Kan de foto niet zien... Ben ik de enige?
Nope.DVR123 schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 22:25:
Kan de foto niet zien... Ben ik de enige?
Werkt weer. Best een aardig kastje toch?
[ Voor 13% gewijzigd door JPS op 22-05-2013 23:45 ]
4x USB3 achterzijde. 1x USB2 intern, 2x USB2 voorzijde. De interne USB2 was in de NxxL series gereserveerd voor een interne USB backUp unit van 5.25 formaat. Wellicht is er dus nog mogelijkheid om een Icy Dock o.i.d. kwijt te kunnen.
Nog meer lees voer....
Nog meer voer
FOTO
Nog meer lees voer....
Nog meer voer
FOTO
[ Voor 80% gewijzigd door Sorted op 23-05-2013 00:10 ]
Speculatie over de prijs. Zal wel rond 450.- worden voor de g630t. Dat scheelt niet veel met de G8 ML310 (500.- +) die in de pricewatch staat. Ben benieuwd hoe de cpu performed in esxi.
CPU passmark voor N40L = 979
CPU passmark voor N54L = 1314
CPU passmarkt voor G630T = 2154
CPU passmark voor N40L = 979
CPU passmark voor N54L = 1314
CPU passmarkt voor G630T = 2154
[ Voor 32% gewijzigd door Sorted op 23-05-2013 00:07 ]
Lijkt een interessante server te gaan worden. Zit er over te denken mijn huidige N40L als iscsi target storage server in te gaan zetten en dan bij de nieuwe Microserver de CPU te gaan vervangen voor een Xeon met VT-d e.d. en dan Hyper-V host van te maken.
Leuke setup voor niet al teveel geld (en stroom).
Leuke setup voor niet al teveel geld (en stroom).
Ben benieuwd wat de max. TDP van CPU dat je kan plaatsen is. Zal wel 35W zijn.
Dan ben je beperkt met upgraden, nl.:
Intel Xeon E3-1220L v2 17W
Intel Xeon E3-1220L 20W
Intel Core i3-3220T 35W
Intel Core i5-3470T 35W
Met 45W word het leuker:
Intel Core i5 3570T
Intel Core i7 3770T
Intel Xeon E3-1260L
Intel Xeon E3 1265L v2
Intel Xeon E3-1220L 20W
Intel Core i3-3220T 35W
Intel Core i5-3470T 35W
Met 45W word het leuker:
Intel Core i5 3570T
Intel Core i7 3770T
Intel Xeon E3-1260L
Intel Xeon E3 1265L v2
[ Voor 30% gewijzigd door abusimbal op 28-05-2013 16:40 ]
Nog meer specs en vergelijking tussen de HP n40l en ML310. De ML310 wordt dan opeens interessanter en het enige voordeel van de microserver is zijn form factor.

[ Voor 45% gewijzigd door Sorted op 28-05-2013 17:22 ]
Ik meen gelezen te hebben dat TDP 55W max is.abusimbal schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 16:36:
Ben benieuwd wat de max. TDP van CPU dat je kan plaatsen is. Zal wel 35W zijn.
Intel Xeon E3-1220L 20W
Intel Core i3-3220T 35W
Intel Core i5-3470T 35W
Met 45W word het leuker:
Intel Core i5 3570T
Intel Core i7 3770T
Intel Xeon E3-1260L
Intel Xeon E3 1265L v2
Quote: CPU: One person with access to a beta testing unit says it has an i3-3220T CPU with standard HP Heatsink screwed to the motherboard. This bodes well for user-upgradable CPU’s!
Dus het lijkt erop dat upgraden een mogelijkheid is. Afwachten tot de final specs binnen komen.
Goed nieuws! Dat is het enigste wat mij tegenhoudt deze server aan te schaffen. De upgradebility is rond uit slecht bij deze servers. Als ze inderdaad losse i3tjes gaan gebruiken ben ik over!Sorted schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 17:30:
[...]
Ik meen gelezen te hebben dat TDP 55W max is.
Quote: CPU: One person with access to a beta testing unit says it has an i3-3220T CPU with standard HP Heatsink screwed to the motherboard. This bodes well for user-upgradable CPU’s!
Dus het lijkt erop dat upgraden een mogelijkheid is. Afwachten tot de final specs binnen komen.
Dit valt wat beter op in het forum als je aan het scrollen bent:

[ Voor 10% gewijzigd door kevinwalter op 30-05-2013 10:45 ]
Ik hoop dat HP het bios niet kreupel maakt zodat ik gewoon een ULV Xeon kan plaatsen voor ESXI doeleinden. Benieuwd of er nog ruimte is voor meer dan 4xhdd's (3.5).
http://forums.overclocker...ead.php?t=958208&page=591
Wat Quotes:
Wat Quotes:
I'm not We currently have the new MicroServer in our offices! Can confirm 4x USB3 ports on the back, as well as dual network ports and dedicated iLO port. Motherboard appears to be removable from the back, not the front like current MicroServers. Still has room for 4x 3.5" drives in caddies in the front, but only 1x PCIe slot for expansion on the back. Haven't pulled the motherboard out to see exactly what's inside yet, but will try to soon
Front door appears to be magnetic with no lock, but I wasn't really looking at the front. Slim line optical drive makes the overall height appear to be a bit smaller, but haven't compared exact sizes with an existing MicroServer. Would also appear to be a bit wider than the existing MicroServers
Not yet, have just had the case off and had a look inside, but haven't got the motherboard pulled out The heatsink looks like it has the standard HP desktop mounts, and is screwed directly to the board. Screws are accessible, but not sure what sort of CPU mount is underneath it. Ours has the i3-3220T processor
Anyway, motherboard is removable from the back, but for most things it's not required. The whole case comes off (both sides and top) as it's one piece of steel?, think back to old-school cases with essentially a big U-channel case. RAM (2 slots) are on the far left of the board (when looking from the back), and PCIe on the far right. Cooling fan looks to be the same as earlier models, only the 12cm fan at the back of the case
Only the one PCIe slot, 16x physical, not sure how it's wired. Only 1 sata port on the motherboard, as well as USB2, but also has a micro-sd card slot onboard!
At the top there's the slim-line optical drive, identical to the units that are used in the DL series rackmount servers. Also has provision for FBWC mounting next to the optical drive, and possibly a motherboard mount to plug it in
iLO4 chip is on the motherboard, not as an add-in or mezzanine card
The "Beta" agreements expire June 30. Because I got an agreement and refused to sign it after the Facebook Page removal.
There's a mounting bracket at the top of the new Microserver next to the optical drive that's stamped FBWC, still need to confirm whether it plugs directly into the motherboard or into an expansion card

[ Voor 23% gewijzigd door Sorted op 02-06-2013 18:26 ]
Dit weekend van plan dit beestje eens nieuw leven in te blazen door er Synology Disk Station op te installeren adhv deze tutorial:
http://www.avsforum.com/t...te-5-28-2013-dsm-4-2-3211
Ik zat te kijken naar een DS412+ maar als de HP N40L dezelfde software kan draaien is dat wat mij betreft ook prima!
Ik zat te kijken naar een DS412+ maar als de HP N40L dezelfde software kan draaien is dat wat mij betreft ook prima!
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
WOOT!!! Dat ga ik ook eens proberen... Als die dan ook die IBM Raid Kaart snapt dan heb ik een nas van 12 Disken met Synology Software erop! en 8GB RAMFreekers schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 12:17:
Dit weekend van plan dit beestje eens nieuw leven in te blazen door er Synology Disk Station op te installeren adhv deze tutorial:
ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?
Wat is Synology Software beter dan bijvoorbeeld Open Media Vault?djkavaa schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 14:17:
[...]
WOOT!!! Dat ga ik ook eens proberen... Als die dan ook die IBM Raid Kaart snapt dan heb ik een nas van 12 Disken met Synology Software erop! en 8GB RAM
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Om te testen wel grappig maar niet echt veilig.
Er is ook nog xpenology.Freekers schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 12:17:
Ik heb het niet op mijn N40L draaien, maar wel even in een VM bekeken, en ja, dan heb je alles wat een Synology doet, incl. de mogelijkheid hun packages te installeren etc.
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Waarom zou het niet veilig zijn?
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Ben nu bezig om een cluster te maken in VMWARE Just 4 FUN!
ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?
Ik had het anders moeten verwoorden.
Om te testen wel grappig maar voor mij niet echt veilig.
Je blijft natuurlijk gebruik maken van een geport OS met de daar bij horende risico's. Daarnaast werken er een aantal functies nog niet goed zoals spindown van de disks en het rebooten van het device.
Mocht je het willen proberen dan is het aan te raden om een USB stick te nemen met een write lock of een USB SD Card reader + gelockte SD kaart voor de boot image.
Ik vind hun interface fijner werken en er is een grote community omheen. Tevens kun je dan gebruik maken van de Synology apps voor je smartphone & tabletHari-Bo schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 14:34:
Wat is Synology Software beter dan bijvoorbeeld Open Media Vault?
De tutorial die ik link heeft het inderdaad over XPenology, alhoewel er dat niet expliciet bij vermeld staatu_nix_we_all schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 20:43:
Er is ook nog xpenology.
Ik heb het niet op mijn N40L draaien, maar wel even in een VM bekeken, en ja, dan heb je alles wat een Synology doet, incl. de mogelijkheid hun packages te installeren etc.
Tot op zekere hoogte ben ik het met je eens: Het is en blijft een geport OS, maar de architectuur van het geporte device komt overeen met de N40L (x86). Ik zelf zou het ook niet inzetten in een zakelijke omgeving, maar privé, waarom niet? Als je zeker wilt zijn dat je data safe is, stel je de Synology in om te backuppen naar Amazon. Dankzij de package manager gaat dat super easySkyThes schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 09:29:
Ik had het anders moeten verwoorden.![]()
Om te testen wel grappig maar voor mij niet echt veilig.
Je blijft natuurlijk gebruik maken van een geport OS met de daar bij horende risico's. Daarnaast werken er een aantal functies nog niet goed zoals spindown van de disks en het rebooten van het device.
Mocht je het willen proberen dan is het aan te raden om een USB stick te nemen met een write lock of een USB SD Card reader + gelockte SD kaart voor de boot image.
Rebooten van het device werkt perfect, spindown ga ik nu voor je testen. Het was echt super simpel te installeren, kind kan de was doen. Kostte maar 10 minuutjes en draait als een tierelier.
[ Voor 8% gewijzigd door Freekers op 07-06-2013 23:52 ]
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen Freekers. Werkt het bijvoorbeeld ook lekker vlot of merk je toch dat je te maken hebt met een port ? Erg benieuwd naar de + en - 's!
Ik ga hem vanavond vanaf de bank eens configueren zoals ik m'n eigenbouw NAS ook heb ingesteld (Automatisch series downloaden met SickBeard --> SABNZBD en daarna Subtitles met autosub/Subliminal).Perkouw schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 20:47:
Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen Freekers. Werkt het bijvoorbeeld ook lekker vlot of merk je toch dat je te maken hebt met een port ? Erg benieuwd naar de + en - 's!
Tot nu toe geen problemen tegengekomen, werkt stabiel. Nadelen die ik tot nu toe heb kunnen ontdekken:
- Wake on LAN (WOL) + USB HDDs werken niet out of the box, moet je een paar libraries voor vervangen via SCP.
- HDD Spindown werkt helaas niet.
Voor de rest werkt het als een normale Synology NAS. Bepaalde Synology specifieke functies werken niet, maar dat is te verwachten (denk aan in de ingebouwde zoemer/buzzer die afgaat als je HDD het begeeft of de High Availability functie waarmee je 2 Synology's kunt linken om zo een cluster te bouwen (vereist 2 NICs).)
Ik zie potentie hierin. M.b.v. de Synology app kan ik 720p WEB-DL h.264 mkvtjes streamen met geremuxed .srt subs zonder issues. Sterker nog, dat kost nog geen 2% CPU load. Dit kun je dus met transcoding vergeten, dat houdt mijn Intel Core i5 3555 nog maar net bij.
Helaas ondersteund de ingebouwde DLNA player van mijn TV geen geremuxde streams dus kom je uit op of transcoding (onhaalbaar) of een dedicated mediaplayer. Aangezien ik niet weet hoe netjes die mediaplayer mijn series gaat ordenen en ik niet weet of ook daar geremuxde subs fatsoenlijk ondersteund worden, ga ik waarschijnlijk zo'n Android HDMI TV Stick aanschaffen; Synology app erop en klaar. Had ik veel eerder moeten doen, mijn NAS project loopt nu al bijna dik 1 jaar en heb er weinig plezier van gehad tot nu toe. Al met al ziet het veel belovend uit. Als dit stabiel werkt, wordt de i5 omgebouwd tot werkstation en wordt dit beestje de nieuwe NAS. (Beetje jammer dat ik hem zo heb afgeragd, ik mis een afdekplaatje hier en daar
Vanavond maar eens testen of Hot Plug ook werkt (ik heb de custom BIOS geflashed die hier rond zwerft) en dan ben ik helemaal in m'n nopjes.
Klinkt allemaal erg interessant. Mogelijk dat ik het ook maar eens ga proberen, echter dan wel als VM in HyperVisor. Blijf vooral je bevindingen posten als je dat wilt, vind het erg interessant!
Ik weet niet of HyperVisor ook .vdi images ondersteunt, die heb ik met virtualbox gebruikt, dat werkte goed, zie http://xpenology.com/wiki/en/xpenology_virtualboxPerkouw schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 16:19:
Klinkt allemaal erg interessant. Mogelijk dat ik het ook maar eens ga proberen, echter dan wel als VM in HyperVisor. Blijf vooral je bevindingen posten als je dat wilt, vind het erg interessant!
Edit:
Ik neem aan dat je Hyper-V bedoelt , dus dan zul je wel .vhd images nodig hebben. Als je wilt kan ik zo'n vdi wel voor je omzetten. Als je dat image kunt booten zal de procedure verder wel hetzelfde zijn, de installatie zelf doe je mbv Synology Assistant.
[ Voor 22% gewijzigd door u_nix_we_all op 08-06-2013 23:41 ]
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Als jullie de Synology software draaien in een VM, direct-mappen jullie dan de hardeschijven naar de VM?
Ik probeerde dit met 3TB discen onder OpenMediaVault en dit werkte niet.
Ziet er wel héél gaaf uit overigens
vmkfstools -z /vmfs/devices/disks/<physical disk path> (space) /vmfs/volumes/<vmfs datastore name>/<folder name>/<virtual disk name>.vmdkW.Zijlstra. schreef op zondag 09 juni 2013 @ 14:03:
Als jullie de Synology software draaien in een VM, direct-mappen jullie dan de hardeschijven naar de VM?
Ik had inderdaad dit met de -z switch gedaan maar dan ziet linux (OMV in mijn geval) de hardeschijven als 0 MbPerkouw schreef op zondag 09 juni 2013 @ 14:16:
[...]
vmkfstools -z /vmfs/devices/disks/<physical disk path> (space) /vmfs/volumes/<vmfs datastore name>/<folder name>/<virtual disk name>.vmdk
vmkfstools -z /vmfs/devices/disks/t10.ATA_____WDC_WD30EZRX2D00DC0B0_________________________WD2DWMC1T3095593 /vmfs/volumes/VM-Datastore/SATA3TB1/SATA3TB1.vmdk
vmkfstools -z /vmfs/devices/disks/t10.ATA_____WDC_WD30EFRX2D68AX9N0_________________________WD2DWMC1T2451915 /vmfs/volumes/VM-Datastore/SATA3TB2/SATA3TB2.vmdk
vmkfstools -z /vmfs/devices/disks/t10.ATA_____WDC_WD30EZRX2D00DC0B0_________________________WD2DWMC1T3228080 /vmfs/volumes/VM-Datastore/SATA3TB3/SATA3TB3.vmdk
vmkfstools -z /vmfs/devices/disks/t10.ATA_____WDC_WD30EZRX2D00DC0B0_________________________WD2DWMC1T3175070 /vmfs/volumes/VM-Datastore/SATA3TB4/SATA3TB4.vmdk
Gaat dat bij de Synology software wel goed?
Geen idee, ik heb niet met echte disken getest, alleen met een paar images onder virtualbox, dat werkte wel.
Als het maar een 1TB is kan je gewoon -r doen. Dat werkt tot 2TB, mogelijk maakt dit verschil.W.Zijlstra. schreef op zondag 09 juni 2013 @ 21:16:
[...]
Ik had inderdaad dit met de -z switch gedaan maar dan ziet linux (OMV in mijn geval) de hardeschijven als 0 Mb![]()
vmkfstools -z /vmfs/devices/disks/t10.ATA_____WDC_WD30EZRX2D00DC0B0_________________________WD2DWMC1T3095593 /vmfs/volumes/VM-Datastore/SATA3TB1/SATA3TB1.vmdk
vmkfstools -z /vmfs/devices/disks/t10.ATA_____WDC_WD30EFRX2D68AX9N0_________________________WD2DWMC1T2451915 /vmfs/volumes/VM-Datastore/SATA3TB2/SATA3TB2.vmdk
vmkfstools -z /vmfs/devices/disks/t10.ATA_____WDC_WD30EZRX2D00DC0B0_________________________WD2DWMC1T3228080 /vmfs/volumes/VM-Datastore/SATA3TB3/SATA3TB3.vmdk
vmkfstools -z /vmfs/devices/disks/t10.ATA_____WDC_WD30EZRX2D00DC0B0_________________________WD2DWMC1T3175070 /vmfs/volumes/VM-Datastore/SATA3TB4/SATA3TB4.vmdk
Gaat dat bij de Synology software wel goed?
Wat een tweede oplossing is en wat waarschijnlijk het probleem is -> zet ubuntu op een usb stick. Boot naar ubuntu, format de disks naar bijv ext4. Grote kans dat het dan wel werkt. Stuur anders maar een DM, wordt anders wat offtopic.
Zit op dit moment wat krap in de tijd. Moet sowieso even wachten op antwoord van Schumi2004 aangezien ik tegen een probleem aanloop wat ik zelf niet kan oplossen. Hopenlijk kan hij me verder op weg helpen. (Freekers in "[Synology] Packages")Perkouw schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 16:19:
Blijf vooral je bevindingen posten als je dat wilt, vind het erg interessant!
Daarna kan ik m'n NAS gaan inzetten zoals m'n eigenbouw NAS ook draait.
Deze persoon op YouTube heeft overigens dezelfde setup als wat ik van plan ben; Synology NAS + Android HDMI Stick om zo films/series van je NAS te streamen naar je TV
YouTube: Android mini PC RK3066 from TimingPower.com
Voor wie het interessant vindt: ik heb zojuist mijn HP N54L binnengekregen (opvolger van de N40L, alleen snellere proc). Gekocht bij Amazon.de voor slechts €218 incl. verzending!
This title is for sale, please send me a PM
Ah....die van miniprice uit Spanje.Had er ook één besteld voor 214.- incl. verzendkosten.the-body schreef op maandag 10 juni 2013 @ 23:22:
Voor wie het interessant vindt: ik heb zojuist mijn HP N54L binnengekregen (opvolger van de N40L, alleen snellere proc). Gekocht bij Amazon.de voor slechts €218 incl. verzending!
Denk dat ik die van mij in de verkoop zet, de Gen8 is te koop, zie link hieronder...
http://shopping1.hp.com/i...=H20Q7EN5z88AAAEuEQIsTi_9
Dus er komt een versie met een celeron processor en 1 met een intel pentium G2020..Sorted schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 09:20:
[...]
Ah....die van miniprice uit Spanje.Had er ook één besteld voor 214.- incl. verzendkosten.
Denk dat ik die van mij in de verkoop zet, de Gen8 is te koop, zie link hieronder...
Volgens mij kan je voor meer kracht beter zelf iets samenstellen, zoals dit
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i3 3220 Boxed | € 103,30 | € 103,30 |
1 | Asus P8H61-I LX R2.0 | € 54,80 | € 54,80 |
1 | Fractal Design Node 304 Zwart | € 67,22 | € 67,22 |
1 | Kingston ValueRAM KVR16N11/8 | € 49,- | € 49,- |
1 | Corsair CX430M | € 44,60 | € 44,60 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 318,92 |
Leuke RAID controller erin en je bent klaar
En is daar al een prijs van bekend? Lijkt me sterk dat je die voor een gelijkwaardige prijs kunt bestellen binnenkort. Daar komt bij, dat voor mij de N54L meer dan snel genoeg is. Ik wil er XPenology op zetten en die is niet zo veeleisend.Sorted schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 09:20:
[...]
Ah....die van miniprice uit Spanje.Had er ook één besteld voor 214.- incl. verzendkosten.
[ Voor 1% gewijzigd door the-body op 11-06-2013 09:57 . Reden: typo ]
This title is for sale, please send me a PM
@jamiev90: in welk opzicht gelijkwaardig? Performance misschien, maar niet server-specs (ik noem ILO, 24x7 waardig, support, etc.)
Het remote access management kaartje kan handig zijn, maar als je ESX gebruikt heeft het weinig toevoeging imo.rookie no. 1 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 10:26:
@jamiev90: in welk opzicht gelijkwaardig? Performance misschien, maar niet server-specs (ik noem ILO, 24x7 waardig, support, etc.)
Als ik mijn keuze opnieuw had kunnen maken had ik toch zelf iets in elkaar gezet. Naast de krachtigere CPU is het als bijv. de voeding defect gaat makkelijker en goedkoper te vervangen.
Voordeel van de N40L was dat ie goedkoper was dan zelf iets vergelijkbaars bouwen. De nieuwe versie lijkt dat niet waar te gaan maken, dus voor thuisgebruik kan het interessanter zijn om zelf iets te bouwen.
Klopt de N40L had ik tijdens de cashback voor €170, een paar disks erin en gaan. De nieuwe lijn zit in een heel andere prijsklasse waardoor deze niet interessant voor mij iig is._JGC_ schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 11:28:
Voordeel van de N40L was dat ie goedkoper was dan zelf iets vergelijkbaars bouwen. De nieuwe versie lijkt dat niet waar te gaan maken, dus voor thuisgebruik kan het interessanter zijn om zelf iets te bouwen.
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
ILO4 gaat natuurlijk niet alleen over remote access, maar veel meer dan dat 
Uiteraard ben je vrij voor jezelf een 'gelijkwaardige' setup te kiezen, maar vergeet niet de complete server package die er bij zo'n Gen8 Microserver bijkomt.
Uiteraard ben je vrij voor jezelf een 'gelijkwaardige' setup te kiezen, maar vergeet niet de complete server package die er bij zo'n Gen8 Microserver bijkomt.
ILO4 gaat over alles behalve remote access, want daar mag je nog een losse licentie voor kopen om langer dan 2 minuten aan de console te hangen
.

Verwijderd
Het mooie van de N36/40/54L vind ik, dat er zonder veel moeite of extra controller 6 3,5" disks in passen. Zo heb je heel goedkoop een volwaardige en compacte file- of backupserver. Maar als ik het goed zie, is dat bij de nieuwe Gen8 dus niet meer mogelijk? Want dan kan ik waarschijnlijk beter die N54L erbij nemen.
Controller erin kan wel, maar extra harddisks niet. Kortom wil je een 'dikke' storage bak, dan kan je nog beter één van de oude series kiezen (N36L/N40L/N54L). Voor andere doeleinden is die GEN8 wel weer een grote verbetering.
Ik heb nu een n40L 4x3TB schijven en 6x 500Gb schijven. wat rookie no. 1 aangeeft je kan niet echt een 'dikke' storage bak maken van een GEN8. ik wil een keer overgaan naar iets krachtigere server maar wel met de zelfde afmeting etc. zou miss mogelijk zijn om zelfde moederbord wat in de GEN8 zit te verplaatsen naar een N40L? ik weet dat de achterkant van de N40L moet aanpassen(ken iemand die zit in de metaal en miss kan die voor mij zo achterkant maken).
Denk dat je dan een warmteprobleem gaat krijgen. Die N35L en N40L zitten op 15w TDP. De N54L zit op 22w TDP volgens de specs. De G2020T en G1610T zitten beide op 35w TDP, dat is meer dan 2x zoveel wat de CPU aan warmte produceert. In de Gen8 zit volgens mij ook een grotere fan als ik dat zo bekijk. Of dan gaan klieren met actieve koeling of een eSAS-behuizing een SmartArray P222 bijvoorbeeld.
Probleem is inmiddels opgelost. Er zijn blijkbaar 2 Python versies: Een officiële Python versie die standaard via de package installer geinstalleerd kan worden, en eentje die je kunt installeren via de repo van SynoCommunity welke vereist is voor SABNZBD en Sickbeard. Ik had alleen de laatste geinstalleerd, maar de eerste/officiele van Synology zelf is blijkbaar ook vereist.Freekers schreef op maandag 10 juni 2013 @ 22:40:
Zit op dit moment wat krap in de tijd. Moet sowieso even wachten op antwoord van Schumi2004 aangezien ik tegen een probleem aanloop wat ik zelf niet kan oplossen. Hopenlijk kan hij me verder op weg helpen. (Freekers in "[Synology] Packages")
Daarna kan ik m'n NAS gaan inzetten zoals m'n eigenbouw NAS ook draait.
Daarna bleek dat alleen het nzbToSickBeard.py en .cfg bestand niet genoeg waren voor nzbtomedia. Ik heb dus mijn Synology voorzien van bootstrap (http://forum.synology.com...strap,_ipkg_etc#Bootstrap en kies voor de Intel Atom versie). Daarna kon ik m.b.v. ipkg via SSH 'git' installeren. Even een git clone gedaan van nzbtomedia gedaan en toen werkte alles perfect zoals het hoort. Alleen nog even kijken waarom Sickbeard het nodig vind soms afleveringen te downloaden met ingebakken Franse subs. Zal iets voor dit weekend worden.
Ik vind de Gen8 microservers interessant. Ik kan de processorkracht gebruiken en misschien is het zelfs zo (was bij een beta in ieder geval wel) dat de processor te vervangen valt. De initiële prijs is stevig. Ik weet niet wat de N40 en N54 bij introductie kostte? Misschien is dat een indicator voor het prijsverloop van deze modellen.
Ik heb geen grote storage behoeften, dus 4 bays zijn voor mij meer dan voldoende.
Ik heb geen grote storage behoeften, dus 4 bays zijn voor mij meer dan voldoende.
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Maar zoals ik verder begrijp uit jouwn verhaal bevalt de synology software verder prima op de N40L ?Freekers schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 13:04:
[...]
Probleem is inmiddels opgelost. Er zijn blijkbaar 2 Python versies: Een officiële Python versie die standaard via de package installer geinstalleerd kan worden, en eentje die je kunt installeren via de repo van SynoCommunity welke vereist is voor SABNZBD en Sickbeard. Ik had alleen de laatste geinstalleerd, maar de eerste/officiele van Synology zelf is blijkbaar ook vereist.
Daarna bleek dat alleen het nzbToSickBeard.py en .cfg bestand niet genoeg waren voor nzbtomedia. Ik heb dus mijn Synology voorzien van bootstrap (http://forum.synology.com...strap,_ipkg_etc#Bootstrap en kies voor de Intel Atom versie). Daarna kon ik m.b.v. ipkg via SSH 'git' installeren. Even een git clone gedaan van nzbtomedia gedaan en toen werkte alles perfect zoals het hoort. Alleen nog even kijken waarom Sickbeard het nodig vind soms afleveringen te downloaden met ingebakken Franse subs. Zal iets voor dit weekend worden.
Klinkt allemaal erg interessant Freekers! Ben benieuwd of het goed en vooral stabiel gaat lopen bij je. Ik denk zo maar dat ik het van het weekend ook eens ga proberen.Freekers schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 13:04:
[...]
Probleem is inmiddels opgelost. Er zijn blijkbaar 2 Python versies: Een officiële Python versie die standaard via de package installer geinstalleerd kan worden, en eentje die je kunt installeren via de repo van SynoCommunity welke vereist is voor SABNZBD en Sickbeard. Ik had alleen de laatste geinstalleerd, maar de eerste/officiele van Synology zelf is blijkbaar ook vereist.
Ik kan bevestigen dat hot-plug op de N40L icm de Synology software perfect werkt.
Schijf erin, storage manager openen via webinterface en je kunt hem toevoegen aan je RAID. Toppie!
Schijf erin, storage manager openen via webinterface en je kunt hem toevoegen aan je RAID. Toppie!
Ja, prima! Had ik veel eerder moeten doen! De grote community om de Synology software heen is wat het zo mooi maakt. De N40L heeft niet veel horsepower aan boord, maar in vergelijking met de gemiddelde Synology NAS is het qua hardware specs een high-end model. Hierdoor draait vrijwel alle software die beschikbaar is voor de Synology, en dus geoptimaliseerd is voor low-end hardware, echt perfect.W.Zijlstra. schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 12:42:
Maar zoals ik verder begrijp uit jouwn verhaal bevalt de synology software verder prima op de N40L ?
Werkt tot nu toe stabiel en zonder problemen. Als je niet beter wist zou je denken dat je op een echte Synology zit te werken.Perkouw schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 14:48:
Klinkt allemaal erg interessant Freekers! Ben benieuwd of het goed en vooral stabiel gaat lopen bij je. Ik denk zo maar dat ik het van het weekend ook eens ga proberen.
Gaaf, ik ben verkochtFreekers schreef op zondag 16 juni 2013 @ 13:43:
Ik kan bevestigen dat hot-plug op de N40L icm de Synology software perfect werkt.
[...]
Ja, prima! Had ik veel eerder moeten doen! De grote community om de Synology software heen is wat het zo mooi maakt. De N40L heeft niet veel horsepower aan boord, maar in vergelijking met de gemiddelde Synology NAS is het qua hardware specs een high-end model. Hierdoor draait vrijwel alle software die beschikbaar is voor de Synology, en dus geoptimaliseerd is voor low-end hardware, echt perfect.
[...]
Werkt tot nu toe stabiel en zonder problemen. Als je niet beter wist zou je denken dat je op een echte Synology zit te werken.
Een paar vraagjes :
- virtualiseer je of boot je gewoon kaal ?
- welke versie draai je? Waren hier nog n40l specifieke wijzigingen voor nodig om het werkend te krijgen ? Graag link
Bedankt
Even wat pagina´s terug lezen en je komt er zo achter.W.Zijlstra. schreef op zondag 16 juni 2013 @ 13:53:
[...]
Gaaf, ik ben verkocht
Een paar vraagjes :
- virtualiseer je of boot je gewoon kaal ?
- welke versie draai je? Waren hier nog n40l specifieke wijzigingen voor nodig om het werkend te krijgen ? Graag link
Bedankt

Vanaf hier beginnen Freekers in "HP Proliant Microserver N40L" en dan gewoon doorlezen.
[ Voor 4% gewijzigd door Perkouw op 16-06-2013 13:58 ]
Ah linkje over het hoofd gezienPerkouw schreef op zondag 16 juni 2013 @ 13:57:
[...]
Even wat pagina´s terug lezen en je komt er zo achter.
Vanaf hier beginnen Freekers in "HP Proliant Microserver N40L" en dan gewoon doorlezen.
Binnenkort maar eens proberen dan
Beetje offtopic, maar ik knalde in dit forum vanwege de mogelijkheden van een N40L totdat ik bovenstaande van Freekers tegenkwam. De instructie gevolgd als van avs forum en het werkt!
Gebruikte setup: ASRock Z77Extreme-4 + i3-3220 + 4GB 1333 + 2*500GB SATA.
Nu kan ik m'n PC gaan " ontmantelen" qua storage en dat in de nieuwe "NAS" dumpen. Helemaal blij
Gebruikte setup: ASRock Z77Extreme-4 + i3-3220 + 4GB 1333 + 2*500GB SATA.
Nu kan ik m'n PC gaan " ontmantelen" qua storage en dat in de nieuwe "NAS" dumpen. Helemaal blij
Goedemorgen,
Ik ben op zoek naar een nieuwe oplossing voor thuis, en de Microserver staat op de shortlist. Samen met een ReadyNAS.
Wat me nog een beetje tegenhoudt is de max. cap. van 2TB per disk, en de beperkte RAID opties. Maar het doorlezen van dit topic geeft mij het idee dat middels een andere BIOS die cap. vergroot kan worden?
Uiteindelijk wil ik het volgende bereiken:
Opslagcapaciteit van 6 TB netto (RAID 5, hardwarematig op 4 x 2TB schijven)
Is met de alternatieve BIOS RAID 5 ook mogelijk? of vereist dat een losse/aparte RAID controller?
Hij zal gebruikt worden voor het streamen van Full HD mkv files.
Trekt dit beestje dat? Bij de ReadyNAS heb ik daar de nodige twijfels over door de beperkte CPU en RAM.
Ik ben op zoek naar een nieuwe oplossing voor thuis, en de Microserver staat op de shortlist. Samen met een ReadyNAS.
Wat me nog een beetje tegenhoudt is de max. cap. van 2TB per disk, en de beperkte RAID opties. Maar het doorlezen van dit topic geeft mij het idee dat middels een andere BIOS die cap. vergroot kan worden?
Is met de alternatieve BIOS RAID 5 ook mogelijk? of vereist dat een losse/aparte RAID controller?
Trekt dit beestje dat? Bij de ReadyNAS heb ik daar de nodige twijfels over door de beperkte CPU en RAM.
De N40L kan prima overweg met 3TB schijven, 4TB schijven werken (volgens mij) niet.wicked1980 schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 09:45:
Goedemorgen,
De NAS heeft geen hardwarematige raid controller (zoals bijna geen enkele thuis-nas) en kan daarom alleen maar software raid draaien. Je kunt met deze nas alle soorten raid draaien.
De alternatieve bios zorgt ervoor dat je er meer dan 4 schijven kan plaatsen (5/6), je kunt bijvoorbeeld de cdrom speler vervangen door een schijf.
Als je hardware raid wil, kun je de nas uitbreiden met een hardware raid controller.
Full HD MKV files gaat prima. Adele 1080p (8gb mkv file) gaat zonder enige problemen! Als je gaat converten naar een ander formaat word het pas lastig (bijvoorbeeld Adele naar je iphone streamen, trekt hij niet echt makkelijk.)
RAID van de N40L/N54L is gewoon fakeraid, kan je beter uitschakelen (AHCI inschakelen) en software RAID van het OS voor gebruiken. Weet niet wat je er precies mee wilt doen, maar als dat ding alleen storage gaat doen kan ik je FreeNAS aanraden met ZFS. Ding zou dan gewoon 4TB drives moeten vreten. Booten doet ie er waarschijnlijk niet van, maar met FreeNAS boot je toch van USB.
Zelf heb ik FreeBSD 9.x op een stuk van een SSD geinstalleerd, die op de 5e SATA poort in de optical bay zit aangesloten. Met aangepast BIOS kan je die poort in AHCI mode zetten voor betere snelheid.
Zelf heb ik FreeBSD 9.x op een stuk van een SSD geinstalleerd, die op de 5e SATA poort in de optical bay zit aangesloten. Met aangepast BIOS kan je die poort in AHCI mode zetten voor betere snelheid.
Heb een artikel gevonden over de alternatieve BIOS. Komt jullie dit bekend voor?
http://ahhbees.blogspot.nl/2013/02/hp-microserver-n54l.html
http://ahhbees.blogspot.nl/2013/02/hp-microserver-n54l.html
werkt primaW.Zijlstra. schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 09:54:
[...]
De N40L kan prima overweg met 3TB schijven, 4TB schijven werken (volgens mij) niet.
wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten
Hoe zijn jullie ervaringen met FreeNAS? Stabiel? Betrouwbaar?
FreeBSD kende ik nog niet (geen LINUX/UNIX man) maar ziet er als een charmante oplossing uit._JGC_ schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 09:57:
RAID van de N40L/N54L is gewoon fakeraid, kan je beter uitschakelen (AHCI inschakelen) en software RAID van het OS voor gebruiken. Weet niet wat je er precies mee wilt doen, maar als dat ding alleen storage gaat doen kan ik je FreeNAS aanraden met ZFS. Ding zou dan gewoon 4TB drives moeten vreten. Booten doet ie er waarschijnlijk niet van, maar met FreeNAS boot je toch van USB.
De machine krijgt een vrij simpel doel. Enerzijds data opslag van foto's en home-video's (nee geen 18+
Anderzijds downloaden van usenet middels SabNZB (schijnt te werken op FreeNAS) en uiteraard het aanbieden van het gedownloade materiaal aan mijn mediaspeler. Nagenoeg alles wat ik pak is Full HD materiaal, de bekende MKV's van rond de 10gb.
Belangrijkste doel wat ik wil bereiken, en wat ook ontbreekt aan mijn huidige opstelling is het veilig stellen van de data bij diskuitval. Liefst met RAID 5/6, RAID 1 kost me weer teveel opslagcapaciteit.
al kom ik eerder in dit topic weer tegen dat softwarematige RAID 5 weer teveel vraagt van de CPU
[ Voor 11% gewijzigd door wicked1980 op 19-06-2013 12:09 ]
Ik heb zelf ook 2 maanden XPEnology draaien op mijn N36L zonder problemen. Ben er erg tevreden over.
Daarvoor had ik er windows 7 met vmware workstation op draaien. Ook had ik toen een losse videokaart met HDMI uit in gezet. Door windows 7 kon ik de plex client draaien, in een losse vm had ik alle download tools en Plex mediaserver geinstalleerd. Nadeel was dat ik bij het updaten van windows ook mijn vm moest uitzetten en dat de server altijd bij de tv moest staan. Dit hoeft nu niet meer.
Daarvoor had ik er windows 7 met vmware workstation op draaien. Ook had ik toen een losse videokaart met HDMI uit in gezet. Door windows 7 kon ik de plex client draaien, in een losse vm had ik alle download tools en Plex mediaserver geinstalleerd. Nadeel was dat ik bij het updaten van windows ook mijn vm moest uitzetten en dat de server altijd bij de tv moest staan. Dit hoeft nu niet meer.
Ben op dit moment bezig met een verlaat vaderdag cadeautje voor mijn vader, een N56L met WHS2011.
Ik ben een bouwpakket aan het maken met de HP, software, 3,5" bracket, sata en powerkabel.
De fun van het bouwen ga ik hem niet onthouden ;-)
Geen extra ram, die mag hij zelf kopen net als de HDD's. }:-)
Weet iemand of het proliant home server e-boek de moeite waard is om erbij te doen?
http://store.wegotserved....2011-step-by-step/?ref=ra
Ik ben een bouwpakket aan het maken met de HP, software, 3,5" bracket, sata en powerkabel.
De fun van het bouwen ga ik hem niet onthouden ;-)
Geen extra ram, die mag hij zelf kopen net als de HDD's. }:-)
Weet iemand of het proliant home server e-boek de moeite waard is om erbij te doen?
http://store.wegotserved....2011-step-by-step/?ref=ra
[ Voor 1% gewijzigd door _matt_ op 19-06-2013 12:34 . Reden: aanvulling ]
Wat leuk. Ik ben nog altijd op zoek naar ongeveer dezelfde zaken. Alleen ik wil er nog een OpenKM installatie op doen wat mij meer richting Linux brengt en waarvoor ik meer processorkracht kan gebruiken.wicked1980 schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 10:11:
[...]
FreeBSD kende ik nog niet (geen LINUX/UNIX man) maar ziet er als een charmante oplossing uit.
De machine krijgt een vrij simpel doel. Enerzijds data opslag van foto's en home-video's (nee geen 18+)
Anderzijds downloaden van usenet middels SabNZB (schijnt te werken op FreeNAS) en uiteraard het aanbieden van het gedownloade materiaal aan mijn mediaspeler. Nagenoeg alles wat ik pak is Full HD materiaal, de bekende MKV's van rond de 10gb.
Belangrijkste doel wat ik wil bereiken, en wat ook ontbreekt aan mijn huidige opstelling is het veilig stellen van de data bij diskuitval. Liefst met RAID 5/6, RAID 1 kost me weer teveel opslagcapaciteit.
al kom ik eerder in dit topic weer tegen dat softwarematige RAID 5 weer teveel vraagt van de CPU
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Ik zou zeggen neem hier een kijkje -> Het grote ZFS topicwicked1980 schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 10:11:
[...]
Dan zie je dat ZFS genoeg te bieden heeft wat betreft het veiligstellen van je data.
[ Voor 27% gewijzigd door Perkouw op 19-06-2013 20:33 ]
Ik denk dat ik inmiddels er wel redelijk uit ben wat ik wil gaan bouwen. Heb letterlijk dit hele topic doorgelezen en dan kan je er gewoon niet omheen dat je met dit systeem meer kanten uit kan dan een gewone NAS (Netgear Qnap etc)
De volgende opzet heb ik voor ogen.
De N54L met 4gb geheugen en de 250gb bijgeleverde HDD.
De Bijgeleverde HDD verhuis ik naar de DVD bay, daarop komt het OS, mijn voorlopige keuze daarin: FreeNAS.
Op deze schijf komt ook de downloadclient etc te draaien. Ook het rarren/parren laat ik gebeuren op die schijf.
In de 4 vrije bays komen 4 2TB HDD's die FreeNAS softwarematig op RaidZ zal zetten (alternatief voor mijn Raid 5 wens.)
Daarop komt alles te staan wat ik wil bewaren, en inmiddels al verzameld heb.
Mijn Eminent mediaplayer zal dus 2 bronnen zien. De meegeleverd 250 gb schijf, met nieuwe "te keuren" downloads.
En het archief als het ware, de drivepool van 4 x 2TB in Raidz (ZFS)
Graag jullie mening
De Bijgeleverde HDD verhuis ik naar de DVD bay, daarop komt het OS, mijn voorlopige keuze daarin: FreeNAS.
Op deze schijf komt ook de downloadclient etc te draaien. Ook het rarren/parren laat ik gebeuren op die schijf.
In de 4 vrije bays komen 4 2TB HDD's die FreeNAS softwarematig op RaidZ zal zetten (alternatief voor mijn Raid 5 wens.)
Mijn Eminent mediaplayer zal dus 2 bronnen zien. De meegeleverd 250 gb schijf, met nieuwe "te keuren" downloads.
Graag jullie mening
Nou prima, dat is exact mijn opzet namelijkwicked1980 schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 11:39:
Ik denk dat ik inmiddels er wel redelijk uit ben wat ik wil gaan bouwen. Heb letterlijk dit hele topic doorgelezen en dan kan je er gewoon niet omheen dat je met dit systeem meer kanten uit kan dan een gewone NAS (Netgear Qnap etc)
Graag jullie mening
Hou er wel even rekening mee dat het opzetten van FreeNAS niet zo lastig is, maar de plugins vereist een zekere kennis van FreeBSD. Dat werkt aanzienlijk lastiger.
Wat ook leuk is ; je zou bijvoorbeeld plugins als Sickbeard / Couchpotatoe / GameZ / Headphones kunnen installeren (automatisch binnehalen van series / films / games / muziek). Deze zou dan je gewenste serie/film/audio/games kunnen downloaden op je 250gb disc en daarna automatisch archiveren naar je RaidZ.
Als je FreeNAS op die disk installeert kan je die standaard nergens anders meer voor gebruiken. FreeNAS installeer je bij voorkeur op een 4GB of 8GB USB stick, geheugenkaart of iets dergelijks.
op zich in dit geval niet zo heel erg aangezien ik die schijf nergens anders voor ga gebruiken als rarren en parren._JGC_ schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 13:32:
Als je FreeNAS op die disk installeert kan je die standaard nergens anders meer voor gebruiken. FreeNAS installeer je bij voorkeur op een 4GB of 8GB USB stick, geheugenkaart of iets dergelijks.
het lijkt mij dat rarren en parren sneller gaat rechtstreeks op de schijf, ipv via een radiz oplossing. die laatste vergt dan meer CPU kracht
de vraag is wel of dat je kan booten van een schijf die in de DVD bay hangt?
Rarren en parren gaat inderdaad sneller op een losse disc dan in je software raid.wicked1980 schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 13:40:
[...]
op zich in dit geval niet zo heel erg aangezien ik die schijf nergens anders voor ga gebruiken als rarren en parren.
het lijkt mij dat rarren en parren sneller gaat rechtstreeks op de schijf, ipv via een radiz oplossing. die laatste vergt dan meer CPU kracht
de vraag is wel of dat je kan booten van een schijf die in de DVD bay hangt?
Je kunt prima booten van een schijf die in de dvd bay hangt, maar het idee is dat je freenas gewoon van een usb stick draait. Je zou freenas wel kunnen installeren op een losse schijf maar dan kan je die schijf nergens anders voor gebruiken (zo werkt het nou eenmaal).
In de nas zit een usb socket op het moederbord, dus je kun je usb stick er netjes in wegwerken, booten van usb, data opslaan op je losse hd en laten archiveren naar je zfs-pool
ah, ok, duidelijk. Goeie tip!W.Zijlstra. schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 14:30:
[...]
Rarren en parren gaat inderdaad sneller op een losse disc dan in je software raid.
Je kunt prima booten van een schijf die in de dvd bay hangt, maar het idee is dat je freenas gewoon van een usb stick draait. Je zou freenas wel kunnen installeren op een losse schijf maar dan kan je die schijf nergens anders voor gebruiken (zo werkt het nou eenmaal).
In de nas zit een usb socket op het moederbord, dus je kun je usb stick er netjes in wegwerken, booten van usb, data opslaan op je losse hd en laten archiveren naar je zfs-pool
Ik kan bevestigen dat 4x4TB HDD's werken in mijn HP N54L. Type zijn SATA Hitachi Ultrastars 4k7200. Draait onder esxi 5.1 U1. Ik heb 4 VMDK's (2TB) die worden aangeboden aan een WIN2012 VM waar ze weer in software raid0 zijn samen gevoegd. Puntje van aandacht: Performance was traag maar nadat in het bios de write caching weer was aangezet was het weer supersnel.W.Zijlstra. schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 09:54:
[...]
De N40L kan prima overweg met 3TB schijven, 4TB schijven werken (volgens mij) niet.
De NAS heeft geen hardwarematige raid controller (zoals bijna geen enkele thuis-nas) en kan daarom alleen maar software raid draaien. Je kunt met deze nas alle soorten raid draaien.
De alternatieve bios zorgt ervoor dat je er meer dan 4 schijven kan plaatsen (5/6), je kunt bijvoorbeeld de cdrom speler vervangen door een schijf.
Als je hardware raid wil, kun je de nas uitbreiden met een hardware raid controller.
Full HD MKV files gaat prima. Adele 1080p (8gb mkv file) gaat zonder enige problemen! Als je gaat converten naar een ander formaat word het pas lastig (bijvoorbeeld Adele naar je iphone streamen, trekt hij niet echt makkelijk.)
Je hebt 2tb vmdks aangemaakt ? Gooi je dan niet de helft van je capaciteit weg ?Sorted schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 19:03:
[...]
Ik kan bevestigen dat 4x4TB HDD's werken in mijn HP N54L. Type zijn SATA Hitachi Ultrastars 4k7200. Draait onder esxi 5.1 U1. Ik heb 4 VMDK's (2TB) die worden aangeboden aan een WIN2012 VM waar ze weer in software raid0 zijn samen gevoegd. Puntje van aandacht: Performance was traag maar nadat in het bios de write caching weer was aangezet was het weer supersnel.
Met write cache aan, krijg je dan geen corrupte data bij een crash / stroomuitval ?
Misschien dat iemand nog de gouden tip heeft.
Gister begonnen met het inbouwen van een HP P410 controller in een N40L.
Alles leek op rolletjes te verlopen tot dat de controller wilde configgen tijdens booten.
Je ziet iets in een flits voorbij gaan na initializing maar hij boot dan netjes in Windows (2008 R2)
Wanneer de N40l opgestart is vind hij netjes de controller in apparaat beheer.
Maar het gekke is dat na een paar minuten er een uitroepteken bij komt te staat dat het apparaat is gestopt en foutcode 10 geeft.
Ook in de array configuratie ziet hij geen controller.
Ik heb al drivers gedownload vanaf de HP site maar niks lijkt te werken.
Wat nu?? moet er iets in de bios gedaan worden? moet er een modded bios op?
Dacht eigenlijk dat inprikken was en werken.
Alles leek op rolletjes te verlopen tot dat de controller wilde configgen tijdens booten.
Je ziet iets in een flits voorbij gaan na initializing maar hij boot dan netjes in Windows (2008 R2)
Maar het gekke is dat na een paar minuten er een uitroepteken bij komt te staat dat het apparaat is gestopt en foutcode 10 geeft.
ik sta op het punt om de set te bestellen. zit alleen nog met 1 klein onderzekerheidje
hij slikt toch in principe elke 3.5 hdd SATA-300? Even los van kwaliteit etc
wat me trouwens ook niet helemaal duidelijk is, is wat voor architectuur het is? 32 of 64 bits?
aangezien hij naar 8 gb ram kan neig ik naar 64
http://www.amd.com/us/pro...sb2-processor-family.aspx
64 bits dus
hij slikt toch in principe elke 3.5 hdd SATA-300? Even los van kwaliteit etc
wat me trouwens ook niet helemaal duidelijk is, is wat voor architectuur het is? 32 of 64 bits?
aangezien hij naar 8 gb ram kan neig ik naar 64
http://www.amd.com/us/pro...sb2-processor-family.aspx
64 bits dus
[ Voor 45% gewijzigd door wicked1980 op 21-06-2013 14:09 ]
Grote kans dat je controller dan niet helemaal lekker werkt. Iets mat een int18-code in de BIOS kan ook nog wel, maar bij mij was het inderdaad prikken en klaar. Ik kreeg ook tijdens het booten een initializing controller-schermpje met F8-optie om te configgen en alles.olivierrap schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 08:55:
Misschien dat iemand nog de gouden tip heeft.
Na een tijdje gebruikt te zijn was het bij mij toen wel het geval dat mijn controller niet helemaal lekker werkte. Heb uiteindelijk een splinternieuwe gekocht bij SpareIT en die deed het wel gewoon zonder problemen. Zonder crashende arrays en hangende machines en alles.
Hi Rippiedoos,rippiedoos schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 14:06:
[...]
Grote kans dat je controller dan niet helemaal lekker werkt. Iets mat een int18-code in de BIOS kan ook nog wel, maar bij mij was het inderdaad prikken en klaar. Ik kreeg ook tijdens het booten een initializing controller-schermpje met F8-optie om te configgen en alles.
Na een tijdje gebruikt te zijn was het bij mij toen wel het geval dat mijn controller niet helemaal lekker werkte. Heb uiteindelijk een splinternieuwe gekocht bij SpareIT en die deed het wel gewoon zonder problemen. Zonder crashende arrays en hangende machines en alles.
Het gaat hier om een splinternieuwe controller( Spare It ) met bbwc en 512mb mem. Het initialiseren duurt ook heel lang.
Wanneer dat dus klaar is flitst er iets van f8 door het beeld.(althans dat gok ik want het gaat zo snel)
De ideeën raken nu echt een beetje op.

Nee. De overige ruimte wordt ook gebruikt maar niet als een raid set in e.o.a VM. Writecache. Ja....dat bestaat maar dat neem ik op de koop toe. De data die er op staat zijn niet dermate belangrijk dat ik raid0 em met write cache draai. Heb een goede backup voor de wel belangrijke data.W.Zijlstra. schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 23:11:
[...]
Je hebt 2tb vmdks aangemaakt ? Gooi je dan niet de helft van je capaciteit weg ?
Met write cache aan, krijg je dan geen corrupte data bij een crash / stroomuitval ?
Weet je zeker dat het een nieuwe controller is? Ik meen dat spare it ok in refurbished spul handeld. Schakel eens zoveel mogelijk uit in de onboard controller. De p410 kan problemen geven met een modded bios waar de houtswap aan staat.olivierrap schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 15:01:
[...]
Hi Rippiedoos,
Het gaat hier om een splinternieuwe controller( Spare It ) met bbwc en 512mb mem. Het initialiseren duurt ook heel lang.
Wanneer dat dus klaar is flitst er iets van f8 door het beeld.(althans dat gok ik want het gaat zo snel)
De ideeën raken nu echt een beetje op.![]()
Trek je geheugen module er eens af en daarmee ook je bbwc. Latere modellen blazen soms die memory module op waardoor de controller niet meer lekker functioneerd. Een firmware update wil ook wel eens helpen ... dacht dat ze nu rond versie 7.25 waren.
note : Zonder geheugen doet ie geen raid expand meer, dacht nog wel RAID5 maar dat weet ik niet zeker dus kijk niet vreemd op als je functionaliteit op dat gebied mist zonder geheugen.
note : Zonder geheugen doet ie geen raid expand meer, dacht nog wel RAID5 maar dat weet ik niet zeker dus kijk niet vreemd op als je functionaliteit op dat gebied mist zonder geheugen.
[ Voor 27% gewijzigd door john keats op 21-06-2013 23:14 ]
Ik zal alles er eens afhalen en kijken wat er gebeurd.john keats schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 23:07:
Trek je geheugen module er eens af en daarmee ook je bbwc. Latere modellen blazen soms die memory module op waardoor de controller niet meer lekker functioneerd. Een firmware update wil ook wel eens helpen ... dacht dat ze nu rond versie 7.25 waren.
De n40l heeft overigens nog de originele bios.
Anders maar eens contact opnemen met Spare IT.
Ik ben bang dat ik niet de mogelijkheid heb om de firmware te updaten aangezien in niet eens in de bios van die kaart kom.
Ben bang dat de kaart niet naar behoren functioneert.
Alvast bedankt voor de tips.
Als de kaart geladen wordt, dan kun je de bios ook flashen (althans onder Linux wel). Gewoon de Windows Firmware-update-tool draaien en kijken wat dat ding doet.
En die van mij was hagelnieuw van SpareIT, van hun heb ik geen gerefurbished model gekregen. En wat je ook doet, meld die P410 bij HP NIET aan met de opmerking dat die in een MicroServer heeft gezeten. Dan verlies je meteen je garantie op die controller, omdat HP vindt dat die niet ondersteund is in een MicroServer. Meld die controller dus aan onder een serienummer van een willekeurige G6 of G7 HP-Server en klaar is kees.
En die van mij was hagelnieuw van SpareIT, van hun heb ik geen gerefurbished model gekregen. En wat je ook doet, meld die P410 bij HP NIET aan met de opmerking dat die in een MicroServer heeft gezeten. Dan verlies je meteen je garantie op die controller, omdat HP vindt dat die niet ondersteund is in een MicroServer. Meld die controller dus aan onder een serienummer van een willekeurige G6 of G7 HP-Server en klaar is kees.
[ Voor 39% gewijzigd door rippiedoos op 22-06-2013 11:46 ]
Inmiddels ook wel een beetje achter het grote nadeel van deze machine gekomen.
Veel te veel mogelijkheden!!
Zat net te verzinnen waar ik hem ga zetten. En als hij niet teveel herrie maakt, dan komt hij in mijn tv meubel te staan.
Zodoende komt er nog een optie van installeren bij. Namelijk met Ubuntu. Kan ook softwarematige raid 5. kan ook sabnzb aan etc..
mooie ervan is dat er gelijk een vga kabeltje naar de tv kan. draadloos tb muis setje eraan, en hoppa. lekker internetten op de tv
iemand ervaring enerzijds met Ubuntu op de HP, anderzijds met Ubuntu als NAS OS?
Zat net te verzinnen waar ik hem ga zetten. En als hij niet teveel herrie maakt, dan komt hij in mijn tv meubel te staan.
Zodoende komt er nog een optie van installeren bij. Namelijk met Ubuntu. Kan ook softwarematige raid 5. kan ook sabnzb aan etc..
mooie ervan is dat er gelijk een vga kabeltje naar de tv kan. draadloos tb muis setje eraan, en hoppa. lekker internetten op de tv
iemand ervaring enerzijds met Ubuntu op de HP, anderzijds met Ubuntu als NAS OS?
Stel 1 van je hardeschijven gaat stuk, heb je dan niet een flink probleem met je raid array ?Sorted schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 22:34:
[...]
Nee. De overige ruimte wordt ook gebruikt maar niet als een raid set in e.o.a VM. Writecache. Ja....dat bestaat maar dat neem ik op de koop toe. De data die er op staat zijn niet dermate belangrijk dat ik raid0 em met write cache draai. Heb een goede backup voor de wel belangrijke data.
Je gebruikt de ruimte niet in een raid set of vm, hoe dan wel? Aangezien je esxi draait kun je dan toch vrij weinig meer met die ruimte? kan het zijn dat je hiervoor gekozen hebt vanwege de beperking van het aanmaken van vmdk's van 2TB ? daar is een oplossing voor
Ik zou er dan wel even een andere videokaart inzetten, anders word het huilen met de pet op met die geintegreerde videokaart naar een tv (met vrij hoge resolutie vaak).wicked1980 schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 14:06:
Raid-0 hoeft er maar één disk stuk te gaan en dan heb je inderdaad een 'flink' probleem met je array. Deze moet je opnieuw aanmaken en dus ben je alles kwijt.W.Zijlstra. schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 16:50:
[...]
Stel 1 van je hardeschijven gaat stuk, heb je dan niet een flink probleem met je raid array ?
Je gebruikt de ruimte niet in een raid set of vm, hoe dan wel? Aangezien je esxi draait kun je dan toch vrij weinig meer met die ruimte? kan het zijn dat je hiervoor gekozen hebt vanwege de beperking van het aanmaken van vmdk's van 2TB ? daar is een oplossing voor(paar pagina's teruglezen)
Wil je voortaan a.u.b. van de edit knop gebruiken maken i.p.v. meerdere reacties achter elkaar te plaatsen ?
10 schijven in een N40L? Wut?Frankie20 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 18:14:
Ik heb nu een n40L 4x3TB schijven en 6x 500Gb schijven. wat rookie no. 1 aangeeft je kan niet echt een 'dikke' storage bak maken van een GEN8. ik wil een keer overgaan naar iets krachtigere server maar wel met de zelfde afmeting etc. zou miss mogelijk zijn om zelfde moederbord wat in de GEN8 zit te verplaatsen naar een N40L? ik weet dat de achterkant van de N40L moet aanpassen(ken iemand die zit in de metaal en miss kan die voor mij zo achterkant maken).
Is die RAID Controller gratis dan? En hoe gaat dat dan passen? Geef gewoon wat meer geld uit voor een een 6xSATA600 bord, zoals de pricewatch: Asus H87I-PLUS en gebruik ZFS.jamiev90 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 09:52:
Volgens mij kan je voor meer kracht beter zelf iets samenstellen, zoals dit
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Core i3 3220 Boxed € 103,30 € 103,30 1 Asus P8H61-I LX R2.0 € 54,80 € 54,80 1 Fractal Design Node 304 Zwart € 67,22 € 67,22 1 Kingston ValueRAM KVR16N11/8 € 49,- € 49,- 1 Corsair CX430M € 44,60 € 44,60 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 318,92
SATA-300 zou imho ook prima volstaan voor de harddisks.sphere schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 18:22:
[...]
10 schijven in een N40L? Wut?
[...]
Is die RAID Controller gratis dan? En hoe gaat dat dan passen? Geef gewoon wat meer geld uit voor een een 6xSATA600 bord, zoals de pricewatch: Asus H87I-PLUS en gebruik ZFS.
Maar laten we ontopic blijven, het is en blijft immers het N40L topic.
[ Voor 7% gewijzigd door Perkouw op 22-06-2013 18:42 ]
in de icy dock mb996sp-6sb heb ik 6x 500 GB 2.5inch schijvensphere schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 18:22:
[...]
10 schijven in een N40L? Wut?
[...]
Is die RAID Controller gratis dan? En hoe gaat dat dan passen? Geef gewoon wat meer geld uit voor een een 6xSATA600 bord, zoals de pricewatch: Asus H87I-PLUS en gebruik ZFS.
dan nog die 4x3 TB 3.5Inch schijven
en nog een highpoint rocketraid 2720sgl raidcard.
Oeh, waar heb je die vandaan ? Behoorlijk wat Nederlandse shops hebben hem te koop zie ik nu. Alleen niet in de PW vindbaar, daar geen we eens verandering in proberen te brengen.Frankie20 schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 19:36:
[...]
in de icy dock mb996sp-6sb heb ik 6x 500 GB 2.5inch schijven
Ziet er overigens vast wel strak uit in je Microserver. Hoe heb je ze trouwens van voldoende power voorzien ? Splitter ?
[ Voor 33% gewijzigd door Perkouw op 22-06-2013 22:21 ]
dit schreeuwt om een foto dat begrijp je natuurlijk ook welFrankie20 schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 19:36:
[...]
in de icy dock mb996sp-6sb heb ik 6x 500 GB 2.5inch schijven
Jaa die heb ik. Ik heb hem bij alternate besteld daar was die op voorraad en was die het goedkoopste
Hoe bedoel je?? Op de icy dock zitten 2 molex aansluitingen.Perkouw schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 19:45:
[...]
Oeh, waar heb je die vandaan ? Behoorlijk wat Nederlandse shops hebben hem te koop zie ik nu. Alleen niet in de PW vindbaar, daar geen we eens verandering in proberen te brengen.
Ziet er overigens vast wel strak uit in je Microserver. Hoe heb je ze trouwens van voldoende power voorzien ? Splitter ?
Yes. Maar hoe heb je die dus van stroom voorzien ?Frankie20 schreef op zondag 23 juni 2013 @ 09:37:
[...]
Hoe bedoel je?? Op de icy dock zitten 2 molex aansluitingen.
Gewoon een molex splitter gebruiken;)
Ik heb de N40L staan, draaiend onder Ubuntu (op een SSD).wicked1980 schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 14:06:
Apparaat wordt gebruikt als:
- NAS (4 3TB Seagate's erin, ik draai RAID5 in SW uitvoering)
- mediacenter (XBMC). Daarvoor heb ik er wel een videokaart bijgezet (Club3D Radeon HD 6450 Noiseless Edition) en een USB geluidskaart.
- webserver (Apache)
- download center (SabNZBplus)
Aangezien de voeding nogal wat geluid produceert (althans voor een apparaat dat in de woonkamer staat) heb ik recentelijk de voeding vervangen door een micoPSU. Scheelt veel!
Deze samenstelling bevalt goed. Heb alleen af en toe problemen dat XBMC de processor helemaal
"voltrekt". Het is mij nog niet duidelijk waar dat aan ligt.
Let op:
In dit topic horen alleen posts die betrekking hebben op HP Proliant Microservers. Onderwerpen als Synology/DSM en andere software horen hier niet thuis. Daarvoor graag in één van de Synology-topics posten. Berichten die off-topic zijn, kunnen worden getrashed.
In dit topic horen alleen posts die betrekking hebben op HP Proliant Microservers. Onderwerpen als Synology/DSM en andere software horen hier niet thuis. Daarvoor graag in één van de Synology-topics posten. Berichten die off-topic zijn, kunnen worden getrashed.