ph4ge schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 12:24:
[...]
Het is alleen goed als je het huis ook zonder startersleningen had kunnen kopen, maar puur een deel starterslening neemt voor een financieel voordeeltje. Nogmaals, wat dat precies in verschilt van geval tot geval. Boven je macht lenen is vragen om problemen, een groot deel van de huidige probleemgevallen (schatting 1 miljoen huishoudens) zitten in die problemen mede omdat ze teveel geleend hebben.
Een groot deel van de huishoudens kan niet verhuizen omdat ze een restschuld hebben ten opzichte van de waarde van de woning. Directe oorzaak is de dalende huizenprijs, niet de lening ten opzichte van het salaris. Alleen kost die hoge lening regulier wel meer geld, waardoor je minder goed versneld kunt aflossen.
De starterslening kost
geen geld, je betaalt geen rente. Als je salaris niet stijgt, blijft dat zo. Als je salaris wel stijgt, wordt het omgezet in een reguliere anuitaire lening waarop je rente en afbetaling betaalt. Maar dan had die lening normaal ook verantwoord geweest. Enig uitzicht op groei is natuurlijk wel gewenst.
De starterslening gebruiken om
meer te lenen vind ik eerlijk gezged helemaal niet perse onverstandig. Ja, het is een hogere schuld aangaan dan je op basis van salaris kunt, maar met zeer beperkte risico's en minimale extra kosten, zolang de lening eigenlijk boven je macht is. Maar daardoor kan je wellicht een huis kopen waarin je langer wilt blijven wonen (minder risico).
Dus als je normaal 170k kon lenen en met starterslening 200k, en je voorziet dat je binnen 5 jaar wel doorgroeit naar een salaris dat bij die 200k past, en je kunt daardoor een huis kopen dat veel meer toekomstbestendig is, vind ik het zeker wel verstandig om dat te doen.
Ray schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 12:36:
[...]
echter als je daarna wel aan het betalen komt is die rente fors hoger dan vergelijkbaar bij een bank. Het omzetten van de starters lening binnen de 'gewone' hypotheek kan via een speciale constructie (B 1.5 even uit mijn hoofd) maar enkel als je aan bepaalde voorwaarden voldoet. In de praktijk komt het er op neer dat je rente voordeel van de eerste 3 jaar dubbel en dwars terugbetaald wordt. Het zijn net banken die overheidsinstellingen......
Is dat zo? Waar kan je daar meer over lezen?
(ik heb overigens geen starterslening gebruikt, woning was te goedkoop

).
edit: reactie op jouw edit

.
Zijn dat niet de toetsingsrentes voor het bepalen van je maximale lening? Of zijn dat de concrete tarieven waarop de lening wordt omgezet?
edit2:
Ik zie dat je de starterslening kosteloos helemaal af kan lossen op elk gewenst moment. Is omzetten in een normale hypotheek dan niet gewoon heel makkelijk?
[
Voor 20% gewijzigd door
JvS op 04-01-2014 12:44
]