[HTPC]Nieuwe kopen of upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online
Ik heb op dit moment een jaar of 3 het volgende systeem draaien, alleen de harde schijven beginnen helaas uit zijn voegen te barsten. Daarnaast is het zo dat onderstaand systeem 24/7 aanstaat vanwege de welbekende sickbeard/couchpotato/sabnzbd setup. Dit vreet aardig wat stroom en gaat ook in de kosten mee.

Ik ben rond aan het kijken wat de beste optie is:
  1. Het plaatsen van een extra hdd is de makkelijkste oplossing, maar biedt geen oplossing qua stroomkosten.
  2. Hele HTPC vervangen door nieuwe (bijv een barebone inclusief NAS), biedt een oplossing qua stroom maar kost een flinke zakcent. Bovendien heb ik dan niets meer aan mijn huidige HTPC.
Wat kan ik het beste doen?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X3 445 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-MA74GMT-S2 (rev. 1.4)€ 0,-€ 0,-
1Club3D HD5550 Noiseless Edition€ 0,-€ 0,-
2Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Silverstone Legacy LC10-E€ 115,-€ 115,-
1Scythe Big Shuriken€ 0,-€ 0,-
1Logitech Cordless Mediaboard Pro (Qwerty)€ 47,25€ 47,25
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 0,-€ 0,-
1Samsung SH-B083L (8x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail)€ 0,-€ 0,-
1Nexus Value 430€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 162,25

[ Voor 16% gewijzigd door FREAKJAM op 03-09-2013 15:44 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:56

heuveltje

KoelkastFilosoof

Zoals je het nu stelt, je hebt nog ruimte en sata poorten over
Waarom wil je dan heel je systeem vervangen als de HD vol is :?

Gewoon 1 a 2 4tb schijven bij zetten, en klaar is freakjam.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Nu online
Het is ook meer zoiets van, als we dan toch bezig zijn kan een mobo/cpu upgrade ook geen kwaad.
Het aanschaffen van een compleet nieuwe NAS is toch weer vrij prijzig en bovendien zit ik dan met een hoop extra hardware die ik overhoud.

Het is ook een beetje de angst of het allemaal niet te warm wordt voor de behuizing als ik er nog 1 of 2 extra harddisks bij plaats.

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:08
ik snap niet dat als je voor een nieuwe nas gaat je hardware gaat overhouden? Als je htpc vervangt hou je meer hardware over in mijn ogen.

Met een beetje decent nas kun je alle taken offloaden van je htpc. Dus die kan je dan ook uitzetten als je hem niet gebruikt. Daarnaast is het zonder hdd's een stuk stiller in de woonkamer. Reken voor de gein maar eens uit hoeveel je bespaard als je een nas gaat gebruiken voor sick/couch/sab. Denk dat je de nas in een paar jaar terug verdiend.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven__NL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:00
Ik vraag me af wat je denkt extra te gaan bereiken om je CPU / Mainboard te gaan vervangen.

Je behuizing kan prima nog extra hdd's waarborgen en over eventuele hitte zou ik me niet erg druk om maken.
Mijn setup is bijna hetzelfde en ik heb 1 SSD en 3 Normale hdd's inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Nu online
@muppet99
Met hardware overhouden doel ik op het feit dat als ik een barebone ga kopen in combinatie met een NAS. De huidige HTPC kan ik dan compleet opdoeken. De barebone (bijvoorbeeld een Intel NUC) is vele malen zuiniger en deze hoeft niet de hele dag aan te staan, omdat de nas de taken kan overnemen zoals je al zegt.

@Raven
Dit was ook mijn eerste idee/oplossing. Ik heb nu Windows 8 draaien met 4GB en dit gaat gewoon goed. Ik zal mijn behuizing binnenkort maar eens open schroeven en eens kijken wat de mogelijkheden zijn.

En de cpu/mobo upgrade, dat zijn de kosten ook niet meer.

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Lijkt mij duidelijk dat dit weer zo'n topic is waarbij TS zijn besluit al heeft genomen en alleen "goedkeuring" van ons nodig heeft |:( .

Ik zou alles op de schop doen en vervangen.. 8)7

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven__NL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:00
FREAKJAM schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 14:31:
@Raven
Dit was ook mijn eerste idee/oplossing. Ik heb nu Windows 8 draaien met 4GB en dit gaat gewoon goed. Ik zal mijn behuizing binnenkort maar eens open schroeven en eens kijken wat de mogelijkheden zijn.

En de cpu/mobo upgrade, dat zijn de kosten ook niet meer.
Het zijn idd de kosten niet, maar wel overbodige kosten als je het mij vraagt. Ik weet nog altijd niet wat jij denkt te bereiken om je CPU/mobo een upgrade te geven. Het is nou niet zo dat je wat extra fps gaat krijgen tijdens het kijken van een film/serie. Je huidige configuratie doet dat al met gemak.

Maar goed we zullen het maar houden onder het motto 'omdat het kan' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Nu online
@50Miles
Ik heb helemaal nog geen besluit genomen, anders had ik geen topic gestart. Het extra plaatsen van een nieuwe harddisk is de meest voor de hand liggende en goedkoopste oplossing, maar ik heb totaal geen ervaring met het gebruik van een barebone in combinatie met een NAS/Microserver of iets dergelijks.

Op basis van mijn huidige setup wil ik gewoon graag weten wat op basis van mijn wens de meest slimme oplossing is en uiteindelijk de juiste beslissing nemen op basis van de meningen/ideeen van de mede-tweakers.

@Raven
Daar heb je ook zeker een punt. Ik moet niet zo moeilijk doen denk ik dan maar :+

[ Voor 17% gewijzigd door FREAKJAM op 03-09-2013 15:30 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:56

heuveltje

KoelkastFilosoof

FREAKJAM schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 15:19:
@50Miles
Ik heb helemaal nog geen besluit genomen, anders had ik geen topic gestart. Het extra plaatsen van een nieuwe harddisk is de meest voor de hand liggende en goedkoopste oplossing, maar ik heb totaal geen ervaring met het gebruik van een barebone in combinatie met een NAS/Microserver of iets dergelijks.

Op basis van mijn huidige setup wil ik gewoon graag weten wat op basis van mijn wens de meest slimme oplossing is en uiteindelijk de juiste beslissing nemen op basis van de meningen/ideeen van de mede-tweakers.
Wat is je wens dan ?
Het enige wat je aangeeft is : "eigenlijk alleen de harddisks die te klein zijn"

En dan is er geen enkel simpler/goedkoper/beter alternatief dan "zet er een hd bij"

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Nu online
Wellicht niet duidelijk genoeg geweest in mijn eerste post:

Mijn huidige HTPC is meer dan goed, maar deze staat 24/7 aan ivm de sick/couch/sab setup. Daarnaast is het zo dat de harddisks vol aan het lopen zijn. Ik zoek dus eigenlijk een oplossing die zowel functioneel als financieel het aantrekkelijkst is, zonder al te veel poespas.

Simpelweg kom je dan uit bij het plaatsen van een extra harddisk, maar wellicht waren er mensen hier die mij kunnen overtuigen van een betere oplossing (zoals de post van muppet99 bijvoorbeeld). Vandaar mijn post.

[ Voor 3% gewijzigd door FREAKJAM op 03-09-2013 15:33 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
Oke, misschien heb je hier wat aan.

Koop een Synology 4-Bay en zet daar een aantal schijven in. Haal de huidige schijven uit je HTPC om warmte en geluid te verminderen en laat deze HTPC het gewoon vanaf de NAS streamen naar je TV.

Sickbeard e.d. op je Synology, en je HTPC kan overdag uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Eigenlijk is je situatie niet zo ingewikkeld als je het even overziet:
Situatie, HDD ruimte in huidige HTPC (die vrij veel energie verbruikt) is ontoereikend.
Oplossing 1: HDD bijplaatsen in huidige behuizing
voordeel: goedkoop, alleen investeren in opslagruimte
nadeel: energieproductie (heb je dit al gemeten?)

Oplossing 2: Bijplaatsen NAS
voordeel: NAS is 24/7 aan en kan sickbeard + couchpotato regelen en is ook nog eens een stuk zuiniger dan de HTPC die nu alleen bij het consumeren van media aan hoeft te staan
nadeel: extra investeringskosten tov de extra HDD van ongeveer 150 tot 300 euro afhankelijk van hoeveel bays je NAS nodig heeft. Of een zelfgebouwde server die heel veel HDD's kan hebben voor ~220 euro exclusief HDD's*

Oplossing 3 Kopen van een NAS + een kleine barebone
Voordeel: klein systeem voor het afspelen en klein systeem voor NAS taken. Energiezuinig (maar beperkt want alleen de NAS staat 24/7 aan)
Nadeel: Investeringskosten, veruit de duurste optie (zeg 200 euro voor de NAS en 200 euro voor de barebone op z'n minst exclusief HDD's)

Economisch gezien is optie 1 in eerste instantie het meest aantrekkelijk. Om hier iets over te kunnen concluderen zou je eigenlijk het verbruik van het systeem willen weten. Misschien is optie 2 dusdanig zuiniger dat je de extra aanschafprijs terug kan verdienen. Optie 3 is economisch veruit de minst aantrekkelijk oplossing 400 euro aan extra investeringskosten ga je niet terug verdienen.

* voorbeeld van een zelfbouw server die makkelijk ~15-20W in idle doet Het grote zuinige server topic
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 35,45€ 35,45
1ASRock B75M-ITX€ 66,50€ 66,50
1Western Digital Green WD20EZRX, 2TB€ 73,14€ 73,14
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 66,20€ 66,20
1Corsair Vengeance LP CML4GX3M2A1600C9€ 32,-€ 32,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,40€ 31,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 304,69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Nu online
50Miles schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 15:41:
Oke, misschien heb je hier wat aan.

Koop een Synology 4-Bay en zet daar een aantal schijven in. Haal de huidige schijven uit je HTPC om warmte en geluid te verminderen en laat deze HTPC het gewoon vanaf de NAS streamen naar je TV.

Sickbeard e.d. op je Synology, en je HTPC kan overdag uit.
Interessante oplossing. Ik zou één harddisk kunnen laten zitten in de HTPC om hier de apps/xbmc en dergelijke op te installeren. Ik zou dan een SSD kunnen plaatsen in de HTPC om Windows 8 op te kunnen installeren. Ik weet niet in hoeverre het al verstandig is om XBMC op je SSD te installeren? XBMC haalt bijna dagelijks wel files binnen (github updates voor mijn skins, addon updates, fanart, database updates voor mijn films/tvshows etc, oftewel flink wat hdd activiteit).

Ik denk dat het dan verstandiger is om de appdata van XBMC niet op een SSD te te installeren. Ik zou één HDD kunnen verplaatsen naar een Synology of iets dergelijks en hier extra, nieuwe hdd's in kunnen plaatsen. Als Windows+XBMC zonder problemen op een SSD geinstalleerd kan worden (64GB lijkt me voldoende, zeker aangezien Windows 8.1 weer een stuk minder ruimte in beslag neemt), dan kan ik beiden harddisks verplaatsen naar een NAS.

Voor playback gebruik ik dan gewoon mijn HTPC en kan hij overdag uit.

@jaapsander
Dank voor je uitgebreide post. Energieproductie heb ik nog niet gemeten. Ik zal dit eens een keer doen. Ik weet wel dat ik bovengemiddeld stroom gebruik volgens de portal van mijn energieboer :+

Een NAS blijft zeker aantrekkelijk, alleen inderdaad erg prijzig (en dan moeten de hdd's er nog los bij worden aangeschaft).

[ Voor 18% gewijzigd door FREAKJAM op 03-09-2013 15:59 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
Even de volgende zaken:

- Let op compatibility van de schijven in je NAS. Je huidige HTPC schijven kunnen er wellicht om deze reden niet in.

- Een SSD gaat het prima doen. Wat denk je dat windows de hele dag doet ;).

- Ik draai op hetzelfde principe als ik jou nu voorschotel, bevalt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Nu online
@50Miles

Dank voor de attentie, maar zag het inderdaad nu net zelf. Mijn huidige hdd's zijn namelijk sata-300 en de nieuwe generatie hdd's zijn alweer sata-600. Er zijn nog maar weinig NAS-jes met een sata-600 bus, dus dan is de keuze snel gemaakt. Wel even opletten dus met de aanschaf van de hard disks :+

[ Voor 30% gewijzigd door FREAKJAM op 03-09-2013 16:58 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
Bekijk wel even de compatibilitylijst van de fabrikant.

And please..... koop een synology. Anders heb je binnen de korste keren weer een topic lopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Nu online
Beetje jammer wel eigenlijk dat er geen sata-300 "red" harddisks zijn van WD. Gelukkig werken die dingen gewoon op een sata-300 controller. Ga toch maar deze "nas-friendly" hard disks kopen en ik denk uiteindelijk de Synology Disk Station DS413.

Ben nu trouwens een fanatiek gebruiker van XBMC, maar wil toch eens Plex proberen op een NAS. Twee weken geleden is de testversie (moet je helaas wel plexpass-member zijn) van PMS uitgekomen voor de DS413. Ik hoor slechte verhalen over het transcoding gebeuren op een NAS, maar ik wil het toch een poging wagen :+

SSD moet de nieuwe primaire hdd worden voor mijn HTPC. De "oude" twee harddisks wil ik toevoegen in mijn nieuwe NAS. Dat maakt 6+4 TB. Even kijken wat dan de meest gunstige RAID-opstelling is. SHR ziet er het gunstigste uit.

Uiteindelijk een flinke investering, maar wel de moeite waard. In plaats van een NAS kan ik natuurlijk ook een Microserver kopen van HP. Stuk cheaper, kan ik ook een raid-opstelling mee realiseren, plus PMS zal beter draaien waarschijnlijk.

#ProductPrijsSubtotaal
2Western Digital Red WD30EFRX, 3TB€ 118,95€ 237,90
1Samsung 840 EVO 120GB€ 87,99€ 87,99
1Synology Disk Station DS413€ 423,04€ 423,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 748,93

[ Voor 11% gewijzigd door FREAKJAM op 04-09-2013 09:25 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
FREAKJAM schreef op woensdag 04 september 2013 @ 08:46:
Beetje jammer wel eigenlijk dat er geen sata-300 "red" harddisks zijn van WD. Gelukkig werken die dingen gewoon op een sata-300 controller. Ga toch maar deze "nas-friendly" hard disks kopen en ik denk uiteindelijk de Synology Disk Station DS413.
Van specificaties als sata 300 of sata 600 moet je helemaal niks aantrekken in het geval van HDD's. Het grootste verschil tussen deze standaarden is de maximale doorvoersnelheid. Wanneer je van een snelle SSD naar een snelle SSD sequentieel schrijft kan het best mogelijk zijn dat je de sata 300 verbinding verzadigd (zo uit mijn hoofd ongeveer 275 MB/s). Echter is dit alleen zo wanneer je SSD's gebruikt en sequentieel schrijft. Echter hebben we het hier over HDD's die maximaal ~150 MB/s sequentieel halen, hiermee verzadig je de sata 300 verbinding dus niet en zal een sata 600 verbinding geen enkele impact op de snelheid hebben. Dat ze een sata 600 verbinding op recente HDD's zetten heeft meer te maken met marketing dan met technische ontwikkeling.
Ben nu trouwens een fanatiek gebruiker van XBMC, maar wil toch eens Plex proberen op een NAS. Twee weken geleden is de testversie (moet je helaas wel plexpass-member zijn) van PMS uitgekomen voor de DS413. Ik hoor slechte verhalen over het transcoding gebeuren op een NAS, maar ik wil het toch een poging wagen :+
Transcoding is leuk wanneer je hardware hebt welke niet alles af kan spelen (bijvoorbeeld een appletv zonder XBMC oid), maar totaal niet nodig wanneer je al een HTPC hebt welke alles af kan spelen wat je naar hem gooit. Transcoderen kost ook nogal wat CPU kracht (wanneer er geen dedicated chip voor gebruikt kan worden) en laat zo'n synology nou geen super krachtige CPU hebben (dual core ARM).

Qua flexibiliteit zit je bij een synology NAS minder goed dan bij een zelfgebouwde server (b.v. de config die ik al eerder voorstelde)
SSD moet de nieuwe primaire hdd worden voor mijn HTPC. De "oude" twee harddisks wil ik toevoegen in mijn nieuwe NAS. Dat maakt 6+4 TB. Even kijken wat dan de meest gunstige RAID-opstelling is. SHR ziet er het gunstigste uit.

Uiteindelijk een flinke investering, maar wel de moeite waard. In plaats van een NAS kan ik natuurlijk ook een Microserver kopen van HP. Stuk cheaper, kan ik ook een raid-opstelling mee realiseren, plus PMS zal beter draaien waarschijnlijk.
Kortom die HP server is een stuk beter dan de Synology? Persoonlijk zou ik voor zelfbouw of voor de HP gaan. Een 4-bay NAS is relatief duur en blijft nogal achter met CPU kracht en flexibiliteit. Met een synology heb je wel weer het voordeel dat de software goed voor elkaar is, hoewel een gratis Linux distro ook alles kan wat je nodig hebt.
#ProductPrijsSubtotaal
2Western Digital Red WD30EFRX, 3TB€ 118,95€ 237,90
1Samsung 840 EVO 120GB€ 87,99€ 87,99
1Synology Disk Station DS413€ 423,04€ 423,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 748,93

[ Voor 6% gewijzigd door jaapsander op 04-09-2013 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Nu online
Transcoding lijkt me inderdaad overbodig. Ik doe toch alles via het kabeltje, en mijn eigen HTPC is capabel genoeg om mkv's en dergelijke af te spelen.

Persoonlijk denk ik dat de Microserver wel beter is ja. Je kunt er zelfs 16GB in stoppen (terwijl 8Gb eigenlijk max is), maar een upgrade naar 8GB lijkt me voldoende. Softwarematig kun je hem instellen op een raid-configuratie.

Ik twijfel echter heel erg welke keuze ik moet maken. Een HP Microserver + raid controller + memory upgrade is alweer bijna net zo duur als een NAS. Lastig die keuzes :+

[ Voor 38% gewijzigd door FREAKJAM op 04-09-2013 19:09 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonschong
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:38
Zou al bovengenoemde afwegingen eens doen met energieverbruik als basis. Iedere Watt die het minder kan, levert je jaarlijks bijna 2 euro op aan besparing! Schat in dat je huidige HTPC minimaal zo'n 80W trekt, dit kost je dus zo'n 150 euri/jaar.
Dus iedere oplossing waarbij je de 24uurs download laat uitvoeren door een NAS of microserver is econmisch de beste en wordt sowieso terugverdient.
Ikzelf laat m'n downloads doen door een FitPC2 met daaraan een externe HD. Verbruik samen ca. 11Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Nu online
Ik heb inmiddels mijn setup helemaal op de schop gegooid:
Ik ga mijn huidige HTPC upgraden en voorzien van een SSD en ook al is het niet nodig, toch een geheugen upgrade doen. XBMC stotterde soms ook een beetje.

Verder ga ik een nieuwe server erbij bouwen die gaat fungeren als ESXi server. Ik vind knutselen nu eenmaal leuk en op mijn werk werk ik ook met VMWare. Ik ga de SSD gebruiken om hier mijn VM's op te slaan en de 3x3TB schijven als raid-5 opstellen.

Nu nog even wachten tot de Prodigy M uit is :+

Voor de geinterreseerden onder ons:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1225 v3 (SR14U) Boxed€ 220,24€ 220,24
1Gigabyte GA-H87M-D3H€ 84,99€ 84,99
3Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 104,40€ 313,20
1BitFenix Prodigy M Wit€ 77,-€ 77,-
1Corsair Hydro H60 (2013 edition)€ 61,85€ 61,85
1Kingston HyperX Black KHX16C10B1BK2/16X€ 111,15€ 111,15
1Kingston HyperX KHX1333C9D3B1K2/8G€ 62,54€ 62,54
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 58,-€ 58,-
1Kingston SSDNow V Series V300 60GB€ 51,45€ 51,45