wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten
De software raid is dat standaard ingebouwd in ubuntu?FreddyT schreef op zondag 23 juni 2013 @ 14:54:
[...]
Ik heb de N40L staan, draaiend onder Ubuntu (op een SSD).
Apparaat wordt gebruikt als:
- NAS (4 3TB Seagate's erin, ik draai RAID5 in SW uitvoering)
- mediacenter (XBMC). Daarvoor heb ik er wel een videokaart bijgezet (Club3D Radeon HD 6450 Noiseless Edition) en een USB geluidskaart.
- webserver (Apache)
- download center (SabNZBplus)
Aangezien de voeding nogal wat geluid produceert (althans voor een apparaat dat in de woonkamer staat) heb ik recentelijk de voeding vervangen door een micoPSU. Scheelt veel!
Deze samenstelling bevalt goed. Heb alleen af en toe problemen dat XBMC de processor helemaal
"voltrekt". Het is mij nog niet duidelijk waar dat aan ligt.
Min of meer, je kan daar mdadm voor gebruiken.wicked1980 schreef op zondag 23 juni 2013 @ 20:19:
[...]
De software raid is dat standaard ingebouwd in ubuntu?
Of het standaard erin zit geen idee, anders is het sudo apt-get install mdadm.
http://gathering.tweakers...message/39338204#39338204
Ik heb het anders gedaan: bij de server versie krijg je bij de setup al direct de mogelijkheid om schijven in RAID5 te configureren. Dat heb ik gedaan en daarna heb ik er X server op gezet.wicked1980 schreef op zondag 23 juni 2013 @ 20:19:
[...]
De software raid is dat standaard ingebouwd in ubuntu?
Ja, oude koeienrookie no. 1 schreef op zondag 23 juni 2013 @ 21:40:
Gewoon leuk om nog even oude koeien uit de sloot te halen![]()
http://gathering.tweakers...message/39338204#39338204
Hier had ik al eens een andere 6x 2,5" bay gepost
u_nix_we_all in "HP Proliant Microserver N40L"
(en de link een paar posts daaronder)
Edit:
Die delock / sharkoon bay is iets goedkoper dan de Icy Dock, de Icy Dock is IMHO iets mooier.
Ik heb hem nog niet vol zitten, en voorlopig het 40mm fannetje even ge-disabled, want dat ding maak veel herrie !
Edit2: De Icy Dock heeft een switch voor de fan (high/low/off) dus handiger !
[ Voor 24% gewijzigd door u_nix_we_all op 26-06-2013 15:09 ]
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Als eerste de meegeleverde HDD verhuist naar de 5.25"bay, met behulp van een daarvoor bedoelt beugeltje en een molex naar SATA verloopje. Netjes de SATA kabel doorgevoerd naar het MB. Met een beetje prutsen krijg je hem er zelfs in zonder het MB naar voren te halen.
Eerst zitten klootviolen met een inbus sleutel die niet paste, om de meegeleverd HDD uit de bracket te krijgen. Daarna geprobeerd om de HDD + beugel in het slot te monteren, liep ook niet echt lekker

Toen zag ik ineens dat er in het deurtje een soort Torx sleuteltje zat, en schroeven om aan je 5.25" module te zetten zodat hij goed erin loopt

Dus daarna met dat fijne sleuteltje, met de meegeleverde schroefjes, de eerste 2 WD schijven van 2TB gemonteerd (staan er nog 2 in backorder
Nu hopen dat de andere schijven vandaag binnen komen, en dan kan ik vanavond voor het eerst in mijn leven Ubuntu Server gaan installeren

Dit stond allemaal ook gewoon in de handleiding, wat betreft de bijgeleverde schroefjes enzo.wicked1980 schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 09:01:
Gisterenavond begonnen met het opbouwen van de N54L.
Als eerste de meegeleverde HDD verhuist naar de 5.25"bay, met behulp van een daarvoor bedoelt beugeltje en een molex naar SATA verloopje. Netjes de SATA kabel doorgevoerd naar het MB. Met een beetje prutsen krijg je hem er zelfs in zonder het MB naar voren te halen.
Eerst zitten klootviolen met een inbus sleutel die niet paste, om de meegeleverd HDD uit de bracket te krijgen. Daarna geprobeerd om de HDD + beugel in het slot te monteren, liep ook niet echt lekker![]()
Toen zag ik ineens dat er in het deurtje een soort Torx sleuteltje zat, en schroeven om aan je 5.25" module te zetten zodat hij goed erin loopt![]()
voor HP wat dit betreft, zowiezo verbaas ik me over de kwaliteit van het geheel voor zo'n laag bedrag
![]()
Dus daarna met dat fijne sleuteltje, met de meegeleverde schroefjes, de eerste 2 WD schijven van 2TB gemonteerd (staan er nog 2 in backorder)
Nu hopen dat de andere schijven vandaag binnen komen, en dan kan ik vanavond voor het eerst in mijn leven Ubuntu Server gaan installeren
ik ga toch geen handleiding lezen zekerPerkouw schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 10:17:
[...]
Dit stond allemaal ook gewoon in de handleiding, wat betreft de bijgeleverde schroefjes enzo.
Daarom zit die bovenin de doos, "zo, opzij ...."
< hier ook nog steeds in cellofaantje .... >
* FreshMaker hoopt dat hij ooit een keer zoveel waard is, als andere comicbooks .... mint-condition enzo
Mijn vader vond het ook wel een heel mooi apparaat dus nu zit ik in het volgende project:
In: een 54L (aanbieding van Amazon.de) en de 40L zonder schijven door naar mijn pa.
Nu valt mij alleen 1 ding op: het RAM (4Gb ECC) van Kingston is nu van 26 euro opeens 57 euro!
Iemand een logische verklaring of aternatief?
Geheugenprijzen stijgen de afgelopen tijd al even. Ik weet niet of je echt dat ECC ram nodig hebt, maar valueram werkt ook gewoon prima._matt_ schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 19:32:
Als tevreden eigenaar van een 40L een "cunning plan" bedacht...
Mijn vader vond het ook wel een heel mooi apparaat dus nu zit ik in het volgende project:
In: een 54L (aanbieding van Amazon.de) en de 40L zonder schijven door naar mijn pa.
Nu valt mij alleen 1 ding op: het RAM (4Gb ECC) van Kingston is nu van 26 euro opeens 57 euro!
Iemand een logische verklaring of aternatief?
Ik kan het ook uitstellen, ik heb nu nog 4Gb liggen. 8Gb is ook gewoon pure luxe ;-)
Jammer dat in een aantal maanden de prijs verdubbeld... heb ik een overstroming gemist?
http://www8.hp.com/us/en/...oid=5379860#!tab=features
http://www8.hp.com/nl/nl/...oid=5379860#!tab=features

[ Voor 21% gewijzigd door PcDealer op 03-07-2013 10:44 ]
http://blog.themonsta.id....server_G8_CustomDoors.png
http://blog.themonsta.id....bezels-at-discover-event/
HP heeft ook een nieuwe 8 poort switch die mooi op een G8 Microserver past:
http://homeservershow.com...rverGen8_PS1810_8G_FT.jpg
http://h17007.www1.hp.com..._Series/index.aspx#J9834A
[ Voor 40% gewijzigd door abusimbal op 03-07-2013 19:41 ]
En gelijk dus maar proberen te bouwen wat ik wilde bouwen, namelijk het volgende:
4 x 2 tb in Software RAID 5 tbv Data
1 x 250 gb tbv OS / Software / Downloadbuffer
Opgezet in Ubuntu 12.04 LTS
Na wat probleempjes met het mounten van de CD-ROM (hallo, ik gebruik een USB stick

Tijdens de stap waar je de partitie's aanmaakt, en de RAID set opzet heb ik de stappen uit onderstaande link gevolgd:
(dit was ik dus de eerste keer vergeten)
https://help.ubuntu.com/1...dvanced-installation.html
Uiteindelijk zet ik de 4 x 2TB schijven dus als volgt op:
#1 primary 4.0GB swap
#2 primary 2.0TB raid
En de 250 GB schijf als volgt:
#1 primary 250GB ext4
Ook het hele "Create MD" proces doorlopen.
Tijdens deze stappen wordt er meerdere malen gevraagd om de wijzigingen richting de disks te schijven, en dat gaat allemaal goed.
Als laatste stap kies je dan voor "Finish partitioning and write changes to disk"
En daar gaat het fout. Hij wil dan nog 1 keer de partitioner opstarten, echter hij komt dan niet verder als 50%
Hij blijft daar dus vaststaan.,
Iemand enige theorie hierover? Of zelf meegemaakt?
Dat is potverdomme een goed concept!abusimbal schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 19:38:
Er zijn ook andere kleuren blijkbaar:
http://blog.themonsta.id....server_G8_CustomDoors.png
http://blog.themonsta.id....bezels-at-discover-event/
HP heeft ook een nieuwe 8 poort switch die mooi op een G8 Microserver past:
http://homeservershow.com...rverGen8_PS1810_8G_FT.jpg
http://h17007.www1.hp.com..._Series/index.aspx#J9834A
Zou dit moederbord in de Microserver gaan ?
http://www.ecs.com.tw/ECS...eature&MenuID=103&LanID=0
Is een B75 DTX bordje.
De PCI kaart lijkt overigens wel goed te zitten. Misschien heeft iemand zijn microserver nog niet in 'productie' om eens te kijken?
Edit: die p4 plug zit ook best wel onhandig..
[ Voor 5% gewijzigd door Hennie-M op 06-07-2013 22:06 ]
Ik wil mijn homeserver domein natuurlijk gewoon houden, op de "oude"40L komt een schone WHS te staan.
Kan ik de schijven gewoon overzetten naar de 54L?
Next job; BIOS mod op de N54L.
Wat zijn de voordelen van de BIOS mod? Behalve de mogelijkheid tot grotere schijven gebruiken._matt_ schreef op zondag 07 juli 2013 @ 15:25:
Thanks, ik kon er op de diverse proliant fora niet echt iets over vinden.
Next job; BIOS mod op de N54L.
Je kunt meer schijven gebruiken, 6 ipv 4, en op volle snelheid.wicked1980 schreef op maandag 08 juli 2013 @ 13:13:
[...]
Wat zijn de voordelen van de BIOS mod? Behalve de mogelijkheid tot grotere schijven gebruiken.
This title is for sale, please send me a PM
bron:
http://homeservershow.com...dification-revisited.html
De meegeleverde 250Gb HDD kan dan bovenin aangesloten op de ODD SATA poort van het MB en dit maakt de vier bays vrij voor data schijven.
euh... dat heb ik nu ook, met de originele BIOS_matt_ schreef op maandag 08 juli 2013 @ 21:20:
...modified BIOS that would unlock many of the hidden features on the MicroServer – especially enabling me to set SATA port 5 (the mother board port for the ODD (“Optical Disk Drive”) if installed) and port 4 (the eSATA port on the back of the case) to AHCI and at a higher port speed than it’s default...
bron:
http://homeservershow.com...dification-revisited.html
De meegeleverde 250Gb HDD kan dan bovenin aangesloten op de ODD SATA poort van het MB en dit maakt de vier bays vrij voor data schijven.
[300 mode on]
THIS... IS... TWEAKERS!!!
[300 mode off]
Ja, je hebt gelijk, maar de hogere bus snelheid en tweakbaarheid van de BIOS vind ik gewoon leuk.
pricewatch: HP HP Microserver Gen8
Twee shops met prijzen, levertijd onbekend tho.
edit:
Lasystems.be heeft ze ook. voorraad fabrikant 28 stuks. levertijd in 1 a 2 dagen.!
prijs € 515,92
[ Voor 68% gewijzigd door donnervogel op 10-07-2013 11:51 ]
Levertijd zou +/- 3 weken zijn.
Prijs bij ons is € 534,95 incl. BTW.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
1
2
3
4
5
| Beschikbaarheid 0 local 11:32:30 0 Verwachte levertijd 1 22/07/2013 1 |
[ Voor 11% gewijzigd door PcDealer op 10-07-2013 11:34 ]
Techdat BelgiumPcDealer schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 11:33:
code:
1 2 3 4 5 Beschikbaarheid 0 local 11:32:30 0 Verwachte levertijd 1 22/07/2013 1
Beschikbaarheid 28 |
local 11:41:27 28 |
Verwachte levertijd 1 |
11/07/2013 1 |
on-topic: ik ben benieuwd wanneer de tweakers hier de nieuwe Gen8 in handen hebben en hun indruk hierover kunnen delen met ons.
Edit @Cipher:super! Big smile bij het zien van de topic name change
[ Voor 12% gewijzigd door rookie no. 1 op 10-07-2013 21:33 ]
Verwijderd
Overigens, als iemand zich geroepen voelt om een mooie startpost te schrijven, is dat zeer welkom!
[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2013 18:17 ]
Vraag me alleen af of er zoveel verschil zit tussen de processorpower van de twee opties en of je de T versie kan vervangen met een normale versie.
Vreemde is dat de specs 4 x sata laat zien terwijl de raidkaart er 6 aan kan.
Edit: Hmmm zie wel dat de raidkaart alleen 0, 1 en 10 ondersteund. Ook de eerste twee bays zijn sata6 en de andere twee zijn sata3. Dat snap ik nou weer niet.....waarom niet allemaal sata6 ???
[ Voor 23% gewijzigd door Akemi op 11-07-2013 10:20 ]
[ Voor 11% gewijzigd door rippiedoos op 11-07-2013 10:59 ]
- Makkelijk te upgraden naar HP SMART controller, metadata op disks is hetzelfde
- Er is een fakeraid driver voor VMWare
Nadeel:
- Fakeraid driver is HP specifiek, als HP besluit het niet meer te ondersteunen hang je bij nieuwe versies van VMWare (of windows). Dit hebben we jaren geleden ook gezien bij de diverse Intel ESB2+Adaptec Hostraid setups van Dell en Supermicro.
NOTE: HDD bays 1 and 2 support 6.0Gb/s SATA. HDD bays 3 and 4 support 3.0Gb/s SATA.
Grappig ze hebben nu een MicroSD slot erin zitten.
Gisteren probeerde ik een Full HD MKV file van 10gb, via een SMB share te kijken, maar hij begon na een minuut of 10 toch te stotteren. Lijkt alsof hij het toch niet helemaal aan kan.
Mijn opzet is als volgt:
- 4 x 2TB onderin, 1 RAID partitie per schijf, middels mdadm een RAID 5 array gebouwd, waarop weer 1 ext4 partitie draait
- 1 x 250 GB bovenin, 4 gb Swap partitie, restant is OS partitie
- 2gb RAM
Het hele spulletje draait op Ubuntu Server 12.04 LTS. extra geïnstalleerde software:
- Ubuntu desktop GUI (systeem hangt aan TV)
- Samba Server
- SSH Server
- Sabnzbd+
Hij draait nog wel op de originele BIOS, met de BIOS mod zou ik de OS schijf een hogere bussnelheid geven, maar is dat verschil dusdanig groot dat dit mijn probleem zou kunnen helpen?
Zowiezo komt de data vanaf de RAID array, dus wat voor invloed heeft het OS daar nog op?
Zou het de software RAID kunnen zijn? Dat die voor vertraging zorgt?
Te weinig geheugen? Al lijkt me dat ook niet zo'n grote factor.
GUI eraf gooien?
Ik weet dat er paar mensen hier zijn die min of meer dezelfde opstellingen hebben draaien. Hoe zijn jullie ervaringen met Full HD mkv's van 10gb
Heb hier een N40l waar ik ESXI op draai en 2x 2TB in Raid (0?) heb staan. Streamen vanaf een Windows VM van een MKV Full HD 10gig is absoluut geen probleem.wicked1980 schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 08:34:
Mijn N54L is nu voor zo'n 90% klaar. de belangrijkste zaken draaien in ieder geval. Toch zit ik met een onverwacht performance probleem.
Gisteren probeerde ik een Full HD MKV file van 10gb, via een SMB share te kijken, maar hij begon na een minuut of 10 toch te stotteren. Lijkt alsof hij het toch niet helemaal aan kan.
Mijn opzet is als volgt:
- 4 x 2TB onderin, 1 RAID partitie per schijf, middels mdadm een RAID 5 array gebouwd, waarop weer 1 ext4 partitie draait
- 1 x 250 GB bovenin, 4 gb Swap partitie, restant is OS partitie
- 2gb RAM
Het hele spulletje draait op Ubuntu Server 12.04 LTS. extra geïnstalleerde software:
- Ubuntu desktop GUI (systeem hangt aan TV)
- Samba Server
- SSH Server
- Sabnzbd+
Hij draait nog wel op de originele BIOS, met de BIOS mod zou ik de OS schijf een hogere bussnelheid geven, maar is dat verschil dusdanig groot dat dit mijn probleem zou kunnen helpen?
Zowiezo komt de data vanaf de RAID array, dus wat voor invloed heeft het OS daar nog op?
Zou het de software RAID kunnen zijn? Dat die voor vertraging zorgt?
Te weinig geheugen? Al lijkt me dat ook niet zo'n grote factor.
GUI eraf gooien?
Ik weet dat er paar mensen hier zijn die min of meer dezelfde opstellingen hebben draaien. Hoe zijn jullie ervaringen met Full HD mkv's van 10gb
ehhhh..HOI
Het verkeer wat plaatsvind is: Samba Share >> Mediaplayer_JGC_ schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 09:12:
Ik gok dat je eerst je samba opties eens mag controleren, zoek ook even naar mogelijke problemen in combinatie met het client OS, nieuwere versies van Windows met oudere versies van Samba willen nog wel eens wat problemen geven.
Daar zit dus geen Windows cliënt meer tussen
Ik zal eens gaan Googlen op Samba performance
[edit]
socket optionss = TCP_NODELAY regel geactiveerd, vanavond maar weer eens testen
[ Voor 8% gewijzigd door wicked1980 op 12-07-2013 09:34 ]
Maar wat draait dat mooi en een stuk goedkoper dan een echte Synology Nas !
En nu maar hopen dat de melding op xpenology.com over een backdoor in de software niet klopt. Dat zou anders echt heel vervelend zijn!LightStar schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 23:19:
Zo vandaag de N54L opgehaald en heb er middels succesvol Synology DSM 4.2 op draaien ! heb er alleen een overkill aan mem in zitten (2x8GB wat ik nog had)
Maar wat draait dat mooi en een stuk goedkoper dan een echte Synology Nas !
This title is for sale, please send me a PM
Wat ik me afvraag kan Freenas PS3 Mediaserver draaien (ik weet dat dit met DSM wel kan, handmatige install)Pos2007 schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 11:31:
Ik heb een N54L draaien met Freenas. Freenas geïnstalleerd op een 8GB geheugenstick die op het moederbod geplaatst is en ik heb 4GB extra geheugen toegevoegd. 2x 1TB WD red in geplaatst samen met de 250GB die bij de machine geleverd werd. De WD red heb ik 1 volume van gemaakt voor documenten, foto's e.d. Op de 250GB schijf draait nu SABNZBD maar wil nog een 2TB schijf toevoegen voor films, muziek e.d. Op de eSata-poort wil ik nog een schijf aansluiten die zal zorgen voor een backup (van de foto's en documenten) die buiten geplaatst kan worden.
http://blog.themonsta.id....hp-microserver-g8-leaked/
http://blog.themonsta.id....agram-for-g8-microserver/
Het moederbord lijkt gewoon een socket te hebben. Ideaal om er bijvoorbeeld een wat krachtigere i5 3470T (met VT-d) of i3 3220T in te stoppen. Dat komt een ESXi-bak wel ten goede! Ben wel benieuwd of daar biosmods voor nodig zijn.
Edit: of zelfs de 17W tdp Xeon E3-1220LV2.
[ Voor 6% gewijzigd door Syzzer op 15-07-2013 23:38 ]
Ik kon het zo gauw niet vinden.
Als OS ben ik nu Server 2012 aan het downloaden, ga ik eens lekker mee spelen. Voor de RAID setup hou ik om te beginnen maar gewoon de software RAID 1 aan, als die andere 2 schijven er nog bij komen wellicht een aparte controller voor RAID 5.
Heeft er iemand nog tips of opmerkingen i.c.m. de Server 2012 setup? Heb namelijk alleen maar "ervaring" met Server 2008 en ouder...

Ik ga deze ook nog wel even goed doornemen dan: http://blogs.technet.com/...ualization-explained.aspx
Kort gezegd, maar er zijn vast betere of meer complete adviseurs die hier wat over kunnen en willen zeggen
Dank voor je uitleg, alhoewel ik nog even uit moet zoeken wat nu bedoeld wordt met "fake-raid". Is dat wat anders als software RAID, dus aangestuurd vanuit het BIOS over de ingebouwde controller chip?rookie no. 1 schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 16:47:
De N36L, N40L en N54L hebben een AMD fake-raid gebaseerd op een driver. Ik zou persoonlijk voor een software RAID gaan t.o.v. die AMD fake-raid, met name voor de flexibiliteit om de arrays over te kunnen zetten in andere hardware in het geval de server fysiek faalt. Uiteraard kan een hardware add-in RAID-controller prima, maar dan heb je vaak dezelfde beperking met flexibiliteit maar een hogere snelheid en redundancy mogelijkheden.
Kort gezegd, maar er zijn vast betere of meer complete adviseurs die hier wat over kunnen en willen zeggen
En moet ik dus de schijven in het BIOS als losse schijven configureren en daar Server 2012 een RAID setup van laten maken? Ik zit even vooruit te denken daar ik naast de 2 WD 1 TB schijven in de NAS ook nog een externe HDD heb met dezelfde schijf. Ook aan de NAS gekoppeld die dus nu een (software) RAID 1 + JOBD config heeft.
Hoe krijg ik dus straks 5 dezelfde schijven in/aan de N54L gekoppeld met zoveel mogelijk performance maar ook de pool/virtualisatie mogelijkheden die dan mogelijk worden. Want dat heb ik in Windows Home Server al ervaren en werkte toen best prettig.
Of die hardware controller aanschaffen als dat nodig is, ook om dan RAID 5 te kunnen draaien.
setup 1 (windows)
1 SSD (voor win7 of W2K8R2) + vmware workstation
1 HDD voor backup SSD en iso's
2x 2TB WD. red
setup 2 esxi
esxi op usb/sdcard
1 SSD
3HDD
Welke setup zou het beste zijn, heb sowiezo een windows machine nodig, deze server zal als test labo gebruikt worden ( system center, exchange, direct access, enzz..) er zullen continu 2 vm's draaien (linux & Windows)
[ Voor 7% gewijzigd door iAbdel op 17-07-2013 16:50 . Reden: Text edit ]
De Gen8 is nog helemaal niet leverbaar ?iAbdel schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 12:38:
sta op het punt de GEN8 G2020T te bestellen (wil hem vrijdag al hebben). wil deze achteraf uitbreiden met het volgende:
setup 1 (windows)
1 SSD (voor win7 of W2K8R2) + vmware workstation
1 HDD voor backup SSD en iso's
2x 2TB reds WD
setup 2 esxi
esxi op usb/sdcard
1 SSD
3HDD
Welke setup zou het beste zijn, heb sowiezo een windows machine nodig, deze server zal als test labo gebruikt worden maar er zullen continu 2 vm's draaien (linux & fedora)
BIOS Update geslaagd, schijven over gezet en gaan.
Enige was het MAC adres wijzigen in de router (Server heeft een vast IP adres).
Nu maar weer wachten tot de prijzen voor RAM weer zakken...
Dit is vast een heel stuk sneller als die N40L van mij!
Ook maar is naar kijken!
Dat is snel dan! Wat was je ervoor kwijt?
Ik krijg mijn N54L morgen pas...
€ 550, zal mijn testlab worden. ben nog aan het kijken om een N36, 40 of 54 bij te nemen puur alleen voor storage/backup en uit te breiden naar 20TBbvk schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 12:55:
[...]
Dat is snel dan! Wat was je ervoor kwijt?
Ik krijg mijn N54L morgen pas...
http://forums.overclocker...p=13298828&postcount=1337
Schrijven over het netwerk is in ieder geval totaal niet traag, pieken over de 90 MB/s.
Ik gebruik op mijn Apple computer (Mac Mini) twee fysieke disks in de N40L via iSCSI. 1 Disk voor time machine, de andere voor een SuperDuper bootable clone.
http://louwrentius.com/bl...-machine-and-super-duper/
[ Voor 47% gewijzigd door Q op 25-07-2013 23:01 ]
In US/AU heeft HP blijkbaar een introductie aanbieding gedaan met 35% korting. Geen idee hoe betrouwbaar de post is overigens, ik kan er weinig informatie over vinden
http://forums.overclocker...p=15490354&postcount=9228
Goed nieuws voor de virtualizers onder ons, een 69W Xeon lijkt geen probleem te zijn:
http://b3n.org/installed-...2-in-gen8-hp-microserver/
Nu ben ik nog benieuwd wat er gebeurt als iemand 2x16GB in de Gen8 zet. Ik heb ergens gelezen dat de max van 16GB komt doordat elk dimm kanaal slechts 8GB ondersteund waardoor je met 2 slots niet hoger dan 16GB komt. Heeft iemand hier misschien meer informatie over?
En wanneer kunnen/mogen we een review verwachten?
Ik ben erg benieuwd naar dit kastje, ziet er erg leuk uit. Ideaal als alternatief voor die kant-en-klare NAS doosjes als je niet vies bent van zelfbouw.MicroServer GEN8 G2020T
indien jij mij 2 latjes van 16GB kan bezorgen, wil ik deze gerust testenmichielonline schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 08:45:
Ben benieuwd wat de nederlandse prijzen doen als de Gen8 daadwerkelijk goed leverbaar is.
In US/AU heeft HP blijkbaar een introductie aanbieding gedaan met 35% korting. Geen idee hoe betrouwbaar de post is overigens, ik kan er weinig informatie over vinden
http://forums.overclocker...p=15490354&postcount=9228
Goed nieuws voor de virtualizers onder ons, een 69W Xeon lijkt geen probleem te zijn:
http://b3n.org/installed-...2-in-gen8-hp-microserver/
Nu ben ik nog benieuwd wat er gebeurt als iemand 2x16GB in de Gen8 zet. Ik heb ergens gelezen dat de max van 16GB komt doordat elk dimm kanaal slechts 8GB ondersteund waardoor je met 2 slots niet hoger dan 16GB komt. Heeft iemand hier misschien meer informatie over?
nee maar 16GB latjes zijn nog aan de dure kant..
Verwijderd
Zijn idd nog redelijk prijzigiAbdel schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 13:00:
[...]
indien jij mij 2 latjes van 16GB kan bezorgen, wil ik deze gerust testen![]()
nee maar 16GB latjes zijn nog aan de dure kant..
Heb getracht er met HP support via live chat achter te komen maar die zeggen het niet te weten.
Om nou op goed geluk een systeem te kopen gaat mij wat te ver.
En als e.e.a. past, is het dan mogelijk om 6x2.5" HDD te koppelen aan de Areca?
Std dialoogje:
Tim: May I know the product line that you are interested in?
you: I'm thinking about buying a HP micro server Gen8
Tim: HP micro server Gen8 is a great model .
Tim: Please go ahead with your question.
you: I would like to know if the motherboard can fit my existing raid card
you: I have the following raid card: http://www.tomshardware.c...CALING-CHARTS,1635-7.html
Tim: I am checking on that for you.
you: it's a half height card but I'm wondering whether it's too long to fit the microserver
Tim: Thanks for waiting online and your patience.
you: no problem
Tim: I am sorry, we don't have information regarding non HP products compatibility.
Big troubles in hardware-land
Ik heb een N40L en daarin een 6x2,5" tray, maar die gaat in een gen8 nooit passen. Hoe wilde je dat gaan doen ?RutgerDB schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 16:03:
Kan iemand mij vertellen of een Areca 1220 in een HP Proliant Microserver past? (liefst Gen8)
[...]
En als e.e.a. past, is het dan mogelijk om 6x2.5" HDD te koppelen aan de Areca?
[...]
Die Areca controller, hoe lang is die ? In de N40L kun je tot 20 a 21 cm kwijt, half height moet sowieso wel passen.
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
[ Voor 6% gewijzigd door rippiedoos op 05-08-2013 22:04 ]
Ik zal de areca eens naast een rolmaat leggen. Ik denk dat de kaart het wel red met 20cm. De hoogte is idd half height dus dat moet wel gaan passen.
Alleen is die backplane SAS connectie natuurlijk waardeloos voor de Areca. Dan moet ik dus de backplane verwijderen/loskoppelen en dan losse SATA kabels gaan trekken door de krappe behuizing. Ik heb wel de mooie Areca SATA kabels met aan 1 kant een 90 graden gedraaide conncector dus deze kun je in krappe behuizingen makkelijker installeren.
Alleen als ik al deze aanpassingen in overweging neem kan ik wellicht beter zelf een Mini-ITX systeem samenstellen.
[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 06-08-2013 10:00 ]
Maar als ik deze zou gebruiken dan heb ik nog steeds het 'probleem' dat de SAS cable op het backplane door alle 4 de disken wordt gedeeld? Dan moet ik de gehele backplane op 1 SATA connectie van de Areca plaatsen. Ik vraag mij af of dat werkt en zowiezo is dat natuurlijk een belemmering voor de bandbreedte op de SAS bus. Die is effectief maar 25% per schijf bij een volle backplane?rookie no. 1 schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 11:57:
Volgens mij heb je SAS>SATA verloop-kabels. Niet goedkoop, maar 't is er wel. Bv. 3ware ofzo.
Mijns inziens is dat niet je zorgpunt, hooguit de kabel- en kaart lengte die je kwijt moet kunnen in het kleine kastje.
Precies. Ik zou gewoon die sas-kabel eruit halen en de drivecage met normale sata-kabels aansluiten. Is best wel te doen als je even de bovenkant eraf schroeft._JGC_ schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 12:50:
Kabel hoef je niet zo over in te zitten, is gewoon een SAS multilane kabel zoals die op de meeste SAS/SATA controllers gebruikt worden. Probleem waar jij mee zit is dat je RAID controller geen multilane connector heeft, maar losse SATA connectors. Met een reverse breakout kabel zou je dat kunnen oplossen, maar wordt waarschijnlijk wel een zooitje in dat kleine kastje.
Maar dan nog is die 4x3,5" qua ruimte niet echt efficient als je er 4 2,5" drives in zet. (Ik heb zelf 4x 3TB erin, plus ruimte voor 6x2,5" in de 5,25" bay.)
En ik bedoelde eerder ook te zeggen dat een reverse breackout kabel + koppelstukje een hoop kabel-spaghetti wordt in die (kleine) kast. En dat koppelstukje wordt volgens mij erg duur tot niet vindbaar. Zo standaard zijn die dingen niet.
Ok, dat heet een breakout kabel dus. Weer wat geleerd. SAS naar 4x SATA zal wel niet kunnen/extreem duur zijn. Dan wordt het dus drivecage eruit prutsen, dak eraf en de SAS connectors los en rechstreeks de SATA kabels van de disken naar de controller doorvoeren. Dan gebruik ik alleen het chassis van de backplane en de stroomaansluiting van de backplane?_JGC_ schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 12:50:
Kabel hoef je niet zo over in te zitten, is gewoon een SAS multilane kabel zoals die op de meeste SAS/SATA controllers gebruikt worden. Probleem waar jij mee zit is dat je RAID controller geen multilane connector heeft, maar losse SATA connectors. Met een reverse breakout kabel zou je dat kunnen oplossen, maar wordt waarschijnlijk wel een zooitje in dat kleine kastje.
Nee, gaat ook niet werken. Aan de backplane-kant zitten namelijk gewoon 4x losse SFF-8482 connectors met een hoek van 90 graden. Moet je dus ook nog 4x molex-stroom naar SATA-stroom hebben. Het gebruik van je drive-cage wordt dan eigenlijk gereduceerd tot schroefloze houder, aangezien beide kabels dan eigenlijk rechtstreeks in de schijf steken en je dus geen backplane hebt.RutgerDB schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 15:37:
[...]
Ok, dat heet een breakout kabel dus. Weer wat geleerd. SAS naar 4x SATA zal wel niet kunnen/extreem duur zijn. Dan wordt het dus drivecage eruit prutsen, dak eraf en de SAS connectors los en rechstreeks de SATA kabels van de disken naar de controller doorvoeren. Dan gebruik ik alleen het chassis van de backplane en de stroomaansluiting van de backplane?
OF ik besluit de gehele drivecage te negeren en zet een 6x2.5" cage erin. Dan moet ik wel het oudere model server kopen maar dat is op zich niet erg. Dan sluit ik die disken allemaal op de Areca aan.
Kwam dit wensenlijstje tegen en dat is (zonder de SSD) een betere optie wellicht?
gallery: Dual Infinity
In ieder geval nog maar even goed over nadenken want de pro's (ILO en gewoon netjes alles integrated) hebben ook een hoop cons met de Areca.
Super! Kan je dan ook even vertellen welke indeling je gebruikt hebt voor de storage spaces? Setup?bvk schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 19:42:
Ik heb mijn N54L ondertussen ook draaien met Server 2012 en 4x WD Green 1 TB. Toch maar gebruik gemaakt van die Storage Spaces en blijkbaar de juiste keuzes gemaakt in de (voor mij compleet nieuwe) setup.
Schrijven over het netwerk is in ieder geval totaal niet traag, pieken over de 90 MB/s.
Zit zelf nog steeds met de N40L te klooien (uhu) en 4x 3TB disks maar vindt geen vlotte manier om dit op te zetten
Meestal is het schrijven over het netwerk redelijk traag, en zelfs lokaal "kopieren" heeft een piek en daalt dan terug. Heb een 2-way mirror opgezet.
Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.
In dit topic horen alleen posts die betrekking hebben op HP Proliant Microservers. Onderwerpen als Synology/DSM en andere software horen hier niet thuis. Daarvoor graag in één van de Synology-topics posten. Berichten die off-topic zijn, kunnen worden getrashed.