Ervaring met huis kopen deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 127 Laatste
Acties:
  • 751.886 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Moderne huizen worden toch nog steeds gebouwd met roosters boven de ramen. Waar moet anders de lucht vandaan komen die de mechanische ventilatie weg zuigt? WTW-instalaties zijn ook niet alles.

Metalen roosters zijn heel koud in de winter, want metaal geleid heel goed temperatuur. Kunststof roosters zijn inderdaad beter. Heeft verder niet te maken met of je kozijnen van kunststof of van hout zijn. Houten kozijnen isoleren beter dan kunststof kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:03
Crap, onze koop gaat niet door. Na twee maal de ontbindende voorwaarden van de verkopers te hebben verlengd hebben ze vandaag de koop ontbonden omdat ze er met de bank niet uitkomen w.b. de restschuld. Frustrerend, 6 weken wachten en dan gaat het alsnog niet door :/.

Vraag me af wat ze nu gaan doen, huis staat al een half jaar leeg, stel is gescheiden en 1 van de verkopers is werkloos. Vreemd dat de bank dan niet mee wil werken aan een verkoop.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:31
Z___Z schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 14:09:
Houten kozijnen isoleren beter dan kunststof kozijnen.
Dat is niet waar. Kunststof kozijnen isoleren beter dan hout.
isolatie.net:
Gemiddeld gezien heeft hout een U-waarde van 2.4, voor kunststof ligt dit tussen 1 en 2 en voor aluminium op 6.
Kunststof is wel een stuk minder fraai.
IceM schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 14:14:

Crap, onze koop gaat niet door. Na twee maal de ontbindende voorwaarden van de verkopers te hebben verlengd hebben ze vandaag de koop ontbonden omdat ze er met de bank niet uitkomen w.b. de restschuld. Frustrerend, 6 weken wachten en dan gaat het alsnog niet door :/.
Dat is balen! Ga je daar ook nog de boot mee in qua kosten die je gemaakt hebt voor hypotheekadvies en dergelijke?

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
T-MOB schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 14:21:
Dat is balen! Ga je daar ook nog de boot mee in qua kosten die je gemaakt hebt voor hypotheekadvies en dergelijke?
Nee, wij hebben het zo afgesproken dat we pas nadat de verkopers akkoord hadden zouden beginnen met het aanvragen van een hypotheek. Dus met uitzondering van verspilde tijd hebben wij geen kosten gemaakt.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:18

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dat is inderdaad balen. Ondanks dat je geen kosten hebt gemaakt heb je je er wel al lang op verheugd. Maar als ik het goed begrijp laat de bank het op een executieverkoop aankomen?

Zitten daar dan misschien nog mogelijkheden om het met de bank zelf te regelen?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:52

Galois

1811 - 1832

Balen inderdaad!
Wij gaan vandaag tekenen en omdat de eigenaresse 91 jaar is (maar nog wel in leven) verkoopt haar zoon het. Ze moeten dus toestemming krijgen van de kantonrechter (wat ik begreep).

Schijnt een formaliteit te zijn, maar is wel meegenomen als ontbindende voorwaarde van hun kant.

Vorige week hebben we de hypotheekofferte bij de Rabobank aangevraagd (via hypotheekadviseur) en vandaag te horen gekregen dat deze uiterlijk donderdag pas komt omdat diegene die fiat moet geven er dan pas is...
Aparte manier van werken... Als die persoon dus op vakantie is? Dan worden er geen offertes uitgegeven?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 14:35:
Dat is inderdaad balen. Ondanks dat je geen kosten hebt gemaakt heb je je er wel al lang op verheugd. Maar als ik het goed begrijp laat de bank het op een executieverkoop aankomen?

Zitten daar dan misschien nog mogelijkheden om het met de bank zelf te regelen?
Ik heb geen flauw idee wat er nu gaat gebeuren. Het is een vrij complexe situatie, man en vrouw zijn gescheiden (hypotheek staat nog op beide namen), vrouw woont al een aantal jaar ergens anders. Man heeft andere vriendin gekregen en is ook verhuisd een half jaar geleden. Daarnaast is de man ook werkloos geworden en was/is het de bedoeling dat de man en zijn nieuwe vriendin gaan emigreren naar China (eind van dit jaar ....).

Wat er nu gaat gebeuren weet ik niet. Die man heeft het huis laten taxeren etc voor de bank om aan te tonen dat de verkoopprijs reëel was maar de bank wil dus niet mee werken, ondertussen staat het huis al wel een half jaar leeg en heeft die man vzviw geen werk. Ik weet niet of ze misschien een hypotheek hebben zonder NHG en de bank daarom moeilijk doet.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 13:31:
[...]

Hoe zit het dan met stookkosten?
Ik heb in m'n huidige woning (1981) van die metalen roosters boven de ramen (dubbel glas heeft ook z'n beste tijd gehad). Als ik die openzet vries ik aan het interieur vast.
Daarnaast zie je dat juist op die roosters altijd condens neerslaat, hoeveel we ook luchten. Hele plassen water op de kozijnen s'ochtends.

Is dat met kunststof kozijnen met roosters anders?
Natuurlijk kun je in de winter e.e.a. dicht zetten, in ieder geval als je thuisbent. Maar als je weg gaat, kun je in ieder geval luchten. Je kunt niet zomaar een raam open laten staan.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Als de man wil emigreren dan heeft hij wel een probleem. Er is geen bank die een lening verstrekt aan een werkloze die naar het buitenland vertrekt. Hij krijgt dus nooit een restschuld gefinancierd. Als hij "gewoon" vertrekt zit zijn ex mooi met de gebakken peren.
Maar goed, uiteindelijk zal de bank het huis wel een keer verkopen. Als het echt je droomhuis is kun je het in de gaten blijven houden / contact opnemen met de bank. Tegen de tijd dat de bank verlies wenst te nemen kun je dan alsnog kopen, wellicht tegen een betere prijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie Gijs
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-07 10:33
Vandaag de concept koopakte ontvangen, morgen weer gesprek en controle hiervan bij De Hypotheker.
Zag zelf inderdaad ook wel dat deze eigenlijk het duurst is, maar ben erg tevreden met de tot nu toe geboden diensten en (snelle) service, heb er iig een goed gevoel bij.. is m.i. ook wel wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-09 06:06
Weet iemand wat nu de snelste route is na aankoop huis om WOZ beschikking op te vragen waartegen je bezwaar kan indienen vanwege de lagere koopprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-09 09:28
Yay kogel is door de kerk, hypotheek is goed gekeurd (hoe blij kan je zijn met het afsluiten van een lening :P). 24 December tekenen en sleutel in ontvangst nemen! *O*

Steam: Jerx | PSN: Jerxy88 | Xbox: Jerxy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p2w
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-12-2024

p2w

henkjobse schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 15:45:
Weet iemand wat nu de snelste route is na aankoop huis om WOZ beschikking op te vragen waartegen je bezwaar kan indienen vanwege de lagere koopprijs?
Bezwaar tegen WOZ kan je binnen 6 weken (dagtekening) van de WOZ beschikking doen. Dus in 2014 kan je hier bezwaar tegen indienen mits de gemeente de WOZ waarde niet heeft aangepast aan de koopsom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Krisp schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 13:57:
Je kunt in oudere huizen bijvoorbeeld een rooster inbouwen die werkt op CO2, waardoor de mate van verversing wordt afgestemd op de behoefte ervan. Dit is wel duurder en behoeft wellicht installatie-advies. In gebruik (en onderhouden) is het wel zeer prettig in gebruik.
Een alternatief is ook nog om voor mechanische ventilatie met warmteterugwinning te gaan. Hierbij worden er twee tegengestelde luchtstromen gedraaid (eentje van binnen naar buiten en eentje van buiten naar binnen) die gescheiden zijn, maar wel warmte uitwisselen. De inkomende lucht wordt zo opgewarmd met de warme lucht die naar buiten gaat (die dus lang zo warm niet meer zal zijn).

In warme zomers zijn ze ook bruikbaar als het buiten warmer is dan binnen om het huis koel te houden.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

cyberstalker schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 16:35:
[...]

Een alternatief is ook nog om voor mechanische ventilatie met warmteterugwinning te gaan. Hierbij worden er twee tegengestelde luchtstromen gedraaid (eentje van binnen naar buiten en eentje van buiten naar binnen) die gescheiden zijn, maar wel warmte uitwisselen. De inkomende lucht wordt zo opgewarmd met de warme lucht die naar buiten gaat (die dus lang zo warm niet meer zal zijn).

In warme zomers zijn ze ook bruikbaar als het buiten warmer is dan binnen om het huis koel te houden.
Absoluut waar, maar de complexiteit die volgt uit het inbouwen van zo'n systeem in een oud huis gaat ongetwijfeld dusdanige consequenties hebben voor de prijs, dat je dan net zo goed niet kunt isoleren. ;)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Nou, lekker dit.

We hebben een huis gekocht. De huidige eigenaar is (was) een vrouw van 91. Zoon zou het huis verkopen en gisteren de koopakte tekenen (en wij vandaag). Toestemming van kantonrechter was ook in gang gezet. Alleen is zijn moeder gisteren overleden...

Ben benieuwd hoeveel vertraging dit op gaat leveren. Wij hebben vandaag getekend.

Offerte van de Rabobank heeft ook een beperkte duur (tussen tekenen en levering mag max zoveel tijd tussen. Weet iemand toevallig hoeveel?)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Bij mij zaten daar maanden tussen, dus dat komt vast wel goed. Lijkt me wel een goed idee om even met de makelaar te bellen en te kijken wat er nu gebeurd. Dat de verkoper nu niet getekend heeft moge duidelijk zijn maar je zit mogelijk met het probleem dat er nu geen overdracht kan plaatsvinden tot de erfenis plaatsgehad heeft. Geen idee hoe dat werkt, maar in principe is dat niet aan jou om uit te zoeken, maar aan de makelaar.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

NMe schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 19:08:
Bij mij zaten daar maanden tussen, dus dat komt vast wel goed. Lijkt me wel een goed idee om even met de makelaar te bellen en te kijken wat er nu gebeurd. Dat de verkoper nu niet getekend heeft moge duidelijk zijn maar je zit mogelijk met het probleem dat er nu geen overdracht kan plaatsvinden tot de erfenis plaatsgehad heeft. Geen idee hoe dat werkt, maar in principe is dat niet aan jou om uit te zoeken, maar aan de makelaar.
Klopt. De makelaar houdt mij op de hoogte. Meer kon hij mij vandaag niet vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-09 20:59
Volgens mij is het standaard termijn 3 maanden voor de offerte.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caddy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 20:26

Caddy

Press start to shutdown

Afgelopen weekend is mijn bod geaccepteerd, erg spannend voor mij dus omdat dit mijn eerste koopwoning zal worden.

In juli ben ik naar de bank gegaan om te kijken wat voor hypotheek ik kan nemen.
En 2 weken geleden heb ik eindelijk een huis gevonden waar ik mijzelf in zie wonen.
Het is een kleine stadswoning van 110 jaar oud met oude details, en het staat keurig op zijn poten.

Ik ben geen klusser dus heb iets gekocht waar ik zo in kan, maar ik denk dat het heel intressant is om een opknap woning te kopen.

Tip voor de mensen die nu zoeken: Wees er tijdig bij, want mooie huizen zijn snel verkocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:06

m-vw

Dus?

T-MOB schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 14:21:
[...]

Kunststof is wel een stuk minder fraai.
[...]
Als je het hagel witte woningbouwkunststof bedoelo dan moet ik je gelijk geven, echter is er tegenwoordig zoveel meer keuze. Wij hebben een paar maanden terug een nieuwe voordeur incl. kozijn gekocht met houtmotief. Dat ziet er echt goed uit. En scheelt ook weer schilderen.

Vorige week ook nieuwe kozijnen besteld voor de bovenverdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Galois schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 19:20:
[...]

Klopt. De makelaar houdt mij op de hoogte. Meer kon hij mij vandaag niet vertellen.
Komt vast goed. Een overlijden is altijd naar, maar de erfenis zal meteen daarna afgewerkt moeten worden. Dus de verkoper heeft in dit geval ook baat bij een snelle verkoop, evenals zijn broers of zussen.
Misschien ook handig als jij je even in het erfrecht verdiept, kan handig zijn voor beide partijen om het net voor of net na 1 januari te laten passeren als er iets in de regelgeving verandert. Overigens denk ik dat een belletje naar je notaris ook wonderen doet om te weten wat je kunt verwachten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

henkjobse schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 15:45:
Direct kontact opnemen met de heffingsambetenaar bij de gemeente en het daar mee regelen. Werkt hier in de regio perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:34
The Eagle schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 21:54:
[...]

Komt vast goed. Een overlijden is altijd naar, maar de erfenis zal meteen daarna afgewerkt moeten worden. Dus de verkoper heeft in dit geval ook baat bij een snelle verkoop, evenals zijn broers of zussen.
Er is nog altijd een verschil tussen snel willen en snel kunnen/mogen verkopen.
Bij overlijden worden bankrekeningen geblokkeerd en heb je een verklaring van erfrecht nodig die door een notaris wordt opgesteld voordat de blokkade wordt opgeheven.
Pas als die verklaring er is kunnen bankzaken geregeld worden en voor dat die er is kan dus ook het huis niet verkocht worden.
Vervolgens kan een huis pas verkocht worden als alle erfgenamen het eens zijn met elkaar, meeste stemmen gelden bestaat niet.
Wat ook nog kan is dat één van de erfgenamen een goed doel is en wat ik laatst hoorde is dat die niet altijd haast hebben met verkoop van een huis maar gerust wachten op een zo hoog mogelijk bod.

Zit niets anders op dan wachten tot er meer informatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
Mijn hypotheek is binnen een week geregeld met de ABN, zo kan het ook. En dat zonder advies dus voor maar een paar honderd euro kosten. En de rente van de ABN is ook nog eens het goedkoopst als je eigen geld mee brengt. Precies een maand na het teken van het koopcontract zitten wij 31 december bij de notaris. Natuurlijk heb ik maar een minimale hypotheek tov de waarde van het huis (30%) en mijn salaris (1/5 van wat ik maximaal kan lenen), maar toch snap ik niet waar alle verhalen vandaan komen dat het zo moeilijk is om een hypotheek te krijgen of dat je daar een adviseur a 3000 euro voor in gaat schakelen. Als ik er alles bij elkaar 8 uur mee bezig ben geweest is het veel.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:13
p2w schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 16:34:
[...]

Bezwaar tegen WOZ kan je binnen 6 weken (dagtekening) van de WOZ beschikking doen. Dus in 2014 kan je hier bezwaar tegen indienen mits de gemeente de WOZ waarde niet heeft aangepast aan de koopsom.
Meestal doet de gemeente dit wel, als ik me niet vergis moeten ze zelfs van het aankoopbedrag uitgaan tenzij ze kunnen laten zijn dat dat niet representatief is (bijv. je koopt een klein huis en je bouwt het enorm uit, waardoor de waarde veel hoger wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-09 20:59
ph4ge schreef op woensdag 04 december 2013 @ 12:28:
Mijn hypotheek is binnen een week geregeld met de ABN, zo kan het ook. En dat zonder advies dus voor maar een paar honderd euro kosten. En de rente van de ABN is ook nog eens het goedkoopst als je eigen geld mee brengt. Precies een maand na het teken van het koopcontract zitten wij 31 december bij de notaris. Natuurlijk heb ik maar een minimale hypotheek tov de waarde van het huis (30%) en mijn salaris (1/5 van wat ik maximaal kan lenen), maar toch snap ik niet waar alle verhalen vandaan komen dat het zo moeilijk is om een hypotheek te krijgen of dat je daar een adviseur a 3000 euro voor in gaat schakelen. Als ik er alles bij elkaar 8 uur mee bezig ben geweest is het veel.
Tja, lekker makkelijk praten met een vast contract. Pas bij flexibel inkomen begint het gezeur. Werkgeversverklaringen die niet goed zijn etc.

Gezeur komt ook van het net wel/niet binnen de leningsvorm vallen etc.

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 04-12-2013 13:29 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:16
Vandaag bouwkundige keuring gehad met wat minder fijn nieuws. Tot aan de begane grond ging het allemaal prima, geen gekke dingen. Helaas bleek het onder de vloer minder fijn te zijn. Zwam en 80% van de balken verrot. Eens kijken wat we hier mee aan moeten. Het is wel een streep door de rekening zo :-(

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Dan kan je wel blij zijn dat je een bouwtechnische keuring hebt laten doen. :X

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Precies. Je weet in elk geval waar je ook al weer die paar honderd € voor uitgegeven hebt om die keuring te laten doen.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-09 13:13

André

Analytics dude

Dan heb je mazzel en kost het inderdaad niet veel tijd. Hier mijn hypotheekaanvraag als freelancer:

Eerst een beginnend gesprek en dan: belastingaangifte's, boekhouding van 3 jaren, prognose van 2013 via accountant, bedrijfsplan/prognose, werkgeversverklaring van mijn vrouw, paspoorten, pensioenoverzichten, koopovereenkomst, belastingaanslagen, saldo overzichten, taxatie, hypotheekoverzicht, enz.

Vervolgens een gesprek om juiste hypotheek te kiezen. Dan krijg je een offerte en kun je die tekenen. Daarbij ook tekenen voor een financieel overzicht, een financiële planning, een ORV binnen de hypotheek + ORV buiten de hypotheek, niet rokersverklaring, gezondheidsverklaring en nog wat documenten.

Dan een week geleden een keuringsarts over de vloer: bloed afnemen, wegen, meten, bloeddruk, in een potje pissen...

Dan vergeet ik nog zaken als opnieuw Digid regelen voor mijn vrouw, getekende zaken langsbrengen, en nog wat formulieren die ik inmiddels vergeten ben. Notaris moest ook nog wat zaken hebben...

Al met al 2a3 volle dagen gekost, maar dan wel overal tussendoor. Nu alleen nog 2 keer overdracht tekenen op 6 en 16 januari en alle adressen omzetten. Daarna ben ik wel even klaar met de administratie...

/edit
Een dag later, we hadden wat aangepast op het koopcontract tijdens het tekenen. Maar je mag niet zomaar iets aanpassen, ook al staan er 2 parafen bij... dus snel opnieuw koopcontract uitgeprint en samen met de verkopers opnieuw getekend en weer opgestuurd... geneuzel.

[ Voor 6% gewijzigd door André op 04-12-2013 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
Chocovla schreef op woensdag 04 december 2013 @ 13:25:
Vandaag bouwkundige keuring gehad met wat minder fijn nieuws. Tot aan de begane grond ging het allemaal prima, geen gekke dingen. Helaas bleek het onder de vloer minder fijn te zijn. Zwam en 80% van de balken verrot. Eens kijken wat we hier mee aan moeten. Het is wel een streep door de rekening zo :-(
(Laten) uitrekenen wat vervanging kost en dat van de koopprijs af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-09 06:06
Hoe kom ik er achter wie dat is? Heb namelijk wel al de WOZ waarde opgevraagd, maar dan krijg je enkel een e-mail met de waarde. Dat is volgens geen beschikking waar je formeel tegen in bezwaar kunt gaan. Ik zou het liefst nog de waarde voor heel 2013 aanvechten.
Ray schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 22:16:
[...]

Direct kontact opnemen met de heffingsambetenaar bij de gemeente en het daar mee regelen. Werkt hier in de regio perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p2w
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-12-2024

p2w

henkjobse schreef op woensdag 04 december 2013 @ 16:59:
Hoe kom ik er achter wie dat is? Heb namelijk wel al de WOZ waarde opgevraagd, maar dan krijg je enkel een e-mail met de waarde. Dat is volgens geen beschikking waar je formeel tegen in bezwaar kunt gaan. Ik zou het liefst nog de waarde voor heel 2013 aanvechten.
[...]
Je kan geen bezwaar meer indienen over 2013. Zoals eerder vermeld kan dit slechts tot 6 weken na dagtekening van de WOZ beschikking.

Bron: http://www.eigenhuis.nl/h...inancien/belastingen/woz/
(kopje bezwaartermijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Bij aankoop van de woning kan je bij gemeente verzoeken om de beschikking voor dat jaar (2013). Aangezien je een nieuwe belanghebbende bent moeten ze deze ook afgeven, hiertegen kan je vervolgens weer bezwaar maken. (meestal krijg je deze trouwens nog automatisch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je hebt wel een behoorlijk specifieke situatie met eigen geld en een zeer lage hypotheek. Zelf wilde ik ook niet voor advies betalen omdat het niveau basisschool is en daarom die toets bij ABN gemaakt om te kijken of je zonder advieskosten af kon sluiten. Dat lukte allemaal prima maar vervolgens was de rente veel hoger dan bij Aegon dus dan houdt het al snel op. Het is jammer dat je niet vrij de keuze hebt tussen wel/geen advies onafhankelijk van welke verstrekker je wilt nemen.

Bij ons was het ook totaal niet moeilijk om de hypotheek te krijgen maar dat advies moest per se gegeven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkopf
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-04 12:53
timag schreef op woensdag 04 december 2013 @ 14:40:
[...]

(Laten) uitrekenen wat vervanging kost en dat van de koopprijs af.
Vervanging zou ik wel zelf uit laten voeren (dus zelf een aannemer in de arm nemen), niet door de verkopende partij.

Deze les heb ik zelf geleerd bij de aankoop van mijn woning. Ging toen om een kozijn en (lekke) dubbele beglazing. We hebben toen in de koopovereenkomst op laten nemen dat het kozijn en raam gerepareerd moest worden. Dit is toen door de verkopers door het niet zo handige broertje van beun-de-haas gedaan, zodat het er 'goed uitzag' bij de overdracht. Kwaliteit was echter dusdanig (glaslatten met niet-rvs spijkertjes vast gemaakt bv.) dat we uiteindelijk na een jaar hebben besloten om de boel alsnog zelf te vervangen. Toen gelijk overal HR++ glas laten plaatsen overigens, ook niet verkeerd.

wild mutant space hamsters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
henkjobse schreef op woensdag 04 december 2013 @ 16:59:
[...]
Hou er wel rekening mee dat het meetmoment voor de WOZ van 2013 op 1 januari 2012 is geweest. Het verschil tussen de koopprijs en de WOZ-waarde moet wel heel fors zijn wil je kunnen aantonen dat ze te hoog hebben "getaxeerd". Een prijsdaling van 15-20% in de afgelopen 2 jaar is niet gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
Hou er (maar dat is een beetje off-topic en voor 2014) ook rekening mee dat algemene prijsdalingen voor de WOZ niets zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lonestander
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-04 14:22
Sinds 2 december hebben wij de sleutel van ons huis in bezit.

Bij de overdracht heeft de verkoper geen gegevens doorgegeven over de gemeentelijke belastingen aan de notaris, waardoor de notaris ook niks kon verrekenen met ons. Daarom ga ik ook niks doen met de woz-beschikking van 2013.

Wij hebben het huis gekocht voor 200.000 (eind november begin december), dan zou de aankoop prijs voor de woz beschikking van 2014 leidend moeten zijn toch?

PSN: Lonestander, Steam: Lonestander / Lone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
In principe wel. Gemeente gaat uit van het moment van overdracht. Omdat dit pas in december was kan het zijn dat hiervoor nog een correctie toegepast wordt op de aankoopprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Aghanim schreef op donderdag 05 december 2013 @ 09:58:
[...]

Je hebt wel een behoorlijk specifieke situatie met eigen geld en een zeer lage hypotheek. Zelf wilde ik ook niet voor advies betalen omdat het niveau basisschool is en daarom die toets bij ABN gemaakt om te kijken of je zonder advieskosten af kon sluiten. Dat lukte allemaal prima maar vervolgens was de rente veel hoger dan bij Aegon dus dan houdt het al snel op. Het is jammer dat je niet vrij de keuze hebt tussen wel/geen advies onafhankelijk van welke verstrekker je wilt nemen.

Bij ons was het ook totaal niet moeilijk om de hypotheek te krijgen maar dat advies moest per se gegeven worden.
Het vreemde is dat je zelfs bij simpele situaties de hoofdprijs betaalt. Voor sommige mensen is advies noodzakelijk, maar voor veel mensen niet.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-09 10:11
Lonestander schreef op donderdag 05 december 2013 @ 10:26:
Sinds 2 december hebben wij de sleutel van ons huis in bezit.

Bij de overdracht heeft de verkoper geen gegevens doorgegeven over de gemeentelijke belastingen aan de notaris, waardoor de notaris ook niks kon verrekenen met ons. Daarom ga ik ook niks doen met de woz-beschikking van 2013.

Wij hebben het huis gekocht voor 200.000 (eind november begin december), dan zou de aankoop prijs voor de woz beschikking van 2014 leidend moeten zijn toch?
Wat zou je met de beschikking van 2013 willen doen dan? Je kunt er niets meer mee omdat je binnen een x aantal dagen na ontvangst van beschikking bezwaar moet aantekenen.

Aankoopprijs zou inderdaad leidend moeten zijn. Sommige gemeenten passen de WOZ-waarde automatisch aan, anderen moet je even een zetje geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
pkopf schreef op donderdag 05 december 2013 @ 10:02:
[...]

Vervanging zou ik wel zelf uit laten voeren (dus zelf een aannemer in de arm nemen), niet door de verkopende partij.

Deze les heb ik zelf geleerd bij de aankoop van mijn woning. Ging toen om een kozijn en (lekke) dubbele beglazing. We hebben toen in de koopovereenkomst op laten nemen dat het kozijn en raam gerepareerd moest worden. Dit is toen door de verkopers door het niet zo handige broertje van beun-de-haas gedaan, zodat het er 'goed uitzag' bij de overdracht. Kwaliteit was echter dusdanig (glaslatten met niet-rvs spijkertjes vast gemaakt bv.) dat we uiteindelijk na een jaar hebben besloten om de boel alsnog zelf te vervangen. Toen gelijk overal HR++ glas laten plaatsen overigens, ook niet verkeerd.
Helemaal mee eens. Als het van de prijs af gaat kan je het zelf oplossen zoals jij wilt en ook zorgen dat de kwaliteit naar je zin is. Bovendien, als de reparatie meevalt (je gaat natuurlijk bij de onderhandelingen wel uit van een veilige marge in de kosten) heb je weer een meevaller.

Ik heb bij mijn eerste huis 8000 gulden extra van de prijs af gekregen na de bouwkundige keuring voor een vergelijkbare reparatie die me uiteindelijk nog geen 1000 gulden heeft gekost. We konden niet goed zien hoeveel van de vloer rot was en omdat de verkoper niet wilde boren / breken moesten we ervan uitgaan dat hij helemaal rot was. Bleek uiteindelijk 1 balk te zijn, alleen de voorste die in het zicht zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-09 12:27
Over de WOZ heb ik ook nog een interessant iets.
Ik ben bezig met de aanvraag voor HRA en daarvoor moet de belastingdienst de WOZ waarde van mijn huis weten. Deze wist ik niet (heb ik niet ontvangen van de verkoper) en heb deze maar opgevraagd bij het Kadaster. Nu blijkt dat de woning een WOZ waarde van €154000,- heeft. Ik heb er zelf €147000,- voo betaald.
Ik heb een hoekwoning met eigen garage en voor en achtertuin (weet niet of dit iets van invloed op de waarde is). De huizen in de buurt zijn allemaal zo'n 200 tot 215K waard (historische transacties).

Waar zit dan deze lage waarde in? Het huis moet wel op geknapt worden, maar dat zie je niet direct aan de buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:14
@Binnetie:

De WOZ is een schatting van wat een object waard is. Deze wordt gebruikt voor o.a. onroerend goed belasting + eigenwoning forfait. Meestal komt dit tot stand met nat vingerwerk + naar binnen gluren.

Verstandiger is om bezwaar in te dienen, met als motivatie dat jouw huis 147.000 waard is. Dat is namelijk wat je er voor betaald hebt, en is dus de daadwerkelijke waarde. Betaal je minder belasting mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-09 12:27
Maar is het niet zo dat je de prijs die je hebt betaald voor de woning niet als reden kunt gebruiken voor bezwaar? Ik las het ergens op een website die bezwaar voor je kan indienen. Het betrof een executiewoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
Bart-Willem schreef op woensdag 04 december 2013 @ 13:36:
Dan kan je wel blij zijn dat je een bouwtechnische keuring hebt laten doen. :X
Later kwam het volledige rapport binnen waar we nog minder blij van werden. Rottende balken, verroeste balken bij andere gedeeltes en een joekel van een vochtprobleem in de kelder wat de vloer, keukenkastjes al had aangetast. Ook in de woonkamer te hoog vochtpercentage in de muren. Kortom, naast het vervangen van de balken komt er nog een joekel van een kostenpost overheen om het vochtprobleem en al haar gevolgen op te lossen. Dan laten we de tussen 5-10K aan andere kosten (dakjes aanbouw/dakkappellen, houtworm zolder, niet goed afgesloten kozijnen) zelfs nog buiten beschouwing.

Vooral het vochtprobleem weegt bij ons zeer zwaar aangezien we weinig trek hebben in een vochtig huis met alle bijbehorende ellende. Bouwkundige kon ook niet met 100% zekerheid zeggen dat het vochtprobleem definitief opgelost zou zijn met het injecteren van muren, repareren keldervloer en het leggen van bijvoorbeeld een schelpenvloer.

Kortom, we doen het maar niet, jammer van de 360 euro, maar zijn geld wel dubbel en dwars waard gebleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:05
Drop dat rapport ook op een achteraf bewijsbare manier bij de verkopers. Als een volgende koper dan achteraf erachter komt dat het huis nogal rot is zonder dat de verkopers hem dat hebben verteld, kan hij makkelijker een verborgen gebrek claimen.

Heb je zelf niets aan maar diegene die het huis koopt wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digitalmind
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:32
digitalmind schreef op donderdag 28 november 2013 @ 22:53:
Vriendin en ik zijn al een tijdje op zoek naar een huis, en hebben nu iets gevonden wat we wel heel erg tof vinden. Er zitten echter, op papier, een paar gekke dingen aan het huis. Ik wilde even uit alle ervaringen hier putten voor wat hulp. :)

.....

3. Het BAG geeft het huis de status van "Verblijfsobject in gebruik", een oppervlakte van 34m2 en gebruiksdoel: Winkelfunctie.

4. De gemeentelijke belastingen / beschikkingsbiljet geeft een WOZ waarde van iets minder dan 50,000 euro, OZ Belastingen vallen in winkeltarief (0.2049%). Lijkt er toch wel op dat de gemeente denkt dat het een winkel is en geen woning.

We zijn in gesprek gegaan met de verkopende makelaar over deze punten.

....

Punt 3 & 4: Vind ik verdacht. Makelaar geeft aan dat er een brief is geweest van de gemeente waarin aangegeven wordt dat er gewoond mag worden op het adres. Naar deze brief wordt gerefereerd in een andere brief (in de zin van "volgens die en die brief mag er gewoond worden"), maar de oorspronkelijke brief is kwijt. Ik ben nog niet tevreden gesteld.
Terug komend hier op,
De Dienstedelijke Ontwikkelingen van de gemeente zijn in het bouwarchief gedoken en hebben niets anders kunnen vinden dan dat dit pand een winkel is of zou moeten zijn. Er is geen vergunning of zelfs correspondentie gevonden over dit adres. Ze geven aan dat ik het nog een keer bij een andere afdeling, 'Wonen', kan proberen, maar in principe zouden ze het zelf ook moeten hebben kunnen vinden.

Mocht de gemeente hebben besloten dat er gewoond mag worden, dan had dat gevonden moeten zijn.

;w leuk huis ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

digitalmind schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 14:51:
[...]

Terug komend hier op,
De Dienstedelijke Ontwikkelingen van de gemeente zijn in het bouwarchief gedoken en hebben niets anders kunnen vinden dan dat dit pand een winkel is of zou moeten zijn. Er is geen vergunning of zelfs correspondentie gevonden over dit adres. Ze geven aan dat ik het nog een keer bij een andere afdeling, 'Wonen', kan proberen, maar in principe zouden ze het zelf ook moeten hebben kunnen vinden.

Mocht de gemeente hebben besloten dat er gewoond mag worden, dan had dat gevonden moeten zijn.

;w leuk huis ;w
Wellicht kun je een beding opnemen in het koopcontract dat er op het huis een woonvergunning moet komen? Kost wat moeite, je loopt het risico dat het mislukt en je dus niets hebt, ondanks al de moeite... Maar hé, het is een mooi huis! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Precies, probeer gewoon de bestemming van Winkel naar Wonen te krijgen. Kosten voor rekening van verkoper.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:29
Ik heb zelf slecht ervaringen met het wijzigen van een bestemming.
Wij wilden van een W1 een W2 maken.
Dit heeft allereerst 5 weken geduurd voordat de gemeente met een reactie kwam.
Kadastraal splitsen was het idee van de makelaar, gewoon hopla en klaar.
Dit bleek echter niet zo eenvoudig, er is een verschil tussen kadaster en gemeente: het bestemmingsplan.

Het wijzigen van een bestemmingsplan van W1 naar W2 zou 15.000 euro kosten (rekeningen van verschillende instanties) waarna het nog niet eens zeker is dat de wijziging ook daadwerkelijk wordt doorgevoerd. Je kan immers al 14.000 euro hebben betaald waarbij de laatste instantie (die nog eens 1.000 euro in rekening brengt voor advies) zegt dat het feestje niet door kan gaan.

Je kan wel een principe aanvraag doen, deze kost dan rond de 400 euro. Die ben je dan sowieso kwijt maar dan weet je wel welke richting het uit zou kunnen gaan.

Wij zijn ermee gestopt, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
darkmage schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 10:52:
Drop dat rapport ook op een achteraf bewijsbare manier bij de verkopers. Als een volgende koper dan achteraf erachter komt dat het huis nogal rot is zonder dat de verkopers hem dat hebben verteld, kan hij makkelijker een verborgen gebrek claimen.

Heb je zelf niets aan maar diegene die het huis koopt wel :)
Of dat rapport ergens op internet pleuren zodat het door zoekmachines geindexeerd wordt en onmiddelijk naar boven komt als iemand op het adres zoekt.

Kan dat of staat er een publicatie verbod in de voorwaarden?

Ik ben nog steeds aan het rondwinkelen... Als ik iets zie wat me leuk lijkt dan klop ik altijd even het adres in google (onder andere).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:14
Binnetie schreef op donderdag 05 december 2013 @ 21:07:
Maar is het niet zo dat je de prijs die je hebt betaald voor de woning niet als reden kunt gebruiken voor bezwaar? Ik las het ergens op een website die bezwaar voor je kan indienen. Het betrof een executiewoning.
De prijs die jij voor de woning hebt gegeven, is wat de woning daadwerkelijk waard is. Of het nu via een veiling, onderhands, of via de makelaar is, maakt niet heel veel uit. Heel veel levert het niet op, maar genoeg om de lokale horeca een avondje blij te maken =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

.

[ Voor 99% gewijzigd door JvS op 07-12-2013 10:55 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

rinkel schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 23:04:
Ik heb zelf slecht ervaringen met het wijzigen van een bestemming.
Wij wilden van een W1 een W2 maken.
Dit heeft allereerst 5 weken geduurd voordat de gemeente met een reactie kwam.
Kadastraal splitsen was het idee van de makelaar, gewoon hopla en klaar.
Dit bleek echter niet zo eenvoudig, er is een verschil tussen kadaster en gemeente: het bestemmingsplan.

Het wijzigen van een bestemmingsplan van W1 naar W2 zou 15.000 euro kosten (rekeningen van verschillende instanties) waarna het nog niet eens zeker is dat de wijziging ook daadwerkelijk wordt doorgevoerd. Je kan immers al 14.000 euro hebben betaald waarbij de laatste instantie (die nog eens 1.000 euro in rekening brengt voor advies) zegt dat het feestje niet door kan gaan.

Je kan wel een principe aanvraag doen, deze kost dan rond de 400 euro. Die ben je dan sowieso kwijt maar dan weet je wel welke richting het uit zou kunnen gaan.

Wij zijn ermee gestopt, helaas.
Dit is heel erg afhankelijk van de gemeente waar je de wijziging wilt realiseren. Soms heeft de gemeente er zelf ook belang bij dat een bestemming wordt gewijzigd, bijvoorbeeld om toekomstige ongewenste ontwikkelingen uit te sluiten. In die gevallen kan een bestemmingsplanwijziging sneller, en soms zelfs geheel voor rekening van de gemeente, worden doorgevoerd.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Aghanim schreef op donderdag 05 december 2013 @ 09:58:
[...]

Tja dank je om zo even een complete beroepsgroep, met in mijn geval een specifieke HBO opleiding, te omschrijven als niveau basisschool..

Wellicht ben jij iemand die nog steeds denkt dat een hypotheekadvies alleen gaat over een zak geld met rente. Dat is dus niet waar. Dat is slechts het simpelste onderdeel (bij starters) Hoe zit het bij overlijden ? Is er recht op een NP en is daarvoor alles geregeld ? is het collectief mogelijk ? hoeveel is de netto terugval in inkomen bij een overlijden? Denk daarbij ook aan de voorgesteld aanpassing van de ANW. Hoe zit dat bij WW en arbeidsongeschiktheid. Hoe werkt de WIA precies (leg dat eens uit op een basisschool...) wat betekent dat voor jou situatie ? Wat als je < 35% of tussen de 35 > 80% AO raakt. Wat als je dan deels of niet kan werken ? Wat is er via je werk geregeld ?

Zo kan ik nog even doorgaan en uiteindelijk is dat een rapport van 23 pagina's waar in staat hoe je er precies voor staat en hoever dat mogelijk afwijkt van je wensen en wat je daar aan zou kunnen doen.

Ik doe dit werk nu 20 jaar en de keren dat iemand bovenstaande werkelijk zelf in kaart had kan ik op 1 hand tellen.

Overigens kost dit totale traject bij ons € 1750,-- inclusief het bemiddeling voor het geld en exclusief de eventuele ORV en woonlasten (die zijn € 188,- / stuk). Als je dat dan terug denkt in uurloon lijkt me dat zeer schappelijk. Tevens is dat nog eens aftrekbaar, dan blijft er netto een bedrag waarvoor je zelf het gedonder niet wilt hebben lijkt me als het gaat om de grootste financiële beslissing in je leven.

[ Voor 5% gewijzigd door Ray op 07-12-2013 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ray schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 13:38:
[...]

Overigens kost dit totale traject bij ons € 1750,-- inclusief het bemiddeling voor het geld en exclusief de eventuele ORV en woonlasten (die zijn € 188,- / stuk). Als je dat dan terug denkt in uurloon lijkt me dat zeer schappelijk. Tevens is dat nog eens aftrekbaar, dan blijft er netto een bedrag waarvoor je zelf het gedonder niet wilt hebben lijkt me als het gaat om de grootste financiële beslissing in je leven.
Met alle respect hoor, ik geloof best dat er zaken zijn die 'lastiger' zijn en jullie dus meer tijd kosten. Maar de meeste hypotheekaanvragen die ik ken zijn zeer eenvoudig.

Wij betalen 2000 euro voor het totale traject en hiervoor hebben we een gesprek gehad van anderhalf uur. Vervolgens heeft hij enkele berekeningen gemaakt. Deze waren zo standaard dat ze op elk ander van toepassing zijn. We hebben één daarvan gekozen en de hypotheekadviseur heeft vervolgens een offerte aangevraagd bij de bank. Deze aan ons opgestuurd, die hebben wij ondertekend en met alle stukken weer aan hem teruggegeven. Hij geeft dat weer aan de bank en zijn werk zit erop.

Volgens mij allemaal standaardwerk en heeft het (met mijn boerenverstand) zeker niet meer dan 5u gekost. Ik zou zelfs willen zeggen: 3 uur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

tja dan vraag ik me af of en wat voor advies je hebt gehad. Enkel een intake gesprek is bij ons al 1,5 uur. Daarna begint het pas. Los van reistijd naar klanten toe die soms meerdere malen bezocht moeten worden. Contacten met HR afdelingen om regelingen te controleren. regelen van de taxatie, bespreken offerte met klant, aanvragen orv en overige, concept analyse gesprek, eind analyse rapport en verantwoording, controle concept aktes , mee naar notaris etc etc. De situatie zoals jij hem schets komt mij compleet onwerkelijk voor, maar wellicht dat dit aan het bedieningsconcept ligt wat jou adviseur heeft. Bij ons heb je full service. Dus ik ga achter werkgeversverklaringen aan die niet kloppen, regel alles om de aankoop heen zodat de klant zich bezig kan houden met het uitzoeken van de meubels etc :)

ik neem aan dat je wel een rapport hebt met onderbouwing van de situaties zoals ik in mijn vorige post schreef ? dus overlijden, lang leven, WW en WIA ?

[ Voor 22% gewijzigd door Ray op 07-12-2013 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ray schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 15:52:
tja dan vraag ik me af of en wat voor advies je hebt gehad. Enkel een intake gesprek is bij ons al 1,5 uur. Daarna begint het pas. Los van reistijd naar klanten toe die soms meerdere malen bezocht moeten worden. Contacten met HR afdelingen om regelingen te controleren. regelen van de taxatie, bespreken offerte met klant, aanvragen orv en overige, concept analyse gesprek, eind analyse rapport en verantwoording, controle concept aktes , mee naar notaris etc etc. De situatie zoals jij hem schets komt mij compleet onwerkelijk voor, maar wellicht dat dit aan het bedieningsconcept ligt wat jou adviseur heeft. Bij ons heb je full service. Dus ik ga achter werkgeversverklaringen aan die niet kloppen, regel alles om de aankoop heen zodat de klant zich bezig kan houden met het uitzoeken van de meubels etc :)

ik neem aan dat je wel een rapport hebt met onderbouwing van de situaties zoals ik in mijn vorige post schreef ? dus overlijden, lang leven, WW en WIA ?
De intake duurde bij ons ook ongeveer 1,5 uur. Verder is ons contact alleen maar via de mail of telefoon gegaan.

Hij had 24 hypotheekaanbieders met elkaar vergeleken en daaruit de 5 beste geselecteerd en aan ons voorgelegd. Hieruit hebben wij diegene met de laagste rente gekozen. Overige voorwaarden waren vergelijkbaar.
Contact met HR-afdelingen zegt mij helemaal niets. Met welke HR-afdelingen? Taxatie hebben we zelf geregeld. Wel heeft hij nog contact gehad met de taxateur (waarvan ik mij overigens afvraag of dat wel mag, de hypotheekadviseur is niet onafhankelijk en de taxateur (zou dat wel) is dat wel).
Aanvragen ovr doet deze man wel, maar al het andere dat jij noemt niet. De concept akte controleren doet onze makelaar alleen. Mee naar de notaris ook alleen onze makelaar. Het wordt daar wel erg druk als elke pro mee gaat.

Wat jij noemt als 'achter werkgeversverklaringen aan die niet kloppen' komt op mij over meer als 'verkooppraatje' dan als echt nuttig. Ik ben ervan overtuigd dat ik dat veel sneller kan bij mijn werkgever dan jij.

Ik heb overigens geen enkel rapport gehad met onderbouwing van de situatie. Alles is mondeling gegaan. Wij hebben een goed pensioen, dus een advies gekregen op basis daarvan voor ovr. Verder geen wia, ww, oid besproken.

Maar ik heb enkele vrienden die het afgelopen jaar een huis hebben gekocht en hun hypotheekadviseur was 'vergelijkbaar' met deze die ik heb.

Dat wat jij noemt wat jullie doen, klinkt een stuk beter. En zeker voor die prijs. Ik zou als klant op basis van wat je nu beschrijft, eerder voor jullie kiezen, dan voor mijn eigen adviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Bij het invullen van de vragenlijst van de overlijdensrisicoverzekering wordt gevraagd hoeveel glazen alcohol je per week drinkt.

Lastige vraag. Vanaf hoeveel doen ze moeilijk?

Een groot deel van de bevolking drinkt regelmatig alcohol. Bv. één glas bier/wijn per dag bij het eten? En op vrijdag en zaterdag nog wat extra.

Dus op 10 uitkomen is niet vreemd, maar het klinkt in mijn ogen wel veel.

Hoe oordeelt een verzekeraar hierover?

En iemand die elke vrijdag of zaterdag op stap gaat en dan 20-30 glazen per week drinkt (de fanatieke student bv)?
Worden deze mensen geweigerd of hebben ze een grens bij 50 glazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Ik kan geen druppel meer drinken, dus voor mij was het antwoord zo klaar. :+ Maar het belangrijkste is je leeftijd, daarna roken, daarna gezondheids-issues (tenzij dat heel ernstig is, dan komt die wel op 1) en daarna komt drank pas geloof ik.

Maar je ziet jezelf als (semi) alcoholist ofzo? :+

[ Voor 9% gewijzigd door Bart-Willem op 08-12-2013 14:37 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Bart-Willem schreef op zondag 08 december 2013 @ 14:36:
Ik kan geen druppel meer drinken, dus voor mij was het antwoord zo klaar. :+ Maar het belangrijkste is je leeftijd, daarna roken, daarna gezondheids-issues (tenzij dat heel ernstig is, dan komt die wel op 1) en daarna komt drank pas geloof ik.

Maar je ziet jezelf als (semi) alcoholist ofzo? :+
Nee, tegenwoordig niet meer :)

Ik heb het eerlijk ingevuld. Door de week drink ik nooit en op donderdag/vrijdag/zaterdag een paar glazen. Maar ook niet elke donderdag/vrijdag/zaterdag. Ik heb 5 glazen per week ingevuld.

Ik ben een hele normale gebruiker van alcohol denk ik. Ondergemiddeld zou ik zeggen.

Maar ik vroeg mij af, nav deze vraag, wat wordt ervaren als veel? 5 glazen is heel normaal volgens mij, maar is 15 per week dat ook? Bij twee glazen wijn bij het eten, wat vrij veel mensen doen, zit je er toch al gauw op...
En het kan ook positief gezien worden. Er zijn toch onderzoeken die beweren dat 1 of 2 glazen wijn per dag drinken, een kankerwerend effect heeft?

[ Voor 7% gewijzigd door Galois op 08-12-2013 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Die onderzoeken zijn alweer achterhaald, omdat de werking van sulfiet er niet in meegenomen is. Mag je raden wat er in rode wijn nog meer zit. ;)

Volgens mij piepen ze niet heel snel om drankgebruik, tenzij je elke dag een fles sterke drank achterover gooit. :P Eigenlijk zou een Tweaker die bij een verzekeraar werkt hier een toelichting moeten geven hierover, maar ik vermoed dat dit net zoiets zal zijn als het recept van Coca Cola: we weten het wel ongeveer, maar het is toch goed geheim gebleven. :+

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandgroper
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-02-2024
Inmiddels ben ik mijzelf ook in de wondere wereld van hypotheken aan het storten.

Heeft er iemand toevallig een short list van zaken (hypotheek voorwaarden) waar ik om moet letten/rekening moet houden bij het uitzoeken van mijn geldverstrekker?

Muchos gracias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Ray schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 15:52:

1750 euro per advies, en zijn jullie daar echt meer dan 10 uur mee bezig? Dan nog kom ik op een tarief waar veel advocaten van dromen, voor werk wat bijna iedereen zelf kan.

Laten we wel wezen, voor tenminste 50% van de mensen is een hypotheekadvies niets anders dan wat gegevens in een vergelijker gooien en kijken welke aanbieder de laagste rente rekent. Dan loop je een checklist af van stukken die je nodig hebt en klaar. Dat kost hooguit een paar uur en is bovendien in principe werk waar je niet geschoold voor hoeft te zijn. Bellen naar HR? Dat kan iedereen zelf en ook dat is wellicht 1 minuut ongeschoold werk. Wat heb je precies te zoeken bij de notaris? En wat is er zo ingewikkeld aan een standaard NVM koopakte beoordelen? Ik was er alles bij elkaar nog geen dag mee bezig, en ik ben een leek, een beetje pro kan dat dus nog een stuk sneller. Een dergelijk tarief is voor al die gevallen echt belachelijk naar mijn mening.

Wellicht als je in je leven 3 keer gescheiden bent, allerlei complexe financiële producten hebt en vele ondernemingen op je naam hebt staan dat het wat ingewikkelder is. In dat geval is een dure adviseur wellicht te rechtvaardigen. Dat gaat echt maar om een klein deel van de kopers. Het is dat veel mensen denken dat ze dit niet zelf kunnen of simpelweg lui zijn, anders zaten vele aankoopmakelaars en hypotheekadviseurs zonder werk. Maar die simpele gevallen betalen ook hetzelfde hoge tarief.

Ik ben wel een beetje bevooroordeeld, het is mijn geld en als ik iets zelf niet snap dan doe ik het gewoon niet. Ik ben dus ook gewoon geneigd om dit soort zaken zelf uit te zoeken, wellicht dat sommige mensen dat teveel gedoe vinden. Ik vind het een hoop geld voor een beetje gedoe uitsparen, en dan is nog maar de vraag of dat advies echt alleen in jouw belang is of ook in het belang van de adviseur...

[ Voor 4% gewijzigd door ph4ge op 08-12-2013 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Ph4ge , zie de reactie van Galois en lees je eigen verhaal nog eens door.

Juist het deel lang leven, overlijden, WIA en WW vergt de meeste kennis en daar zit ook het meeste werk in om dit in een passend rapport te verwerken. Natuurlijk is dat voor mij dagelijks werk maar ik hoor jou daar helemaal niet over. Jij begint weer over de laagste rente terwijl dat deel juist het minste aan kennis vergt (zoals je zelf ook terecht stelt) De meeste klanten hier weten totaal niet wat er nu eigenlijk geregeld is via het werk. Op hun loonstrookje zie dat ze er voor betalen maar waarvoor ?
Ik heb klanten 3x naar HR zien gaan en 3x met de verkeerde werkgeversverklaring terug komen. Dus 1x fout is zelf regelen door mij. Dan stuur een klant maar eens op pad 'wat is er bij mij geregeld bij de WIA' Weet jij eigenlijk wel hoe je er dan voor staat ? Mijn klanten waarderen het dat je er bij bent bij de notaris. Het hoeft niet maar 90% stelt het op prijs. Tuurlijk is een concept koopconract en leverings en hypotheekakte niet spannend maar het moet wel even gebeuren
Tel gerust 20 uur voor een compleet dossier en je droomloon is opeens heel anders

Afin jij hebt duidelijk je eigen mening (door het hele topic heen al) en dat is je goed recht. Mijn reactie was overigens ook op de de uitlating van Energy en Galois.

@Galois, het is verplicht om een rapport te hebben met de situaties die ik aangaf. Dit is gewoon wetgeving. Het verwonderd me dus wederom dat er nog 'adviseurs' zijn die schijnbaar er wel heel makkelijk mee om gaan

[ Voor 11% gewijzigd door Ray op 08-12-2013 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ray schreef op zondag 08 december 2013 @ 19:48:
[..]

@Galois, het is verplicht om een rapport te hebben met de situaties die ik aangaf. Dit is gewoon wetgeving. Het verwondert me dus wederom dat er nog 'adviseurs' zijn die schijnbaar er wel heel makkelijk mee om gaan.
Geef jij dan ook met enige regelmaat een advies om een huis niet te kopen, en wordt dit advies ook opgevolgd? Ik zie op zich toegevoegde waarde in het doorrekenen van scenario's. Echter, als ik een huis koop en bij een hypotheekadviseur aankom, moet hij wel met een erg goed verhaal aankomen wil hij mij overtuigen om een huis niet te kopen. :P

De beperking van een scenario is dat de uiteindelijke situatie altijd anders is. Er komt binnen afzienbare tijd een generatie adviesproducten op de markt waarbij de klant zelf zijn situatie kan bijwerken en aan de hand daarvan scenario-planning kan gaan doen. Daar zie ik nog meer toegevoegde waarde in. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Laatst online: 14:14
Wij hebben gebruik gemaakt van een hypotheekadviseur van een klein bedrijfje hier in de buurt en ik ben blij dat ik het gedaan heb. In eerste instantie een begin gesprek van 2 uur gehad. Daarna nog 4 gesprekken. We wilden een hypotheekofferte die zo lang mogelijk geldig was (dik 9 maanden). Hij heeft alles netjes voor ons uitgezocht en op een rij gezet met de verschillende mogelijkheden waren en de daarbij komende kosten. Ik heb mijn wensen aangegeven, hij zijn adviezen en hij heeft alles uitgewerkt. Ook heeft hij nog de extra kortingen op de hypotheekrente via mijn werkgever kunnen regelen. Heel prettig persoon, regelt alles netjes op tijd en ik krijg netjes bericht als iets geregeld is.

Het kostte een aardige duit inderdaad, maar voor mij was het het waard. En of het het waard is, moet iedereen imo voor zichzelf bepalen.

Net weer even bij ons huis in aanbouw wezen kijken. De beganegrond staat met de muren en het plafond erop. Wachten duurt zo lang :(

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Krisp schreef op zondag 08 december 2013 @ 20:32:
[...]

Geef jij dan ook met enige regelmaat een advies om een huis niet te kopen, en wordt dit advies ook opgevolgd? Ik zie op zich toegevoegde waarde in het doorrekenen van scenario's. Echter, als ik een huis koop en bij een hypotheekadviseur aankom, moet hij wel met een erg goed verhaal aankomen wil hij mij overtuigen om een huis niet te kopen. :P

De beperking van een scenario is dat de uiteindelijke situatie altijd anders is. Er komt binnen afzienbare tijd een generatie adviesproducten op de markt waarbij de klant zelf zijn situatie kan bijwerken en aan de hand daarvan scenario-planning kan gaan doen. Daar zie ik nog meer toegevoegde waarde in. :)
Ik heb inderdaad wel degelijk mensen afgeraden te kopen omdat dit simpelweg niet paste in hun wensen (dus maximaal lenen en wel over een paar jaar minder willen werken ivm kinderen bij een modale baan) waarbij er zelfs binnen de bekende 3 dagen contracten op basis hiervan ontbonden zijn. Dit is gelukkig niet de dagelijkse praktijk maar ik ben zeker iemand die gewoon zegt als iets 'te hoog gegrepen is'

Die advies software is er al, ik werk er namelijk mee. De klant kan hier zelf in zijn eigen omgeving zijn gegevens invullen en kijken wat er voor hem veranderd. Het staat inderdaad nog in de beginfase. Let wel dat dit maar voor een beperkte groep ook echt werkt. Wat veel mensen hier schijnen te vergeten, wat wellicht inherent is aan het profiel van de tweakers gebruiker (hoger opgeleid etc) is dat de 'normale' man werkelijk niet alle wetgeving kent. Nauwelijks zijn pensioen leest, laat staan snapt. Niet weet wat de WIA of ANW voor hem betekend.
Dat is prima want die persoon zal weer kennis hebben van zaken die ik nodig heb. Maar voor zo iemand is het wel degelijk van belang hulp en uitleg te krijgen bij iets ingrijpend als het kopen van een huis lijkt me toch ?
Even over de discussie van prijs. Het werd gesteld dat het omgerekend mooie uurlonen zijn. Let wel dat dit gewoon omzet voor een bedrijf is. Als je telt dat een schilder ook zo maar 60 euro kost en een werkplaatstarief van een garage al tussen de 75 en 100 per uur dan valt het met advies tarieven nog best mee imho.

goed ik heb nog 7 hypotheken te regelen voor de kerst dus voorlopig even geen reacties hier meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Ray schreef op zondag 08 december 2013 @ 23:32:
Die advies software is er al, ik werk er namelijk mee. De klant kan hier zelf in zijn eigen omgeving zijn gegevens invullen en kijken wat er voor hem veranderd. Het staat inderdaad nog in de beginfase. Let wel dat dit maar voor een beperkte groep ook echt werkt. Wat veel mensen hier schijnen te vergeten, wat wellicht inherent is aan het profiel van de tweakers gebruiker (hoger opgeleid etc) is dat de 'normale' man werkelijk niet alle wetgeving kent. Nauwelijks zijn pensioen leest, laat staan snapt. Niet weet wat de WIA of ANW voor hem betekend.
Dat is prima want die persoon zal weer kennis hebben van zaken die ik nodig heb. Maar voor zo iemand is het wel degelijk van belang hulp en uitleg te krijgen bij iets ingrijpend als het kopen van een huis lijkt me toch ?
ANW, WIA, NP en dergelijke vraagt de kredietverstrekker, dat is niet zo zeer gericht advies naar de klant. ANW en WIA werden vanzelf ingevuld toen ik zelf mijn hypotheek aanvroeg, moest ik wel checken. Dan krijg je een check of je in die situaties de lasten nog kan dragen en anders moet je verplicht bijverzekeren. Daar valt dus weinig aan te adviseren, van de hypotheekverstrekker moet het gebeuren :P ANW en WIA zijn trouwens zo terug te vinden op de eerste hit op Google en NP staat gewoon op je Uniform Pensioen Overzicht. Al met al een kwartiertje werk, met advies wat zich beperkt tot: "als u een hypotheek wilt, zult u moeten bijverzekeren."
Ray schreef op zondag 08 december 2013 @ 23:32:
Even over de discussie van prijs. Het werd gesteld dat het omgerekend mooie uurlonen zijn. Let wel dat dit gewoon omzet voor een bedrijf is. Als je telt dat een schilder ook zo maar 60 euro kost en een werkplaatstarief van een garage al tussen de 75 en 100 per uur dan valt het met advies tarieven nog best mee imho.

goed ik heb nog 7 hypotheken te regelen voor de kerst dus voorlopig even geen reacties hier meer ;)
7 hypotheken voor de kerst, dat betekent dus 11 uur per hypotheek er van uitgaande dat er niks tussendoor komt, laat het 12 of 13 zijn als je flink overwerkt...

Sinds 1-1-2013 valt er gewoon veel minder te adviseren op het gebied van hypotheken, het is allemaal veel simpeler geworden. Ook zijn er natuurlijk veel minder mensen die willen/kunnen kopen dan voor de crisis. De tarieven zijn echter niet gedaald (eerder gestegen) en er zijn ook niet veel minder adviseurs. Ergens loopt het dus spaak. Daarmee zeg ik dus niet dat er geen gevallen denkbaar zijn waar goed advies wel handig cq noodzakelijk is, maar voor veel mensen is dit niet het geval. Veel mensen betalen gewoon een paar duizend euro voor een paar uur werk door een HBOer en een stagiair.

Natuurlijk gun ik jou je brood wel en je zult vast je werk goed doen. Het is echter werk wat veel mensen denken nodig te hebben, maar in de praktijk helemaal niet nodig hebben. Als iemand een beetje zelf nadenkt, je legt hem uit dat hij 100+ p/u betaalt om even namens hem naar HR te bellen en voor de sier naast hem bij de notaris te zitten dan denk ik dat de meeste mensen daar niet bij stil hebben gestaan. Voor dat geld kan je bijv. ook je akte laten checken door een echte jurist. Vergeet ook niet dat al die miljoenen mensen die nu financiële problemen hebben omdat hun huis in waarde is gezakt ook dergelijke dure adviezen gehad hebben, blijkbaar konden die de problemen niet voorkomen. Sterker nog, veel van je collega's hebben de problemen juist verergert door mensen te bewegen meer te lenen dan verstandig was.

Heb jij ooit weleens iemand het advies gegeven om geen advies te gebruiken en het gewoon zelf in een middagje te regelen? Ik kan het in ieder geval iedereen aanraden. Zeker als je gewoon een huis-tuin-en-keuken starter bent (wat het grootste deel van de huizenkopers tegenwoordig is). Helaas zijn veel hypotheekverstrekkers nog zo slim om dit vrijwel onmogelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
ph4ge schreef op maandag 09 december 2013 @ 09:07:
[...]

7 hypotheken voor de kerst, dat betekent dus 11 uur per hypotheek er van uitgaande dat er niks tussendoor komt, laat het 12 of 13 zijn als je flink overwerkt...
Ben je niet heel erg aan het trollen hier? Een hypotheek is maatwerk, altijd omdat niemand standaard is en geen enkele situatie gelijk.
Je doet nu net alsof het een soort doe het zelf klusproject is, ik vind het wel wat ver gaan om op die manier over hypotheken te praten. ICT-ers vinden het toch ook niet leuk als hun werk als knoppenrammen omschreven wordt.
Sinds 1-1-2013 valt er gewoon veel minder te adviseren op het gebied van hypotheken, het is allemaal veel simpeler geworden. Ook zijn er natuurlijk veel minder mensen die willen/kunnen kopen dan voor de crisis. De tarieven zijn echter niet gedaald (eerder gestegen) en er zijn ook niet veel minder adviseurs. Ergens loopt het dus spaak. Daarmee zeg ik dus niet dat er geen gevallen denkbaar zijn waar goed advies wel handig cq noodzakelijk is, maar voor veel mensen is dit niet het geval. Veel mensen betalen gewoon een paar duizend euro voor een paar uur werk door een HBOer en een stagiair.
Je weet dat hypotheekadviseurs ook een erkenning moeten hebben he? Een beetje raar om ze dan te omschrijven als een paar uur werk door een HBOer en een stagiair.
Wat vind je dan van een notaris? Een paar uur werk voor iemand met een master en een stagiair?
Er zijn in dit land maar bitter weinig mensen met goede financiële kennis. Er zijn er veel die denken erg goed te zijn met hun financiën maar het niet zijn.
Ik ben redelijk goed met financiën maar ik ken mijn beperkingen dus ik weet dat een hypotheekadviseur meerwaarde heeft.
Natuurlijk gun ik jou je brood wel en je zult vast je werk goed doen. Het is echter werk wat veel mensen denken nodig te hebben, maar in de praktijk helemaal niet nodig hebben. Als iemand een beetje zelf nadenkt, je legt hem uit dat hij 100+ p/u betaalt om even namens hem naar HR te bellen en voor de sier naast hem bij de notaris te zitten dan denk ik dat de meeste mensen daar niet bij stil hebben gestaan. Voor dat geld kan je bijv. ook je akte laten checken door een echte jurist. Vergeet ook niet dat al die miljoenen mensen die nu financiële problemen hebben omdat hun huis in waarde is gezakt ook dergelijke dure adviezen gehad hebben, blijkbaar konden die de problemen niet voorkomen. Sterker nog, veel van je collega's hebben de problemen juist verergert door mensen te bewegen meer te lenen dan verstandig was.
Het meer lenen dan verstandig kwam door de provisie prikken vanuit de geldgevers. Laat dat nu net de reden zijn om over te stappen naar het huidige stelsel waar de persoon die advies nodig heeft betaald.
Heb jij ooit weleens iemand het advies gegeven om geen advies te gebruiken en het gewoon zelf in een middagje te regelen? Ik kan het in ieder geval iedereen aanraden. Zeker als je gewoon een huis-tuin-en-keuken starter bent (wat het grootste deel van de huizenkopers tegenwoordig is). Helaas zijn veel hypotheekverstrekkers nog zo slim om dit vrijwel onmogelijk te maken.
Een huis tuin en keuken starter is juist iemand die het niet in een middagje kan regelen omdat er zoveel is waarover nagedacht moet worden.
kortom je bagataliseerd een complete beroepsgroep iets waar veel tweakers nogal verontwaardigd over zijn als het hun eigen beroepsgroep is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Een hypotheek is dus voor veel mensen geen maatwerk meer, omdat bijna alle spelingsruimte beperkt is door recente wetswijzigingen. Het is enorm gestandaardiseerd en versimpeld, maar de industrie heeft zich daar nog niet aan aangepast. Vroeger had je allerlei complexe producten, die heb je niet meer. En of je nou aan 1 gesprek genoeg hebt, of een hele complexe situatie hebt, je betaalt altijd hetzelfde en dat is voor veel gevallen gewoon teveel.

Een starter zal hoogstwaarschijnlijk onder NHG kopen, daar is nauwelijks maatwerk mogelijk.

Dit is gewoon mijn ervaring, en gezien we in het ervaringen topic zitten deel ik dat. Het is gewoon niet moeilijk om zelf te doen, het was zo rond zonder hulp a 1750 euro, dat is mijn ervaring.

[ Voor 39% gewijzigd door ph4ge op 09-12-2013 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Wceend schreef op maandag 09 december 2013 @ 09:38:
[...]
Ben je niet heel erg aan het trollen hier? Een hypotheek is maatwerk, altijd omdat niemand standaard is en geen enkele situatie gelijk.
Je doet nu net alsof het een soort doe het zelf klusproject is, ik vind het wel wat ver gaan om op die manier over hypotheken te praten. ICT-ers vinden het toch ook niet leuk als hun werk als knoppenrammen omschreven wordt.
Ik vind het wel meevallen, ik zie de reactie niet zozeer als negatief tegenover Ray. Het is IMHO goed om inzichtelijk te maken wat een financieel adviseur precies voor je doet, en hoe die kosten opgebouwd zijn. Als ICT-er moet je toch ook gewoon uren-schattingen maken om een offerte te onderbouwen.

Juist de huidige tarief structuur van veel hypotheek adviseurs, namelijk het rekenen van een fixed prijs, maakt het niet doorzichtig, en dat geeft al snel de indruk dat er gewoon flink verdiend word. Als er gewoon een uurprijs gerekend word, en de adviseur geeft aan wat hij in die tijd doet zou het denk meer geaccepteerd worden. Volgens mij heeft Ray trouwens ook wel eens aangegeven dat hij ook gewoon per uur rekent.
Je weet dat hypotheekadviseurs ook een erkenning moeten hebben he? Een beetje raar om ze dan te omschrijven als een paar uur werk door een HBOer en een stagiair.
Niet in alle gevallen, maar zeker in een hoop standaard gevallen wel ja. Dat is overigens echt niet denigrerend bedoeld, ik ben wat dat betreft zelf ook maar gewoon een HBO'er ;)
Wat vind je dan van een notaris? Een paar uur werk voor iemand met een master en een stagiair?
Ook hier voor een hoop standaard gevallen wel ja. Veel aktes kunnen gewoon standaard in word gegenereerd worden. Pas bij niet standaard situaties gaat het werk echt specialistisch zijn, maar de kunst zit er natuurlijk ook in voor een Notaris om op te merken dat een standaard akte niet voldoet in een situatie. ( En dat is ook exact de meerwaarde die een financieel adviseur kan bieden, maar het administratieve gebeuren er om heen behoeft niet heel speciale kennis )
Er zijn in dit land maar bitter weinig mensen met goede financiële kennis. Er zijn er veel die denken erg goed te zijn met hun financiën maar het niet zijn.
Ik ben redelijk goed met financiën maar ik ken mijn beperkingen dus ik weet dat een hypotheekadviseur meerwaarde heeft.
Het punt is dat ook veel hypotheek adviseurs helemaal niet die goede financiële kennis hebben. ( Net zoals dat er genoeg IT'ers zijn die helemaal niet geschikt zijn om klanten te adviseren ). Bij het afsluiten van mijn hypotheek heb ik er met een aantal om tafel gezeten, en bij sommige zakte echt mijn broek af. Uiteindelijk ben ik bij een adviseur terecht gekomen die tenminste duidelijk kon motiveren waarom je bepaalde keuzes wel/niet zou moeten maken. Maar zelfs daar moet je altijd goed in de gaten houden wat je eigen belangen zijn! Het lastige is natuurlijk voor mensen om de adviseur te beoordelen als ze zelf geen kennis van zaken hebben. Hetzelfde geld overigens natuurlijk ook bij andere vakgebieden.
Een huis tuin en keuken starter is juist iemand die het niet in een middagje kan regelen omdat er zoveel is waarover nagedacht moet worden.
kortom je bagataliseerd een complete beroepsgroep iets waar veel tweakers nogal verontwaardigd over zijn als het hun eigen beroepsgroep is.
Daar ben ik het wel mee eens, zoals ph4ge het aangeeft is het allemaal doodeenvoudig. En het is misschien ook niet heel complex allemaal, maar dat is het installeren van Windows of het schrijven van een Hello World applicatie bijvoorbeeld ook niet. Er zijn gewoon veel mensen waar het een ver van hun bed show is, en zelfs na het financiële advies snappen ze er de ballen niet van.

Maar het zou IMHO wel goed zijn als de markt wat transparanter zou worden, en er meer mogelijkheden zouden zijn om execution-only hypotheken af te sluiten voor mensen die wel weten hoe het werkt.

[ Voor 6% gewijzigd door Woy op 09-12-2013 09:57 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Toch wat 'leuke' dingen tegengekomen in ons nieuwe huis.

-2 van de 8 aardlekautomaten knallen er niet uit als ik op de test-knop druk.
-het enige te openen raam in de voorkamer kan niet open, omdat het zonnescherm ervoor zit. In de achterkamer zit overigens wel een raam dat open kan + een rooster.
-een lichtpunt in het plafond is spanningsloos, alle schakelaars geprobeerd.

Maar om dat nou op verborgen gebreken te gaan gooien... Valt misschien allemaal wel onder de onderzoeksplicht. Bouwkundige keuring is het allemaal niet in naar vorengekomen. Teveel in detail I guess.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet alles waar je niet blij mee bent is een gebrek, laat staan een verborgen gebrek. Het moet in de eerste plaats gaan om gebreken die een normaal gebruik belemmeren. Pas als die horde is genomen, kun je gaan debatteren over de vraag wie de gebreken kende en wie ze behoorde te kennen. Gebreken zoals een niet-werkend lichtpunt of een krakkemikkig schakelaartje zijn natuurlijk geen gebreken die een normaal gebruik belemmeren. Dat soort dingen behoort gewoon het risico dat je loopt als je een huis koopt. Inderdaad, zoals je zelf aangeeft, je zit teveel op detail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Jep, ik wil er verder ook niks mee gaan doen of zo. Maar wellicht in elk geval nuttige info voor andere kopers hier. Kunnen ze dit soort dingen even checken. Vooral de aardlek kan gewoon echt een veiligheidsprobleem zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door woekele op 09-12-2013 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Ik ben behoorlijk klaar met hypotheekadviseurs.
4 jaar geleden hebben we een huis gekocht, en de Hypotheker meegegeven dat deze binnen 5 jaar weer verkocht zou worden. We wilden zoveel mogelijk waarde opbouwen. Daarop heeft hij een spaarhypotheek van Argenta geadviseerd. Gedeeltelijk aflossingsvrij, maar gelukkig hebben we toen zelf gekozen voor volledige aflossing.

Nu hebben we de woning verkocht en krijg ik de aflosnota van de notaris. Wat blijkt, Argenta rekent een afkoopboete voor de spaarpolis, en die is belachelijk hoog omdat de provisie van de Hypotheker hierin verwerkt zit. Normaal is die iets van 200 euro, bij ons dus 1300 euro.
Sowieso is een spaarhypotheek achteraf de verkeerde keuze, want die groeit exponentieel.
Wellicht hadden we beter kunnen huren (zeker gezien de woningmarkt de afgelopen jaren), maar dan had de beste man dat moeten adviseren, i.p.v. kost wat kost een hypotheek aan te smeren.

Je komt als groentje kijken, en wordt er meteen ingeluist. Achteraf kijk je de koe in zijn kont, en kun je natuurlijk nergens meer aanspraak op maken. Die formuliertjes laten ze je meteen tekenen.

Ben vast een claim aan het voorbereiden voor de Hypotheker, want het lijkt me niet normaal dat de provisie van de Hypotheker in mijn hypotheekvoorwaarden moet worden verwerkt. Zeker niet wanneer hij weet dat die boete er komt (binnen 5 jaar verkopen) en hij hier toch geen melding van maakt. |:(

[ Voor 11% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 09-12-2013 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 17:17
Heb je die verkopen na 5 jaar gedocumenteerd?

Dat provisie als kosten in een spaarhypotheek wordt meegenomen is vrij algemeen bekend. Het was ook vrij herkenbaar in het overzicht wat ik 5 jaar geleden kreeg hoe de kapitaalsopbouw zou werken (geen afkoopboete overigens).

Was de 5 jaar trouwens puur een verkoopscenario of een doorstroomscenario?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:06

m-vw

Dus?

Hypotheek mee verhuizen is geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Rukapul schreef op maandag 09 december 2013 @ 14:43:
Heb je die verkopen na 5 jaar gedocumenteerd?

Dat provisie als kosten in een spaarhypotheek wordt meegenomen is vrij algemeen bekend. Het was ook vrij herkenbaar in het overzicht wat ik 5 jaar geleden kreeg hoe de kapitaalsopbouw zou werken (geen afkoopboete overigens).

Was de 5 jaar trouwens puur een verkoopscenario of een doorstroomscenario?
Verkoopscenario t.b.v. verhuizing NH -> LB. (niet gedocumenteerd helaas)
4 jaar later ben ik ook gepokt en gemazeld v.w.b. hypotheken. Het gaat erom dat een hypotheekadviseur er is om mij te adviseren over de beste keuze, en niet de beste keuze voor zijn portemonnee.
m-vw schreef op maandag 09 december 2013 @ 14:49:
[...]
Hypotheek mee verhuizen is geen optie?
Nee helaas, i.v.m. poliswaarde die nodig is om de restschuld af te lossen.

[ Voor 14% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 09-12-2013 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLie-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-09 09:15
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 09 december 2013 @ 14:50:
[...]

Verkoopscenario t.b.v. verhuizing NH -> LB. (niet gedocumenteerd helaas)
4 jaar later ben ik ook gepokt en gemazeld v.w.b. hypotheken. Het gaat erom dat een hypotheekadviseur er is om mij te adviseren over de beste keuze, en niet de beste keuze voor zijn portemonnee.

[...]

Nee helaas, i.v.m. poliswaarde die nodig is om de restschuld af te lossen.
Let dan op dat je de restschuld moet aflossen bij het passeren van de woning en je op dat moment de poliswaarde nog niet beschikbaar hebt! Op het moment dat de woning is verkocht kun je over het algemeen pas je spaarpolis laten uitkeren en daar gaat vervolgens nog een aantal weken overheen.

Je zult dus waarschijnlijk nog een overbruggingskrediet o.i.d. nodig hebben om je woning te 'kunnen' verkopen of het op een andere manier regelen met je hypotheekverstrekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
BiLLie- schreef op maandag 09 december 2013 @ 15:08:
[...]
Let dan op dat je de restschuld moet aflossen bij het passeren van de woning en je op dat moment de poliswaarde nog niet beschikbaar hebt! Op het moment dat de woning is verkocht kun je over het algemeen pas je spaarpolis laten uitkeren en daar gaat vervolgens nog een aantal weken overheen.

Je zult dus waarschijnlijk nog een overbruggingskrediet o.i.d. nodig hebben om je woning te 'kunnen' verkopen of het op een andere manier regelen met je hypotheekverstrekker
Poliswaarde is gewoon beschikbaar bij de notaris hoor. (staat al op de aflosnota).
Kwestie van erop hameren bij de verschillende partijen dat het anders niet goed gaat komen. De notaris heeft een zorgplicht. Wanneer jij hem aangeeft dat je de poliswaarde nodig hebt, omdat anders de verkoop niet rond gaat komen, gaat hij hier iets harder voor rennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLie-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-09 09:15
Daar heb je dus wel aan gedacht. Niet dat je bij de notaris nog voor verrassingen zou komen te staan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theroach
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:14
Vandaag bouwkundig rapport ontvangen bij huis waar we mondeling een akkoord over hebben. Morgen hopen we te tekenen. Uit het rapport blijkt op korte termijn aan kosten €2500.
Heeft iemand hier ervaring mee? Afdingen op de aankoopprijs of eisen dat dit zelf wordt opgelost door verkoper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

theroach schreef op maandag 09 december 2013 @ 16:01:
Vandaag bouwkundig rapport ontvangen bij huis waar we mondeling een akkoord over hebben. Morgen hopen we te tekenen. Uit het rapport blijkt op korte termijn aan kosten €2500.
Heeft iemand hier ervaring mee? Afdingen op de aankoopprijs of eisen dat dit zelf wordt opgelost door verkoper...
Korte termijn kosten aan wat? Bouwtechnische zaken zoals balken etc. zou ik inderdaad gebruiken om af te dingen.

Zichtbare gebreken zoals (buiten) schilderwerk etc. zou ik niet gebruiken. Die heb je immers al kunnen zien en zitten versleuteld in de overeengekomen koopsom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Wat staat er over in je koopcontract? Normaal staat er een ontbindende voorwaarde in als je zo'n keuring laat doen. Daar zal dan ook bij staan bij welk bedrag aan kosten je die voorwaarde kan inroepen.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Is het normaal dat de overlijdensrisico verzekering al word afgeschreven voordat ik melding heb dat de hypotheek uberhaubt helemaal is goedgekeurd? Zag dat ze dat maar alvast hadden afgeschreven (voor 1 jaar), beide bij ASR btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Ja, die verzekering staat los van de hypotheek (en je kan ten alle tijden die verzekering stopzetten als het goed is). Wel raar dat ze 'm ineens afschrijven.

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik had zelf aangegeven dat ze dat per jaar moeten doen, alleen heb ik pas vorige week dinsdag de papieren ingeleverd bij onze adviseur, hij was zelf ook verbaasd dat ze dat zo snel al geregeld hadden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Eisen dat het wordt opgelost zou ik sowieso niet doen. De verkoper heeft geen belang bij de "beste" oplossing van de problemen - jij wel. Ik zou in elk geval zelf inspraak willen in de manier waarop iets wordt gerepareerd.
Daarnaast is het veel handiger als je zelf bij een aannemer/installateur garantie kunt claimen in geval van een probleem. Het lijkt me niets om dat vier de ex-eigenaar te moeten regelen.

Ik vind 2500 trouwens helemaal niet zo hoog. Aan elk huis mankeert wel iets en als je reparatiekosten tegen vakmansprijzen incalculeert tikt het rap aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
T-MOB schreef op maandag 09 december 2013 @ 16:30:
[...]
Ik vind 2500 trouwens helemaal niet zo hoog. Aan elk huis mankeert wel iets en als je reparatiekosten tegen vakmansprijzen incalculeert tikt het rap aan.
Zou er voor tekenen. De totale directe kosten in ons rapport waren 15.000. Daarnaast zo'n 10.000 binnen 5 jaar. Verder moet nog worden onderzocht waar het vocht vandaan komt en of naast de balken niet de hele vloer al is aangetast. Schimmels, rot moesten ook nog verder worden uitgezocht.

De verkopende makelaar ziet het helemaal anders en vind het oplosbaar en normaal voor een woning van deze leeftijd. Mag zo zijn, maar niet voor ons in ieder geval. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 12:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wat is een redelijk bedrag om als maximale extra kosten te laten registreren voor een bouwkundige keuring? Had zelf 2000 euro bij een bod gezegd.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

JvS schreef op maandag 09 december 2013 @ 22:02:
Wat is een redelijk bedrag om als maximale extra kosten te laten registreren voor een bouwkundige keuring? Had zelf 2000 euro bij een bod gezegd.
Ligt eraan lijkt me. Het scheelt nogal of je het hebt over een woning van €80k, of van €800k. En of je het hebt over een woning uit de jaren '20 of eentje uit 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
Afdingen op de aankoopprijs of eisen dat dit zelf wordt opgelost door verkoper...
Dat laatste nooit doen, altijd zelf regelen. Een verkoper heeft er geen baat bij dit netjes te doen. Het zal vaak uitdraaien op verf over rot hout, allergoedkoopste materiaal, beetje ducttape etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
ATS schreef op maandag 09 december 2013 @ 22:19:
[...]

Ligt eraan lijkt me. Het scheelt nogal of je het hebt over een woning van €80k, of van €800k. En of je het hebt over een woning uit de jaren '20 of eentje uit 2000.
Je kan het ook zo spelen: vraag aan de verkoper hoeveel ze al in de prijs hebben gecalculeerd aan achterstallig onderhoud en oplossen van gebreken (en welke zaken dat zijn). Als ze melden dat er niets is gewoon € 0 opnemen. Alles wat dan uit de keuring komt kan dan 1 op 1 van de prijs af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Edit: nvm

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2013 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Modbreak:Voor de mensen die hun post kwijt zijn: die is verplaatst naar Ontwikkelingen op de huizenmarkt #2. Dit topic gaat over persoonlijke ervaringen met huizen kopen, niet over generieke marktontwikkelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

In hoeverre heeft een verkennend gesprek met een hypotheekadviseur nut? Ik wil graag eens weten wat mijn hypotheekmogelijkheden zouden zijn op basis van mijn salaris en dergelijken. Heeft het dan echt zin met een hypotheekadviseur te praten of kan je het zelf nauwkeurig genoeg uitrekenen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Pagina: 1 ... 97 ... 127 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.