te kopen.
Waarom niet de Microserver als pure NAS met daarvoor een hypervisor waar je alle servertaken op doet? Ik vind dat zelf nog altijd de beste oplossing. Geen alles-in-een toverdoos, maar een NAS die enkel als NAS dient en verder niet zo veel doet.Cave_Boy schreef op zondag 12 november 2017 @ 11:15:
[...]
Mijn idee was om ook direct enkele test websites te doen. Maar ik begin hier steeds meer over te twijfelen. De Quadcore versie zou geschikt zijn maar omdat deze zoveel duurder is .. is het goedkoper om hosting pakket voor de komende 4 jaar te kopen.
Dit deed ik vroeger ook en en ik denk dat ik dat nu weer ga doen. De gedachten gang was de ruimte en stroombesparing.unezra schreef op zondag 12 november 2017 @ 11:20:
[...]
Waarom niet de Microserver als pure NAS met daarvoor een hypervisor waar je alle servertaken op doet? Ik vind dat zelf nog altijd de beste oplossing. Geen alles-in-een toverdoos, maar een NAS die enkel als NAS dient en verder niet zo veel doet.
Nu los ik het nog op met een paar (2) Microservers d'r voor, die wil ik vervangen door 1 machientje die wat krachtiger is dan de 2 Microservers samen én meer geheugen heeft. (64G of meer is overkill, maar fijn) Oh, en zuiniger is.
Dus ik ga me maar weer eens hier verdiepen:
Het grote zuinige server topic - deel 2
Qua ruimte valt het heel erg mee. Als geld geen probleem is:Cave_Boy schreef op zondag 12 november 2017 @ 11:31:
[...]
Dit deed ik vroeger ook en en ik denk dat ik dat nu weer ga doen. De gedachten gang was de ruimte en stroombesparing.
Mooi dat het gelukt is!asvogel schreef op maandag 13 november 2017 @ 22:38:
Vandaag een USB keyboard eraan gehangen, en vervolgens lukte alles wel. Na het verwijderen van het keyboard start de boel ook gewoon op. Blijkbaar zat er een bitje in de weg - vaag!
Inderdaad disks uit de oude server hierin gezet, opgestart en gaan. Een paar edits vanwege andere netwerk-interface-namen, maar verder draait alles gewoon door. Op zulke momenten is Linux toch wel erg fijn...
Nou heb dit ook getest, maar het lijkt bij mij weinig effect te geven, processor gaat heel af en toe even naar 2,7GHz (en 1x naar 3,1GHz) maar klokt dan snel weer terug. Tevens downclocked hij niet meer naar 1,6GHZ. Heb hem dus maar weer op OS Control Mode gezetPyramiden schreef op zondag 5 november 2017 @ 20:49:
[...]
Top! Goed om te horen! Je gaat nog veel plezier aan je microserver beleven!
Trouwens, over die discussie van een tijdje terug:
Het klopt inderdaad dat ls je de server binnen iLO op "High Performace" zet, de Intel boost wel werkt op de E3-1265L!
[afbeelding]
Even een vraagje: Is dit ook die SR0G0 stepping "preproductie" versie die je zo veel op Ebay ziet? Ik ben een beetje huiverig om zo'n ding te kopen maar ze zijn veel goedkoper dan de gewoneDakillerbean schreef op donderdag 16 november 2017 @ 18:49:
Zo... weer even een update van mijn kant. Vanmiddag de Xeon E3-1265L mogen ontvangen en geinstalleerd met de koelpasta die erbij geleverd is. Idle blijft hij net zoals de Celeron op 40 graden, en bij full load piekt hij naar 62 graden maar hoger komt hij niet. Dus vind het een dikke prima zo!
[...]
Het zou me niets verbazen als dit er ook zo eentje is, heb er eerlijk gezegd niet op geletGekkePrutser schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 10:40:
[...]
Even een vraagje: Is dit ook die SR0G0 stepping "preproductie" versie die je zo veel op Ebay ziet? Ik ben een beetje huiverig om zo'n ding te kopen maar ze zijn veel goedkoper dan de gewone
*beeeeep*
Thx, maar dat is 8 GB DDR3L en 16 GB DDR4, ik zoek 8 GB DDR 4.MewBie schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 17:51:
pricewatch: HPE 862974-B21
en
pricewatch: HPE 862976-B21
zijn volgens de documentatie de originele spares.
*beeeeep*
Ah, ik zie het, bedankt!MewBie schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 18:50:
De pricewatch is fout. Als je bij de winkels kijkt is het 8GB DDR4.
Je kunt toch de firmware downloaden en via windows installeren? (alleen het verkrijgen van de firmware is wat ingewikkeld via HP)Taro schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 17:06:
Ik heb eergisteren mijn Gen10 binnengekregen en voor <10 Euro een SATA/Power/SSD->HDD houder erbij besteld en alles nu inmiddels werkend met Win10 Pro.
Ik loop echter tegen 2 dingen aan:Ik hoop dat iemand mij kan vertellen welk station ik moet aanspreken ivm linker USB op de voorkant met UEFI shell voor de BIOS update en of ik het juiste geheugen heb geselecteerd, of waar ik 1x8GB van het juiste geheugen bij kan bestellen.
- Ik wil een firmware upgrade uitvoeren, via USB. Maar als ik UEFI boot kies, zie ik via map -r -b alle mogelijk devices, maar geen enkele ervan lijkt mijn USB stick te zijn. De enige die wat toont is fs0:, maar dat is de UEFI boot van mijn SSD, daar zit geen schijfletter aan verbonden en kan ik dus ook geen .rom bestand op plaatsen. Ik heb ze nu allemaal geprobeerd en "ls" geeft geen resultaat op fs0: na.
Wie kan mij vertellen hoe ik bij de linker USB op de voorkant kan komen?- Ik wil 8 GB RAM toevoegen. Er zit standaard al 8 GB in, maar, ik wil Dual channel en meer geheugen beschikbaar hebben. Exact hetzelfde geheugen vinden is echter erg lastig. Wat er op staat is: 8GB 1RX8 PC4-2400T-ED1-11 / DPAHHNJ012 / MTA9ASF1G72AZ-2G3B1ZI. Dit geheugen kan ik nergens vinden. En wat er op lijkt is >260 Euro per 8 GB. Ik zit er dus over te denken om dit geheugen te verwijderen, verkopen en 2x8GB aan te schaffen uit de volgende lijst: categorie: Geheugen intern
De firmware heb ik al gedownload, maar een tool om de .rom via Windows te installeren kan ik nergens vinden?Wouter02 schreef op maandag 20 november 2017 @ 21:46:
[...]
Je kunt toch de firmware downloaden en via windows installeren? (alleen het verkrijgen van de firmware is wat ingewikkeld via HP)
Ah, stom. Die map over het hoofd gezien, inmiddels gelukt, thx!Wouter02 schreef op maandag 20 november 2017 @ 22:00:
Double click "Win" folder to go into the folder.
Double click "BIOS.BAT" to execute the system BIOS update.
After the process complete, power cycle your system for BIOS update to take effect.
[ Voor 4% gewijzigd door oef! op 21-11-2017 16:35 ]
Klopt helemaal: Maar de voedingen geven alleen geluid als er veel stroom word gevraagd EN er veel hitte vrij komt.oef! schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 16:33:
@H00GiE
In deze draad refereerde je aan een voeding voor een ML310. Afgaande op HP en Google, kom ik dan bij dit ding uit.
Hebben we het dan over hetzelfde? Ik ben niet bij het systeem maar ik kan met voorstellen dat dit niet zomaar in een ML10v2 past. (en het ziet eruit als iets dat een bak herrie gaat maken)
[ Voor 7% gewijzigd door H00GiE op 21-11-2017 17:44 . Reden: PCIe 2.0 16x? ]
"Wat gebeurt er als ik ook dit knopje dr...."
Ik heb het bekeken met GPU-Z, Het is 8x pci-e 3.0 onder load, bij geen load geeft GPU-Z 1.1 weer.H00GiE schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 17:35:
[...]
Deze geeft aan dat de kaart in een PCIe 2.0 16x slot zit.. (ik weet niet wat ik moet geloven maar 't zou qua bandwidth kunnen...)
GPU-Z heeft volgens mij waanideën:oef! schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 18:23:
[...]
Ik heb het bekeken met GPU-Z, Het is 8x pci-e 3.0 onder load, bij geen load geeft GPU-Z 1.1 weer.
De info over de performance van 8x vs 16x heb ik hier vandaan, voor een GTX 1070 maakt het niet uit dus ik verwacht niet dat een lager model er hinder van ondervindt.
"Wat gebeurt er als ik ook dit knopje dr...."
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq