Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben voor me gen8 opzoek naar een passend os. Ik twijfel tussen Ubuntu Server, FreeNas, Nas4Free en Xpenology. Alle hebben hun voor en nadelen. Waar ik de gen8 voor gebruik is het downloaden van media via de bekende tools en media aanbieden via Plex. Zeker Plex zal wel eens wat rekenkracht opeisen met het transcoden van 2 streams tegelijk.
Ik ben wel benieuwd wat jullie zouden kiezen of hiervoor hebben draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 07 september 2015 @ 18:12:
Ik ben voor me gen8 opzoek naar een passend os. Ik twijfel tussen Ubuntu Server, FreeNas, Nas4Free en Xpenology. Alle hebben hun voor en nadelen. Waar ik de gen8 voor gebruik is het downloaden van media via de bekende tools en media aanbieden via Plex. Zeker Plex zal wel eens wat rekenkracht opeisen met het transcoden van 2 streams tegelijk.
Ik ben wel benieuwd wat jullie zouden kiezen of hiervoor hebben draaien.
Ik gebruik OpenMediaVault. Ben er erg tevreden over, ik gebruik SnapRaid er op (een soort offline raid) en mhddfs (tot 1 volume bundelen van verschillende filesystems) en daar was ook een goede plugin voor. Met deze constructie heb ik maximale flexibiliteit, en geen beperkingen aan drivegroottes bij upgrades zoals bij normale RAID. Maar als nadeel heb je weer dat files niet beschermd zijn als ze zijn toegevoegd of aangepast nadat je voor het laatst je snapraid gesynct hebt. Bij een mediaserver is dat echter niet zo'n probleem omdat je daar je files toch zelden aanpast. Dus voor mij is het een goede oplossing.

Ik had vroeger FreeNAS met ZFS maar ik zat daar steeds in de knoop met de drive beperkingen. Ik had 6x500GB en als ik wilde upgraden moest ik per se alle 6 vervangen door grotere HDD's voordat ik gebruik kon maken van de extra capaciteit. Dat was te duur en daarom kwam ik toch weer in een eindeloze berg externe HDD's terecht. Daar wilde ik nu niet meer aan vastzitten.

Backuppen doe ik met een externe wisselbehuizing, ik gebruik mijn oude HDD's als 'tapes'. Ik gooi daar tijdens de backup elke keer een nieuwe schijf in (komen die oude 500's toch nog van pas).

Plex gebruik ik echter niet, ik heb clients met Kodi en die sharen gewoon via SMB, transcoden is niet nodig. Kodi draait prima op mijn raspberry pi 2 mediacenter en Android tablets.

Dusja, mijn oplossing is redelijk onorthodox maar het bevalt me beter dan FreeNas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:43

zeroday

There is no alternative!

GekkePrutser schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 18:29:
Hm misschien is het iets specifiek voor Linux/FreeBSD? Ik heb er in elk geval op diverse fora (homeservershow geloof ik) informatie over het probleem gevonden dus ik ben zeker niet de enige. Ik heb bovendien een vriend geholpen met hetzelfde probleem op freenas.

Uiteraard staat ahci aan, anders is je sata ook veel trager. Maar ik gebruik geen raid. Wellicht heeft dat er ook mee te maken. Er waren met eerdere bossen ook problemen met de van snelheid als raid niet aan stond. De intelligent provisioning heb ik niet gebruikt want ik wilde een kale Debian installatie.

Verder ben ik er erg blij mee hoor en dit probleempje is makkelijk te omzeilen. Heel mooi klein servertje en voor een geweldige prijs. Er zit nu zelfs €75 cashback op ook. Edit: Die cashback blijkt alleen Engeland en Ierland te betreffen, sorry
Probleem is gewoon dat het een bug is in de bios van het systeem
Wil je booten vanaf een SSD of 2,5" HDD dan heb je een bootloader nodig die ervoor zorgt dat je systeem start vanaf USB (er zijn wel een paar voorbeelden hoe je dat doet op een aantal fora te vinden),

In mijn geval heb ik dus een USB stick met grub die ervoor zorgt dat de machine boot en in grub staat een link naar de 2,5" HDD path en deze boot dan de linux versie door, en ga niet de OS booten vanaf alleen USB, want dan houd je OS het niet zo lang vol ivm de vele schrijfacties.

Zo heb ik dus een bootimage/OS met openmediavault onafhankelijk draaien van de 4x3TB HDD's die erin zitten.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GekkePrutser schreef op maandag 07 september 2015 @ 18:52:
[...]

Ik gebruik OpenMediaVault. Ben er erg tevreden over, ik gebruik SnapRaid er op (een soort offline raid) en mhddfs (tot 1 volume bundelen van verschillende filesystems) en daar was ook een goede plugin voor. Met deze constructie heb ik maximale flexibiliteit, en geen beperkingen aan drivegroottes bij upgrades zoals bij normale RAID. Maar als nadeel heb je weer dat files niet beschermd zijn als ze zijn toegevoegd of aangepast nadat je voor het laatst je snapraid gesynct hebt. Bij een mediaserver is dat echter niet zo'n probleem omdat je daar je files toch zelden aanpast. Dus voor mij is het een goede oplossing.

Ik had vroeger FreeNAS met ZFS maar ik zat daar steeds in de knoop met de drive beperkingen. Ik had 6x500GB en als ik wilde upgraden moest ik per se alle 6 vervangen door grotere HDD's voordat ik gebruik kon maken van de extra capaciteit. Dat was te duur en daarom kwam ik toch weer in een eindeloze berg externe HDD's terecht. Daar wilde ik nu niet meer aan vastzitten.

Backuppen doe ik met een externe wisselbehuizing, ik gebruik mijn oude HDD's als 'tapes'. Ik gooi daar tijdens de backup elke keer een nieuwe schijf in (komen die oude 500's toch nog van pas).

Plex gebruik ik echter niet, ik heb clients met Kodi en die sharen gewoon via SMB, transcoden is niet nodig. Kodi draait prima op mijn raspberry pi 2 mediacenter en Android tablets.

Dusja, mijn oplossing is redelijk onorthodox maar het bevalt me beter dan FreeNas.
Ik zal vanavond OpenMediaVault eens bekijken in een vm. Xpenology is al afgevallen aangezien ik niet het os en data op de zelfde disk willen hebben staan. Ik wil makkelijk kunnen switchen van os zonder eerst me data er af te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:22
Verwijderd schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 07:55:
[...]

Ik zal vanavond OpenMediaVault eens bekijken in een vm. Xpenology is al afgevallen aangezien ik niet het os en data op de zelfde disk willen hebben staan. Ik wil makkelijk kunnen switchen van os zonder eerst me data er af te halen.
Dat kan prima met Xpenology. Ik heb eerst de software zelf op een kleine virtuele schijf geplaatst en daarna een normale HDD toegevoegd voor data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

celshof schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 08:13:
[...]
Dat kan prima met Xpenology. Ik heb eerst de software zelf op een kleine virtuele schijf geplaatst en daarna een normale HDD toegevoegd voor data.
Binnen Xpenology zelf of via esxi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:22
Verwijderd schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 17:51:
[...]

Binnen Xpenology zelf of via esxi?
Via esxi, dat wel.

• TRaSH
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:27

TRaSH

koffie ?

kon het hier niet vinden met zoeken,
maar weet iemand (liefst uit ervaring) of de WD Reds 5 /6TB's uitvoering het doen op de HP MicroServer N54L ?

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Ik kan van iemand uit mijn buurt een HP Proliant ML350 G5 krijgen welke +/- 100 uren heeft gedraaid (uiteindelijk niet gebruikt) voor ongeveer € 50,00. Hierin zit een Xeon 5130 CPU met 4 of 5Gb RAM. Verder nog 2x een 146Gb SAS.

Is dit een goede deal?

Ik zou hem gebruiken als eenvoudige thuisserver met daarop Xpenology (Synology). Ik twijfel alleen nog over het stroomverbruik.

Voor de handel zou natuurlijk ook kunnen. Ben niet erg thuis in deze Proliant systemen, dus hoor graag de mening van mede-tweakers.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 19:59
Is al een wat ouder systeem aangezien we nu bij de G9 serie zitten, dus meer als 3G SATA snelheden zal je er niet mee halen, maar als je dat niet erg vindt is 50 euro niet veel geld natuurlijk. :)

Een andere vraag voor de microserver Gen8 mensen hier, een tijd geleden heb ik hier naar zitten kijken ( +- 1 jaar geleden ) en toen heb ik nog best issues gelezen over mensen waarvan bij de gen8 de fans voluit gaan draaien als er geen raidcontroller in zit, is dit nog steeds of is dat inmiddels opgelost?

• panomi
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 14:18
TRaSH schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 11:12:
kon het hier niet vinden met zoeken,
maar weet iemand (liefst uit ervaring) of de WD Reds 5 /6TB's uitvoering het doen op de HP MicroServer N54L ?
Volgens dit topic zouden WD Red 6 TB schijven functioneel zijn:

http://xpenology.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=3667

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 15:13
jimmy87 schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 13:40:Een andere vraag voor de microserver Gen8 mensen hier, een tijd geleden heb ik hier naar zitten kijken ( +- 1 jaar geleden ) en toen heb ik nog best issues gelezen over mensen waarvan bij de gen8 de fans voluit gaan draaien als er geen raidcontroller in zit, is dit nog steeds of is dat inmiddels opgelost?
Volgens mij ging dat over dat de B120i controller op AHCI modus gezet wordt i.p.v. RAID modus. Dat issue is er niet meer, wat ik heb vernomen. Zijn ook inmiddels verschillende bios updates geweest en Gen8 serie is ook alweer tijdje op de markt.

• GekkePrutser
  • Niet online
Klopt, dat fan issue is allang opgelost sinds BIOS a6. Gelukkig want het was stomvervelend! Mijn G8 werd af fabriek met deze BIOS geleverd

Overigens hier heel veel achtergrondinfo over dit probleem, processor upgrades, BIOS versies enz: http://homeservershow.com...t-microserver-gen8-links/

[ Voor 15% gewijzigd door GekkePrutser op 12-09-2015 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:20
50Miles schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 13:23:
Ik kan van iemand uit mijn buurt een HP Proliant ML350 G5 krijgen welke +/- 100 uren heeft gedraaid (uiteindelijk niet gebruikt) voor ongeveer € 50,00. Hierin zit een Xeon 5130 CPU met 4 of 5Gb RAM. Verder nog 2x een 146Gb SAS.

Is dit een goede deal?

Ik zou hem gebruiken als eenvoudige thuisserver met daarop Xpenology (Synology). Ik twijfel alleen nog over het stroomverbruik.

Voor de handel zou natuurlijk ook kunnen. Ben niet erg thuis in deze Proliant systemen, dus hoor graag de mening van mede-tweakers.
Heel goed dealtje, maar ja het is ook wat oudere en vooral onzuinige en heel luide hardware... Als dat je niks boeit zeg ik vooral doen. Voor de prijs moet je het niet laten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:36
50Miles schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 13:23:

Is dit een goede deal?

Ik zou hem nog niet ophangen al kreeg ik er geld bij. Ding staat idle 230 watt te verbruiken, daar kun je 5 microservers voor neerzetten.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.verhaagen
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-09 16:14
Ik zou graag wat advies willen op het gebied van de HP proliant microserver gen8 g1610t.

Werkt dit systeem met ESXi en/of Windows server 2012?
Ik ben van plan om dit systeem aan te schaffen met 8gb om een kleine zuinig stil virtualisatie servertje te bouwen voor thuis.

Modbreak:Beste m.verhaagen,

Dit forum is niet bedoeld als helpdesk waar je anderen het werk laat doen wat je zelf hebt nagelaten. Lees ajb de Policy: Alle regels die op het forum gelden om een idee te krijgen hoe het hier werkt. Maar met gezond verstand: vraag niets aan anderen wat je ook zelf had gekund. En het gebruiken van de zoekfunctie valt hier zeker onder.

Vriendelijke groet,
CiPHER
Moderator OT

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2015 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:20
Heb je de zoekfunctie al eens gebruikt in dit topic...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rookie no. 1
Vandaag bij een klant de Microserver Gen8 met Intel Xeon E3-1220L v2 (F9A40A) geïnstalleerd voor licht virtualisatie werk via Hyper-V.

Model was erg moeilijk te krijgen, maar loopt als een speer door o.a. de twee Crucial MX200 500GB's in RAID-1 en de dikkere CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H00GiE
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-09 11:19
Ik vind de Xeons inderdaad erg moeilijk te krijgen voor een respectabel bedrag.

De Hexcore 3ghz x5600 serie (proliant gen6 procs) zijn goedkoper dan de "highend" QC E3 serie voor de microserver.... ik snap dat ze niet zo zuinig zullen zijn als de e3 maar voor die prijs?!?

Ik ga binnenkort dus toch maar over op een gen6 2u pizzadoos. (neem er een over van een mede-tweaker om te kijken of 't bevalt...)

"Wat gebeurt er als ik ook dit knopje dr...."

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-09 21:37
Dat vind ik een beetje appels met peren vergelijken. Zoek dan ook naar Xeon x3400 systemen om er naast te zetten. Dat zijn de broertjes uit dezelfde generatie en die kosten tegenwoordig bijna niets meer. Een E3 v3 serie (Haswell) moet je veel zuiniger kunnen krijgen.

Voor het idee: mijn ML350 gen6 met E5620 en 48GB ram gebruikt 62 Watt in idle. Dat is met twee 3,5" schijven aan de onboard p410i en een SSD.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
En dat ding maakt een bak herrie, dus daar moet je ook maar zin in hebben.

• GekkePrutser
  • Niet online
Valt erg mee eigenlijk. Ik had een tijdje een gen6 ml360 op mijn bureau op mijn werk (tijdelijk ontwikkel/test platform) en zodra het ding in idle gaat, hoor je hem amper. Tot mijn verbazing, want de g5's waren herriebakken.

En het mooie is, hij kan dan nog een hoop werk verzetten door de snelle processor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans_lenze
chaoscontrol schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 12:47:
En dat ding maakt een bak herrie, dus daar moet je ook maar zin in hebben.
Ongeveer net zoveel als een standaard desktop. Niet te horen door een dichte deur.
Tot hij een hardware storing heeft. Dan gaan alle fans naar standje turbo en maakt hij ongeveer net zoveel herrie als een cycloon stofzuiger.

• Davy1982
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-11-2021
vraagje.

Voor bij ons op de zaak wil ik een aantal servers gaan backuppen 6 servers(hyperv). En wellicht wat laptops etc. Zit nu te twijfelen. En kan niet echt een goede vergelijking vinden.

- Microserver met Windows Storage server
- Microserver met xpnology
- Synology Nas ds415+
- thecus w4000+ met windows storage server

Wat zijn nu de voor en tegens van een kant en klare nas oplossing van synology of windows storage server?

Hij wordt alleen gebruikt voor backup. Daarnaast wil ik vanaf de nas een online backup maken naar een andere nas of Azure of iets dergelijks.

Thanks

• H00GiE
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-09 11:19
Davy1982 schreef op woensdag 23 september 2015 @ 20:52:
vraagje.

Voor bij ons op de zaak wil ik een aantal servers gaan backuppen 6 servers(hyperv). En wellicht wat laptops etc. Zit nu te twijfelen. En kan niet echt een goede vergelijking vinden.
Waar wil je precies een backup van, er zijn namelijk vele oplossingen om servers en computers te backuppen. En dit is specifiek een HP Microserver topic niet een backup oplossing topic.

Kun je een HP Microserver gebruiken om backups op te parkeren/opslaan/maken? jazeker.
is het een goede oplossing (ook economisch gezien)? vind ik wel!
Alle oplossingen die je noemt staan of vallen met keuze van software, configuratie en goede (strakke) planning.
Davy1982 schreef op woensdag 23 september 2015 @ 20:52:
Wat zijn nu de voor en tegens van een kant en klare nas oplossing van synology of windows storage server?
Nas oplossingen kun je als een LUN gebruiken met iSCSI maar dit vergt extra kennis, configuratie en monitoring.
Als je een AD of andere Microsoft oplossingen gebruikt (Exchange, remote desktops, AD, etc.) dan zou een storage server beter uitpakken, Microsoft integreert alles dus dat scheelt in configuratie en complexiteit van het system.
Wil je meerdere systemen, en oplossingen tegelijk gaan gebruiken dan ben je bijna aangewezen op een Storage Server met dan additionele software. Of applicaties op een management server die de/een NAS gebruikt als opslag. (of combinatie van bovenstaande)
offtopic:
-Hyper-V backup en VSS is dus een oplossing.
-Veeam heeft (gratis?!?) oplossingen om van Hyper-V containers en data back-ups te maken.
-MAXfocus/GFI
-IASO
-ShadowProtect heeft voor VHD goede oplossingen.
-Symantec Backup EXEC (ben ik niet heel erg van onder de indruk maar 't werkt (meestal dan))
-Xpenology / Synology DSM - iSCSI, Cloud Sync, windows share en vele andere oplossingen zijn mogelijk.
-En natuurlijk Acronis, als er ergens een backup van nodig is: van de volledige schijf van een laptop tot een specifieke VHD. tot volautomatische backup oplossingen, Acronis kan het.

Op Acronis, MAXfocus (voorheen GFI) en IASO durf ik blind te vertrouwen! (maar deze oplossingen zijn wellicht overkill voor 6 servers en wat laptops)
Keuze van software is volledig afhankelijk van je budget en het gene waar je een backup van wil maken.

[ Voor 21% gewijzigd door H00GiE op 23-09-2015 22:41 . Reden: de vraag ook even beantwoorden... ]

"Wat gebeurt er als ik ook dit knopje dr...."

• Davy1982
  • Laatst online: 29-11-2021
Ik wil via windows backup op de hyperv host de vm backuppen naar een nas of microserver

Of wellicht via veaam maar daar nooit gebruik van gemaakt.

Wordt dan denk een microserver met windows storage server erop.

Dan alleen nog de keuze in backup software. Waarom zou ik veeam gebruiken of windows backup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 14:20
Ik ben van plan een HP Microserver Gen8 te kopen. Hier wil ik vrijwel direct een Xeon processor in hebben ivm I/O passthrough.

Na onderzoek blijkt de E3-1220L v2 processor de beste keuze. Deze is zeer zuinig (TDP van 19 watt), en heeft naast VT-x ook VT-d.

Dit is echter een zeldzame processor.

Nou heb ik wat rondgestruind en ik kom de volgende advertenties tegen. Één uit USA, één uit China.

$ 169,99 (USA)
http://www.ebay.com/itm/I...eName=ADME:X:eRTM:US:1123

$ 210 (na inquiry) (China)
http://www.heisener.com/P...tel/CM8063701099001S-R0R6

Zijn er nog beren op de weg voordat ik hierop in ga? Iemand anders hier ervaring mee?

Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Wasp schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 13:01:
...
Zijn er nog beren op de weg voordat ik hierop in ga? Iemand anders hier ervaring mee?
Geen idee of het een betrouwbare aankoop is via deze 'seller'. Wel dat het een hele nette prijs is van die in de USA. Technisch gezien loopt die CPU top in een Gen8, HP levert ze ook (zij het moeilijk verkrijgbaar) als compleet product met deze CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustRoy
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09 21:01
Ondanks de lagere TDP van 19 watt kan de Xeon theoretisch toch meer verbruiken dan de stock Celeron, doordat deze bijvoorbeeld meer "aanstaat". Het zou interessant zijn het stroomverbruik voor/na installatie te meten. Ik ben nieuwsgierig.

Ik zelf hoop gestiekem nog op de Gen9 met goedkope Xeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Sinds afgelopen week is het nieuwe Proliant Support Pack weer uit, met de volgende voor de MS G8 belangrijke wijzigingen:
- Nieuw BIOS 2015.07.16 met ondersteuning voor nieuwe CPU's
- iLO firmware 2.30
- Nieuwe firmware voor de NIC

Heb het zelf nog niet geinstalleerd, maar ga zaterdag een complete reinstall doen van de server. De iLO werkt niet goed meer onder Windows, en de RAID modus bevalt me toch niet zo goed meer omdat de schijven niet uitschakelen. Ook heb ik wat niet helemaal handige BIOS instellingen staan, dus daar ga ik ook eens even in spitten om het allemaal wat zuinger te krijgen.

Heb nu ook 2 maanden gedraaid met een i3 3220, maar ben toch weer terug gegaan naar de Celeron 1610T. Het loonde niet echt, voor wat downloaden en de schijven in het netwerk houden merk je er niks van, en die een of twee bescheiden Hyper-V machines trekt de Celeron ook prima.
Wat ik wel apart vind is dat HP nu een i3 3240 aanbied als keus voor de server. Hoewel deze volgens Intel geen ECC ondersteund (maar dat volgens ervaringen wel doet, net als de 3220 overigens) heeft deze een TDP van 55w. Nu werd de 3220 bij mij onder load ruim 80 graden doordat de fan niet harder ging draaien. Vraag me af of die versie van HP dan anders ingesteld geleverd wordt of misschien een andere heatsink heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:39
Voor de mensen die deze als Windows fileserver gebruiken:
In welke configuratie heb je de data disks geïnstalleerd?
Extra hardware RAID controller (welke)?
Windows software RAID?
3rd party RAID software als FlexRAID, SnapRAID, Stablebit Drivepool?

[ Voor 9% gewijzigd door PeterPan op 15-10-2015 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
Davy1982 schreef op donderdag 24 september 2015 @ 18:59:
[knip]
Dan alleen nog de keuze in backup software. Waarom zou ik veeam gebruiken of windows backup?
Je wilt Veeam gebruiken omdat Windows back-up geen historie opbouwt. Op een file share (zoals een NAS) vervangt hij steeds de vorige back-up. Daarnaast is een Veeam back-up kleiner door deduplicatie en compressie en is Veeam wat stabieler en veelzijdiger met een bare metal restore (ook naar andere hardware of een VM).

Voor de duidelijkheid: ik heb het dan over Veeam Endpoint Protection (http://www.veeam.com/endpoint-backup-free.html). Wat het gratis product voor enkele PC back-ups is.

Edit: heeft iemand al een mooie download link voor CP027633.zip op ftp.hp.com? Ik kan 'm nog niet vinden.

Edit2: ftp://g4u0180.houston.hp....2976/v111388/CP027633.zip

[ Voor 13% gewijzigd door hans_lenze op 15-10-2015 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Laatst online: 21:53

Dogooder

dus...

Ik heb sinds 3 dagen een HP Proliant Microserver Gen8 G1610T. Nu ik wil daar een NAS van maken d.m.v ZFSGuru. Ik heb alleen een probleem met booten van USB en FreeBSD.
Boot van externe of interne USB. Zowel ZFSguru live usb als stock freebsd live usb komen tot stilstand in mountroot. Ieder met een eigen melding.
FreeBSD met cannot mount, error 19 en ZFSguru met no valid device found to boot from.

Boot van een USB CD-rom met liveCD lukt wel en ik heb op die wijze ZFSguru op de interne USB (met zfs filesystem) geinstalleerd. Bootcode is up-to-date.

Echter booten van de interne USB stopt dan vlak na de bootloader BTX met de melding "Can't work out which device to boot from"

Live ubuntu usb is geen probleem.

De Raid controller staat in AHCI mode.
Iemand hier een oplossing voor of weet hoe dit komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:34

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Heb je al BIOS etc. geupdated met HP Service Pack?

http://h20392.www2.hp.com...oductNumber=spp_2015.06.0

Moet je waarschijnlijk wel even account maken en serie nr van je doosje intikken. Kun je ISO branden of op stick zetten, alle firmwares laten updaten van bios, controller, nics, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder

Dogooder

dus...

Inmiddels alles een update gegeven d.m.v. de HP service pack 2015.10.0, BIOS is nu versie 2015/07/16 dat is in ieder geval wat nieuwer.
Helaas lost het nog niet mijn probleem op van niet correct kunnen booten van USB. Nou ja niet booten, zie mijn post hierboven. Iemand nog een suggestie?

[ Voor 9% gewijzigd door Dogooder op 17-10-2015 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Long shot, maar zo even 3 suggesties:
- Probeer het eens met een MicroSD
- Kijk of het op een test hdd wel werkt, anders wordt het lastiger.
- Mis je geen drivers in FreeBSD voor de storage controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Andere stick, eens booten van USB HDD ipv stick?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
Ik had iets soortgelijks met ESXi. Wilde na een installatie naar USB stick niet normaal booten. Na een paar pogingen heb ik voor een paar euro een microSD kaartje gekocht en draait het nu prima.

Geen idee waar het aan ligt en geen zin om het uit te zoeken, maar een microSD kaartje kan een workaround zijn. Heb je die al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder

Dogooder

dus...

Ik ga zeker nog even proberen met een andere USB stick en of microSD. Helaas heb ik die niet beschikbaar op zondag. Wel ik inmiddels ubuntu server geinstalleerd en dat werkt zonder problemen. Het lijkt dus FreeBSD gerelateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Q schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 16:46:
Heb je al BIOS etc. geupdated met HP Service Pack?

http://h20392.www2.hp.com...oductNumber=spp_2015.06.0

Moet je waarschijnlijk wel even account maken en serie nr van je doosje intikken. Kun je ISO branden of op stick zetten, alle firmwares laten updaten van bios, controller, nics, etc.
Er is een nieuwe versie: HP Service Pack for ProLiant 2015.10.0

Pffff wat een gedoe om die download voor elkaar te krijgen, maar hij loopt nu.... Ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
  • Laatst online: 08-09 23:59
dragon2 schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 14:02:
[...]

Er is een nieuwe versie: HP Service Pack for ProLiant 2015.10.0

Pffff wat een gedoe om die download voor elkaar te krijgen, maar hij loopt nu.... Ben benieuwd :)
Ik ben daar toevallig vandaag ook mee bezig geweest, maar ik krijg de ISO niet juist op de USB stick gezet met rufus. Lukt het bij jou wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder

Dogooder

dus...

De service pack iso op USB zetten is mij ook niet gelukt. update uitvoeren vanuit ubuntu lukte ook niet. Uiteindelijk maar een dual layer DVD gekocht en toen werkte het zonder probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
De image op USB krijgen was ook hier problematisch, zowel met Rufus als met een tooltje van HP ging het niet. De installer aftrappen na een schone install van Windows Server verliep prima, alle firmware meegepakt en de drivers stonden er ook in een keer op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
Na het downloaden kreeg ik wel telkens een foute MD5. Nu op het werk de iso opnieuw gedownload en hier klopt de md5 wel. Straks nog eens proberen met deze iso.

Hadden jullie de md5 ook gecontroleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder

Dogooder

dus...

MD5 klopte bij mij. Maar ISO op USB lukte me niet, niet met rufus en niet met Universal USB installer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
Dogooder schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 16:23:
MD5 klopte bij mij. Maar ISO op USB lukte me niet, niet met rufus en niet met Universal USB installer.
Bij mij is gelukt met de laatst gedownloade ISO (op een andere locatie kreeg ik wel de juiste MD5).
Op stick gezet met HP usb key utility 2.0.0.0, en toen deed hij het perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:43

zeroday

There is no alternative!

Tsja..

ikzelf heb het volgende gedaan:

ik heb een USB stick gepakt, daar staat grub op
en ik heb een kabel gekocht en deze aangesloten op de overgebleven SATA port en daar een oude 2,5" HDD aan gehangen. Daar heb ik de installatie van OpenMediaVault op gezet
In Grub heb ik verwezen naar de installatie van openmediavault om verder te kunnen booten.
in dit geval blijven de 4 HDD's ongebruikt voor het OS en is 100% beschikbaar als opslag.

Er zijn wel een aantal hints en how-to's hoe dat gedaan kan worden.
Dogooder schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 15:11:
Ik heb sinds 3 dagen een HP Proliant Microserver Gen8 G1610T. Nu ik wil daar een NAS van maken d.m.v ZFSGuru. Ik heb alleen een probleem met booten van USB en FreeBSD.
Boot van externe of interne USB. Zowel ZFSguru live usb als stock freebsd live usb komen tot stilstand in mountroot. Ieder met een eigen melding.
FreeBSD met cannot mount, error 19 en ZFSguru met no valid device found to boot from.

Boot van een USB CD-rom met liveCD lukt wel en ik heb op die wijze ZFSguru op de interne USB (met zfs filesystem) geinstalleerd. Bootcode is up-to-date.

Echter booten van de interne USB stopt dan vlak na de bootloader BTX met de melding "Can't work out which device to boot from"

Live ubuntu usb is geen probleem.

De Raid controller staat in AHCI mode.
Iemand hier een oplossing voor of weet hoe dit komt?

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XzeroD
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-07 20:35

XzeroD

ⓧ ⓩ Ⓔ Ⓡ Ⓞ Ⓓ

Ik heb sinds kort een microserver gen8, echter wil ik nu me ram geheugen gaan upgraden alleen ben ik niet echt een hardware persoon.

Op het ram wat er momenteel in zit staat het volgende: 2gb 1rx8 pc3-12800e-11-13-d1. Om te upgraden kan ik dan elke willekeurige 1600mhz ram stick kiezen, of zit ik vast aan de HP? Suggesties zijn welkom, ik wil denk ik upgraden naar 8gb om te beginnen, tenzij de prijs tussen 8gb en 16gb niet veel verschilt anders naar de 16gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Zolang je een DDR3-1600 Unbuffered ECC module gebruikt zit je niet vast aan specifiek HP geheugen.

Max module grootte is 8GB voor dat ding, er bestaan geen 16GB unbuffered modules. Registered modules gaan niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XzeroD
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-07 20:35

XzeroD

ⓧ ⓩ Ⓔ Ⓡ Ⓞ Ⓓ

Bedankt beide, ga daar even kijken en een keuze maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Om nog even terug te komen op het probleem met mijn spontane reboots en ethernet problemen (op mijn Gen8 G1610 microserver): Het bleek een hardware probleem.

Het werd de laatste paar weken steeds erger en op een gegeven moment kon ik geen uur meer draaien voor hij spontaan rebootte. Vaak moest de stroom er helemaal af voordat hij de ethernet interfaces weer zag.

Maar opeens zag hij de ethernet interfaces helemaal niet meer, en er was ook geen link meer. Uiteraard een andere switch / kabel geprobeerd enz.. Maar het was echt dood. Het was ook geen software probleem want tijdens het booten had ik ook geen link (en ik had de iLO op shared port staan dus die had toegankelijk moeten wezen). Hij bootte nog wel en via een USB ethernet interface kon ik er gewoon in, maar dan geen iLO natuurlijk. Vanaf dat moment heb ik trouwens ook geen spontane reboots meer gehad, dus grote kans dat de twee problemen gerelateerd waren.

Uiteindelijk van HP een nieuw moederboard gekregen onder garantie en alles draait weer prima. Ik moest hem wel zelf vervangen (incl. de oude CPU en koeler op het nieuwe moederboard monteren met de bijgeleverde koelpasta). De koelpasta was niet erg fijn spul (bleef niet lekker aan de CPU plakken) maar uiteindelijk toch gelukt.

Ik heb het vermoeden dat de chipset te heet was geworden, dat was het enige onderdeel dat echt heet werd volgens de logging. Dus ik heb hem nu op 'Increased Cooling' gezet. Geeft wel een hoop meer herrie maar mijn garantie is bijna op dus ik wil niet het risico lopen dat het weer gebeurt.

Verder nog steeds heel erg blij met het servertje, prima ding. Alleen ik mis heel erg de AES-NI in de CPU, daardoor is het encrypten nogal zwaar voor hem. Ik heb al gekeken naar andere CPU's maar de enige die in aanmerking komt is de Xeon E3-1220lv3 en die kost 200 euro, ongeveer evenveel als ik voor de hele server betaald heb :) Dus dat is me een beetje te gortig. De geheugen upgrade is helaas ook al zo duur (en heb ik niet echt nodig, 2GB is voor mijn gebruik net genoeg. Ik heb de blokgrootte van Snapraid verhoogd om het geheugengebruik te verminderen)

Ik dacht ik zet mijn verhaal even hier neer voor het geval iemand hetzelfde heeft.

[ Voor 14% gewijzigd door GekkePrutser op 05-11-2015 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Vooral goed om te horen dat de garantie gewoon OK wordt afgehandeld met HP.
Een CPU van 200 euro in een machine van 200 euro klinkt gek, maar als dat jou geeft wat je wilt hebben, waarom niet?

Alle andere opties kosten waarschijnlijk meer dan 200 euro of zorgen voor extra hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Q schreef op donderdag 05 november 2015 @ 15:54:
Vooral goed om te horen dat de garantie gewoon OK wordt afgehandeld met HP.
Een CPU van 200 euro in een machine van 200 euro klinkt gek, maar als dat jou geeft wat je wilt hebben, waarom niet?

Alle andere opties kosten waarschijnlijk meer dan 200 euro of zorgen voor extra hardware.
Ja, ik had de garantie trouwens via de zakelijke support van HP gespeeld (ondanks dat ik een prive klant ben) omdat ik daar een betere support verwachtte op het gebied van servers. Hier werd overigens niet moeilijk over gedaan.

En tja, daar heb je zeker een punt. Ik denk ook niet dat hij omlaag zal gaan, volgens de intel site is de tray prijs 193$ (en de G1610T standaard CPU 42$ :) ). En dat gaat om prijzen in grote aantallen, dus de retail prijs van 220 euro is wel normaal.

Het punt is meer dat het zo ook wel werkt, het is wel wat trager omdat hij de encryptie niet hardwarematig versnelt. Vooral als ik een backup maak (want de backup is ook encrypted, dus dan moet hij gelijktijdig decrypten en encrypten). Dat vertraagt het backup proces (CPU zit dan echt aan zijn max dus is de bottleneck). Maar vooralsnog is het me de meerprijs niet waard.

Hij is trouwens ook echt heel moeilijk te krijgen, is nergens op voorraad.

Ik denk dan ook nog over de E3-1265Lv3, die heeft een hoger TDP dan de standaard CPU (dus zal wat extra koeling vereisen) maar is wel een heel stuk krachtiger... En kost ongeveer evenveel. Hmm.. Keuzes.

[ Voor 7% gewijzigd door GekkePrutser op 05-11-2015 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-buurman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:16

m-buurman

hmmm...coffee!!

GekkePrutser schreef op donderdag 05 november 2015 @ 16:04:
[...]

Ja, ik had de garantie trouwens via de zakelijke support van HP gespeeld (ondanks dat ik een prive klant ben) omdat ik daar een betere support verwachtte op het gebied van servers. Hier werd overigens niet moeilijk over gedaan.

En tja, daar heb je zeker een punt. Ik denk ook niet dat hij omlaag zal gaan, volgens de intel site is de tray prijs 193$ (en de G1610T standaard CPU 42$ :) ). En dat gaat om prijzen in grote aantallen, dus de retail prijs van 220 euro is wel normaal.

Het punt is meer dat het zo ook wel werkt, het is wel wat trager omdat hij de encryptie niet hardwarematig versnelt. Vooral als ik een backup maak (want de backup is ook encrypted, dus dan moet hij gelijktijdig decrypten en encrypten). Dat vertraagt het backup proces (CPU zit dan echt aan zijn max dus is de bottleneck). Maar vooralsnog is het me de meerprijs niet waard.

Hij is trouwens ook echt heel moeilijk te krijgen, is nergens op voorraad.

Ik denk dan ook nog over de E3-1265Lv3, die heeft een hoger TDP dan de standaard CPU (dus zal wat extra koeling vereisen) maar is wel een heel stuk krachtiger... En kost ongeveer evenveel. Hmm.. Keuzes.
Ik kan me vergissen maar een Gen8 Microserver heeft een 1155 socket...V3 Xeon's hebben een 1150 socket nodig en zijn dan ook volgens mij niet compatibel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
m-buurman schreef op donderdag 05 november 2015 @ 17:18:
[...]
Ik kan me vergissen maar een Gen8 Microserver heeft een 1155 socket...V3 Xeon's hebben een 1150 socket nodig en zijn dan ook volgens mij niet compatibel
Oeps! Je hebt helemaal gelijk!

Het gaat om de V2 versies van de 1220L en 1265L. En die zijn zo te zien helemaal niet meer te krijgen. :'(

[ Voor 7% gewijzigd door GekkePrutser op 05-11-2015 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-buurman

m-buurman

hmmm...coffee!!

GekkePrutser schreef op donderdag 05 november 2015 @ 17:28:
[...]

Oeps! Je hebt helemaal gelijk!

Het gaat om de V2 versies van de 1220L en 1265L. En die zijn zo te zien helemaal niet meer te krijgen. :'(
Hier en daar zijn ze te vinden...ook op bijv eBay. Maar het is redelijk prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankie20
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 18:09
Sinds vanochtend hoorde ik wat piepen in mijn Gen8. Het piepen lijkt van me interne schijven af te komen. Ik heb check gedaan op de disken in een andere pc en dat lijkt goed te zijn. Als ik in Event Viewer ga kijken kom ik Reset to device, \Device\RaidPort0, was issued. Alleen deze schijf heeft geen problemen. Kan het zijn dat de voeding eraan gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Best wel klote, de Gen8 is forst duurder geworden, hij doet nu 260+ :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-buurman

m-buurman

hmmm...coffee!!

Q schreef op woensdag 11 november 2015 @ 20:57:
Best wel klote, de Gen8 is forst duurder geworden, hij doet nu 260+ :(
Kijk hier eens, goedkoper dan die in de pricewatch en het is de 4GB ipv 2GB versie >:) (bevalt mij uitstekend) https://www.4launch.nl/pr...oServer-G8-819185-G1610TT

Staat trouwens, ietwat verscholen, ook in de pricewatch:
pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T

[ Voor 21% gewijzigd door m-buurman op 11-11-2015 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

m-buurman schreef op woensdag 11 november 2015 @ 21:20:
[...]

Kijk hier eens, goedkoper dan die in de pricewatch en het is de 4GB ipv 2GB versie >:) (bevalt mij uitstekend) https://www.4launch.nl/pr...oServer-G8-819185-G1610TT

Staat trouwens, ietwat verscholen, ook in de pricewatch:
pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T
Holy shit, die price watch is een valkuil zeg. Grappig, de prijs is dus juist beter, nu 4 GB ipv 2 GB Thanks.

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-05 15:31
Is er eigenlijk al iets geweten ivm de gen9?

~ beware of misinformation.

• chaoscontrol
Laatste keer dat ik het via via aan een HP medewerker vroeg, was er niks in de planning (jaar geleden?). Ik denk dat we bij Gen10 weer wat zien, zoveel vernieuwend is Gen9 nou ook niet, vooral niet als je de helft van de features moet weghalen voor een Microserver variant.

Al krijg ik graag het tegendeel bewezen! :)

• rookie no. 1
chaoscontrol schreef op donderdag 12 november 2015 @ 10:03:Zoveel vernieuwend is Gen9 nou ook niet.
Nou, ondersteuning voor nieuwere Intel Xeon CPU's is hoognodig. De enige ondersteunde Intel Xeon E-1220L V2 is bijna niet te krijgen. Je moet hemel en aarde bewegen om een Microserver G8 te krijgen met Xeon en dan zijn ze echt gemeen duur (ongeveer €800), zodat het apparaat bijna niet meer interessant is.

• chaoscontrol
rookie no. 1 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 12:49:
[...]

Nou, ondersteuning voor nieuwere Intel Xeon CPU's is hoognodig. De enige ondersteunde Intel Xeon E-1220L V2 is bijna niet te krijgen. Je moet hemel en aarde bewegen om een Microserver G8 te krijgen met Xeon en dan zijn ze echt gemeen duur (ongeveer €800), zodat het apparaat bijna niet meer interessant is.
Er past veel meer in dat ding dan enkel die Xeon die op de supported lijst staat. En er zijn nog genoeg v2 Xeon's te krijgen. :) Dat ze slechter verkrijgbaar zijn is ook een beetje de markt, die is heel klein voor deze machines. De onderkant is overspoeld met NASen en de bovenkant is al gauw een Proliant ML10 o.i.d. Dan zit er in deze doelgroep (homeservers) ook nog eens een groot publiek wat dan liever zelfs iets samen stelt.

Neemt niet weg dat ik ook erg op een upgrade hoop! De 16GB ram limiet zit mij er in de weg bij deze versie.

• rookie no. 1
chaoscontrol schreef op donderdag 12 november 2015 @ 13:06:
[...]Er past veel meer in dat ding dan enkel die Xeon die op de supported lijst staat.
Vertel, welke zijn dat?

Voor zover ik weet passen er inderdaad wel enkele andere Xeons in, maar die verbruiken veel meer stroom waardoor de voeding meer belast wordt (vooral belangrijk als je er meer disks aan wilt koppelen, controllers erbij prikt, etc.) en wordt de temperatuur dan ook een stuk hoger.

Overigens wil je eigenlijk al niet zelf iets hoeven te vervangen in een bedrijfs (instap) server en als je dat doet moet het wel formeel ondersteund zijn.

• chaoscontrol
rookie no. 1 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 13:10:
[...]

Vertel, welke zijn dat?

Voor zover ik weet passen er inderdaad wel enkele andere Xeons in, maar die verbruiken veel meer stroom waardoor de voeding meer belast wordt (vooral belangrijk als je er meer disks aan wilt koppelen, controllers erbij prikt, etc.) en wordt de temperatuur dan ook een stuk hoger.

Overigens wil je eigenlijk al niet zelf iets hoeven te vervangen in een bedrijfs (instap) server en als je dat doet moet het wel formeel ondersteund zijn.
Dat is mijn hele punt, niemand gebruikt dit in zijn bedrijf.

Eigenlijk past elke Xeon van dat socket er in en gaat bij de meeste ook gewoon goed. Op homeservershow.com zijn hier hele lijsten van te vinden! :) Zelf heb ik een E3-1240 er in zitten en zelfs met 100% load is de koeling voldoende (en er zijn maar weinig modellen die méér dan 65w verbruiken). Heel veel sneller zijn die paar die dat wel doen trouwens ook niet en een E5 zal nooit passen. Dat is gewoon het maximum wat zo'n machine kan leveren. Dit is met de huidige generatie E3 CPU's niet anders, er is maar een kleine performance boost.

Daarbij denk ik ook niet dat jij er HP enterprise schijven in doet? Eigenlijk staan "gewone" sata schijven ook niet op de supported lijst.

• rookie no. 1
chaoscontrol schreef op donderdag 12 november 2015 @ 13:24:
[...]Dat is mijn hele punt, niemand gebruikt dit in zijn bedrijf.

...

Daarbij denk ik ook niet dat jij er HP enterprise schijven in doet? Eigenlijk staan "gewone" sata schijven ook niet op de supported lijst.
Jawel hoor, maar het ontbreken van een Xeon CPU is wel jammer als het gaat om het lichte gebruik als een hypervisor.

Je hebt gelijk dat voor deze instap server geen HP Enterprise disks gebruikt worden, maar in tegenstelling tot een CPU die je er zelf in klust zijn harddisks snel te verwijderen in het geval je aanspraak moet maken op garantie.
We gooien er trouwens standaard SSD's in om de trage Smartarray b120i controller zonder cache te compenseren. Werkt prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmetdehamer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ik zit er over te denken om het 4gb model van de micro server aan te schaffen en hierop een zfs raid te draaien met freenas. Zal de 4gb voldoende zijn hiervoor? En hoe is het systeem kwa geluid? Ik wil hem in de meterkast plaatsen als vervanging voor mijn nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Laatst online: 17:22

Perkouw

Moderator General Chat
manmetdehamer schreef op zondag 15 november 2015 @ 18:14:
Ik zit er over te denken om het 4gb model van de micro server aan te schaffen en hierop een zfs raid te draaien met freenas. Zal de 4gb voldoende zijn hiervoor? En hoe is het systeem kwa geluid? Ik wil hem in de meterkast plaatsen als vervanging voor mijn nas.
Enorm veel informatie over te vinden. Wat heb jezelf zoal gevonden? En hoeveel TB wil je eigenlijk gaan gebruiken? Met zo'n vraag als dit kunnen we weinig hé. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmetdehamer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ik heb natuurlijk gelezen dat 8gb de recommended specs zijn, ik wil gebruik gaan gemalen van 4x2tb drives. Het geluid kan ik niet echt meningen over vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _pieterd
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-10-2022
Goedemiddag iedereen,

Ik heb sinds kort mijn tweede microserver actief. Het is een microserver gen8 geworden met xeon processor en het maximale geheugen 16G een SSD schijf en een WD Red schijf. Ik heb ESXi draaien en wil me graag verder verdiepen in virtualisatie.

Een van de virtuele machines zou moeten een xpenology worden. Door de hardware passtrough capabilities van dit systeem zou ik rechtstreeks toegang moeten kunnen geven aan de harde schij(f/ven). Ik heb hier echter een praktisch probleem.

De SSD schijf in aangesloten op de ODD Sata poort (via de raid config een volume aangemaakt met enkel deze schijf).
De WD Red is in een van de drive bays (via de raid config een volume aangemaakt met enkel deze schijf).

De SSD is ingericht als datastore voor de ESXi
Hierop heb ik
Een Virtueel workstation
de bootdisk voor xpenology

Nu wil ik graag de virtuele xpenology rechtstreeks toegang geven naar de WD Red schijf maar op een of andere manier kan ik enkel de volledige raid controller doorgeven waardoor ik vermoedelijk issues heb met mijn datastore.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
Zoek even uit wat RDM en controller passthrough precies is en wat de voor en nadelen zijn.
Een eerste link: http://www.flexraid.com/2...m-vs-virtual-rdm-vs-vmdk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _pieterd
mijn beste plan lijkt een extra (zo goedkoop mogelijke) sata controller kaart om de ssd op aan te sluiten. Dit lijkt me de enige manier om mijn vooropgestelde config waar te maken.

Iets zegt me dat ik liever de storage disken voor de nas direct doorgeef mits mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
_pieterd schreef op maandag 16 november 2015 @ 13:58:
Iets zegt me dat ik liever de storage disken voor de nas direct doorgeef mits mogelijk.
Ehm.. Ja
Dus zoek even uit wat VMDK, vRDM, pRDM en controller passthrough precies is en welke voor en nadelen daar aan kleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-buurman

m-buurman

hmmm...coffee!!

Ik denk dat ze je in Het Grote XPenology Topic beter kunnen helpen, of hier http://xpenology.com/forum/. Ik draai het zelf ook op een Gen8 maar niet icm ESXi dus ik kan je helaas zelf niet van dienst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _pieterd
Ik zie de voor en nadelen. Ik wil graag op zoek naar een oplossing om mijn ssd apart te houden en de andere schijven via passthrough door te geven. Ik vermoed dat doordat ze op dezelfde controller zitten dat niet gaat.

oplossing1
een extra controller liefst goedkoop om enkel de ssd op aan te sluiten (iemand tip voor controller?)

oplossing 2
geen idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik zit er aan te denken om mijn huidige n36l microserver te vervangen door een Gen8 1610T of een zelfbouw. Aangezien het 24/7 draait en grotendeels idle, ben ik erg benieuwd naar het verbruik van de Gen8. Ik kom op internet van alles tegen: 24W, 30W, 50W. Maar nergens staat er bij hoeveel schijven er zijn gebruikt, of ze idle staan of in een spindown... Niet echt duidelijk dus. Hier in het topic ook niet echt zo 1,2,3 iets kunnen vinden.

Iemand een idee?

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Wel een idee, geen exacte waardes: de Gen8 verstookt meer vermogen, eerder die 50watt zonder disks. Dat komt gedeeltelijk door de snellere CPU, maar ook omdat het een echt server platform is (bv. iLO, dubbele NIC's, sensors) in tegenstelling tot de Gen7.

Wil je echt zuinig, dan kun je het beste een NAS nemen (bv. Qnap, Synology) of iets heel erg goed overdacht zelf bouwen (dan mis je de degelijke server platform zaken van de Gen8 wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

With drives spinning: 50-55 Watt. With drives standby: 30-35 Watt.

http://louwrentius.com/zf...roserver-gen8-g1610t.html

Maar waarom zou je van je n36l af willen?

[ Voor 12% gewijzigd door Q op 17-11-2015 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
Waarbij ik de n36l vroeger enkel als fileserver gebruikte, is het inmiddels toch uitgelopen naar diverse software die toch flink veel van de CPU vragen. Denk aan iSpy (IP-cam recorder), diverse VM's en sinds een paar weken ook Plex server. Vooral Plex server vraagt veel resources indien er transcoding nodig is. Nu is dat op zich geen ramp aangezien hij het best goed bij kan benen. Maar als ik de n36l voor €100 zou kunnen verkopen dan heb ik voor 'slechts' €120 een nieuwe microserver met flink meer power :)

50W verbruikt mijn huidige n36l volgens mij ook met vijf schijven. Nadeel is volgens mij wel dat bovenin de Gen8 op de plek van de optische drive geen 3,5" schijf past, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Mick1990 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 20:54:
Nadeel is volgens mij wel dat bovenin de Gen8 op de plek van de optische drive geen 3,5" schijf past, toch?
Daar stop je toch mooi een ssd in... :Y

• _pieterd
Wie heeft nog een extra SATA / Raid kaart in de microserver en kan een model aanbevelen. Verilies ik niet heel wat snelheid voor de SSD?

Ik heb in principe maar 1 SATA aanlsuiting nodig want ik wil de ingebouwde raidcontroller doorgeven via esxi.

• Q

Q

Waarvoor heb je die nodig, je hebt bovenin nog een aansluiting voor een CD-rom die je kunt gebruiken. Kun je alleen niet van booten als je 100% AHCI gebruikt.

• _pieterd
Ik wil via ESXi enkele systemen draaien waarvan een NAS met directe toegang naar de schijven. Aangezien ik een disk nodig heb voor een datastore en dit niet op de controller mag zitten die ik doorgeef aan de virtuele nas heb ik een extra SATA/Raid controller nodig.

• Q

Q

ik snap 'm niet helemaal maar als je de interne controller door wilt geven omdat je boot vanaf de add-on pci controller, dan is ieder 2 poorts sata kaartje toch goed genoeg?

• _pieterd
Inderdaad maar dat SATA kaartje dan liefst zonder laden van extra drivers ondersteund door esxi. Verder een kaart die past in de microserver GEN8 en die zo snel mogelijk gebruik laat maken van de SSD.

Dus als iemand al zo een kaarten getest heeft op microserver GEN8 /ESXi dan hoor ik graag wat de ervaringen waren.

• _pieterd
Niemand hier met gen8 microserver en een xpenology nas via hardware passthrough?

• panomi
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 14:18
_pieterd schreef op donderdag 19 november 2015 @ 17:39:
Niemand hier met gen8 microserver en een xpenology nas via hardware passthrough?
Ik had het hier draaien op een n54l met een Dell Perc H310 met IT firmware.

• hans_lenze
_pieterd schreef op donderdag 19 november 2015 @ 17:39:
Wel een virtuele Xpenology NAS op een gen8 maar geen hardware passthrough. Waarom zou ik mezelf driver gerommel op de hals halen als het geen meerwaarde biedt?

Als het nou over een ZFS unit zou gaan is het een ander verhaal.

[ Voor 8% gewijzigd door hans_lenze op 19-11-2015 20:25 ]

• Mick1990
  • Niet online
dragon2 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 22:16:
[...]

Daar stop je toch mooi een ssd in... :Y
Ik heb op dit moment 5x een 3.5" schijf, dus dat gaat helaas niet lukken ;)

• _pieterd
OK dan zie ik het misschien verkeerd. Ik had eens gekeken voor de raw device mappings via de "supported methode" zie onder. Helaas met dit kan ik nog geen toevoegen aan een guest. Die optie bij het toevoegen van een disk is greyed out.

"Enable the use of local storage as RDM in ESXi. By default, ESXi restricts the use of local storage as RDM. RDM was primarily designed to carve out LUN on SAN storage (remote storage).
Counter intuitively, unchecking the checkbox for the RdmFilter.HbaIsShared property enables the use of local storage as RDM on supported disk controllers."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
_pieterd schreef op donderdag 19 november 2015 @ 21:49:
OK dan zie ik het misschien verkeerd. Ik had eens gekeken voor de raw device mappings via de "supported methode" zie onder. Helaas met dit kan ik nog geen toevoegen aan een guest. Die optie bij het toevoegen van een disk is greyed out.
This is expected behavior because the RDM filter only applies to Fiber Channel, FCoE and iSCSI.
bron

Supported is niet van toepassing (denk ik, of heb je ook VMware vSphere gekocht met een support contract?).

Zie link voor pRDM van een willekeurige schijf.
En leesvoer voor de beperkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Net een tweede n40l in gebruik genomen! Gekregen van een vriend die er niets meer mee deed. Altijd leuke cadeautjes. Nu nog een tweede g8 erbij. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 13:07
chaoscontrol schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 23:44:
Net een tweede n40l in gebruik genomen! Gekregen van een vriend die er niets meer mee deed. Altijd leuke cadeautjes. Nu nog een tweede g8 erbij. :+
Dat doen mijn vrienden nou nooit :'( :+. Waarvoor gebruik je op dit moment al je Microservers en wat is het plan met de 2e Gen8?

• elmardam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-03 01:37
Hi,

met een dikke twijfel tussen de g8 en een ml310 is mijn keuze toch op deze laatste gevallen.
nu had ik nog wat ddr3 10600R modules liggen.. maar wanneer ik deze er in stop krijg ik beeld.. maar ook een dikke 'beep' die continu doorgaat. booten doet hij dus niet en blijft hangen op de cpu init. volgens de manual moet hij wel dit type geheugen ondersteunen? heeft iemand een idee?

http://www.elmar-dam.nl

• chaoscontrol
ro3lie schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 00:40:
[...]

Dat doen mijn vrienden nou nooit :'( :+. Waarvoor gebruik je op dit moment al je Microservers en wat is het plan met de 2e Gen8?
Zie je berichtje nu pas. :$

Gen8 - Hyper-V host
N40L 1 - Storage bak (met snelle raidcontroller)
N40L 2 - Schijf slaaf

Omdat de Gen8 en de N40L 1 een raidcontroller hebben welke de schijf niet direct aan het OS laat zien, moet je een schijf altijd eerst beschikbaar maken (dmv een array) voor je deze kan gebruiken. De nieuwe N40L heeft geen aparte raidcontroller en staat nu op AHCI, lekker hot-swappen en direct gebruiken dus.

Zitten nu 4 SSD's in om even te trimmen. Dat klinkt dom maar doordat de andere servers een raidcontroller gebruiken die geen TRIM snapt, worden mijn SSD's om de zoveel maanden zo traag als dikke stront. :P Dagje in een machine waarbij de schijf direct zichtbaar is aan het OS verhelpt dit telkens weer een tijd.

2e gen8 zou weer een Hyper-V machine worden. Kan niet genoeg VM's kwijt op de 1e. :(

[ Voor 4% gewijzigd door chaoscontrol op 26-11-2015 21:52 ]

• rookie no. 1
chaoscontrol schreef op donderdag 26 november 2015 @ 21:51:
[...]
N40L 1 - Storage bak (met snelle raidcontroller)
N40L 2 - Schijf slaaf
Wat bedoel je met schijf slaaf? En hoe benader je de storage?

Ik zit er ook aan te denken een G8 te kopen als Hyper-V host, die N40L CPU is gewoon te traag voor twee Windows Server VM's. Het lukt, maar niet echt werkbaar. Het enige wat ik dus een nadeel vindt, is dat er maar één GB NIC in zit en ik heb de twee PCI-e poorten al bezet voor een LSI SAS/SATA controller (IT firmware) en de andere voor de RAC-kaart die echt onmisbaar is. Blijft er dus geen dedicated NIC mogelijkheid over voor de storage koppeling naar de Hyper-V host.

Heb ook al zitten denken om dan maar twee G8's te nemen, maar die N40L herbergt nu 13 harddisks en dat doet een G8 niet.

En eigenlijk wil ik een instap Xeon met 2 cores en 2 HT's inclusief hardware encryptie, maar dat doet een G8 ook nog niet. Tenzij je een oudere en dure CPU op één of andere vage manier wilt regelen.

Die G9 moet gewoon komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-08 14:34
Ben sinds kort ook trotse eigenaar van een microserver, nu heb ik me d'r ook 2x 8GB kingston ECC ram bij gekocht (ipv de 2GB ram welke er standaard bij zat (model welke ik heb is met een celeron (dualcore) er in, goed zat voor een storage only)

Maar met het kingston geheugen gaat het systeem per 10% uit en dan weer aan, en hangt vervolgens bij 90% waarna hij niet verder gaat, met de 1x 2GB module gaat hij wel verder.... Op de kingston staat wel dat het HP equivalent is...

Als het niet wekt (heb bij de zelfde webshop ook de server besteld), neem ik aan dat ik het geheugen dien om te swappen voor ecc's die wel werken (heb J06 als BIOS)

melding met het geheugen is de 0114

http://www.kingston.com/e...Line=ProLiant&Model=84508 Ik zal als ik thuis nog eens kijken, maar ik weet bijna 100% zeker dat ik KTH (zoals op de site staat) zie staan als compatible met de HP server..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:54
Ik loop tegen een probleem aan met mijn Gen8 FreeNAS machine. Toen ik terug was van vakantie (begin November) was deze uitgevallen (waarschijnlijk door een stroomonderbreking) en bleef deze hangen op het volgende scherm:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Attempting Boot From USB DriveKey (C:)

GRUB loading..

Welcome to GRUB!

error: hd0 cannot get C/H/S values.
Entering rescue mode...

grub rescue>

Heb toen de stroom eraf gehaald en toen ik er goed voor wilde gaan zitten om het uit te zoeken startte de machine in een keer weer op.

Nu installeerde ik wat updates via de FreeNAS gui met een reboot als gevolg en toen bleef hij weer hangen bij dezelfde melding. Nu krijg ik de machine dus niet meer opgestart naar FreeNAS.

Als boot device gebruik ik een 16GB Sandisk Cruzer USB stick in het interne USB slot. Als ik de stick in mijn desktop stop en ervan boot gaat het wel gewoon goed.

Heeft iemand ideeën over wat hier mis gaat? Is dit een voorbode van een defecte USB of moet ik het ergens anders in zoeken?

EDIT: bedacht me net nog een check die ik kon doen en dat was een andere USB poort gebruiken. Nu ik hem in een van de poorten aan de voorkant van de machine doe start deze meteen door. Is mijn interne poort nu defect? Kan ik dat nog op een of andere manier checken?

[ Voor 10% gewijzigd door wmn79 op 03-12-2015 14:23 ]

Pagina: 1 ... 27 ... 63 Laatste

Let op:
In dit topic horen alleen posts die betrekking hebben op HP Proliant Microservers. Onderwerpen als Synology/DSM en andere software horen hier niet thuis. Daarvoor graag in één van de Synology-topics posten. Berichten die off-topic zijn, kunnen worden getrashed.