Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord.Warlock
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 15:25
riCHey in "HP Proliant Microserver N40L"

Reactie van iemand met een p410

Inrichten is simpel. Gekoppelde disk met de configuratie tool, deze is zichtbaar tijdens het booten, in een raid configuratie hangen.
ESXi installeren, op een USB stick a 2gb is aan te raden, scheelt ruimte op disk en snelheid is toch niet belangrijk.

Eventueel installeren van HP tools voor monitoren van de kaart :
http://forums.overclocker...hp?p=15072565&postcount=4

[ Voor 7% gewijzigd door Lord.Warlock op 18-03-2013 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
Hoi Lord Warlock,

Dank je voor je reactie :)

Ik heb een aantal schijven in raid aan de controller hangen, en dat werkt perfect.
Ik heb de officiële hp image, met support voor de p410 health status en dergelijke, ook dat werkt prima.
Ik heb op dit moment echter een datastore op de schijf gemaakt, omdat ik deze niet rechtstreeks kon mappen naar een VM (of niet weet hoe...).

Dat is meer het punt waarvan ik me afvraag hoe dat dan in z'n werk gaat? volgens het bericht van gisteren schijnt dat dus wel mogelijk te zijn.
Dat het met de ingebouwde controller niet kan geeft niet, maar als het hier wel mee kan, zou dat leuk zijn!

Dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord.Warlock
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 15:25
doorgeven van een schijf direct aan een vm is dmv DirectPath (http://blogs.vmware.com/p...th-io-for-networking.html) In dit geval van een netwerk kaart, maar ook te gebruiken voor andere apparaten.

Te vinden onder : http://communities.vmware...ectpath%20passthrough.jpg

Helaas ondersteund de N40L deze techniek niet. Met ondersteund bedoelde ik eerder dan ook, dat in het geval van de p410 esx inderdaad een raid volume ziet. Met de interne controlller ziet ESX alleen nog steeds de disken, en geen raidset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 13:08
Sinds enige tijd zeer gelukkig met dit kastje. Ik draai er Xubuntu 12.10 op.

Ik ben nu bezig om Monitorix (http://www.monitorix.org/) beetje lekker te laten lopen. Monitorix heeft een speciale modus voor HP Proliant servers. Hiervoor maakt het gebruik van de hp-health tools van HP. Dit is onderdeel van het Management Component Pack. Echter, ik krijg deze niet lekker geinstalleerd. Ik heb de volgende repository toegevoegd: [url]deb http://downloads.linux.hp.com/SDR/downloads/MCP/ubuntu precise/current non-free[/url]
Bron hiervoor is deze site: http://communitylinux.org/node/812

Ik krijg bij een apt-get install hp-health de volgende error:

code:
1
2
3
4
5
Trying to identify the Product Name.../etc/init.d/hp-health: 454: [: Illegal number: 

ERROR: This server is NOT supported!
  Error: No supported management controller found
invoke-rc.d: initscript hp-health, action "stop" failed.

Mijn vraag is: heeft iemand hier ervaring met hp-health? Hoe zou ik dit kunnen oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spectator
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 18:38
Ik denk dat je de remote access kaart nodig hebt.

[ Voor 21% gewijzigd door spectator op 23-03-2013 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
Lord.Warlock schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 22:00:
doorgeven van een schijf direct aan een vm is dmv DirectPath (http://blogs.vmware.com/p...th-io-for-networking.html) In dit geval van een netwerk kaart, maar ook te gebruiken voor andere apparaten.

Te vinden onder : http://communities.vmware...ectpath%20passthrough.jpg

Helaas ondersteund de N40L deze techniek niet. Met ondersteund bedoelde ik eerder dan ook, dat in het geval van de p410 esx inderdaad een raid volume ziet. Met de interne controlller ziet ESX alleen nog steeds de disken, en geen raidset.
ah dank je ! dan is het duidelijk :) directpath had ik wel gevonden, en ik wist dat dit niet ondersteund was, maar ik dacht dat er een schijnbaar een andere manier moest zijn.

nu snap ik ook wat er met de interne controller mis is :)

thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 16:30
Na veel dubben toch de N40L besteld. 19e order geplaatst en zou binnen 1 a 2 werkdagen verstuurd worden. Tot heden niks gehoord. Met me stomme kop vergeten te kijken bij reviews over leverancier, zag er niet echt rooskleurig uit. |:(

Net gebeld, is hij niet meer leverbaar :( Geld wordt teruggestort en zou ik donderdag moeten hebben.
We wait and see.

Aarrgh, hij is nergens meer verkrijgbaar

[ Voor 5% gewijzigd door barry457 op 25-03-2013 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
barry457 schreef op maandag 25 maart 2013 @ 11:34:
DM`ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Zo. Ik heb een lading 2.5" diskjes van 500 GB (7200 rpm) gekregen, en nu dus maar deze besteld:
Afbeeldingslocatie: http://www.dlbilder.de/produkte/thumb/514361d6827400.12179006.jpg

Staat niet in de pricewatch, maar 54 euro excl verzenden, dat valt nog mee. Een LSI controllertje heb ik ook nog, dus kan binnenkort lekker aan de gang.

Oh, en ook nog 2 x 3TB WD AV-GP disks erbij (heb er al 2), dus ik kan flink upgraden. Huidige setup is 1x 250 GB OS, en 2x 3TB in mirror. De nieuwe setup gaat worden: 2x 500GB OS, 4x 500 GB in RAID-10 als snelle set, plus 4x 3TB in RAID-Z (9 TB netto) voor de bulk. Of zoiets :P

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:26
Muncher schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 13:56:
Sinds enige tijd zeer gelukkig met dit kastje. Ik draai er Xubuntu 12.10 op.

Ik ben nu bezig om Monitorix (http://www.monitorix.org/) beetje lekker te laten lopen. Monitorix heeft een speciale modus voor HP Proliant servers. Hiervoor maakt het gebruik van de hp-health tools van HP. Dit is onderdeel van het Management Component Pack. Echter, ik krijg deze niet lekker geinstalleerd. Ik heb de volgende repository toegevoegd: [url]deb http://downloads.linux.hp.com/SDR/downloads/MCP/ubuntu precise/current non-free[/url]
Bron hiervoor is deze site: http://communitylinux.org/node/812

Ik krijg bij een apt-get install hp-health de volgende error:

code:
1
2
3
4
5
Trying to identify the Product Name.../etc/init.d/hp-health: 454: [: Illegal number: 

ERROR: This server is NOT supported!
  Error: No supported management controller found
invoke-rc.d: initscript hp-health, action "stop" failed.

Mijn vraag is: heeft iemand hier ervaring met hp-health? Hoe zou ik dit kunnen oplossen?
Het lijkt eerder op een script-foutje zo te zien. Ik heb even een kijkje genomen in het script die zoeken naar een productnaam met een cijfer erin. Nou, dat is hier niet zo (MicroServer ipv DL380) dus het script wil een aan het einde een cijfer vergelijk met MicroServer en dat gaat niet (Illegal number-fout). Je zou het script kunnen aanpassen en de .deb opnieuw maken en installeren bijvoorbeeld, zonder die check.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry457
u_nix_we_all schreef op maandag 25 maart 2013 @ 16:21:
Zo. Ik heb een lading 2.5" diskjes van 500 GB (7200 rpm) gekregen, en nu dus maar deze besteld:
[afbeelding]

Staat niet in de pricewatch, maar 54 euro excl verzenden, dat valt nog mee. Een LSI controllertje heb ik ook nog, dus kan binnenkort lekker aan de gang.
Mag ik vragen waar je deze vandaan hebt? Ben ook op zoek naar zo een cabinet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
barry457 schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 08:59:
[...]

Mag ik vragen waar je deze vandaan hebt? Ben ook op zoek naar zo een cabinet.
Ik heb hem hier besteld:
http://www.hardwarewebwin...-inch-sata-p-1746233.html

Ik hoop dat die levertijd (1-3 dagen) wel een beetje klopt, tot nu toe (2 dagen na bestelling) nog geen updates op de orderstatus.
Het ding is overigens identiek aan die van sharkoon zo te zien. Allen lijkt het erop dat bij sharkoon er wel kabels bijzitten, en die zitten er bij de delock niet bij. Is voor mij prima, ik heb toch een controller met SFF80888087 aansluiting, maar als je er een controller met losse sata-poortjes hebt, moet je dus ook nog 6x sata-kabel erbij kopen. Ik denk dat die delock daarom relatief goedkoop is.

[ Voor 28% gewijzigd door u_nix_we_all op 27-03-2013 15:16 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 19:34
barry457 schreef op maandag 25 maart 2013 @ 11:34:
Na veel dubben toch de N40L besteld. 19e order geplaatst en zou binnen 1 a 2 werkdagen verstuurd worden. Tot heden niks gehoord. Met me stomme kop vergeten te kijken bij reviews over leverancier, zag er niet echt rooskleurig uit. |:(

Net gebeld, is hij niet meer leverbaar :( Geld wordt teruggestort en zou ik donderdag moeten hebben.
We wait and see.

Bij azerty is hij nog wel te koop (volgens de helpdesk en HP ), maar de levertijd staat op 1 maand :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiscBiker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:30
fazertje schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 18:11:
[...]

Bij azerty is hij nog wel te koop (volgens de helpdesk en HP ), maar de levertijd staat op 1 maand :+
ik heb er daar nu ook 1 een week in bestelling (de 4GB variant)
Azerty
Hp heeft aangegeven bij onze leverancier dat de server nog wel gaat komen, alleen blijven ze de
levertijd uitstellen.
Op dit moment geven ze aan dat ze nog geen concrete datum kunnen afgeven.
Excuses voor het ongemak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
rippiedoos schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 08:57:
[...]

Het lijkt eerder op een script-foutje zo te zien. Ik heb even een kijkje genomen in het script die zoeken naar een productnaam met een cijfer erin. Nou, dat is hier niet zo (MicroServer ipv DL380) dus het script wil een aan het einde een cijfer vergelijk met MicroServer en dat gaat niet (Illegal number-fout). Je zou het script kunnen aanpassen en de .deb opnieuw maken en installeren bijvoorbeeld, zonder die check.
Volgens mij is er weinig HP aan de hardware van deze MicroServer behalve de naam en een bios-logo. Wil zeker niet zeggen dat het een slecht ding is, integendeel, maar het is qua 'server' niet veel meer dan een desktopbordje met een onboard CPU en een software raid controllertje (ik heb er zelf ook een, de N36L). In elk geval op geen enkele manier te vergelijken met een DL- of ML-server welke voorzien zijn van een redelijke hoeveelheid sensors en uitgebreide remote management (iLO2/3) en redundancy.

Ik ben dus erg benieuwd wat er aan checks daadwerkelijk voor informatie uitkomt. Zelfs op de eenvoudige DL140-rackservers werkt 90% van de HP management tools niet omdat de benodigde hardware en sensors gewoonweg niet aanwezig zijn. Dat HP het de marketingnaam ProLiant heeft gegeven zegt in deze niet ontzettend veel.

[ Voor 4% gewijzigd door spone op 27-03-2013 22:41 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
voel me toch n beetje bekocht... en dat voor 140 keiharde pietermannen....

^_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
spone schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 22:37:
[...]

Volgens mij is er weinig HP aan de hardware van deze MicroServer behalve de naam en een bios-logo. Wil zeker niet zeggen dat het een slecht ding is, integendeel, maar het is qua 'server' niet veel meer dan een desktopbordje met een onboard CPU en een software raid controllertje (ik heb er zelf ook een, de N36L). In elk geval op geen enkele manier te vergelijken met een DL- of ML-server welke voorzien zijn van een redelijke hoeveelheid sensors en uitgebreide remote management (iLO2/3) en redundancy.

Ik ben dus erg benieuwd wat er aan checks daadwerkelijk voor informatie uitkomt. Zelfs op de eenvoudige DL140-rackservers werkt 90% van de HP management tools niet omdat de benodigde hardware en sensors gewoonweg niet aanwezig zijn. Dat HP het de marketingnaam ProLiant heeft gegeven zegt in deze niet ontzettend veel.
En dat allemaal voor een prijs van 250€ ...

Ik maak me niet de illusie dat ik een ML of DL server in huis haal ( ik kan er zo 8 krijgen van mijn werkgever, na uitfasering )
Dual xeon en een sloot geheugen erin, maar OOK een verbruik van 500 tot 700W, en een idle van 250 / 400W

De formfactor is voor de gemiddelde thuisgebruiker bijna ideaal te noemen, je hebt natuurlijk gelijk qua hardware, maar het werkt ... dat is het belangrijkste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 19:34
De HP Proliant Microserver N40L 2 gig 250 HD is voor 205 te koop op amazone.de
De mijne komt donderdag aan ;-)
Iemand ervaring met MS HS2011 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:16
FreshMaker schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 08:18:
[...]

En dat allemaal voor een prijs van 250€ ...

Ik maak me niet de illusie dat ik een ML of DL server in huis haal ( ik kan er zo 8 krijgen van mijn werkgever, na uitfasering )
Dual xeon en een sloot geheugen erin, maar OOK een verbruik van 500 tot 700W, en een idle van 250 / 400W

De formfactor is voor de gemiddelde thuisgebruiker bijna ideaal te noemen, je hebt natuurlijk gelijk qua hardware, maar het werkt ... dat is het belangrijkste
Ik vind het altijd nog mooier speelgoed dan een gemiddelde NAS. Zat al tijden te overwegen om zelfbouw iets te maken, maar kant en klaar met 4 hotswap bays achter een deurtje is gewoon veel makkelijker dan zelf iets bouwen. Voor die prijs krijg je zelf niet zoiets inelkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry457
_JGC_ schreef op woensdag 03 april 2013 @ 09:26:
[...]

Ik vind het altijd nog mooier speelgoed dan een gemiddelde NAS. Zat al tijden te overwegen om zelfbouw iets te maken, maar kant en klaar met 4 hotswap bays achter een deurtje is gewoon veel makkelijker dan zelf iets bouwen. Voor die prijs krijg je zelf niet zoiets inelkaar.
Dat was ook mijn redenatie. Thuis nu draaien met Server 2012 essentials. :*) Nog wat diskjes bijbestellen en gaan met die banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRaSH
  • Laatst online: 11-09 21:05

TRaSH

koffie ?

welke diskjes ga je nemen ?
ik zit er aan te denken om me 250 GB schrijf te vervangen voor een grootere maar hoor laatste tijd zoveel over DOA en gauw overleiden van HDs
heb er al 4x Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB in zitten en die hebben tot nu toe nooit problemen gegeven.

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Je hebt wel eens een DOA ja, maar over het algemeen valt het wel mee. Heb laatst 42x WD RED geplaatst in een tweetal fileservers, daarvan was er 1 DOA. Laatst nog 90x Hitachi 7K4000 in een tweetal fileservers met externe enclosure gezet, daarvan was er geen enkele DOA, maar stierf na een maand of 2 een van de disks. Dat vind ik nog niet echt schrikbarend.
Waar je wel mee zit is dat hoe groter de datadichtheid, hoe groter de kans op bad sectors. In RAID6 setups of bij ZFS valt dat wel wat mee, aangezien dat soort fouten wel goed gedetecteerd worden en gefixt kunnen worden, maar bij minder beschermende RAID niveau's zoals RAID1 of RAID5 is de kans heel groot dat je met datacorruptie uit een disk-recovery komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAbdel
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-04 08:07
Iemand die SystemCenterConfigMgr 2012 heeft draaien op een N40L of N54L?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry457
TRaSH schreef op woensdag 03 april 2013 @ 09:42:
welke diskjes ga je nemen ?
ik zit er aan te denken om me 250 GB schrijf te vervangen voor een grootere maar hoor laatste tijd zoveel over DOA en gauw overleiden van HDs
heb er al 4x Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB in zitten en die hebben tot nu toe nooit problemen gegeven.
Zit te denken aan WD Red 2TB of 3TB. Dat moet ik nog zien.
Als deze draaien en er is nog wat budget over dan zo een sharkoon erin voor 6, 2,5" diskjes.

Hoe ik de 4 disk ga configureren ben ik nog niet over uit.
Parity van Storage spaces lijkt me leuk, maar vind het niet waard om de 4 disk daar voor op te offeren. Als het wel raid wordt, moet ik eerst nog ff kaartje erin doen. (Is toch nodig voor de Sharkoon case ;) ).

[ Voor 20% gewijzigd door barry457 op 04-04-2013 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

barry457 schreef op donderdag 04 april 2013 @ 10:43:
[...]

Als deze draaien en er is nog wat budget over dan zo een sharkoon erin voor 6, 2,5" diskjes.

Parity van Storage spaces lijkt me leuk, maar vind het niet waard om de 4 disk daar voor op te offeren. Als het wel raid wordt, moet ik eerst nog ff kaartje erin doen. (Is toch nodig voor de Sharkoon case ;) ).
Rustig op het werk zeker? :+

Ik heb mijn P400 uitgefaseerd uit m'n Hyper-V bak, als je die nog wilt gebruiken om met hardware RAID te testen bel je me maar even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry457
Verwijderd schreef op donderdag 04 april 2013 @ 10:52:
[...]

Rustig op het werk zeker? :+

Ik heb mijn P400 uitgefaseerd uit m'n Hyper-V bak, als je die nog wilt gebruiken om met hardware RAID te testen bel je me maar even.
Haha, komt goed. Nieuwe storage gevonden begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had nog een Highpoint Rocketraid 3560 liggen die niet gebruikt werd, deze draait nu mijn Hyper-V storage. 1 GB cache ipv 256 MB, een snellere processor en meer features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
barry457 schreef op donderdag 04 april 2013 @ 10:43:
[...]

Ik heb die sharkoon / delock nu erin. Helaas werken mijn 500 GB diskjes icm de LSI1068E niet, ik gebruik hem nu dus voor alleen een 80 GB diskje met het OS. Wel mooi die orginele schijf eruit en dus ruimte voor uitbreiding naar 4x 3TB in raidz ipv 2x in mirror. 9TB ipv 3 TB netto :)

Het fannetje wat erin zit, maak best veel lawaai t.o.v. de rest van de N40L, dus met maar 1 diskje erin, heb ik dat herrieding maar even afgekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankie20
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:09
u_nix_we_all schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 18:03:
[...]

Ik heb die sharkoon / delock nu erin. Helaas werken mijn 500 GB diskjes icm de LSI1068E niet, ik gebruik hem nu dus voor alleen een 80 GB diskje met het OS. Wel mooi die orginele schijf eruit en dus ruimte voor uitbreiding naar 4x 3TB in raidz ipv 2x in mirror. 9TB ipv 3 TB netto :)

Het fannetje wat erin zit, maak best veel lawaai t.o.v. de rest van de N40L, dus met maar 1 diskje erin, heb ik dat herrieding maar even afgekoppeld.
weet je ook waarom die 500GB schijfjes het niet doen??
kwam er vandaag ook achter dat ik een Reallocated sectors count heb op me opstartschijf pfff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Frankie20 schreef op zondag 07 april 2013 @ 16:49:
[...]

kwam er vandaag ook achter dat ik een Reallocated sectors count heb op me opstartschijf pfff
Lijkt een issue met APM te zijn in icm de LSI1068E en OpenIndiana mpt-driver. Disks gaan steeds offline :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaWaReZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 11:54
zo, ik hoor nu ook bij de club :+

Ik heb zojuist zo'' n doos binnengehaald
standaard config.

dwz met 2gb (en toen ik de brackets eruit haalde kwam er nog een 250gb disk naar buiten tot mijn grote verbazing).

Heb een 5tal 1TB disks en een tweetal USB sticks (2 en 8 gb) en nog een tweetal 2gb ecc reepjes (jammer dattie geen reg pakt, heb daar nog ergens een 8gb stick van rondslingeren).

Ik wil dit ding als NAS gaan gebruiken, in bijna de meest simpele manier van gebruik.
Wat voor mij belangrijk is is snelheid dataoverdracht over het netwerk.
hier ligt gigabit, dus t beestje mag t wat mij betreft voltrekken.
Dee N40L komt als vervanging van een singledisk-NAS (MET GIGABIT!!!, my a$$), die ik al sinds het begin retetraag vind en 1TB is net wat te weinig.

Ik wil hier graag iets van een raid5 achtige omgeving opzetten met de 5 disken, denkende aan ZFS.
Wil m laten booten vanaf USB (liefst de 2gb stick, tenzij het "OS" groter is dan heb ik 8gb beschikbaar)
Er komt geen aparte RAIDcontroller in.

Bak wordt puur gebruikt voor data opslag en overdracht, hoeft geen VM op te draaien of een of andere downloader. Crunchen hoeft ook niet :+

Voor gebruikersgemak: als mijn minder technische vriendin dat ding aan zet moet ie "binnen een minuut online zijn" en als ze m uit drukt moet ie "automagish netjes afsluiten".

Freenas en nas4free zijn volgens mij kanshebbers.

Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVR123
  • Laatst online: 14-06 01:20
OpenMediaVault is ook een aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaWaReZ
Ben begonnen met Nas4Free, staat er al op, ben lekker aant klooien met settings etc
Heb ondertussen een raidz1 volume etcv aan kunnen maken, maarreh...

hoe krijg ik de hele handel zichtbaar vanaf andere pc's?

iemand die toevallig wat meer weet (of net de juiste link neer kan zetten?)

Vind t een grappig dingetje, zeker met nas4free te veel dingen om in te stellen :+

(heb uit gewoonte ook de koelpasta maar vervangen door arctic silver, gewoontes blijf je houden :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVR123
Samba/Cifs share aanmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaWaReZ
heb zoiets gedaan volgens mij, nu zie ik de nas in het netwerk, echter kan ik er ng geen bestanden etc opkwakken....

(jaja, al doende leert men :P )

edit: Ik heb m op anoniem moeten zetten (en NT1) vanwege het logingebeuren waar ik uit gebruikersgemak (en lekker hoog risico) niet mee wil spelen..

edit2: Of je kijkt een tabblad verder -_-

[ Voor 40% gewijzigd door KaWaReZ op 10-04-2013 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVR123
Moet je de rechten even aanpassen van de share!

EDIT: Ah zie dat je het gevonden hebt

[ Voor 30% gewijzigd door DVR123 op 10-04-2013 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaWaReZ
He nu een beetje door hoe t werkt

thx :)

morgen maar even eea priegelen, kanik ook bepaalde shares limiteren naar grootte? (iets met mn vriendin maar 500gb geven ofzo :P , moet ze maar niet zoveel fotos maken, hihihi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVR123
Dan moet je volgens mij aan partities gaan denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:26

weebl

YARR!

Ik was een tijdje terug van plan de N40L te gaan halen. De prijs van rond de €200 sprak me erg aan. En met de komst van de N54L ging ik er eigenlijk van uit dat dit misschien nog wat zou dalen, maar in ieder geval gelijk zou blijven. Zoals jullie weten is de N40L flink duurder geworden de afgelopen maanden.

Nu begrijp ik dat de N40L er binnenkort uitgaat, om plaats te maken voor de N54L, echter zou je hierbij niet verwachten dat de prijs opeens ook zou stijgen. Eerder dat de N40L een stuk goedkoper zou worden om van de oude voorraden af te komen.

Weet iemand wat de reden voor deze prijsverhoging?

Ik heb namelijk helemaal geen behoefte aan de snelheid van de N54L, ik wil gewoon een NAS opzetten en daar is de N40L in mijn ogen meer dan snel genoeg voor.

Zien jullie het gebeuren dat de prijzen weer gaan dalen naar het oude niveau?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
De N40L is een hele tijd in de aanbieding geweest. Ik heb bij een grote distri een kijkaccount, daar staat ie op dit moment voor 299 ex. Webshops zitten daar zelfs nog flink onder. De N54L is een paar tientjes duurder dan dat.
Ik vermoed dat de N40L straks gewoon helemaal weg gaat en alleen de N54L nog te krijgen is. Als je nu nog een goedkope Microserver wilt kan je voor de N36L gaan, die staan bij Salland en Zercom nog voor <200 te koop. Heb je een iets minder snelle CPU, 1GB geheugen en een 160GB harddisk, maar denk dat de meeste mensen die laatste 2 toch direct bij aanschaf vervangen voor 8-16GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:26

weebl

YARR!

Ok, thanks voor de info.

Maar vraag me dan toch af dat als de N36L nu nog steeds te koop is voor weinig dit niet ook met de N40L gaat gebeuren? De N36L is me dan weer toch iets de oud/traag. Ik wil eigenlijk de N40L voor de oude prijs. Mocht ie niet meer op de oude prijs komen dan spaar ik denk ik gewoon even door voor de N54L :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaWaReZ
die van mij was net onder de 200 ex (iets geregeld via de zaak), maar ik weet wel waar die zo rond dat bedrag te krijgen valt... (weet niet of dat alleen voor mij gold and afnemer/leverancier van die tent)

@ dat ding van mij: partities dus... :/ beetje jammer enerzijds, anderzijds, ze mag m helemaal volplempen, heb nog een paar van die disken op mn eigen pc die ik kan misbruiken voor een raid5 array voor lokale storage :+

volgens mij doet ie met 4gb trouwens wel wat ie moet doen, gewoon met nas4free
gister als test even wat gb's overgepompt.. 50-100mb/s , DAT is wat ik al die tijd miste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyangles
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-09 18:15
weebl schreef op donderdag 11 april 2013 @ 12:09:
Ok, thanks voor de info.

Maar vraag me dan toch af dat als de N36L nu nog steeds te koop is voor weinig dit niet ook met de N40L gaat gebeuren? De N36L is me dan weer toch iets de oud/traag. Ik wil eigenlijk de N40L voor de oude prijs. Mocht ie niet meer op de oude prijs komen dan spaar ik denk ik gewoon even door voor de N54L :)
Volgens mij stond dit ergens al eerder in dit topic maar op de Duitse Amazon (link) is de N40L nog te verkrijgen voor 205 euro. Ben zelf van plan hem hier aan te schaffen binnenkort. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
KaWaReZ schreef op donderdag 11 april 2013 @ 12:29:
die van mij was net onder de 200 ex (iets geregeld via de zaak), maar ik weet wel waar die zo rond dat bedrag te krijgen valt... (weet niet of dat alleen voor mij gold and afnemer/leverancier van die tent)

@ dat ding van mij: partities dus... :/ beetje jammer enerzijds, anderzijds, ze mag m helemaal volplempen, heb nog een paar van die disken op mn eigen pc die ik kan misbruiken voor een raid5 array voor lokale storage :+

volgens mij doet ie met 4gb trouwens wel wat ie moet doen, gewoon met nas4free
gister als test even wat gb's overgepompt.. 50-100mb/s , DAT is wat ik al die tijd miste...
Ik dacht dat jij nas4free + zfs gebruikte ? Dan is het veel simpeler: een zfs filesystem / share aanmaken binnen je zpool, met een eigen quota en eigen share permissies, klaar.
En er is geen raid5 in zfs, wel raidz ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaWaReZ
Ik ben nieuw op zfs gebied, dus ben al lang blij dat ik m tot dusver werkend heb ;)

die raid 5 is voor mn windowsbak, zfs voor de nas.

8 disken, 5 in de nas, 3 in mijn pc (naast de 2 die ik al had), even data pompen, en vervolgens arraytje aanmaken met de 3 verse disks :) )

Ik heb op de nas al een poolsharegeval aangemaakt, van de totale grootte van de raidz1-config. moet ik deze nu verwijderen en een kleinere aanmaken?
of ik doe het gewoon simpel : we pleuren er alles gewoon op zoals vroegah en ieder maakt zn eigen mapje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
KaWaReZ schreef op donderdag 11 april 2013 @ 14:36:
Ik ben nieuw op zfs gebied, dus ben al lang blij dat ik m tot dusver werkend heb ;)

die raid 5 is voor mn windowsbak, zfs voor de nas.

8 disken, 5 in de nas, 3 in mijn pc (naast de 2 die ik al had), even data pompen, en vervolgens arraytje aanmaken met de 3 verse disks :) )

Ik heb op de nas al een poolsharegeval aangemaakt, van de totale grootte van de raidz1-config. moet ik deze nu verwijderen en een kleinere aanmaken?
of ik doe het gewoon simpel : we pleuren er alles gewoon op zoals vroegah en ieder maakt zn eigen mapje :+
Ik zou me gewoon eens wat verdiepen in het gebruik van zfs, waarschijnlijk kun je gewoon nog een zfs erbij maken in de zpool, tenzij je eerste zfs al helemaal vol zit.
Je kunt natuurlijk ook gewoon met 1 share en folders werken enzo, maar omdat je eerder ook al vroeg naar mogelijkheden van quota's lijkt me een beetje zelfstudie al snel de moeite waard >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaWaReZ
ZFS valt me zegmaar allerszinds mee, dus had half ergens een "optie" verwacht waar dat gewoon in te stellen viel ;)

ghehehe

maargoed,

zodalijk eens even spelen met een hddkoeler op de bovenste schijf, die wordt al gauw 50 graden, vind ik een beetje aan de warme kant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyangles
Zo, de N40L is in bestelling! Ben erg benieuwd. Zit nog te twijfelen naar de precieze invulling van het beestje.. Ik wil 'm al NAS / download bak gebruiken, maar als ik dat ook in een VM kan doen, dan is ESXi natuurlijk een leuke optie!

Ik heb e.e.a. gelezen over raw disk/device mapping, maar het lijkt mij een beetje te 'hacky'. Heeft iemand ervaring met disks doorgeven aan bv. FreeNAS als VM, zonder een extra raidcontroller aan te schaffen? Werkt dit goed/betrouwbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Boyangles schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 19:33:
Ik heb e.e.a. gelezen over raw disk/device mapping, maar het lijkt mij een beetje te 'hacky'. Heeft iemand ervaring met disks doorgeven aan bv. FreeNAS als VM, zonder een extra raidcontroller aan te schaffen? Werkt dit goed/betrouwbaar?
Wordt niet ondersteund, maar ik vind dat het wel grote voordelen heeft m.b.t. disaster recovery. In de praktijk werkt het overigens erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:03
Frankie20 schreef op zondag 07 april 2013 @ 16:49:
[...]

Heb ik ook gehad; ticket aan laten maken bij HP en ik kreeg een nieuwe schijf opgestuurd. De oude even klonen naar de nieuwe met Acronis en gaan met die banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:37
Boyangles schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 19:33:
Zo, de N40L is in bestelling! Ben erg benieuwd. Zit nog te twijfelen naar de precieze invulling van het beestje.. Ik wil 'm al NAS / download bak gebruiken, maar als ik dat ook in een VM kan doen, dan is ESXi natuurlijk een leuke optie!

Hier al 1,5 jaar zonder problemen.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyangles
Trommelrem schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 19:40:
[...]

Wordt niet ondersteund, maar ik vind dat het wel grote voordelen heeft m.b.t. disaster recovery. In de praktijk werkt het overigens erg goed.
krizzziz schreef op woensdag 17 april 2013 @ 14:54:
[...]

Oké, mooi om te horen, bedankt. Als ik het allemaal binnen heb, ga ik ermee aan de slag :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semitweakert
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:42
krizzziz schreef op woensdag 17 april 2013 @ 14:54:
[...]

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar is het mogelijk om harde schijven rechtstreeks te mappen naar een VM? Ik heb gezocht naar DirectPath in ESXi, maar dat was allemaal niet in te schakelen om mijn N40L. Is dit dus toch mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
semitweakert schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 18:59:
[...]

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar is het mogelijk om harde schijven rechtstreeks te mappen naar een VM? Ik heb gezocht naar DirectPath in ESXi, maar dat was allemaal niet in te schakelen om mijn N40L. Is dit dus toch mogelijk?
http://vm-help.com/esx40i/SATA_RDMs.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _matt_
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online

_matt_

Never forget T6

Stukje bij beetje ben ik nu op weg om mijn N40L in gebruik te gaan nemen. Na flink wat voorwerk is de stand op dit moment:
N40L met 2Gb en 250Gb HDD? check.
Extra 4Gb ECC geheugen? check.
2x 2Tb WD RED? check.
WHS2011 OS? check.
Internet afgestruind voor info over bovenstaande? check.
So far so good...

Nu wil ik de BIOS veranderen naar de versie waarbij de ODD omgezet kan worden naar een HDD locatie.
Na het volgen van verschillende links in deze thread (jup, helemaal gelezen) en het lezen van alle info ben ik wat voorzichtig geworden.
1 de data is oud (2011) met vage verhalen.
2 de procedure is veranderd/ niet consistent.
3 risico als het misgaat...

Is er iemand die dit heeft gedaan en een up to date protocol heeft hiervoor?
Dus met de juiste BIOS versie en how to?

Uiteindelijk komt WHS op de 250Gb schijf in een bracket op de plek van de optical drive.
Zo houd ik de 4 bays over voor data.

[ Voor 0% gewijzigd door _matt_ op 22-04-2013 21:29 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
_matt_ schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 18:04:
Nu wil ik de BIOS veranderen naar de versie waarbij de ODD omgezet jan worden naar een HDD locatie.
Na het volgen van verschillende links in deze thread (jup, helemaal gelezen) en het lezen van alle info ben ik wat voorzichtig geworden.
1 de data is oud (2011) met vage verhalen.
2 de procedure is veranderd/ niet consistent.
3 risico als het misgaat...

Is er iemand die dit heeft gedaan en een up to date protocol heeft hiervoor?
Dus met de juiste BIOS versie en how to?
Ik heb deze gevolgd, de flash zelf duurde 45 seconden, en geen problemen tegengekomen

[ Voor 7% gewijzigd door FreshMaker op 21-04-2013 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _matt_
  • Niet online

_matt_

Never forget T6

FM, bedankt!
Ik had deze gevonden maar dit was er 1 van de zoveel.
Nu ik weet dat deze werkt en actueel is ga ik deze volgen.
Vanavond inlezen en voorbereiden, van de week maar eens proberen.
cheers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
Trasos schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 11:38:
[...]

Ik maakte hierbij wel gebruik van VMWare ESXi. Ik heb geen verdere ervaring met FreeBSD op VMWare, maar het kan zijn dat de (netwerk)ondersteuning nog niet helemaal top is. VMXNET3 kreeg ik nog niet aan de praat in ieder geval (ik heb wel gelezen dat het moet kunnen). Ik moest dus gebruik maken van een geëmuleerde Intel E1000, wat dus ook CPU-kracht kost.

Als ik DrFlash`s reactie lees lijkt FreeNAS wel degelijk te kunnen performen op een Microserver.
Ik weet niet of hij `m gevirtualiseerd heeft, maar ik denk van niet eigenlijk.

[...]
Met behulp van deze link heb ik de VMXNET3-adapter aan de praat gekregen in FreeNAS.
Het heeft wel geholpen, maar de gigabit-lijn wordt nog steeds niet volgetrokken...
Met CrystalDiskMark op 5x100MB haal ik 50MB/s sequentieel read en zo`n 14MB/s sequentieel write.

Jammer, want met een native ZfsGuru-systeem krijg ik het wel zo goed als vol (native FreeNAS heb ik niet getest). In de vphere-client zie ik ook niet dat de CPU tegen het plafond zit, dus het zou volgens mij nog best een stuk sneller moeten kunnen. Vooral die write-snelheid moet omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melk0r
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-09 14:50
Ik wil graag 16GB gaan gebruiken in mijn Proliant N40L .
Nu lees ik dat het vooraf niet zeker is of alle geheugen bij reboot ook herkend wordt.
Is dat het enige bekende probleem bij 16GB ipv de officiële 8GB max?
En zowel Crucial CT2KIT102464BA1339 als Kingston KVR1333D3E9SK2/16G worden genoemd als kandidaten.
Welk geheugen verdient de voorkeur of is er geen peil op te trekken?
En bestaan er gemodde BIOS-en die wellicht minder problemen geven bij gebruik van 16GB of maakt dat niet uit?

Laat maar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
Ik heb zelf de pricewatch: Kingston KVR1333D3E9SK2/16G en bij mij worden de reepjes altijd netjes herkend. Ik gebruik overigens nog de stock bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Ik gebruik deze pricewatch: Kingston HyperX KHX1600C10D3B1K2/16G

Werken perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 15:13
Voor degenen die nog op zoek zijn naar een HP Proliant Microserver: ik heb begrepen dat er een Microserver Gen8 (huidige is Gen7) aan zit te komen die gebaseerd lijkt te zijn op een Intel G530T of G630T CPU.

Hopelijk zit daar dan een iLO (achtige) functionaliteit in gebouwd, zodat er echt 2 PCI-e sloten overblijven. Als er meer info over is, post het hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
Lijkt mij dat een nieuwe Microserver nog wel even op zich laat wachten. De N54L is eigenlijk pas net uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Trasos schreef op woensdag 24 april 2013 @ 13:19:
Lijkt mij dat een nieuwe Microserver nog wel even op zich laat wachten. De N54L is eigenlijk pas net uit.
Maar het is dan wel logisch dat ze nu al beginnen met het ontwikkelen van de nieuwe server. Ze gaan daar echt niet stil zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
Nee oké, maar de N54L is ook pas in december aangekondigd, nadat er al een tijdje wat geruchten waren. Wat ik dus wil zeggen is dat het volgens mij nog wel een tijdje bij speculeren blijft. Aan de andere kant, ze hebben eigenlijk niet veel veranderd bij de N54 ten opzichte van de N40 dus misschien zijn ze parallel bezig geweest met de ontwikkeling van een compleet nieuwe Microserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Enige wat nieuw is bij de N54L is de CPU dus dat is eigenlijk niets. N54L is net als N40L dan ook GEN7. Ik denk dat het niet lang meer duurt voor die Intel variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:26
Ik ben wel benieuwd hoe ze dat gaan doen dan. De huidige CPU heeft namelijk een totaal verbruik van 15W (N40L) of 22W (N54L). Die G530T/G630T heeft een TDP van 35W. Dat is bijna een verdubbeling van CPU-vermogen en momenteel bij mij even veel als mijn hele microserver verbruikt. Dus tenzij er een zwaar zuinigere CPU-variant is, bijvoorbeeld die laatste Atom van Intel, zoals die in Project Moonshot wordt gebruikt (http://ark.intel.com/prod...-S1260-1MB-Cache-2_00-GHz) zie ik dat nog niet zitten. Ik zou die Atom wel een interessante aanvulling vinden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whatzert
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-09 22:18
melk0r schreef op maandag 22 april 2013 @ 21:00:
Ik wil graag 16GB gaan gebruiken in mijn Proliant N40L .
Nu lees ik dat het vooraf niet zeker is of alle geheugen bij reboot ook herkend wordt.
Is dat het enige bekende probleem bij 16GB ipv de officiële 8GB max?
En zowel Crucial CT2KIT102464BA1339 als Kingston KVR1333D3E9SK2/16G worden genoemd als kandidaten.
Welk geheugen verdient de voorkeur of is er geen peil op te trekken?
En bestaan er gemodde BIOS-en die wellicht minder problemen geven bij gebruik van 16GB of maakt dat niet uit?
KVR1333D3E9SK2/16G werkt bij mij perfect, ook na een reboot (gemodde BIOS.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry457
Gister 2 x 3TB Seagate Barracuda erin gedaan. In de bios Raid aangezet. In de ROM Utility de 2 disken assigned en status is functional. Als ik dan opstart in Server2012 krijg ik nog steeds 2 losse schijven. Wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Zijlstra.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-07 17:22
Heren, Ik heb een keuze te maken waar ik zelf niet helemaal goed uit kom.

Mijn N40L:
VMware Esxi (HP kernel), boot via usb.
1 VM met OpenMediaVault
2x 2TB hardeschijven
1x 250GB hardeschijf voor datastore (in de cdrom bay)

De 2TB discen staan direct gemapped naar de vm met OpenMediaVault en draaien in Software RAID-1 (mirror).

Deze wil ik nu upgraden naar 4x 3TB discen.

De opties zoals ik het zie :

1.

a. Hardeschijven er uit halen, 4 schijven er in zetten in software raid 5?10? (ZSF word niet ondertsteund door OMV volgens mij)
b. 1 van de 2 2TB disken in een externe harde schijf bay drukken om gegevens over te kopieren (de raid array is dan degraded maar de gegevens kunnen er wel af gehaald worden lijkt me omdat het mirror is staat alle gegevens op die disc.)

Optie 2.
a. 2x 3TB er bij plaatsen en de raid array uitbreiden van software raid 1 naar software raid 5 (kan dit uberhaupt?), vervolgens stuk voor stuk de 2 TB discen vervangen door 3 TB Discen en de opslaggroote van de raid omhoogschroeven (hoe zou dit kunnen?)
b. Gegevens hoeven dan niet meer los gecopieerd te worden.

Wat is handig? Kan optie 2 uberhaupt? Wat is het handigste qua raid configuratie met het oog op deze migratie ?

Ik heb deze opties uitgezocht naar de hand van informatie op het internet maar ik weet niet goed of dit met OMV / N40L goed te combineren is vanwege het feit dat het sofware raid is en niet hardware raid (daar zou dit makkelijker mee zijn)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Zijlstra.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-07 17:22
W.Zijlstra. schreef op zondag 28 april 2013 @ 16:47:
Heren, Ik heb een keuze te maken waar ik zelf niet helemaal goed uit kom.

Mijn N40L:
VMware Esxi (HP kernel), boot via usb.
1 VM met OpenMediaVault
.....
Deze wil ik nu upgraden naar 4x 3TB discen.
Alvast bedankt!
Het is heel iets anders geworden, FreeNAS met ZFS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry457
barry457 schreef op zondag 28 april 2013 @ 13:55:
Gister 2 x 3TB Seagate Barracuda erin gedaan. In de bios Raid aangezet. In de ROM Utility de 2 disken assigned en status is functional. Als ik dan opstart in Server2012 krijg ik nog steeds 2 losse schijven. Wat doe ik fout?
Blijkt de onboard AMD raid niet goed werkt i.s.m. WS2012E en 3TB disks. Geen zin om uit te zoeken voor de rest, komt toch raid kaartje in. Nu Storage spaces van WS2012E maar ff uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorted
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-07-2024
Las een thread over de opvolger van de HP MicroServer. Lijkt erop dat begin Juni een nieuwe versie op basis Intel CPU's (G530T / G630T) zal worden geleverd.

Klik

[ Voor 3% gewijzigd door Sorted op 03-05-2013 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _matt_
  • Niet online

_matt_

Never forget T6

Even een update over de afloop, uiteindelijk is het gelukt in één keer de BIOS succesvol te flashen.
Het voorwerk van het maken van de usb heeft de meeste tijd gekost...
Iedereen bedankt voor het meedenken.

Inmiddels de hele set-up doorlopen, wat een leuk ding is dit!
Stablebit drive pool toegevoegd als add in en nu overal remote acces ingesteld.
Echt een tweakers projectje.

[ Voor 29% gewijzigd door _matt_ op 07-05-2013 19:55 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Kan iemand mij zeggen of de sleutel om de voorzijde te ontgrendelen redelijk uniek is? Ik ben er na een paar maanden achtergekomen dat deze niet bij de server zat, eenvoudigweg omdat ik vrijwel niets met de server had gedaan tot enkele weken terug. Ik heb HP benaderd maar die kunnen (of willen) me niet helpen en zeiden me dat ik het via de leverancier moest regelen. Mijn leverancier heeft HP benaderd zeggen ze maar dan nog doet HP niets. Nu probeert mijn leverancier het via hun leverancier maar er zit weinig schot in. Ik heb al gezocht naar spare parts maar kan deze niet vinden voor dit model. HP zei me om een sleutel van een andere server te nemen maar die heb ik niet staan.

Hoeveel sleutels worden er meegeleverd? Staat er een code op de sleutel waar ik op zou kunnen zoeken? Kan iemand een sleutel tijdelijk missen of kan iemand een sleutel laten kopiëren voor mij? Alles tegen vergoeding natuurlijk.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09 18:40

Perkouw

Moderator General Chat
Twee sleutels, geen idee of er een code op staat zo uit het hoofd. Ook geen idee of ze uniek zijn, indien ze dat niet zijn wil ik er best één laten bijmaken voor je of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Zou je daar eens naar willen kijken AUB? Ik heb van HP begrepen dat het niets speciaals is maar of dat ook klopt weet ik natuurlijk niet zeker.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
hardware-lover schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 17:05:

Hoeveel sleutels worden er meegeleverd? Staat er een code op de sleutel waar ik op zou kunnen zoeken? Kan iemand een sleutel tijdelijk missen of kan iemand een sleutel laten kopiëren voor mij? Alles tegen vergoeding natuurlijk.
Is dat ding niet gewoon standaard te bestellen? Voor zover ik weet zijn op andere servers de sleutels gelijk en hebben ze allemaal gewoon een HP partnummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09 18:40

Perkouw

Moderator General Chat
hardware-lover schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 17:37:
Zou je daar eens naar willen kijken AUB? Ik heb van HP begrepen dat het niets speciaals is maar of dat ook klopt weet ik natuurlijk niet zeker.
Ik kan dit helaas pas ergens volgende week doen, op het moment ben ik heel ergens anders.
Trommelrem schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 17:38:
[...]

Is dat ding niet gewoon standaard te bestellen? Voor zover ik weet zijn op andere servers de sleutels gelijk en hebben ze allemaal gewoon een HP partnummer.
Kennelijk niet en dat is dus juist zijn probleem :+

[ Voor 34% gewijzigd door Perkouw op 11-05-2013 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Ik zie de sleutels inderaad niet staan op de part list :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Het zou onderstaande set kunnen zijn? Zien deze sleutels er bekend uit?

W23 key combination 2 keys on a ring
Afbeeldingslocatie: http://images1.hellotrade.com/data2/XG/AJ/HELLOTD-1832228/10265-250x250.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door hardware-lover op 11-05-2013 20:03 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Niet online
Het is die inderdaad (W-23 Southco staat er verder nog op)

Heb 2 servers, dus 4 sleutels. Je kan me DMen, dan stuur ik er wel 1 op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Lankman schreef op zondag 12 mei 2013 @ 10:31:
Het is die inderdaad (W-23 Southco staat er verder nog op)

Heb 2 servers, dus 4 sleutels. Je kan me DMen, dan stuur ik er wel 1 op.
Helemaal goed! DM gestuurd.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Kan zo op de foto zien dat dit "unieke" sleutels zijn.
Zelf heb ik eens hetzelfde slot gekocht voor een tuindeurtje (bij de gamma). Het ding heet Cam lock. Weet niet meer wat de kosten waren ik dacht 1 euro en 95 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roughtodacore
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:28
Reepje schreef op zondag 12 mei 2013 @ 12:26:
Zelf heb ik eens hetzelfde slot gekocht voor een tuindeurtje (bij de gamma). Het ding heet Cam lock. Weet niet meer wat de kosten waren ik dacht 1 euro en 95 cent.
Ik heb zojuist even mijn sleutel vergeleken met die op de foto, lijkt echt identiek. Maar kan niet met zekerheid zeggen of ze daadwerkelijk uniek zijn. Probeer het zou ik zeggen!

Alles kan, zolang het maar mogelijk is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Reepje schreef op zondag 12 mei 2013 @ 12:26:
Zo uniek dat een opgestuurde sleutel probleemloos past en werkt ;)

Sarcasme hoogstwaarschijnlijk :)

[ Voor 5% gewijzigd door hardware-lover op 14-05-2013 17:14 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Ik denk dat je beter de data op de harddisks softwarematig kunt versleutelen dan te vertrouwen op die standaard HP hardwarematige sleutel >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Welke 2,5" naar 3,5" converters gebruiken jullie eigenlijk? Ik wil één Microserver uitrusten met 4 SSD's, echter de normale converters houden geen rekening met het feit dat de SATA poorten dan verkeerd zitten. Ook heb ik al een bracket van OCZ gebruikt, waarbij de schijf wel aan de zijkant zit, maar ook dan zit de SATA poort er nog ongeveer 2 mm naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _matt_
  • Niet online

_matt_

Never forget T6

Ik heb brackets van synology voorbij zien komen voor dat doel die wel passen.
Er zijn geloof ik drie types: a, b en c. Als je de plaatjes ziet is het duidelijk welke je nodig hebt.
Verder zo snel even geen link.
succes!

eerste hit: (met in ieder geval de juiste zoektermen om verder te zoeken).
http://azerty.nl/8-1177-3...-disk-holder-type-c-.html

dit is type c, check even precies welke je nodig hebt.

[ Voor 32% gewijzigd door _matt_ op 15-05-2013 08:49 . Reden: toch nog snel iets gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Trommelrem schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 00:03:
Welke 2,5" naar 3,5" converters gebruiken jullie eigenlijk? Ik wil één Microserver uitrusten met 4 SSD's, echter de normale converters houden geen rekening met het feit dat de SATA poorten dan verkeerd zitten. Ook heb ik al een bracket van OCZ gebruikt, waarbij de schijf wel aan de zijkant zit, maar ook dan zit de SATA poort er nog ongeveer 2 mm naast.
Voor 4 SSD's zou je ook kunnen kijken naar een drivebay die in de 5,25 bay past. Ik heb daar zelf een bay voor 6x 2,5" inzitten, maar die zijn er ook met 4x 2,5".
Zie: u_nix_we_all in "HP Proliant Microserver N40L"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorted
Specs van de te verwachten MicroServer (Gen8):

CPU: Pentium G630T of Celeron G530T
Chipset: Intel C204 PCH
Memory: DDR3 1333Mhz
Nic: Dual Broadcom BCM5729 1Gb
Management: iLO4 with dedicated RJ-45
Storage: HP B120i (RAID and 2x SATA 3)
USB: 7x (USB2)
PCI Expansion: 1x PCIe x16
Video: Matrox G200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVR123
Bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farg0
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Die B120i is overigens fakeraid, HP voorziet een Intel controller gewoon van option ROM en afwijkende drivers zodat je RAID-sets kunt aanmaken die compatible zijn met echte HP RAID controllers. Het is over het algemeen mogelijk om die controller uit te schakelen, krijg je alsnog een Intel AHCI controller :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorted
FOTO Gen8

Lijkt erop dat er geen ruimte meer is voor een 5.25 slot. Jammer... wel USB3.

[ Voor 83% gewijzigd door Sorted op 22-05-2013 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Specs zien er oké uit. Die 2 geïntegreerde NIC's en een geïntegreerde iLO functionaliteit zijn super! Wel jammer dat er een CPU in komt dit geen VT-d en HT ondersteunt, gemis met virtualisatie.

@Sorted: kun je die foto ergens anders neer zetten (bv. tinypic)? Hij is nu niet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:37
Ik vind hem lelijker geworden!

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Lelijk of niet, kennelijk vonden ze het niet zo'n succes dat veel mensen dat ding hebben vol gebouwd met extra hdd's (bij mij zitten er 11 in) aangezien ze zo'n (zga.) nutteloze DVD-speler vast hebben ingebouwd.

Afgezien van alle voordelen aan de nieuwe specs is dat wel weer jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Vind het design nog wel meevallen. HP maakt de Microserver voor MKB bedrijven e.d. Die gaan geen "tweaks" doen, nemen ook vaak extra garanite.

EDIT
Inderdaad, die B120i wekt in esxi.
http://h20566.www2.hp.com...k=com.vignette.cachetoken

http://blog.empirion.co.u...th-raid-controller-b120i/
http://www.tricksguide.co...oller-in-gen8-server.html

[ Voor 66% gewijzigd door abusimbal op 22-05-2013 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorted
We zullen moeten afwachten of dit een waardige opvolger is voor de NxxL series v.w.b. ESXi. Wanneer het mogelijk is min. 2x SSD's (6Gb) te kunnen plaatsen + min. 4 Sata HDD's (3Gb) én de processor is te verwisselen met een xeon (1155). Min. 16 GB Memory moet lukken denk ik en 32 Gb zou helemaal top zijn.

De Raid is supported met HP drivers in ESXi.
Pagina: 1 ... 11 ... 63 Laatste

Let op:
In dit topic horen alleen posts die betrekking hebben op HP Proliant Microservers. Onderwerpen als Synology/DSM en andere software horen hier niet thuis. Daarvoor graag in één van de Synology-topics posten. Berichten die off-topic zijn, kunnen worden getrashed.