SanderH_ schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 11:51:
[...]
Werkt dit dan nog deftig in combinatie met ZFS? Ik zou graag ZFSGuru of misschien ZFS on Linux gebruiken maar heb enkel wat gare USB sticks liggen, maar net zoals jou ook een 2.5" schijfje uit een oude MacBook die hier anders toch maar ligt, en toch sneller en ruimer is dan een USB stick.
[
afbeelding]
Als je zoals in bovenstaande screenshot dus Legacy kiest kan je zowel van die 5e poort booten en werkt de RAID controller gewoon als dummy controller zoals je dat zou willen bij ZFS, of ik ga ik problemen krijgen?
Je moet 'm op SATA Legacy zetten, niet de RAID controller. Wat het effect is op ZFS weet ik niet. Zover ik kan zien mis je disk hotswap en NCQ.
Edit, dit is van de ZFSGURU site:
Avoid RAID mode at all costs. IDE mode would also work, but would lack SATA features as hot-plug, NCQ (Native Command Queueing) and would use the older ata disk (ad) driver in FreeBSD, not the newer ahci driver which can yield performance benefits on HDDs but especially SSDs.
Er is dus wel een nadeel, maar ik weet niet of het nadeel echt in de praktijk een issue is.
Wat je nog kunt doen is alle disks in 2 partities hakken. 1 partitie is voor het OS (20 GB) en de rest is voor data. De OS partitie stop je in RAID 1, ofwel 2 disks of allemaal, wat je wilt. De grote data partitie stop je in een RAID5. Dan heb je de 5e sata poort niet nodig.
ZFS guru is volgens mij expliciet gemaakt om van USB stick te draaien, dus eigenlijk zou dat het beste zijn als je die route op wilt.
Legacy mode
Onder Linux werkt hotswap inderdaad niet meer. Iets om rekening mee te houden. Het vervangen van een schrijf vereist dan een reboot.
Ik adviseer toch om ofwel een reguliere schijf via de interne USB2 aan te sluiten omdat je daar wel van kunt booten en de performance als bootschijf is heel redelijk.
Je zou zonder RAID toe te passen af en toe je OS nog naar SD-kaart kunnen clonen als backup.
Remember dat er een on-board SD kaart slot op het moederbord zit.
Ik test nu met een 2.5" 500GB 7200 RPM schijf in een USB3 enclosure op de interne USB2 header:
Sequential Read: 32 MB/s
Sequential Write: 36 MB/s
Heel redelijk en bruikbaar.
Random Read 4K: ~118 IOPS
Random Write 4K: ~ 207 IOPS
(wat hoog voor een 7200 RM drive maar ik test met 30 GB)
Als je geen plannen hebt met het interne PCIe slot dan kun je deze kopen en dan kun je gewoon 2 x 2.5" HDD/SSD aansluiten en waarschijnlijk booten (niet getest!). Dit maakt de microserver wel 25 euro duurder.
pricewatch: Delock SATA-300 PCI Express Card, 2 Port
[
Voor 53% gewijzigd door
Q op 05-07-2015 21:39
]