Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppybt
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:39
deputy schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 11:15:
Benader je de disk direct, of gebruik je een virtuele disk? Ik heb het over megabyte per seconde, niet megabit, jij ook? En schrijf je een groot bestand weg (meerdere gigabytes), want file caching doet lijken dat het snel gaat. Ik gebruikte een vmdk op een 5400 toeren disk. Op een ssd haalde ik snelheden die in de buurt liggen van wat jij ziet.

Nu haal ik op een 4 disk (5400 toeren) raid 5 volume 200mb/s (zonder caching en met nieuwere disks moet het nog een stuk sneller kunnen )

Ik heb van alles geprobeerd om het probleem op te lossen, maar het is niet gelukt, zonder het gebruik van een raid controller.
Het gaat om een virtuele disk op de 250GB schijf die origineel bijgeleverd was (zal niet veel bijzonders zijn).
Het zijn echt megabyte per seconde. Als test even een folder met ruim 12GB aan (grote) bestanden over gekopieerd: dat doet hij in totaal 164 second of wel 74MByte/s. Die virtuele Ubuntu server heeft 1GB geheugen toegewezen gekregen dus zal niet echt veel kunnen cachen.
Let wel: dit is zonder raid dus. Met (software) raid kan het inderdaad veel langzamer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deputy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-01 15:16
Wow, wat een verschil met mijn resultaten! Ik heb hem geen idee wat het verschil kan verklaren. In ieder geval goed om te weten dat mijn resultaten niet universeel zijn.

DeputyNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robain
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-09 13:18
Ik wil graag een N54L inzetten voor 2 specifieke taken : NAS en Plex Media Server.
Beschik niet over ontzettend veel data, en zou zeker enkele jaren moeten toekomen met 3-4TB bruikbare ruimte.

Mijn idee was simpelweg FreeNAS 9.2 native te draaien met Plex Media Server plugin.
Ik lees hier echter aardig wat posts die FreeNAS afraden.

Zouden jullie dan eerder aanraden toch te virtualiseren en de NAS en media server in 2 appliances te scheiden?
Heb aardig wat ervaring met Xen virtualisatie, ESXi is mij nieuw.
Hoeveel GB geheugen zouden jullie overigens aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deputy
Heb je ook overwogen om er een normale linux distributie op te zetten? Doet wat jij nodig hebt en dan heb je geen overhead van virtualisatie. Eventueel in combinatie met webmin voor makkelijk beheer?

Plex gebruikt niet zo veel geheugen. Zelfs met wgb zou je uit de voeten moeten kunnen.

DeputyNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:01
Akemi schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 15:55:
Kan je nog een reden geven om niets op CD of DVDROM te branden als backup. Die schijfjes houden het veel minder lang uit dan gedacht. Hele dure schijven gekocht, kon na 3 jaar kwart wegdonderen wegens schijfrot. Geen goed backup medium.

2 x 2 werkt wel maar je dan moet je wel beschikking hebben over dezelfde raidcontroller als die het begeeft. Je schijven zijn veilig maar de hardware waar het op draait natuurlijk niet. Ik backup mijn raidschijven nog naar een externe harde schijf. Altijd alles dubbel op verschillende media maar alleen harde schijven. Als je het dan nog echt goed wil doen backup je ook nog naar de cloud. Zeker voor gevoelige data als foto's. Die kan je nooit meer terughalen.
[...]
Ook is de prijs van HDD opslag tegenwoordig lager dan van DVD of BR (<€0.035/GB vs >€0.040GB). Dit nog los van de tijd die er in gaat zitten. Voor mijn media is een on-site/-device backup denk ik voldoende, mijn unieke data gaat in elk geval op een externe disk off-site. Foto's e.d. krijg je inderdaad nooit meer terug....

Aangezien ik al jaren geen RAID meer heb gebruikt, wat is de meerwaarde precies boven 'mirroring' met 4 losse schijven? Ik neem ten minste aan dat ook zonder RAID WinServer/8 zo te configureren is dat 2 drives zichtbaar zijn op het netwerk en de andere 2 als backup dienen (via Storage Space)? RAID5/6 is natuurlijk een 'betere' optie, maar een 4x controller kost volgens mij nog eens zo'n €100 extra, nog daargelaten of deze compatible is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Robain schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 15:20:
Ik wil graag een N54L inzetten voor 2 specifieke taken : NAS en Plex Media Server.
Beschik niet over ontzettend veel data, en zou zeker enkele jaren moeten toekomen met 3-4TB bruikbare ruimte.

Mijn idee was simpelweg FreeNAS 9.2 native te draaien met Plex Media Server plugin.
Ik lees hier echter aardig wat posts die FreeNAS afraden.

Zouden jullie dan eerder aanraden toch te virtualiseren en de NAS en media server in 2 appliances te scheiden?
Heb aardig wat ervaring met Xen virtualisatie, ESXi is mij nieuw.
Hoeveel GB geheugen zouden jullie overigens aanraden?
Ik zou er gewoon ubuntu server ofzo op zetten met ajenti als webbased beheer. Zoals deputy zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deputy
deputy schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 10:08:
Heb je ook overwogen om er een normale linux distributie op te zetten? Doet wat jij nodig hebt en dan heb je geen overhead van virtualisatie. Eventueel in combinatie met webmin voor makkelijk beheer?

Plex gebruikt niet zo veel geheugen. Zelfs met wgb zou je uit de voeten moeten kunnen.
Trouwens, als je geinteresseerd bent in een makkelijk te gebruiken distro met veel plugins, die goed werkt, moet je zeker ook eens naar OpenMediaVault kijken. (http://www.openmediavault.org/)

DeputyNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robain
@deputy, dat was inderdaad mijn eerste idee, maar ik lees hier zoveel mensen die de boel virtualiseren en daar echt tevreden mee zijn. Het was in mij zelf nog nooit opgekomen gezien de relatief simpele hardware.

Laat ik het even anders formuleren, zou het op zich behoorlijk presteren?
Zo ja, dan lijkt het mij op zich ook gewoon een leuk projectje :)

Het heeft echter wat voeten in de aarde, problemen die ik zo meteen zie :
- schijven moeten geRDM'ed worden naar de NAS VM
- ZFS pool moet aangeboden worden aan PMS VM, makkelijkst via iSCSI?
- veeam is mij ook nieuw, maar lijkt me wel verstandig in deze situatie

OMV heeft geen ZFS ondersteuning, en had het toch graag op RAIDZ gedraaid...

[ Voor 6% gewijzigd door Robain op 04-01-2014 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dCY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-05 15:11

dCY

De N54L heeft geen Passthrough mogelijkheden? (VT-d is een Intel optie)
Ik wilde ESXi erop zetten en zag tot mijn verbazing dat mij raid controller nergens aanwezig was.
En de optie Passthrough items was greyed out in esxi..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Robain schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 12:27:
@deputy, dat was inderdaad mijn eerste idee, maar ik lees hier zoveel mensen die de boel virtualiseren en daar echt tevreden mee zijn. Het was in mij zelf nog nooit opgekomen gezien de relatief simpele hardware.

Laat ik het even anders formuleren, zou het op zich behoorlijk presteren?
Zo ja, dan lijkt het mij op zich ook gewoon een leuk projectje :)

Het heeft echter wat voeten in de aarde, problemen die ik zo meteen zie :
- schijven moeten geRDM'ed worden naar de NAS VM
- ZFS pool moet aangeboden worden aan PMS VM, makkelijkst via iSCSI?
- veeam is mij ook nieuw, maar lijkt me wel verstandig in deze situatie

OMV heeft geen ZFS ondersteuning, en had het toch graag op RAIDZ gedraaid...
Ga je met plex ook transcoden naar een Ipad of Iphone bijvoorbeeld. Want dan lijkt me virtual net de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robain
@dCY zie hier voor meer info over hoe RDM toch aan de praat te krijgen

@svenvang93 transcoding staat niet op de planning. Ik plan af te spelen met Rasplex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 07:35

Bjk

Korte vraag, omtrent ESXI. Ik heb een VM met Windows Server 2012, deze krijgt een ip van mijn router maar ik kan de VM niet pingen / ook niet RDP benaderen. Vergeet ik ergens iets in te stellen in ESXI? (In Windows is alles juist geconfigureerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bjk schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 21:55:
Korte vraag, omtrent ESXI. Ik heb een VM met Windows Server 2012, deze krijgt een ip van mijn router maar ik kan de VM niet pingen / ook niet RDP benaderen. Vergeet ik ergens iets in te stellen in ESXI? (In Windows is alles juist geconfigureerd)
Windows firewall misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 07:35

Bjk

Gevonden, de NIC stond in standby modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Heeft iemand al Hyper-V 2012 draaien op z'n HP Microserver? En hoe draait dat?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 15:13
Windows Server 2012R2 met Hyper-V role, zowel als Windows Server 2012R2 Hyper-V (Core).

Hyper-V 2012R (Core) versie verbruikt minder geheugen, maar vanwege het eigenlijk alleen soepel te beheren is via een client-systeem, naast het vele powershell en command-line configureer werk toch maar weer naar de makkelijke GUI versie voor de grafisch ingestelde gebruiker overgestapt ;)

Mijn disks draaien in RAID-1 en 0 via Storage Spaces. Snelheid is oké (niet maximaal, maar goed) en wil nog eens gaan spelen met de Tiered Storage optie met een SSD om te kijken of dat veel scheelt.

Combinatie bevalt me goed al zou ik graag de GEN8 proberen, maar daar krijg je geen 2 disks in.

@dCY: beste wel netjes stroom verbruik voor je server. Dan helpt die Pico PSU toch wel, want ik zat (met 12 disks, RAID-controller en RAC PCI-e kaart) op zo'n 80watt max. en 50 idle (4 disks spindown) met een N40L met Server 2012 Core. Vanwege het makkelijker configureren van de power opties in de GUI versie, nu waarschijnlijk lager. Had het al eens gemeten met 2008R2 GUI t.o.v. Core en dat scheelde aanzienlijk na fine-tuning van de configuratie, maar weet de waardes niet meer uit mijn hoofd.

[ Voor 96% gewijzigd door rookie no. 1 op 10-01-2014 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 22:56
Ja ik heb ook Hyper-V op 2012 draait prima met 8GB ram. 1VM voor vpn (openvpn appliance), 1VM met debian, couchpatato, sickbeard, headphones en 1VM met debian om een beetje mee te prutsen.

Op windows zelf draai ik sabnzbd en de fileshares 4x3TB in raid5 > doorvoersnelheid is 1Gb flat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dCY

dCY

Kleine update over stroomverbruik N54L & Setup

Ik heb de N54L zover gekregen dat het rond de 34 - 37 Watt verbuikt als het even idle is.
En verstookt ongeveer 50 - 55 Watt wanneer er een film (1080p) wordt afgespeeld via een share.

setup:
8GB (2x4GB) RAM non-ECC XMS Corsair geheugen.

4x 3TB WD RED's RAID5
Aangesloten op een HighPoint RocketRAID 2720SGL

Icy-Dock met 4 HDD's erin.

1x 64GB SSD Crucial C300
1x 128GB SSD Plextor M5s
1x 160 GB HDD (Toshiba)
1x 1 TB HDD Hitachi Deskstar 5100

Aangesloten op de interne controler voor de makkelijkheid.
Alles gevoed door een NanoPSU 150 Watt + Adapter, orginele voeding eruit gehaald.

Eerst was de plan om ESXi te draaien, maar als snel kwam ik erachter dat de N54L geen hardware passthrough heeft om de HighPoint controller zichtbaar te maken.
Ik heb maar besloten om op de N54L Server 2012 te installeren. Ik wilde eerst 2012R2 installeren, maar al snel kwam ik erachter dat de Highpoint controller niet lekker werkt met de server 2012 driver. De server 2012R2 drivers zijn niet aanwezig bij HighPoint.

Op de server 2012 draai ik ook Hyper-V met tot nu toe 1 VM (linux, transmission/SABnzbd en sickbeard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankie20
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 18:09
dCY schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 15:01:
Kleine update over stroomverbruik N54L & Setup

Ik heb de N54L zover gekregen dat het rond de 34 - 37 Watt verbuikt als het even idle is.
En verstookt ongeveer 50 - 55 Watt wanneer er een film (1080p) wordt afgespeeld via een share.

setup:
8GB (2x4GB) RAM non-ECC XMS Corsair geheugen.

4x 3TB WD RED's RAID5
Aangesloten op een HighPoint RocketRAID 2720SGL

Icy-Dock met 4 HDD's erin.

1x 64GB SSD Crucial C300
1x 128GB SSD Plextor M5s
1x 160 GB HDD (Toshiba)
1x 1 TB HDD Hitachi Deskstar 5100

Aangesloten op de interne controler voor de makkelijkheid.
Alles gevoed door een NanoPSU 150 Watt + Adapter, orginele voeding eruit gehaald.

Eerst was de plan om ESXi te draaien, maar als snel kwam ik erachter dat de N54L geen hardware passthrough heeft om de HighPoint controller zichtbaar te maken.
Ik heb maar besloten om op de N54L Server 2012 te installeren. Ik wilde eerst 2012R2 installeren, maar al snel kwam ik erachter dat de Highpoint controller niet lekker werkt met de server 2012 driver. De server 2012R2 drivers zijn niet aanwezig bij HighPoint.

Op de server 2012 draai ik ook Hyper-V met tot nu toe 1 VM (linux, transmission/SABnzbd en sickbeard).
Dat is raar. ik draai Windows Server 2012 R2 en bij mij werkt de HighPoint RocketRAID 2720SGL wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dCY

dCY

Frankie20 schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 15:34:
[...]

Dat is raar. ik draai Windows Server 2012 R2 en bij mij werkt de HighPoint RocketRAID 2720SGL wel goed.
Na een herstart server zie ik de RAID niet meer.. De high-point service start niet meer op en geeft geen foutmeldingen waarom niet.
Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
jwtje schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 14:46:
Ja ik heb ook Hyper-V op 2012 draait prima met 8GB ram. 1VM voor vpn (openvpn appliance), 1VM met debian, couchpatato, sickbeard, headphones en 1VM met debian om een beetje mee te prutsen.

Op windows zelf draai ik sabnzbd en de fileshares 4x3TB in raid5 > doorvoersnelheid is 1Gb flat.
Heb je software RAID (Windows RAID) of heb je een hardware RAID kaart in je server gestoken?
Want ik wil dus Server 2012 Hyper-V Server gaan draaien (alleen de core) en daar op wat guests. Waar zit even er mee in m'n maag hoe ik dat met RAID moet gaan doen...

[ Voor 14% gewijzigd door DennusB op 10-01-2014 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwtje
Ik heb voor SW raid gekozen met als reden: Als de HW raid controller stuk gaat moet je dezelfde kopen/vinden om je data te redden. Met SW raid kan ik de schijven in een willekeurige pc stoppen en rebuilden. De performance is natuurlijk minder maar ik max m'n gigabit verbinding dus voor de doeleinden prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
jwtje schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 15:54:
Ik heb voor SW raid gekozen met als reden: Als de HW raid controller stuk gaat moet je dezelfde kopen/vinden om je data te redden. Met SW raid kan ik de schijven in een willekeurige pc stoppen en rebuilden. De performance is natuurlijk minder maar ik max m'n gigabit verbinding dus voor de doeleinden prima.
En hoe doe je dat dan? Heb je in Server 2012 gewoon 1 volume waar je VM's ook op staan of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwtje
Ja je kan binnen windows gewoon software raid 5 aanmaken. Ik heb daar 1 groot volume opgezet en daar een map met m'n hyper-v virtual HD's en een map als media share. Het aanmaken van de software raid is kinderspel maar het rebuilden kan even duren. Tijdens het rebuilden is de array degraded maar wel bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
jwtje schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 15:58:
Ja je kan binnen windows gewoon software raid 5 aanmaken. Ik heb daar 1 groot volume opgezet en daar een map met m'n hyper-v virtual HD's en een map als media share. Het aanmaken van de software raid is kinderspel maar het rebuilden kan even duren. Tijdens het rebuilden is de array degraded maar wel bruikbaar.
En kan dat ook met alleen een core versie van Windows Server? Of moet ik dan een volledige versie met GUI hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwtje
Core en GUI hebben dezelfde functies (roles en features) het verschil is wel of geen GUI. Ben je er trouwens mee bekend dat je de GUI gewoon aan en uit kan zetten? Het is een feature binnen windows. Dus wat je kan doen is de server volledig configureren en daarna de GUI uitzetten wat weer wat geheugen scheelt (wat niet heel veel is, zelf heb ik het nog aan).

http://www.howtogeek.com/...n-in-windows-server-2012/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:03
jwtje schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 15:54:
Met een beetje fatsoenlijke RAID implementatie heb je dat probleem niet. Bij HP zouden SMART RAID controllers compatible met elkaar moeten zijn, bij LSI/3Ware heb ik het in de praktijk getest. Destijds op een LSI 9750-8i een array met 6x500GB aangemaakt, disk eruitgetrokken, andere disk teruggestoken, midden in de rebuild het array offline gehaald, in een server met 3Ware 9650SE-8LP gestoken en dat ding ging vrolijk verder met rebuilden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwtje
Daar heb je gelijk in maar dan moet je hem nog steeds kopen wat weer een extra investering is. Zoals ik al aangaf lever je met SW raid waarschijnlijk wat in qua performance maar voor mijn doeleinden was het voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Je kan inderdaad de GUI uitzetten in Windows Server 2012(R2) Standard versie, maar het verschil tussen het geheugen gebruik tussen de Hyper-V (Core) en Standard versie is toch zo'n 512mb geheugen actief of zo'n 1.5gb actief voor het hypervisor-OS.

Daarnaast heeft Windows Server 2012(R2) Hyper-V (Core) het voordeel dat het gratis is en daardoor heel erg makkelijk is om te voorzien van een upgrade naar een volgende versie zonder licenties die je weer moet aanschaffen.

Die twee voordelen hebben mij er toch niet vanaf gehouden om de Standard versie van Windows Server 2012(R2) te gaan gebruiken gezien het GUI voordeel en dus gemak ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwtje
En geheugen is ook redelijk goedkoop tegenwoordig dus dat is ook niet echt een probleem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
hebben jullie toegang via het werk tot Server 2012? Ik begrijp niet waarom er zulke dure software op deze homeservers worden gebruikt.

Mij idle op N54L zit op 28 - 32. Bij afspelen film op 45-50. 6Gb intern, 2x wd RED 1TB, 1x 2TB rn 1x 250GN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwtje
Via MSDN abbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Gewoon consumenten geheugen is goedkoop, ECC toch echt wat duurder ;) Daarnaast er zijn maar 2 banken en de Nx0L-reeks ondersteunt formeel maar 2x4gb al werken enkele soorten 8gb dimm's ook welke wél duur zijn.

Die licenties komen inderdaad via werk (MSDN bv.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Hyper-V Server zelf is gewoon gratis te downloaden bij Microsoft :) Alleen voor Windows guests moet je een licentie hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Iemand hier ervaring met 16GB in z'n N54L? En wat kost dat? Ik zie alleen maar kitjes van rond de 150 euro :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-09 18:08
DennusB schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 00:40:
Iemand hier ervaring met 16GB in z'n N54L? En wat kost dat? Ik zie alleen maar kitjes van rond de 150 euro :/
Lees even een paar pagina's terug daar staan de latjes die je zoekt en dat 16gb gewoon goed werkt.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankie20
dCY schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 15:38:
[...]

Na een herstart server zie ik de RAID niet meer.. De high-point service start niet meer op en geeft geen foutmeldingen waarom niet.
Of zie ik iets over het hoofd?
dat is wel erg raar. kijk is of de firmware wel up to date is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dCY

dCY

Frankie20 schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 14:08:
[...]

dat is wel erg raar. kijk is of de firmware wel up to date is.
Firmware 1.5
En de laatste drivers die aanwezig zijn bij HighPoint.. (de server 2012 versie).

Zodra ik ermee de server herstart i.c.m. server 2012R2 krijg ik de melding dat de device not ready is..
en geen enkele mogelijkheid meer om ermee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankie20
dCY schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 17:56:
[...]

Firmware 1.5
En de laatste drivers die aanwezig zijn bij HighPoint.. (de server 2012 versie).

Zodra ik ermee de server herstart i.c.m. server 2012R2 krijg ik de melding dat de device not ready is..
en geen enkele mogelijkheid meer om ermee te werken.
wanneer geeft hij aan dat de device not ready is? in Windows of in de bios? Tevens draai ik Windows Server 2012 R2 Datacenter misschien maakt dat iets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dCY

dCY

Frankie20 schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 19:00:
[...]

wanneer geeft hij aan dat de device not ready is? in Windows of in de bios? Tevens draai ik Windows Server 2012 R2 Datacenter misschien maakt dat iets uit.
Zodra de server is gestart, in de disk management is de Raid5-pack RAW formaat file system en geen drive letter aanwezig. De Webgui start niet op want de higpoint service start voor geen mogelijkheid op.
Ik heb de 2012R2 standard editie geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankie20
dCY schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 19:24:
[...]

Zodra de server is gestart, in de disk management is de Raid5-pack RAW formaat file system en geen drive letter aanwezig. De Webgui start niet op want de higpoint service start voor geen mogelijkheid op.
Ik heb de 2012R2 standard editie geprobeerd.
In de logboeken van de server kwam je ook niks tegen? Ik vind wel apart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:50
Ik heb een HP N40L maar sinds kort maakt de fan een ratelend geluid, kan ik deze simpelweg vervangen met hetzelfde formaat of zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden?

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Laatst online: 23-07 09:53
Hari-Bo schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 16:02:
Ik heb een HP N40L maar sinds kort maakt de fan een ratelend geluid, kan ik deze simpelweg vervangen met hetzelfde formaat of zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden?
Als ik me niet vergis kun je deze niet zomaar wisselen gezien de stekker anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olivierrap
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-01-2024
Heeft er iemand een idee hoe het kan dat n40l geen schijven ziet?
Ik heb de sas kabel nagelopen en die zit helemaal goed.

Nieuwe install gemaakt via de sata aansluiting op het moederbord maar de kooi met 4 schijven ziet hij niet.
Alles heb ik nagelopen en in de bios nagelopen maar kan het niet vinden.

Heeft er iemand de gouden tip??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb voor hier thuis ook een N54L aangeschaft (vond de Gen8 te duur). Ik had ook problemen met 2012 R2 met het oude BIOS, maar het blijkt dat als je deze driver slipstreamt in de installatie dat de problemen voorbij zijn.

Geen idee hoe het zit met de gemodde BIOS'en maar wil je een oude BIOS draaien dan kan dat dus met deze driver :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olivierrap
Glashelder schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 23:56:
Ik heb voor hier thuis ook een N54L aangeschaft (vond de Gen8 te duur). Ik had ook problemen met 2012 R2 met het oude BIOS, maar het blijkt dat als je deze driver slipstreamt in de installatie dat de problemen voorbij zijn.

Geen idee hoe het zit met de gemodde BIOS'en maar wil je een oude BIOS draaien dan kan dat dus met deze driver :)
Ik vraag me af of dit het probleem oplost... Het gaat hier om een N40L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Sorry maar mijn opmerking was meer algemeen en niet op jouw probleem gericht..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankie20
olivierrap schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 20:24:
Heeft er iemand een idee hoe het kan dat n40l geen schijven ziet?
Ik heb de sas kabel nagelopen en die zit helemaal goed.

Nieuwe install gemaakt via de sata aansluiting op het moederbord maar de kooi met 4 schijven ziet hij niet.
Alles heb ik nagelopen en in de bios nagelopen maar kan het niet vinden.

Heeft er iemand de gouden tip??
als je de server aanzet zie je dan de schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo tweakers,

Ik heb vrijdag mijn gen8 microserver bezorgd gekregen, met (om te beginnen) een 3TB WD red harddisk en 8GB geheugenreep van Kingston en een microsd kaartje waar ik ESX mee zou kunnen gebruiken.
Ik ben een tijdje aan het zoeken geweest, maar kan geen precieze beschrijving vinden over hoe ik uiteindelijk vm's kan gaan draaien door te booten vanaf de micosd en vervolgens de Vm's op de 3TB schijf benaderen (ik moet ze nog migreren van een bestaande vmware player omgeving die nog op mn mac mini draait.
Op de vmware website zie ik de esx 5.5 , een zip en een iso bestand. De iso moet ik hebben volgens mij. Kan iemand mij vertellen wat ik precies moet doen (moet ik in bios dingen aanpassen b.v. , ik heb een b120i controller, moet daar nog iets ingesteld). Of is het beter een SSD te kopen om de OS'en te draaien, en de 3TB schijf alleen voor storage te gebruiken? Performance is niet zo'n grote issue, want ik draai geen Windhoos, alleen maar LInux (mailserver, webserver en ps3 mediaserver vanaf een ubuntu desktop)

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwtje
Je zou esxi op een USB drive kunnen installeren > http://kb.vmware.com/self...playKC&externalId=2004784

Je hebt een iets trager host OS maar dat zou niet uit moeten maken als je je VM's van de "normale" schijf opstart.

Je moet in de bios de instelling aanpassen die je zelf belangrijk vind, zorg er in ieder geval voor dat je sata controller op AHCI staat en ik heb een power on delay zodat de server niet te snel weer aangaat bij een eventuele stroomstoring. Maar dat is persoonlijk.

Waarom ga je niet direct linux draaien trouwens? Via een vm lever je wat snelheid in en heb geen directe toegang tot je hardware.

Tot een maand geleden stond er op mijn Microserver altijd windows 2012 maar dat is vervangen door Debian met Openmediavault.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Voor je GEN8 server kun je, volgens mij het beste wel de VMWare custom ISO for HP Proliants gebruiken, zoals bv. https://my.vmware.com/web...tId=353#product_downloads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olivierrap
Frankie20 schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 19:11:
[...]

als je de server aanzet zie je dan de schijven?
Ik zie ook geen schijven in het Bios.
Wanneer ik een installatie doe van een OS zie ik alleen de schijf op de sata port op het mobo.

Alle stekkers zijn losgehaald en opnieuw vast gezet.

[ Voor 8% gewijzigd door olivierrap op 26-01-2014 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFloppy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 29-08 19:03
olivierrap schreef op zondag 26 januari 2014 @ 21:22:
[...]

Wanneer ik een installatie doe van een OS zie ik alleen de schijf op de sata port op het mobo.

Bij het opstarten op F5 drukken en een Array aanmaken .... Dat is in iedergeval bij de Gen 8.

Heb vorige week een HP Proliant Microserver Gen 8 gekocht ... de goedkoopste (G1610T wel met DVD en 1Tb en 4 Gb mem).
Deze geupgrade met een Xeon E3-1265Lv2 .... en dat werkt super ... Tijdens de install en ook tijdens het installeren en draaien met HyperV blijft de CPU mooi op 40C temperatuur draaien ....

Volgende zal zijn een SSD (Samsung EVO 840 pro 256Gb) er in, bracket (HP origineel) al in China (eBay) besteld en daarna het geheugen upgraden naar 16 Gb.

Voor mij was het de eerste keer met een RAID controller werken, en ik had ook het probleem ... hij zag de 1Tb schijf niet.... toch een gevalletje RTFM ... had dus eerst een Array moeten aanmaken (F5 bij het opstarten).

Als alles op de SSD staat komen er 2 WD 3 of 4 Tb HD's er in voor data share thuis (Foto's, Muziek, Video en Docs....)
De server gaat dan draaien op Windows 2012 R2 en virtueel Windows 2008R2 met Exchange 2010 ... gaat voor mij een leuk hobby projectje worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankie20
olivierrap schreef op zondag 26 januari 2014 @ 21:22:
[...]

Wat je kan proberen is om de bios naar default instellingen zetten. als je dan nog niks zie ben ik bang dat hij kapot is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jwtje schreef op zondag 26 januari 2014 @ 15:53:
Je zou esxi op een USB drive kunnen installeren > http://kb.vmware.com/self...playKC&externalId=2004784

Je hebt een iets trager host OS maar dat zou niet uit moeten maken als je je VM's van de "normale" schijf opstart.

Je moet in de bios de instelling aanpassen die je zelf belangrijk vind, zorg er in ieder geval voor dat je sata controller op AHCI staat en ik heb een power on delay zodat de server niet te snel weer aangaat bij een eventuele stroomstoring. Maar dat is persoonlijk.

Waarom ga je niet direct linux draaien trouwens? Via een vm lever je wat snelheid in en heb geen directe toegang tot je hardware.

Tot een maand geleden stond er op mijn Microserver altijd windows 2012 maar dat is vervangen door Debian met Openmediavault.
Dank, ik heb nu op m'n mac mini ook linux staan met daarin de Vm's, maar zou dat idd handiger zijn dan vanaf sd of usb vmware te starten? Geen aanzienlijk performance inleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Laatst online: 23:50
LightStar schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 17:06:
[...]

Als ik me niet vergis kun je deze niet zomaar wisselen gezien de stekker anders is.
Dat lijkt inderdaad het geval, is de stock ook nergens leverbaar kan deze niet vinden namelijk.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik heb in mijn n54l een ssd van kingston geplaatst. Heb nu soms activiteit (6-12%) zonder dat er iets draait. Met een latency programma heb ik gezien dat ataport.sys en ndis.sys voor activiteit zorgen. Het lijkt erop dat dit door driver conflicten komt. Maar maak volgens mij gebruik van meest actuele drivers.

Systeem draait op win7 64-bit. SSD zit op de ODD port aangesloten en heb gebruik gemaakt van de bios "hack".

Verder aanwezig 2x 1tb WD red, 1x 2tb, en 1x 250gb originele schijf.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Iemand heeft een metalen constructie gemaakt om nog 2 HDD's in de GEN8 MS te zetten.
YouTube: SGDM/SDM Pre-Production Review for the HP ProLiant Gen8 MicroServer

Hij heeft ook een Xeon E3-1265LV2 in zijn GEN8
YouTube: Unboxing Xeon E3-1265LV2 to Upgrade HP ProLiant Gen8 MicroServer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Cool! Dat maakt de Gen8 Microserver weer wat interessanter, want voor 4 disks is hij toch erg duur!

Waar is die bracket te verkrijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Is ofwel 2x2.5" of 1x3.5". Via knutsel werk zou je 2x3.5" erin moeten krijgen.
http://homeservershow.com...croserver-first-look.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berning
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:23
Hari-Bo schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 16:02:
http://www.silentpcreview.com/article1193-page7.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik heb een probleem met de VMXnet3 Adapter op mijn ML310e Gen8.

Machine informatie:
Model: HP ProLiant ML310e Gen 8
HDD: 1 x SSD 125GB , 2x HDD 500GB, 1x HDD 3 TB
USB: 32 GB ESXI BOOT
Netwerk: 10.0.0.11
Sub: 255.255.255.0

VM1 Informatie:
Functie: File Server
Netwerk: VMXnet3
IP: 10.0.0.21
DNS: 10.0.0.11
Gateway: 10.0.0.254
VM machine: Versie 8

VM2 informatie:

Functie: DC/DNS/DHCP
Netwerk: VMXnet3
IP: 10.0.0.11
DNS: 10.0.0.11
Gateway: 10.0.0.254
VM machine: Versie 8

Probleem:
Wanneer bestanden worden gekopieerd van share op VM1 richting VM2 start de overdracht op 120 MB/s.
Na enkele seconden zakt deze af naar 40 MB's waarna hij complete weg valt. Met enige regelmaat komt de verbinding weg maar hij is total niet stabiel, Zelfde probleem ondervonden met OS SBS 2011.

Vraag:
Heeft iemand hetzelfde probleem ervaren en zo ja hoe heb je dit opgelost? Ligt dit aan een driver, OS, update of ESXI versie

Hopelijk kan iemand me hierbij helpen word er gek van. 8)7

Alvast bedankt.

Gr.

Niek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hephaestos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-08 14:37
Hoi allemaal, ik heb net (na veel beraad) ook eindelijk een HP Microserver gekocht (N54L)

Nu heb ik ook wat extra geheugen besteld omdat de intentie is om er een ZFS box van te maken.
Ik vroeg me af of ik het geheugen (2gb ECC) kan combineren met de nieuwe stick (8gb ECC).

Of moet ik die 2gb ECC stick er maar gewoon uithalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deputy
@NVGast, ik had hetzelfde toen ik ESXi draaide op mijn N54L. Volgens vmware, worden alle IO's synchroon gedaan en wordt write cache van je disk niet gebruikt. In eerste instantie worden schrijf acties dan gecached door het OS. Als de cache vol zit zal je moeten wachten op de IO's en dan zie je dat de schrijfsnelheid instort. Ik heb het opgelost door een P410 raid controller te kopen met geheugen en flash backup (tweedehands).

Er zijn ook mensen die dit probleem niet hebben, maar waarom jij en ik het wel hebben en zij niet, is (mij) nog niet duidelijk.

DeputyNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BIERAAP
  • Laatst online: 09-07 12:38
Ik zelf heb dit ook regelmatig. Voornamelijk kopieert hij bestanden een aantal seconden met 100+ daarna zakt hij in voor enkele seconde om vervolgens weer met 100+ te kopieren voor aantal seconde.
Reden hiervan is mij nog onbekend, heb er ook nog niet echt naar gekeken.

Iemand ergens een tutje hoe je een disk kan inbouwen in de ruimte bovenin?

[ Voor 12% gewijzigd door BIERAAP op 12-02-2014 13:22 ]

Tot je ogen in de grindbak..

• Frankie20
BIERAAP schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 13:19:
Ik zelf heb dit ook regelmatig. Voornamelijk kopieert hij bestanden een aantal seconden met 100+ daarna zakt hij in voor enkele seconde om vervolgens weer met 100+ te kopieren voor aantal seconde.
Reden hiervan is mij nog onbekend, heb er ook nog niet echt naar gekeken.

Hoeveel schijven wil je er kwijt bovenin? 2,5 of 3,5 inch?

Verwijderd

BIERAAP schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 13:19:
http://lime-technology.co...e6be65c48ae&topic=11585.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand ervaring met freenas of xpenology of iets degelijks op de gen8 server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 23:59
Heeft iemand nog een manier gezien om de UK rebate actie in NL mogelijk te maken?
Enkel voor UK

http://www.serversplus.com/microserver_cashback
http://www.serversplus.com/pdfs/ms100_feb14.pdf
100 pond voor een Microserver? = 70 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitch187
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 21:43
Bijna, zegmaar rond de €122

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHead
Ze hebben het hier over Just £97.94 inc VAT after £100 Cash Back!
http://www.serversplus.co..._tower_servers/704941-421

= natuurlijk 122 euro 8)7 8)7 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door RedHead op 15-02-2014 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
RedHead schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 11:38:
[...]

Ze hebben het hier over Just £97.94 inc VAT after £100 Cash Back!
http://www.serversplus.co..._tower_servers/704941-421

= natuurlijk 122 euro 8)7 8)7 8)7
Helaas moet je WEL woonachtig zijn in de UK :P
This promotion is only available to end user customers based in the UK and does not apply where product will be resold or leased. Claims
must be submitted by the end user customer only. This offer is not open to employees of participating stockists or anyone connected with
the promotion. Resellers may not submit claims on behalf of their customers.

100 cashback op de microserver, additioneel 66 wanneer je er een carepack bij koopt

[ Voor 38% gewijzigd door arjants op 15-02-2014 11:41 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHead
arjants schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 11:39:
[...]

Helaas moet je WEL woonachtig zijn in de UK :P

[...]

100 cashback op de microserver, additioneel 66 wanneer je er een carepack bij koopt
Terms and Conditions - End Customer

2. This promotion is only available to end user customers based in the UK and does not apply where product will be resold or leased. Claims must be submitted by the end user customer only. This offer is not open to employees of participating stockists or anyone connected with the promotion. Resellers may not submit claims on behalf of their customers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:48
Vandaar dat mijn N54L vorige week vanuit de UK naar me is gedropshipped door een Nederlandse leverancier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHead
bas-r schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 12:04:
Vandaar dat mijn N54L vorige week vanuit de UK naar me in gedropshipped door een Nederlandse leverancier...
voor 122 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 14:18
Eind januari heb ik besloten om op basis van een HP N54L een XPenology NAS te bouwen ter vervanging van mijn Synology DS209. Dit aangezien mijn huidige 2TB in RAID1 niet meer toereikend was. Het blijft natuurlijk altijd een gok om een aangepast OS te draaien zonder te weten wat de eventuele implicaties hiervan zijn. Maar na goed inlezen op het forum van XPenology heb ik gok toch genomen.

De N54L, inclusief 250GB en 2GB geheugen, bij Amazone.de besteld. Na een aantal dagen deze in ontvangst kunnen nemen. Ondertussen had ik alle voorbereidingen getroffen voor de installatie van Xpenology. Dit komt voornamelijk neer op het maken van een gedegen backup van de huidge nas aangezien ik de schijven ga hergebruiken. Hieronder een kort stappenplan van de installatie / configuratie.

Aanpassingen aan de N54L:InstallatieInstallatie ging vlekkeloos. Wat mij vooral opviel na de installatie is de snelheid van de NAS. Alles gaat erg soepeltjes, de GUI, mysql en bv netwerk transfers. Nu trekt hij de 1Gbit verbinding vol. Ten opzichte van de DS209 het dubbele.

Ik ben al met al zeer tevreden over deze zelfbouw NAS met als voordeel dat ik kan blijven werken met het prettig DSM OS.

[ Voor 4% gewijzigd door panomi op 16-02-2014 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-09 18:08
Modbreak:Dit hoort inderdaad in V&A ;)
Tip: link naar je V&A advertentie vanuit je signature, dat mag wel.

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2014 21:52 ]

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
Nee, maar dat is ongetwijfeld wat de leverancier ervoor heeft betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAbdel
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-04 08:07
Voor 122 wil ik deze wel kopen ben nog naast mijn gen8 opzoek naar een microserver om deze als storage/back-up te gebruiken :)

• panomi
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 14:18
RedHead schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 11:19:
Heeft iemand nog een manier gezien om de UK rebate actie in NL mogelijk te maken?
Enkel voor UK

http://www.serversplus.com/microserver_cashback
100 pond voor een Microserver? = 70 euro
Dit was mij ook opgevallen. Ik heb het nog nagevraagd bij mijn leverancier. Deze kon bevestigen dat dit alleen geldig is voor de UK. Lijkt me realiseerbaar indien je familie of kennissen in de UK hebt wonen. De volgende goedkoopste stap is een 2e hands of nieuw via Amazone.de. Blijft een feit dat alle mogelijke korting meegenomen is, maar ik vind € 178 echt een koopje.

Dit apparaat werkt ook aanstekelijk bij vrienden. Sinds ik deze heb icm XPEnology zijn er al drie overstag. Erg leuk.

[ Voor 13% gewijzigd door panomi op 20-02-2014 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
Ik wil ook de N54L kopen en er een NAS van maken en dan Xpenology erop zetten. Dit zal de main taak worden, maar tegelijkertijd lijkt het me supertof om ook van de andere server mogelijkheden gebruik te maken.

ESXi zal dus het plan gaan worden. Nu nog het RAID gedeelte. Wat is beter/sneller RAID 1 of raid 5? Waarschijnlijk 1? Ik lees overal dat een hardware RAID kaart noodzakelijk is :( de meeste kaarten die ik vind zijn >100 euro. Gelukkig vond ik een kaart die goedkoper is, maar ik weet niet of deze werkt pricewatch: HP Smart Array P400/256-MB)

Eigenlijk hoeft maar 1 machine straks een raid oplossing te hebben, namelijk de Xpenology. Is het mogelijk 3 harddisken te koppelen aan de vmware machine waar Xpenology op draait en dan binnen deze machine een raid5 setup te maken? Of denk ik te simpel? De rest van de machines mogen dan op HDD 4 (en mogelijk HDD 5) draaien zonder RAID dus.

ESXi - Vmware 1: Xpenology - software raid met 3 HDD
Vmware 2 t/m n: geen raid.

Kan dit?

[ Voor 106% gewijzigd door Tennisbal op 23-02-2014 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankie20
Weet iemand of de HP Proliant MicroServer Gen8 meer geluid maakt dan een N40L ????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAbdel
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-04 08:07
In welke opzicht? Idle, normaal of zwaar gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankie20
iAbdel schreef op maandag 24 februari 2014 @ 12:20:
In welke opzicht? Idle, normaal of zwaar gebruik?
Bij normaal gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deputy
Tennisbal schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 12:23:
Ik wil ook de N54L kopen en er een NAS van maken en dan Xpenology erop zetten. Dit zal de main taak worden, maar tegelijkertijd lijkt het me supertof om ook van de andere server mogelijkheden gebruik te maken.

ESXi zal dus het plan gaan worden. Nu nog het RAID gedeelte. Wat is beter/sneller RAID 1 of raid 5? Waarschijnlijk 1? Ik lees overal dat een hardware RAID kaart noodzakelijk is :( de meeste kaarten die ik vind zijn >100 euro. Gelukkig vond ik een kaart die goedkoper is, maar ik weet niet of deze werkt pricewatch: HP Smart Array P400/256-MB)

Eigenlijk hoeft maar 1 machine straks een raid oplossing te hebben, namelijk de Xpenology. Is het mogelijk 3 harddisken te koppelen aan de vmware machine waar Xpenology op draait en dan binnen deze machine een raid5 setup te maken? Of denk ik te simpel? De rest van de machines mogen dan op HDD 4 (en mogelijk HDD 5) draaien zonder RAID dus.

ESXi - Vmware 1: Xpenology - software raid met 3 HDD
Vmware 2 t/m n: geen raid.

Kan dit?
De RAID kaart uit de link heeft geen battery backup module, waardoor de write cache niet gaat werken. Juist het schrijven is een probleem onder esxi.

XPenology is heel erg leuk. Je kan het zeker in een VM draaien en daar de RAID aanmaken. Mijn ervaring is dat zonder raid kaart de schrijf performance bij grote bestanden na een tijdje omlaag gaat. Als je dat niet erg vindt is er niets op tegen om zonder te draaien. Ik had met XPenology wel het probleem dat ik hem als RSync server gebruikte en dat die stopte als de hoeveelheid te synchronizeren data te groot werd. Omdat ik bang was dat ik nog tegen meer issues aan zou lopen en omdat de VM's niet zoveel meerwaarde voor me hadden, ben ik overgegaan op linux (Fedora in mijn geval) en draai ik daar Samba server en alle andere zaken op die ik wil hebben. Dat kost iets meer werk om op te zetten, maar geeft wel veel meer vrijheid.

Succes met je server!

DeputyNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
deputy schreef op maandag 24 februari 2014 @ 13:17:
[...]

De RAID kaart uit de link heeft geen battery backup module, waardoor de write cache niet gaat werken. Juist het schrijven is een probleem onder esxi.

XPenology is heel erg leuk. Je kan het zeker in een VM draaien en daar de RAID aanmaken. Mijn ervaring is dat zonder raid kaart de schrijf performance bij grote bestanden na een tijdje omlaag gaat. Als je dat niet erg vindt is er niets op tegen om zonder te draaien. Ik had met XPenology wel het probleem dat ik hem als RSync server gebruikte en dat die stopte als de hoeveelheid te synchronizeren data te groot werd. Omdat ik bang was dat ik nog tegen meer issues aan zou lopen en omdat de VM's niet zoveel meerwaarde voor me hadden, ben ik overgegaan op linux (Fedora in mijn geval) en draai ik daar Samba server en alle andere zaken op die ik wil hebben. Dat kost iets meer werk om op te zetten, maar geeft wel veel meer vrijheid.

Succes met je server!
Wat voor throughput haal je naar die Fedora VM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deputy
DennusB schreef op maandag 24 februari 2014 @ 14:02:
[...]

Wat voor throughput haal je naar die Fedora VM?
Fedora draait rechstreeks op de hardware. Ik gebruik geen VM's meer. Zo haal ik 200 Megabyte/s op een raid 5 volume op 4 5400 toeren disks. Dat is veel meer dan mijn netwerk verbinding aankan, dus meer dan genoeg ;-)

DeputyNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
deputy schreef op maandag 24 februari 2014 @ 14:14:
[...]

Fedora draait rechstreeks op de hardware. Ik gebruik geen VM's meer. Zo haal ik 200 Megabyte/s op een raid 5 volume op 4 5400 toeren disks. Dat is veel meer dan mijn netwerk verbinding aankan, dus meer dan genoeg ;-)
Oke :) En heb je nog enig idee wat de througput was toen je nog wel VM's had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deputy
DennusB schreef op maandag 24 februari 2014 @ 14:19:
[...]

Oke :) En heb je nog enig idee wat de througput was toen je nog wel VM's had?
Met RAID controller (P410 met 512MB met flash backup module) ongeveer hetzelfde (nadat de cache vol zat, daarvoor natuurlijk sneller), zonder RAID controller was het ongeveer 20 Megabyte per seconde (met zeer grote bestanden, gemiddelde schrijf snelheid op 3 disks toen nog; hij begon rond de 250 Megabyte per seconde).

DeputyNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorted
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-07-2024
Frankie20 schreef op zondag 23 februari 2014 @ 14:40:
Weet iemand of de HP Proliant MicroServer Gen8 meer geluid maakt dan een N40L ????
De Gen8 kun je reguleren door een power profiel toe te wijzen aan de fan in het bios. Ik heb deze zo staan dat het op 6% draait. Dan is deze stiller dan een HP N54L (welke meer lawaai maakt door de gebruikte voeding, waar ook een fan in zit).

Echter, gebruikt je een profiel voor meer koeling (30%) in de Gen8. Dan maakt deze meer geluid dan een N54L waardoor het niet prettig is om er naast te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 21:23

PoweRoy

funky!

Ik heb een N54L (met 8GB RAM) aangeschaft omdat ik mijn DNS323 net te weinig bood voor wat ik er mee wilde doen. Nu wilde ik hier virtualisatie op toepassen dmv van esxi maar ik zie de bomen door het bos niet meer. Ik heb nog geen guide kunnen vinden waarmee beschrijft wat ik wil doen. (Ik heb zelfs geen idee of het uberhaubt kan).

Wat ik wil doen:
- 4 HD's die ik waarschijnlijk in RAID 10 wil zetten. Hierop komt data die ik wil sharen binnen mijn netwerk (muziek/films/etc)
- ESXI, ik lees dat ik dit het beste op een USB stick moet installeren.
- Als het nodig is een 5e HD waar ik mijn Virtual OS'en op kwijt kan. (of het kan op de 4 HD's :?)
- Windows en een ubuntu (of andere) Virtual OS

Kan ik dit :? Of moet ik bv een raid kaart hiervoor aanschaffen :?

Verder hoe pak ik dit aan?
- USB stick met esxi installer dat gaat nog wel
- 4 HD"s erin en dan via de esxi client de 4 HD's als VMFS 'formatteren' :? Of juist niet :?
- Dan die 4 HD's beschikbaar maken voor verschillende Virtual OS'en ?
- En in 1 van de Virtual OS een netwerk share maken voor de folders op de 4 HD's :?

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deputy
Ik heb als 5e disk een SSD geinstalleerd op de aansluiting van de DVD drive (die nu dus niet meer functioneel is). Die gebruikte ik dan voor de primaraire disks van mijn virtuele machines. 1 van die machines liet ik dan inderdaad de share op de 4 disks delen met de rest.

Een SSD is niet nodig, maar wel aan te raden vanwege de snelheid.

ESXI op een USB stick werkt perfect. HP heeft een eigen versie met wat extra drivers. Ik weet niet zeker of die echt voordelen biedt. Ik heb die wel gebruikt.

Het kan zijn dat je voor het installeren van een 5e disk een bios hack moet doorvoeren. Dat kan een van de anderen je vast vertellen.

DeputyNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deputy
Trouwens, is RAID 10 niet een beetje overdreven? Wel heel zeker en heel snel, maar die snelheid heb je niet nodig, omdat je over het netwerk toch niet zo snel kan?

DeputyNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 21:23

PoweRoy

funky!

deputy schreef op maandag 24 februari 2014 @ 16:23:
Ik heb als 5e disk een SSD geinstalleerd op de aansluiting van de DVD drive (die nu dus niet meer functioneel is). Die gebruikte ik dan voor de primaraire disks van mijn virtuele machines. 1 van die machines liet ik dan inderdaad de share op de 4 disks delen met de rest.

Een SSD is niet nodig, maar wel aan te raden vanwege de snelheid.

ESXI op een USB stick werkt perfect. HP heeft een eigen versie met wat extra drivers. Ik weet niet zeker of die echt voordelen biedt. Ik heb die wel gebruikt.

Het kan zijn dat je voor het installeren van een 5e disk een bios hack moet doorvoeren. Dat kan een van de anderen je vast vertellen.
En hoe heb je die 4 HD's dan ingesteld? Als VMFS geformat en dan raid gemaakt in virtual OS of in esxi (als dat kan)
deputy schreef op maandag 24 februari 2014 @ 16:24:
Trouwens, is RAID 10 niet een beetje overdreven? Wel heel zeker en heel snel, maar die snelheid heb je niet nodig, omdat je over het netwerk toch niet zo snel kan?
Ik wilde iets van 'backup' voor crashende HD (vorig jaar 1 gehad). Er wordt veel moord en brand geschreeuwd bij RAID5.

[ Voor 18% gewijzigd door PoweRoy op 24-02-2014 18:09 ]

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankie20
Sorted schreef op maandag 24 februari 2014 @ 15:08:
[...]

De Gen8 kun je reguleren door een power profiel toe te wijzen aan de fan in het bios. Ik heb deze zo staan dat het op 6% draait. Dan is deze stiller dan een HP N54L (welke meer lawaai maakt door de gebruikte voeding, waar ook een fan in zit).

Echter, gebruikt je een profiel voor meer koeling (30%) in de Gen8. Dan maakt deze meer geluid dan een N54L waardoor het niet prettig is om er naast te zitten.
Oké, dit wist ik niet. Bedankt voor de informatie! Dat wordt binnenkort er effe 1tje aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Heb door dit topic gezocht maar kan t niet echt vinden... heb momenteel een N54L staan met 4GB. Wil dit graag naar 8 of 16GB tillen. Zijn er nou alleen goede ervaringen met Kingston? Want dan is 16GB nog vrij duur (152 euro) :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deputy
DennusB schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 09:42:
Heb door dit topic gezocht maar kan t niet echt vinden... heb momenteel een N54L staan met 4GB. Wil dit graag naar 8 of 16GB tillen. Zijn er nou alleen goede ervaringen met Kingston? Want dan is 16GB nog vrij duur (152 euro) :(
Ik heb er 8GB bij gezet en zit dus op 12. Dat kost iets minder dan beide repen vervangen. Ik heb ook de Kingston, destijds gekocht voor 77 euro (Kingston ValueRAM geheugen - 8 GB - DIMM 240-pins - DDR3)

DeputyNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:03
Je hebt DDR3 geheugen nodig, liefst ECC, maar let op dat je geen registered koopt.

En ja, 8GB unbuffered latjes zijn gewoon duur, registered meuk is veel goedkoper, maar dat vreet je server niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
deputy schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 09:57:
[...]

Ik heb er 8GB bij gezet en zit dus op 12. Dat kost iets minder dan beide repen vervangen. Ik heb ook de Kingston, destijds gekocht voor 77 euro (Kingston ValueRAM geheugen - 8 GB - DIMM 240-pins - DDR3)
Weet je welk type dit exact is/was? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
DennusB schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 10:00:
[...]

Weet je welk type dit exact is/was? :)
Ik heb twee maal deze: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR16E11/4
=8GB, werkt prima in een N54L
Pagina: 1 ... 17 ... 63 Laatste

Let op:
In dit topic horen alleen posts die betrekking hebben op HP Proliant Microservers. Onderwerpen als Synology/DSM en andere software horen hier niet thuis. Daarvoor graag in één van de Synology-topics posten. Berichten die off-topic zijn, kunnen worden getrashed.