• aproxx
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04 08:00
W.Zijlstra. schreef op donderdag 12 september 2013 @ 13:34:
[...]

Wat ik op het XPEnology forum voor je hebt vinden is het volgende:

- does WOL work? yes, If you match MAC address in DSM to the real hardware and enable WOL in the BIOS.

Heb het zelf niet nodig, dus ik heb het niet getest :)
Die had ik inderdaad ook gevonden. :) Jammer genoeg had ik ook andere fora gevonden waar het niet succesvol bleek te zijn. Nuja, volgende week maar eens wat aan sleutelen en hopen dat het in orde komt. :P
Bedankt alleszins!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 22:46
Nou sinds Azerty de prijs goed heeft verlaagd zelf ook maar 1 besteld. Nu nog even wachten en ondertussen opzoek naar een goed OS om erop te draaien

__/`\__/`\__

• semitweakert
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:51
aproxx schreef op donderdag 12 september 2013 @ 14:48:
[...]

Die had ik inderdaad ook gevonden. :) Jammer genoeg had ik ook andere fora gevonden waar het niet succesvol bleek te zijn. Nuja, volgende week maar eens wat aan sleutelen en hopen dat het in orde komt. :P
Bedankt alleszins!
Ik draai ook al een tijdje xpenology (nog steeds versie 4.1 overigens, die draait mooi stabiel in tegenstelling tot 4.2 is mijn ervaring). Heb ook een tijdje lopen knooien met wake-on-lan, maar heb het draaiende. Ik dacht dat dat mijn bios instellingen wellicht niet klopten, maar met WHS deed WOL het wel gewoon. Blijkbaar moet het OS bij afsluiten de netwerkkaart goed 'afmelden' (dus niet enkel hardwarematig probleempje). Er zijn overigens meer linux distros die hier last van hebben. Ik heb het nu als volgt opgelost:
  1. Verander je grub.conf als om je mac adres aan xpenology mee te geven (met die vender file was het geen succes bij mij). Let ook op het # voor vender. Bij mij ziet de conf er dan zo uit:
    code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20

#serial --unit=0 --speed=115200
    #terminal serial
    default 1
    timeout 4
    hiddenmenu
    fallback 0

title SYNOLOGY_1
        root (hd0,0)
        hw_model
        kernel /zImage root=/dev/md0 ihd_num=5 netif_num=1 syno_hw_version=RS3612xs
        initrd /rd.gz

title SYNOLOGY_2
        root (hd0,1)
    #   cksum /grub_cksum.syno
    #   vender /vender
        hw_model
        kernel /zImage root=/dev/md0 ihd_num=5 netif_num=1 syno_hw_version=RS3612xs mac1=A0A0A0A0A0A0 mac2=A0A0A0A0A0A0
        initrd /rd.gz
  2. Plaats het volgende script (bijv. wol.sh) in /usr/local/etc/rc.d/. Bij zowel het opstarten als afsluiten van de microserver voert xpenology dan het juiste commando uit om de WOL functionaliteit van de netwerkkaart te initialiseren.
    code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15

#!/bin/sh
    case $1 in
        stop)
        ifconfig eth0 down
        ;;

start)  
        ethtool -s eth0 wol g
        ;;

*)
        echo ""
        ;;
    esac
    exit 0
Overigens was het voor mij ook nodig om in de router mijn ip aan het mac adres te binden (een address reservation voor een dhcp lease was niet voldoende, na verloop van tijd liet de router dan geen WOL packets meer door).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 22:46
Ok nu hij besteld is heb ik wat vraagjes en misschien kan iemand mij op weg helpen. Ik zou het volgende willen bereiken met de microserver:

- NZB downloaden
- Raid 1 en single disk opstelling
- Netwerk sharing
- Cloud mogelijkheden

De grote vraag is welk OS gebruik ik hiervoor. Ik zie zo gigantisch veel verschillende. Zo ben EXponoly tegengekomen die werkt met synology apps. Of ESXi met VMs, ubuntu server?

Wie werkt er met wat en waarom..

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aproxx
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04 08:00
semitweakert schreef op donderdag 12 september 2013 @ 23:59:
[...]

Ik draai ook al een tijdje xpenology (nog steeds versie 4.1 overigens, die draait mooi stabiel in tegenstelling tot 4.2 is mijn ervaring). Heb ook een tijdje lopen knooien met wake-on-lan, maar heb het draaiende. Ik dacht dat dat mijn bios instellingen wellicht niet klopten, maar met WHS deed WOL het wel gewoon. Blijkbaar moet het OS bij afsluiten de netwerkkaart goed 'afmelden' (dus niet enkel hardwarematig probleempje). Er zijn overigens meer linux distros die hier last van hebben. Ik heb het nu als volgt opgelost:
[...]

Plaats het volgende script (bijv. wol.sh) in /usr/local/etc/rc.d/. Bij zowel het opstarten als afsluiten van de microserver voert xpenology dan het juiste commando uit om de WOL functionaliteit van de netwerkkaart te initialiseren.
[...]

Overigens was het voor mij ook nodig om in de router mijn ip aan het mac adres te binden (een address reservation voor een dhcp lease was niet voldoende, na verloop van tijd liet de router dan geen WOL packets meer door).
Bedankt voor de klare uitleg! Van de vage Franse informatie die ik vond kon ik niet zo heel veel uit maken. :P Hiermee moet ik er wel geraken.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jroersma
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-06-2023
Voor de nieuwkomers zoals ik is dit wel handig http://n40l.wikia.com/wiki/HP_MicroServer_N40L_Wiki
De mijne is onderweg maar dat kan nog wel 2 weken duren :'( amazon.de

[ Voor 27% gewijzigd door jroersma op 13-09-2013 22:15 ]

• Birdie_NL
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-08 06:59
jroersma schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 22:12:
Voor de nieuwkomers zoals ik is dit wel handig http://n40l.wikia.com/wiki/HP_MicroServer_N40L_Wiki
De mijne is onderweg maar dat kan nog wel 2 weken duren :'( amazon.de
Mag ik vragen waarom je hem dan bij Amazon besteld hebt en niet gewoon bij Azerty die de Microserver gewoon op voorraad heeft?

• jroersma
De prijs was hier in de webshops 220 en daar tijdelijk een stuk goedkoper. :Y
Hij is binnen!!

[ Voor 12% gewijzigd door jroersma op 18-09-2013 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr0kie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-08 21:21
Hallo,

Klein vraagje:
Ik ben van plan om de N54L te kopen en zou daar om te beginnen 2x4TB schijven in plaatsen van Hitachi.
(http://tweakers.net/pricewatch/298077/hitachi-deskstar-5k4000-4tb.html)
Is dit mogelijk?
Ik lees op sommige plekken dat de max storage 8TB is (waar ik dan al boven zit ivm de 250GB OS drive)
De reden van deze aankoop zou de vervanging van mijn 2-Bay Synology NAS zijn van 4 jaar oud.
Met deze 4 Bay heb ik nog wat ruimte voor uitbreiding en de Synology zet ik bij iemand anders thuis als extra backup.

Ps.: Ik zou de schijven in raid 1 zetten.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:20

xiD

12345

@ RobbertDs1: Die 8GB slaat op het werkgeheugen en heeft niets te maken met de grootte van de hardeschijven.

Ik ga er van uit dat de 4TB geen probleem moet zijn. En anders zal er wel een BIOS update komen die er voor zorgt dat er ondersteuning komt.

67890

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr0kie
xiD schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 10:16:
@ RobbertDs1: Die 8GB slaat op het werkgeheugen en heeft niets te maken met de grootte van de hardeschijven.

Ik ga er van uit dat de 4TB geen probleem moet zijn. En anders zal er wel een BIOS update komen die er voor zorgt dat er ondersteuning komt.
Oeps, moest ook 8TB zijn ipv. 8GB :p

Hier bijvoorbeeld: http://h18000.www1.hp.com...s/13716_div/13716_div.pdf
Staat het volgende:
*Internal Drive Support:
- 4 Internal HDD Support
- Maximum internal SATA storage capacity of up to 8.0TB (4 x 2TB 3.5" SATA drives)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
RobbertDs1 schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 10:20:
[...]

Oeps, moest ook 8TB zijn ipv. 8GB :p

Hier bijvoorbeeld: http://h18000.www1.hp.com...s/13716_div/13716_div.pdf
Staat het volgende:

[...]
Ik draai zelf met 4x3TB in een N40L ; Er is dus geen probleem met schijven die groter zijn dan 2TB, dus 4TB schijven moet ook wel werken.
Je ziet vaker dat dit soort specs niet bijgewerkt worden als er nieuwere hardware beschikbaar komt, zoals ook met de max 8GB geheugen die in de specs genoemd worden. Inmiddels zijn er 8GB dimms beschikbaar waarmee wel 16GB totaal geheugen te halen is ....

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr0kie
u_nix_we_all schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 10:39:
[...]

Ik draai zelf met 4x3TB is een N40L ; Er is dus geen probleem met schijven die groter zijn dan 2TB, dus 4TB schijven moet ook wel werken.
Je ziet vaker dat dit soort specs niet bijgewerkt worden als er nieuwere hardware beschikbaar komt, zoals ook met de max 8GB geheugen die in de specs genoemd worden. Inmiddels zijn er 8GB dimms beschikbaar waarmee wel 16GB totaal geheugen te halen is ....
Ok, ik wou het even checken!
Dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-08 11:11
Ik heb mijn GEN8 net binnen (had N40L) maar bij het disablen van de RAID controller (AHCI enabled) kan je dus GEEN drive selecteren om van de booten. Issue aangekaart bij HP maar ze houden het op "not supported" terwijl de Intel AHCI controller het prima aan kan. Nu maar wachten op een bios hack...
overigens kan je beter de GEN8 met de cheapste CPU kopen, en dan de CPU upgraden naar een Xeon :)
http://b3n.org/installed-...2-in-gen8-hp-microserver/

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielonline
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 12:49
Razwer schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 18:37:
Ik heb mijn GEN8 net binnen (had N40L) maar bij het disablen van de RAID controller (AHCI enabled) kan je dus GEEN drive selecteren om van de booten.
Ik heb uiteindelijk voor de ML310e Gen8 gekozen, belangrijkste reden: snellere CPU voor 50 euro minder geld en iets meer uitbreidingsmogelijkheden.
Deze heeft echter precies hetzelfde probleem. De boot order van de verschillende controllers is wel in te stellen, echter zodra de raid functionaliteit uitgeschakeld wordt kan er alleen nog maar van bay 1 ge-boot worden.

Eerst wat geexperimenteerd met de drive cage. De connector achterop kan losgeschroefd worden, SSD erin prikken en vervolgens SATA Port 5 direct in de drive in bay 1 steken. Werkt prima, echter je kan de drive er niet zomaar uittrekken, je zal toch eerst los moeten koppelen aan de achterkant (dus zijpaneel moet los). De connectoren zijn vrij lastig te vinden. Dit past volgens mij wel maar verdient geen schoonheidsprijs.

Op het moederbord zit intern nog een SD card slot en een USB slot, maar volgens mij (correct me if I'm wrong) vind windows 2012 het niet zo leuk om daarop te draaien.

Uiteindelijk gekozen voor een PCI-Express SATA kaart die je vervolgens weer bovenaan kan zetten als boot device in het BIOS. Ik snap dat dit in de microserver betekend dat je het enige PCI-E slot moet opofferen, ook niet ideaal in dat geval.

Misschien geeft bovenstaande je toch nog wat ideeen om het voor de microserver op te lossen. ;)

• Dennis_dude
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05-2024
zou onderstaande module werken in de N54L, het is namelijk al wat ouder geheugen, iemand heeft een flinke (gebruikte) partij te koop voor een leuk prijsje, zou zonde zijn mocht het toch niet werken. ;)
HP 4 GB (1X4GB) 1333MHZ PC3-10600 CL9 ECC REGISTERED DDR3 SDRAM, GENUINE HP MEMORY KIT FOR HP PROLIANT SERVER G6/G7 SERIES (500203-061).

Het lijkt qua beschrijving erg veel op de officiële optie voor de microserver maar het typenummer is totaal anders.

The difference between men and boys is the size of their toys

• Frankie20
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 18:09
hebben hier ook mensen Windows Server 2012 R2 geïnstalleerd? lees op sommige sites dat er problemen zijn met de netwerk driver dat je server helemaal blijft hangen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:53
N54L slikt geen registered geheugen, dus gaat niet werken.

• Dennis_dude
  • Laatst online: 06-05-2024
_JGC_ schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 19:42:
N54L slikt geen registered geheugen, dus gaat niet werken.
Thanks, scheelt toch weer wat eurootjes. ;)

The difference between men and boys is the size of their toys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-08 11:11
michielonline schreef op maandag 23 september 2013 @ 17:55:
Op het moederbord zit intern nog een SD card slot en een USB slot, maar volgens mij (correct me if I'm wrong) vind windows 2012 het niet zo leuk om daarop te draaien.
Je hoeft Windows er ook niet van te draaien, je kan je bootsector er van laden. Zo heb ik het iig opgelost.

Je moet eerst je hdd in bay 1 stoppen en Windows installeren (geen SD of USB nog)
als Windows eenmaal geboot is, dan pas sd card er in (of usb stick) (ook al zegt de quickspecs dat SD hotswap niet supported is) en dan je bootsector aanpassen als volgt (vervang E:\ met je sd kaart/usb stick).

Format je SD card/USB Stick NTFS

Mount je Windows server iso en ga naar de map boot. Copieer de volgende files naar je SD/USB stick
bootmgr (file)
bootmgr.efi (file)
boot (directory)
efi (directory)

verwijder de file "bcd" uit de "boot" dir op je SD kaart/USB stick.

doe het volgende met bcdedit:
bcdedit /createstore E:\boot\bcd
bcdedit /store E:\boot\bcd /create {bootmgr}
bcdedit /store E:\boot\bcd /set {bootmgr} device boot
bcdedit /store E:\boot\bcd /timeout 30
bcdedit /store E:\boot\bcd /create /d "Microsoft Windows Server 2012 R2 Datacentre Edition" /application osloader

bcdedit /store E:\boot\bcd /default {e290cd73-222b-11e3-80b3-10604b9265f9}

bcdedit /store E:\boot\bcd /set {default} device partition=C:
bcdedit /store E:\boot\bcd /set {default} path \windows\system32\boot\winload.exe
bcdedit /store E:\boot\bcd /set {default} osdevice partition=C:
bcdedit /store E:\boot\bcd /set {default} systemroot \Windows
bcdedit /store E:\boot\bcd /set {default} detecthal yes
bcdedit /store E:\boot\bcd /set {default} nx optin
bcdedit /store E:\boot\bcd /displayorder {default} /addlast
heb je hyper-v draaien, doe ook deze
bcdedit /store E:\boot\bcd /set hypervisorlaunchtype auto
daarna microserver uit, schijven om prikken, en booten maar :)

Stukje goedkoper dan een nieuwe controller er in, dit kan met een 512mb sd kaartje opgelost worden van een euro.

bron: http://homeservershow.com...d-bay-discussion/?p=67539

[ Voor 8% gewijzigd door Razwer op 29-09-2013 21:39 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _matt_
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online

_matt_

Never forget T6

Mijn N54L staat nu mooi op zijn plek in de meterkast, netjes onder de mechanische ventilatie.
Temperatuur mooi constant en nu vraag ik mij alleen af hoe ik het ook netjes stofvrij houd?
Er staan verschillende mogelijkheden op internet (zelfs het plaatsen van een lap keukenrol!)
en ik vroeg mij af hoe jullie het oplossen. Zijn er pasklare oplossingen?
Om nou met een panty te gaan knippen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi Vader
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-09 23:03
_matt_ schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 13:42:
Mijn N54L staat nu mooi op zijn plek in de meterkast, netjes onder de mechanische ventilatie.
Temperatuur mooi constant en nu vraag ik mij alleen af hoe ik het ook netjes stofvrij houd?
Er staan verschillende mogelijkheden op internet (zelfs het plaatsen van een lap keukenrol!)
en ik vroeg mij af hoe jullie het oplossen. Zijn er pasklare oplossingen?
Om nou met een panty te gaan knippen...
Ik heb er zelf niets mee maar kan je geen afzuigkapfilter halen bij Action of een stofzuigerzak verknippen (heb je ook zeer betaalbaar bij Action)?

Ga voor alle vragen over woordblindheid naar www.dyslexie.nl (of was het nu www.dyslexi.nl of eeh www.dislexie.nl of www.dyslexy.nl of www.dysleksie.nl of www.disleksi.nl of www.dysleksi.nl of eeeehh.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankie20
vandaag een extra netwerk adapter in de 2de PCI gat gedrukt maar tot mijn verbazing zag hij mijn raidkaart niet. toen ik de onboard netwerkkaart uitschakelde deed hij het wel. lekker vaag die Hp microserver N40l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frankie20 schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 22:31:
vandaag een extra netwerk adapter in de 2de PCI gat gedrukt maar tot mijn verbazing zag hij mijn raidkaart niet. toen ik de onboard netwerkkaart uitschakelde deed hij het wel. lekker vaag die Hp microserver N40l
Hmm, ik heb er gewoon een 2de NIC inzitten en dat werkt zonder problemen, wel een officieel HP part (HP NC112T PCI Express Gigabit serveradapter).

Welke NIC heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankie20
Verwijderd schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 23:03:
[...]

Hmm, ik heb er gewoon een 2de NIC inzitten en dat werkt zonder problemen, wel een officieel HP part (HP NC112T PCI Express Gigabit serveradapter).

Welke NIC heb je gebruikt?
Ik heb Intel Pro/1000CT Gigabit Network Card PCI-E er ingedrukt omdat ik Windows Server 2012 R2 er op geïnstalleerd wil hebben. Waarschijnlijk kan de onboard netwerkkaart niet overweg met die van intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _matt_
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online

_matt_

Never forget T6

Rudi Vader schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 13:09:
[...]

Ik heb er zelf niets mee maar kan je geen afzuigkapfilter halen bij Action of een stofzuigerzak verknippen (heb je ook zeer betaalbaar bij Action)?
Bedankt voor de tip ik ga eens meten en kijken bij de action.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jroersma
Hoe sluit je trouwens je micro server af als je xpenology draait? Volgens mij zag ik rechts in dat logje iets van
Ongeoorloofd afsluiten... gebruik nu gewoon de uit / standby knop

8)7 opgelost door nick-haak.. 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door jroersma op 19-10-2013 01:01 . Reden: opgelost door nick-haak ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
Xpenology heeft een shutdown knop in de web interface :) lijkt me dat dat alles doet wat je nodig hebt.
zit in het applicatie menu linksbovenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je in gen8 nog een extra HDD plaatsen zoals bij de ouderen modellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
  • Laatst online: 15:06
Moet je een tray halen waar je een HDD in een slimline CD-ding kunt stoppen, dan kun je er een 5e HDD in kwijt. Misschien nog ergens anders maar dat blijft onzeker totdat je een dergelijk model in handen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relived
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04:10
Ik ben van plan een N54L te bestellen bij MAX-ICT? Iemand ervaring met hun? Ik zie hier en daar wat slechte ervaringen met levering en prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRaSH
  • Laatst online: 15:13

TRaSH

koffie ?

heb bij hun wel eens wat besteld,
duurde langer dan ze hadden gezegd.
uiteindelijk het artikel gekregen,
voldeed niet aan de verwachtingen en heb het zonder problemen terug kunnen sturen en mijn geld terug gkregen.

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAbdel
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-04 08:07
Verwijderd schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 23:16:
Kan je in gen8 nog een extra HDD plaatsen zoals bij de ouderen modellen?
ja dat kan, via een molex conector kan je in de plaats van de ODD een SSD/HDD plaatsen

(heb ik ook zo gedaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iAbdel schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:26:
[...]

ja dat kan, via een molex conector kan je in de plaats van de ODD een SSD/HDD plaatsen

(heb ik ook zo gedaan)
molex to sata?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
Of zoiets: http://www.chenbro.eu/cor...roducts_detail.php?sku=71

Ik heb toen voor mijn laptop zoiets gehaald van eBay: http://www.ebay.com/itm/N...ddies&hash=item43ab4f58b9

Kost niks maar doet wel zijn werk.

[ Voor 36% gewijzigd door rippiedoos op 24-10-2013 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 18:53
Relived schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:48:
Ik ben van plan een N54L te bestellen bij MAX-ICT? Iemand ervaring met hun? Ik zie hier en daar wat slechte ervaringen met levering en prijs.
MAX-ICT heeft geen eigen voorraad, doen alleen aan dropshipping of dozenschuiven. Voorraadstatus, ondanks knopje "actuele status ophalen" klopt vaker niet dan wel en ze gaan ook niet actief achter de leverancier aan als blijkt dat de verwachte levertijd niet gehaald wordt.
In de basis zal het best een aardige shop zijn, prijzen zijn goed, assortiment is ruim, maar de levertijden zijn gewoon ruk.
Ik heb er 1x 7 behuizingen besteld, waren 7 op voorraad en konden niet geleverd worden. Week later stond de voorraad nog op 7 stuks. Als je dat een keer meegemaakt hebt voor een bestelling die je over 2 weken nodig hebt maar 3 weken later nog niet geleverd is, dan is dat de eerste en laatste bestelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relived
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04:10
_JGC_ schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 12:28:
[...]

MAX-ICT heeft geen eigen voorraad, doen alleen aan dropshipping of dozenschuiven. Voorraadstatus, ondanks knopje "actuele status ophalen" klopt vaker niet dan wel en ze gaan ook niet actief achter de leverancier aan als blijkt dat de verwachte levertijd niet gehaald wordt.
In de basis zal het best een aardige shop zijn, prijzen zijn goed, assortiment is ruim, maar de levertijden zijn gewoon ruk.
Ik heb er 1x 7 behuizingen besteld, waren 7 op voorraad en konden niet geleverd worden. Week later stond de voorraad nog op 7 stuks. Als je dat een keer meegemaakt hebt voor een bestelling die je over 2 weken nodig hebt maar 3 weken later nog niet geleverd is, dan is dat de eerste en laatste bestelling.
Hmm dan zal ik toch even bij Azerty bestellen. Die hebben wel wat voorraad en binnen 24 u bij jou thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 14:26

weebl

YARR!

Verkijk je daar niet op hoor bij Azerty. Ik heb de mijne daar ook besteld, volgens de site was hij gewoon op voorraad, maar achteraf bleek dat ie gewoon op backorder stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRaSH
  • Laatst online: 15:13

TRaSH

koffie ?

zo heeft elke zaak wel wat,
maar allemaal offtopic.
een beller is sneller ;)

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 15:13
Iemand al Hyper-V 2012 (core) geprobeerd te installeren op een NxxL middels een schone installatie? Ik krijg dat niet voor elkaar. Hij blijft steeds hangen na het detecteren van apparaten op 12%. Andere controller geprobeerd, AHCI uitgezet en IDE aan. Maakt allemaal niet uit :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Frankie20 schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 12:49:
[...]

Ik heb Intel Pro/1000CT Gigabit Network Card PCI-E er ingedrukt omdat ik Windows Server 2012 R2 er op geïnstalleerd wil hebben. Waarschijnlijk kan de onboard netwerkkaart niet overweg met die van intel.
Ik heb er anders geen probleem ermee. Mijn onboard lan springt van 100 naar 1000Mbit, dus heb ik dezelfde kaartje ingestopt en volgens mij heb ik de onboard uitgezet in de bios.
Werkt al een jaar ermee nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankie20
rookie no. 1 schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:57:
Iemand al Hyper-V 2012 (core) geprobeerd te installeren op een NxxL middels een schone installatie? Ik krijg dat niet voor elkaar. Hij blijft steeds hangen na het detecteren van apparaten op 12%. Andere controller geprobeerd, AHCI uitgezet en IDE aan. Maakt allemaal niet uit :$
Probeer jij Hyper- V 2012 R2 te installeren?? ik heb dit probleem ook gehad toen ik Windows Server 2012 R2 probeerde te installeren. Waar het probleem zit is de netwerkkaart. Windows server 2012 R2 kan niet overweg met de onboard netwerk kaart van HP. HP weet van het probleem! Wat je kan doen is een PCI netwerkkaart er in doen.
330d schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 00:24:
[...]

Ik heb er anders geen probleem ermee. Mijn onboard lan springt van 100 naar 1000Mbit, dus heb ik dezelfde kaartje ingestopt en volgens mij heb ik de onboard uitgezet in de bios.
Werkt al een jaar ermee nu.
Ik heb hem nu ook uit staan en hij werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Wat een ellende dan! Alleen doordat die NIC een probleem heeft met Server 2012R2 kun je dat er niet op installeren. Ik heb ook geen PCI-e poort meer vrij, dus weg new technology hobby-bak.

Gok dat HP ook niet meer met een firmware update komt voor de NIC, dat lijkt me wishful thinking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankie20
rookie no. 1 schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 23:10:
Wat een ellende dan! Alleen doordat die NIC een probleem heeft met Server 2012R2 kun je dat er niet op installeren. Ik heb ook geen PCI-e poort meer vrij, dus weg new technology hobby-bak.

Gok dat HP ook niet meer met een firmware update komt voor de NIC, dat lijkt me wishful thinking.
Wat ik begrijp is dat HP en Microsoft samen aan kijken zijn voor een oplossing. maar durf niet te zeggen of die ook echt komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 16:41
rookie no. 1 schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 23:10:

Windows 8.1 update installeert ook niet wegens de NIC op de N40L. Ook hier schijnt naar gekeken te worden, hoop toch wel dat daar een oplossing voor komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Ik hoop het met jullie! Met een beetje geluk komt er een firmware update voor de integrated nic uit of een aangepaste driver die in de ISO gestreamed kan worden o.i.d. Als het maar gaat werken :)

Dan maar weer terug naar Hyper-V 2012, werkt ook goed maar wist wat interessante features t.o.v. de R2 versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De standaard Raid controller in de Gen8 ondersteund geen raid5. Welke kaart zou een goede vervanger kunnen zijn. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-08 20:53
rookie no. 1 schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 23:18:
Ik hoop het met jullie! Met een beetje geluk komt er een firmware update voor de integrated nic uit of een aangepaste driver die in de ISO gestreamed kan worden o.i.d. Als het maar gaat werken :)

Dan maar weer terug naar Hyper-V 2012, werkt ook goed maar wist wat interessante features t.o.v. de R2 versie.
Hier draait Hyper-V 2012R2 prima in ESXi.
Kan je natuurlijk ook doen.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drernie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-07 14:44
Ik ben momenteel aan het kijken naar een nas, mijn voorkeur gaat uit naar de 414. Aanvankelijk dacht ik te beginnen met 3x3 tb red schijven in raid 5 met eventueel een losse schijf erbij als backup. Ik twijfel of het niet zinvol is om een een hp microserver aan te schaffen omdat deze een stuk goedkoper is en meer prestaties voor het geld.

Ik lees veel tegenstrijdigheden over raid 5, is dit echt zo onbetrouwbaar en kan ik beter beginen aan zfs? Ik heb ook 2 foscam ip camera's, kan ik die ook draaien op bijv. freenas in een microserver of werkt het onder xpenology?

Ik heb verder geen ervaring met servers.

Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 15:16:
De standaard Raid controller in de Gen8 ondersteund geen raid5. Welke kaart zou een goede vervanger kunnen zijn. Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Bump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-08 12:18
drernie schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 23:19:
Ik ben momenteel aan het kijken naar een nas, mijn voorkeur gaat uit naar de 414. Aanvankelijk dacht ik te beginnen met 3x3 tb red schijven in raid 5 met eventueel een losse schijf erbij als backup. Ik twijfel of het niet zinvol is om een een hp microserver aan te schaffen omdat deze een stuk goedkoper is en meer prestaties voor het geld.

Ik lees veel tegenstrijdigheden over raid 5, is dit echt zo onbetrouwbaar en kan ik beter beginen aan zfs? Ik heb ook 2 foscam ip camera's, kan ik die ook draaien op bijv. freenas in een microserver of werkt het onder xpenology?

Ik heb verder geen ervaring met servers.
ik heb een hier een N40L microserver staan met een SSD voor het OS (ubuntu) en 4x3tb onder raid5. Draait nu ongeveer een jaar naar volle tevredenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FreddyT schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 11:36:
[...]

ik heb een hier een N40L microserver staan met een SSD voor het OS (ubuntu) en 4x3tb onder raid5. Draait nu ongeveer een jaar naar volle tevredenheid.
welke raid controller gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyT
Verwijderd schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 14:39:
[...]

welke raid controller gebruik je?
Ik gebruik de software versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had zelf zitten kijken naar de IBM ServeRAID M5014. De HP Smart Array P222 is een beetje aan de dure kant, al is de IBM ook niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 03 november 2013 @ 12:52:
Ik had zelf zitten kijken naar de IBM ServeRAID M5014. De HP Smart Array P222 is een beetje aan de dure kant, al is de IBM ook niet goedkoop.
Bump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 03 november 2013 @ 12:52:
Hardware raid is duur, daarom gebruiken de meeste mensen hier software raid.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Hardware raid geeft betere prestaties en zeker met een zwakke cpu is dat wat waard.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyT
PcDealer schreef op maandag 11 november 2013 @ 12:15:
Hardware raid geeft betere prestaties en zeker met een zwakke cpu is dat wat waard.
Maar ga ik die betere prestaties merken. Mijn thuisnetwerk van 1 gigabit trek ik zo goed als vol met een software oplossing. Dus voor thuis gebruik vind ik het voor mij voldoende.

[ Voor 0% gewijzigd door FreddyT op 12-11-2013 16:33 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
FreddyT schreef op maandag 11 november 2013 @ 12:25:
[...]

Maar ga ik die betere prestaties merken.
Hangt van gebruik af. Waarschijnlijk niet.
Mijn thuisnetwerk van 1 megabit trek ik zo goed als vol met een software oplossing. Dus voor thuis gebruik vind ik het voor mij voldoende.
:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is een van jullie bekent met de raid kaarten van Highpoint? Heb zitten kijken naar de Highpoint Rocket 2720SGL. Maar vraag me af of die 4TB schijven ondersteunt. Heb ik er nog niks over kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik ben van plan een microserver thuis in te gaan zetten als windows 2012 server met als functies Mailserver/SMB Shares/Printers, meer niet.
Uitgangspunt is een stabiele server waar ik de komende 2 jaar geen omkijken meer naar heb.
Zouden jullie dan kiezen voor een N54L of heeft de Gen8 betere functies (ilo/raid met FBWC)?
De bedoeling is om een raid1 + spare en een losse SSD voor mailstore te gaan gebruiken icm online backup.

Of zou de HP Proliant ML310e Gen8 een betere optie kunnen zijn met een 4prt raidcontroller (P410 iod)?

[ Voor 3% gewijzigd door arjants op 11-11-2013 22:01 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JefSnare
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-11-2020
Ook ik ben over, ik wil een Hp Microserver thuis hebben, ik heb even rondgekeken en ben op dit topic terechtgekomen waar ik genoeg las over de N54L om deze wellicht aan te schaffen.

Ik kwam dit tegen op amazon.de
http://www.amazon.de/dp/B..._1000?tag=dradisplay0b-21

Volgens mij is dit een prima aanbieding, of niet?

Wat ik wil met de server;
Downloaden (SabNZBD)
Media/Fileserver
Time Machine backup
Printserver

OS zal Freenas worden denk ik.

Ik denk erover om eerst 2x2TB erin te doen en dat in (software) raid 1. Daar heb ik voorlopig wel even voldoende aan.

Denk ik dan aan de juiste server of moet ik aan iets anders gaan denken?

Twitter Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
JefSnare schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 15:39:
Ook ik ben over, ik wil een Hp Microserver thuis hebben, ik heb even rondgekeken en ben op dit topic terechtgekomen waar ik genoeg las over de N54L om deze wellicht aan te schaffen.

Ik kwam dit tegen op amazon.de
http://www.amazon.de/dp/B..._1000?tag=dradisplay0b-21

Volgens mij is dit een prima aanbieding, of niet?

Wat ik wil met de server;
Downloaden (SabNZBD)
Media/Fileserver
Time Machine backup
Printserver

OS zal Freenas worden denk ik.

Ik denk erover om eerst 2x2TB erin te doen en dat in (software) raid 1. Daar heb ik voorlopig wel even voldoende aan.

Denk ik dan aan de juiste server of moet ik aan iets anders gaan denken?
Niet duur idd. Maar is 2GB niet erg weinig?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JefSnare
DennusB schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 15:52:
[...]

Niet duur idd. Maar is 2GB niet erg weinig?
Wellicht wel voor wat processen zoals uitpakken en dergelijke, maar dan kan ik altijd nog een 2GB module erbij zetten zoals ik even snel zie. Misschien is de memory bundel (+50eu) dan nog wel voordelig. 233 eur voor een complete nas :P

*edit i.c.m. de memory bundel zou ik op 6GB ram uitkomen, dat is best netjes voor 233 EUR.
-----

Uiteindelijk heb ik vanavond de knoop doorgehakt, Azerty had hem voor 250 euro staan met 4GB geheugen. Ik die ook dan gelijk besteld. Nu de komende weken eerst op 2 TB draaien (enkele schijf) en daarna een RAID 1 bouwen :)

Heeft iemand nog tips?

[ Voor 30% gewijzigd door JefSnare op 12-11-2013 22:51 ]

Twitter Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Iemand een idee? Wat kan ik beter doen, een N40L 2e hands met 8GB voor 240, of een N54L (bij Azerty lees k net) met 4GB voor 250?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
N54L. Die extra 4G is makkelijker en goedkoper aan te komen dan die extra snelheid op termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 13:37
n54L!

Upgrade in CPU tov de N40L is al het 10'tje meer waard. Dat extra geheugen komt wel :)

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Niet online
DennusB schreef op woensdag 13 november 2013 @ 07:49:
Iemand een idee? Wat kan ik beter doen, een N40L 2e hands met 8GB voor 240, of een N54L (bij Azerty lees k net) met 4GB voor 250?
Ik zou zeker voor de 708245-425 gaan. Dat extra beetje processorkracht kan je goed gebruiken, omdat het sowieso geen snelheidsmonster zijn. Vooral als je besluit om ook nog een keertje een Virtual Machine te gaan draaien op die machine (bv om wat uit te proberen ofzo) dan is het erg handig dat je net een beetje extra CPU kracht hebt.

Dus, inderdaad, zoals anderen al zeiden, een extra memory module van 4GB is te zijner tijd zo gekocht en geplaatst en is niet duur. Een andere processor erin zetten daarentegen is veel lastiger ;)

Zelf heb ik een N40L met 8GB, WHS2011 als OS en daarop nog 2 VM's met Windows7 onder VMware player. Het kan en het werkt, maar nog verder ga ik 'm niet martelen...

[ Voor 13% gewijzigd door LeGato23 op 15-11-2013 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Zo, vanavond is er de 12de disk in mijn N40L gekomen in onderstaande configuratie:

4x3.5" harddisk
6x2.5" harddisk
2x2.5" SSD

In onderstaande post staat de setup, nu zit de 2de SSD boven de 1ste (in de voormalige lege ruimte onder de 5.25" ruimte).

http://gathering.tweakers...message/39338204#39338204

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met het draaien van DSM (Synology) op een N54L? Ik wil er vandaag 1 gaan bestellen als vervanging van mijn DS410J eigenlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
DennusB schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 08:16:
Heeft iemand ervaring met het draaien van DSM (Synology) op een N54L? Ik wil er vandaag 1 gaan bestellen als vervanging van mijn DS410J eigenlijk!
Ja, in dit topic is er wel wat gepost aan ervaringen (dan niet met de N54L, maar wel met N40L, en dat zou net zo goed moeten werken). Die synology-clone heet xpenology :
Het grote HP Proliant Microserver topic

• Fluo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 10:30
Ik heb momenteel een readynas duo die ik zou willen vervangen door een performanter en veelzijdiger systeem.
Ben zelf een beetje een hardware noob, dus een HP microserver zou misschien nog een goeie oplossing zijn.

Ik wil Windows Server 2012 Essentials draaien en de server zou grotendeels gebruikt worden als NAS, voor sabnzbd+spotweb, squeezebox server en om vanaf mijn mediaplayer mkv's te benaderen.
In de toekomst zou ik ook IIS, Team Foundation Server & SQL Server willen gaan gebruiken (geen extreem gebruik, enkel voor persoonlijke lichte applicaties)

Ik had gedacht om 2x1.5TB te mirroren op raid-1 voor backups en een 3TB voor data.

Zou de N54L + 4GB hiervoor voldoen of zou het systeem iets te licht zijn?

Fluo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JefSnare
Fluo schreef op donderdag 21 november 2013 @ 12:38:
Ik heb momenteel een readynas duo die ik zou willen vervangen door een performanter en veelzijdiger systeem.
Ben zelf een beetje een hardware noob, dus een HP microserver zou misschien nog een goeie oplossing zijn.

Ik wil Windows Server 2012 Essentials draaien en de server zou grotendeels gebruikt worden als NAS, voor sabnzbd+spotweb, squeezebox server en om vanaf mijn mediaplayer mkv's te benaderen.
In de toekomst zou ik ook IIS, Team Foundation Server & SQL Server willen gaan gebruiken (geen extreem gebruik, enkel voor persoonlijke lichte applicaties)

Ik had gedacht om 2x1.5TB te mirroren op raid-1 voor backups en een 3TB voor data.

Zou de N54L + 4GB hiervoor voldoen of zou het systeem iets te licht zijn?
Ik denk persoonlijk dat het goed genoeg is, ik heb ongeveer dezelfde setup maar dan 2x2TB en dat werkt eigenlijk voor nu prima. Zodra je meer (server) applicaties wil gaan draaien zoals Foundation server en SQL Server denk ik wel dat je performance beter is met 8GB. Qua processor zit dat wel goed.

Een ander vraagje. Ik heb Freenas draaien op mijn N54L en een Time Machine backup draaien is echt langzaam. De Freenas box heeft een volume van zfs raid 1 (2x2TB), zit rechtstreeks op de router en de macbook ook wired op de router. Naar mijn idee is het gewoon het netwerk en moet ik een switch er tussen gooien maar heeft iemand anders hier nog tips&tricks?

Twitter Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Zijlstra.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-07 17:22
DennusB schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 08:16:
Ja! Lees het topic even door zou ik zeggen ;) 75 uptime, still going strong :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

W.Zijlstra. schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 20:35:
[...]

Ja! Lees het topic even door zou ik zeggen ;) 75 uptime, still going strong :)
Minuten? Wow! :p

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fluo
Als ik de aangepaste bios update van de N54L installeer, kan ik dan een ssd aansluiten op de bovenste (cd-rom) sata met de meegeleverde stekker op volle snelheid en die dan gebruiken voor het besturingssysteem?

Fluo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 14:26

weebl

YARR!

Fluo schreef op maandag 25 november 2013 @ 20:37:
Als ik de aangepaste bios update van de N54L installeer, kan ik dan een ssd aansluiten op de bovenste (cd-rom) sata met de meegeleverde stekker op volle snelheid en die dan gebruiken voor het besturingssysteem?
Ja, dat is de rede waarvoor die BIOS gemod is :) Zodat ook de SATA-poort voor de ODD op volle snelheid kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Zijlstra.
Hehe, maar zonde dollen, die Synology software is echt awesome.

Afbeeldingslocatie: http://www.altijdslimmer.nl/Synology.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
W.Zijlstra. schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 10:00:
[...]

[afbeelding]
Hij draait hier nu ook. Trekt heel m'n Gigabit dicht en SabNZBD doet 17.7 MB/s. Geniaal die N54L :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 23:11
Met de nieuwe BIOS van HP draait Windows Server 2012 R2 zonder problemen. Ik had de SATA-poort voor de ODD en E-SATA in gebruik voor twee SSDs en de drive bays gevuld met HDDs. Dit werkt niet echt lekker meer dus ik hoop dat er een nieuwe BIOS mod beschikbaar komt.

Ik wil graag de tiering optie gebruiken in R2 waarmee je de SSDs als cache kunt gebruiken.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie kan me helpen, welke onderdelen zijn aan te raden te installeren in Windows server 2012?
Het gaat om de n54l, die ik als fileserver, downloadserver (sabnzbd) en mediaserver wil gebruiken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Goed nieuws dus, het Server 2012R2 probleem is opgelost!

Zijn daarmee gelijk de instellingen van de ODD poort weer verborgen en terug gezet op SATA 1? Dat zou wel jammer zijn, want daar zit één van mijn SSD's op. Al kan ik die ook nog aan de LSI controller hangen en gewoon weer de originele BIOS houden. Twijfels, twijfels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
DennusB schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 10:02:
[...]

Hij draait hier nu ook. Trekt heel m'n Gigabit dicht en SabNZBD doet 17.7 MB/s. Geniaal die N54L :D
Dan scheelt het toch veel. Met mijn N40 haalde ik rond 12,5MB/s, cpu usage rond 95%.
Terwijl ik op mijn i7 pc tgen de 14MB/s kon halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
330d schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 23:35:
[...]

Dan scheelt het toch veel. Met mijn N40 haalde ik rond 12,5MB/s, cpu usage rond 95%.
Terwijl ik op mijn i7 pc tgen de 14MB/s kon halen.
Als hij met 17MB/s download doet hij ongeveer 10% CPU. Dus dat doet hij best goed vind ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 13:37
W.Zijlstra. schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 10:00:
[...]

[afbeelding]
Ik ga die Synology software maar eens als VM uitproberen. Eindelijk een normale oplossing als timecapsule backup!

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankie20
rookie no. 1 schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 23:29:
Goed nieuws dus, het Server 2012R2 probleem is opgelost!
Hebben ze nieuwe driver vrij gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Als ik op de N54L die custom bios flash? Kan ik hem dan automatisch op een bepaalde tijd aan laten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
@frankie20: geen nieuwe driver maar een nieuwe bios versie. Ik ga vanavond de R2-versie en nieuwe bios erop gooien. Ben benieuwd.

@dennisb: dat zou een mooie (en bijna standaard) functionaliteit zijn geweest, maar het zit ook niet in de aangepaste bios versies.

• DennusB
  • Niet online
rookie no. 1 schreef op woensdag 27 november 2013 @ 21:20:
@dennisb: dat zou een mooie (en bijna standaard) functionaliteit zijn geweest, maar het zit ook niet in de aangepaste bios versies.
Shit :( een idee hoe ik dat kan realiseren dan? Ik wil gewoon dat hij s'nachts uit gaat en rond 08:00 weer opstart.

• rookie no. 1
Uit gaan is geen probleem natuurlijk (scheduled task bv.) en aan laten gaan deed ik voorheen met een APC stekkerblok(duur!) wat scheduled bepaalde aansluitingen inschakelde alleen heeft die de geest gegegeven.

Installatie Server 2012R2 is gelukt en draait als een zonnetje hier :)

• troftnom
Mentox schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 16:55:
Met de nieuwe BIOS van HP draait Windows Server 2012 R2 zonder problemen.
Thanks, nu is het dus ook mogelijk om Windows8.1 te installeren.

• W.Zijlstra.
troftnom schreef op donderdag 28 november 2013 @ 09:28:
[...]

Thanks, nu is het dus ook mogelijk om Windows8.1 te installeren.
;w
rookie no. 1 schreef op donderdag 28 november 2013 @ 09:00:
Uit gaan is geen probleem natuurlijk (scheduled task bv.) en aan laten gaan deed ik voorheen met een APC stekkerblok(duur!) wat scheduled bepaalde aansluitingen inschakelde alleen heeft die de geest gegegeven.

Je kunt ook een simpele tijdklok gebruiken.

Stel in dat je pc om xx uur uit gaat, stel de tijdklok in op 8.00 uur = aan. Stel dan de bios in op 'After power loss bevahior: turn on' tadaa, €5 werkt.

[ Voor 14% gewijzigd door W.Zijlstra. op 28-11-2013 10:07 ]

• Fluo
rookie no. 1 schreef op donderdag 28 november 2013 @ 09:00:
Is dit een nieuwe gemodde bios die er ook voor zorgt dat de ODD sata op full speed gebruikt kan worden? Of is dit een nieuwe standaard bios?

Stel dat ik de standaard bios moet gebruiken icm Server 2012R2, kan ik dan de systeem ssd in 1 van de 4 drivebays installeren mbv een bracket?

Fluo

• troftnom
:?

Tja, ik heb nu eenmaal Windows 8 op mijn N40L staan, en met die nieuwe BIOS kan ik nu wel de 8.1 update geinstalleerd krijgen. Ik gebruik graag windows op mijn homeservers (heb ook nog een N36L met WHS2011) dat vind ik multifunctioneler. Nu Microsoft geen homeserver software meer uitbrengt ben ik voor Win8 gegaan, ieder mag zijn systeem toch wel naar eigen smaak inrichten....

• Eoghlear
  • Laatst online: 02-06 11:04
W.Zijlstra. schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 11:35:
[...]

Voor diegenen die het interessant vinden - inmiddels heb ik het een paar dagen draaien en doe ik even een verslagje :)

Keuze maken :

Wil je native draaien of vanaf een virtuele machine in esxi?

Al met al - het beste OS voor de N40L wat ik tot nu toe gebruikt heb!
@W. Zijlstra,

Hoe draait het nu nog? Steeds geen problemen? Draai jij de software via usb of heb je alleen via usb geïnstalleerd?
Verder heb ik op die fora van xpenology gelezen dat de drives niet in spin down gaan is dit inmiddels opgelost?

Heb nu OpenMediaVault draaien maar wilde dit weekend de synology software gaan draaien.
Moet alleen nog even uitzoeken of ik mijn drives met data (ext4) over kan zetten zonder data verlies en hoe je dient te updaten.

Vind het forum daar behoorlijk onduidelijk in elkaar zitten.

• DennusB
  • Niet online
Eoghlear schreef op donderdag 28 november 2013 @ 13:04:
[...]

@W. Zijlstra,

Hoe draait het nu nog? Steeds geen problemen? Draai jij de software via usb of heb je alleen via usb geïnstalleerd?
Verder heb ik op die fora van xpenology gelezen dat de drives niet in spin down gaan is dit inmiddels opgelost?

Heb nu OpenMediaVault draaien maar wilde dit weekend de synology software gaan draaien.
Moet alleen nog even uitzoeken of ik mijn drives met data (ext4) over kan zetten zonder data verlies en hoe je dient te updaten.

De drives willen nog steeds niet in spindown, en als je je volume wilt resizen (bijvoorbeeld na het plaatsen van een grotere HDD) heb je een probleem. Dat werkt niet. Ook niet handmatig!

• W.Zijlstra.
troftnom schreef op donderdag 28 november 2013 @ 12:29:
[...]
:?
ieder mag zijn systeem toch wel naar eigen smaak inrichten....
Absoluut. Betekend niet dat ik daarom mijn mening maar voor me moet houden. Windows 8.1 op een N40L is net als een boterhammetje vla. Ja, het kan, maar of het echt handig is dat laten we maar in het midden. Ik kan niet zo goed bedenken welk voordeel je hebt van het draaien van een desktop OS als Windows 8.1.

Maar het maakt me wel benieuwd: waarom? Ik heb ook verschillende OS'en gedraait hoor, maar dan onder Vmware als probeersel. En ik moet zeggen dat Windows 7 echt droevig draait.
Eoghlear schreef op donderdag 28 november 2013 @ 13:04:
[...]

@W. Zijlstra,

Ik draai de software van usb, ik heb een 4x 3TB software raid 5 die ik maandelijks scrub, daarnaast een 2TB losse schijf waarna de belangrijke data gebackuped word elke week vanaf de raid 5 array.

Ik ervaar geen problemen. De drives spinnen inderdaad niet down, maar dat heb ik onder OpenMediaVault nooit echt goed werkend gekregen en werd slecht ondersteund door "Green" schijven anyway.

En de performance is echt kwijlen, de packages zijn prachtig en het is sneller dan m'n buurman z'n €450,- 4 bay Synology nas met 4 schijven (ik heb er 1 extra! :D voor een server van €160,-) :D
DennusB schreef op donderdag 28 november 2013 @ 13:11:
[...]
De drives willen nog steeds niet in spindown, en als je je volume wilt resizen (bijvoorbeeld na het plaatsen van een grotere HDD) heb je een probleem. Dat werkt niet. Ook niet handmatig!
Dat resizen van volumes heb ik nog nooit geprobeerd, waarom zou het niet werken? Je kunt altijd de hardeschijven in een andere pc hangen en daar resizen? Geen idee, maar zal er rekening mee houden :*)

Een software raid met verschillende schijven / verschillende schijfgrootes is zowieso een beetje een no-no toch?

• DennusB
  • Niet online
W.Zijlstra. schreef op donderdag 28 november 2013 @ 13:42:

Dat resizen van volumes heb ik nog nooit geprobeerd, waarom zou het niet werken? Je kunt altijd de hardeschijven in een andere pc hangen en daar resizen? Geen idee, maar zal er rekening mee houden :*)

Een software raid met verschillende schijven / verschillende schijfgrootes is zowieso een beetje een no-no toch?
Er word zelfs aangeraden om verschillende schijven te gebruiken zodat als er een productie fout inzit niet in 1 klap al je schijven kapot zijn. Daarnaast, heb ik geen verschillende grootes (allemaal 1TB) maar heb ik de laatste 2 er pas bijgezet nadat ik klaar was met het migreren van de data. Hij zet de schijven wel in het volume maar hij breid de partitie niet uit, is een bugje in de kernel die Synology/DSM gebruikt. Maar wel erg hinderlijk, via de webinterface werkt het ook niet.
En ze in een andere PC hangen (met z'n 4en) om een partitie te resizen gaat me iets te ver. Vanavond installeer ik FreeNAS. Jammer, want ben erg fan van DSM maar het is gewoon nog te vroeg om dat op custom hardware te draaien (idem met die spindown. Is gewoon zonde van je schijven en stroomrekening).

• troftnom
W.Zijlstra. schreef op donderdag 28 november 2013 @ 13:42:...]
Absoluut. Betekend niet dat ik daarom mijn mening maar voor me moet houden. Windows 8.1 op een N40L is net als een boterhammetje vla. Ja, het kan, maar of het echt handig is dat laten we maar in het midden. Ik kan niet zo goed bedenken welk voordeel je hebt van het draaien van een desktop OS als Windows 8.1.
Een mening die slechts uit een smiley bestaat heb ik niet zoveel aan, dit is beter. ;)
Maar het maakt me wel benieuwd: waarom? Ik heb ook verschillende OS'en gedraait hoor, maar dan onder Vmware als probeersel. En ik moet zeggen dat Windows 7 echt droevig draait.
Ik draait het uiteraard niet virtual, win8 werkt prima op de N40L. Zoals al eerder gezegd gebruik ik een windows based server omdat ik het multifunctioneler in kan zetten en dat vind ik echt wel handiger.
Mijn windows based homeservers draaien programma's als Homeseer/Plugwise (domotica), Squeezeboxcenter/iTunes/Subsonic/Airvideo (media), collobos Fingerprint, Eye-Fi center, Crashplan Backup etc. Mijn eerste WHS1 server draaide zo al in 2007 en via WHS2011 nu dus ook een homeserver met Win8, maar had liever gezien dat Microsoft was doorgegaan met WHS.
Pagina: 1 ... 15 ... 63 Laatste

Let op:
In dit topic horen alleen posts die betrekking hebben op HP Proliant Microservers. Onderwerpen als Synology/DSM en andere software horen hier niet thuis. Daarvoor graag in één van de Synology-topics posten. Berichten die off-topic zijn, kunnen worden getrashed.