Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 15:13
Ai, dat was vast zweten. Het vervangen is overigens geen rocket science, maar je moet er rustig de tijd voor nemen, opletten en vooraf even over nadenken en niet te vergeten: Ontladen!

/edit: en een erwt koelpasta is ook echt teveel natuurlijk. Een klein drupje wordt al helemaal verdeeld tussen het koelblok en de CPU. Daarna gewoon tijdje de temperatuur in de gaten houden om te weten of het goed is gegaan :)

[ Voor 38% gewijzigd door rookie no. 1 op 12-10-2017 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiKO
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-05-2024

SAiKO

Grote Smurf

zeroday schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 15:43:
[...]

ik heb er 4
3x met OpenMediaVault als NAS
1x Esxi met Linux installaties en 1x Wintendo 10
Dat draait .. en lekker stabiel .. ik hoef even niet anders (nadat ik de CPU heb geupgraded)
Probeer het nog even bij één te houden :9

Zou ik de onboard op AHCI zetten en daar één/twee SSD's aan hangen voor de VM's in ESXI? En dan een P222 met 4x4TB Raid 5 met passthrough naar Openmediavault als NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:59

zeroday

There is no alternative!

SAiKO schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 02:58:
[...]

Probeer het nog even bij één te houden :9

Zou ik de onboard op AHCI zetten en daar één/twee SSD's aan hangen voor de VM's in ESXI? En dan een P222 met 4x4TB Raid 5 met passthrough naar Openmediavault als NAS?
ik ben heel erg tegen systemen waarvan het nas systeem in een exsi omgeving zit. Vertel me niet waarom wellicht omdat ik ooit nasjes ontwikkelde ;)

Dus hierin ben ik een slecht raadgever. Maar er zijn er volgens mij hier wel een paar die bijvoorbeeld een NAS systeem in esxi hebben draaien (veelal geen OMV)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

rookie no. 1 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 11:29:
/edit: en een erwt koelpasta is ook echt teveel natuurlijk. Een klein drupje wordt al helemaal verdeeld tussen het koelblok en de CPU. Daarna gewoon tijdje de temperatuur in de gaten houden om te weten of het goed is gegaan :)
Ik heb een week of 2 geleden een nieuwe PC gebouwd voor mezelf. Ook voor het eerst in jaren koelpasta moeten aanbrengen. Dat vond ik een van de meest spannende onderdelen want "hoe veel pasta moet er op". Een erwt zegt inderdaad heel weinig en toen ik dat er op had zitten, heb ik de helft er maar weer af gehaald omdat het zo'n grote klodder was. Toen gegokt dat het goed was en de CPU er op geplakt.

De ellende is dat je pas als je je CPU er af haalt weet of je er ooit de juiste hoeveelheid op hebt gedaan. :)
zeroday schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 07:31:
[...]
ik ben heel erg tegen systemen waarvan het nas systeem in een exsi omgeving zit. Vertel me niet waarom wellicht omdat ik ooit nasjes ontwikkelde ;)
Eens.
Er is maar 1 reden om een NAS te combineren met een hypervisor: Het is goedkoop.

Je hebt maar 1x de hardware nodig, 1x de stroom, etc.

Ik weet wel dat het in bedrijfsomgevingen vaak soortgelijk maar anders word gedaan. De data staat op het SAN en word via een virtuele machine (die fysiek op andere servers draait) aan de clients ontsloten.

Die setup snap ik, omdat niet ieder SAN dingen als CIFS snapt en er in (grotere) omgevingen genoeg redenen zijn om je SAN niet direct CIFS te willen laten praten.

Los van zulke grotere setups en zeker voor thuisgebruik:
- Laat je NAS lekker CIFS, NFS, etc, doen
- Koop een goedkope server als hypervisor en draai daar andere taken op (maar geen NAS)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:15
Hoe zit het nou met de standaard RAID controller in de Gen10 Microserver? Ik wil Windows server installeren en 2x een mirror maken. 1x operating system en 1x data.
De server wordt een domain controller + file share met een stuk of 4 desktops die ermee verbinden en dat is het. Erg lage workload voor een specifiek project in een afgeschermde omgeving.
Ik wil best een extra RAID controller bestellen maar als de onboard chip kan wat ik nodig heb dan vind ik het ook prima.
De data sheet zegt:
Embedded Storage Controller Marvell 88SE9230 PCIe to SATA 6Gb/s Controller
NOTE: Supports RAID 0/1/10 only. No FBWC support
Dat klinkt prima voor mij maar wat is de beperking? En is dit een controller die ik direct tijdens het booten kan benaderen zoals een "normale" raid controller?

no animals were harmed during the production of this message

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-09 13:49

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Vraagje...
Ik heb 2 Gen8 G1610T microservers.

Nu heb ik getracht de SSD van de een te clonen naar de andere, maar dan wil ie dus niet opstarten.
die 120i raid geeft problemen.
Nu wil ik m bij beide uit zetten en naar AHCI gaan.
Maar nu start ie tot het windows logo (Win 7 Ult x64) en krijg daarna een BSOD en een herstart.

Automatisch opstart reparatie failed ook.
Iemand een tip hoe ik het systeem weer werkende krijg via AHCI zonder een herinstallatie?

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 12:11
heeft er hier al iemand de G1610T vervangen met een i3-3220T?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikkeraap
  • Laatst online: 06-09 21:09
Wel met een i5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fordrwd4ever
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 16:46

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

Meeste i3 cpu's werken wel,heb zelf een i3 2130 in m'n Gen 8 gehad.
(Nu geüpgraded naar Xeon 1265L)
Deze gaat nu dus in m'n 2e gen8 😋

[ Voor 17% gewijzigd door fordrwd4ever op 13-10-2017 18:26 ]

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiKO

SAiKO

Grote Smurf

HellStorm666 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:25:
Vraagje...
Ik heb 2 Gen8 G1610T microservers.

Nu heb ik getracht de SSD van de een te clonen naar de andere, maar dan wil ie dus niet opstarten.
die 120i raid geeft problemen.
Nu wil ik m bij beide uit zetten en naar AHCI gaan.
Maar nu start ie tot het windows logo (Win 7 Ult x64) en krijg daarna een BSOD en een herstart.

Automatisch opstart reparatie failed ook.
Iemand een tip hoe ik het systeem weer werkende krijg via AHCI zonder een herinstallatie?
Hoe heb je gecloned? Ik clone altijd met CloneZilla en heb eigenlijk nooit problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:00

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

oef! schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 22:49:
Vandaag is ook mijn Xeon E3-1265L 2.4 GHz (Schrödingers CPU) uit China binnengekomen. Daar gekocht voor $80,-

Het inbouwen was kortstondig een drama :| In de eerste instantie zette ik het koelblok er verkeerd op, toen ik het ding eraf tilde kwam er wat koelpasta (een erwtje gebruikt) over de randen van de processor. Toen ik dat probeerde te verwijderen verboog er een pinnetje van de socket (insert 1 à 2 krachttermen).

Na een milde hartaanval, opgevolgd door een kortstondige depressie en uiteindelijke berusting, afgetopt met wat gepiel op de kwart milimeter toch uiteindelijk maar weer de hele zaak in elkaar gezet - en wonder-o-wonder, alles werkt zo te zien nog goed.(Dit was overigens de tigste cpu die ik wisselde, ik heb dit nog nooit zo grandioos verkloot)

Ik heb ook maar even een fonky benchmark gedraaid voor de liefhebber. Onder deze link vind je een
vergelijking van de G1610T en de E3 1265L.

Edit: CPU-Z gaat volledig mee met Schrödinger, de naam is 1260L maar de specificatie is 1265L. Ik vind het allemaal wat fishy maar van de andere kant kan ik goed leven met een performance toename van 50% op single core en 75% op multicore.
Voor sh.ts and giggles heb ik m ook gerund op mijn Core i5-3470T:
https://browser.geekbench.../4491744?baseline=4433170 (vs G1610T)
https://browser.geekbench.../4491744?baseline=4434575 (vs E3-1265L)

@oef! het valt me op dat jouw Memory trager draait dan dat van mij. (792MHz vs 657MHz)

Ah, hierom dus:

E3-1265L; Up to dual channel DDR3-1333
Core i5-3470T: Up to dual channel DDR3-1600

[ Voor 5% gewijzigd door Tomba op 16-10-2017 15:29 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oef!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
rookie no. 1 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 11:29:
Ai, dat was vast zweten. Het vervangen is overigens geen rocket science, maar je moet er rustig de tijd voor nemen, opletten en vooraf even over nadenken en niet te vergeten: Ontladen!

Gisteren even met handbrake een filmje geconverteerd waarbij alle kernen ongeveer 20 minuten op 100% stonden te stampen. De top lag op 58 graden, acceptabel dus. Het systeem wordt normaal niet noemenswaardig belast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oef!
  • Niet online
Voor de liefhebber die graag pfSense wil draaien op zijn Gen8: in de V&A staat een i5-3470t voor 50 piek: V&A aangeboden: Intel Core i5-3470 T

Overigens niet mijn advertentie en ik ken de persoon ook niet. Je kunt de benchmarks zien in de post van Tomba hierboven.

pfSense omdat toekomstige releases AES-NI vereisen en de Celeron dat niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-07 13:38
Zo, weer ff een update van deze kant. Heb de Gen8 nu ruim een weekje draaien, sinds vrijdag met 12Gb RAM en dat laatste wordt je blij van met ESXi. Anders gewoon niet te doen. Daarnaast een 128 gb SSD voor de system disks van de VM’s en 1 TB WD Green.

Tot dusver kan ik het nog mooi redden met de Stock Celeron, maar een Xeon gaat er binnenkort toch wel in. Draai nu 3 VM’s:

1x Ubuntu Mate met PiHole erop
1x Windows 10 als download machine, converteermachine van films en externe gateway
1x Xpenology met o.a. Plex om films te streamen

Daarnaast mijn oude Raspberry Pi 2b omgebouwd met RasPlex want de DLNA van mijn Philips TV is blijkbaar drama! Vrouw en kinderen snappen ook hoe het werkt, die RasPlex is net Netflix.

ESXi had nog wat voeten in aarde om de disk transfer een beetje fatsoenlijk te krijgen, en heb Xpenology uiteindelijk ook opnieuw geinstalleerd met de versie van het Tweakers forum, de andere die ik had gevonden was zwaar instabiel. Was een paar avonden werk maar het resultaat is prima!

Nu nog een klein wensenlijstje voor ik helemaal tevreden ben met mijn Gen8:

- Xeon E3-1265L
- 2 x 2TB disk voor definitieve opslag in een RAID setup.

Heeft iemand nog aanbevelingen voor disks die het een beetje goed doen in de Gen8? Zat zelf aan de volgende te denken, iets hogere transferrate als een WD Red en niet heel duur:

pricewatch: Seagate Barracuda, 2TB

Heb er nu een oude WD Green 1TB inzitten van een jaar of 6 oud en die maakt nu al een hoop herrie dus denk niet dat die Seagate heel veel erger zullen zijn 😉. En erg snel issie ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
oef! schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 16:17:
Voor de liefhebber die graag pfSense wil draaien op zijn Gen8: in de V&A staat een i5-3470t voor 50 piek: V&A aangeboden: Intel Core i5-3470 T

Overigens niet mijn advertentie en ik ken de persoon ook niet. Je kunt de benchmarks zien in de post van Tomba hierboven.

pfSense omdat toekomstige releases AES-NI vereisen en de Celeron dat niet heeft.
Zie in de specs ECC memory supported: NO staan. Dus denk niet dat deze i.c.m. Het ECC geheugen wat velen in hun Gen8 hebben zitten, gaat werken. Of heb ik het dan weer mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 08:40
Dakillerbean schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 19:36:
[...]

Zie in de specs ECC memory supported: NO staan. Dus denk niet dat deze i.c.m. Het ECC geheugen wat velen in hun Gen8 hebben zitten, gaat werken. Of heb ik het dan weer mis?
Ik zie verder ook niet in waarom je deze boven een E3-1260L/1265L zou kiezen. Hij is langzamer en de Xeon is maar iets duurder.
Dakillerbean schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 19:28:
Heeft iemand nog aanbevelingen voor disks die het een beetje goed doen in de Gen8? Zat zelf aan de volgende te denken, iets hogere transferrate als een WD Red en niet heel duur:

Heb er nu een oude WD Green 1TB inzitten van een jaar of 6 oud en die maakt nu al een hoop herrie dus denk niet dat die Seagate heel veel erger zullen zijn 😉. En erg snel issie ook niet...
Ik draai nu anderhalf jaar 2 van deze:
pricewatch: Toshiba DT01ACA300, 3TB
Doen het prima. Ik heb voor deze gekozen omdat het gerebadgde Hitachi 7K3000 schijven schijnen te zijn, die bij Backblaze de laagste kans op falen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

[..]

Ik zou je adviseren geen Seagate te nemen. Als je ze nog kan vinden kan ik jeSamsung HD203 2TB van harte adviseren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ovMdkN3Ypm1VbT0olwFto8PH/full.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/15HH01HVXQhMUvzaDJlgvbiE/full.png
(Beiden draaien in mijn Gen8)
(en anders kan het met HGST schijven eigenlijk 'nooit' mis gaan.)
Dakillerbean schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 19:36:
[...]

ECC is inderdaad officieel unsupported maar hij werkt uitstekend in mijn Gen8.
Pyramiden schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 20:39:
[...]

Ik draai nu anderhalf jaar 2 van deze:
pricewatch: Toshiba DT01ACA300, 3TB
Doen het prima. Ik heb voor deze gekozen omdat het gerebadgde Hitachi 7K3000 schijven schijnen te zijn, die bij Backblaze de laagste kans op falen hebben.
Kan ik ook onderschrijven :) (deze draait niet meer in mijn Gen8 overigens)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uIMHr4Uf3yWflVuRxupsy3Ng/full.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dakillerbean
Tomba schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 21:38:
[...]

Ik zou je adviseren geen Seagate te nemen. Als je ze nog kan vinden kan ik jeSamsung HD203 2TB van harte adviseren:
[afbeelding]
[afbeelding]
(Beiden draaien in mijn Gen8)
(en anders kan het met HGST schijven eigenlijk 'nooit' mis gaan.)

[...]

ECC is inderdaad officieel unsupported maar hij werkt uitstekend in mijn Gen8.

[...]

Kan ik ook onderschrijven :) (deze draait niet meer in mijn Gen8 overigens)
[afbeelding]
Heb de Seagate inmiddels van mijn wishlist geschrapt. Schijnen toch vrij warm te worden, en als ik deze screenshots zie vind ik de temperatuur reuze meevallen van beide merken, en de draaiuren vallen me zeker niet tegen _/-\o_ .

Voor nu dan maar de 3TB Toshiba’s op de wishlist, dat tientje per schijf overleven we ook wel weer... Ben bang dat die Samsung schijven nergens meer te vinden zijn, en ze zijn Sata300 5.400 rpm, ga dan toch liever voor 7.200 rpm en Sata600.

Ik word overigens wel blij van deze adviezen inclusief screens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Welke nog verkrijgbaar extra geheugen gebruiken jullie in de Gen8 met de G1610T processor (dus niet met xeon)?
Het veel gebruikte Kingston KTH-PL316E/8G is niet echt leverbaar meer.

Van de Crucial CT102472BD160B lees ik dat wel en niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
jobr schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 21:52:
Welke nog verkrijgbaar extra geheugen gebruiken jullie in de Gen8 met de G1610T processor (dus niet met xeon)?

Voor zover ik kan vinden zou deze prima moeten werken. Crucial website geeft aan dat deze werkt en zag een review van een Gen8 waar in de comments er ook iemand was die deze gebruikt.

Heb zelf per toeval via V&A de hand weten te leggen op de Kingston voor €60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oef!
  • Niet online
jobr schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 21:52:

Check even deze link: https://homeservershow.co...server-gen8-links/?page=1

Zoek ook even binnen dit forum, er zijn eerder al vragen over gesteld die beantwoord werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oef!
  • Niet online
Heeft iemand nog aanbevelingen voor disks die het een beetje goed doen in de Gen8? Zat zelf aan de volgende te denken, iets hogere transferrate als een WD Red...
Ik heb nooit hoge disk performance gekregen met de b120i onder esxi, ook niet na het wisselen van de vibs. Bij 80MB/s was het feest voorbij. Windows 10 knalt er vrolijk overheen met 250MB/s. In beide gevallen met WD Red schijven in RAID10. Wat betreft disks, ik heb goede ervaringen met de Reds en Samsung disks, van de laatste heb ik er 2 7 jaar lang 24/7 online gehad. Ik geloof zelf overigens niet in goede en slechte hdd merken, het wisselt gewoon per serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

oef! schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 22:40:
[...]

Ik heb nooit hoge disk performance gekregen met de b120i onder esxi, ook niet na het wisselen van de vibs. Bij 80MB/s was het feest voorbij. Windows 10 knalt er vrolijk overheen met 250MB/s. In beide gevallen met WD Red schijven in RAID10. Wat betreft disks, ik heb goede ervaringen met de Reds en Samsung disks, van de laatste heb ik er 2 7 jaar lang 24/7 online gehad. Ik geloof zelf overigens niet in goede en slechte hdd merken, het wisselt gewoon per serie.
Dat klopt idd, de SmartArrays zonder BBWC geven echt crap performance onder ESXi :(
AHCI stand geeft de beste performance, maar ja dan verlies je dus je RAID. Voor mij (1 van) de reden(en) om voor Windows 2012 R2 te kiezen icm DrivePool, al kun je natuurlijk ook de SoftRAID van Windows zelf gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
oef! schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 22:27:
[...]

Check even deze link: https://homeservershow.co...server-gen8-links/?page=1

Zoek ook even binnen dit forum, er zijn eerder al vragen over gesteld die beantwoord werden.
Dat is nu net het probleem. Als ik zoek op CT102472BD160B in dit forum dan zie dat het werkt maar ook dat het niet werkt bij iemand.
Alleen staat er bij de werkende dan niet bij of ze Xeon hebben of niet. Dat schijnt ook uit te maken.
Bij die niet werkt staat wel de G1610T genoemd. Vandaar mijn vraag.

Ik kan verder weinig vinden mbt CT102472BD160B .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
boosterbosch schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:51:
heeft er hier al iemand de G1610T vervangen met een i3-3220T?
Yes, al een jaar geleden. Werkt prima en een (voor mij groot genoeg zijnde) boost in snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oef!
  • Niet online
jobr schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 18:38:
[...]

Dat is nu net het probleem. Als ik zoek op CT102472BD160B in dit forum dan zie dat het werkt maar ook dat het niet werkt bij iemand.
Alleen staat er bij de werkende dan niet bij of ze Xeon hebben of niet. Dat schijnt ook uit te maken.
Bij die niet werkt staat wel de G1610T genoemd. Vandaar mijn vraag.

Ik kan verder weinig vinden mbt CT102472BD160B .
Ik weet niet wat het type is maar dit heb ik in juni bij azerty besteld: Kingston ValueRAM - DDR3 8 GB - DIMM 240-
pins - 1600 MHz / PC3-12800 - CL11
1 12 jun 2019 Stuks 77,89 21 77,89
N01279190400001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Heb behoorlijk stevig geprijsde 2x 8GB kit van Crucial laatst besteld: CT2KIT102472BD160B. Die werkt uitstekend met de Celeron en Xeon CPU's in de Gen8, maar ja...de prijs...

Mijn andere Gen8 draait al enkele jaren op dit setje, vandaar toch maar dezelfde set erbij gehaald om wat minder risico te lopen dat het niet goed werkt.

Als anti- Seagate fan, toch laatst 4 stuks ST2000DM006 harde schijven besteld vanwege de prijs en om het toch maar weer eens te proberen met Seagate. Ze zijn in elk geval lekker stil. Overigens zitten ze in mijn Synology NAS, dus geen ervaring mee in de Gen8 al lijkt me dat niets uit te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 16:49
Vandaag de Gen10 binnen gekregen met 850pro SSD en HPE SSD mounting kit. :)
Zoals ik eerder al verwacht had bevat de kit (870212-B21) inderdaad een beugel, voedingskabel, SATA kabel en schroefjes en alles past netjes in de ODD bay.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

rookie no. 1 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 21:58:
[..]

Als anti- Seagate fan, toch laatst 4 stuks ST2000DM006 harde schijven besteld vanwege de prijs en om het toch maar weer eens te proberen met Seagate. Ze zijn in elk geval lekker stil. Overigens zitten ze in mijn Synology NAS, dus geen ervaring mee in de Gen8 al lijkt me dat niets uit te maken.
Ik vind je erg dapper ;)
De enige disks die bij mij structureel dood zijn gegaan zijn Seagates (maar liefst 5 stuks; 2x1TB,3x2TB. een overlijdingspercentage van 100% (!)) Voor mij nooit meer Seagate, hoe mooi de financiele propositie ook is.
Met de 4 Samsungs (2x1TB die ik verkocht heb en de beide 2TB die nog netjes doorsnorren) en 7 Hitachi/HGST (4x4TB,2x6TB, 1x10TB) schijven (en 1 Toshiba maar ja... Das intern gewoon een Hitachi 7K3000) nooit problemen gehad dus ik blijf stug HGST schijven kopen. De WD Gold 10TB zou op zich ook een optie zijn want das intern 'gewoon' een HGST HE10 met andere firmware.
MewBie schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 23:03:
Vandaag de Gen10 binnen gekregen met 850pro SSD en HPE SSD mounting kit. :)
Zoals ik eerder al verwacht had bevat de kit (870212-B21) inderdaad een beugel, voedingskabel, SATA kabel en schroefjes en alles past netjes in de ODD bay.
Heb je wellicht ook wat foto's? Klinkt goed :)

[ Voor 20% gewijzigd door Tomba op 18-10-2017 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Tomba schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 09:49:
[...]

Was ik van plan om te doen... toen ik de NAS er bovenop had gezet en alles draaide bedacht ik me dat ik was vergeten foto's te maken. :P

Zo spectaculair is het ook weer niet hoor. Een simpel metalen beugeltje waar precies een SSD in past en 2 kabeltjes die mooi op lengte zijn.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

MewBie schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 10:10:
[...]

Was ik van plan om te doen... toen ik de NAS er bovenop had gezet en alles draaide bedacht ik me dat ik was vergeten foto's te maken. :P

Zo spectaculair is het ook weer niet hoor. Een simpel metalen beugeltje waar precies een SSD in past en 2 kabeltjes die mooi op lengte zijn.
Check, was gewoon benieuwd eigenlijk (vooral ook of je hem ook voor een Gen8 zou kunnen gebruiken want dat vind ik ook op dit moment nog steeds de beste propositie :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Tomba schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 10:53:
[...]

Check, was gewoon benieuwd eigenlijk (vooral ook of je hem ook voor een Gen8 zou kunnen gebruiken want dat vind ik ook op dit moment nog steeds de beste propositie :P)
Nee, de bracket past niet in een Gen8 zonder aanpassingen. Er zitten een aantal tabs aan die in sleuven schuiven, die sleuven zitten niet in de Gen8.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

MewBie schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 10:58:
[...]

Nee, de bracket past niet in een Gen8 zonder aanpassingen. Er zitten een aantal tabs aan die in sleuven schuiven, die sleuven zitten niet in de Gen8.
Ah super, bedankt voor de verheldering.
Jammer maar goed. zonder die bracket werkt mijn SSD ook uitstekend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:21
Tomba schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 09:49:
[...]

Ik vind je erg dapper ;)
De enige disks die bij mij structureel dood zijn gegaan zijn Seagates (maar liefst 5 stuks; 2x1TB,3x2TB. een overlijdingspercentage van 100% (!)) Voor mij nooit meer Seagate, hoe mooi de financiele propositie ook is.
Met de 4 Samsungs (2x1TB die ik verkocht heb en de beide 2TB die nog netjes doorsnorren) en 7 Hitachi/HGST (4x4TB,2x6TB, 1x10TB) schijven (en 1 Toshiba maar ja... Das intern gewoon een Hitachi 7K3000) nooit problemen gehad dus ik blijf stug HGST schijven kopen. De WD Gold 10TB zou op zich ook een optie zijn want das intern 'gewoon' een HGST HE10 met andere firmware.

[...]

Ik heb ook structureel uitval gezien met Seagate, maar of dat representatief is... Na de 7200.12 ben ik ver weggebleven van die schijven. De 7200.10 was gewoon goed, de 7200.11 en .12 waren rampendisks. De SAS 15K RPM disks sterven hier inmiddels ook bij bosjes, maar dat spul is dan ook al 5 jaar oud. Laatst nog een 15K7 nieuw uit verpakking die gaar was, liet de hele SAS controller vastlopen tot je de disk er weer uithaalde (2 servers geprobeerd, beide hebben al 15K7 disks). Ook wel RMA disks gehad die met Smart Status BAD uit de verpakking kwam, blijkbaar is de QA niet perfect bij Seagate. (en ja, ik heb wel eens zin om vanaf het datacenter op de Boeing Avenue naar de Koolhovenlaan te rijden om daar de disks over de balie te flikkeren)

Maargoed, aan de andere kant zie ik dan bij HGST ook wel meer uitval bij de 7K3000 en 7K4000. Het hangt gewoon af van de serie en omstandigheden, zo betrouwbaar als de stroomvretende 7K1000 met 5 platters maken ze die dingen niet meer. Kan ook niet, de datadichtheid op schijven neemt toe waardoor de marges voor fouten afnemen, dat resulteert in meer uitval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

_JGC_ schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 11:12:
[...]

Ik heb ook structureel uitval gezien met Seagate, maar of dat representatief is... Na de 7200.12 ben ik ver weggebleven van die schijven. De 7200.10 was gewoon goed, de 7200.11 en .12 waren rampendisks. De SAS 15K RPM disks sterven hier inmiddels ook bij bosjes, maar dat spul is dan ook al 5 jaar oud. Laatst nog een 15K7 nieuw uit verpakking die gaar was, liet de hele SAS controller vastlopen tot je de disk er weer uithaalde (2 servers geprobeerd, beide hebben al 15K7 disks). Ook wel RMA disks gehad die met Smart Status BAD uit de verpakking kwam, blijkbaar is de QA niet perfect bij Seagate. (en ja, ik heb wel eens zin om vanaf het datacenter op de Boeing Avenue naar de Koolhovenlaan te rijden om daar de disks over de balie te flikkeren)

Maargoed, aan de andere kant zie ik dan bij HGST ook wel meer uitval bij de 7K3000 en 7K4000. Het hangt gewoon af van de serie en omstandigheden, zo betrouwbaar als de stroomvretende 7K1000 met 5 platters maken ze die dingen niet meer. Kan ook niet, de datadichtheid op schijven neemt toe waardoor de marges voor fouten afnemen, dat resulteert in meer uitval.
Ik snap dat er wat foute series bij zitten ja, zo was de Deskstar 75GXP (toch de voorloper van al die mooie HGST Deskstars :P) notoir voor uitvallen, heb er zelf ook 2 zien hemelen. Maar bij Seagate zie ik het al zo lang als ik ze gebruik. Barracuda 7200.11 idd, krijg er nog nachtmerries van (al was dat 'gelukkig' niet privé) Ik heb al zoveel Seagates zien sneuvelen dat ze er bij mij gewoonweg niet meer in komen...

Dat er met HGST 7K3000 en 7K4000 issues waren wist ik niet. Heb zelf nog 1 7K3000 (de Toshiba Rebrand dan toch) en 1 7K4000 (een originele Hitachi voor de overname van WD) en die snorren nog prima eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@Tomba de marges worden gewoon kleiner. Als je 24 van die disks in een chassis propt en daar 7 van in een rack, gaat dat trillen. De 7K1000 had daar nog geen last van, de hogere series duidelijk wel. Bij de 7K4000 zijn we uiteindelijk overgestapt naar de 7K4000 Deskstar NAS. Die zijn uitgerust met vibratiesensoren en vallen ook niet uit.
Die 7200.11 en 7200.12 zijn gewoon berucht. Behalve dat de disks mechanisch vaak uitvallen wil de elektronica ook heel goed falen: heb inmiddels 3 SuperMicro backplanes mogen vervangen dankzij 7200.11 1.5TB disks waarbij de diode in kortsluiting ging. Backplane is per 4 poorten gezekerd, als er dan een heel RAID array omviel wist je dan hoe ver het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

_JGC_ schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 11:50:
@Tomba de marges worden gewoon kleiner. Als je 24 van die disks in een chassis propt en daar 7 van in een rack, gaat dat trillen. De 7K1000 had daar nog geen last van, de hogere series duidelijk wel. Bij de 7K4000 zijn we uiteindelijk overgestapt naar de 7K4000 Deskstar NAS. Die zijn uitgerust met vibratiesensoren en vallen ook niet uit.
Die 7200.11 en 7200.12 zijn gewoon berucht. Behalve dat de disks mechanisch vaak uitvallen wil de elektronica ook heel goed falen: heb inmiddels 3 SuperMicro backplanes mogen vervangen dankzij 7200.11 1.5TB disks waarbij de diode in kortsluiting ging. Backplane is per 4 poorten gezekerd, als er dan een heel RAID array omviel wist je dan hoe ver het was.
Net even gecheckt. mijn 7K4000 is een UltraStar (en geen DeskStar), heb wel 2 DeskStar 5K4000's overigens en die draaien als de beste. De 2 6TB's zijn DeskStar NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olson
  • Laatst online: 22:50
itsalwaysme schreef op woensdag 20 september 2017 @ 08:44:
[...]

Het is eindelijk gelukt om mijn garantie te corrigeren. HPE doet tegenwoordig dus wel moeilijk om de garantie te corrigeren. Maar na veel contact met MaxICT is het toch gelukt.
Ik ben benieuwd, krijg morgen mijn Gen8 van Maxict.Tips voor dit goed af te handelen?

Compjoeters... hu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikkeraap
  • Laatst online: 06-09 21:09
Maxict verwijst mij naar HP,alleen nog heb ik ze nog niet gebeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Laatst online: 12-09 15:05

itsalwaysme

Graast voor DB

olson schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 19:26:
[...]

Ik ben benieuwd, krijg morgen mijn Gen8 van Maxict.Tips voor dit goed af te handelen?
Direct tegen MaxICT aangeven dat HPE echt niets voor je wilt doen, en ze verwijzen naar de retailer.

Voor de rest je niet laten afwimpelen :+

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

iemand wilde toch een gen8 caddy hebben voor SSD?

https://hddcaddy.com/nl/h...erver-gen8-hdd-caddy.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caeruleus
Caeruleus schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:24:
Hoe zit het nou met de standaard RAID controller in de Gen10 Microserver? Ik wil Windows server installeren en 2x een mirror maken. 1x operating system en 1x data.
De server wordt een domain controller + file share met een stuk of 4 desktops die ermee verbinden en dat is het. Erg lage workload voor een specifiek project in een afgeschermde omgeving.
Ik wil best een extra RAID controller bestellen maar als de onboard chip kan wat ik nodig heb dan vind ik het ook prima.
De data sheet zegt:

[...]

Dat klinkt prima voor mij maar wat is de beperking? En is dit een controller die ik direct tijdens het booten kan benaderen zoals een "normale" raid controller?
Niemand? Ik sta op het punt te bestellen maar ben er nog steeds niet achter of ik een aparte raid controller moet bestellen of niet. HP contactpersoon werd ik ook niet echt wijzer van. Die las ook gewoon voor uit de brochure.

Edit: verder gekeken dan m'n neus lang is. Ik heb het gevonden (zie 2 reacties lager)

[ Voor 4% gewijzigd door Caeruleus op 19-10-2017 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
Ik zal vanavond even in de bios kijken of ik iets kan vinden voor raid instellingen. Of het werkt met windows zal ik je niet kunnen vertellen, ik gebruik alleen maar linux.

[ Voor 34% gewijzigd door MewBie op 19-10-2017 13:57 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caeruleus
MewBie schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 13:55:
Ik zal vanavond even in de bios kijken of ik iets kan vinden voor raid instellingen. Of het werkt met windows zal ik je niet kunnen vertellen, ik gebruik alleen maar linux.
Sorry, ik heb het inmiddels gevonden. Heb wat verder gegraven op de HP site naar de handleiding voor de Gen10 en de Marvel utility & Marvel BIOS utility. Out of the box doet het wat ik nodig heb dus geen extra raid controller nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater19
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-09 04:42
Goedendag,

Een hardeschijf in mijn HP N36L is defect gegaan maar nu wil ik een 4tb schijf gaan kopen.

Mijn vraag is: Gaat dit wel werken en zo niet hoe krijg ik hem werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expendable
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-09 14:13
Pater19 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 21:30:
Goedendag,

Een hardeschijf in mijn HP N36L is defect gegaan maar nu wil ik een 4tb schijf gaan kopen.

Mijn vraag is: Gaat dit wel werken en zo niet hoe krijg ik hem werkend.
Mist het één en ander aan info, waar bestaat je set nu uit? Zit het in een raid 1/5 raid? Als het een raid set betreft kan je de schijf wisselen en kan de set herbouwd worden, zit je echter met een raid0 set dan moet je meer moeite doen om nog data terug te halen. Zal niet via de nas zijn dan.

Als alle schijven verder 2tb zijn, heeft 4tb geen zin in een raid 1/5 set, zul je maar gewoon 2 beschikbaar hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-09 16:05
Expendable schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 00:44:
Als alle schijven verder 2tb zijn, heeft 4tb geen zin in een raid 1/5 set, zul je maar gewoon 2 beschikbaar hebben.
Denk eerder dat zijn vraag is of de server 4gb schijven accepteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BonJonBovi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik overweeg om een microserver gen8 aan te schaffen. Voordat ik hiervoor kies, wil ik weten of je hem volledig zonder monitor kan instellen en laten draaien, gezien ik geen monitor heb met een VGA ingang. Nu weet ik wel dat de gen8 een ilo poort heeft, waardoor je remote toegang hebt, alleen is het voor mij onduidelijk of je bij de eerste setup al hiervan gebruik kan maken. Kan iemand mij hier advies over geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:05

Kek

3flix

Michiel1231 schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 13:26:
Ik overweeg om een microserver gen8 aan te schaffen. Voordat ik hiervoor kies, wil ik weten of je hem volledig zonder monitor kan instellen en laten draaien, gezien ik geen monitor heb met een VGA ingang. Nu weet ik wel dat de gen8 een ilo poort heeft, waardoor je remote toegang hebt, alleen is het voor mij onduidelijk of je bij de eerste setup al hiervan gebruik kan maken. Kan iemand mij hier advies over geven?
Ja dat kan, ik heb aan die van mij nog nooit een monitor gehangen. je kan in de bios etc komen dmv ILO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarVanOs
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-09 23:09
Is met de juiste Intel CPU Intel Quicksync te gebruiken? Of wordt dit automatisch overgeslagen aangezien alleen de Matrox GPU wordt aangesproken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Kek schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 13:30:
[...]

Ja dat kan, ik heb aan die van mij nog nooit een monitor gehangen. je kan in de bios etc komen dmv ILO
let wel .. na initiele boot heb je wel de advanced key van ILO nodig om verder te kunnen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTB
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

RTB

Akemi schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 13:22:
[...]

Denk eerder dat zijn vraag is of de server 4gb schijven accepteert.
In dat geval: ik heb pas nog een 4TB schijf in m'n N36L gehangen zonder problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expendable
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-09 14:13
zeroday schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 18:57:
[...]

let wel .. na initiele boot heb je wel de advanced key van ILO nodig om verder te kunnen ..
Deze zijn op google wel te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater19
Expendable schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 00:44:
[...]

Mist het één en ander aan info, waar bestaat je set nu uit? Zit het in een raid 1/5 raid? Als het een raid set betreft kan je de schijf wisselen en kan de set herbouwd worden, zit je echter met een raid0 set dan moet je meer moeite doen om nog data terug te halen. Zal niet via de nas zijn dan.

ik heb 4 schijven erin zitten:

1 schijf 250gb is de windows schijf.
schijf 2,3,4 staan volgens mij in raid 0 en zijn 2x 2TB en 1x 1tb

Het gaat niet over het feit of de data terug te halen is maar of dit functioneerd op mijn HP N36L.

Mijn vraag is dus: Kan ik een 4tb schijf plaatsen in mijn HP N36L zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater19
RTB schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 21:03:
[...]

In dat geval: ik heb pas nog een 4TB schijf in m'n N36L gehangen zonder problemen
Dat was dus mijn vraag bedankt voor je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

MarVanOs schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 16:59:
Is met de juiste Intel CPU Intel Quicksync te gebruiken? Of wordt dit automatisch overgeslagen aangezien alleen de Matrox GPU wordt aangesproken?
(Ik vermoed dat je dat vraagt ivm de recentelijk toegevoegde hardware transcodering in Plex?) Helaas is Intel Quicksync niet te gebruiken omdat ivm iLO inderdaad de Matrox gebruikt wordt. Je kunt wel een Nvidia kaart installeren maar dan verlies je de mogelijkheid om iLO remote view te gebruiken en t kost je natuurlijk je PCIe slot.
Expendable schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 21:43:
[...]

Of voor een zacht prijsje op eBay te koop (daar heb ik de mijne vandaan voor ik meen 15$)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarVanOs
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-09 23:09
[quote]Tomba schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 05:52:
[...]

(Ik vermoed dat je dat vraagt ivm de recentelijk toegevoegde hardware transcodering in Plex?) Helaas is Intel Quicksync niet te gebruiken omdat ivm iLO inderdaad de Matrox gebruikt wordt. Je kunt wel een Nvidia kaart installeren maar dan verlies je de mogelijkheid om iLO remote view te gebruiken en t kost je natuurlijk je PCIe slot.

[...]

Bedankt voor je antwoord. Mede I.v.m. Plex. Ik heb ook Emby draaien en daar zit het ook in. Je geeft aan dat het ook moet lukken met een GeForce kaart. Is onderstaande hiervoor geschikt?
pricewatch: Gigabyte GT 1030 Low Profile 2G
Mijn Gen8 draait op Windows 10 pro. Zou ik na het installeren van de driver hardware matig kunnen transcoderen in PMS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

MarVanOs schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 09:07:
[quote]Tomba schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 05:52:
[...]

[...]

Bedankt voor je antwoord. Mede I.v.m. Plex. Ik heb ook Emby draaien en daar zit het ook in. Je geeft aan dat het ook moet lukken met een GeForce kaart. Is onderstaande hiervoor geschikt?
pricewatch: Gigabyte GT 1030 Low Profile 2G
Mijn Gen8 draait op Windows 10 pro. Zou ik na het installeren van de driver hardware matig kunnen transcoderen in PMS?
Ik vermoed van wel, zie de FAQ van Plex zelf. Ik zou je echter adviseren om deze vraag op het Plex forum te stellen.

NB over hardware encoding, volgens Plex' FAQ:
Windows and Linux devices using NVIDIA GeForce graphic cards are limited to hardware-accelerated encoding of 2 videos at a time. This is a driver limitation from NVIDIA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Expendable schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 21:43:
[...]
Dat kan ik uit eigen ervaring bevestigen ;_)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 15:36
.

[ Voor 99% gewijzigd door chaoscontrol op 21-10-2017 13:59 . Reden: Verkeerde topic ;( ]

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Michiel1231 schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 13:26:
Heb je wel een monitor met een DP-poort? Eventueel is verloop van DP->HDMi/DVi iets en dan kun je de Gen10 nemen. Die heeft een veel betere videokaart geintegreerd en wat meer CPU power. Betere optie voor je waarschijnlijk. Ik zou in jouw geval niet voor een Gen8 gaan en als je geen Gen10 wilt, dan voor een zelfbouw gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BonJonBovi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
rookie no. 1 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 17:39:
[...]

Heb je wel een monitor met een DP-poort? Eventueel is verloop van DP->HDMi/DVi iets en dan kun je de Gen10 nemen. Die heeft een veel betere videokaart geintegreerd en wat meer CPU power. Betere optie voor je waarschijnlijk. Ik zou in jouw geval niet voor een Gen8 gaan en als je geen Gen10 wilt, dan voor een zelfbouw gaan.
Nee ik heb überhaupt geen monitor, alleen een laptop op het moment. Ik wil de microserver gebruiken als NAS met weinig zware taken, daarom denk ik dat de krachtigere grafische kaart van de gen10 overbodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Michiel1231 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 18:02:
[...]

Nee ik heb überhaupt geen monitor, alleen een laptop op het moment. Ik wil de microserver gebruiken als NAS met weinig zware taken, daarom denk ik dat de krachtigere grafische kaart van de gen10 overbodig is.
Ik heb voor een paar tientjes laatst een 10" TFT monitor op de kop getikt. Moet zeggen, ondanks ILO, dat dat *ontzettend* handig is om te hebben. Toetsenbord d'r bij en je bent klaar.

Voorheen deed ik het met een kleine 14", die zijn wat beter te vinden en soms met VESA mount. Die 10" is praktischer en groot zat voor dit doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Hmmm...ik heb MS Storage Spaces onder WS2016/2012R2/2012 een poos met tevredenheid gebruikt, maar heel vreemd na een firmware update van mijn Sandisk Ultra II SSD's zijn alleen mijn Virtual Disks stuk gegaan (RAW), de niet Storage Spaces volumes zijn nog benaderbaar. Kan nog wel data terughalen met tools, maar ik heb backups :)

Poging gedaan om mijn server eens anders in te richten, namelijk de 5de SATA poort als boot schijf voor WS2016. Dat gaat eigenlijk maar op drie manieren: 1) RAID-controller gebruiken 2) Legacy IDE gebruiken, 3) bootloader vanaf USB stick draaien

Nummer drie leek mij het handigst, aangezien ik geen RAID en zeker geen legacy IDE wil gebruiken, maar geen idee meer hoe dat moet (een keer uitgezocht, maar niet genoteerd). Dan maar RAID-mode, alleen kan ik niet de juiste driver vinden voor de B120i Smartarray controller. Heb er twee vanaf de HPE site geprobeerd, maar die laat alleen andere Smartarray controllers zien.

Iemand een idee voor de RAID-driver of, beter nog, boot vanaf USB zodat ik op de 5de SATA poort WS2016 kan draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
USB boot met redirect naar sata5 kan je doen met syslinux:
http://www.syslinux.org/w...p?title=Comboot/chain.c32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dannisi
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03:29
rookie no. 1 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 22:57:
Hmmm...ik heb MS Storage Spaces onder WS2016/2012R2/2012 een poos met tevredenheid gebruikt, maar heel vreemd na een firmware update van mijn Sandisk Ultra II SSD's zijn alleen mijn Virtual Disks stuk gegaan (RAW), de niet Storage Spaces volumes zijn nog benaderbaar. Kan nog wel data terughalen met tools, maar ik heb backups :)

Poging gedaan om mijn server eens anders in te richten, namelijk de 5de SATA poort als boot schijf voor WS2016. Dat gaat eigenlijk maar op drie manieren: 1) RAID-controller gebruiken 2) Legacy IDE gebruiken, 3) bootloader vanaf USB stick draaien

Nummer drie leek mij het handigst, aangezien ik geen RAID en zeker geen legacy IDE wil gebruiken, maar geen idee meer hoe dat moet (een keer uitgezocht, maar niet genoteerd). Dan maar RAID-mode, alleen kan ik niet de juiste driver vinden voor de B120i Smartarray controller. Heb er twee vanaf de HPE site geprobeerd, maar die laat alleen andere Smartarray controllers zien.

Iemand een idee voor de RAID-driver of, beter nog, boot vanaf USB zodat ik op de 5de SATA poort WS2016 kan draaien?
Ik heb deze tutorial gebruikt om Server 2016 te booten vanaf een Sd kaart:
https://homeservershow.co...ab=comments#comment-67539

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Dannisi schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 07:28:
[...]

Ik heb deze tutorial gebruikt om Server 2016 te booten vanaf een Sd kaart:
https://homeservershow.co...ab=comments#comment-67539
Je hebt mijn zondag weer goed gemaakt met de link! _/-\o_

Niet iets wat je (ik in elk geval) even uitzoekt om te doen, maar het werkt prima als work-around voor het AHCI boot probleem met poort 5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAiKO

SAiKO

Grote Smurf

Heb hier, voor omgerekend € 21,28 per stuk, twee iLO Advanced licenties gekocht. Is er nog eentje, voor wie er nog geen heeft.

http://www.ebay.nl/itm/HP...iLO-3-iLO-4-/172930324308?

* ohja, en hij werkt natuurlijk...

[ Voor 8% gewijzigd door SAiKO op 24-10-2017 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter02
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-09 21:02
Heb mijn nieuwe Microserver Gen 10 draaiende met Win10 Pro en daarop Hyper V geinstalleerd met daarop OpenMediaVault en na een paar hobbels genomen werkt het eindelijk. Ook Plexserver via OMV werkt goed.
Het enige wat ik nog niet begrijp is de werking van de NICs. Er zitten twee NICs op de Gen 10 en via Hyper V heb ik de NIC voor OMV geconfigureerd via NIC nr2. Ben er achter gekomen dat als ik de netwerk kabel uit NC nr1 haal dat de verbinding wordt verbroken met OMV. Iemand een idee hoe dit komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

rookie no. 1 schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 22:46:
[...]

Je hebt mijn zondag weer goed gemaakt met de link! _/-\o_

Niet iets wat je (ik in elk geval) even uitzoekt om te doen, maar het werkt prima als work-around voor het AHCI boot probleem met poort 5.
Snap zelf niet dat mensen niet gewoon (zoals ik) poort 1 lostrekken en daarop hun bootdisk aansluiten en de disk in de hot-swappable bays aansluiten op poort 5 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Tomba schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 18:24:
[...]

Snap zelf niet dat mensen niet gewoon (zoals ik) poort 1 lostrekken en daarop hun bootdisk aansluiten en de disk in de hot-swappable bays aansluiten op poort 5 ;)
Ook een optie, maar wat meer gedoe met kabel lengtes en ik vind het wel fijn mijn storage disks op de SATA600 poorten aangesloten te hebben en niet drie op SATA600 en één op SATA300. De Hypervisor bootdisk mag van mij prima op SATA300.

Ik snap simpelweg niet waarom HP het booten vanaf SATA controller 2 niet mogelijk maakt met AHCI en vijf disks aangesloten. Met RAID en legacy IDE kan het wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

rookie no. 1 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 23:43:
[...]

Ook een optie, maar wat meer gedoe met kabel lengtes en ik vind het wel fijn mijn storage disks op de SATA600 poorten aangesloten te hebben en niet drie op SATA600 en één op SATA300. De Hypervisor bootdisk mag van mij prima op SATA300.

Ik snap simpelweg niet waarom HP het booten vanaf SATA controller 2 niet mogelijk maakt met AHCI en vijf disks aangesloten. Met RAID en legacy IDE kan het wel...
Juist mijn (boot)SSD wilde ik op AHCI SATA600. Op poort 5 zit een 5400rpm disk die die snelheden toch niet eens zal benaderen. Maar goed ieder mag het natuurlijk zelf weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-08 19:34
Er is inmiddels een patch voor FreeNAS op de Microserver GEN10. Installatie was met een omweg al mogelijk maar nu is de oorzaak bekend: https://bugs.freebsd.org/bugzilla/show_bug.cgi?id=221350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit momenteel te kijken naar een Gen10 om een DS1515+ te vervangen. Al twijfel ik nog wel tussen de Gen10 en een DS1517+/DS1817+. Ik ben opzoek naar ervaringen en meningen. Ik heb er al een aantal gelezen in dit topic.

Waarvoor als de Gen10 worden gebruikt?
Hij moet FreeNAS of NAS4Free gaan draaien en alleen storage gaan aanbieden aan Proxmox en Plex Server via NFS. en uiteraard foto's en familie videos. Voor de rest niks anders.
Ik zat te denken aan de volgende setup.

#ProductPrijsSubtotaal
4WD Red WD80EFZX, 8TB€ 256,45€ 1.025,80
1Sandisk Ultra Fit 16GB Zwart€ 0€ 0
1HPE ProLiant MicroServer Gen10 (873830-421)€ 233,-€ 233,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.258,75

Daarnaast welke raid/raidz zouden jullie draaien? Ik ga nog een off site backup neerzetten bij iemand anders voor de belangrijkste data als foto's en familie videos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 12:46:
Daarnaast welke raid/raidz zouden jullie draaien? Ik ga nog een off site backup neerzetten bij iemand anders voor de belangrijkste data als foto's en familie videos.
Mirrored stripe. RAID10 equivalent.
RAIDZ is leuk maar traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
En vraagt iets van 1GB aan ram per TB aan opslag.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

MewBie schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 13:52:
En vraagt iets van 1GB aan ram per TB aan opslag.
Nope. :)
Dat doet het niet.

1G RAM per T opslag is niet eens een richtlijn. Da's iets dat al heel lang rond zwerft op internet, maar ook al ruim debunked is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
unezra schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 13:54:
[...]

Nope. :)
Dat doet het niet.

1G RAM per T opslag is niet eens een richtlijn. Da's iets dat al heel lang rond zwerft op internet, maar ook al ruim debunked is.
En de debunk wordt ook weer gedebunked.
Wat ik begrijp is dat ZFS inderdaad prima draait op minder geheugen, tot het moet gaan doen wat ZFS daadwerkelijk kan.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

MewBie schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 14:02:
[...]

En de debunk wordt ook weer gedebunked.
Wat ik begrijp is dat ZFS inderdaad prima draait op minder geheugen, tot het moet gaan doen wat ZFS daadwerkelijk kan.
Wat ik begrepen heb, heb je _alleen_ bij deduplicatie dat geheugen echt nodig, maar dan heb je weer niet genoeg aan 1G geheugen per T opslag. :-)

In alle andere gevallen: ZFS doet het prima, het word alleen sneller met meer geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

unezra schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 13:23:
[...]

Mirrored stripe. RAID10 equivalent.
RAIDZ is leuk maar traag.
Dan houd ik 16tb over, dat lijkt voor nu wel voldoende, maar ik meer nodig heb kan ik er niks meer bij prikken wat bij een Synology wel weer kan....

Keuzes keuzes keuzes, thanks voor het advies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
Tja... als je een raid10 in een synology stopt kun je de array ook niet uitbreiden, behalve bij een 8bays die 3 a 4x zoveel kost. Met een Microserver koop je er een extra server bij.

[ Voor 6% gewijzigd door MewBie op 27-10-2017 15:02 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Dat geheugen gebruik je vooral bij deduplicate ja, maar ook voor normaal gebruik wil je geheugen.

Als je data ook maar een beetje comprimeerbaar is: gebruik compressie. Nieuwer versies van FreeBSD (11.1) comprimeren je ARC en L2ARC dan ook, waardoor je met minder geheugen toe kunt.

Ik heb zelf een N40L met 8GB en 2x2TB in mirror, 100GB SSD partitie als L2ARC ernaast, na inschakelen van compressie en upgraden naar FreeBSD 11.1 is die machine een stuk sneller en stiller geworden tijdens de nachtelijke backups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 14:44:
[...]

Dan houd ik 16tb over, dat lijkt voor nu wel voldoende, maar ik meer nodig heb kan ik er niks meer bij prikken wat bij een Synology wel weer kan....

Keuzes keuzes keuzes, thanks voor het advies
Niet helemaal waar. Je kunt namelijk wel je disks vervangen door grotere exemplaren. :)
Duw 4x10T in een Microserver en je hebt 20T netto. Meer als je compressie gebruikt en je data comprimeerbaar is.

Tegen de tijd dat dat vol is, zijn er wel 12T of grotere disks op de markt of je zet er een 2e NAS bij zoals @MewBie ook zegt. Die dingen zijn ZO goedkoop, dat het best interessant is een 2e te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

unezra schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:15:
[...]

Niet helemaal waar. Je kunt namelijk wel je disks vervangen door grotere exemplaren. :)
Duw 4x10T in een Microserver en je hebt 20T netto. Meer als je compressie gebruikt en je data comprimeerbaar is.

Tegen de tijd dat dat vol is, zijn er wel 12T of grotere disks op de markt of je zet er een 2e NAS bij zoals @MewBie ook zegt. Die dingen zijn ZO goedkoop, dat het best interessant is een 2e te plaatsen.
kuch .. ik heb er dan ook niet voor niets 3 ;)

memory 6GB
4x2TB in softRAID5

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CF0zpTVpYlHVC4GynWChAwOn/full.jpg

kreng gebruikt bijna geen geheugen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door zeroday op 27-10-2017 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

zeroday schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:42:
[...]

kuch .. ik heb er dan ook niet voor niets 3 ;)

memory 6GB
4x2TB in softRAID5

[afbeelding]

kreng gebruikt bijna geen geheugen ;)
Ik heb d'r ook 3, maar 2 daarvan zijn Proxmox hypervisors. De 3e is een FreeNAS doosje.
Alle 3 hebben ze 16G, de NAS heeft 4x5T in een striped mirror. (ZFS, dus je mag het geen RAID10 noemen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

10tb disken zijn dan inderdaad een beter keuze.
De prijs in tegenstellingen tot een Synology maakt het zeker intresssant.
Een van jullie ervaring met de performance als je een LXC (proxmox) container draait vanaf een nas via nfs. Ze staan nu nog lokaal maar wil ze eigenlijk niet meer lokaal hebben staan. Gaat voornamelijk om lxc met plex, sonarr, transmission etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

unezra schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:55:
[...]

Ik heb d'r ook 3, maar 2 daarvan zijn Proxmox hypervisors. De 3e is een FreeNAS doosje.
Alle 3 hebben ze 16G, de NAS heeft 4x5T in een striped mirror. (ZFS, dus je mag het geen RAID10 noemen.)
dan heb ik er 4 als ik mijn VMware meetel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Iemand inmiddels ervaring met het meegeleverde OS op de Gen10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCricketer25
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-08 09:26
Clear OS, volgens mij niet meer dan de zoveelste fork van Linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
TheCricketer25 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 20:28:
Clear OS, volgens mij niet meer dan de zoveelste fork van Linux
Begrijp ik, maar mogelijk met een leuke web interface en specifieke mogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
rookie no. 1 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 17:08:
Iemand inmiddels ervaring met het meegeleverde OS op de Gen10?
D'r wordt helemaal niks meegeleverd. :P
Enige manier om Clear OS bij een Gen10 te krijgen is de versie kopen met HDD volgens mij. Mij boeit het verder niet, ik draai momenteel Proxmox.
Maar hou in de tussentijd Fedora met o.a. Cockpit, oVirt en Kubernetes in de gaten. Daar zijn mooie ontwikkelingen bezig op het moment en ik hoop dat ze dat wat gebruiksvriendelijker maken. Ik draai nu een Fedora 26 VM met FreeIPA.

Als je het wilt proberen kun je gewoon de Community editie downloaden en in een VM installeren.
https://www.clearos.com/products/purchase/clearos-downloads

[ Voor 11% gewijzigd door MewBie op 27-10-2017 20:59 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Heb voor de gein de ISO van ClearOS ff gedownload en in een VM gestopt. Je moet je installatie registreren door een account aan te maken bij ClearOS, daar stopt het voor mij. :')
Komt nog bij dat het niet uit maakt hoe lang ik het paswoord maak, het klaagt altijd over een te kort paswoord waardoor ik geen account aan kan maken. :')

Hier houdt het voor mij op, beetje kansloos dat je een account aan moet maken om het OS (gebaseerd op Red Hat, installatie interface is hetzelfde als van Fedora en CentOS) te installeren.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
MewBie schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 22:59:
Heb voor de gein de ISO van ClearOS ff gedownload en in een VM gestopt. Je moet je installatie registreren door een account aan te maken bij ClearOS, daar stopt het voor mij. :')
Komt nog bij dat het niet uit maakt hoe lang ik het paswoord maak, het klaagt altijd over een te kort paswoord waardoor ik geen account aan kan maken. :')

Hier houdt het voor mij op, beetje kansloos dat je een account aan moet maken om het OS (gebaseerd op Red Hat, installatie interface is hetzelfde als van Fedora en CentOS) te installeren.
Nouja, Red Hat kan je niet eens downloaden zonder een account aan te maken.. :)

Ik vind ClearOS op zich best mooi opgezet. Jammer dat er geen goed gratis alternatief is met alle opties. Zo'n dashboard zou Ubuntu Server ook niet misstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
GekkePrutser schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 00:39:
[...]

Nouja, Red Hat kan je niet eens downloaden zonder een account aan te maken.. :)

Ik vind ClearOS op zich best mooi opgezet. Jammer dat er geen goed gratis alternatief is met alle opties. Zo'n dashboard zou Ubuntu Server ook niet misstaan.
Fedora is de Red Hat community versie.
En CentOS is de vrij verkrijgbare versie van RHEL. ;)

*beeeeep*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Vandaag mijn E3-1265L van ebay ook ingebouwd, dus mijn i5-3470T mag weer een ander baasje zoeken :)
Ging van een leien dakje eigenlijk (net als de vorige keer), wat is de Gen8 toch een schitterend apparaat :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/86mFq4xCdOd83xacYJu80y5L/full.png
Gezusterlijk boven elkaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TOsjPZNs68n6NsNluyQD07bh/full.jpg
New Brain installed
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RYwMQB0REZnWoM8ws5UwGIoN/full.png
En ze werkt :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HMVuvLcrcTnz22U6J5rwgc47/full.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/piAjq6lxqP4MkJuf7iMPJoW7/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olson
  • Laatst online: 22:50
Tomba schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 14:08:
Vandaag mijn E3-1265L van ebay ook ingebouwd, dus mijn i5-3470T mag weer een ander baasje zoeken :)
Ging van een leien dakje eigenlijk (net als de vorige keer), wat is de Gen8 toch een schitterend apparaat :D
[afbeelding]
Gezusterlijk boven elkaar
[afbeelding]
New Brain installed
[afbeelding]
En ze werkt :D
[afbeelding]
[afbeelding]
Mooie upgrade!. Heb je de ebay link nog ergens?
Hoeveel stroom verbruikt je systeem nu met deze processor?

Compjoeters... hu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

olson schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 14:45:
[...]

Mooie upgrade!. Heb je de ebay link nog ergens?
Hoeveel stroom verbruikt je systeem nu met deze processor?
Ik heb m hier vandaan; https://m.ebay.com/itm/Or...ocessor-CPU-/282534484799
Hij is nu wel duurder vreemd genoeg (was 79$ kwijt)

Verbruik heb ik niet gemeten dus kan ik niets over zeggen.
Zal wel meer zijn dan de i5 die erin zat want 1 generatie ouder en 32mm i.p.v. 22mm productie proces.

{Update}
Even een vraagje voor de andere E3 1265L eigenaren, krijgen jullie hem boven de 2,4GHZ? (het lijkt alsof de boost niet werkt, zou tot 3,3GHz moeten gaan maar hij komt gewoonweg niet boven 2448MHz) Mijn Core i5 3470T had uitschieters naar 3,2GHz. Scheelt nogal een slok qua single core performance!

Geekbench results:
https://browser.geekbench.../4491744?baseline=4632959

Je ziet goed de impact van het tragere geheugen ook zeg! (1333 vs 1600)

[ Voor 29% gewijzigd door Tomba op 28-10-2017 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Tomba schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 14:08:
Had mijn post kunnen zijn, ware het niet dat ik gisteravond mijn tweede van de drie Gen8's heb voorzien van een E3 1265L v2. Via eBay uit China, de vorige uit Singapore.

Hier de score van de v2 met 1600 geheugen (single core minder, multi core meer): https://browser.geekbench.com/v4/cpu/4634049

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

rookie no. 1 schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 17:42:
[...]

Had mijn post kunnen zijn, ware het niet dat ik gisteravond mijn tweede van de drie Gen8's heb voorzien van een E3 1265L v2. Via eBay uit China, de vorige uit Singapore.

Hier de score van de v2 met 1600 geheugen (single core minder, multi core meer): https://browser.geekbench.com/v4/cpu/4634049
Pfoe scheelt toch wel substantieel:
https://browser.geekbench.../4634049?baseline=4632959
Zo te zien doet die V2 wél aan Turbo Boost want scheelt echt fors die Multi Core! (of het is het geheugen)
Wat was je kwijt voor die V2?

[ Voor 3% gewijzigd door Tomba op 28-10-2017 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Tomba schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 17:44:
[...]
Wat was je kwijt voor die V2?
Ik heb hem inmiddels boven de 3Ghz zien klokken, dus dat lijkt te werken. Had deze voor rond de €160. Flinke duit, maar ik kan weer even vooruit met deze hardware :)
Pagina: 1 ... 42 ... 63 Laatste

Let op:
In dit topic horen alleen posts die betrekking hebben op HP Proliant Microservers. Onderwerpen als Synology/DSM en andere software horen hier niet thuis. Daarvoor graag in één van de Synology-topics posten. Berichten die off-topic zijn, kunnen worden getrashed.