Vriendin en ik zijn al een tijdje op zoek naar een huis, en hebben nu iets gevonden wat we wel heel erg tof vinden. Er zitten echter, op papier, een paar gekke dingen aan het huis. Ik wilde even uit alle ervaringen hier putten voor wat hulp.
Het is een beetje lastig uit te leggen, dus ik hoop dat dit logisch klinkt:
Het staat midden in het centrum van een grote stad. Het pand beslaat twee kadasters, één aan de weg, met een benedenwoning en een bovenwoning (+- 1900) en één kadaster geschakeld via de achtertuin met daarin een oud verbouwd pakhuis (voor 1900). De verkoop gaat om de benedenwoning, de tuin en het pakhuis. Beidde huizen zijn flink verbouwd en dat zorgt voor een uniek en heel interessant geheel (slapen / badkamer / hobby ruimtes in het pakhuis en leven, eten, kantoor/werkplaats in het benedenhuis).
+- 140 m2 en 350k vraagprijs.
Een paar dingen vielen mij op toen ik het papierwerk doornam dat we hadden gekregen;
1. De bodem is verontreinigt.
2. Voor een deel van de uitbouw van het huis is nooit een vergunning aangevraagd en is derhalve 'illegaal'. Het is niet zichtbaar vanaf de weg maar wel vanuit de huizen er om heen.
3. Het BAG geeft het huis de status van "Verblijfsobject in gebruik", een oppervlakte van 34m2 en gebruiksdoel: Winkelfunctie.
4. De gemeentelijke belastingen / beschikkingsbiljet geeft een WOZ waarde van iets minder dan 50,000 euro, OZ Belastingen vallen in winkeltarief (0.2049%). Lijkt er toch wel op dat de gemeente denkt dat het een winkel is en geen woning.
We zijn in gesprek gegaan met de verkopende makelaar over deze punten.
Punt 1 is van een paar jaar geleden, de verontreiniging zit redelijk diep (10m+), er zijn rapporten dat het niet veel erger wordt en persoonlijk vind ik het ook niet erg.
Punt 2 wordt momenteel opgepakt, de huidige eigenaar is in contact met een architect en er wordt een vergunning verwacht.
Punt 3 & 4: Vind ik verdacht. Makelaar geeft aan dat er een brief is geweest van de gemeente waarin aangegeven wordt dat er gewoond mag worden op het adres. Naar deze brief wordt gerefereerd in een andere brief (in de zin van "volgens die en die brief mag er gewoond worden"), maar de oorspronkelijke brief is kwijt. Ik ben nog niet tevreden gesteld.
Makelaar is niet heel vlot in zijn communicatie. Wel heeft hij de illegale verbouwing goed opgepakt en ik ga morgen weer een belletje plegen of we het over punt 3 & 4 kunnen hebben.
Hebben jullie ooit een huis op het oog gehad dat een op papier een winkel was? Wat gebeurt er als de gemeente gaat peilen en ze zien dat het pand niet 34m2 is, maar bijna vijf keer dat? Kan het huis nu opnieuw worden getaxeerd?
Zouden jullie dit pand uberhaupt overwegen of er ver vandaan blijven? Ik was waarschijnlijk al afgehaakt, ware het niet dat het pand zeer unieke mogelijkheden bied, al helemaal midden in het centrum van een stad.
[
Voor 1% gewijzigd door
digitalmind op 28-11-2013 22:57
. Reden: Vraagje toegevoegd. ]