Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:06
Akemi schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 15:40:
Zou plexserver met transcoden een beetje fatsoenlijk werken op een Gen 8 ?
PlexMediaServer werkt al op een N40L, dus een Gen8 zou geen enkele moeite ermee moeten hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-09 21:22
Wat ik begrepen heb is dat transcoden niet verder dan 720P ging. Hoger trok ie niet.....
Daarom hoop dat ik dat ie 1080 wel gaat trekken.

(en een keertje beschikbaar komt ?!! in het buitenland kan je em overal krijgen behalve nederland)
rippiedoos schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 19:32:
[...]
PlexMediaServer werkt al op een N40L, dus een Gen8 zou geen enkele moeite ermee moeten hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
De N54L wellicht wel maar 720p is voor de N40L het maximum. Maar de Gen8 moet dat alsnog makkelijk trekken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked1980
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-03-2024
Met mijn 54l heb ik nog steeds moeite met de performance. 1080p streamen lukt hem echt niet.

Niet via Samba en ook niet via Plex media server. Dat valt me toch tegen.

Draai Ubuntu server 12.04, met 4 x 2 tb in raid 5

Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
wicked1980 schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 17:44:
Met mijn 54l heb ik nog steeds moeite met de performance. 1080p streamen lukt hem echt niet.

Niet via Samba en ook niet via Plex media server. Dat valt me toch tegen.

Draai Ubuntu server 12.04, met 4 x 2 tb in raid 5

Iemand nog tips?
Cat5 of 6 kabels aanleggen en overgaan op gigabit ethernet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked1980
Whatson schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 17:48:
[...]

Cat5 of 6 kabels aanleggen en overgaan op gigabit ethernet.
Alles draait uiteraard al op cat5. En mijn oude trouwe XP bak met externe usb 2.0 schijven heeft het altijd gedaan via Tversity. Via 100mb netwerk

Begrijp echt niet waarom hij er zo'n moeite mee heeft

Misschien de software raid5?

[ Voor 6% gewijzigd door wicked1980 op 10-08-2013 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 09:43

woutur

Klauwtjes uit!

rippiedoos schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 22:05:
De N54L wellicht wel maar 720p is voor de N40L het maximum. Maar de Gen8 moet dat alsnog makkelijk trekken denk ik.
Deze link verschaft meer duidelijkheid: https://docs.google.com/s...YtMmRiSlVReVZhNVBLZ0JxSmc

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
Daarin staat dat de Xeon E3-1220v2 1080p kan transcoderen. Als je de E3-1220v2 vergelijkt met de G2020T, dan komen ze erg dicht bij elkaar in de buurt: http://cpuboss.com/cpus/I...2-vs-Intel-Pentium-G2020T

Helaas weet ik niet of het genoeg is en anders gewoon de E3-1220v2 erin zetten en je weet zeker dat het gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked1980
zowiezo valt de overall performance van de N54L me zwaar tegen. Heb alleen geen idee of dat aan mijn ontluikende Ubuntu skills ligt, of aan de bak zelf.

Zit er zwaar aan te denken hem toch maar als Windows 7 bak op te tuigen. of misschien homeserver.
Kijken of dat beter draait. Dan gooi ik er nog wel een losse RAID controller in om fatsoenlijk RAID5 te kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
Als je de G2020T met de Turion vergelijkt liggen ze nog dichter bij elkaar.
http://cpuboss.com/cpus/I...vs-AMD-Turion-II-Neo-N54L

Ik vermoed dat hij het net zal trekken.

We gaan het meemaken als ze weer beschikbaar worden in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked1980
Systeem draait nu Windows 7 vanaf een schijf in de bovenste bay, op originele BIOS. Stream nu met gemak "Oblivion" als mkv van 10gig. Terwijl er een grote kopieeractie loopt

Waarom ubuntu dit niet trok, echt geen idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
wicked1980 schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 21:01:
Systeem draait nu Windows 7 vanaf een schijf in de bovenste bay, op originele BIOS. Stream nu met gemak "Oblivion" als mkv van 10gig. Terwijl er een grote kopieeractie loopt

Waarom ubuntu dit niet trok, echt geen idee...
Mijn ervaring met software raid5 onder Linux op een N40L zijn ook dramatisch. Niet vooruit te branden. Nadat ik een P410 had geplaatst en een SSD als boot- en PMS-tempschijf was het probleem weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked1980
Nu alleen nog even verzinnen hoe ik de schijven in de main bay ga aansluiten op een losse raid kaart zonder heel die bay te moeten verbouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 12:19
-

[ Voor 113% gewijzigd door Wimbo op 19-01-2015 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked1980
Wimbo schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 23:53:
[...]

Een RAID kaart kopen met een SAS / SFF8087 connector. :)
(IBM M1015, Dell PERC H310 / H710, HP P410i enz.)

De drivecage heeft een SFF8087 stekker, die gaat normaal naar je moederbord, maar prik je dan dus op je RAID kaart.
Ik heb deze kaart op het oog, ook vanuit dit topic: http://www.highpoint-tech.com/USA_new/rr272x_arch.htm

En dan de 2720SGL, die heeft 2 mini sas poorten, maar dat is niet hetzelfde vermoed ik?

[edit] Google zegt van wel :P

[ Voor 3% gewijzigd door wicked1980 op 13-08-2013 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
wicked1980 schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 08:46:
[...]

Ik heb deze kaart op het oog, ook vanuit dit topic: http://www.highpoint-tech.com/USA_new/rr272x_arch.htm

En dan de 2720SGL, die heeft 2 mini sas poorten, maar dat is niet hetzelfde vermoed ik?

[edit] Google zegt van wel :P
Quote van de website:
HighPoint Hardware-Assisted RAID Solution

Volgens mij maakt deze controller alsnog gebruik van de CPU dus voor het RAID5-gedeelte. Dus wellicht dat dit dan ook (deels) van de regen in de drup is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked1980
rippiedoos schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 10:25:
[...]

Quote van de website:

Volgens mij maakt deze controller alsnog gebruik van de CPU dus voor het RAID5-gedeelte. Dus wellicht dat dit dan ook (deels) van de regen in de drup is?
Ik zal mijn bevindingen gelijk posten. Ik verwacht hem van de week nog binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankie20
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 18:09
rippiedoos schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 10:25:
[...]

Quote van de website:

klopt idd hij gebruikt deel van je CPU. Deze kaart noemen ze ook een fake raid card. voordeel van deze kaarten zijn dat ze wel goedkoper zijn dan HP P410i etc. nadeel gebruiken deel van je CPU. ik heb ook deze kaart en ben er te spreken over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -seagull-
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 17:23
Ik zou een Microserver N54L willen inzetten voor Veeam Backup & Replication Standard for Vmware 1 CPU.
Is de AMD Turion II Neo daarvoor krachtig genoeg?
Iemand ervaring hiermee?

• rippiedoos
Zou wel kunnen. Het enige wat je niet moet verwachten is dat compressie van de backups heel snel gaat. Dat is volgens mij dan ook het enige wat CPU kost bij die backup-appliance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:42

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

dj_vibri schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 10:44:
[...]

Super! Kan je dan ook even vertellen welke indeling je gebruikt hebt voor de storage spaces? Setup?
Zit zelf nog steeds met de N40L te klooien (uhu) en 4x 3TB disks maar vindt geen vlotte manier om dit op te zetten :(

Meestal is het schrijven over het netwerk redelijk traag, en zelfs lokaal "kopieren" heeft een piek en daalt dan terug. Heb een 2-way mirror opgezet.
Op schijf 1 draait het OS zelf, plus zaken die ik niet wil delen, back-ups gaan naar een externe disk. De overige 3 heb ik via die Storage Spaces ingedeeld, waarvan er 2 in mirror draaien en de derde als hotspare. Zo dus:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/51234770/Opslaggroep.png

Ja, ik heb nu maar 931 GB beschikbaar, maar het is dus wel snel (max van gigabit netwerk) en betrouwbaar. Hoop ik.. ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
Hmm das balen, de B120i controller in de Gen8 ondersteund geen FBWC voor raid 5 en max 3TB schijven.

Enige wat ik me afvraag is of de optical drive een poort afsnoept van de controller of heeft deze een aparte controller ? Anders zou je op die plek een ssd kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Ben zelf nog wel benieuwd naar het aantal WATTS idle.. ik heb de N54L besteld, hopen dat het wat is. Gebruik het als FreeNas bak die via zowel iSCSI als andere protocollen met vmware word gebruikt

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:37
gitaarwerk schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 11:11:
Ben zelf nog wel benieuwd naar het aantal WATTS idle.. ik heb de N54L besteld, hopen dat het wat is. Gebruik het als FreeNas bak die via zowel iSCSI als andere protocollen met vmware word gebruikt
Het verbruik van de N40L was out-of-the-box rond de 46 Watt in idle. De N54L zal in idle niet veel verschillen. Alleen in piek gevallen zal de N54L 10 watt meer verbruiken dan de N40L, omdat de N54L CPU 25 Watt als maximum heeft, en de N40L 15 Watt.

[ Voor 18% gewijzigd door ThomasG op 19-08-2013 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verbruiksgegevens (in idle) verschillen, zoek maar eens op 'idle' in dit topic. Mijn N40L bv. doet zonder aanpassingen 30W idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
Akemi schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 11:06:
Hmm das balen, de B120i controller in de Gen8 ondersteund geen FBWC voor raid 5 en max 3TB schijven.

Enige wat ik me afvraag is of de optical drive een poort afsnoept van de controller of heeft deze een aparte controller ? Anders zou je op die plek een ssd kunnen zetten.
Aangezien de SFF-8087-kabel in de Gen8 van het moederbord naar de backplane gaat, lijkt mij dat de DVD-speler op een eigen interne poort zit. Als je een losse RAID5-kaart erin zet, zoals de door HP ondersteunde P222, en die aansluit op de backplane, kun je uiteindelijk ook op de plaats van de DVD-speler een SSD op SATA 6G aansluiten. Moet je nog wel een breakout kabel van SFF-8087 naar 4x SATA hebben, maar die zijn goed verkrijgbaar.

En zoals te zoen op dit plaatje, is er een losse SATA-poort, naast de ATX-stroomstekker. En omdat de C204 maar 2x SATA 6G heeft is dit losse poortje een SATA 3G-poort. De 2x 6G zijn namlijk op de 1e twee posities van de backplane gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
Ok dat is duidelijk, hij lijkt inderdaad een eigen poort te hebben. Het feit dat het waarschijnlijk een 3G poort is maakt niet zoveel uit.

Begrijp alleen niet waarom er nog een breakout kabel bij moet. De raidkaart heeft dan toch al een kabel naar de backplane ?

P222 is geen goedkope oplossing.
rippiedoos schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 09:46:

Aangezien de SFF-8087-kabel in de Gen8 van het moederbord naar de backplane gaat, lijkt mij dat de DVD-speler op een eigen interne poort zit. Als je een losse RAID5-kaart erin zet, zoals de door HP ondersteunde P222, en die aansluit op de backplane, kun je uiteindelijk ook op de plaats van de DVD-speler een SSD op SATA 6G aansluiten. Moet je nog wel een breakout kabel van SFF-8087 naar 4x SATA hebben, maar die zijn goed verkrijgbaar.

En zoals te zoen op dit plaatje, is er een losse SATA-poort, naast de ATX-stroomstekker. En omdat de C204 maar 2x SATA 6G heeft is dit losse poortje een SATA 3G-poort. De 2x 6G zijn namlijk op de 1e twee posities van de backplane gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
Akemi schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:50:
Ok dat is duidelijk, hij lijkt inderdaad een eigen poort te hebben. Het feit dat het waarschijnlijk een 3G poort is maakt niet zoveel uit.

Begrijp alleen niet waarom er nog een breakout kabel bij moet. De raidkaart heeft dan toch al een kabel naar de backplane ?

P222 is geen goedkope oplossing.

[...]
Mocht je de SSD op de SATA 6G-poort willen aansluiten is die breakout-kabel nodig. Als SATA 3G genoeg is, is het inderdaad niet nodig.

Wat betreft de P222, dat is de enige door HP ondersteunde RAID-controller. Als je om garantie van HP niet veel geeft, kun je er natuurlijk een eigen inzetten met SFF-8087, dat is aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
Wat ook schijnt te werken is de P212. De voorloper van de P222. Is tweedehands nog wel op de kop te tikken voor de helft van de prijs.

• Akemi
Plannen liggen op tafel: Gen8 G2020T, 2 x 4gb, 4 x 3tb raid 10, 1 x 256gb ssd, 1 x passieve graka, 1 server2012 essentials en viola een HTPC en NAS in één.

• BIERAAP
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-07 12:38
Hmm eergisteren de 54L besteld.
Nu zit ik te twijfelen of ik de bijgeleverde 250GB disk als OS moet aanhouden of er toch een van mijn Raptors in proppen die ik nog heb liggen. Wat denken jullie?

Tot je ogen in de grindbak..

• _matt_
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online

_matt_

Never forget T6

Je weet zelf hoe de staat van de raptor is, als deze betrouwbaar genoeg is om in een server te dienen gewoon doen. De bottleneck zal dan niet meer de HDD zijn. :-)

• bvk

bvk

Je hebt natuurlijk wel meer stroomverbruik en warmte. Als er van de OS disk niet veel gelezen en geschreven wordt, maar alles uit het RAM komt is dat ook weer een beetje zonde.

Als het nou om een SSD ging...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
bvk schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 18:25:
...

Als er van de OS disk niet veel gelezen en geschreven wordt, maar alles uit het RAM komt is dat ook weer een beetje zonde.

...
En dan is meteen het nut van een Raptor boven een 'normale' harde schijf weg, aangezien er toch weinig I/O plaats vind. En zoals ook al gezegd komt dan juist weer warmte en stroom om de hoek kijken.

Ik ben blij met mijn Intel X25-M G2 in mijn MicroServer! Laag stroomverbruik, snel en koel, vooral in de vele idle-momenten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked1980
wicked1980 schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 10:27:
[...]

Ik zal mijn bevindingen gelijk posten. Ik verwacht hem van de week nog binnen.
duurde toch even wat langer :X

Inmiddels helemaal klaar en tevreden met het opbouwen van mijn N54L

Ik was begonnen met een Ubuntu server setup, zo kaal mogelijk, maar toch wel met een GUI.

OS geïnstalleerd op de meegeleverde 250gb schijf, en een software RAID5 opgezet over 4 x 2 TB schijven

Resultaat, niet vooruit te branden, zowel met streamen via DLNA als via SAMBA, waren 10gb MKV files niet te bekijken

Dus maar een nieuwe installatie gemaakt.

Windows 7 ultimate geïnstalleerd op de meegeleverde 250gb schijf, RocketRAID kaartje erin voor de RAID5 (wel fakeraid, dus snoept ook aan je CPU)

Resultaat, draait als een trein!! Zelfs nu ik terrabytes aan data aan het overzetten ben vanaf mijn oude systeem, stream ik zonder problemen via DLNA 10gb MKV's, tegelijkertijd.

Nu eindelijk dus zeer tevreden, vraag is alleen nog wel of een Ubuntu setup met de rocketraid kaart ook zo goed had gewerkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aproxx
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04 08:00
Weet iemand of Wake on Lan werkt in samenwerking met FreeNAS (welke ik graag op de N54L zou installeren)?
Zelf kan ik nergens iets vinden of het wel/niet werkt met FreeNAS..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Zijlstra.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-07 17:22
aproxx schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 12:38:
Weet iemand of Wake on Lan werkt in samenwerking met FreeNAS (welke ik graag op de N54L zou installeren)?
Zelf kan ik nergens iets vinden of het wel/niet werkt met FreeNAS..
Het is debian, dus dat zou gewoon moeten werken. Als het niet werkt kun je het zelf in elkaar klussen :) Maargoed dat geld dus eigenlijk voor compleet freenas en elke functie.

Dit is daarom ook mijn reden dat ik vandaag van FreeNas afstap. Het is een geweldig OS voor NAS functionaliteiten. Maar mijn NAS moet ook mediaserver & dowload bak zijn en dat is onder FreeNAS een kijharde no-go.

Ik ga vandaag eens lopen spelen met dat Synology virtualisatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
N54L van mij draait prima als downloadbak en mediaserver met Freenas, sickbeard, en SABNZBD. WakeOnLan is mij nog niet gelukt. Moet wel kunnen aangezien het een optie is in de BIOS. De drivers in Freenas moeten echter ook meewerken.Daar heb ik nog niets voor kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-08 12:18
wicked1980 schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 11:52:
[...]

duurde toch even wat langer :X

Inmiddels helemaal klaar en tevreden met het opbouwen van mijn N54L

Ik was begonnen met een Ubuntu server setup, zo kaal mogelijk, maar toch wel met een GUI.

OS geïnstalleerd op de meegeleverde 250gb schijf, en een software RAID5 opgezet over 4 x 2 TB schijven

Resultaat, niet vooruit te branden, zowel met streamen via DLNA als via SAMBA, waren 10gb MKV files niet te bekijken

Dus maar een nieuwe installatie gemaakt.

Windows 7 ultimate geïnstalleerd op de meegeleverde 250gb schijf, RocketRAID kaartje erin voor de RAID5 (wel fakeraid, dus snoept ook aan je CPU)

Resultaat, draait als een trein!! Zelfs nu ik terrabytes aan data aan het overzetten ben vanaf mijn oude systeem, stream ik zonder problemen via DLNA 10gb MKV's, tegelijkertijd.

Nu eindelijk dus zeer tevreden, vraag is alleen nog wel of een Ubuntu setup met de rocketraid kaart ook zo goed had gewerkt
Je lage snelheid onder Ubuntu verbaasd me. Ik heb een N40 staan, Ubuntu server geinstalleerd (later X-server erbij gezet) op een SSD, 4 x 3TB schijf met software RAID 5 en hiermee trek ik mijn 1Gbps netwerk verbinding zo goed als dicht (>90%)......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ThomasG schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 11:42:
[...]
Het verbruik van de N40L was out-of-the-box rond de 46 Watt in idle. De N54L zal in idle niet veel verschillen. Alleen in piek gevallen zal de N54L 10 watt meer verbruiken dan de N40L, omdat de N54L CPU 25 Watt als maximum heeft, en de N40L 15 Watt.
Hij doet nu ongeveer 50W met 4x 3TB wd-reds...schommelt tussen de 45-56 in eigenlijk. Ik heb de hdd's nog niet in spindown gezien met FreeNas, dus er is nog wel wat uit te halen denk ik. Maar hoe precies weet ik nog niet, want de poweropties werken nog niet echt goed (zal wel iets fout hebben gedaan met de power management opties)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Zijlstra.
Ik draai inmiddels XPEnology (DS3612xs_4.2-3211_x64_Microserver-20130612) native, en ik moet zeggen dat het waanzinnig goed werkt!

Weinig bugs, alleen éen hele vervelende, de 5e schijf word niet herkent door XPEnology, niet in de storage manager en ook niet in FDISK, is NTFS gepartitioneerd en komt uit een externe hardeschijf behuizing die ik gister nog prima heb gebruik! Overigens - word wel in de bios herkend. (TheBay)

Iemand ideeën?

Opgelost!

Ik gebruikte de bios van TheBay, deze maakt geen onderscheid tussen IDE of IDE Legacy mode bij de 5e ata poort. Hierdoor ging het mis. Na het flashen van de 'DieHard' modded bios heb ik deze instellingen gebruikt.

OnChip SATA Channel [Enabled]

OnChip IDE Type [IDE]

SATA IDE Combined Mode [Disabled]

SATA EPS on all PORT [Enabled]

SATA Power on all PORT [Enabled]

Werkt nu als de brandweer :)

[ Voor 32% gewijzigd door W.Zijlstra. op 30-08-2013 11:36 ]

• BIERAAP
  • Laatst online: 09-07 12:38
Hmm nu wil ik graag uitbreiden naar 2x8GB geheugen echter zie ik hier en daar dat dit niet altijd zal werken.
Is er ergens een lijst beschikbaar wat er wel en niet werkt?

Tot je ogen in de grindbak..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Zijlstra.
W.Zijlstra. schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 21:23:
ik draai inmiddels XPEnology (DS3612xs_4.2-3211_x64_Microserver-20130612) native, en ik moet zeggen dat het waanzinnig goed werkt!
Voor diegenen die het interessant vinden - inmiddels heb ik het een paar dagen draaien en doe ik even een verslagje :)

Keuze maken :

Wil je native draaien of vanaf een virtuele machine in esxi?
> Ik heb er voor gekozen om native te draaien, omdat ik anders de 5e harde schijf plek moest opofferen voor de datastore, en de performance ongeveer 2x zo veel is zonder esxi. Verder draaide ik in het verleden nooit meer dan 1 vm.

Het installeren :
Dit gaat eenvoudig. Je installeert de installatie image naar een usb stick en boot hiervan.
De N40l verkrijgt via DHCP een ip adres en als je dit adres bezoekt kom je bij de installatie procedure uit (dit kun je ook vinden door de Synolog y Assistant te downloaden). Deze ziet je machine als een Synology DS3612xs ( _/-\o_ )

Vervolgens kun je de nas zichzelf laten installeren, maar dit is niet de bedoeling. Je geeft aan dat je een eigen (gekraakte en specifiek voor de n40L gemaakt) installatie bestand hebt. Hierna gaat hij installeren en 10 minuten later heb je een Synology N40L.

Het enigste wat ik nog niet getest heb is WOL, dit schijnt wat problematisch te zijn (gebruik het zelf niet).

Ik draai er inmiddels; OpenVPN, Couchpotato & Sickbeard-custom (ThePirateBay) op. NFS shares en samba shares werken uitstekend. Ik heb 4x3TB in RAID5 staan, met een 5e 2TB schijf waarna de belangrijke documenten elke zondagnacht gebackuped worden (ong. 400gb).

Het installatiegemak en de mogelijkheden van de Synology pakketten zijn ideaal.

Wat betreft performance - hier was ik echt ontzettend verbaasd door. Ik heb in het verleden OpenMediaVault gebruikt met 2 schijven, en daarna overgestapt naar native Freenas met 4x3TB in ZFS. Tot nu toe heb ik nog nooit deze prestaties gehaald:

Het over kopiëren van een 8GB 1080p file gaat met snelheid wat schommelt (volgens Windows) de 105-115 MB/sec (in de Synology via Samba vanaf de Software RAID5. Echt bijzonder goed.

Load van de machine is idle ongeveer 2%, met een geheugenverbruik van 6%. (8GB geïnstalleerd). Tijdens het kopiëren is de load ongeveer 19%.

Al met al - het beste OS voor de N40L wat ik tot nu toe gebruikt heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Als ik tijd heb wil ik dit ook eens proberen op mijn N54L. Heb een upgrade gedaan van Freenas 8 naar9 gedaan maar de plugins werken nu niet goed meer. Lijkt me leuk nu eens wat anders te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
kleine kanttekening, die beperkte performance in ESXI heb ik zelf niet opgemerkt.
ik had 3 vms draaien (2 ubuntu server VM's, en xpenology), en haalde toch wel 80-90MB/s read / write met 4 disks in raid 10 (wel met raid controller).

Ik had wel het raid volume als physical RDM doorgegeven aan de VM, aangezien je niet 1 volume van > 2TB kan maken in esxi.
Ik zit nu op een "iets" dikkere server (HP dl160 g6), waar ik net een paar MB/s meer haal, maar veel meer ga je door een gigabit verbinding ook niet heen persen (128 is de theoretische max, maar die haal je in praktijk misschien niet eens.

Als ik meer disks toevoeg, zal de snelheid ook hoger worden waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Zijlstra.
nick_haak schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 17:12:
kleine kanttekening, die beperkte performance in ESXI heb ik zelf niet opgemerkt.
ik had 3 vms draaien (2 ubuntu server VM's, en xpenology), en haalde toch wel 80-90MB/s read / write met 4 disks in raid 10 (wel met raid controller).

Ik had wel het raid volume als physical RDM doorgegeven aan de VM, aangezien je niet 1 volume van > 2TB kan maken in esxi.
Ik zit nu op een "iets" dikkere server (HP dl160 g6), waar ik net een paar MB/s meer haal, maar veel meer ga je door een gigabit verbinding ook niet heen persen (128 is de theoretische max, maar die haal je in praktijk misschien niet eens.

Als ik meer disks toevoeg, zal de snelheid ook hoger worden waarschijnlijk.
Nee, die beperkte esxi performance heb ik ook van een forum af gelezen. Dat heb ik zelf niet getest.

Maar - ik kan mij het wel goed voorstellen. Omdat jij een hardware controller gebruikt is de belasting van esxi op de CPU niet van invloed op je prestaties. In Software raid zal dit wel degelijk een verschil zijn.

Hier komt bij dat jij raid 10 gebruik, en ik Raid 5, wat CPU intensiever is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
daar heb je helemaal gelijk in! nou ondersteunt mijn controller (hp P410) ook raid 5, waardoor de cpu niet of nauwelijks extra belast wordt.

Raw device mapping, in plaats van datastores, maakt ook redelijk wat uit volgens mij.
Ik heb dit hoofdzakelijk gedaan ivm de capaciteit ( > 2TB), maar de performance is meer dan voldoende zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Zijlstra.
nick_haak schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 18:22:
daar heb je helemaal gelijk in! nou ondersteunt mijn controller (hp P410) ook raid 5, waardoor de cpu niet of nauwelijks extra belast wordt.

Raw device mapping, in plaats van datastores, maakt ook redelijk wat uit volgens mij.
Ik heb dit hoofdzakelijk gedaan ivm de capaciteit ( > 2TB), maar de performance is meer dan voldoende zo!
Volgens mij ligt dat er meer aan of je moederbord vt-d ondersteund. In jouw HP Server geval wel, in de microserver niet. Daarom kan jij datastores direct aan de VM doorsturen. Als je geen VT-D hebt moet je dit oplossen met raw device mapping. Wat in principe ook beter is omdat je dan als een schijf uitvalt minder problemen krijgt dan als je een datastore op een schijf uitvalt.

En die controller (P410) is echt uitstekend :) vond het alleen wel een beetje duur om €150 uit te geven aan de hp microserver die mij €160 gekost heeft (van die webshop fout een jaar terug :d)

Software RAID5 is volgens mij intensiever dan RAID10 omdat RAID10 gewoon 2x Raid1 in 1 volume stopt. Bij Raid5 staat op elke schijf parity informatie en word er meer heen-en-weer gekopieerd (meer cpu nodig).

Daarom - onder XPEnology vind ik het bijzonder knap dat ik deze snelheden haal zonder Hardware raid controller :D (wat eigenlijk stiekem ook beter is ;))

Wat ik me wel af vraag ; XPenology heeft een 'data scrubbing' functie, is dit hetzelfde als bij FreeNAS ZFS? Ik gebruik alsnog een backup schijf omdat ik RAID5 niet hélemaal vertrouw voor de écht belangrijke data :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

BIERAAP schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 14:54:
Hmm nu wil ik graag uitbreiden naar 2x8GB geheugen echter zie ik hier en daar dat dit niet altijd zal werken.
N54L:
Memory:
Two (2) DIMM slots
2GB (1x2GB) Standard or 4GB (1x4GB)/8GB Maximum, using PC3-10600E DDR3 Unbuffered (UDIMM) ECC memory, operating at max. 800MHz

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankie20
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 18:09
BIERAAP schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 14:54:
Het kan wel werken alleen moet je juiste geheugen module nemen. Wat ik op internet lees is dat Kingston KVR1333D3E9SK2/16G werkt in een HP N40L. Er staan ook filmpjes op internet die het bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Frankie20 schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 11:32:
[...]

Het kan wel werken alleen moet je juiste geheugen module nemen. Wat ik op internet lees is dat Kingston KVR1333D3E9SK2/16G werkt in een HP N40L. Er staan ook filmpjes op internet die het bewijzen.
Maar ziet het os dan ook 16GB per bank, ofwel 32GB als je er twee in stopt? Daarnaast heeft user een N54L.

[ Voor 70% gewijzigd door PcDealer op 31-08-2013 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
PcDealer schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 12:50:
[...]

Maar ziet het os dan ook 16GB per bank, ofwel 32GB als je er twee in stopt? Daarnaast heeft user een N54L.
Nee, dat is een 16GB kit, van 2 8GB modules.
Ik neem aan dat de N54L dezelfde geheugencontroller gebruikt, dus dat zal ook wel in de N54L werken.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielonline
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 12:49
Op het werk eindelijk een paar Gen8 MicroServers binnen dus maar een mee naar huis genomen om wat te hobbyen dit weekend.

Het lijkt erop dat de ODD poort wat moeite heeft met (Intel) SSDs. Een harde schijf wordt direct herkend, een SSD niet. Ik heb helaas alleen 80GB Intel SSDs beschikbaar om mee te testen. In het BIOS de SATA mode switchen tussen Legacy/AHCI/RAID helpt in ieder geval niet.
Het maakt ook niet uit of ik de schijven op de B120 of de P222 aansluit, de ODD poort is volgens mij sowieso hard gelinked aan de B120 alhoewel ik dat nergens kan vinden.

Iemand anders toevallig ook tegen dit probleem aangelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
Als je de SSD's op de b120 aansluit ziet hij ze ook niet ? Dan lijkt mij het probleem inderdaad bij de SSD van Intel te liggen. Ik heb al verschillende berichten gelezen dat mensen een SSD op de ODD hebben aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:11
Als ik de prijzen bekijk van de ML310e G8 is dat (als je de ruimte ervoor hebt) volgens mij een beter keuze dan een Microserver G8

G2020T G8:
pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G2020T

ML310e:
pricewatch: HP Proliant ML310e Gen8 (686141-425)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Laatst online: 11-09 15:13
Behalve de extra ruimte en stroomgebruik, zou je inderdaad bijna zeggen dat de Gen 8 microserver overbodig is geworden. Vreemd dat de ML310e zo goedkoop is geworden en de Microserver zo duur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
Ik denk dat de micro nog zo duur is omdat het net nieuw is en slecht leverbaar. Als het een beetje gaat lopen dan gaat de prijs vanzelf naar beneden. Of ie dan hetzelfde prijspeil krijgt is de vraag.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:43

Midas.e

Is handig met dinges

De ML310e ziet er geweldig uit, zou bijna aanschaffen als vervanger van mn huidige storagepod. moet er alleen 32+TB in kwijt dan....

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Hoe kleiner hoe duurder. Daarnaast is er een 8-poorts switch die er precies op past. Uiteindelijk maar weinig ruimte nodig. Daarnaast is de ML310 nogal generiek.

[ Voor 13% gewijzigd door PcDealer op 03-09-2013 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch zijn de oude Microservers niet zo duur geweest, en die zijn vrijwel even klein. Ik vermoed dat HP ook in de gaten heeft hoe populair die Microservers zijn, en de prijzen een beetje daarop heeft aangepast. Ik hoop idd. dat de prijzen over een tijdje wat omlaag gaan als de 'nieuwigheid' eraf is, en de voorraad afdoende. Want voor deze prijs vind ik 'm niet interessant, daarvoor kan ik ook zelf leuke dingen bouwen. Dan maar wat groter en geen server 'quality', m'n desktop-'server' draait ook al heel wat jaartjes probleemloos 24/7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
Ik denk dat het eerder te maken heeft met de nieuwe technieken die zij erin gedaan hebben.
De grootte is voor mij bijvoorbeeld wel van groot belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:13

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Even een crosspost uit een ander topic:

Ik twijfel heel erg tussen het kopen van een N54L of een Synology NAS. Kan iemand mij overtuigen van het maken van de juiste keuze?

Ik wil puur een systeem die gaat dienen om daar mijn mkv's te storen, zoals ze dat nu doen op mijn HTPC. Mijn huidige HTPC is een full desktop die 24/7 aan staan en die vreet op deze manier aardig wat stroom. Verder moet er sick/sab/cp etc draaien, je kent het wel :+

Is een N54L hier capabel genoeg voor, zonder deze uit te breiden met een sata controller? (oftewel met een modded BIOS, fakeraid oplossing etc?). Welk OS en hoeveel gig raden jullie mij aan? Ik zie ook veel keuzes qua os. (FreeNAS, Ubuntu, Debian etc).

Met welke configuratie (raid 5 opstelling, 3x3tb hdd), kom ik het best tot zijn recht?

is everything cool?

• donnie1992
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-09 15:10
Ik heb op dit moment een n54l die ubuntu van een 32GB usb stick draait met 4 x 4 TB schijfjes in een zfs-raid icm sickbeard/couchpotato/sabnzbd+ die alles netjes streamt naar XBMC op mijn Raspberry PI.
Mooier kan niet!, ik zou er zelfs eventueel nog 2 Full size 3.5 inch harde schijven bij kunnen prikken voor nog meer storage.

• W.Zijlstra.
FREAKJAM schreef op woensdag 04 september 2013 @ 23:39:
Even een crosspost uit een ander topic:

Ik twijfel heel erg tussen het kopen van een N54L of een Synology NAS. Kan iemand mij overtuigen van het maken van de juiste keuze?

Ik wil puur een systeem die gaat dienen om daar mijn mkv's te storen, zoals ze dat nu doen op mijn HTPC. Mijn huidige HTPC is een full desktop die 24/7 aan staan en die vreet op deze manier aardig wat stroom. Verder moet er sick/sab/cp etc draaien, je kent het wel :+

Is een N54L hier capabel genoeg voor, zonder deze uit te breiden met een sata controller? (oftewel met een modded BIOS, fakeraid oplossing etc?). Welk OS en hoeveel gig raden jullie mij aan? Ik zie ook veel keuzes qua os. (FreeNAS, Ubuntu, Debian etc).

Met welke configuratie (raid 5 opstelling, 3x3tb hdd), kom ik het best tot zijn recht?
Zie mijn vorige posts in dit topic. Ik gebruik inmiddels de N40L (gekocht voor 160 eu _/-\o_ ) als een 5 day Synology nas met 4x3TB in RAID5 en 1x 2TB als backup. Ik wil niet anders meer :)

Buurman heeft een DS412+ gekocht, ik heb betere performance & het scheelde me 400 euro =) (er zijn natuurlijk ook nadelen zoals niet makkelijk updaten en stroomverbruik)

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:13

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Yep, ik had je posts gezien, erg toffe setup heb je! Ik twijfel toch nog heel erg over de aanschaf. Wil je een beetje performance en wil je ESXi draaien, dan moet je minimaal 8GB erin stoppen en een fatsoenlijke raidkaart. (Is stiekem toch alweer minimaal 500 euro bij elkaar, en dan heb ik de harddisks nog niet eens gekocht).

Het enige wat een must voor mij is is een raid-5 opstelling waar ik mijn mkv'tjes op zet via een kabeltje wil ik ze "streamen" naar mijn htpc die meer dan krachtig genoeg is om dit af te spelen (dus geen transcoding nodig).

Kan ik dat niet gewoon beter Ubuntu of iets dergelijks met software raid gebruiken? Ik zou het jammer vinden als ik dadelijk een dure raid-kaart koop, die uiteindelijk voor mijn doeleinden "overkill" is.

[ Voor 8% gewijzigd door FREAKJAM op 05-09-2013 14:28 ]

is everything cool?

• W.Zijlstra.
FREAKJAM schreef op donderdag 05 september 2013 @ 14:27:
Yep, ik had je posts gezien, erg toffe setup heb je! Ik twijfel toch nog heel erg over de aanschaf. Wil je een beetje performance en wil je ESXi draaien, dan moet je minimaal 8GB erin stoppen en een fatsoenlijke raidkaart. (Is stiekem toch alweer minimaal 500 euro bij elkaar, en dan heb ik de harddisks nog niet eens gekocht).

Het enige wat een must voor mij is is een raid-5 opstelling waar ik mijn mkv'tjes op zet via een kabeltje wil ik ze "streamen" naar mijn htpc die meer dan krachtig genoeg is om dit af te spelen (dus geen transcoding nodig).

Kan ik dat niet gewoon beter Ubuntu of iets dergelijks met software raid gebruiken? Ik zou het jammer vinden als ik dadelijk een dure raid-kaart koop, die uiteindelijk voor mijn doeleinden "overkill" is.
Ik heb geen raid kaart en ik haal met software raid 5 ongeveer 110mb/sec.

Daar kun je 4x een 7680 × 4320 at 60 fps (UHDTV) stream mee voldoen. Of 2x in 3d :)

Een Synology apparaat haalt ook uitstekende prestaties, en is veel makkelijker met instellen. Bedenk je wel dat Synology ook gewoon software raid gebruikt, en dat daar geen raid controller in zit.

Als je geen transcoding nodig hebt, dan voldoet deze server prima. De Synology servers voldoen ook prima, en presteren wellicht (afhankelijke van het model) beter met transcoding.

Bij de Synology ben je beperkt in je geheugen, bij de HP kan je dit zelf kiezen. Dus áls je wil virtualiseren, is dit je betere keus.

Kortom is de keuze voor een HP of en een Synology: Wil je zelf knutselen? HP. Wil je gemak en heb je het geld er voor over? Synology.

Ja, je kunt met de HP de synology software draaien, met eventuele bugs en handmatige updates, je kunt ook ubuntu draaien, of knoppix, of Windows 95, wat jij wil :)

Bij de Synology krijg je de Synology software. That's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAbdel
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-04 08:07
Zijn er hier ook GEN8 owners?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRaSH
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:13

TRaSH

koffie ?

stel gewoon je vraag,
zitten een paar tussen ongetwijfeld.

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAbdel
heb niet specifiek een vraag, was benieuwd of er ook GEN8 owners zijn.. aangezien de topic meestal over de NxxL gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnervogel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01-2023
iAbdel schreef op maandag 09 september 2013 @ 16:25:
heb niet specifiek een vraag, was benieuwd of er ook GEN8 owners zijn.. aangezien de topic meestal over de NxxL gaan
Jij hebt er toch ééntje. Hoe zijn je ervaringen daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
Ga er binnenkort eentje bestellen maar ik begrijp niet zo goed waarom die dingen in NL zo slecht leverbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jroersma
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-06-2023
Wat is het voordeel van die remote access kaart? Ik ga mijn n54l die onderweg is :9 alleen gebruiken als nas.
Heb ik dan zo een kaart nodig? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRaSH

TRaSH

koffie ?

zo een kaart is makkelijk als je hem echt headless gaat gebruiken,
dus zonder monitor.
je moet het zien als full remote access kaart waarmee je kan inloggen op je server en beeld ziet,
zo kan je dus in de bios komen en ook installeren van je OS of wat dan ook

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 22:46
Ben erg geintresseerd geraakt in dit geweldige apparaat. Ik wou in eerste instantie een nas kopen maar ik zou ook graag wat andere dingen er mee willen doen. Misschien dat 1 van jullie mijn vragen kan beantwoorden.

- Meerdere private shares aanmaken voor remote acces. Dit bijvoorbeeld in 5x 200GB shares in een raid 1 opstelling. (2x 1 TB schijf?)
- Een Raid 0 share voor films en muziek of zou dit met ook met een single disk setup kunnen?
- Een backup schijf erin om de private shares te backuppen
- SQL draaien en misschien iets van een site

Zou dit allemaal tegelijk kunnen op de N36L?

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jroersma
Gebruikt iemand zijn microserver ook als htpc of is dat niet verstandig. Meen zoiets eerder in dit topic gelezen te hebben.

• W.Zijlstra.
jroersma schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 17:08:
Wat is het voordeel van die remote access kaart? Ik ga mijn n54l die onderweg is :9 alleen gebruiken als nas.
Heb ik dan zo een kaart nodig? :?
Een remote acces kaart is handig als je de machine wilt kunnen beheren als de machine uit staat. Er zit een kaart in met een losse netwerk aansluiting die aanblijft als de machine uit is, en waarop je kunt inloggen om de machine aan te zetten, of mee te kijken met het scherm. Dit kan handig zijn als je in de bios van de machine moet en je hebt er geen scherm aanhangen of als je WOL niet lekker werkend krijgt.

Lijk wel even wat voor licentie je er dan bij krijgt, ILO (Integrated Lights Out) komt in een basic en een advanced versie, de advanced versie heb je een licentie voor nodig en bied meer functies. (tenminste, bij grotere servers, check dit dus ff voor de hp microserver)
Mistacal schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 18:59:
Ben erg geintresseerd geraakt in dit geweldige apparaat. Ik wou in eerste instantie een nas kopen maar ik zou ook graag wat andere dingen er mee willen doen. Misschien dat 1 van jullie mijn vragen kan beantwoorden.

1. - Meerdere private shares aanmaken voor remote acces. Dit bijvoorbeeld in 5x 200GB shares in een raid 1 opstelling. (2x 1 TB schijf?)
2. - Een Raid 0 share voor films en muziek of zou dit met ook met een single disk setup kunnen?
3. - Een backup schijf erin om de private shares te backuppen
4. - SQL draaien en misschien iets van een site

Zou dit allemaal tegelijk kunnen op de N36L?
1. Dit kan door iedereen op de raid array een eigen share toe te wijzen met een quota van 200GB.
2. Raid 0 is af te raden, gebruik dan een single disk.
3. Yup kan prima, heb ik zelf ook.
4. Draait ook prima, heb zelf een wiki draaien voor thuis met MySQL.
jroersma schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 20:47:
Gebruikt iemand zijn microserver ook als htpc of is dat niet verstandig. Meen zoiets eerder in dit topic gelezen te hebben.
Het kan, als je een extra videokaart in de machine drukt. Je zou dan eventueel een linux instalatie maken met XBMC, waarin je in de achtergrond je services draait (zoals samba e.t.c).

Maar - aangezien er geen rappe processor in de N40L zit, is de vraag eerder - waarom zou je :)

Je kan beter de N40L gewoon als NAS z'n werk laten doen ergens in een kastje en dan een RaspBerry Pi achter je pc hangen. Véél minder werk en het kost nagenoeg niks.

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 22:46
2. Waarom zou je raid 0 afraden? Het is puur om films over het netwerk te streamen. Is dit dan niet sneller als single disk?

Is het mogelijk om de N36L te laten downloaden, parren en rarren tegelijk? Met behoud van genoeg prik voor andere taken zoals streamen?

__/`\__/`\__

• W.Zijlstra.
Mistacal schreef op woensdag 11 september 2013 @ 09:15:
2. Waarom zou je raid 0 afraden? Het is puur om films over het netwerk te streamen. Is dit dan niet sneller als single disk?

Is het mogelijk om de N36L te laten downloaden, parren en rarren tegelijk? Met behoud van genoeg prik voor andere taken zoals streamen?
Omdat je bottelneck niet de hardeschijven zijn maar de cpu/netwerk kaart. Raid 0 levert je niet meer performance op, hoogstens gevaar - je zou het ook in raid 1 kunnen zetten, dan is je data in ieder geval wat veiliger. Je kunt meerdere raid arrays naast elkaar draaien.

N36 + downloaden + streamen = ok.

Op het moment dat je gaat downloaden, parren en rarren dan word het lastig. Mijn N40L zou dan het moeilijk krijgen denk ik. Dat zul je even aan iemand anders hier moeten vragen. Ik gebruik zelf geen NZB maar torrents.

• jurma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 23:21

jurma

simply connecting...

Zo ik mag me ook melden in dit topic.
Heb 2x een HP ProLiant G7 MicroServer N54L besteld die alle 2 geupgrade gaat worden naar 8GB.

Hoop dat ze vandaag binnenkomen, kan ik me NAS en Exchange server ombouwen.

De NAS gaat natuurlijk gebruikt worden om films te streamen naar mijn HTPC, maar gebruiken jullie de standaard NIC van deze server en voldoet die prima of is het nog beter om een andere NIC er in te stoppen (heb nog een Intel Server kaartje liggen)

If you want to be serious, we make a powerpoint presentation.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

De N54L is gewoon ProLiant MicroServer. In 2010 geïntroduceerd dus nog voor de G7 toen ze alles naar G7 gingen brengen wat nieuw uit kwam.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
N36L / N40L / N54L is allemaal Gen7 toch ?

Anyway, ja, die standaard NIC voldoet prima voor streaming, dat kost nauwelijks bandbreedte (t.o.v. de gigabit). Ook voor filesharing heb ik zelf geen problemen met de standaard NIC.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Dan zou het Generation 1 (eventueel 2/3) zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door PcDealer op 11-09-2013 15:18 ]

• rookie no. 1
  • Laatst online: 11-09 15:13
@W.Zijlstra.: wat is dat voor onzin om RAID-0 om die reden af te raden? RAID-0 is voornamelijk niet slim om veiligheid van je data (1 disk fail, alles kwijt), maar vooral voor schrijf-acties veel sneller en je hebt hierdoor de ruimte van 2 disks op 1 volume zonder andere mogelijkheden te gebruiken. De CPU van de NxxL Microserver wordt pas een probleem bij een RAID-5 opzet zonder hardware RAID-controller.

De Microserver NxxL is niet bedoelt als HTPC gezien de matige CPU en weinige vermogen (tot 35w) op de PCI-E poort en het ontbreken van audio. Over de Gen8 denk ik hetzelfde (het is een server!), maar misschien dat de mogelijkheden daarin beter zijn?

NxxL Microservers kun je eigenlijk niet scharen onder Gen7. Heeft geen van de opties van de Gen7 Proliant server range (sea of sensors, ilo3, etc).

[ Voor 10% gewijzigd door rookie no. 1 op 11-09-2013 16:46 ]

• jroersma
Mijn arctic die ik nu gebruik als htpc heeft ook geen geweldige hardware onder de kap en deze speelt prima een filmpje af.. Denk ook niet dat ik hem zo ga gebruiken maar vroeg het me gewoon af..

En als we alles gaan gebruiken waarvoor het bedoelt is wordt het ook een saaie boel. :*)

[ Voor 19% gewijzigd door jroersma op 11-09-2013 18:27 ]

• TRaSH

TRaSH

koffie ?

je kan er een HTPC van maken zijn zat topics waar mensen van hun microserver een HTPC maken door het plaatsen van een grafische kaart met HDMI zodat je ook geluid hebt.

downloaden vanuit nieuwsgroepen en streamen is geen probleem.
maar afhanekelijk van de groote van de bestanden kan het een probleem worden bij het uitpakken en evt parren

blu-ray(remux 25-40 GB) streamen naar mijn HTPC en downloaden geen probleem,
ook het uitpakken van series is geen probleem 2-3 GB
zodra ik blu-rays ga uitpakken dan gaat het stotteren in mijn geval gooit XBMC hem in pauze

• bvk

bvk

rookie no. 1 schreef op woensdag 11 september 2013 @ 16:45:
@W.Zijlstra.: wat is dat voor onzin om RAID-0 om die reden af te raden? RAID-0 is voornamelijk niet slim om veiligheid van je data (1 disk fail, alles kwijt), maar vooral voor schrijf-acties veel sneller en je hebt hierdoor de ruimte van 2 disks op 1 volume zonder andere mogelijkheden te gebruiken. De CPU van de NxxL Microserver wordt pas een probleem bij een RAID-5 opzet zonder hardware RAID-controller.
Het is dan ook niet de CPU die het probleem vormt denk ik, maar de Gigabit verbinding. Ook met een enkele schijf haal je wel 100 MB/s aan lezen en schrijven, dus heeft RAID 0 geen nut.

Specs

• jroersma
@TRaSh: Bedoel je dat als je streamt en grote bestanden uitpakt (tegelijk) dan hapert xbmc op je htpc?

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

Ja hoor!

This title is for sale, please send me a PM

• W.Zijlstra.
bvk schreef op woensdag 11 september 2013 @ 20:21:
[...]

Het is dan ook niet de CPU die het probleem vormt denk ik, maar de Gigabit verbinding. Ook met een enkele schijf haal je wel 100 MB/s aan lezen en schrijven, dus heeft RAID 0 geen nut.
Dat was inderdaad mijn punt.

• Akemi
Ben het wel van plan. Ik ga een GEN8 kopen met G2020T. Als het zover is zal ik wel even posten wat mijn ervaringen zijn.

• iAbdel
donnervogel schreef op maandag 09 september 2013 @ 19:07:
[...]

Jij hebt er toch ééntje. Hoe zijn je ervaringen daarmee?
heb die al een maand in huis maar nog niet echt tijd gehad om uitgebreid te testen. heb wel het volgende wel gedaan:

* 2,5 HDD in plaats van de ODD geplaats ( werkt goed)
* server 2012 stnd erop gezet (draait vlotjes)
* en dit nog met 2GB aan ram :D

in de loop van de maand ga ik deze nog uitbreiden:

* 16GB (ben eigenlijk opzoek naar een latjes van 16GB maar zijn nog te duur voor MSGEN8)
* Xeon E3-12xx

en natuulijk een SSD

• iAbdel
Akemi schreef op donderdag 12 september 2013 @ 10:36:
Ben het wel van plan. Ik ga een GEN8 kopen met G2020T. Als het zover is zal ik wel even posten wat mijn ervaringen zijn.

[...]
ga je deze ook voor virtualiatie gebruiken? zo ja dan kan je beter de goedkope versie aankopen en achter een Xeon E3-12xx erin bouwen

• W.Zijlstra.
iAbdel schreef op donderdag 12 september 2013 @ 11:26:
[...]

heb die al een maand in huis maar nog niet echt tijd gehad om uitgebreid te testen. heb wel het volgende wel gedaan:

* 2,5 HDD in plaats van de ODD geplaats ( werkt goed)
* server 2012 stnd erop gezet (draait vlotjes)
* en dit nog met 2GB aan ram :D

in de loop van de maand ga ik deze nog uitbreiden:

* 16GB (ben eigenlijk opzoek naar een latjes van 16GB maar zijn nog te duur voor MSGEN8)
* Xeon E3-12xx

en natuulijk een SSD
Ben wel benieuwd naar de machine zonder de kapjes er om heen voor bijv plaatsing van de 2.5 inch :) Foto's ? :) _/-\o_

EDIT: Kleine update van mijn kant, Synology software draait nog steeds uitstekend, geen bugs.

Heb inmiddels ook de write snelheid getest. Voor zowel Read & Write over Gigabit met de ingebouwde netwerkkaart vanaf de 4 disk software RAID 5 pool: gemiddeld 105 mb/sec. oOo oOo

[ Voor 16% gewijzigd door W.Zijlstra. op 12-09-2013 11:44 ]

• aproxx
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04 08:00
W.Zijlstra., heb je ondertussen WOL werkende kunnen krijgen op de NxxL waarop je Synology hebt draaien?
Mijn N54L komt ook een van de dagen toe, en ik plan exact dezelfde configuratie als jij momenteel hebt draaien.
Indien ja, kan je me misschien aan extra info helpen daarover? :P Ik vind nogal tegenstrijdige berichten over WOL op de N54L. Maar gezien de NAS niet heel de tijd actief zou moeten zijn hoop ik toch om WOL werkende te krijgen.

• TRaSH

TRaSH

koffie ?

jroersma schreef op woensdag 11 september 2013 @ 20:32:
@TRaSh: Bedoel je dat als je streamt en grote bestanden uitpakt (tegelijk) dan hapert xbmc op je htpc?
Als ik een blu-ray stream naar mijn HTPC.
En een groot bestand uitpakken en of parren dan pauzeert mijn HTPC.
Omdat unrar/par2 veel CPU belasting is.
Dit is met een 40L met 8 GB en WHS 2011

• W.Zijlstra.
aproxx schreef op donderdag 12 september 2013 @ 13:11:
W.Zijlstra., heb je ondertussen WOL werkende kunnen krijgen op de NxxL waarop je Synology hebt draaien?
Mijn N54L komt ook een van de dagen toe, en ik plan exact dezelfde configuratie als jij momenteel hebt draaien.
Indien ja, kan je me misschien aan extra info helpen daarover? :P Ik vind nogal tegenstrijdige berichten over WOL op de N54L. Maar gezien de NAS niet heel de tijd actief zou moeten zijn hoop ik toch om WOL werkende te krijgen.
Wat ik op het XPEnology forum voor je hebt vinden is het volgende:

- does WOL work? yes, If you match MAC address in DSM to the real hardware and enable WOL in the BIOS.

Heb het zelf niet nodig, dus ik heb het niet getest :)

• Akemi
Nee virtualisatie is niet de bedoeling. Ik weet van de processor swap. Er zijn nu weer nieuwe processoren in die serie uit. Benieuwd of die ook draaien.

Overigens, contact met HP gehad. De Gen8 (G2020T) serie komt pas eind oktober in Nederland. Het is onduidelijk waarom dat zo lang duurt.
iAbdel schreef op donderdag 12 september 2013 @ 11:27:
[...]
ga je deze ook voor virtualiatie gebruiken? zo ja dan kan je beter de goedkope versie aankopen en achter een Xeon E3-12xx erin bouwen

• iAbdel
Akemi schreef op donderdag 12 september 2013 @ 13:54:
Nee virtualisatie is niet de bedoeling. Ik weet van de processor swap. Er zijn nu weer nieuwe processoren in die serie uit. Benieuwd of die ook draaien.

Overigens, contact met HP gehad. De Gen8 (G2020T) serie komt pas eind oktober in Nederland. Het is onduidelijk waarom dat zo lang duurt.

[...]
raar heb de mijne al zeker een maand in bezit... niet meer op stock? al gekeken bij Techdata?

• iAbdel
W.Zijlstra. schreef op donderdag 12 september 2013 @ 11:39:
[...]

Ben wel benieuwd naar de machine zonder de kapjes er om heen voor bijv plaatsing van de 2.5 inch :) Foto's ? :) _/-\o_

EDIT: Kleine update van mijn kant, Synology software draait nog steeds uitstekend, geen bugs.

Heb inmiddels ook de write snelheid getest. Voor zowel Read & Write over Gigabit met de ingebouwde netwerkkaart vanaf de 4 disk software RAID 5 pool: gemiddeld 105 mb/sec. oOo oOo
dus ik moet de GEN8 gaan laten strippen :D

ik ben ook nog aan het kijken voor een N40 of N56 om ZFS erop te draaien als storage (was eerst van plan om XPEnology erop te zetten maar heb al een DS213+)
Pagina: 1 ... 14 ... 63 Laatste

Let op:
In dit topic horen alleen posts die betrekking hebben op HP Proliant Microservers. Onderwerpen als Synology/DSM en andere software horen hier niet thuis. Daarvoor graag in één van de Synology-topics posten. Berichten die off-topic zijn, kunnen worden getrashed.