Om nog even terug te komen op het probleem met mijn spontane reboots en ethernet problemen (op mijn Gen8 G1610 microserver): Het bleek een hardware probleem.
Het werd de laatste paar weken steeds erger en op een gegeven moment kon ik geen uur meer draaien voor hij spontaan rebootte. Vaak moest de stroom er helemaal af voordat hij de ethernet interfaces weer zag.
Maar opeens zag hij de ethernet interfaces helemaal niet meer, en er was ook geen link meer. Uiteraard een andere switch / kabel geprobeerd enz.. Maar het was echt dood. Het was ook geen software probleem want tijdens het booten had ik ook geen link (en ik had de iLO op shared port staan dus die had toegankelijk moeten wezen). Hij bootte nog wel en via een USB ethernet interface kon ik er gewoon in, maar dan geen iLO natuurlijk. Vanaf dat moment heb ik trouwens ook geen spontane reboots meer gehad, dus grote kans dat de twee problemen gerelateerd waren.
Uiteindelijk van HP een nieuw moederboard gekregen onder garantie en alles draait weer prima. Ik moest hem wel zelf vervangen (incl. de oude CPU en koeler op het nieuwe moederboard monteren met de bijgeleverde koelpasta). De koelpasta was niet erg fijn spul (bleef niet lekker aan de CPU plakken) maar uiteindelijk toch gelukt.
Ik heb het vermoeden dat de chipset te heet was geworden, dat was het enige onderdeel dat echt heet werd volgens de logging. Dus ik heb hem nu op 'Increased Cooling' gezet. Geeft wel een hoop meer herrie maar mijn garantie is bijna op dus ik wil niet het risico lopen dat het weer gebeurt.
Verder nog steeds heel erg blij met het servertje, prima ding. Alleen ik mis heel erg de AES-NI in de CPU, daardoor is het encrypten nogal zwaar voor hem. Ik heb al gekeken naar andere CPU's maar de enige die in aanmerking komt is de Xeon E3-1220lv3 en die kost 200 euro, ongeveer evenveel als ik voor de hele server betaald heb

Dus dat is me een beetje te gortig. De geheugen upgrade is helaas ook al zo duur (en heb ik niet echt nodig, 2GB is voor mijn gebruik net genoeg. Ik heb de blokgrootte van Snapraid verhoogd om het geheugengebruik te verminderen)
Ik dacht ik zet mijn verhaal even hier neer voor het geval iemand hetzelfde heeft.
[
Voor 14% gewijzigd door
GekkePrutser op 05-11-2015 14:22
]