Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 15:13
Hmmm...die LaCie dingen zijn niet echt spectaculair inderdaad.

In deze situatie (beperkt aantal gebruikers en gebruik en waarschijnlijk laag budget) is een Microserver prima. Zelf ben ik een beetje tegen home-versies in business gebruik, maar op zich kan Windows Home Server prima als je geen client-beheer wilt doen. Als je wat meer client-beheer wilt doen en centrale user accounts wilt kunnen beheren, dan is Server 2012 Foundation (10 users) of Essentials (25 users) beter. Daar zit trouwens ook de functionaliteit voor Storage Pools in, die (op wat nadelen na) veel voordelen biedt t.o.v. de standaard Windows disk/volume mogelijkheden.

Voordeel van Windows Home Server en Essentials/Foundation is dat beheer gewoon heel makkelijk is door de dashboards en (Windows) client backups ook mogelijk zijn. Tevens is Windows Server Backup ook echt makkelijk in gebruik naar bv. een externe harddisk.

Wel goed om op te letten wat voor disks je erin gooit, zou persoonlijk voor WD RED's kiezen als je met (niet Linux gebaseerde) RAID's gaat werken.

OS kun je inderdaad het beste op de losse disk installeren, gescheiden van je data RAID-sets.

[ Voor 4% gewijzigd door rookie no. 1 op 05-02-2013 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:10
Wordt zoiets als Essentials niet een beetje te zwaar voor een dual core processorke ? Als minimum staat er wel 1,4Ghz single core maar toch. Die Storage Pool zal waarschijnlijk ook wel de nodige processorkracht vragen. Zal dat dan allemaal niet ten koste gaan van de snelheid?
Zou ook wel het geheugen uitbreiden naar 8GB

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Windows Server 2012 Essentials draait hier ook en dan ook nog via een Hyper-V 2012 hypervisor. En ja wel, vlot!

Het enige wat gaat afremmen is inderdaad Storage Pools, vooral de parity optie met schrijf-bewerkingen (RAID-5 alike). De mirror optie loopt wel aardig en geeft toch net weer wat flexibiliteit (uitbreidingen). Proven-technology is het nog niet dus geldt, net als altijd, zorg voor een goede backup en juist dát is prima te regelen met de genoemde OS-en.

Geheugen uitbreiden naar minimaal 4 of 8gb (ECC!) geheugen is zeker wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
Backup is zeker voorzien. Daarvoor wordt o.a. die overblijvende Lacie nas gebruikt en dan nog externe schijven die richting kluis gaan.

Nu al enkele uren opgezocht en denk dat ik er bijna uit ben. Parity zal teveel zijn voor de MicroServer. Denk dat de prestatie dan niet boven die van de Lacie komt.

Er zullen vier schijven geplaatst worden. Dus voor de moment zit ik met 2 column-2 way mirroring in gedachten.

Maar ik merk dat je niet gesproken hebt over de linux mogelijkheden. Geen voorstander van?
Een besturingssysteem dat volledig geschreven is voor storage, zal toch iets beter prestaties leveren dan Server Essentials of ben ik daar verkeerd in ?

Momenteel dus:
MicroServer N40L
250GB HDD als opstartschijf
4x WD RED voor data opslag
8GB ECC RAM

Voorkeur OS:
Server 2012 Essentails met 2 column - 2 way mirror
Windows Home Server met StableBit DrivePool
OpenMediaVault (zou, logisch gezien, beter moeten presteren dan Essentials aangezien het specifiek hiervoor gemaakt is maar is het ook stabiel genoeg ?)
FreeNAS (maar uitspraak Trasos in dit topic: Performance met Freenas 8 is (nog) niet erg geweldig. Sequentieel 45MB/s read en 10MB/s schrijven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Kenhas schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 10:24:
Voorkeur OS:
Server 2012 Essentails met 2 column - 2 way mirror
Windows Home Server met StableBit DrivePool
OpenMediaVault (zou, logisch gezien, beter moeten presteren dan Essentials aangezien het specifiek hiervoor gemaakt is maar is het ook stabiel genoeg ?)
FreeNAS (maar uitspraak Trasos in dit topic: Performance met Freenas 8 is (nog) niet erg geweldig. Sequentieel 45MB/s read en 10MB/s schrijven)
Ik maakte hierbij wel gebruik van VMWare ESXi. Ik heb geen verdere ervaring met FreeBSD op VMWare, maar het kan zijn dat de (netwerk)ondersteuning nog niet helemaal top is. VMXNET3 kreeg ik nog niet aan de praat in ieder geval (ik heb wel gelezen dat het moet kunnen). Ik moest dus gebruik maken van een geëmuleerde Intel E1000, wat dus ook CPU-kracht kost.

Als ik DrFlash`s reactie lees lijkt FreeNAS wel degelijk te kunnen performen op een Microserver.
Ik weet niet of hij `m gevirtualiseerd heeft, maar ik denk van niet eigenlijk.
DrFlash schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 16:08:
Voor de mensen die denken dat de n40 niet genoeg power heeft, zelfs de n35 heeft al genoeg power om gigabit vol te trekken, ook met zfs. Wat je uiteraard niet moet doen is compressie en ddup aanzetten. maar een 4 disk raid-z moet prima werken. (In FreeNAS 8 getest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik wil het volgende, maar zit met één probleem / vraag

- ESXI boot from usb
- 250Gb HD zal gebruikt worden als datastore voor virtuele machines

* VM 1: Win (XP - 7) om iTunes te serveren naar de ATV
* VM 2: Linux ( Ubuntu - server headless - mbt SABnzb en aanverwanten

Dat zijn de 2 voornaamste, of zou het mogelijk zijn om "in" de Ubuntu een VM te laten draaien met iTunes ?

Zou ik snelheidsverschil merken in een of de andere oplossing ?
( al blijft een native linux oplossing voor iTunes -> video -> ATV nog idealer, maar helaas )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankie20
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 19:47
FreshMaker schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 11:43:
Ik wil het volgende, maar zit met één probleem / vraag

- ESXI boot from usb
- 250Gb HD zal gebruikt worden als datastore voor virtuele machines

* VM 1: Win (XP - 7) om iTunes te serveren naar de ATV
* VM 2: Linux ( Ubuntu - server headless - mbt SABnzb en aanverwanten

Dat zijn de 2 voornaamste, of zou het mogelijk zijn om "in" de Ubuntu een VM te laten draaien met iTunes ?

Zou ik snelheidsverschil merken in een of de andere oplossing ?
( al blijft een native linux oplossing voor iTunes -> video -> ATV nog idealer, maar helaas )
ik zou niet VM in een VM zetten. ik zou ze apart draaien.

[ Voor 85% gewijzigd door Frankie20 op 06-02-2013 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
Ik denk dat hij twee verschillende opties bedoelt.
Optie 1: ESXi installeren met daarop twee VM`s.
Optie 2: een native Linux-bak met daarop een Windows VM.

Optie 2 zou volgens mij best moeten kunnen hoor met VirtualBox. Als je de VM gewoon toegang tot je netwerk geeft zie ik geen probleem waarom dit niet zou werken. Je hebt dan in ieder geval als voordeel dat je Linux-omgeving optimaal draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
#Trasos, klopt

Mijn eerste opzet was de ESXi omgeving die 2 afzonderlijke VM's draait ( of 3 aangezien het óók een NAS moet voorstellen )

Optie 2 was idd bedoelt om idd native Ubuntu ( oid ) te gebruiken, zonder verdere VM ( behalve de winXP voor iTunes )
Ben al een beetje aan het experimenteren met het iTunes via Oracle Vbox in windows7, en dat werkt vooralsnog wel, dus onder Linux zou het ook wel moeten kunnen.
Het gedonder is dat je ALTIJD aan windows 'vast' zit voor iTunes.

Ik ga de boel eens op een testservertje plaatsen zodra de tijd er voor aandient

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09 18:40

Perkouw

Moderator General Chat
Het ziet er naar uit dat de N54L nu ook in Nederland lever baar is, weliswaar één shop, CentralPoint, die hem op voorraad heeft. pricewatch: HP Proliant Microserver N54L

Jammer dat je er minimaal € 373 voor neer moet leggen, en dat puur voor een CPU upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:29

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Perkouw schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 15:55:
Het ziet er naar uit dat de N54L nu ook in Nederland lever baar is, weliswaar één shop, CentralPoint, die hem op voorraad heeft. pricewatch: HP Proliant Microserver N54L

Jammer dat je er minimaal € 373 voor neer moet leggen, en dat puur voor een CPU upgrade.
Ik vind het het niet waard als ik heel eerlijk ben de kracht van de N40L zat er juist in dat je gewoon een goed degelijk systeem had voor een zeer vriendelijk prijsje.

Ikzelf heb er ook 2 thuis staan ideale dingen maar ik zal ze niet gaan vervangen voor N54L's anytime soon.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09 18:40

Perkouw

Moderator General Chat
Helemaal eens. Met de kans in herhaling te treden van wat al eerder is gezegd, wanneer er nu SATA-600 was toegevoegd, USB3.0 en meerdere raid opties bijvoorbeeld had het wel toegevoegde waarde. Voor dit bedrag kan je nu beter naar zelfbouw uitwijken of producten van concurrenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies. Tot zo'n 250 euro wil ik 'm nog wel aanschaffen, maar voor meer bouw ik 'm toch echt liever zelf. Maar die shop is Centralpoint, die adverteert wel vaker als enige met (nieuwe of juist gestopte) producten voor hoge prijzen, welke ze uiteindelijk niet blijken te kunnen leveren.

// oh, nu zijn er al 6 zaken die 'm in hun lijst hebben ;) Maar helaas niet (veel) goedkoper.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2013 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAbdel
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-04 08:07
Ik was ook een tijdje aan wachten voor dit model maar ik ga zelf samenstellen ( kan hem aan 300euro kopen) als ik er nog geheugen bij steek en SSD en HDD kom ik aan het bedrag van een zelf bouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor diegene die en de ODD willen behouden en een extra HD willen om het OS op te installeren (naast de vier standaard bays) de oplossing: een tie-wrap!

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads6/51156304ca570/51156304ca17f-DSC00639.thumb.jpg

Met behulp van een tie-wrap heb ik een 5e HD in de ruimte onder de ODD geplaatst. Daarmee heb ik naast de ODD en 4 Samsung 1.5TB EcoGreen's een 2.5 inch HD van 320GB om het OS op te draaien: WHS 2011.

De 5e HD wordt gevoed door een Molex naar 2x sata splitter die wordt gedeeld met de ODD. De HD is aangesloten op een Highpoint Rocket 620 PCI-e kaart:

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads6/51154a13384e0/51154a13380f7-DSC00636.thumb.jpg

Voordeel van de Rocket 620 is dat het een plug & play (= geen drivers nodig) kaart is en het OS opstart vanaf de 5e HD. Ik ben zeer tevreden met deze set-up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:05

sanook

_/-\o_

Ik heb mijn N40L nu up and running:

ESXi 5.1
vSphere Client 5.1
1 x 250GB Velociraptor voor OS waarop:
WHS2011 (met 4 x 1TB data opslag)
Ubuntu12.04

Wat is nu de beste instelling in vSphere v.w.b.de Number of Virtual Sockets en de Number of Cores per Socket ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
De N40 is een single cpu dual core machine. Ik zou dus altijd kiezen voor 1 socket. Of je dan 1 of 2 cores instelt zou ik per (verwachte) load van de vm bekijken. Ik heb WHS er wel twee gegeven, maar bij kopieeracties lijkt 1 core ook wel voldoende te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
sanook schreef op zondag 10 februari 2013 @ 21:31:
Wat is nu de beste instelling in vSphere v.w.b.de Number of Virtual Sockets en de Number of Cores per Socket ?
Voor performance maakt het niet uit of je sockets of cores kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:05

sanook

_/-\o_

jadjong schreef op zondag 10 februari 2013 @ 22:14:
[...]

Maar omdat de machine een dual core is kan ik dus het beste 1 van die 2 instellingen op 2 instellen (waarbij Number of cores per socket de meest logische is).
Nu staan overigens allebei op 1 ingesteld, zal dat betekenen dat ik niet volledig gebruik maak van de cpu capaciteit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
jadjong schreef op zondag 10 februari 2013 @ 22:14:
[...]

Bij een dual core processor wordt de cache gedeeld tussen de processors en bij een dual cpu configuratie heeft iedere processor z'n eigen cache. Als je er een dual cpu configuratie van maakt terwijl je gedeeld cache geheugen hebt, is dat dan geen enorme performance hit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Laatst online: 08:54
Zijn er nog Tweakers met een originele geheugen module over? Heb een tweede N40L met 2GB en wil deze upgraden.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Hari-Bo schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 10:13:
Zijn er nog Tweakers met een originele geheugen module over? Heb een tweede N40L met 2GB en wil deze upgraden.
Ik wel, als ik er een keer voor ga zitten om een keer de 2x4 gb modules in te bouwen die ik al een tijdje heb liggen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
dragon2 schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 10:32:
[...]

Ik wel, als ik er een keer voor ga zitten om een keer de 2x4 gb modules in te bouwen die ik al een tijdje heb liggen 8)7
Stuur even een DM wat je ervoor wilt hebben, komen we wel uit. :)

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
Ben nog altijd aan het opzoeken.

Het wordt dus al zeker een microserver, 8GB ECC ram, 1x 160GB HDD (systeemschijf) en 4x 1TB Western Digital RE.

De twijfel blijft over het besturingssysteem. Zat zelf eerst met Openmediavault, Windows Home Server, FreeNAS, ... in mijn hoofd.
In dit topic werd dan Server 2012 Essentials voorgesteld.

Maar eigenlijk gaat het bijna alleen over "gedeelde mappen".
Kan ik dan eigenlijk niet beter gewoon Windows 8 (Pro) gebruiken. Als ik mij niet vergis, heeft Windows 8 ook die drive pool mogelijkheden.

Of zie ik iets over het hoofd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Waarom niet Open Media Vault? Is een stuk lichter en volledig te beheren vanuit de browser, en een aardige community erachter dus de ontwikkeling blijft lekker doorgaan.
Ik draai hier vanaf juni probleemloos ermee, en mocht er iets niet in orde zijn kan je monitoring een mail laten sturen.

[ Voor 27% gewijzigd door Hari-Bo op 12-02-2013 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:26
Hari-Bo schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 10:13:
Ik heb nog eentje liggen. Stuur maar een DM zou ik zeggen als je nog belang hebt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
Tja, eigenlijk gewoon omdat ik veel meer ervaring heb met Windows.

Ben eigenlijk ganse dagen bezig met Windows (desktop en server). Enigste ervaring met Linux is het opzetten van een eigen Ubuntu server als "speelgoed" thuis.

Het is een beetje een gok om een besturingssysteem, waar je zeer weinig van weet, te beginnen gebruiken in een omgeving waar "oeps, probleem" niet echt een optie is.

Kort samengevat : ik voel me meer op mijn gemak met Windows O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Kenhas schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 08:58:

Het is een beetje een gok om een besturingssysteem, waar je zeer weinig van weet, te beginnen gebruiken in een omgeving waar "oeps, probleem" niet echt een optie is.

Kort samengevat : ik voel me meer op mijn gemak met Windows O+
Ik had ook alleen maar Windows ervaringen.
Maar door het opzetten van ( eenzelfde) speelgoed linux server, ga je stap voor stap inzien dat het helemaal niet lastig is, en de commandprompt zelfs op elkaar lijkt :)

Wat nog mooier is, voor de diverse Ubuntu smaken zijn er gigantisch veel online stappenplannen.
Het is dat ik gedoe heb met iTunes, anders had ik een full-ubuntu server draaien, want het gaat allemaal even simpel

• Kenhas
Lastig zou ik het inderdaad niet noemen. Ubuntu en varianten interesseren me enorm maar door tijdsgebrek nog niet echt verder geraakt dan een beetje spelen. Vraag is dan of het, met mijn beperkte kennis, wel verstandig is om te gebruiken in een omgeving waar een uur uitval veel geld kost. De webinterface maakt alles natuurlijk wel een stuk simpelder.

Misschien niet helemaal voor dit topic (hoewel het wel in combinatie met een N40L is) maar kan je gebruik maken van een controller i.s.m. openmediavault ? Er is een paar keer een bepaalde controller vernoemd (kan nu niet direct op model komen). Ik vind wel terug dat die samenwerkt met SuSe Linux maar vind niet direct terug over Openmediavault

En als ik dan kijk naar de N40L met die controller (ook enkele honderden euro's) begin ik te denken of ik misschien niet beter ga voor bijvoorbeeld een ML110 G7 die voor nog geen 500 euro te vinden is maar wel een dual core i3 3.1Ghz heeft ipv dual Core AMD 1.5Ghz en al een controller heeft

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:43
FreshMaker schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 17:33:
[...]

Ik had ook alleen maar Windows ervaringen.
Maar door het opzetten van ( eenzelfde) speelgoed linux server, ga je stap voor stap inzien dat het helemaal niet lastig is, en de commandprompt zelfs op elkaar lijkt :)

Wat nog mooier is, voor de diverse Ubuntu smaken zijn er gigantisch veel online stappenplannen.
Het is dat ik gedoe heb met iTunes, anders had ik een full-ubuntu server draaien, want het gaat allemaal even simpel
Hier hetzelfde, lekker in de commandprompt werken en een beetje prutsen. Eerste server op Ubuntu en nu op CentOS een web/mail-server aan het bouwen.

Maar, toegegeven, het kost wel tijd en ik begin soms ook overnieuw met een kaal image.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:13

TheFirepit

Vuurbal

Maakt het nog uit watvoor een USB 2.0 stick je gebruikt om op de interne USB poort aan te sluiten? Of kan daar ook een "gewone" stick in (dus niet zo'n micro ding)?

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:16
Hier inmiddels ook besteld, met 3x WD20EARX en 2x Samsung M391B1G73BH0-CH9 (2x8GB ECC DDR1333 UDIMM). Bedoeling is om FreeBSD met ZFS te gaan draaien op dit ding.

Ik denk dat het een RAID-Z gaat worden met 3 disks. De 4e bay laat ik open, mocht er een van die WD disks bad sectors beginnen te ontwikkelen en uiteindelijk vervangen moeten worden, dan kan ik er een 4e disk naast prakken om te rebuilden waarna de stervende disk verwijderd kan worden.

Heb nog zitten twijfelen tussen de WD20EARX of de Hitachi 5K3000 2TB, maar ben uiteindelijk voor het lagere stroomverbruik en de iets betere performance van de WD20EARX gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Qua performantie, zou het veel uitmaken 4 HDD's op de interne SATA aan te sluiten voor gebruik in WHS2011 of via een 4 poort SAS HW controller (Adaptec 5405) ?

Ik bedoel, zou de CPU meer resources vrij hebben als de SAS kaart de HDD's aanstuurd dan via de interne SATA.

[ Voor 26% gewijzigd door abusimbal op 15-02-2013 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Dat is best een leuke kaart en als je hem toch hebt liggen zou ik hem zeker gebruiken. Wel kom je dus bij hardware RAID uit en kun je geen andere keuze maken. Formeel moet je hier TLER harddisks voor hebben om je RAID-sets veilig te houden bij bad-sectors, maar je kan het gokje wagen :)

In de theorie zou je de CPU ontlasten met en stand-alone controller, maar ik heb er zelf weinig van kunnen terug vinden in de metingen. Wel 10watt meer stroom gebruik en betere doorvoer (cache memory).

Aangezien de kaart al een tijdje op de markt is (2008) en er in de tussentijd nogal wat op de harddisk markt veranderd is, zou ik toch wel eerst kijken voor een firmware update van de kaart voordat je arrays aan maakt.Check http://www.adaptec.com/en...dn=adaptec+raid+5405.html

[ Voor 27% gewijzigd door rookie no. 1 op 15-02-2013 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
Ik heb 3 WD RED 3TB schijven, die doen normaal TLER.
Goede tip van die firmware.
Ga nog een Samsung 256GB 840 SSD gebruiken voor het OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Hangt nogal van je raid level af. Raid5 en 6 doe je liever met hardware raid ivm writeback cache en bijbehorende bbu of supercap. Bij raid0, 1 of 10 merk je weinig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
EngelF schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 10:12:
Maakt het nog uit watvoor een USB 2.0 stick je gebruikt om op de interne USB poort aan te sluiten? Of kan daar ook een "gewone" stick in (dus niet zo'n micro ding)?
Ik heb zo'n ding hier ervoor liggen, ik meen ergens gelezen te hebben dat de ruimte erg beperkt is in de kast zelf.
( anders een kort USBverlengkabeltje gebruiken. )

Wat ik nergens kan terugvinden is de snelheids-eis van de boot-usb.
Ik begrijp dat alleen ESXi ervanaf geladen wordt, en dat de rest van de "image" van de 250GB HDD afgelezen wordt.
Maakt het verschil of je een 30MB/s usb neemt, of een 15MB/s ( buiten de opstarttijd voor ESXi )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:37
FreshMaker schreef op zondag 17 februari 2013 @ 23:43:
[...]

Ik heb zo'n ding hier ervoor liggen, ik meen ergens gelezen te hebben dat de ruimte erg beperkt is in de kast zelf.
( anders een kort USBverlengkabeltje gebruiken. )

Wat ik nergens kan terugvinden is de snelheids-eis van de boot-usb.
Ik begrijp dat alleen ESXi ervanaf geladen wordt, en dat de rest van de "image" van de 250GB HDD afgelezen wordt.
Maakt het verschil of je een 30MB/s usb neemt, of een 15MB/s ( buiten de opstarttijd voor ESXi )
Merk daar helemaal niks van, ik heb een cheapass USB stickje genomen omdat deze toevallig zeer makkelijk paste en heb ook geboot van een wat duurdere USB stick via verlengkabel en dit maakte totaal geen verschil.

Maar heel veel moeten booten maakt het doel van het hebben van een Server iets minder geschikt? :)

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
krizzziz schreef op maandag 18 februari 2013 @ 15:41:
[...]

Maar heel veel moeten booten maakt het doel van het hebben van een Server iets minder geschikt? :)
Tja, wat is veel, ik heb mijn Synology nu op tijden uitstaan, omdat er geen toegang nodig is ( groot deel van de nacht )
Dus 1 boot per dag zou het moeten zijn, maar waar het mij om gaat is de werking van ESXi
Daar zit dus geen verschil in, en is geen highspeed usbstick voor nodig ?
Ik heb nl. dit ook nog liggen

Afbeeldingslocatie: http://s6.postimage.org/c3v7qxx69/verbatim.jpg

zo groot als een receiver van logitech, zit een microSD kaartje in, en doet 15MB/s lezen, en 5MB/s schrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spectator
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 18:38
Iemand hier een fel roze HP logo? Ik wel en weet niet waar het vandaan komt. Het staat wel apart :) De modded BIOS staat op de N40L en vermoed dat dit toch niet zo stabiel is. Vandaag zag het OS na een reboot de NIC niet meer, pas bij geheel stroomloos deed het weer mee. Ook booten vanaf USB is een hit en miss.

Verder heb ik de PSU vervangen met een picoPSU-120 en de stock case fan met een stillere 600rpm versie. Het verschil in geluid is enorm; de server hoor je niet en bij downspinnen moet je je oor erop leggen om de fan te kunnen horen. Qua verbruik met 10GB memory 3x SSD en 3x Green HDD's in spindown, zo'n 27watt.

Bij interesse wil ik wel foto's plaatsen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:59
@spectator controleer je video kabel eens op de server en op de monitor. Ik heb de kabel er los inzitten en heb ook roze beeld als ik de kabel beweeg.

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:28
Hij heeft het waarschijnlijk over het oplichtende logo op zijn server. Als dat wat jij noemt "roos" is, dan denk ik dat EN het blauwe LED'je achter dat logo EN het Rode aan is. Dan krijg je waarschijnlijk iets paars/roos achtig... Iets kapot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
2x een gele postit op dat ledje plakken. Dan wordt het een zacht-groen kleurtje zonder dat er een complete kamer mee wordt verlicht. Erg handige 'fix'!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:28
spectator schreef op maandag 18 februari 2013 @ 22:13:
Verder heb ik de PSU vervangen met een picoPSU-120 en de stock case fan met een stillere 600rpm versie.
Doe me eens een lol en vervang de 600rpm versie eens terug met de stock fan... Ik denk dat het BIOS vindt dat de fan te traag draait en daardoor een rood lampje doet branden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sterker nog, hij zou dan toch niet eens meer opstarten?

// http://www.silentpcreview.com/article1193-page7.html

tenzij die 600 rpm netto is (dus stock ong. 1700 rpm), dan zou het wellicht net kunnen.

// Maar dan zou het rode lampje niet branden ;)

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2013 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spectator
De fan is de 500rpm versie (BIOS meet 600rpm) http://www.silentpcreview.com/article832-page4.html

HyperBart, aardige theorie wat betreft kleur overlap, maar waarom zou bij een error dan blauw blijven branden? Bij het booten wordt deze heel even rood. In standby is de led weer blauw. Operationeel dus fel roze.

Issue met netwerkkaart was trouwens vanwege het uitschakelen PXE boot in BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je eigenlijk ook die fan-mod uitgevoerd? Want volgens dat SPCR artikel heeft de standaard CPU fanaansluiting op de N40L een afwijkende pin-layout:
We mentioned that this primary cooling fan is a 4-pin PWM type with a pin-pattern that is non-standard. This means you cannot plug any old PWM fan into the CPU fan header on the MicroServer meotherboard and expect it to work. Our first step was to examine the connector. A close comparison revealed that it is not quite the same as the 4-pin connector on other PWM fans used in PCs. The latter is designed to fit either 3-pin or 4-pin fan headers; the HP connector can only fit on a 4-pin header.
En die aansluiting schijnt te zijn voorzien van een fancontroller die de fan (mits op de juiste -non standaard- manier aangesloten) op zo'n 35% van de standaard snelheid laat draaien:
The first fan to be tried was a Scythe SY1225SL12LM-P. This is a PWM version of the popular SlipStream series, with a rated maximum speed of 1300 RPM. After the initial full speed burst at turnon, the fan slowed to an extremely slow speed, which caused a fan error message to display and the system to power down immediately. The system wants to see a faster fan. Since the >3000 RPM stock fan ends up spinning at 1100 RPM, the PWM fan controller applies a duty-cyle of about 35%.
Op de juiste manier aangesloten zou je dus eigenlijk een fan moeten hebben met een minimum speed van zo'n 1500 rpm., om boven die 500 rpm uit te komen, de grens waaronder de HP afslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spectator
Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 19:04:
[...]

Heb je eigenlijk ook die fan-mod uitgevoerd? Want volgens dat SPCR artikel heeft de standaard CPU fanaansluiting op de N40L een afwijkende pin-layout:

[...]

En die aansluiting schijnt te zijn voorzien van een fancontroller die de fan (mits op de juiste -non standaard- manier aangesloten) op zo'n 35% van de standaard snelheid laat draaien:

[...]

Op de juiste manier aangesloten zou je dus eigenlijk een fan moeten hebben met een minimum speed van zo'n 1500 rpm., om boven die 500 rpm uit te komen, de grens waaronder de HP afslaat.
Ingcharoth, heb de fanmod die jij bedoelt niet uitgevoerd. Ik heb het 4e control draadje los zitten. Excact zoals op deze blog: http://geekbox.ch/hp-proliant-n40l-silent/
Maar nu ik dit zo lees, is het toch wel verstandiger om idd een 1500 fan te plaatsen en de mod waar jij naar verwijst uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
abusimbal schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 18:55:
Ik heb 3 WD RED 3TB schijven, die doen normaal TLER.
Goede tip van die firmware.
Ga nog een Samsung 256GB 840 SSD gebruiken voor het OS.
Eerst FW update moeten doen van de Adaptec vooraleer de HDD's goed zichtbaar waren en ik windows 8 op de originele HP 250GB HP HDD kon installeren. Dan de 3 WD RED's getest. Jammer genoeg 2 van de 3 stuk. 1 too many errors, de andere is niet zichtbaar en maakt een angstaanjagend geluid :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spectator
BIOS reset naar failsave waarden en mijn roze HP logo is weer blauw :)
Gisteren trouwens voor een paar uur de cpu goed belast en de cpu temps gingen naar een 54 ~57c
De fan is met 600rmp net niet voldoende om een goede airflow te halen.

• rippiedoos
Heeft iemand ervaring met een picoPSU in de N40L?

Ik zit erover na te denken om en picoPSU in mijn N40L te zetten, maar die moet dan natuurlijk wel genoeg stroom kunnen leveren. Ik heb er momenteel het volgende inzitten:

1x N40L
2x 4GB ECC RAM
1x HP Smart Array P410 met 1GB FBWC
3x Hitachi 5K3000 2TB
1x Intel X25M G2 160G
1x Laptop CD-brander

Zou een 120w picoPSU dat trekken?

• spectator
rippiedoos schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 07:18:
Heeft iemand ervaring met een picoPSU in de N40L?

Ik zit erover na te denken om en picoPSU in mijn N40L te zetten, maar die moet dan natuurlijk wel genoeg stroom kunnen leveren. Ik heb er momenteel het volgende inzitten:

1x N40L
2x 4GB ECC RAM
1x HP Smart Array P410 met 1GB FBWC
3x Hitachi 5K3000 2TB
1x Intel X25M G2 160G
1x Laptop CD-brander

Zou een 120w picoPSU dat trekken?
Weet niet wat zo'n p410 trekt, maar hier heb ik een picopsu 120 en 120watt adapter, die prima het onderstaande draait:

N40L
3x SSD
3x 3TB HDD
10GB geheugen

Gemeten piekt het geheel tot net onder de 80 watt tijdens het starten en dus opspinnen disks.

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 16:41

• rippiedoos
Goed punt over dat zoeken... |:(

Maar ik lees dus dat die picopsu-120 dus prima werken in dit bakje. Nu nog een picopsu-120 ergens vandaan zien te halen. Thx voor de info @specator.

• spectator
rippiedoos schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 10:05:
[...]

Goed punt over dat zoeken... |:(

Maar ik lees dus dat die picopsu-120 dus prima werken in dit bakje. Nu nog een picopsu-120 ergens vandaan zien te halen. Thx voor de info @specator.
http://www.hardwarewebwinkel.nl/
prima service en pico is hier goed geprijsd.

Verwijderd

Ook deze heeft aardige prijzen:

http://www.logicsupply.eu...PvFyKvBx7UCFYKN3godIj0A4g

// http://www.logicsupply.nl...PvFyKvBx7UCFYKN3godIj0A4g voor NL

Verder nog geen ervaring mee, overigens (maar waarschijnlijk binnenkort wel ;) )

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2013 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:55
Waarom zou je een pico willen plaatsen? Maken dit de HP n40l echt zoveel zuiniger?

Ik heb nu:
2x 4gb ecc
2x 3tb
2x 1,5tb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor mij voornamelijk voor de stilte. Die 40 mm fan maakt een behoorlijke herrie (maar dat schijnt niet bij iedereen zo te zijn?). Maar ik twijfel nog om wellicht alleen die fan te vervangen en daar een fancontroller tussen te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Op zich hoor ik alleen de grote fan ruisen. Zal misschien ook te maken hebben met het feit dat het in de ruimte waar ie staat maar 15 graden is en de disks WD Green drives zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht heb ik dan pech met die 40 mm. fan. Want ik hoor die grote fan alleen maar ruisen, als ik die kleine blokkeer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spectator
Bij mij was die 40mm fan ook een behoorlijke geluidsproducent. Het schijnt in voorgaande modellen en mogelijk een serie van de n40l heel anders te zijn geweest, nl. dat de 120mm fan meer geluid produceerde. De picopsu heeft twee voordelen; veel efficienter en zuiniger en een maakt de n40l in mijn geval 90% stiller.

Ik heb helaas de situatie met de orginele voeiding niet gemeten en kan alleen zeggen wat het verbruik met de picopsu is; dit meet wanneer de disks in spindown zijn, 27watt. Misschien dat iemand met een energiemeter het verbruik wil meten met originele voedig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weezer-DC heeft in dit topic eens wat geschreven over zijn ervaringen met het gebruik van de PicoPSU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
spectator schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 09:53:
[...]

Weet niet wat zo'n p410 trekt, maar hier heb ik een picopsu 120 en 120watt adapter, die prima het onderstaande draait:

N40L
3x SSD
3x 3TB HDD
10GB geheugen

Gemeten piekt het geheel tot net onder de 80 watt tijdens het starten en dus opspinnen disks.
Wat is het verbruik onder idle van de hd's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spectator
Wolly schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 20:00:
[...]

Wat is het verbruik onder idle van de hd's?
38 watt (als je onder idle bedoeld dat disken spinnen, maar niet schrijven/lezen).
in downspin toestand is het dus 28 watt, zoals al eerder genoemd.

Niemand anders met een energiemeter die hier het verbruik wil posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
spectator schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 23:43:
[...]

38 watt (als je onder idle bedoeld dat disken spinnen, maar niet schrijven/lezen).
in downspin toestand is het dus 28 watt, zoals al eerder genoemd.

Niemand anders met een energiemeter die hier het verbruik wil posten?
Wil best, maar moet nog even wachten.
Vanwege de toevoeging van de 16GB uitbreiding kan het 5 tot 10 dagen duren voor levering :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Deze setup : http://gathering.tweakers...message/39338204#39338204

80watt full load, met alleen de 2.5" draaiende 50watt. Best veel, maar ja...

Meeste add-in RAID-controllers pakken rond de 10watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
Ik heb dus een N40L met ESXI draaien en ik heb mijn VM's (Datastores) op de standaard 250gig HDD staan.
Zou ik enige winst behalen als ik deze HDD vervang door een SSD? Ik heb dus niks aan het verkorten van opstarttijden omdat mijn server 24/7 aanstaat. Zouden mijn VM's dus "sneller" worden na het overschakelen op een SSD?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
krizzziz schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 12:15:
Ik heb dus een N40L met ESXI draaien en ik heb mijn VM's (Datastores) op de standaard 250gig HDD staan.
Zou ik enige winst behalen als ik deze HDD vervang door een SSD? Ik heb dus niks aan het verkorten van opstarttijden omdat mijn server 24/7 aanstaat. Zouden mijn VM's dus "sneller" worden na het overschakelen op een SSD?
Ja. Ik zowel met Linux als met Windows worden de VM's enorm veel sneller, al is het alleen maar om de bootdisks, hostcache en swapfiles op de SSD te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 09:43

woutur

Klauwtjes uit!

Dit lijkt me een geschikt systeem om als download station (sabnzbd/nzbget icm sickbeard), lichte webserver, OpenKM server te fungeren. Met twee schijven (download en unrar) lijkt me de performance ook wel ok voor het usenet gedeelte. Daarnaast kan dit apparaat dan media streamen naar mijn popcornhour, die toch qua download performance begint tegen te vallen (ik neem aan dat over draad, 100 mbit wel voldoende is voor de meeste HDmedia?).

Zijn er redenen waarom ik dit niet zou doen?

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
Heb dus via Zercom het volgende besteld:

1x N40L
4x WD RE4 2TB
2x 4GB Kingston ECC 1600Mhz

Heb de alternatieve bios erop gezet en de hdd die erbij zat, in de plaats van de optische drive gestopt.

Daarop OpenMediaVault geplaatst met de 4 WD schijven in RAID5.

Zou het kunnen dat door het flashen van bios, de benaming van de nic verandert ? In bios staat nu Atheros AR8132M terwijl in apparaatbeheer van mijn niet geflasht n40l staat HP NC107i als netwerkadapter. Ofwel is die HP nic gewoon een Atheros chip ofwel staat er een verkeerde benaming.

Ook raar vind ik dat OpenMediaVault maar 4GB van de 8GB RAM gebruikt terwijl tijdens het opstarten wel duidelijk getoond wordt dat er 8GB gevonden werd.

Voor de rest al één schijf gesneuveld na een dag of drie. Programma'tje van WD zegt "Too many bad sectors". Schijf eruit en retour.
Ondertussen blijft alles verder werken.

Kopiëren van en naar het serverke gebeuren aan een constant 110MB/s (behalve het moment dat die ene schijf sneuvelde). Afwachten wat de snelheden zullen zijn als er paar TB aan data op staat die door een vijftal workstations gebruikt zal worden en ondertussen als time machine doel moet dienen voor een vijftal mac's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Kenhas schreef op maandag 04 maart 2013 @ 11:41:
Ook raar vind ik dat OpenMediaVault maar 4GB van de 8GB RAM gebruikt terwijl tijdens het opstarten wel duidelijk getoond wordt dat er 8GB gevonden werd.
Heb jij niet de x86 variant geïnstalleerd ipv x64, deze heeft namelijk een memory limiet van 4GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
De integrated NIC heeft een Broadcom chip, gelukkig! Ik gebruik overigens de bios mod van The_bay (is/was een HP medewerker) en die heeft niets hernoemd en nog steeds 0 problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyThes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:22
Hari-Bo schreef op maandag 04 maart 2013 @ 14:51:
[...]

Heb jij niet de x86 variant geïnstalleerd ipv x64, deze heeft namelijk een memory limiet van 4GB.
Dit klinkt inderdaad als het probleem. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
Wat een ongelooflijke blunder zeg. Inderdaad de 32bit genomen. Had gewoon eerste de beste genomen op sourcefourge. :D

Is bij mij ook bios van The_Bay die erop staat. Vooral voor gebruik van extra sata voor OS schijf en voor hot plug. Heb niet gekeken wat er voor de flash stond als nic benaming. Ook opvallend vind ik de USB 3.0 controller. Even een foto'tje gemaakt van BIOS:
Afbeeldingslocatie: http://www.hiteco.be/nic.jpg

Heeft er bijna 24 uur over gedaan om van 4 schijven een raid5 op te bouwen. Is dat dan zoveel werk? Zijn toch lege schijven.

Ben nog aan het twijfelen met RAID 10.

[ Voor 22% gewijzigd door Kenhas op 05-03-2013 10:09 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
Lastig, heb dus de n40L draaien met ESXI. Kan alleen nou nergens vinden of ik 2x 2tb schijven in Raid 0 of Raid 1 kan plaatsen (Via de onboard AMD raid controller) en dan binnen mijn VM's over de raid config kan beschikken...

Zoektermen op google leveren teveel random hits op en geen antwoord op mijn vraag.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Welke bios versie van HP stond voor het toepassen van de mod op?

Lijkt me toch vreemd dit, want er zit in alle N40L's een Broadcom NIC en geen USB3.0 controller. Of er moet een speciale versie zijn die ik nog niet heb gezien (wat natuurlijk ook kan :p).

Nou ja, in elk geval kun je met de 64bits versie van OMV verder als je geen problemen ondervind met deze vaagheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Hier draait hij ondertussen ook zijn rondjes.

pricewatch: Kingston HyperX KHX1600C10D3B1K2/16G wordt zonder problemen herkend
( en past perfect, iets waar ik even tegenop zag )

Nu even expirimenteren met wat OS'en
Met LTS 12.04 kreeg ik een foutmelding bij install van Virtualbox ... vanavond ESXi erop zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
rookie no. 1 schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 16:00:
Welke bios versie van HP stond voor het toepassen van de mod op?
Heb er eigenlijk geen flauw benul van. Niet gekeken.
Eerste keer opstarten was onmiddellijk met bios-flash-stick.

Moet zeggen dat het me ook wel verbaasde toen ik het zag. Niet dat het een probleem is. 110MB/s is blijkbaar geen enkel probleem. Hopelijk blijft het zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpijnen
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-01-2023
Ik ben mezelf aan het oriënteren op een NAS.
Kan iemand aangeven welke usenet snelheid er gehaald kan worden op dit apparaat? en hoeveel de belasting dan is..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Gezien de power moet ie je breedband van bijv 100Mbit prima zonder te morren dicht kunnen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
Hij trekt mijn 20mbit UPC verbinding dicht met een 40% Load....

Afbeeldingslocatie: http://img6.imageshack.us/img6/700/schermafbeelding2013030g.png

HP n40L
ESXI 5
8 gb ram

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:42
JPS schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 21:57:
Gezien de power moet ie je breedband van bijv 100Mbit prima zonder te morren dicht kunnen trekken.
met Windows 2012 doet hij dat ook prima

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRaSH
  • Laatst online: 11-09 21:05

TRaSH

koffie ?

krizzziz schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 22:01:
Hij trekt mijn 20mbit UPC verbinding dicht met een 40% Load....

[afbeelding]

HP n40L
ESXI 5
8 gb ram
mijn 120 mbit van ziggo kan hij ook aan.
alleen bij het par rar word de load hoger.
onder het downloaden kan ik gerust een remux streamen naar xbmc.
alleen bij het par rar word het zeuren soms.
maar ook afhankelijk wat ik download.
series enzo kan ik gewoon uitpakken onder het kijken.
remuxs word een ander verhaal.

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpijnen
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-01-2023
thnx voor jullie reacties! Lijkt me zeer geschikt hiervoor dus :).
Zit er veel verschil tussen de N40L of de N54L?
Volgens de specs vallen de verschillen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

mpijnen schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 08:26:
thnx voor jullie reacties! Lijkt me zeer geschikt hiervoor dus :).
Lijkt me ook, maar ik raad ivm performance aan om NZBGet te installeren ipv SABNZBD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
NZBGET heeft weer nadelen mbt rssfeeds, op een N40l maakt het niet uit, op een "lichte" synology scheelt het weer wel een hoop, resources

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

FreshMaker schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 13:15:
NZBGET heeft weer nadelen mbt rssfeeds, op een N40l maakt het niet uit, op een "lichte" synology scheelt het weer wel een hoop, resources
Zeker, het voordeel/performance effect is kleiner. Maar toch is het er en als je niet allerlei fratsen als rss-feeds gebruikt dan ligt nzbget meer voor de hand. Met de nieuwe interface ook prima te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
JPS schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 14:19:
[...]

Zeker, het voordeel/performance effect is kleiner. Maar toch is het er en als je niet allerlei fratsen als rss-feeds gebruikt dan ligt nzbget meer voor de hand. Met de nieuwe interface ook prima te bedienen.
Wat voor de één fratsen zijn, is voor een ander weer uitermate handig ... mijn RSS trekt 80% van mijn behoefte binnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 16:30
Waarom worden de prijzen van de N40L nou weer verhoogt? Zat juist te wachten op een cash back actie of prijsverlaging na de aankondiging van de N54L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Viel mij ook al op, 14 dagen geleden de mijne besteld, nu bij dezelfde shop 50€ duurder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
barry457 schreef op zondag 10 maart 2013 @ 11:44:
Waarom worden de prijzen van de N40L nou weer verhoogt? Zat juist te wachten op een cash back actie of prijsverlaging na de aankondiging van de N54L
Er is net een cashback-actie geweest. Heb van de week toevallig het geld daarvan mogen ontvangen.
Dus ik verwacht niet dat er snel weer een komt. Maar een prijsverhoging snap ik eigenlijk ook niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Ik vermoed dat de shops ( importeurs ) ook wel op de hoogte zijn van de populariteit, en dat ze een klein tekort dreigen te krijgen.
Dus veel vraag, kan de prijs omhoog, tot de voorraden weer aangevuld zijn .... puur eigen gedachte, btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
Dit weekend eens beetje zitten testen. Heb dus vier WD RE4 schijven in Raid 10 geplaatst. Openmediavault op de meegeleverde 250GB geplaatst.

Dan vanop mijn Windows hove serverke (N36L) een kleine 2 TB overgepompt naar de N40L (van bluray's over mkv's van gemiddelde 5GB tot honderden mp3'tjes). Gemiddelde snelheid lag rond de 106MB/s wat volgens mij zeker niet slecht te noemen is. Als ik keek naar de grafiekjes in openmediavault kwam de processor belasting op maximum 40% uit.

Meer dan tevreden over het resultaat.
Vond het wel raar dat het opbouwen van die raid, met vier lege schijven, 16 uur heeft geduurd. Zal wel normaal zijn maar wist gewoon niet dat lege schijven indelen zo lang duurde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
Kenhas schreef op maandag 11 maart 2013 @ 10:05:
Dit weekend eens beetje zitten testen. Heb dus vier WD RE4 schijven in Raid 10 geplaatst. Openmediavault op de meegeleverde 250GB geplaatst.

Dan vanop mijn Windows hove serverke (N36L) een kleine 2 TB overgepompt naar de N40L (van bluray's over mkv's van gemiddelde 5GB tot honderden mp3'tjes). Gemiddelde snelheid lag rond de 106MB/s wat volgens mij zeker niet slecht te noemen is. Als ik keek naar de grafiekjes in openmediavault kwam de processor belasting op maximum 40% uit.

Meer dan tevreden over het resultaat.
Vond het wel raar dat het opbouwen van die raid, met vier lege schijven, 16 uur heeft geduurd. Zal wel normaal zijn maar wist gewoon niet dat lege schijven indelen zo lang duurde
Heb je een additonele raid card geinstalleerd?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
Nope, geen extra kaart. Vier schijven zonder ook maar iets te doen met de onboard (fake) controller dus RAID 10 ingesteld in openmediavault.
Ik weet niet in hoeverre die grafiekjes in openmediavault betrouwbaar zijn. Is ook beetje moeilijk te zien aangezien anderhalf cm ongeveer 1 uur voorstelt. Denk dat er wel wat detail zal wegvallen qua pieken.

Snelheid klopte wel. Heb nog chronometer ernaast gelegd om het ongeveer te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 16:30
Kenhas schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 09:58:
Nope, geen extra kaart. Vier schijven zonder ook maar iets te doen met de onboard (fake) controller dus RAID 10 ingesteld in openmediavault.
Ik weet niet in hoeverre die grafiekjes in openmediavault betrouwbaar zijn. Is ook beetje moeilijk te zien aangezien anderhalf cm ongeveer 1 uur voorstelt. Denk dat er wel wat detail zal wegvallen qua pieken.

Snelheid klopte wel. Heb nog chronometer ernaast gelegd om het ongeveer te meten.
De N40L ondersteund raid 0 of 1. Hoe heb jij dan 10 voor elkaar gekregen?
Ben namelijk nog steeds aan het twijfelen hoe ik hem ga inrichten als ik de N40L ga bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
barry457 schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 12:46:
[...]

De N40L ondersteund raid 0 of 1. Hoe heb jij dan 10 voor elkaar gekregen?
Ben namelijk nog steeds aan het twijfelen hoe ik hem ga inrichten als ik de N40L ga bestellen.
Dit is ingesteld binnen OpenMediaVault een softwarematige RAID oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord.Warlock
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 15:25
krizzziz schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 15:49:
Lastig, heb dus de n40L draaien met ESXI. Kan alleen nou nergens vinden of ik 2x 2tb schijven in Raid 0 of Raid 1 kan plaatsen (Via de onboard AMD raid controller) en dan binnen mijn VM's over de raid config kan beschikken...

Zoektermen op google leveren teveel random hits op en geen antwoord op mijn vraag.
Dit kan niet, ESXi ondersteund de onboard raid controller niet, deze is software matige.
Een p410 of soort gelijke controller gaat wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
Lord.Warlock schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 08:11:
[...]

Dit kan niet, ESXi ondersteund de onboard raid controller niet, deze is software matige.
Ok merci, for now maar een software raid opgebouwd....

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
Lord.Warlock schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 08:11:
[...]

hier heb ik pas geleden naar gezocht... zou je me kunnen zeggen hoe je dit moet doen?
ik heb een n40l met een P410i erin, werkt perfect, maar zou op zich de raidconfig best willen doorgeven.

Alvast bedankt !
Pagina: 1 ... 10 ... 63 Laatste

Let op:
In dit topic horen alleen posts die betrekking hebben op HP Proliant Microservers. Onderwerpen als Synology/DSM en andere software horen hier niet thuis. Daarvoor graag in één van de Synology-topics posten. Berichten die off-topic zijn, kunnen worden getrashed.