heb je helemaal niet nodig, je moet je Gen10 registreren voor garantie afhandeling, zodra je dat hebt gedaan kun je de update downloadenJoolee schreef op donderdag 21 december 2017 @ 19:00:
[...]
Waar vind je bios updates van de Gen10 dan? Op de officiële HP sites moet je een support abonnement hebben om ze te kunnen downloaden.
[...]
Ah ja Plex is misschien wel iets waar ik naar moet kijken. Ik gebruik nu mijn RPi3 dus geen transcoding nodig, maar ik denk dat Plex soms handiger zal zijn icm. een Chromecast. Als ik een beetje google zou een i3-2130 bijvoorbeeld al goed genoeg moeten zijn voor minimaal 2 streams van 1080p (ik zie alleen zo snel niet welke bitrate en codec ze hiermee bedoelen). Is een i3-2130 dan een verstandige upgrade keuze? Of zou ik dan beter voor een E3-1220 kunnen gaan of zelfs een E3-1230? Het zal waarschijnlijk gaan om 1 (gemiddelde?) stream van 1080p maar zeg voor de zekerheid 2 1080p streams van gemiddelde bitrate.Kaalus schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 10:12:
[...]
Zolang je geen of maar een paar VM's draait kun je het wel af met die G840. Heb mijn Microserver bijna 2 jaar gedraaid met 4 Windows VM's op de meegeleverde 1610. Pas met wat transcoding in Plex of Emby, een database of iets anders "zwaars" is een upgrade nodig. Een CPU kan best een constante load hebben van 60%.
Mijn ML110 G7 kwam al met een Xeon 1220. Enige waarom ik zou upgraden is vanwege HyperThreading zodat ik meer "cores" heb om aan Hyper-V te geven. Maar gezien de CPU een gemiddelde load heeft van < 10% maakt ook dat weinig uit.
Ik vind zo snel ook niet wat de keuze van deze cpu's voor invloed heeft op het verbruik in idle. Ik kan alleen de TDP vergelijken op dit moment maar dat zegt volgens mij niet zoveel voor idle.
G840: 65W
i3-2130: 65W
E3-1220: 80W
E3-1230: 80W
Iemand een idee hoe ik (met een insteekkaart) raid5 beschikbaar krijg ik een gen10 microserver?
Ik wil 4x4TB aan schijven in de server stoppen, maar vind het zo zonde om 8TB kwijt te zijn aan mirroring.
Ik wil 4x4TB aan schijven in de server stoppen, maar vind het zo zonde om 8TB kwijt te zijn aan mirroring.
Software RAID anders? Geen idee wat je wilt draaien verder
.
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Daar is al een handige sheet voor: https://www.dropbox.com/s...%20CPU%20Family.xlsx?dl=0Markos schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 11:42:
[...]
Ah ja Plex is misschien wel iets waar ik naar moet kijken. Ik gebruik nu mijn RPi3 dus geen transcoding nodig, maar ik denk dat Plex soms handiger zal zijn icm. een Chromecast. Als ik een beetje google zou een i3-2130 bijvoorbeeld al goed genoeg moeten zijn voor minimaal 2 streams van 1080p (ik zie alleen zo snel niet welke bitrate en codec ze hiermee bedoelen). Is een i3-2130 dan een verstandige upgrade keuze? Of zou ik dan beter voor een E3-1220 kunnen gaan of zelfs een E3-1230? Het zal waarschijnlijk gaan om 1 (gemiddelde?) stream van 1080p maar zeg voor de zekerheid 2 1080p streams van gemiddelde bitrate.
Ik vind zo snel ook niet wat de keuze van deze cpu's voor invloed heeft op het verbruik in idle. Ik kan alleen de TDP vergelijken op dit moment maar dat zegt volgens mij niet zoveel voor idle.
G840: 65W
i3-2130: 65W
E3-1220: 80W
E3-1230: 80W
Staan de mogelijke cpu swaps in met passmark score, tpd en relatieve snelheidswinsten tov een base gen8
@Markos Kijk hier dan alleen naar de relatieve verschillen in verbruik t.o.v. de CPU's, het baseboard en de PSU van de ML110 zijn immers andersDomino schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 22:37:
[...]
Daar is al een handige sheet voor: https://www.dropbox.com/s...%20CPU%20Family.xlsx?dl=0
Staan de mogelijke cpu swaps in met passmark score, tpd en relatieve snelheidswinsten tov een base gen8
Software raid ben ik niet zo'n fan van.Bananenplant schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 19:07:
Software RAID anders? Geen idee wat je wilt draaien verder.
Het systeem draait als esxi host.
Ik heb niet zo lang geleden een LSI 9271 met alle toeters en bellen in gebruik genomen. (ESXi 6.0)Fonta schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 19:03:
Iemand een idee hoe ik (met een insteekkaart) raid5 beschikbaar krijg ik een gen10 microserver?
heerlijke kaart om mee te werken, met behulp van de LSI tools voor ESXi, hotplug schijven steken, online arrays maken in ESXi en direct als storage in gebruik nemen.
Nadeel van Raid 5 en raid 6 en verwanten is dat je bij uitval of verminderde performance eigenlijk al moet gaan nadenken om ALLE schijven in de array te vervangen, en dan nog heb je kans dat je de hele array kwijtraakt, dus hoewel ik zelf erg blij ben met hardware raid, moet ik ook eerlijk zijn dat Raid5 (en 6) niet echt zo veilig is wat het lijkt.
Aan de andere kant LSI en de tools houden de heel nauwkeurig de schijven bij, audio signaal als er iets is, en direct in ESXi monitoring dus kun je vrij snel handelen als een of meer schijven het lastig hebben. De max doorvoersnelheid (de mijne heeft 1GB cache) ~5GByte/s - 72k iops en max SATA6G/SAS2 snelheden zonder cache zijn wel erg fijn.
De LSI kaarten zijn inmiddels ook niet heel duur meer: refurb of 2e hands €100-200 even afhangend van de kaart en eventuele opties. Bedenk ook dat mechanische schijven eigenlijk niet boven de max snelheid van sata2 uitkomen dus een oudere kaart zal ook prima werken.
"Wat gebeurt er als ik ook dit knopje dr...."
Nog een korte praktische vraag: is er iets extra nodig om een 2.5" SSD in de bay voor de cd-romspeler te monteren of zijn er wel 2 schroefgaten op de juiste afstand te vinden?
Gewoon onder dat klemmetje doen dat daar normaal de CD-ROM op zijn plaats houdt. Voor een SSD (niet trillingsgevoelig) ruim voldoende. Als het niet genoeg klemt, kan je hem een beetje bijbuigen of er een stukje plakband tussen doen. Het is niet iets waar je dagelijks mee gaat sjouwen.Bananenplant schreef op woensdag 27 december 2017 @ 14:51:
Nog een korte praktische vraag: is er iets extra nodig om een 2.5" SSD in de bay voor de cd-romspeler te monteren of zijn er wel 2 schroefgaten op de juiste afstand te vinden?
Als je het echt netjes wil doen, kan je zo'n inbouw "CD-ROM" behuizing voor een tweede SSD in oude laptops pakken, dan heb je ook meteen de juiste aansluiting. Maar eigenlijk is het de moeite niet waard.
Kabels zijn een groter probleem, je hebt een 3,5" floppy-drive naar SATA power omzetter nodig.
[ Voor 8% gewijzigd door GekkePrutser op 27-12-2017 18:08 ]
@GekkePrutser cheers! Toevallig ook nog aanbevelingen over de lengte voor SATA-kabels
? 17cm is lekker goedkoop, zou mooi zijn als dat genoeg was
.
Ho wacht, heb ik zo'n omzetter nodig voor alle drives?
Ho wacht, heb ik zo'n omzetter nodig voor alle drives?
[ Voor 15% gewijzigd door Bananenplant op 27-12-2017 18:10 ]
Goeie vraag, ik heb de mijne niet gemeten. 17cm is wel heel kort. Je moet helemaal van de bodem naar boven en dan nog een stukje opzij. Schuin kan niet omdat de drivecage (en voeding dacht ik) er tussen zitten. Aangezien de microserver 23cm hoog is, gaat dat volgens mij niet lukken, tenzij je hem ergens aan de zijkant inbouwt. Er zijn ook mensen die daar brackets voor hebben gemaakt: Link. Maar bovenin past dan volgens mij niet.Bananenplant schreef op woensdag 27 december 2017 @ 18:09:
@GekkePrutser cheers! Toevallig ook nog aanbevelingen over de lengte voor SATA-kabels? 17cm is lekker goedkoop, zou mooi zijn als dat genoeg was
.
Edit: Hier die foto van die bracket waarbij ik het klemmetje heb aangegeven waaronder ik de SSD heb zitten, en de plaats van de SATA connector.

En nee, je hebt geen omzetter nodig voor alle drives. Alleen die bovenin.
Let bovendien op: Als je je HD controller in AHCI mode zet, dan kan je niet booten van de 5e SATA (cd-rom bay). Alleen van USB of microSD onboard, of van 1 van de gewone 4 drives. Daarom heb ik bij mij de /boot op een microSD staan.
[ Voor 27% gewijzigd door GekkePrutser op 27-12-2017 18:24 ]
Dank, ik zie het
. Voor de hdd's zitten er zo te zien wel goede voedingsstekkers op?
De HDD's in de 4 bays krijgen hun voeding gewoon via de backplane. De HDD's op dat plaatje zijn met dat (niet-standaard) bracket. Voedingskabels voor die montage zijn niet aanwezig, en genoeg SATA's ook niet, ik denk dat ze daar een SATA kaart bijgeplaatst hebben, en de voeding ergens afgetapt ofzo. Sorry, dat was een beetje verwarrend. Wat je daar ziet is dus niet standaard.Bananenplant schreef op woensdag 27 december 2017 @ 18:24:
Dank, ik zie het. Voor de hdd's zitten er zo te zien wel goede voedingsstekkers op?
Wat je voor de SSD in de CD-ROM bay nodig hebt is zoiets:

[ Voor 15% gewijzigd door GekkePrutser op 27-12-2017 18:30 ]
Nu volg ik het even niet meer. Ik had Azerty een mail gestuurd en ik kreeg als reactie een lijst HP-hdd's terug die moeten passen. Maar dat wil ik helemaal niet. @GekkePrutser, die niet-standaard bracket is ook nieuw voor me. Wat heb ik nu precies allemaal nodig (lees: wat moet ik extra kopen) als ik een ssd en 2 (of 4) normale 3.5" hdd's wil monteren?
- Verloopje voedingsstekker voor ssd.
- Per drive een sata-kabel.
- Ssd vastklemmen moet wel lukken zonder verder iets.
- ...???
Verder klinkt het wel suf dat je blijkbaar niet van de 5e poort kunt booten als je de Marvell-controller in AHCI-modus zet. Voor FreeNAS/ZFS heb ik dat namelijk wel nodig. Maar kan ik dan niet net zo goed de boot-ssd op de Marvell aansluiten en 3 hdd's op de Marvell en eentje op de 5e poort? Anders kan ik misschien beter booten van usb ipv een ssd...
...we hebben het allebei over pricewatch: HPE ProLiant MicroServer Gen10 (873830-421) , toch?
- Verloopje voedingsstekker voor ssd.
- Per drive een sata-kabel.
- Ssd vastklemmen moet wel lukken zonder verder iets.
- ...???
Verder klinkt het wel suf dat je blijkbaar niet van de 5e poort kunt booten als je de Marvell-controller in AHCI-modus zet. Voor FreeNAS/ZFS heb ik dat namelijk wel nodig. Maar kan ik dan niet net zo goed de boot-ssd op de Marvell aansluiten en 3 hdd's op de Marvell en eentje op de 5e poort? Anders kan ik misschien beter booten van usb ipv een ssd...
...we hebben het allebei over pricewatch: HPE ProLiant MicroServer Gen10 (873830-421) , toch?
[ Voor 11% gewijzigd door Bananenplant op 27-12-2017 19:17 ]
@Bananenplant Nee voor de gewone 4 3,5" HDD's heb je helemaal niks nodig en elke drive past er in (niet per se HP nodig).
Die drives krijgen vanaf de backplane hun voeding en SATA gewoon mee. Die schuif je in de bay en klaar, net als bij een NAS.
Maar die 3,5"'s kunnen er gewoon in zonder enige extra hardware. Bij de gen10 zijn er niet eens brackets meer, je moet alleen speciale schroeven gebruiken die in de groeven van de bays passen. Die zijn meegeleverd (zitten voorin de behuizing geschroefd achter het frontpaneel).
De gewone HDD's kan je niet makkelijk ergens anders op aansluiten, die gaan via een kabelboom met (ik dacht) een speciale SAS-style connector (hoewel hij geen SAS ondersteunt!)
En nee... Ik had het over de Gen8...
Oeps. Dat had ik inderdaad even moeten checken. Ik heb geen idee hoe de stroomvoorziening van de CD-ROM bay gaat bij de Gen10. Ik denk dat dat bootprobleem bij de Gen10 ook wel opgelost is.
Die drives krijgen vanaf de backplane hun voeding en SATA gewoon mee. Die schuif je in de bay en klaar, net als bij een NAS.
Maar die 3,5"'s kunnen er gewoon in zonder enige extra hardware. Bij de gen10 zijn er niet eens brackets meer, je moet alleen speciale schroeven gebruiken die in de groeven van de bays passen. Die zijn meegeleverd (zitten voorin de behuizing geschroefd achter het frontpaneel).
De gewone HDD's kan je niet makkelijk ergens anders op aansluiten, die gaan via een kabelboom met (ik dacht) een speciale SAS-style connector (hoewel hij geen SAS ondersteunt!)
En nee... Ik had het over de Gen8...

[ Voor 29% gewijzigd door GekkePrutser op 27-12-2017 19:19 ]
Ah, dus de SSD is dus waarschijnlijk het enige waarvoor ik mogelijk iets moet regelen qua sata/stroom. Dank
.
Als je 2 HDD's en een SSD wil gebruiken kun je de SSD gewoon in een drive bay aan de voorkant prikken. Dan hangt hij wel aan zijn aansluitingen maar een SSD is licht genoeg om niet zomaar los te komen.Bananenplant schreef op woensdag 27 december 2017 @ 19:27:
Ah, dus de SSD is dus waarschijnlijk het enige waarvoor ik mogelijk iets moet regelen qua sata/stroom. Dank.
Als je 4 HDD's en een SSD wil aansluiten heb je voor die SSD inderdaad een andere oplossing nodig. Zie: Joolee in "Het grote HP Proliant Microserver topic"
Waar je het al gezegd had als antwoord op een post van mij, ik ben er weer lekker bij merk ikJoolee schreef op woensdag 27 december 2017 @ 20:45:
[...]
Als je 2 HDD's en een SSD wil gebruiken kun je de SSD gewoon in een drive bay aan de voorkant prikken. Dan hangt hij wel aan zijn aansluitingen maar een SSD is licht genoeg om niet zomaar los te komen.
Als je 4 HDD's en een SSD wil aansluiten heb je voor die SSD inderdaad een andere oplossing nodig. Zie: Joolee in "Het grote HP Proliant Microserver topic"

Ik zie het inderdaadBananenplant schreef op woensdag 27 december 2017 @ 20:54:
[...]
Waar je het al gezegd had als antwoord op een post van mij, ik ben er weer lekker bij merk ik. Maar nogmaals dank
.
Ducktape werkt trouwens wonderen als je de SSD vast wil zetten op de plek van de DVD drive. Je kunt het ook netjes doen: https://www.uk.insight.co...nfo/processors/0007221908
Goedkoper dan ik dacht overigens.
De handleiding is best wel nuttig verder: https://support.hpe.com/h...c/display?docId=c05355808
DankJoolee schreef op woensdag 27 december 2017 @ 21:03:
[...]
Ik zie het inderdaad
Ducktape werkt trouwens wonderen als je de SSD vast wil zetten op de plek van de DVD drive. Je kunt het ook netjes doen: https://www.uk.insight.co...nfo/processors/0007221908
Goedkoper dan ik dacht overigens.
De handleiding is best wel nuttig verder: https://support.hpe.com/h...c/display?docId=c05355808
Ik heb dus de volgende quad tuner kaart : pricewatch: Digital Devices DuoFlex C/C2/T/T2 + Octopus Twin-CI *Bundel*
Voor de quad tuner kaart ben je 3 low profile sloten of 2 full size sloten nodig. Nu zag ik dat dat de microserver gen 10 maar 2 low profile sloten pci-e sloten heeft. Is er een mogelijkheid om de cam interface module elders in de kast een plek te geven en deze dan aan te sluiten middels een riser cable?
Voor de quad tuner kaart ben je 3 low profile sloten of 2 full size sloten nodig. Nu zag ik dat dat de microserver gen 10 maar 2 low profile sloten pci-e sloten heeft. Is er een mogelijkheid om de cam interface module elders in de kast een plek te geven en deze dan aan te sluiten middels een riser cable?
Als je kabels lang genoeg zijn valt er misschien iets te doen met de ruimte tussen de drivebay/voeding en de behuizing, of de ruimte bovenop. Hoeveel ruimte heb je nodig?
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
De tunerkaart bestaat uit 2 modules met elk 2 tuners en hebben elk het formaat van ongeveer een 2.5" hd alleen iets dikker.MewBie schreef op zondag 31 december 2017 @ 14:14:
Als je kabels lang genoeg zijn valt er misschien iets te doen met de ruimte tussen de drivebay/voeding en de behuizing, of de ruimte bovenop. Hoeveel ruimte heb je nodig?
De cam interface module heeft wat meer ruimte nodig in de breedte en lengte.
Ik heb gister via Ebay een M1015 RAID kaartje besteld. Ik ben benieuwd:
Ik draai het zaakje nu op ESXi 6.5 met daarop twee servers: Eén met Server 2016 (bread & butter van m'n netwerk) en een Ubuntu servertje (voornamelijk Pi-hole)
Iemand ervaring met hoe het kaartje draait icm. ESXI 6.5? Ik las dingen over dat als je hem in IT mode zet dat je dan hot swappable drives hebt, maar verder niks over of je dan gewoon in RAID kunt blijven draaien...
Ik draai het zaakje nu op ESXi 6.5 met daarop twee servers: Eén met Server 2016 (bread & butter van m'n netwerk) en een Ubuntu servertje (voornamelijk Pi-hole)
Iemand ervaring met hoe het kaartje draait icm. ESXI 6.5? Ik las dingen over dat als je hem in IT mode zet dat je dan hot swappable drives hebt, maar verder niks over of je dan gewoon in RAID kunt blijven draaien...
Verwijderd
Software raid is de way to go...Fonta schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 19:03:
Wil je echt gek doen, dan installeer je ProxMox op een kleine schijf en maak je een ZFS volume aan voor je VM's. ZFS vraagt wel behoorlijk wat geheugen (liefst ECC). Het is dus de vraag of je genoeg hebt. (reken op 1GB geheugen per TB diskruimte als je deduplicatie gebruikt)
Je kan wel iets spelen met geheugen, door bijvoorbeeld een (kleine) SSD er bij te prikken als caching disk voor ZFS.
Thanks. Ik ga eens kijken wat de mogelijkheden zijn. En hoe of wat ik voor elkaar kan krijgen.Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 17:26:
[...]
Software raid is de way to go...
Wil je echt gek doen, dan installeer je ProxMox op een kleine schijf en maak je een ZFS volume aan voor je VM's. ZFS vraagt wel behoorlijk wat geheugen (liefst ECC). Het is dus de vraag of je genoeg hebt. (reken op 1GB geheugen per TB diskruimte als je deduplicatie gebruikt)
Je kan wel iets spelen met geheugen, door bijvoorbeeld een (kleine) SSD er bij te prikken als caching disk voor ZFS.
Die kaart is in principe gewoon een LSI OEM op de SAS2008 gebaseerd.RavonsDaro schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:04:
Ik heb gister via Ebay een M1015 RAID kaartje besteld. Ik ben benieuwd:
Je kunt deze kaart met een aantal officiële en LSI firmwares laten draaien:
LSI9211-IT firmware is 't beste voor ZFS, laat alle SMART waardes door maar doet NIET aan RAID.
(ESXi doet niet aan ZFS en wil heel graag raid)
LSI9211-IR firmware heeft de zelfde passthrough als de IT firmware maar ondersteund wel raid (0, 1 en 10)
de onofficiële firmwares haal je hier inclusief instructies.
In princiepe is hotswap altijd ondersteund met hardware (hot swap bays/enclosures)
Ik heb met alle LSI megaraid kaarten hotswap schijven bijgeprikt en verwijderd ook op de minisas > 4x sata kabel, maar met deze kaart heb ik daar zelf geen ervaring mee.
Deze kaart word 100% door ESXi herkent en ondersteund (in tegenstelling tot de fakeraid troep van de onboard intel controllers.)
wel megacli vib installeren op ESXi voor volledige controle.
Ik heb een gen10 gekocht met 4x een HGST 12 TB (4KN ISE) schijf. Als ik 1 zo'n schijf erin plaats hangt het bios op code 92. Haal ik de schijf eruit dan boot hij wel.
Ik heb die schijf vervolgens in een oude PC geplaatst en daar wordt hij wel herkend. Hier heb ik gecontroleerd of SMART aanstaat op de disk want SMART uit schijnt een probleem te zijn voor de Marvell SATA controller. Daarna met GParted de disk geformatteerd naar ext4.
In de gen10 wordt de disk echter nog steeds niet herkend. Iemand een idee waarom de gen10 deze schrijven niet herkend?
Ik heb die schijf vervolgens in een oude PC geplaatst en daar wordt hij wel herkend. Hier heb ik gecontroleerd of SMART aanstaat op de disk want SMART uit schijnt een probleem te zijn voor de Marvell SATA controller. Daarna met GParted de disk geformatteerd naar ext4.
In de gen10 wordt de disk echter nog steeds niet herkend. Iemand een idee waarom de gen10 deze schrijven niet herkend?
Probleem is al eerder voorbij gekomen, had geloof ik niet echt een oplossing anders dan dat het ineens wel werkte.
*beeeeep*
Verwijderd
In de datasheets van HPE staat:
Maximum Storage Capacity
Internal
SATA 16.0TB (4 x 4TB)
Ref:
https://h20195.www2.hpe.c...aspx?docname=a00008701enw
Onder kopje "storage"
Ik denk dat dit je probleem is.
Maximum Storage Capacity
Internal
SATA 16.0TB (4 x 4TB)
Ref:
https://h20195.www2.hpe.c...aspx?docname=a00008701enw
Onder kopje "storage"
Ik denk dat dit je probleem is.
Kaartje is binnen en geinstalleerd, nog niet geflasht dus kan het kloppen dattie maar maximaal 2 TB ziet van m'n 3 TB schijfjes?H00GiE schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 23:30:
[...]
Die kaart is in principe gewoon een LSI OEM op de SAS2008 gebaseerd.
Je kunt deze kaart met een aantal officiële en LSI firmwares laten draaien:
LSI9211-IT firmware is 't beste voor ZFS, laat alle SMART waardes door maar doet NIET aan RAID.
(ESXi doet niet aan ZFS en wil heel graag raid)
LSI9211-IR firmware heeft de zelfde passthrough als de IT firmware maar ondersteund wel raid (0, 1 en 10)
de onofficiële firmwares haal je hier inclusief instructies.
In princiepe is hotswap altijd ondersteund met hardware (hot swap bays/enclosures)
Ik heb met alle LSI megaraid kaarten hotswap schijven bijgeprikt en verwijderd ook op de minisas > 4x sata kabel, maar met deze kaart heb ik daar zelf geen ervaring mee.
Deze kaart word 100% door ESXi herkent en ondersteund (in tegenstelling tot de fakeraid troep van de onboard intel controllers.)
wel megacli vib installeren op ESXi voor volledige controle.
Edit: We zijn ondertussen al weer eventjes bezig geweest maar we hebben de kaart met succes geflasht, de raid opnieuw laten opbouwen, heel ESXi van A tot Z ingericht en het is nu een en al pracht
EDIT: Leuk sprookje maar de schrijfsnelheid in ESXI 6.5 in een Server 2016 is echt om te huilen traag.. Man man man, volgens mij heb ik mezelf in m'n voet geschoten hiermee
[ Voor 11% gewijzigd door RavonsDaro op 06-01-2018 22:24 ]
Dus met dit plus dit moet het klaar zijn? Dat klinkt alsof ik er in de server een molex uit moet trekken en dit ertussen zetten? Fdd naar sata lijkt me een eleganter idee, maar ik kan dat nergens vindenJoolee schreef op donderdag 21 december 2017 @ 19:00:
[...]
Verder zit er een 5e sata poort op het moederbord. Als je die wil gebruiken voor bijvoorbeeld een SSD heb je een SATA kabel nodig en de stroom kun je voorzien met, ofwel een molex-splitter+molex2sata converter ofwel een fdd>molex kabel.

Oh, toch wel, op ebay.

Dit zou de goede kant op moeten werken, toch

[ Voor 19% gewijzigd door Bananenplant op 07-01-2018 21:37 ]
Eleganter? Wat maakt het uit, je doet die stekker er 1 keer tussen daarna zie je hem niet meer hoorBananenplant schreef op zondag 7 januari 2018 @ 21:26:
[...]
Dus met dit plus dit moet het klaar zijn? Dat klinkt alsof ik er in de server een molex uit moet trekken en dit ertussen zetten? Fdd naar sata lijkt me een eleganter idee, maar ik kan dat nergens vinden.
Die is verkeerd om.Bananenplant schreef op zondag 7 januari 2018 @ 21:26:
[...]
Dus met dit plus dit moet het klaar zijn? Dat klinkt alsof ik er in de server een molex uit moet trekken en dit ertussen zetten? Fdd naar sata lijkt me een eleganter idee, maar ik kan dat nergens vinden.
Oh, toch wel, op ebay.
[afbeelding]
Dit zou de goede kant op moeten werken, toch? Mazzel dat er überhaupt verkopers zijn die niet in China zitten, inzake levertijd enzo
.
Verder opletten dat je niet een satakabel-of-death koopt, bij verloopjes waarbij de stekker gegoten is heb je kans op brand.
Deze dus als ik het goed begrijpdragon2 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 21:38:
[...]
Eleganter? Wat maakt het uit, je doet die stekker er 1 keer tussen daarna zie je hem niet meer hoorAnyway het kan dus beide. Ik heb zelf de molex splitter omdat die verreweg het goedkoopst was (en bij de gen8 iig zit de molex makkelijk bereikbaar en op een handige plek). Voor die andere moet je even dit topic doorspitten, links zijn meermaals genoemd.

(Heb deze uit een post uit 2015 gevist).
@_JGC_ dank voor de tip over gevaarlijke kabels, eens gaan bekijken hoe ik dat kan herkennen dan

[ Voor 8% gewijzigd door Bananenplant op 07-01-2018 21:56 ]
Goeie!Bananenplant schreef op zondag 7 januari 2018 @ 21:47:
[...]
Deze dus als ik het goed begrijp.
[afbeelding]
(Heb deze uit een post uit 2015 gevist).
@_JGC_ dank voor de tip over gevaarlijke kabels, eens gaan bekijken hoe ik dat kan herkennen dan.
Zelf heb ik ongeveer zoiets als dit gebruikt: http://www.kleinspul.nl/index.php?productID=1621
Welk ESXi image heb je gebruikt? Er is een custom image voor HP microservers die veel beter functioneert dan de standaard. En er is ook een driverissue met de standaard Raid controller waarvoor een downgrade wonderen doet, wellicht een rondje google om te checken of deze kaart daar ook last van heeft? Na flink tweaken draait ESXi nu als een zonnetje op mijn Gen8, heb er absoluut geen spijt van!RavonsDaro schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 22:34:
[...]
Kaartje is binnen en geinstalleerd, nog niet geflasht dus kan het kloppen dattie maar maximaal 2 TB ziet van m'n 3 TB schijfjes?
Edit: We zijn ondertussen al weer eventjes bezig geweest maar we hebben de kaart met succes geflasht, de raid opnieuw laten opbouwen, heel ESXi van A tot Z ingericht en het is nu een en al pracht
EDIT: Leuk sprookje maar de schrijfsnelheid in ESXI 6.5 in een Server 2016 is echt om te huilen traag.. Man man man, volgens mij heb ik mezelf in m'n voet geschoten hiermee
welke storage methode gebruik je nu? (gewoon interne VMFS van ESXi? of RDM?)RavonsDaro schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 22:34:
[...]
Kaartje is binnen en geinstalleerd, nog niet geflasht dus kan het kloppen dattie maar maximaal 2 TB ziet van m'n 3 TB schijfjes?
en heb je harddrive hardware cache wel aangezet? die staat namelijk default uit (ik bedoel dus de 64MB (of groter) diskcache van de schijven zelf)
Dit zijn mijn snelheden in VM (kaart cache uit / disk cache aan):
http://prntscr.com/hxp97k
En zelfde VM (LSI caching aan / disk cache uit):
http://prntscr.com/hxpbyu
Je hebt helemaal gelijk als je de B120i fakeraid controller gebruikt, maar nu word de LSI 2008 (IBM M1015) kaart gebruikt en officieel zou RavonsDaro met deze kaart gewoon max snelheid van de schijven moeten kunnen zien in een VM. want deze raid chip is 100% supported in de "vanilla versie" van ESXi.Dakillerbean schreef op maandag 8 januari 2018 @ 12:50:
[...]
Welk ESXi image heb je gebruikt? Er is een custom image voor HP microservers die veel beter functioneert dan de standaard. En er is ook een driverissue met de standaard Raid controller waarvoor een downgrade wonderen doet, wellicht een rondje google om te checken of deze kaart daar ook last van heeft? Na flink tweaken draait ESXi nu als een zonnetje op mijn Gen8, heb er absoluut geen spijt van!
[ Voor 39% gewijzigd door H00GiE op 08-01-2018 20:07 . Reden: reactie B120i ]
Dan snap ik even het volgende niet:
Waar zet ik bijvoorbeeld harddrive hardware cache aan? Want ik weet dat M1505 zonder battery etc komt. En ik gebruik(te) de interne VMFS. Kijk, als 'r een tutorial is voor de juiste methode: Graag, laat maar horen! Ik vind 't zonde om dit kaartje weg te moeten mieteren namelijk.
Want na wat intensief googelen heb ik een downgrade gedaan van de HP esxi driver die de snelheid schijnbaar sloopte, dus ik draai nu weer op de B120i.
Waar zet ik bijvoorbeeld harddrive hardware cache aan? Want ik weet dat M1505 zonder battery etc komt. En ik gebruik(te) de interne VMFS. Kijk, als 'r een tutorial is voor de juiste methode: Graag, laat maar horen! Ik vind 't zonde om dit kaartje weg te moeten mieteren namelijk.
Want na wat intensief googelen heb ik een downgrade gedaan van de HP esxi driver die de snelheid schijnbaar sloopte, dus ik draai nu weer op de B120i.
Nou... Ik ben wel redelijk blij dat ik mijn Gen8 naar een Xeon geupdate heb... Als de vertraging voor het fixen van Spectre en Meltdown echt zo'n impact op de prestaties van Windows Server heeft als Microsoft beweert dan denk ik dat de Celeron het allemaal wel erg traag zou maken...
Oi: https://www.amazon.de/Pro...ywords=microserver+gen+10
Dat klinkt als: voor EUR 267,12 de Gen10 als je Amazon Prime hebt? Ik heb een gratis uitprobeerperiode van Prime, dit klinkt wel lekker, weer EUR 22,88 uitsparen
.
Dat klinkt als: voor EUR 267,12 de Gen10 als je Amazon Prime hebt? Ik heb een gratis uitprobeerperiode van Prime, dit klinkt wel lekker, weer EUR 22,88 uitsparen

Weet iemand of er een bios update uitkomt voor de GEN8 server en waar we die vandaan kunnen halen zonder een care pack..
PS5 User ;-) ...
Wel als je de bulletin moet geloven:supernova schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 09:09:
Weet iemand of er een bios update uitkomt voor de GEN8 server en waar we die vandaan kunnen halen zonder een care pack..
Vooralsnog zie ik alleen nog maar een bios van Oktober 2017 dus nog niets nieuws.Note: System ROM updates for the following ProLiant Gen8 and Gen9, Moonshot server cartridges, and Synergy servers will be available in the future. This Bulletin will be updated accordingly.
....
* ProLiant Microserver Gen8
....
Under Software Type, select "BIOS-(Entitlement Required") - (Note that Entitlement is NOT required to download these firmware versions.
Nou die is al nieuwer dan die van mij.. Mijn bios is van 2015...Sypher schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 09:20:
[...]
Wel als je de bulletin moet geloven:
[...]
Vooralsnog zie ik alleen nog maar een bios van Oktober 2017 dus nog niets nieuws.
Maar afwachten dus en hopen dat iemand hem vrij geeft.
[ Voor 6% gewijzigd door supernova op 11-01-2018 09:24 ]
PS5 User ;-) ...
Ik denk hier hetzelfde, want ik heb hem nooit geupdate toen ik hem kocht en aansloot. Gevalletje: het werkt, waarom zou je er iets aan veranderen.supernova schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 09:24:
[...]
Nou die is al nieuwer dan die van mij.. Mijn bios is van 2015...
Volgens mij kun je het hier later zoekensupernova schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 09:09:
https://support.hpe.com/h...verHome?sp4ts.oid=5390291
There are no secrets, only information you do not yet have
Wat vreemd, ik heb hem begin december nog voor €239,00 gekocht bij Azerty. Nu zie ik hem nergens* voor lager dan €299 in de pricewatchBananenplant schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:40:
Oi: https://www.amazon.de/Pro...ywords=microserver+gen+10
Dat klinkt als: voor EUR 267,12 de Gen10 als je Amazon Prime hebt? Ik heb een gratis uitprobeerperiode van Prime, dit klinkt wel lekker, weer EUR 22,88 uitsparen.
offtopic:
* Max ICT
* Max ICT

[ Voor 7% gewijzigd door Joolee op 11-01-2018 20:08 ]
Hij wordt iig morgen bezorgdJoolee schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 20:07:
[...]
Wat vreemd, ik heb hem begin december nog voor €239,00 gekocht bij Azerty. Nu zie ik hem nergens* voor lager dan €299 in de pricewatch
offtopic:
* Max ICT
Hey folks,
Ik heb een Gen 8 als FreeNAS v11 host in elkaar gezet. Er zitten 16GB RAM en 4x4TB schijven in plus een SSD op de ODD en de Celeron vervangen door een Xeon quad core. Ik wist wel dat van de drive bays er 2 op 6Gb/s en 2 op 3Gb/s draaien maar ik merk de laatste tijd toch echt dat m'n ouwe QNAP (met alles op 6Gb/s) 'm eruit fietst. Ik heb een quad port NIC in de PCIe zitten maar dat heeft eigenlijk weinig zin want de performance haal ik toch nooit. Ik wil de boel graag upgraden maar hoe..
Hebben jullie ervaring met een SATA PCIe kaart die goed werkt?
Of is er een BIOS hack die alle slots op 6Gb/s zet?
Of is er nog een slimmere manier die ik nog niet verzonnen heb?
Ik heb een Gen 8 als FreeNAS v11 host in elkaar gezet. Er zitten 16GB RAM en 4x4TB schijven in plus een SSD op de ODD en de Celeron vervangen door een Xeon quad core. Ik wist wel dat van de drive bays er 2 op 6Gb/s en 2 op 3Gb/s draaien maar ik merk de laatste tijd toch echt dat m'n ouwe QNAP (met alles op 6Gb/s) 'm eruit fietst. Ik heb een quad port NIC in de PCIe zitten maar dat heeft eigenlijk weinig zin want de performance haal ik toch nooit. Ik wil de boel graag upgraden maar hoe..
Met een gewone HDD ga je de 3Gbps er niet mee vol trekken. De sata beperking is dus niet wat je bottleneck is. Ik zou eerder naar je raidoplossing en of cache settings kijken.Froos schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:30:
Hey folks,
het zijn HGST Enterprise NAS schijven (7200RPM). Wat ik merk is dat ze vooral veel rammelen. Het lawaai schijnt er bij deze versie bij te horen, maar dat hoor ik toch niet. 4TB SSD's zijn me nog wat te prijzigchaoscontrol schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:32:
[...]
Met een gewone HDD ga je de 3Gbps er niet mee vol trekken. De sata beperking is dus niet wat je bottleneck is. Ik zou eerder naar je raidoplossing en of cache settings kijken.
Overigens, het draait op ZFS, dus een RAID controller gaat me hier niet verder helpen.
De ZFS cache en log draait op de SSD. Sneller dan dat gaat 't ook niet worden.
De conclusie kan natuurlijk ook zijn dat we het einde van de mogelijkheden van de Gen8 bereikt hebben
Welke snelheden haal je nu? Met 4 SSD's haal ik gerust 1GBps.Froos schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:37:
[...]
het zijn HGST Enterprise NAS schijven (7200RPM). Wat ik merk is dat ze vooral veel rammelen. Het lawaai schijnt er bij deze versie bij te horen, maar dat hoor ik toch niet. 4TB SSD's zijn me nog wat te prijzig![]()
Overigens, het draait op ZFS, dus een RAID controller gaat me hier niet verder helpen.
De ZFS cache en log draait op de SSD. Sneller dan dat gaat 't ook niet worden.
De conclusie kan natuurlijk ook zijn dat we het einde van de mogelijkheden van de Gen8 bereikt hebben
Daar staan niet de bios versies in. Als je die wil downloade, dan heb je een care pack nodig.zeroday schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 19:41:
[...]
Volgens mij kun je het hier later zoeken
https://support.hpe.com/h...verHome?sp4ts.oid=5390291
Helaas.
PS5 User ;-) ...
40-60MB/s is wat ik nu zie, wat neerkomt op een goeie 350Mbit - 500Mbit. De 1GBps haal ik zeker niet.chaoscontrol schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:41:
[...]
Welke snelheden haal je nu? Met 4 SSD's haal ik gerust 1GBps.
Voor de Gen8 is de meest recente bios versie van november 2015. Waarschijnlijk bedoel je de bios versie voor de Gen10?Sypher schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 09:20:
[...]
Vooralsnog zie ik alleen nog maar een bios van Oktober 2017 dus nog niets nieuws.
Mijn nieuwste Gen8 (groene logo) met Xeon upgrade is net overleden. Verdenk de voeding, wel balen!
Edit: mocht iemand interesse hebben in de meest recent HP Supportpack for Proliants kun je me een DM sturen
[ Voor 32% gewijzigd door rookie no. 1 op 12-01-2018 22:39 ]
Grote B dus 1000+ Megabytes per seconde. Maar dat is met SSD's. 40-60 MB's is wel heel laag.Froos schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 17:14:
[...]
40-60MB/s is wat ik nu zie, wat neerkomt op een goeie 350Mbit - 500Mbit. De 1GBps haal ik zeker niet.
My point exactly. Daarom kijk ik er ook naar of er nog andere tuning opties zijn.
De nieuwe CPU (Xeon ipv Celeron) heeft wel iets van verbetering gebracht. Respons is vlotter, ook op het netwerk. Maar de data doorvoer is nog steeds maar zo zo. Daar moet toch een mouw aan te passen zijn, zou ik denken.
Ik heb sinds vrijdag mijn Microserver Gen10 in gebruik. Het akoestisch comfort is nu niet bepaald geweldig, maar met het apparaat in de meterkast is het goed te doen. Hij trekt nu ook met (grote) files kopiëren en encryptie gewoon een Gbit-verbinding vol, dus ik heb nog niks over snelheid te klagen
.
Ik heb nu FreeNAS geïnstalleerd en wat me is opgevallen is dat ik in het bios nergens iets over wel/geen AHCI en/of hardware RAID heb gezien. Op het post-scherm druk ik op F2 waarna ik uiteindelijk het bios in mag en heb de boel in uefi-modus staan. In de handleiding op AHCI zoeken levert ook niets op. Ik heb ook gewoon devicenamen ada0 t/m ada2 in het OS, zo ongeveer als te verwachten (ik had ada4 ipv ada2 verwacht voor de SSD aan de 5e poort).
Hoe zit dit nu, staat die Marvell-controller standaard in AHCI-modus of moet ik echt nog iets gaan doen om daarvoor te zorgen? Met smartctl -a krijg ik wel netjes een samenvatting over de echte schijf en kan ook stats zien als temperatuur, aantal uren aan en dergelijke. Het lijkt dus allemaal okay.
Ik heb nu FreeNAS geïnstalleerd en wat me is opgevallen is dat ik in het bios nergens iets over wel/geen AHCI en/of hardware RAID heb gezien. Op het post-scherm druk ik op F2 waarna ik uiteindelijk het bios in mag en heb de boel in uefi-modus staan. In de handleiding op AHCI zoeken levert ook niets op. Ik heb ook gewoon devicenamen ada0 t/m ada2 in het OS, zo ongeveer als te verwachten (ik had ada4 ipv ada2 verwacht voor de SSD aan de 5e poort).
Hoe zit dit nu, staat die Marvell-controller standaard in AHCI-modus of moet ik echt nog iets gaan doen om daarvoor te zorgen? Met smartctl -a krijg ik wel netjes een samenvatting over de echte schijf en kan ook stats zien als temperatuur, aantal uren aan en dergelijke. Het lijkt dus allemaal okay.
[ Voor 14% gewijzigd door Bananenplant op 14-01-2018 15:24 ]
De Marvell controller heeft een eigen Bios geloof ik. Ik heb niet eens de moeite genomen om naar de settings te kijken, hot swap wordt niet ondersteunt, hardware raid gebruik ik niet en het werkt nu gewoon zoals ik wil.
*beeeeep*
Volgende week toch maar even de unit uit de meterkast halen, ik wil het namelijk wel even zeker weten in plaats van er door een verloren pool achter komen dat de boel niet goed stondMewBie schreef op zondag 14 januari 2018 @ 16:16:
De Marvell controller heeft een eigen Bios geloof ik. Ik heb niet eens de moeite genomen om naar de settings te kijken, hot swap wordt niet ondersteunt, hardware raid gebruik ik niet en het werkt nu gewoon zoals ik wil.
https://support.hpe.com/h...cId=emr_na-a00022851en_usBananenplant schreef op zondag 14 januari 2018 @ 16:33:
[...]
Volgende week toch maar even de unit uit de meterkast halen, ik wil het namelijk wel even zeker weten in plaats van er door een verloren pool achter komen dat de boel niet goed stond.
*beeeeep*
Heb je aan beide kanten jumbo packets aan staan? Dat wil ook nog wel eens wat schelen. Als dit de oplossing is dan kan je switch het waarschijnlijk niet aan om zoveel pakketjes te verdelen over de juiste poort.Froos schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 15:33:
[...]
My point exactly. Daarom kijk ik er ook naar of er nog andere tuning opties zijn.
De nieuwe CPU (Xeon ipv Celeron) heeft wel iets van verbetering gebracht. Respons is vlotter, ook op het netwerk. Maar de data doorvoer is nog steeds maar zo zo. Daar moet toch een mouw aan te passen zijn, zou ik denken.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Ah, cheers
Het laatste Service Pack is hier te downloaden, zowel voor de Gen7, Gen8 en Gen9/Gen10. 
https://www.teimouri.net/...roliant-2017-10-1-hpe-spp
https://www.teimouri.net/...roliant-2017-10-1-hpe-spp
It's All In The "Mix"
Herkenbaar, deze snelheden haalde ik onder VMware ESXi ook met een Gen8 en ML10v2, beiden met de b120i chipset en WD Reds (5400 rpm) in RAID10. Beide systemen hebben een Xeon en zijn geupdated met de laatste SPP's.Froos schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 17:14:
[...]
40-60MB/s is wat ik nu zie, wat neerkomt op een goeie 350Mbit - 500Mbit. De 1GBps haal ik zeker niet.
Onder Windows 10 pro haal ik met dezelfde disks 2Gbit (250MB/s) bij lees- en schrijfacties, zowel op b120i als een later geplaatste p410 RAID kaart. Ik vermoed dat er bij jou en bij mijn voormalige ESXi installatie een driver probleem speelt.
ik zit gewoon op 80MB/s met oude 500GB/soef! schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:16:
[...]
Herkenbaar, deze snelheden haalde ik onder VMware ESXi ook met een Gen8 en ML10v2, beiden met de b120i chipset en WD Reds (5400 rpm) in RAID10. Beide systemen hebben een Xeon en zijn geupdated met de laatste SPP's.
Onder Windows 10 pro haal ik met dezelfde disks 2Gbit (250MB/s) bij lees- en schrijfacties, zowel op b120i als een later geplaatste p410 RAID kaart. Ik vermoed dat er bij jou en bij mijn voormalige ESXi installatie een driver probleem speelt.
op Gen8 met Xeon en met Esxi 6.5
maar die 80 haalde ik ook met de Celeron
80MB/s grotendeels lezen van VMWARE naar een Gen8 met Celeron die OpenMediavault draait op NFS (Backup)
de B120i heeft (die van mij staat in raid) snelheidsproblemen met en driver
voor mezelf een tijd geleden een blogje erover geschreven
https://www.aroundmyroom....ver-gen8-vmware-exsi-6-5/
Ik was al een tijdje bekend met die oplossing en heb hem al vaker toegepast, na het vervangen van de vib was er inderdaad een verbetering merkbaar maar die viel in het niet bij de performance onder Windows.zeroday schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:39:
[...]
....
de B120i heeft (die van mij staat in raid) snelheidsproblemen met en driver
voor mezelf een tijd geleden een blogje erover geschreven
https://www.aroundmyroom....ver-gen8-vmware-exsi-6-5/
tsja, dan ga je 2 verschillende systemen vergelijken met elkaar. Ik ben bang dat als ik Windows ga gebruiken ik ik ook iets anders ga zienoef! schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:47:
[...]
Ik was al een tijdje bekend met die oplossing en heb hem al vaker toegepast, na het vervangen van de vib was er inderdaad een verbetering merkbaar maar die viel in het niet bij de performance onder Windows.
Aan het einde van de dag telt stabiliteit en performance en als Windows 10 dat levert, so be it. Mij maakt het niet uit welk OS of hypervisor eronder ligtzeroday schreef op maandag 15 januari 2018 @ 11:02:
[...]
tsja, dan ga je 2 verschillende systemen vergelijken met elkaar. Ik ben bang dat als ik Windows ga gebruiken ik ik ook iets anders ga zien
Tot op zekere hoogte. In dit geval is die kleine kubus m'n NAS box op basis van FreeNAS. Ik zat al te kijken naar een 'betere' SATA controller. Ik kreeg van een HP forum het advies om een LSI kaartje van IBM te kopen voor weinig (kost ~ 8 tientjes). Zou stukken schelen. Ik twijfel nog, to be honest.oef! schreef op maandag 15 januari 2018 @ 11:23:
[...]
Aan het einde van de dag telt stabiliteit en performance en als Windows 10 dat levert, so be it. Mij maakt het niet uit welk OS of hypervisor eronder ligt
Ik snap de scepsis, bijkomend nadeel kan ook nog eens zijn dat je mogelijk een nieuwe RAID set moet aanmaken/de JBOD schijven moet importeren op de controller waardoor je met dataverlies te maken krijgt.Froos schreef op maandag 15 januari 2018 @ 11:43:
[...]
Tot op zekere hoogte. In dit geval is die kleine kubus m'n NAS box op basis van FreeNAS. Ik zat al te kijken naar een 'betere' SATA controller. Ik kreeg van een HP forum het advies om een LSI kaartje van IBM te kopen voor weinig (kost ~ 8 tientjes). Zou stukken schelen. Ik twijfel nog, to be honest.
Het hele RAID import/export en RAID kaarten verhaal is complex, duur en eigenlijk niet zo effectief, als ik een nieuw systeem bouw ga ik weer over op softraid via een OS, veel eenvoudiger en ik heb er 10 jaar goede ervaring mee.
Mijn FreeNAS installatie gebruikt ZFS als file system. Daarvoor bied je alle disken als 'gewone' SATA disk aan en laat je ZFS het verder zelf uitzoeken. Die LSI controller schijnt dan ook JBOD te kunnen doen (lees: platte SATA/SAS passthrough). Daarmee zou het een kwestie van omprikken en ZFS import moeten zijn.. in theorie dan,heh..oef! schreef op maandag 15 januari 2018 @ 12:59:
[...]
Het hele RAID import/export en RAID kaarten verhaal is complex, duur en eigenlijk niet zo effectief, als ik een nieuw systeem bouw ga ik weer over op softraid via een OS, veel eenvoudiger en ik heb er 10 jaar goede ervaring mee.
Ja, dat zei men ook bij de overgang van b120i naar p410. "Het is allemaal HP en je gebruikt dezelfde software dus het zou moeten werken..". Helaas pindakaas. Ik heb uiteindelijk maar een opschoonactie gedaan en daarna een big-ass externe schijf gekocht als tussenstation, RAID opnieuw opgebouwd en alles daarna weer terug gekopieerd. Alleen het heen en weer schuiven van al die terrabytes duurt al uren. Dit alles neemt natuurlijk niet weg dat het voor jou wel kan werken, het is toch andere hardware.
Is er trouwens een HPE Customized ESXi Image voor een N40L ? Of kan ik deze nemen: HPE Customised ESXi Image vSphere 6.5 U1 26 Oct 2017 – Supports Gen9 Servers and forward
Wil ESXi 6.5 gaan draaien, heb verder geen extra hardware dus geen RAID cards.
Jouw N40L is GEEN Gen9. Dus nee, deze image kan je niet gebruiken.Red devil schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 12:49:
... voor een N40L ? Of kan ik deze nemen: HPE Customised ESXi Image vSphere 6.5 U1 26 Oct 2017 – Supports Gen9 Servers and forward
Voor een N40L (zonder RAID controller) is een standaard 5.5 versie van ESXi het beste.
[ Voor 12% gewijzigd door Neus op 16-01-2018 13:12 ]
Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !
Zou de standaard 6.5 versie van ESXi niet werken? Of zijn er geen voordelen aan die versie.Neus schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 12:54:
[...]
Jouw N40L is GEEN Gen9. Dus nee, deze image kan je niet gebruiken.
Voor een N40L (zonder RAID controller) is een standaard 5.5 versie van ESXi het beste.
Is het nog de moeite om een N40L met 8GB te kopen (Marktplaats) of beter niet doen. Wil er hyper-v op zetten met wat kleine vmetjes.
Cloud ☁️
Nee, IMHO is een Turion doos gewoon te klein om er leuke dingen mee te doen. Ik heb nu bijna alle Microservers gehad (N36L, N40L, N56L, Gen8 (met upgrade naar Xeon) en heb nu een Gen10).HKLM_ schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:00:
Is het nog de moeite om een N40L te kopen
De Gen8 met 16GB (max) en E3-1260L CPU was een heerlijke machine, zeker omdat ie ILO 4 ingebouwd had. En met de standaard Celeron 1610 CPU zijn ze nog steeds te krijgen voor rond de € 180. Daar kan een N40L niet tegen op.
Heb nu dus een Gen10 omdat ik 32GB geheugen wou kunnen gebruiken.
Ik heb thuis nog een N40L staan met 8GB, een P410 RAID controller en 6x 2.5" bay in the 5.25" slot. Kan je die, als je echt een N40L wil hebben, voor een schappelijk prijsje opsturen.
[ Voor 13% gewijzigd door Neus op 16-01-2018 23:12 ]
Ik ben wel benieuwd waar je deze hebt gezien? Ik ben nl nog wel in de markt voor een Gen8 G1610Neus schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:13:
[...]
En met de standaard Celeron 1610 CPU zijn ze nog steeds te krijgen voor rond de € 180. Daar kan een N40L niet tegen op.
Je hebt helemaal gelijk, niet meer te vinden! Wow, er kan een hoop veranderen in een paar maanden. Sorry!Juggels schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:31:
[...]
Ik ben wel benieuwd waar je deze hebt gezien? Ik ben nl nog wel in de markt voor een Gen8 G1610
Mijn IT leverancier in Genua biedt de Gen10 aan voor 189 ex BTW (AMD Opteron X3216 Dual-Core, 8GB, geen HD).
Werkt allemaal net wanneer je er SSD's in stopt en een aparte controller gebruikt (bv. P410 met BBU) en Hyper-V core gebruikt kan ik uit eigen ervaring zeggen.HKLM_ schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:00:
Is het nog de moeite om een N40L met 8GB te kopen (Marktplaats) of beter niet doen. Wil er hyper-v op zetten met wat kleine vmetjes.
Met 8GB hou je dan maar wel 7GB over voor VM's en je hebt een hele matige dual core AMD cpu waar je eigenlijk maar 1 core wilt uitgeven aan VM's.
Alleen al vanwege de relatief hoge uren die zo'n machine heeft gedraaid en de ouderdom van het platform (support) zou ik het niet doen, maar ook dat hangt van de prijs af (10 euro is een deal
Thx, dan laat ik het wel schieten de "instap" Gen10 begint bij 300 momenteel zag ik in de pw dan spaar ik nog wel een maandje doorrookie no. 1 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:44:
[...]
Werkt allemaal net wanneer je er SSD's in stopt en een aparte controller gebruikt (bv. P410 met BBU) en Hyper-V core gebruikt kan ik uit eigen ervaring zeggen.
Met 8GB hou je dan maar wel 7GB over voor VM's en je hebt een hele matige dual core AMD cpu waar je eigenlijk maar 1 core wilt uitgeven aan VM's.
Alleen al vanwege de relatief hoge uren die zo'n machine heeft gedraaid en de ouderdom van het platform (support) zou ik het niet doen, maar ook dat hangt van de prijs af (10 euro is een deal)
Cloud ☁️
HP heeft 't 'standaard' HP image. Dit is meestal de laatste release van VMware, voorzien van de HP drivers en HP Management software. Er is, bij mijn weten, geen model-specifiek image.Red devil schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 12:49:
Is er trouwens een HPE Customized ESXi Image voor een N40L ? Of kan ik deze nemen: HPE Customised ESXi Image vSphere 6.5 U1 26 Oct 2017 – Supports Gen9 Servers and forward
Tip: een tijdje terug had HP een ESX 6.5 release voorzien van haar driverpack waarin een buggy driver zat. Dit resulteerde in PSOD's. Dus, mocht je ellende hebben met het HP image, probeer dan het gewone VMware image.In het ergste geval moet je handmatig wat drivers toevoegen.
Ik ken de N40L niet goed, maar de Turion staat niet op de VMware HCL. Wat ik lees is dat 't wel werkt, maar snel is anders. Misschien toch eerder ESX6.0 of 5.5 nemen.
Dank je, voor mijn doeleinden (wat ubuntu servers) zal het vast niet veel uitmaken of ik ESXi 6.0 of 6.5 gebruik... tis dat mijn tweakers DNA mij verteld om altijd voor het nieuwste te gaan :-)Froos schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 21:22:
Ik ken de N40L niet goed, maar de Turion staat niet op de VMware HCL. Wat ik lees is dat 't wel werkt, maar snel is anders. Misschien toch eerder ESX6.0 of 5.5 nemen.
[edit]
Nu zie ik op de HP site de volgende image: "NEW* vSphere 6.5 May 2017 – Last Pre-Gen9 custom image"
Is dat de betreffende image waar die ellende mee was? De pre in de naam zou toch impliceren dat ook generaties voor 9 supported zouden kunnen worden....
[ Voor 22% gewijzigd door Red devil op 17-01-2018 09:19 ]
Verwijderd
Zo heb eindelijk de knoop doorgehakt. Heb een Gen10 besteld (X3216) om uiteindelijk mijn zelfbouw Microsoft WHS2011 server te vervangen. Mijn huidige server is eigenlijk niet meer dan een file server met een kleine SQL database draaiende op een Athlon II X245e. De Opteron in de microserver zou een stukje vlotter moeten zijn zodat ik eventueel ook wat kan stoeien met Hyper-V. Tevens wil ik wat experimenteren met Storage Spaces in Windows 10 zodat ik geen hardware RAID meer nodig heb.
Nu enkel nog een keuze maken welke HDDs ik er in ga steken, ik heb begrepen dat de microserver maar maximaal 16TB aankan ? Is dit inclusief de SSD die op de DVD sata pooort kan of enkel voor de 4 HDD slots ?
Nu enkel nog een keuze maken welke HDDs ik er in ga steken, ik heb begrepen dat de microserver maar maximaal 16TB aankan ? Is dit inclusief de SSD die op de DVD sata pooort kan of enkel voor de 4 HDD slots ?
Geen idee. Ik heb 4x5T in mijn Gen8 zitten en dat gaat prima.Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 16:22:
Zo heb eindelijk de knoop doorgehakt. Heb een Gen10 besteld (X3216) om uiteindelijk mijn zelfbouw Microsoft WHS2011 server te vervangen. Mijn huidige server is eigenlijk niet meer dan een file server met een kleine SQL database draaiende op een Athlon II X245e. De Opteron in de microserver zou een stukje vlotter moeten zijn zodat ik eventueel ook wat kan stoeien met Hyper-V. Tevens wil ik wat experimenteren met Storage Spaces in Windows 10 zodat ik geen hardware RAID meer nodig heb.
Maar ik heb wel de controller in AHCI mode staan. (Draai FreeNAS dus ZFS op dat ding.)
SSD op de SATA poort kan tricky zijn, als je geen snelheid nodig hebt op je OS disk, zou ik een SSD in een USB behuizing stoppen en die aan een USB poort hangen. Tenzij ze het hebben veranderd, kun je anders niet booten van de 5e poort als er disks in zitten.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Verwijderd
Als ik het goed heb is deze beperking er niet meer voor de Gen10, er zijn zelfs accessoires van HPE te krijgen om de DVD bay gereed te maken voor een 2.5" HDD. Wat betreft de maximale ondersteunde HDD capaciteit zal ik nog eens onderzoek moeten doen. Heb op dit moment maar 2x 4TB nodig om mijn huidige data te kunnen migreren. Maar meer capaciteit is nooit erg natuurlijkunezra schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 16:36:
[...]
Geen idee. Ik heb 4x5T in mijn Gen8 zitten en dat gaat prima.
Maar ik heb wel de controller in AHCI mode staan. (Draai FreeNAS dus ZFS op dat ding.)
SSD op de SATA poort kan tricky zijn, als je geen snelheid nodig hebt op je OS disk, zou ik een SSD in een USB behuizing stoppen en die aan een USB poort hangen. Tenzij ze het hebben veranderd, kun je anders niet booten van de 5e poort als er disks in zitten.
Hmmm!Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 16:42:
[...]
Als ik het goed heb is deze beperking er niet meer voor de Gen10, er zijn zelfs accessoires van HPE te krijgen om de DVD bay gereed te maken voor een 2.5" HDD. Wat betreft de maximale ondersteunde HDD capaciteit zal ik nog eens onderzoek moeten doen. Heb op dit moment maar 2x 4TB nodig om mijn huidige data te kunnen migreren. Maar meer capaciteit is nooit erg natuurlijk
En die Gen10 kon ook 32G geheugen aan.
(Ik ben opnieuw aan het nadenken over mijn cluster en aan het kijken of ik van 3 naar 2 servers kan. Eigenlijk kijk ik dan enkel naar 64G+ machines maar die zijn duur. 1 Microserver Gen10 zou ik voorlopig ook genoeg aan hebben en ik kan er altijd een 2e naast zetten, maar dan zonder cluster setup.)
Ik denk erover om een van mijn gen8's met 4x2TB te voorzien van 4x6TB ..
leuke is dat ik dan nog mag gaan slopen omdat een externe HDD van seagate 30 euro goedkoper is dan eentje zonder behuizing .. (rara)
Die hoeveelheid data zou voor een jaar of 1 / 2 voldoende moeten zijn (kuch)
leuke is dat ik dan nog mag gaan slopen omdat een externe HDD van seagate 30 euro goedkoper is dan eentje zonder behuizing .. (rara)
Die hoeveelheid data zou voor een jaar of 1 / 2 voldoende moeten zijn (kuch)
Let op: veel externe harde schijven zijn tegenwoordig niet meer eruit te halen, die zijn 'molded' en dus geen losse SATA/power aansluiting. Scheelt in kosten en form factor.zeroday schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 21:35:
...omdat een externe HDD van seagate 30 euro goedkoper is dan eentje zonder behuizing .. (rara)...
[ Voor 4% gewijzigd door rookie no. 1 op 17-01-2018 21:42 ]
mja .. daar ben ik altijd een 'beetje' bang voor, alleen heb ik ze al heel lang niet meer gezien..rookie no. 1 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 21:41:
[...]
Let op: veel externe harde schijven zijn tegenwoordig niet meer eruit te halen, die zijn 'molded' en dus geen losse SATA/power aansluiting. Scheelt in kosten en form factor.
vroeger zeer zeker het geval, maar op een bepaald moment niet meer (ik heb heel veel van die dingen geschroeft)
doel is deze
pricewatch: Seagate Backup Plus Hub 6TB Zwart
gezien wat reviews lijkt het me niet dat de tooling gewijzigd zou zijn.
Bij 3,5" harde schijven komt het zelfden voor, ik heb er ook een hoop uit elkaar getrokken in de laatste jaren. Vooral de grotere modellen omdat de oplages zo klein zijn dat het niet loont om een model met USB on board te maken denk ik.zeroday schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:29:
[...]
mja .. daar ben ik altijd een 'beetje' bang voor, alleen heb ik ze al heel lang niet meer gezien..
vroeger zeer zeker het geval, maar op een bepaald moment niet meer (ik heb heel veel van die dingen geschroeft)
Maar bijna alle 2,5" modellen hebben USB on board, al vele jaren. De enige uitzondering die ik zelf heb meegemaakt was een Seagate 2TB.
Edit: Die tooling verandert trouwens wel heel vaak bij Seagate. Ik heb 4 stuks 4TB uit elkaar getrokken, aangeschaft met ongeveer steeds 2-3 maanden er tussen. Van buiten zagen ze er exact hetzelfde uit.
Alle 4(!!!) zaten op een verschillende manier in elkaar. De eerste had een solide metalen RF schild, de laatste had slechts wat metalen tape op bepaalde plekken en een totaal andere plastic klemconstructie. De tussenliggende versies waren een soort tussenvormen hiervan. Dus blijkbaar is Seagate wel erg aggressief met het aanpassen van de behuizingen om kosten te besparen. Wel hadden ze allemaal gewoon SATA.
Bij de eerdere modellen hadden de interne schijven ook gewoon garantie (serienummer invullen op seagate site), bij de latere modellen alleen in combinatie met de behuizing (serienummer interne schijf gaf "Dit is een OEM produkt", alleen garantie op het serienummer van de externe behuizing). Helaas.
[ Voor 39% gewijzigd door GekkePrutser op 18-01-2018 10:23 ]
Thanks ! .. Ik heb voor 2 ODM fabrikanten gewerkt, bij een was het assemblage NL waarbij via bijv. Samsung gewoon deals werden gesloten met batches en die batches werden dan als OEM verwerkt bij SamsungGekkePrutser schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 10:17:
[...]
Bij de eerdere modellen hadden de interne schijven ook gewoon garantie (serienummer invullen op seagate site), bij de latere modellen alleen in combinatie met de behuizing (serienummer interne schijf gaf "Dit is een OEM produkt", alleen garantie op het serienummer van de externe behuizing). Helaas.
Daarna zag je een verschuiving dat de HDD fabrikanten zelf ook enclosures gingen verkopen, bijv. WD en Seagate. De hardware komt allemaal bij 1 of 2 bedrijven vandaag alleen de HDD is dan anders. Die worden dan gewoon per container geschipt wat mannekes en vrouwkes gaan schroeven en hop, het model wordt dusdanig compact gemaakt dat het simpel eruit halen niet meer kan, dus bezuinigd op tooling, schroeven etc.. Tsja op prijs winnen de fabrikanten het dan simpel van andere ODMmers zoals Lacie, Verbatim, etc..
Spul komt uit zelfde schuur ..
Dus de 2,5" vind ik enigszins wat ricovol om dat te slopen omdat de kans bestaat dat er gewoon een mini-USB controller op de HDD vast zit maar bij de 3,5" niet zo zeer en met jou verhaal lijkt dat dus nog steeds te kloppen..
Klopt, de laatste Seagates waren ook zeer moeilijk te openen en absoluut niet zonder de case te beschadigen.
Ze zaten allemaal met van die plastic clipjes dicht. Wat ik normaal doe is er een credit card tussen frummelen en dan zijwaarts bewegen waardoor je die clipjes 1 voor 1 open kan klikken zonder van die "hapjes" er uit die je krijgt als je het met een schroevendraaier doet. Een "Spudger" kan ook maar die dingen houden het nooit zo lang uit.
Maar bij de nieuwere modellen kon dit niet, die waren zo strak dat je er met geen mogelijkheid zonder geweld wat tussen kreeg. Dus permanent slopen was de enige manier. Denk dat dit expres is gedaan voor de garantie. Want zo kan je hem nooit met enclosure terug sturen zonder dat ze merken dat er aan gerommeld is.
Ik doe het nog steeds zo (volgende week weer een 8TB bestellen voor de 2e Microserver) want vreemd genoeg zijn externe schijven nog steeds een stuk goedkoper dan hetzelfde model interne schijf los
Ze zaten allemaal met van die plastic clipjes dicht. Wat ik normaal doe is er een credit card tussen frummelen en dan zijwaarts bewegen waardoor je die clipjes 1 voor 1 open kan klikken zonder van die "hapjes" er uit die je krijgt als je het met een schroevendraaier doet. Een "Spudger" kan ook maar die dingen houden het nooit zo lang uit.
Maar bij de nieuwere modellen kon dit niet, die waren zo strak dat je er met geen mogelijkheid zonder geweld wat tussen kreeg. Dus permanent slopen was de enige manier. Denk dat dit expres is gedaan voor de garantie. Want zo kan je hem nooit met enclosure terug sturen zonder dat ze merken dat er aan gerommeld is.
Ik doe het nog steeds zo (volgende week weer een 8TB bestellen voor de 2e Microserver) want vreemd genoeg zijn externe schijven nog steeds een stuk goedkoper dan hetzelfde model interne schijf los

[ Voor 18% gewijzigd door GekkePrutser op 18-01-2018 11:49 ]
Ik wil vandaag / morgen 2x8GB RAM kopen voor de HP Microserver Gen8. Echter wat ik vaak tegenkom is de Kingston valueram. Deze heeft echter een levertijd van 8-12 dagen. Zijn er alternatieven? Mijn budget is max 180 euro voor 2x8GB.
Hm, dat is onhandig. Ik kan mijn serienummer niet koppelen bij HPE omdat het land van aankoop niet zou kloppen. Eens even kijken hoe ik dat ga doen, heb bij Amazon.de gekocht.
Even met HP bellen. Dat gaat wel vaker mis.Bananenplant schreef op maandag 22 januari 2018 @ 11:35:
Hm, dat is onhandig. Ik kan mijn serienummer niet koppelen bij HPE omdat het land van aankoop niet zou kloppen. Eens even kijken hoe ik dat ga doen, heb bij Amazon.de gekocht.
Ook vanwege grijze importkanalen waar je als eindgebruiker niet altijd invloed op hebt of van weet.
Liep ik ook tegenaan. Support ticket ingeschoten bij HP, de mijne bleek import uit Roemenië te zijn. Toen werkte registratie wel.Bananenplant schreef op maandag 22 januari 2018 @ 11:35:
Ik lees hier veel over lawaai probleem. Kan dat opgelost worden met vervangen fans?
Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi
Let op:
In dit topic horen alleen posts die betrekking hebben op HP Proliant Microservers. Onderwerpen als Synology/DSM en andere software horen hier niet thuis. Daarvoor graag in één van de Synology-topics posten. Berichten die off-topic zijn, kunnen worden getrashed.
In dit topic horen alleen posts die betrekking hebben op HP Proliant Microservers. Onderwerpen als Synology/DSM en andere software horen hier niet thuis. Daarvoor graag in één van de Synology-topics posten. Berichten die off-topic zijn, kunnen worden getrashed.