Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-07 13:38
Nou OF de Gen8 is echt overal uitverkocht, OF iedere webshop heeft ‘m “tijdelijk” verwijderd voor a.s. vrijdag. Ik mijn collega’s lekker maken, kun je ‘m nergens meer krijgen... Ben wel blij dat ik ‘m nog voor een aardige prijs heb weten te scoren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 14:21

NoE

Que?

Iemand nog een goede tip voor GPU in mijn Gen8?

We love the smell of innovation in the morning!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 15:13
NoE schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 20:40:
Iemand nog een goede tip voor GPU in mijn Gen8?
Geen! Koop een Gen10 en doe die Gen8 naar iemand die hem als een echte server wil gebruiken :+ :P :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

rookie no. 1 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 22:36:
[...]
Geen! Koop een Gen10 en doe die Gen8 naar iemand die hem als een echte server wil gebruiken :+ :P :o
En doneer meteen de Gen10 ook aan iemand die 'm gaat gebruiken als server...

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 14:21

NoE

Que?

unezra schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 23:09:
[...]

En doneer meteen de Gen10 ook aan iemand die 'm gaat gebruiken als server...
Haha, momenteel zit er een Xeon 1230v2 in, 16GB, 128GB SSD en wat 3TB HDD's. maar op het moment doet ie niet veel :) maar begrijp dat ie aardig populair aan het worden is.

Btw, Onlangs ontdekt dat ie ook een 128GB SD kaart ondersteund, maar wel irritant dat HPE alles nu onder slot en grendel heeft qua firmwares.

Twee opties die ik zelf zie:
- opslag/bewerking video materiaal (input action cam's)
- beetje crypto/mining. experimenteren

We love the smell of innovation in the morning!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

NoE schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 23:39:
[...]
Haha, momenteel zit er een Xeon 1230v2 in, 16GB, 128GB SSD en wat 3TB HDD's. maar op het moment doet ie niet veel :) maar begrijp dat ie aardig populair aan het worden is.
Er zijn gewoon nog heel erg weinig vergelijkbare doosjes. Ik dacht dat oa Fujitsu ooit nog een machine had die exact dezelfde form-factor had, jaren geleden eens iets over gelezen in een C'T maar daarna nooit meer gezien. (Er waren 3 of 4 van dat soort machines die bijna identiek waren aan de Microserver.)

Wel jammer, want ik vind het echt een ideale form-factor voor een doos met disks en een bijna ideale form-factor voor een hypervisor. (Ik zoek nog steeds zo'n doosje maar dan net iets platter, een potente CPU en met 32G of 64G geheugen max om mijn 2 hypervisors te vervangen.)
Btw, Onlangs ontdekt dat ie ook een 128GB SD kaart ondersteund, maar wel irritant dat HPE alles nu onder slot en grendel heeft qua firmwares.
Wat bedoel je daarmee? Dat je niet makkelijk aan de firmware kunt komen?
Da's altijd al zo geweest. Helaas erg flauw van HP. Ik heb het geluk dat ik op kantoor ook HP servers heb en daarmee dus vrij makkelijk aan de SPP ISO's kan komen. (Alleen weet ik niet in hoeverre je die dan weer mag weggeven aan mensen vandaar dat ik ze eigenlijk alleen voor mezelf gebruik.)
Twee opties die ik zelf zie:
- opslag/bewerking video materiaal (input action cam's)
- beetje crypto/mining. experimenteren
Hmm, maar wil je dan juist niet een doos met veel snellere CPU?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09:18
Toevallig nog iemand interesse in een drive mount voor de gen8?
Ongeveer zoiets als een schoondoggy bracket.

Ik heb een 3d model wat geprint kan worden. Afhankelijk van het materiaal komt het op €5 to €10 per stuk.

Afbeeldingslocatie: http://www.maupa.nl/tweakers/mount.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09:06

Ankh

|true

Domino schreef op woensdag 22 november 2017 @ 14:35:

Ik heb een 3d model wat geprint kan worden. Afhankelijk van het materiaal komt het op €5 to €10 per stuk.

[afbeelding]
Voor dat geld heb ik er wel interesse in _/-\o_

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Der Rudi
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:23
Domino schreef op woensdag 22 november 2017 @ 14:35:

[afbeelding]
Hier ook interesse, mogelijk wel 2 stuks.
Neem aan dat eea in plastic is, geen metaal geprint?

Lever je net als schoondoggy ook de schroefjes ed mee?

Het schoondoggy frame heeft ook bevestigingsgaten voor extra fans, met name voor bij de PCIe kaart. Die zie ik niet op je plaatje. Zitten deze er wel in of is dat mogelijk? Mogen ook sleuven zijn voor betere positionering van de fan denk ik.

[ Voor 18% gewijzigd door Der Rudi op 22-11-2017 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
Der Rudi schreef op woensdag 22 november 2017 @ 15:16:
[...]

Hier ook interesse, mogelijk wel 2 stuks.
Neem aan dat eea in plastic is, geen metaal geprint?

Lever je net als schoondoggy ook de schroefjes ed mee?

Het schoondoggy frame heeft ook bevestigingsgaten voor extra fans, met name voor bij de PCIe kaart. Die zie ik niet op je plaatje. Zitten deze er wel in of is dat mogelijk? Mogen ook sleuven zijn voor betere positionering van de fan denk ik.
Nee, ik heb niet de mogelijkheid om het ontwerp aan te passen. Ik heb het ontwerp ergens gevonden op een gen8 forum. Schroefjes zul je ook zelf voor moeten zorgen.

Ik zal het 3d ontwerp gewoon even uploaden, dan kan iedereen het zelf laten printen als er interesse is. Zal zo de link toevoegen.

3d model

[ Voor 3% gewijzigd door Domino op 22-11-2017 15:35 ]

• weskee333
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-09 21:11
Heeft iemand een idee of de Microserver Gen8 nog leverbaar gaat worden ?
Ik heb heel het internet afgezocht maar zie overal niet leverbaar wel een paar eBay adressen gevonden dus als ik er een wil lukt het nog wel maar haal hem liever in een Nederlandse winkel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06:56

zeroday

There is no alternative!

weskee333 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 15:38:
Heeft iemand een idee of de Microserver Gen8 nog leverbaar gaat worden ?
Ik heb heel het internet afgezocht maar zie overal niet leverbaar wel een paar eBay adressen gevonden dus als ik er een wil lukt het nog wel maar haal hem liever in een Nederlandse winkel
ik ben er bang voor .. en dat we naar de gen10 moeten ..

There are no secrets, only information you do not yet have

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Die CPU's zijn ook allang end of life dus nogal logisch dat ze er mee stoppen. Het verbaast me nog dat ze er zo lang mee doorgegaan zijn.

Vraag me af of ik niet nog een vierde haal O:-) Heb er nu twee hier in Spanje en een in Nederland... Ze staan hier nog op Amazon voor 229. Niet de beste prijs ooit maar het valt mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik heb mijn Gen10 nu een weekje draaien en wilde de afgelopen dagen kijken naar een manier om hem in standby of hibernation te kunnen krijgen. Nou blijkt dat dat helemaal niet kan... Ik heb wel een bericht op de HP website gevonden, daar zeggen ze iets over een videokaart instelling, maar dit lijkt niet te werken voor de Gen10.

Heb zojuist met een Watt meter het verbruik gemeten, tussen de 30-48 Watt tijdens het starten. Daarna met 1x SSD en 4x HDD rond de 28 Watt. Na 5-10 minuten schakelen de schijven uit en zit het verbruik op 14-15 Watt.

Dat is twee keer zoveel als een Raspberry Pi, maar valt erg mee. Heb nu met een shutdown /s /f task hem op automatisch uitschakelen rond middernacht gezet. In de BIOS de optie aangezet dat na Power Loss automatisch opgestart wordt. En met een Smartwares stopcontact sluit ik hem om 0:00 automatisch af van de stroom en om 8:00 laat ik hem weer automatisch opstarten.

Heb nog even met PHP geprobeerd vanaf mijn externe VPS een WOL packet te sturen, maar mijn router gaat daar niet goed mee om, maar had dat stopcontact toch liggen, dus kleine moeite.

Afijn, zo mooi opgelost.

[ Voor 54% gewijzigd door Taro op 24-11-2017 20:14 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:02
Taro schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 17:30:
Heb nog even met PHP geprobeerd vanaf mijn externe VPS een WOL packet te sturen, maar mijn router gaat daar niet goed mee om, maar had dat stopcontact toch liggen, dus kleine moeite.
WOL is een soort broadcast UDP, dit wordt normaliter niet gerouteerd, meestal wordt er op de router of op een server (van raspi tot windows bak) een WOL service geinstalleerd die het WOL pakketje op het LAN kan versturen.

Ik ben wel benieuwd wat dat smartware stopcontact eigenlijk verbruikt t.o.v. de uigeschakelde HP server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
base_ schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 13:47:
[...]
Ik ben wel benieuwd wat dat smartware stopcontact eigenlijk verbruikt t.o.v. de uigeschakelde HP server.
Goede vraag!

Heb het even gemeten, de http://www.homewizard.nl/...hakelaar-sh5-rps-36a.html geeft 1 Watt aan als ik hem achter de meter zet, zonder Gen10 erin. Als ik overigens de Gen10 op standby heb staan, met deze stekker erin, meet hij ook 1 Watt. Die 1 Watt komt dus voornamelijk van de Smartwares stekker en minder van de Gen10.

Maar aangezien de Gen10, als de schijven idle zijn, nog 14 Watt verbruikt, loont het wel de stekker te gebruiken en de Gen10 tussen bijvoorbeeld 0:00 en 8:00 uit te schakelen. Dat scheelt dan 8 x 13 Watt x 365 dagen = 38 kWh per jaar. Ik had overigens deze stekker al (gratis, gesponsord :)), anders was de aanschaf van de stekker pas na 3-4 jaar terugverdiend en dan kan je inderdaad beter de server gewoon aan laten staan.

Edit: Door deze stekker geen WOL meer nodig, dat scheelt weer wat inrichten met een RPI of iets dergelijks. Jammer dat de Experiabox 10 van KPN dat standaard overigens niet kan.

[ Voor 8% gewijzigd door Taro op 25-11-2017 19:56 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H00GiE
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-09 11:19
rookie no. 1 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 22:36:
[...]

...dus volgens jou is een GPU accelerated VDI node geen echte server??? ;w

"Wat gebeurt er als ik ook dit knopje dr...."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 15:13
H00GiE schreef op maandag 27 november 2017 @ 16:24:
[...]

...dus volgens jou is een GPU accelerated VDI node geen echte server??? ;w
Dàt is dan weer de uitzondering 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commandokilla
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-09 10:26
Hoe staan jullie tegenover de gen10? Ik wil een microserver kopen maar het internet is er blijkbaar niet voor te vinden voor de gen10? De gen8 begint moeilijk te worden om te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olson
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:50
commandokilla schreef op maandag 27 november 2017 @ 19:03:
Hoe staan jullie tegenover de gen10? Ik wil een microserver kopen maar het internet is er blijkbaar niet voor te vinden voor de gen10? De gen8 begint moeilijk te worden om te kopen?
Ik heb recent een Gen8 gekocht bij maxict (en ik zie net dat ze niet meer op voorraad zijn)
Doorslaggevend voor mij was het gebrek aan een iLO op de gen10 series aangezien hij hier in de meterkast staat. Verder had ik nog 2x8Gb repen liggen (die uit een HP workstation kwamen) de keuze was dus niet zo moeilijk. Nog geen seconde spijt van gehad ook.

Als je geen iLO nodig hebt, ga voor de Gen10 }:O Sneller en zuiniger.

Compjoeters... hu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commandokilla
olson schreef op maandag 27 november 2017 @ 20:58:
[...]

Ik heb recent een Gen8 gekocht bij maxict (en ik zie net dat ze niet meer op voorraad zijn)
Doorslaggevend voor mij was het gebrek aan een iLO op de gen10 series aangezien hij hier in de meterkast staat. Verder had ik nog 2x8Gb repen liggen (die uit een HP workstation kwamen) de keuze was dus niet zo moeilijk. Nog geen seconde spijt van gehad ook.

Als je geen iLO nodig hebt, ga voor de Gen10 }:O Sneller en zuiniger.
Ik denk dat hij daar wel nog te bestellen is?
https://maxict.nl/product...proliant-microserver-gen8

En leveren ook naar BE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olson
commandokilla schreef op maandag 27 november 2017 @ 21:14:
[...]

Ik denk dat hij daar wel nog te bestellen is?
https://maxict.nl/product...proliant-microserver-gen8

En leveren ook naar BE.
Hmm inderdaad niet goed gekeken. Wel maar liefst 40 euro duurder sinds 18 oct :?

Compjoeters... hu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commandokilla
Ik denk dat ik dan toch nog die Gen8 ga bestellen.
Volgens hoe ik het zie heeft de gen10 enkel als voordeel dat die standaard 20W minder verbruikt op max tdp maar dat weegt voor mij toch niet op tegen de mogelijkheden die de gen8 heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olson
commandokilla schreef op maandag 27 november 2017 @ 21:32:
Ik denk dat ik dan toch nog die Gen8 ga bestellen.
Volgens hoe ik het zie heeft de gen10 enkel als voordeel dat die standaard 20W minder verbruikt op max tdp maar dat weegt voor mij toch niet op tegen de mogelijkheden die de gen8 heeft
Je kan inderdaad nog een CPU upgrade doen als dat nodig is. Niet mogelijk op een Gen10

Compjoeters... hu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

olson schreef op maandag 27 november 2017 @ 21:22:
[...]

Hmm inderdaad niet goed gekeken. Wel maar liefst 40 euro duurder sinds 18 oct :?
die run van 18 october was volgens mij een sell-out
het zou me echt verbazen als er binnen 1 a 2 weken weer voorraad is. Ik denk dat de gen8 EOL is en dat alleen nog via alternatieve kanalen hier en daar een apparaat te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commandokilla
zeroday schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 08:06:
[...]

die run van 18 october was volgens mij een sell-out
het zou me echt verbazen als er binnen 1 a 2 weken weer voorraad is. Ik denk dat de gen8 EOL is en dat alleen nog via alternatieve kanalen hier en daar een apparaat te vinden is.
Zou jij dan eerder toch voor de gen10 gaan of indien het nog gaat voor de gen8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

commandokilla schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:26:
[...]

ik heb 4 Gen8s .. en als ik er nog 1 bij zou nemen dan zou ik uit interesse de gen10 willen hebben (maar niet voor de prijs die nu gangbaar is) anders nam ik er nog een gen8 bij want daarvan weet ik wat ik krijg en die support bij HP die mag me dan even gestolen worden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olson
commandokilla schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:26:
[...]

Je twijfels zijn begrijpelijk. Heb er zelf ook mee gezeten, maar kijk wat JIJ nodig hebt/ wat je eisen zijn.
Die zijn immers niet voor iedereen gelijk 8)

Compjoeters... hu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
Ineens duiken ze weer op bij Megekko voor 309... weer ergens in een oud magazijn een halve pallet gevonden ofzo??? Rare zaak... lijkt wel alsof de webshops prijsafspraken hebben gemaakt, om zo hun restanten Gen8 servers voor een flinke prijs te verpatsen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Dakillerbean schreef op woensdag 29 november 2017 @ 15:56:
Ineens duiken ze weer op bij Megekko voor 309... weer ergens in een oud magazijn een halve pallet gevonden ofzo??? Rare zaak... lijkt wel alsof de webshops prijsafspraken hebben gemaakt, om zo hun restanten Gen8 servers voor een flinke prijs te verpatsen ;)
tsja
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/A2Qz87FKRSysJzJ9cUlpYOn0/thumb.jpg

:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
Had trouwens nog een vraag, waarvan ik het vermoeden heb dat het aan de standaard Raid contoller ligt, maar weet het niet zeker. Heb ESXi 6.5.1 HP ISO draaien met daarop een Windows 10 VM en een Xpenology VM. Als ik bestanden van 1Gb of kleiner van de windows 10 naar een data share van de xpenology kopieer (fysiek dezelfde schijven, andere vm/vmdk) gaat dit met rap tempo (220mb/sec). Echter als ik dit met een ISO van 4,5Gb doet begint deze voortvarend, en zakt af naar 40mb, on vervolgens “golfbewegingen” te maken tussen die 40 en 220 mb/sec. Ik heb het vermoeden dat de bottleneck de Raid controller is, VM’s performen zelf wel prima, en bij het lezen van deze iso bestanden, ook over het netwerk, gaat alles wel met de gangbare 220mb.

Iemand enig idee of dit een “beperking” van de Raid is? VM’shebben beiden 4Gb geheugen en piekt niet, ook hebben ze 2 Xeon cores die niet boven de 20% uitkomen bij deze acties. ESXi draait dan ook zo goed als idle, en heb op alle datastores nog genoeg vrije ruimte, en ESXi heeft nog ruim 3Gb geheugen ter beschikking, naast zijn eigen verbruikte geheugen. Disken 2x Seagate baracuda in Raid1, maar dit euvel had ik daarvoor ook al op 1x WD green disk, weliswaar langzamer maar zelfde effect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:14
Vandaag een microserver opgehaald maar loop nu tegen een dingetje aan waar ik geen oplossing voor vind op het grote internet.
In de machine heb ik in slot 1 en 2 een 1TB disk geplaatst en op sata5 heb ik een SSD aangesloten.
Op die SSD heb ik esxi geinstalleerd en dat werkt allemaal naar behoren.
Echter waar ik tegen aan loop is dat op het moment ik esxi een reboot geef, deze lang op "shutting down device drivers" blijft staan en vervolgens als hij weer opstart op het HP logo blijft staan. De tekst links bovenin tbv de opstart keys komen ook niet naar voren en hij lijkt dan dus te hangen.
Ik moet hem dan met de power knop uit en weer aan zetten om hem normaal op te laten starten.
Iemand dit al eens meegemaakt? En/of weet iemand een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olson
Fonta schreef op zondag 3 december 2017 @ 01:00:
Vandaag een microserver opgehaald maar loop nu tegen een dingetje aan waar ik geen oplossing voor vind op het grote internet.
In de machine heb ik in slot 1 en 2 een 1TB disk geplaatst en op sata5 heb ik een SSD aangesloten.
Echter waar ik tegen aan loop is dat op het moment ik esxi een reboot geef, deze lang op "shutting down device drivers" blijft staan en vervolgens als hij weer opstart op het HP logo blijft staan. De tekst links bovenin tbv de opstart keys komen ook niet naar voren en hij lijkt dan dus te hangen.
Ik moet hem dan met de power knop uit en weer aan zetten om hem normaal op te laten starten.
Welke microserver? Gen8/ 10? heb je eens geprobeerd de SSD op sata 3/4 te zetten (bracket?) of dat verschil uit maakt?

Compjoeters... hu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
olson schreef op zondag 3 december 2017 @ 11:29:
[...]

Welke microserver? Gen8/ 10? heb je eens geprobeerd de SSD op sata 3/4 te zetten (bracket?) of dat verschil uit maakt?
Gen10. Nog niet geprobeerd om de ssd aan sata3/4 te hangen. Zou dat wat uit kunnen maken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 20:26
Ik overweeg om een Gen10 Microserver te kopen als goedkope en zuinig oplossing om Freenas op te draaien. Nu heb ik daar even op gezocht en kom ik dit tegen: https://forums.freenas.or...-microserver-gen10.56809/

Zijn er hier mensen die succesvol Freenas op zo'n apparaat hebben draaien? Het moet namelijk wel een beetje werken zonder al teveel gedoe natuurlijk :) .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Die bug is een oplossing voor beschikbaar, zowel een patch als een workaround.
Workaround:
https://bugs.freebsd.org/bugzilla/show_bug.cgi?id=221350#c28

Bug betreft initialisatie van de VGA console, als je geen beeldscherm aansluit heb je ook geen last van de bug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timminater
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 15:13
Aangezien ik het nergens kan vinden online of in dit topic.
Ik heb momenteel een Gen 8 met Xeon 1240 v2.

Aangezien ik veel gebruik maak van Plex met transcoding wil ik mijn CPU graag wat ontlasten. Plex heeft tegenwoordig hardware transcoding, maar ik vind verschillende verhalen hierover online.
Mij vraag dus: Is het mogelijk met een Gen 8 hardware transcoding te gebruiken?

Moet ik hiervoor (indien mogelijk) de CPU vervangen door een Xeon E3-12X5 of kan het ook door een losse GPU toe te voegen in de microserver? Op internet lees ik ook verhalen dat het moederbord de hardware transcoding uitzet, dus graag hoor ik van mensen die het werkend hebben op hun Gen8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter02
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-09 21:02
Fonta schreef op zondag 3 december 2017 @ 01:00:
Zijn al je drivers up to date en heb je de allerlaatste bios van de Gen 10 al geinstalleerd?
Lijkt me toch een driver probleem...
En je kunt de compabiliteit van je hardware checken bij VMware.

[ Voor 3% gewijzigd door Wouter02 op 05-12-2017 10:53 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:54

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

timminater schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 09:28:
Aangezien ik het nergens kan vinden online of in dit topic.
Ik heb momenteel een Gen 8 met Xeon 1240 v2.

Aangezien ik veel gebruik maak van Plex met transcoding wil ik mijn CPU graag wat ontlasten. Plex heeft tegenwoordig hardware transcoding, maar ik vind verschillende verhalen hierover online.
Mij vraag dus: Is het mogelijk met een Gen 8 hardware transcoding te gebruiken?

Moet ik hiervoor (indien mogelijk) de CPU vervangen door een Xeon E3-12X5 of kan het ook door een losse GPU toe te voegen in de microserver? Op internet lees ik ook verhalen dat het moederbord de hardware transcoding uitzet, dus graag hoor ik van mensen die het werkend hebben op hun Gen8
Ivm iLO kan je de de ingebouwde GPU niet gebruiken, aangezien de iLO Grafische kaart gebruikt wordt. Je enige optie is een GeForce kaart (die maximaal 2 streams kan recoden en de kwaliteit is een stuk minder dan die Plex via de CPU levert) of een andere server met meer processorkracht.

Overigens zit er gewoon een zoekveld bovenin het topic waarmee je het antwoord op deze vraag direct had kunnen vinden. 1 post van mij zelfs ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Tomba op 05-12-2017 11:34 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timminater
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 15:13
Tomba schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:27:
[...]

Ivm iLO kan je de de ingebouwde GPU niet gebruiken, aangezien de iLO Grafische kaart gebruikt wordt. Je enige optie is een GeForce kaart (die maximaal 2 streams kan recoden en de kwaliteit is een stuk minder dan die Plex via de CPU levert) of een andere server met meer processorkracht.

Overigens zit er gewoon een zoekveld bovenin het topic waarmee je het antwoord op deze vraag direct had kunnen vinden. 1 post van mij zelfs ;)
Verkeerde zoekterm gebruikt, met de term "transcoding" in dit topic komt je weinig nuttigs tegen.
Kom ik daar niet onderuit met een AMD kaart (als die er zijn passend in een Gen8)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

timminater schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:40:
[...]

Verkeerde zoekterm gebruikt, met de term "transcoding" in dit topic komt je weinig nuttigs tegen.
Kom ik daar niet onderuit met een AMD kaart (als die er zijn passend in een Gen8)?
Ah, maar met zoekterm plex kom je stukkie verder ;) Als het goed is werkt AMD ook, maar ik heb er geen ervaring mee verder. Google maar op Plex Radeon transcoding en je vindt volgens mij genoeg info...

Ik heb mijn transcoding vraagstuk opgelost door enerzijds de Clients te upgraden (zodat DIrectStream mogelijk is) en anderzijds door de CPU te upgraden. (maar goed jij hebt al een E3 xeon, als die niet voldoet moet je toch eens over een andere server na gaan denken vrees ik)

[ Voor 5% gewijzigd door Tomba op 05-12-2017 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fonta
Wouter02 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 10:49:
[...]

Zijn al je drivers up to date en heb je de allerlaatste bios van de Gen 10 al geinstalleerd?
Lijkt me toch een driver probleem...
En je kunt de compabiliteit van je hardware checken bij VMware.
Bleek inderdaad een driver issue te zijn.
Ik heb vanavond alle vm's geëporteerd naar me pc en daarna de server opnieuw geïnstalleerd maar dit maal gebruik makende van de custom hpe iso.
Afsluiten gaat nu als een tierelier en bij het opstarten blijft hij niet meer hangen op het logo.

edit: laatste bios had ik er vorige week al op gezet.

[ Voor 4% gewijzigd door Fonta op 05-12-2017 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Fonta schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 21:17:
[...]

Bleek inderdaad een driver issue te zijn.
Ik heb vanavond alle vm's geëporteerd naar me pc en daarna de server opnieuw geïnstalleerd maar dit maal gebruik makende van de custom hpe iso.
Afsluiten gaat nu als een tierelier en bij het opstarten blijft hij niet meer hangen op het logo.

edit: laatste bios had ik er vorige week al op gezet.
lees ik hier dat de Gen10 nu ook een ISO voor VMware heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
zeroday schreef op woensdag 6 december 2017 @ 07:51:
[...]

lees ik hier dat de Gen10 nu ook een ISO voor VMware heeft?
Geen idee of hij specifiek voor Gen10 is, maar deze heb ik gebruikt:
https://www.hpe.com/us/en/servers/hpe-esxi.html ->
https://my.vmware.com/web...SXI65U1-HPE&productId=614
Zoals ik het lees, is de image voor gen9 en hoger. Voor pre gen9 images moet je ergens anders zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Fonta op 06-12-2017 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Fonta schreef op woensdag 6 december 2017 @ 10:54:
[...]

Geen idee of hij specifiek voor Gen10 is, maar deze heb ik gebruikt:
https://www.hpe.com/us/en/servers/hpe-esxi.html ->
https://my.vmware.com/web...SXI65U1-HPE&productId=614
Zoals ik het lees, is de image voor gen9 en hoger. Voor pre gen9 images moet je ergens anders zijn.
Duidelijk .. Dan gaan we eens nadenken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:54

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik probeer de Gen10 te updaten met SPP 2017.10.1 maar dat lukt niet, hij kan de lokale inventory server niet vinden. Met dezelfde SPP heb ik wel de ILO van 3 x Gen8 geupdated.

Iemand anders ervaring met het updaten van de Gen10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
Q schreef op donderdag 7 december 2017 @ 08:27:
Ik probeer de Gen10 te updaten met SPP 2017.10.1 maar dat lukt niet, hij kan de lokale inventory server niet vinden. Met dezelfde SPP heb ik wel de ILO van 3 x Gen8 geupdated.

Iemand anders ervaring met het updaten van de Gen10?
Niet zozeer met de Gen10 maar wel de Gen8.... 1e keer de ISO met de bijgeleverde tool op een USB stick gezet en vanaf daar geboot, en updates gedraaid. 2e keer ISO via ILO gemount maar die vlieger gaat bij de Gen10 niet op omdat daar gen ILO op zit... in de ISO van SPP zit als het goed is ook de USB stick tool, en anders is die op de HP site wel ergens te vinden... Is alweer even geleden dat ik dat voor het laatst gedaan heb...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

*whoei* Zojuist voor het eerst echt de snelheid van mijn Microserver Gen8 (FreeNAS, G1610 CPU, 16G geheugen) gedaan. (Aanleiding was een ander topic over een trage NAS.)

Write (PC --> NAS): ~109MByte/s
Read (NAS --> PC): ~110MByte/s

Valt me totaal niet tegen.

(Kon dat niet eerder doen omdat mijn NAS in de meterkast stond en alleen via WiFi verbonden was met mijn LAN thuis. Nu voor het eerst dus met een GBit verbinding tussen mijn NAS en mijn PC kunnen testen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:54

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Dakillerbean schreef op donderdag 7 december 2017 @ 10:20:
[...]

Niet zozeer met de Gen10 maar wel de Gen8.... 1e keer de ISO met de bijgeleverde tool op een USB stick gezet en vanaf daar geboot, en updates gedraaid. 2e keer ISO via ILO gemount maar die vlieger gaat bij de Gen10 niet op omdat daar gen ILO op zit... in de ISO van SPP zit als het goed is ook de USB stick tool, en anders is die op de HP site wel ergens te vinden... Is alweer even geleden dat ik dat voor het laatst gedaan heb...
Ik heb de iso op een stick gezet met de tool van HP die op de iso zit. Waarom het niet werkt, een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
Q schreef op donderdag 7 december 2017 @ 20:59:
[...]

Ik heb de iso op een stick gezet met de tool van HP die op de iso zit. Waarom het niet werkt, een raadsel.
Geen idee of het helpt maar ik gebruik wel de usb poorten aan de achterkant, niet de voorkant. Zou niet uit moeten/mogen maken volgens mij maar je weet maar nooit... ooit een pc gehad waarbij ik 1usb stick had die het alleen deed op de usb op de achterkant, ondanks dat het allemaal usb2 was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|true

Ben een beetje in dubio, heb een P420 op de kop weten te tikken. Dus dan kan ik mooi daar de RAID sets aanmaken/beheren. Enkel betekent dit opnieuw installeren van m'n gen8.

Wil sowieso overstappen naar ESXi, zodat ik wat meer vrijheid heb qua keuze.
https://www.hpe.com/us/en/servers/hpe-esxi.html

Ik heb de keuze uit 6.0 (u3) of 6.5 (u1). Zijn er al mensen die 6.5 hebben getest?

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ankh schreef op donderdag 7 december 2017 @ 21:25:
Ben een beetje in dubio, heb een P420 op de kop weten te tikken. Dus dan kan ik mooi daar de RAID sets aanmaken/beheren. Enkel betekent dit opnieuw installeren van m'n gen8.
*brrrr* Hardware RAID. :(

Ik heb de keuze uit 6.0 (u3) of 6.5 (u1). Zijn er al mensen die 6.5 hebben getest?
Waarom niet je hypervisor en je storage splitsen? Dus een NAS voor je storage en een Microserver voor je VM's? Heb je die P420 ook niet nodig.

Vanwaar de keuze voor ESXi en niet voor iets als Proxmox (PVE)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|true

unezra schreef op donderdag 7 december 2017 @ 21:35:
[...]

*brrrr* Hardware RAID. :(

[...]

Waarom niet je hypervisor en je storage splitsen? Dus een NAS voor je storage en een Microserver voor je VM's? Heb je die P420 ook niet nodig.

Vanwaar de keuze voor ESXi en niet voor iets als Proxmox (PVE)?
Och, het is een thuislabje. Ik wil eens ESXi proberen, ik heb kennis van Hyper-V (2012R2).

Ik had een Synology en het enige wat die voor me deed was SMB share + dockers. Gen8 gekocht voor een prikkie op het werk en langzaam die omgetoverd is tot vervanging van de Synology. Er draait nu Ubuntu + ZFS op, werkt okay. Maar onderhoudsgevoelig, lastig back-ups maken etc.

En hardware RAID.. tja alles kan beter, maar het is voldoende voor me :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Ben voor een ander projectje een Core i3-8100 build aan het maken en heb even een Geekbench gedraaid:
https://browser.geekbench.../5317013?baseline=4632959

Conclusie, een goedkope Coffeelake build rent rondjes rond een Gen8 Xeon E3 met HT.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GkLKqdm0URonCLbNiOWrWHnn/full.png
vs
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/piAjq6lxqP4MkJuf7iMPJoW7/full.png

[ Voor 19% gewijzigd door Tomba op 08-12-2017 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Nou is die i3 waar je aan refereert ook niet de goedkoopste versie, vnml een van de snellere. Wat me opvalt bij Intel tegenwoordig is dat i3 en i5 een stuk minder uitelkaar liggen dan bij de SandyBridge en IvyBridge.

Ik heb in m'n eigen laptop de i3 2350M vervangen door een i5 2540M. Wereld van verschil: 2.4GHz -> 2.6GHz, 3.3GHz turboboost, AES-NI en nog wat dingen zoals VT-d en dergelijke. Ik merk bij wat zwaarder gebruik een prestatiewinst van 50%.

Gisteren offerte gemaakt voor een laptop, dat ding was te krijgen met een i3 en een i5. Enige verschil tegenwoordig is 100MHz kloksnelheid en de i5 heeft Turbo Boost, verder is de featureset helemaal gelijk.

Maargoed, een Pentium dualcore van de huidige generatie loopt al rondjes om een SandyBridge i5, dus ik vind het niet vreemd dat een i3 dat ook doet. De Xeon E3 is in principe gewoon een i5 met ECC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:49
Tomba schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:59:
Ben voor een ander projectje een Core i3-8100 build aan het maken en heb even een Geekbench gedraaid:
https://browser.geekbench.../5317013?baseline=4632959

Conclusie, een goedkope Coffeelake build rent rondjes rond een Gen8 Xeon E3 met HT.
[afbeelding]
vs
[afbeelding]
Vergelijk dan ook appels met appels. Een CPU die er veel meer op lijkt is de 1240 V2 welke ongeveer gelijk scored. Oftewel zoveel is er per core per ghz niet op vooruit gegaan.

https://browser.geekbench.com/processors/898

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

_JGC_ schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 12:19:
Nou is die i3 waar je aan refereert ook niet de goedkoopste versie, vnml een van de snellere. Wat me opvalt bij Intel tegenwoordig is dat i3 en i5 een stuk minder uitelkaar liggen dan bij de SandyBridge en IvyBridge.

[..]
Volgens mij is deze i3 de goedkoopste Coffee Lake? Correct me if I am wrong.
Overigens is de Coffee Lake i5 6 Core dus wel degelijk (in Multicore) een pak sneller dan de i3.
chaoscontrol schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 12:27:
[...]

Vergelijk dan ook appels met appels. Een CPU die er veel meer op lijkt is de 1240 V2 welke ongeveer gelijk scored. Oftewel zoveel is er per core per ghz niet op vooruit gegaan.

https://browser.geekbench.com/processors/898
3,3GHz Sandy Bridge 4Core met HT vs 3,6GHz Coffee Lake 4 Core zonder HT vond ik toch een redelijke vergelijking en het was ook meer ter info. Zelf had ik niet zo'n groot verschil verwacht eerlijk gezegd.

Nu de Gen8 eigenlijk niet meer verkrijgbaar is, is zelfbouw eigenlijk nog de enige optie denk ik. (Gen10 is gewoon een PC met een bijzonder trage niet upgradebare CPU natuurlijk)

[ Voor 5% gewijzigd door Tomba op 08-12-2017 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean

Ik draai op mijn Gen8 eigenlijk sinds het begin al op de HP versie van ESXi 6.5 u1 zonder noemenswaardige problemen, al is wel het vermelden waard dat de RAID drivers in dit image beroerd zijn ten opzichte van de standaard RAID controller. Heb echter geen idee of dit bij de P420 ook zo is. Oplossing hiervoor:

https://www.johandraaisma...e-on-hp-b120i-controller/

Verder valt mij de performance alleen maar mee. Begon eerst met een Stock Gen8 met Celeron en 4Gb geheugen, maar dan houdt het met ESXi al gauw op. Met minimaal 8Gb en een Xeon processor komt de Gen8 i.c.m. ESXi een stuk beter tot zijn recht.

Heb er even aan zitten denken om XPEnology bare metal te gaan draaien maar ben toch bij ESXi gebleven. Draait wel een XPEnology VM op maar ook nog een hoop andere dingen, lekker flexibel, als je het gehad hebt met een "experimentje" is de VM met een paar muisklikken verdwenen :D .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oef!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Ik kan het niet echt aanraden, tenzij je zeker weet dat er goede drivers zijn voor de p420. ESXi 6.5 op een Gen8 icm een p410 (ultra-instabiel, kreeg er 4 3TB's niet op aan de praat) of de b120i (stompzinnige lage performance, ook na de fix) is geen feest. Hyper-V performt letterlijk 4 maal zo snel qua disk performance

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

oef! schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 21:53:
[...]

Ik kan het niet echt aanraden, tenzij je zeker weet dat er goede drivers zijn voor de p420. ESXi 6.5 op een Gen8 icm een p410 (ultra-instabiel, kreeg er 4 3TB's niet op aan de praat) of de b120i (stompzinnige lage performance, ook na de fix) is geen feest. Hyper-V performt letterlijk 4 maal zo snel qua disk performance
de b120i werkt voor mijn doeleinden gewoon goed. Ik gebruik mijn Gen8 met Esxi dan ook niet om de hoogste snelheden te kunnen halen, dan had ik wel een ander soort type server moeten kopen. maar 80~90MB/s vind ik netjes als deze de VMs gaat backuppen naar een andere Gen8 die met OpenMediaVault als NAS de VM's binnen krijg.

+100MB/s is mooi maar geen doel op zich. Dat HyperV beter zal performen ik ben nieuwsgierig, maar heb geen verstand van de installatie en onderhoud, daarom koos ik ooit voor VMware nadat ik van de Citrix Xenserver niet echt vrolijk werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
Op 6.0u3 haal ik ook gewoon gigabit (90~95 Mb/s). Zit het wellicht in 6.5?

• Bananenplant
Hey, wat is dit nou, waarom wordt die gen10 ineens zoveel duurder :/ ?

• Dakillerbean
Bananenplant schreef op donderdag 14 december 2017 @ 12:55:
Hey, wat is dit nou, waarom wordt die gen10 ineens zoveel duurder :/ ?
Om volgende week net voor de kerst "in de aanbieding" te zijn zoals met zoveel dingen, zoals ook laatst met Black Friday gebeurde voor een hoop producten?

Webwinkels lezen volgens mij maar al te graag mee op dit soort fora ;-)

• Bananenplant
Dakillerbean schreef op donderdag 14 december 2017 @ 15:18:
[...]

Om volgende week net voor de kerst "in de aanbieding" te zijn zoals met zoveel dingen, zoals ook laatst met Black Friday gebeurde voor een hoop producten?

Webwinkels lezen volgens mij maar al te graag mee op dit soort fora ;-)
Denk je? Op zich begrijp ik het, maar HP Enterprise ;) ?

• Dakillerbean
Bananenplant schreef op donderdag 14 december 2017 @ 15:35:
[...]

Denk je? Op zich begrijp ik het, maar HP Enterprise ;) ?
Eigenlijk gevalletje OFF-Topic:

Ik hou van sommige producten af en toe een beetje de prijs bij omdat ik ze mogelijk wil aanschaffen, of zoals de Gen8/Gen10 omdat ik me erover verbaas dat dit gewoon gebeurt en men het niet door lijkt te hebben, of zich hebben neergelegd bij het feit DAT het gebeurt... Zo dus ook deze:

pricewatch: Samsung Galaxy Tab A 10.1 (2016) WiFi Zwart

Zo ongeveer 6 maanden rond de 199 gezeten, af en toe een aanbieding van 189 om ineens 2 weken voor BF te stijgen naar 219 overal, en dan tijdens BF "in de aanbieding" voor 199. Daarna weer 219 tot afgelopen week sommigen met een "kerstaanbieding" komen van 210 of 199.... Ik kan haast wel raden wat deze qua prijs eind januari gaat doen ;-) Dus wacht ik nog wel een weekje of 6... Slechte periode nu om een hoop electronica aan te schaffen. Maargoed, dat hoef ik jullie vermoedelijk niet te vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik heb net een G10 gekocht. Wat is de beste methode om een zesde disk (SSD) aan te sluiten? Volgens mij zijn de mogelijkheden om een USB3>Sata converter, een pcie sata controller of om de scsi>4xsata kabel te vervangen door een scsi>8xsata kabel. Is dat laatste überhaupt mogelijk? Ik kom een dergelijke kabel op Ebay niet tegen en ik weet ook niet of de controller dat aan kan.

Ik draai (ben van plan om) Windows 10 met VMware Desktop en XPenology te draaien. Dan kan ik hem nog als htpc gebruiken :)

// Shit. Net uitgeprobeerd met drie disks en twee SSD's. Helaas wil VMware Workstation de tweede SSD niet op zo'n manier doorzetten aan Xpenology dat deze hem als SSD ziet. Zowel de disks als de SSD worden herkent als "VMware Virtual SATA Hard Drive"

Misschien een NVME SSD?

[ Voor 21% gewijzigd door Joolee op 15-12-2017 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancisDhaenens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11-07 08:49
Ik heb momenteel een NAS (Readynas NV+) staan die al enkele jaartjes op de teller heeft. Daarnaast staat er ook steeds een pc aan (i5) die voornamelijk plex draait voor films en daarnaast toegankelijk moet zijn voor het remote draaien van bijv. Visual Studio.

Mijn vraag, is het mogelijk om deze taken met een HP Proliant Microserver te combineren? Dus in de praktijk wil ik:

- NAS functionaliteit: backup, externe toegang tot mijn files, etc...
- Virtualisatie: mogelijk tot het draaien van één of meerdere windows instanties
- Plex draaien zou ook een nice-to-have zijn

Voldoet de G10 hieraan? En hoe configureer ik hem om die taken optimaal uit te voeren (os en hardware)

[ Voor 3% gewijzigd door FrancisDhaenens op 15-12-2017 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Wat zijn ervaringen hier rondom geluidsproductie van de G10? Ik ben namelijk wat aan het zoeken en kom daar verhalen tegen variërend van "irritante herrie" tot "hoor 'm nauwelijks", dat schiet niet echt op ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
  • Laatst online: 15-09 16:49
Bananenplant schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 21:00:
Wat zijn ervaringen hier rondom geluidsproductie van de G10? Ik ben namelijk wat aan het zoeken en kom daar verhalen tegen variërend van "irritante herrie" tot "hoor 'm nauwelijks", dat schiet niet echt op ;) .
Ding staat in de huiskamer, hoor 'm nauwelijks. :+

Maar serieus, ik hoor hem echt nauwelijks. De HDD's hoor ik duidelijk ratelen, de koeling niet.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
FrancisDhaenens schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:29:
Voldoet de G10 hieraan? En hoe configureer ik hem om die taken optimaal uit te voeren (os en hardware)
Ik doe hetzelfde op een gen8. Zou niet weten waarom dat op een gen10 niet zou kunnen.

Even controleren of vmware draait op een gen10, en of de cpu voldoende is voor de hoeveelheid plex streams (passmark is ~5000, voldoende voor twe x264 transcodes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Bananenplant schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 21:00:
Ik heb nu tijdelijk 3 Gen8's op mijn werkkamer staan. (Staan normaliter in de trapkast maar die ben ik aan het verbouwen.) Je hoort ze. Ik zou ze niet per-se in de woonkamer willen plaatsen maar vind het opvallend weinig storend in mijn werkkamer. (Daarom staan ze er ook nog en fix ik de trapkast wel rond kerst een keer. Als het niet later word want ik moet nog wat onderdelen bestellen.)

Er zit één ventilator in van ik meen 12cm en wanneer het warm word gaat het aardig loeien, bij een normale temperatuur vind ik het mee vallen.

Hoe dan ook, ik denk dat je het zelf moet ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik zie dat de HP ML110 G7 hier een paar keer genoemd wordt als zuinige maar toch relatief krachtig servertje. (Al is het ondertussen al wel een wat ouder systeem) Nu ben ik aan het overwegen om zo'n systeem aan te schaffen. Ik wilde in eerste instantie een DS412+ aanschaffen (ook een ouder beestje) maar volgens mij kan je met de ML110 G7 veel meer voor ongeveer hetzelfde geld met eenzelfde verbruik.
De DS412+ zou idle 36.3W verbruiken bij 4 schijven
(bron: https://www.techpowerup.c...ynology/DS412Plus/16.html )
En de ML110 G7 zou idle 33W verbruiken met 5 schijven
(bron: https://www.avforums.com/...0-g7-g840-server.1738173/ )

Ook zit er intern een usb poort in welke gebruikt zou kunnen worden als boot medium.

Echter zit ik ook met een paar vragen. Ik ben compleet nieuw met een "zelfbouw" nas en de software die je erbij kunt gebruiken. Ik heb wel een Synology DS215j, maar dat is dan ook mijn enige ervaring die ik er mee heb. Wat ik zo ver begrepen heb is FreeNAS een ideaal OS om te gebruiken, in combinatie met ZFS. Echter werkt ZFS niet (goed) met raid controllers. En de ML110 heeft 2 "normale" (? toch?) sata poorten en 4 sata poorten achter een HP Embedded Smart Array B110i SATA RAID Controller. Dus deze zit in het board geïntegreerd? Deze kan je blijkbaar wel disablen en in AHCI zetten, maar ook dat gaat niet perfect als ik dit hier zo lees:
https://forums.freenas.or...l110-g6-and-freenas.5350/
(Al is dat wel de G6 en niet de G7, maar de controller is hetzelfde)

Dus wat ik mij afvraag is of dat dit systeem een slimme aankoop zal zijn of dat ik beter naar iets anders kan zoeken? Bijvoorbeeld toch de DS412+ of een supermicro met een L5640 bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren heb ik mezelf een gen 10 besteld bij azerty. standaard zit hier 1 DDR4 DIMM van 8 GB in. Ik wil hier graag 1 DIMM van 16 bij plaatsen.
In het verleden kan ik mij herinneren was het geen probleem om 2 simmen te plaatsen van verschillende grote, ik heb al lang geen systemen meer gebouwd en heb daardoor de actuele ervaring/kennis van dit soort dingen lang niet meer ge-update.
In de data van HPE ( https://h20195.www2.hpe.c...aspx?docname=a00008701enw kopje memory) staan geen voorbeelden van een 8 + 16 DIMM.
Mijn vraag is dus kan dit wat ik wil kan dat? Heeft iemand daar ervaring mee of durft te zeggen dat dit sowieso wel of niet kan?

EDIT: ter info ik wil deze dimm dan gaan bij plaatsen: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR24E17D8/16

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2017 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Ik heb een 8GB HPE geheugen module gekocht. Degene die ik toegestuurd kreeg is pricewatch: Samsung M391A1K43BB1-CRC

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skyofficial
  • Laatst online: 26-02-2023
Sinds vandaag trotse eigenaar van een hp microserver gen 10!

Heb echter wel een groot probleem... zodra de processor kouder wordt dan 10 graden valt die uit:/

Hij wordt gebruikt om een plex server te draaien, dus die wordt niet heel de dag gebruikt. En wanneer de microserver niet gebruikt wordt doet de processor dus niks en koelt af onder de 10 graden...

Iemand enige ervaring hiermee? Of een oplossing?

De server staat op zolder en moet hier ook blijven, dus server verplaatsen is geen optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
skyofficial schreef op woensdag 20 december 2017 @ 01:34:

Heb echter wel een groot probleem... zodra de processor kouder wordt dan 10 graden valt die uit:/

Hij wordt gebruikt om een plex server te draaien, dus die wordt niet heel de dag gebruikt. En wanneer de microserver niet gebruikt wordt doet de processor dus niks en koelt af onder de 10 graden...

De server staat op zolder en moet hier ook blijven, dus server verplaatsen is geen optie
https://setiathome.berkeley.edu/ :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
skyofficial schreef op woensdag 20 december 2017 @ 01:34:

Als het er nu 10 graden is zou ik me meer zorgen maken over de temp in de zomer. ;)

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Grr, Azerty jojoot nogal met de prijs :( . Mijn research naar FreeNAS-compatibiliteit is bezig en ik verwacht op dit moment dat het een GO wordt en moet ik nog even wat praktische dingen bedenken.

- Een bootschijf: pricewatch: Transcend MSM610 16GB moet toch gewoon passen?
- Wat zit er precies in de doos van de Microserver? Zitten daar ook gewoon 5 SATA-kabels in of moet je er nog zelf spul bijkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bananenplant schreef op woensdag 20 december 2017 @ 09:33:
Grr, Azerty jojoot nogal met de prijs :( . Mijn research naar FreeNAS-compatibiliteit is bezig en ik verwacht op dit moment dat het een GO wordt en moet ik nog even wat praktische dingen bedenken.

- Wat zit er precies in de doos van de Microserver? Zitten daar ook gewoon 5 SATA-kabels in of moet je er nog zelf spul bijkopen?
Dat jojo-en kun je wel zeggen ik was op zoek naar en zelfbouw maar kon geen kast vinden die aan de door mij gestelde maat-eis voldeed. Toen kwam ik maandag de microserver tegen voor €293,- bij azerty toen was voor mij de kogel door de kerk geen zelfbouw dus. Besteld en nog geen 10 min later is de prijs verlaagd naar €243. Op gebeld en geannuleerd en opnieuw besteld, Beetje omslachtig maar toch 5 tientjes uitgespaard.

Wat betreft je bootschijf bestel er wel zo'n mSATA > SATA adapter bij en zo'n molex splitter en een verloopje naar molex > SATA-power. Dan werkt hij wel.
pricewatch: Delock Converter SATA 22 pin > mSATA with Slot Bracket + 3.5&#824... (als voorbeeld maar let even op de lengte van je ssdtje)
pricewatch: Startech.com 4-pins Molex-naar-linkshoekige SATA-voedingskabelada...
pricewatch: Delock Y-Cable Power > 2x 4pin Molex

In de doos zitten geen SATA kabels alleen de microserver en de voedingskabel. De schijven kunnen met de schroefjes, die in de kast boven de hardeschijfsleuven zitten, zo in de kast geschoven worden zonder enige kabel of bracket. mooi systeem.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2017 10:31 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skyofficial
MewBie schreef op woensdag 20 december 2017 @ 08:10:
[...]

Als het er nu 10 graden is zou ik me meer zorgen maken over de temp in de zomer. ;)
Op zolder is het rond de 18 graden, in de zomer makkelijk 39 graden. Maar buiten dat, het is gewoon raar dat de processor zo koud is! Kom op zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2017 @ 09:49:
[...]

Dat jojo-en kun je wel zeggen ik was op zoek naar en zelfbouw maar kon geen kast vinden die aan de door mij gestelde maat-eis voldeed. Toen kwam ik maandag de microserver tegen voor €293,- bij azerty toen was voor mij de kogel door de kerk geen zelfbouw dus. Besteld en nog geen 10 min later is de prijs verlaagd naar €243. Op gebeld en geannuleerd en opnieuw besteld, Beetje omslachtig maar toch 5 tientjes uitgespaard.

Wat betreft je bootschijf bestel er wel zo'n mSATA > SATA adapter bij en zo'n molex splitter en een verloopje naar molex > SATA-power. Dan werkt hij wel.
pricewatch: Delock Converter SATA 22 pin > mSATA with Slot Bracket + 3.5&#824... (als voorbeeld maar let even op de lengte van je ssdtje)
pricewatch: Startech.com 4-pins Molex-naar-linkshoekige SATA-voedingskabelada...
pricewatch: Delock Y-Cable Power > 2x 4pin Molex

In de doos zitten geen SATA kabels alleen de microserver en de voedingskabel. De schijven kunnen met de schroefjes, die in de kast boven de hardeschijfsleuven zitten, zo in de kast geschoven worden zonder enige kabel of bracket. mooi systeem.
Dank, dan moet ik dus even wat kabeltjes bijbestellen :) . Bummer weer :P .

Trouwens, volgens mij kan ik qua prijs net zo goed een 2.5" SSD nemen, als de adapter zo duur is :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
skyofficial schreef op woensdag 20 december 2017 @ 11:43:
[...]

Op zolder is het rond de 18 graden, in de zomer makkelijk 39 graden. Maar buiten dat, het is gewoon raar dat de processor zo koud is! Kom op zeg
Vrij bizar inderdaad. Heb zelf een Gen8, maar zowel de stock processor als de Xeon die ik er nu in heb zitten zit idle op strak 40 graden. Helemaal vreemd dat de inlet temperatuur dan 18 graden is, en de processor onder het koelblok die daardoor ook om en nabij de 18 graden is, maar 10 graden is. Ik gok eerder op een defecte temperatuursensor die foutieve waarden doorgeeft en daardoor de server zichzelf uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skyofficial
Ik vond het zelf ook heel raar! Ga zometeen als ik thuis ben even bios controleren, misschien moet die ene update krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Dakillerbean schreef op woensdag 20 december 2017 @ 14:53:
[...]

Vrij bizar inderdaad. Heb zelf een Gen8, maar zowel de stock processor als de Xeon die ik er nu in heb zitten zit idle op strak 40 graden. Helemaal vreemd dat de inlet temperatuur dan 18 graden is, en de processor onder het koelblok die daardoor ook om en nabij de 18 graden is, maar 10 graden is. Ik gok eerder op een defecte temperatuursensor die foutieve waarden doorgeeft en daardoor de server zichzelf uitschakelt.
hier mijn temperatuur van de standaard Gen8

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cRPbuZXRuEtPZUdiDXJFdRSt/full.jpg

en hier de Xeon

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sEVzBjfzOI0vlChUz9qWsPnf/full.jpg

Waarbij ik de XEON net in mijn librenms heb gezet, een eerdere entry bleek fout .. dus vandaar nog geen mooie lijntjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dannisi
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Dakillerbean schreef op woensdag 20 december 2017 @ 14:53:
[...]

De HP software gaat niet onder de 40 graden voor de CPU. Open Hardware Monitor kan wel de echte temperatuur zien.

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

skyofficial schreef op woensdag 20 december 2017 @ 15:57:
Ik vond het zelf ook heel raar! Ga zometeen als ik thuis ben even bios controleren, misschien moet die ene update krijgen
Toen mijn machine gisteren uit de bus van PostNL kwam wou hij ook niet aan (iets met thermal protection) na 10 min met de kist open liep hij wel.
Maar hier in huis is het nergens onder 10 graden ook niet in de kelder. Ik denk dat daarom iedereen het hier vreemd vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 08:39:
Gisteren heb ik mezelf een gen 10 besteld bij azerty. standaard zit hier 1 DDR4 DIMM van 8 GB in. Ik wil hier graag 1 DIMM van 16 bij plaatsen.
In het verleden kan ik mij herinneren was het geen probleem om 2 simmen te plaatsen van verschillende grote, ik heb al lang geen systemen meer gebouwd en heb daardoor de actuele ervaring/kennis van dit soort dingen lang niet meer ge-update.
In de data van HPE ( https://h20195.www2.hpe.c...aspx?docname=a00008701enw kopje memory) staan geen voorbeelden van een 8 + 16 DIMM.
Mijn vraag is dus kan dit wat ik wil kan dat? Heeft iemand daar ervaring mee of durft te zeggen dat dit sowieso wel of niet kan?

EDIT: ter info ik wil deze dimm dan gaan bij plaatsen: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR24E17D8/16
Sorry dat ik schaamteloos me zelf quote... Maar mijn vraag werd een beetje ondergesneeuwd met koude processoren :X

Ik wil er heel graag een Dimm van 16GB naast mijn bestaande 8GB plaatsen om in een keer 32 aan te schaffen gaat financieel nu even boven de pet en 16 is wellicht net te weinig. Dus mijn vraag kan ik ook 24GB plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2017 @ 16:31:
[...]

Sorry dat ik schaamteloos me zelf quote... Maar mijn vraag werd een beetje ondergesneeuwd met koude processoren :X

Ik wil er heel graag een Dimm van 16GB naast mijn bestaande 8GB plaatsen om in een keer 32 aan te schaffen gaat financieel nu even boven de pet en 16 is wellicht net te weinig. Dus mijn vraag kan ik ook 24GB plaatsen?
Je kunt de winkel waar je het wilt kopen natuurlijk ook even om een opinie vragen met de afspraak dat ze je latje crediteren als het niet blijkt te werken O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skyofficial
Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2017 @ 16:26:
[...]

Toen mijn machine gisteren uit de bus van PostNL kwam wou hij ook niet aan (iets met thermal protection) na 10 min met de kist open liep hij wel.
Maar hier in huis is het nergens onder 10 graden ook niet in de kelder. Ik denk dat daarom iedereen het hier vreemd vind.
De zolder is 18 graden, niet 10... de core temp van de processor is 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
skyofficial schreef op woensdag 20 december 2017 @ 18:07:
[...]

De zolder is 18 graden, niet 10... de core temp van de processor is 10
Dan kan je CPU nooit 10 graden zijn met gewone luchtkoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skyofficial
chaoscontrol schreef op woensdag 20 december 2017 @ 18:26:
[...]

Dan kan je CPU nooit 10 graden zijn met gewone luchtkoeling.
Snap je nu waarom ik het zo raar vind!😂

Ik ga nu controleren of bios update nodig heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bananenplant schreef op woensdag 20 december 2017 @ 17:19:
[...]

Je kunt de winkel waar je het wilt kopen natuurlijk ook even om een opinie vragen met de afspraak dat ze je latje crediteren als het niet blijkt te werken O-) .
Dat kan natuurlijk ook, de ja of nee bij de winkel neerleggen en bij "ja" en toch niet werken terug sturen en geld terug. Bedankt voor de tip.

• skyofficial
skyofficial schreef op woensdag 20 december 2017 @ 18:30:
[...]

Snap je nu waarom ik het zo raar vind!😂

Ik ga nu controleren of bios update nodig heeft
Updates hebben niks geholpen... heb de sensors uitgezet, laagste temp wat die tot nu toe heeft bereikt is 4 graden 😂

Fans zijn niet in te stellen

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
skyofficial schreef op donderdag 21 december 2017 @ 00:32:
[...]

Updates hebben niks geholpen... heb de sensors uitgezet, laagste temp wat die tot nu toe heeft bereikt is 4 graden 😂

Fans zijn niet in te stellen
Waar vind je bios updates van de Gen10 dan? Op de officiële HP sites moet je een support abonnement hebben om ze te kunnen downloaden.
Bananenplant schreef op woensdag 20 december 2017 @ 09:33:

In de behuizing passen 4 3,5" HDD's met de standaard schroefjes zonder extra dingen te hoeven aanschaffen. Een 2,5" SSD kun je daar ook prima in kwijt maar dan hangt hij wel puur aan de SATA aansluiting die overigens best stevig is. Een 2,5" harde schijf is daar waarschijnlijk te zwaar voor dan heb je echt een converter nodig.
Verder zit er een 5e sata poort op het moederbord. Als je die wil gebruiken voor bijvoorbeeld een SSD heb je een SATA kabel nodig en de stroom kun je voorzien met, ofwel een molex-splitter+molex2sata converter ofwel een fdd>molex kabel.

Een zesde SATA aansluiting zat alleen in het Gen10 beta model. Het productiemodel heeft er helaas maar 5. Ik heb deze insteekkaart besteld in de hoop dat ik daar full-speed een tweede SSD aan kan hangen. Ik laat wel weten of dat lukt.

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Markos schreef op maandag 18 december 2017 @ 12:09:
Ik zie dat de HP ML110 G7 hier een paar keer genoemd wordt als zuinige maar toch relatief krachtig servertje. (Al is het ondertussen al wel een wat ouder systeem) Nu ben ik aan het overwegen om zo'n systeem aan te schaffen. Ik wilde in eerste instantie een DS412+ aanschaffen (ook een ouder beestje) maar volgens mij kan je met de ML110 G7 veel meer voor ongeveer hetzelfde geld met eenzelfde verbruik.
De DS412+ zou idle 36.3W verbruiken bij 4 schijven
(bron: https://www.techpowerup.c...ynology/DS412Plus/16.html )
En de ML110 G7 zou idle 33W verbruiken met 5 schijven
(bron: https://www.avforums.com/...0-g7-g840-server.1738173/ )

Ook zit er intern een usb poort in welke gebruikt zou kunnen worden als boot medium.

Echter zit ik ook met een paar vragen. Ik ben compleet nieuw met een "zelfbouw" nas en de software die je erbij kunt gebruiken. Ik heb wel een Synology DS215j, maar dat is dan ook mijn enige ervaring die ik er mee heb. Wat ik zo ver begrepen heb is FreeNAS een ideaal OS om te gebruiken, in combinatie met ZFS. Echter werkt ZFS niet (goed) met raid controllers. En de ML110 heeft 2 "normale" (? toch?) sata poorten en 4 sata poorten achter een HP Embedded Smart Array B110i SATA RAID Controller. Dus deze zit in het board geïntegreerd? Deze kan je blijkbaar wel disablen en in AHCI zetten, maar ook dat gaat niet perfect als ik dit hier zo lees:
https://forums.freenas.or...l110-g6-and-freenas.5350/
(Al is dat wel de G6 en niet de G7, maar de controller is hetzelfde)

Dus wat ik mij afvraag is of dat dit systeem een slimme aankoop zal zijn of dat ik beter naar iets anders kan zoeken? Bijvoorbeeld toch de DS412+ of een supermicro met een L5640 bijvoorbeeld.
Het grootste voordeel van de ML110 vind ik dat je dubbel zoveel geheugen erin kan zetten en net dat ene extra SATA poortje :) Vooral het geheugen is fijn, 24-32GB is lekkerder "rondstrooien" aan VM's.

De B110i uit de G7 kun je gewoon op AHCI zetten, net als de B120i van de MS G8. Heb beide op precies dezelfde config draaien. Boot USB met grub die verwijst naar Hyper-V op SATA 5. Werkt perfect en alle disks worden gewoon via AHCI gemapped. Die controller zijn gewoon de Intel SATA controller met een HP sausje erover gekwakt :+

• Domino
Joolee schreef op donderdag 21 december 2017 @ 19:00:
Waar vind je bios updates van de Gen10 dan? Op de officiële HP sites moet je een support abonnement hebben om ze te kunnen downloaden.
En product wat nog in de (fabrieks) garantie is genoeg. Dat is iig zo met de gen8 als je het product op je hpe account registreerd. Neem aan dat dat niet gewijzigd is met de gen10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Kaalus schreef op donderdag 21 december 2017 @ 19:06:
[...]

Het grootste voordeel van de ML110 vind ik dat je dubbel zoveel geheugen erin kan zetten en net dat ene extra SATA poortje :) Vooral het geheugen is fijn, 24-32GB is lekkerder "rondstrooien" aan VM's.

De B110i uit de G7 kun je gewoon op AHCI zetten, net als de B120i van de MS G8. Heb beide op precies dezelfde config draaien. Boot USB met grub die verwijst naar Hyper-V op SATA 5. Werkt perfect en alle disks worden gewoon via AHCI gemapped. Die controller zijn gewoon de Intel SATA controller met een HP sausje erover gekwakt :+
Hoef ik mij dan geen zorgen te maken over de problemen die ze hadden in de link naar het Freenas forum met die controller?
En ik zou ipv grub toch ook gewoon freenas kunnen draaien vanaf een usb-stick met een backup van de settings in het geval dat de usb-stick corrupt/kapot gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Markos schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 09:34:
[...]

Hoef ik mij dan geen zorgen te maken over de problemen die ze hadden in de link naar het Freenas forum met die controller?
En ik zou ipv grub toch ook gewoon freenas kunnen draaien vanaf een usb-stick met een backup van de settings in het geval dat de usb-stick corrupt/kapot gaat?
Als je doelt op RAID vs AHCI op die controller, dat zou goed moeten gaan. Wat ze daar verder schrijven over die wegvallende disk weet ik niet. Ik heb geen FreeNAS gedraaid op de G6 en G7. Onder Windows in elk geval geen enkel last van wegvallende schijven, en ook onder Ubuntu geen last van gehad toen ik dat een tijdje draaide.

En uiteraard kun je FreeNAS draaien vanaf de USB, maar let dan wel even op de locatie van je logs.
Ik heb die GRUB er alleen maar op staan omdat de controller alleen maar wil booten vanaf de eerste poort met een schijf erop. Vind ie daar geen bootable schijf stopt ie simpelweg met booten i.p.v. de volgende schijf te proberen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Kaalus schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 09:38:
[...]

Als je doelt op RAID vs AHCI op die controller, dat zou goed moeten gaan. Wat ze daar verder schrijven over die wegvallende disk weet ik niet. Ik heb geen FreeNAS gedraaid op de G6 en G7. Onder Windows in elk geval geen enkel last van wegvallende schijven, en ook onder Ubuntu geen last van gehad toen ik dat een tijdje draaide.

En uiteraard kun je FreeNAS draaien vanaf de USB, maar let dan wel even op de locatie van je logs.
Ik heb die GRUB er alleen maar op staan omdat de controller alleen maar wil booten vanaf de eerste poort met een schijf erop. Vind ie daar geen bootable schijf stopt ie simpelweg met booten i.p.v. de volgende schijf te proberen :(
Dat laatste had ik inderdaad ook gelezen, niet echt handig vanuit HP maar via grub inderdaad goed op te lossen.

Dan ga ik dit systeem denk ik aanschaffen. Met een vergelijkbaar verbruik als de DS412+ en ongeveer dezelfde aanschafwaarde zie ik hier veel meer mogelijkheden in. Wanneer is het de moeite waard om de G840 te upgraden voor een Xeon cpu? Ik zal hem (voorlopig) alleen voor Freenas gebruiken (of een Windows/Ubuntu variant als dat beter is voor mij. Dat moet ik nog gaan uitzoeken, ben nog een leek op dit gebied :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Markos schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 09:57:
[...]

Dat laatste had ik inderdaad ook gelezen, niet echt handig vanuit HP maar via grub inderdaad goed op te lossen.

Dan ga ik dit systeem denk ik aanschaffen. Met een vergelijkbaar verbruik als de DS412+ en ongeveer dezelfde aanschafwaarde zie ik hier veel meer mogelijkheden in. Wanneer is het de moeite waard om de G840 te upgraden voor een Xeon cpu? Ik zal hem (voorlopig) alleen voor Freenas gebruiken (of een Windows/Ubuntu variant als dat beter is voor mij. Dat moet ik nog gaan uitzoeken, ben nog een leek op dit gebied :+ )
Zolang je geen of maar een paar VM's draait kun je het wel af met die G840. Heb mijn Microserver bijna 2 jaar gedraaid met 4 Windows VM's op de meegeleverde 1610. Pas met wat transcoding in Plex of Emby, een database of iets anders "zwaars" is een upgrade nodig. Een CPU kan best een constante load hebben van 60%.
Mijn ML110 G7 kwam al met een Xeon 1220. Enige waarom ik zou upgraden is vanwege HyperThreading zodat ik meer "cores" heb om aan Hyper-V te geven. Maar gezien de CPU een gemiddelde load heeft van < 10% maakt ook dat weinig uit.
Pagina: 1 ... 44 ... 63 Laatste

Let op:
In dit topic horen alleen posts die betrekking hebben op HP Proliant Microservers. Onderwerpen als Synology/DSM en andere software horen hier niet thuis. Daarvoor graag in één van de Synology-topics posten. Berichten die off-topic zijn, kunnen worden getrashed.