Met de Gen8 was dat alleen in de begintijd zo en dan vooral met de storagecontroller op AHCI. Is al bijna 3 jaar geen probleem meer.kevinl schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:37:
Ik lees hier veel over lawaai probleem. Kan dat opgelost worden met vervangen fans?
Ik had het over Gen10. sorry dat ik niet duidelijker ben geweest.Kaalus schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:42:
[...]
Met de Gen8 was dat alleen in de begintijd zo en dan vooral met de storagecontroller op AHCI. Is al bijna 3 jaar geen probleem meer.
Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi
Ik denk niet dat er sprake is van een lawaaiprobleem, maar een server maakt natuurlijk geluid.kevinl schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:54:
[...]
Ik had het over Gen10. sorry dat ik niet duidelijker ben geweest.
De fan van de gen10 is goed te horen als je hem in de woonkamer zet.
Vervangen voor een stillere fan kan altijd natuurlijk.
Of je stopt de server ergens weg in een of ander donker hoekje natuurlijk
Bedankt.. Maar helaas geen nieuwe firmware meer, de laatste is bllijkbaar van 11/02/2015 J06Mixpower schreef op zondag 14 januari 2018 @ 20:10:
Het laatste Service Pack is hier te downloaden, zowel voor de Gen7, Gen8 en Gen9/Gen10.
https://www.teimouri.net/...roliant-2017-10-1-hpe-spp
PS5 User ;-) ...
Klopt, de BIOS zal ook niet meer geüpdatet worden helaas.supernova schreef op maandag 22 januari 2018 @ 15:53:
[...]
Bedankt.. Maar helaas geen nieuwe firmware meer, de laatste is bllijkbaar van 11/02/2015 J06
It's All In The "Mix"
Ik de meterkast heb ik er eigenlijk niet echt last van. Doordat er wel een soort decoratief ventilatierooster tussen de meterkast en de hal is hoor ik 'm daar wel, maar dat is alleen maar goed voor de koeling natuurlijkFonta schreef op maandag 22 januari 2018 @ 15:47:
De fan van de gen10 is goed te horen als je hem in de woonkamer zet.
Wat ik wel vervelend vind aan die Marvellcontroller:

"Configure SATA as"... Als je nou "SATA configured as" had neergezet was het tenminste duidelijk dat het ding echt in AHCI-mode staat

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Als ik een server wil bouwen met software raid en Raidz2 dan moet ik niet voor deze server gaan. Of heb ik het mis?
RAIDZ-2 heeft een overhead van 2 disks, er kunnen maximaal 4 disks in. Dus nee.kevinl schreef op maandag 22 januari 2018 @ 16:35:
Als ik een server wil bouwen met software raid en Raidz2 dan moet ik niet voor deze server gaan. Of heb ik het mis?
Ik zou gaan voor een striped mirror met 4 disks. Sneller dan RAIDZ-1 en grofweg even betrouwbaar.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Het image waar de ellende mee was, was het initiële 6.5 image. Dat was bij mij en vele anderen niet stabiel te krijgen. Er zat een buggy driver in, in mijn herinnering. Ik draai nu al een hele tijd op het standaard VMware image zonder dat ik de extra HP drivers mis.Red devil schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 21:46:
Is dat de betreffende image waar die ellende mee was? De pre in de naam zou toch impliceren dat ook generaties voor 9 supported zouden kunnen worden....
Je verliest echter wel een kwart extra opslag.unezra schreef op maandag 22 januari 2018 @ 16:44:
[...]
RAIDZ-2 heeft een overhead van 2 disks, er kunnen maximaal 4 disks in. Dus nee.
Ik zou gaan voor een striped mirror met 4 disks. Sneller dan RAIDZ-1 en grofweg even betrouwbaar.
Met 4 schijven van 4TB ben je dan 8TB kwijt, terwijl RAIDZ-1 je 4TB kost.
Het hangt er dus vanaf hoeveel performance je nodig hebt.
Bij mij sloot de server niet goed af bij een herstart. Doe je natuurlijk niet vaak, maar als je een reboot geeft, verwacht je dat hij toch een keer weer terug komt.Froos schreef op maandag 22 januari 2018 @ 17:00:
[...]
Het image waar de ellende mee was, was het initiële 6.5 image. Dat was bij mij en vele anderen niet stabiel te krijgen. Er zat een buggy driver in, in mijn herinnering. Ik draai nu al een hele tijd op het standaard VMware image zonder dat ik de extra HP drivers mis.
[ Voor 36% gewijzigd door Fonta op 22-01-2018 18:18 ]
Klopt maar hij had het over RAIDZ-2Fonta schreef op maandag 22 januari 2018 @ 18:17:
[...]
\Je verliest echter wel een kwart extra opslag.
Met 4 schijven van 4TB ben je dan 8TB kwijt, terwijl RAIDZ-1 je 4TB kost.
Het hangt er dus vanaf hoeveel performance je nodig hebt.
En dan verlies je 50% van je storage terwijl het bij een 4-disk setup niet echt voordelen bied.
Dus ik zou dan gaan voor RAIDZ-1 waar je met 4x4T rond de 12T netto over houd, of een striped mirror waar je met 4x4T 8T netto over houd maar wel veel meer snelheid hebt en snellere (en minder foutgevoelige) rebuild tijden.
Met 4x4TB in RaidZ1 houd je 10.2TB over. Heb nu zelf 4x2TB en heb 5.1TB. (Eigenlijk 3x2TB en 1x3TB maarja hehe)unezra schreef op maandag 22 januari 2018 @ 19:08:
[...]
Klopt maar hij had het over RAIDZ-2
En dan verlies je 50% van je storage terwijl het bij een 4-disk setup niet echt voordelen bied.
Dus ik zou dan gaan voor RAIDZ-1 waar je met 4x4T rond de 12T netto over houd, of een striped mirror waar je met 4x4T 8T netto over houd maar wel veel meer snelheid hebt en snellere (en minder foutgevoelige) rebuild tijden.
Je begreep me verkeerd. Als ik RAIDZ-2 goed wil implementeren. Dan moet ik zeker met meer drives werken. Dan zou de Gen10 geen goede keuze zijn geweest? vraagteken?unezra schreef op maandag 22 januari 2018 @ 19:08:
[...]
Klopt maar hij had het over RAIDZ-2
RAIDZ-2 kan met 4 disks. Het heeft alleen met 4 disks geen toegevoegde waarde.kevinl schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 07:23:
[...]
Je begreep me verkeerd. Als ik RAIDZ-2 goed wil implementeren. Dan moet ik zeker met meer drives werken. Dan zou de Gen10 geen goede keuze zijn geweest? vraagteken?
Dus inderdaad is de HP Microserver (zowel Gen8, Gen10 als de voorgangers) dan niet de juiste keuze omdat er maar 4 disks in kunnen. (Ok, met een beetje knutselen kun je er ook 6 2,5" disks in kwijt maar dan zit je wel aan 2,5" vast.)
De vraag is dan wel: Waarom wil je RAIDZ-2, wat ik begreep word dat eigenlijk alleen in grotere arrays nuttig. (En zelfs dan. Grotere arrays worden niet zelden als striped mirror opgebouwd vanwege de snelheid. RAIDZ is traag. Eigenlijk het enige voordeel is dat je minder disks kwijt bent dan in een striped mirror.)
Zijn er voor de gen10 al ilo kaarten te koop, lees wel wat vermoedens enzo maar heb nog geen oplossing gevonden voor het remote beheer van een gen10...
lees de draad voordat je blaat
Een Gen10 Heeft geen iLo. Dat is een concessie die ze gedaan hebben om niet aan die bejaarde Matrox grafische kaart vast te zitten.Theelepel88 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 10:14:
Zijn er voor de gen10 al ilo kaarten te koop, lees wel wat vermoedens enzo maar heb nog geen oplossing gevonden voor het remote beheer van een gen10...
Ik denk dat het niets met die Matrox kaart te maken heeft. Het is een server, grafische kaart boeit daarin echt helemaal niets. Zolang het 640x480 kan doen is het prima.Pyramiden schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 11:52:
[...]
Een Gen10 Heeft geen iLo. Dat is een concessie die ze gedaan hebben om niet aan die bejaarde Matrox grafische kaart vast te zitten.
Nee, ze waren aan het concurreren met hun DL20 en DL60 servers en díe concurrentie wilden ze denk ik kwijt. Dus hebben ze van de Microserver Gen10 een server gemaakt die minder interessant is voor bedrijfssituaties waarbij ILO, DRAC of iets anders bijna standaard is.
Ik denk ook dat kostprijs erg belangrijk is. iLO is toch een stuk extra hardware in een apparaat dat al behoorlijk laag geprijsd is. In bedrijfssituaties waar ILO standaard is, is rackmount meestal ook de norm. Ik heb heel veel datacenters bezocht en daar nog nooit een Microserver gezienunezra schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 12:30:
[...]
Ik denk dat het niets met die Matrox kaart te maken heeft. Het is een server, grafische kaart boeit daarin echt helemaal niets. Zolang het 640x480 kan doen is het prima.
Nee, ze waren aan het concurreren met hun DL20 en DL60 servers en díe concurrentie wilden ze denk ik kwijt. Dus hebben ze van de Microserver Gen10 een server gemaakt die minder interessant is voor bedrijfssituaties waarbij ILO, DRAC of iets anders bijna standaard is.
Ik denk eerder dat ze hebben gekeken naar kostenbesparing op de onderdelen en gekeken naar waar de Microserver het meest aanslaat (prosumer) en vervolgens de echte enterprise onderdelen ingeperkt (en dat deurtje natuurlijk

Plus dat een deel van de inkomsten van iLO binnenkomt door de licenties. En dat was altijd al een beetje rare combinatie omdat de licenties voor iLO Advanced voor onbeperkte schermbediening officieel evenveel kostten als de microserver zelf
Maargoed het blijft koffiedik kijken natuurlijk.
Maar de vraag blijft, komt er een ILO PCIx kaart beschikbaar, of zijn er al andere oplossingen. Heb net de G10 binnen, en wist dit natuurlijk maar ga het wel missen denk ik tegenover de G8
Waarschijnlijk gaat het niet mogelijk zijn.Theelepel88 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 13:55:
Maar de vraag blijft, komt er een ILO PCIx kaart beschikbaar, of zijn er al andere oplossingen. Heb net de G10 binnen, en wist dit natuurlijk maar ga het wel missen denk ik tegenover de G8
Wil je dat: Gen8 kopen of een DL20
Allen een stuk duurder dan een nieuwe g10unezra schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 13:56:
[...]
Waarschijnlijk gaat het niet mogelijk zijn.
Wil je dat: Gen8 kopen of een DL20
Vandaag ook een Gen10 besteld en morgen binnen als het goed is. Is wel de basic versie met AMD Opteron X3216 en 8GB ram maar voor een begin goed genoeg.
Nu nog kiezen welk os
Nu nog kiezen welk os
Cloud ☁️
Valt wel mee.Theelepel88 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 14:02:
[...]
Allen een stuk duurder dan een nieuwe g10
De instap Gen10 zit iets lager dan de instap DL20 maar heeft ook een andere CPU én dus geen ILO. (Daar betaal je voor.) Model daar boven komen ze al een stuk dichter bij elkaar in de buurt.
Grootste nadeel van de DL20 vind ik vooral dat 'ie maar 2 drivebays heeft.
DL-60 heeft dan wel weer 4 drivebays maar begint bij € 1.021,24
Ik denk dat je wat HP betreft dan beter naar een ML10 Gen9 E3-1225v5 kan kijken, is helaas ook zonder ilo geloof ik (wel intel amt), worden in DE al aangeboden vananf 430 euro
Op mijn werk heb ik afgelopen tijd een aantal ESXI servers ingericht, dat beviel zo goed dat ik mijn servers (homelab) thuis ook naar ESXI (6.5) wil migreren.
Oude situatie:
Ik draaide altijd een Windows server 2012R2 installatie met de Hyper-V en essentials role. De SATA controller stond ingesteld op AHCI met twee disks van 3TB en een 2TB schijf als storage, daarnaast een SSD als OS schijf. De drie HD's had ik met behulp van drivepool samengevoegd tot 1 volume waarop data redundant over de disks werd verspreid. Er draaien op deze server nog een aantal kleine linux VM's t.b.v. domotica en webserver/database. Af en toe draaien er ook nog wat extra windows vm's op voor testdoeleinden.
Huidige situatie:
De windows server installatie en de VM's zijn geconverteerd naar de ESXI installatie en geplaatst op twee SSD's in RAID 1. De twee 3TB schijven zijn in RAID 1 gezet t.b.v. de data. De 2TB schijf ligt nu even in de kast. De benodigde storage die op deze server benodigd is, is op dit moment ongeveer 2TB en past dus op de 2x3TB in RAID1.
De performance was in eerste instantie echt om te huilen. Na wat googlen gevonden dat de HPVSA driver teruggezet moest worden naar een oudere versie (.88) wat wel een behoorlijke verbetering gaf.
Probleem/vraagstelling:
Ik ben nog steeds niet tevreden, ik ben niet zo flexibel meer als in de oude situatie en de performance lijkt nog steeds lager te zijn als hiervoor. Ook met alleen de windows server ingeschakeld. Is de B120i in RAID wel de juiste oplossing in mijn geval? Is deze situatie best practice om ESXI op de microserver te installeren?
Oplossing:
Heeft het zin om de B120i weer in te stellen op AHCI, op de losse disks losse VMDK's aan te maken, deze toe te voegen aan de Windows server en weer met drivepool hiervan een (redundant) volume te maken? De SSD's staan dan ook niet meer in RAID maar mocht er een SSD crashen dan kan ik eventueel een backup terugzetten, zo kritisch zijn de VM's niet.
Kan ik zo een betere performance verwachten of gaan er juist problemen ontstaan in de combinatie geen raid en ESXI (geen best practice)?
Eventueel zou ik ook de disks als losse RAID0 volumes in kunnen stellen, zou daar nog een voordeel in zitten in vergelijking met AHCI?
Extra hardware aanschaffen doe ik op dit moment liever niet.
Oude situatie:
Ik draaide altijd een Windows server 2012R2 installatie met de Hyper-V en essentials role. De SATA controller stond ingesteld op AHCI met twee disks van 3TB en een 2TB schijf als storage, daarnaast een SSD als OS schijf. De drie HD's had ik met behulp van drivepool samengevoegd tot 1 volume waarop data redundant over de disks werd verspreid. Er draaien op deze server nog een aantal kleine linux VM's t.b.v. domotica en webserver/database. Af en toe draaien er ook nog wat extra windows vm's op voor testdoeleinden.
Huidige situatie:
De windows server installatie en de VM's zijn geconverteerd naar de ESXI installatie en geplaatst op twee SSD's in RAID 1. De twee 3TB schijven zijn in RAID 1 gezet t.b.v. de data. De 2TB schijf ligt nu even in de kast. De benodigde storage die op deze server benodigd is, is op dit moment ongeveer 2TB en past dus op de 2x3TB in RAID1.
De performance was in eerste instantie echt om te huilen. Na wat googlen gevonden dat de HPVSA driver teruggezet moest worden naar een oudere versie (.88) wat wel een behoorlijke verbetering gaf.
Probleem/vraagstelling:
Ik ben nog steeds niet tevreden, ik ben niet zo flexibel meer als in de oude situatie en de performance lijkt nog steeds lager te zijn als hiervoor. Ook met alleen de windows server ingeschakeld. Is de B120i in RAID wel de juiste oplossing in mijn geval? Is deze situatie best practice om ESXI op de microserver te installeren?
Oplossing:
Heeft het zin om de B120i weer in te stellen op AHCI, op de losse disks losse VMDK's aan te maken, deze toe te voegen aan de Windows server en weer met drivepool hiervan een (redundant) volume te maken? De SSD's staan dan ook niet meer in RAID maar mocht er een SSD crashen dan kan ik eventueel een backup terugzetten, zo kritisch zijn de VM's niet.
Kan ik zo een betere performance verwachten of gaan er juist problemen ontstaan in de combinatie geen raid en ESXI (geen best practice)?
Eventueel zou ik ook de disks als losse RAID0 volumes in kunnen stellen, zou daar nog een voordeel in zitten in vergelijking met AHCI?
[ Voor 9% gewijzigd door WouterG op 24-01-2018 23:50 ]
Het leuke van de DL20 en DL60 is dat ze wél ILO hebben. Nadeel voor sommigen kan zijn dat het 19" is maar ze zijn erg ondiep. Dus meestal wel in te passen. (Ze zijn grofweg zo groot als een switch.)base_ schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:07:
Ik denk dat je wat HP betreft dan beter naar een ML10 Gen9 E3-1225v5 kan kijken, is helaas ook zonder ilo geloof ik (wel intel amt), worden in DE al aangeboden vananf 430 euro
Dl20 en Dl60 zijn niet erg ondiep. 
Dl20 heeft gewoon minimaal een 60cm rack nodig.
Erg ondiep en even groot als een switch zijn de 25cm diepe behuizingen die in een wall mount rack passen.
Erg ondiep en even groot als een switch zijn de 25cm diepe behuizingen die in een wall mount rack passen.
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
DL20 is voor een rackserver heel erg ondiep. Echt minder dan de helft van een DL360.MewBie schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 08:44:
Dl20 en Dl60 zijn niet erg ondiep.
HxWxD: 4.32 x 43.46 x 38.22 cm
Nog geen 40cm diep dus.
Ok, da's wel iets (16cm) dieper dan een T2600G:
W*D*H: 440 * 220 * 44mm
Maar goed, een formaatje dat nog wel redelijk in de gemiddelde trapkast past volgens mij.
Voor wat betreft specs is die DL20 mooi, maar voor wat betreft prijs en form factor geheel niet i.r.t. de Microserver
Afgezien daarvan verwacht ik niet dat het een stille server is, gezien de diverse kleine fans.
Afgezien daarvan verwacht ik niet dat het een stille server is, gezien de diverse kleine fans.
[ Voor 4% gewijzigd door rookie no. 1 op 25-01-2018 16:22 ]
De microserver is vooral bedoeld voor thuisgebruik. Zie je aan de N40L, zoiets zou ik niet snel ergens zakelijk neerzetten. De Gen8 was vooral een quick'n'dirty mini versie van een ML, vervolgens hebben ze een generatie overgeslagen en zitten ze nu op de Gen10, wat gewoon een homeserver met 2 digitale display outputs is zodat je hem ook als mediaplayer kunt gebruiken.
Ik heb een poosje de DL20 in bezit gehad. Helaas is hij inderdaad niet zo stil zoals de Gen8. Wat mij opviel was dat de PSU(290w) veel meer lawaai maakte dan de rest van het systeem. Er zitten 3 fans in. 2 voor de CPU en 1tje voor de HDD/PCI. De 2 fans voor de CPU waren stil en draaide +- op 8% en de 3de fan draaide op 30 procent. Kon hem ook niet langzamer laten draaien etc.rookie no. 1 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 11:18:
Voor wat betreft specs is die DL20 mooi, maar voor wat betreft prijs en form factor geheel niet.
Een van mijn eerste acties in de microserver gaat een SSD zijn, echter dacht ik deze op de plaats van de dvd speler te plaatsen (die er bij mij niet in zit)
Nu zie ik geen sata power zitten maar wel een kleine adapter (p3) heb ik dan de HPE MicroServer Gen10 Slim SFF SATA Enablement Kit nodig om een ssd te kunnen aansluiten in de Gen10 ?
Nu zie ik geen sata power zitten maar wel een kleine adapter (p3) heb ik dan de HPE MicroServer Gen10 Slim SFF SATA Enablement Kit nodig om een ssd te kunnen aansluiten in de Gen10 ?
Cloud ☁️
Ik heb deze gehaald en verder geen moeite genomen om de boel vast te zetten, staat toch stilHKLM_ schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 21:22:
Een van mijn eerste acties in de microserver gaat een SSD zijn, echter dacht ik deze op de plaats van de dvd speler te plaatsen (die er bij mij niet in zit)
Nodig niet, je kan de kabels ook los kopen, maar met de kit heb je de kabels op maat en een mooie bracket voor je SSD.HKLM_ schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 21:22:
*beeeeep*
Verwijderd
Ik heb op dit moment de SSD tijdelijk vast gezet met klitteband
De SFF kit was namelijk bij geen enkele webshop leverbaar en ik zit niet te wachten op een SSD die los zit. Zodra de kit wel leverbaar is zal ik deze zeker bestellen.
Ik heb wel een SATA kabel van 50cm gebruikt. 30cm gaat waarschijnlijk net te kort zijn.Ook heb ik de floppy -> SATA stroomkabel gebruikt die @Bananenplant meldt.
Ik heb wel een SATA kabel van 50cm gebruikt. 30cm gaat waarschijnlijk net te kort zijn.Ook heb ik de floppy -> SATA stroomkabel gebruikt die @Bananenplant meldt.
Vandaag "Heel" de dag bezig geweest met het inrichten van mijn Gen 10
Afgelopen dagen eerst een WD geen 5400 rpm erin gehad met server 2016 standaard GUI maar de micro leek het hier toch wat zwaar mee te hebben.
Gister middag toch maar een WD blue er in gestopt en server 2016 core geinstalleerd. Dat gaat een stuk beter in de CPU performance. (En ik leer er ook weer wat van) Gelijk de nic in een team gezet voor 2.0 Gbps
(of het zin heeft is een andere discussie)
Software / server rol:
- DNS rol
- DHCP rol
- Unifi controller software als windows services.
Binnenkort er nog maar even een disk bij proppen en een software raid maken en dan wat file shares maken voor back-up vanaf de surface en desktop (Niet mega belangrijke data)
Afgelopen dagen eerst een WD geen 5400 rpm erin gehad met server 2016 standaard GUI maar de micro leek het hier toch wat zwaar mee te hebben.
Gister middag toch maar een WD blue er in gestopt en server 2016 core geinstalleerd. Dat gaat een stuk beter in de CPU performance. (En ik leer er ook weer wat van) Gelijk de nic in een team gezet voor 2.0 Gbps
Software / server rol:
- DNS rol
- DHCP rol
- Unifi controller software als windows services.
Binnenkort er nog maar even een disk bij proppen en een software raid maken en dan wat file shares maken voor back-up vanaf de surface en desktop (Niet mega belangrijke data)
Cloud ☁️
Hier is dat ook maar da's geen tijdelijke oplossing.Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 14:19:
Ik heb op dit moment de SSD tijdelijk vast gezet met klittebandDe SFF kit was namelijk bij geen enkele webshop leverbaar en ik zit niet te wachten op een SSD die los zit. Zodra de kit wel leverbaar is zal ik deze zeker bestellen.
Ik heb doelbewust de SSD in mijn NAS met klitteband vast gemaakt en dat blijft zo. Onzin om d'r een bracket voor te kopen als dit ook meer dan prima werkt.
(SSD in mijn NAS is een 2,5" in een USB doosje en dat doosje zit vastgeklitteband. In mijn hypervisors is het gewoon een SATA SSD, maar same shit, op de plek van de DVD speler vastgeklitteband.)
Ik heb de ssd los bovenin liggen. Server staat in de meterkast en wordt toch niet verplaatst.
Vastmaken met klittenband is wel een goeie optie though.
Vastmaken met klittenband is wel een goeie optie though.
Tja, je geeft minimaal 400 a 500 euro uit aan een microserver tegen de tijd dat je klaar bent, maar 10 euro extra voor een bracket om je SSD netjes vast te zetten kan er niet meer vanaf...unezra schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 19:40:
[...]
Hier is dat ook maar da's geen tijdelijke oplossing.
Ik heb doelbewust de SSD in mijn NAS met klitteband vast gemaakt en dat blijft zo. Onzin om d'r een bracket voor te kopen als dit ook meer dan prima werkt.
(SSD in mijn NAS is een 2,5" in een USB doosje en dat doosje zit vastgeklitteband. In mijn hypervisors is het gewoon een SATA SSD, maar same shit, op de plek van de DVD speler vastgeklitteband.)
*beeeeep*
Heb jij een linkje waar de SFF kit te bestellen is?MewBie schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 19:59:
[...]
Tja, je geeft minimaal 400 a 500 euro uit aan een microserver tegen de tijd dat je klaar bent, maar 10 euro extra voor een bracket om je SSD netjes vast te zetten kan er niet meer vanaf...
Niet direct, ik woon niet in NL dus waar ik de mijne vandaan heb heb je waarschijnlijk niet zoveel aan.Fonta schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 20:01:
[...]
Heb jij een linkje waar de SFF kit te bestellen is?
Ik heb de mijne gewoon mee besteld met mijn Microserver.
Zo te zien hebben o.a. MaxICT en CentralPoint hem in het assortiment, alleen niet op voorraad op het moment dus vrij lange levertijd.
Onderdeelnummer is 870212-B21.
*beeeeep*
Een USB SSD kun je sowieso al niet in zo'n bracket duwen en voor een niet-USB SSD zie ik het nut niet zo.MewBie schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 19:59:
[...]
Tja, je geeft minimaal 400 a 500 euro uit aan een microserver tegen de tijd dat je klaar bent, maar 10 euro extra voor een bracket om je SSD netjes vast te zetten kan er niet meer vanaf...
Helaas bij de Gen10 buffer issues mbt plex. Nog nooit last van gehad met de 8.... CPU lijkt dus wat dat betreft minder krachtig dan de 1610...
Toen ik mijn server op Amazon.de bestelde werd er een combideal aangeboden van een server, een bracket en een fdd->sata-powerkabeltje. Kun je daar niet eens kijkenMewBie schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 20:34:
[...]
Niet direct, ik woon niet in NL dus waar ik de mijne vandaan heb heb je waarschijnlijk niet zoveel aan.![]()
Ik heb de mijne gewoon mee besteld met mijn Microserver.
Zo te zien hebben o.a. MaxICT en CentralPoint hem in het assortiment, alleen niet op voorraad op het moment dus vrij lange levertijd.
Onderdeelnummer is 870212-B21.
Wellicht een optie om een RbPi achter de TV te plakken met RasPlex erop? Dan pakt die de transcodering op, en hoeft de Gen10 alleen als doorgeefluik te dienen.Theelepel88 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 11:21:
Helaas bij de Gen10 buffer issues mbt plex. Nog nooit last van gehad met de 8.... CPU lijkt dus wat dat betreft minder krachtig dan de 1610...
Werkt hier prima, heb wel een Gen8 met een Xeon maar zelfs met streamen staat deze idle te draaien, alleen maar netwerkverkeer.
Da’s de reden dat ik een paar maanden geleden toch de Gen8 gekozen heb, omdat ik van tevoren al wist dat die stock CPU geen lang leven beschoren zou zijn. En dat wordt lastig in een Gen10.
Vraagje over de HP Proliant.Ik heb het topic doorgenomen maar snap het nog niet helemaal...
Ik heb nu een Qnap ts-412 staan met 4x 3gb HDD erin. Deze gebruik ik eigenlijk maar voor een paar doeleinden:
-File opslag
-Download station (torrent)
-Streamen van films naar een Mac Mini waar Plex server op draait.
-remote login voor de files downloads
Bij de TV staat de Mac Mini, die gebruik ik nu alleen als Plex server en voor streaming van online video (npo, flash streams, ik heb geen kabel tv abonnement). Ik wil eigenlijk de Mac Mini daar weg hebben en meer gaan gebruiken om op te werken. Plex loopt er ook nog wel eens op vast en al met al is het voor m'n vriendin in elk geval niet heel gebruikersvriendelijk.
Nu zat ik te denken:
Als ik de Qnap vervang voor een HP Microserver Gen 10, kan ik de Plex server daarop laten draaien (ik neem aan dat de server hardware zwaargenoeg is?). Aangezien ik een iPad en iPhone heb, zou ik een Apple TV kunnen kopen voor bij de TV en dan ook gebruik van Airplay kunnen maken. In elk geval al een stuk gebruikersvriendelijker. Ik zit dan alleen nog met de flash streams.
Wordt het ClearOS meegeleverd? Of is dat een free download (betaal je voor de apps?) of is een ander OS meer geschikt? Of is een Gen8 wellicht toch meer geschikt?
En hoe zit het met remote access? Als ik login via myqnapcloud hoef ik mijn ip niet te onthouden. Is zoiets ook mogelijk met de HP?
Thanks voor input
Ik heb nu een Qnap ts-412 staan met 4x 3gb HDD erin. Deze gebruik ik eigenlijk maar voor een paar doeleinden:
-File opslag
-Download station (torrent)
-Streamen van films naar een Mac Mini waar Plex server op draait.
-remote login voor de files downloads
Bij de TV staat de Mac Mini, die gebruik ik nu alleen als Plex server en voor streaming van online video (npo, flash streams, ik heb geen kabel tv abonnement). Ik wil eigenlijk de Mac Mini daar weg hebben en meer gaan gebruiken om op te werken. Plex loopt er ook nog wel eens op vast en al met al is het voor m'n vriendin in elk geval niet heel gebruikersvriendelijk.
Nu zat ik te denken:
Als ik de Qnap vervang voor een HP Microserver Gen 10, kan ik de Plex server daarop laten draaien (ik neem aan dat de server hardware zwaargenoeg is?). Aangezien ik een iPad en iPhone heb, zou ik een Apple TV kunnen kopen voor bij de TV en dan ook gebruik van Airplay kunnen maken. In elk geval al een stuk gebruikersvriendelijker. Ik zit dan alleen nog met de flash streams.
Wordt het ClearOS meegeleverd? Of is dat een free download (betaal je voor de apps?) of is een ander OS meer geschikt? Of is een Gen8 wellicht toch meer geschikt?
En hoe zit het met remote access? Als ik login via myqnapcloud hoef ik mijn ip niet te onthouden. Is zoiets ook mogelijk met de HP?
Thanks voor input
@Jarninho
Ik heb Plex op FreeNAS draaien, maar meer om het eens uit te proberen. 720p wil prima, 1080p-materiaal heb ik niet voorhanden. Ik doe dat dan naar een Chromecast. Er zat bij mij geen ClearOS in de doos, dat zal wel via de site van HPE gaan
.
Verder verwacht ik dat je linksom of rechtsom wat meer moet regelen voor bijvoorbeeld remote access dan bij zo'n dedicated NAS-product. Ik heb in FreeNAS gezien dat ik 'm met dynamic DNS kan laten praten (wat ik dan voor een eigen domein zou gaan doen), maar ik vraag mezelf af wat remote access me netto oplevert als ik bedenk dat ik dan ook verantwoordelijk word voor het fatsoenlijk beveiligen ervan.
Maar moet je eigenlijk voor jezelf niet eerst duidelijk hebben wat voor softwareoplossing je eigenlijk wilt?
Ik heb Plex op FreeNAS draaien, maar meer om het eens uit te proberen. 720p wil prima, 1080p-materiaal heb ik niet voorhanden. Ik doe dat dan naar een Chromecast. Er zat bij mij geen ClearOS in de doos, dat zal wel via de site van HPE gaan
Verder verwacht ik dat je linksom of rechtsom wat meer moet regelen voor bijvoorbeeld remote access dan bij zo'n dedicated NAS-product. Ik heb in FreeNAS gezien dat ik 'm met dynamic DNS kan laten praten (wat ik dan voor een eigen domein zou gaan doen), maar ik vraag mezelf af wat remote access me netto oplevert als ik bedenk dat ik dan ook verantwoordelijk word voor het fatsoenlijk beveiligen ervan.
Maar moet je eigenlijk voor jezelf niet eerst duidelijk hebben wat voor softwareoplossing je eigenlijk wilt?
Softwareoplossing? Bedoel je dan Freenas vs ClearOS vs xx..? Ja, dat moet ik zeker bekijken
Ik zit nogal in de beginfase...
Zoals eerder al vaak is gezegd is de B120i fakeraid controller niets anders dan een intel chipset sata controller met een HP firmware + driver.WouterG schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 23:44:
Op mijn werk heb ik afgelopen tijd een aantal ESXI servers ingericht, dat beviel zo goed dat ik mijn servers (homelab) thuis ook naar ESXI (6.5) wil migreren.
...
Er zijn niet zo lang geleden door een tweaker hier op 't forum een aantal tests uitgevoerd M.B.T. B120i snelheden in ESXi.
Als ik het me goed herinner was het zo dat je de disk (in AHCI) als raw media kon mounten als VMDK (RDM: Raw Device Mapper) het bleek dat dit de snelste vorm van opslag zou zijn met de onboard controller.
Het mounten en gebruikmaken van RDM is wel anders in 6.5 dan in 6.0 ik weet zelf niet helemaal hoe dat zit.
Overigens ben ik me nu toch wel bewust na veel discussie (ook hier) dat kiezen voor ESXi eigenlijk de enige reden is voor hardraid, niet omdat het zo goed is, maar omdat ESXi dat zowat "eist" om soepel te functioneren. Verder is er voor thuislabs weinig verschil in virtualisatie, tenzij je daadwerkelijk gebruik maakt van hardware passthrough. (dan is ESXi eigenlijk je enige optie)
Ik heb (als oplossing) een 2e handse LSI kaart aangeschaft en heb nu 2 jaar echt genot van "snelle" doorvoer, maar zoals je zelf al zei je hebt nu geen behoefte aan nieuwe hardware.
[ Voor 19% gewijzigd door H00GiE op 02-02-2018 13:35 ]
"Wat gebeurt er als ik ook dit knopje dr...."
Ik heb geprobeerd mijn MicroServen Gen10 te updaten met SPP 2017.10.1. Deze iso heb ik via de bijgeleverde tool op een USB stick gezet.
Vervolgens boot de server van de USB stick en wordt de SPP installer geladen.
De inventory mislukt uiteindelijk met de melding:
Cannot perform the operation now. Reason: Connection failed to node. Verify no firewalls are blocking traffic between the system running SUM and the remote node.
Het onderliggende OS is het HP VMware ESXi 6.5u3 image
Iemand een idee waarom dit misgaat en hoe ik dit kan oplossen?
Cannot perform the operation now. Reason: Connection failed to node. Verify no firewalls are blocking traffic between the system running SUM and the remote node.
Iemand nog andere ideeën voor 2x8GB RAM voor een Microserver Gen8?
Heb nu deze op het oog:
pricewatch: 2-Power 2PCM-KTH-PL316E/8G
Koop ik er daar 2 van.
Heb nu deze op het oog:
pricewatch: 2-Power 2PCM-KTH-PL316E/8G
Koop ik er daar 2 van.
Als je de setup vanuit Windows start krijg je als je wat verder door klikt een melding dat SUM niet kan starten omdat hij ILO niet kan vindenthesystem schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 14:13:
Ik heb geprobeerd mijn MicroServen Gen10 te updaten met SPP 2017.10.1. Deze iso heb ik via de bijgeleverde tool op een USB stick gezet.
[afbeelding]
Zou me niets verbazen al de HP SPP niet voor de Micro'server' Gen10 is net als de Gen7.
Hier in ieder geval de link naar de download pagina met o.a. een nieuwe bios
https://support.hpe.com/h...Home?sp4ts.oid=1009955119
https://support.hpe.com/h...Home?sp4ts.oid=1009955119
Nee, maar ik kan bevestigen dat ik exact het zelfde probleem heb.thesystem schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 14:13:
Ik heb geprobeerd mijn MicroServen Gen10 te updaten met SPP 2017.10.1.
Heb een gen8 micorserver en wil daar Xpenology opzetten. Zit echter met het probleem dat de server niet bereikbaar is na het booten. Zie dat hij een op krijgt, maar kan op dat IP geen contact maken met de server. Andere poort geprobeerd maar het blijft hetzelfde probleem.
Met gestrekt been.
Je moet ervoor zorgen dat zijn (virtuele) netwerkinterface hetzelfde IP heeft als wat in xpenology is gedefineerd. Dat kun je aan twee kanten aanpassen. Je kunt het MAC adres van je (virtuele) netwerkkaart wijzigen, of je moet de bootdisk van Xpenology aanpassen.Artbij schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 17:57:
Heb een gen8 micorserver en wil daar Xpenology opzetten. Zit echter met het probleem dat de server niet bereikbaar is na het booten. Zie dat hij een op krijgt, maar kan op dat IP geen contact maken met de server. Andere poort geprobeerd maar het blijft hetzelfde probleem.
Als je de Synology cloud functies wil gebruiken moet je de Xpenology bootloader aanpassen en een MAC adres en serienummer invullen die matched met het model synology dat je simuleert.
Dat heb ik gedaan. Van de juiste nic, ik heb het overgenomen van mijn router.Joolee schreef op maandag 12 februari 2018 @ 17:39:
[...]
Je moet ervoor zorgen dat zijn (virtuele) netwerkinterface hetzelfde IP heeft als wat in xpenology is gedefineerd. Dat kun je aan twee kanten aanpassen. Je kunt het MAC adres van je (virtuele) netwerkkaart wijzigen, of je moet de bootdisk van Xpenology aanpassen.
Als je de Synology cloud functies wil gebruiken moet je de Xpenology bootloader aanpassen en een MAC adres en serienummer invullen die matched met het model synology dat je simuleert.
Met gestrekt been.
Heeft iemand hier de fan van de gen10 al vervangen voor een stillere versie ? (Zo ja voor welke)
Cloud ☁️
Ik denk niet dat je die zo 123 kan vervangen gezien ik geen normale 3/4 pin fan aansluiting zie op het moederbord.HKLM_ schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 21:46:
Heeft iemand hier de fan van de gen10 al vervangen voor een stillere versie ? (Zo ja voor welke)
Mijn Gen8 boote niet zonder de orginele fan aangesloten...., dus grote kans dat de gen10 het ook niet zal doen zonder orginele fan.
Klopt het dat de volgende RAM Module compatible is met de HP Microserver Gen8? Met de standaard Celeron CPU.
pricewatch: Crucial CT102472BD160B
Betreft 1x8GB ecc non-registered RAM.
Deze is zo te zien goed leverbaar
Ik heb deze (kit; CT2KIT102472BD160B) erin zitten en werkt uitstekend!Aschtra schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 18:22:
Klopt het dat de volgende RAM Module compatible is met de HP Microserver Gen8? Met de standaard Celeron CPU.
Mooi! Heb inmiddels al 3x gezegd dat ik RAM ging kopen maar moet er nu echt van komen. Mijn FreeNAS crashed om de week ongeveer weinig te weinig RAM.
Ja, dat ZFS een ramhonger heeft is bekendAschtra schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 21:20:
Mooi! Heb inmiddels al 3x gezegd dat ik RAM ging kopen maar moet er nu echt van komen. Mijn FreeNAS crashed om de week ongeveer weinig te weinig RAM.
Ik heb het ook wel eens gedraaid maar je moet heel erg oppassen wat je allemaal aan zet.
Yup ik weet hetGekkePrutser schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 22:19:
[...]
Ja, dat ZFS een ramhonger heeft is bekend(Overigens helemaal in lijn met het doel waar het voor ontwikkeld is; it's not a bug, it's a feature
)
Ik heb het ook wel eens gedraaid maar je moet heel erg oppassen wat je allemaal aan zet.
Ik heb ook het idee om het geheugen van me gen10 uit te breiden van 16 naar 32GB. Wat is volgens jullie een goede aanschaf hiervoor?
Ik heb al een tijdje een gen8 server draaien.
specs:
E3-1220 v2 @3,10ghz
16GB ram
SSD 120gb
2x 3tb wd red (geen raid)
Windows server 2008 R2
Ik gebruik de server met Hyper-V waar 2 linux vms in draaien 1t met een webserver en 1 met pihole.
Op de server 2008 R2 zelf draai ik nog een file server en Veeman backup.
Nu zat ik te denken om naar server 2016 te upgraden omdat ik hier een licentie voor heb.
Is dit het waard om een hele dag te spenderen om de server opnieuw in te delen?
Is misschien esxi draaien met 2 linux vms en een server 2016 een beter plan?
Bedankt alvast
specs:
E3-1220 v2 @3,10ghz
16GB ram
SSD 120gb
Windows server 2008 R2
Ik gebruik de server met Hyper-V waar 2 linux vms in draaien 1t met een webserver en 1 met pihole.
Nu zat ik te denken om naar server 2016 te upgraden omdat ik hier een licentie voor heb.
Bedankt alvast
Naar esx verhuizen maakt toekomstige upgrades wel iets makkelijker.sowbener schreef op zondag 25 februari 2018 @ 04:11:
specs:
E3-1220 v2 @3,10ghz
16GB ram
SSD 120gb
Windows server 2008 R2
Bedankt alvast
Je kan i.p.v ook hyper-v core gaan draaien pak je gelijk de 2016 varriant. Export je van je huidige setup je vm’s importer je ze later in je nieuwe setup en ben je klaar.sowbener schreef op zondag 25 februari 2018 @ 04:11:
specs:
E3-1220 v2 @3,10ghz
16GB ram
SSD 120gb
Windows server 2008 R2
Bedankt alvast
Cloud ☁️
Sinds een kleine week een trotse bezitter van de niet zo micro HP Proliant Enterprise ML10 Gen9 3met GHz E3-1225V5 (overgenomen van mede-tweaker) Inmiddels de hardware al flink geüpgrade met een 500GB SSD en wat extra koude storage in de vorm van HDD's.
Mijn doel is om voor mijn aankomende Windows, Citrix en VMware certificeringen een goede basis in huis te hebben om de trainingen te kunnen volgen. Tevens wil ik wat aanklooien met: ESXi, Domotica, Pi-hole, File servers en Web servers. Tevens als back up machine voor de foto verzameling (Prof.) van een vriend.
Dit is mijn eerste bak met XEON proc. en ben nog niet helemaal thuis in server geheugen land. Ik wil mijn machine upgraden naar 32GB, er zit nu 2x8GB in en met het oog op de toekomst wil ik graag uitbreiden met 1X16GB ipv nog 2x8GB, ik kwam pricewatch: HP 805349-B21 tegen maar ondanks dat ik de specificaties heb vergeleken betwijfel of dit compatibel is met mijn servertje.
Iemand die mij op weg kan helpen?
Mijn doel is om voor mijn aankomende Windows, Citrix en VMware certificeringen een goede basis in huis te hebben om de trainingen te kunnen volgen. Tevens wil ik wat aanklooien met: ESXi, Domotica, Pi-hole, File servers en Web servers. Tevens als back up machine voor de foto verzameling (Prof.) van een vriend.
Dit is mijn eerste bak met XEON proc. en ben nog niet helemaal thuis in server geheugen land. Ik wil mijn machine upgraden naar 32GB, er zit nu 2x8GB in en met het oog op de toekomst wil ik graag uitbreiden met 1X16GB ipv nog 2x8GB, ik kwam pricewatch: HP 805349-B21 tegen maar ondanks dat ik de specificaties heb vergeleken betwijfel of dit compatibel is met mijn servertje.
Die DIMM is registered, en dat werkt niet in de ML10. Uit het blote hoofd is het hetzelfde als bij o.a. de ML110 G7, ML310 G8 en de Microserver Gen8: je hebt ECC unbuffered nodig, alleen voor de ML10 DDR4 ipv DDR3.mr.DJ95 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 11:02:
Sinds een kleine week een trotse bezitter van de niet zo micro HP Proliant Enterprise ML10 Gen9 3met GHz E3-1225V5 (overgenomen van mede-tweaker) Inmiddels de hardware al flink geüpgrade met een 500GB SSD en wat extra koude storage in de vorm van HDD's.
categorie: Geheugen intern
Hier kun je wat uit kiezen, bijvoorbeeld: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR24E17D8/16MA
Ik zit er over na te denken om een HP Microserver aan te schaffen.
Maar twijfel tussen deze en een gewone NAS, bijv Qnap of Syno.
De functies:
- Data delen (foto, mp3, film)
- Backup server functie (om een externe website hierop te backuppen)
- Zou leuk zijn, een virtueel OS hosten.
De HP ms die ik heb gezien, +/- 300 euro, heeft een AMD Operton 1,6 cpu en 8 GB geheugen.
Zonder disken. Ik wil hier denk ik 1 SSD voor OS erin hebben en 1 of 2 gewone HDD voor opslag.
De data hierop wil ik 1 a 2x per week bijv. backuppen naar een externe disk of cloud.
Ik zie verschillende OS-en:
- Windows 10 - ervaring
- ClearOS - Geen ervaring
- FreeNAS - ervaring
- XpEnology - geen ervaring
Wat zouden jullie adviseren en doen?
Budget is +/- 600 euro.
De functies:
- Data delen (foto, mp3, film)
- Backup server functie (om een externe website hierop te backuppen)
- Zou leuk zijn, een virtueel OS hosten.
De HP ms die ik heb gezien, +/- 300 euro, heeft een AMD Operton 1,6 cpu en 8 GB geheugen.
Zonder disken. Ik wil hier denk ik 1 SSD voor OS erin hebben en 1 of 2 gewone HDD voor opslag.
De data hierop wil ik 1 a 2x per week bijv. backuppen naar een externe disk of cloud.
Ik zie verschillende OS-en:
- Windows 10 - ervaring
- ClearOS - Geen ervaring
- FreeNAS - ervaring
- XpEnology - geen ervaring
Wat zouden jullie adviseren en doen?
Budget is +/- 600 euro.
PSN: plexforce (ps4)
Ja, wat je wil kan prima op een Microserver. Meestal ben je wel iets goedkoper uit dan met een NAS. Qua OS hangt het er vooral vanaf wat je zelf het fijnste vind werken, en welke functies je nodig hebt.
Als je een SSD wilt moet je even de afweging maken of je die in bay 5 wil doen of niet, dan heb je een extra kit nodig met draadjes. Als je slechts 2 disks in raid 1 ernaast wil hebben dan hoeft het niet, maar het is makkelijk met het oog op de toekomst dat je er dan gewoon 2 schijven naast kan prikken.
Zijn er mensen die last hebben van het wegvallen van een Gen10 uit het netwerk? Soms verliest mijn vaders server de verbinding, en dan is hij niet meer te benaderen vanaf andere computers, ook niet met remote desktop en hij is dan ook niet meer met een IP scanner te vinden in het netwerk.
Server draait op Windows Server Essentials 2016.
Als je een SSD wilt moet je even de afweging maken of je die in bay 5 wil doen of niet, dan heb je een extra kit nodig met draadjes. Als je slechts 2 disks in raid 1 ernaast wil hebben dan hoeft het niet, maar het is makkelijk met het oog op de toekomst dat je er dan gewoon 2 schijven naast kan prikken.
Zijn er mensen die last hebben van het wegvallen van een Gen10 uit het netwerk? Soms verliest mijn vaders server de verbinding, en dan is hij niet meer te benaderen vanaf andere computers, ook niet met remote desktop en hij is dan ook niet meer met een IP scanner te vinden in het netwerk.
Nee geen last van, heb je iets om te uptime te monitoren? lopend pingetje of iets. Verbind je op IP of DNS?Pyramiden schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 11:37:
Normaalgesproken via DNS. Voor zowel als DNS lukt het niet meer om te verbinden.mr.DJ95 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 19:41:
[...]
Nee geen last van, heb je iets om te uptime te monitoren? lopend pingetje of iets. Verbind je op IP of DNS?
Aan en uitzetten fixed het, en het gebeurt maar eens in de 6-7 dagen, dus ik ga er later maar eens naar kijken.
Heb ook besloten om maar een theorieboek te kopen over Windowsserver omdat ik me realiseer dat ik een beetje een n00b ben
Een Microserver is veel goedkoper dan een goede NASWeHoDo schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 12:20:
Ik zit er over na te denken om een HP Microserver aan te schaffen.
[...]
Wel heb je wat hoger stroomverbruik en wat meer geluid. Maar voor dat geld heb je dan wel een echte server waar je alles kan inrichten zoals je wil. Voor mij was het een duidelijk voordeel, vooral omdat mijn NAS toch niet 24/7 aan hoeft te staan, dus het stroomverbruik was niet zo belangrijk.
Heb inmiddels de HP MS G10 aangeschaft en inmiddels ook binnenGekkePrutser schreef op zondag 4 maart 2018 @ 13:47:
[...]
Een Microserver is veel goedkoper dan een goede NASJe hebt hooguit zo'n China ding voor die prijs als je voor een 4-bay gaat. Vooral in de tijd van de Gen8 toen hij rond de 180 euro kostte. De Gen10 kost natuurlijk wat meer omdat die zo nieuw is.
Wel heb je wat hoger stroomverbruik en wat meer geluid. Maar voor dat geld heb je dan wel een echte server waar je alles kan inrichten zoals je wil. Voor mij was het een duidelijk voordeel, vooral omdat mijn NAS toch niet 24/7 aan hoeft te staan, dus het stroomverbruik was niet zo belangrijk.
Vergeleken met de NAS die ik had, zou ik geen NAS meer nemen.
Ik heb er gewoon Windows 10 erop gezet voor file sharing en ftp.
Misschien ga ik nog een ander OS testen via Vmware, maar ben er content mee.
Heb er 4 disken in:
- SSD: 256 GB voor OS
- HDD: 1 TB
- HDD 2x: 2TB
PSN: plexforce (ps4)
Klopt het dat de Gen10 niet in standby of hibernate te plaatsen is? Ik heb de laatste BIOS er opstaan (ZA10A330) en draai Windows Server 2016. Als ik het commando powercfg /a uitvoer, krijg ik de volgende output:
Is dit een beperking van de server/bios, of is er nog iets in Windows wat ik kan aanpassen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| The following sleep states are not available on this system: Standby (S1) The system firmware does not support this standby state. Standby (S2) The system firmware does not support this standby state. Standby (S3) The system firmware does not support this standby state. Hibernate The system firmware does not support hibernation. Standby (S0 Low Power Idle) The system firmware does not support this standby state. Hybrid Sleep Standby (S3) is not available. Hibernation is not available. Fast Startup Hibernation is not available. |
Is dit een beperking van de server/bios, of is er nog iets in Windows wat ik kan aanpassen?
Verwijderd
Dit is een beperking van de server. Het is ook niet gebruikelijk dat een server een slaapstand / hibernation heeft omdat ze gemaakt zijn 24/7 te draaien. Wat is de reden dat je graag gebruik zou willen maken van een slaapstand ? Standby in bv. het weekend ?thesystem schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:11:
Klopt het dat de Gen10 niet in standby of hibernate te plaatsen is? Ik heb de laatste BIOS er opstaan (ZA10A330) en draai Windows Server 2016. Als ik het commando powercfg /a uitvoer, krijg ik de volgende output:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 The following sleep states are not available on this system: Standby (S1) The system firmware does not support this standby state. Standby (S2) The system firmware does not support this standby state. Standby (S3) The system firmware does not support this standby state. Hibernate The system firmware does not support hibernation. Standby (S0 Low Power Idle) The system firmware does not support this standby state. Hybrid Sleep Standby (S3) is not available. Hibernation is not available. Fast Startup Hibernation is not available.
Inderdaad standby als ik bijvoorbeeld niet thuis ben, en weer aan als ik wel thuis ben. Of Kodi die een wol packet verstuurd zodra ik connectie maak.
Kan ook aan Server 2016 liggen. Onder Server 2012R2 heb ik mijn Gen8 maandenlang elke avond in hibernation gezet (en de volgende ochtend er weer uit) d.m.v. smartpower. Dit werkte echt perfect. Onder 2016 is het bakje gewoon niet meer in hibernation te krijgen, wat ik ook probeer. Het scherm gaat op zwart maar verder gebeurd er niets, terwijl 2012 de server gewoon netjes afsluit.thesystem schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:11:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 The following sleep states are not available on this system: Standby (S1) The system firmware does not support this standby state. Standby (S2) The system firmware does not support this standby state. Standby (S3) The system firmware does not support this standby state. Hibernate The system firmware does not support hibernation. Standby (S0 Low Power Idle) The system firmware does not support this standby state. Hybrid Sleep Standby (S3) is not available. Hibernation is not available. Fast Startup Hibernation is not available.
Nog steeds geen RAM -_-Aschtra schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 20:41:
Het RAM is besteld. Komt donderdag of vrijdag binnenEindelijk haha.
edit:
Nou bevestiging gehad van de webshop dat er nog 2-3 weken levertijd extra wordt verwacht. Bestelling geannuleerd.
Dus weer op zoek naar 2x8GB ram voor de microserver gen8.
Advies? Hoor het graag!
[ Voor 33% gewijzigd door Aschtra op 08-03-2018 11:08 ]
Ik heb hier 3 weken terug 2x8GB besteld. Was er vlot en werkt.Aschtra schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 08:55:
[...]
Dus weer op zoek naar 2x8GB ram voor de microserver gen8.
Advies? Hoor het graag!
https://www.drmem.com/uk/...roserver-gen8-series.html
Goedemorgen Tweakers,
Ik ben in het bezit van een HP N40L met 8 GB RAM.
1ste HDD: 250 GB SSD Samsung
2de HDD: 6 TB WD RED
Ik gebruik als OS Windows 10 Pro, elke harde schijf is een aparte partitie.
Kan ik hier nog een 3de HDD bijplaatsen van 6 TB?
Nogmaals, ik gebruik geen RAID of et cetera.
Ik heb al veel gegoogled, volgens mij moet het kunnen, mits ik geen RAID of et c gebruik.
Klopt dit? Dank!
Ik ben in het bezit van een HP N40L met 8 GB RAM.
1ste HDD: 250 GB SSD Samsung
2de HDD: 6 TB WD RED
Ik gebruik als OS Windows 10 Pro, elke harde schijf is een aparte partitie.
Kan ik hier nog een 3de HDD bijplaatsen van 6 TB?
Nogmaals, ik gebruik geen RAID of et cetera.
Ik heb al veel gegoogled, volgens mij moet het kunnen, mits ik geen RAID of et c gebruik.
Klopt dit? Dank!
Ik zou niet inzien waarom niet. Je hebt nog twee vrije bays, en 6TB schijven blijken te werken omdat je er al een in hebt zitten.
Ik heb sinds kort de MicroServer Gen8 (G1610T) voor Homelab doeleinden. (ESXi met 3 a 4 hosts)
Ik heb nog aantal SSD's en laptop HDD's liggen. Ik zie nu dat het niet gaat passen. Kan ik de 2.5 schijven met een aanpassing aan de bracket alsnog plaatsen of zijn er andere goedkoop oplossingen?
Ik heb nog aantal SSD's en laptop HDD's liggen. Ik zie nu dat het niet gaat passen. Kan ik de 2.5 schijven met een aanpassing aan de bracket alsnog plaatsen of zijn er andere goedkoop oplossingen?
Misschien is dit wat: https://www.alternate.nl/...rErn_2CksYchoCWEMQAvD_BwEmuhda schreef op maandag 12 maart 2018 @ 19:23:
Ik heb sinds kort de MicroServer Gen8 (G1610T) voor Homelab doeleinden. (ESXi met 3 a 4 hosts)
Cloud ☁️
Ik ga het proberen.Pyramiden schreef op maandag 12 maart 2018 @ 11:37:
Ik zou niet inzien waarom niet. Je hebt nog twee vrije bays, en 6TB schijven blijken te werken omdat je er al een in hebt zitten.
Wil je ze juist wél of niet in RAID? Als je dat wel wilt, welke RAID controller gebruik je? Of wil je het met software-RAID doen?ThinClientQ schreef op maandag 12 maart 2018 @ 19:33:
[...]
Ik ga het proberen.Ik weet het niet 100%, maar volgens mij kan je in een RAID-opstelling maximaal 3 TB schijven gebruiken oid.
Die WD Raptors zijn inderdaad fantastisch. Western Digital Icepack heet dat ding officieel, en ze zitten meestal bij de WD1600HLFS schijven.muhda schreef op maandag 12 maart 2018 @ 19:23:
Anders gewoon een andere 3.5 naar 2.5 inch adapter.
Niet misschien, dat werkt perfect
URL naar de leverancier en niet een specifieke webshop: https://www.icydock.com/goods.php?id=195
[ Voor 27% gewijzigd door rookie no. 1 op 12-03-2018 20:01 ]
Niet RAID, ook al eerder aangegeven.Pyramiden schreef op maandag 12 maart 2018 @ 19:38:
[...]
Wil je ze juist wél of niet in RAID? Als je dat wel wilt, welke RAID controller gebruik je? Of wil je het met software-RAID doen?
Ja, daarom. Ik raakte in de war omdat je over RAID begon.
Je begint er telkens zelf over hoor. Niet zo raar dat men in de war raakt over wat je nou probeert te bereiken.
Voor de Gen8 gebruikers: het anti Spectre Bios is uit op hpe.com
Als je geen haast hebt: https://nl.aliexpress.com...P-654540/32790285081.htmlmuhda schreef op maandag 12 maart 2018 @ 19:23:
Die werkt top
Handig ..Tomba schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 08:51:
Voor de Gen8 gebruikers: het anti Spectre Bios is uit op hpe.com
even aan het stoeien
windows 64 versie gepakt, extracted en hop de binary via ILO geupload. Servertje herstart .. en hop ..
nieuw biosje erin ..
en dit allemaal remote via een VPN, en remote RDP sessie op een windows systeem en via ILO de herstart via VPN bekijken op een iPhone .. Waahhh ..
nog 3 machines te gaan .. waaronder een vmware gebakje.. daar heb ik minder zin in
maar die firmware kan ik wel uploaden en als het dan moet kan ik de server herstarten en zit de bios erin .. uhm
en meteen een aantal ilo issues opgelost zodat ik met de iphone ook inderdaad alle gebakjes kan volgen. (gateway nog op een oud router adres staan) ..
[ Voor 10% gewijzigd door zeroday op 13-03-2018 16:50 ]
There are no secrets, only information you do not yet have
Sorry voor late reactie. Via een collega op Ebay RAM gekocht wat guaranteed werkt op een Gen8.3dprintguy schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 11:17:
[...]
Ik heb hier 3 weken terug 2x8GB besteld. Was er vlot en werkt.
https://www.drmem.com/uk/...roserver-gen8-series.html
Vanavond erin prikken.
Eindelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Aschtra op 13-03-2018 19:15 ]
Let op:
In dit topic horen alleen posts die betrekking hebben op HP Proliant Microservers. Onderwerpen als Synology/DSM en andere software horen hier niet thuis. Daarvoor graag in één van de Synology-topics posten. Berichten die off-topic zijn, kunnen worden getrashed.
In dit topic horen alleen posts die betrekking hebben op HP Proliant Microservers. Onderwerpen als Synology/DSM en andere software horen hier niet thuis. Daarvoor graag in één van de Synology-topics posten. Berichten die off-topic zijn, kunnen worden getrashed.