Dat is zeker een groot verschilDennusB schreef op woensdag 27 november 2013 @ 07:41:
[...]
Als hij met 17MB/s download doet hij ongeveer 10% CPU. Dus dat doet hij best goed vind ik

Dat is zeker een groot verschilDennusB schreef op woensdag 27 november 2013 @ 07:41:
[...]
Als hij met 17MB/s download doet hij ongeveer 10% CPU. Dus dat doet hij best goed vind ik
Heb er DSM (4.2) van Synology op staan. Maar vanavond word dat FreeNAS dus dan zal ik nog eens kijken hoe de belasting precies is!330d schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 00:10:
[...]
Dat is zeker een groot verschilWat heb je erop draaien? Ik heb omv icm sabnzbd, heb nu een 60Mbit lijntje, zit op 6,5MB/s en cpu usage schommelt vreemdgenoeg tussen de 45-80%
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Dat klinkt niet goed, hier een N40l met server 2012 essentials en deze downloadt met 10,5MB/s op een 100Mb lijn op een cpu van max 60%.330d schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 00:10:
[...]
Dat is zeker een groot verschilWat heb je erop draaien? Ik heb omv icm sabnzbd, heb nu een 60Mbit lijntje, zit op 6,5MB/s en cpu usage schommelt vreemdgenoeg tussen de 45-80%
Ik kwam van Freenas af, wat een verschrikkelijk os, zelfs voor een beetje linux guru. En de performance was ook nog eens om te huilen.DennusB schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 07:31:
[...]
Heb er DSM (4.2) van Synology op staan. Maar vanavond word dat FreeNAS dus dan zal ik nog eens kijken hoe de belasting precies is!
[ Voor 43% gewijzigd door Pos2007 op 29-11-2013 11:08 ]
Ik heb dat met die plugins ook nooit goed kunnen krijgen i.c.m. dat 'jail' systeem. En als het wel werkte was het niet up te daten of niet makkelijk aan te passen.Pos2007 schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 11:00:
Freenas 8.2.3 draaide bij mij ook niet lekker op een N54L. Systeem draaide prima maar met de plugins dat ging na een tijdje niet meer soepel. Misschien dat het verbeterd is met versie 9 van Freenas.
Verwijderd
Verwijderd schreef op maandag 02 december 2013 @ 10:30:
Ik heb mijn Microserver (Gen8) gisteren in een kast geplaatst, vanwege het geluid en licht in me slaapkamer.
Ondanks dat er in de zijkant een gat zit voor ventilatie wordt die erg warm (40 graden).
Weet iemand een goede manier op te zorgen voor een goede ventilatie. Een groter gat is geen optie want daar zijn me ouders niet zo blij mee.
Verwijderd
Ik heb zelf aardig wat leds afgeplakt met gaffertape. Goede zwarte gaffertape nemen (de echte, dus dat stoffen spul zeg maar, en ja een rol kost wat). Gaffertape haal je er later namelijk zonder lijmresten weer af en de tape kan ook goed tegen warmte.Verwijderd schreef op maandag 02 december 2013 @ 14:07:
hij staat in me slaapkamer. De herrie valt wel mee, maar de status led is nog al fel samen met al de andere lampjes.
Dank je voor je reactie. je opmerking van de stroom die onderken ik ook vandaar dat ik de wol functie wil inschakelen. Dan draait de server enkel wanneer ik het wil. In de toekomst wil ik een zelfbouw doen.ThinkPadd schreef op zondag 01 december 2013 @ 18:53:
De vraag over netwerkdrivers kan ik helaas niet voor je beantwoorden. Met betrekking tot het upgraden van het RAM geheugen; ik denk dat er op dit moment ECC geheugen in zit, omdat het een server is. Het geheugen wat je er bij in wil zetten zal dus ook ECC moeten zijn.
Denk je overigens wel om je energierekening? De SC440 verbruikt idle 60 - 80 Watt lees ik op internet. Best pittig als je dat bijna 24/7 hebt draaien.
[ Voor 13% gewijzigd door TurboTon1973 op 02-12-2013 16:18 ]
Zojuist even nagemeten met mijn N40L op een Energy Check 3000: Verbruik tijdens standby staan met WOL enabled is 0.0 Watt.rookie no. 1 schreef op maandag 02 december 2013 @ 17:30:
Ondanks dat WOL een mooie feature is die je eigenlijk altijd ingeschakeld wilt hebben, moet je wel weten dat met WOL ingeschakeld het standby stroomverbruik omhoog gaat. Uiteraard een stuk minder dan wanneer de server aan blijft staan, maar toch zeker een aantal Watts meer dan zonder WOL ingeschakeld.
[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 02-12-2013 18:36 ]
Dank je, Ik zal mijn energiemeter eens opzoeken. Ik weet wel waar hij is maar er ligt van alles voorWolly schreef op maandag 02 december 2013 @ 18:35:
[...]
Zojuist even nagemeten met mijn N40L op een Energy Check 3000: Verbruik tijdens standby staan met WOL enabled is 0.0 Watt.
Dat klopt natuurlijk niet, maar het betekent wel dat het verbruik tijdens WOL minimaal is gezien de EnergyCheck pas vanaf 1,5W begint te meten.
Verwijderd
Ik heb de N54L nu bijna een maand op m'n kamer staan. Maakte eerst een hoop herrie door resonantie (2 HDD's). Toen heb één van de schuimrubberen verpakkingsdelen, uit de verpakking, onder de server geplaatst. Hij is nu fluisterstil en heel wat geschikter voor in mijn slaapkamer.Verwijderd schreef op maandag 02 december 2013 @ 10:30:
Ik heb mijn Microserver (Gen8) gisteren in een kast geplaatst, vanwege het geluid en licht in me slaapkamer.
Ondanks dat er in de zijkant een gat zit voor ventilatie wordt die erg warm (40 graden).
Weet iemand een goede manier op te zorgen voor een goede ventilatie. Een groter gat is geen optie want daar zijn me ouders niet zo blij mee.
[ Voor 3% gewijzigd door dCY op 05-12-2013 11:30 ]
Fluo
Allround.
Hoeveel stroom trekt de Gen8 idle en in load?iAbdel schreef op donderdag 05 december 2013 @ 19:33:
dit weekend tijd maken om de GEN8 te pimpen met; Xeon E3-1240v2, 16GB, 120SSD...
Nog niet nagekeken eigenlijk.. belangrijkste voor mij is dat die stil isdCY schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 16:13:
[...]
Hoeveel stroom trekt de Gen8 idle en in load?
Kan nergens echt test resultaten zien..
[ Voor 2% gewijzigd door iAbdel op 13-12-2013 07:21 . Reden: "Niet" ]
Verwijderd
<ENTER: Apply options and boot> > runweasel formatwithmbr
[ Voor 9% gewijzigd door hbokh op 07-12-2013 16:59 . Reden: Typo; aanvullingen ]
This is my sick nature.
Verwijderd
Qua snelheid mis ik nu nog niks met de G2020T, maar ja... met een Xeon heb je wel VT-d en HT.iAbdel schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 18:29:
Bestel de goedkoopste versie en steek er een Xeon 12xx V2 erin
[ Voor 21% gewijzigd door hbokh op 08-12-2013 09:36 . Reden: Aanvulling ]
This is my sick nature.
Installeert er nog iemand via schijfjes dan?hbokh schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 18:55:
[...]
Aanvulling
Houd er rekening mee dat er in de basis-versie van de Microserver geen DVD- / CDROM-speler wordt meegeleverd! Ik heb er voor installatie een USB CD-speler aan gehangen.
ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?
Hard valt wel mee.rookie no. 1 schreef op donderdag 12 december 2013 @ 18:20:
Leuk om drie Microservertjes naast elkaar hard aan het werk te zien :-)
ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?
Leuk! En eh... alle 3 ook ... kuch ... valide Enterprise Plus Unlimited License (a € 5308,72 per stuk / jaar) ?djkavaa schreef op woensdag 11 december 2013 @ 22:27:
Alle 3 draaien ze op VMWARE ESXi 5.5
This is my sick nature.
Kan dat niet met de gratis-voor-persoonlijk-gebruik-en-experimenteren-licentie?hbokh schreef op donderdag 12 december 2013 @ 20:20:
[...]
Leuk! En eh... alle 3 ook ... kuch ... valide Enterprise Plus Unlimited License (a € 5308,72 per stuk / jaar) ?
Dat bedoel ik... Iedereen weet wel hoe het zit denk ik...SndBastard schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 09:45:
[...]
Kan dat niet met de gratis-voor-persoonlijk-gebruik-en-experimenteren-licentie?
Hoe dan ook, ze worden er echt niet slechter van als tweakers er thuis mee hobbyen en experimenteren en het daarna uiteindelijk aan hun baas aanbevelen. Zo zit die business in elkaar, zelfs als je afentoe privé iets draait wat grenst aan productie
Tuurlijk niethbokh schreef op donderdag 12 december 2013 @ 20:20:
[...]
Leuk! En eh... alle 3 ook ... kuch ... valide Enterprise Plus Unlimited License (a € 5308,72 per stuk / jaar) ?
Klopt wel een 60 Dagen Trial;)Trasos schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 12:16:
Hij heeft de hosts aan elkaar geknoopt via vCenter. En vCenter is voor zover ik weet niet verkrijgbaar in een gratis variant.
[ Voor 6% gewijzigd door dCY op 15-12-2013 07:26 ]
Waarom zou je er een pico psu in willen zetten?dCY schreef op zondag 15 december 2013 @ 07:25:
Ik wil graag een PicoPSU in de Gen7 (N54L) zetten, hebben zijn er al tweakers dit dit goed werkend hebben? Ik doel met name over de stekkers die gebruikt zijn.
Zijn er stekkers (spillers) van 1 molex naar 5 molex? i.v.m. met de HDD rack aansluiting en ODD voeding.
Of is er een mega bos molex wirwar onstaan door stuk of 4 splitters te bruiken (1 naar 2) onder de 51/4" ruimte?
Zal prima werken denk ik.330d schreef op zondag 15 december 2013 @ 12:07:
Hweft iemand win7 x64 op de n40l?
Verbruik wordt een stuk lager, 10 - 13 Watt minderdjkavaa schreef op zondag 15 december 2013 @ 11:34:
[...]
Waarom zou je er een pico psu in willen zetten?
[ Voor 56% gewijzigd door _matt_ op 15-12-2013 21:08 . Reden: info ]
Misschien heeft ie goedkopere licenties als partner zijnde, misschien een trial?hbokh schreef op donderdag 12 december 2013 @ 20:20:
[...]
Ga vanavond proberen en proef draaien.
Ik zal zelf altijd gaan voor ESXi.mtr33 schreef op maandag 16 december 2013 @ 10:59:
Ik denk eraan om binnenkort toch maar over te gaan op een N54L i.p.v. een oude WD NAS. Voornaamste gebruik wordt denk ik centrale data opslag, mediasharing, client backup en download server. Wellicht later uitgebreid met een minimum aan webhosting, VPN & mail server (zzp-er).
Na een paar dagen browsen zit ik (als complete server n00b) nog met een aantal vragen:
1. kan ik beter de €199 2GB versie kan nemen of de €265 4GB? Een 4GB unregistered ECC module kost ongeveer €50 of mist ik dan iets. Een DVD heb ik niet nodig en geheugen bijkopen moet ik waarschijnlijk toch. 2x2Gb lijkt me wellicht (?) wat weinig, maar zelfs 2x4GB zou los <€100 kosten, waarmee ik bij de 2GB versie niet alleen wat goedkoper uit ben, maar eventueel ook 2GB 'over' heb en een HDD erbij;
2. WHS2011 of Win8 als OS. Meerdere sites geven aan dat W8 een goede opvolger is voor WHS nu deze laatste 'EOL' is. Ik kan beiden voor ongeveer dezelfde prijs krijgen, dus daar gaat het niet zozeer om. Nadeel van WHS lijkt me de 2TB backup limiet maar voordeel dat het een server platform is. W8 is waarschijnlijk lichter en eenvoudiger in gebruik, maar wellicht beperkt als het gaat om het genoemde toekomstig gebruik? Wat adviseren jullie?
3. wat is de beste (lees: meest veilige, maar toch zoveel mogelijk automagische) manier om de data op de server zelf regelmatig te backuppen: 2 van de schijven actief gebruiken en 2 puur als backup daarvan of er externe USB schijven aan hangen? Qua stroomverbruik lijkt me dat laatste minder handig, of je zou ze steeds handmatig aan/uit moeten zetten. Na een tweetal dataverslindende HDD crashes wil ik dit risico in de toekomst minimaliseren.
4. is het de moeite waard om ESXi te gebruiken voor meerdere virtuele servers (bijv. FreeNAS) of wordt het daarmee onnodig moeilijk en kan alle gebruik eigenlijk net zo goed via dezelfde server?
Alleen je storage is een stuk trager door de ESXi laag.djkavaa schreef op maandag 16 december 2013 @ 11:10:
[...]
Ik zal zelf altijd gaan voor ESXi.
Dit als je wat wilt proberen of testen etc. dat je altijd de mogelijkheid hebt om een nieuwe vm aan te maken en daar wat mee te doen etc.
Dus wil je toch een productie machine maar ook een beetje speel ruimte dan moet je voor esxi gaan.
En als je gaat virtualiseren ja hoe meer ram hoe beter.
Zelf heb ik in mijn servertjes 16GB zitten zodat ik voldoende ruimte heb.
Maar 2 GB + 8GB = 10GB dat zal ook ruim voldoende zijn.
8GB is dacht ik 67 euro als ik me niet vergis.
Valt over het algemeen wel mee trek nog steeds Gigabit helemaal dicht.DennusB schreef op maandag 16 december 2013 @ 11:12:
[...]
Alleen je storage is een stuk trager door de ESXi laag.
Zodra ik de PicoPSU binnen heb en ga plaatsen dan vermeld ik mijn bevindingen hier.._matt_ schreef op zondag 15 december 2013 @ 19:18:
Dat van de PicoPSU klinkt interessant, uit mijn hoofd is dit met de N40L al wel eerder gedaan.
Ik zal eens wat zoeken en ik blijf graag op de hoogte van jouw vorderingen!
Eerste hits:
http://www.avforums.com/s...co+psu&o=date&c[node]=280
http://www.avforums.com/t...584/page-32#post-19908629
http://www.avforums.com/t...584/page-32#post-19881472
Waarschuwing:
http://www.avforums.com/t...6033/page-6#post-18877409
[ Voor 19% gewijzigd door dCY op 18-12-2013 10:23 ]
Lees het topic eens zou ik zeggen330d schreef op maandag 16 december 2013 @ 11:05:
[...]
Ga vanavond proberen en proef draaien.
Heeft iemand ook raid5 geprobeers op de n40l. Is de performance beetje te doen?
[ Voor 14% gewijzigd door iAbdel op 16-12-2013 23:23 ]
Een nieuw ventilatortje wellicht?Hellboy! schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 20:16:
De voeding van mijn n36l begint ook herrie te maken, heb deze nu net 2 jaar. Een orginele HP voeding kopen is vrij prijzig. Wat is het beste alternatief een picopsu of een 3rd party psu?
Alvast bedankt
[ Voor 18% gewijzigd door Sterke-Jerke op 22-12-2013 21:46 ]
S.J.
Ik kan de BIOS niet inladen in de amipcp4.53 tool. Ik krijg "can't open file" berichten.archivist schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 22:40:
Er is sinds oktober een nieuwe bios uit van HP voor de N54L. Ik lees op dit forum dat een aantal mensen deze niet willen installeren vanwege het ontbreken van de hacks zoals sata 5 150 --> 300 Gbit/s, port multiplier ondersteuning op eSata niet geactiveerd enzo. En dat hier ook nog geen nieuwe ROM voor is te krijgen via internet. Nu hoeft dit ook niet want iedere tweaker maakt deze zelf. En het is ook nog heel simpel m.b.v. een proggie met de naam amibcp4.53 en een paar usb-sticks. Het rom-paq van hp installeer je op een stick. Hier kan je dan het xxxx.rom bestand afhalen en laden in amibcp om daarbinnen de gewenste wijzigingen te activeren. Zeg maar, een tweaker kan de was doen.
In de 9.2 rc2 versie van freenas werkt usb3 nu prima samen met de de nec/renesas chipset. Lekker om nu snel onsite backups te kunnen maken. Heel gemakkelijk via de Tunable xhci_load = "YES" optie in de kernel. Wel even re-boot doen en daarna in de shell het commando usbconfig en dan komt als het goed is de optie xhci te voorschijn.
Zonder modded bios draait m'n N54L al met 12 HDD/SSD intern (en 6 x USB2, 2 x USB3 extern) met modded bios bepaald de afmeting van de port multiplier de beperkingen (icy-dock 4 poorten).
Verwijderd
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Samsung HD204UI , 2TB | € 0,- | € 0,- |
1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 0,- | € 0,- |
1 | HP Proliant Microserver N54L | € 199,- | € 199,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 199,- |
Windows7/8 of server 2008r2/2012r2 + VMware Workstation; zo kan je ze beide in de workstation gebruiken. ( zo doe ik he tochralpje schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 22:34:
Kortgezegd: ESXi of Hyper-V? Wat zou jullie keuze zijn en waarom? En hoeveel VM's verwachten jullie in die setup te kunnen draaien (op basis van 16GB RAM)?
Verwijderd
//edit: Hoe moet de exe gebruikt worden? Creeert dit een bootable usb stick?Supported Hardware
The HP ProLiant MicroServer G7 is supported, DO NOT USE it on the newer G8
The N36L, N40L and N54L are good to go.
[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2013 14:56 ]
2Gb en 4Gb uitvoering, trouwens als een levertijd van 3 werkdagen je niets uitmaakt kan je nog 20 euro besparen. Door de 54l op Amazon.de te kopen.martynvs schreef op zondag 29 december 2013 @ 13:03:
Kan iemand me trouwens het verschil uitleggen tussen deze en deze uitvoering?
Ja, de .exe is van HP en maakt een bootable USB stick. Daarna moet je enkel de ROM file op de stick vervangen door de ROM van mij.Verwijderd schreef op zondag 29 december 2013 @ 16:32:
[...]
//edit: Hoe moet de exe gebruikt worden? Creeert dit een bootable usb stick?
Verwijderd
Nu alleen dus nog een windows machine aan de praat krijgen of kan dit ook via wine/playonlinux?nAFutro schreef op maandag 30 december 2013 @ 19:42:
[...]
Ja, de .exe is van HP en maakt een bootable USB stick. Daarna moet je enkel de ROM file op de stick vervangen door de ROM van mij.
mtr33 schreef op maandag 16 december 2013 @ 10:59:
Ik denk eraan om binnenkort toch maar over te gaan op een N54L i.p.v. een oude WD NAS. Voornaamste gebruik wordt denk ik centrale data opslag, mediasharing, client backup en download server. Wellicht later uitgebreid met een minimum aan webhosting, VPN & mail server (zzp-er).
Na een paar dagen browsen zit ik (als complete server n00b) nog met een aantal vragen:
1. kan ik beter de €199 2GB versie kan nemen of de €265 4GB? Een 4GB unregistered ECC module kost ongeveer €50 of mist ik dan iets. Een DVD heb ik niet nodig en geheugen bijkopen moet ik waarschijnlijk toch. 2x2Gb lijkt me wellicht (?) wat weinig, maar zelfs 2x4GB zou los <€100 kosten, waarmee ik bij de 2GB versie niet alleen wat goedkoper uit ben, maar eventueel ook 2GB 'over' heb en een HDD erbij;
2. WHS2011 of Win8 als OS. Meerdere sites geven aan dat W8 een goede opvolger is voor WHS nu deze laatste 'EOL' is. Ik kan beiden voor ongeveer dezelfde prijs krijgen, dus daar gaat het niet zozeer om. Nadeel van WHS lijkt me de 2TB backup limiet maar voordeel dat het een server platform is. W8 is waarschijnlijk lichter en eenvoudiger in gebruik, maar wellicht beperkt als het gaat om het genoemde toekomstig gebruik? Wat adviseren jullie?
3. wat is de beste (lees: meest veilige, maar toch zoveel mogelijk automagische) manier om de data op de server zelf regelmatig te backuppen: 2 van de schijven actief gebruiken en 2 puur als backup daarvan of er externe USB schijven aan hangen? Qua stroomverbruik lijkt me dat laatste minder handig, of je zou ze steeds handmatig aan/uit moeten zetten. Na een tweetal dataverslindende HDD crashes wil ik dit risico in de toekomst minimaliseren.
4. is het de moeite waard om ESXi te gebruiken voor meerdere virtuele servers (bijv. FreeNAS) of wordt het daarmee onnodig moeilijk en kan alle gebruik eigenlijk net zo goed via dezelfde server?
Bedankt, ik neem ESXi in overweging als het naast productie ook testen wordt. Waar vindt je trouwens nog 8GB ECC ram voor €67? Ik kom in de pricewatch net onder de €100 bij winkels waar de pricewatch link daadwerkelijk klopt.djkavaa schreef op maandag 16 december 2013 @ 11:10:
[...]
Ik zal zelf altijd gaan voor ESXi.
Dit als je wat wilt proberen of testen etc. dat je altijd de mogelijkheid hebt om een nieuwe vm aan te maken en daar wat mee te doen etc.
Dus wil je toch een productie machine maar ook een beetje speel ruimte dan moet je voor esxi gaan.
En als je gaat virtualiseren ja hoe meer ram hoe beter.
Zelf heb ik in mijn servertjes 16GB zitten zodat ik voldoende ruimte heb.
Maar 2 GB + 8GB = 10GB dat zal ook ruim voldoende zijn.
8GB is dacht ik 67 euro als ik me niet vergis.
Probeer het, ik zie geen extra gevaar, als je stick bootable is werkt het en kun je verder en als het niet werkt heb je je server een reboot gegeven voor noppesVerwijderd schreef op maandag 30 december 2013 @ 20:22:
[...]
Nu alleen dus nog een windows machine aan de praat krijgen of kan dit ook via wine/playonlinux?
Een back-up op dezelfde machine is een grote fail (kortsluiting, brand, andere common failure). Neem liever een externe schijf (en haal hem er ook vanaf). En zelfs daar valt nog wel eea op aan te merken. Data die echt belangrijk is zou je nog bij een vertrouwd iemand kunnen storen.mtr33 schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 11:22:
Heeft iemand nog ervaringen/aanraders m.b.t. #2 en #3 (OS en backups)?
Gewoon back-up naar extern. Amazon S3 of Glacier kosten geen drol en dan is het wel echt veilig.Lankman schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 14:30:
[...]
Een back-up op dezelfde machine is een grote fail (kortsluiting, brand, andere common failure). Neem liever een externe schijf (en haal hem er ook vanaf). En zelfs daar valt nog wel eea op aan te merken. Data die echt belangrijk is zou je nog bij een vertrouwd iemand kunnen storen.
Alternatief: Zet 3 schijven in raid, 1 schijf intern voor automatische regelmatige backup, en een externe schijf voor handmatige backup.
ja leuk, moet je wel leuke upload hebbenDennusB schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 18:36:
[...]
Gewoon back-up naar extern. Amazon S3 of Glacier kosten geen drol en dan is het wel echt veilig.
Initieel duurt t even, maar de keren daarna is het zo gedaan mits je niet als je illegale films naar Amazon gaat uploaden...Frankie20 schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 18:41:
[...]
ja leuk, moet je wel leuke upload hebben
mtr33 schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 11:05:
Eigenlijk spelen twee backup scenario's: data redundancy voor mijn media collectie (veel data die ik niet graag rerip; tijd vs. kosten van backup) en een backup van unieke data (welliswaar aanzienlijk minder, maar veel te veel om bijvoorbeeld weg te branden).
De mediafiles kan ik eventueel online opslaan (glasvezel) maar ik geef de voorkeur aan een locale backup. Ik dacht dan ook aan een 2x2 HDD configuratie in de HP voor de media en een externe HDD voor de data. Ik vroeg me daarbij af of een 2x2 config echt een backup was of enkel schijnveiligheid (afbranden van huis daargelaten natuurlijk).
Verwijderd
Als je definitie van 'veilig' dat het beschikbaar is, dan is dat _misschien_ zo (alle grote cloud services hebben de afgelopen tijd redelijk dramatische problemen gekend met betrekking tot beschikbaarheid en disaster recovery.)DennusB schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 18:36:
[...]
Gewoon back-up naar extern. Amazon S3 of Glacier kosten geen drol en dan is het wel echt veilig.
DeputyNL
Ergens doe je dan iets anders fout want op mijn N40L met ESXi kan ik met zo'n 80-85 MByte/s schrijven naar een enkele disk binnen een virtuele Ubuntu server.deputy schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 23:30:
8mb/s haalde ik naar een enkele disk! Software raid 5 zorgde voor een record van 20 mb/s :-/
[ Voor 5% gewijzigd door deputy op 03-01-2014 11:16 ]
DeputyNL
ZFS... Als je er tenminste een NAS van wil maken...Bjk schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 11:38:
Ik ga mijn N54L uitrusten met 3 hardeschijven van verschillende gewichten (250GB, 500GB en 1TB). Deze wil ik graag bundelen tot 1 schijft (JBOD). Is hier iets handigs voor?
Given a task to do one that seems impossible, given the desire to do it...humans can accomplish almost anything. - Capt. Jim Lovell
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq