Zo, weer ff een update van deze kant. Heb de Gen8 nu ruim een weekje draaien, sinds vrijdag met 12Gb RAM en dat laatste wordt je blij van met ESXi. Anders gewoon niet te doen. Daarnaast een 128 gb SSD voor de system disks van de VM’s en 1 TB WD Green.
Tot dusver kan ik het nog mooi redden met de Stock Celeron, maar een Xeon gaat er binnenkort toch wel in. Draai nu 3 VM’s:
1x Ubuntu Mate met PiHole erop
1x Windows 10 als download machine, converteermachine van films en externe gateway
1x Xpenology met o.a. Plex om films te streamen
Daarnaast mijn oude Raspberry Pi 2b omgebouwd met RasPlex want de DLNA van mijn Philips TV is blijkbaar drama! Vrouw en kinderen snappen ook hoe het werkt, die RasPlex is net Netflix.
ESXi had nog wat voeten in aarde om de disk transfer een beetje fatsoenlijk te krijgen, en heb Xpenology uiteindelijk ook opnieuw geinstalleerd met de versie van het Tweakers forum, de andere die ik had gevonden was zwaar instabiel. Was een paar avonden werk maar het resultaat is prima!
Nu nog een klein wensenlijstje voor ik helemaal tevreden ben met mijn Gen8:
- Xeon E3-1265L
- 2 x 2TB disk voor definitieve opslag in een RAID setup.
Heeft iemand nog aanbevelingen voor disks die het een beetje goed doen in de Gen8? Zat zelf aan de volgende te denken, iets hogere transferrate als een WD Red en niet heel duur:
pricewatch: Seagate Barracuda, 2TB
Heb er nu een oude WD Green 1TB inzitten van een jaar of 6 oud en die maakt nu al een hoop herrie dus denk niet dat die Seagate heel veel erger zullen zijn 😉. En erg snel issie ook niet...